Kirjoittaja Aihe: Aistien yliherkkyys  (Luettu 5818 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

punainennikkumatti

• Ankeuttaja
Aistien yliherkkyys
« : Lokakuu 04, 2007, 17:35:11 »
Tulin uteliaaksi, kun oma oireiluni alkoi jälleen viime historian kokeessa. Kun suljin silmäni (mitä teen mielettömän usein, kun yritän muistaa jotain) niin en pystynytkään sulkemaan muuta maailmaa ympäriltäni, vaan kuulin noin 20 kynän raapivan paperia ja vaistosin ja puoliksi kuulin ainakin puolen luokan liikehdinnän ylettömän selkeästi. Eikä se tietenkään tuohon loppunut. Puolentunnin kuluttua kuulin jo kokeenvalvojan hengityksen niin selkeästi, että hän olisi yhtähyvin voinut hengittää korvaani, siinä vaiheessa totesin, että nyt on viisainta lähteä kävelemään täältä. Pakenin vessaan, kyyristyin nurkkaan kädet korvillani ja mietin mitä ihmettä minulle on tapahtumassa.

Ruokailuun mennessä tuo jo helpotti ja kuuloni oli palautunut normaaliksi. Siellä istuessa muistin, että on meikäläiselle joskus aikaisemminkin vastaavaa käynyt, olen esimerkiksi vaistonnut useasti tietyn henkilön läsnäolon, erotan opettajieni korkokenkien äänet toisistaan tai cd-soittimen ääni on saattanut joskus "mennä" kovemmalla itsestään, mutta todellisuudessa kuuloni on varmaan vain herkistynyt jostain syystä.

Pienempänä tätä on tapahtunut useastikin, muttei koskaan noin suuressa mittakaavassa. Sitten murrosiässä aistieni reagointi oli ihan normaalia, mutta nyt yliherkkyys on alkanut taas uudelleen. Uteliaisuudessani yritin myös tutkia netistä ja kirjastosta mistä kyseinen ongelma voisi johtua. Kirjastoon jouduin pettymään -tosin olin kiireessä, joten palaan sinne vielä. Netistä en löytänyt mitään yksittäistä selitystä vaan viittauksia autismiin ja ADHD:seen, joista molemmat pitäisi havaita jo varhaisessa lapsuudessa. Omalla kohdalla ongelmana vain on etten koskaan ole osoittanut kumpaankaan vaadittavia oireita normaalia suuremmassa suhteessa, joten nyt mietityttää vielä enemmän kuin aluksi, että mitä ihmettä se oli.

Yhdessä vaiheessa ajattelin, että stressi olisi voinut laukaista tuon reaktion, mutta suljin sen vaihtoehdon tänään pois, kun sama toistui (luojankiitos) melkein tyhjässä ruokalassa. Tänään ei ollut koetta (menin kouluun vain parin kaverini seuraksi ja syömään), eikä minulla ollut mitään muitakaan asioita hoidettavana, joista olisi voinut stressata, joten sen täytyy johtua jostain muusta.

Ovatko teidän aistinne koskaan käyneet ylikierroksilla, jos niin kuinka usein ja millaisissa tilanteissa? Entä onko kenellääkään aavistusta/tietoa/arvausta mistä ks. ilmiö voisi johtua?

Latu

• Ankeuttaja
Vs: Aistien yliherkkyys
« Vastaus #1 : Lokakuu 05, 2007, 16:36:01 »
Mumumu. Ei _hajuakaan_ mistä tuo voisi johtua. o,,o

Itselläni "ongelmana" on myöskin kuulon vahvistuminen ja hajuaistin tarkkuus. Tunnistan naapuruston autojen äänet niin että ovi erottaa ne toisistaan, erotan ihmisten kenkien kopinasta kuka tulee ja maastoillessa sitä tajuaa miksi hevonen on niin virittäytynyt otus -pienikin ääni saa säpsähtämään.
Tunnistan minulle tärkeimmät ihmiset hajun perusteella -samoin oman kotini ja muutaman ystäväni kodit. Hajuja on vain niin paljon että niitä on mukava erotella. "Hajustan" myöskin kaikki tavarani halaamalla niitä, mikäli ne eivät tuoksu itseltäni. xD

Ei kun hei. Olen joskus lukenut ihan varmasti jostakin aistien terästäytymisestä. En vain muista missä, milloin ja missä yhteydessä. o,,o

Poissa Suvituuli

• Tsirp tsirp krääk titityy.
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • You're not mating with me, sunshine!
  • Pottermore: AccioDream**
  • Tupa: VOLDEMORT!!!
« Vastaus #2 : Lokakuu 05, 2007, 16:43:33 »
Noh. Ei nyt noin pahasti ylikierroksilla, mutta jonkin verran enivei.

Mulla on tosi tarkka hajuaisti. Mä makasin kaikessa rauhassa sohvalla, ja yht'äkkiä mä haistoin jonkun uuden hajun, jota en ollut ikinä ennen haistanut. Tottakai sitten ihmettelin siinä ihan parin metrin päässä olevalle äitilleni, että mikä täälä tuoksuu, mutta äitipä ei haistanut mitään. Hetken mä siinä nuuhkin (ja alkoi jopa ärsyttämään, kun en saanut heti selville tuoksun aiheuttajaa) kunnes äiti huomas öö... Kyllä se on anopinkieli. Se kukki o.o" Ja mä haistoin sen kolmen metrin päähän, mutta muiden piti mennä ihan siihen kukan lähelle. Kiva.
Toisen kerran mä istuin koulussa FyKe:n tunnilla, kun ope esitteli meille jonkun tuoksun leviämistä tms. tunnilla. Kaikkien piti laittaa silmät kiinni, ja sitten ope suihkautti jostain pullosta jotain, mitä se nyt sitten olikaan, ilmaan. Käsi piti nostaa heti ylös, kun haistoi sen tuoksun. Mä haistoin sen tokana kaikista. Voiton vei open lähellä istunu tyttö, jolla epäilen muiden aistien vahvistuneen, kun hän syntyi jo valmiiksi silmävammaisena (öh, anteeksi tuo sana, mä en vain keksi parempaakaan .,.") Hulluinta oli, että tytön ja mun välissä oli muutama muukin oppilas. Jes.

Lisäksi mulla on tarkka makuaisti. Mä en maista ainoostaan sitä, mistä mä en pidä, vaan myös sen, mistä mä pidän jo pienistä määristä. Ja kaikki opet sun muut vaativat sitten maistamaan enemmän, etteihän niin pienestä määrästä mitään maista. Kyllä mä vaan maistan.
Monella muullakin on kyllä tarkka makuaisti, että se nyt ei ole edes niin ihmeellistä...

Niinhän se on, että puuttuvia/heikkoja aisteja korvataan muilla aisteilla. Minullakin on huono näkö, joten omistan silmälasit, enkä kuule matalimpia ääniä. Onneksi harva puhuu niin matalalta ja hiljaa kuin terkkarin kone piippaa. Eli ei pahaa ongelmaa. Ehkäpä siksi mulla on normaalia paree maku- ja hajuaisti?
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 05, 2007, 19:09:57 kirjoittanut Suvituuli »
Se hyppi ja pomppi, söi ja nauroi. Se istui ja itki. Se ilmassa leijui.
Outo heppu, kummajainen, vailla mieltä ja ruumista.
Itketään yhdessä, olemattomuudessa, ihan yksin.
Jos sinulle sopii, se minulle käy

Poissa Giladra Carrion

• Kuolonsyöjä
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Pottermore: ShieldFang27063
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #3 : Lokakuu 05, 2007, 19:02:15 »
Minulla on todella tarkka ja herkkä hajuaisti, ja saatan huomautella hajuista/tuoksuista, joita muut eivät havaitse. Se on joskus todella ärsyttävää, sillä bussissa istuessani on todella kamalaa, jos jossakin lähellä istuu vähääkään hielle yms. haiseva henkilö. Vaikka se ei vieressä istuvaa kaveriani häiritse, niin minulle se on sietämätöntä (ehkä osittain siksi, että olen hivenen hygieniafriikkikin...)
Haistan myös heti, mitä parfyymiä vaikkapa äiti käyttää, ja erotan eri hajut hyvin toisistaan.
Juuri eilen äiti söi olohuoneessa appelsiinia, ja haistoin sen omaan huoneeseeni saakka. '
Erotan myös kolme koiraamme (samanrotuisia kaikki) toisistaan pelkän ominaishajun perusteella, johon kukaan muu perheenjäseneni ei kykene.
Onhan niitä kaikkia muitakin tilanteita ollut.

Tuohon jonkin aistin erityiseen tarkkuuteen vaikuttaa se, jos jokin toinen aisti on heikompi. Esimerkiksi sokeilla/huononäköisillä on keskimäärin parempi kuuloaisti, kuin normaalisti näkevillä. Se on luonnon oma keino paikata puuttuvaa aistia. Eli jos vaikkapa haluaa kuunnella jotain ääntä tarkasti, silmien sulkeminen voi yleensä auttaa.
Epäilen, että itselläni erinomainen hajuaisti osittain siksi, että kuuloni on hieman heikko. Ei kuitenkaan niin huono, että kuulolaitetta tarvitsisin, mutta toisessa korvassa on huonompi kuin toisessa. Sen kyllä huomaa, sillä ihmisten puhe "puuroutuu" helposti. Kuulen kyllä pienimmänkin rasahduksen, mutta puheesta en saa välttämättä kovin hyvin selvää.

Mitä kuuloon tulee, niin ollessani yksin kotona, ja vaikkapa nukkumaan mennessä kestää todella kauan saada unen päästä kiinni, sillä hyppään pienimmästäkin äänestä pystyyn, vaikka normaalisti en edes huomioisi niitä. Todella rasittavaa, varsinkin, kun havahdun ihan automaattisesti, enkä voi sille mitään. Tai no, korvatulpat ehkä auttaisivat, mutta en voi/saa tukkia korviani sellaisilla, sillä silloin alkaa ahdistaa...
“We've all been raised on television to believe that one day we'd all be millionaires, and movie gods, and rock stars.
But we won't. And we're slowly learning that fact. And we're very, very pissed off.”

SheiN

• Ankeuttaja
« Vastaus #4 : Lokakuu 05, 2007, 20:53:51 »
Tuli vähän mieleen oma tilanteeni, kun joinain päivinä päässä on ollut kamala melu, etten kuullut kunnolla mitä ihmiset sanovat kun puhe puuroutuu tai pysty edes ajattelemaan, vaikkei muista ole ollut kovin meluisaa. Tavallisesti kuuloni on normaali, muut pitävät minua huonokuuloisena kun pyydän heti toistamaan sanottavan, vaikka tajuankin joskus viiveellä mitä sanoma on pitänyt sisällään. Olen miettinyt viime aikoina, että ehkä "huonokuuloisuuteni" johtuu yliherkkyydestä, joka puurouttaa puheäänet, sillä kuulen äänet joskus tavattoman kovina, mutta epäselvinä.

Hajuaistini mielestäni hyvä, kun se suostuu toimimaan. Usein minulla on koko ajan nenä "tukossa", etten haista oikein mitään, mutta kun syön pastilleja, olen pitkään ulkona tai syön tulista ruokaa, hajuaistini toimii turhankin hyvin. Joskus kun kävelen kaduilla niin haistan hyvin herkästi eri ihmisten hajuja. Inhokkini on sellainen yltiömakea, jolla on tunkkainen jälkihaju (vaikea selittää, pitäisi taas olla joku siltä haiseva ihminen vieressä), joka tunkee väkisin nenään. Hyvin usein haistan n. metrin päästä sen, jos vaatteissa on käytetty silkkiä, siis vaikka sitä olisi vain osa (tuskin pystyn mitään 5 % silkkiä haistamaan, mutta 25-30% on vielä onnistunut). Jotkut eivät usko vieläkään että pystyn siihen, mutta silkki haisee minusta niin erilaiselle kuin muut vaatteet.

Olen vielä pannut senkin merkille, että vaikka meillä kotona ei ole lisätty/vähennetty suolankäyttöä ja muiden mielestä ruoassa ei ole tarpeeksi suolaa niin minusta siinä on usein liikaakin ja tämä on tapahtunut vasta viime aikoina. En nyt tiedä onko se yliherkkyyttä.

Olen lukenut monesta paikasta (esim. oppikirjoista), että stressi herkistää aistien ylitoiminnalle, samoin vaaratilanteet kun esim. adrenaliinia virtaa kehoon, mutta vastaavasti se heikentää tuntoaistia. Muita syitä en tällä hetkellä muista, mutta olen varmasti lukenut niistä.

Tulippina

• Ankeuttaja
« Vastaus #5 : Lokakuu 10, 2007, 00:30:10 »
Tutkimustenkin mukaan minun kuuloni on loistava korkeiden ja matalien äänten suhteen mutta keskitaajuus johon kuuluu myös puheääni sen sijaan on heikentynyt (ollut jo 14 vuotiaasta asti). Käytännössä se ei juurikaan häiritse mutta toisinaan ärsytän tahattomasti ihmisiä kuulemattomuudellani, luulemalla kuulleeni heidän sanovan jotain hassua vaikka niin ei todellisuudessa tapahtunut. Olen myös likinäköinen ja silmäni ovat valoarat. Olipa yliherkkyyden syy näissä aistien vajavaisuuksissa tai ei, en edes arvaile.
Yliherkkyys sen sijaan ilmenee voimakkaimmin hajujen maailmassa. Olen joutunut poistumaan muutaman kerran teatterista tai konsertista lähellä istujien tuoksujen vuoksi. Toisinaan jos olen istunut keskellä riviä olen sinnitellyt väliajalle ja kärsinyt sitten migreenistä loppuillan. Eräänä syksynä aloin epäillä uuden uusavuttomuuden piirteen ilmenneen kun mielestäni jotkut henkilöt haisivat vahvasti pyykinpesupulverille. Epäilin aluksi, että he olivat unohtaneet huuhdella vaatteista pesuaineen kokonaan tai ainakin osittain. Sitten ostettuani uutta shamppoota ja hoitoainetta kävikin ilmi että tuo hiustenhoitoaine oli Pyykkipulverinhajuista. ! (Migreeniltä säästyin kun onnekseni saunassa oli tervashampoota jolla pesin sen hoitoaineen pois).
Kaikkein voimakkainta ja kaikkiin aisteihin vaikuttavaa herkkyyttä esiintyy kuitenkin ennen migreenikohtausta, sen aikana ja vielä jonkin aikaa kohtauksen helpottaessakin. Ihan normaalitkin tuoksut saavat voimaan pahoin samoin äänet ja erityisesti valo. Pimeään, hajuttomaan, äänettömään ja nukkumaan on ainoa helpotus lääkkeistä huolimatta.

Poissa Lyn

• Unilinnun höyhen
  • Vuotislainen
  • Freedom is just a word
  • Pottermore: NewtRune173
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #6 : Tammikuu 01, 2008, 00:37:23 »
 Minulla ei ole harmainta aavisitustakaan mistä yliherkkyys voisi johtua.
Itselläni on yliherkkä (ja valikoiva) hajuaisti ja tykkään erotella ihmisiä heidän hajujensa perusteella. Ja liian voimakkaat hajuvedet aiheuttavat minulle kamalan päänsäryn, sekä kemian tunnilla jos opettaja tuo jonkun hieman tuoksahtavan aineen luokkaan tai jossain reaktiossa syntyy haisevaa ainetta. En tästä ole oikeastaan kenellekkään sanonut, koska en ole varma onko tämä nyt oikeasti sitä yliherkkyyttä vai kuvittelenko vain. Lisäksi minulla on valikoiva kuulo, eli terkan testeissä kuulen kaikki äänet, mutta normaali puhe menee välillä ihan yli ymmärryksen. Eli en vain yksinkertaisesti kuule mitä ihmiset sanovat. Illalla kun menen nukkumaan iskee taas päälle se vaihe, että kuulen kaikki meidän ja naapuriemme(asumme rivitalossa) äänet, eli jos joku kävelee naapuriasunnon alakerrassa, kuulen sen omaan huoneeseeni yläkertaan. Tämä on hieman häiritsevää. Lisäksi veljelläni on nitisevä parvisänky, joka oikeasti nitisee joka ikisestä liikkeestä, ja tämä velihän tietenkin pyörii unissaan kuin hyrrä. Koulussa ei ole muuta yliherkyyttä esiintynyt kuin se hajuaisti, mutta kun koulussa on näitä hajuveden ylikäyttäjiä piisaa, joten eipä sekään ihan päänsärkyvapaata aluetta ole mutta kuitenkin...

Tulipas taas tyhjänpäiväinen kommentti. Toivottavasti joku saa selvää.

~Lyn
One day.

Poissa Xanie

• hymyilevä huomispäivä
  • Aurori
  • *
  • *reps*
« Vastaus #7 : Tammikuu 02, 2008, 16:41:19 »
Aika mielenkiintoinen aihe. En ole todellakaan varma, mistä tämä toisten aistien yliherkkyys johtuu. Tosin muistan lukeneeni jotain aiheesta. Siis jos joku muu aisti on heikentynyt, niin toiset aistit tulevat vahvemmiksi. Tälle löytyy "evoluutisia perusteita".  Jos vaikka näkösi on heikentynyt, niin aivosi eivät tarvitse niin suurta alaa näölle, jolloin normaalisti näölle varattu alue pikkuhiljaa erikoistuu jollekin muulle aistille, jollain se paranee (anteeksi, olen kamalan huono selittäjä). Tosin jos kaikki aistisi toimivat "normaalisti", en tiedä. Tämä voisi kuitenkin olla yksi mahdollinen selitys ja voi sopia joihinkin tapauksiin.

Minun kuuloni on aika mielenkiintoinen. Tunnistan ihmiset pelkän kävelystä johtuvien äänien perusteella ja tiedä, mikä auto on kenenkin (siis käynnissä oleva, joka menee ohi). Tunnistan oman automme äänen naapurin autosta.  Tälle uskoisin syyksi sen, että ole äärimmäisen utelias. Olen jo pienenä yrittänyt tarkkaan kuunnella yksin huoneessani, missä kukakin kulloinkin kävelee. Meillä oli tuohon aikaan iso, kaksikerroksinen talo, joten toiseen kerrokseen talon toiseen päähän oli aika vaikea kuulla. Silti minä tiesin, kuka siellä milloinkin on ja mitä tekemässä.

Sitten välillä minua häiritsee se, että kuulen niin tarkkaan kaiken muun. En pysty keskittymään tv:n katsomiseen, jos läheltä kuuluu edes vähän musiikkia tms. Todella rasittavaa. Olen myös tavattoman herkkäuninen. Varsinkin aamuisin ja iltaisin (ja aina kevyen unen aikaan). Saatan herätä talon toisessa päässä olevan kahvinkeittimen ääneen! Ei kiva. Kuinkahan pystyn ikinä muuttamaan mihinkään kerrostaloon tms.?

~Xanie
Kun ystäväsi katselevat sinua hyppäämässä laskuvarjolla joka ei aukea, voisi olla hauska temppu, jos esittäisit vaikkapa uintiliikkeitä.
Avasta kiitos Seatearille!
Tee päivän hyvä työ: www.freerice.com

Poissa Drámella

• ihan hirveen ilkeä
  • Vuotislainen
    • Livejournal
    • LJ
  • Pottermore: NifflerHallow18061
« Vastaus #8 : Tammikuu 02, 2008, 21:57:17 »
Hmm.. MInulla todella hyvä kuulo, mutten silti kuule mitään :D siis terkkarin kuulotesteissä minulla on mitä parhain kuulo, mutta puheesta en saa mitään selvää. Koulussa on kauheaa jossain täydessä käytävässä, kun kaveri supattaa jotain korvaan, ja joudun pyytämään häntä ainakin miljoona kertaa toistamaan.

Minulla on ihan sama :D Mutta kuuloaistini on hyvin herkkä, jos on kyse muusta kuin puheesta selvää saamisesta. Kuulen koulussa kaikki ärsyttävät äänet kun pitäisi vaikka tehdä tehtäviä. Tai jos joku "hankaa" jalalla reppua (siis reppu on pulpetin koukussa ja sitten vispaa jalalla  ylösalas ja siitä kuuluu semmoinen pieni suhiseva ääni), se on kamalaa. Samoin vihellys ja hyräily, kuorsaaminen. Hyi. Kuulen ne ja tuntuu kuin koko maailma räjähtäisi, tai ainakin oma pääni.
haistan, haistan ihmislihaa, sanoi kuu ja hymyili julmaa, verenhimoista hymyään.

Poissa Vispilä

• kermavaahdossa
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • Pottermore: SkyLight149
« Vastaus #9 : Tammikuu 02, 2008, 22:22:58 »

Jotenkin tuttu tunne tuo äänten 'koveneminen'. Tälläkin hetkellä kuulen vanhempieni keskustelun, vaikka he puhuvat hiljaa kahden seinän takana. Saattaa tietysti vain johtua hyvästä kuulosta...
Minulla on myös tarkka näkö. On aina ollut. Näen kaukaakin aina pienet yksityiskohdat, eikä minkäänlainen liki- tai kaukonäköisyys tule ainakaan lähiaikoina - ellei koskaan - tule olemaan riesanani.

Mutta en nyt tiedä, ovatko aistini silti yliherkät. Erikoislaatuisen hyvät, ehkäpä?
Tänään on hyvä päivä auttaa.

Pääsykoe-, treeni- ja ruokablogi.

Tairrie

• Ankeuttaja
« Vastaus #10 : Tammikuu 07, 2008, 23:27:53 »
Yksi juttu tulee mieleen. En tiedä onko se tosiaan vain yliherkkyyttä, mutta yleensä sisälle tullessani haistan onko talossa kissoja. Luulisin sen johtuvan siitä, että omaan kissa-allergian. Kun omassa kodissaan on tottunut tavallaan siihen "ilman puhtauteen" niin toisessa paikassa haistaa heti sen kissasta tulevan hajun.

Poissa Erizza

• Vuotislainen
  • diibadaabafggh
« Vastaus #11 : Maaliskuu 30, 2008, 21:04:18 »
Minulla on myös ollut hiukan tollaisia juttuja. Näköaisti hyvä. Kuulo on todella hyvä, hajuaisti myös aikas hyvä, normaalia parempi, kai. Minua se ei häiritse, pikemminkin on kivaa kuvailla itseään: Minulla on haukansilmät. Koiran hajuaisti ja kissan kuulo. Heh :D . Minua ei kyllä yhtään häiritse.

Poissa Azura

• ENFJ
  • Vuotislainen
  • do not go gentle
    • parasomnia
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #12 : Huhtikuu 02, 2008, 18:36:23 »
Minä en oikein usko että mikään aisteistani on ns. yliherkkä, mutta minulla on erittäin tarkka kuulo. Minä en tajua tätä vaikka minulla on tinnitusta (kirjoitettiinko noin?) ja silti kuulen asiat erittäin hyvin. Jos käytävän toisessa päässä joku mainitsee nimeni, kuulen sen. Jos minusta puhutaan, kuulen sen aina heti. Ehkä kyseessä on vain se, kun minusta puhutaan, mutta yleensäkin kuulen asiat todella kaukaa ja todella hyvin. Minun näköni on myös 1.6.

Minulla kyllä on joskus esiintynyt ns. tuntoaistin yliherkkyyttä, eli minä vaivaudun siitä että tunnen jotkut asiat. Sitä tapahtuu aika useinkin ja joskus saatan jopa säikähtää sitä. Kai kyseessä on nyt vain tottumukset. Ja hajuaisti minulla myös rökittää, sillä tunnistan ihmisiä heidän kotinsa hajun perusteella. Emt.
"For if you're not afraid, how can you be really brave?"

- The Exploits of Moominpappa

Black Phoenix

• Ankeuttaja
« Vastaus #13 : Marraskuu 23, 2008, 20:13:16 »
Ei minun aistini ole mitenkään yliherkkiä, yllätyin tässä viime perjantaina vain parista jutusta.
1. Kaverini kuuntelivat ihmeissään kun kerroin tunnistavani perheeni autojen äänet muiden seasta. Samoin isosiskoni skootterin äänestä tunnistan heti että hän on tulossa.
2. En usko että tässä olisi jotain erikoista, mutta kumminkin. Jokaisen perheen luona haisee erilaiselta. Sen haistaa heti kun menee jollekin kylään. Sama asia jos pikkusiskoni kaveri on meillä kylässä, niin sen jälkeen huone haisee vieraalle. Jo eteisestä voin haistaa, että joku on kylässä. (naulakossa riippuu takki)
3. Minulla oli pitkään herätyskellossa palovaroittimen piipitystä muistuttava herätysääni. Nyt se kumminkin on vaihtunut uuden herätyskellon myötä. Vieläkin jos kuulen jostain sellaisen samantapaisen piipityksen, tulee heti sellainen tunne että nyt pitäisi herätä. Vaikka olenhan minä jo hereillä, mutta tulee se sama tunne kuin viime vuonna joka aamu herätessä. Tässä on varmasti kyse vain tottumuksesta, mutta on ärsyttävää kun säpsähdän joka kerta sellaisen piippauksen kuullessani.

Poissa gnomad

• Hämärän
  • Vuotislainen
  • Severus & Remus by Ildi
« Vastaus #14 : Marraskuu 24, 2008, 17:38:04 »
Olin juuri koekaniinina testissä, jossa testattiin stressin vaikutusta makuaistiin. Alustavat tulokset vaikuttivat siltä, että stressi terästää makuaistia. Olisiko sama vaikutus muihinkin aisteihin?

Olen ilman silmälaseja melkein sokea, ja ilmeisesti keskivertoa kehnompi tuntemaankin, ainakin mitä kipuun tulee. Loput kolme aistia ovat sitten sitä parempia. Makutestaaja ehdotti, että saatan olla ns. supermaistaja - ei niin ihmeellistä kuin miltä kuulostaa, n. 25% ihmisistä on. Hajuaistini on herkkä ja kärsin hajuista, joita monet eivät huomaa lainkaan. Sellaiset voimakkaat hajut kuin tupakka ja hajuvedet ovat aivan sietämättömiä - eikä niiden tuottajilta heru ymmärrystä, ovat vain sitä mieltä että olen vaikea ja haluan vaikeuttaa heidänkin elämäänsä.

Kovat ja korkeat äänet käyvät korviini, en ole ikinä ymmärtänyt miksi pitää huutaa kailottaa. Kaikkein pahinta on äänien kakofonia ja äänet, jotka ovat poissa vireestä - kaikille, jotka kulkuvälineissä huudattavat korvalappustereoitaan ja pakottavat minut kuuntelemaan osaa musiikista, toivon pikaista kuuroutta. Olisi parempi, että musiikki tulisi täysillä kaiuttimista, jolloin sen kaikki komponentit olisivat kuultavissa. Esim. ravintolatilassa, jonka täyttää monien keskustelujen puheensorina, koen kaiken sen äänen jonkinlaisena muurina, joka sulkee minut sisäänsä. Sellaisesta paikasta haluan vain pois, pian.
I like my heroes the same way I like my chocolate: dark, slightly bitter and with more of a bite than sweetness - fanfic writer McKay

Poissa emwt

• Hovisäätäjä
  • Vuotislainen
  • Rohkelikko vai Luihuinen?
« Vastaus #15 : Marraskuu 24, 2008, 18:26:46 »
Minulla on pienenä havaittu makuaistin yliherkkyys. En voinut sietää kovin suolaisia tai tulisia makuja, mutta nykyisin se on helpottanut(olen 15). Äidilläni ja pikkuveljellä on tuntoaistin yliherkkyyttä, ja pikuveljellä sen lisäksi Tuoretten syndrooma(josta tuntoyliherkkyys on oire). Eli tälläiset yliherkkyydet liikkuvat kai osittain suvuittain. Tai sitten ne voivat olla oireitä lievistä "häiriöistä", kuten ADHD yms. Mene ja tiedä...
Kaiken säätämisen keskipisteessä.

Poissa Sagittaire

• Kalkaaos
  • Vuotislainen
  • ~My fall will be for you~
« Vastaus #16 : Marraskuu 24, 2008, 19:17:29 »
Mulla on myös testeistä havaittu yliherkät haju- ja kuuloaisti, varsinkin jälkimmäinen. Myös maku mulla on äärimmäisen herkkä, mutta näkö ja tunto onkin sitten vähän niin ja näin.. :D

Kuulen keskivertoihmistä paremmin sekä korkeat, matalat että "normaalitaajuiset" äänet, jonka syyksi epäillään aktiivista absoluuttista sävelkorvaani.
Koetilanteet ovat kamalia. Hetken pystyy keskittymään kokeeseen, mutta sitten huomaakin, että opettaja hengittää kauhean kovaa. Ja nyt käveli yläpuolella olevassa luokassa joku. Nyt siirrettiin tuolia viereisessä luokassa... Kuulen kaiken ennen muita.
Otetaan esimerkiksi vaikka uskonnontunnit. Opettajanhuone on alakerrassa aivan toisessa päässä rakennusta kuin uskonnonluokka. Kuitenkin, kun uskonnonopettaja lähtee liikkeelle (hänellä on HYVIN korkeat korot) kuulen jo ensimmäisillä askeleilla että hän on tulossa ja lähden luokan eteen. Muut kuulevat kengät vasta portaissa, usein minulta kysytäänkin että mistä tiedän että on tulossa.
Askeleista tunnistan ihmisiä helposti, mutta jos tyyppi on ostanut uudet kengät joista lähtee eri ääni, en tunnistakaan enää.
Kerran englannintunnilla oli kauhea meteli, kaikki puhuivat yhteen ääneen. Sitten yht'äkkiä ponkaisin seisomaan ja huusin muille, että sammuttaisivat kännykkänsä jo, se on vanha vitsi jo (luokassamme on tapana soittaa kännykkää tunnilla)
Tyypit vaikenivat hetkeksi, mutta eivät kuulleet mitään. Lopulta ne kai tottui hiljaisuuteen ja kuuli, että kännykkä soi - viereisessä luokassa, jossa ei ole tuntia. :D Ehheh.

Hajuaisti on vaan sellanen, että mä haistan nopeasti kaiken ja tunnistan ihmisiä hajusta, ja sitten ärsyttää jos tyypillä on uusia vaatteita/pesuaineita/dödöjä/hajuvesiä niin haisee eriltä. Mur.
You told I had the eyes of a wolf
Search them and find the Beauty of the beast
Nuuhku -> Sagittaire

Poissa Lohikäärmelady

• varjoenkeli
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Painovirhepaholainen
« Vastaus #17 : Marraskuu 24, 2008, 19:54:21 »
No niin, nyt päästään outoilemaan;D

1. Kaverini kuuntelivat ihmeissään kun kerroin tunnistavani perheeni autojen äänet muiden seasta. Samoin isosiskoni skootterin äänestä tunnistan heti että hän on tulossa.
2. En usko että tässä olisi jotain erikoista, mutta kumminkin. Jokaisen perheen luona haisee erilaiselta. Sen haistaa heti kun menee jollekin kylään. Sama asia jos pikkusiskoni kaveri on meillä kylässä, niin sen jälkeen huone haisee vieraalle. Jo eteisestä voin haistaa, että joku on kylässä. (naulakossa riippuu takki)

Minäkin tunnistan heti jos joku ajaa meille pihaan vaikka talossa olisi millainen meteli. Olen tunnistanut sen aina ja yleensä erotan myös tulijan. Äitin autosta tulee erilainen ääni kuin isäpuoleni autosta;)

Minulla on ollut niin kauan kuin muistan herkkä hajuaisti. Ala-asteella pystyin hajunperusteella sanomaan 80% tarkkuudella mitä ruokaa sinä päivänä oli eikä kukaan muu haistanut mitään. Nyt ylä-asteella sama juttu jatkuu, mutta aina välillä en haista kertakaikkiaan mitään. Minulla oli viime talvena yli viiden kuukauden yhtäjaksoinen nuha, jonka jälkeen en ole haistanut ihan niin hyvin kuin ennen.
Olen myös samaa mieltä, että ihmiset ja heidän kotinsa haisevat erilaisilta. Pystyn hajun perusteella sanomaan kenen kaverini/sukulaiseni luona olen avaamatta silmiäni ja paikassa, jossa ei ole häiriötekijöitä eikä paljoa ihmisiä, pystyn sanomaan myös kuka ihminen on kyseessä.

Sitten eräs asia jota olin pitänyt luontaisvaistona vaikka kuinka kauan kunnes pari vuotta sitten tajusin, ettei äidilläni sitä ainakaan ole. Aistin jos joku on kanssani samassa huoneessa. Esim. jos istun yksin jossain huoneessa, huomaan heti kun joku tulee vaikka hän sitten tulisi periaatteessa täysin ääneti. Tunnen sen. Koulussa tämä ei käy sillä samassa huoneessa on koko ajan niin järkyttävästi muutakin porukkaa, etten huomaa jos joku lähtee tai tulee. Kotona minun ei tarvitse nähdä mitään ja tiedän silti, että joku on tullut huoneeseeni/on siellä. Aistin myös jos minua tuijotetaan. Koulussa tämäkin mättää sillä siellä on koko ajan niin paljon porukkaa jotka katsovat kuka milloin mihinkin. Mahdotonta.
  Äitini taas on usein seissyt olehuoneen ikkunassa katsellen ulos. Olen vain kävellyt hänen viereensä, katsonut hetken ulos ja sitten joko sanon jotain tai äiti muuten vain kääntyy ja pomppaa 20 cm ilmaan ja huutaa että ei saa säikyttää. Hän ei todellakaan huomaa jos siihen tulee joku...

Aina kun äitini tai isäpuoleni tulee alakerroksesta keskikerrokseen tai kotiin ja jos en ole jostain syystä kuullut autoa, alan kuuntelemaan heidän askellustaan ja hengitystään. Äiti askeltaa hieman kovemmin kuin isäpuoleni, nuorempi sisarpuoleni kovaa ja nopeasti ja vanhempi sisarpuoleni kevyesti ja keskinopeasti. Isäpuolellani on tapana myös välillä hengähtää hiljaa ja se paljostaa minulle heti, kuka on juuri tullut keskikerrokseen.

Minusta se, että meillä ihmisillä (ainakin joillain) on hyvät aistit, kertoo vain siitä, että kyllähän mekin tavallaan olemme eläimiä ja evoluution tuotoksia. Onhan meilläkin siis pakko olla joitain merkkejä ja jäänteitä siitä ajasta kun meitä ei vielä edes kunnolla voinut erottaa gorillasta;)

Esimerkkiisi punainennikkumatti, voisin sanoa sen, että kun suljet silmäsi. Muut aistisi yrittävä tavallaan korvata sitä ja näin muut aistisi tehostuvat. Mm. kuuloaisti. Ihan normaalia. Ei hätää^^

-Feen
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 24, 2008, 20:03:51 kirjoittanut Lohikäärmelady »
-Mitä? Onko nukkumatilla muka vihollisia?
-Kahvi! Ajattele kahvia!

millimolli

• Ankeuttaja
« Vastaus #18 : Marraskuu 29, 2008, 13:28:52 »
Minulle on monesti ihan huomauteltu siitä kuinka yliherkkä esim kuuloaistini onkaan. Säpsähdän ihan pienestäkin normaalista poikkeavasta äänestä. Vanhoista lämpöpattereista kuuluva humina/veden ääni joskus oikein huumaa korvani enkä siedä kuunnella sitä. Toisinaan rannekellon tikitys on se jonka huomaan seinäkellon äänen sijaan. Myös raskas hengitys, raapiminen, kynsien räplääminen, kengistä kuuluva nitinä, kaikki saavat kuuluaistini pingottumaan. Myös todella matalat äänet, kuten ilmastoinnin humina, auton tyhjäkäynti läheiseltä parkkipaikalta kerrostalon kuudennen kerroksen asuntoon saattaa saada minut voimaan pahoin. Kovia ääniä kestän usein hyvin, mutta suht hiljaiset, tasaiset äänet ja sitten normaalista poikkeavat äänet raastavat korvia. Saatan kuulla koetilanteessa ne sadat lyijjykynät raapustamassa paperia pitkin niin kovaa että tekisi mieli laittaa kädet korvien peitoksi. Tämä herkkyys ainakin johtuu stressistä mutta olen aina ollut yliherkkä pienille jatkuville äänille.

Poissa Kerberos

• Ylimääräinen pää
  • Vuotislainen
  • Life sucs and then you die.
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #19 : Marraskuu 29, 2008, 19:46:28 »
Minullakin on tarkka kuulo- ja hajuaisti. Ilmenevät esimerkiksi pimeässä metsässä tms, sillä minulla on erittäin huono hämäränäkö enkä näe 'mitään' mikä on kauempana kuin 1,5 metrin päässä, ja simerkiksi silloin aistin hyvin tarkasti esimerkiksi jonkin pikkulinnun liikkeet pitkänkin matkan päästä. Esimerkiksi kerran tapahtui näin: Olin ystäväni kanssa kävelemässä valaisemattomalla hiekkatiellä, kun kuulin pyörän ajavan takanamme. Siirryin kävelemään tien reunaan ja vedin ystävänikin sinne. Kuulin äänen lähestyvän kokoajan, mutta ystäväni ei kuullut mitään ja ihmetteli suuresti miksi olin vetänyt hänet tien sivuun. Ihmettelin itsekin, sillä kaiken järjen mukaan pyörän olisi jo pitänyt ajaa ohitsemme, mutta edelleenkään ei ystäväni kuulut mitään. Muutaman sekunnin kuluttua ystäväni kuitenkin kuuli sen ja vielä muutaman sekunnin kuluttua pyörä lopulta ohitti meidät. Olin siis kuullut sen noin 10 sekuntia ennen kuin se meidät ohitti, ja ko. pyörä todekllakin ajoi kovaa.
 Toinen esimerkki: kun istun yhden ystäväni kodin viereisellä bussipysäkillä ja juttelen hänen kanssaan, kuulen bussin tulevan, vaikka sitä ei voi vielä nähdä. Se kääntyy nimittäin kulman takaa noin 400 metrin päässä, ja kuulen sen aina muutamia sekunteja ennen kuin se kääntyy, ja sitä ennen se on suuren rakennuksen takana, eli ei ole mitenkään mahdollista nähdä sitä. Ystäväni ihmettelee suuresti, sillä hän ei kuule sitä vielä 300 kaan metrin päästä. Tässä hämmästyttävintä on se, etten ole koskaan erehtynyt, vaikka lähes samaa reittiä ajaa moni muukin bussi, mutta vain yksi kääntyy.
 Hajuaististani sen verran, että pystyn esimerkiksi haistamaan kaikki ainekset ja mausteet, joita äitini lisää esim. keittoon keittiössä ja minä olen viereisessä huoneessa. Pystyn myös haistamaan, mitä ruokaa koulussa on, vaikka ystäväni eivät vielä edes haista mitään, saatika sitten tunnista sitä. Niin, ja minäkin tunnistan koiramme tuoksujen perusteella (äiti ja tytär). Se ei kyllä välttämättä ole vaikeaa, sillä toinen koiramme on jo vanha ja tuoksuu hieman talille, mutta äitini ei silti ainakaan tunnusta haistavansa kumpaakaan koiraa elleivät ne ole alle puolen metrin päässä. Minä pystyn tunnistamaan ne toisesta huoneesta.
Loma on sitä, ettei ole mitään tekemistä, ja siihen on aikaa koko päivä.

Poissa Erizza

• Vuotislainen
  • diibadaabafggh
« Vastaus #20 : Heinäkuu 21, 2009, 18:26:16 »
Minulla on myös ollut hiukan tollaisia juttuja. Näköaisti hyvä. Kuulo on todella hyvä, hajuaisti myös aikas hyvä, normaalia parempi, kai. Minua se ei häiritse, pikemminkin on kivaa kuvailla itseään: Minulla on haukansilmät. Koiran hajuaisti ja kissan kuulo. Heh :D . Minua ei kyllä yhtään häiritse.
Oon ollut vuosi sitten aika tyhmä, minulla on nimittäin aika normaalit aistit. Näkö on vaan heikentynyt vähän. Ja tuntoaisti on kuitenkin aika herkkä, neulanpistot yms. sattuu tosi paljon. >:

Poissa Audra Dancer

• Sir Emilia Sarkington
  • Vuotislainen
  • Gaze the Haze
    • Livejournal
    • Vainajala.org
  • Pottermore: HazelNight52
« Vastaus #21 : Heinäkuu 26, 2009, 11:58:16 »
Minulla esiintyy joskus kuuloaistin yliherkkyyttä jopa siinä määrin, että korviin oikeasti sattuu vaikka äänet ympärillä eivät olisikaan mitään hirveän voimakkaita. Tätä korostaa vielä se, että olen mahdottoman ääniarka ja pienetkin odottamattomat äänet saavat minut varppeisilleen. Kuuloaistini toimii yleensä ihan normaalisti ja silloin en kuule paljon kummemmin kuin kukaan muukaan, vaikka olenkin aika herkkä poimimaan ihmisten keskusteluista esimerkiksi vaikkapa oman nimeni (vaikka keskustelua käytäisiin toisessa päässä isohkoa taloamme normaalilla puhevolyymillä) tai muita minulle tuttuja/merkitseviä asioita. Joskus sitten tämä yliherkkyys iskee ja silloin olen tavallistakin ääniarempi. Äidilleni oli muuten lääkäri kerran kuuloa testatessaan sanonut, että se ihminen kuulee ääniä, joita suurin osa ihmisistä ei kuule, eli sillä on laajempi kuuloalue kuin ihmisillä yleensä on. Ehkä ääniarkuuteni ja tietty äänen paikantamisen tarkkuus on osin sieltä perittyä.

Varsinkin rasahdukset ja erilaisen liikkeen aiheuttamat äänet kuulen helposti, usein jopa säikähdän sellaisia ääniä. Asun viisikymppisessä puisessa omakotitalossa ja täällä kuuluu tämän tästä erilaista rapinaa ja natinaa kun rakenteet elävät omaa elämäänsä ja vaikka olen ääniin tottunut, säpsähtelen niille usein koska kuulen ne sen verran voimakkaina ja ne ovat sen verran yllättäviä. Autot tunnistan äänen perusteella ja ihmiset jotka käppäilevät eri huoneissa, askelluksen äänen perusteella. Ja puheen tietysti, jos ne sitäkin harrastavat.

Muut aistini ovat ikinormaaleja, paitsi näkö on semihuono (-1,75 voimakkuudet molemmissa simmukoissa) ja se huonontunee vielä tovin aikaa tasaisesti.

~Moondancer (jonka pirtissä kello lyö liian kovaa)

Poissa Luna Helmiina

• Tonttu vain ei saa unta
  • Vuotislainen
  • Älä häiritse! Luen Harry Potteria!
« Vastaus #22 : Syyskuu 23, 2014, 10:23:50 »
Mulla on aina ollut tosi herkkä kuulo, risaus, ja  minä kuulen sen heti.
Kävisin hyvin vartijasta, jos kotona olisi jotain viemisen arvoista, sillä ei tarvitse kuin rekan ajaa tiellä ja minä olen heti kuuntelemassa mikä mörkö siellä nyt kenties menee. :D
Okei, unohtakaan möröt, mutta siis mun ei tarvitse kuin kuulla kovempi ääni, ja kuulo alkaa toimia ylikerroksella. Joskus ehkä hioukan rasittaa olla tälläinen superkuulo-ihminen, mutta olen vain yrittänyt sietää kovia ääniä, ja tolkuttaa itselleni, ettei tarvitse olla
hiukset pystyssä joka inauksesta, koska muuten en ehdi muuta, kuin panikoida. :D
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 22, 2017, 17:23:48 kirjoittanut Helmiina »
"Puh?"
"No mitä, Nasu?
"Ei mitään", vastasi Nasu hiljaa.
"Tarkastin vain, että olet vielä ystäväni".       Helmiina -> Luna Helmiina