Kirjoittaja Aihe: Uusivuosi  (Luettu 4758 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Xinax

• Ankeuttaja
Uusivuosi
« : Joulukuu 31, 2007, 14:45:50 »
Uusivuosi ja uudet kujeet? Onko näin vai miten päin?

Elikkä keskustelua yleensäkin uudesta vuodesta, sen viettotavoista ja omista perinteistä. Mitä mieltä olet raketeista? Tinoista? Alkoholin käytöstä? Missä vietät kyseistä päivää? Keiden kanssa? Millainen seuraava päivä on?

Teetkö uudenvuoden lupauksia? Pitävätkö ne? Millaisia ne ovat(jos haluat kertoa)?

Mitä pidät kauppojen uudenvuoden myyntikikoista yms.?

Onko uusivuosi lempi juhlasi?

Mitä uusivuosi yleensäkin sinulle tarkoittaa? Puhtaalta pöydältä aloittamista? Vai?

Keskustelua kaivaten,

X

(ja pahoittelen jos aihe löytyy jo) :D

//anteeksi ajatuskatkos tuolla, kiitos huomautuksesta quicksilver :) vaikka eipä minullakaan asiasta tietoa ole.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 31, 2007, 17:21:37 kirjoittanut Xinax »

Poissa houkka

• Vuotislainen
Vs: Uusivuosi
« Vastaus #1 : Joulukuu 31, 2007, 15:24:37 »
Uusi vuosi. Tuloillansa. Yleensä olen viettänyt tätä juhlaa mummolassa, mutta tänään ja huomenna olen yksin kotona. Tavallisia rakettejakaan en ala yksin poksuttelemaan, enpä saanut edes tinaa ostetuksi. Surkeaa touhua. Oikeastaan mielestäni on väärin nimittää uutta vuotta pyhäksi, koska en näe siinä mitään pyhää. Juhla kylläkin, mutta ei pyhä. Jälleen uusi vuosi tulee, onhan se sekä hyvä että huono juttu. Aika vain kuluu, kuluu ja kuluu. Eikä lopeta kulumistaan. Mutta toisaalta jos ei olisi uutta vuotta, ei olisi tulevaisuutta. Ja tulevaisuus ja huominen ovat aina seikkailuja. Tähän asti olen viettänyt uuden vuoden raittiina, kuten kaikki muutkin juhlat, mutta kyllä mielestäni on ihan sallittua käyttää järkeviä määriä nautintoaineitakin, jos uutta vuotta juhlana pitää. Tietysti rakettien sun muitten kanssa pitää olla erittäin varovainen. Eihän niitä saisi päihtyneelle antaakaan, ja mielestäni tätä sääntöä kannattaa noudattaa. Ei siksi, etten pidä alkoholista tmv., vaan siksi, että juoneella paukuttelijalla olisi pää vielä paikallaan ensimmäisenä päivänäkin. Tai mitä se minulle kuuluu, tehkööt kukainenkin kuten viisaaksi näkee. Jos näkee.

Uusi vuosi ei missään nimessä ole lempijuhlani, mielestäni se on lähinnä kaupallistunutta humpuukia. Tai että onhan sitä kiva juhlia, eikä juhlia koskaan ole liikaa, mutta kun ajattelee, miten paljon esimerkiksi Lontoo käyttää rahaa pelkkään ilotulitukseen. Mitä noilla rahoilla olisi voinut tehdä? Ruokkia pari kehitysmaata, kuten on tapana sanoa. Rahaa palaa taivaan tuuliin, ja se on mielestäni surullista. Pauke kuitenkin paukkuu vain hetken, ja sitten se on poissa. Ja lieneekö tuosta mitään hyötyä luonnollekaan, en usko. Onko jollain tietoa tästä asiasta? Joka tapauksessa, uudella vuodella ei ole minulle muuta merkitystä kuin nakkia ja perunasalaattia, ja tietysti hiukan sitäkin että huomautetaan siitä ajan kulumisesta ja toivotetaan onnea ja terveyttä tulevaan. Ehkä se on ihan hyvä, ja kuten sanoin, ei juhlia koskaan ole liikaa. Vaikka turhiakaan sellaisia. En muista, mitä olen luvannut edellisvuosina, mutta nyt lupaan, että teen joka päivä päivämäärän verran miesten punnerruksia. Heti huomenna aloitan.

Kunnioittaen,
I am I --> houkka

Poissa Mega

• Vuotislainen
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #2 : Joulukuu 31, 2007, 15:31:33 »
Uusi vuosi, apua. Ää, yleensä kulutan vuodenvaihteet mukavasti ulkomailla, joskin tänä vuonna olen kotona. Käyn varmaan katselemassa raketteja ja itsekin ampumassa, tuolla jossain paikassa, missä täällä on "tapana".  Ei ole lempijuhlia, eipä todellakaan, jotain juotavaa ja syötävää jos saan vähän herkutella, mutta Itävallassa olisi ollut epäilemättä hauskempaa, veljeni muistopippalot järjestetään siellä tänään, juuri tulin Saksasta, ja olisinpa halunnut lähteä seuraavalla koneella Itävaltaan, entisen isoveljeni kaverithan olisivat kustantaneet, mutta ei vain äidiltä sitää lupaa herunut.

Uusi vuosi ja uudet kujeet, "jes".
Tämä vuosi on ollut henkisesti kuitenkin niin rankka, että mukava saattaa se päätökseensä, isoveljen ja kummisedän kuolemat kun ovat tältä vuodelta päällimmäisenä mielessä, enkä edes mitään erityisen hauskaa ehtinyt kokea. Keskiviikkona taas koulunpenkille pakertamaan, erittäin tylsää. Huomenna tulee Garmish-Partenkirchenin mäkikisa telkusta, erittäin hyvä.

Poissa Vilena

• Hirnyrkki
  • Sukupuoli: Noita
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #3 : Joulukuu 31, 2007, 15:34:54 »
Minustakin uusi vuosi on juhlana aika turha. No, joinakin vuosina on mukavampaa kuin toisina, riippuu siitä mitä tekee. Mutta en koe sitä tärkeäksi. Aika typerää itse asiassa, ammutaan rahaa taivaalle ja sitten jätetään joka paikka mustaksi ja likaiseksi. Tänä vuonna menen kaverini luo, joka vasta muutti uuteen kämppään. Tarkoituksena olisi syödä hyvin ja liikaa. Karkkia, sipsiä.. Ja pelata jotain kivoja pelejä. Parhaita uusia vuosia ovat ne, kun on kaveriporukalla jossain mökillä, vaikkapa nyt Rukalla. Siellä on ihan mieletön meininki, jos vaan itse on juhlatuulella! Ensi vuonna haaveissa olisi vuokrata mökki juuri Rukalta taikka sitten Leviltä, kun tänä vuonna porukkamme on niin hajallaan pitkin Suomea ettei saatu lähdetyksi.

En yleensä tee uuden vuoden lupauksia, mutta nyt kun aloin miettimään, voisin toistaa lupaukseni muutaman vuoden takaa ja alkaa karkkilakkoon. Silloin se kesti tammikuusta toukokuuhun, eli ihan hyvin minulta! Syön karkkia aivan liikaa, enkä osaa pelkästään vähentää sitä, se on kaikki tai ei mitään. Mutta toisaalta, ei mulla ulkoisesti kyllä juuri ole syytä jättää karkkia pois, eli ehken lupaakaan niin tänä vuonna. Mutta tosiaan, tuo karkkilakko on ollut ainoa lupaukseni koskaan, ja silloin se ainakin piti. Ei sen ollut tarkoituskaan kestää koko vuotta, itse asiassa alunperin ajattelin paria kuukautta. Onko uuden vuoden lupaus vain sellainen, joka pitää koko vuoden?

Ja nakeista ja perunasalaatista en edes pidä.
Humor me.

Poissa gamma

• kosminen ihme
  • Sanomaton
  • *
  • Sukupuoli: Velho
  • A Elbereth palan-díriel
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #4 : Joulukuu 31, 2007, 15:51:19 »
En ole nyt oikein pohdiskelutuulella, että miettisin, mitä uusivuosi merkitsee minulle, mutta koetetaan.

Jotenkin tuntuu, että minulle kyseinen päivä on vain yksi muiden joukossa. En osaa antaa sille sen suurempaa arvoa, ja miksi edes pitäisi? Jostain kohtaahan vuosi on pakko katkaista, joten mikä asettaisi tämän tai huomisen päivän jotenkin erityisasemaan? Se alkaminen ja päättyminenkö? Höh, sehän on vain valittu mitta ajan kulumiselle. (Olkoonkin, että itse aika pysyy hämäränä.)

Mitä sitten tavallisesti puuhastelen uutena vuotena? En mitään. Tai mitään ihmeellistä. Joskus "muinoin" tuli valettua tinaa mutta nyt on sekin jäänyt, ja yksi tähtisadetikku korvaa minulle kaikki uudenvuodenhärpäkkeet, jos viitsin sellaisen sytyttää. Siispä naurahtelen toisten tuhlaushalulle, ihmettelen sitä ja katselen heidän ilotulitustempauksiaan ilmaiseksi. Tavallisesti vietän aikani omassa rauhassani, mutta jotenkin tuntuu, että ilotulitus ja uusivuosi vievät aina sen rauhan pois. Siksipä uudenvuodenaamu on se kaikkein paras hetki: On pyhä, hiljaista, rauhallista ja kuin jotenkin uneliasta. Silloin aamulenkki on mukava tehdä, varsinkin jos on satanut lunta, joka on peittänyt rakettien sotkut alleen.

Hmm. Taisi jo tulla aika selväksi. :\ Toisaalta, olisi hauskaa joskus nähdä venäläisten juhlivan uuttavuotta, sillä heillehän sillä on paljon enemmän merkitystä. Ja tietysti perinteitä olisi joskus hauska kunnioittaa ja edes lueskella uudenvuoden taioista. Eihän sitä koskaan tiedä, jos ne vaikka toimivatkin. ;) Kuitenkin: parempaa uutta vuotta vuotislaisille, vaikken itse koko asiasta paljon perustakaan.
Usko niitä, jotka etsivät totuutta, epäile niitä, jotka sanovat löytäneensä sen. -André Gide

Moni nolla luulee olevansa se ellipsi jota maa kiertää. -Stanislaw Jerzy Lec

Poissa Audra Dancer

• Sir Emilia Sarkington
  • Vuotislainen
  • Gaze the Haze
    • Livejournal
    • Vainajala.org
  • Pottermore: HazelNight52
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #5 : Joulukuu 31, 2007, 16:50:44 »
Uusi on vuosi, pian... Juhlanahan se ei ole juuri mikään, mutta oikeastaan tykkään uudenvuodenjuhlista mikäli seura on hyvää, musiikkia ja evästä riittää. Siinä missä jouluna ollaan perheen kanssa, uusi vuosi vietetään kavereiden seurassa. Ainakin yleensä meillä ollaan juhlittu uutta vuotta niin. Tästä vuodesta en ole niin varma, saattaa olla että kourotetaan kotona (kuuluu muuten yleissivistykseen tietää mitä kourottaminen tarkoittaa!)... Joka vuosi ollaan tinat valettu, vaikka se on turhanpäiväistä höpöystä, mutta kai siitä on vähän niin kuin perinne tullut. Pitäisi kaivella tinakauha pirtinuunin pankolta, että saisi taas valella tinoja.

Kyllähän meillä on joka vuosi rakettejakin ollut, mutta kunhan muutan omaan asuntoon, uskon, etten osta minkäänlaisia raketteja. Sama kuin ottaisi kakskymppisen ja sytyttäisi sen tupakansytyttimellä portailla. Viuuh, rahat menivät taivaan tuuliin. Uuden vuoden päivä on sitten päivä siinä missä muutkin pyhäpäivät. Rauhallistahan silloin on, kaikki nukkuvat pitkään ja tässä (toivottavasti) lumen peittämässä pikku kylässä on unelias tunnelma ja on mahtia ottaa luontokuvia. Kukaan ei katso oudosti kun yksi hiipeltää koiran ja oudon laukun kanssa ja välillä pysähtyy ottamaan kuvan jos toisenkin. Tykkäilen kyllä lukea vanhoista perinteistä ja niitä osaksi noudatankin ja joka vuosi on tullut kokeiltua uusia uudenvuodentaikoja, tai ainakin kerrattua vanhoja. Uusi vuosi on kyllä oikeastaan ihan hyvä juhla, sellainen vanhan loppumisen ja uuden alun toimitus, siirtymärituaali uuteen vuoteen. ;)

Hyvää uutta vuotta kaikilla, varokaa, jos olette tekemisissä rakettien kanssa. Raketti silmäkulmassa ei ole kiva asia.

~Moondancer (musikaalinen)

Poissa Unissakävelija

• uneksija
  • Vuotislainen
  • Tavataan unissa tai unelmissa.
« Vastaus #6 : Joulukuu 31, 2007, 17:25:25 »
Uusivuosi. Jaa mitäkö pidän? Enpä voi väittää pitäväni.

Liikaa huonoja muistoja. Katsokaas viisi vuotta sitten uudenvuodenaattona minä heräsin siihen, että vanhempani nykivät minut ja sisareni pystyyn keskellä yötä. En tiennyt mitä tapahtui, meidän vain käskettiin juosta ylös(joka on meillä tavallaan maatasossa, asumme nimittäin rinteessä ja alakerta on puoliksi maanalla, minun huoneestani on kuitenkin pääsy rinteeseen koverretulle takapihalle). Portaissa kuulin alakerran ikkunoiden, siis oman huoneeni ikkunoiden, särkyvän.Ylhäällä meille vedettiin takit päälle(ulkona oli -30 C) ja minä vilkaisin parveketta, enkä ikinä unohda sitä näkymää, kuinka liekit nuolivat parvekkeen kaiteita. Tuntui kuin olisin katsellut jotakin jännityselokuvaa televisiosta.Paitsi että tämä oli totta. Isä haki lemmikkikanimme alhaalta ja tyrkkäsi sen minulle. Olin niin järkyttynyt, etten saanut panikoivaa eläintä pideltyä kiinni. Se karkasi juuri parvekkeen puoleiselle seinälle ja olin menossa perään, kun parvekkeenikkunat räsähtivät. Tuli tarttui verhoihin ja joku minuun (en ole vieläkään varma kuka se oli) raahaten minut ulos. En nähnyt kaniani enää. Ja oli kymmenistä sekunneista kiinni, ettemme minä ja sisareni menneet sen mukana.
Myöhemmin selvisi, että palon oli aiheuttanut raketti, jonka pari kaksitoistavuotiasta oli ampunut. Tämä ei ole virallinen lausunto, ennemminkin naapurustossa kulkeva tieto. Tekijät eivät koskaan jääneet kiinni.

Nyt viisi vuotta myöhemmin tilanne ont tämä: istun huoneessani ja vuodatan tämän tarinan ensi kertaa sisältäni. Vain kaksi ystävääni on kuullut sen tällaisena kokonaisena(pidin vuosia itseäni syyllisenä lemmikkini kuolemaan, enkä sen tähden puhunut siitä)aiemmin.Isäni on yläkerrassa ja kiroaa ihmisiä jotka ovat aloittaneet paukuttelun ulkona jo nyt vaikka lupa on vasta kuudelta. Tiedän, että hän sen paremmin kuin äitikään ei aio nukkua tänä yönä, enkä itsestänikään menisi takuuseen. Sisareni on sen verran minua nuorempi, ettei hän taida muistaa tapauksesta kovin paljon.

Kerroin tarinan, koska halusin kertoa kuinka paljon tuskaa nämä uudenvuoden "viihdykkeet" voivat väärissä käsissä aiheuttaa.Olkaa varovaisia rakettien kanssa.

Hyvää uuttavuotta kaikille toivoen, Unissakävelija 
"Kaikki on mahdollista. Mahdoton vain kestää kauemmin."

Poissa Jazmín

• Vampyyrityttö
  • Vuotislainen
« Vastaus #7 : Joulukuu 31, 2007, 17:25:37 »
No joo... tämä uusivuosi sujuu jokseenkin samalla tavalla, kun viimevuonnakin. Ja sitä edellisenä. Syön nakkeja ja perunasalaattia ja katselen raketteja ikkunan takaa. Valvon pitkään, koska muutkin valvovat ja yleensä  kirjoitan jotain, koska yöllä tulee aina parempaa tekstiä. Tai no ainakin mielenkiintoisempaa. Ehkä valetaan tinaa, jos äippä on muistanut ostaa ja semmosta.

Joskus olen tehnyt uudenvuoden lupauksia, mutta enpä taida viitsiä tehdä tänä vuonna, kun en kuitenkaan pysty pitämään niitä. Olen huomannut, että pidän kaikki muut lupaukset, paitsi ne, jotka annan itselleni. Uuden vuoden päivä on minusta jotenkin ahdistava. En tiedä miksi, koska tavallaan se on ihan samanlainen päivä, kuin muutkin, vaikka ehkä nukutaan vähän pidenpään. (Vaikka kyllähän lomalla muutenkin nukutaan pidempään)        

Mitä uusi vuosi minulle tarkoittaa? No ehkä voisi sanoa, että jollain tavalla puhtaalta pöydältä aloittamista. Aina sitä toivoo, että uusi vuosi, olisi jotenkin parempi, tai ainakin erilainen, muuta sitten seuraavana vuonna tuntuu, ettei elämä ole muuttunut mitenkään sen vuoden aikana.

//Ai niin ja Hyvää uuttavuotta kaikille (Tätä vuotta on jäljellä enään alle seitsemän tuntia!)
"You shine so bright it's insane, you put the sun to shame."

Gluubori

• Ankeuttaja
« Vastaus #8 : Joulukuu 31, 2007, 17:45:26 »
Itse en näe uudesvuodessa mitään erityisen jännää. Tänään käytiin Syömässä Salossa ja mukaan sattui Amoralin levy. Joten ilta menee sen kuuntelemisessa. Rakettien ampuminen ei ole mielestäni kovin ihmeellistä.

Poissa Hartsa

• Vuotislainen
    • http://www.freewebs.com/moottoriurheilu05
« Vastaus #9 : Joulukuu 31, 2007, 17:48:00 »
Me olemme viettäneet uudenvuoden joka vuosi perheen kanssa ihan kotona, tosin aiemmin kävimme ampumassa raketteja mummulassa, mutta viime vuosina se tapa on jostakin syystä jäänyt. Tinaa olemme valaneet joka vuosi, kuten polttaneet myös tähtisädetikkuja, mutta raketteja emme ole enää muutamaan vuoteen ampuneet. Se vain on jotenkin alkanut tuntua "turhalta" tai sellaiselta, en osaa selittää paremmin. Olemme syöneet aina nakkeja ja perunasalaattia uutenavuotena. Joinakin vuosina olemme myös käyneet katsomassa kaupungin ilotulitusta keskustassa.

Uuden vuoden lupauksia en ole koskaan tehnyt, mielestäni ne ovat aika turhia, enkä kuitenkaan tule pitämään niitä. :D

Nuo kauppojen uudenvuoden myyntikikat ovat ihan kivoja ja alkaa heti tuntua, että vuosi tosiaan vaihtuu pian. Itselleni uusivuosi on erittäin mukava juhla, mutta ei vedä vertoja joululle. Itselleni uusi vuosi tarkoittaa ikään kuin puhtaalta pöydältä aloittamista, sitä tuntee aina joka vuosi itsensä taas vuoden vanhemmaksi, kun vuosi vaihtuu.

// Ja ai niin. Hyvää uuttavuotta kaikille vuotislaisille! Olkoon vuosi 2008 menestyksen vuosi!
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 31, 2007, 17:52:29 kirjoittanut Hartsa »
Terve kaikille!

Pianissimo

• Ankeuttaja
« Vastaus #10 : Joulukuu 31, 2007, 18:23:31 »
Uusi vuosi on ihan kiva. Se on hyvä syy lähteä kavereiden kanssa ulos, kuten pian teen. Kohtuuttomasta alkoholin käytöstä en perusta uutena vuotena sen enempää kuin tavallisestikaan, mutta juokoot ne ketkä tahtovat. Itse otan rauhassa, ammun tuon yhden raketin mikä minulla on tasan keskiyöllä ja vietän laatuaikaa ystävien kesken. En lähde minnekään kauas enkä tee mitään mullistavaa, mutta pidän hauskaa ja syön viimeisen kerran hyvin ennen tammikuun kilonkaristuksia. Niin ja yritän omalta osaltani pitää koiran kanssa yhtä, kun se on paukkuarka. Ei ole käynyt lenkillä kunnolla aikoihin, kun pikkupojat aloittivat raketeilla leikkimisen heti joulunpyhien jälkeen.

Lupauksia teen, mutta helppoja. Omaan uuteen vuoteeni ei siis taaskaan sisälly suurta elämänmullistusta, paitsi myöhemmin sitten koulun vaihto. Sitä en kuitenkaan osaa vielä stressata.

// Tosiaan: Oikein hyvää uutta vuotta 2008 kaikille!
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 31, 2007, 18:27:46 kirjoittanut Pianissimo »

Poissa Jessie

• Sanomaton
  • *
« Vastaus #11 : Joulukuu 31, 2007, 18:23:51 »
Uusi vuosi- juhlana on minulle ollut jo kolme viimeistä vuotta ahdistava tapahtuma. Se vain johtuu siitä että viimeiset kolme vuotta olen tupannut aina jäämään kaveriporukkani ulkopuolelle, milloin mistäkin syystä. Viime vuonna siitä syystä että kaikki kaverini olivat eri paikoissa ja en oikein tuntenut että olisin voinut tunkea mihinkään porukkaan. Nyt tänä vuonna ystäväni lähtivät Helsinkiin, minulla ei ollut rahaa. Olen taas täällä. Minua ahdistaa ajatus siitä että "täytyisi" juoda alkoholia ja täytyisi ampua raketteja, minulle olisi tärkeintä että voisin viettää ystävieni kanssa aikaa, mutta heille on tärkeämpää bilettää kunnolla parhaissa mestoissa.
He jaksavat hämmästellä sitä etten juo, ja sanon heille aina että ensinnäkin minulla ei ole samalla lailla rahaa kuin heillä on, eikä minua innosta lähteä baariin ryyppäämään rahojani. Baarit ovat muutenkin sikahintaisia ja täynnä porukkaa jotka eivät tiedä rajojaan. Jokainen uusi vuosi toivon että voisimme olla jossain kunnollisessa paikassa ja tehdä kaikkea mukavaa, mutta ei niin ei.

Tässä sitä siis ollaan. Viime uutena vuotena olin yhden pitkäaikaisen kaverini luona ja tänä vuonna varmaan sama homma. Käymme katsomassa kun Turun kaupunki ampuu raketteja ja juomme pari siideriä, se on sellainen vähän pakolta tuntuva juhlanvietto tapa, mutta menkööt.

Uuden vuoden lupauksen sanon aika joka vuosi, vaikkei se ole koskaan toteutunutkaan. On silti hyvä tietää että on luvannut jotain. Uusi vuosi ja ehdottomasti uudet kujeet. Masentuneesta viestistäni huolimatta, odotan innolla seuraavaa vuotta, ja sen tuomia haasteita. Kenties muutto toiselle paikkakunnalle, uusi työ, opiskelupaikka(?).  Toivottavasti ensi uutena vuotena asiat ovat toisin:)

Kaikille Vuotislaisille oikein Hyvää Uutta Vuotta 2008!!
♥ Pottereita vuodesta 1999 ♥
“Dumbledore's man through and through, aren't you Potter?"
"Yeah I am," said Harry. "Glad we straightened that out.”

Poissa Giladra Carrion

• Kuolonsyöjä
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Pottermore: ShieldFang27063
« Vastaus #12 : Joulukuu 31, 2007, 18:35:09 »
Onko mielestäsi uuden vuoden syvin merkitys jo kadonnut?
Nyt tuli blackout. Minulla taitaa olla yleissivistyksessä aukko, kun ei tämä kilkata kelloa.. Onko uusdellavuodella ollut muuta merkitystä kuin keskitalven juhliminen ja uuden, tulevan vuoden ottaminen vastaan? Sitä se on minulle aina merkinnyt, mutten ole mitään syvällisempää siinä kokenut..

Voi, onhan sillä sinänsä ollut jokseenkin erilainen merkitys, kuin nykyään.
Kyllähän edelleen ammutaan raketteja, valetaan tinaa jne., mutta eivät sitä kaikki muista, mikä siihen oli perimmäisenä syynä. Rakettien uskottiin torjuvan pahoja henkiä, nykyään ne on tehty vain ihmissilmää miellyttäviksi paukuiksi. Tinan valaminen ynnä muut ennustukset perustuivat siihen, että vuoden vaihde oli juurikin parasta aikaa seuraavan vuoden ennustuksille. Nykyään tinaa valetaan ihan vain perinteen vuoksi ja harvassa ne, jotka sitä osaavat tulkita oikein...
Alkoholi on liittynyt länsimaiseen uuteen vuoteen aina, mutta nykyään sen käyttö on muuttunut sen myötä, kun yhteiskunta on muutenkin muuttunut.

Nykyinen uusi vuosi on minulle merkityksetön. En pidä raketeista, joten niistä ei ole minulle mitään riemua. Itse asiassa on kamalaa katsella ilotulituksia, kun tietää, kuinka paljon ne saavat tuhoa aikaan ympäristölle... Kuulostaa kenties tekopyhältä, mutta kuulostakoot.
Uudesta vuodesta on tullut täyttä humpuukia. Ihmiset ostavat alkoholia, hilluvat kännissä ja joutuvat ryöstetyiksi, pahoinpidellyiksi tms. Raketit aiheuttavat runsaasti onnettomuuksia joko osaamattomissa käsissä tai muuten vain. Sitä tulee mietittyä, kuinka paljolta säästyttäisiin, jos uuden vuoden viettoa ei olisi lainkaan, kun sen perinteetkin on pääosin unohdettu.
Tosin se on sama lähes joka pyhän kanssa. Nykyään on vain materialistisia juhlia, ennen oli kristillisiä ja sitä ennen pakanallisia. Eipä siinä moni alkuperäistä syytä enää muistakaan...

Mutta joo, jos tuo paasaaminen nyt riittäisi...
Minä en siis ilmeisestikään juuri juhli uutta vuotta. Viime vuonna olin kotona koirien kanssa, jotka eivät onneksi ole moksiskaan paukuista. En jaksanut lähteä muiden mukana katselemaan raketteja, ja taisin mennä aika ajoissa nukkumaankin. Periaatteessa vietän uutta vuotta omalla tavallani, jota kovinkaan moni ei ymmärrä. Eikä tarvitsekaan.
Nakkeja en syö, kun en syö punaista lihaa, ja perunasalaatista en pidä.
Lupaan itselleni aina jotakin. Mitään "olen rehellinen" -tyylisiä lupauksia en anna, sillä eivät sellaiset pidä. Tänä vuonna lupaan, että yritän pinnistää koulussa parhaisiin mahdollisiin saavutuksiin ja pyrkiä toteuttamaan ne asiat, jotka olen aikonutkin.
“We've all been raised on television to believe that one day we'd all be millionaires, and movie gods, and rock stars.
But we won't. And we're slowly learning that fact. And we're very, very pissed off.”

Poissa Tyyppi

• Kyseenalaistaja
  • Vuotislainen
  • Pohjanlahden merenneito <3
« Vastaus #13 : Joulukuu 31, 2007, 19:21:46 »
UUsivuosi on mahtva juttu!Voi tehdä rikkumattomia valoja,ampua tohtori Jarrumiehen märkäsyttyviä ilotulitteita
ja syödä prinssinakkeja!Ja tinoista ennustus...Vuoden merkittävämpiä velhojuhlia!
Olenko minä olemassa? Oletko sinä olemassa? Onko mikään olemassa?
Pitchy pitchy Live start! Love shower pitch!
Blogini simpukan.kuoressa.blogspot.com

maWik

• Ankeuttaja
« Vastaus #14 : Joulukuu 31, 2007, 19:45:17 »
Uus vuos. Kohta alkaa uus vuos 2008! Minusta se on ihanaa aikaa! Yleensä minä silloin aivan niinkuin "aloitan puhtaalta pöydältä". Kyllä sitä saa olla mitä haluaa. Silloin tuntuu siltä että jee tämä on nyt uutta meininkiä..ääh.. en osaa selittää. Mutta sen voin sanoa että se aika on mulle tosi tärkeä.

Poissa Tyyppi

• Kyseenalaistaja
  • Vuotislainen
« Vastaus #15 : Joulukuu 31, 2007, 23:48:33 »
Hehee,raketit oli mahtavia.20 minuuttia uuteen potter-vuoteen!

Poissa Pyry P

• Vuotislainen
« Vastaus #16 : Tammikuu 01, 2008, 00:04:15 »
Kaikille vuotislaisille HYVÄÄ UUTTA VUOTTA!!!
Asd

Poissa Tyyppi

• Kyseenalaistaja
  • Vuotislainen
« Vastaus #17 : Tammikuu 01, 2008, 00:26:58 »
Hyvää uutta vuotta 2008!Mitä saitte tinoista?Minulla oli kaksi palaa,jonkun eläimen pääkallo ja toinen muistutti kitaraa tai Iso-Britanniaa.

cartsaa

• Ankeuttaja
« Vastaus #18 : Tammikuu 01, 2008, 00:38:02 »
Hyvää Uutta Vuotta kaikille Vuotislaisille tasapuolisesti!! Korvista on menny suunnilleen kuulo ku on nuita raketteja tullu paukuteltua :)

Poissa Pyry P

• Vuotislainen
« Vastaus #19 : Tammikuu 01, 2008, 00:47:20 »
Minä sain tinasta jonku ihmeen lohikäärmeen ja lentokoneen sekoituksen toinen osa näytti (se siis oli kahdessa osassa) velhohatulta.
Asd

Poissa Suru

• keräkurmitsa
  • Sanomaton
  • *
    • Livejournal
  • Pottermore: ChestnutLeviosa81
Vs: Uusi vuosi
« Vastaus #20 : Tammikuu 01, 2008, 02:08:58 »
Uusi vuosi on aina se aika vuodesta, että uskon ja toivon parempaa seuraavaa vuotta, opitaan uusia puolia ihmisistä yömyöhällä käydyissä keskusteluissa ja toisaalta pelätään ilotulitteita ja niiden kipinöitä. Kaverini lähti kymmenen minuuttia sitten kotiin rauhallisen juhlamme jäljiltä: katselimme Loman Roomassa, juoruilimme ja joimme Pommacia. Minä iloitisin paavikalenterin käyttöönotosta, kaverini siitä, että pääsee helmikuussa matkalle. Tein uudenvuodenlupauksia ja ensi kertaa elämässäni paukauttelin papatteja ja kiinanpommeja, pikkuveljeni ei jostain syystä kuitenkaan päästänyt minua lähellekään pienoisilotulitteita, koska "kaikilta olisi silloin silmä puhki." No, ne pikkupaukutkin olivat aivan tarpeeksi pelottavia. Ja meillä oli sellaiset taikasauvan näköiset sytytyspuikot, joista tuli vihreää valoa. Potter-elokuvat nähneet serkkumme pitivät meille improlarpin, joka oli aika kiva :D 

Tasan kello kaksitoista seisoin laiturilla katselemassa Helsingin keskustaan päin, minulla oli tähtisädetikku kädessäni ja hymyilin kauniille ilotulitukselle. Tuuli ihan hirveästi, oli kylmä ja niin edelleen, mutta tuntui kivalta tietää, että uusi vuosi, uudet kujeet, kaveri vieressä ja kaikki tulee menemään parempaan suuntaan tänäkin vuonna, ainakin toivottavasti. Ja pian meille tulee talvikin. Naurettiin naapureiden ulkovaloille, uuden vuoden perinteille, valettiin tinaa ja täti ennusti. Minulla on tänä vuonna vaikeuksia ihmissuhteissa, mutta löydän jonkun uuden ihmisen, joka tulee olemaan minulle hyvin läheinen. Jee!

Nyt nuo laulavat karaokea tuolla alakerrassa, itse en taida uskaltaa mukaan :) Rakkaus on lumivalkoinen menossa :O Täytyy katsoa. Hmm. Voisin ottaa vielä vähän suklaakakkua ja lukea Anna Gavaldan kirjaa. Joo.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 2008, 02:45:46 kirjoittanut Surumielinen »
“Älä näytä tuommoiselta, Korppu", hän sanoi. "Eihän tämä ole yhtään mitään. Paljon pahempaa on tulossa!”
- Astrid Lindgren: Veljeni Leijonamieli

smoksa

• Ankeuttaja
« Vastaus #21 : Tammikuu 01, 2008, 02:18:52 »
Uusi vuosi, tai siis uuden vuoden aatto, on minulle päivä toisten joukossa. Tällä hetkellä vietän tuota suurta juhlaa (kuten kaikki lukijat varmasti ymmärtävät) tässä koneen ääressä, ja kohta taidan siirtyä Stevie the TV:n eteen Sinkkuelämää katsomaan. Itse asiassa tänään oli tarkoitus olla viihteellä, mutta koska olen moisessa vähän huono, lähdin aikaisemmin kotiin, ja annoin poikien jatkaa juhlintaa kahdestaan. Käytiin katsomassa kaupungin ilotulitus kahdeltatoista, ja se oli aika upea. Sitten havaittiin tuskaise pitkät jonot niin Vaakunan kuin Kinonkin edessä, joten mentiin Monttuun. Huoh.

Se siis uuden vuoden aaton juhlinnasta. Ehkä vielä minttu(viina)kaakao, jahka ehdin. Mutta asiassa eteenpäin siis. Lupauksia tulee aina tehtyä. Juu, ei ne pidä. Toivomuksia on kivempi tehdä. Viime vuosina olen toivonut edistystä mieselämässä. No, nyt olen kihloissa, ja asun avomieheni kanssa, joten sitä ei tarvi enää toivoa. Mutta piti siis lupauksista mainita vielä sellainen, notta n. kuukausi sitten päätettiin yhdessä avokkini kanssa alkaa parantaa elämäntapoja. Kultsi on vähentänyt tupakoimista, ja minä. No, ööh.. Olen melkein onnistunut vähentämään mässäilyä. Olisin onnistunut, jos ei olis ollu joulua. Ja siis lenkkeily tietenkin alkaa aivan näinä päivinä..:p

On tää suuri hypetys tästä uudesta vuodesta vähän plääh, siis liiallista. Tai no. Ei vain muhun kolahda. Mutta toisaalta muhun ei kolahda vappu tai juhannuskaan... Mussa taitaa olla joku vika. Ai niin, eikä oo tullut mietittyä kyllä tuota syvempää merkitystä, se on muutenkin jäänyt aika vähäiselle informaatiolle. Kuten taas aina vappuna tietää, mitä siinä juhlitaan..

Okei, jos kello on 2.10, on aika siirtyä television eteen ja toivottaa kaikille teille höpsöille oikein mainiota vuotta 2008, olkoon se suorastaan maagisen loistava!:)

Kitiara

• Ankeuttaja
« Vastaus #22 : Tammikuu 01, 2008, 10:35:27 »
Uudenvuodenjuhlinta on minun kohdallani ollut aina melko vähäistä. Lapsena aatto oli suuri tapahtuma rakettien takia, sittemmin into on vuosien kuluessa hieman laantunut. Perheemme aatonviettoa on aika pitkälti leimannut se, ettemme juurikaan ammu itse, vala tinaa tai muutenkaan juhli näyttävämmin. Monina uudenvuodenaattoina olen istunut sohvalla sipsipussi kainalossa ja käynyt illalla kävelemässä keskustassa lenkin raketteja tapittaen. Koska olen tylsä ihminen, vietin aattoni tänäkin vuonna näin nukahtaen ennen yhtätoista istualleni tv:n eteen. Satuin heräämään puoliltaöin saadessani ystävältäni tekstiviestinä uudenvuodentoivotukset kello 23:59, ja tätä kautta voin siis lähes sanoa nähneeni vuodenvaihteen sen silmät auki vietetyn kaksiminuuttisen perusteella.

Poissa nostalgie

• Kaipuu
  • Vuotislainen
« Vastaus #23 : Tammikuu 01, 2008, 18:19:37 »
Kyllä, uusivuosi oli ja meni ja minä olen eiliseen kaikinpuolin tyytyväinen. Kuten joku jo mainitsi, mielestäni tätä juhlaa ei voi pitää pyhänä - se on vain juhla muiden joukossa. Sinänsä suuri sellainen, joka yleensä hiipii kaikkien mieleen ja saa ainakin pienelle juhlamielelle. Mielestäni uuden vuoden alkua on mahtava juhlistaa rakkaiden ihmisten kanssa, tehdä joku uudenvuodenlupaus ja toivoa hartaasti, että se lupaus pitää. Siinä on sellaista jonkinmoista taian tuntua - ei sitä ihanaa joulun taikaa, joka jouluna sydämissä kierii, vaan uuden alkua, menneen vuoden juhlistamista, sen huonojenkin puolien hyväksymistä. Totta, puhtaalta pöydältä aloittamista. Me ihmiset kun olemme taipuvaisia toivomaan aina vain parempaa, ja uutenavuotena voi vanhat muistot "unohtaa" ja jatkaa eteenpäin, uudella puhdilla.
Turhana juhlana en uv:ta pidä, en todellakaan. Me juhlimme paljon turhempiakin asioita, ja vuoden vaihtuminen on mielestäni juhlimisen arvionen asia.

Aina lapsena uusivuosi meni niin, että kotona syötiin nakkeja perunasalaatin kanssa, juotiin limukkaa, saatiin valvoa myöhään ja olla naapurissa kavereiden luona, kun äiti ja isä olivat myös keittiössä muiden naapuruston aikuisten kanssa. Silloin me vain leikimme, katselimme raketteja, katselimme kun isot pojat ja isät niitä ampuivat ja ihastelimme sitä kauneutta taivaalla. Itse olen aina ollut hiukan säikky rakettien paukkeelle, mutta sädetikkujen kanssa me tyttöjen kanssa tykkäsimme heilua. Siinä oli sellaista lapsenomaista toivoa parempaan ja vain iloa, että on rakettien säihkynää ja mukavaa seuraa. Porukat saattoivat ryypätä, mutta onnekseni he ymmärsivät hallita juomisensa lasten seurassa.
"Kammottaviakin" muistoja löytyy, nimittäin eräänä uutenavuotena naapurimme hamsteri kuoli. Se kuoli oikeastaan siihen pelkoon ja paukkeeseen, ja aamulla kun menin naapuriin juhlinnan jälkeen, näimme vain kuolleen hamsterin häkissä. Se oli siinä iässä melko kauhea kokemus, vielä kun me kaikki tykkäsimme siitä hamsterista niin kovasti.

Nykyään uusivuosi kulkee lähinnä kavereiden ja perheen, hellun perheen ja alkoholin seurassa. Raketteihin en koske, enkä tule koskemaan - vaikka niitä on mukava katsella, omia rahojani en moiseen roskaan tuhlaisi. Se saastuttaminen, rahan ilmaan ampuminen... missä järki? Toisaalta, saattaisi uusivuosi olla melko erilainen ilman raketteja, mutta sillä kannalla pysyn, että muut ampukoot, minä en. Tärkeintä ei uuveessä kuitenkaan se juominen ole, ehei. Ehkä se tunne, että nyt vuosi vaihtuu, raketit paukkuu, ruoka on hyvää ja seura on mukavaa, saa jo sellaisen onnen tunteen minuun, että tyydyn vähempään määrään. Itse en osaa kuvitellakaan vain olevani kotona yksin huoneessani koneella tms. uuttavuotta, hyi olkoon. Ehkä sosiaalisuuteni on niin suuri, että se vain söisi koko järkeni. 6 siideriä ja kolme olutta kermalikööripaukun lisäksi tuli eilen juotua, ja pidän tuota kuitenkin riskikulutusta suurempana, mutta onhan se hyvä joskus hiukan "juhlistaa"... Ei minusta täysraitista saa millään, totta se on. Totta kai, uusivuosikin on muodostunut eräänlaiseksi "ryyppyjuhlaksi" monien muiden juhlien lisäksi, mutta me olemme suomalaisia, tyhmiä kittaajia. Kuka sanoikaan, että: "In Finland we alcohol!"

Wille

• Ankeuttaja
« Vastaus #24 : Tammikuu 01, 2008, 19:01:34 »
Kyllä uudelta tulevalta vuodelta aina odotetaan vaikka mitä ja lupaillaan itselleen ties mitä asioita. Kuitenkin useimmiten sitten taas vuoden lopussa huomataan, että nämä lupaukset on jätetty pitämättä ja odotukset ovat vuoden mittaan laskeneet. Itse ainakin huomasin tänä vuonna sellaisen seikan, minkä juuri kerroin. Vannoin vuoden 06 lopussa, että teen yhden asian loppuun (en kerro minkä), ja eilen eli vuoden 07 viimeisenä päivänä muistin tämän asian, jota en ollut edes ajatellut sen jälkeen kun vannoin tekeväni sen.

Perinteitä on monenlaisia, ainakin meidän perheessämme. Nakkeja ja perunasalaattia on yleensä aina, ainakin minulle se on osa uudenvuoden juhlintaa. Myös banaanilimonadia on tullut parina viime vuotena ostettua, kuten myös nyt tämänkin uudenvuoden aatoksi. Raketit kuuluvat myös perinteisiin, vaikka emme niitäkään monen sadan euron edestä osta, vaan yleensä parilla kympillä. Tinaakin valoimme, sain sen näyttämään joltain tyttöhahmolta. En kuitenkaan taikauskoinen ole tippaakaan enkä usko että se toteutuisi.

Uudenvuoden aaton olen aina viettänyt tähän asti kotona, kuten vietin nytkin. Ehkä se tulee pian se aika, että rupean viettämään sitä kaveriporukassa ja ryyppäämään. En kuitenkaan odota tätä aikaa, koska perheen kanssa uudenvuoden vietto on jotenkin niin perinteikästä ja mukavaa kaiken lisäksi. Siitä en siis haluaisi päästää irti. Yleensä valvon yli puolen yön, kuten nytkin. Seuraava päivä on vähän niin ja näin, jaksanko herätä taas ennen puoltapäivää. :) Yleensä se menee aika tiukille, jos olen kovin myöhään valvonut.

Poissa Lady Asensio

• Nilkanvilauttaja niinikään
  • Vuotislainen
  • DH luettu 9.12, KV 11.3
  • Pottermore: HeartWitch62
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #25 : Tammikuu 02, 2008, 19:45:06 »
Uusi vuosi taitaa olla yksi hauskimpia juhlia vapun ohella. Tapanani on aina valaa tinaa ja limsana on pakko olla Pommacia. Myöhemmin katselen ilotulituksia ikkunasta. Pelkään niitä raketteja hieman ja tänä vuonnakin kun kuulin kuinka monta silmä- ja muita vammoja ihmisille tuli, ei ulos huvita mennä ensi uutena vuotenakaan. Raketit on kyllä kauniita.

Mielestäni Norja teki hyvän jutun kun kieltää vuodesta 2009? lähtien yksityiset ilotulitteet, juuri niiden silmävammojen ja tulipalojen vuoksi. Suomessa voisi tehdä saman perässä ja siirtyä julkisiin näytöksiin, silloin uskaltaisin mennä ulos katsomaan. Näin kun pari tyyppiä paukutteli ihan asuinkerrostaloni edessä raketteja kännipäissään ja myöhemmin samalla paikalla oli alaikäsiä tekemässä samaa hommaa. Ilotulitteiden ikäraja on muuten 18 v. joten mistä ne on niitä saaneet?
Mun blogi: http://www.pointblog.fi/?go=milluska    (HUOM! OSOITE HIEMAN MUUTTUNUT)
Vuoden 2008 kotitonttu  tässä, terve!

Poissa Lemmonleikko

• Tom
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Soulshine!
    • Herra Hahmo
  • Tupa: Mary Sue
« Vastaus #26 : Tammikuu 02, 2008, 21:29:13 »
Uusi vuosi kieltämättä on varsin mainio asia. Joka vuosi siitä lähtien kun olen ollut tarpeeksi iso mekastamaan pihalla kavereiden kanssa, olen rallannut vanhassa kotikylässä samojen naamojen kanssa. Sellaiset 12 vuotta on otettu vastaan suunnilleen samalla meiningillä: syödään tanakasti, vedetään kuteet niskaan ja lähdetään ulos räiskimään. Tosin parina viime uunna vuonna ei ole niin kauhiasti enää itse räiskitty, mutta onpa noita vielä kylä täynnä nuorempiakin ipanoita, jotka joutaa tulittamaan minkä kerkiää. Nykyään on kivempaa jo olla itse sivussa katsomassa, kun kaveriporukan pienimmät räiskii milloin mitäkin ja joskus toisiaan ja sen sellaista, ja aika ajoin joka uusivuosi joku urpo posauttaa jotakin verovaroilla kustannettua päreiksi... Tänä vuonna sen teki toveri Nikotinitsh (nimi muutettu), jonka tempauksen joku kersa jopa huomasi (vähän revettiin, kun yhtäkkiä kuului kirkas, riemastunut lapsen ääni: "Äiti kato, joku räjäytti lampun!"), ja kun polliisisedät saapui kentän laidalle, oli hillitön työ saada heppu ajoissa pensaaseen piiloon. Nyt oli onneksi helppo nakki, kun jälkiä ei jää lumeen. Virkavallan mentyä se saikin sitten koko porukalta kuonoonsa, kun onnistui saattamaan kaikki lähes pulaan omilla sekoilemisillaan. Ja lisäksi siitä lampusta jaksaa käävät narista vielä helmikuussakin! Kallis on, prkl. Eikä ole yhtä ainoaa uuttavuotta mennyt turpakäräjittä sen jälkeen, kun poppoon nuorimmat on ruvenneet saamaan etanoliliuoksia käsiinsä. Kutaleet.

Itselläni oli silti oikein hauskaa jälleen kerran. Oli mukava nähdä, että meno on edelleen sama kuin ennenkin, ja oli mukava kun vuosi vaihtui. Etenkin, kun olin itse selvänä, koska ajoin autoa, jolla käytiin veriveljien kanssa tsekkaamassa yhtien partiokaverien astetta rankemmat (joka jätkä menee tammikuussa inttiin) kekkerit, joista lähdettiin juuri ennen puoltayötä. Lähtö oli hiton hieno, kun oli parhaat kaverit mukana, rokki soi kovalla ja kaikkialla jysähteli kirjavuuksia meidän painaessa kahdeksaakymppiä taajamien halki kotiin. Hillittömän hienoa, todellakin. Hillittömän hieno oli myös meidän ihan keskiyötä varten valmistelema paukku, joka syntyi täyttämällä päivällä tyhjennetty Pringles-purkki noin kymmenellä erityyppisellä ruudilla (runkoaineena pienirakeinen crackleri) ja heittämällä lanka perään pohjan läheltä, aukon kautta. Vähän taloa korkeampi kuumailmapallon muotoinen kirjava kipinäpätsi syntyi, todella hieno. Parina viime vuonna onkin mennyt pieleen, kun apinat ei tajunneet, että siinä täytyy pitää yksi selkeä, kevyt ja helposti syttyvä runkoaine. Mutta nyt oli taas hienoa.

Pian sen jälkeen tapahtuikin taas kuten aina vastaavan pommin onnistuessa, eli tunnolliset perheenisät rupesivat lähestymään uhkaavan moralisoimuksellisin olemuksin, joten vetäydyimme sisään keittämään nakkeja, juomaan punkkua ja katsomaan Music Televisionilta jotain maailmanlopun partyvideo-ohjelmaa. Nauroimme itsemme liki hengiltä. Eli perinteikästä ja hienoa oli!

Lainaus käyttäjältä: Lady Asensio
Mielestäni Norja teki hyvän jutun kun kieltää vuodesta 2009? lähtien yksityiset ilotulitteet, juuri niiden silmävammojen ja tulipalojen vuoksi. Suomessa voisi tehdä saman perässä ja siirtyä julkisiin näytöksiin, silloin uskaltaisin mennä ulos katsomaan. Näin kun pari tyyppiä paukutteli ihan asuinkerrostaloni edessä raketteja kännipäissään ja myöhemmin samalla paikalla oli alaikäsiä tekemässä samaa hommaa. Ilotulitteiden ikäraja on muuten 18 v. joten mistä ne on niitä saaneet?

Minusta taas Norjan päätös oli lähinnä hätiköity, mutta kyllä, vuosi on 2009. Siinä tulee sellainen ongelma, että kun jengi on tottunut tulittamaan, niin paukkuja kyllä hankitaan ja tehdään itsekin, eikä mikään ole vaarallisempi kuin maahantuojien ohi maahan tuotu (ts. salakuljetettu) tai itse rakennettu paukku (kokemuksesta osaan kertoa jälkimmäisistä, turvaväliä täytyy pitää ainakin viisi metriä). Se, että jokin kielletään, ei oikeasti estä ihmisiä hankkimasta sitä. Ja suoraan sanottuna jos Suomessa tehtäisiin sama, se tietäisi minulle kohtalaisen etevänä pakettiautokuskina ihan miellyttävää työsarkaa uusiksi vuosiksi, ystäväni kun eivät ole mistään paukkuja vieroksuvimmasta päästä. Eli selkokielellä: itse en ainakaan moista lakia noudattaisi, vaikken itse enää paukuttelekaan. Enkä usko, että norjalaiset paljoa poikkeavat tästä linjasta.

Ja alaikäiset saavat paukkunsa (itsekin kuusivuotiaasta jonnekin 15 vanhaksi ahkerasti paukutelleena puollan lasten hupia) sieltä, mistä aina. Vanhemmilta kavereilta, vanhemmilta, isoveljiltä ja -siskoilta... Reittejä on. Samaa kautta, mistä muutama vuosi myöhemmin saadaan paheellisia liuoksia. Ei se sen monimutkaisempaa ole. Eikä ihan oikeasti ole vaikeakaan löytää paikkoja, joissa jo 15-16-vuotias pystyy ostamaan paukkuja ihan miten mieli tekee, etenkin aattopäivänä, kun myyjät alkavat olemaan epätoivoisia saadakseen varastot tyhjiksi. Aina on reittejä.
"You don't have to be black to be a nigger. Being born penniless also makes you an outlaw." -Ronnie van Zant
         Row, row, row thy boat gently down the stream. Oh Charon, hast thou ever know'd that Death is but a dream?
Hyviä emme ole, pahoiksi emme halua tulla - olkaamme siis rumia!

Worshiper of Dark

• Ankeuttaja
« Vastaus #27 : Tammikuu 02, 2008, 22:56:10 »
Uusi vuosi meni ihan kivasti tuolla kaverilla ollessa. ;> Tulin kahden aikaan yöllä kotiin, oltiin ampumassa raketteja. Yks raketti poksahti maassa, luikittiin äkkiä laavuun piiloon. ^^,

Tinasta sain sen näkösen kun siinä olis ollu hautakivi + kukka sen juurella ja jokin mies katselemassa sitä hautaa. Kun vähän käänsi, tuli mieleen se kohtaus kun Harry on Liekehtivässä pikarissa siinä haudassa kiinni ja Voldemort sen edessä. ^^

Hyrre

• Ankeuttaja
« Vastaus #28 : Tammikuu 02, 2008, 23:15:49 »
Uusivuosi.. Pari päivää tätä on tullut elettyä. En tehnyt uudenvuoden lupauksia, koska ne eivät ole aikaisemminkaan pitänyt. Eikä sitä oikeastaan päässyt aloittamaan mitään puhtaalta pöydältäkään, koska toistaiseksi kaikki mitä viimevuonna elämässä oli, on nytkin.

Tämä uusi vuosi oli hieman poikkeuksellinen edellisitä. Normaalisti on vuodenvaihteen viettänyt perheen kanssa. Parina viime vuotena sitä on tullut eksyttyä muualle kavereiden kanssa juhlimaan, mutta silti tullut kotio nukkumaan. Nyt sitä tuli vietettyä kavereiden ja poikaystävän kanssa baarissa, muuten juoden ja karaokea laulaen. Seuraava aamu sujui hienosti sängyn pohjalla.

Raketeista en ole enää muutamaan vuoteen välittänyt. On niitä hieno kattella, mutta niihin rahojen tuhlaaminen (vanhempien onneksi) ei ole enää huvittanut. Tinaa on tullut valettua aina parheen kanssa, mutta sekin on nyt jäänyt. Toisaalta vähän harmittaa, koska se on tavallaan ollut aina illan mielenkiintoisin hetki. Tässä ollaan ehkä hyvää vauhtia kasvamassa aikuiseks.

Vauhko-Harry

• Ankeuttaja
« Vastaus #29 : Tammikuu 03, 2008, 16:59:44 »
Itse en yhtään juhli uutta vuotta. En sitten yhtään. Mutta tietenkin jotakin muuttuu elämässäni, esim. saan paljon tavaroita kasattavaksi sänkyni alle :D. Alennusmyynneistä, nimittäin. Se on sitten juhlimisen arvoista: halpaa tavaraa kasapäin! Mutta joo, en muuten suhtaudu uutenvuoteen sitä erityisemmin.

daikei

• Ankeuttaja
« Vastaus #30 : Tammikuu 04, 2008, 20:00:44 »
En erityisesti vietä Uuttavuotta, paukutellaan raketteja, syödään nakkeja ja herkutellaan. Lupauksia teen mutta tulee nekin yleensä aina rikottua (tänävuonna niin ei saa käydä). Kotona olen yleensä ollut mutta vuonna -06 tein poikkeuksen ja menin ystäväni luokse. Päivällä näin paria muuta kaveria, heiluttiin keskustassa, käytiin Rossossa syömässä, tehtiin yöllä ruokaa, poltettiin tähtisädetikkuja, valvottiin myöhään leffan parissa... Oli se kyllä hyvä uusivuosi, tosin pidän kotona olemisesta paljon vaikka ei actionia täällä olekkaan sitten paljon yhtään.

Paikalla samettiina

• huoleton huuliharppuilija
  • Aurori
  • *
  • Pienestä kipinästä voi syntyä roihuava liekki
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #31 : Marraskuu 27, 2009, 16:53:00 »
Seuraavaan uuteen vuoteen ei ole enää järjin pitkä aika, jotenka päätin tänne asiasta jo nyt vähän raapustella.

Uusi vuosi ei merkitse minulle juuri mitään, vuosilukuun tulee vain yhden numeron kasvu (ja sitten pitäisi taas seuraavat 365 päivää osata kirjoittaa sitä vuotta, kunnes taas pitää opetella uusi): minulle merkitsee enemmän koko vuoden sisältö.

Meillä on omat perinteemme tällekin juhlapäivälle. Illalla syömme ranskalaisia ja nakkeja, valamme tinaa ja paukuttelemme taivaalle raketteja (kyllä, voi tätä rahan ampumista taivaalle). Tinoista yritämme aina vääntää jotain hienoa, mitä ne voisivat kuvastaa jne. Karkkia ja muuta hyvää tulee myös aina syötyä vähän liiankin kanssa, enkä ole itse oppinut olemaan syömättä itseäni ähkyyn.

Kaikki edelliset uuden vuoden juhlinnat ovat menneet perheen kanssa, ja niin menee varmaan seuraavakin. Seuraava päivä on kuin mikä tavallinenkin viikonloppu vapaa, eikä tehdä mitään erikoista.

Ja mitä noihin uuden vuoden lupauksiin tulee. Kröhöm, no tuota... Näin "normaalisti" lupaamani asiat kyllä aina pidän, mutta en sitten tiedä, mistä ihmeen kumman syystä en ole vielä koskaan onnistunut pitämään uuden vuoden lupauksiani. Parempi onni seuraavalla kerralla!

En ole mikään suuri uuden vuoden ystävä, mutta jos juhlia pitäisi laittaa jonkinlaiseen järjestykseen, saisi se kolmannen sijan (heti joulun ja juhannuksen jälkeen).

Uutta vuotta odotellessa...!

//Ja nyt hyvää uutta vuotta!
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 02, 2010, 08:42:52 kirjoittanut samettiina »
Olen syytön kaikkeen siihen, mistä kehtaatkin minua epäillä.

Poissa April

• ½ kaksosista
  • Vuotislainen
  • lisää Weasleyn Welhovitsejä!
  • Pottermore: LumosNiffler27512
« Vastaus #32 : Tammikuu 01, 2010, 22:34:27 »
GOTT NYTT ÅR ALLA 2010!
"It's sort of exciting, isn't it? Breaking the rules." - Hermione

"Who are you and what have you done with Hermione Granger?" - Ron

Paikalla samettiina

• huoleton huuliharppuilija
  • Aurori
  • *
  • Pienestä kipinästä voi syntyä roihuava liekki
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #33 : Joulukuu 27, 2016, 15:25:37 »
Muutama päivä vielä tätä vuotta on jäljellä - joko vuotislaiset odottavat tulevaa vuotta?

Jotenkin tuntuu, että minulle kyseinen päivä on vain yksi muiden joukossa. En osaa antaa sille sen suurempaa arvoa, ja miksi edes pitäisi?

Näinpä, minullekaan ei tosiaan vieläkään uusi vuosi noin päivänä tai juhlana merkitse oikeastaan mitään sen kummempaa. Jostainhan se vuoden alkamisen laskeminen on aloitettava ja johonkin lopetettava. Mutta ehkäpä osalle ihmisistä vuoden vaihtuminen on jonkin uuden aloittamista: ehkä seuraavana vuonna halutaan pyrkiä parempaan, johonkin uuteen tai merkittävään.

Itse en niin juhlana odota uutta vuotta, mutta itsessään ensi vuotta tavallaan odotan. Tulevana vuonna valmistun ja toivottavasti pääsen kunnon töihin! Näitä olenkin jo odotellut, joten odotus palkitaan ensi vuonna.

Tänäkin vuonna itse vuoden vaihteen vietto menee mitä luultavammin kuten pari viimeisintä vuotta. Syömme nakkeja ja ranskalaisia, pelaamme lautapelejä ja ammumme muutaman raketin.
Olen syytön kaikkeen siihen, mistä kehtaatkin minua epäillä.