Kirjoittaja Aihe: Millainen olisi ollut täydellinen loppu?  (Luettu 38210 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Lohikäärmelady

• varjoenkeli
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Sukupuoli: Noita
  • Painovirhepaholainen
  • Tupa: Luihuinen
Vs: Millainen olisi ollut täydellinen loppu?
« Vastaus #75 : Joulukuu 10, 2008, 21:18:06 »
Tähän tulee nyt piiiiitkä teksti, sillä olen täysin tyytymätön kirjan loppuun.

Ensinnäkin, "19 vuotta myöhemmin" osio. Bye bye, häivy kauas pois äläkä ikinä palaa. Sinä kummittelet edelleenkin verkkokalvoillani. HUS!
Se oli aivan liian imelää enkä koskaan odottanut Rowlingin lopettavan huikeaa kirjasarjaansa johonkin ihanaan perhetapahtumaan ja ylitse pursuavaan herttaisuuteen. Ei ei ei...
Olihan toki söpöä tunkea sinne Albus Severus (joka on muuten ylisöpö nimi ei siinä mitään), mutta oikeasti?
Ginny ja Harry elävät ah niin onnellista perhe-elämää lastensa kanssa, joiden nimissä ei ole paljon mielikuvitusta käytetty. Ei sitten ollenkaan. Ja Ginny ei myöskään sovi Harrylle. Ei ollenkaan. Hän olisi maailman viimeinen ihminen, jolle minä Harryn parittaisin. "Ginnystä-tulee-yhtäkkiä-koulun-suosituin-näitein-kaunein-ja-ihanin-ihminen-jota-kaikki-kuolaavat-ja-ensinhän-hän-oli-vain-Harrya-fanittava-ei-mitenkään-erityinen-tytöntyllerö"  -teoriani olen jo ilmaissut varsin monessa eri paikassa. Niin kliseistä.

Ginny olisi voinut mennä naimisiin vaikka Nevillen kanssa tai jonkun kivan puuskun ja viettää onnellista elämäänsä jossain kaukana poissa, mutta parashan vaihtoehto olisi toki ollut se, että hän olisi kuollut aivan kirjan lopussa, josta Harry olisi sitten suuttunut ja tappanut Voldemortin (*sniif). Kuulostaa taas kovin kliseiseltä, mutta jos Row kerran haluaa heidät parittaa niin olisi sitten vaikka tehnyt niin, mutta antanut Ginnyn kuolla.
Samalla olisi kuollut yksi Weasley ja Fredin olisi voinut säästää. Olisi Arthurinkin voinut tappaa siinä kaupanpäälle niin Weasleyden tappokiintiö olisi ihan mallillaan.

Ron vai ihan vapaasti naida Hermionen ja mennä sitten mihin ammattiin ikinä vain haluaa. Ei väliä.

Siirtytäämpä sitten vaikka pahiksiin.
No...Voldu oli lähes pakko tappaa. Ei kirja muuten olisi loppunut koskaan (paitsi ehkä sitten, jos Voldu valloittaa maailman ja alistaa kaikki valhot ja jästit hallintaansa mikä ei kuulosta yhtään hassummalta ja olisi minusta ollut sopivan yllättävä loppu).
Harryn oli kai hyvä tapaa hänet, mutta Harry olisi voinut ihan oikeasti tappaa hänet eikä vain sitä pelleilyä mitä koko seiskan loppu oli. Se oli raivostuttavaa.

Bella. Hyvin kiinnostava hahmo ja minusta hänet olisi voinut säästää. Hassulta se kuulostaa, mutta sitten vaikka loppuiäksi Azkabaniin tai jotain kunhän hän olisi vain elänyt. (Tosin Azuran ehdotus Bellan kohtalosta on myös hyvin houkuttelevan kuuloinen).

Lucius. HENGISSÄ! Ei saa tappaa. Ei saa tappaa ketään Malfoyta. Hyvä näin.

Sitten itse julkkikseemme. Harryyn. Hän olisi voinut kuolla. Liian kliseinen loppu. Aivan liian kliseinen ja aina Harry vain selviää kaikesta. Jos hän siis olisi jäänyt henkiin, Row olisi voinut yllättää ja tehdä hänestä homon (köh köh, parantumaton H/D -fani kun olen^^). Se olisi ollut yllättävää ja hyvänä vaihtoehtona olisikin ollut juuri Draco. X)

Täydellinen loppu olisi siis ollut tällainen;

1. Harry olisi kuollut tai ruvennut homoksi
2. Ginny olisi heittänyt myös veivinsä
3. Fred, Severus, Lupin ja Tonks elossa
4. Harry olisi tappanut Voldemortin
5. Bella elossa
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
6. "19 vuotta myöhemmin" -osuutta ei olemassa. Jokainen saisi päättä itse mitä sitten tapahtui.
Niin kaikki olisivat tyytyväisiä (Tai no suurin osa).~

-Feen

« Viimeksi muokattu: Joulukuu 14, 2008, 13:08:40 kirjoittanut Lohikäärmelady »
-Mitä? Onko nukkumatilla muka vihollisia?
-Kahvi! Ajattele kahvia!

Poissa mimbulus

• Vuotislainen
« Vastaus #76 : Joulukuu 11, 2008, 21:29:47 »
 Minun täydellinen loppuni olisi ollut aivan toisenlainen, ensinnäkin; niin kuin hyvinkin moni on jo mielipiteensä sanonut, eikä pitänyt lopusta, niin olen täsmälleen samaa mieltä. Loppu oli liian imelä ja nimet tekaistuja. Ginny-Harry -paritus oli myös aivan kamala, he eivät mielestäni sovi ollenkaan toisilleen ja Hermione-Ron -paritus oli liian arvattava (en tarkoita, että olisin sen älynnyt vasta viimeisissä kirjoissa), hehän olivat aivan kuin Molly ja Arthur! Täydellisessä lopussani kaikki ei olisi päättynyt onnellisesti, ihan sama miten, mutta ei, ei näin. Tiedän, "täydellinen loppu" -käsitykseni on hieman liian laaja, mutta mitään häpi endiä siihen en olisi tunkenut.
~mimbulus

Dahlia

• Ankeuttaja
« Vastaus #77 : Tammikuu 09, 2009, 17:52:17 »
hmm... omat mielipiteen lopusta ovat vähän menneet ylä ja alamäkeä kirjan luettuani. ensiksi ajattelin että ihan jeeshän se oli. siinä vähän ajan jälkeen kun tulin kurkkaamaan vuotiksen elämää altistuin sitten "propagandalle" (no ei sinäänsä, mutta siltä vähän tuntui )
ja alkoi itseänikin vähän epäilyttää.. että oliko se niin hyvä sittenkään? Onneksi sitten kävin oikein syvällisen keskustelun erään ystäväni kanssa siitä mitä piti päätöksestä, ja tässä nyt sitten on lopullinen "arvioni". ;)

Okei, eli. Minusta seiska oli kokonaisuudessaan hyvä. vähän erillainen, mikä vähän shokeerasi ainakin ekalla lukukerralla, mutta kumminkin. Siitä lopusta. harryn marssi metsään oli aivan ihastuttava, samoin kaksintaistelu. itseasiassa... siihen se sitten olisikin voinut loppua. siinä vaiheessa oli kaikki mikä piti tietää tiedossa. sota voitettiin, harry elää. ketkä kuoli, ketkä selvisi, ron & hermione. Fantasia kirjasarjan loppu saa olla salaperäinen. sitten tulikin vielä se 19 years later... No ei siinä sinänsä mitään. hauskoja pikku yksityiskohtia, mutta (en tiedä onko joku toinenkin havainnut (itse kun en viittinyt hirveen tarkkaan katsoa muiden vastauksia) va kuvittelenko vain) jotenkin se luku kuulosti jotenkin huonommin kirjoitetulta kuin kaikki muu. Jotenki sottaisemmalta, ja ihan vaan kiiruhdetulta. tämän huomasin etenkin suomennoksessa. alkuperäisessä en nii selvästi, mutta englantia itse osaankin, "vähän" heikommin joten keskityn enemmän ymmärtämiseen, kuin "kuuntelemiseen" . mutta kumminkin, jotenkin erilaiselta se viimeinen luku tuntui.

ja tiivistettynä yhteen lauseeseen; täydellinen loppu olisi jättänyt viimeisen luvun pois, muuttamatta mitään muuta.

Slut       :D

ps. täytyy kumminkin sanoa että koko kirjankolme viimeistä sanaa oli kyllä taivaallista lukea. all  was  well. ihanan yksinkertaista. voin vain kuvitella miltä Rowlingista on tuntunut kirjoittaa ne. (mikäli siis on kirjoittanut lopun viimeiseksi). kirjain kirjaimelta loppuun... grr... ajatuksestakin sain kylmiä väreitä.
noni nyt ihka oikeesti ...

... Slut
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 09, 2009, 17:59:21 kirjoittanut Dahlia »

gred

• Ankeuttaja
« Vastaus #78 : Tammikuu 10, 2009, 13:32:57 »
Miun mielestä tuo loppu oli ihan hyvä, mutta näin olisi saanut olla:
-Fred ei ois kuollu
-Severus ei ois kuollu
-Remus(jaTonks) ei ois kuollu
-Ginny/Harry paritusta ei ois tapahtunu
-Paremmat nimet Harryn ja Ginnyn lapsille

Muuten ihan jees. :p

Poissa Hebb

• Vuotislainen
« Vastaus #79 : Tammikuu 20, 2009, 16:46:11 »
Olis ollut just täydellistä jos:

1. Harry olis menny naimisiin Ginnyn sijasta Lunan kans.
2. Ron olis kuollu! (joo tiiän ettei ne kaipaa enempää kuolleita mut silti!)
3. Harrysta ei olis tullu aurorijohtajaa! Sen olis pitäny mennä jonnekki jästiesineiden väärinkäytönosastolle.
4. Harryki olis saanu mielellään kuolla, Row olis voinu ihan hyvin posauttaa päähenkilönsä hengiltä!
5. Nevillestä olis tullu rehtori Tylypahkaan eikä vaan sitä bilsanopee.
6. Harrylle olis pitäny tulla nimeks joku parempi nimi, Harry on ruma.
7. Lunasta olis pitäny tulla vähä niiku McGarmiva
8. Jos Ron oli pakko jättää eloon ni sitäki olis pitäny purasta (sis jonku ihmissuden)
9. Harryn ja Ginnyn lapsien nimet olis pitäny vaihtaa! Joku 'Lily Luna' Ei sovi! Olis parempi vaik Lily Hermione tai jotjn!

Tiiän et noi on ihan pikkuseikkoja (paitti Harryn posauttaminen hengiltä) mut oli pakko. Muoksin sit jos muistan lisää!
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 20, 2009, 17:25:48 kirjoittanut Hebb »

Ellis

• Ankeuttaja
« Vastaus #80 : Helmikuu 23, 2009, 20:38:06 »
Minusta viimeinen kirja oli täydellinen. Jos nyt jotain huonoo ptäs
siitä lopusta keksiä, niin ois ollu kiva jos Severus ei ois kuollu. =(
Se oli minusta niin kiva hahmo.
Sitten olisin halunnut että Dracolle ois käyny jotain. joku pysyvä haava.

Poissa Hippogriff

• :)
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • Pottermore: SicklePotion51
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #81 : Helmikuu 24, 2009, 22:06:36 »
Pari tässä on kirjoittanut, että olisi ollut hyvä jos Kalkaros olisi ollut hengissä. Mutta mitä jos hän olisikin selviytynyt, niin olisiko hän kaikkien niiden vuosien jälkeen vain alkanut kaveriksi Harrylle? Minusta oli juuri loistavaa näin, että Harry sai nähdä Kalkaroksen toisen puolen juuri ennen hänen kuolemaansa, ja tietää, että hän arvosti Harrya, koska eihän hän muuten olisi ollut valmis uhraamaan henkeään Harryn vuoksi.

Minun mielestäni Harryn lasten nimet kyllä olivat hyvät. Ainoa mihin olin pettynyt oli Hugo. Sekin nimi olisi saanut liittyä jotenkin joihinkin tuttuihin hahmoihin kuten muutkin Harryn lapset.

Poissa Mab

• Vuotislainen
  • Meidän Korkeutemme
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #82 : Helmikuu 24, 2009, 23:19:22 »
Minun mielestäni Harryn lasten nimet kyllä olivat hyvät. Ainoa mihin olin pettynyt oli Hugo. Sekin nimi olisi saanut liittyä jotenkin joihinkin tuttuihin hahmoihin kuten muutkin Harryn lapset.

Mutta eihän Hugo ollut Harryn lapsi vaan Ronin ja Hermionen pesuetta.
(Ja joo, jätin tahallani Ginnyn kokonaan mainitsematta, koska (1) hänellä ei selvästikään ollut paljoa sanomista Harryn lasten nimeämisessä, (2) ei Hippogriffkään tuonut häntä mitenkään esille ja hänen viestiään tässä kommentoin, (3) edelleen Ginnyn merkityksettömyys harmittaa, joten *angst angst*)

Mulla on tällä erää kaksi vaihtoehtoa Täydelliseksi lopuksi.

Vaihtoehto 1: Epilogi pois ja se on siinä.
Vaihtoehto 2: Epilogi pois. Viimeisen taistelun lopputulosta muutetaan sen verran, että Tonks, Lupin ja/tai Kalkaros jää henkiin. Mä en ole missään vaiheessa tykännyt siitä, että Rowling siivosi kaikki kelmit + antikelmi Kalkaroksen pois, se on liian... liikaa. Kyllä heistä nyt edes jonkun pitäisi kyetä olemaan kuolematta. Tonksin ja Lupinin kuolemat tuntuivat vain ja ainoastaan turhilta (Kalkaroksella oli sentään drrraamaa), joten ehkä sitten he mielummin jätetään elävien kirjoihin. En mä vastusta sitä, että Kalkaroskin vielä heidän lisäkseen olisi selvinnyt kuin ihmeen kaupalla.

Mä mietin vähän aikaa myös vaihtoehto kolmosta eli muokattua epilogia, mutta en nyt jaksa tänne ruveta runoilemaan lopputulosta. Mä oon niin perin juurin tyytymätön epilogiin, että suurin osa lähti vaihtoon.
"Kun hän on kohteliaimmillaan, hän on myös kavalimmillaan, mikä lienee pettämätön sivistyksen merkki." -J.M.Barrie, Peter Pan

Poissa Iltatähti

• Vuotislainen
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #83 : Maaliskuu 07, 2009, 20:00:15 »
Mielestäni täydellinen loppu olisi, että Remus tai Dora olisi jäänyt huolehtimaan pikku Teddy Lupinista. Fredin kuolema oli...en olisi todellakaan tahtonut sitä. George-raukka! Miten hän pääsee koskaan surunsa yli?
No, ennen kuin tulee tippa linssiin, toivoisin, etteivät Ron ja Hermione mene naimisiin.. toisin kävi. Liikaa riitoja..
Iltatähti

"Älä luota kehenkään."

Poissa Pakkoni

• Merlinin ritarikunta, Ensimmäinen luokka.
  • Vuotislainen
  • Pottermore: StormUnicorn89
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #84 : Maaliskuu 09, 2009, 19:01:46 »
Kirjasarja oli melkein täydellinen.
Ainoastaan viimeinen luku kaikista oli huono. Sitä inhosin.
Inhosin Ginnyä. Inhosin ihanaa loppua. Viimeistä lausetta.
 - "Kaikki oli hyvin."
Ei voi olla totta. Milloinkaan kaikki ei ole hyvin. Ei ikinä!
Viimeisen luvun olisi voinut poistaa. Tai sitä olisi voinut
muokata. Mutta ei. Rowlingilla oli kaikki päätösvalta.

Täydellinen loppu olisi ollut, että Ginny olisi kuollut sodassa.

Poissa Clayr

• Kynsikäpälä
  • Vuotislainen
  • Viallinen Rellestäjä
    • Scrolli
« Vastaus #85 : Huhtikuu 07, 2009, 18:40:22 »
(Pahoittelua jos tulee päällekäisyyksiä edellisten kanssa =D)

Täydellisin loppu olisi ollut sellainen että Voldemort olisi saanut tapettua Harryn koska Ron, Hermione, Neville & co. (Harryn kaverit) olisivat käyneet kauppaa Voldemortin kanssa, niin että Harryn henki näiden perheiden turvasta. Koska Harry olisi pitänyt kuolla, kuten monen muunkin (mm. Draco). Tosin se olisi sotinut kirjasarjan muun 'ystäviin on luotettava'- hengen kanssa. Olkoon, Harryn olisi pitänyt kuolla liikaan luottamukseen kavereihin. Mutta sen jälkeen nämä hänen henkensä vaihtaneet kaverit olisivat tappaneet Volden/tämä olisi kuollut näiden ansiosta jostain omasta kömmähdyksestään. Lisäksi koko viimeisen kirjan olisi pitänyt olla vähemmän telttailua ja enemmän kuolonuhreja.

Niin, ja Ronin olisi pitänyt jäädä poikamieheksi eikä koskaan hankkia vaimoa (tai sitten joku ahkera ja kiltti puuskupuh). Ja aikuisia vähemmän kuoliaaksi. Se oli naurettavaa, että viimeisessä taistelussa oli niin paljon myös aikuisia uhreja. (Tosin Lupinin pitäisin mielelläni kuolleena, on hänelle oikein että pääsisi ystäviensä luokse.) Niin, ja ehdoton ei: loppulauseeksi ei mitään joka yleisvaltaisesti kertoisi minkälaista elo oli ("Kaikki oli hyvin.")
Ei ole mies eikä mikään, joka ei lyö,
Joka tappelua ei aikaiseksi saa.
Olet kova vasta, kun on musta vyö.
Kuka uskaltaa enää rakastaa?

Poissa Ooka

• Siivet kantapäissä -liitelijä
  • Vuotislainen
  • Pilvilinnan kuningas
    • Tuliaavikko
« Vastaus #86 : Huhtikuu 07, 2009, 20:02:23 »
mjaa, omasta mielestäni ehkä vähän vähemmän klisee.. ja haloo, kuka antaa lapsilleen kuolleiden vanhempiensa nimet ? albus-severus vielä menettelee, mutta.. yöh.. plus se, että ginny ei ollut saanut ilmeisesti vaikuttaa lapsiensa nimiin paljon yhtään :'D joo, haukun kirjan lopun täysin lyttyyn, moni on varmaan jo sanonut että se on kuin huonosta fan ficistä ? aivan, todella... mutta, row teki oman päätöksensä ja se ei aina ole kaikille mieluisa.. minulle ei, mutta silti potterit ovat niin parhaita nostalagisia kirjoja ^^ täytyypi lukaista ne kesällä uudemman kerran...?
Do the impossible, see the invisible.
ROW ROW FIGHT DA POWER!
Touch the untouchable, break the unbreakable.
ROW ROW FIGHT DA POWER!

Poissa Flyrashaz

• sub rosa
  • Vuotislainen
  • Northern Light
    • Livejournal
« Vastaus #87 : Huhtikuu 08, 2009, 19:55:02 »
Täydellistä loppua ei olisi ollutkaan. Ei sitten mitenkään. :D En olisi varmasti ollut oikeen minkäänlaiseen loppuun tyytyväinen. Kuulostaa nirsolta, kyllä, mutta näin loistavaan sarjaan ei saa mitenkään tarpeeksi hyvää lopetusta. Kaikessa olisi varmasti ollut jotakin pielessä. Tässä oli se, että se oli liian onnellinen, ylikliseinen "loppu hyvin, kaikki hyvin, happyhappyending". Arvatut tyypit olivat yhdessä, iloisia ja terveitä lapsia hämyine nimiyhdistelmineen. No okei, olihan sitä ihan kiva lukea että hahmot oli onnellisia mutta... liika on kuitenkin liikaa?

Joku sanoikin jo, että epilogi pois, se olisi ollut hyvä. Njoo, ehkä. Mutta oon silti sitä mieltä, että luku 19 vuotta myöhemmin oli siellä. Selvensi asioita, mutta jotenkin jätti jotain vielä häiritsevämmin auki. :D Tai sitten en vaan halua olla tyytyväinen tuohon loppuun. Aika awwshan se oli, se oli ihan mukava mutt.. Mikä Albus Severus? Tai mitä muita ihmenimiä olikaan. :D Olisin ihan mielelläni lukenut, jos paha olisikin voittanut, mutta sitten se olisi olult liian surkeaa, niin ehkä tämä iloisempi oli kivempi. Vaikka sen osasi arvata. Ei mitään kirjasarjaa kovin huonosti voi lopettaa. :P Ne lapset oli jotenkin turhan kopioita muista hahmoista, joita oli Pottereissa aiemmin ollut. Liikaa samoja piirteitä. Häiritsi. Jotakin uutta olisi kiva ollut olla. Mut en taida sen kummemmin valittaa, vaikken tykännytkään - kyllä sen lopun silti sietää, eikös? ;)

Oon sitä mieltä, että lopussa kuoli liikaa hahmoja sillä tavalla, kun ne ei kuuluneet pääkolmikkoon tai pääpahiksiin (paitsi Voldu, mutta se on sivuseikka) tai pahiksiin yleensäkään. Harryn olisi pitänyt kuolla. Se olisi ollut hauska lukea. Tai ei hauska, mutta kiva. :) Ainakin olisi ollut mielenkiintoista. Tai edes Ginnyn tai jonkun lopun kannalta tärkeän hahmosen... Ficcejä toisenlaisesta lopusta olisi kiva lukea, pääsisi näkemään tarkasti muiden kuvitelmia... Voisi etsiskellä.

Noh, kuitenkin. Tämä oli huonohko loppu, mutta myös ihan kiva. Ei sitä osaa parempaakaan toivoa. ;) Olen pahoillani viestin errrrittäin mahdollisesta sekavuudesta, muttah... Toivon mukaan tulin ymmärretyksi. :D

-Flyra
"Oh, the bad guy of the game, me, you're not serious, I'm... umm... fortuneteller!"

sinny

• Ankeuttaja
« Vastaus #88 : Huhtikuu 12, 2009, 10:36:54 »
KAIKKI olisi päättynyt ihan okei, JOS SITÄ 19-vuotta myöhemmin potaskaa ei olisi ollut siinä. En nyt halua kritisoida J.K Rowlingin kirjoitustapaa päättää maailmankuulun kirjasarjansa, mutta se oli jotenkin niin tiivistetty muutamaan sivuun ja miljoona eri uutta hahmoa (no niitä lapsukaisia) tulee ihmeellise nimineen (ALBUS SEVERUS haloo) ja muutenkin se oli niin EI-harrypottermainen ja masentava, vaikka kaikki oli upeasti ja lapset lähti nimineen Tylypahkaan. Olisi melkein pitänyt jättää lukematta se viimeinen...

Syrai

• Ankeuttaja
« Vastaus #89 : Huhtikuu 16, 2009, 20:44:52 »
Minun mielestäni muuten viimeinen kirja oli oikein hyvä, mutta se Harry Potter aikuisena perheineen - EI NÄIN.
Koko kirjasarjan tietty viehätys katoaa. Kaikki salaperäisyys, jännitys ja tietynlainen synkkyys katoaa. Kaikki nuo ovat olleet ratkaisevia elementtejä kaikissa kirjoissa ja sitten boom, kaikki murskaksi? Minun mielestäni kaiken maailman lapsien saaminen ja perheiden muodostaminen ja lasten nimeäminen kuolleiden henkilöiden mukaan olisi voinut jäädä veks. Kaksi ekanamainittua ja ehkä jälkimmäinenkin nyt on luonnollista elämän kiertokulkua, mutta... silti.  Suoraansanottuna mielestäni Harryn olisi pitänyt kuolla.

Voldemortin ja Harryn olisi molempien pitänyt vaikka kuolla, ja Harry ja Voldemort jäädä historiaan sellaisena salaperäisenä tapauksena, jota kukaan ei oikein ymmärrä. Molempien olisi pitänyt kuolla sen vuoksi, että he ovat niin sidottuja toisiinsa. Mielestäni oli hyvä, että lopussa Rowling karsi kaikenmaailman rakkaita hahmoja pois, mutta Kalkaros. ;___; Raasu. Mutta toisaalta, kun ajattelee, jos Kalkarosta oltaisiin kuvattu 19 vuotta myöhemmin jonain iloisena Harryn lasten kummisetänä, niin olisin ruvennut boikotoimaan koko kirjasarjaa. Vaikka oli vähän ahdistavaa lukea kuinka kaikki tutut hahmot karsiutuu pois, niin oli se parempi kuin se, että kaikki olisivat säilyneet elossa. Se olisi ollut epäuskottavaa, vaikka Fred ja Kalkaros olivatkin henkilökohtaisia suosikkejani.

Eli siis, tiivistettynä: Harryn olisi pitänyt kuolla, mutta jättää velhomaailmaan taas toivo Voldemortin kukistuttua hänen kuolemansa myötä.
Joku aavisteli jossain joskus monta, monta vuotta sitten, että kirjasarja päättyisi sanaan "Scar.", ja se olisi ollut kyllä mielestäni viisikymmentä kertaa vaikuttavampi loppu kuin tämä happy happy joy joy -soopa.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 16, 2009, 20:49:40 kirjoittanut Syrai »

Poissa apupyörä

• Vuotislainen
« Vastaus #90 : Huhtikuu 16, 2009, 22:25:37 »
Itse en tykännyt myöskään Potter-sarjan päätöksestä. Viimeisessä kirjassa oli (ainakin omasta mielestäni) paljon pieniä virheitä ja epäloogisuuksia edellisissä kirjoissa sanottuun nähden (esim. monijuomaliemen käyttö). Muutenkin loppu oli mielestäni jotenkin todella lapsellinen ja absurdi, lasten satu onkin totta, jippii. Samoin loppu oli jotenkin arvattava: Bellatrix, Voldu kuolee (kaksi pahinta koko sarjassa) ja hyvien puolelta kuolee tärkeitä hyviä, muttei kuitenkaan ketään päähenkilöistä. Samoin lopun paritukset olivat ennalta-arvattavia ja tunnelma liian iloinen. Dumbledoren ja Harryn kohtaaminen Harryn "kuolemassa" oli varmaan tungettu kirjaan vain sen takia, että saataisin loputkin epäselviksi jääneet asiat selvitettyä, mutta oliko niitä pakko selvittää? Lisäksi ärsyttää sekin, että Vauhkomielen kuoltua hyvien puolella ei ollut enää ketään "vanhaa ja viiasata" joka olisi neuvonut pääkolmikkoa matkallaan. Minusta on aika mahdotonta, että kolme ei edes kouluansa loppuun käynyttä nuorta velhoa selviytyi kaikista haasteistaan ja tarinassa oli liian monta olipa-meillä-hyvä-tuuri -kohtaa.

Omasta mielestäni lopussa olisi saanut hyvin kuolla joku pääkolmikosta tai, että joku yllättävä hyvis olikin pahis (siihen olen tyytyväinen, ettei Dumbledore loppujen lopuksi ollutkaan pyhimys). Lisäksi kirjan loppu olisi saanut jäädä avoimemmaksi - paha on voitettu, mutta se ei ole lopullista ja vaikka iloitaankin Voldun kuolemasta, samalla katkerasti surraan hyvien puolelta kuolleita sankareita (heitä on muitakin kuin vain Harry, Ron & Hermione). Muutenkin tuo hyvän ja pahan raja on kirjassa turhan yksiselitteinen koska maailma ei ole mustavalkoinen "sinä olet paha, minä olen hyvä".

« Viimeksi muokattu: Joulukuu 07, 2010, 03:25:18 kirjoittanut apupyörä »

Gagome

• Ankeuttaja
« Vastaus #91 : Huhtikuu 17, 2009, 19:38:51 »
Hmmm...no Nevillestä ois tullu Tylypahkan rehtori ja Hermione ois menny Krummin kanssa naimisiin.Ööö...Ron ois sitten ruennu tunnustamaan rakkautta Hermionelle ja menny lopuks Lunan kaa naimisiin,Harrystä ois tullu taikaministeri ja se ois ollu samaan aikaan myös aurori.Ja sitten lopuks ois voinu kertoo enemmän Ginnyn ja Harryn lapsista.Ääääh en minä tiedä plääh. No kiitos kun vaivauduit lukemaan, mukavia lukuhetkiä,toivottavasti muut on saanu aikaan enemmän. XD

SeljasauvaKH

• Ankeuttaja
« Vastaus #92 : Huhtikuu 18, 2009, 20:31:51 »
Noh Hermione olis voinu mennä naimisiin Krumin kanssa, harry ginnyn ron...? Ääh en tiedä, mieleeni tulee monia vaihtoehtoja.

Olisi voint kyllä olla: "kumpikaan ei voi elää, jos toinen on hengissä" Niinkun "Avada kedavra" "karkotaseet" Taiat yhtyivät ja jakautuivat kahteen osaan, jotka lähtivät kahteen suuntan, harry ja voldemort kaatuivat lattiaan lopullisesti.  Ääh en tiedå

Kurnau

• Ankeuttaja
« Vastaus #93 : Elokuu 22, 2009, 17:09:50 »
Ron tappaa Harryn ja liittoutuu Voldemortin kanssa..Hermione tekee itsemurhan.Loput jatkavat häviöön tuomittua taistelua.Draco Malfoysta tulee ihmissusi.Voldemort julistautuu taikaministeriksi.Draco puukottaa Voldemortin.Ron julistautuu taikaministeriksi ja jatkaa sitä mihin Voldemort jäi.Ginny saa surmansa yrittäessään murhata Ronin.Kalkaros jäi eloon Tylypahkan rehtoriksi.Kuolonsyöjät ottavat aurorien paikan, paitsi Malfoy joka alkaa pitämään baaria.

crippled old tart

• Ankeuttaja
« Vastaus #94 : Elokuu 22, 2009, 23:02:39 »
Hassua miten monet ovat tyytymättömiä sarjan lopetukseen ja varsinkin viimeiseen lukuun. Viimeinen luku kun tuntuu seuraavan uskollisesti samaa keskiluokkaisen unelman kaavaa kuin koko edeltävä sarja. Harryn suurin unelmahan on jatkuvasti ollut olla se tavallinen poika, jolla on vanhemmat ja onnellinen koti. Päähenkilökolmikosta kellään ei Ronin ristiriitaisia tunteita lukuunottamatta ole juuri lainkaan luonnetta. Hermione on fiksu, Ron kömpelö ja Harry täydellinen tyhjiö, ja heidän persoonallisuuden puutteensa käsittääkseni mahdollistaa lukijoiden eläytymisen (kuten esim. Tintti, hyveellinen ja hajuton lehtimiehemme, jonka seikkailut ympäri maailmaa silti edustavat laatukirjallisuutta). Varsin monissa kirjoissahan on samaistuttava sankari, (yleensä miespuolinen,miehethän ne maailmaa pyörittää,) jonka ympärillä touhuavat sivuhenkilöt ovat tarinan suola.
Kaiken kaikkiaan sarjan lopetus on banaalissa realistisuudessaan varsin uskottava. Viimeinen kirja koostuu paljolti piilossa nyhjöttämisestä ja väsyneenä riitelystä, mikä oli mielestäni positiivinen yllätys odottamani toimintaelokuvamaisen taistelusta toiseen riehunnan sijaan. Ja esim. Harry ja Draco tai muita slash-parituksia ei voinut loppuun tulla koska se ei vastaa Rowlingin keskiluokkaista käsitystä onnellisesta parisuhteesta. Ehkä joku mainituista lapsista kirjoittaa slash-tarinoita vähän vanhempana..

Poissa Nathaniel

• melkoinen kelmi
  • Hirnyrkki
  • neitihaamu
« Vastaus #95 : Elokuu 22, 2009, 23:58:23 »
Minullekaan ei tuo 19 years later -osio iskenyt aivan kokonaan. Olen silti miettinyt, että olisinko jättänyt kysyisen osion lukematta ennakkovaraituksien, "se on huono, jättäisin sen pois", takia. Vastaus olisi ehdoton ei. Minun täytyisi tietää, mitä oikeasti tapahtui. Ensimmäistä kertaa kirjaa lukiessani melkein itkin ilosta, kun loppu vielä selitettiin. Vaikka sieltä sitten esiintyikin mitä kauheimpia kliseitä, johon en uskonut Rowlingin sortuvan. Eikö Rowling ollut itse perustellut tätä, että halusi itse päättää, kuinka hänen kehittämänsä henkilöhahmot "elivät elämänsä loppuun asti"? En muista varmasti.

Mutta toinen ehkä vielä ärsyttävämpi asia minulle oli viimeinen lause. Minua oli kutkuttanut hirveästi ajatus siitä, että sarja päättyy sanaan "scar" eli arpi. Sitten se vietiin minulta ja vaihdettiin uuteen ihanaan kliseeseen.

En pitänyt siitä, että Sirius kuoli. Olin katkera pitkän aikaa, mutta pikkuhiljaa aloin ymmärtää, kuinka luontevasti Siriuksen kuolema sopi tarinan kulkuun. Tälläisestä "viisaudesta" kypsyneenä itseasiassa pidin Kalkkaroksen kuolemaa aivan loistavana. Siinä oli hetki Rowlingia parhaimillaan. Ei mitään turhia ja ristiriitaisia sovitteluyrityksiä tulevaisuudessa vaan vain pieni hetki, kun kaiken annettiin näkyä ennen kuin se olisi liian myöhäistä.

Minäkin olisin suonut Lupinin elävän, mutta toisaalta olin jotenki onnellinen hänen paluustaan kelmien pariin, mihin ikinä päätyivätkään. Ainoa, todellisella vääryydellä päätetty elämä, oli Fred. Miksi? MIKSI? Uskon, että tarinasta saadaan enemmän tunnetta irti, kun joku tärkeä henkilö kuolee. Mutta tässä revittiin täysin kappaleiksi ja vietiin kirjaimellisesti ilo koko hommasta. Se on sotaa. Se on surullista. Ja se on väärin. Mikä hulluus ajoi Rowlingin tähän... Okei, aika dramaattisesti esitetty, mutta ymmärtäkää pointtini.. :D
If I'cant hear your heart beat, you are too far away

Juitze

• Ankeuttaja
« Vastaus #96 : Elokuu 23, 2009, 17:58:24 »
Itse haluaisin lopun olevan tälläinen:

Severus Kalkaros auttaa Feeniksin Kiltaa ja Tylypahkalaisia taistelussa Voldemortin joukkoja vastaan. Ja Peter Piskulainen olisi selvinnyt Hengissä. Sitten kun harry taistelisi Voldemortia vastaan, Severus ja Peter tulisivat auttamaan. Peter rupeaisi katumaan että oli kavaltanut Lilyn ja Jamesin Voldemortille.Sitten he kolme, Harry, Severus ja Peter tappaisivat kolmistaan Voldemortin. Harrystä tulisi Tylypahkaan Pimeyden Voimilta Suojautumisen opettaja.Nevillestä tulisi koko Tylypahkan rehtori. Hermionesta tulisi Kirouksen murtaja Irvetaan. Ronista tulisi Aurori.
Uudeksi Taikaministeriksi nimitettäisiin Minerva McGarmiwa.Kingsley Kahlesalvasta tulisi Auroriviraston päällikkö. Ginny Weasley rupeaisi Georgen pila-puodin työntekijäksi.

E: Pakko laittaa: Olisin toivonut Harry ja Ron olisivat menneet naimisiin. Ja hankkisivat pari, kolme adoptiolasta.  
« Viimeksi muokattu: Elokuu 23, 2009, 18:05:00 kirjoittanut Juitze »

Valaria

• Ankeuttaja
« Vastaus #97 : Syyskuu 08, 2009, 16:16:41 »
Komppaan nyt kaikkia edellisiä kirjoittajia, sori. Fredin, Lupinin, Tonksin ja Kalkaroksen olisi ihan hyvin voinut jättää henkiin. Heidän kuolemansa ei ollut olennainen minkään ratkaisun kannalta. Muuten viimeinen luku ei jättänyt toivomisen varaa. 19 vuotta myöhemmin sen sijaa...
Epilogi oli jotenkin tosi imelä ja lastenkirjamainen Ja kaikki oli hyvin-lopetuksineen. Loppuselvitys henkilöiden kohtaloista olisi ollut tyhjentävämpi. Siihen olisi voinut sisällyttää maininnan Dracon vaimosta Astoriasta ja kertoa miten taikamaailmaa jälleenrakennettiin sodan jälkeen.

Poissa Oljolover

• kuuroille korville puhuva
  • Vuotislainen
« Vastaus #98 : Syyskuu 08, 2009, 19:22:11 »
Yhdyn Untukan kanssa kuoroon. Olisi ollut ihan liikaa, jos Fred olisi ollut Angelinan ja lapsiensa kanssa onnellisena perheenä, kun loppu oli muutenkin jo aika... imelä. Mutta olen tietysti vähän surullinen kun hän kuoli, yksi lemppareistani nimittäin.
Chill out, baby

Poissa Presto

• Mozartin kummipoika
  • Vuotislainen
  • ilovepasta.org
  • Pottermore: GhostDragon1391
« Vastaus #99 : Syyskuu 11, 2009, 21:21:32 »
Loppuselvitys henkilöiden kohtaloista olisi ollut tyhjentävämpi. Siihen olisi voinut sisällyttää maininnan Dracon vaimosta Astoriasta ja kertoa miten taikamaailmaa jälleenrakennettiin sodan jälkeen.

Itse olen taas aika vahvasti sitä mieltä, että koko epilogin olisi voinut jättää väliin. Se jotenkin... tukahdutti kaikki pienimmätkin kuvitelmat, miten sarja olisi voinut päättyä. Aina on paras jättää avoimeksi asioita, jotka jäävät pyörimään päässä, niitä voi itse pohtia ja lopulta voi nähdä vaikka unen siitä, miten se omissa kuvitelmissaansa olisi päättynyt! Lisäksi avoimeksi jättö voi kannustaa lukemaan kirjan uudelleen.

Puf, epilogi pois, ja sarjan loppu oli täydellinen. :) Ei minulla oikeastaan ole muuta sanomista.
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
                        Stalkkaan sinua.