Kirjoittaja Aihe: Voiko kirjaa lukea uudestaan? vol. 2  (Luettu 11092 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Rosecliff

• Ankeuttaja
Vs: Voiko kirjaa lukea uudestaan? vol. 2
« Vastaus #50 : Huhtikuu 15, 2010, 20:53:54 »
Tietysti hyvän kirjan voi lukea uudestaan. Niin monta kertaa kuin huvittaa. Kirjan pitää olla helppolukuinen ja juonen täytyy olla hyvä, että luen uudestaan. Kirjan pitää ns temmata mukaansa. Harvoin kuitenkin löytyy niin hyviä kirjoja, Potterit ja Tolkienit on lähes ainoita...

Potterit oon lukenut ties kuinka monta kertaa, niihin vaan ei voi kyllästyä. Tolkienin kirjoja oon myös lukenut useamman kerran, Silmarillionin tosin vain kerran ja Hobitin kaksi kertaa, mutta Húrinin lasten tarinan ja TSH:n useammin. Terry Pratchettin kirjat ovat niin hauskoja, että niitä voi lukea myös useampaan otteeseen. Eileen Favoriten Sankarittaret on myös sellainen kirja, minkä aion lukea lähiaikoina uudestaan, oon lukenut sen vasta kerran. Luulin aluksi, että se olisi lapsellinen ja vähän typerä kirja, kun pääosassa on 13-vuotias tyttö, mutta kirja olikin tosi mielenkiintoinen.
Catherine Cooksonin kirjoja en lue yleensä kuin kerran, ne ovat vähän sellaista ajanvietelukemista.

Poissa Blackie

• Summer girl
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Eksentrinen ja ristiriita.
« Vastaus #51 : Toukokuu 01, 2010, 16:31:34 »
Minä palaan samoihin kirjoihin aina uudestaan. En vain jostain syystä kyllästy niihin. Sellaisia kirjoja ovat Potterit, TSH+muut samaan aiheeseen liittyvät, Diana Wynne Jonesin-kirjat ja Pirjo Tuomisen Satakunta-sarja.

Nämä kirjat pystyvät tempaamaan mukaansa, yllättämään, viihdyttämään ja koskettamaan aina uudelleen ja uudelleen. Enkä aina edes muista kaikkea niissä on tapahtunut, koska juoni on ollut vaikkapa, niin rönsyilevä ja runsas. Kuten Diana Wynne Jonesin-kirjoissa. Minua koskettavat ja itkettävät samat käänteet ja henkilöt aina uudestaan. Vaikka tiedän, että niin tulee käymään ne tekevät silti surullisiksi aina uudestaan.

Kun luen kirjaa uudelleen saatan moittia henkilöitten ratkaisuja, koska tiedän seuraamukset. Usein myös hyppään ns. "huonot" kohdat yli, koska en jaksa lukea niitä enää uudestaan. Eivätkä ne ole enää samalla lailla tärkeitä juonen ymmärtämisen kannalta, kuin ensimmäisellä kerralla.

Viimeisimmäksi lukemani kirja, jonka tiedän lukevani vielä monta kertaa on Emily Bronten (Olen huono koneen käyttäjä, joten en osaa tehdä viimeiseen ee:hen niitä siihen kuuluvia pisteitä.) Humiseva Harju. Se kirja ja Kate Bushin laulu koskettivat todella syvältä. Kirja avutui minulle kunnolla vasta vähän aikaa lukemisen jälkeen.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 07, 2010, 19:59:32 kirjoittanut Blackie »
Onko mitään ihanampaa kuin uiminen, aallokko ja ksätuuli vartalollasi!?

Uusi alku elokuussa.

Poissa Iiri

• Glitterati
  • Vuotislainen
  • <3
  • Pottermore: PixieDraconis24786
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #52 : Toukokuu 07, 2010, 15:38:09 »
Kirjoja voi ja joskus suorastaan on pakko lukea uudestaan :D Hyviä kirjoja on luettava ihan vain hyvän kirjan lukemisen ilosta, ja joka kerta kirjat aukeavat paremmin. Monesti myös voi lukea paljon hitaammin kuin ekaa kertaa lukiessa, jolloin voi takertua ihaniin kielikuviin ynnä muuhun sellaiseen, hahmottaa asiat kokonaisuuden kannalta ja huomaa monia pikkujuttuja, jotka eivät ehkä suoranaisesti vaikuta juoneen mutta tekevät kirjasta paremman ja uskottavamman ja enemmän kokonaisuuden. :S Ja hyvään kirjaanhan ei yksinkertaisesti ikinä kyllästy. Potterit nyt esimerkkinä, vaikka itse asiassa olen ties kuinka monennen lukukerran jälkeen nyt toipumassa niistä kyllästymisestä :D Suunnilleen parin vuoden tauon pitämisen jälkeen voisi siis ehkä lukea ne taas... Markus Zusakin Kirjavaras on yksi sellainen kirja, mistä tiedän nyt, että tulen lukemaan sitä uudestaan ja uudestaan. (En ole laskenut, en ikinä laske kuinka monesti kirjoja luen, mutta olen lukenut sen puolen vuoden sisään viitisen kertaa. Ei kyllästymistä missään ja aina se jaksaa liikuttaa. Upea kirja.)

Toinen juttu, miksi luen kirjoja uudestaan on puhtaasti se, että mä kasvan! :D Joku kirja, minkä on lukenut 11-vuotiaana ei ole 14-vuotiaana, kun tajuaa asioista peräti jotain (...) lainkaan sama juttu. Olen lukenut viime aikoina paaljon sellaisia kirjoja mitä luin pienempänä, jotkut ovat tuottaneet pettymyksen, jotkut tuntuneet yhtä hyviltä kuin silloinkin, vaikka asioita luultavasti tarkasteli silloin eri näkökulmasta, jotkut kirjat taas yllättävät todella. Toodella huonoja kirjoja en lue uudestaan ilman mitään pätevää syytä. Vähän oudoilta vaikuttaneet taas pitää aina lukea uudestaan parin vuoden päästä :D (Astrid Lindgrenin kirjat ovat muuten ihania. Luin niitä paljon ala-asteikäisenä ja nyt on tullut luettua uudestaan, ne ovat ihania! :>)

Tiivistettynä kuitenkin hyvä kirja ei missään tapauksessa kärsi uudelleen lukemisesta. :)
Gilraen -> Iiri

Poissa elephanthouse

• kesän lapso mä oon
  • Vuotislainen
  • Pottermore: FeatherHallow19419 & QueenRune11201
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #53 : Helmikuu 21, 2012, 19:14:34 »
Heips,
Omasta mielestäni kirjoja voi todellakin lukea moneen kertaan, ehkei kuitenkaan ihan peräjälkeen. :D Isäni yrittää kyllä kitkeä tätä pois minusta... ehtisin tehdä enemmän kotitöitä, kun ei aina olisi kirjahyllyssä kirjoja luettavaksi. :)

Viime kesänä olin perheeni kanssa purjehtimassa noin neljä viikkoa. Kuten arvata saattaa, ei purjeveneeseen mahdu kokonaista kirjastoa. :D Mukana minulla oli kuitenkin jopa 18 kirjaston kirjaa, ja puolessa välissä välissä lomaa lainasin vielä serkuiltani 6 kirjaa lisää.

Lopulta siinä kävi sitten niin, että luin kaikki omasta takaa mukana olleet kirjat kerran ja serkkujen kirjat kaksi kertaa (yhden 3 kertaa). :DD Olin jo aikaisemmin lukenut muutaman kirjaston kirjoista. :)

Henkilökohtaisesti pystyn lukemaan lähes minkä tahansa kirjan uudestaa, vaikka samana vuonna. Ainoastaa kaikkein pitkäveteisimpien ja/tai hankalalukuisten kirjojen kanssa harkitsen sitä muutamaan kertaan... :DD Tälläisiä kirjoja en ole vielä montaa kyllä tavannut.

Muutenkin kirjastossa käydessä minulle pistävät silmään ensin kirjat, jotka olen jo lukenut.. Siten niitä tulee sitten luettua useamminkin. Pyrin nykyään kyllä siihen, että lainaan mieluummin ihan uusia tuttavuuksia, kuin moneen kertaan läpi luettuja kirjoja. Vähän tervettä vaihtelua elämään! :DD

Omasta kokemuksesta olen huomannut myös, että useammalla lukukerralla kirjasta saattaa saada enemmän irti. Itse olen 'hieman' valikoiva lukija, (en siis lue kaikkein tylsimmän näköisiä, juonen kannalta merkityksettömiä selityksiä kirjoista) ensimmäisellä lukukerralla. Esimerkiksi lukiessani Azkabanin vankia toiseen kertaan, huomasin kirjasta mielenkiintoisia yksityiskohtia (mm. Koukkujalkaa koskien) joita en ensimmäisellä kerralla ollut huomannut.

Olen samaa mieltä siitä, että mm. Potterit ovat kirjoja, joita voi lukea aina uudestaan ja uudestaan. :)) En kyllä enää tänä vuonna uudestaan lue niitä.... ei hyödytä sataan kirjaan pyrkiessä enää... ;D

Pottereista uudestaan innostunut:

The Elephant House
Yksi ajatus täyttää äärettömyyden - William Blake
Amin mela lle = Minä rakastan sinua
Ficcifoorumi

Poissa Dewill

• Dracōnem dormientem nunquam tītillandus.
  • Vuotislainen
« Vastaus #54 : Helmikuu 23, 2012, 20:05:06 »
Kirjoja voi ehdottomasti lukea uudestaan! Itse olen sitä mieltä, että ensimmäisellä lukukerralla (tai toisella tai viidennelläkään) ei välttämättä saa kirjasta kaikkea irti (Poikkeuksena lähes kaikki lukemani dekkarit, koska juonet tuppaavat olemaan liian ennalta arvattavia).
Toki uudelleen lukeminen edellyttää että kirjan on oltava hyvä ja mielenkiintoinen. Yleensä tämmöisiä on pitkät kirjasarjat, joissa kokonaisuuden hahmottaminen vaatii useamman lukukerran. Ja sitten on ne piiitkät kirjat kuten Althalus - Matka maailman ääriin, josta löydän joka kerta jotain uutta (allekirjoittanut on lukenut sen kaiketi 7 kertaa).

Eli hyvät tarinat kestää kierrätystä!

Poissa Shirley

• Ihan seko :)
  • Vuotislainen
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #55 : Maaliskuu 02, 2012, 19:07:36 »
Hyvät kirjat voi aina lukea uudestaan... Vaikka monta kertaa peräkkäin, jos kirja on todella, todella hyvä. Kirjojen uudelleen lukemisessa on parasta se, kun jokin tietty tekstinkohta nostaa uudelleen pintaan kaikki entiset kirjan herättämät mielikuvat ja tunteet, jotka on jo ehtinyt unohtaa... Ja se, kun kirjasta löytää aina jotain uutta (miten näyttäisi siltä, että kaikille muillekin käy niin kun he lukevat kirjoja uudelleen?) Joskus vain tulee ikävä jonkin tiety kirjan henkilöitä ja maailmaa, ja silloin on pakko lukea kirja uudelleen tai ainakin selailla sitä.

Mutta kyllä, vanhojen ja rakkaiden kirjojen pariin voi aina palata.
Let us die young or let us live forever... :)

Poissa Magic girl

• Vuotislainen
  • Valar Morghulis
  • Pottermore: WhitchThorn22397
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #56 : Maaliskuu 04, 2012, 16:00:52 »
Usein kun olen ostanut itselleni kirjan ja pidän siitä paljon, luen sen ehdottomasti jonkun ajan päästä uudestaan. Joskus saatan lukea tiettyjä kohtia, joista erityisesti ekalla kerralla pidin. Rakastan kirjojen lukemista uudelleen, varsinkin sarjat ovat aivan yli koukuttavia!!

~Magic girl~
"Push me and I'll push back
I'm done asking, I demand"

Poissa anji

• 4. silopeikko
  • Vuotislainen
    • Goodreads-profiili
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #57 : Maaliskuu 05, 2012, 01:00:57 »
Kirjoja voi ehdottomasti lukea uudelleen! Musta on lähinnä todella huonon kirjan merkki, ellei siihen oikeasti viitsi enää toista (tai kolmatta) kertaa viitsi tarttua. :p Tai siis, mitä järkeä on oikeasti ostaa kirja, jota ei enää lue uudelleen? :D Myönnän, että minullakin moisia on muutama, eli niitä, jotka ovat tarttuneet hetken mielijohteesta matkaan mutta osoittautuneet arvosteluja/takakansitekstiä/kantta ja näistä syntyneitä lupauksia huonommaksi. Pääasiassa kuitenkin ostan kirjan vasta, kun olen melko varma siitä että se ei kertalukemisen jälkeen jää vain ja ainoastaan pölyttymään kokoelman jatkona. Toisin sanoen olen useassa tapauksessa lukenut kirjan jo ennen kuin ostan sen omaksi...
Toki kirjastostakin tulee lainailtua samoja kirjoja useampaan otteeseen, mutta tällaiset varmasti houkuttavat tapaukset pyrin lähes aina hankkimaan omistukseeni.

Juurikin tuo, että kirjasta aukeaa aina jotain uutta joka lukukerralla. Sitä voi keskittää huomiota aivan eri asioihin kuin aluksi, kun tietää jo mitä tuleva tuo tullessaan. Toki ainakin itse olen mota kertaa myös unohtanut suuren osan kirjan tapahtumista ennen kuin luen sen uudelleen, ja on verrattain ihanaa huomata, miten kaikki palaa mieleen siinä tarinan edetessä. Joka lukukerralla sinne sivujen väliin tuntuu myös jäävän jotakin, vaikkei ehkä ihan konkreettista :D Melkein kuin siirtyisi omassa ajassa taaksepäin, sen lisäksi tietysti, että sukeltaa kirjan maailmaan.
Sillä ei ole niin suurta väliä, vaikka kirjan olisi ensin lukenut kirjastosta ja myöhemmin omana, kuin sillä, että lukisi ensin omana ja sitten jonakin toisena kappaleena - tässä tapauksessa se häiritsee mua suuresti, että (usein toiseen yksityishenkilöön 'tottunut') kirja tuntuu omaan verrattuna tavattoman vieraalta, eivätkä ne tutut muistot välity sen sivuilta. :---(

Luen myös huonoina pitämiäni kirjoja uudelleen (tai ainakin yritän *roll*) siltä varalta, että mielipiteeni olisikin muuttunut ko. opuksesta / olisin vihdoin elämäntilanteessa, johon se paremmin sopii tai jossa voin sitä ymmärtää paremmin. Tätä ei ikävä kyllä aina tapahdu, mutta muutaman kerran kyllä. ;-)

~anji~

Poissa Puppet

• Vuotislainen
  • Pottermore: PhoenixAccio1128
« Vastaus #58 : Maaliskuu 06, 2012, 14:20:45 »
Tietenkin voi! Itse ainakin luen. VK menossa jo ties yhdeksättä kertaa, eikä vieläkään ole kyllästyttänyt millään tavalla! Omasta mielestäni on paljon järkevämpää lukea ostettu kirja monta kertaa, kuin lukea yhden kerran ja jättää hyllyyn koristeeksi pölyyntymään. Voin kyllä nyt rehellisesti sanoa, että en ole jaksanut lukea muita kuin HP-kirjoja aina vain uudelleen! Lisäksi olen tehnyt tosi monia kirjaesitelmiä Harry Pottereista, vaikka olen saanut palautetta siitä, etten tee koskaan muista kirjoista.. :p Eli yksinkertaisesti; kirjan voi (ja täytyy) lukea uudelleenkin!
Draco Malfoy: Training for the ballet, Potter?

Poissa Minsku

• Albuksen kaartin jäsen
  • Vuotislainen
  • Magic is inside my heart
« Vastaus #59 : Huhtikuu 09, 2012, 16:33:19 »
Kyllä, mielestäni kirjan voi lukea uudelleen!!! Minä luen monet kirjat uudelleen. Ja kirjan uudelleen lukemiseen ei tarvita mitään erityistä syytä, tärkeintä on, että nautit jokaisesta uudelleen lukemastasi kirjasta yhtä paljon kuin ensimmäisellä kerralla. Yleensä kirjan uudelleen lukemiseen on kuitenkin ainakin yksi syy: Kirja on loistava! Näin on, hyvän kirjan voi (ja pitääkin) lukea uudelleen. Pitkistä tarinoista, kuten Taru sormusten herrasta ja Harry Potter löytää aina jotain uutta, niinkuin joku jo viisaasti mainitsikin.
                                                        Ja siksi ne kannataa lukea uudelleen!
"If you know, you need just ask. If you need ask, you can't never know"
-Helena Ravenclaw in Dealthy Hallows

Poissa Kystisnap

• Vuotislainen
« Vastaus #60 : Heinäkuu 28, 2013, 16:32:55 »
Tietysti.
Itse oon lukenu suurimman osan kirjahyllyni kirjoista pariin kolmeen kertaan, ja Potterit noin kymmeniä kertoja. (:

Poissa Kate

• Hänen korkeutensa
  • Reservi
  • *
    • Livejournal
    • Otteita elämästä lasikellon alla
« Vastaus #61 : Elokuu 01, 2013, 19:50:55 »
Luen suhteessa vähän kirjoja uudestaan, kun tuntuu että aika tulee loppumaan kesken lukemattomienkin kirjojen kanssa. Jotkut sen uudelleen lukemisen kestävät paremmin, toiset huonommin, mutta minulle on yksi sellainen, joka on tarjonut useassa elämänvaiheessa jotain uutta. Nimittäin ehdoton suosikkini Mika Waltarin "Sinuhe, egyptiläinen". Äitinikin on kehunut että siinä lukukokemus on erilainen nuorena ja vähän vanhempana. Oman elämänkokemuksen lisääntyessä ja näkökulmien mustavalkoiseen kirjoon harmaan sävyjen lisääntyessä se tarjoaa uutta.

Siinä on mielestäni todellisen klassikon tunnusmerkit.

Sen sijaan jotkut kirjat ovat liittyneet voimakkaasti johonkin tiettyyn ajanjaksoon, eivätkä sitten enää sytytä samalla tavoin. Tällä tavalla kävi valitettavasti Sofi Oksasen "Baby Janelle", jonka luin ensimmäisen kerran 2009 ja tykkäsin siitä aivan valtavasti. Löysin sen nyt kesällä kirpputorilta ja luin kotimatkalla Raahesta Hämeenlinnaan uudelleen. Olin pettynyt ja takerruin aivan eri asioihin kuin edellisellä kerralla. Voisi sanoa että tuntui suorastaan kuin olisin lukenut aivan eri kirjat, sillä vanha innostus ja palo oli poissa, enkä suoraan sanottuna juurikaan tykännyt.

Tämän jälkeen en ole uskaltanut edes harkita teinivuosieni suursuosikin "Jumalat juhlivat öisin" lukemista, sillä sen lukeminen liittyy sellaiseen ajankohtaan, jollaisessa en ole vuosikymmeneen ollut. Plus myös toki siihen että teinivuodet ovat olleet ohi jo hetken aikaa.
"Jos mielesi tekee joskus arvostella jotakuta, hän sanoi, - niin muista, etteivät kaikki ihmiset maailmassa ole olleet yhtä edullisessa asemassa kuin sinä."

F. Scott Fitzgerard: Kultahattu

Paikalla AIV-rehu

• Lupus Tigris
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Apulannan kasvattama
  • Pottermore: FeatherProphecy121
« Vastaus #62 : Elokuu 21, 2013, 23:47:49 »
Tokihan kirjoja voi lukea uudelleen. Hyviä kirjoja voi lukea uudelleen. Se on melkeinpä todella hyvän kirjan tunnusmerkki. Jos kirjaa ei halua lukea toista kertaa, se on korkeintaan keskinkertainen. Sillä jos kirja on todella hyvä siitä nauttii sitä lukiessa niin paljon, että sen haluaa lukea toistamiseen. Haluaa kokea saman lukemisenilon uudelleen ja uudelleen. Se vetää puoleensa ja kun siihen tarttuu se imaisee mukaansa. Niin kuin Potterit tekee. Vaikka olen lukenut ne niin monta kertaa, että osaan ne melkein ulkoa, niihin on pakko palata kerta toisensa jälkeen, koska niiden lukeminen on vain niin kivaa. Mielestäni ei edes ole mitään mieltä hankkia hyllyyn kirjaa, jos sen aikoo lukea vain kerran. Sitä varten on kirjastot. Omaan hyllyyn pyrin hankkimaan vain kirjoja joista pidän niin paljon, että haluan lukea ne useampaan otteeseen. Yleensä siis kirjoja, jotka olen jo lukenut kertaalleen tai ainakin sellaisia, jotka kuuluu sarjaan jonka muita osia olen lukenut ja tykännyt. Tosin toisinaan tulee tehtyä heräteostoksia mielenkiintoisen kannen (ja pikavilkaisun sisältöön) perusteella.

Vaikka osaan Potterit melkein ulkoa, niistä löytyy joka lukukerralla jotain uutta. Jotain mitä ei ole pannut merkille ja hoksannut pohtia aiemmin. Jotain mikä on jäänyt muihin asioihin keskittyessä varjoon tai vain siinä elämäntilanteessa ei ole osannut nähdä. Sama pätee monien muidenkin kirjojen suhteen ja se onkin myös yksi hyvä syy lukea kirjoja uudelleen. Paljon yksityiskohtia sisältävän kirjan kaikkien asioiden huomaaminen on lähes mahdotonta yhdellä lukukerralla. Varsinkin kun silloin yleensä keskittyy juoneen ja odottaa jännityksellä tietoa, kuinka se menee. Kaikkihan me myös kasvamme ja kehitymme. Ajatusmaalimamme muuttuu jossain määrin aikojen saatossa ja saamme lisää kokemuksia, joissa peilata kirjaa. Sen seurauksena kirja tuntuu hieman erilaiselta jokaisella lukukerralla. Joskus voi käydä niinkin, että kirja ei tunnu myöhemmin yhtä hyvältä. Toisinaan taas kirja voi tuntua jopa paremmalta. Ja osa tuntuu aivan yhtä hyvältä, vaikka näkökulma voikin olla erilainen.

Ainakaan minun muistissani ei pysy jokaisen lukemani kirjan yksityiskohdat ikuisuuksia. Varsinkin pitkissä ja monikoukeroisia juonia sisältävissä kirjoissa, kuten TSH:ssa asiat tuppaa unohtumaan pidemmän päälle. Miten se ja se kohta menikään? Mikä sen yhden tyypin nimi olikaan? Miten tämä kirja meni? Siinä saa melkein ihan uuden lukukokemuksen, kun ei muista parhaassa, tai pahimmassa tapauksessa edes loppuratkaisua. :D (No TSH:n loppuratkaisun muistan, mutta joidenkin kirjojen kanssa on käynyt niinkin, kun on edellisestä lukukerrasta ollut liian vähän aikaa.)

Toisinaan halu lukea hienoja kirjoja uudestaan on jopa haitallista. Tai ei ehkä haitallista, mutta ajankäytön kannalta hankalaa. Niinkuin nyt, kun hyllyssä on useita kirjoja viekoittelemassa lukemaan ne uudestaan ja toisaalta mielessäni kutkuttelee monia kirjoja, joita en ole ikinä lukenut ja haluaisin lukea. Aikaa kuitenkin tuntuu olevan ihan liian vähän lukemiseen. :\
Draco dormiens numquam titillandus.
Jos jokin voi mennä pieleen, se menee pieleen.
Psykiatrisia toimia, jotka oman kokemuksen kautta täysin aukee -Apulanta

Poissa Rantsake

• Ei mikään surkkimus
  • Vuotislainen
  • Pottermore: SparksWolf20852
« Vastaus #63 : Joulukuu 20, 2014, 12:29:21 »
Kyllä minä ainakin luen kirjoja uudestaan, todellakin luen!

Siis en tietenkään sellaisia kirjoja mistä en pidä, mutta hyvät kirjat saatan lukea useampaan kertaan. Jotkut kirjat suorastaan huutavat uusintakierrosta, koska ensimmäisellä lukukerralla ei ehkä joku olennainen yksityiskohta välttämättä tarttunut mieleen.
Tässä muutama esimerkki sellaisista kirjoista, jotka luin uudestaan. Plus perustelut, miksi se kannatti. Yritän olla spoilaamatta niitä.

1. Khaled Hosseini: Tuhat loistavaa aurinkoa. Mä luin sen ekaa kertaa loppuun asuntovaunualueella, kun iso lauma perhettä ja perhetuttuja höpötti ympärillä ja radio pauhasi taustalla, enkä mä oikein pysty metelissä keskittymään. Loppu oli tässä kirjassa sellainen, että se olisi pitänyt lukea ajatuksen kanssa, eikä keskellä meteliä. En siis (ympäristöstä johtuen) päässyt oikeaan tunnelmaan. Mitä siis tein? Kihisin aikani kiukusta, kunnes päätin lukea kirjan uudestaan. No, minähän luin ja pidin huolen, että sain tehdä sen kaikessa rauhassa. Vaikka periaatteessa tiesin, mitä tuleman piti, itkin koskettavimmissa kohdissa.

2. Potterit. Tarviiko edes selittää? Mä en varmaan ikinä saa niistä tarpeekseni. En edes tiedä, miten monta kertaa olen ne lukenut, sekosin laskuista joskus ala-asteella, kun luin niitä varmaan yhdeksättä kertaa. Ja sen jälkeen niitä on luettu vielä moneen kertaan, ja tulen lukemaan vielä myöhemminkin. Niistä ei vain yksinkertaisesti saa tarpeekseen.

3. Tess Gerritsenin Rizzoli&Isles -sarja. Okei, sisältävät paljon tieteishöpinää ja pieniä yksityiskohtia, joita ei ensimmäisellä lukukerralla sisäistänyt täysin. Ne oli pakko lukea uudestaan, en olisi muuten ihan ymmärtänyt niitä kunnolla. Siis kun olin joku yläasteikäinen kun luin niitä ensimmäistä kertaa ja nyt aikuisen näkökulmasta ne ymmärsi jo aivain erillä lailla.

Lotrit ois kans sellanen kirjasarja, mikä pitäis lukea uudestaan, jotta se jäisi paremmin mieleen. Elokuvat olen kyllä moneen kertaan nähnyt, mutta kirjat luin läpi vain kerran. Siksi en varmaan muistakaan paljon mitään niistä kirjaversioista... Muttakunneonniinraskassoutuisiaa.....
"Tuntematonta me pelkäämme, kun katsomme kuolemaa ja pimeyttä, siinä kaikki."
- Harry Potter ja Puoliverinen prinssi

Poissa Ooka

• Siivet kantapäissä -liitelijä
  • Vuotislainen
  • Pilvilinnan kuningas
    • Tuliaavikko
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #64 : Joulukuu 29, 2014, 19:01:30 »
Vanhan kirjan lukeminen uudestaan on kuin kohtaisi vanhan, hyvän ystävän ja vaihtaisi hänen kanssaan kuulumisia! Mistäköhän tuo oli, jostain leffasta/kirjasta :D Mutta tosiaan, vaikka uusia kirjoja on aina kiva lukea niin itse en ainakaan ymmärrä miksei vanhoja kirjoja voisi lukea uudestaan. Potterit tulee luettua kaikki putkeen kerran vuodessa, joko kesälomalla tai joululomalla. Kirjahyllystä löytyy monia muitakin sellaisia kirjoja, jotka jotenkin vain ajautuvat luettaviksi yhä uudestaan ja uudestaan. Vaikka juonen muistaisikin, niin yllätyksiä silti saattaa tulla - itse luin TSH:n pitkästä aikaa ja hämmästelin ääneen itsekseni sen juonikuvioita ja hahmoja, joita en edes muistanut (köhköhPullaköhköh)

Kirjoista irtoaa paljon enemmän jos ne lukee muutamaankin otteeseen. Sitten on tietysti niitä kirjoja, joita olen yrittänyt lukea kerran tai kaksi mutta ei vaan nappaa - yritän kuitenkin tasaisin väliajoin uudestaan, koska muutaman kerran on käynyt niin että tällaisesta ei niin houkuttelevasta kirjasta onkin tullut lempikirjani. Ihminen kasvaa ja kehittyy ja oppii koko ajan uutta. Monista kirjoista saan nyt paljon enemmän irti kuin esimerkiksi viisi vuotta sitten. (Kyllä, osa kirjoista on samoja meikäläisen kirjahyllyssä kuin viisi vuotta sitten :D)

Do the impossible, see the invisible.
ROW ROW FIGHT DA POWER!
Touch the untouchable, break the unbreakable.
ROW ROW FIGHT DA POWER!

Poissa Kermakaljakissa

• Vuotislainen
  • Pottermore: DreamSpirit10028
« Vastaus #65 : Joulukuu 30, 2014, 01:56:53 »
Itse ainakin luen kirjoja uudestaan. Varsinkin HPt on tullu luettuu moneen kertaan ja ne vähäiset muut kirjat mitä on omaksi ostettu. Kirjastosta ei yleensä tule lainattua samaa kahteen kertaan. Hyvät  kirjat kyllä pystyy lukemaan useampaankin kertaa ja olen samaa mieltä mitä tässä muutkin ovat sanoneet ja jokaisella lukemiskerralla löytää jotain uutta. Paitsi aina jos luen jonkun uudestaan, viimekerrasta on jo jonkin verran aikaa:D
Ja onhan se sitten kivaa kertoa muille miten hyvin muistaa kirjan henkilöt ja tapahtumat.

Niin ja piti lisätä vielä että onneksi jaksoin aloittaa sen pari vuotta lainaan jääneen Viisasten kiven kolmatta kertaa! Silloin sitten pääsin ekaa lukua pidemmälle ja tajusin kuinka hyvän sarjan löysinkään. Jos sitä tylsää päivää ei olisi ollut, en olisi tässäkään.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 30, 2014, 02:00:24 kirjoittanut Kermakaljakissa »
- well, it may have escaped your notice but life isn`t fair -

Poissa lisbe

• Vuotislainen
« Vastaus #66 : Elokuu 07, 2016, 13:14:53 »
Luen kirjoja usein uudelleen. Joistain kirjoista ehtii unohtaa tapahtumat ja osa on vaan hyviä. Välillä teen sillaikin että luen vain parhaat kohdat kirjasta ja skippaan tylsät, varsinkin jos olen lukenut kirjan useampaan kertaan. Ja mitä järkeä periaateessa ostaa kirja omaksi jos sen aikoo lukea vain kerran? Luenomistamiani kirjoja yleensä moneen kertaan :D

Poissa samettiina

• huoleton huuliharppuilija
  • Aurori
  • *
  • Pienestä kipinästä voi syntyä roihuava liekki
« Vastaus #67 : Elokuu 07, 2016, 18:42:25 »
Olen edelleen sitä mieltä, kuten jo tässä topicissa vuosia sitten, että hyvät kirjat ansaitsevat useamman kerran läpilukemisen. Tarinat viihdyttävät aina uudestaan, kerronta ja juoni voivat imaista yhä uudelleen mukaansa.

Ja mitä järkeä periaateessa ostaa kirja omaksi jos sen aikoo lukea vain kerran?

Tuo on myös totta - kun on hyvän kirjan ostanut/saanut itselleen, on "rahanarvoista" jos lukee kirjan useamman kerran - vaikka eihän noita kirjoja toki lueta rahallisen arvon takia, vaan lukunautinnon ja -kokemuksen takia. Toki joku voi nauttia myös kerran lukemisesta, mutta itse olen lukenut omistamiani kirjoja useampaan kertaan ja olen nauttinut jokaisesta lukukerrasta. Koen myös, että kirjat voivat olla jollekin sisystuselementtejä.  Itse esimerkiksi haluaisin tulevaisuudessa kodin, jossa jonkin huoneen yksi seinä on kokonaan kaunista kirjahyllyä ja täynnä kirjoja.
Olen syytön kaikkeen siihen, mistä kehtaatkin minua epäillä.