Kirjoittaja Aihe: Rohkelikko, Luihuinen, Puuskupuh vaiko Korpinkynsi?  (Luettu 113714 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

melardy

• Ankeuttaja
Vs: Rohkelikko, Luihuinen, Puuskupuh vaiko Korpinkynsi?
« Vastaus #125 : Heinäkuu 31, 2008, 09:04:43 »
Puuskupuh:Uskon että kuuluisin puuskupuhiin. Olen tehnyt monia testejä, ja kaikkien testejen mielestä olen puuskupuh. Olen aina omasta mielestänikin ollut puuskupuh.
Rohkelikko: Hieman rohkeutta minulta puuttuisi, en voisi olla Rohkelikko.
Korpinkynsi: En voisi olla varmaan Korpinkynsikään, sillä en ole mikään hyvä koulussa :)
Luihuinen: En voisi olla luihuinen. En ole kunnianhaluinen. Enkä muutenkaan luonteeltani luihuinen.
Eli uskon että olisin puuskupuh.

Poissa moottorisaha

• Voldemortisti
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • be loud, let your colors show.
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #126 : Elokuu 03, 2008, 17:28:54 »
Eäääh. Tuon pidemmän testin tulokset:

Gryffindor - 88%
Slytherin - 79%
Rawenclaw - 55%
Hufflepuff - 47%

Järkyttävää suorastaan. Syvällä sisimmässäni olen selkeä Luihuinen, omasta mielestäni. En ole niin rohkea, että Rohkelikkoon pääsisin. Tai sitten minussa on jotakin sisäistä rohkeutta, jota en ole itsekään tiedostanut....
   "Students of Gryffindor are typically brave, daring, and chivalrous." Okei, olen aika huimapäinen, mutta en millään muotoa ritarillinen enkä rohkea. Enkä ole niin suvaitsevainen millaisiksi Rohkelikot miellän. Oma etuni on poikkeuksetta muiden edellä, enkä karta keinoja saadakseni mitä haluan. Kuulostanee Luihuiselta?
   Enpä anna yhden testin päättää mihin kuulun, tiedän, mikä oikeasti olen :D Ovela ja vallanjanoinen. Toisaalta, Rohkelikkoon mieluummin tulisin lajitelluksi kuin Korpinkynteen tai Puuskupuhiin, joten siinä mielessä testi oli oikeassa.

Tämä oli hauska testi: http://www.injenn.net/~tania/sorting.html. Sen mukaan olin Luihuinen.
Kuin myös http://www.timidity.org/tests/sortinghat.html ;) Tuon tein periaatteessa kahdesti, koska toisella kertaa vaihdoin yhtä kohtaa ja silti tulin lajitelluksi Luihuiseen molemmilla kerroilla, mitä en tietenkään pahakseni pistä.

Tällainen 60 kysymyksen testi (englanniksi sekin) http://quizfarm.com/test.php?q_id=1844N antoi sen sijaan tällaisen tuloksen:

Slytherin - 63%
Gryffindor - 57% 
Hufflepuff - 52% 
Ravenclaw - 40%

Mielestäni tuvat ovat niin kiinteä osa Tylypahkaa, että ilman niitä ei tuo koulu olisi enää sama asia. Omasta mielestäni kaikki tuvat ovat ehdottomasti samanarvoisia, mutta on hienoa, että oppilaita hieman lajitellaan "omanlaistensa" joukkoon. Tuohan se yhteenkuuluvuutta, vaikka toisaalta, kuten joku olikin maininnut, koko koulun yhteishenkeen se välillä vaikuttaa negatiivisesti ja synnyttää kilpailua.
   Toisaalta, sehän vain tuo jännitystä ja mielenkiintoa normikoulumenoon :)
« Viimeksi muokattu: Elokuu 03, 2008, 17:34:28 kirjoittanut moottorisaha »
When you say it's dead and gone, yes, I know you're wrong

Poissa Meew

• Valkea susityttö
  • Vuotislainen
  • Kelmit for ever
« Vastaus #127 : Elokuu 03, 2008, 22:55:32 »
ooh, minä olisin Korpinkynnessä. Olen tehnyt niitä semmosia testejä netissä, missä testataan mihin tupaan kuuluis, ja siinäkin on aina tullut Korpinkynsi. Ja kyllä minä tunnen niihin kuuluvan... Vaikka en olekaan kovin älykäs tai terävä O.o Tai en tiedä, olen vain aina verrannut älykkyyttäni yliälykkääseen ja viekkaaseen isosiskooni. Hän olisi ehdottomasti luihunen, en tiedä miten hän aina tietää minusta kaiken ;o Hän on pelottava.

Joo mutta palataanpa minuun. En ole älykäs, mutta siitä huolimatta tunnen kuuluvani Korpinkynteen. Hmmm, mielenkiintoista. Noh, en jaksa vaivata päätäni tällä enempää (:
Tam ja Fahr, Sirius ja James. << heitä minä kadehdin, koska heillä on ystävä mitä ilman ei voi elää, heillä on ystävä kenen puolesta kuolisi. Heillä on ystävä kenestä välittää, ketä pitää omana veljenään. Sellaista rakkautta, sanatonta viestintää ei näe joka päivä. Kiitos. <3

Poissa Severina

• Pirunmarja
  • Vuotislainen
« Vastaus #128 : Elokuu 12, 2008, 23:00:16 »
Hem, hem... tämäpä se vasta hämmentävää on. Tein viisi testiä ja minulla tuli seuraavasti:

http://www.timidity.org/tests/house1.html
Korpinkynsi en tiedä mitä tästä pitäisi ajatella. En ole mikään tyhmä, mutta en kyllä mikään älypääkään. Luen kyllä paljon, mutta en kyllä niinkään koulukirjoja... oon kyllä hyvä tehtävissä joissa tarvitsee logiikkaa. Muuten en sitten tiedä...

http://hpfanit.vuotis.net/puuhaa/tupatesti.php
Luihuinen Tähän on vaikea sanoa mitään. Minussa on joitain Luihuiselle ominaisia piirteitä. Olen aika riidanhakuinen, tykkään pompotella ihmisiä jotka käyvät hermoilleni. Olen ovela, keksin usein pakokeinon hankalasta tilanteesta, mikäli vaan asia on sellainen, että valheet ja huijaaminen oikeasti pelastavat tukalasta tilanteesta...

http://www.injenn.net/~tania/slytherin.html
Luihuinen/Rohkelikko Laitoin tähän kaksi, koska en osannut Tv kysymyksessä päättää äänestääkö urheilua vai piirettyjä. Luihuisen perustelin jo, Rohkelikon perustelen seuraavan testin tuloksen yhteydessä...

http://quizfarm.com/quiz_repository/new/223958/
Gryffindor   
 63% 

Slytherin   
 50% 
Huffelpuff   
 38% 
Rawenclaw   
 25% 
Kuten huomaatte... Rohkelikko tuli. Minussa on kyllä rohkeuden (sekä typeryyden) piirteitä. Minulla ei ole mitään suuria pelkoja ja uskallan ottaa riskejä. Välillä kyllä kaduttaa jos riski on tullut otettua ja lopputulos on huono tai ei-niin-mieluinen. Elämä ei olisi kyllä mitään ilman minkäänlaista jännitystä.

http://quizfarm.com/test.php?q_id=1844N
Hufflepuff    
 63% 
Gryffindor   
 58% 
Ravenclaw   
 45% 
Slytherin   
 43% 
 Jep, jep... kyllähän me puuskupuhkin saatiin mukaan. Vaikka olenkin välillä aika syrjäänvetäytyvä ja yksin viihtyvä niin kai minä sitten olen luotettava ja lojaali ystävilleni. Enkä minä kiusaakaan ketään ellei minulla ole siihen hyvää syytä. Olen myös hyväksyväinen erilaisten ihmisten suhteen...

Eli minulle tuli kaikki tuvat kerran, ja sitten yhdessä testissä Rohkelikko/Luihuinen. Kai minussa on jotain piirteitä kaikkiin tupiin liittyen. Ehkä siinä on syy, miksi en ole koskaan oikein osannut yhdistää itseäni suoranaisesti mihinkään tupaan.

Primula

• Ankeuttaja
« Vastaus #129 : Elokuu 13, 2008, 17:27:33 »
Rohkelikko :66%
Korpinkynsi: 38%
Puuskupuh: 77%
Luihuinen: 46%

Said Hufflepuff, "I'll teach the lot, and treat them just the same."

Hufflepuff students are friendly, fair-minded, modest, and hard-working.

No kyl miussa on hieman puuskupuhia mutta samalla piilo rohkelikkoa.
Olen auttavainen ja ystävällinen lisäksi teen paljon töitä koulun eteen.
Piilo rohkelikkona uskalla tehdä rohkeita asioita jotka vaativat miulta paljon.
Mut luihuinen en oikein itseäni kunnolla osaa kuvitella vaikka osaan olla ilkeä ja pomotteleva muille.
Viisas en omasta mielestäni olen , joten sen takia korpinkynsi on viimeisenä valintana.

Poissa Barella

• Vuotis-kuollut
  • Vuotislainen
  • <3
    • Lohikäärmeliiga - Vuotishuispausjoukkue
« Vastaus #130 : Elokuu 15, 2008, 16:54:20 »
Luihuinen minä olen :) korpinkynsikin kelpaisi, mutta ei... tuossa hpfanien testissä asiaa hankaloittaa nuo vanhempieni suvut, mutta silti olen luihuinen. Perustelisin sen ehkä niin, että tykkään tahtomattakin näyttää, että minä olen se pomo. Olen myös joskus aika syrjäänvetäytyvä. Ehkä tämä luihuisjuttu johtuu myös siitä, että haluan olla luihuinen. Ehkä olen pohjimmiltani enemmän joku muu, mutta haluan silti osoittaa osaavani olla luihuinen.

Potterin tupajaot ovat ihan hyvät, mutta minusta oppilaat kilpailevat liikaa... Ja sitten Rowling on tehnyt luihuisesta liian pahan ja rohkelikosta liian hyvän tuvan. On ärsyttävää jos oppilaat luokitellaan "hyviksiin ja pahiksiin". Muuten tämä tupajuttu on käypä ratkaisu.

~Luihu Barella ;)
~Barella
Maailma on tulvillaan ylimaallisia olentoja, jotka kärsivällisesti odottavat älymme terävöitymistä.
                 -Eden Phillpotts

zew

• Ankeuttaja
« Vastaus #131 : Elokuu 25, 2008, 23:56:45 »
Toivoisin olevani Rohkelikkko. Tietyissä asiossa olen rohkea, uskallukseni on lähinnä kiinni siitä mitä päätän. (Tai siitä paljonko minulle maksetaan.) Jos päätän, että teen jotain, niin minä myös teen. Poikkeustapauksia on kyllä joskus tullut vastaan, tai siis niitä tulee aika usein. :D

Baletta

• Ankeuttaja
« Vastaus #132 : Syyskuu 01, 2008, 19:29:14 »
Noniin, tein tässä aikani kuluksi muutaman testin ja laitan tähän yhden testin tuloksen:

Gryffindor   
 63% 
Huffelpuff   
 50% 
Rawenclaw   
 38% 
Slytherin   
 13%

Voi hyvä luoja, minä kun luulin olevani Puuskupuh! Monet tosin sanovat minun kuuluvan Rohkelikkoon. Toisaalta, olen ehkä hieman liian ilkeä nykyään Puuskupuhiksi. Puuskupuhit viihtyvät muutenkin asioissa taka-alalla ja minä rakastan asioiden keskipisteenä olemista! Kaiken lisäksi olen aikas laiska. Nooh, ehkä minä sitten se Rohkelikko olen. * puhuu hieman nyreällä äänellä. *
Sekin pistää ihmetyttämään että minussa on enemmän Korpinkynttä kuin Luihuista, luulin sen olevan toisin päin. Okei, olen kyllä aika fiksu ja ahkera koulussa mutta siihen se sitten jääkin. Tuppaan joskus olemaan hieman itsekäs, ovela ja kunnianhimoinen. (kyllä, minun mielestäni kunnianhimoisuus on enemmän Luihuismaista) Mutta niin, miten vain.

sirrrex

• Ankeuttaja
« Vastaus #133 : Syyskuu 02, 2008, 14:00:41 »
Hp-fanien testissä saan aina Luihuisen, mutta tossa englanninkielisessä sain Rohkelikon. :'') Mistähän johtuis. En kyllä tajunnu osaa noista kysymyksistä ja oon huono vastaamaan noin niin ... En tajunnu kopsata niitä prosentteja, mutta Luihuinen oli alimmaisena reilulla kuudellakymmenellä prosentilla ja Rohkelikko ylimpänä 81 prosentilla.
En oo ikinä aatellu itteäni sellaiseksi "kylmäksi" luihuiseksi, joka säästäis aina ittensä ensin. Kuitenkin saan _aina testeistä tulokseksi Luihuisen. o_O Eli kai mä sit luihuinen oon. :'') Johtuu varmaan niistä periaatteista mitä arvostan; aitous, yrittäminen yms. En kuitenkaan tykkää yhtään siitä, että Rowling on tehnyt kaikista luihuisista liian pahiksia. Mihin ne kaikki kiltit luihuiset on joutuneet?

Poissa Azura

• ENFJ
  • Vuotislainen
  • do not go gentle
    • parasomnia
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #134 : Syyskuu 03, 2008, 18:16:16 »
Lainaus
Mihin ne kaikki kiltit luihuiset on joutuneet?

Eihän ne mihinkään päätyneet ole, kirja vain kuvaillaan Harryn näkökulmasta (Harry pitää Luihuisia pahoina.) Joten kenties luihuiset ovat (no ei välttämättä kaikki mutta ainakin osa) ihan mukavia ja hauskoja ihmisiä, jotka Rowling on tuonut vain väärässä valossa esiin Harryn näkökulmassa kirjoittaessa :))

Puuskupuh on noussut kummasti listallani lähiaikoina. En yhä ymmärrä Rohkelikon periaatteita, ne ovat minun mukaani liian "hyvismäiset" ja Rohkelikot vaikuttavat jotenkin sellaisilta kusipäiltä. Älkääs nyt tähän sanoko mitään, tarkoitan tällä nyt vain yleisesti niitä Rohkelikon periaatteita, Rohkelikko on ihan ookoo tupa ja minä tunnen montakin "Rohkelikkoa" ja tulen hyvinkin toimeen... :)))
"For if you're not afraid, how can you be really brave?"

- The Exploits of Moominpappa

Sirusho

• Ankeuttaja
« Vastaus #135 : Syyskuu 07, 2008, 23:22:50 »
Luihuiseen minä kuuluisin. Välillä olen hieman töykeä ja ilkeä joitain ihmisiä kohtaan. Olen myös tottunut saamaan tahtoni läpi. Arvostan kuitenkin rehellisyyttä ja aitoutta. Luihuiseen haluaisin siksi, että sieltä ne mahtavat noidat ja velhot tulevat.

Hp-fanien testin mukaan kuuluisin myös Luihuiseen.

Poissa Nadia

• mastermind
  • Vuotislainen
« Vastaus #136 : Lokakuu 02, 2008, 20:55:45 »
Muutan kantaani erittäin rajusti. Eli en olisi missään nimessä Luihuinen. En ikinä ikinä ikinä. Olen Puuskupuh. Henkeen ja vereen. Muutan Puuskupuhien arvoa arvojärjestelmässä täysin. En aio taipua siihen, että minua poljetaan kun jään muiden tupien jalkoihin. Eli ollaan me vaan ahkeria ja kilttejä, mutta kyllä selkärankaa pitää olla!

Luihuinen on sitä mitä nykyään inhoan. Kostonjanoa, töykeyttä, sisäpiirimäistä käytöstä sulkiessa muut tuvat ulkopuolelle, kerrassaan sietämätöntä juonittelua ja pilkantekoa toisen selän takana, kun ei uskalleta päin naamaa sanoa. Rohkelikot ovat liian tekopyhiä, ja Korpinkynnet liian kiusaavaisia myös. Korpinkynnessä on myös hirveät paineet, ja vaikka todistukseni sinne riittäisikin, en menisi. Rohkelikot ovat vain tekopyhiä, nostetaanpas vaan Rohkelikot jalustalle että saavat sokaistua omaan valoonsa. (Enkä yleistä taaskaan, joten älkää tulko saarnaamaan).
so throw your diamonds in the sky
we'll stay gold forever

Poissa Valkovuokko

• Orjuutettu kotitonttu
  • Vuotislainen
  • And give the kids a show.
« Vastaus #137 : Lokakuu 03, 2008, 14:37:27 »
Kaikki muut kävisivät, paitsi Puuskupuh. Eikös heitä ole aina kuvailtu sellaisiksi rehdeiksi, ahkeriksi ja (ainakin olen saanut tälläisen kuvan) vähän tyhmemmiksi? (En tarkoita loukata ketään.) En ole rehti ja ahkera ja olen ikäisiini verrattuna keskivertoa älykkäämpi.
En nyt tiedä tuosta Korpinkynnestäkään... Sinne olisin taas liian tyhmä. En ole mikään superhikke, vaikka saankin kokeista yleensä hyviä numeroita. En myöskään jaksa tehdä koulun eteen yhtään työtä, vedän kokeet läpi yhden kerran lukemisella. Ja vihaan matikkaa. (Älkää kysykö miten se liittyy tähän aiheeseen.)
Elikkäs, olisin luultavasti Rohelikko tai Luihuinen. Rohkelikko sen takia, että olen rohkea, en ollenkaan ujo tai sellainen. Ja Rohkelikosta on tullut suuria velhoja ja noitia(, kuten myös Luihuisestakin.)
Luihuinen siksi, että olen vähän... Pahis. :) Ja tykkään tuvasta muutenkin. (Ja olen aina ajatellut, että Draco on hyvännäköinen :P). Valehtelen aika usein ja olen ehkä hieman itsekäs.

~Valkovuokko
Can't you see the way she's crying,
well that's what keeps her trying.
If you want to keep the girl for as long as you live,
just break it apart her heart.

Poissa Nadia

• mastermind
  • Vuotislainen
« Vastaus #138 : Lokakuu 03, 2008, 15:15:03 »
Kaikki muut kävisivät, paitsi Puuskupuh. Eikös heitä ole aina kuvailtu sellaisiksi rehdeiksi, ahkeriksi ja (ainakin olen saanut tälläisen kuvan) vähän tyhmemmiksi?
Kuka on jossain määrin sanonut Puuskupuheja tyhmiksi? Kröh... kröh... Cedric Diggory... kröhöm... No minä en ainakaan kuvaile tyhmäksi sitä, joka olisi voittanut kolmivelhoturnajaiset ilman typerää Voldemortia. Ehkä tämä 'muiden lattiamattona' oleminen on saanut Puuskupuhit tuntumaan melko etäisiltä. Korpinkynnen, Luihuisen ja Rohkelikon tarkoitusperistä emme voi erehtyä. Joten Puuskupuhit ovat olleet vähän niinkuin sellaisia joilla teetetään kaikki, muutenhan heistä olisi enemmän juttua koko kirjassa. Korpinkynnet ja Puuskupuhit siten jäävätkin sivuun.

Mutta tyhmiä? Ehei.
we'll stay gold forever

Poissa Mab

• Vuotislainen
  • Meidän Korkeutemme
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #139 : Lokakuu 03, 2008, 15:44:50 »
Mä olisin varmaankin mieluiten Korpinkynnessä (ja useimmat testit sijoittaa mut sinne). Mä pidän opiskelusta ja olen ihan hyvä siinä, vaikka itse sanonkin. Lisäksi Korppari on vähän sellainen etäisemmäksi jäänyt tupa, joten siitä ei osaa sanoa sellaisia negatiivisia puolia kuin vaikka Rohkelikosta tai Luihuisesta. Ainoa ikävä asia, jonka mä oon siitä kuullut, on just tuo Nadian pari viestiä sitten mainitsema kiusaaminen, mutta mun käsittääkseni sen ei ole todistettu koskeneen ketään muuta kuin Lunaa, eikä missään ole sanottu, etteikö Luna olisi tullut kiusatuksi muissakin tuvissa. Eli en mä usko, että korpparit on muita kiusaavaisempia.

Puuskupuh on ollut kovassa nousussa mun listallani. Ehkä tää on osin vastareaktio yleiselle puusku-inholle, mutta mä oon toisaalta myös viime aikoina mietiskellyt enemmän Cedric Diggorya ja Zacharias Smithiä ja tullut siihen tulokseen, että molemmat ovat oikein mukavia hahmoja. Cedric vaikuttaa melkeinpä koko pottermaailman reiluimmalta ja kilteimmältä ihmiseltä (vaikka häneen ei tietystikään keretty tutustumaan kunnolla), toisin kuin monet muut, jotka ulottavat ystävällisyytensä ainoastaan "omiaan" kohtaan. Zacharias puolestaan, hän ei ole niin yleisystävällinen kuin Cedric, mutta musta hänellä on luonnetta. Hän on se, joka uskaltaa kyseenalaistaa ja tivata perusteita (esimerkiksi Albuksen kaartia kootessa) eikä hymistele massan mukana ja tykkää asioista vain siksi, että muutkin tykkäävät. Hän oli myös hauska kommentoija huispausmatsissa, huumorintajuakin löytyy. Niin, jos nyt mennään vähän yleisemmälle tasolle, niin mun mielestä puuskut ei siis ole mitenkään selkärangattomia. Eivätkä he ole musta myös mitenkään tyhmiä tai sellaisia ylijäämätupalaisia. Mä oon ajatellut Puuskupuhin enemmänkin suvaitsevaiseksi tuvaksi, sellaiseksi joka ei yritä ahtaa jäseniään tiettyyn muottiin, vaan antaa jokaisen olla oma itsensä ja tehdä tykkäämiään asioita. Toisaalta tuo ahkeruuden ylistys kyllä arveluttaa, mä oon patalaiska luonne, enkä edes arvosta kamalasti ahkerointia itsessään. Tietenkin jos tekee töitä jonkun hyvän asian eteen, niin se on ihan ok, mutta liian ahkerat ihmiset ovat saaneet aikaan paljon kaikkea ikävääkin, kuten vaikka lehtipuhaltimia. Olisivat mielummin laiskotelleet sen kehittelyn sijaan.

Johtuen varmaankin Puuskupuhin ja Korpinkynnen hiljaiselosta Potter-kirjojen taustalla, mä en tule liittäneeksi heihin ollenkaan samanlaista ylemmyydentuntoa ja sisäpiiriläisyyttä kuin Luihuiseen ja Rohkelikkoon. Näiden tupien huonot puolet on musta aika pitkälti samat: molemmat uskovat vahvasti oman tupansa ylemmyyteen, eikä mikään ole liian alhaista kun on kyseessä toisen päihittäminen. Toisaalta kummassakin tuvassa on varmaankin oikein hyvä yhteishenki, mutta taas sitten toisaalta jos ei sattuisikaan syystä tai toisesta sopeutumaan tuvan vallitsevaan linjaukseen, niin tulisi varmaankin aika ulkopuolinen olo. Eroina sitten on tämä juonittelu vs. perinteinen sankarillisuus. Mä itse tuntisin oloni huomattavasti mukavammaksi suunnitelmia laatiessa ja juonia punoessa. Taisteluun miekka kädessä ryntääminen ei sopisi mulle ollenkaan, (tyhmän?)rohkeus ei mulla riitä siihen. Toisaalta luihuiset on ehkä vähän liian kunnianhimoisia mun makuuni, joskin kunniaa useimmat rohkelikotkin taitaa olla metsästämässä. En mä osaa laittaa näitä kahta paremmuusjärjestykseen.

Mä muistan kun mä joskus keväällä mietin, että mihin tupaan en ainakaan haluaisi, niin vastaukseksi taisi tulla silloin Puuskupuh. Nyt se taitaa olla tosiaan toiseksi paras tupa, joskin erot Korpinkynteen on aika pieniä. Eikä Luihuinen ja Rohkelikkokaan mitenkään kaukana ole (ja niiden alhaisempaan sijoitukseen vaikuttaa tosiaan se, että niistä on lukenut enemmän huonoja juttuja, kun ne on Puuskupuhia ja Korpinkynttä enemmän esillä).

edit. Nadia kerkesi kirjoittamaan väliin, joten meillä on hiukan samoja juttuja viesteissä, en jaksa kuitenkaan tehdä asialle mitään ;)
"Kun hän on kohteliaimmillaan, hän on myös kavalimmillaan, mikä lienee pettämätön sivistyksen merkki." -J.M.Barrie, Peter Pan

Poissa Valkovuokko

• Orjuutettu kotitonttu
  • Vuotislainen
« Vastaus #140 : Lokakuu 03, 2008, 18:40:16 »
Kaikki muut kävisivät, paitsi Puuskupuh. Eikös heitä ole aina kuvailtu sellaisiksi rehdeiksi, ahkeriksi ja (ainakin olen saanut tälläisen kuvan) vähän tyhmemmiksi?
Kuka on jossain määrin sanonut Puuskupuheja tyhmiksi? Kröh... kröh... Cedric Diggory... kröhöm... No minä en ainakaan kuvaile tyhmäksi sitä, joka olisi voittanut kolmivelhoturnajaiset ilman typerää Voldemortia. Ehkä tämä 'muiden lattiamattona' oleminen on saanut Puuskupuhit tuntumaan melko etäisiltä. Korpinkynnen, Luihuisen ja Rohkelikon tarkoitusperistä emme voi erehtyä. Joten Puuskupuhit ovat olleet vähän niinkuin sellaisia joilla teetetään kaikki, muutenhan heistä olisi enemmän juttua koko kirjassa. Korpinkynnet ja Puuskupuhit siten jäävätkin sivuun.

Mutta tyhmiä? Ehei.

Viisasten kivestä sai sellaisen kuvan (ainakin minun mielestäni.) Harryhan sanoo jotain tyyliin "Minä olen taatusti Puuskupuhissa", kun hänelle selitetään tuvista, en nyt muista kuka selitti, olisiko ollut Ron tai Hagrid. Jotenkin sain myös sellaisen käsityksen, että kaikki ne joille ei muuta paikkaa löydy, laitetaan Puuskupuhiin.

Poissa Nadia

• mastermind
  • Vuotislainen
« Vastaus #141 : Lokakuu 03, 2008, 19:57:53 »

Mutta tyhmiä? Ehei.

Viisasten kivestä sai sellaisen kuvan (ainakin minun mielestäni.) Harryhan sanoo jotain tyyliin "Minä olen taatusti Puuskupuhissa", kun hänelle selitetään tuvista, en nyt muista kuka selitti, olisiko ollut Ron tai Hagrid. Jotenkin sain myös sellaisen käsityksen, että kaikki ne joille ei muuta paikkaa löydy, laitetaan Puuskupuhiin.
Mutta missä on sanottu heitä tyhmiksi? Siis jos ei ole luonnetta niin heitetään Puuskupuhiin, sen kyllä ymmärrän, mutta ei se tyhmyyttä tarkoita. Okei, sen verran offia, että lopetetaan tähän. :)
we'll stay gold forever

Poissa Valkovuokko

• Orjuutettu kotitonttu
  • Vuotislainen
« Vastaus #142 : Lokakuu 03, 2008, 20:13:21 »

Mutta tyhmiä? Ehei.

Mutta missä on sanottu heitä tyhmiksi? Siis jos ei ole luonnetta niin heitetään Puuskupuhiin, sen kyllä ymmärrän, mutta ei se tyhmyyttä tarkoita. Okei, sen verran offia, että lopetetaan tähän. :)

(Vika viesti :D)

Voin huomenna etsiä sen kohdan kirjasta. Siinä minun mielestäni sanottiin jotain sellaista, tai ainakin niin, että siitä sai sellaisen kuvan. Sorry, nyt ei ole aikaa etsiä.

Poissa Rainmaker

• Rukka-Peikko Takkutukka
  • Vuotislainen
« Vastaus #143 : Lokakuu 04, 2008, 02:16:40 »

Otapa nyt huomioon, että se on tuvista ja koko taikamaailmasta mitään tietämättömän Harryn mielipide asiasta. Ja kuten Mab aika hyvin sisäisti tuossa viestissään, Rohkelikossa on sitä ylemmyyden tunnetta ja sisäänpäinlämpenemistä, joten minusta ei ole mikään ihme, että Hagrid (joka mielestäni asiasta selitti ja joka muistaakseni oli Rohkelikko) antaa Puuskupuhista tällaisen kuvan. Puuskupuhille kilpailu ja paremmuuden havittelu ei ole niin tärkeää kuin rohkelikoille ja luihuisille, ja kaikki mikä on erilaista, on luonnollisesti käsittämätöntä. Ja kun sen vielä yhdistää aikaisemmin mainittuun ylemmyyden tunteeseen sekä sisäpiiriyteen, siinä muodostuu helposti kaikenlaisia käsityksiä muiden tupien huonoista puolista. Tietysti puuskupuhilaiset saattavat vaikuttaa "tyhmiltä", jos heitä vertaa korpinkynsiin, joiden älykkyyttä oikein korostetaan, tai luihuisiin, jotka käyttävät kykyjään kunnianhimoisiin toimiin, mutta se ei kuitenkaan kerro mitään puuskupuhien tyhmyydestä tai älykkyydestä. Sitä paitsi älykkyyttäkin on monenlaista. He eivät ehkä kanavoi sitä yhtä näkyvällä tavalla kuin vaikka korpinkynnet tai yhtä aggressiivisesti kuin rohkelikot ja luihuiset, mutta ehkä juuri siinä piilee heidän tupansa hienous: he eivät riko sääntöjä tai aiheuta typeriä selkkauksia. Eivätkö siis tältä kannalta katsottuna puuskupuhit ole vaikkapa luihuisia ja rohkelikkoja järkevämpiä? Ja jos puuskupuhit todella ovat tyhmiä, miten kummassa Cedric selvisi niin pitkälle kolmivelhoturnajaisissa (ja kuten Nadia sanoi, olisi myös voittanut)?

Puuskupuhin näkeminen jämätupana on jotakuinkin ärsyttävää, koska minä en näe sille mitään kunnollista perustetta. Myös tällä tuvalla on omat vaatimuksensa, ja ne ovat ahkeruus ja rehtiys, joihin juonittelevat ja matalimman aidan yli kulkevat eivät yllä. Ei mielestäni voi sanoa, että jos ei ole rohkea, älykäs tai kunnianhimoinen, joutuu Puuskupuhiin. Ihan yhtä hyvin voisi sanoa, että jos ei ole älykäs, ahkera ja kunnianhimoinen, joutuu Rohkelikkoon. Ja vaikka ei kuuluisikaan esimerkiksi Korpinkynteen, voi silti olla älykäs, niin kuin Hermione. Eikä rohkeuskaan riipu aina tuvasta. Ajatellaan nyt vaikkapa Kalkarosta. Henkilö voi olla vahva tai huono monissa asioissa. Esimerkiksi rohkelikko saattaa olla erittäin rohkea ja peloton, mutta kuitenkin laiska ja saamaton, säännöistä piittaamaton ja juonittelija, tai korpinkynsi tietää kaiken kirjoista, mutta emotionaalisesti kylmä kuin jää ja ehkä hänen viisautensa perustuukin vain kirjoihin eikä todelliseen älykkyyteen.

Jos minulta kysytään, tuvista on enemmän haittaa kuin hyötyä. Juuri niiden takia syntyy ennakkoluuloja ja sisäpiirejä, jotka sitten kilpailevat keskenään, eriarvoistuvat ja joutuvat eroon toisistaan, kunnes joudutaan Pottereissa kuvattuun tilanteeseen. Toki tuvissa voidaan kokea suurta yhteishenkeä ja solmia elinikäisiä suhteita, mutta miksei näin voisi tehdä myös tavallisissa luokissa? Ylipäätään Pottereita lukiessa kannattaa muistaa, että asioita tarkastellaan Harryn näkökulmasta, ja jos jokin Harryn mielestä näyttää huonolta, se saattaa näyttää siltä myös lukijan silmin. Monesti Harryn mielipiteet ovat niin vahvoja, ettei lukija voi välttyä niiltä. Minäkin, vaikka tiedostan tämän asian, näen luihuiset sangen negatiivisena joukkona.

// Aivan, Nadiahan se oli. :) Virhe korjattu.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 04, 2008, 11:56:03 kirjoittanut Rainmaker »
Yhä, marras-iltana, kuljemme kahden. | "I AM VAMPIRE. HEAR ME TWINKLE." | Destination anywhere | There's a meaning to all that fades.

Poissa Mab

• Vuotislainen
  • Meidän Korkeutemme
« Vastaus #144 : Lokakuu 04, 2008, 09:57:10 »
Mä nyt innostuin kaivamaan esille tuon ykköskirjan Puuskupuh-luonnehdinnan. Huomasin samalla, että sivua aiemmin Malfoykin ilmaisee mielipiteensä Puuskupuhista sanomalla, että jos joutuisi sinne, niin hän varmaan lähtisi pois. Malfoy nyt on Malfoy, mutta ei puuskut tässäkään mitenkään kauniissa valossa esiinny (ja tää oli eka kerta, kun Puuskupuh tuli esille, joten antaahan se lukijalle aika huonon alun).

Mutta tuo varsinainen kohta:
'And what are Slytherin and Hufflepuff?'
'School houses. There's four. Everyone says Hufflepuff are a lot o' duffers, but-'
'I bet I'm in Hufflepuff,' said Harry gloomily.
'Better Hufflepuff than Slytherin, said Hagrid darkly. 'There's not a single witch or wizard who went bad who wasn't in Slytherin. You-Know-Who was one.'

Kaiken kaikkiaan mä komppaan Rainmakeria suurin piirtein hänen koko viestinsä osalta. Musta tuosta pätkästä näkee hyvin, että Hagrid puhuu vain huhujen ja ennakkoluulojen pohjalta ("kaikki sanovat, että puuskupuhit ovat tunareita"). Ei hän sano tuntevansa montaa puuskua ja tulleensa huolellisen harkinnan jälkeen siihen tulokseen, että kyseessä on tunareiden tupa. Luihuistenkin kohdalla hän tuntuu heittävän sen kummemmin miettimättä tavanmukaista herjaa, mutta siinä hänellä on sentään joitain faktoja väitteidensä tueksi - joskin aika rankasti yleistettynä (tässä vaiheessahan Hagridilla oli ainakin vankka käsitys Siriuksen syyllisyydestä, ja muutenkaan mä en usko etteikö yksikään ei-luihuinen olisi muka liittynyt Volden joukkoihin).

Niin, mä en btw voi kerätä kunniaa Cedricin kolmivelhoturnajaissaavutusten mainostamisesta, se oli Nadia :)

Siinä mä oon eri mieltä Rainmakerin kanssa, että tupiin lajittelu on enemmän haitaksi kuin hyödyksi. Musta se on periaatteessa ihan hyvä juttu, koska tupa on kuitenkin eräänlainen perheen korvike. Oppilaathan asuvat suuren osan vuodesta Tylypahkassa. Siksi musta on tärkeää, että pääsee sellaisten ihmisten luo, joiden kanssa tuntee olonsa kotoisaksi, on yhteisiä mielenkiinnon kohteita ja niin edelleen. Tosin homman pitäminen asiallisena ja toimivana vaatii paljon, enemmän kuin mitä nykytilanteessa (tai siis potterkirjojen tapahtuma-aikana) tehdään. Esimerkiksi opettajakunnan pitäisi kohdella eri tupia ehdottoman tasapuolisesti, eikä liemimestarien tai (etenkään!) rehtorien pitäisi päästä suosimaan omiaan ja laiminlyömään muita. Niinikään jonkun muun auktoriteetin kuin lajitteluhatun pitäisi korostaa tupien välistä yhteistyötä ja rinnakkaiseloa, eikä niin että ainoat valvotut ja kannustetut kohtaamiset olisivat huispausmatseja, ne kun eivät yksinomaan mitään rauhan ja rakkauden tunteita luo tupien välille. 

Taisi jäädä offiksi suurin piirtein koko viesti :)
"Kun hän on kohteliaimmillaan, hän on myös kavalimmillaan, mikä lienee pettämätön sivistyksen merkki." -J.M.Barrie, Peter Pan

Poissa Valkovuokko

• Orjuutettu kotitonttu
  • Vuotislainen
« Vastaus #145 : Lokakuu 07, 2008, 17:00:16 »
'And what are Slytherin and Hufflepuff?'
'School houses. There's four. Everyone says Hufflepuff are a lot o' duffers, but-'
'I bet I'm in Hufflepuff,' said Harry gloomily.
'Better Hufflepuff than Slytherin, said Hagrid darkly. 'There's not a single witch or wizard who went bad who wasn't in Slytherin. You-Know-Who was one.'

Juuri tuota kohtaa tarkoitin, siitä saa sellaisen kuvan, että Puuskupuhit eivät ole mitenkään erityisen älykkäitä. Cedric tietysti kumoaa väitettä hieman, mutta kun ensivaikutelma oli tuo... Jäi jotenkin outo kuva Puuskupuheista.

Poissa Mab

• Vuotislainen
  • Meidän Korkeutemme
« Vastaus #146 : Lokakuu 07, 2008, 17:46:08 »
Joo, ei puuskut tule mitenkään ihaillussa sävyssä esille. Mäkin aika pitkään ajattelin sitä sellaisena kakkosluokan tupana, ihan vain noiden luonnehdintojen perusteella. Mutta Pottereissa on onneksi se erittäin hyvä puoli, että Rowling ei edes yritä tehdä kerronnasta mitenkään kaikkitietävää tai puolueetonta. Suurin piirtein kaikki kerrotaan Harryn näkökulmasta ja Harry hengaa pääasiassa rohkelikkojen kanssa. Tuo Puuskupuh-pätkä on vain Hagridin mielipide ja Hagrid on vain rohkelikko. Jos Harry olisi jutellut puuskuista ekana matami Verson kanssa, Puuskupuh olisi taatusti näyttänyt aivan erilaiselta alusta lähtien, ei Verso olisi varmaankaan luonnehtinut sitä tunareiden tuvaksi ;)

Ensivaikutelmista on tosiaan ikävän vaikea päästä eroon, kyllä mulle vieläkin tulee puuskuista ikään kuin vaistomaisesti ekana mieleen sellaiset henkilöt, jotka touhuaa enemmän kuin ajattelee. Mutta enköhän mä joskus pääse siitä yli ja kykene ajattelemaan puuskuja heti sellaisella kunnioituksella kuin he mielestäni ansaitsevat. Eli enemmän tunnettujen puuskujen - kuten Cedricin ja Zachariaksen - persoonien kautta kuin Hagridin (ennakkoluuloisten ja ilmeisen perusteettomien) tölväisyjen

Durden

• Ankeuttaja
« Vastaus #147 : Lokakuu 15, 2008, 00:59:37 »
Kyllä se pitää nyt vihdoin itelleni myöntää, että Korpinkynteen kuuluisin. En oo kuitenkaan mikään yliviisas, mutta ajattelen aina järjellä kaikki tekemiset ym. Ala-asteella sain aina kymppejä ja näin, mutta yhessä vaiheessa piti vähän löysentää otetta... Nykyään saan semmosia keskiarvonumeroita, mutta kymppejä saisin vieläkin jos kävisin koulussa enemmän... Tein nyt tossa netissä pari testiä ja ne kaikki osotti mut Korpinkynteen.

Poissa Metsis

• Vuotislainen
  • Curiouser and curiouser
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #148 : Lokakuu 21, 2008, 16:27:57 »
löysin testi ja tein se ja olen korpinkynsi. no tavallaan tiesin sen sillä korpinkynsi on lempitupani ja olen melko viisas (vaikka itse sanonkin) minussa oli myös paljon rohkelikkoa ja puuskupuhia joten kai olen sitten rohkea ja reilu... luihuista minussa oli yllättävän paljon... en pidä luihuisesta tupana mutta en sano että siellä olisi pahampi ollu kuin missä tahansa muussa tuvassa.

tässä on ne testin tulokset:

Rohkelikko 84%

Korpinkynsi 89%

Puuskupuh 85%

Luihuinen 47%
'Cause though the truth may vary
this ship will carry our bodies safe to shore.

Durden

• Ankeuttaja
« Vastaus #149 : Lokakuu 21, 2008, 16:32:00 »
Testejä löytyy ja täältä tai täältä.

//Huhutar poisti toimimattoman linkin
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 22, 2009, 22:10:22 kirjoittanut Huhutar »