Kirjoittaja Aihe: Tuija Lehtisen kirjat  (Luettu 14585 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

pirpana

• Ankeuttaja
Tuija Lehtisen kirjat
« : Maaliskuu 22, 2003, 21:43:58 »
Tuija Lehtisen kirja-faneja, löytyykö?
Ihan niinkuin kukaan ei olisi lukenut Asfalttisoturia, mikä kyllä on tyrmistyttävää... Siis lukekaa maailman paras kirja, tai ehkä ei paras, Nancy ehkä voi viedä vielä voiton.

::Meneg muoks:: Siistin tuota hieman. Isot alkukirjaimet ovat kova sana. Ja yksi piste riittää vallan mainiosti jokaisen lauseen jälkeen. Ja eikö sitä asiaakin voisi yrittää hieman enemmän keksiä? Kun kerran topicin teit, niin kai sinulla on jotain sanottavaakin näistä kirjoista..? :]::/muoks::

::Elikkäs, mimmu jatkaa. Eli Tuija lehtiselle on tämän lisäksi kaks topikkia, ne toiset on sen kirjottamista sarjoista, ja nyt sitten päätin että lukitsen ne aikasemmat, ja tähän sitten lisää niistäkin...[Niin ja aurorit, Jos jollakin on jotain tätä vastaan niin puree mua ja avaa ne topikit, okei? Ja kovaa kanssa...]/mimmu::

Juttua Laura-sarjasta
Juttua Sara-sarjasta

Leia

• Ankeuttaja
Tuija Lehtisen kirjat
« Vastaus #1 : Maaliskuu 23, 2003, 08:41:48 »
Joo, olen lukenu ne kaikki varmaan jo kuus kertaa...  :oops: Ne on vaan niin hyviä, mä en ymmärrä miten joku voi kirjottaa silleen. Alotin lukemaan niitä ehkä himpun verran nuorena, mutta hälläväliä. On tullu kirjastosta pikkusen sakkojaki ku on jääny palauttamatta.

Löysin ne ekan kerran ku kaverini lainasi kirjastosta niitä, ja päätin itsekin kattoa millasia ne olis.  Ehkä yks niistä syistä miks aloin lukemaan niitä, oli se koska melkeinpä jokaisen kirjan päähenkilönä oli joku paheellinen "pikku" kapinallinen, jota itse kaipasin.

Miten muut on löytäneet Tuija Lehtisen ihmeellisen maailman? Ja milloin aloitte lukemaan niitä?

Daisha

• Ankeuttaja
Tuija Lehtisen kirjat
« Vastaus #2 : Huhtikuu 12, 2003, 22:45:38 »
Mun mielestä Tuija Lehtinen ei oo mikään niistä parhaista. Siis, ei millään pahalla tietenkään. Jokaisella on omat mielipiteensä.

Sara-kirjoja oon lukenut pari, ja ne on ihan OK, jos jaksaa lukea. 2 oon tainnut lukea, ja kyllä niistä sinäänsä pidin. :]
Sara vaan on jotenkin, omm, outo?

Nyt luen Katuhaukat-sarjaan kuuluvaa kirjaa Kolmas mies vasemmalta, ja voin suoraan sanoa, että se on mun mielestä(!) huono. Erittäin. Pakkopullana luen, koulussa. Ei meinaa innostaa, ei sitten yhtään. Ei siinä oikeen tapahdu mitään, ja.. No, eiköhän mun mielipide tullut aika hyvin esille.

(Min en oikeesti halunnut loukata ketään, ettehän nirhaa mua? Ei mun mielipiteet oo vakavasti otettavia.)

Nelli

• Ankeuttaja
Tuija Lehtisen kirjat
« Vastaus #3 : Toukokuu 02, 2003, 15:22:31 »
Olen lukenut suurimman osan Lehtisen nuorten tuotannosta. Kaikki Mirkat, Laurat, Sarat ja Katuhaukat sekä monia yksittäisiä kirjoja. Kaivoin esille esitelmäni Tuija Lehtisestä; 45 kirjasta olen lukenut 33. Omina minulla on ehkä kuusi kirjaa.

Eli kyllä pidän. Ehdoton suosikkini on kuitenkin Mirkka-sarja. Olen aivan rakastunut kaikkiin niihin henkilöihin, tapahtumiin ja koko siihen tunnelmaan. :) Aivan ihania.
Vuosi sitten fanitin Lehtisen kirjoja oikein kunnolla. Kirjastosta lainasin vain ja ainoastaan Lehtistä, kirjoja luin moneen kertaan uudestaan ja uudestaan. Nyt kun on luettu melkein kaikki, mitä kirjastosta löytyy, on into vähän laantunut. Vain parhaita luen uudestaan.
Itse asiassa Lehtisen kirjat ovat melko kevyttä kirjallisuutta. Minulla menee aina pari kirjaa päivässä niitä jos innostun lukemaan. Teksti on yleensä aika pinnallista, mutta juonet ovat mielestäni yleensä hyviä ja mielenkiintoisia. Siksi niistä pidän. Hahmot ovat samaten aika jänniä. Niihin pystyy samaistumaan.

Juup.. Tietääkö muuten kukaan, mitä kaikkia kirjoja Lehtiseltä on ilmestynyt Kundi kuin kameleontti ja muita muodonmuutoksia jälkeen?

Aamun Aurinkoinen

• Ankeuttaja
Tuija Lehtisen kirjat
« Vastaus #4 : Heinäkuu 03, 2003, 17:08:25 »
Minen oo muita lukenutkaan kuin Laura-sarjaa. Paikoin mielettömän tylsä ja yksinkertainen kaikessa monimutkaisuudessaan. Kuitenkin lukemisen arvoinen. Katsoin sarjan myös televisiosta. Silloin joskus ikuisuuksia sitten.

Laura kielikurssilla ( tai joku ^^;; ) oli paras näistä. Vaikka toki sekin oli paikoin typerä, siinä tapahtui eniten. Sen voisin ehkä mahdollisesti lukea joskus uudestaankin. Ja jos ei parempaa ole tarjolla, voisin suositellakin. Mutta toisaalta taas kannattaa ennen sitä lukea aikaisemmat kirjat... Äh, tämä on aivan turhan monimutkaista. Minä vaikenen ^^

/etitti/ Mie etittaan. ^^ Okei, luin juuri "Laura sydän syrjällään", en ollut ennen kuullut ennenkuin kaverini kirjahyllystä bongasin. Luin sen. Se oli hyvä. ( Yleensä sanavarastoni on kovinkin laaja iltaisin, tässä on jotakin vialla. Miksi ei tänään? O.o )

Misha

• Ankeuttaja
Tuija Lehtisen kirjat
« Vastaus #5 : Heinäkuu 31, 2003, 13:19:54 »
Vaniljasyndrooma on ainoa kirja jonka olen Tuija Lehtiseltä lukenut. Siitä on ainakin kolme vuotta aikaa, mutta muistaakseni ihan hyvä. Ottopoika oli hauska, eikä muissakaan henkilöissä valittamista. Tunsin sympatiaa päähenkilöä kohtaan, melkein kohtalotoverini :P Luin muistaakseni tuon kirjan uudestaankin, että eipä se kai huono ollut.

Ehkä pitäisi tutustua Lehtiseen enemmänkin. Tuollaiset kirjat vain eivät ole jotain, mitä välttämättä jaksaisin lukea enemmän. Ihmissuhteet ovat rasittavia.

Sleipnir

• Ankeuttaja
Tuija Lehtisen kirjat
« Vastaus #6 : Elokuu 01, 2003, 13:08:00 »
Olen lukenut Mirkat ja ne ovat ehdottomia suosikkeja. Laurat tulevat seuraavana. Novellikokoelma Kundi kuin kameleontti tuntui hiukan puuduttavalta. Piti jättää viimeinen novelli lukematta, mutta kappas, sehän tuntui aivan Sara -sarjan lopetukselta. Toivon ainakin että oli. Sarat olivat aluksi kivoja, mutta sitten alkoi Sara ottamaan päähän. (Tänään kaikista kirjoista löytyy pelkästään huonoa, Potterkin ärsyttää, ja se on paha merkki)
Minusta Lehtinen toistaa itseään. Omasta mielestäni esim. Laurat ovat tämän vuosikymmenen Mirkkoja. Novelleissa hahmoilta puuttuu persoonallisuus, sama hahmo on seikkaillut jo kolme kertaa aiemmin, hiusten väri ja nimi muuttuu. Sara on erilaisin, mutta muistaakseni saman tyyppinen hahmo on myös Roskisprinssissä.
Katuhaukkojakin olen selaillut, mutta ei oikein kiinnostanut. Lehtinen on hyvää luettavaa, kun on sillä tuulella, että jaksaa lukea entisen toistoa.
Tosin positiivistakin löytyy! Mirkat ovat loistavia, Masan sähellys on hauskaa ja Sepe on loistava hahmo.

siunattu

• Ankeuttaja
Tuija Lehtisen kirjat
« Vastaus #7 : Elokuu 03, 2003, 12:20:07 »
Vähän päivitystä

Eli siis joo. Täytyy kyllä myöntää, että olen kyseiseltä kirjailijalta lukenut ainoastaan Laura-sarjaa. Kuullut olen paljon muistakin kirjoista, mutta jostain syystä en ole ikinä lukenut.

Laurat siis. Jokin niissä tekee niin mukavaa luettavaa mutta toisaalta niin ärsyttävää. Minua jotenkn rasittaa, että Laura on juuri sellainen.. täydellinen.
(klikkaa näyttääksesi/piilottaaksesi)

Kyllä minä näitä Lauroja silloin tällöin ahmin, kaikki olen tainnut lukea ja luen varmaan jos lisää tulee. Sellaista mukavan leppoisaa, mutta on niitä parempiakin ollut. Nuortenkirjoja.

//Tinna muoksi spoilerin toimimaan
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 12, 2007, 10:29:42 kirjoittanut Tinna »

helzie

• Ankeuttaja
Tuija Lehtisen kirjat
« Vastaus #8 : Marraskuu 20, 2003, 14:23:55 »
Olen lukenut paljon Tuija Lehtisen kirjoja. Joskus muutama vuosi sitten innostuin kunnolla ja luin kaiken mitä häneltä kirjastosta löysin. Ja Lehtinen kuuluu edelleenkin mun lemppareihin.

Laura-sarjan olen lukenut kokonaan, jotkut kirjat jopa kahdesti. sarjaa katsoin ehkä yhden jakson, se ei oikein iskenyt.

Mirkka ja Masa -sarjasta tykkäsin kovasti sitä lukiessani. siinä on sellainen ihana jatkumo siinä juonessa.

Sara-kirjat ovat mainioita, hieman vaihtelua suht tasaiseen nuortenkirjavalikoimaan. Tykkäsin kovasti itse näistäkin.

Sen lisäksi ainakin Siskokullat oli aivan loistava kirja. Samoin Ikkunaprinsessa ja R.I.P. Tosin en enää muista noiden juonia, muistan vaan että tykkäsin tosi paljon :D.

Oletteko muuten huomanneet, että Lehtisen kirjoissa on samoja henkilöitä kuin toisissa hänen kirjoissaan, vaikka ne eivät kuuluisi mihinkään sarjaan tms? Itselleni on ainakin pari kertaa näin käynyt, jollen ole sitten vain kuvitellut samannimisten henkilöiden olevan vain yksi ja sama henkilö...

Ossian

• Ankeuttaja
Tuija Lehtisen kirjat
« Vastaus #9 : Marraskuu 21, 2003, 14:36:45 »
Jossakin vaiheessa yläasteen alkua sai äidinkielen opettajani suostuteltua minut lukemaan jonkun Tuija Lehtisen ja tykkäsin siitä. Siihen aikaan en hirveesti kiinnittänyt huomiota kirjan kirjoittajaan, mutta kun joitakin viikkoja tuon jälkeen luin jonkun toisen tosi hyvän kirjan (taisi olla se Lehtinen, missä se nuori mies opiskelee lastentarhnahoitajaksi) niin huomasin että, kappas, tämäkin oli Lehtisen kirjoittama.
Marssin sitten kirjastoon ja huomasin että tällä naisellahan on paljon hyviä kirjoja tehtynä ja aloin sitten lukemaan niitä. Luinkin melkein kaikki, mutta ehdottomaksi ykköseksi jäi R.I.P. Se vaan kolahti.
Siihen aikaan itelläniki bänditouhut aika kybällä käynnissä ja siinä oli kivoja hahmoja. Tykkään siitä yhä. Ja Tuija Lehtisistä muutenkin.
Uskon että melkosen monella suomalaisella nuorella, joka ylipäätään lukee mitään, iskee jossain vaiheessa sellanen Tuija Lehtinen vaihe. Hyvä niin.

Hanzu

• Ankeuttaja
Tuija Lehtisen kirjat
« Vastaus #10 : Marraskuu 24, 2003, 19:10:40 »
Mä oon oikeesti aivan hulluna Tuija Lehtisen kirjoihin! Oon lukenut kaikki mitä kirjastosta löytyy, nuorten kirjat, lasten kirjat ja aikuisten kirjat. Voin vaikka sanoa, että olen tuija Lehtinen fani :P

Eniten pidän Sara -kirjoista. niissä on juuri sellaista kivaa teinitytön kapinallisuutta. Kirjat siivet varpaiden välissä ja Kulkurilinnut olivat myös hyviä. Suosittelen! Ja sittn Kundi kuin kameleontti ja muita muodonmuutoksia, siinä on kivoja novelleja. Viimeisessa novellissa kerrotaan, miten Saralle käy, joten se kannattaa lukee vasta sen jälkeen kun on lukenut Sara-kirjat.

Laura-sarjasta en niin kauheesti tykännyt kun se oli niin kauheen tylsä joissakin kohdin. Varsinkin Laura kielikurssilla oli tosi tylsä. Varman ainut Tuija Lehtisen kirja, jonka jätin kesken. Suosittelen Lehtisen aikuisten kirjoja, ne ei ole niin tylsiä. Ei kuitenkaan kannata lukee kaikista vanhimmasta päästä olevia :P

Unkki punkki

• Ankeuttaja
Tuija Lehtisen kirjat
« Vastaus #11 : Joulukuu 05, 2003, 17:59:55 »
Olenpa minäkin Lehtistä lukenut, aika montakin opusta itse asiassa. Ala-asteen lopussa ja yläasteella luin siis lähinnä hänen kirjojaan, viime aikoina en enää niinkään.
[Täytyy kyllä myöntää, että jos löydän jotain uusia teoksia kirjastosta, luen ne estoitta. :> Väliäkö iästäni.]

Hmm, olen lukenut ainakin kaikki Mirkat, Sarat, Laurat ja ilmeisesti ainakin melkein kaikki yksittäiset nuortenkirjat, myös muutaman niistä aikuisille suunnatuista [ne eivät kyllä minusta olleet yhtä hyviä kuin nuortenkirjat]. Eli siis kaikki mitä vain olen kirjastosta löytänyt tähän mennessä. Aion kyllä lukea vastaisuudessakin.

Onhan niissä Lehtisen kirjoissa aika samantapainen juoni melkein jokaisessa, mutta ihan hyvää viihdettä ne minun miälestäni kuitenkin ovat. Lehtinen osaa kuvata hyvin nuorten elämää ja tunteita, vaikkakaan ei tosi elämässä välttämättä ole aivan samanlaisia tapahtumia. Tosin minusta kirjojen [yleensäkin] viehätys perustuu osaltaan juuri siihen, että ne eivät ole samanlaisia kuin todellinen elämä. Siis että niiden mukana pääsee tavallaan muualle, pois harmaasta arjesta.

Lils

• Ankeuttaja
Tuija Lehtisen kirjat
« Vastaus #12 : Tammikuu 12, 2004, 20:03:32 »
Luin ensimmäisen Lehtisen kirjan kahdeksannella luokalla, se oli muistaakseni Laura kultatukka. Laura-sarjaa olen enemmänkin lukenut. Se naurattaa kyllä, vitsit ovat mainioita, mutta tuntuu jotenkin liian tavalliselta. Henkilötkin ovat niin tavanomaisia.

Poika nimeltä Iines oli todella hauska lukukokemus! Siinä oli erikoisempiakin henkilöitä ja vitsit olivat todella hupaisia. Hekottelin kuin vähäjärkinen kyseistä teosta lukiessani. Erityisesti vaari ja Kultakukka olivat oikein erikoisia ja hupsuja henkilöitä.

Nyt menossa on uutuuskirja Ihan pihalla, joka kertoo nuorten ongelmista. Pidän. Vakavampaa tekstiä Lehtiseltä. Kertoo todella hienosti siitä, miten kaikilla nuorilla ei mene hyvin. Itselläni on ollut välillä vaikeaa ja kirjassa on samantapaisia ajatuksia, kuin itselläkin on käynyt päässä.

Yleisesti ottaen Lehtinen kirjoittaa taitavasti omalla tyylillään. Henkilöt ovat usein mielenkiintoisia ja hupsuja. Vakavuuttakin tosiaan löytyy. Nuorten ongelmia käsitellään. Välillä jotkin eri kirjat tuntuvat jotenkin liian samanlaisilta, mutta toisinaan taas olen aivan lumoutunut kirjoihin.

Tavoitteena minulla on lukea useampiakin Lehtisen teoksia, sillä aion tehdä koulussa esitelmän hänestä. Minua kiinnostaisivat kovasti ainakin Sara-sarja ja Ikkunaprinessa.

Poissa Leida

• Hanhensulkakynä
  • Vuotislainen
Tuija Lehtisen kirjat
« Vastaus #13 : Elokuu 08, 2004, 15:27:10 »
Olen lukenut surimman osan Tuija Lehtisen kirjoista. Enää ne eivät niin kiinnosta, mutta jokunen uusi tulee vielä silloin tällöin ahmaistua. Pidän kyllä Tuijan humoristisesta kirjoitustyylistä. Olen hekottanut ääneen aika monessa Tuijan kirjassa. Mirkat aloitin tosi aikaisin ja siihen sarjaan olen vieläkin ihan rakastunut. Kaikki henkilöt ovat valloittavia varsinkin Masa, Sepe ja Juuso. Mirkka-sarja on Lehtistä parhaimmillaan. Ja katuhaukat taas huonoimmillaan, olen nekin lukenut, mutta ei huvita yhtään lukea uudestaan. Henkilöt ovat tylsiä ja juonikin ihan outo. Haukat ei todellakaan kolahtaneet yhtään.
"I believe you find life such a problem because you think there are the good people and the bad people", said the man. "You´re wrong, of course. There are, always and only, the bad people, but some of them are on opposite sides."
-Terry Pratchett: Guards! Guards!-

Poissa Wemia

• Hupsu.
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • ?
  • Tupa: Puuskupuh
Tuija Lehtisen kirjat
« Vastaus #14 : Joulukuu 07, 2004, 16:24:57 »
Minä olen lukenut vain tuon Laura sarjan kaikki osat, kun en ole kerennyt lukea muita viellä. Ensimmäisen kirjan satuin vahingossa lainaamaan kirjastosta, ja sen jälkeen olen lukenut aika perä jälkeen kaikki muutkin osat. Kaverini on nyt lukenut kaikki Tuija Lehtisen kirjat ja ne ovat hänen mielestään mahtavia, joskin jotkut hänen alku-urallaan kirjoitetut ovat kuulemman vähän tylsiä, mutta ajan mukaan se kiinnostavuus on lisääntynyt. Niin ja olen minä sen Iineksenkin lukenut ja täytyy sanoa että se oli mahtava kirja nuoruudesta ja viellä pojan näkökulmasta :]
Oisinpa luolassa rosvoklaanin, oisinpa rohkea intiaani!

Poissa viuhka

• salakielinen
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Weasley is our king♥
    • livejournal
  • Tupa: Puuskupuh
Tuija Lehtisen kirjat
« Vastaus #15 : Joulukuu 07, 2004, 21:58:31 »
Olen lukenut Lauroja ja Mirkka-kirjoja ja kerran yritin lukea yhtä Saraa. En nyt jaksa muistaa mikä se niistä oli.

Mielestäni Laura on suorastaan ärsyttävän täydellinen henkilö. Kuka jaksaa lukea sellaisesta tyypistä, jonka jalkojen juureen elämäkin polvistuu? Okei, ehkä vähän liioittelen, mutta siltä välillä tuntuu kirjoja lukiessa. Vähän aikaa sitten jaksoin vielä lukea Lauroja´.

Mirkka sen sijaan on loistavaa kesälukemista. Mirkka on tavis, mielenkiintoinen sellainen. Tuija Lehtisen sanavalinnat ja Masan temput saavat minut aina hymyilemään. Lukiessa ei tarvitse juuri päätään vaivata ja juuri se on ihaninta Mirkassa.

Sara ei ole minun makuuni. En osaa selittää sitä, mutta niin se vain on.
Don't cry because it's over, smile because it happened.

hillary wolf

• Ankeuttaja
Tuija Lehtisen kirjat
« Vastaus #16 : Joulukuu 25, 2004, 11:21:45 »
Pidän Tuija Lehtisen kirjoista ainakin suurimmasta osasta. Ne kyllä toistaa itseään joskus pahastikkin, mutta kun niitä lukee niin ei tarvi niin ajatella mitään lukee vaan.

Mirkka-sarja on luultavasti kaikista parhain niistä :P. Luin ensin kaikki Mirkka ja Masa kirjat sitten vasta ne aiemmat Mirkka-kirjat. Masa on ihanan poikamainen tulee mieleen Pikku-Myy siitä...hih.. Laura-sarjaa olen lukenut kans jotkut kirjat pariinki kertaan. Eka kerran tartuin niihin koska luin että "Hei toihan on Laura pakko lukea" (olen siis itsekkin Laura). Laura on joskus tosi rasittava koska on niin täydellinen ja Jennaakaan en enää jaksa sen runoilu hömpötysten ja ainaisten ihastumisien takia.

Luin tässä toissa yönä loppuun uuden Lehtisen kirjan josta tässei oo viel ees mainittu. Semmoinen kuin Tanja Tavis Jäkälä rinteen 9d. Kirja kertoo Tanjasta jolla on D-kupin rinnat ja omenan muotoinen peppu, ja joka on suorapuheinen ja kova lukemaan. Kirja ei ole mielestäni yhtään Lehtisen tasoa vaan menee alamäkeä kovaa vauhtia. En pitänyt siis paljon ollenkaan. Luin loppuun koska en ollut väsynyt ja ei ollu muuta tekemistä yöllä :P.

Ainiin ne Sara-kirjat viel..Meinas unhoittua..Ne ovat hyviä kirjoja. Mutta tuntuu kyl ettei Lehtinen ole paljoa perillä punk-maailmasta. Ei sen puoleen en ole minäkään, mutta silti. Sara-kirjoja lukiessa sai nauraa ja saa edelleen jos vaivautuu lukemaan ne taas :D. Minusta se loppu Sarasta ei soville Saralle yhtään siis sen novellikokoelman viiminen novelli. Vaikka se kertookin Sarasta niin ei se tunnu yhtään siltä. Ei Sara ole tuommonen! :P

Oon tietty lukenu muitaki Lehtisen kirjoja joskus ala-asteella mutten muista niistä enää paljoa, paitsi sen etten tykkää Katuhaukoista en niin yhtään.
Joo no pitipä taas höpistä vähäsen pitkästä aikaa ;)

Sofia

• Ankeuttaja
Tuija Lehtisen kirjat
« Vastaus #17 : Maaliskuu 21, 2005, 19:13:45 »
Ei minua ainakaan se haittaa, että ne on sotkettu tavallaan toisiinsa, minusta on ainakin kiva tehdä sellaisia havaintoja. En nyt muista, mutta olisikohan ollut niin että kun Laura oli Helsingissä niin siellä oli niitä Mirkka-kirjojen henkilöitä?!

Laurat ovat minusta parhaita, mutta Mirkat tulevat hyvinä kakkosina. Yksittäisistä kirjoista olen lukenut vain Ihan pihalla ja sen mikä Tanja Tavis nyt olikaan.

Lehtinen osaa luoda minusta hyviä hahmoja, jotka ovat tarpeeksi tavallisia tavallisiin nuortenkirjoihin, mutta kuitenkin kaikki omia kiinnostavia persoonallisuuksiaan, joihin moniin haluaisi itsekkin tutustua.

Lauroista olen olen tykännyt kaikista, minusta tämä uusinkin, Laura pitää pintansa, on todella hyvä, juuri vasta sain lueskeltua. Niistä en osaa sanoa suosikkiani, mutta en kyllä Mirkoistakaan. Laura-sarjan olen lukenut läpi pariinkin kertaan.

Goblin

• Ankeuttaja
Tuija Lehtisen kirjat
« Vastaus #18 : Huhtikuu 16, 2005, 19:21:48 »
Olenlukenut kohtuullisen monta Tuija Lehtisen kirjoittamaa kirjaa.

Katuhaukat-sarja : Pidän, paljon. Huumori kukkii ja tapahtumat ovat huvittavia. Varsinkin viimeinen, Kutsumaton Vieras, on mainio, olen lukenut sen jo kahdesti. (peräti..)

Mirkka-sarja : PIdän myös tästä, mutta pidän eniten neljästä ensimmäisestä kirjasta, joissa kerrotaan Mirkasta ja Juusosta. Loputkin kirjat ovat hyviä, varsinkin Mirkka ja Masan yksityinen juttu.

Ihan Pihalla on loistava, luin sen kahdesti peräkkäin. Rakastan. Humoristinen, vaikkakin vakava.

R.I.P on myös todella hyvä, ehkä paras tähän asti lukemistani kirjoista. Kertoo hienosti, vaikkakin muistuttaa joistain kohdista kovin paljon kirjoja Siskokullat, ja Siivet Varpaiden Välissä.

Siskokullat, Siivet Varpaiden Välissä : Ovat hyviä, pidän enemmän Siskokullat kirjasta, se oli jotenkin vetoava.

Minun Veljeni Jon oli myös hieno, tosin jotenkin inhosin Jonia koko ajan, miten ihminen voi olla sellainen. Kuitenkin Jon oli hellyyttävä, mutta samalla pelottava, seonnut.

Sara-sarja on hyvä, olen lukenut sen kertaalleen, ja ensimmäisen ja viimeisen kirjan kahdesti. Pidän, huumori on hauskaa, jutut hyviä, hahmot hyvin luotuja.

Asfalttisoturi kirja joka on yhteydessä Sara-sarjaan, on myös ihan hyvä, mutta siltikään en oikein pidä.

Mallitoimisto Pandora on luultavasti paras Lehtiseltä koskaan tullut kirja, minun mittapuuni mukaan. Ja vaikka sanoinkin ylempänä jotain muuta kirjaa parhaaksi, unohtakaa se, se on toisena.

Onnentyttö ja Maria kertovat myös samasta henkilöstä, Noora Ahlgrenista. Mainioita, huvittavia ja eteenpäin kulkevia. ^^

Lisäys jälleen.

Mikaelan Enkelit: Aikuisten kirja, mutta hauska kuitenkin. Ei kovinpaljoa eronnut Lehtisen muista kirjoista. Jatkoa kirjalle Rafaelin Enkeli.

Futiskesä: Hauska nuorten/lasten kirja. Kertoo futiksesta ja etc. Hyvä kirja.

Futistähtiä: Samaa sarjaa, kertoo edellisen kirjan hahmoista lisää.

Futiskuvioita: Pojat on kasvaneet jälleen, ja sama meno jatkuu, esitellään pari tyttöä lisää

Bansku

• Ankeuttaja
Tuija Lehtisen kirjat
« Vastaus #19 : Huhtikuu 29, 2005, 21:03:20 »
Joo, Tuija Lehtinen on hyvä kirjailija. Yksi lempikirjailijoistani, itse asiassa. Tosin toistavathan kirjat toisiaan mutta kivaa luettavaa ne ovat silti. Kirjailijan kirjoitustyylissä on jotain jännää. Luen kaikki Lehtisen kirjat jotka kirjastoon tulevat. On tullut luettua Mirkat, Sarat, Laurat ja niitä yksittäisiä kirjoja. Mirkat olivat hyviä, ja R.I.P jäi mieleen myös. Tanja Tavis oli hauska. Ja Kundi kesätukkainen, se(kin) oli kiva kirja. Laurat olivat ennen melkeinpä lempikirjojani mutta nyt ne ovat alkaneet jotenkin ärsyttää. Päähenkilö on niin täydellinen. Se tv-sarja oli kyllä ihan, höm, no... huono. Näyttelijät, tai ainakin päähenkilö oli niin tönkkö. Mutta joo, kirjoistahan hyt piti puhua (tai siis kirjoittaa... :P)

Kirjoissa on hauskoja 'jippoja', niin kuin esimerkiksi kirjojen yhteiset henkilöt.

Mukavaa ajanvietettä, sopivan kevyttä lukea ja niin eespäin. Tähän ei tarvitse varata aikaa sillä lailla kuin johonkin Sormusten Herraan. Iltalukemista, kevyttä viihdettä. Oho. Tulipas toistettua sanaa kevyt. No se on kuvaava sana tässä yhteydessä.

Vätte

• Ankeuttaja
Tuija Lehtisen kirjat
« Vastaus #20 : Joulukuu 12, 2005, 10:40:00 »
Minulla on juuri nyt aivan valtava Lehtis-innostus. Sain eilen illalla loppuun Laura kesätöissä-kirjan ja ajattelin kipaista tänään koulunjälkeen kirjastoon hakemaan seuraavan osan.

Joo, mutta asiaan. Tuija Lehtinen toistaa itseään ja henkilöt muistuttavat toisiaan, mutta mitä siitä? Silti hän onnistuu aina yhä uudestaan ja uudestaan koukuttamaan lukijansa. Kun tarttuu yhteen kirjaan, on tartuttava toiseen ja jne. Alkaa elämään kirjojen mukana ja ainakin minulle käy usein niin, että jos joku kirjan henkilö ihastuu johonkuhun, on itselläkin olo kuin olisi juuri ihastunut. Siis aivan mahtavan mukaansatempaavia kirjoja. Harva kirjailija tuohon pystyy!

Olen lukenut kaikki Mirkat ja Masat, Poika nimeltä Iines ja melkein kaikki Laurat. Kaikki kirjat ovat olleet loistavia. Suosikkini on ehkä ensimmäinen Mirkka-kirja ja Laura kielikurssilla. Näiden kirjojen ainoa yhteinen huono piirre on se, että päähenkilöt ovat ah niin täydellisiä. Olen laskeskellut kuinka moni poika on tähän Lauraankin ihastunut kirjoissa kuluneiden vuosien sisällä ja päässyt sinne kymmenen paikkeille...

Ja pakko tähän loppun vielä kommentoida lyhyesti tv:n Laura sarjaa: OK sarja, mutta nyt kun on lukenut kirjoja ja huomaa kuinka paljon sarjaa on muutettu, niin kirjat voittavat 100-0.

Tera

• Ankeuttaja
Tuija Lehtisen kirjat
« Vastaus #21 : Joulukuu 22, 2005, 16:04:46 »
Kyllä, Tuija Lehtisen kirjat ovat myös minulle tuttuja, lähinnä olen nuortenkirjojensa lukemiseen keskittynyt. Enää en tosin niin innokkaasti kuin suuren Lehtis-kauden aikana, jolloin niitä kirjoja todella tuli luettua paljon. Toki sitä aina kirjastossa käydessä tulee tarkistettua hylly Lehtisen kohdalta mahdollisten uutuuksien varalta tai jos muuten vain löytyisi sellainen kirja, jonka tahtoisi lukea. Tai jos tahtoo lukea nuortenkirjaa, josta löytyy myös romanttista hömpötystä. :) Omastakin kirjahyllystä Lehtisen kirjoja löytyy yksitoista kappaletta. Ne ovat mukavan kevyttä lukemista. Kun ei jaksa keskittyä sellaisen hankalamman kirjallisuuden lukemiseen, niin miksipä sitä ei voisi esimerkiksi tarttua juurikin Lehtisen kirjoihin? Ja kyllähän hänen kirjoissansa nyt Sitä Jotain täytyy ollakin, tuskinpa niitä muuten niin monet lukisivat. Tai ainakin uskoisin, että monet ovat hänen kirjojansa lukeneet. Tottahan on toki myös se, että kirjoista ja kirjojen henkilöistä löytyy samankaltaisuuksia, itsensätoistavuutta. Mutta kuitenkin, ei minulla Lehtistä vastaan mitään ole, kirjat eivät ole suuria klassikoita, mutta ihan viihdyttävää lukemista kuitenkin.

En oikein osaa sanoa, että mikä olisi suosikkini hänen tuotannostansa. Ainakaan hieman vanhempi kirja Enkelinkuvia hiekassa ei ollut mielestäni hassumpi tapaus. Olen siis lukenut ainakin seuraavat opukset: Enkelinkuvia hiekassa, Vanilijasyndrooma, Siivet varpaiden välissä, Joka kimma sen tietää, Minun veljeni Jon, Ikkunaprinsessa, Siskokullat, Kundi kesätukkainen, Poika nimeltä Iines, Kundi kuin kameleontti ja muita muodonmuutoksia, Tanja Tavis Jäkälärinteen 9D, Mirkka-sarjan, Sara-sarjan, Katuhaukat-sarjaa ja Laura-sarjan tähän asti ilmestyneet osat. Siivet varpaiden välissä-kirja ei oikein iskenyt, tosin sen lukeminenkin tapahtui aika viime tipassa ja kiiressä, kyseisen kirjan nimittäin luin äidinkielen kirjatyön yhteydessä. Myöskään Sara-sarja ei oikein iske, en osaa määritellä tarkkaa syytä. Ehkeivät ne vain yksinkertaisesti koskettaneet minua. Tanja Taviskaan ei Lehtisen parhaimmistoa, kenties hiukan tylsä? Ihan luettava kirja kuitenkin.

Näin, eiköhän tässä ole aika pitkälti kaikki, mitä aioinkin kirjoittaa, kun aloitin tätä viestiä naputtelemaan.

Lillian

• Ankeuttaja
Tuija Lehtisen kirjat
« Vastaus #22 : Joulukuu 24, 2005, 21:48:30 »
Minäkin olen lukenut aika paljon Lehtisen kirjoja, ja hyviähän ne on. Esim. Mopo-kirjankin luin lähes yhdeltä istumalta, vaikka mopot eivät ollenkaan jaksa kiinnostaa minua. Kerronta vain tempaisi mukaansa.:)

Ensimmäinen lukemani Lehtisen kirja taitaa olla Poika nimeltä Iines. Luin sen 3.luokalla , ja nyt tuntuu että taisin olla vähän liian nuori sille kirjalle.;)

Laurat ja Sarat (Onko niitä vain 3?) olen lukenut. Yhteen aikaan olin aivan hulluna Lauroihin, ja valvoin yöt lukien niitä. Lukiessa Lauran kaikkivoipaisuus otti raskaasti päähän, mutta juoni (ja Tauski) vain jaksoi kiinnostaa. Paras niistä taitaa olla Akun tehdas.
Sarat ovat Laurojen tapaan aika helppoja. Niissä kaikki asiat tapahtuvat helposti, ilman suuria ongelmia. Saran elämä siis ei välttämättä ole auvoista, mutta kuinka moni kerää rahat ja hups vaan; onkin jo Britanniassa? Mutta mukavaa luettavaa kuitenkin ja erittäin viihdyttävää. Aion lukea Lehtisen kirjoja vielä tulevaisuudessakin,kun kaipaan helppoa 'aivot narikkaan' tekstiä.

Muoks. Minunkin lemppareitani ovat tällä hetkellä juuri ne "yksittäiset" kirjat. 'Ihan pihalla' on ihana, 'Siskokullat' myös. Nyt ei kyllä tule muita mieleen, mutta olenpa tainnut lukea enemmänkin niitä kirjoja..

Zaldo

• Ankeuttaja
Tuija Lehtisen kirjat
« Vastaus #23 : Joulukuu 28, 2005, 17:00:22 »
Juu, minäkin olen lukenut noita Lehtisen kirjoja, erityisesti Laura-sarjaa mutta muutkin menee. Erityisesti Ihan pihalla oli ihana! En oo varmaan koskaan lukenu niin hyvää kirjaa!

Aloin niitä varmaan lukemaan joskus ala-asteen lopulla, sillon kyllä pelkkiä Lauroja. Nykyään tykkään enemmän muista kirjoista kun Lauroista ja Sarojakaan en oo lukenut juuri ollenkaan.

Eli mun mielestä ne kaikki "yksittäiset" kirjat on jotenkin parempia kun sarjat. Erityisesti mieleen on jäänyt toi juuri mainitsemani Ihan pihalla, sitten Siskokullat ja Ikkunaprinsessa. Kaikki kuuluvat suosikkeihini.

Nyt juuri kohta lähden taas kirjastoon hamuamaan lisää Lehtisen tuotantoa, joululomalla kun on aikaa lukea :)

pesukarhu

• Ankeuttaja
Tuija Lehtisen kirjat
« Vastaus #24 : Tammikuu 06, 2006, 15:33:16 »
Minä pidän Lehtisen kirjoista. Erityisesti aikuisten kirjoista. Olen nuorempana lukenut kaikki Laura-sarjan kirjat, yksittäisiä Lehtisen kirjoittamia nuorten kirjoja kuten Ihan Pihalla ja Ikkunaprinsessa Ja ikkunaprinsessa on ehdottomasti suosikkini Lehtisen kirjoittamista kirjoista. Siinä vain on sitä jotain.

Viime kesänä siirryin sitten Lehtisen aikuiskirjallisuuden pariin, kun en enää löytänyt itseäni miellyttäviä nuortenkirjoja. Rafaelin Enkeli ja Mikaelan Enkelit omistan molemmat pokkareina ja niitä kulutetaan säännöllisin väliajoin.
Mallitoimisto Pandora on myös erittäin hyvä, luin sen nyt joululomalla, Lehtisen huumori on jotain ihan omaa luokkaansa, kirjat ovat kevyitä, eikä niitä tee mieli lopettaa kesken. Uusimman Lehtisen kirjan Ruusumadonnan olen myös kahlannut läpi. Rakastan pohtia lukiessani kirjaa, että kenet elämänsä miehistä päähenkilö lopulta valitsee, hyvin usein olen osunut oikeaan, vaikkakin pettynyt välillä *grin*

Pyörrän sanojani hiukan takaisin. Tällä hetkellä luen Lehtisen kirjaa Särkyneiden sydänten hotelli ja sen kohdalla olen miettinyt kesken jättämistä, siitä en vain jotenkin pidä, tiedä sitten mistä johtuu, mutta olen päättänyt kahlata sen loppuun, vaikka pakolla :D

Lehtinen on loistava nuorten kirjailija, mutta vielä parempi aikuiskirjailija. Hänen kirjansa viihdyttävät rankan koeviikon jälkeen, kun ei ole viikkoon "saanut" lukea muita kuin koulukirjoja... Lehtinen on ehdottomasti suosikkini suomalaisista kirjailijoista.