Kirjoittaja Aihe: Mihin tupaan et ainakaan haluaisi?  (Luettu 76756 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Eponia

• Ankeuttaja
Mihin tupaan et ainakaan haluaisi?
« : Marraskuu 01, 2007, 05:24:37 »
En tiedä onko tämä varmasti DH-kamaa, mutta etten vaan spoilaa mitään laitan tänne.

Eli siis oletteko ikinä miettineet missä tuvassa ehdottomasti ette haluaisi olla?

Minulla se tupa olisi ehdottomasti Korpikynsi. Mun on aika vaikea sietää tietynlaista kiusaamista, jota siinä tuvassa riittää. Esimerkiksi Lunan tavaroiden piilottelu ja Moaning Myrtlen rääkkäys? Minusta se on vaan pure evil. Kiusaisivat kunnolla niinkuin luihuset ja rohkelikot niin, että toinen voisi voi edes puolustautua. Olisihan siellä varmasti ihania intellektuelleja keskusteluja elämän tarkoituksesta, mutta "säännöt on tärkeitä"-elämä (ja tuo kiusausjuttu) saisi mut lähinnä tärisempään kauhusta jos istuisin Lajitteluhattu päässä. Sekä arvosanojen metsästys olisi myös liikaa :P Jos olisin HP-maailman asukki ja joutuisin Korpikynteen niin varmaan itkisin itseni uneen joka yö.

Rohkelikossa saattaisi olla jännittävää, mutta Rohkelikkojen moraali on liian "puhdasta". Puuskupuhiin olisin liian ilkeä, joten minulle ainoa sopiva tupa muutenkin olisi Luihunen :D

//Huhutar siivosi
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 29, 2009, 19:19:11 kirjoittanut Huhutar »

Fylgja

• Ankeuttaja
Vs: Mihin tupaan et ainakaan haluaisi?
« Vastaus #1 : Marraskuu 01, 2007, 10:25:14 »
Hyvä kysymys.
Luultavasti minulla ei olisi pelkoa Korpinkynteen joutumisesta, kekinkertaisen koulumenestykseni takia. Ja sellaistahan ei Korpinkynnessä suvaita. Kukaan ei jää keskiarvon alle :)

Testailemalla päädyn testin ja päivän mukaan Rohkelikkoon tai Puuskupuhiin. Ja silloin tällöin Luihuiseen (luotettavaa...). Eli vastaukseni kysymykseen lienee myöskin Korpinkynsi.

Jokaisessa tuvassa joku mättää. Liittyykö siihen, että sarja alkoi lastenkirjana, joten tiettyä musta-valkoisuutta on havaittavissa.
Rohkelikko tuntuu toisinaan sokaistuvan omasta urheudestaan. Ja arvoksi sinänsä nousee ihan vaan oman näkemyksen puolustaminen laput silmillä, koska ollaan "oikeassa". Sama vaivaa Luihuista. Toisaalta arvostan Luihuisen yhteishenkeä ja hmm- tiettyä säännöistä piittaamattomuutta. Tupaan tuskin päätyisin, koska epäilen sukuani verenpettureiksi, vaikka puhdasverisiksi saattaisin luullakin :)
Puuskupuh taas sopisi minulle, koska olen jotenkin niin loputon maailman pelastaja, heikompien auttaja, voi, voi muut ensin minä vasta sitten -tyyppi (ärsyttävää, yritän kehittyä :)
Mutta sulut huomioiden, se on vähän ärsyttävää. En kestä loputonta päähän taputtelua ja kuoliaaksi ymmärtämistä. Ihmisellä on itsestään, elämästään ja läheisistään valta ja vastuu ja se täytyy kyetä kantamaan, jos haluaa samat oikeudet kuin muilla.
Eli minä olen jakautunut persoonallisuus ja epäilemättä mielenterveydeltäni "tuparikkuri" Olisin epäilemättä kiistänyt kolmesti kuukaudessa Lajitteluhatun ratkaisun ja saanut potkut alta aikaykikön :)
Että se siitä sitten ja vaalenapunaiselle sateenvarjolle käyttöä.

Olipa muuten selvä viesti.

sheisapirate

• Ankeuttaja
« Vastaus #2 : Marraskuu 03, 2007, 12:24:08 »
Joo tätä on itse asiassa tullut mietittyäkin jonkun aikaa.
Omasta mielestäni tupien välillä ei ole kuitenkaan niin suuria eroja kuin Rowling haluaa meidän lukijoiden ymmärtävän. Luihuinen on mielestäni (krhm) luoville ja muutenkin sellaisille vapaampimielisemmille ihmisille. Tietenkin heillä on tämä puhdasverisyys juttu, mutta eikö se tarkoita vain sitä, että he välittävät velhoyhteiskunnasta suuresti, eivätkä halua sen muuttuvan tai ns. tuhoutuvan? Heidän maineensakin on sellainen ilkeä, että he kiusaavat muiden tupien oppilaita, mutta tukevat toisiaan paljon ja ovat uskollisia omalle tuvalleen henkeen ja vereen eivätkä siis voi kaveerata muiden tupien kanssa.
Rohkelikko on hyvin samanlainen kuin Luihuinen. Hekin ovat hyvin uskollisia tuvalleen ja vihaavat luihuisia. Kuitenkin heillä on tälläinen sankarimaine, joka sokaisee kaikki rohkelikot ja näin he kuvittelevat olevansa muita parempia(Aivan kuten luihuiset ja heidän puhdasverisyytensä). Rohkelikot on myös kuvattu kauhean rehdeiksi ja uskollisiksi, mutta olivatko kelmit rehtejä? Eeei. Rowling nostaa Rohkelikon kaikessa jalustalle. Kirjoissa sanottiin, että Dumbledore oli rohkelikko ja tätä rataa. Tietysti Rohkelikossa saa olla sitten vähän huonompi koulussa tai ainakaan ei tarvitse olla mikään Hermione. Kuten korpinkynnessä. Korpinkynsikin on hyvin samanlainen kuin Rohkelikko ja Luihuinen. Kuten Eponia sanoi korpinkynnessä on sellaista ärsyttävää kiusaamista, joten he eivät ole paljon parempia kuin luihuiset.
Puuskupuh nyt on sellainen ahkerien ja rohkelikoitakin rehdimpien työmyyrien paikka. Puuskupuhit tuntuvat aina olevan jotenkin marttyyrin osassa.
En missään nimessä haluaisi olla Puuskupuhissa tai Korpinkynnessä. (kauhen monta riviä tekstiä tuli, että sen sai sanottua :))

-S

Poissa Cherry

• Leijuva teelusikka
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • True to you
« Vastaus #3 : Marraskuu 03, 2007, 15:48:06 »
Jep, kuten täällä on todettu, jokaisella tuvalla on omat vajavaisuutensa ja hyvät puolensa. Kuitenkin minä en ole koskaan tuntenut oikeastaan minkäänlaista vetoa päästä Puuskupuhin tupaan.
Koko tupa on minun mielestäni vähän huono, koska se on liian samanlainen kuin Korpinkynsi. Jotta pääsisi tavoitteisiinsa ja olisi fiksu, niin yleensä pitää nähdä myös vaivaa ja olla ahkera, joka kuuluu taas Puuskupuhiin. Koska ei näitä poikkeuksellisen älykkäitä ihmisiä mitkä tietävät kaikki asiat näkemättä yhtään vaivaa ole minusta hirveän paljon.
Minusta periaatteessa kaikki oppilaat sopivat Puuskupuhiin (ne ketkä tekevät läksynsä). Joten välillä tuntuu että hissukat ja ne ketkä elävät hieman syrjässä muista menevät Puuskupuhiin.
Rohkelikosta tykkäisin, Luihuisen oppilaat tuntuvat olevan hieman liian itsekeskeisiä ja Korpinkynnessä tosiaan ollaan hieman kopeita omasta paremmuudesta.
Mutta kaikesta huolimatta Puuskupuh on se tupa johon en haluaisi.
"It is not our abilities that show what we truly are. It is our choices."
-Albus Dumbledore

Sirius is our morningstar. <3

Poissa hemppaliisa

• pillittävä
  • Vuotislainen
« Vastaus #4 : Marraskuu 03, 2007, 17:56:44 »
En haluaisi ikinä Puuskupuhiin. Siellä porukka on kamalia hissukoita ja ah niin rehtejä. Oikeastaan Puuskupuhissa ei ole oikein mitään erityistä. Rohkelikossa ollaan rohkeita, Luihuisessa ilkeitä ja Korpinkynnessä viisaita. Eli mitä Puuskupuhit ovat? Niitä ei voi oikein luokitella mitenkään. Luulisin kyllä, että itse joutuisin sinne.
Kiinnostavin vaihtoehto olisi Luihuinen. Siellä on minusta niin hyvä yhteishenki ja he eivät piittaa säännöistä. Toki kelmitkin olivat tälläisiä, mutta Luihuisessa se on eri asia.
Pienempänä minusta Luihuinen oli kamala, mutta nyt se on ihana! Rohkelikko on taas liian rohkeita ja korostavat sitä koko ajan. Kirjoissakin vain ylistetään heidän rohkeuttaan ja paremmuuttaan kaikissa asioissa. Korpinkynnet taas ovat ilkeitä ja kiusaavat toisia. He ovat paljon julmempia kuin Luihuiset.
Mutta Puuskupuh taas on pahin.  Se vain on niin tylsä tupa, jossa ei ole mitään erikoista. Kuten sen oppilaissakaan. Vähiten haluaisin Puuskupuhiin eniten Luihuiseen.

Poissa Urpo Spok

• Kosmisesti sitoutumaton
  • Ylihörhö
  • *
  • Boldly going nowhere
  • Pottermore: JinxLeviosa205
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #5 : Marraskuu 03, 2007, 19:32:25 »
Koko tupa on minun mielestäni vähän huono, koska se on liian samanlainen kuin Korpinkynsi. Jotta pääsisi tavoitteisiinsa ja olisi fiksu, niin yleensä pitää nähdä myös vaivaa ja olla ahkera, joka kuuluu taas Puuskupuhiin. Koska ei näitä poikkeuksellisen älykkäitä ihmisiä mitkä tietävät kaikki asiat näkemättä yhtään vaivaa ole minusta hirveän paljon.

Minä taas näen, että meitä fiksuja ja laiskoja on useita. Ei todellakaan enemmistöä, mutta eihän mikään noista ryhmistä mitään suurta enemmistöä edustakaan. Ahkeruus ja älykkyys eivät siis ole missään tekemisissä keskenään ja joku voi olla todella älykäs, mutta hyvin laiska ja saamaton. Eri asia sitten, saavuttaako tavoitteitaan pelkällä älyllä - todennäköisesti ei, tosin sekin riippuu tavoitteista ja siitä, mikä sitten on vaivannäköä. Jos on todella fiksu, voi päästä monesta hommasta hyvinkin pienellä vaivalla, eikä koskaan opi ahkeruutta. Älykkyys ei katso tietomäärää. Ja viisaus on sitten tietenkin ihan eri asia, sitä ei ole taidettu korpinkynsillä olevan sen enempää kuin muillakaan.

Ja niin, kirjoitin tänne jo aiemmin, mutta ehdin poistaa viestini. :D Puuskupuh on kuitenkin tupa, johon en todellakaan pääsisi, sillä en ole mistään päästä ahkera. Korpinkynteen tai Luihuiseen saattaisin päätyä. Kaikki tuvat pitävät varmasti omia puoliaan, vaikkakin kirjoissa Korpinkynsi ja Puuskupuh ovat jääneet reippaaseen sivuosaan ja useissa tilanteissa ilmeisesti tukevat Rohkelikkoa ja Luihuinen jää yksin. Voi olla, että Korpinkynnessä olevat pitävät itseään niin erinomaisina, että heistä ei pidetä. Sama koskee varmasti myös Luihuista. Puuskupuhia taas kukaan ei taida ihannoida, vaikka ahkeria ihmisiä tämä maailma tarvitsee. Luihuiset tuskin kunnioittavat äärettömästi muita tupia, joten voi olla, että Rohkelikko saa siksi sympatiat muilta tuvilta, jos jommasta kummasta pitää valita.

Tuvissa on varmasti porukkaa, jotka voisivat kuulua vähän vaikka mihin tupaan, kuten juurikin Harryn Luihuis-Rohkelikko ja Hermionen Korpinkynsi-Rohkelikko -asetelmat. Itse varmaan päätyisin Luihuiseen tai Korpinkynteen. Korpinkynnessä tosin saattaisi mennä hermo niihin muihin "älykköihin", niin kuin menee nytkin moniin ihmeen mukaintellektuelleihin. (Mutta ehkä nuo mukaintellektuellit eivät pääsisi koko tupaan.) Luihuisessa saattaisin olla hyvinkin tyytyväinen, siellä "saisi" olla itsekäs sika, joka kohottaa itsensä muiden yläpuolelle. Niinhän nuo taitavat muissakin tuvissa tehdä... Olen koko pienen ikäni itse asiassa halunnut kuulua johonkin porukkaan, josta voi olla ylpeä ja joka on järkevä ja jolla on hienoja tunnuksia. :D Leffoissahan noilla on noita tupavärejä, kirjoissa ilmeisesti muuten vaan tietävät aina, kuka kuuluu mihinkin. Sikäli tuo tupasysteemi kuulostaa ihan hauskalta (ja onhan siinä se ryhmäkuriasetelma tupamestaruuden kautta jne). Toinen vallan ihana on Oxfordin yliopiston colleget. Sinne kun jonnekin pääsisi... (ja tietenkin olisin älyttömän ylpeä juuri siitä omastani, ihan varmasti).

Ja ehkä tosiaan, jos nyt yhtäkkiä velhomaailmaan pääsisin, pitäisikin kuulua sinne Puuskupuhiin ja oppia jostain Puuskupuhien taitoja. Sillä olisinhan kaikesta pihalla kuin lumiukko ja vieläpä täysin yli-ikäinen koko kouluun. :D
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 05, 2007, 13:46:33 kirjoittanut Derica Tonks »
What would The Doctor do?

Fylgja

• Ankeuttaja
« Vastaus #6 : Marraskuu 04, 2007, 04:44:53 »
Kaiken tämän Puuskupuhin "mollauksen" keskellä muistakaa hyvät ihmiset Cedric Diggory, jonka liekehtivä pikari valitsi Tylypahkan edustajaksi ohi jokaisen Rohkelikon ja Luihuisen! Hyvän miehen muistoa kunnioittaen, Fylgja

Chessie

• Ankeuttaja
« Vastaus #7 : Marraskuu 04, 2007, 18:23:04 »
Kaiken tämän Puuskupuhin "mollauksen" keskellä muistakaa hyvät ihmiset Cedric Diggory, jonka liekehtivä pikari valitsi Tylypahkan edustajaksi ohi jokaisen Rohkelikon ja Luihuisen! Hyvän miehen muistoa kunnioittaen, Fylgja
Tuo oli muuten hyvä pointti.
 Nyt kun katselen näitä teidän mielipiteitä, huomaan aivan uusia kommentteja. Mistään tuvastahan ei kuitenkaan voi sanoa paljoakaan varmaa. Rohkelikosta heti mieltää sen, että rehvastellaan rohkeudellaan, mutta en ole huomannut ainakaan Harryn tekevän sitä. Tai Hermyn tai Ronin. Ei Harry koskaan sanonut esim. "Hei, näitteks te, pelastin maailman!" tai jotain samaan tyyliin. Jotkut voivat tielysti olla sellaisia, mutta niitä varmasti löytyy joka tuvasta. 
 Luihuisessa sanotaan olevan paljon sitä, että kiusataan muiden tupien jäseniä ja sanotaan itseään muita paremmiksi. Niin varmasta joidenkin osalta onkin, mutten usko että kaikkien. Henkilöt, jotka ovat esillä kirjoissa ovat yleensä jostakin "ääripäästä" eli joku "ylihyvis" tai "niin paha kuin olla ja voi"(Päähenkilöt siis ja ne jotka esiintyvät enemmän). Mutta koskaan kukaan ei ole täydellinen. Aina löytyy joku pahe. Ja niin pitääkin.  Siis ei tupienkaan tarvitse olla täydellisiä.
 Korpinkynnessä en ole kuullut ennen puhuttavan kiusaamisesta ja itseään parempana pitämisestä, mutta on minulta voinut joku juttu ohi korvien ja silmienkin mennä. Eihän kaikkien tarvitse olla luonnostaan viisaita. Eikä sillä saa rehvastellakkaan, vaikka olisi, tai ei ainakaan pitäisi. En itse koe olevani mitenkään älykäs, vaan se tulee siitä olen lukenut kokeisiin ja tehnyt töitä sun muuta. Pidän itse Korpinkynnestä jostain syystä eniten.
 Puuskupuh on minusta mielenkiintoinen tupa, sillä se kuvaa aika lailla minun omaa luonnettani. En haluaisi olle kenellekkään vihainen, ja annan anteeksi hyvin helposti. Se jotenkin kuulostaa niin mukavalta ja minulle sopivalta tuvalta. Pidän siitäkin. Korpinkynsi ja Puuskupuh eivät ole olleet niin suuressa osassa, kuin taas Rohkelikko ja Luihuinen ovat olleet hyvinkin paljon esillä. Voi olla, että siksi Korpinkynnestä ja Puuskupuhista pidetään vähemmän.

Mutta vihdoin asiaan. En haluaisi missään nimessä Luihuiseen, koska se ei sopisi minulle ollenkaan. Säännöthän on tehty noudatettaviksi ja rikottaviksi. Tiettyjä sääntöjä voi rikkoa, toisia taas ei. Itse olen enemmän sääntöjen noudattamisen kannalla,mutta en kuitenkaan halua olla mikään tylsä, koko ajan sisällä istuva nörtti. Kaikilla on omat mielipiteensä, tämä on minun. (Tohon tuli nyt aika paljon muutakin kuin vastaus kysymykseen, mutta minusta se kuului aiheeseen.)

teisha

• Ankeuttaja
« Vastaus #8 : Marraskuu 04, 2007, 18:29:48 »
Niin... mutta eikö Cedrickin ollut vähän tylsähkö tyyppi?  En ehkä haluaisi puuskupuhiin sillä sen elämä vaikuttaa jotenkin liian leppoisalta. Haluaisin ehkä vähän enemmän hmm.. säpinää elämään (älkää käsittäkö väärin:> ).
Korpinkynnen (ja Luihuisten) "kiusausta" kyllä kestäisin, mutta rohkelikkojen rentous ja ns. puhdas moraali, mutta ei liian puhdas, olisi ehkä eniten minulle. Uskon että päätyisin rohkelikkoon. :D Niin ja ei tuo rehvastelu haittaa ollenkaan!

mahtava selitys...

Poissa Giladra Carrion

• Kuolonsyöjä
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Pottermore: ShieldFang27063
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #9 : Marraskuu 05, 2007, 10:48:41 »
Puuskupuhiin tai Rohkelikkoon en haluaisi. Puuskupuhit vaikuttavat hieman liian yksinkertaisilta, jotta sopisin heidän joukkoihinsa. Ehkä heistä vain tulee sellainen vaikutelma, mutta puuskupuhit tuntuvat olevan väkeä, jotka ovat siellä, koska eivät muuallekaan päässeet. Sinne en siis haluaisi.
Rohkelikosta en muutenkaan pidä, ja haluaisin sinne yhtä palavasti kuin Draco :) Tuntuu typerältä, kun rohkelikkoja nostetaan muiden yläpuolelle, ja korpinkynnet ja puuskupuhit suunnilleen ihailevat heitä. Luihuiset ovat ainoina heitä vastaan, ja niin olen minäkin. Rohkelikot haisee (ja kukaan ei saa ottaa henk. koht...)
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 07, 2007, 09:04:42 kirjoittanut Giladra »
“We've all been raised on television to believe that one day we'd all be millionaires, and movie gods, and rock stars.
But we won't. And we're slowly learning that fact. And we're very, very pissed off.”

Poissa Fimca Worthleberr

• Vuotislainen
  • Capricorn Ascending
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #10 : Marraskuu 05, 2007, 14:53:58 »
Puuskupuhiin. Se tupa vain tuntuu olevan vähiten sopiva minulle. He vaikuttavat liian... noh, nössöiltä tai nyhvöiltä tai sellaisilta. Siis liian ahkerilta, kilteiltä ja tunnollisilta. Korpinkynsistäkin löytyy enemmän röyhkeyttä ja anarkiahenkeä kuin Puuskupuheista. Eivätkä Puuskupuhit vaikuta turhan älykkäiltä tai arvokkailta, vaan pikemminkin ärsyttäviltä homssuilta. Jos tajuatte mitä tarkoitan...
Look, look, keep looking straight into those cold eyes.

Poissa nutcracker

• Vuotislainen
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #11 : Marraskuu 05, 2007, 16:45:58 »
Rohkelikko vetää loukkaajaa saman tien turpaan. Korpikynsi keksii takaisin niin loistavan sanallisen loukkauksen ettei loukkaaja edes tajua sitä. Puuskupuh ajattelee loukkaajan vaan olevan surullinen/ahdistunut/tms ja antaa anteeksi. Sen sijaan Luihunen menee kehittelemään kaveriluihustensa kanssa täydellistä tapaa kostaa loukkaus viisinkertaisesti (tai erään luihusen tapauksessa tuhatkertaisesti).

Luoja että minä nauroin tuolle, nauroin sille erittäin kauan :'D Ehkä siksi, että se on ehkä osuvin kuvaus jonka olen tuvista lukenut, noin käytännössä. Suoritan kuitenkin varsinaisen tupavertailun kirjan vertausten pohjalta.

Kuten ei näköjään moni muukaan, minäkään en haluaisi kuulua Puuskupuhiin. Olen myöskin melko varma etten sinne päätyisi, koska tuvan perushyvehän tuntuu olevan ahkeruus, ja minä olen kaikkea muuta kuin ahkera. Lisäksi puuskupuhit ovat kirjan kuvauksen mukaan vähän liian kilttejä, ahkeria, ja hyväuskoisia minun makuuni, enkä tuntisi kyllä kuuluvani heidän joukkoonsa. En kuitenkaan halua väheksyä tätä tupaa, se ei vain ole minua varten.

Olen aina ajatellut kuuluvani Luihuiseen, mutta eipä kai se Rohkelikkokaan paha olisi. Luihuisten puhdasverisyysvimma on kuitenkin se, minkä takia en välttämättä kyseiseen tupaan kuuluisi, ja jos kuuluisin niin en ainakaan syrjisi puoliverisiä tai jästisyntyisiä. Rohkelikot taas ovat vähäsen liian tietoisia omasta tuvastaan, mutta ehkä kuuluisin kuitenkin heihin.

Yksi syy minkä takia en haluaisi kuulua Rohkelikkoon, Korpinkynteen enkä Puuskupuhiin on se, että he kaikki inhoavat järjestelmällisesti Luihuisia, ja itse syyttävät heitä syrjinnästä. Eli reilu peli Tylypahkassakin.
"I'm selfish, impatient and a little insecure. I make mistakes, I am out of control and at times hard to handle. But if you can't handle me at my worst, then you sure as hell don't deserve me at my best." - Marilyn Monroe

Poissa Crina

• äxdee
  • Vuotislainen
  • Pilkkupallero
  • Tupa: Mary Sue
« Vastaus #12 : Marraskuu 05, 2007, 17:01:40 »
Totuushan on se, että minä mieluummin viiltelen itseäni kirjanmerkillä kaulavaltimoon kuin menen Rohkelikkoon. Se tupa on yksinkertaisesti kuvottava. Totta kai Rohkeliko(i)ssa omat hyvät puolensa on, mutta päällisin puolin olen saanut tuvasta äärimmäisen huonon kuvan. Rohkelikot luulevat olevansa kaikkein parhaita, muiden ihailemia, kaikkien sääntöjen (jopa heidän omaksi parhaakseen laadittujen) yläpuolella ja ties mitä vielä. Se macho-uho on myös Rohkelikon tuvassa aivan huipussaan - kyllä, minä ymmärrän että teini-ikäisillä pojilla aivojen käyttö tuppaa olemaan välillä vähän hukassa, mutta hei kamaan! Ja se tapa millä Rohkelikot kääntävät selkänsä jopa oman tupansa suosituimmille jäsenille jos he tekevät yhden pienen virheen on lähinnä naurettava (Viisasten kivessä on nähtävillä yksi loistava esimerkki).

Ugh. Ihan tulee kylmänväreitä pitkin selkää.

Älkääkä turhaan Puuskupuhia mollatko. Jos ahkeruus, ystävällisyys ja rehellisyys eivät ole arvostettavia ominaisuuksia ihmisessä niin sitten minä en enää tiedä mikä on.
Tuli yö ja suuret tähdet, ja hemuli rakasti yhä puutarhaansa. Se oli suuri ja salaperäinen, siellä saattoi eksyä - mutta mitä siitä, siellähän oli koko ajan kotona.

Truthdel

• Ankeuttaja
« Vastaus #13 : Marraskuu 06, 2007, 15:30:33 »
Korpinkynnet voisi luokitella kirjaviisaiksi nörteiksi,
Puuskupuhit hiljaisiksi hissukoiksi, Rohkelikot ylimielisiksi itsestään liikaa luuleviksi ja Luihuset nestepäisiksi julmiksi kiusaajiksi.

Näin kuitenkin ajattelevat vain ihmiset muista tuvista kuin omistaan. Jokaisella on oma näkemyksensä ja olkoon niin.

Oma tupa nostetaan aina muiden yläpuolella tai sitä pidetään suuressa arvossa, se on paikka mihin kuulutaan ja se on jotain omaa. Ei siis ihme että moni puolustaa omaansa ja monella on oma näkemys muista tuvista.

Puuskupuheista sen verran, että ne jotka ajattelevat heistä ylläolevaa, eivät ole heihin pahemmin tutustuneet.
Jokaisessa tuvassa ollaan ahkeria tai vähemmän ahkeria, koskee myös Puuskupuhia. Kun kuuluu johonkin tupaan ei tarvitse olla kaikkea sitä mitä luokitellaan tuvan arvoissa. Puuskupuhit ovat kyllä rauhaa rakastavia, he kuitenkin puolustavat omiaan ja oikeutta yhtä voimakkaasti kuin muutkin tuvat.
On totta että moni Puuskuista voi olla ahkeria niin opiskelussa kuin muussakin, eivät kuitenkaan kaikki tai kaikessa. Puuskujen arvoihin kuuluu olla Oikeudenmukainen/Oikeamielinen, Uskollinen, Kärsivällinen ja Aito.  Monessa puuskupuhissa on ainesta rehdiksi ja rehelliseksi, hyväksi ystäväksi joka pitää huolen muista. Ehkä Puuskupuh vaikuttaa liian rehdiltä joillekkin tai liian kiltiltä. Mitä vikaa on olla hyvis? Ja kuka väitti ettei Puuskuissa ole anarkiaa?
Ehkäpä te vain olette sokaistuneita muista tuvista ja unohdatte Puuskut, koska he ovat aina läsnä, he ovat aina tukena ja turvana. Monesti se sokeri tuntuu aina olevan pohjalla kun kaikki muu sotii yläpuolella. Ja vaikka moni karttaakin puuskuja vain sen takia, että tuntuu siltä kuin Helga Puuskupuh ottaisi sen kaiken mitä jää jäljelle. Oli se hyvä tai huono asia.
Tupaan luokittelu ei kuitenkaan ole niin mustavalkoinen asia kuin moni tahtoo sen ymmärtää. Omakin mielipide vaikuttaa asiaan. Lajittelu hattu lajittelee sinut tupaan taitojen, luonteen, sydämen ja tahdon mukaan. Nuo kaksi viimeistä ovatkin hyvin suuri osa jokaista. Sydän voi vetää toisaalle ja tahto toisaalle, loppujenlopuksi on pieni summa mitä tulee taitoihin tai luonteeseen. Kun vihdoin päädyt tupan johon tahdoit tai et, se on tupasi ja myös, kuten Tylypahkassa tavataan sanoa, perheesi. Ja jokaisessa perheessä on pienet ristiriitansa.
Kaikki näyttää mustavalkoiselta vain siihen asti kunnes uskallat tutustua asiaan paremmin. Itse haaveilin joskus kuuluvani Rohkelikkoihin, enkä olisi vieläkään yhtään harmissani siihen tupaan luokiteltaessa, mutta sisälläni tiedän ja olen onnellinen että olen Puuskupuh. Olen kuulemma kiltti (liian kiltti), hyvätapainen ja ystävällinen, uskollinen, ahkerakin jossain ja kuulemma myös oikeamielinen.
Minussa on silti rohkeutta ja voimaa, mitä voin tehdä pahoja, olla huonokin koulussa ja laiskotella. Kukaan ei ole täydellinen Rohkelikko, Luihunen, Korpinkynsi tai Puuskupuh. Kukaan meistä ei ole mustavalkoinen. Tuvatkin ovat vain sitä mitä me niistä teemme. Ajatelkaa myös että Tuvat noihin kirjojen aikaan olivat tuollaiset, ehkä ne ovat olleet vähemmät itsensä joskus tai enemmän ääripäistä, sisältö tekee tuvan ei tupa sisältöä.

Tämän pitkän avautumisen jälkeen itse asiaan. Itse Haluaisin kuulua ehkä vähiten Luihuseen, sen takia että koen kyseisen tuvan ahdistavaksi sijainnin, arvojen ja perustajan takia. Minusta ei tulisi luihusta omien arvojeni takia, ne ovat liian erilaiset. Koskaan ei tietenkään tiedä jos luokittelu hetkelle minulla olisi suuri sydämen tai tahdon kaipuu kyseiseen tupaan niin sinne päätyisin ja siitä hetkestä lähtien se olisi Tupani. Korpinkynsi tulee lähes samoissa mitoissa Luihusen vierelle, sillä vaikka kovin tykkäänkin kirjoja lukea, minusta ei saisi lukutoukkaa oppikirjojen ääreen (kaiken muun kylläkin). En vain ole "kympinoppilas" ainesta.

Kiitän ja kumarran jos jaksoit lukea kaiken.
-Truu

PS. Älkää toki unohtako että Tonks on myös puuskupuh ;D kuten myös Cedric.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 09, 2008, 09:55:33 kirjoittanut Truthdel »

xecterbuni

• Ankeuttaja
« Vastaus #14 : Marraskuu 06, 2007, 16:26:08 »
Tuli vain tässä mieleen, että totta kai rohkelikot on kuvattu hiukan itsetietoisiksi yms. kaikki muutkin tuvat ovat tätä aivan varmasti. Vähän sama kuin esim. että jos olet luokalla 1a luokka 1a on paras ja jos olet luokalla 1b niin silloin se on paras jne. Ja kun kirjat ovat suurimmaksi osaa kuvattu päähenkilön takia rohkelikosta se saa kaikki näyttämään hieman itsetietoisilta. Ja tietysti tuvat on kuvattu Harryn oletusten pohjalta.

Mutta itse asiaan. Haluaisin olla viisas kuin korpinkynsi, rohkea kuin rohkelikko, ystävällinen kuin puuskupuh. Jokaista näistä olen hiukan, mutta tunnen "sielun yhteyttä" näihin fiksuihin luihuisiin. Kaikkissa on omat hyvät puolensa. Mutta puuskupuh en haluaisi olla ne vain yksin kertaisesti on liian kilttejä, kun minä olen tälläinen "wannabe pahis"(en keksiny sit parempaakaan kuvailua, mut snapu on mun iroli)
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 06, 2007, 16:29:27 kirjoittanut xecterbuni »

Poissa Heli

• Luihu
  • Vuotislainen
« Vastaus #15 : Marraskuu 06, 2007, 17:16:01 »
Olen aina kokenut pientä sielunveljeyttä Luihuisia kohtaan. Se tietty säännöistä piittaamattomuus, mutta silti tuvalleen uskollinen käyttäytyminen on hyvin lähellä omaani. Monet ovat maininneet Luihuisten puhdaverisyys kiihkoilun ja muiden tupien kiusaaminen. Mielestäni nämä ovat sellaisia seikkoja, jotka saattaisivat itseäni estää pääsemästä kyseiseen tupaan. Suhtaudun kuitenkin oikeassakin elämässä suhteellisen vakavasti tasa-arvoisuuteen.
En kuitenkaan osaa luokitella itseäni urheaksi ja rohkeaksi kuin Rohkelikko, olen usein melkoinen arkajalka. En myöskään sanoisi itseäni ahkeraksi ja rehdiksi kuin Puuhkupuh (olen kaikkea muuta kuin ahkera).
Korpinkynsi toisaalta olisi myös minulle ominainen tupa. En sanoisi, että olen viisas tai älykäs, mutta kirjojen ääressä viihdyn jonkun verran. Varmasti jos kyseisessä tuvassa olisin, tietty ryhmänpaine pistäisi minut tekemään hanakammin töitä kouluarvosanojeni eteen. Vaikka todellisuudessa ne eivät olisi juuri keskitasoa kummoisemmat.

Arvostan kuitenkin jokaisen tuvan tiettyjä ominaisuuksia ja olisin varmasti kiitollinen mihin tahansa tupaan joutuisinkin.
Silti kaikkein vähiten tahtoisin päästä Puuskupuhiin.
Lähinnä siksi, että Puuhkupuh on mielestäni jotenkin mitäänsanomaton. Toki jos olisin rehti ja ahkera ja ystävällinen kaikille, menisin ihan mielelläni kyseiseen tupaan. En voi kuitenkaan hyvällä omallatunnolla sanoa olevani kaikkea edellämainittuja asioita.

Eniten haluaisin Luihuiseen.

"That boy’s soul is not yet so damaged,” said Dumbledore. “I would not have it ripped apart on my account.”
“And my soul, Dumbledore? Mine?”

Poissa Tuulikeiju

• Vuotislainen
« Vastaus #16 : Marraskuu 06, 2007, 17:28:21 »
Vartuin Muumeja ja muista sydämellisiä lastenohjelmia katsoen, joten minulla on varsin piinaava omatunto tietyissä asioissa. En tykkää puhua ihmisistä pahaa, varsinkaan jos kyseinen henkilö seisoo parin metrin päässä. Myös se ottaa pattiin, kun joku rupeaa miettimään, miksi joillain on tietynlaiset kengät tai vaikka koru kaulassa? Mitä väliä sillä on. Osaan toki ajaa omaa etuani, mutta en varmaan tekisi sitä ohi muiden tarpeiden. Tai en tiedä, en minä mikään marttyyri ole, mutta isältäni olen oppinut tekemään kompromissejä ja luopumaan tietyistä asioista, jos muut saavat mitä haluavat. Enimmäkseen ajattelen luhuisten olevan itsekkäitä ja hieman ilkeitä, ajavan liikaa omaa etuaan yms. Tälläinen kuva minulla siis on luihuisista (suurimmasta osasta, en yleistä), joten en siis luonnollisestikaan haluaisi kuulua Luihuiseen.
It's easier not to do things than left them undone.

Poissa Velns Meica

• Viinirypäleiden suursyömäri
  • Vuotislainen
« Vastaus #17 : Marraskuu 07, 2007, 15:16:55 »
Loistava kysymys, täytyy sanoa.
 Tätä on myös tosi vaikeaa päättää, koska jokaisella tuvalla on todellakin omat vikansa.
Luihuiset luetaan aina ilkeiksi ja epäsuosituiksi, mutta saanen kysyä, että jos kerran he ovat niin "epäsuosittuja", niin miten he aina voittivat (siis enenn kuin Harry tuli kouluun) tupamestaruuden, jos keran kukaan opettajakaan ei heistä tykkää? Luihuinen olisi silti kivaa olla, koska siihen minä sopisin, mutta en tykkää olla epäsuosittu ja liian ennalta-arvattava.
Rohkelikot olisi sinäänsä ihan kiva myös, koska sehän on ns. paras tupa. Mutta oikeasti jos miettii, niin Rohkelikothan ovat myös melkein kuin Luihuisia, ilkeitä ja muuta. Mutta toisaalta kaikkia Rohkelikkoja melkein palvotaan ja minähän suorastaan rakastan sitä, kun minua palvotaan, joten olisi Rohkelikkokin ihan kiva.
 Ja nyt tulee vaikea päätös, kumpaan en haluaisi, Korpinkynteen vai Puuskupuhiin?
Puuskupuhiin olen aivan liian ilkeä, mutta se ei tietenkään estä minua haluamasta sinne :). Puuskupuh olisi ihan okei, jos nyt sinne joutuisin, en nyt tappaisi itseäni, vaan ottaisin ilon irti tupatoverieni kohteliaasta ja ahkerasta elämäntavasta. Sitä paitsi eivät kaikki Puuskupuhit ole välttämättä ystävällisiä, joten ei kai sekään olisi niin kamala, loppujen lopuksi.
 Joten kai minäkin vastaan, että korpinkynsi olisi kaikkein kamalin vaihtoehto. Korpinkynsillä on aina joku pakkomielle olla paras koulussa ja en kestäisi sellaista hikkelaumaa, minä kun olen enemmän tätä 6 tai 7 kokeissa ja teeläksytjosjaksat- luokkaa. Joten korpinkynteen en ehdottomasti haluaisi.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 10, 2008, 18:00:08 kirjoittanut Kate »
Emme lopeta leikkimistä sen johdosta, että vanhenemme. Vanhenemme, koska lopetamme leikkimisen.

Poissa Crina

• äxdee
  • Vuotislainen
  • Pilkkupallero
  • Tupa: Mary Sue
« Vastaus #18 : Marraskuu 07, 2007, 16:42:34 »
Luihuiset luetaan aina ilkeiksi ja epäsuosituiksi, mutta saanen kysyä, että jos kerran he ovat niin "epäsuosittuja", niin miten he aina voittivat (siis enenn kuin Harry tuli kouluun) tupamestaruuden, jos keran kukaan opettajakaan ei heistä tykkää?

Koska opettajien ei kuulu antaa pisteitä oppilailla sillä perusteella mitä itse henkilökohtaisesti ajattelevat heistä/heidän tuvistaan. (Tästä meillä on tietenkin poikkeuksena Kalkaros.) Luihuiset ovat Lajitteluhatun laulujen perusteella ovelia, ja minusta ainakin tuntuisi hassulta se, että joku on ovela olematta älykäs, joten ei ole mitään syytä mikseivät he voisi saada tunneilla pisteitä oikeista vastauksista. Ja lisäksi he tuntuvat olevan hyviä huispauksessa, ja huispausottelun voittajajoukkuehan tienaa jonkin verran pisteitä itselleen.
Tuli yö ja suuret tähdet, ja hemuli rakasti yhä puutarhaansa. Se oli suuri ja salaperäinen, siellä saattoi eksyä - mutta mitä siitä, siellähän oli koko ajan kotona.

Nathus

• Ankeuttaja
« Vastaus #19 : Marraskuu 08, 2007, 08:41:30 »
Monet ovat kuvanneet Puuskupuhia ahkeraksi tuvaksi ja verranneet sitä korpinkynteen. Pitää muistaa, että puuskupuhit ovat myös rehellisiä ja ystävällisiä. Minusta nämä kaksi tupaa ovat hyvin erilaiset.

Poissa Hawkolf

• Thought Police
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • 2 + 2 = 5
« Vastaus #20 : Marraskuu 09, 2007, 23:01:40 »
Minä en ainakaan haluaisi Luihuiseen pelkästään niiden muiden tupien ennakkoluulojen takia. No jos olen oikeasti sisimmässäni paha niin tervetuloa vaan jos Luihuiseen menen, mutta esimerkiksi ei olisi hauskaa olla Puuskupuh, koska kaikki muut tuvat pitävät Puuhkareita ääliöinä ilman mitään syytä -___- "Rohkelikot on parhaat! korpinkynnet on vaan fiksuja, Puuhkupuhilaiset tyhmiä ja kaikki Luihuiset pahoja teiltä ei kysytä!"
If you want a picture of the future, imagine a boot stamping on a human face— forever.
Reviewing the world!

emeritus

• Ankeuttaja
« Vastaus #21 : Marraskuu 10, 2007, 17:08:15 »
Niinhän se on, että tuvista on maalattu melko yksipuoliset kuvat kirjoissa. Niin kuin ihmiset voisi jakaa rohkeisiin, fiksuihin, ilkeisiin ja uutteriin... Mutta no, jos en nipota, niin sanottakoon että luihuiseen tai puuskupuhiin en menisi. Yksinkertaisesti siitä syystä ettei ole kauhean kivaa tulla pelkän tuvan puolesta leimatuksi ilkeäksi tyypiksi... ja puuskupuheihin suhtaudutaan vähän semmoisina outcasteina (tai minä ainakin). Rohkelikkohan minä tietysti olisin! :D

ps. tuo tupajako muistuttaa hieman koulujen hierarkiaa, tyyliin suositut pissapäät joista kukaan ei tykkää, tyhmät tavikset, neropatit ja sitten Hyvät Tyypit. olis vielä oudoille hiippareille yksi, niin lunallekin olisi oma.

Poissa Aiëdaíl

• Näätärikkaus
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #22 : Marraskuu 10, 2007, 19:06:42 »
Koska tuvat on kuvailtu hyvin mustavalkoisesti, varmasti jokainen löytää itsestään useamman piirteitä.
//Vanhat tekstit pois ja uutta tilalle...
Minulla ei varsinaisesti ole tupaa, johon en "ainakaan" haluaisi. Ikävä kyllä jonkinlaista luihuisen itsekkyyttä tästä korpinkynnestä löytyy, eli jäljelle jäävät Rohkelikko ja Puuskupuh. Ikävä kyllä en taida olla tarpeeksi rohkea kuuluakseni samaan tupaan Harryn ja kumppaneiden kanssa. Ei minulla ole mitään puuskujakaan vastaan, arvostan ystävällisyyttä ja ahkeruutta, mutta ikävä kyllä en löydä itsestäni jälkimmäistä piirrettä kovin usein. Vähiten minussa on puuskupuhin piirteitä.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 23, 2009, 23:26:41 kirjoittanut Aiëdaíl »

Poissa Urpo Spok

• Kosmisesti sitoutumaton
  • Ylihörhö
  • *
  • Boldly going nowhere
  • Pottermore: JinxLeviosa205
« Vastaus #23 : Marraskuu 14, 2007, 14:06:43 »
Minä jotenkin kyllä en jaksa uskoa, että kaikki nyt ovat niin kauhean ilkeitä ja/tai älykkäitä. Ilkeitä ihmisiä on aika harvassa ja minä olen kokenut aika monta ihmistä tähän mennessä. Älykkäitäkään ei ilmeisesti ihan niin hirveästi ole. Minusta tämä jakauma on vaan vähän hassu, kun mitä itse peruskoulua (jossa on vielä hyvä katsaus koko ikäluokasta) muistelen, niin vähintään puolet luokasta olisi noita puuskuihmisiä. Ja tässä topicissa ehkä kaksi... Olisikohan joku nyt vähän epärehellinen itseään kohtaan? :D

Itse tosiaan voisin kyllä Puuskuihinkin haluta, mutta todennäköisesti en pääsisi. (Nimimerkillä, tämän vuoden kaikki tentit odottelee uusintaa, kun en jaksanut niihin ensintöihin mennä, saati sitten ottaa selvää mistä koko kurssissa on kysymys...)
What would The Doctor do?

Lizlego

• Ankeuttaja
« Vastaus #24 : Marraskuu 14, 2007, 19:44:44 »
Olen kiinnittänyt kanssa huomiota tähän trendiin, että ihmiset pitävät itseään ilkeinä. Hieman huolestuttavaa, kun se tuntuu toisaalta vähän sellaiselta, että sillä jopa ylpeillään. :) On hieno juttu ja ylevää olla ilkeä ja älykäs. Tai sitten se on vain se, että luihuisen tupaan halutaan kuulua, kun se on niin cool. Vaarallinen yhdistelmä muutenkin tuo älykkyys ja ilkeys, sellaiset ihmiset ovat painajaismaisia, mutta kai se on niin, että se on mielenkiintoisempaa kuin olla mukava ja keskinkertainen. ;) Todellisuudessa tämä kuva itsestä ilkeänä ei vastaa ainakaan sitä kuvaa, jonka ihmisiä tavatessaan saa.

Ehkä tässä on vähän sama juttu kuin autoilijoiden kanssa. Minua ei lakkaa naurattamasta se tilasto, että yli 80% suomalaisista autoilijoista piti itseään keskimääräistä parempina kuskeina. Joko ihmiset valehtelevat tietoisesti tai (niin kuin minä luulen) heillä on epärealistinen kuva itsestään.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 14, 2007, 19:54:38 kirjoittanut Lizlego »