Kirjoittaja Aihe: Allergiat  (Luettu 6727 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Satsuma

• Ankeuttaja
Vs: Allergiat
« Vastaus #25 : Syyskuu 28, 2008, 21:52:49 »
Mä oon allerginen parille lääkeaineelle ja siitepölylle, onneks toi siitepöly allergia ei oo kovin paha.
Sitten mulla on vielä laktoosi-intorelanssi, mutta sehän ei oo varsinainen allergia, vaan maitosokerin imeytymis häiriö. ;P On tosin ärsyttävää, kun ei voi syyä suklaata ilman, että tulee maha kipeeks ja kaikki nämä hyvin tutut laktoosi-intorelanssin oireet... Ja siltikin syön silloin tällöin jotain, missä on maitoa, ja joudun kärsimään seurauksista, mutta maitotuotteet on niiin hyviä. Onneks iskä älyy ostaa laktoositonta maitoa ja jäätelöä, nii ei niistä ainakaa tuu mitään.

vingvi

• Ankeuttaja
« Vastaus #26 : Syyskuu 29, 2008, 20:25:38 »
Minä olen allerginen kananmunalle ja se on aika ärsyttävää. Kotsassa kaikki minun tekemät jutut kun on kananmunattomia lötsähtää tai jättää kokonaan kohoomatta. Se on niin ärsyttävää katsoo, kun toisten mestariteokset tulee uunista ulos.. No mutta kyllä minäkin niitä kananmunallisia teen välillä kun ei oo korvavaa ainetta sillon en sit saa niitä syyä enkä kananmunaan koskea.

Pienenä mulla oli myös laktoosi allergia niin paha, etä kun oli juonu maitoo mahaan koski niin kovaa että ei voinu liikkuu mutta enää ei onneksi ole melkein ollenkaan
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 06, 2008, 19:39:20 kirjoittanut vingvi »

Poissa Pentu

• müü
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
« Vastaus #27 : Lokakuu 05, 2008, 15:11:06 »
Pienenä mulla oli myös laktoosi allergia niin paha, etä kun oli juonu maitoo mahaan koski niin kovaa että ei voinu liikkuu mutta enää ei onneksi ole melkein ollenkaan

Leikkimättä kaikitietävää... Kyse saattoi olla myös maitoallergiasta(allerginen maidon proteiinille, ei laktoosille). On pienillä lapsilla suht yleistä ja häviää useimmiten iän myötä. Laktoosi-intoleranssi taas yleensä kehittyy/kasvaa iän myötä, koska periaatteessa maito on vain lasten ruokaa.(liittyy genetiikkaan ja evoluutioon)

Ja sitten...

Meikäläinen on pöly- ja homeallergikko. Siis pölyt(ihan tavalliseta huonepölystä siitepölyihin) vetää suuremmissa määrissä hengitytiet aika lahjakkaasti tukkoon. Ei siis toivoakaan, että voisi joskus jättää siivoamisen väliin. Osasta eläinpölyjä saan myös iho-oireita.

Murrosiän jälkeen olen huomannut olevani allerginen raa'alle banaanille. Siis voin syödä oikeasti kypsää banaania -joita harvoin Suomesta saa, sillä kauppoihin rahdattava tusinatavara on raakana poimittua ja useimmiten kaupassakin vielä vihreää- ja sitten kypsenettyjä banaaniruokia. Esim.  grillatut banaanit jätskin kanssa on tosi hyvää. Mutta jos erehtyy syömään raakaa banaania saa sitten kärvistellä loppupäivän vatsakivussa ja seuraavan viikon ihottumassa.
Banaanilla ja luonnokumilla on myös tietyssä määrin risteävät allergeenit, joten olen sitten saman tien alkanut vältellä luonnonkumia. Labrahanskat on pitänyt hankkia keinomateriaalisina.
Jos ei koskaan putoa, ei ikinä opi luottamaan köyteen.

vingvi

• Ankeuttaja
« Vastaus #28 : Lokakuu 06, 2008, 19:50:09 »
Minun allergiani on ollut ihan lagtoosiintorelanssi ainakin eskarista asti, tai niin ne lääkärit silloin  kertoivat, kun siellä testeissä joskus pienenä kävin. Siskoni on allerginen maidon proteinille ja hän syö kalkkitapletteja kerran päivässä.

Olen myös allerginen (nyt kun muistin) jollekkin kumille enkä muista mille mutta se taisi olla jotain mitä on joissain hanskoissa, koska niistä alkaa kädet kutiamaa ja tulee ihottumaa.

Banaanillekkin olen ollut allerginen ihan pienestä pitäen ja se oli sinäänsä aika vaikeaa, koska pienille lapsille syötetään paljon banaania. Minä sitten poikkeuksena aina yrjösin ne oikein kauniisti ulos..

Lisäksi olen allerginen koirille. Onneksi meidän koirastamme ei minulle allergiaa tule. Mutta valitettavasti kaverini koirasta tulee ja kerran kun olin hänen luonaan yötä jouduin lähtemään keskenkaiken pois, koska silmäni alkoivat vuotaa ja en saanut kunnolla henkeä.

Tepa

• Ankeuttaja
« Vastaus #29 : Lokakuu 07, 2008, 17:00:18 »
Olen allerginen kissalle,koiralle, koivulle, kuuselle, omenalle, kanelille, kiiville ja siitepölylle.
Ne todettiin kun olin joku 5-vuotias. Miettikään nyt pientä lasta jolta kielletään piparit ja kiivit joita rakastin. Ja koira oli aika iso pala koska meillä oli koira joka annettiin sitten iskän työkaverille, ja sieltä mummille ja papalle.
Kovia oireita ei mulle tu vaikka en lääkkeitä syökkään. Joskus partioretkillä meen vähän tukkoon mutta muuten ei oo haitannut elämää. (:

Poissa Nadia

• mastermind
  • Vuotislainen
« Vastaus #30 : Lokakuu 07, 2008, 17:10:40 »
Taidan olla allerginen siitepölylle. Joka kevät se sama pölypilvi tukkii nenäni viehättävät käytävät, ja siitä alkaa taas se jumalaton yskiminen ja aivasteleminen. Kerran jouduin pysymään melkein koko kesän sisällä, visusti lukkojen takana, vaikka niin halusin ulos pomppimaan. Oi että se oli hirveää.

En ole varma onko tämä allergiaa, vai maan bakteerien aiheuttamia oireita, (Juu, en ikinä kaiva maata huvikseni, en ikinä!)  mutta aina syksyisin kädeni muistuttavat punaisia ilmapalloja. Eli atooppisesta ihosta, tai allergiasta on kyse. Atooppisen ihon pitäisi tosin olla ympärivuotista, sillä on perin outoa, että syksyisin juuri käteni iho alkaa kasvamaan jo kasveja. Kauhean ihanan raivostuttavan muahahahatuttavan ihanaa on repiä kädet auki kun kutittaa niin paljon. No sitten pari minuuttia myöhemmin kädet pumppaavat tasaista tahtia verta ja jotain limaista ällöä... (En pakottanut sinua lukemaan tätä!) Pesen käsiäni usein, välttääkseni kutituksen aiheet, mutta lisää vaan ihottumaa tulee. Parista kohtaa sormista käteni on vereslihalla. Ja juuri sormissahan tätä ilmenee. Kämmenpohjat, ja kämmenselän ihottuma jättää kokonaan omaan arvoonsa, mutta sormet ovat vaarassa joutua sen uhreiksi kokonaan...

Olen kai nytkin erittäin paljon savustetulle kalalle allerginen. Haju ja maku pistävät nenäni kutiamaan, ja muutenkin alkaa kutittaa oudosti. Ja kun sitten syön sitä niin ylähuulelle muodostuu hauskoja patteja, joita surukseni en pysty puhkomaan. Näh.
so throw your diamonds in the sky
we'll stay gold forever

Poissa Raimei

• Ms. Stalker
  • Vuotislainen
« Vastaus #31 : Elokuu 23, 2009, 12:09:49 »
Allergiat, niin tuttu sana minulle. Minä inhoan allergoita (kukapa ei). Minä olen allerginen koivun siitepölylle. Joka kevät joudun
syömään jonkinmoisia lääkkeitä ja käyttämään nenäsuihketta. Se on inhottavaa, kun kevät on mun mielestä paras vuodenaika.
Olen myös allerginen aika monelle vihannekselle ja hedelmälle, mitä lie: porkkana (keitettyä voin syödä), omena, päärynä, kiivi, banaani...
se on yhtä helvettiä... :( Olen myös allerginen melkein kaikille eläimille: koirille, kissoille, linnuille, pupuille... Kaikille kaikenkarvaisille eläimille.
Meillä on kyllä koira, mutta en saa siitä allergisia reaktioita, koska se on villakoira. Kun olin pienempi, aioimme ottaa papukaijan tai kyyhkyn,
mutta ei... Kun Lola-koiramme tuli meille, mulla oli ehkä noin viikon verran melko kova nuha ja ihottumaa, mutta sitten se hävisi, onneksi. :)

Isäni on myös allerginen siitepölylle. En muista niitä kaikkia, mutta hänen allergiansa alkaa joskus toukokuussa ja loppuu joskus elo- tai syyskuussa. Toisin sanoen hän joutuu kärsimään kaikista kukinnoista. Hän on myös allerginen pölypunkeille. ;o
Älä minua katso, en minä mitään sanonut!

Poissa samettiina

• huoleton huuliharppuilija
  • Aurori
  • *
  • Pienestä kipinästä voi syntyä roihuava liekki
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #32 : Helmikuu 20, 2010, 09:02:03 »
Täytyy sanoa, että olen ihan oikeasti erittäin onnellinen siitä, että minulla ei ole mitään allergiaa. En varmasti osaisi elää tällaisen "rasitteen" ja rajoittavan tekijän kanssa, en niin millään. Hyvän ruuan ystävänä kärsisin paljonkin, jos minulla todettaisiin jokin ruoka-allergia. Samaten, jos minä tulisin allergiseksi jollekin karvaiselle otukselle: teettäisi varmasti vaikeuksia, kun sitä asuu maalla kaikenkarvaisten eläimien keskellä.

Minulle teettää aina päänvaivaa se, että kuka sukulainen on allerginen millekin ja kuka ei muuten vain pysty nauttimaan jotain ruoka-ainesta. Tämä saa välillä ärräpäät lentelemään kaikkia juhlia järjesteltäessä. Minkäs sille mahtaa, he ovat sellaisia, vaivoineen kuitenkin ihan tavallisia ihmisiä :)
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 08, 2011, 21:12:06 kirjoittanut samettiina »
Olen syytön kaikkeen siihen, mistä kehtaatkin minua epäillä.

Poissa Valkyrie

• Musta suola
  • Vuotislainen
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #33 : Huhtikuu 08, 2011, 21:10:00 »
Minulla on ollut 7-vuotiaasta koivun siitepölyallergia ja siitä ristiallergioina manteli, pähkinä, osa mausteista ja lähes kaikki kasvikset. Oireena tulee hengitysteiden turpoaminen (kaksi pähkinää -> sairaalaan spiralle kun ei lääkkeet auta), huulien ja silmien kutinaa ja silmien turvotusta. Iho-oireita on myös tullut silloin tällöin. Sen verran nuoresta on ollut allergioita, etteivät ne enää haittaa: niihin on tottunut jo, sopeutunut siihen ettei kaikkea saa syödä. Käyn siedätyshoidossa, jonka seurauksena allergioita saattaa häipyä. Eläinallergioita en kestäisi missään nimessä, omistan kaksi kissaa ja koiran, enkä milloinkaan voisi luopua niistä; oikeastaan minulla on käynyt hyvä tuuri, kun sain ruoka-aineallergiat enkä eläinallergioita. Siitepölyajat ovat kamalia, mutta niissäkin on elämä voittanut, ainakin tähän asti! ;)

Poissa vesture

• Vuotislainen
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #34 : Huhtikuu 21, 2011, 00:29:21 »
Olen siinä suhteessa ollut hyvin onnekas, että minulla ei ole mitään vakavaa tai elämää erityisesti häiritseviä allergioita. Olin täysin vapaa kaikista allergioista suunnilleen 13 vuotta. Sairastin yläasteen ensimmäisenä vuonna ilkeän flunssan ja tarvitsin kipuja lievittämään antibiootteja. Pian lääkkeiden ottamisen jälkeen tuntui jalkapohjissani hassulta, aivan kuin olisi jotain kovia patteja jalkapohjassa vaikka en nähnyt tai tuntenut koskettaessani mitään. En suuremmin asiasta huolestunut vaan ajattelin sen olevan jotain merkitsemätöntä oireilua. Ensimmäisenä terveenä päivänäni koulussa sain allergiakohtauksen. Sormeni turposivat ja sain punaista ihottumaa, tunsin myös patteja jalkapohjissani. Menin terveydenhoitajalle heti, kun aloin tuntea vahvaa heikotusta ja pahaa oloa.

Tietenkin oireilun jälkeen oli allergiatestien paikka ja sain selville olevani allerginen penisiliinille. Antibiootit menivät vaihtoon ja elämä jatkui. Ainut asia mihin allergiani vaikuttaa on tietenkin lääkkeiden määrääminen. Pyrin muistuttamaan lääkäreitä aina varmuuden vuoksi allergiastani, en ole varma onko sitä kirjattu tietoihini. Ainakaan edellisellä lääkärikäynnilläni ei ollut!
Scintilla etiam exigua in tenebris micat.

Poissa Mansikkarahka

• Vuotislainen
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #35 : Tammikuu 16, 2012, 00:52:35 »
Minulla on ollut siitepölyallergia ainakin jostain ala-asteelta asti. Koivujen siitepöly ja pujo ovat pahimmat. Muistan muutaman kerran, kun olen ollut mökillä juuri pahimpaan siitepölyaikaan. Ensimäisellä kerralla mökkimme rannalla oli hirveästi siitepölyä. Silloin olin niin tukossa, etten muista koskaan muulloin olleeni.
Toinen kerta oli viime toukokuussa. Heti kun tulimme takaisin kaupunkiin, alkoi hengitys kulkea paremmin.

Myös jotkut muut kasvit ja runsas pöly aiheuttavat joskus oireita. Viime maaliskuussa istuin silloisessa harjoittelupaikassani pitkään tulppaanien lähellä ja jonkin aikaa sen jälkeen alkoi tulla oireita, eikä minulla tietenkään ollut lääkkeitä mukana, maaliskuu kun oli. Aivastelin silloin varmaan puolituntia.

Tähän asti olen pärjännyt reseptivapailla lääkkeillä. Viime kesänä tosin oireet tuntuivat voimakkaammilta, kuin ennen ja alkoivat jo maaliskuussa, kun yleensä ne alkavat vasta huhti-toukokuussa. Myös hyttysten pistot oireilivat voimakkaammin kuin ennen. Ennen niistä tuli pieni kutiava paukama ja kutina lakkasi heti, kun laittoi niihin rasvaa, mutta viime kesänä tuli paljon isompia paukamia, jotka kutisivat paljon kovemmin, eivätkä millään meinanneet lähteä. Yhteenkin jouduin laittamaan neljä kertaa rasvaa, eikä sekään muistaakseni auttanut, vaan kutina lakkaisi lopulta itsestään.

Tämä saattaa johtua tuosta siitepölyallergiasta, mutta korviani on nyt n. pari-kolme vuotta kutittanut enemmän tai vähemmän. Muutama vuosi sitten kutina oli ihan sietämätöntä ja oli pakko raapia korvakäytäviä pumpulipuikoilla, vaikkei saisikaan, mutta ei sitä kutinaa kukaan kestä. Nyt korvat ovat onneksi rauhoittuneet ja kutina on melko huomaamatonta nykyään.

Atooppinen iho minulla on ollut aina, mutta en koe sitä ongelmaksi, varsinkaan enää, kun olen löytänyt hyvät rasvat, eikä iho näytä enää niin kuivalta.

Laktoosi-intoleranssi minulla on ollut nyt melkein yhdeksän vuotta. Sitä ennen siedin laktoosia normaalisti, mutta toukokuussa 2003 alkoi tulla oireita.
Ensin minulle riitti hyla, mutta aika nopeasti piti olla täysin laktoositon.
Aluksi se oli kova paikka, kun en voinut enää juoda teetä tai kaakaota. Silloin en pitänyt yhtään teestä ilman maitoa tai veteen tehdystä kaakaosta. Mutta sitten, kuin tilauksesta, Valio toi kauppoihin laktoosittoman maidon ja ongelma ratkesi sillä.
Nykyään laktoosi-intoleranssi ei häiritse melkein ollenkaan elämääni. Laktoosittomia tuotteita on nykyään niin paljon, ettei mitään ole tarvinnut jättää pois. Kunhan ei esim. ennen elokuviin tai teatteriin menoa syö, eikä juo päivään tai pariin mitään mistä saattaisi tulla oireita, niin hyvin pärjää.

Siedän edelleen jonkin verran laktoosia ja sietokykykin vaihtelee. Joskus siedän paremmin ja joskus huonommin. Suklaata ja karkkia pystyn syömään normaalisti ja vuosien mittaan on oppinut, minkä verran pystyy syömään ilman oireita. Jäätelöissä irtojäätelön ei välttämättä tarvitse olla laktoositon, kun ne ovat sen verran pieniä annoksia, mutta jos ostamme jäätelöpaketin, niin sen on oltava ehdottomasti laktoositon.
Kotona käytämme laktoosittomia kermoja, rahkoja, maitoa yms. mutta muualla syön normaalisti (paitsi, jos tarjotaan esim. jotain missä on kermaviiliä tai maitorahkaa tms. niin sellaiset pyydän laktoosittomina).
Oireet ovat sen verran inhottavat, että se rajoittaa kyllä aika tehokkaasti nauttimasta liikaa laktoosia. Mahaa koskee, niin että itkettää. Sen lisäksi tuntuu, että kohta tulee oksennus ja maha on ihan sekaisin. Sen jälkeen on vielä loppupäivän ja ehkä vielä seuraavankin päivän maha aika hellänä. Onneksi noita "kohtauksia" ei kovin montaa ole ollut ja ne kestävät yleensä vain n. tunnin (en ole kellosta katsonut, mutta arviolta).
Hylasta tulee samanlaiset oireet, mutta lievemmät.

Nykyään myös kaali pistää mahan sekaisin. Ennen pystyin hyvin syömään kaalia, mutta parina viimekertana on mennyt maha sekaisin, joten en ole varmaan puoleen vuoteen uskaltanut syödä kaalia.

Poissa Meleth

• Viimeinen vihollinen
  • Vuotislainen
  • Remember that the last laugh is on you.
  • Pottermore: RiverLight18790
« Vastaus #36 : Tammikuu 16, 2012, 07:59:32 »
Itse olen allerginen kalalle, joillekin sitrushedelmille, ulkomaalaisille omenoille ja tomaateille, koivun siitepölylle, männyn siitepölylle, timoteille ja yhdelle lääkkeelle.

Kala allergia puhkesi, kun menin ammatikouluun ja se paheni siinä 3 vuoden aikana.
Sain kalan hajusta ja kosketuksesta oireita, että kerran yhdellä kalan perkaus tunnilla meinasi henki lähteä kun kurkku alkoi turvota kiinni.  Siihen loppui minun  kalan käsittely.
Kannan mukana aina adrenaliini piikkiä kaiken varalta.

Kesällä minua vaivaa kaikki siitepölyt mutta pahempia ovat koivu ja mänty. Heinän kukkimisaikaa timotei.
Kerran kun ajoin pyörällä kesätöihin ja heinä rupesi kukkimaan niin happi melkein loppu yhdessä kohtaa matkaa, koska siinä kukki kaikkein koviten heinä. Onneksi ei tarvinnut ambulanssia kutsua.

Käytän lääkärin määräämiä allergia lääkkeitä,  nenäsumutetta ja avaava astmapiippua. Minulla oli ennen kielen päällä sulavia lääkkeitä mutta niistä sain haittavaikutuksia. Kieleni puutui kerran. Onneksi lääkäri vahtoi lääkistystä sen jälkeen.

Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.

Poissa Presto

• Mozartin kummipoika
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • ilovepasta.org
  • Pottermore: GhostDragon1391
« Vastaus #37 : Helmikuu 18, 2012, 12:49:27 »
Juu, meidän perheemme on superallergiaperhe niin sanotusti, painottuen sinne eläinallergiapuolelle. Itse en ole allerginen millekään muulle eläimelle kuin kissalle, jota eniten haluaisin lemmikikseni. Ja se on turha toivo, nimittäin sekä äiti että sisko ovat myös hyvin allergisia kissalle. Kissan saaminen jäänee siis vain katkeraksi toiveeksi. En kestä edes katsoa YouTubesta niitä söpöjä kissavideoita, kun alan aina ajatella, etten ikinä voi sellaista karvapalloa saada.

No, molemmat vanhempani ovat allergisia lähes kaikille eläimille. Minä todella toivon, etten peri näitä geenejä. Haluaisin muutettuani pois saada edes jonkun lemmikin, kun tässä kodissa se ei ole mahdollista. Siskoni on allerginen monille hedelmille, mikä on sinänsä outoa, koska ruoka-aineallergioita ei ole muualla suvussamme. Onneksi minä sentään saan syödä kiivejä ja herneitä ihan vapaasti. <3
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
                        Stalkkaan sinua.

Poissa Drámella

• ihan hirveen ilkeä
  • Vuotislainen
    • Livejournal
    • LJ
  • Pottermore: NifflerHallow18061
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #38 : Helmikuu 18, 2012, 13:07:52 »
Minä olen allerginen penisilliinille ja sulfalle (antibiootteja molemmat siis). Pienenä minulla oli jatkuva korvatulehdus jostain alle vuoden ikäisestä siihen kun menin kouluun. Antibiootteja tuli siis syötyä ihan järkyttäviä määriä, melkein jatkuvasti. Tietenkin penisilliini ja sulfa ovat ne antibiootit, jotka lähes aina määrätään ensimmäiseksi, kun ovat niitä "miedoimpia". Luultavasti siis kehoni herkistyi niille jatkuvan käytön takia ja nykyään saankin syödä vain laajakirjoisia antibiootteja. Tämä on ihan hyväkin juttu, sillä nuo miedommat tapaukset ovat tosiaan niin mietoja, ettei niillä mitään paranneta :D Omalla kohdallani siis, olen perinyt myös isäni elimistön, eli lääkkeet eivät vaikuta ellei annostus ja teho ole oikeasti kova.

Haittaa tässä on se, että on hyvin todennäköistä että saisin analyfaktisen sokin jos noita lääkkeitä söisin. Lääkärit eivät sitä aina ymmärrä ja se on minusta t-o-d-e-l-l-a järkyttävää. Kävin toissa kesänä viisaudenhampaan poistossa ja sanoin olevani allerginen penisilliinille, jota lääkäri tarjosi. Hän sanoi ivalliseen sävyyn "No tuleeko vähän ihottumaa?". Sihahdin takaisin että minähän en hengelläni ala leikkimään, koska kyse ei todellakaan ole mistään ihottumasta. Onneksi seuraavan viisaudenhampaan kävin ottamassa pois yksityisellä ja hän antoi ihan mukisematta toista antibioottia.

Tietenkin on mahdollista, että allergiani on jo poistunut kun viimeksi olen pienenä noita allergisoivia lääkkeitä syönyt. Sitä on kuitenkin mielestäni ihan turha lähteä edes selvittämään, sillä maailmasta löytyy kuitenkin niin paljon minulle sopivia antibiootteja. Lisäksi allergia puhkeisi helposti uudelleen, koska en usko noiden mietojen vaikuttavan minuun mitenkään näin aikuisena, jos vauvanakin piti koko ajan olla hakemassa vahvempaa kuuria. Olisi myös silkkaa hulluutta lähteä selvittämään tällaista asiaa, sillä se tulisi tehdä sairaalassa jossain teho-osastolla missä apu olisi sitten tarvittaessa tarpeeksi lähellä. Eiköhän siellä ole niitäkin potilaita, jotka ihan oikeasti tarvitsevat niitä laitteita ja hoitoa enemmän kuin minä jonkin typerän lääketestin takia.
haistan, haistan ihmislihaa, sanoi kuu ja hymyili julmaa, verenhimoista hymyään.

Poissa annips

• siipienrepijä
  • Vuotislainen
  • But I'm just a ghost
  • Pottermore: DawnNewt14590
« Vastaus #39 : Helmikuu 27, 2012, 15:59:16 »
Minulla on paljon allergioita. Ja vauvana oli vielä enemmän. Helpompi sanoa, mitä pystyin syömään, kuin mitä en. Sain syödä vain vettä, riistaeläimiä, riisikeksejä ja päärynää. Sellaista. Allergiat aiheuttavat minulla lähinnä ihottumaa, luomien turpoamista, silmien verestämistä ja nenäverenvuotoa.

Nykyään olen allerginen pähkinälle, mantelille, kananmunalle, päärynälle, nektariinille, tomaatille, aprikoosille, maissille, pölylle ja jollekkin mitä en muista. Mutta kaikkein vaikeimmaksi allergisuuteni tekee lisäaineet ja väriaineet. En voi syödä valmisruokia, karkkia tai muutakaan, missä on lisäaineita. Tästä syystä saatan saada allergisen reaktion lähes mistä vaan.

Itse asiassa minulla on nytkin toista päivää allerginen reaktio meneillään. Minulla alkoi kutittaa kamalasti silmiä ja ne olivat aivan punaiset ja niiden ympärykset myös. Iholle ympäri kehoa alkoi nousta polttelevaa nokkosihottumaa ja luomet turposivat. Yöllä heräsin ja olin valveilla kaksi tuntia koska minua sattui ja kutitti joka paikkaan. Siinä alkoi hengittäminenkin vaikeutua, ja minulle iski paniikki ja aloin parkua :DD Katsoin siinä itseäni pelistä ja olin aivan ihottumassa. Niistin nenäni ja sieltä tuli todella paljon verta... Tällaista minulla.. :))

Olin myös karvaisille eläimille allerginen, mutta kun aloin olemaan jokapäivä monta tuntia parhaan ystäväni koiran kanssa, se lähti pois. Pisin aika, minkä olen koiran kanssa ollut, on viikko ja ei tullut mitään.

-annipsi-

Poissa Luna Helmiina

• Tonttu vain ei saa unta
  • Vuotislainen
  • Älä häiritse! Luen Harry Potteria!
« Vastaus #40 : Tammikuu 22, 2015, 16:29:57 »
Itselläni ei ole todettu mitään allergioita, mutta en voi syödä kiivi-hedelmiä tuoreena paljoa kun kitalakea alkaa kirvelemään kamalasti. En sitten tiedä, miksi niin käy.
Ja curry-mausteen jotain osaa en voi syödä ollenkaan, tai  mahaan alkaa sattua.

Pikkuveljellä todettu lievä raa´an kananmunan allergia, joten en tiedä, voisiko minullakin
olla jotain taipumusta jonkinlaisiin allergisiin reaktioihin kiivin tapauksessa?...
"Puh?"
"No mitä, Nasu?
"Ei mitään", vastasi Nasu hiljaa.
"Tarkastin vain, että olet vielä ystäväni".       Helmiina -> Luna Helmiina

Poissa Soul Spirit

• Silli
  • Vuotislainen
  • Herra merirosvokapteeni-ninja-salamurhaaja Kenway
    • Warrior Cats RPG
  • Pottermore: Silagul
« Vastaus #41 : Tammikuu 22, 2015, 19:10:31 »
Minulla ei ole tietääkseni kuin yksi allergia, mutta se on sitten kahta harmillisempi. Olen allerginen eläimille, joilla on turkki. En oikeastaan ole varma, koskeeko allergiani kaikkia turkillisia eläimiä, mutta ainakin koiria, kissoja ja etenkin hevosia. Allergia ei koirien ja kissojen tapauksessa yleensä haittaa minua, vaikka saisinkin allergisen reaktion, koska se ole sen vakavampaa kuin silmien kutina, nenän vuotaminen tai ihon lievä turpoaminen siitä kohtaa, mihin kissa on raapaissut. Erityisen huono asia tämä on kahdesta syystä. Ensinnäkin pidän paljon eläimistä, ja toiseksi haluaisin aikuisena työskentelemään jonnekin alalle, missä saa olla eläinten kanssa tekemisissä.
Tai ehkä on toinenkin allergia, joka ilmenee joskus, jos minulla on flunssa. Henkeäni alkaa joskus kyseisen sairauden aikaan ahdistaa niin paljon, että olen pari kertaa luullut tukehtuvani. En tiedä, mistä sellainen johtuu, joten se saattaa myös juontaa juurensa siitä, että minulla on puolikas astma. Minulle tehtiin joskus nuorempana tutkimuksia, koska oireilin etenkin rasituksen alaisena astmaatikon tavoin. Tutkimuksissa selvisi, ettei minulla kuulemma ole astmaa, mutten ole täysin tervekään siltä osin.
The darkness descends on quite earth,
the night cannot know how much it's worth
Inspiring the shadows with fading
And horizon with ending

Poissa Kaistapää

• Pöllölän siivooja
  • Vuotislainen
  • Frettein kanssa matkaan jo käyn
  • Pottermore: AurorBat15224
« Vastaus #42 : Tammikuu 22, 2015, 20:18:31 »
Minulla oli pienenä kauheasti allergioita, mutta iän myötä ovat miltei kaikki lähteneet. Olin ihan vauvana allerginen maidolle, kyllä, myös äidinmaidolle, joten ei ollut muuta vaihtoehtoa oikein kuin kestää mahakipu. Vanhempani eivät tietenkään tienneet allergiastani, ja ihmeteltiin sitten miksi se huutaa kuin palosireeni. Olin allerginen myös kananmunalle, melkein kaikille hedelmille ja vihanneksille, soijalle, ja eniten pähkinöille. Mutta vaikka pähkinät ovat olleet pitkäänkin pahin allergiani, SÖIN ENNEN JOULUA KOLME PALAA PÄHKINÄSUKLAATA saamatta oireita! Se oli vieläpä hyvää, ja tässä pari viikkoa sitten söin kaksi mantelia <3 Nekin oli hyviä. Ja olen erittäin iloinen allergioitteni melkein 100% lähdöstä. Nykyään olen vielä monelle olen allerginen raakana, mutta kypsennettynä en. Kananmunaa jos on esim. kakkutaikinassa, niin jos nuolen lusikankin niin saan kutinaa suuhun.

Eläimille olen (ikävä kyllä, olen supereläinrakas) allerginen kaikille, paitsi koirille (meillä on koira http://4.bp.blogspot.com/-o58TTGEN5d0/Uz6KBoRWdEI/AAAAAAAAGR8/8sYZqnARt2Q/s1600/20140404_132228.jpg <3) Ja se harmittaa ihan vietävästi, mutta sinnikkäästi kuitenkin olen naapurin kanien ja ankkojen hoitaja :) ja ei haittaa kyllä yhtään olla eläinleireillä :D

Olen kuullut joskus ystäviltäni, etteivät he edes tiedä, mikä allergia on, mutta siitä on jo kauan...
(klikkaa näyttääksesi/piilottaaksesi)
Kaistapää ei tunnistaisi vitsiä vaikka se tanssisi hänen edessään ilkosillaan ja Dobbyn pannumyssy päässään.

"Minäkin tykkäsin kokouksista", Luna sanoi seesteisesti.
"Ihan kuin olisi ollut ystäviä."

Poissa Gil

• Vuotislainen
  • Pottermore: LightHowl8815
« Vastaus #43 : Tammikuu 22, 2015, 21:55:24 »
Mulla on todettuna siitepölyallergiat koivulle, lepälle/männylle?, jollekkin heinälle. Näistä johtuen mulle on tullu ruoka-aine allergioiksi raakana omena, porkkana, pähkinät ja banaanin näistä siis vaan kurkkua rupea kutittamaan mutta kypsennettynä ei tule mitään, peruna ja punaiset viinimarjat aiheuttavat kypsentämättöminä rakkuloiden tulemisen käsiin jos olen käsitellyt niitä perunatkaan eivät siis kypsennettynä aiheuta reaktiota. En ole siis kokeillut noita punasiaviinimarjoja kypsennettynä kun tehtiin niitä mehua itse niin piti jättää väliin.