Kirjoittaja Aihe: Täyttikö seiskakirja odotukset?  (Luettu 39852 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

arpakuutio

• Ankeuttaja
Vs: Täyttikö kirja odotukset?
« Vastaus #100 : Elokuu 03, 2007, 22:30:27 »
Nojoo, suurin piirtein kyllä. En kokenut kirjaa mitenkään maatajärisyttävän ihmeelliseksi, mutta todella monia juonenkäänteitä ja kiemuroita Rowling oli kyllä onnistunut iloksemme ja tavalleen ominaisesti väsäämään. Kokonaisuudessaan kyllä pidin kirjasta. Ihan ookoo loppu tälle kaikelle. Lopun suhteen mulla ei edes ollut mitään ihmeempiä odotuksia. Ajattelin että jos Harry kuolee, niin ookoo. Jos ei, niin sitten ei. Ajattelin ettei kannata obsessoitua siitä, miten kaikki päätyy, siltä varalta että loppu ei vastaisikaan odotuksiasi ja sitten sä pettyisit kauheasti. Tämä loppu oli aika korni ja sellainen "nojoo"-fiiliksillä luettava, mutta jos se oli Rowlingin näkemys kirjasarjan päättymisestä niin en valita. Ihan mukava loppu se tavallaan oli kuitenkin.

Poissa castlevania

• Enterpricen kapteeni.
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • Nihilisti.
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #101 : Elokuu 03, 2007, 23:20:47 »
Ärsyttääkseni ihmisiä pasifismijutuilla, exotic? Ensi kertaa tapaan jonkun, joka ärsyyntyy pasifismista, joka on vielä kaiken lisäksi hyvin yleistä. En ole väittänyt, että 99 % omaa saman näkökannan kuin minä, mutta moraali, mitä omaan on kyllä ihan perusmaalaisjärkeä ja -moraalia länsimaisessa kulttuurissa. Ja edelleenkin, ilkeäksi ei synnytä. Dumbledoren sanonnat eivät ole oikeasta maailmasta ja hän tuskin tarkoitti, että jos valitsee jonkin polun, ei ole paluuta, sillä se vasta minusta olisikin naurettavaa, sillä sehän olisi jo uskomatonta yleistystä ihmisten luokittelemista pahojen ja hyvien laariin ja edelleenkin, Dumbledoren näkökulmasta paha puoli uskoi olevansa oikeassa, he taistelivat esimerkiksi Azkabania vastaan. Lupinin sanonta, että he olisivat uhrautuneet Peterin vuoksi, oli yksi asioita, joka sai sappeni kiehumaan Lupinia kohtaan kyseisessä kirjassa, etenkin sen jälkeen, kun olin lukenut Feeniksin killan, sillä olen ehdottomasti sitä mieltä, että he eivät olisi nostaneet sormeakaan Peterin hengen pelastamiseksi ja vaikka olisivatkin, Peter omasi eri näkökannan ja muutenkin rukoili heiltä armoa, jotka he hylkäsivät kerta toisensa jälkeen.

Sitäpaitsi, murhaajille on saatu enemmän järkeä puhumalla kuin lähettämällä vankilaan, joten en niinkään omaa näkökantaanne pasifismin toimimattomuudesta. En ole varma, tarkoititteko kommenttinne (että hillun foorumilla ärsyttääkseni muita lähimmäisenrakkaudella, joka on tuttu jo Uudesta testamentista melkein 2000 vuoden takaa) loukkaukseksi vai viattomaksi heitoksi, mutta sen voin sanoa, että olen täällä foorumilla ehdottomasti keskustelemisen takia, aina Pottereista muihin aiheisiin ja tuon mielipiteeni esille, niin kuin pitääkin.

Sanonpa minäkin vielä jotain tästä itse topikista: Oljosta tuotiin esille ne piirteet, jotka uskoin hänessä olevan, se oli toisaalta hyvä juttu, mutta toisaalta taas yksi arvattava asia, joka tapahtui kirjassa kymmenten muiden asioiden kera. Olen kuitenkin tyytyväinen, että Oljo säilyi hengissä, muuten taas yksi hieno hahmo lisää olisi kuollut.
"Oh, my offense is rank, it smells to heaven! It hath primal elder curse upon it; the brother's murder.

exotic

• Ankeuttaja
« Vastaus #102 : Elokuu 05, 2007, 21:17:57 »
On geeneilläkin osuus siihen, minkälaiseksi ihminen kehittyy. Eikä Voldemortilla niin älyhuonot lähtökohdat ollut, orpokodistahan sanottiin että se on karu paikka kasvaa, mutta että lapsista pidettiin sentään hyvää huolto. Eli ei Voldemortin julmuus tullut pelkästään siitä että häntä oltaisiin kohdeltu kaltoin, tai että hän olisi oppinut sen ympärillä olevilta ihmisiltä, vaan taitaa siinä tapauksessa olla geeneilläkin suuri merkitys.
Ja yritin juuri sitä sanoa että valinnoilla voi muuttaa elämänsä kulkua, ei kaikki ole alusta asti kiveen veistetty, mutta Voldemort ei sitä yrittänyt eikä edes halunnut. Tosin hän ei ole mikään malliesimerkki, harva ihminen on niin läpeensä paha.
Mitä Peteriin tulee, nin uskon kyllä että he olisivat tehneet kaikkensa hänen pelastamiseksi, jos hän ei olisi ollut heidän kaikkien ja varsinin Pottereiden ystävä johon he luottivat täysin he tuskin olisivat häntä valinneet Secret Keeperiksi. Ja uskon että Peterin armonanelu johtui pelkästään oman-nahkansa-pelastamisen-halusta. Hieman liikaa jo on Peter takkiansa kääntänyt tuulen mukana, että pitäisin häntä vilpittömän pahoillaan tapahtumasta. Olisiko hän todella palannut Voldemortin luokse ja auttanut tätä palaamaan valtaan, jos olisi ollut pahoillaan ja toivonut tehneensä toisin? Kyllähän hän myöhemmin katuu sitä, tai ainakin inhoo Voldemortin olemusta ja niitä asioita mitä hän joutuu tekemään, mutta siltikään ei jätä Voldemortia vaikka se siinä vaiheessa on vielä täysin mahdollista. Jos ei muuta niin Peter on ainakin heikko ja heittäytyy aina vahvimpien puolelle. By the way, aika nerokasta Voldemortilta antaa Peterille käsi, joka kuristaa tämän jos osoittaa katuumuksen merkkejä, se todistaa että Voldemortkin tiesi, miten epävarma palvelija Peter on ja ettei häneen kannata luottaa.
Missäs on semmoisia tutkimuksia tehty, missä murhaajille on yritetty puhua järkeä ja että siitä on enemmän hyötyä? Eikö silloin kaikille vain yritettäisi puhua järkeä ja toivoa parasta? Lähimmäisenrakkaus on hienoa, mutta valitettavasti se ei ole ikinä toiminut, ei 2000 vuotta sitten eikä tänäpäivänäkään. Sen periaatteen toimiminen vaatisi sitä ettei olisi pahuutta, ei varkaita tai murhaajia tai muita rikollisia, jotka vahingoittavat muita ihmisiä. Ja se on tänä päivänä todella kaukana todellisuutta, kun kaikki ajattelevat omia etujaan, eikä enää edes perheensä etua, niin kuin joskus aikaisemmin. Ja tarkoitin vain että todella harva on valmis kutsumaan vanhempiensa murhaajan kahville, antamaan anteeksi ja keskustelemaan murhan syistä. Tarkoitukseni ei ollut loukata, tuntui vain että vaadit kaikkia hyväksymään omat mielipiteesi, mutta et ole valmis hyväksymään muiden. Huomasin, että ilmaisin sen hieman tökerösti ja loukkaavasti, ei ollut tarkoitus, anteeksi. Minä vaan en ole vielä ikinä tavannut pasifistia, enkä ketään, joka uskoisi sen toimivan, koska se, kuten olen jo pariin kertaan maininnut, vaatisi ettei olisi lainkaan väkivaltaisia ihmisiä. Tällehän pitäisi tehdä oma topicci kun tulee näin pitkiä viestejä.
Ja anteeksiantamiseen vielä: minua on aina ärsyttänyt semmoinen käytäntö, että kun pyytää anteeksi, vaikkei sitä tarkoitakaan, pitäisi antaa anteeksi. Tekopyhää, kristinuskonkin mukaan, jos "katuu" tekojaan vaikka vain tunti ennen kuolemaa ja alkaa uskoa jumalaan, niin pääsee taivaaseen. Ettei ole mitään eroa, jos on elänyt elämänsä muita kunnioittaen ja ketään vahingoittamatta tai varastanut ja murhannut minkä kerkeää. Järkyttävää. Omassa elämässäkin, minua ärsyttää suunnattomasti jos minulta pyydetään anteeksi asiaa, josta tiedän että se henkilö tulee tekemään sen uudestaan ja vieläpä tietää sen yhtä hyvin kun minä.
Mutta minäkin olen tyytyväinen Oljosta paljastuneisiin juttuihin, eipähän ole ainakaan yhtään pahaa kotitonttua.

vossler

• Ankeuttaja
« Vastaus #103 : Elokuu 06, 2007, 22:18:29 »
Dumbledoren näkökulmasta paha puoli uskoi olevansa oikeassa, he taistelivat esimerkiksi Azkabania vastaan.

Mistä päätellen? DH:ssahan ministeriön jäätyä Voldemortin komentoon Azkabania käytetään suruttomasti edelleen vankilana, vangit vain ovat toiset. Ei ole mitään merkkiäkään siitä, että Voldemortilla olisi mitään itse Azkabania vastaan, vain sitä ketä siellä pidetään.

Lupinin sanonta, että he olisivat uhrautuneet Peterin vuoksi, oli yksi asioita, joka sai sappeni kiehumaan Lupinia kohtaan kyseisessä kirjassa, etenkin sen jälkeen, kun olin lukenut Feeniksin killan, sillä olen ehdottomasti sitä mieltä, että he eivät olisi nostaneet sormeakaan Peterin hengen pelastamiseksi

Ehkä tuo vain kertoo, että et todella ymmärtänyt Lupinia. Peter saattoi hyvin olla kelmien heikoin lenkki, mutta itse en näkisi missään tapauksessa muita kelmejä kavaltamassa Peteriä pelastaakseen oman nahkansa. Rowlingin Lupin ei taida oikein sopia maailmankuvaasi.

gärmes

• Ankeuttaja
« Vastaus #104 : Elokuu 07, 2007, 12:12:24 »
Ei, ei ja ei: minä inhoan koko kirjaa.

Vasta nyt minulle selvisi, että Snape on oikeastaan (Koukkujalan ja pöllöjen lisäksi) ainoa, kenen kohtalosta piittaan, ja ajatus että niin paljon rohkeutta, taitoa ja hyvää sai palkakseen vain elämänmittaisen kurjuuden, on minulle liikaa. Ehkä samaistun Snapeen siksi, että hän on muita henkilöitä syvempi ja epätäydellismepi, ja siten todellisempi muita.

Tai sitten minulla on salainen ja tiedostamaton shampoo-fobia, mutta ainakaan vielä se ei ole nostanut rasvaista päätään... :)

Poissa Fixx

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
« Vastaus #105 : Elokuu 07, 2007, 19:18:12 »
Olen suoraan sanottuna aika pettynyt. Odotin kirjalta paljon enemmän. En ollut tyytyväinen kaikkiin Rowin ratkaisuihin.

Harryn ja Remuksen tappelu alussa meni vähän överiksi. Minusta Harry raivosi vähän kohtuuttoman paljon, vaikka Remuskin olisi tosin voinut hillitä itsensä vaikka Harry näköjään osuikin hermoon.

Oli kiva kun Dumbledoren nuoruudesta ja hänen perheestään kerrottiin enemmän ja noin, mutta kaikesta siitä kunnianhimoisuudesta ja perheensä häpeämisestä ja muusta jäi jotenkin huono maku. Ja joku juttu siinä tökki.

Minusta kaikkia kelmejä ei olisi myöskään tarvinnut tappaa. Se oli joteinkin liian arvattavaa. Remus olisi ihan hyvin voinut jäädä henkiin, tai edes Tonks. Minua häiritsi kun Tedin molemmat vanhemmat kuolivat. Toinen olisi voinut jäädä eloon. Nyt kävi niinkuin Harryllekin, ei hyvä.

Ja todella toivoin, että R.A.B. ei olisikaan osoittautunut Regulukseksi vaan Row olisi keksinyt taas yhden  uuden yllätyksen, koska kaikki jo arvasivat R.A.B:n osoittautuvan Regulukseksi. Vaikka mahdotontahan se on jokainen juonenkäänne tehdä ennalta arvaamattomaksi.

Kun Kalkaroksen rakastuminen Lilyyn paljastui tuntui ihan kuin lukisi jotain ficciä. Ei hyvä. Se oli minusta jotenkin huono ratkaisu, tai siis kyllähän kaikki siinä kävi järkeen mutta en jostain syystä pitänyt siitä ratkaisusta. Liian ficcimäinen, tai jotain.

Mollyn ja Bellatrixin taistelu oli lyhyesti sanottuna aivan upea.<3

Minusta se kohta, kun Voldemort tappoi oman sielunpalasensa Harrysta ja Harry päätyi Kings Crossille puhumaan Dumbledorelle, oli lähinnä naurettava. Minä ehdin jo luulla (tai oikeastaan toivoa) että Harry olisi kuollut, mutta ei. Se oli jotenkin todella outo kohta. Kyllähän se selvensi Harrylle asioita ja oli varmaan jollain tavalla välttämätöntä, mutta toivoin tässäkin kohtaa että Row olisi keksinyt jotain nerokkaampaa. Deathly Hallowsit olivat ihan kiva lisä kirjaan, mutta niidenkin esittely oli minusta jätetty liian myöhäiseen vaiheeseen. Tai siis PP:ssä oltaisiin voitu edes vähän vihjailla tai jollain muulla tavalla pohjustaa asiaa.

Kaikista eniten petyin kuitenkin tähän loppu"taisteluun" Harryn puhe oli sinänsä ihan hyvä, mutta Voldemort vaikutti vähän vajaalta, tai siis luulisi että hänkin oppisi virheistään - edes vähän. Ja minua häiritsi kuinka Harryn ja Voldun taistelu jäi vain yhteen loitsuun, ja sitten vaan PUM, kaikki oli ohi (ja he elivät onnellisina elämänsä loppuun asti.). Olisin kaivannut kunnon taistelua. Se loppui jotenkin liian helposti, jos nyt niin voi sanoa kaiken Harryn kokeman jälkeen.

Odotin tosissani että että kirja olisi päättynyt sanaan "scar" (heh;)), mutta sen sijaan oli jotain "All was well". Ei Pottereita voi lopettaa tuollaiseen lausahdukseen! Tai ehkä olin vain niin varma viimeisestä sanasta että mikään muu ei enää kelvannut. No, oli miten oli, ärsyttävän onnellinen loppu sanon minä.

Lisäksi tuo loppu oli lähes suora kopio siitä mitä kirjoitin tuonne Huonoin mahdollinen loppu kirjasarjalle? -topiciiin.
Nyt ensimmäisen lukukerran jälkeen jäi vähän sellainen olo että Row on kirjoittanut kirjan vähän hätäisesti loppuun ja yrittänyt aika monissa kohdissa päästä siitä mistä aita on matalin. Vaikka en kylläkään usko että näin on. Ehkä odotin vain liikoja. Mene ja tiedä.

Ei kirja kuitenkaan ihan huono ollut. Petyin ehkä vähän, mutta oli se silti hyvä ja ihan hyvin se toisaalta loppui, mutta en olisi halunnut että kaikki olisi lopussa niin ällöttävän hyvin. Ihan hyvä kirja silti.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 03, 2009, 21:38:28 kirjoittanut Fixx »

Panthera pardus

• Ankeuttaja
« Vastaus #106 : Elokuu 07, 2007, 19:28:09 »
Kirja todella täytti kaikki odotukset. Ja oikeastaan ylittikin ne. Minä kun odotin kirjalta tietynlaista hätäisyyttä, kun kaikki asiat olivat prinssin jälkeen vielä auki, ja kun pituuttakaan ei ollut niin paljon kuin esimerkiksi viitosella... Mutta täytyy myöntää, että se oli pelkkää Rowlingin aliarviointia. Monessa paikassa sai pidätellä hengitystään, kun ei tiennyt miten oikein käy. Ja alle viikossahan mie tuon luinkin. Ei voinut missään vaiheessa oikein vapaaehtoisesti laskea kirjaa kädestään, mutta pakkohan se oli, kun on muutakin elämää.
Oikein tyytyväinen joka tapauksessa olen viimeiseen Potteriin.

Minttupastilli

• Ankeuttaja
« Vastaus #107 : Elokuu 07, 2007, 20:53:21 »
Arvatkaa mitä? Minäkin petyin! En nyt tarkoita että kirja olisi täyttä kakkia, ei todellakaan, mutta ei se mikään kuolematon mestariteos ole.

Ensinnäkin se epilogi. Yäk! Yäk! YÄK! Minulle tuli rippileiri mieleen, oli niin perhekeskeistä. Ja se siirapin määrä. "Olen Harry Potter, olen 37 vuotta ja minulla on ihana vaimo Ginny sekä kasa ihania lapsia. Nuorempani olin velhomaailman sankari, nykyään olen tylsä mutta ah-niin-ihana perheenisä, ymmärtäväinen ja viisas joka perheen supermies. Lisäksi minulla on ihania ystäviä, kuten Ron ja Hermione. Elämäni on kerrassaan IHANAA!"
Ei näin, Rowling. Mitä oikein ajattelit? Olitko kenties kännissä?

Historian olemattomin taistelukohtaus. Pälä-pälä-pälä-pälä-pälä-pälä-pälä-PAM-kuolit. Ja sitten onkin jo ihanan epilogin aika. STOP! Entäs George? Miltä tuntuu menettää parempi/huonompi puolisko? Entä Tonks ja Lupin? Minua kiinnostaa, miten he kuolivat. Tippuivat tuolilta, kenties? Mitenkäs Harryn ja Ginnyn kiihkeä suhde? Tauolta suoraan naimisiin? Missä Draco Malfoy oli? Cissy ja Lucius hakivat niin kovasti poikaansa, että olisi ollut vaivan arvoista edes ilmoittaa, missä Darco sitten oli. Rowling, miksi hätäilit näinkin tärkeän luvun kanssa? Oliko taas kiire pullolle?

Hirnyrkit. Aika helposti ne loppujen lopuksi löytyivät, huomioiden että eihän kenelläkään ollut hajuakaan missä ne ovat. Mutta hyvällä tuurilla löytää vaikka mitä! Esimerkiksi diadeemin huoneesta, joka on täynnä rojua ja kupin holvista, joka on täynnä samanväristä arvotavaraa. Ei taidolla vaan tuurilla!

Matohännän velanmaksu. Mikä?

Kalkaroksen salainen rakkaus. Luetko kenties ficcejä, Row? Niin tylsää, niin ennalta-arvattavaa.

Harry on hirnyrkki. Tätäkään meistä ei kukaan arvannut.

Missä oli arki? Okei, tämä on varmaan aika höpsöä, mutta välillä tuntui, että kirjoittaako Row kenties elokuvaa varten. Mahdollisimman paljon vauhtia ja räiskettä, niin saadaan viimeisestä potterista toimintaelokuva, josta voidaan heivata Daniel Radcliffe pois ja laittaa Arnold Schwarzenegger tilalle. Entäs ne telttapuuhat? Kai ne nyt muutakin siellä tekivät kuin miettivät hirnyrkkejä? Pelasivat korttia? Räsypokkaa?

Mutta hei, ei se nyt ihan surkea ollut. Ei saa kehua liikaa, muuten joku saattaisi pitää minua fanina. KHJVP: Kolme Hyvää Juttua Vikassa Potterissa. Täältä pesee: 1. Deathly Hallows. Hieno idea, hieno idea, hieno teema. 2. Dumbledoren ja Harryn luku, se nyt vaan oli niin kolee.  3. Kalkaroksen luku. Vähän pehmeää puolta koko kansan rasvatukkasankariin.

Poissa Hattrick

• Vuotislainen
« Vastaus #108 : Elokuu 07, 2007, 23:17:21 »
Kyllä se täytti odotukseni.

Sitte vähän puoleen joka häiritsi minua.

The greatest dark wizard of all time! Bah, the most stupid dark wizard of all time. Niin mahtava ja niin taitava ja sitten kuolee keskiverto opisekelijalle, joka ei ole edes suorittanut viimeistä oppivuottaan. Vielä sekin että miksi se ei välittömästi vaan tappanu Harrya, kun hän tuli viittansa alta. En usko että Harry olisi niin voimakkaan velhon edessä ehtinyt edes reagoimaan. Otetaan nyt huomioon kuinka helposti Snapekin kuoli Voldemortin edessä, vaikka oli niin taidokas. Tai sitten olisi vaan pudottanut jotain raskasta harryn päälle, tai hankkinu käsiaseen ja ampunu sen jo aikasemmin.

Ja vielä yksi asia häiritsee suuresti. Kuinka idiootteja / taitamattomia kuolonsyöjät ovatkaan (lukuunottamatta ehkä Bellatrixia). Vaikka Voldemort nyt olikin äärimäisen paha ja tunteeton pitää antaa kuitekin vähän respectiä siitä kuinka voimakas ja mahtava siitä tuli.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 07, 2007, 23:20:58 kirjoittanut Hattrick »

Poissa Kuupposen päivä

• Vuotislainen
  • Pottermore: NightGold9667
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #109 : Lokakuu 24, 2007, 18:37:27 »
Minä sain kirjan vasta nyt luettua! Niin, olen nopea lukija! No, pakko myöntää, että olen huono enkussa, siksi tuossa kesti noin kauan. Tietenkin tuon olisi saanut nopeammin luetuksi, jos olisi lukenut enemmän, mutta mä pidin välillä sellaisia taukoja, useiden viikkojenkin pituisia, etten kerta kaikkiaan jaksanut lukea ollenkaan. Jotenkin se estää kokonaiskuvan hahmottumista, eiväthän kirjan alun tapahtumat enää ole niin hyvin muistissa. Muutenkin lopullista mielipidettä kirjasta on vähän vaikea sanoa, pitää lukea useamman kerran.

Mutta ensivaikutelmana voin sanoa, että kyllä se lunasti odotukset. En koskaan ole ollut niin fanattinen, että olisin pohtinut tulevia tapahtumia paljon esim. keskustelupalstoilla, siksi esim. tuo Lily-Snape-juttu tuli yllätyksenä. En myöskään odottanut kirjan päätösosalta liikaa. Teistä aika monet ovat ilmeisesti pettyneet, mutta suurin osa siitä on omaa syytänne. Jos odottaa joltain liikoja, pettyy varmasti, ja jos keksii todella paljon teorioita siitä, mitä tulee tapahtumaan, varmasti osa niistä osuu oikeaan. Se on niin yksinkertaista.

Ehdottomasti parasta kirjassa olivat Snapea koskevat asiat. Hän oli ehdottomasti lempihahmoni, uskoin ja toivoin vielä Half-Blood Princen jälkeenkin, että hän olisi hyvis, jossain vaiheessa uskoni kyllä horjui ja jopa lopahti, mutta lopulta kaikki meni niin kuin pitikin. Prince's Tale -luku taitaa olla yksi Potterin historian parhaista. En olisi toivonut Snapen kuolevan, mutta ehkä se oli sopivan traaginen loppu rakkaalle lempihahmolleni.

Mutta noista muista kuolemista... Kaikki oli kyllä loistavasti kuvattu, hienosti kirjoitettu. Mutta loppua kohti noihin kuolemiin alkoi turtua, niitä oli niin paljon! Tietenkin on selvää, että ihmisten on kuoltava, kun kerran on sota, mutta siitä huolimatta Snapen ja Hedwigin kuolemat olivat ainoita todella koskettavia.

Toisaalta kirja oli ehkä liian taistelupainotteinen, ainakin välillä tuntui siltä. Jotkut taisivat valitella, että kaikki telttailut olivat tylsiä, mutta minun mielestäni kirjasssa tapahtui koko ajan jotain, tapahtumat etenivät välillä jopa liiankin nopealla temmolla. Lisää rauhoittumista olisin kaivannut johonkin väliin. Kirjan rakenteesta ovisin sanoa myös sen, etten pitänyt ollenkaan siitä, kun jo heti kirjan alussa Harry kohtasi Voldemortin. Parempi olisi ollut, että he olisivat kohdanneet vain yhden kerran, lopussa, se olisi ollut dramaattisempaa. Niin kuin kuolemiin, myös Voldun kohtaamisiin alkoi turtua, jos ymmärrätte mitä tarkoitan. Tämä on muuten ollut haittana koko kirjasarjan ajan. Harry kohtasi Volden heti ekassa kirjassa ja sen jälkeen melkein jokaisessa, mutta mielestäni olisi ollut parempi ratkaisu, jos Voldemort olisi jäänyt vähän etäisemmäksi, ja koko kirjasarjan ajan tunnelma olisi tiivistynyt, lopulta sitten räjähtänyt Deathly Hallows -kirjan lopussa, kun Harry olisi kohdannut viimeinkin Voldemortin, ja sitten he olisivat vihdoinkin taistelleet. Tai sitten taisteluja olisi voinut olla kirjasarjan mittaan useampikin kuin yksi, mutta vähemmän kuitenkin kuin nyt. Toisaalta, olisiko se sittenkään ollut hyvä ratkaisu, että Voldemort olisi pysynyt etäisenä ja pelottavana, eikä Harry olisikaan ikään kuin oppinut tuntemaan Voldemortia kunnolla, kuten nyt kävi? No, en tiedä, mutta joka tapauksessa Voldemortin kohtaaminen kirjasarjan lopussa olisi ollut suurempi kohokohta, jos Harryn ja Volden välillä ei olisi jo sitä ennen käyty useita taisteluita.

Pidän kirjan synkkyydestä ja surullisuudesta. Toistaalta se vaikuttaisi olevan myös hauskin Potter, synkkyyden vastapainoksi. Hieno sekoitus, todella hieno.

Tuo Deathly Hallows -juttu, no, se oli ehkä vähän turha. Välillä tuntui siltä ,että se on vähän teennäisesti tungettu mukaan kirjaan. Toisaalta se ehkä toi lisää sisältöä, pelkkä Horcruxien jahtaaminen ei olisi yksinään riittänyt kantamaan kirjaa loppuun asti.

Loppuratkaisu, no, se oli ihan hyvä. Toisaalta iloiset loput ovat niin tylsiä ja tavanomaisia. Tuota Harryn Horcruxeutta(kaan) minä en ollut arvannut etukäteen, se oli ihan hyvä juonenkäänne mielestäni, mutta se Harryn kuolleista herääminen oli jo vähän liian paksua, ehkäpä. Olisin toivonut jotain dramatiikkaa loppuun! Olisi ollut niin hienoa, jos Harry ei olisikan palannut takaisin sieltä King Cross:n asemalta, sieltä kuoleman ja elämän välitilasta, vaan jäänyt sinne. Ron ja Hermione olisivat sitten hoidelleet Volden loppuun. Se olisi ollut niin traagista, Harryn olisi pitänyt uhrata itsensä, Harry olisi ollut todellinen sankari. Mutta ei sitten. Kuitenkin, kun Harry kerran ei kuollut, miksei edes Ron tai Hermione?! Nyt loppu oli vähän nössö, kaikki jäivät henkiin.

Kaiken kaikkiaan DH on kuitenkin mielestäni hyvä ja taitavasti kirjoitettu kirja. Saattaa olla kyse uutuudenviehätyksestä, mutta kyllä se tällä hetkellä tuntuu parhaalta Potterilta. Mielipide saattaa vaihtua.

Hemming

• Ankeuttaja
« Vastaus #110 : Marraskuu 01, 2007, 14:55:30 »
En osaa hirveän hyvin perustalla miksi, mutta DH on ehdottomasti yksi parhaista Pottereista, suosikkini heti Half-Blood Princen jälkeen. Ehkä minuun vetoaa kirjan synkkä tunnelma ja se, kuinka kaikki huipentui todella eeppiseen viimeiseen taisteluun (tarkoitan tällä siis yleisesti Tylypahkan taistelua, en ainoastaan Harryn ja Voldemortin kaksintaistelua) jotenkin vei mennessään. Minulla on heikko kohta lopputaisteluille, joten liekö mikään ihme. :) Rowlingin juonenkuljetus on vain kehittynyt entisestään, koko ajan kirjan tunnelma oli jännittävä vaikka Harry kumppaneineen olisi ollut vain kiertämässä maaseutua edistymättä etsinnöissään yhtään. Minusta nämä telttailujaksot olivat mielenkiintoisia siinä missä vierailu ministeriöön tai Gringottsiin olivat, sillä ajatustyötä oli koko ajan ja se pelko siitä, jos heidät löydetään tai asiat muuten menevät pieleen oli koko ajan taustalla. Voisi sanoa, että se yleinen pelon ilmapiiri tarttui myös minuun ja kieltämättä tuntui kuin olisi itse sillä retkellä mukana. Siksi oli hyvä lukea vain muutama luku kerrallaan, oli niin huojentavaa voida ajatella että onneksi se on vain kirja. Tosin eihän se minulle ole koskaan "vain" kirja.

Minulla ei juuri ollut kirjaa edeltäviä odotuksia eikä ollut mitään, mihin pettyä. En oikein halua spekuloida kirjoja etukäteen vaan jättää kaiken "korkeampaan käteen". siis kirjailijan päätettäväksi :P Lily-Severus-juttu tuli minullekin ihan puun takaa, en ollut edes ajatellut sen mahdollisuutta vaikka esim. deviantARTissa parituksen faneja on ollut jo vuosia. Ei vain ollut tullut mieleen ja sitten siinä oltiinkin ihan hoomoilasena. Ja muutenkin Snapeen liittyen hänen tarinansa oli todella hyvin kirjoitettu, en oikeastaan ollut koskaan pitänyt hänestä mutta totuuden paljastuminen vihdoin ja viimein voitti sympatiani puolelleen. Oli ihanaa miten monista hahmoista paljastui aivan uusia puolia.

Eli lyhyesti: täytti odotukset ja paljon enemmän, hieno tapa päättää tarina.

Poissa Posityyhtynen

• Nokankopauttaja
  • Vuotislainen
« Vastaus #111 : Joulukuu 04, 2007, 16:57:10 »
Tyydytti suurimmmalta osalta, olisin toivonut lopusta ehkä hieman lisää informaatiota muiden elämästä eikä vaan ohimennen "Hei Neville on  töissä Tylypahkassa..." ja sitten alettiin puhua ihan jostain muusta. Olisin toivonut ainakin kymmnen sivua loppuun jossa olisi kerrottu selvemmin.
Muuten kirja oli ehdottomasti yksi parhaista, luultavasti Feeniksin kilta kiilaa vain edelle. En osaa tälle sanoa tarkkaa perustelua, mutta kirjassa oli kokoajan jännittynyt tunnelma josta pidin erityisen paljon. Ja enemmän ihmissuhdeasioita ! Näin äkkiä en osaa sanoa mitään miinusta, kyllä niitä varmasti kaivelemalla löytyisi.

//: Näin vasta myöhemmin(kun luin myös suomeksi) ymmärsin että kirjalla oli todella hyvä lopetus. En niinkään olisi enää kaivannut lisää tietoa, vaikka loppu tulikin nopeasti. Rowling lopetti sen oikeaan aikaan :) 
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 12, 2008, 16:11:08 kirjoittanut Posityyhtynen »
♥ When you are feeling sad, read Harry Potters and you'll be happy again, with chocolate you'll be superhappy Ü
(PS. Twilight is also good alternative)

akinnah

• Ankeuttaja
« Vastaus #112 : Joulukuu 16, 2007, 00:44:40 »
Muuten ehkä kyllä, mutta kun Voldemort vain... kuoli. Siis se ei ollut mitenkään hieno kohtaus, vaan tylsä. Voi olla, että se johtui siitä, että en ole mikään maailman paras englannissa ja jotkut kohdat vain menivät yli osaamisen, etten kaikkea sen takia tajunnut. Mutta kyllä olin suhteellisen yllättynyt kirjaan, vaikkei se nyt lempparini olekaan, koska kaikki lempihahmoni kuolivat -.- Oikeasti, Harry olisi voinut vaikka kuolla, se ei olisi haitannut minua pätkän vertaa, mutta se kun kaikki parhaat meni : D Kuulostaa julmalta ja eksyn aiheesta.

Olisin myöskin ehkä halunnut pidemmän selvityksen hahmojen sodanjälkeisestä elämästä, loppu kun oli vaan sellaista: "ÄÄ en tahdo Luihuiseen", ja "Oih tuolla on Scorpius." Se oli pettymys, koska olisin odottanut jotain hienompaa.

Muutenkin monet kohdat menivät vähän ohi ja tunnelma latistui, kun en kaikkea ymmärtänyt. Ja myönnettäköön, että kirjan lukemiseen meni muutama kuukausi *roll* *nolo* Mutta siis tulipahan ainakin luettua ja varmasti on parempi kun sen saa suomeksi lukea. Sitten joskus ^^

Hry

• Ankeuttaja
« Vastaus #113 : Joulukuu 27, 2007, 12:51:10 »
Minun mielestäni viimeinen kirja oli tosi hyvä. Siinä oli hyviä yllättäviä juonenkäänteitä ja se sai tunteita heräämään oikein kunnolla. Mielestäni erityisen hyvää oli, että Snapestä kerrottiin enemmän ja, etttä lopulta selvitettiin oliko hän hyvin vai pahis. Ensin kun hän kuoli ajattelin että no jo oli aikakin, mutta kun sain tietää hänestä ja dumbledoresta ajattelin, että miksi hänen piti kuolla. Juuri tuollaisia juonenkäänteitä kirjassa rakastin, kun asiat alkoivat vihdoinkin selviytyä.
Oli myös kivaa saada tietää enemmän rehtorista. Oli hyvä saada tietää, että hänkään ei ollut täydellinen ja häneen tuli tietynlaista inhimillisyyttä. 19 years later luku oli ehkä hieman kliseinen, mutta mielestäni onnellinen loppu oli jokatapauksessa hyvä asia, sillä se sai hyvälle tuulelle kirjan lukemisen jälkeen.
Mielestäni kirja kokonaisuudessa siis täytti odotukset ja oli odottamisen arvoinen!

Poissa Isetom

• Vuotislainen
    • Livejournal
  • Pottermore: PurpleFang101
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #114 : Joulukuu 27, 2007, 14:39:56 »
Kyllä se varmaan paras tai toiseksi paras on, kun suomenkielisen luen. Englanninkielisenä luettu, niin en tietenkään älyä kaikkea, mutta luultavasti se on paras. Kyllä. Kirja täytti odotukset, vaikkakin kuolemat olivat vähän sellaisia ei-koskettavia koska niitä ei kuvattu enemmän, mutta juoni oli täydellinen ja niin kuin aiheen tekijä sanoikin; nerokas.

Siinä oli monia jännittäviä kohtia, ja paikkoja missä käytiin, saatiin paljon tietoa Dumbledoresta, ehkä liikaakin... en nyt tiedä. Sanotaan lyhyesti: kirja oli kuitenkin paras, vaikka joitan kohtia olisikin voinut parannella.
through the warmthest cord of care
your love was sent to me

jjjasssu

• Ankeuttaja
« Vastaus #115 : Tammikuu 27, 2008, 19:32:09 »
Puoliverisen prinssin jälkeen en uskonut että DH olisi yhtä hyvä, mutta se on kuitenkin ehdottomasti paras Potter-kirja.

Esim. se että Voldemort kuoli omaan tappokiroukseensa, oli mahtavaa. Kaiken sen "valmistelun" jälkeen mitä hän oli tehnyt saadakseen Harryn pois päiviltä, päättyikin siihen että kuoli omaan loitsuusa. Harryhan oikeastaan Voldemortin tappoi, mutta ei lausunut kirousta, jonka takia kohtaus oli hyvä : D.

Odotin kyllä lopputaistelun olevan vähän pidempi. Mutta toisaalta se oli lyhyt ja ytimekäs, juuri sellainen mistä tykkään. Vähän niin kuin Ronin ja Hermionen suudelma kohtaus.

Monen mielestä epilogi oli liian imelä, mutta minun mielestäni se oli hyvä, vaikka oli vaikeaa ajatella esim. Dracoa vanhana ja sitä että ns. kolmikon seikkailu oli ohi. Huvittavaa oli mielestäni Harryn ja Ginnyn lapsien nimet : D.. Ron ja Hermione oli ihana ajatella asumassa Hugon ja Rosen kanssa jossakin samantyyppisessä paikassa kuin Kotikolo.

<3
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 28, 2008, 15:25:21 kirjoittanut jjjasssu »

ugly

• Ankeuttaja
« Vastaus #116 : Helmikuu 11, 2008, 19:51:17 »
Suoraan sanoen minäkin, niinkuin moni muukin näemmä, olen erittäin pettynyt ja olisin odottanut enemmän. Snapen ja Lilyn suhde oli erittäin positiivinen käänne! Juuri tällaista "hyvispahis" -suhdetta olin odottanut. Ensin ajattelin että se olisi voinut tulla Dracon ja Hermionen välille, mutta tämä oli itseasiassa parempi vaihtoehto. Kyllä siinä vähän tuli vuodatettua kyyneliä lukiessa The Prince's Tale -lukua, olihan se sekä kaunis että surullinen, mutta ennen kaikkea koskettava! Muutoin olin pettynyt kirjan loppuratkaisuun. Onnellisia lässynlässynlää loppuja ovat kirjastot ja kirjakaupat pullollan. Eikö tämä muutoin niin suuremmoinen ja mahtava kirjasarja olisi ansainnut edes hieman poikkeuksellisen lopun? Hengitystä pidätellen odotin, että nouseeko se Harry sieltä vielä viimeisen kerran ja voii pettymys, nousihan se. Aika lameaa. Mielestäni yhden tästä pääkolmikosta (HarryRonHermione) olisi pitänyt ehdottomasti kuolla!

Mjoo, mutta pakko sanoa, että Snapen ja Lilyn "romanssi" pelasti lukuhetkeni ja oli ehkä koko kirjasarjan paras asia! :)

Vampyyrityttö

• Ankeuttaja
« Vastaus #117 : Maaliskuu 08, 2008, 22:28:12 »
Odotin suomennosta puoli vuotta ja luin sen parissa päivässä. Se täytti odotukset. Välillä itkin niin, etten nähnyt eteeni jaa välillä nauroin, että mahaan sattui. Olin iloinen kun Oljo tuli hyväksi ja vaihtoi puolta.  Mutta jäin odottamaan lopussa, että olisi saanut selville mitä Dudleylle, Petunialle ja Vernonille tapahtui... Se jäi vaivaamaan sen olisin halunnut tietää. Menivätkö he takaisin kotiinsa vai mitä? Jatkoivatko he yhteydenpitoa? Voldemortin pilalle menneet suunnitelmat olivat kivaa luettavaa ja Kalkaroksen tarina oli aika koskettava. Albus sai enemmän syvyyttä ja hänen hahmostaan sai enemmän... miten sen sanoisi... irti. Oli jotenkin herkkä hetki kun Narcissa valehteli Harryn kuolleen.  Loppu taistelu meni aika nopeasti ohi, mutta se oli ihan mahtipontinen. Ja olisin halunnut vähän selkeämmän kuvan mitä tapahtui esim. ministeriössä, kun siellä saatiin kuulla, että Harry Potter on kukistanut Voldemortin. Mutta paras kirja mitä on julkaistu, ehdottomasti. Viisi tähteä!

Poissa Ginger

• Tyy
  • Vuotislainen
  • Melko yksinkertainen
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #118 : Maaliskuu 09, 2008, 12:46:08 »
Huh huh. Kahdessa päivässä vedin silloin enkunnoksen kuin nyt suomennoksenkin. Olo on... aika levollinen.

Deathly Hallows ylitti odotukseni yli kymmenkertaisesti, vaikka enkuksi luettaessa erinnäiset yksityiskohdat soljuivat korvien ohi kuin lohet joessa. Puoliverinen Prinssi, kuten monesti jaksan valittaa, oli ollut mielestäni totaalinen rimanalitus (Harry Potter and the half-expected flop, kuten enkun kirjaesittelyssäni silloin joskus kirjoitin), joten sinänsä DH:lla oli niin alhaiset lähtökohdat kuin mielestäni saattaa. DH:n juoni, yhteen punoutuvat narut ja muistot (okei, välillä kyllä tuntui, että Harryllä on yli-inhimillinen muisti), ihmissuhteet (nokei, Harry/Ginny oli edelleen jotain sanoinkuvaamattoman kamalaa...), kaikki nousivat aivan uusiin sfääreihin. Kun All was well oli luettu ja kirja suljettu, niin mietin josko kirja olisi jopa paras lukemani Potter. No, ei se ole, mutta hyvä kakkonen AV:n jälkeen :) (Lopullinen fave-järjestys siis AV-KV-FK-VK-LP-SK-PP)

Koska sitten DH oli ollut aivan uskomaton, niin luonnollisesti odotin suomennokselta paljon. Ja tottahan suomennosta oli sitten uskomatonta lukea, kun oikeasti ymmärsi rekisteröi jokaisen sanan. Oikeasti yllätyin, miten hyvin R/Hr toimi suomeksi (vihasin sitä paria kuusi ensimmäistä kirjaa) ja olin jopa pettynyt, kun suomen tapa antiromatisoida asioita piti paikkansa The Suudelman kohdalla. Minut yllätti myös se, että suomen kieli teki Ginnystä jopa siedettävän :D (Vihasin Ginnyn hahmoa ja H/G:tä HBP:stä DH:n). Harry/Ginnyä en siedä kyllä edelleenkään, että sen puoleen.
Kuoleman varjeluksissa suomennokset saivat minut pitkälti hymisemään tyytyväisenä, mutta yksi suuri pettymys mahtui joukkoon (olen jaksanut kitistä siitä jo ties missä :DDD). Eli tuo He was little in death - Hän oli hyvin pienikokoinen vainaja. Tavallaan en ollut edes ajatellut ennakkoon miten tuo kaunis lause käännetään ja se oli kuin isku kasvoille. Jälkimaku olikin aika inhottava, koska se oli aivan kirjan loppupuolella.

Mutta kyllä voi sanoa, että Deathly Hallows ylitti odotukseni moninkertaisesti, ja suomennos täytti ne :)
Those who don't believe in magic will never find it.
~ Roald Dahl ~
Ikuisuusprojekti

symptom

• Ankeuttaja
« Vastaus #119 : Maaliskuu 09, 2008, 15:23:51 »
Petyin, petyin todella paljon.

Mielestäni kirjojen taso on laskenut jatkuvasti neljännen osan jälkeen. Johtuukohan siitä, etten nuorempana tehnyt mitään muuta kuin luin vai mistä, mutta sarjan kolme viimeistä osaa eivät vain ole jääneet mieleen. En juuri muista mitä kaikkea niissä tapahtuu, unohdin suurimman osan seitsemännestäkin kirjasta tähän aamuun mennessä. Ennen tylypahkaan tuloahan koko kertomus oli samaa metsästä toiseen muuttamista, tasaista massaa ja niin epäpottermaista. En osaa oikeastaan edes selittää, mikä kerronnassa niin paljon tökkii.

Aiemmin meinasin kirjoittaa "huonoin mahdollinen loppu" - ketjuun, vai mikä se olikaan, että huonoin loppu olisi ehdottomasti sellainen jossa Ginny&Harry ja Ron&Hermione saavat toisensa, pyöräyttelevät kakarat ja elävät elämänsä onnellisena loppuun asti ja siinä se. Ja oikeinhan mä arvasin.
Lisäksi vihasin sitä, että kaikki epämiellyttävät hahmot jäivät henkiin ja hyvät kuolivat sarjassa. Sirius, Dobby, Remus, Dora, Fred..

Eniten mä olen pettynyt siihen, että Harry oli vain Dumbledoren suunnitelmassa uhri yhteisen hyvän vuoksi. En koskaan ole pitänyt Harrysta hahmona, odotin hänen kuolevan viimeisessä taistelussa, mutta Dumbledoren todellinen luonne vei koko pohjan kirjoilta. Enää ei huvita lainkaan lukea aiempiakaan kirjoja, joissa Dumbledoren vielä näytetään olevan läpensä hyvä. Meinasin jo lopettaa lukemisen n. 100 viimeisen sivun kohdalla, niin paljon kyseiseen hahmoon petyin.

Miehelle ja siskolle neuvoin jopa jättämään päätösosan lukematta, että tarina pysyisi mielessä hyvänä.

Mona

• Ankeuttaja
« Vastaus #120 : Maaliskuu 09, 2008, 15:56:30 »
Ette arvaa paljonko pelkäsin tänne osastolle tulemista - huono itsetunto, sen sellaista.

Mutta niin. Täyttikö kirja odotukset? Täytti. Ja nousi samalla ehdottomaksi ykköseksi kaikkien lukemieni kirjojen joukossa, aivan kaikkien. Azkabanin vanki on ollut tähän mennessä suosikkini, mutta jotenkin KV ylitti senkin.. aivan kaiken.

Jotenkin tuntui, että Rowling ei jättänyt mitään sattumanvaraan. Kaikki langanpätkät noukittiin, sidottiin tiiviiksi paketiksi, jota ei pysty jatkamaan. Hyvä vain. Lähes kaiken aikaa oli fiilis, että jos taikuutta olisi, niin tämä kaikki olisi totta, sillä niin aidolta tapahtumat tuntuivat. Vaikka en kaikista juonenkäänteistä olisikaan pitänyt, tunnelma vain veti mukanaan, sai hyväksymään pienetkin negatiivisuudet.

Lisäksi minua on kaivertanut jo pitkään se, että en ole löytänyt lempihahmoani kaikkien näiden henkilöiden joukosta. Vihdoin ja viimein sitten ymmärsin ihastukseni kohteen, ei kestänytkään kuin seitsemän kirjaa. Taitaa olla ihan kohtalon oikku, että hän loppujenlopuksi kuoli, mutta tavallaan olen.. iloinen. Varsinkin kaikki negatiiviset ja vahvat lausahdukset hänen suunnaltaan jotenkin tuntuivat ihanalta sen jälkeen, kun Rowling on pitänyt häntä pelkkänä ohuena sivuhahmona kaikkien muiden seassa. Kiitollinen olo.

Ymmärrän kyllä, mikä joitakuita oikein kyrpii lopussa.. se, ettei siinä 'tapahdu mitään?' Minusta juuri se on tarinan pointti. Tiedättehän, kun kaikki on jo sanottu, ei tarvita mitään maata mullistavaa. Täydellinen lopetus kuitenkin tälle sarjalle.

Eeh, en osaa oikein kuvailla tätä.. en voi väittää, että olisin ymmärtänyt läheskään kaikkea, mutta sitä varten ovat uudet ja aina uudet lukukerrat, joita tämä kirja varmasti kestää.

Miss Strigidae

• Ankeuttaja
« Vastaus #121 : Maaliskuu 09, 2008, 16:17:38 »
Hmmm... Sain suomenkielisen version luettua juuri muutama tunti sitten. Pidin. Tavallaan. Kaverini oli hehkuttanut kirjaa paljon, ehkä sen vuoksi odotukseni olivat korkealla. Ahmin kirjan, jännitys pysyi kasassa, mutta... en tiedä miten sen sanoisin. Ehkä Dumbledoren menneisyys oli lopulta se, mikä latisti uskottavuuden. Olin ollut hänen "faninsa" ja vaikka en pidäkään hänen roolistaan puolijumalana, en voi uskoa, että hän olisi ajatellut Harrya vain "yhteisen hyvän" vuoksi, kuten symptom sanoi. Että hän olisi ajatellut Harrya vain materiana, välikappaleena, vaikka juuri päinvastaista hän on väittänyt tekevänsä ja antanut ymmärtää.

Pidin siitä, ettei Harry kuollut. Vaikka romantikolta kuulostankin, Harryn tappaminen -se olisi ollut Rowlingilta paha kömmähdys. Mutta vielä Dumbledoresta, en olisi koskaan uskonut, että hän olisi hamunnut jotain niin itsekästä kuin Kuoleman varjelukset. Se oli niin epäuskottavaa ja järkyttävää, että tuntui kuin Row olisi keksinyt sen vasta neljännen kirjan aikoihin. Dumbledore ei tuntunut Dumbledorelta vaan uudelta oudolta äijänkäppänältä.

Menneisyyttä oli ihanan paljon, mutta silti en voi suodattaa. En voi suodattaa Kalkarosta suhdetta Lilyyn. En voi suodattaa Dumbledoren suhdetta Grindewaldiin tai omaan sisareensa. Kumpa Aferforth olisi Dumbledore. Joistain asioista pidin kirjassa paljon, mutta jotkut taas olivat epäuskottavia ja häilyviä. Joku tässä taisi sanoakin, että ensimmäiset neljä ovat parhaat. Mietin sitä hiukan, ja tajusin, että niin se vaan on. Ensimmäisessä neljässä on veitsenterävä motiivi, joka kattaa koko kirjan ajan alusta loppuun, viimeisessä kolmessa ne häilyvät.  

Mutta kaiken tämä kritiikkini takana on totuus, joka sanoo, että luen kirjan uudestaan, sen jälkeen taas koko kirjasarjan ja mietin mielipidettäni uudestaan. Käsitys koko Harryn tarinasta ei ole vielä asettautunut aivoihini suorana ja sileänä janana, vaan epäselvänä mönttinä sydämeni päällä. KV melkein rikkoi täydellisyyden.

Poissa Croadhengel

• Vuotislainen
« Vastaus #122 : Maaliskuu 10, 2008, 15:26:43 »
Pakko sanoa, kirja taisi olla huonoin Potter. Tiedän syynkin: Tylypahkassa ei oltu. Kun Neville kertoi siitä, miten he taistelivat Ginnyn ja Lunan kanssa Kalkkista vastaan koulussa tms, olisin halunnut hypätä heidän tarinaan mukaan, mutta palattiin jälleen johonkin metsän laitaan, missä Ron murjotti ja Hermione keräsi sieniä ja ties mitä yhtä epä-pottermaista. Kirjan keskivaihe ei olisi voinut olla tylsempi, riitaa riidan perään ja kerrotaan kuinka hermi kerää jotain sieniä ja Ron kitisee.. Ärsyttävää. Kuoleman varjelukset olisivat voineet tulle melkein heti alussa mukaan kirjaan, mutta ne otettiin sinne vasta sitten, kun niille ei enää ollut aikaa: TP taistelu lähestyi.
  Lisäksi oli minusta tyhmää laittaa KV:t koko kirjaan, ei enää olisi pitänyt mitään uutta asiaa avata vaan valaista vanhoja. Bathildan salaisuus oli ehdottomasti koko kirjan jännittävin luku.
Loppu oli ihan kohtalainen, olisin kuitenkin toivonut, kun Harry oli kertonut V:lle kaiken:

Voldemortin katseessä kävi pieni hätääntymisen merkki. "Mutta-" hän sanoi, mutta kylmyys levisi hänen silmiinsä: "En voi enää muuttaa mitä olen, tehnyt, olen valinnut tieni, avada kedavra."

Tms. mutta hyvinhan tuo meni. D: nuoruus ei ollut oikein mieleeni, mutta King Cross luku oli hyvä! Olisin halunnut Harryn jäävän hieman säälimään Kalkarosta, mutta hän sääli vain itseään. Ja sieppi avautu tyhmällä tavalla!

Kaiken kaikkiaan huonoin Potter, ehkä. Lisäksi lopussa olisin halunnut tietää, miten Lunan, Hagridin, Georgen (Fredin kuoltua) kävisi. Ehkä Percystä tuli taikaministeri? George teki puodin Leen kanssa Tylyahoon? Kuka jatkoi rehtorina? Neville ei ollut yllätys opettajana. Miksei yhtäkkiä olisi sanottu (Harry sanoi Alille): "Sano myös terveisiä kunnon iso-D:lle." "Jaa Dursley Dudleylle? Meidän viheropettajalle." "Niin."

Tai jotain muuta yllättävää: "Sano terveisiä PVS opettavalle Vernon Dursleylle!" "Tunnetko hänet??"

Joo meni överiksi. Miten Dursleyden kävi? Kysymyksiä on hirveästi! Ruaah, Hagrid?
'Hermione kirkaisi. Musta ponkaisi seisaalleen. Harry Sätkähti kuin olisi saanut sähköiskun.'

Jeppe

• Ankeuttaja
« Vastaus #123 : Maaliskuu 10, 2008, 19:24:32 »
Tuntemukset eivät lopussa olleet hyvät; kun olin lukenut kirjaa noin puoleen väliin, huomasin Hesarissa arvostelun, jossa Potter haukuttiin. Sillä hetkellä kaikki lukemani väitti vastaan. Valitettavasti Rowling onnistui lopussa möhlimään koko homman, epilogia ei olisi pitänyt kirjoittaa ollenkaan ja itse tarinankin lopusta puuttui jokin. Ehkä Dumbledoren loppuselitykset?

Poissa morvanvarjo

• o_O
  • Vuotislainen
« Vastaus #124 : Maaliskuu 10, 2008, 20:22:57 »
Ihana kokemus... en pettynyt varmaan kertaakaan kirjaa lukiessani. Tuntui niin hyvältä, kuinka upeasti Rowling oli saanut kaikki loputkin pikkujutut ratkeamaan, ja jokaiselle sivuasiallekin tuntui löytyvän lopulta joku tähdellinen merkitys Harryn tarinan loppupuolella. "I open at the close" -kohdassa (The Forest Again) mulle tuli semmonen "ympyrä sulkeutuu" -fiilis.
Kirja oli synkkä ja koskettava, mutta jostain syystä nauroin sille useammin, kuin muille kirjoille. Snapen shampoovitsaus oli niin hervoton.. XD  The Prince's Tale oli ehdottomasti koskettavimpia lukuja.
Viimeisissä luvuissa jokainen hahmo tuntui saavan aivan uuden merkityksen ja roolin, kaikki tavallaan "kääntyy päälaelleen". (*Tuulettaa rouva Weasleylle*) Hahmojen kuolemat tuntuivat kamalilta, erityisesti Fredin ja Dobbyn kohdalla.. D: Jotenkin tuntui ennen kirjan lukemista, ettei Rowling pystyisi tappamaan Harrya, ja onneksi näin ei tapahtunutkaan.
Epilogi oli ihana, mutta olisin kaivannut enemmän tietoja siitä, millaista päähahmojen elämä oli, esim. missä he työskentelevät, missä he asuvat, mitä heille kuuluu muuten. Dursleyiden kohtalo jäi vaivaamaan, tapasiko Harry heitä enää kertaakaan, ja palasivatko he takaisin kotiinsa jne.
When Remus Lupin rules the world all problems will be solved with chocolate.