Kirjoittaja Aihe: Mikä eläin suojeliuksesi olisi?  (Luettu 87182 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Ales

• Fanficcari
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • 24365
    • My life, my party!
  • Pottermore: DreamFlight25004
  • Tupa: Luihuinen
Vs: Mikä eläin suojeliuksesi olisi?
« Vastaus #175 : Heinäkuu 30, 2010, 11:34:40 »
Kiva aihe on keksitty. :))
Mun suojelius olis varmaan koira ja näyttäis ihan meiän koiralta. :))
Koira siksi että se suojelisi mua ja muutenkin. Muutenki meiän koira on todella suojelevaa tyyppiä ni se sopisi todella hyvin suojeliukseen.
Hey! You just lost The Game.

Poissa Haidi

• Huispauskapteeni
  • Vuotislainen
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #176 : Heinäkuu 30, 2010, 19:24:03 »
Minun suojeliukseni olisi varmaan kotka. Se voisi olla myös koira, joko husky, bokseri tai novascotiannoutaja. Mahdollisia vaihtoehtoja olisivat susi, delffiini, leijona, naali tai ilves.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 30, 2010, 19:27:54 kirjoittanut HB »
Elämä on, tässä ja nyt.

Tulitikkutyttö

• Ankeuttaja
« Vastaus #177 : Elokuu 22, 2010, 20:17:53 »
Arvelisin että suojeliukseni olisi perhonen. Keveä, hento, helposti särkyvä. Juuri niinkuin minun sydämeni.

Toinen vaihtoehto voisi olla kissa sillä pidän kissoista paljon.

Hidarico

• Ankeuttaja
« Vastaus #178 : Elokuu 22, 2010, 20:35:24 »
Varmaankin jänis. Valpas ja nopea. Takaa ajettuna pujahtaa kaikkiin mahdollisiin piiloihin.

// Mortti juuri tuo jänis perustuukin tunteisiini. Ei välttämättä 'luonteeseeni' tai fyysiseen käyttäytymiseen.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 22, 2010, 22:35:08 kirjoittanut Hidarico »

Poissa tulppaanipenkki

• kastelua vailla
  • Vuotislainen
« Vastaus #179 : Elokuu 22, 2010, 21:53:45 »
En tiedä miksi, mutta olen miettinyt tätä asiaa aika tarkkaan lähiaikoina ja olen tullut siihen tulokseen, ettei suojeliukseni olisi mikään muu, kuin hevonen! En ole mikään klassinen heppatyttö, mutta minulla on aivan erityinen suhde hevosiin ja ne ovat hyvin oleellinen osa elämääni.
Lisäksi, kun ajattelen, että suojelius nimenomaan suojelee, hevonen tuntuu entistäkin todennäköisemmältä vaihtoehdolta. Koen sen sellaisena eläimenä, joka todella suojelisi minua. Oletan, että suojeliuksella on aina jonkinlainen merkitys omistajalleen, onhan Harrynkin suojelius sama, kuin hänen isänsä animaagihahmo. Minulla on hevosiin eläiminä ja etenkin tiettyihin hevosiin aivan erityinen tunneside, vaikka se kuulostaakin typerältä. Vaikka minulla ei ole omaa hevosta tai muutenkaan ne eivät ole mukanani jokapäiväisessä elämässä, ne ovat aivan erityinen asia minulle. Sellainen asia, jota kaikki eivät ymmärrä, sellainen asia, joihin voi aina paeta kaikkea muuta. Hevostelu ikäänkuin pelastaa minut silloin, kun minulla on ongelmia elämässä, eli tavallaan suojelee. Siksipä juuri hevonen olisi suojeliukseni.

Ja millainen hevonen suojeliukseni sitten olisi? Luulen, että se olisi samanlainen kuin yksi hevonen, jolla ratsastan aika tiuhaan nykyään, ja josta pidän kovasti. Kyseinen hevonen on nuori ja tosi hyvän näköinen ruuna, sellainen mustanruskea, iso ja pitkäjalkainen. Se on aivan erityisen upea hevonen mielestäni ja toivon, että suojeliukseni olisi sen kaltainen :)
We're not gonna sit in silence,
We're not gonna live in fear

Poissa Neithan

• Vuotislainen
« Vastaus #180 : Elokuu 22, 2010, 22:22:14 »
Kun ihmiset ilmoittavat suojeliuksensa, he yleensä tuntuvat perustelevan valintansa luonteenpiirteisiinsä vedoten.

Mielestäni tämä ei välttämättä ole oikein.

Suojelius on tunteisiin liittyvä loitsu. Se luodaan tuomalla onnellinen muisto eteesi, ja se koostuu puhtaasta onnen tunteesta, joka onnistuu karkottamaan tummempia tunteita luovan ankeuttajan. Joten näin ajatellen, eikö suojeliuksen pitäisi mukautua ihmisten tunteiden mukaisesta, ei sen, että miltä luonteenpiirteiltään ihminen eniten jotain tiettyä eläintä muistuttaa?

Esimerkiksi Harry suojelius otti hänen isänsä animaagi-muodon, uros hirven. Tämä johtui siitä, että Harry yhdistää mielellään onnen vanhempiinsa ja näiden rakkauteen itseään kohtaan. Hänen suojeliuksensa muotohan ei mitenkään kuvaa häntä ihmisenä. Ja saman voisi sanoa lukemattomista ihmisistä; Tonks, Hermione, Ron, Severus...

Tästä voi hyvin selvästi päätellä, että suojelius ottaa hahmonsa pelkästään henkilön tunteisiin liittyvän valinnan perusteella, ei sen, että muistuttaako ihminen suojeliuksen valitsemaa eläinmuotoa vai ei.

Joten mielestäni emme voi perustella väitettämme siitä minkä muodon suojeliuksemme ottaisivat sillä, että mitkä eläimet muistuttaisivat meitä itsejämme parhaiten.

Poissa narri

• Ajassa harhaileva
  • Vuotislainen
  • Terveisiä Pangaialta
« Vastaus #181 : Elokuu 23, 2010, 11:25:42 »
Suojelius on tunteisiin liittyvä loitsu. Se luodaan tuomalla onnellinen muisto eteesi, ja se koostuu puhtaasta onnen tunteesta, joka onnistuu karkottamaan tummempia tunteita luovan ankeuttajan. Joten näin ajatellen, eikö suojeliuksen pitäisi mukautua ihmisten tunteiden mukaisesta, ei sen, että miltä luonteenpiirteiltään ihminen eniten jotain tiettyä eläintä muistuttaa?

Hyvin oivallettu Mortti. Voi tietysti olla, että nekin, jotka perustelevat suojeliuksensa valintaa omilla luonteenpiirteillään, silti liittävät siihen monenlaisia muitakin tunteita ja eläimellä on siten heille syvempääkin merkitystä.

Epäilen kyllä myös, että toisinaan suojeliukset ja animaagihahmot risteytyvät ihmisten mielissä keskenään. Animaagihahmon valinnassahan pääpäino on juuri omassa ulkonäössä, käytöksessä ja muissa luonteenpiirteissä, kun taas suojelius on tunne-eläin, jota on ehkä hankalampikin hahmottaa itselleen, jos ei jollain eläimellä muista koskaan olleen mitään syvempää yhteyttä omaan onnellisuuteen. Hyvin monelle suojelius lienee siksi tuttu eläin, kuten kissa tai koira, joka on joskus ollut, tai on yhä edelleen, heidän perheensä jäsen. Silloin todennäköisesti suojelius ei edes ole mikä tahansa kissa tai koira, vaan juuri se oma lemmikki, jonka esiintulo kuplauttaa ilmoille valtavan ilon ja turvan tunteen. Samoin varmasti joku, joka on aina halunnut koiraa, saa onnellisuuden tunteen ajattelemalla sitä. Mielikuvituseläinkin kävisi mielestäni hyvin suojeliukseksi esimerkiksi henkilölle, joka on aina paennut ikävissä tilanteissa vaikkapa fantasiamaailmaan ja saanut voimaa ajattelemalla lohikäärmeitä. Silloin tämä kallis ystävä olisi se, joka purkautuisi sauvan kärjestä pelastamaan tilanteen.

Vaikuttimia on kaikenlaisia ja joskus ihmiset halunnevat olla näiden viehättävien eläinten kaltaisia ja tulevat siksi kertoneiksi valintaperusteina yhtäläisyyksiä itsensä ja suosikkinsa välillä, mutta usein on varmasti myös niin, että valitaan joku eläin suojeliukseksi vain siksi, että se on niin hieno, kuten vaikka jollain tietyllä logolla varustettu paita, joka kumminkin heitetään vähän ajan päästä nurkkaan.   
Hämmentää.

Poissa Surkimus

• niin boheemi, kuten sinä
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • Voi löytää onnen kärsimyksestä
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #182 : Elokuu 23, 2010, 20:59:23 »
Jos kerran se ei määräydykkään luonteen mukaan....luulisin että suojeliukseni olisi tiikeri. Se on kissaeläin, ja kissat ovat maailman mahtivimpia ja kiehtovimpia eläimiä (tähän liittyy myös se, että minulla oli pienenä kissa lemmikkinä), ja tiikerissä yhdistyy kissan salaperäisyys, mutta myös voima, jolla minua voi suojella.
"Tärkeintä ei ole määränpää, vaan se, että nousee kyytiin"

Poissa astoria

• Puhdasverinen Luihuinen
  • Vuotislainen
« Vastaus #183 : Elokuu 23, 2010, 21:33:32 »
Minulla olisi Leijonanharjaskani, koska minulla on ollut kaksi sellaista ja ne ovat yleesä rauhallisia jos niitä häiritään tai kiustaan ne rupevat urisemaan ja nousevat takajaloille ja huitovat etutassuillaan (raapien samalla kysillään) ja ne tykkäävät tampauttaa takatassulla kun vaara uhkaa. Ja yksinkertaisesti ne on söpöjä karvapalloja!♥ Minulla on todella ikävä kanejani ;(♥

Poissa Gemmssy

• parveilia
  • Vuotislainen
  • Glisee, ei klisee
    • Kaunotar ja hirviö
  • Pottermore: FeatherRain8203
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #184 : Syyskuu 04, 2010, 10:53:40 »

Paitsi että J.K Rowling oli jossain haastattelussa senonut Suojeliuksien tulevan ihmisten luonteesta. Ne voivat muuttua suurten tunteiden mukana (siis esim kun tonksilla muuttu ihmissudeks) mutta kysymys ei kuitenkaan ole siitä, pidätkö esim jostain eläim,estä tosi paljon...
Siskoni uskoo, että pilvien keskellä mekin osaamme lentää. Jos taivalla ei lennä, sieltä putoaa, ja jos putoaa, niin kuolee. Mutta emmehän me voi kuolla, ensin meidän pitää elää vanhoiksi. Siksi me osaamme lentää pilvien keskellä.

Poissa Neithan

• Vuotislainen
« Vastaus #185 : Syyskuu 04, 2010, 13:19:39 »
^ Minä en ajattele sitä sitten ollenkaan samalla tavalla kuten hän. Harry ei muistuta luonteeltaan ollenkaan hirveä (mutta ei kylläkään sen puolesta Jameskään) tai Hermione saukkoa tai Tonks ihmissutta. Esimerkkeinä väitöksistäni voisin sanoa sen, että hirvisielut välttävät tappeluun joutumista viimeiseen asti, kun taas Harry ilmeisen onnellisesti porskuttaa jokaiseen kiistaan minkä itselleen voi keksiä Malfoyn ja Pimeyden lordin kanssa. Hermione taas ei ole leikkimielinen lapsellisuuteen asti tai huvita muita ihmisiä lapsenomaisella käytöksellään, eihän? Tässä kohtaa toki voisi perustella tätä näin, että suojelius olisi ottanut Ronin luonteenmukaisen hahmon koska Hermione on oi-niin-rakastunut tuohon punapäähän, mutta vuosi oli vasta viides kun hän loihti suojeliuksensa ensimmäistä kertaa eikä hän silloin varmastikaan voinut tuntea tarpeeksi syvää rakkautta tätä kohtaan jotta hänen suojeliuksensa olisi voinut vain sen voimasta ottaa tämänlaisen muodon.

Minä päätän uskon mieluummin omaan teoriaani joka kuulostaa paljon järkevämmältä kuin arvostetun Rowlingin.

Poissa Nomoni

• Vuotislainen
« Vastaus #186 : Syyskuu 04, 2010, 20:24:48 »
Nyt tekee mieli vähän väitellä, eikun sanoa oma mielipide...
Harryn suojelius siis (ofc) tuli siitä kun isän animaagie-muoto oli hirvi...siis animaagi-hahmoaan ei (minun tietääkseni) voi aivan täydellisesti valita.
Sitten Tonksin asiaan...minusta ei Tonks muistuta ihmissutta mutta
Suojelius on tunteisiin liittyvä loitsu.
elikkäs Tonks oli ihastunut Lupiniin ja hän on ihmisusi, Tonks tunteiltaan varmaan ajattelee Lupinia niin ihmissutena ja ihmisenä.....joo anteeksi että oli epäselvää ja kaikki vaan jotain turhaa selostusta, mutta minun mielipide....

Poissa Gemmssy

• parveilia
  • Vuotislainen
  • Glisee, ei klisee
    • Kaunotar ja hirviö
« Vastaus #187 : Syyskuu 06, 2010, 17:57:31 »
Suojeliuksen muutumisesta ja "valinnasta"
Mutta siis kun joku oli esim sanonu että se olisi kissa, koska pitää niin paljon kissoista, tai koira, koska oma koira on tärkeä, niin se ei mitenkään liity siihen, harryn suojelius ei ollut pöllö eikä hermionen kissa. Dumbledorella oli tosin Fenix mutta se kuvaa perjaatteessa hyvyyttä, voima, rehellisyyttä ja rohkeutta.
Harryn suojelius oli uroshirvi, ja tähän tietenkin liittyi myös vanhempien kaipuu, mutta myös se että hän oli hyvin saman tapainen kun James, sitähän kaikkialla tolkutettiin. Silloin se on loogistakin.
Tonks oli ihmissusi, koska hän rakastui todella syvästi Remukseen (meinasin kirjottaa Dracoon?? :D) ja omaksui tämän hahmon (samoin kuin Lily) mutta tämä tapahtuu vain harvoissa (ja erikoisissa tai seillee (en osaa selittää :D)) tapauksissa, ei kaikilla.
Kun sanoit ettei esim. Hermione ole ollenkaan saukko, niin Rowling on hyvin voinut nähdä hänessä jotain saukkoa. Onhan Chonkin suojelius joutsen ja se kuvaa ikäänkuin herkkää, haavoittuvaa ja puhdasta tyttöä.
Myöskään, niinkuin ( <--- yhteen vai erikseen?) jotkut ehkä ajattelevat, suojeliusta ei valita itse, eikä siihen pysty niin sanotusti vaikuttamaan, esim muuttamaan sitä ajatuksen voimalla. Suojeliuksen eläin siis valitsee velhon/noidan ikään kuin sauva.

Tämä on minun mielipiteeni, ymmärrän kyllä jos on muitakin mielipiteitä. Tosin kaikki jotka ovat kannssani eri mieltä, saavat ikuisen vihani harteilleen! No eii :D
Siskoni uskoo, että pilvien keskellä mekin osaamme lentää. Jos taivalla ei lennä, sieltä putoaa, ja jos putoaa, niin kuolee. Mutta emmehän me voi kuolla, ensin meidän pitää elää vanhoiksi. Siksi me osaamme lentää pilvien keskellä.

Poissa Neithan

• Vuotislainen
« Vastaus #188 : Syyskuu 06, 2010, 21:22:31 »
Lainaus
Suojeliuksen eläin siis valitsee velhon/noidan ikään kuin sauva.

Suojeliusta ei mitenkään voi verrata taikasauvaan. Taikasauva on taikaesine jolla on erinäisiä voimia kun taas suojelius on loitsu. Suojelius ei mitenkään 'valitse' velhoa/noitaa tai muotoa jonka se ottaa. Muoto muokkautuu loitsijansa voimavarojen mukaisesti eikä tällä ole mitään tekemistä valinnan kanssa.

Lainaus
Mutta siis kun joku oli esim sanonu että se olisi kissa, koska pitää niin paljon kissoista, tai koira, koska oma koira on tärkeä, niin se ei mitenkään liity siihen, harryn suojelius ei ollut pöllö eikä hermionen kissa.

Minä itse uskon muodon mukautuvan tunteiden mukaisesti, kuten olen aiemmin sanonut. Jos esimerkiksi Potterin onnellisimmat muistot olisivat hänen vanhemmistaan ja siitä mitä he edustavat hänelle (rakkautta, hyväksyntää, rohkeutta) niin sillon sen takia hänen suojeliuksensa ottaisi hänen isänsä animaagi muodon. Potteria verrataan usein isäänsä ja hän ilmeisesti tuntee mielihyvää ja ylpeyttä tästä. Hermione Granger tuskin sen sijaan ajattelee Koukkujalkaa yrittäessään luoda suojeliuksensa. Saukon ominaisuudet eivät kuvasta häntä tippaakaan, vaan enemmänkin Weasleyta. Tästä voi nopeasti tulla erilaisiin päätelmiin. Luultavasti Hermionen parhaat muistot kertovat hänen valloittavasta suhteestaan Roniin (vuosisadan rakkaustarina blaa blaa blaa..) ja siksi tämä muistojen onnellisuus johtaa siihen että Hermionen suojelius ottaa saukon muodon.

Lainaus
Onhan Chonkin suojelius joutsen ja se kuvaa ikäänkuin herkkää, haavoittuvaa ja puhdasta tyttöä.

Hieno käsitys sinulla Chosta, mutta se ei kuitenkaan valitettavasti onnistu vakuuttamaan minua. Cho on kenties herkkä - tai sitten vaan tasapainoton. Cho ei vaikuta kovinkaan haavoittuvaiselta - toki hän itkee naurettavan paljon, mutta vaikuttaa aika vahvalta silti kun kerran pystyy suutelemaan poikaa joka ilmeisesti todisti hänen entisen rakastettunsa murhan ilman suurempia ongelmia. Ja puhdas... se hän ei todellakaan ole, koska hän oli mitä luultavammin puoliverinen. Chon suojelius olisi joko kuvastanut jotain onnellista muistoa joihin nuo luonteenpirteet etäisesti liittyivät tai sitten Rowling ei jaksanut laittaa huomiota sille minkä suojeliuksen sivuhahmolleen laittoi (mikä on liiankin todennäköistä).

Lainaus
Tonks oli ihmissusi, koska hän rakastui todella syvästi Remukseen (meinasin kirjottaa Dracoon?? :D) ja omaksui tämän hahmon (samoin kuin Lily) mutta tämä tapahtuu vain harvoissa (ja erikoisissa tai seillee (en osaa selittää :D)) tapauksissa, ei kaikilla.

Jos et pysty selittämään niin miksi edes laitat näitä vastaväitteitä? Jos et ole itse harkinnut tätä aihetta tarpeeksi voidaksesi antaa kunnollisia mielipiteitä niin mitä järkeä on kirjoittaa vain muutama sana jotka sekoittavat enemmän kuin selventävät tätä aihetta? Miten voit sanoa että jossain tapauksissa tunteet vaikuttavat suojeliuksen muotoon, mutta 'eivät kaikissa' kun et edes pysty sanomaan MIKSI näin ei muka olisi niissä kaikissa? :p

--

Olen Mabin kanssa asioista melko paljolti samaa mieltä. Persoonallisuus voi juuri näkyä niiden onnellisten tunteiden takana, mutta pointti on kuitenkin se, että onnelliset tunteet luovat suojeliuksen ja näin ollen muokkaavat sen hahmon tunteisiin perustuvaan muotoon. Samalla tavalla kuin Mab olen myös pitänyt Harryn suojeliusta outona, mutta Rowlingin tuntien hänen mielestään se on neronleimaus - ylistys poikansa puolesta kuolleelle miehelle ja tämän suhteelle poikaansa. Muutenkin Rowling on kuvannut Harryn suhteen vanhempiinsa täysin kummalliseksi mutta ei siitä nyt sen enempää.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 07, 2010, 15:18:52 kirjoittanut Mortti »

Poissa Mab

• Vuotislainen
  • Meidän Korkeutemme
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #189 : Syyskuu 07, 2010, 13:38:32 »
Täällähän on mielenkiintoisia pointteja esitetty suojeliushahmon syntyperiaatteista :)

Mä oon myös ajatellut suojeliuksen hahmon muotoutuvan loitsijan onnellisten tunteiden perusteella, mutta kyllähän siinä sitten näkyy myös loitsijan persoonaakin sikäli, että me tulemme onnellisiksi erilaisista asioista. Esimerkiksi Harry idealisoi hyvin vahvasti isäänsä, joten on ymmärrettävää, että hänen suojeliuksensa on kytköksissä nimenomaan Jamesiin eikä Lilyyn (eikös Harry kuitenkin Dumlen mukaan muistuttanut luonteeltaan enemmän Lilyä). Mä oon kuitenkin aina pitänyt Harryn suojeliushahmoa... ööh, no, tavallaan hieman outona. Harry itse ei kuitenkaan koskaan oppinut kunnolla tuntemaan isäänsä, joten hänen käsityksensä tästä ovat viime kädessä kehitelmiä, jotka ovat muotoutuneet toisen käden tietojen perusteella. Vaikka mä en jaksa liputtaa Hermione/Ron-paritukselle, Hermionen suojeliushahmo vaikuttaa paljon "aidommalta" (mikäli saukko ~ weasleymäisyys), sillä se sentään pohjautuu oikeaan ihmissuhteeseen eikä haaveisiin. Ovathan haaveetkin tietysti tunteita, mutta luulisi, että eletystä elämästä kumpuava onnellisuus olisi kuitenkin syvempää.

Sekin on sitten vielä asia erikseen, että onko suojeliuseläimessä olennaisempaa se, millainen mielikuva loitsijalla ko. eläimestä on, vaiko millainen se on todellisuudessa. Esimerkiksi tuo Chon joutsen. Useimmathan tosiaan ajattelevat joutsenen symboloivan jotain kaunista ja ylevää, ja jos leikitään että Cho on harrastanut onnellisesti balettia, niin kenties hänen suojeliushahmonsa on tullut sitä kautta. Mutta toisaalta mä olen ollut ymmärtävinäni, että todellisuudessa joutsenet ovat sangen äkäisiä lintuja. Kunnon korpinkyntenä Cho on tietysti tästä tietoinen, mutta ehkä se ei kuitenkaan horjuta joutsenen hienostunutta imagoa. Tai ehkä hänen onnelliset muistonsa kytkeytyvät johonkin kauniiseen ja kiukkuiseen jos Cho vaikka oli rakastunut Fleur Delacouriin :P
"Kun hän on kohteliaimmillaan, hän on myös kavalimmillaan, mikä lienee pettämätön sivistyksen merkki." -J.M.Barrie, Peter Pan

Poissa Siny

• Vuotislainen
« Vastaus #190 : Syyskuu 07, 2010, 15:48:52 »
Todellakin mielenkiintoisia mielipiteitä! Niin mielenkiintoisia, että melkein ihan vähän kireä tunnelma taitaa olla :D siksipä tulenkin tunkemaan oman eläimeni tähän väliin:

MANAATTI! http://images.theage.com.au/2008/12/15/324954/Manatee-swimmer-420x0.jpg

(tai vaihtoehtoisesti maitovalas! Ja nimenomaan vauvamaitovalas: http://www.zooborns.com/.a/6a010535647bf3970b0120a665d7ee970b-800wi)

Molemmat sellaisia.. mikäs se sana nyt olis..? Löllyköitä :D? No joka tapauksessa, manaatit on hirvittävän uteliaita olentoja (kuten minäkin), ja kasvissyöjiä (minä en, mutta ei sillä niin väliä). En myönnä olevani löllykkä itse, mutta oi kun olisi kiva vaan pyörähdellä vedessä 360 astetta hitaasti ympäri, olematta kuitenkaan kykenevä hyppelemään kuten vaikka miekkavalas! Nauttia vain olostaan. Sellainen olen minä luonteeltani ja sellaisena olisin onnellisimmillani. Joten.. veikkaisin suojeliukseni olevan manaatti tai maitovalas! :)

Mutta jos katsellaan tätä asiaa toiselta kantilta, se olisi ilmiselvästi apina! Pikkuapina. Isot, vanhat apinathan on fiksuja ja rauhallisia, mutta ne pienemmät.. -> http://farm1.static.flickr.com/201/462839240_329d49d06b.jpg (tulee mieleen vähän Dobby?! :D) Söpöjä joo ehkä, mutta niin rauhattomia ja koko ajan härkkäämässä! Ja pienestä asti isä on minua sanonut pikkuapinaksi, joten tääkin olis aika todennäköinen suojelius suihkuamaan minun taikasauvastani!

Ps. Nyt kun mietin uudestaan, niin toisaalta olen miekkavalas! :D Olisin onnellisimmillani joko vetelehtien, tai sitten riemusta hyppien kuten miekkavalas.
There's that whole nature versus nurture question, isn't it? Was I born a cute, vindictive, little bitch or... did society make me that way? I go back and forth on that...

Poissa Nomoni

• Vuotislainen
« Vastaus #191 : Syyskuu 09, 2010, 19:28:30 »
Mortti// Sinun kanssasi on todella rasittava yrittää keskustella kun tyrmäät kaiken! Minä olen miettinyt tuota, enkä tyrmää kaikkea, vain osan asioista. Mutta nyt meikä lähtee kouluun ja jatkaa tästä sittenkun saapuu takaisin.
Oi, minä ja Untukka harrastetaan tuota :D tosin jotenkin eritavalla, emme niin kiistaisesti vaan sanomme erimielisyydet ja mietitään ne....mutta asiaan.
Tuosta mainitaan vaikka, ööhhh... Chon joutsen. Joutsen kuvaa sitä hellyyttä jne. se nyt on aika vaikea selittää, mutta kai te ymmärrätte

Lainaus
mutta vaikuttaa aika vahvalta silti kun kerran pystyy suutelemaan poikaa joka ilmeisesti todisti hänen entisen rakastettunsa murhan ilman suurempia ongelmia. Ja puhdas... se hän ei todellakaan ole, koska hän oli mitä luultavammin puoliverinen
Tuo on taas aika mielenkiintoista se riippuu näkökulmasta, esim. Cho sai FK:ssa hiukkasen "tukea"  Harrylta. ///muoks/// ja ei Harry Cedrigin  kuolemaa ongelmitta todistanut.

Lainaus
mutta Rowlingin tuntien hänen mielestään se on neronleimaus - ylistys poikansa puolesta kuolleelle miehelle ja tämän suhteelle poikaansa. Muutenkin Rowling on kuvannut Harryn suhteen vanhempiinsa täysin kummalliseksi mutta ei siitä nyt sen enempää.
Ja vielä, että Potter on melko pitkälti fantasiaa, joten kaikkien suhteiden ei tarvitse omasta mielestäni olla niin selvää, vaikka onhan se kiva; niin mikään ihme jos fantasiassa on outoja juttuja.

Poissa Presto

• Mozartin kummipoika
  • Vuotislainen
  • ilovepasta.org
  • Pottermore: GhostDragon1391
« Vastaus #192 : Syyskuu 10, 2010, 18:24:38 »
Olen tässä suojeliusasiassa aika lailla Mortin kannalla. Itse en ole tällaista edes miettinyt ennen, ja nyt kun sitä oikeasti pohdiskelee, niin kyllä Mortin teoria saa kannatusta täältä päin. ^^ Vähän vain häiritsee se, että Rowling itse sanoo sen tulevan luonteesta, ja kun ottaa huomioon että kirjailijalla on suurimmat valtuudet kirjasarjaan... Kuitenkin omia teorioita voi luoda, eikä minulla ole oikein juuta tai jaata tähän sanottavana. Mortin teoria vaikuttaa käytännössä uskottavammalta.

Ja puhdas... se hän ei todellakaan ole, koska hän oli mitä luultavammin puoliverinen.

Sitten meillä on aika eri näkökulma sanaan 'puhdas'. Itse ainakin ajattelin jonkinlaista viattomuutta tässä yhteydessä, myönnän kyllä että Cho ei ollut mikään puhtoisin tapaus. :D
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
                        Stalkkaan sinua.

Paikalla AIV-rehu

• Lupus Tigris
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Apulannan kasvattama
  • Pottermore: FeatherProphecy121
« Vastaus #193 : Syyskuu 10, 2010, 19:18:47 »
Osaako joku vielä kertoa missä haastattelussa Rowling on sanonut suojeliuksen tulevan luonteesta? Linkkiä? Voisiko jopa olla, että nyt muistetaan jotain väärin ja oikeasti oli kyse animaagista, joka määräytyy luonteen mukaan? (Ei tämä ei ole loukkaus ketään kohtaan. Väärin muistaminen vain on täysin mahdollista kenelle hyvänsä.)

Itse olisin Mortin (vai kuka se nyt oli?) kanssa samaa mieltä. Suojelius tulee mielestäni tunteista, muistoista yms. Se tuntuu kaikkein järkeenkäyvimmiltä. Onhan suojelija suoraan tunteista ja muistoista tuleva loitsu. Se jopa luodaan ajattelemalla onnellista muistoa. Joo piti nyt munkin tökätä lusikkani tähän keitokseen.
Draco dormiens numquam titillandus.
Jos jokin voi mennä pieleen, se menee pieleen.
Psykiatrisia toimia, jotka oman kokemuksen kautta täysin aukee -Apulanta

Poissa Neithan

• Vuotislainen
« Vastaus #194 : Syyskuu 10, 2010, 19:54:34 »
Mortti// Sinun kanssasi on todella rasittava yrittää keskustella kun tyrmäät kaiken! Minä olen miettinyt tuota, enkä tyrmää kaikkea, vain osan asioista. Mutta nyt meikä lähtee kouluun ja jatkaa tästä sittenkun saapuu takaisin.

Minulla on selvät mielipiteet enkä niitä vaihda vain sovittelun vuoksi.

AIV-rehu aloitin keskustelun tästä sivulla 10.

Harry Potter wikissä on sanottu suojeliuksesta näin:

Lainaus
The Patronus Charm, like Animagus forms, has been said to reflect the personality or feelings of the witch or wizard. They are, however, subject to change if the caster goes through an emotional upheaval of some sort. For example, Nymphadora Tonks's Patronus changed from its previous form to that of a four-legged creature which others guessed was a werewolf because then it would reflect her love of Remus Lupin, himself a werewolf.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 10, 2010, 20:08:07 kirjoittanut Mortti »

Welmasein

• Ankeuttaja
« Vastaus #195 : Syyskuu 13, 2010, 17:00:33 »
hmmm... Suojeliukseni olisi varmaankin kissa. Vaikka en ole kissa rakas, olen aikamoinen kotikissa :) Se mitä sateeseen tulee, siinä olisin joku aivan muu, sillä rakastan syksyä ja kunnon kaatosadella. Rakastan nukkumista ja nukunkin paljon. Mieluiten jos saisin päättää, pysyisin vain peiton alla kuunnellen sateenropinaa peltikattoon ja lukisin tai kirjottaisin.

Poissa Gemmssy

• parveilia
  • Vuotislainen
  • Glisee, ei klisee
    • Kaunotar ja hirviö
« Vastaus #196 : Syyskuu 13, 2010, 17:39:29 »
No, minä olen nyt sitä mieltä (ja tämä on viimmeinen kommenttini tähän aiheeseen) että suojelius on tunteisiin JA luonteeseen perustuva loitsu (ja tätä mieltä olen siis ollut koko ajan).
Suojelius perustuu ihimisen vahvoihin tunteisiin ja muistoihin, mutta on myös luonteen luoma. Vaikka Sirius olisi suuresti rakastanut hiiriä, hänen suojeliuksensa ei olisi voinut olla hiiri, koska hän on niin suuriegoinen. Jos ihmisellä on voimakaita (hyviä) tunteita tai muistoja , hänen suojeliuksensa voi muokkautua niiden avulla, mutta aluksi se perustuu myös luonteeseen, kellä milläkin tavalla. Ja koska ihmiset myös yhdistävät asiat eritavalla, jokin suojeliuseläin joka ei sinun mielestäsi muistuta ollenkaan omistajaansa, on Rowlingin mielestä voinut muistuttaa hahmoa.
Alumperin sitäpaitsi ryhdyin keksusteluun mukaan koska moni oli laittanut esim. Suojeliukseni olisi hevonen, koska pidän niistä niin paljon tai Suojeliukseni olisi koira, koska pidän omasta koirastani. Eli jos ja kun suojeliukset perustuvat myös osittain tunteisiin ne eivät liity mitenkään siihen tiettyyn eläimeen liittyviin tunteisiin. Ehkä enintään ihmissusitapauksissa.
Ja joku oli sanonut Hermionen saukon muistuttavan Weasleyjä (miten se taipuu(tai siis kun se on monikko :D)) ja liittyvän täten Roniin. Mielestäni saukko kuitenkin muistuttaa enemmän Hermionea kuin Weasleyjä, heistä enintään Ginnyä (johon saukko sopisikin mielestäni aika hyvin...)
Ja katsoin itseasiassa juuri Potterwikistä: saukko tulee Rowlingin lempieläimestä.

Sitten vielä ihmisiä joihin pätee logiikkani:
Harry - Uroshirvi - Vahva "muisto" tai rakkaus isään
Dumbledore - Fenix - Vahva rohkelikkomainen rehellinen ja rohkea lintu, joka omaa vahvoja taikataitoja
Severus - Vahva rakkaus Lilyä kohtaan
McGarmiwa - Kissa - "oveluus" tai miten sen nyt sanoisi.. McGarmiwamaisuus :D
Cho - Joutsen - Yhäkin mielestäni ujo, kaunis, herkkä ja puhdas hahmo

Lisäksi on joitain jioita en osaa selittää muttaa... niinkuin sanoin jokainen näkee omalla tavallaan.
Mutta minä sanon nyt hyvästit tälle keskustelulle :D

Poissa tassutöppönen

• The only exception <3
  • Vuotislainen
  • Pottermore: CatRain16320
« Vastaus #197 : Lokakuu 02, 2010, 09:20:07 »
Saukko/majava. Olen pienestä pitäen pitänyt niitä maailman parhaina otuksina. Saukot ovat niin ketteriä vedessä ja majavat niin suloisia. Meillä on koulussa nyt eläinesitelmä euroopan alueen eläimestä, ja vaihtoehtona on saukko. Toivottavasti saan sen!

Supikoira. Kolmannella luokalla oli elämäni ensimmäinen eläinesitelmä, ja sain supikoiran. Etsin siitä tietoa ja sain tietää, että niitä vihataan. Tunnen suurta myötätuntoa niitä kohtaan.  

Jääkarhu. Viime vuonna sain taas eläinesitelmän. Se oli jääkarhu, ja tunnen niitäkin kohtaan suurta myötätuntoa. Jääkarhu-suojelius karkottaisi suurimmankin ankeuttajan tiehensä.

Pöllö. Jos olisin animaagi, olisin pöllö, joten se luultavasti suojeliuksenikin olisi. Lentäminen olisi niin mahtavaa!

Siis suojeliukseni olisi joko saukko, majava, supikoira, jääkarhu tai pöllö. Mutta suojeliuksetkin kai muuttuvat, joten varmaan kaikki saattaisivat välillä vaihdella...

- Tassu
~She lives in a fairytale somewhere too far for is to find~

Poissa Dragon

• Niddhogin perijätär
  • Vuotislainen
  • Paper is dead without words
    • Enkelikolibrin maailma
  • Pottermore: SpellMoon178
« Vastaus #198 : Lokakuu 10, 2010, 11:09:55 »
Minun suojeliukseni voisi olla koira, koska rakastan koiria älyttömästi.
Jos puhutaan luonteesta, suojeliukseni voisi olla kissa tai saukko. Kissa on viekas eläin, ja olen itse sellainen välillä. Saukko taas olisi mahdollinen koska rakastan uimista ja sukeltelua :)
// Tämmönen rinsessamainen ja yltiö romanttinen, mutta samalla rämäpää
// And there forever remains that change from G to E minor

Poissa KiertoVoltin Poika

• Vuotislainen
  • Pottermore: CrimsonOwl3178
« Vastaus #199 : Marraskuu 22, 2010, 03:17:25 »
Jänniä spekulaatioita täällä.

Luonne. Tunteet. Onnelliset muistot(?).

Näitä punnitessani, mielessäni kävi krokotiili (jatkuva tasapainon havittelu elämässä, rujo ja tulinen ulkonäkö/luonne mutta hellä poikasiaan kohdellessa) karhu (hieman väärinymmärretty, pelätty metsän mies, vähän hidas mutta tarpeen vaatien raivokas kuin itse piru) ja sitten suomalainen hirvi. Ei se potterin saksanhirvi mikälie olikaan.
Vaan kunnon iso hirvi sonni.
Päädyin hirveen ehkä siksi että sitä ei voi kahlita, sitä ei voi kesyttää. Se on kiistaton metsän kuningas joka ei kumarra ketään. Kun se kerran päättää että mistä mennään, niin siitähän sit kans mennään! Ei haittaa vaikka rekka ajaisi päälle.

Luonne, en siedä jumittumista ja paikoilleen lukittautumista. Tahdon juosta villinä ja vapaana, vaeltaa pitkiä matkoja ja nähdä maita. Lyhyeksi ajaksi pysähtyä kuhertelemaan ja sitten taas nousta tien päälle. Olen ylpeä. Liiankin, joudun hankaluuksiin ylpeyteni kanssa usein.
Tunteet, tunnen tarvetta liikkua! Kuolema alkaa kun liike lakkaa. Näen paljon sellaisia unia joissa juoksen nelin jaloin pitkin askelin ulkona luonnossa. Joskus syvällä metsässä, toisinaan meren rannalla.

Onnelliset muistot. Isäpuoleni luki minulle naperona paljon vanhoja suomalaisia satuja joissa oli hirviä ja peuroja. Pihallamme käyskenteli myös usein näitä sarvipäitä - opin rakastamaan niiden kauniita piirteitä, majesteettisia askeleita. Tulin aina iloiseksi kun ne kerääntyivät lintujensyöttö paikalle kaivelemaan ruokaa maasta, tai juoksivat 3-12 hengen laumana peltomme halki.
Minulla oli yksi ihana eläinkirja ylitse muiden. Siinä oli upeasti vesivärimaalatut kuvat suomen eläimistä, eniten tykkäsin hirvestä koska siinä oli mukana hauska "tiesitkö" kohta, jossa kerrottiin suomalaisten surkeista yrityksistä kesyttää hirviä hevosten tapaan ratsuiksi.
Nämä ovat erittäin lämpimiä sydäntä lähellä olevia muistoja jotka saavat minut tuntemaan oloni turvalliseksi :3