Kirjoittaja Aihe: Neon Genesis Evangelion  (Luettu 979 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Indigo

• Zera
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Nidsi nuikuu <3
  • Tupa: Rohkelikko
Neon Genesis Evangelion
« : Joulukuu 17, 2007, 20:30:41 »
Neon Genesis Evangelion on Gainaxin luoma 26-osainen animesarja, joka esitettiin ensimmäisen kerran vuonna 1995. Sarjaa seuraa kaksi elokuvaa: Evangelion: Death and Rebirth ja End of Evangelion. Sarjan käsikirjoitti ja ohjasi Hideaki Anno. Saman nimistä mangaa alettiin julkaista vähän ennen kun animesarja alkoi, mutta se ei ole vielä vuoteen 2006 mennessä päättynyt. Mangan piirtäjä ja käsikirjoittaja on animen hahmosuunnittelija Yoshiyuki Sadamoto.

Sarjan alkuperäiskielinen nimi Shin seiki evangelion tarkoittaa kirjaimellisesti käännettynä "uuden vuosisadan evankeliumia". Sarja tunnetaan länsimaissa parhaiten englanninkielisellä nimellään, joka sisältää sanat Neon, Genesis ja Evangelion, jotka itse asiassa ovat kreikkaa ja tarkoittavat "uuden synnyn ilosanomaa".

Sarjassa on vahvoja psykologisia elementtejä, sillä vähän ennen sarjan tuotannon alkua sen luoja oli kärsinyt jonkin aikaa masennuksesta.

Juoni
Evangelionin tapahtumat sijoittuvat lähitulevaisuuteen (2015 jaa.), neljätoista vuotta katastrofaalisen Toisen iskun jälkeen. Virallisen version mukaan Toinen isku aiheutui meteoriitin osumasta. Tämä massiivinen katastrofi sulatti Etelämantereen ja aiheutti valtavan tulvan, jossa suuri osa ihmiskunnasta menehtyi.

Juuri kun ihmiskunta alkoi toipua ja elämä palata normaaliksi, ilmaantui uusi uhka, Enkeleinä tunnetut hirviöt. Tavalliset aseet ovat tehottomia näitä olentoja vastaan, ja ainoa puolustuskeino on NERVin luomat biomekaaniset robotit, Evangelion 00, -01 ja -02.

Sarja Suomessa
Suomessa SubTV on näyttänyt Neon Genesis Evangelionin kaikki jaksot kahteen otteeseen, mukaan lukien ohjaajan version viimeisistä jaksoista. Elokuvien esittämisestä ei ole tietoa. Emina on julkaissut sarjan 20(/26) jaksoa DVD:llä suomenkielisillä tekstityksillä varustettuna. Suomalainen mangajulkaisija Sangatsu Manga on alkanut julkaista 2006 toukokuun lopulla mangaa suomennettuna. Käännös tehdään suoraan japanista.

Eli nyt haluaisinkin että keskusteliseimme sarjasta ja kaikesta siihen liittyvästä.

//itse en ole muutakuin lukenut mangaa ja muutaman jakson katsonut YouTubesta, mutta lisää ajattelin katsella =)

Mielipiteitä sarjasta? Henkilöistä ja muusta? Vapaata keskustelua. :)
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 08, 2008, 20:41:01 kirjoittanut Indigo »
Hän pelaa aikaa miettiäkseen tekosyitä. Oikeuttaakseen kipua sisällään.
Luulen että hän tietää hymyistä, ja katseista. Että kaikilla on teoria paremmasta.

Poissa Sedai

• Rikkinäinen sähikäinen
  • Vuotislainen
  • Ah, Korpinkynsi rotkosta!
  • Tupa: Korpinkynsi
Vs: Neon Genesis Evangelion
« Vastaus #1 : Toukokuu 08, 2008, 20:50:06 »
Hei!
Minäkin olen lukenut muutaman pokkarin ostanut ja lukenut tuosta mangasta! Pidin sitä ihan kivana, mutta nimenomaan vain ihan kivana... Jotenkin en vain jaksanut lukea enää.... Se Klooni juttu oli vähän ällöttävä! Varsinkin kun Rei vielä tiesi itse siitä jutusta! Siinä yhdessä kohdassahan hän sanoi olevansa kolmas! :P

Jotenkin tämä manga eivain ollut oikein minun tyyliseni... Enemmän pidän Kamikaze Kaitou Jeannesta ja Fushigi Yuugista tms...

Joo... Enempää ei ehdi kirjoittaa! :(

-Sedai

Anrica

• Ankeuttaja
« Vastaus #2 : Toukokuu 12, 2008, 09:34:39 »
Siinä kävi niin hassusti että sisko lainas kaikki DVD:t mitä kirjastosta löyty ja sit katottiin ne. Ja mä jäin koukkuun. XD en tiiä miks, ei se anime nyt kauheen laadukas ole ja näin, mutta jokin siinä kolahti silleen että tuli aikamoinen himo siihen. Tosin vois ne loput jaksot kattoa netistä. DVD:tki katottiin enkkuteksteillä ku se suomitekstitys oli jotain nii kauheeta.

Mangaa olis tarkotus alkaa metsästämään, varmaan luen eka kirjastosta ~

Poissa Punkki

• Hissun kissun
  • Vuotislainen
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #3 : Toukokuu 12, 2008, 19:31:46 »
Itse tuli katsottua kyseistä sarjaa kun se tuli Subilla ja löytyy jopa muutama pokkari. Jäin kiinni heti alusta lähtien ja sen jälkeen on tullut katsottua myös Youtubesta Evangelionia kun en DVD-levyä tästä ohjelmasta satu vielä omistamaan. Voin kyllä sanoa että kyseistä ohjelmaa ei kannata (ainakaan omasta mielestäni) heikkohermoisten katsoa tai edes lukea niitä pokkareita. Elokuvia en ole valitettavasti nähnyt vaikka haluaisinkin :(

Poissa Indigo

• Zera
  • Vuotislainen
  • Nidsi nuikuu <3
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #4 : Toukokuu 12, 2008, 19:36:58 »
Minulla on kaikki pokkarit tähän asti ja olen todella pitänyt sarjasta. Animea en ole kuin kaksi jaksoa katsonut Youtubesta ajan vähyyden vuoksi. DVD:t voisin kyllä hommata kun ne tulevat joskus vastaan. Pikkuveljenikin voisi innostua. :)

Lainaus
oin kyllä sanoa että kyseistä ohjelmaa ei kannata (ainakaan omasta mielestäni) heikkohermoisten katsoa tai edes lukea niitä pokkareita. Elokuvia en ole valitettavasti nähnyt vaikka haluaisinkin :(
Pitää paikkaansa, vaikka anime-sarja onkin raaka, se on silti minusta hyvin mielenkiintoinen. Sanoisin kuitenkin jos aikoo tutustua sarjaan, mutta epäilee olevansa heikkohermoinen, itse suosittelisin aloittamaan mangasta. :)

~~Ind
Hän pelaa aikaa miettiäkseen tekosyitä. Oikeuttaakseen kipua sisällään.
Luulen että hän tietää hymyistä, ja katseista. Että kaikilla on teoria paremmasta.

Poissa morvanvarjo

• o_O
  • Vuotislainen
« Vastaus #5 : Kesäkuu 12, 2008, 22:59:31 »
Omasta mielestäni tämä on todella hyvä sarja. En ole televisiosta nähnyt, enkä liiemmin mangoja lukenut, niitä kun ei nykyään enää tunnu löytyvän (ainakaan täällä päin) mistään. Jos jaksaisi, niin voisi ehkä netin kautta hankkia. Ja muistaakseni suomenkieliset julkaisut ovat toistaiseksi päättyneet numeroon 10, sillä numeron 11 kanssa on jotain häikkää ja se on ollut myöhässä jo puolisen vuotta... Jaksoja kuitenkin katselen netistä englanninkielisellä tekstityksellä. Tulevaisuudessa kyllä ajattelin haalia ainakin mangoja itselleni, myös dvd:t kiinnostavat...

Ja mikä minua sitten sarjassa viehättää? Ehkä juuri nämä "vahvat psykologiset elementit", joista Indigo mainitsikin jo. Lisäksi pidän juonesta, sillä se on synkkä ja sisältää hyvin vähän huumoria (animessa kylläkin on huumoria paljonkin, manga on vakavahenkisempi). Myös hahmot ovat kiinnostavia.

Sarjassa on vahvoja psykologisia elementtejä, sillä vähän ennen sarjan tuotannon alkua sen luoja oli kärsinyt jonkin aikaa masennuksesta.
Sen huomaakin tarinasta, sillä se on varsin synkkä. Esimerkiksi Shinji, sarjan päähenkilö, on hiljainen ja vetäytynyt, ja kärsii selvästi masennuksesta. Ehkä juuri siksi hahmo onkin niin kiehtova, koska hänen ajatusmaailmansa on kiinnostava, ja huomaan myös jonkinlaista samankaltaisuutta itseni ja Shinjin välillä.
When Remus Lupin rules the world all problems will be solved with chocolate.