Kirjoittaja Aihe: Uusivuosi  (Luettu 2278 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Lady Asensio

• Nilkanvilauttaja niinikään
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • DH luettu 9.12, KV 11.3
  • Pottermore: HeartWitch62
  • Tupa: Korpinkynsi
Vs: Uusivuosi
« Vastaus #25 : Tammikuu 02, 2008, 19:45:06 »
Uusi vuosi taitaa olla yksi hauskimpia juhlia vapun ohella. Tapanani on aina valaa tinaa ja limsana on pakko olla Pommacia. Myöhemmin katselen ilotulituksia ikkunasta. Pelkään niitä raketteja hieman ja tänä vuonnakin kun kuulin kuinka monta silmä- ja muita vammoja ihmisille tuli, ei ulos huvita mennä ensi uutena vuotenakaan. Raketit on kyllä kauniita.

Mielestäni Norja teki hyvän jutun kun kieltää vuodesta 2009? lähtien yksityiset ilotulitteet, juuri niiden silmävammojen ja tulipalojen vuoksi. Suomessa voisi tehdä saman perässä ja siirtyä julkisiin näytöksiin, silloin uskaltaisin mennä ulos katsomaan. Näin kun pari tyyppiä paukutteli ihan asuinkerrostaloni edessä raketteja kännipäissään ja myöhemmin samalla paikalla oli alaikäsiä tekemässä samaa hommaa. Ilotulitteiden ikäraja on muuten 18 v. joten mistä ne on niitä saaneet?
Mun blogi: http://www.pointblog.fi/?go=milluska    (HUOM! OSOITE HIEMAN MUUTTUNUT)
Vuoden 2008 kotitonttu  tässä, terve!

Poissa Lemmonleikko

• Tom
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Sukupuoli: Velho
  • Soulshine!
    • Herra Hahmo
  • Tupa: Mary Sue
« Vastaus #26 : Tammikuu 02, 2008, 21:29:13 »
Uusi vuosi kieltämättä on varsin mainio asia. Joka vuosi siitä lähtien kun olen ollut tarpeeksi iso mekastamaan pihalla kavereiden kanssa, olen rallannut vanhassa kotikylässä samojen naamojen kanssa. Sellaiset 12 vuotta on otettu vastaan suunnilleen samalla meiningillä: syödään tanakasti, vedetään kuteet niskaan ja lähdetään ulos räiskimään. Tosin parina viime uunna vuonna ei ole niin kauhiasti enää itse räiskitty, mutta onpa noita vielä kylä täynnä nuorempiakin ipanoita, jotka joutaa tulittamaan minkä kerkiää. Nykyään on kivempaa jo olla itse sivussa katsomassa, kun kaveriporukan pienimmät räiskii milloin mitäkin ja joskus toisiaan ja sen sellaista, ja aika ajoin joka uusivuosi joku urpo posauttaa jotakin verovaroilla kustannettua päreiksi... Tänä vuonna sen teki toveri Nikotinitsh (nimi muutettu), jonka tempauksen joku kersa jopa huomasi (vähän revettiin, kun yhtäkkiä kuului kirkas, riemastunut lapsen ääni: "Äiti kato, joku räjäytti lampun!"), ja kun polliisisedät saapui kentän laidalle, oli hillitön työ saada heppu ajoissa pensaaseen piiloon. Nyt oli onneksi helppo nakki, kun jälkiä ei jää lumeen. Virkavallan mentyä se saikin sitten koko porukalta kuonoonsa, kun onnistui saattamaan kaikki lähes pulaan omilla sekoilemisillaan. Ja lisäksi siitä lampusta jaksaa käävät narista vielä helmikuussakin! Kallis on, prkl. Eikä ole yhtä ainoaa uuttavuotta mennyt turpakäräjittä sen jälkeen, kun poppoon nuorimmat on ruvenneet saamaan etanoliliuoksia käsiinsä. Kutaleet.

Itselläni oli silti oikein hauskaa jälleen kerran. Oli mukava nähdä, että meno on edelleen sama kuin ennenkin, ja oli mukava kun vuosi vaihtui. Etenkin, kun olin itse selvänä, koska ajoin autoa, jolla käytiin veriveljien kanssa tsekkaamassa yhtien partiokaverien astetta rankemmat (joka jätkä menee tammikuussa inttiin) kekkerit, joista lähdettiin juuri ennen puoltayötä. Lähtö oli hiton hieno, kun oli parhaat kaverit mukana, rokki soi kovalla ja kaikkialla jysähteli kirjavuuksia meidän painaessa kahdeksaakymppiä taajamien halki kotiin. Hillittömän hienoa, todellakin. Hillittömän hieno oli myös meidän ihan keskiyötä varten valmistelema paukku, joka syntyi täyttämällä päivällä tyhjennetty Pringles-purkki noin kymmenellä erityyppisellä ruudilla (runkoaineena pienirakeinen crackleri) ja heittämällä lanka perään pohjan läheltä, aukon kautta. Vähän taloa korkeampi kuumailmapallon muotoinen kirjava kipinäpätsi syntyi, todella hieno. Parina viime vuonna onkin mennyt pieleen, kun apinat ei tajunneet, että siinä täytyy pitää yksi selkeä, kevyt ja helposti syttyvä runkoaine. Mutta nyt oli taas hienoa.

Pian sen jälkeen tapahtuikin taas kuten aina vastaavan pommin onnistuessa, eli tunnolliset perheenisät rupesivat lähestymään uhkaavan moralisoimuksellisin olemuksin, joten vetäydyimme sisään keittämään nakkeja, juomaan punkkua ja katsomaan Music Televisionilta jotain maailmanlopun partyvideo-ohjelmaa. Nauroimme itsemme liki hengiltä. Eli perinteikästä ja hienoa oli!

Lainaus käyttäjältä: Lady Asensio
Mielestäni Norja teki hyvän jutun kun kieltää vuodesta 2009? lähtien yksityiset ilotulitteet, juuri niiden silmävammojen ja tulipalojen vuoksi. Suomessa voisi tehdä saman perässä ja siirtyä julkisiin näytöksiin, silloin uskaltaisin mennä ulos katsomaan. Näin kun pari tyyppiä paukutteli ihan asuinkerrostaloni edessä raketteja kännipäissään ja myöhemmin samalla paikalla oli alaikäsiä tekemässä samaa hommaa. Ilotulitteiden ikäraja on muuten 18 v. joten mistä ne on niitä saaneet?

Minusta taas Norjan päätös oli lähinnä hätiköity, mutta kyllä, vuosi on 2009. Siinä tulee sellainen ongelma, että kun jengi on tottunut tulittamaan, niin paukkuja kyllä hankitaan ja tehdään itsekin, eikä mikään ole vaarallisempi kuin maahantuojien ohi maahan tuotu (ts. salakuljetettu) tai itse rakennettu paukku (kokemuksesta osaan kertoa jälkimmäisistä, turvaväliä täytyy pitää ainakin viisi metriä). Se, että jokin kielletään, ei oikeasti estä ihmisiä hankkimasta sitä. Ja suoraan sanottuna jos Suomessa tehtäisiin sama, se tietäisi minulle kohtalaisen etevänä pakettiautokuskina ihan miellyttävää työsarkaa uusiksi vuosiksi, ystäväni kun eivät ole mistään paukkuja vieroksuvimmasta päästä. Eli selkokielellä: itse en ainakaan moista lakia noudattaisi, vaikken itse enää paukuttelekaan. Enkä usko, että norjalaiset paljoa poikkeavat tästä linjasta.

Ja alaikäiset saavat paukkunsa (itsekin kuusivuotiaasta jonnekin 15 vanhaksi ahkerasti paukutelleena puollan lasten hupia) sieltä, mistä aina. Vanhemmilta kavereilta, vanhemmilta, isoveljiltä ja -siskoilta... Reittejä on. Samaa kautta, mistä muutama vuosi myöhemmin saadaan paheellisia liuoksia. Ei se sen monimutkaisempaa ole. Eikä ihan oikeasti ole vaikeakaan löytää paikkoja, joissa jo 15-16-vuotias pystyy ostamaan paukkuja ihan miten mieli tekee, etenkin aattopäivänä, kun myyjät alkavat olemaan epätoivoisia saadakseen varastot tyhjiksi. Aina on reittejä.
"You don't have to be black to be a nigger. Being born penniless also makes you an outlaw." -Ronnie van Zant
         Row, row, row thy boat gently down the stream. Oh Charon, hast thou ever know'd that Death is but a dream?
Hyviä emme ole, pahoiksi emme halua tulla - olkaamme siis rumia!

Worshiper of Dark

• Ankeuttaja
« Vastaus #27 : Tammikuu 02, 2008, 22:56:10 »
Uusi vuosi meni ihan kivasti tuolla kaverilla ollessa. ;> Tulin kahden aikaan yöllä kotiin, oltiin ampumassa raketteja. Yks raketti poksahti maassa, luikittiin äkkiä laavuun piiloon. ^^,

Tinasta sain sen näkösen kun siinä olis ollu hautakivi + kukka sen juurella ja jokin mies katselemassa sitä hautaa. Kun vähän käänsi, tuli mieleen se kohtaus kun Harry on Liekehtivässä pikarissa siinä haudassa kiinni ja Voldemort sen edessä. ^^

Hyrre

• Ankeuttaja
« Vastaus #28 : Tammikuu 02, 2008, 23:15:49 »
Uusivuosi.. Pari päivää tätä on tullut elettyä. En tehnyt uudenvuoden lupauksia, koska ne eivät ole aikaisemminkaan pitänyt. Eikä sitä oikeastaan päässyt aloittamaan mitään puhtaalta pöydältäkään, koska toistaiseksi kaikki mitä viimevuonna elämässä oli, on nytkin.

Tämä uusi vuosi oli hieman poikkeuksellinen edellisitä. Normaalisti on vuodenvaihteen viettänyt perheen kanssa. Parina viime vuotena sitä on tullut eksyttyä muualle kavereiden kanssa juhlimaan, mutta silti tullut kotio nukkumaan. Nyt sitä tuli vietettyä kavereiden ja poikaystävän kanssa baarissa, muuten juoden ja karaokea laulaen. Seuraava aamu sujui hienosti sängyn pohjalla.

Raketeista en ole enää muutamaan vuoteen välittänyt. On niitä hieno kattella, mutta niihin rahojen tuhlaaminen (vanhempien onneksi) ei ole enää huvittanut. Tinaa on tullut valettua aina parheen kanssa, mutta sekin on nyt jäänyt. Toisaalta vähän harmittaa, koska se on tavallaan ollut aina illan mielenkiintoisin hetki. Tässä ollaan ehkä hyvää vauhtia kasvamassa aikuiseks.

Vauhko-Harry

• Ankeuttaja
« Vastaus #29 : Tammikuu 03, 2008, 16:59:44 »
Itse en yhtään juhli uutta vuotta. En sitten yhtään. Mutta tietenkin jotakin muuttuu elämässäni, esim. saan paljon tavaroita kasattavaksi sänkyni alle :D. Alennusmyynneistä, nimittäin. Se on sitten juhlimisen arvoista: halpaa tavaraa kasapäin! Mutta joo, en muuten suhtaudu uutenvuoteen sitä erityisemmin.

daikei

• Ankeuttaja
« Vastaus #30 : Tammikuu 04, 2008, 20:00:44 »
En erityisesti vietä Uuttavuotta, paukutellaan raketteja, syödään nakkeja ja herkutellaan. Lupauksia teen mutta tulee nekin yleensä aina rikottua (tänävuonna niin ei saa käydä). Kotona olen yleensä ollut mutta vuonna -06 tein poikkeuksen ja menin ystäväni luokse. Päivällä näin paria muuta kaveria, heiluttiin keskustassa, käytiin Rossossa syömässä, tehtiin yöllä ruokaa, poltettiin tähtisädetikkuja, valvottiin myöhään leffan parissa... Oli se kyllä hyvä uusivuosi, tosin pidän kotona olemisesta paljon vaikka ei actionia täällä olekkaan sitten paljon yhtään.

Poissa samettiina

• huoleton huuliharppuilija
  • Aurori
  • *
  • Pienestä kipinästä voi syntyä roihuava liekki
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #31 : Marraskuu 27, 2009, 16:53:00 »
Seuraavaan uuteen vuoteen ei ole enää järjin pitkä aika, jotenka päätin tänne asiasta jo nyt vähän raapustella.

Uusi vuosi ei merkitse minulle juuri mitään, vuosilukuun tulee vain yhden numeron kasvu (ja sitten pitäisi taas seuraavat 365 päivää osata kirjoittaa sitä vuotta, kunnes taas pitää opetella uusi): minulle merkitsee enemmän koko vuoden sisältö.

Meillä on omat perinteemme tällekin juhlapäivälle. Illalla syömme ranskalaisia ja nakkeja, valamme tinaa ja paukuttelemme taivaalle raketteja (kyllä, voi tätä rahan ampumista taivaalle). Tinoista yritämme aina vääntää jotain hienoa, mitä ne voisivat kuvastaa jne. Karkkia ja muuta hyvää tulee myös aina syötyä vähän liiankin kanssa, enkä ole itse oppinut olemaan syömättä itseäni ähkyyn.

Kaikki edelliset uuden vuoden juhlinnat ovat menneet perheen kanssa, ja niin menee varmaan seuraavakin. Seuraava päivä on kuin mikä tavallinenkin viikonloppu vapaa, eikä tehdä mitään erikoista.

Ja mitä noihin uuden vuoden lupauksiin tulee. Kröhöm, no tuota... Näin "normaalisti" lupaamani asiat kyllä aina pidän, mutta en sitten tiedä, mistä ihmeen kumman syystä en ole vielä koskaan onnistunut pitämään uuden vuoden lupauksiani. Parempi onni seuraavalla kerralla!

En ole mikään suuri uuden vuoden ystävä, mutta jos juhlia pitäisi laittaa jonkinlaiseen järjestykseen, saisi se kolmannen sijan (heti joulun ja juhannuksen jälkeen).

Uutta vuotta odotellessa...!

//Ja nyt hyvää uutta vuotta!
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 02, 2010, 08:42:52 kirjoittanut samettiina »
Olen syytön kaikkeen siihen, mistä kehtaatkin minua epäillä.

Poissa April

• ½ kaksosista
  • Vuotislainen
  • lisää Weasleyn Welhovitsejä!
  • Pottermore: LumosNiffler27512
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #32 : Tammikuu 01, 2010, 22:34:27 »
GOTT NYTT ÅR ALLA 2010!
"It's sort of exciting, isn't it? Breaking the rules." - Hermione

"Who are you and what have you done with Hermione Granger?" - Ron

Poissa samettiina

• huoleton huuliharppuilija
  • Aurori
  • *
  • Pienestä kipinästä voi syntyä roihuava liekki
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #33 : Joulukuu 27, 2016, 15:25:37 »
Muutama päivä vielä tätä vuotta on jäljellä - joko vuotislaiset odottavat tulevaa vuotta?

Jotenkin tuntuu, että minulle kyseinen päivä on vain yksi muiden joukossa. En osaa antaa sille sen suurempaa arvoa, ja miksi edes pitäisi?

Näinpä, minullekaan ei tosiaan vieläkään uusi vuosi noin päivänä tai juhlana merkitse oikeastaan mitään sen kummempaa. Jostainhan se vuoden alkamisen laskeminen on aloitettava ja johonkin lopetettava. Mutta ehkäpä osalle ihmisistä vuoden vaihtuminen on jonkin uuden aloittamista: ehkä seuraavana vuonna halutaan pyrkiä parempaan, johonkin uuteen tai merkittävään.

Itse en niin juhlana odota uutta vuotta, mutta itsessään ensi vuotta tavallaan odotan. Tulevana vuonna valmistun ja toivottavasti pääsen kunnon töihin! Näitä olenkin jo odotellut, joten odotus palkitaan ensi vuonna.

Tänäkin vuonna itse vuoden vaihteen vietto menee mitä luultavammin kuten pari viimeisintä vuotta. Syömme nakkeja ja ranskalaisia, pelaamme lautapelejä ja ammumme muutaman raketin.
Olen syytön kaikkeen siihen, mistä kehtaatkin minua epäillä.