Kirjoittaja Aihe: Astiasto (kerääminen ja muu aiheeseen liittyvä)  (Luettu 8173 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa nostalgie

• Kaipuu
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
Vs: Astiasto (kerääminen ja muu aiheeseen liittyvä)
« Vastaus #25 : Heinäkuu 31, 2008, 18:25:11 »
Hmm, itse kyllä keräilen astioita, mutta en voi sanoa olevani niinkään haksahtanut tähän astiastokeräilyyn kuin pari muuta ystävääni. Noh, toivon kyllä jouluna ja synttäreinä joitain astioita, mikäli joku ostaisi, mutta yleensä minun ei tarvitse edes sanoa toivettani ääneen, koska kummitätini ostaa minulle lahjaksi astioita pyydöistä huolimatta. Pari astiaa olen itse ostanut, mutta koen tämän suuremman ostelun tärkeämmäksi lähempänä kotoa poismuuttoa. Se on ensi vuoden duuni sitten :)

Tällä hetkellä minulla on Iittalan Mariskooli -sarjasta kaksi skoolia, väreinä kirkas ja vaaleansininen. Mielestäni ne ovat ihan nättejä, ja varsinkin kynttilän kanssa luovat kaunista tunnelmaa. Seuraavaksi voisin haaveilla pomeranssin ja hiekan väreistä.
Lisäksi minulla on Iittalan teemaa, valkoisia kuppeja ja aluslautasia. Äitini osti meille kaappiin "koristeeksi" (eli käyttämättömäksi) Iittalan Bottnaa, ja lupasi ne minulle, kun mahd. ensi vuonna lennän pesästä pois. Bottnasta pidän erityisesti, koska tykkäilen yksinkertaisista muodoista ja kuvituksesta. Silti on kiva, että kupeissa ja lautasissa on silti jotain, mitä katsella!

Alvar Aalto -collection houkuttelisi minua skooleineen ja kynttilälyhtyineen... ehkäpä äiti lahjottaisi minulle yhden skooleistaan ^^ (Lisäksi kaapissa viruu penikkana saatuja lammas -ja sydänmukeja, jotka mahdollisesti heivaan mukanani vara-astiastoksi...)

// Ja ainiin! Totta minulla on myös ihastuttavaa Muumisarjaa. Löytynee Rantaelämää -sarjasta kuppi ja syvä lautanen, sekä musta Muumipappa-muki. Nämä Muumi-mukit eivät katso ikää, sillä ne ovat mielestäni aivan loistavia!
« Viimeksi muokattu: Elokuu 05, 2008, 00:44:39 kirjoittanut nostalgie »

Poissa Kutale

• live like horses
  • Vuotislainen
    • last.fm
  • Pottermore: WolfEcho8
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #26 : Heinäkuu 31, 2008, 20:01:26 »
Minä myöskin kerään muumimukeja! Pidän muumeista yleensäkin, joten onhan mukeja oltava. Mielestäni hienoimpia ovat ne vanhat, joissa on monia pieniä kuvia. Juuri nyt meillä (kaikki eivät siis ole minun)  on yhteensä 14 mukia, joista on noin puolet vanhanmallisia. Lahjaksi useimmat ovat saatu.
Käsittääkseni vanhat, joissa on vuosiluku, alkavat olla aika arvokkaita, kuten myös ne kausimukit. Siksipä nuo arvokkaimmat ovat meillä vitriinissä eikä käytössä ollenkaan.
Vanhin mukini on sellainen vähän pienempikokoinen ja pyöreämpi Pikku Myy -muki, jonka pelkään koko ajan rikkoutuvan.
Äiti on luvannut kaikki mukit minulle sitten joskus, koska veljeni niitä tuskin haluaa.
Muumilautasia minulla ei ole, en oikein tykkää niistä. Näyttävät vähän .. vääristyneille ?
Noista kausimukeista en myöskään oikein välitä, paitsi joulu/talviaiheisista.

Muumien lisäksi meillä on todella vanha Iittalan musta/keltainen astiasarja, en ole ihan varma mitä mallia se on. Ehkä Teema ? Myös Alvar Aalto -kokoelman astioita on pari. Taitaa meillä olla pari Mariskooliakin, ja aika monta Kivi-kynttilälyhtyä.

Mielestäni käyttökelpoisten astioiden keräily on aika järkevää, koska onhan se hyvä olla omat astiat ainakin sitten kun muuttaa pois kotoa. Ja muutenkin niille on tietysti käyttöä. Etenkin lahjana ne ovat hyviä, niin ei tarvitse itse ostaa kaikkia.
imagine none of this is real

Poissa Heli

• Luihu
  • Vuotislainen
« Vastaus #27 : Elokuu 01, 2008, 19:54:38 »
Itseasiassa juuri eilen äiti tokaisi minulle:
" Tarja haluaa tietää millaista astiastoa toivoisit ylioppilas lahjaksi?"

Tarja on siis kummitätini ja olin hiukan huuli pyöreänä siinä. En ole koskaan kerännyt mitään astiastoa ja olen hiukan hukassa näiden kanssa. Olisiko Arabian Teema sarja kaikkein turvallisin vaihtoehto? Osaisko joku suositella jotakin astiastoa? Millaisia värejä yleensä kannattaisi valita? Varmaan melko neutraaleja näin alkuun?
"That boy’s soul is not yet so damaged,” said Dumbledore. “I would not have it ripped apart on my account.”
“And my soul, Dumbledore? Mine?”

Poissa gnomad

• Hämärän
  • Vuotislainen
  • Severus & Remus by Ildi
« Vastaus #28 : Elokuu 01, 2008, 20:11:11 »
Eipä ole tällainenkaan asia ikinä tullut mieleen eikä ennen vastaan, että astioita kerättäisiin tulevaisuuden varalle. Kapioarkkuja olen nähnyt museoissa.
Kun äiti muutti pois kotoa, laitettiin kaikki tasan. Äiti valitsi ensin, kun hänen ne nyt ensisijaisesti olivat, mutta minullekin jäi tarpeeksi, jotta sadalle vieraalle saa ruokaa ja juomaa tarjottua. Jos olisin aloittanut tyhjästä, olisin suunnannut kirpparille. Aika sama, miltä astiat näyttävät, kunhan vastaavat tarkoitustaan. Oleellista on, mitä niiltä tarjotaan.
I like my heroes the same way I like my chocolate: dark, slightly bitter and with more of a bite than sweetness - fanfic writer McKay

Poissa nostalgie

• Kaipuu
  • Vuotislainen
« Vastaus #29 : Elokuu 05, 2008, 00:38:26 »
Olisiko Arabian Teema sarja kaikkein turvallisin vaihtoehto? Osaisko joku suositella jotakin astiastoa? Millaisia värejä yleensä kannattaisi valita? Varmaan melko neutraaleja näin alkuun?

Arabian Teema? Hmm, mahdatkohan tarkoittaa Iittalan Teemaa? Minun tietojeni (ja Arabian nettisivujen) mukaan Arabia ei valmista Teema-sarjaa. Noh, jos puhut Iittalan Teemasta, minä suosittelen sitä lämpimästi. Se on hyvä valinta varsinkin ensimmäiseksi astiastoksi, koska sen on yksinkertainen ja siitä on helppo kerätä vähän joka sorttia, kuppeja, lautasia, vateja... Siinä on myös hillityt värit, jotka kulkevat ajan mukana. Lisäksi luulen, että Teeman yksinkertaisten muotojen vuoksi se ei lähde pois muodista. Itselläni on valkoista Teemaa, ja se on sinänsä hyvä väri, että se sopii kaikenlaisen sisustuksen kanssa, ja vaikka esim. turkoosi olisi parin vuoden päästä kauhean näköinen, valkoinen ei varmasti ole. Valkoisen rinnalle tai sijaan on helppo myös ostaa mustaa Teemaa, jos mustasta tykkänee, sekä esim. keltaista tai hiekkaa. Ne ovat neutraaleja värejä, ja nättejä lisäksi :)
Lisäksi Arabialla, Iittalalla ja monella muulla astiasarjojen valmistajalla on varmasti monia, sinua miellyttäviä astiastoja!

Jos et ole jo käynyt, niin kannattaa käydä ainakin Iittalan, Arabian ja Pentikin nettisivustoilla, sieltä löytyy varmasti apua.

Hyh, kuulostan ihan joltain astiakauppiaalta, mutta toivottavasti oli apua! En ole oikeasti niin hairahtanut astioihin, kuin tämä ehkä antaa ymmärtää! :D
« Viimeksi muokattu: Elokuu 05, 2008, 00:43:30 kirjoittanut nostalgie »

Poissa Helena T

• Keijukaismuori
  • Vuotislainen
  • Pottermore: AccioQuill137
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #30 : Elokuu 05, 2008, 09:25:17 »
Kolmen lähekkäin syntyneen lapsen (nyt jo aikuisen) äitinä kannatan astioiden, aterimien ja ruuanlaitto välineiden keräämistä eli pyytämistä myös muilta sukulaisilta ja kummeilta. Siksi että ainakin meille olisi ollut lähes mahdotonta taloudellisesti "varustaa" kaikkia kolmea maailmalle, kun lähdön hetket olivat reilun vuoden sisällä. Totta kyllä, kirpputoreilta saa tavaraa, joka täyttää yllä mainituiden esineiden käyttötarkoituksen. Kuitenkin jos on mahdollista vuosien aikana saada yhtenäinen "setti", niin miksei käyttäisi tätä mahdollisuutta.

Lapsille alettiin antaa lahjaksi näitä juttuja tuossa 10-vuotissyntymäpäivän aikoihin tai heti kohta jälkeen. Ja ainakin meillä kummit ja mummit eivät läheskään aina ostaneet tätä keräilysarjaa, vaan toivat jotain ihan muuta. Joskus lapset eivät olleet ihan hirveän iloisia lahjoistaan, mutta nyt aikuisena he osaavat antaa niille arvoa. Etenkin kun pienellä opiskelijan talousrahalla pitäisi vielä ostaa "syömävälineitä". Ja kavereilta on tullut positiivista palautetta siitä, kuinka mukavaa on saada tarjoilua yhtenäisestä kattauksest
Kaiken kaikkiaan yritän tässä innostaa nuorisoa tarpeellisten astioiden keräilyyn, vaikka se voi tuntua tässä hetkessä turhalta ja ikävältä asialta.

Poissa Spectre

• Wraith
  • Hirnyrkki
« Vastaus #31 : Elokuu 05, 2008, 11:27:46 »
Ja kavereilta on tullut positiivista palautetta siitä, kuinka mukavaa on saada tarjoilua yhtenäisestä kattauksest
Kaiken kaikkiaan yritän tässä innostaa nuorisoa tarpeellisten astioiden keräilyyn, vaikka se voi tuntua tässä hetkessä turhalta ja ikävältä asialta.

Olen myös huomannut, että nuoret melko aikaisessa vaiheessa alkavat jo arvostaa esim. yhtenäistä kattausta ja tuntevat astiastoja ulkonäöltä (esim. Arabia, Pentik, Pomona jne). Omassa tuttavapiirissäni on omaksi riemukseni jonkin verran nuoria (ja jopa miehiä), jotka ovat hyvinkin vannoutuneita astiaston keräilijöitä :). Se on hauskaa ja jotenkin liikuttavaa. He keräävät astioita aina parillisen määrän, että kun sitten joskus perustavat pienen perheen sen tulevan elämänkumppanin kanssa, söpöä. Ehkä kaukaa haettua, mutta osaavatko nuoret nykyään olla hieman kauaskatseisempia, kuin vaikkapa silloin, kun minä olin rippikouluiässä? Vai onko nykyajan malli sellainen, teeveestäkin puskee jatkuvasti kaikenmaailman ruoka-ja sisustusohjelmia. Kai siinä väkisinkin joitain vaikutteita tarttuu :).

Poissa Heli

• Luihu
  • Vuotislainen
« Vastaus #32 : Elokuu 05, 2008, 11:55:01 »
Olisiko Arabian Teema sarja kaikkein turvallisin vaihtoehto? Osaisko joku suositella jotakin astiastoa? Millaisia värejä yleensä kannattaisi valita? Varmaan melko neutraaleja näin alkuun?

Arabian Teema? Hmm, mahdatkohan tarkoittaa Iittalan Teemaa? Minun tietojeni (ja Arabian nettisivujen) mukaan Arabia ei valmista Teema-sarjaa. Noh, jos puhut Iittalan Teemasta, minä suosittelen sitä lämpimästi.

Minähän sanoin että olen aivan virgin astiastojen kanssa! :: ''D Kiitos oivasta korjauksesta! Teema vaikuttaa minusta nyt kaikkein parhaimmalle vaihtoehdolle. Kiitoksia kovasti.
"That boy’s soul is not yet so damaged,” said Dumbledore. “I would not have it ripped apart on my account.”
“And my soul, Dumbledore? Mine?”

Poissa Vilena

• Hirnyrkki
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #33 : Huhtikuu 10, 2009, 15:49:30 »
Nyt alkaa astiaston kerääminen olla jo viimeistään ajankohtaista minulle. Tänä keväänä on luvassa lakkiaiset, jotka taitavat olla aika lailla ainoa mahdollisuuteni saada lahjaksi astioita pitkään aikaan. Seuraavan kerran varmaan sitten, kun menee naimisiin :P Joka tapauksessa, minulla ei vielä ole mitään tiettyä sarjaa, jota keräisin, ja olemmekin tässä muutaman kuukauden ajan poikaystävän kanssa miettineet, mikä olisi sellainen astiasto, jota alkaisimme yhdessä kerätä. Tällä hetkellä meillä on hajanaisia laseja, mukeja ja lautasia, joko tutuilta saatuja tai sitten Ikeasta ostettuja. Lautasiakin on kuitenkin niin vähän, että niitä on joka tapauksessa ostettava lisää - miksei sitten aloittaisi keräämään kunnon astiastoa.

Jonkin verran olen katsellut juuri noita Pentikin, Arabian ja Iittalan astiastoja, ja vaikka esimerkiksi Pentikillä olisi parikin mielenkiintoista astiastoa, on niidet hinnat sitten aika kovat. Ja tosiaan, kun enää ei ole oikein kuin nuo lakkiaiset edessä ja rippijuhlat sun muut jääneet jo taakse, joutuisi suurimmat osan astioista ostamaan itse. Ja ei minulla ole varaa laittaa kahtakymppiä yhteen lautaseen..

Ehdoton vaatimus astiastolle on se, että matalat, isot lautaset ovat todellakin isoja, halkaisija 26-28cm. Laitojen pitäisi olla matalat, en halua sellaisia reunoja kuin esimerkiksi Teemoissa on. Ja värimaailma tulee olemaan joku melko neutaali. Arabian 24h voisi hyvinkin olla sellainen mallisto, johon miellyn. On vain niin uskomattoman vaikeaa tehdä sitä lopullista valintaa astiastosta! Vaikka tykkäänkin kovasti siitä Iittalan Taika-mallistosta, en lähtisi sitä kuitenkaan hankkimaan, kun se on niin kirjava. Mutta toisaalta se olisi niiin ihana, juuri se sinipohjainen. Vaikkakin poikaystäväni ei siitä tykkää yhtään, eli se kaatuis kyllä jo siihen... Meitä kun on kaksi valitsemassa yhden sijaan :D Onneksi ollaan kuitenkin yhtä mieltä siitä, että yksinkertainen on viisas valinta.

Olen tässä siis mielessäni pyöritellyt, että onko laadukas astiasto edes niin välttämätön? Kyllähän sitä pärjää vaikka niillä Ikean lautaisilla ja laseillakin. Mutta totuushan on se, että jos lähtee ostamaan jotain markettimallistoa tai muuta, ei niitä enää parin vuoden päästä saa mistään ostettua. Olisi siis järkevää ostaa astiastoa, joka ei ihan heti ole katoamassa markkinoilta. Ei minua kyllä kuitenkaan hirveästi harmita, vaikken ole aiemmin saanut aloitettua astioiden keräämistä. Ja eihän sitä astiastoa tarvitse kerralla saada kasaan, tässä pikkuhiljaa kun täyttäisi astiakaappia uusilla ja siirtäisi sitä mukaa sitten vanhoja pois, vaikkapa pikkusiskoa odottamaan. Ehkä voisinkin tässä joku päivä lähteä vaikka Stockmannille katselemaan, millaisia astiastoja siellä on tarjolla, ja ehkä vihdoin ja viimein tehdä joitain päätöksiä.
Humor me.

Rusba

• Ankeuttaja
« Vastaus #34 : Toukokuu 10, 2009, 13:28:35 »
Kerään muumiastioita, en muuta. Ensimmäisen muumimukini sain rippilahjaksi, sitten äiti osti pari ja päätin ruveta keräämään niitä. Sen jälkeen sainkin muumiastioita joululahjaksi, synttärilahjaksi, nimipäivälahjaksi, kesänaloittajaislahjaksi... Nyt on kaikki mukit, kulhot ja matalat lautaset, paitsi niitä ihan vanhimpia ja arvokkaimpia mukeja en ole onnistunut haalimaan kuin yhden. Saishan niitä huuto.netistä, mutta on niin älyttömän kalliita sellaiset harvinaisuudet, ettei kehtaa paljon ostella.

En sitten tiedä, pitäisikö jotain sarjaa alkaa lisäksi keräämään. Ei jotenkin yhtään kiinnostaisi, mutta olisihan se hyvä olla jotain lasejakin ja isompia matalia lautasia sitten, kun muutan pois kotoa. Se tosiaan saattaa tapahtua hyvällä tuurilla jo vuoden päästä, niin että aikaa ei kyllä ole liiaksi asti. Ruokailuvälineitä sain viime jouluna lahjaksi, mutta ei niitäkään kyllä ole tarpeeksi. Ehkäpä sitten yo-lahjaksi (mikäli minusta ylioppilasta ikinä tulee) voisi sukulaisilta pyytää jotain sarjaa, kunhan keksisi, mikä olisi kiva.

Missään varastossa en muumiastioita ole voinut pitää odottamassa, että muutan pois kotoa. Ne on niin ihania, että piti heti ottaa käyttöön. Ei niitä ole rikki mennyt tai mitään (paitsi yhdestä mukista lähti kahva :< ), pitää yrittää jatkossakin käsitellä varoen rakkaita astioitani.

Poissa samettiina

• huoleton huuliharppuilija
  • Aurori
  • *
  • Pienestä kipinästä voi syntyä roihuava liekki
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #35 : Joulukuu 22, 2009, 20:45:09 »
Astiastot, jahash. Itse olen juuri siinä iässä, kun joka suunnalta näyttää tulevan kaikenlaista kippoa ja kuppia. Kivahan se on niitä saada, mutta eivätpä pahasti taida samoihin astiastoihin kuulua. Enkä itsekään tähtää mihinkään astiastoon, eli minkäänlaisen astiaston kerääjäksi minua ei voi sanoa.

Minulle on siis yksi haile, minkälaisesta kupista juon ja minkälaiselta lautaselta syön. Tässä iässä itseäni ei jaksa kiinnostaa tällaiset asiat, enkä osaa niille antaa arvoa. Ehkä sitten vanhemmalla iällä, sitten joskus.
Olen syytön kaikkeen siihen, mistä kehtaatkin minua epäillä.

Poissa Bloody Princess

• Vuotislainen
« Vastaus #36 : Toukokuu 02, 2013, 17:39:08 »
En voi vielä toistaiseksi sanoa jemmaavani mitään astiastoa, mutta muumimukeja kerään siinä määrin että otan niitä iloisesti vastaan, jos lahjaksi saan. Ensimmäisen muumimukini, Nipsun, sain rippilahjaksi eräältä kummipariskunnalta, loput tällä hetkellä löytyvistä kuudesta olen muistaakseni saanut ihan kotiväeltä. Muut mukit ovat Rakkaus, Tiuhti ja Viuhti, Mymmeli, Saippuakuplia ja Talvimetsä.

Niin, ja onhan minulla pari kappaletta Iittalan sinisehköjä Kartio-lasejakin, lehmän kuvalla varustettuja. Sain ne täysin odottamattomasti kun olin 7. luokalla tetissä tilallisen ystäväperheemme luona.

Nyt kun oikein aloin miettiä, on minulla Hackmanin Tuulia-perusruokailuvälineetkin. Ne ostettiin meille joskus vuonna kuusi ja koivu, nimeni kun sattuu olemaan Tuulia. :D Okei, mutta pitää silti paikkansa etten vielä toistaiseksi kerrytä mitään astiastoa.

Täytän huomenna 18 enkä tiedä, tipahtelisiko taivaalta tällä kertaa astioita tai muita vastaavia. Muumimukia voisin veikata, ja kun kerran Muumeista pidän niin en pistäisi ollenkaan pahakseni. Muistan veljeni saaneen ikäisenäni tai ehkä vähän vanhempana jos jonkinlaista kuppia, kippoa ja kahvinkeitintä, mutta minut aiotaan ilmeisesti pitää kotona niin pitkään kuin mahdollista. :D En sitten tiedä miten kummit sun muut aikovat varustautua keittiötarvikkeiden suhteen, kaikki ovat muistaakseni olleet enempi lahjakortti-ihmisiä tässä viime vuosina. Niistäkin opiskelija toki kiittää.

Jotakin astiastoa olisi kyllä ihan mukava alkaa keräillä hamassa tulevaisuudessa siintävän muuttopäivän varalle. En sitten tiedä ollaanko suvussamme muutenkaan orientoituneita astialahjoihin, äitinikin varjelee Arabian Uhtua-astiastoamme (tai ei astiasto kokonainen ole, mutta lautasia on joka lähtöön ja jonkin sortin tarjoiluastioitakin löytyy) melkein henkensä kaupalla koska hankki sen itse opiskeluaikoinaan.

//Lisäilyä koska ikääntyvän huononeva muisti.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 02, 2013, 17:48:00 kirjoittanut Bloody Princess »

Poissa Dewie

• Vuotislainen
  • Pottermore: HazelNight86
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #37 : Toukokuu 02, 2013, 18:59:44 »
Meillä kotikotona on "kerätty" muumimukeja mun syntymästä asti, eli yli 20 vuotta. Aluksi se oli vaan sitä, kun ne on niin kvian näköisiä ja Muumit on parhaita. Nyt hankitaan mukit nimenomaan keräilymielessä aina kun uusi malli tulee, mutta kaikki mukit ovat ihan käytössä. Samalla siirrämme säilöön sellaisia mukeja, joita ei enää valmisteta. Mukien lisäki ainakin minulle ja siskolleni hankittiin sellaiset pienemmät kulhot, mulla se oli Vilijonkka (mua kutsuttiin yläasteella pariin otteeseen Vilijonkaksi, en vieläkään ole oikein perillä miksi :D ).

Meillä on myös kerätty astiastoja mulle ja siskolle ja tosi monelle sukulais/tuttavanuorisolle. En muista minkä ikäisenä mun astiaston kerääminen alkoi, mutta valitsin silloin Iittalan Teeman ja oliivinvihreän värin. Nythän tuo oliivinvihreä on lopetettu, mikä on kyllä harmi sillä pari pientä kulhoa on ottanut vähän osumaa :/ Kaikkea, lautasia ja kahvikuppeja jne, löytyy kuusi kappaletta. Vihreän lisäksi löytyy muutama syvä lautanen ja iso lautanen valkoisena, jotka äiti antoi minulle. Ne on eräänlaisia varalautasia, jos virheät loppuu kesken. Näiden lisäksi sain tietysti laseja ja aterimia. Laseissa on lähinnä Iittalan Kartiota sekä yhtä toista Iittalan mallistoa, jonka nimeä on tähän hätään muista. Se on kumminkin sellainen jalallinen ja lasi-osa on pyöreä. Aterimet on jotain Hackmanin mallistoa.

Avomiehelleni ei onneksi kerätty mitään sarjaa, ne muutamat lasitkin oli onneksi tuota samaa Iittalaa :D sain siis ilman kyselyitä lähettää melkeinpä kaikki avomiehen astiat hänen kotikotiinsa, kun muutimme yhteiseen asuntoon. Ainoastaan lasit ja muutamat käytännölliset astiat saivat jäädä :D

Ainiin ja mummo ja pappa kerää minulle ja siskolle Mariskooleja, niitä normaalin kokoisia. En edes tiedä kuinka paljon mulla niitä on, mutta aikamoinen kasa niitä jo löytyy :D avomiehellä on kanssa muutama ja yhteisenä lahjana saimme sellaisen oikein ison läpinäkyvän Mariskoolin. Saman värinen löytyy myös pienenä ja niitä kahta on kiva käyttää etenkin juhlien aikaan pöydässä tarjoiluastioina.

Mun mielestä astiaston kerääminen on järkevää ja se on hyvä aloittaa "nuorena". Taisiis, että se on todella helppo lahjatoive ja varmasti menee käyttöön. Eikä mene montaa juhlaa, kun saa vaikka sen 6hlön astiaston kasaan, sillä ja vähemmälläkin pärjää pitkälle. Onhan se toki vähän tylsä lahja, mutta niin kaikki käytännölliset lahjat on :D

Häälahjaksi tms en tosin haluaisi mitään posliiniastiastoja, mutta se taitaa olla enempi amerikkalaisten juttu. Haluan, että kaikki astiani ovat sellaisia joita voi oikeasti käyttää. Toki jotkut voivat olla sellaisia "parempia" mitkä laitetaan juhlissa esille, mutta mitään mikä jää kaappiin pölyttymään, koska sitä ei uskalla käyttää kun on niin arvokas tms, saa kyllä olla tulematta meille :) tällä hetkellä kylläkin himoitsen Iittalan Teeman punaisia astioita...ne on niin kivan näköisiä!!
Olen esihistoriallinen käärme joka ulvoo ja murisee! -Pikku Myy-

Poissa Esterix

• Metsän vastaus
  • Sanomaton
  • *
« Vastaus #38 : Tammikuu 09, 2014, 23:55:09 »
Laseissa on lähinnä Iittalan Kartiota sekä yhtä toista Iittalan mallistoa, jonka nimeä on tähän hätään muista. Se on kumminkin sellainen jalallinen ja lasi-osa on pyöreä.
Lieneekö ne toiset lasit olleet Iittalan Vernaa tai Lempeä?

Itselläni on tällä hetkellä menossa jonkin sortin kriisi astioiden suhteen, ainakin siinä mittakaavassa kuin astioista voi kriiseillä :D Eli haluaisin kerätä yhtenäisen, kivan ja omaa silmää miellyttävän astiaston, mutta ongelmana on se, etten ole sellaista vieläkään löytänyt! Nyt asia alkaa oikein kunnolla realisoitua kun kohta valmistumisen yhteydessä tulee muutto poikaystvän kanssa yhteen ja mielelläni myös yhtenäistäisin astiastoa.

Mun sisko on iät ja ajat keräillyt Iittalan teemaa, sinistä ja valkoista, laseina on sekä Kartiota että Aino Aaltoa, ja hän on saanut lahjaksi kyllä erittäin mittavan kokelman ja varmaan ostanut itsekin. Minulta myös kyseltiin siinä yo-juhlien tietämillä ja aiemminkin, mitä astiastoa haluaisin keräillä, enkä tuolloin oikein osannut vastata, hätäpäissäni vastasin jollekin 24h. En kuitenkaan pidä kyseisen sarjan muotokielestä, enkä siitä äänestä mitä aterimet pitää sen kanssa, joten astiat ovat olleet paketeissaan nyt monta vuotta - onneksi niitä ei ole kuin muutama hassu, viisi kipaletta yhteensä. Olen myös saanut lahjaksi muutaman Kultakeramiikan sinisen astian, jotka miellyttivät ihan ok silmää, ja ne päätyivät muuttamaan kanssani opiskelijakämppääni. Sitä edisti se, että myös sisko oli joltain vahingossa saanut samoja lahjaksi, jotka delegoim omaan käyttööni, ja sitten vielä äiti löysi minulle Kultakeramiikan lautasia mustina. Kyseistä sekalaista "astiastoa" täydentää vielä ehkä kultakeramiikan, ehkä jonkun muun valmistajan vihreäsävyiset mukit, joten tuo astiasto on kyllä aika sillisalaatti, vaikka nyt ainakin samaa sarjaa, mutta kahta väriä.

Mieleni siis kovasti tekisi mieli alkaa vähitellen keräämään jotakin "omaa" astiastoa, koska tämä opiskeluajan astiasto tuntuu lähinnä siltä, että se on vaikkakin melko yhtenäinen, silti vähän sieltä täältä, eikä täydellinen. Sitä toki voi täydentää, mutta en ole ihan varma, onko juuri tämä astiasto se mun juttu. Tässä uuden astiaston hankkimisessa suurin ongelma on, että olen kovin kranttu. En halua Teemaa, koska siskollani sitä on (Teeman mustat nelikulmaiset kyllä tavallaan miellyttää, vaikka jokin niissä hämää, mut ei ne ihan täydelliset ole, joten ei) Teeman kanssa samanoloinen Nerokaan ei ole täydellinen, Taika- ja Satumetsä-sarjat on kyllä nättejä kuvioinniltaan, mutta niiden lautasten muotoilu ei miellytä, 24h ei ole hyvä, Origokin on liian yksinkertainen, valkoisia astioita en niinkään halua (rajaa muutaman sarjan pois), Koko näyttää epämiellyttävältä ja huteralta (olen kömpelö), mitkään liian hienot posliinit ei ole mun juttu, kermansavi ei myöskään ole ihan se mun tyyli, ja haluaisin enemmänkin satsata, kun hakea halpaa vaihtoehtoa esim. Ikeasta, Pentikinkään tarjonnasta ei löydy tyyliltään sopivia astioita, Arabian Paratiisi-sarja ja muut isokuviollisetkin taitavat olla pois laskuista ja myös kultakeramiikka. Oon tutkinut Arabian/Iittalan, Pentikin ja Stockmannin valikoimat, eikä mistään ole löytynyt mitään itseäni miellyttävää sarjaa.

Olen miettinyt, että myydäänkö Suomessa oikeastaan muita isompia sarjoja. Olenko unohtanut jonkun keskeisen valmistajan? En ole varma onko mulla mitään muuta toivoa tämän asian kanssa kuin a) odottaa että joku iso valmistaja tuo markkinoille jonkun uuden sarjan mistä pidän, b) hakea astioita ulkomailta, c) löytää joku vaihtoehtoinen paikka mistä saisi hienoja astioita. Toistaiseksi porskutan entisillä, ja vaihtoehdoista c) olisi mieluiten, mutta minulta alkaa loppua resurssit..

//Edit. Yksi vaihtoehtoinen toteutus, minkä olen keksinyt on ostaa käytettynä jotain vanhaa Arabian sarjaa, mutta siitä tulisi aika metsästysprojekti, enkä ole ihan varma oonko valmis siihen.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 10, 2014, 00:04:17 kirjoittanut Esterix »
Dixi et animam levavi | Still too sexy - Narf | Elämä on lahja - käytä se hyvin

Poissa Nefgliniel

• Puuton lehti
  • Vuotislainen
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #39 : Tammikuu 10, 2014, 08:16:10 »
Keräsin jokusen vuoden Muumi-mukeja, mutta nyt ole vähän ärsyyntynyt koko asiaan. Jätin käyttöön muutaman lempimukini, mutta niistä ylimääräisistä haluan päästä eroon. Kunhan saa aikaiseksi niin Huuto-nettiin kai.

Mummolta sain näitä, ja viime kesän kokosin ittelleni lisää sarjaa, lautasia lähinnä. Vähän kalliiksihan tuo tuli, näitä ei enää ole valmistettu vuosikymmeniin... Mutta, ajattelin että kerrankin käytän osan palkastani siihen mitä itse haluun. Arabian primavera-sarjaa, 60-70 -luvuilta.