Kirjoittaja Aihe: Voiko kirjaa lukea uudestaan? vol. 2  (Luettu 8534 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Vilena

• Hirnyrkki
  • Sukupuoli: Noita
  • Tupa: Rohkelikko
Voiko kirjaa lukea uudestaan? vol. 2
« : Tammikuu 04, 2008, 11:58:30 »
Entisen kasvettua kovin isoksi, on aika uuden topicin. Entinen löytyy Arkistosta.

Kysymys kuuluu: Voiko kirjaa lukea uudestaan?

Mitä mieltä siis olette? Luetteko kirjoja uudestaan? Miksi, miksi ette? Mitä kirjassa täytyy olla, jotta sen lukee useamman kerran? Onko teillä joku tietty kirja, jonka luette aina uudelleen ja uudelleen?

Minun mielestäni kirjan voi lukea moneen kertaan. Se antaa jokaisella lukukerralla jotain uutta. Jos kirja on ollut erityisen huono, tulee siihen harvemmin tartuttua toista kertaa - ennemmin luen siis hyviä kirjoja uudelleen. Mutta olenpa joskus aikani kuluksi lukenut sellaisiakin kirjoja uudestaan, jotka ensimmäisellä kerralla olivat kuolettavan tylsiä, ja sillä kertaa olenkin huomannut pitäväni kirjasta. Sitten on niitä kirjoja, joita ei vain voi olla lukematta, vaikka tarina onkin tuttu. Tällaisia ovat esimerkiksi Potterit: aina niihin vain tarttuu, vaikka jokaisen osaakin jo ihan ulkoa. Silti niistä saattaa edelleen hoksata jotain uutta. Stephenie Meyerin Twilight -sarja on myöskin sellainen, jota kernaasti lukee useampaankin otteeseen. Ainakin tiettyjä lempikohtauksia. Minulla onkin joskus tapana ottaa jokin tuttu kirja ja aukaista se jostain tietystä kohdasta, ja lukea ehkä vain tuo kohta tai sitten jatkaa pidemmälle. Kun tarina on tuttu, voi lukea vain parhaat palat ;)
Humor me.

Morre

• Ankeuttaja
Vs: Voiko kirjaa lukea uudestaan? vol. 2
« Vastaus #1 : Tammikuu 04, 2008, 12:33:21 »
Hyvän kirjan merkki on tosiaankin se, että sen pariin voi palata yhä uudelleen ja uudelleen, ja se kestää ajan hammasta (siksihän jotkut kirjat ovat nimenomaan klassikoita). Joskus suorastaan harmittaa, kun ei ole aikaa lukea joitakin kirjoja uudestaan (tällä hetkellä minulle sellaisia ovat Juhani Ahon kirjat).
Olen lukenut ikisuosikkini Belgarionin ja Mallorean tarut arviolta yli 20 kertaa. Myös Stephen Kingin kirjoihin on mukava palata uudestaan.
Usein uudella lukukerralla löytää kirjoista jotain uutta tai tulee ajatelleeksi jotakin seikkaa uudelta näkökulmalta. Usein sitä vain nauttii hienosta tekstistä ja koko kerronnasta.

Poissa Arende

• hahtuvahaave
  • Vuotislainen
  • Pottermore: PotionGhost22203
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #2 : Tammikuu 06, 2008, 20:48:14 »
Jos minä luen jonkin kirjan vain kerran, voi seinään vetää ruksin. Veljeni ovat jo kehittäneet lukemattomia vitsejä aiheesta. Jos siis yhtään, yhtään, tykkäsin kirjasta niin aivan takuulla palaan sen pariin vielä joskus uudestaan. Potterit ovat hyvä esimerkki tästä. Olen lukenut niistä jokaisen yli 10 kertaa. Myös Näkijän taru-trilogian olen lukenut pariin kertaan. Ihania, ihania kirjoja nekin.

Mielestäni kirjalta saa paljon enemmän, jos sen lukee useampaan kertaan. Pottereissa esimerkiksi monet asiat tajuaa aivan uudessa valossa, kun tietää jo valmiiksi enemmän. Ja monia kirjailijan tarkoituksella jättämiä vihjeitä ei välttämättä edes noteeraa ensimmäisellä lukukerralla.
Ihana asia minusta on, et ihana olen vain

Poissa Posityyhtynen

• Nokankopauttaja
  • Vuotislainen
« Vastaus #3 : Tammikuu 06, 2008, 21:02:04 »
Vooihan niitä. Itsellä näin on käynyt mm. Pottereiden kanssa. Kirjan juoni ja tarina täytyy olla hyvä, jotta jaksan lukea sen uudestaan. Huonompi kirja minun osaltani jää toista kertaa lukematta, lähes poikkeuksetta.
Aina joka luku kerralla löytää jotain uutta ja hauskaa. Kuten jo edellinen sanoi, kirjalta saa paljon enemmän, jos sen lukee useampaan kertaan.
Lisäksi tulee mieleen, että luen lyhyitä kirjoja uudestaan ja uudestaan vaan pelkästään tappaakseni aikaa. Sellaisia n.100 sivun kirjat menee illassa ja aina menee yhtä hyvin vaikka olisin lukenut ne kymmeniä kirjoja.
♥ When you are feeling sad, read Harry Potters and you'll be happy again, with chocolate you'll be superhappy Ü
(PS. Twilight is also good alternative)

Poissa Felis silvestris catus

• Vuotislainen
« Vastaus #4 : Tammikuu 09, 2008, 03:52:33 »
Tietysti voi. Todella hyvät kirjat kestävät useampia lukemisia, ja monista löytää myöhemmillä lukukerroilla uusia asioita joihin ei aiemmin kiinnittänyt huomiota. Sellaiset "ihan okei"-tasoiset kirjat eivät välttämättä useampaa lukukertaa kestä vaikka ensimmäisellä kerralla olisivatkin kelpo viihdettä.
Oma lukunsa on kirjat, jotka rakentavat paljon yllätyksen ja loppuratkaisun varaan. Esimerkiksi monet dekkarit - vaikka niitä mielellään lukeekin useamman kerran, niin myöhemmät kerrat eivät yleensä ole ihan yhtä mielenkiintoisia kuin ensimmäinen. Siitä huolimatta vaikka kirja olisikin erinomainen. Vähintään edellisestä lukukerrasta on syytä olla kulunut rutkasti aikaa.

Poissa adswil

• Vuotislainen
« Vastaus #5 : Maaliskuu 24, 2008, 18:02:27 »
Mielestäni hyvän kirjan tunnistaa juuri siitä, että sen voi lukea montakin kertaa kyllästymättä. Juuri tämän takiahan joistakin aikaa kestäneistä kirjoista on tullut niitä oikeita klassikkojakin, kuten joku aiemmin mainitsikin. Itse luen lempikirjojani yhä uudestaan ja uudestaan, melkein aina, kun huomaan etten enää muista koko juonta täysin kirkkaasti. Monipuolisesta ja hyvästä kirjasta löytyy myös uusilla lukukerroilla uusia ulottuvuuksia, ja hahmoista huomaa aina uusia piirteitä - kovin yksioikoista kirjaa ei siis viitsi uudelleen lukea. Joissain kirjoissa juonikin on niin moniulotteinen, ettei sitä heti ensimmäisellä lukukerralla tajua (vai olenko ekä hidasjärkinen? voi olla), vaikka sitä miettisikin huolella. Ja jotkut kirjat taas ovat niin henkeäsalpaavan ihania, että niitä voi kahlata läpi uudelleen, vaikka tapahtumat muistaisikin - esimerkkeinä tästä Potterit ja Taru sormusten herrasta, jotka osaan melkein ulkoa, ja jaksan silti lukea niitä aina uudelleen.
In my world love is for poets - so I'm trying to be one.

Poissa Flyrashaz

• sub rosa
  • Vuotislainen
  • Northern Light
    • Livejournal
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #6 : Huhtikuu 15, 2008, 15:50:40 »
Kirjoja voi lukea uudelleen!

Hyvät kirjat, joissa juoni ja kuvitus yms. toimivat, jaksaa uudelleen ja uudelleen. Sellaisiin kirjoihin mistä löytää aina jotain uutta, on mukava lukea.
Ok tasoiset kirjat ja ja pläääh-tasoiset ovat sellaisia, että ne lukee kerran. Niihin jaksa enää koskeakaan, mulkoilla vain; miten tuollainen kirja on voitu kustantaa?! Mikäpä siinä.

Olen lukenut Potterit, Surkeiden Sattumusten Sarjan, Akkareita, Penny ja seitsemän tassua-kirjat, Viisikot, SOS-kirjat, Nettietsivät jne. kirjat useampaan kertaan.

- Flyra
"Oh, the bad guy of the game, me, you're not serious, I'm... umm... fortuneteller!"

Poissa Giliath

• Cassiopeian pikkusisko
  • Vuotislainen
  • Jensen Ackles :D
« Vastaus #7 : Huhtikuu 15, 2008, 17:33:10 »
Totta kai,jos kirja on juippu hyvä,mielenkiintoinen ym. Joskus olen jopa aloittanut kirjan uudestaan jos olin lopussa unohtanut jonkun pikku seikan:D Tietenkin jos on kysymyksessä kuolettavan tylsä kirja,niin sellaista en lukisi uudellee.

Itse oon lukenut kirja sarjoja ja kirjoja uudelleen,mutta sellaisen viiveen perusteella että en muistaisi ihan kaikkea tai jos kokonais kuva on vähän hakusessa.(no tietenkin Potterit ja jotkut muut kirjat oon lukenu jopa viikossa kaksikin kertaa(nyt tähän väliin sellaisen viheltävä hymiö)). Sitä paitsi jos on ostanut kirjat tai saanut lahjaksi,en usko että ne luetaan vaan kerran(elleivät ole niitä kuolettavan tylsiä) vaan monia kertoja.
*Miettii ja lukee, mutta harvemmin kirjoittaa*

Camuni

• Ankeuttaja
« Vastaus #8 : Huhtikuu 20, 2008, 09:26:37 »
Monet kirjat jaksan aina vaan lukea uudestaan, vuodesta toiseen. Esimerkiksi Runotyttö on monet kerrat käsissäni kiertänyt. Koska kyseinen kirja kertoo Emilian kasvutarinan, voi siitä löytää vanhempana aivan uusia asioita, jotka "aukeavat" vasta tietyssä iässä. Ja kohdat jossa kuvataan Emiliaa pienenä herättävät ihania muistoja...

Sitten esim. Eragonin ja jako-osan Esikoisen luen uudestaan, sillä en millään jaksaisi odottaa jatkoa. Yritän myös löytää kirjasta vihjeitä siitä miten tapahtumat jatkuvat.

Pottereissa taas on usein käynyt niin että aluksi tarkoitukseni on ollut etsiä vain tietty kohta jossa on jotain tarvitsemaani tietoa. Noh, eihän sitä lukemista sitten enää voi lopettaa vaan "joudun" lukemaan kirjan loppuun asti.

Kaikki lukemani kirjat eivät kuitenkaan tunnu kestävän uudelleen lukemista, joissain tarinan loito tuntuu katoavan toisella lukukerralla kun tietää lopputuloksen. Parhaiten lukemistani kestävät kirjat joissa on palon yksityiskohtia ja esim. monimutkainen juoni. Että sellaista...

tuulahdus

• Ankeuttaja
« Vastaus #9 : Huhtikuu 21, 2008, 20:27:52 »
Kyllähän noita kirjoja tulee useasti  luettua uudestaan. Esimerkiksi kaikki Potterit viimeisintä lukuunottamatta olen lukenut noin viisi kertaa. Christian Jacq:n kirjat on kans sellasia, joita jaksaa lukea. Tosin Jacq:n kirjat edellyttävät jonkin verran kiinnostusta muinaiseen Egyptiin, että niitä jaksaisi lukea. Tosin kiinnostus pätee kaikkiin kirjoihin :D. Sitten on näitä kirjoja joita ei ainakaan heti pysty lukemaan uudestaan esimerkiksi Paulo Coelhon kirjat. Coelhon teokset eivät ole vaikeita, mutta niiden sisältämässä elämänfilosofiassa on hieman sulattelemista. Vieraskieliset kirjat ovat sitten asia erikseen kuinka paljon niitä jaksaa uudestaan lukea. Itselläni on luettuna Paullina Simonsin The Bronze Horseman, jota luen aina vähän väliä uudestaan. Jokaisella lukukerralla opin jotain uutta. Ehkei kaikkia sanoja ymmärrä, mutta ei kaikkia sanoja täydykään ymmärtää.

Melodrama

• Ankeuttaja
« Vastaus #10 : Huhtikuu 25, 2008, 00:32:18 »
Luin kerran kirjan, ja lopulta sen loppuun kahlattuani päätin vakaasti, etten kyllä ikinä enää lue uudelleen.

No, olen lukenut sen kai kerran uudelleen. Jos minulla sattuisi olemaan se helposti saatavilla, olisin lukenut useamminkin. Se on loistava, mutta nuorempana se sellainen ahdistuneisuus ei niin vedonnut minuun, vaan sai minut itsenikin ahdistumaan liikaa.

Totta kai kirjat luetaan useampaan kertaan. Kerran hyväksi todettujakin vielä. Kuten aikaisemmat kommentoijat ovat maininneetkin, löytää kirjoista uusia puolia. Ja tajuaa asioita, jotka ennen ovat jäänett pimentoon. Ja sitä paitsi muistaa asioita, sillä minulla on tapana unohtaa kirjoista ihan liikaakin. (En muista monien hyvienkään kirjojen tapahtumista juuri mitään.)

Melkeinpä kymmenen vuoden ajan on ollut jokakesäisenä perinteenä lukea yksi kirja (Lucky). Viime kesä oli ensimmäinen, jona rikoin sen - olen näet hukannut kirjan (käsittämätöntä), en jaksanut lukea sitä alkukesästä ja loppukesästä olin kiireinen. On kuitenkin ollut mielenkiintoista seurata lukuprosessejani - silloin kahdeksanvuotiaana en runsaista seksikohtauksista juuri hämmentynyt, mutta vuosi vuodelta ne alkoivat häiritä enemmän, kunnes lopulta sitten aloin vähän päästä yli siitä. (Järkyttynyt olen kyllä ollut siitä, että miten niin nuorena olen lukenut sellaista...)

Parhaat kirjat ostetaan hyllyyn siksi, että ne voi lukea uudelleen. Aina kun on nostalginen olo, luetaan vanhoja hyväksi todettuja kirjoja. Joskus muutenkin. Aloitin jo Potter-maratoninkin, mutta se jäi kesken.

Totta kai kirjat voi lukea uudelleen.

Poissa emwt

• Hovisäätäjä
  • Vuotislainen
  • Rohkelikko vai Luihuinen?
« Vastaus #11 : Huhtikuu 25, 2008, 09:23:14 »
Tietysti kirjan voi lukea uudestaan. Hyvät kirjat pitää lukea uudestaan. Sehän kirjoissa on parasta, että niissä voi palata "ajassa taaksepäin", esim. lukea uudestaan ensimmäisen Potterin, missä kaikki on vielä paremmin. Kaikki Potterit olen lukenut kymmeniä kertoja, ja kaikki Redwallin tarut ja Taru Sormusten Herrasta ja monet muut.
Sitten kun kirjan on lukenut niin hyvin, että sen osaa melkein ulkoa, on kiva alkaa etsiä sieltä pieniä hauskoja yksityiskohtia, joihin ei aluksi ole juuri kiinnittänyt huomiota. Pottereissa käy aina niin, että luen siitä pienestä kohdasta lähtien kirjan loppuun...
Kaiken säätämisen keskipisteessä.

Poissa shurikenship

• Kuolonsylki
  • Vuotislainen
« Vastaus #12 : Huhtikuu 28, 2008, 18:34:25 »
Tottahan toki kirjoja luetaan uudestaan. Ja uudestaan ja uudestaan. Ainakin, jos se on ollut hyvä tai sellainen josta jo heti tietää, ettei siitä vielä ole kaikkea saanut irti ja ymmärtää, että myöhemmin voi saada lisää irti. Joitakin asioita ei ole välttämättä tajunnut ensimmäistä kertaa lukiessaan ja toisella kerralla on tullut ahaa-elämys, että ai näin se tarkoitettiinkin. Tai sitten kirjassa on monimerkityksellisiä kohtia, joita ei nuorempana voi käsittää, mutta myöhemmin lukiessaan ne tajuaa ja niitä miettii. Minusta tuntuu, että jos olisin lukenut esimerkiksi Muumilaakson marraskuun nuorempana, en olisi välttämättä saanut siitä irti niin paljon kuin mitä nyt sain. Tai oikeastaan olen varma, etten olisi voinut saada siitä sitä kaikkea irti, sillä jotkin kohdat ja asiat olivat sellaisia, joita ihan nuorena ei ymmärrä.

Meidän opettajammekin sanoi, että kannattaa lukea kirja jotain kymmenen vuoden päästä uudelleen, silloin siitä saa enemmän taas irti kirjallisuusdiplomikurssimme tapaamisessa. Hän harrastaa sitä itsekin ja sanoo oppineensa monia erilaisia asioita ja lukeneensa kirjan yleensä hieman eri näkökulmasta kuin aiemmalla kerralla. Voin helposti ymmärtää sen, mitä hän tarkoitti.

Olen tänäkin vuonna lukenut uudelleen Coralinen ja Lokki Joonatanin, kumpikin lempikirjojani ja tunnen taas niistäkin oppineeni enemmän kuin aiemmin. Nyt osaan jo paremmin miettiä, mitä niissä tapahtuu, toisen lukemisesta oli jo vuosi ja toisesta ehkä kolme vuotta.

Minulla on vain yksi kirja jota en tahdo koskaan enää lukea uudestaan. En muista sen nimeä, asia, joka tavallaan harmittaa, sillä saattaisin sen vain napata kirjastosta mukaan, mutta muistan melkein kokonaan mitä kirjassa tapahtuu. Se oli liian ällöttävä ja lukiessa sitä meinasin oksentaa, sillä mielikuvituksellani liian helposti pystyin kuvittelemaan kirjan tapahtumat mielessäni. Se oli kokemus, jota en tahdo toistaa.
Olen valmis lukemaan jopa erään ällöttävän novellikirjan uusiksi, joka sekin sai yökkimään, mutta tämä kirja ylitti minun rajani, enkä voi sitä ehkä enää koskaan lukea. Saattaa tietysti olla, että tulen senkin vielä joskus lukeneeksi, mutta sen näkee ajan myötä...
Garbage -> shurikenship
"Onneksi nuoruus on tauti, joka menee usein itsekseenkin ohi." (Kari E. Turunen)

Poissa Bad Girl

• Rebel Yell
  • Vuotislainen
  • Guilty 'til I'm proven innocent
  • Tupa: VOLDEMORT!!!
« Vastaus #13 : Toukokuu 10, 2008, 22:29:52 »
Kirjan voi ehdottomasti lukea uudestaan vaikka kuinka monta kertaa! Tosin se hiukan riippuu kirjastakin, muta olen lukenut monia kirjoja uudelleen ja uudelleen. Minusta kirjassa ei pidä olla mitään kovin erikoista, että sitä voisi uudestaan lukea. Jos vain sattuu pitämään kyseisestä kirjasta, sen voi lukea niin monta kertaa kuin haluaa. Kirjassa pitää (minun tapauksessani) olla kuitenkin jännitystä yms. tai muuten ei välttämättä tulekaan luettua. Mutta joka lukukerralla voi ''löytää'' jotain uutta ja tajuta jotkin asiat paremmin. Ei ole olemassa kirjaa, jota ei halutessaan voisi lukea uudestaan!

- Bad Girl -
He kuuntelivat hevimetallia, se syövytti heidän aivonsa ja spraymaalattuaan koulujen seinät heidät kärrättiin mielisairaalaan !

Vuoden Luihuinen, kiitoksia äänestäjille <2 || Epäaktiivinen säännöllisen epäsäännöllisesti

emeritus

• Ankeuttaja
« Vastaus #14 : Toukokuu 11, 2008, 09:46:41 »
Itse olen tullut siihen lopputulokseen, että kaikkia kirjoja ei voi lukea uudestaan, ei, vaikka ne olisivat hyviäkin. :)
Näin on käynyt esimerkiksi joidenkin mutanttimaisten fantasiakirjojen kanssa, joihin uudestaan syventyäkseen pitäisi muistaa kaikenlaista kyseisestä maailmasta (David Eddingsin kirjat). Muita tällaisia ovat olleet esim. Saatana saapuu Moskovaan. Minulla ei ole mitään periaatetta, että tätä kirjaa en nyt kyllä lue uudestaan, eikä se välttämättä johdu lainkaan siitä että se olisi huono. Jotkut kirjat vain vaativat valtavaa henkistä paneutumista.
(Sinuhe Egyptiläisen olen lukenut kaksi kertaa, vaikka se on yksi raskaimmista kirjoista mitä olen lukenut - mutta toisaalta sen voisi lukea kymmenen kertaa, ja joka kerta siitä aukeaa uusia ulottuvuuksia.)
Yleensä kyllä luen kirjat useamman kerran, mutta se vaatii pientä taukoa. En voisi ikinä kuvitella lukevani vaikka Kuoleman varjelukset, ja aloittavani sen heti uudestaan. (Sama juttu elokuvien, levyjen, yksittäisten kappaleiden suhteen...)
Ikävä juttu on se, että toiset kirjat paranevat toisella, tai kuudennella, lukukerralla, mutta toiset huononevat. Ei varmaan mikään kirja ole tehnyt minuun ensimmäisellä lukukerrralla niin suurta vaikutusta kuin Casa Rossan perilliset (okei - Viisasten kivi saattoi tehdä), mutta kun luin sen toisen kerran, en kokenut läheskään samanlaista tunnemylläkkää kuin ensimmäisellä kerralla. Tylsää. Odotan varmaan vielä kaksi vuotta, ennen kuin luen sen uudestaan.
Potterit ajattelin lukea kaikki läpi joskus ensi vuoden aikana - nyt ne ovat vielä aivan liian tuoreessa muistissa.

Roheha

• Ankeuttaja
« Vastaus #15 : Toukokuu 27, 2008, 15:15:36 »
Kyllä musta voi, todellakin. Huono esimerkki täällä on Potterit, koska tosi moni on vamasti lukenu sen useampaaki useampaa kertaan. Mutta kyllä, kyllä voi. En nyt puhu Potterista, mut joka kerralla, kun luet kirjan uudestaan, ja taas uudestaan, joka lukemiskerta sulle aukeaa uus asia, jota et välttämättä ollut ennen huomannut tai ymmärtäny. Se, että pystyt lukemaan kirjan toiseen/moneen kertaan, vaatii sen, että todella pidät kirjasta, muuten et taas jaksa keskittyä lukemiseen. Mielestäni ketään ei voi pakottaa lukemaan jotain uudestaan, koska sihen ei yksinkertaisesti pysty, jos ie sitä kiinnostusta löydy. Jajajaja, kyllä, vastaus on kyllä, miksei? Joskus voi olla taas ihanaa avata hyllyssä pölyttynyt kirja vuosien lukemisen jälkeen, ja naps, sitä yhtäkkiä vain onkin taas nenä kiinni kirjassa.

Kyllä, kirjaa todella voi lukea uudestaan.

Roheha

Poissa Lohikäärmelady

• varjoenkeli
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Painovirhepaholainen
« Vastaus #16 : Toukokuu 31, 2008, 19:16:53 »
Minusta kirjan voi lukea vaikka sata kertaa jos siltä tuntuu. Itse luen kirjojani uudestaan ja pääasiassa luen Harry Pottereitani.
  Minusta kirjan pitää olla hyvä ja kiinnostava, että sen voi ja jaksaa lukea aina uudelleen ja uudelleen. Kirjan on hyvä olla myös mietityttävä ja mukaansa tempaava. Harry Potterit täyttävät hyvin nämä kriteerit. Minusta ei ole mitään syytä miksi hyvää kirjaa ei voisi lukea uudelleen. Tietenkin jos huonon kirjan on väkisin saanut rutistettua loppuun asti niin tuskin sitä enää ihan heti lukee uudelleeen(jos koskaan). Suurimman osan kirjoistani olen lukenut enemmän kuin kerran.

-Lohikäärmelady
-Mitä? Onko nukkumatilla muka vihollisia?
-Kahvi! Ajattele kahvia!

Poissa fascino

• Merirosvo
  • Vuotislainen
« Vastaus #17 : Kesäkuu 05, 2008, 16:47:09 »
Ehdottomasti voi lukea! Itse olen lukenut aina pienenpänä yhden ja saman kirjan säännöllisin välein aina uudestaan. Nyt en kylläkään ole pitkään aikaan sitä lukenut.

Varjak Käpälä kirjan olen muistaakseni lukenut n. kaksi kertaa.

Potterit olen lukenut kaikki feeniksin kiltaan asti ainakin kolme kertaa. Puoliverisen prinssin olen lukenut n. kaksi kertaa ja uusimman potterin saan pian loppuun kolmatta kertaa.

Mielestäni kun on hyvä kirja, se menee helposti vaikka kuin monta kertaa läpi. Joskus tietenkin saattaa tulla hypittyä tylsiä kohtia yli jos kovin monennetta kertaa lukee uudestaan. Monestikkin olen tajunnut jonkun asia paremmin vaikka toisella kerralla tai sitten en ole ensin tajunnut ollenkaan ja seuraavalla kerralla ymmärrän.

Sekavaa :D
Missä on aarteesi, siellä on sydämesi
RIP Elli 4.8.2008

Poissa Yöfani

• Vuotislainen
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #18 : Kesäkuu 05, 2008, 21:38:13 »
Hyvän kirjan, jossa on paljon yksityiskohtia, voi lukea uudestaan ties kuinka monta kertaa. Esimerkiksi Potterit. Niistä löytää taatusti jokaisella lukukerralla jotain uutta, josta toivottavasti herää lisäkysymyksiä, joita voi mielessään tai vaikka Vuotiksessa pohtia(jos kyseessä on HP). Eli siis voi, voi lukea. Itse olen lukenut monta kertaa(Pottereiden lisäksi) pienempänä Penny ja seitsemän(?) tassua-kirjasarjaa, ja nyt hieman vanhempana joitain fantasiakirjoja, ei nyt tule mitään mieleen.
Joten, jos ei keksi, mitä lukea, kannattaa napata kirjaston hyllyltä jokin hyvä ja mielenkiintoinen opus, jonka on jo lukenut, ja syventyä uudestaan sen maailmaan. Varmasti hyvästä kirjasta löytyy jotain uutta tietoa. Pitäisikin etsiä Cornelia Funken Lohikäärmeellä ratsastaja ja lukea se uudestaan..

Poissa Barella

• Vuotis-kuollut
  • Vuotislainen
  • <3
    • Lohikäärmeliiga - Vuotishuispausjoukkue
« Vastaus #19 : Kesäkuu 06, 2008, 10:28:27 »
Minä en kovin mielelläni lue kirjaa heti uudestaan. Syynä on varmaan se, että en kestä kun tiedän mitä tapahtuu ja en voi kertoa päähenkilöille heidän virheitään. Esimerkiksi Feeniksin killassa lopussa aloin huutaa kirjalle yrittäen saada Harryn kuulemaan. Eihän se loppuen lopuksi auttanut ja aloin tuntea itseni tyhmäksi kun siskot hieman tuijottivat... Yleensä luen kirjan uudestaan vasta kun alan unohdella tapahtumia niin paljon, että kirja tuntuu lukemattomalta kun sitä yrittää muistella. Vain todella hyvän kirjan voi lukea heti uudestaan, mutta pahaksi onneksi hyviä kirjoja ei ole paljon. Luultavasti ainoa kirja, jonka olen kestänyt lukea yhä uudelleen ja uudelleen jankuttamatta henkilöille mitä heidän pitää tehdä, on Nuori neiti urhea (yksi maailman parhaista kirjoista :) ainakin minusta). Taidan vähän kadehtia teitä, jotka voitte lukea kirjan uudelleen ihan helposti... En yleensä pysty edes aloittamaan kirjan uudelleen lukemista, sillä se tuntuu jotenkin ajanhukalta kun hyviä lukemattomia kirjoja on vielä tuhansia.
~Barella
Maailma on tulvillaan ylimaallisia olentoja, jotka kärsivällisesti odottavat älymme terävöitymistä.
                 -Eden Phillpotts

Poissa pulmyu

• Inspiraation lähteellä
  • Vuotislainen
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #20 : Kesäkuu 06, 2008, 11:43:02 »
Minusta kirjan voi lkea ihan hyvin uudestaan. Itse en kylläkään kovin usein uudestaan niitä lue, paitsi jos ei ole muuta luettavaa.

Kirjojahan on erilaisia, eri paksuisia. Voin lukea jonkun kirjan uudestaan, jos se miellyttää minua. Paitsi jos olen lukenut vaikka kuoleman varjelukset ja lukisin sen sitten heti uudestaan. Sillain se ei ole kivaa. Mutta jos olen vaikka lukenut kaikki Potterit ja päätän aloittaa lukemisen alusta, niin sitten voin lukea ne.

Tällä hetkellä kirjoja joita voin lukea uudestaan, ovat potterit. Muut eivät oikein kiinnosta. Yhdessä vaiheessa luin pelkkiä W.I.T.C.H-kirjoja, mutta ne olivat aika laimeita. kirjastossa tulee käytyä usein kirjoja etsimässä. Etenkin fantasia ja jännityskirjoja.
Aina voi kuvitella, vaikkei unelmat
olis lähelläkään totuutta

Poissa Heliodora

• haihattelija
  • Vuotislainen
« Vastaus #21 : Kesäkuu 09, 2008, 14:56:05 »
Absolutely kirjan voi lukea uudestaan. Parhaat kirjat ovat juuri sellaisia, jotka voi vähän ajan kuluttua aloittaa taas alusta, ja koukuttavimmat pitää aloittaa heti. Huomaan usein nykyään kirjastossakin lappavani vain syliin jo lukemiani kirjoja tyyliin "mutta kun tämä oli niin hyvä!"

Uudella lukukerralla saattaa oivaltaa kirjasta uutta ja ei kaikkea voi ikinä muistaa ulkoa (ainakaan niistä minun liian usein kahlaamistani fantasiatiiliskivistä) Lisäksi mieleen palaa mukavasti se fiilis, joka oli kirjan ekalla lukukerralla.

Se täytyy kuitenkin myöntää, että eka lukukerta on kuitenkin ainutlaatuinen ja se paras.
for every lie I unlearn I learn something new
I sing sometimes for the war that I fight
'cause every tool is a weapon - if you hold it right.

Poissa Astral Romance

• Vuotislainen
« Vastaus #22 : Kesäkuu 09, 2008, 22:06:22 »
Kyllä, ehdottomasti! Esim. Potterit, Surkeiden Sattumusten Sarjat olen lukenut kaikki moneenkin kertaan, enkä ikinä kyllästy :D Lukiessani Azkabanin Vankia uudestaan, tajusin ensimmäistä kertaa Siriuksen itseasiassa itkeneen Röttelö kohtauksessa. Tämä tapahtui viime viikolla. En ole ikinä ennen tajunnut koko asiaa oO Siis pointtini on, että kirjoista löytyy aina jotakin uutta, vaikka ne olisi lukenut moneen kertaan. Ja varsinkin, jos maailma on monimutkainen, kuten edellämainituissa sarjoissa.

Hyvän kirjan maailmaan on aina ihana palata uudestaan. Jos edellisestä lukukerrasta on aikaa, ei kaikkia asioita edes muista ja kirja voi tuntua ihan uudeltakin. Kerrankin luin erästä kirjaa toista kertaa ja tuli sellainen "Jes, mä arvasin, että tässä käy näin" fiilis, ennen kuin tajusin, että minähän olin lukenut kirjan ennenkin, minun kuului tietää tarina :D

Kirjoja voi lukea eri tavoin: voi uppotua tarinaan, etsiä pilkkuvirheitä, usein toistettuja sanoja/asioita ja muita tapoja on äärettömästi :D

Joitakin kirjoja vain lukee uudestaan, vaikkei halua. Luin Kira Poutasen Ihanan Meren kaksi kertaa peräkkäin ja melkein kolmannen kerran läpi, mutta sitten iski kamala ahdistus ja kirja oli pakko jättää kesken. Se on kuitenkin niin upeasti tehty ja kirjoitettu, ettei voinut, kuin lukea. Olen harkinnut kirjan ostamistakin, rakastan ja vihaan sitä. Toinen on Jaqueline Wilsonin Ystäväni Vicky. Minulle tuli kamalan ahdistunut olo ensimmäisellä lukukerralla. Ostin kuitenkin kirjan myöhemmin ja luin, rakastan sitä tarinaa :)

Ajan kuluessa myös tarina tuntuu muuttuvan. Joitakin, joita inhosi nuorempana alkaakin rakastaa, kun ne lukee uudestaan. Tämä toimii myös toisin päin, valitettavasti. Esim. luettuani Kuin kaksi marjaa, pidin sitä hyvänä kirjana, mutten sellaisena, jota lukiessa itkisin. Nykyään en pysty lukemaan loppua itkemättä, ihana kirja tämäkin :D

Luen myös usein vähän huonompiakin kirjoja uudestaan. Minulla on tapa ostella sellaisia sarjoja, joissa on monta lyhytta osaa (Animorphs, Replica, Seitsemän tassua ja Penny, Goosebups, Nightmareroom, Baby sitters club ect.) jos niitä löytyy halvalla kirppareilta tai divareista. Vaikken nykyään näistä kirjoista kamalasti tykkää, luen niitä ihan lukemisen ilosta. Illassa menee helposti pari kolme satasivuista kirjaa. Yksi suosikeistani ovat Pikku Vampyyrit. Niin epäpelottava ja lapsenomainen "kauhukirjasarja" mutta rakastan sitä silti, aivan älyttömästi :D

Eli lyhyesti: Kun luet kirjan kerran, on kuin löytäisit uuden ystävän. Kun luet uudestaan, on kuin tapaisi vanhan ystävän.

-Astral Romance

Slytherin

• Ankeuttaja
« Vastaus #23 : Kesäkuu 28, 2008, 20:25:22 »
Usein vielä paremman kirjasta tekee se, että jos sen lukee uudestaan siitä saattaa aina löytää uusia puolia/asioita. Luen kirjoja usein uudestaan, moneen moneen kertaan, enkä ole vielä kyllästynyt niihin kirjoihin^^

Luen esimerkiksi Pottereita todella usein uudelleen ja uudelleen ja löydän aina uusia asioita tai puolia. Tai sitten vasta tajuan jonkin asian, mikä on ennen mennyt ohi.

Joskus kuitenkin, kun lukee jotain kirjaa uudestaan tulle sellainen tunne, että ei enään kiinnosta, koska sen on jo lukenut ja tietää, miten siinä käy.

Minulla on myös useita kirjoja, joissa on vain vaivaiset n.100 sivua, (tai vähän päälle) mutta ne on yleensä sarjoja ja niitä saattaa mennä päivässä monta, jos sille päälle satun. Yleensä ne mitä luen ovat Goosebubseja, (noista lyhyistä kirjoista) koska ne ovat sopivan lyhyitä, ihan hyviä juttujakin niissä on ja sitten niihin vielä jää koukkuun.

Tiivistettynä voisin sanoa: "Lukeminen on aina suuri nautinto ja seikkailu, vaikka kirjan olisikin lukenut jo aikaisemmin. Ainakin minulle."

-Bongo-

Poissa Desdemona

• A Gay Superhero
  • Vuotislainen
  • ♥♣♦♠
« Vastaus #24 : Kesäkuu 29, 2008, 16:21:27 »
Tietysti kirjan voi lukea uudelleen. Teen sitä itse jatkuvasti. Välillä on hankala löytää uutta luettavaa ja siksi tulee tartuttua niihin vanhoihin hyväksi todettuihin kirjoihin. Joidenkin kirjojen kohdalla on suositeltavaakin lukea useampaan kertaan. Itse ainakin ahmin välillä jonkun kirjan nopeasti ja lopussa muistan vain pääpiirteittäin juonen. Sen jälkeen se on kiva lukea uudestaan, kun kerkeää kiinnittämään huomiota asioihin joita ei edellisellä lukukerralla huomannut. Näin on käynyt mm. vikan Potterin kanssa. Halusin vain nopeasti tietää mitä lopussa tapahtuu ja luin kirjan pikavauhtia läpi kahdessa päivässä. Sitten lähdin uusintakierrokselle hitaammin.
Yhdellä lukukerralla ei mielestäni saa samanlaista käsitystä kirjasta, kun lukemalla sen useammin kuin kerran. Pienet asiat lukiessa saattavat tuntua merkityksettömiltä ja ne sivuuttaa helposti. Lopussa ne sitten paljastuvatkin tärkeiksi ja harmittaa kun niistä ei muista mitään.

Jotkut kirjat tosin eivät kestä uudestaan lukemista. Itse en voisi kuvitellakaan lukevani uudestaan joitakin kirjoja. Lähinnä kylläkin siksi etten niistä suuremmin välittänyt.

Ja hyvä kirja kestää uudestaan lukemisen vaikka kuinka monta kertaa. Uskon, että monikin tällä foorumilla pyörivä voi sanoa lukeneensa Pottereita useamminkin kuin kerran.