Kirjoittaja Aihe: Suosittele kirjoja vol. 2  (Luettu 19555 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa goldensnitch

• Sadetonna
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Action!
  • Pottermore: HeartPotion15680
  • Tupa: Luihuinen
Vs: Suosittele kirjoja vol. 2
« Vastaus #75 : Heinäkuu 28, 2012, 16:49:37 »
Kaikki Stephen Kingin kirjat, jotka olen lukenut, ovat suositeltavia, mutta mutta, jos nyt pari valitsisin niin ainakin Christine, tappaja-auto, josta olen nähnyt myös elokuvan, ja Buick 8. Ensiksi mainittu on kauhukirjallisuutta parhaimmillaan, mutta Buick 8 sopii niillekin, jotka eivät halua pelotella itseään henkihieveriin lukemalla Kingin kirjoja, sillä siinä on huumoriakin. :)

Eoin Colferin (Artemis Fowlin kirjoittaja) Siipimies on mielestäni ihana, sillä siinä on sekä Colferille tyypillistä huumoria kuin myös surua. Kirja voi tuntua paikoin pitkäveteiseltä tai ahdistavalta, mutta suosittelen lämpimästi kaikille. Se on aivan erilainen kuin Artemis Fowlit, paljon vakavampi ja sopii ehkäpä hieman vanhemmille lukijoille.
Have you found Jesus yet?
- I didn't know I was supposed to be looking for him, sir.

Poissa Wizardine

• Fletkumato
  • Vuotislainen
  • Pottermore: ElmWing25933
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #76 : Heinäkuu 28, 2012, 20:42:32 »
Tuoreena lukijana tulen tänne heti suosittelemaan uusinta löytöäni, Becca Fitzpatrickin kirjaa Langennut enkeli. Romanttista fantasiaa, mielestäni hyvin mielenkiintoinen idea. Lainasin kyseisen kirjan toissapäivänä kirjastosta ja luin sen loppuun tänään aamuviideltä oltuani nenä kiinni kirjassa koko yön. Koukuttava, jännittävä, ihana. Rakastuin. Yksi parhaista kirjoista, mitä olen tänä vuonna lukenut. Sarjasta on suomeksi julkaistu myös 2. ja 3. osa, Riitasointu ja Hiljaisuus. Sarjasta on tulossa myös 4. osa. Tänään juoksinkin kirjastosta hakemaan Riitasoinnun... menenkin tästä takaisin lukemaan.
Mischief managed!

Poissa Prosper

• Vuotislainen
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #77 : Heinäkuu 28, 2012, 22:53:05 »
Jos on lukenut Joanne Harrisin Pienen Suklaapuodin (ja sen jatko-osan) kannattaa myös lukea samalta kirjailijalta kirja nimellä Kesäviiniä. Siinä on täysin eri päähenkilö, mutta miljöö on tuttu sillä hänkin muuttaa Lansquenetiin, jossa asuvat edelleen Suklaapuodista tutut hahmot, esim. Roux, Narcisse, Caro jne. Kirja itsessään on ihan hyvä, ei parhain, mutta jos Harrisin kirjat kiinnostavat niin kyllä sekin kannattaa lukea.

Poissa Raparperi

• Pahislynkkarikerhon puheenjohtaja ;)
  • Vuotislainen
« Vastaus #78 : Heinäkuu 28, 2012, 23:51:19 »
Suosittelen Harry Potter -nimistä kirjasarjaa... Ai mitä, luettu jo vai? :D

Oikeasti suosittelen Vikas Swarupin romaania Tyhjentävä vastaus (eli Slummien miljonääri). Kirjasta tehty elokuvahan vei läjän Oscareita, mutta kirja pesee kyllä elokuvalla lattiaa. Perusidea on sama, päähenkilö osallistuu intialaiseen Haluatko miljonääriksi-kisaan ja voittaa sen. Häntä epäillään huijauksesta, koska hän on vain tarjoilija, joten hänet pidätetään. Todistaakseen syyttömyytensä päähenkilö kertoo kysymys kysymykseltä, mikä elämäntapahtuma opetti hänelle oikean vastauksen.
Loistavan kirjasta tekee se, miten kaikki tapahtumat kietoutuvat yhteen. Koin muutaman todellisen ahaa-elämyksen, kun homman nimi alkaa selkiintyä. Koska tapahtumat ei mene aikajärjestyksessä, juoni voi tuntua sekavalta, mutta muuten kirja on erinomainen. Intialainen miljöö lisää kirjan eksoottisuutta, jos yhtään kaipaa hyvää ja viihdyttävää draamakirjaa, tämä kannattaa ehdottomasti lukea!
"Muikkunen, ota airo."

Solemn Spoiler Alert -blogi tv-addikteille ja lukutoukille ;)

Poissa Lunar

• In Noctem
  • Vuotislainen
  • Pottermore: OwlPurple13890
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #79 : Elokuu 01, 2012, 20:26:26 »
Itse suosittelisin kirjaa nimeltä Omenmean vallanhaltija, siitä eivät kovin monet ole kuulleet. Itse sain sen joululahjaksi pari vuotta sitten, mutta en aluksi jaksanut lukea siitä paljoa, sillä alku on jokseenkin tylsä. Mutta kyllä muuttui mielipide, kun sain vähän pidemmälle luettua. Sen jälkeen en malttanut laskea kirjaa käsistäni, ennen kuin oli pakko mennä nukkumaan.
Joitain saattaa epäilyttää se, että kirjan on kirjoitanut suomalanen ei niin tunnetu kirjailija, eli Siiri Enoranta, mutta kirja ei ole samanlaista, kuin joidenkin suomalaisten kirjailijoiden kirjoittama juoneton ja kuvailematon teksti. Siinä on mahtava juoni, eikä kuvailussakaan ole miään vikaa. En halua antaa juonipaljastuksia, jos joku vaikka päättää lukea kirjan.
Voin laittaa tähän kirjan takatekstin, jotta tietäisitte hieman, mitä kirja käsittelee:

Nez ja Ninir ovat maailman parhaita ystäviä ja Omenmea on paras paikka seikkailuille. Sitä Nez vain ei tiennyt, että muitakin maailmoja on olemassa. Kun Ninir loukkaantuu vakavasti, Nez päättää etsiä parannuskeinon. Hengenvaarallinen etsintäretki vie Nezin maailman ääriin ja pidemmällekin.
Omenmean vallanhaltija on henkeäsalpaava satu ystävyydestä, sisukkuudesta ja vallasta. Siiri Enorannan esikoisromaani on monitasoinen ja valloittava kertomus niin lapsille kuin aikuisillekin.

En tiedä miksi, mutta jostain syystä tuo takateksti kuulostaa omasta mielestäni jotenkin lapselliselta. No, sitä kirja ei kyllä ole. Hahmojen ja pakkojen nimet ovat kivoja, eivätkä niitä ihan perinteisimpiä. Myös eri maailmat ovat hienosti kuvailtuja, eikä mikään ole tylsä. Muutkin asiat kirjassa on hienosti kuvailtu, eikä se tainnut alkua lukuunottamatta tuntua missään vaiheessa tylsältä. Päähenkilökin on mukava siinä suhteessa, että hänessä on myös vikoja, eikä hän ole täydellinen, niin kuin joissain kirjoissa. Myös loppu on mukava ja jättää hyvän maun suuhun. Kirjassa on 559 sivua.
Oho, tuli vähän pidempi, kuin oli tarkoitus. No, toivottavasti se ei haittaa...
The end
The songwriter's dead

Poissa Greenfinch

• Vuotislainen
  • don't let the muggles get you down
« Vastaus #80 : Toukokuu 12, 2013, 13:47:15 »
En nyt keksi mitään suositeltavaa kirjaa kun täällä on jo paljon sellaisia joista olisin itse voinut laittaa, mutta voisiko joku suositella Robin Hood-aiheisia kirjoja. Olen lukenut yhden; Kuningas Korpin, mutta löytyisikö joitain muita?
Kuningas Korppi on muuten hyvä kirja. Luin sen viime kesänä. Se on erilainen Robin Hood-kirja, koska Robin on walesilainen. Voisinkin sitä suositella kaikille ketä yhtään kiinnostaa kirjan aiheet. Ja vaikka päähenkilö onkin poika, luin kirjan nopeasti ja pidin siitä. Ja kirjailijahan on siis Stephen R. Lawhead.

Poissa Prosper

• Vuotislainen
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #81 : Toukokuu 12, 2013, 22:03:09 »
Suosittelen Libba Brayn kirjoittamaa Kauhun ja kauneuden valtakuntaa.

Se ei ehkä ole mikään kirjallisuuden helmi, mutta itse löysin siitä elementtejä, jotka olivat yllättävän nautittavia. Sijoittuu 1900-luvun Lontooseen ja yliluonnollisen ulottuvuuden rinnalla päähenkilö ystävineen pohtii naisen asemaa ja tulevaisuutta sisäoppilaitoksessa. Sarjan jatko-osia en ole vielä lukenut, mutta ensimmäisen osan sävy oli hyvin koukuttava.

Poissa huispauskotka

• Teddy Lupinin vaimo
  • Vuotislainen
  • Se uniikki ja lahjaton.
  • Pottermore: MarauderHeart20696
« Vastaus #82 : Kesäkuu 08, 2013, 19:21:07 »
Haluaisiko joku heittää tänne vinkiksi joitaikin romanttisia romaaneja, jotain muuta kuin Houkutusta? Olisin nyt rakkauskirjoja vailla :)

Meinasin juuri ehdottaa Twilightiä koska niitä itse luen paitsi että Aamunkoin luku jäi kesken koska olin samaan aikaan lainannut Potterin enkä malttanut lukea kyseistä kirjaa loppuun koska Potter...

Ikää sinulla näyttää olevan 8-9 vuotta enemmän kuin meikäläisellä joten... Noh, kirjastossahan(ainakin meillä päin) on kokonainen osasto josta voi takakannen perusteella bongailla mutta äiti lukee Danielle Steelin kirjoja :)

Ainiin, suosittelen(Potterien ja muihin siihen liittyvien kirjojen )lisäksi:
-Nälkäpeliä
-Twilightiä
-Hobittia
(-Taru Sormusten herrasta)

Joo.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 08, 2013, 19:25:03 kirjoittanut huispauskotka »
"Kaunis puukko rinnassa haavoittaa ruostuneen lailla"
-Apulanta

Poissa Randomjätkä

• Imaginative
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • Peace and love
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #83 : Heinäkuu 15, 2014, 15:59:41 »
Voisikohan joku suositella jotakin fantasia tai scifi kirjoja joissa ystävyys ja hahmot ovat tärkeimmässä roolissa kuten Pottereissa? En ole ikinä pystynyt luomaan mihinkään kirjaan samanlaista vahvaa tunnesidettä kuin Pottereihin. En vain ole pystynyt rakastumaan minkään kirjan hahmoihin samalla tavalla. Fantasiaelementti on myös tärkeä juttu Pottereissa, mutta ne ihmissuhteet ja hahmojen tarinat ovat koskettaneet ainutlaatuisella tavalla. Muut fantasiakirjat tuntuvat usein liian totisilta, raaoilta ja niissä hahmot jäävät usein pintapuolisiksi. Olisiko kellään ideoita?
Peace, love and imagination

Poissa Pähkinähiiri

• Vuotislainen
  • Pottermore: NifflerHolly6039
« Vastaus #84 : Heinäkuu 15, 2014, 17:53:06 »
Suosittelen lämpimästi Philip Pullmanin trilogiaa Universumien tomu. Potterit ovat ja tulevat olemaan minulle aina kaikista maailman kirjoista ne rakkaimmat, mutta tämä fantasiasarja on vahva kakkonen (lähestulkoon rakastan näitä kolmea yhtä paljon kuin pottereita). Trilogian aloittaa Kultainen kompassi, jossa Lyra-niminen tyttö matkustaa kauas pohjoiseen pelastamaan ystäväänsä. Hänen maailmassaan ihmisillä on daimonit, eräänlaiset sielun ruumiillistumat, jotka ottavat eläimen hahmon ihmisen luonteenpiirteiden mukaan. Omasta mielestäni ne muistuttavat vähän suojeliuksia, ja ne ovatkin yksi suurimmista syistä, miksi rakastan tarinaa. Ystävyyssuhteista sen verran, että Lyralla ei ole samanlaista "omaa porukkaa" kuin Harrylla, vaan ystävät vaihtuvat kirjojen mukaan.

Hahmot ovat tärkeässä osassa, eivätkä juuri daimonien takia jää kovin pintapuolisiksi. Daimonit osaavat puhua, joten hahmot voivat käydä syvällisiä keskusteluja sekä itsensä että muiden kanssa. Kirjat ovat loistava sekoitus taikuutta, tiedettä ja uskontoa. Ne jättivät syvän jäljen minuun, sarjan lopetus on hyvin koskettava ja ajatuksia herättävä. Jokaisella on oma mielipiteensä kirjoista, joten tämä on vain oma näkemykseni, mutta en koe kirjasarjaa kovin totisena enkä raakana. Hurjimmat kohdat ovat samaa luokkaa Pottereiden kanssa. Huumoria niissä ei tosin ole, joten totiseksi niitä voisi ehkä kutsua, riippuu jälleen mistä tykkää.

Kultainen kompassi oli minulle aluksi kovin raskasta luettavaa alusta, koska juoneen oli vähän vaikea päästä kiinni. Jossakin vaiheessa pääsin sen verran kärryille, etten voinut enää lopettaa lukemista. Olen niin koukussa edelleen, että luen sarjaa säännöllisesti uudelleen samalla tavalla kuin luen Potteria. Maaginen kaukoputki, trilogian lopetus, on yksi parhaimpia kirjoja joita olen koskaan lukenut.
The cold never bothered me anyway.

Poissa Ooka

• Siivet kantapäissä -liitelijä
  • Vuotislainen
  • Pilvilinnan kuningas
    • Tuliaavikko
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #85 : Heinäkuu 15, 2014, 20:45:00 »
Uusia suositteluja tulossa! ...nuo vanhat onkin pari vuotta vanhoja, vaikka kuuluvat enemmän tai vähemmän vieläkin lempikirjoihini :'D Erityisesti Philip Reeve, joka on inspiroinut minua aivan valtavasti ja saattanut minua scifin ihanaan maailmaan!

Patrick Rothfuss; Tuulen nimi ehdoton fantasianystävälle. Must read. Terry Pratchettin tuotantoa on myös hyvä lukea, erityisesti aikuistenkirjoja jotka ovat humoristista fantasiaa ripauksella mustaa huumoria. Garth Nixin trilogia vetoaa edelleen, vaikka onkin hieman pelottava. [:D]  mjaa mitäs muuta?

David & Leigh Eddings; Althalus, matka maan ääriin, perushuttufantasiaa mutta aivan ihana silti <3

Oi voi jos olisin kotona voisin ratsata kirjahyllyni mutta kun en ole niin en ole. Tässä ulkomuistista kuitenkin !
Do the impossible, see the invisible.
ROW ROW FIGHT DA POWER!
Touch the untouchable, break the unbreakable.
ROW ROW FIGHT DA POWER!

Poissa Lilla Myy

• ei oikein ihminenkään
  • Vuotislainen
    • Nescit vox missa reverti
  • Pottermore: SnitchCharm26124
« Vastaus #86 : Heinäkuu 17, 2014, 20:14:47 »
Yhdyn Pähkinähiiren Universumien tomu-trilogian suositteluun. Itse en välttämättä tunne sarjaa kohtaan yhtä vahvasti kuin hän, mutta pidin siitä itsekin ja voin lämpimästi suositella sitä kaikille. Omaan käsitykseeni trilogiasta saattoi vaikuttaa se, että taisin olla jo 20 korvilla lukiessani sitä, joten en ehkä saanut siitä irti aivan yhtä paljon, kuin jos olisin lukenut trilogian nuorempana. Yhtä kaikki vakuuttavaa tekstiä ja Pantalaimon (Lyran daimoni) ansaitsee erityismaininnan, koska muistan sen edelleen, vaikka edellisestä lukukerrasta on jo useampikin vuosi! (: <3

Patrick Rothfuss; Tuulen nimi ehdoton fantasianystävälle. Must read.
Agreed! Tuulen nimi on oikein loistavaa fantasiaa ja tykkään siitä, että vaikka Kvothe onkin näitä perus 'been there done that'-fantasiahahmoja ei hän kuitenkaan ole se kaikista kliseisin päähenkilö. Joo, Kvothe on tehnyt melkein kaikkea, mutta ei hän kuitenkaan kehuskele sillä ympäriinsä tai luule olevansa parempi kuin muut. Samoin Rothfussin kirjoittaminen on jotain niin upeaa, että menee välillä kylmät väreet kun lukee sitä tekstiä. Tykkään! Wise Man's Fear voitaisiin kääntää vähän nopeammin, että tällaiset suomeksi sarjan/trilogian/jotain aloittaneet voisivat lukea sen seuraavankin osan suomeksi! :D (Periaatteet on periaatteita, en osaa vaihtaa kieltä kesken sarjan muuta kuin äärimmäisessä hädässä, esim. Potter seiska oli pakko lukea englanniksi, koska en kestänyt, että kaverit tiesi ennen mua, miten se loppui! :D)

David & Leigh Eddings; Althalus, matka maan ääriin, perushuttufantasiaa mutta aivan ihana silti <3
This so much! <3 Althalus on loistava kirja, mä voisin lukea sen vaikka ja kuinka monta kertaa kyllästymättä! Jotenkin vaan se koko henkilöhahmokin (Althaluksen siis) on kirjoitettu niin uskottavaksi, että välillä ihmettelee, miten se ei nouse sieltä kirjasta esiin ja alaa elää ihan oikeastikin.

Muutenkin David (ja Leigh) Eddingsin tuotanto on jotain, jota voin suositella oikein lämpimästi jokaiselle fantasian ystävälle! Reginan laulu on myös sellainen kirja tältä kaksikolta, joka sopii myös ei-niin-paljon fantasiasta tykkäävälle. Se on ehkä enemmänkin psykologinen dekkari tai jokin vastaava ja itse tykkäsin tästä todella paljon silloin kun luin sen yläasteella ensimmäisen kerran. Nimi ei ehkä aukea lukijalle aivan heti, mutta kun tarinassa pääsee tarpeeksi pitkälle, niin senkin oivaltaa ja se oikeasti sopii kirjalle kuin nenä päähän. Reginan laulussa on ehkä pienoinen fantasia-elementti mukana, mutta en osaa pitää sitä varsinaisena fantasiateoksena, koska siellä ei kuitenkaan ole mitään ihmissusia/noitia/vampyyreita/yms. heilumassa. Suosittelen! (:

Vielä viimeisenä haluaisin mainita Joe Hillin Sydämen muotoinen rasia. Kirja kertoo ikääntyneestä hevimetallimuusikosta, joka keräilee kaiken maailman outoja esineitä (mm. käytetty hirttosilmukka kuuluu näihin) ja joka löytää nettihuutokaupasta myynnissä olevan kummituksen ja haluaa sitten ostaa tämän. Judas Coyne saakin sitten ovelleen sydämen muotoisen rasian, löytyy vanhan miehen puku, jonka mukana kummituksen pitäisi saapua. Vanha mies alkaakin sitten kummitella vähän joka paikassa ja kutsuu Judea yöpuolen tielle. Kirja on omasta mielestäni erittäin pelottava, koska en erityisemmin perusta kauhu-kirjallisuudesta, mutta koska sain sen joskus aikoinani, niin pakkohan se oli lukea ja olen onnellinen, että luin sen, koska kirja oli oikeastikin todella hyvä. En ikinä kuuna päivänä menisi katsomaan tällaista elokuviin, koska katsoisin sen ainakin puoliksi penkin alta, mutta kirjana erittäin onnistunut. (:
There's absolutely no way you could make me break
No way to wipe the smile off my face

Poissa Soul Spirit

• Silli
  • Vuotislainen
  • Herra merirosvokapteeni-ninja-salamurhaaja Kenway
    • Warrior Cats RPG
  • Pottermore: Silagul
« Vastaus #87 : Heinäkuu 17, 2014, 22:17:23 »
Kuten ainakin Pähkinähiiri ja Lilla Myy ennen minua, minäkin suosittelen Universumien Tomu -trilogiaa. Jos olet fantasian ystävä ja pidät myös eläimistä, menetät jotakin todella olennaista fantasian saralla, ellet lue tätä trilogiaa. Voin helposti nimetä sen vähintään kakkoseksi suosikki kirjojeni tai kirjasarjojeni listalla. Muut kommentoija ovat jo selittäneet juonta sen verran, etten itse enää siihen ryhdy sen suuremmin. Varsinkin viimeinen kirja, Maaginen kaukoputki, on myös trilogian kirjoittaneen Philip Pullmanin sanojen mukaan aika paljon uskontopainotteisempi kuin kaksi aiempaa osaa. Itse pidän eniten ensimmäisestä osasta ja halusinkin lukea Universumien Tomun juuri Kultaisen kompassin vuoksi. Näin ensin kirjasta tehdyn elokuvan, josta pidin valtavasti. Mutta luettuani kirjan, minua suoraan sanottuna lähinnä häiritsee elokuvan kamala juonen muuttelu - tapahtumat menevät aivan väärässä järjestyksessä ja muutenkin monessa kohtaa väärin, vaikka toteutus onkin muuten mielestäni kehuttava.
Muita kirjoja/sarjoja, joita voisin suositella, ovat Animorphs, Soturikissat, Etsijät, Nälkäpeli sekä Agatha Christien kirjoittama Kymmen pientä neekeripoikaa/Eikä yksikään pelastunut.
Harry Potteria tuskin tarvitsee edes suositella, koska useimmat täällä ovat varmasti muutenkin lukeneet sen sarjan. ;D
The darkness descends on quite earth,
the night cannot know how much it's worth
Inspiring the shadows with fading
And horizon with ending

Poissa Kaminski

• Vuotislainen
« Vastaus #88 : Syyskuu 16, 2014, 20:03:11 »
Suositelkaapa toverille kirjoja! :D Olen aivan järjettömän nirso enkä oikeastaan nykyään lue ollenkaan fiktiota ja haluaisin korvata tämän koska tiedän että jossain on pakko olla hyviä romaaneja!
Kriteerit:
1. Melkein mitä tahansa muuta paitsi viihteellistä tai nuortendystopiaa. (Koska tulen kuoppaamaan tämän väitteen myöhemmissä kriteereissä niin sallittehan minun tarkentaa: ei ainakaan viihteellistä tai nuortendystopiaa.) Siis ei diktatuureja/maailmanloppuja/sotia/muuten vain epäinhimillisiä miljöitä, jos niiden tarkoitus on vain olla taustana elämää suuremalle romanssille tai antaa teokselle jonkinlaista "jännitysarvoa". Tai paasata (ernu)teinivoimasta. Dystopia on ihan ok ja kuuluukin peruslukemistooni jos se a) perustuu tositapahtumiin (sanotaanko sitä silloin muuten enää dystopiaksi vai onko sana 'dystopia' varattu pelkästään jollekin worst case scenario-tyyliselle sepitelmälle?) b) kertoo jotain "yleisinhimillisistä arvoista" (ja siis tosiaan en laske sokeaa hormonihullaantumista/jaloksi siirappirakkaudeksi naamioitua kuksintavimmaa tähän). En osaa tyhjentävästi selittää mitä nuo arvot voisivat olla, mutta luulen että jos olette sellaisen kirjan lukeneet niin tunnistatte myös mistä puhun. Kuulostipa tekopyhältä. Noh, kukkahattu vain kiristyy.
2. Maaginen realismi tai edes jossain määrin "venyvä todellisuuskäsitys" vois olla ihan jättekiva.
3. Jotain muuta kuin kyynisyyttä ja alatyylisten sanojen viljelyä sillä perusteella että se olisi jotenkin "älykkäämpää" tai "aidompaa" tai - sallikaa mun kaikki kestää - "rouheaa ja elämänmakuista". Ei nyt ihan Pikku Prinssi tai Hollywood-nyyhkytarina-tasolle tarvitse mennä, mutta säästäkää minut itsediagnosoimiltaan 15-vuotialta neroilta tai kyynisiltä keski-ikäisiltä, jotka joutuvat keskelle mysteeriä, vaikka koko kirjan kantava voima onkin oikeasti päähenkilön vastuuton ja himokas käytös (ts. "oman itsensä löytäminen/toteuttaminen").
4. Kokeilevuus ja kielen vääntely on kuitenkin myös erittäin jes tai kiva tai peräti "jes, kiva", kuten Pekka Pouta sanoi suorassa lähetyksessä.
5. Samat "jes kivat" myös pohdiskelevasta sävystä tai muusta sen kaltaisesta. Mielummin enemmän päähenkilön sisäistä maailmaa kuin päätöntä juoksua paikasta toiseen kunnes mystinen timantti Fögädõugas on löytynyt ja siinä sivussa lahdattu pari sivuhahmoa.
6. Mieluiten yksittäisiä kirjoja tai vaikkapa sitten saman tekijän itsenäisiä teoksia, minulla ei ole a) aikaa b) turnauskestävyyttä kahlata pitkiä sarjoja läpi.

Saatoin käytellä sanoja harkitsemattomasti ja huonosti, mutta mikäli joku tietää edelläolevien kriteereiden kaltaisia kirjoja eikä viestistä raivostunut niin ettei kehtaisi niitä kertoa niin tarjoan ihan *jokin rouhea ja elämänmakuinen sana* komeat virtuaalikahvit tai -teet.

Poissa Marygold

• Irorua
  • Aurori
  • *
  • Tupa: Mary Sue
« Vastaus #89 : Syyskuu 16, 2014, 23:38:22 »
Kaminski, vinkkaapa vähän mitä olet tähän mennessä lukenut ja tykännyt, tai esimerkiksi minkälaisista elokuvista pidät, niin helpottaa ehkä suositustenkin antamisessa :) Entä luetko suomeksi vai englanniksi vaiko kenties molempia?

Minäkin olen viime aikoina lukenut vähän huonosti yhtään mitään, mutta maagisesta realismista ja kokeilevasta kielenkäytöstä tulevat nyt ihan ensimmäisenä mieleen ainakin Jeff VanderMeerin kirjat, joista tosin on suomennettu ainoastaan yksi  kokonainen teos Pyhimysten ja mielipuolten kaupunki, sekin ainoastaan karsittuna versiona alkuperäisestä. Tai mahdatko olla kokeillut Jorge Luis Borgesin tuotantoa?

Sadevesiämpärit, auringonkukkaniityt, saippuapalat ja raparperinvarret... Oikullisesti versoilevat lommot elämän alaviitteissä.

Poissa Kaminski

• Vuotislainen
« Vastaus #90 : Syyskuu 17, 2014, 01:34:48 »
Hmm, vaikeaa nimetä jotain kirjoja, joista olisin pitänyt sillä tavalla että haluaisin lukea jotain samanlaista. Jonkinlainen sekoitus Peter Høegin Lumen tajua, Haruki Murakamin Suurta lammasseikkailua, Steven Hallin Haitekstiä, Markus Zusakin Kirjavarasta. Juri Rutheyn Kun valaat lähtevät oli myös hieno lukukokemus. Elokuvapuolelta tulee mieleen lähinnä sellainen filmi kuin Hiljaiset sielut ja Zhang Yimoun ohjaama Hero. Lista on jotenkin ontuva, kirjoissa ja elokuvissa kolahtaa aina enemmän jokin tietty kohta kuin kokonaisuus itse. Toisaalta voihan se olla ettei kukaan muukaan löydä "täydellisiä kirjoja", vaikka netissä muuta väittäisikin. :D Ja kieliksi kelpaavat sekä suomi että englanti, myös ruotsi, norja ja saksa.

Mutta kiitos vinkeistä, VanderMeer että Borges ovat jääneet lukematta, täytynee tutustua. Vaikuttavat lupaavilta ainakin nettiarvostelujen perusteella. Täytyy myöntää että olen jotenkin kartellut tätä "spekulatiivinen fiktio"-skeneä (tai millä nimellä sitä milloinkin kutsutaan), vaikka maagista realismia ja kielileikkejä varmaan löytyykin nimenomaan juuri sieltä. :)

Poissa Marygold

• Irorua
  • Aurori
  • *
  • Tupa: Mary Sue
« Vastaus #91 : Syyskuu 17, 2014, 01:56:19 »
Oletko lukenut muita Murakamin kirjoja? Suurella lammasseikkailullahan on jatko-osa, jota ei ole käännetty suomeksi, nimeltään Dance, Dance, Dance. Itse ainakin pidin siitä kovasti. :) Samoin The Wind-Up Bird Chronicle on minusta hyvää Murakamia.

Yann Martelin Piin elämä on melko maaginen viritelmä ja minusta rökittää harmillisen puhki selitetyn elokuvan aivan mennen tullen.

Sadevesiämpärit, auringonkukkaniityt, saippuapalat ja raparperinvarret... Oikullisesti versoilevat lommot elämän alaviitteissä.

Poissa Kaminski

• Vuotislainen
« Vastaus #92 : Syyskuu 17, 2014, 02:12:12 »
Olen lukenut Murakamilta 1Q48:n kaksi ensimmäistä osaa, puolet Sputnik-rakastettuni-kirjasta sekä Mistä puhun kun puhun juoksemisesta. Kaksi ensimmäistä olivat hitusen liian rakkaus/seksuaalisuuskeskeisiä kukkahattu-Kaminskin makuun, tuo juoksemisesta kertova muistelmateos sen sijaan oli ihan mukavaa luettavaa. The Wind-Up Bird Chronicle toisaalta kyllä kiinnostaisi ainakin Manchuria-aiheen puolesta...

Piin elämääkään en ole vielä lukenut. Vaikuttaisi ainakin kirjalta joka ainakin jollain tasolla kolahtaisi.

Poissa Lucid

• Vuotislainen
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #93 : Syyskuu 27, 2015, 11:46:23 »
Brian Tracy: Menestys & onnellinen elämä Tuo kirja muutti elämäni suunnan. Masentunut lukio poika, jota lukio ei kiinnostanu, eikä hän tiennyt mitä elämältä halusi, eikä edes uskonut omaan tulevaisuuteensa, luki tämän kirjan ja muutti elämänsä suunnan kohti menestystä ja onnellista elämää. Näinä päivinä, kun kirjan lukemisesta on jo monta kuukautta, olen onnellisempi kuin koskaan, itsetuntoni on parempi kuin koskaan, tulevaisuuteni on valoisampi kuin koskaan. Voin kaiken kaikkiaan paremmin kuin koskaan.

Suosittelen kirjaa lämpimästi jokaiselle. Nuorelle ja vanhalle, aikuiselle ja keski-ikäiselle. Vaikka tuntisit olevasi onnellinen, tuosta kirjasta löydät varmasti vielä jotain lisää. Tuo kirja on varmasti muuttanut kymmeniätuhansia ihmiselämiä, ellei jopa miljoonia. Käännä sinäkin siis elämäsi suunta kohti onnea ja menestystä.

Poissa MariKok

• Vuotislainen
« Vastaus #94 : Marraskuu 12, 2015, 11:11:57 »
Dekkareiden ystäville suosittelen luettavaksi Karin Slaughterin tuotantoa.

Poissa Hämppyli

• Näsäviisas-
  • Vuotislainen
« Vastaus #95 : Marraskuu 13, 2015, 17:23:45 »
Yksi kirja, jota aina tykkään suositella on H. F . Saintin Näkymätön Mies (HUOM! Älä sekoita H. G. Wellesin samannimiseen kirjaan). Lyhyesti selitettynä kirja kertoo tavallisesta miehestä, Nicholas Hallowaysta, joka tieteellisen onnettomuuden takia muuttuu näkymättömäksi ja hallitus alkaa jahdata tätä tutkiakseen häntä. Hyvin suoraviivainen juttu siis, mutta mikä tekee kirjasta niin nappaavan lukukokemuksen on tapa jolla Saint lähestyy näkymättömyyttä. Yleensä fiktiossa näkymättömyys tekee haltijastaan käytännössä voittamattoman, mutta tässä tapauksessa kyseistä supervoimaa lähetytään (paremman sanan puutteessa) realistisemmasta näkökulmasta ja sen haittapuolia pohditaan enemmän. Esimerkiksi näkymättömän ihmisen juuri syömä ruoka "leijuisi ilmassa" kunnes se on sulanut, ihmisjoukossa kävely on hankalaa, koska kukaan ei osaa väistää sinua ja keneenkään ei ylipäätään voi olla kasvokkain tekemisissä.

Valitettavasti kirja on poistunut kustantajalta jo useita vuosia sitten, eli ei löydy uutena kirjakaupasta tms. Oman kopioni löysin antikvariaatista n. pari vuotta sitten ja hieman "miksi ei?" - mentaliteetilla tuli napattua se matkaan. En nyt tarkkaan tiedä kuinka helposti löytyy esim. kirjastoista, mutta jos tilaisuus tulee lukea ja juoni kuullostaa yhtään kiinnostavalta, niin älä jätä väliin!
"If we're going to be damned, let's be damned for what we really are."

Captain Jean-Luc Picard

Poissa MariKetola

• Vuotislainen
« Vastaus #96 : Marraskuu 20, 2015, 09:54:25 »
E. L. James - Fifty Shades of Grey -trilogia!  Mulla on tapana innostua aina jostain yhdestä ilmiöstä kerrallaan ja sitä sit vouhotan. :D Viimeksi se oli Orange is the New Black.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 21, 2015, 09:13:00 kirjoittanut Taru »