Kirjoittaja Aihe: Nightwish  (Luettu 48687 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Browey

• Vuotislainen
Nightwish
« : Toukokuu 23, 2007, 17:58:24 »
Nightwish on ympäri maailmaa laajasti mainetta kerännyt kiteeläinen bändi, jonka esittämä musiikki on sinfonista power metalia. Nightwishin johtohahmo on bändin kappaleet säveltänyt ja sanoittanut kosketinsoittaja Tuomas Holopainen. Tunnetuksi yhtye tuli myös entisen vokalistinsa Tarja Turusen ansiosta, mutta hänet erotettiin bändistä maailmankiertueen päätyttyä lokakuussa 2005. Turusen erottamisen jälkeen noin kaksituhatta ihmistä haki paikkaa miljoonia levyjä myyneeseen bändiin, joka julkistaa uuden laulajansa nimen huomenna 24.5. kello viideltä iltapäivällä. Mitä mieltä olet Nightwishistä? Pidätkö sen musiikista vai et? Miksi? Omasta mielestäni Nightwish tekee kiistattomasti loistavaa ja oivaltavaa musiikkia ja mikä parasta, bändillä on tapana parantaa otteitaan levystä toiseen. Mielestäni on heavy ja ooppera ovat erinomainen yhdistelmä ja se saa Nightwishin kappaleiden kuulostamaan paitsi todella rankalta myös mielettömän kauniilta. Sanoitukset ovat olleet poikkeuksetta onnistuneita. Mikä on mielestäsi Nightwishin biisien ja menestyksen salaisuus?

Nightwish on julkaissut viisi albumia (Angles Fall First, Oceanborn, Wishmaster, Century Child ja Once), kolme live-DVD:tä (From Wishes to Eterinty, End of Innocence ja End of an Era) ja kaksi kokoelmalevyä (Tales from the Elvenpath ja Highest Hopes – The Best of Nightwish). Mikä on mielestäsi paras levy? Itse pidän eniten Century Childista ja Oncesta, joka sisältää lukuisan määrän lempikappaleitani, joita ovat mm. Dark Chest of Wonders, Wish I Had An Angel, Ghost Love Score, The Siren sekä Higher Than Hope. Pidän myös siitä, että Once sisältää suomenkielisen kappaleen, Kuolema tekee taiteilijan, joka on kaunis mutta hieman vaisu. Mitkä ovat mielestäsi Nightwishin parhaat ja huonoimmat kappaleet? Miksi? Milloin kuulit Nightwishista ensimmäisen kerran ja mikä oli ensireaktiosi sen musiikista? Piditkö siitä alusta alkaen vai alkoiko se tarttua vasta ajan myötä? Oletko koskaan ollut Nightwishin keikoilla? Jos olet, niin mitä pidit?

Nightwish julkaisee lähipäivinä uuden singlensä, Evan, jossa myös uusi vokalisti on äänessä. Mitä odotat Nightwishiltä tulevaisuudessa, kun uusi vokalisti on äänessä? Olisi myös mielenkiintoista tietää Evan julkistamisen jälkeen, mitä pidät uuden laulajan äänestä ja laulajasta ylipäätään? Uskotko bändin kärsivän siitä, että Tarja Turunen on poissa? Itse luulen, ettei Turusen poistumisella kuvioista ole merkitystä: Tuomas Holopainen on sekä säveltänyt että sanoittanut Nightwishin rakastetut ja ylistetyt biisit, joten minulla ei ole mitään syytä uskoa, että niiden taso laskisi tulevaisuudessakaan. Minusta Tuomas Holopainen oli aina bändille ratkaisevampi tekijä kuin Tarja Turunen. Pikemminkin odotan, että Nightwish nousee uuden alkunsa kautta jopa korkeammalle tasolle kuin mitä se oli aikaisemmin.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 08, 2007, 14:14:51 kirjoittanut Browey »

Poissa Villi Lohi

• Pasi
  • Hirnyrkki
  • Sukupuoli: Noita
  • Morning is working.
Vs: Nightwish
« Vastaus #1 : Toukokuu 23, 2007, 22:06:24 »
Koska Eva-biisin julkaisua on nyt aikaistettu, virallinen samplekin löytyy jo täältä. Menkääpä kuuntelemaan jos kiinnostaa.

Ihan kiva ääni joo, ei tosin kovin persoonallinen. Toisaalta en ole koskaan kovasti pitänyt Turusen äänestä tai ainakin olen leipääntynyt siihen hyvin nopeasti, joten kyllä tämä varmaan toimii jo ihan vaihteluna. Eniten kiinnostaisi kuulla uuden laulajan tulkintoja vanhoista NW:n biiseistä, uusien kanssahan ei mitään ongelmaa juuri ole, kun korva ei ole tottunut eri lauluääneen.

Biisi itsessään ei herättänyt oikein mitään tunteita, aika mitäänsanomaton perusslovari.

Poissa Browey

• Vuotislainen
« Vastaus #2 : Toukokuu 24, 2007, 17:10:52 »
Nightwishin uudeksi laulajaksi on valittu 35-vuotias ruotsalainen Annette Olzon (oik. Blyckert). Ennen Nightwish-pestiään Olzon on laulanut Alyson Avenue -nimisessä rockyhtyeessä ja ollut mukana Disdain-nimisessä bändissä.

Nightwishin uusi kokoonpano:

« Viimeksi muokattu: Toukokuu 24, 2007, 17:29:01 kirjoittanut Browey »

di Napoli

• Ankeuttaja
« Vastaus #3 : Toukokuu 24, 2007, 17:11:53 »
Nightwishin uudeksi laulajaksi on valittu Annette Olzon.

Minkä maalaine se o?

Poissa tuulilukko

• Vuotislainen
  • My gift of silence
« Vastaus #4 : Toukokuu 24, 2007, 17:23:26 »
Nightwishin uudeksi laulajaksi on valittu Annette Olzon.

Minkä maalaine se o?

Ruotsalainen
Breathe in, who knows how long this will last..

Poissa Browey

• Vuotislainen
« Vastaus #5 : Toukokuu 24, 2007, 19:03:37 »
Kävin itsekin kuuntelemassa Evan näytteen ja olen siitä aika samoilla linjoilla Villi Lohen kanssa. Ensimmäisenä mieleeni tuli, että hienosta ja pehmeästä lauluäänestä – pidän Anetta Olzonin ääntä kauniimpana kuin Tarja Turusen ääntä, joka on luultavasti keskeinen syy siihen, miksi Nightwish ei ole koskaan noussut ylimpien suosikkieni joukkoon – huolimatta Eva ei kuulostanut Nightwishiltä, vaan pikemminkin minulle tuli Evanescence mieleen siitä. Kuunnellessani Wish I Had An Angelia ja muutamaa muuta bändin kaunista kappaletta ajattelin, ettei Olzonin ääni sovi yhtyeen perinteisimpiin biiseihin. Toivottavasti Nightwishin tyyli ei kärsi uudesta laulajasta, tällä hetkellä minun on todella vaikeaa kuvitella häntä lavalla muun bändin kanssa. Toisaalta viimeisen sanan voi sanoa vasta, kun single ja myöhemmin levy ovat ilmestyneet, sitä ennen yritän olla tuomitsematta tai ylistämästä uutta laulajaa liikaa.

Poissa Briette

• Vuotislainen
« Vastaus #6 : Toukokuu 24, 2007, 19:42:40 »
Tuon Evan kävin minäkin kuuntelemassa, mutta jäi sitten sellainen aika tyhjä ja mitään sanomaton biisin pätkä mieleen. En tosin ole kuunnellut NW:tä pitkään aikaan, mutta ihan rehellisesti voin sano Turusen olevan parempi. Ei ehkä parempi laulamaan, mutta sopi paremmin tuohon tyylin tai jotain sinne päin.. Mutta annan tuolle ruotsalaiselle (repesin kun kuulin sen olevan ruotsalainen, en tosin pahalla) kuitenkin mahdollisuuden osoittaa taitonsa, yhden puolen minuutin aikana kuullusta pätkästä on paha sanoa mitään erikoisempaa.
Ottaen huomioon, että NW oli lempi-bändinä joskus 6lk. ja minulle iskostui silloin päähän, suuren yli-kulutuksen takia, Turusen ääni, enkä oikeastaan edes halua kuulla tämän naisen tulkintoja noista vanhoista kappaleista, vaikka yllättäen se voisikin olla ihan mielenkiintoista, pääsisi paremmin vertaamaan ääniä. En kyllä ole muutenkaan kovin kiinnostunut bändistä enää, mutta oli kiva nähdä tuo uusi laulaja.

//edit. Kuulin ton Evan nyt sitten kokonaan radiosta. Hyi, ei noin, kuulosti ihan joltain popilta tai jotain.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 27, 2007, 11:59:13 kirjoittanut Briette »
i only show you what i want you to see

Poissa Valeriana

• Enimmäkseen harmiton
  • Reservi
  • *
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #7 : Toukokuu 24, 2007, 20:03:09 »
Tuolla Anetella on minustakin hyvin miellyttävä ääni. Aika pop-mainen. Mielenkiintoista kuulla, miltä se kuulostaa rankemmassa väännössä. Hän kyllä sanoi jossain haastattelussa, että Tuomas oli koekuunteluvaiheessa laittanut laulamaan monenlaista, joten kai se olisi tullut ilmi siinä vaiheessa, jos hänen äänensä ei sopisi "mörköheviin". Onhan se ihan erilainen kuin Tarjalla, mutta olisin ollut tavallaan pettynyt, jos olisivat ottaneet jonkun kopiovalmisteen.
If God does not understand, then he is not God, and we have nothing to fear.

Ravenmind

• Ankeuttaja
« Vastaus #8 : Toukokuu 24, 2007, 20:11:00 »
Ei vakuuttanut minua tuo Eva-klippi, toivotaan että Anette saa enemmän persoonallisuutta kehiin seuraavilla julkaisuilla. Kauniista äänestä ja laulutaidosta huolimatta ehkä vähän liian poppisheviksi menee minun makuuni, ei kuulosta vanhalta Nightwishiltä juuri ollenkaan. Siis 30 sekunnin perusteella... Pitää luottaa Tuomakseen kuitenkin, ei hän varmaan ihan Evanescence-kopioksikaan ole NW:tä muuttamassa.
No, odotan kyllä seuraavaa levyä ihan mielenkiinnolla kuitenkin, että minkälaista saadaan aikaan nyt kun oopperaelementti on poissa. Musiikki ei onneksi ainakaan kovin radikaalisti liene muuttumassa, tai mistä sen tietää. Onhan Evan tyylisiä balladeja kyllä ollut NW:llä aina.

Poissa Joku

• Vuotislainen
  • Pottermore: MarauderIce16727
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #9 : Toukokuu 24, 2007, 20:49:32 »
Kävimpä sitten minäkin äskettäin sen klipin kuuntelemassa. Ja täytyy myöntää, että pidin kuulemastani. Hänen äänensä on hyvin pehmeä ja hyvin erilainen kuin Tarjalla, jonka ääni sitävastoin on aika kova. (Siis en nyt tarkoittanut voluumia, vaan siis... no kyllä te tajuatte.) Minusta se on hyvä asia, tuo erilaisuus. Olisin niin kovin pettynyt, jos pojat olisivat valinneet Tarjan tilalle Tarja-kopion. Kyllähän Tarja hyvä oli, loistava, ei siitä kieltäminen, mutta jos se ei ole hän, ei saa myöskään olla hänen kopionsa, koska se ei kuitenkaan voisi olla alkuperäinen. Joten, olen täysin tyytyväinen.

Enkä uskokaan että Nightwishin tyyli muuttuisi kauhean radikaalisti - NW'n sivuilla, Anetten haastattelussa, kuitenkin kerrotaan Anetten olleen nuorempana pääroolissa rockoopperassa. Joten kyllä hän taitaa aika korkealle päästä. :) Ehkä musiikki vähän muuttuu, ettei koko ajan ole niitä oopperamaisia aarioita, kuten jo Evasta kuultiin, mutta kaippa niitäkin välillä on.

Ja eihän NW varmastikaan tule koskaan julkaisemaan vanhoja kappaleitaan Anetten kanssa. En ainakaan usko, mielestäni se kuitenkin olisi aika tahditonta kaikkia kohtaan, sillä fanit alkaisivat varmasti vertaamaan suoraan Tarjaan jajaja. Vanhat kappaleet ovat kuitenkin niitä Tarjan kappaleita, ei niitä haluta kuulla uusina versioina jonkun muun laulamana, ellei sitten kyseessä ole karaoke.

Niin niin. Eli ihan mukavaltahan tytöltä tuo Anette vaikutti. En malta odottaa että saan sen uuden sinkun käsiini, saati sitten täyspitkän albumin.

Poissa Villi Lohi

• Pasi
  • Hirnyrkki
  • Morning is working.
« Vastaus #10 : Toukokuu 24, 2007, 21:21:42 »
Ja eihän NW varmastikaan tule koskaan julkaisemaan vanhoja kappaleitaan Anetten kanssa. En ainakaan usko, mielestäni se kuitenkin olisi aika tahditonta kaikkia kohtaan, sillä fanit alkaisivat varmasti vertaamaan suoraan Tarjaan jajaja. Vanhat kappaleet ovat kuitenkin niitä Tarjan kappaleita, ei niitä haluta kuulla uusina versioina jonkun muun laulamana, ellei sitten kyseessä ole karaoke.

Juu, ei varmasti tulekaan julkaisemaan, mutta kyllä porukka varmasti haluaa kuulla keikoilla myös vanhaa materiaalia. Eli eipä tuo Blyckert taida mitenkään onnistua välttämään noiden vanhojen biisien esittämistä :)

Poissa Angel of death

• Senbonzakura
  • Hirnyrkki
  • Whiskey lullaby
    • Deviantart account
« Vastaus #11 : Toukokuu 24, 2007, 21:45:18 »
Lainaus
Tuolla Anetella on minustakin hyvin miellyttävä ääni. Aika pop-mainen.

Ja juuri tämän takia hän ei minusta ole nainen paikallaan. Nightwish on kaikkea muuta kuin poppia. Itsekin olen käyny tuon pienen pätkän kuuntelemassa ja täytyy sanoa, etten voisi kuvitella hänen laulavan samanlaisia biisejä mitä Nightwish on aikaisemmin tehnyt, hänellä ei yksinkertaisesti ole ääntä solistiksi tähän bändiin. Kuten on jo mainittukin, hän kuulostaa pikemminkin within temptationilta. Hänen äänensä ei ole persoonallinen niinkuin Tarjan ääni. Tarjan äänest löytyi persoonaa, voimakkuutta ja erilaisia äänenvivahteita. Kaikkea sitä mitä uudella solistilla ei ole.

Itse henkilökohtaisesti olen todella pettynyt valintaan. Vaikkakin voin sanoa, etten ostaisi Nightwishin uutta levyä, oli uusi solisti sitten kuka tahansa. Ilman Tarjaa Nightwish ei ole mitä se ennen oli. Kun luin hänestä bändin kotisivuilla, tuntui aika randomilta ihmiseltä. Ei kunnon vastauksia vaan kierrellen ja kaarrellen. Tuntui kuin hänen mielipiteensä olisivat olleet vähän haussa. Ja miksi ihmeessä ruotsalainen? Taas yksi aihe heille lisää, josta he voivat ylpeillä. Nightwish on suomalainen bändi henkeen ja vereen, mutta eipä se sitä nyt enää ole. Suomalaista sen olla pitää. ;)

En usko, että bändillä tulee olemaan enää niin suurta suosiota johtuen siitä, että porukka on jakautunut kahtia. Toinen, joka tukee Tuomasta ja tulee jatkossakin kuuntelemaan yhtä ahkerasti NW ja sitten Tarjan puolella seisovat, jotka eivät enää aio ostaa NW:n levyä. Ja lisäksi menestys tulee riippumaan siitäkin miten Anette solistina saa yleisönsä omakseen ja mitä hänen äänestää pidetään.

Mutta kuten on jo tullut varmaankin selväksi, että itse en uutta levyä osta, enkä pidä yhtään uudesta solistista. (minulla ei sinänsä ole mtään häntä ihmisenä vastaan mutta hän on väärä henkilö tähän hommaan) Nightwish ei ole enää Nightwish.
Aishi ai sarete kono inochi wa memory de saite - I'll protect my memories of how I loved and was loved

mörkö

• Ankeuttaja
« Vastaus #12 : Toukokuu 24, 2007, 21:52:08 »
Minä tykkäsin Anetesta, ehkä jopa enemmän kuin Tarjasta.

Minulle ei tullut Anetesta mieleen Evanescence tai Within Tempation. Mielestäni hänen äänensä oli tosi nätti ja persoonallinen. Ainakin tuossa Eva- biisissä. Toki Tarjan ääni oli ainutlaatuinen ja hyvä sekin, mutta kuten Joku sanoikin, se oli kovempi kuin Aneten.

Luultavasti tulen NW:n uuden levyn ostamaan, Eva- biisi mielestäni oli tosi hienon kuuloinen, vaikkakin klippi olikin tosi lyhyt.

Em-Em

• Ankeuttaja
« Vastaus #13 : Toukokuu 24, 2007, 21:57:58 »
Olen minäkin nyt sitten kuunnellut Anettea ja Evaa. Enkä pitänyt ollenkaan tytön äänestä. Maailmalla on kolme melko saman tyyppistä bändiä, Nightwish, Within Temptation ja Evanescence. Nyt Nightwish on alkanut muistuttaa enemmän muita, ja kappale kuulostaa tusinatavaralta. Tarjan matalampi oopperaääni erottui popahtavista laulajista, ja oli suurena osana Nightwishin nousemisessa maailmanmaineeseen. Sävellys kuulosti lattealta (vaikka kyseessä olikin hidas kappale, vrt Kuolema tekee taiteilijan) samoin kuin laulu. Muistuttaa paljon Sharon den Adelia, vaikka englannin lausuminen onkin kökömpää. Sivujen mukaan tyypille sanottiin aluksi kovasti eitä sivujen, kunnes pojat eivät löytäneet parempaakaan.

On siis muodostunut kaksi bändiä, suomalaisten vanha Nightwish ja ruotsalaisten omiva uusi Nightwish. Koska olen varma, että sen ruotsalaiset tekevät.

Poissa Valeriana

• Enimmäkseen harmiton
  • Reservi
  • *
« Vastaus #14 : Toukokuu 24, 2007, 23:09:07 »
Kai niiden on täytynyt aika paljon tuosta pitää, jos 2000 ehdokkaan joukosta valitsivat hänet. Siellä on käsittääkseni ollut myös klassisesti koulutettuja laulajia mukana, mutta olihan Tarjakin parilla viimeisellä levyllä laitettu laulamaan vähemmän oopperaäänellään. Iltalehti ei varmaan ole luotettavin mahdollinen lähde ja otsikot kertovat ihan muuta kuin itse haastattelu, mutta sain sellaisen käsityksen että pojat eivät välttämättä olisi halunneet laulajaa, jolla on lapsi. Tavallaan hieman tekopyhää puhua siitä, että laulaja joutuu olemaan paljon erossa perheestään, kun Marcolla ja Jukallakin on lapsia.

En teilaa vielä Anettea ennen kuin olen kuullut hänen laulavan jotain rajumpaa. Hänellä on kuitenkin minusta selkeästi omanlaisensa äänenväri, joka ei kuulosta Amy Leeltä tai Sharon den Adelilta. Varmasti tulen aina pitämään noissa vanhemissa kappaleissa enemmän siitä, jonka olen kuullut aikaisemmin, mutta uskon että saattaisin jopa ostaa heidän seuraavan levynsä.

Tuon Silminnäkijän koe-eläinapinadokumentin musiikkina on Planet Hell.

Poissa Shayas

• never-fading
  • Vuotislainen
  • take me home
« Vastaus #15 : Toukokuu 24, 2007, 23:37:40 »
Tämä on varmaan angel of deathin viestin toistelua, ja sanotaanpa heti alkuun, et olen hänen kanssaan samaa mieltä aika lailla kaikesta hänen sanomastaan.

Nightwish on ollut lempibändini jotain neljä vuotta jo, ja suorastaan rakastan niiden musiikkia. Entistä musiikkia... Ääh. Olen niin pettynyt tähän laulajavalintaan. ._. Okei, jotenkin minä pelkäsin jotain pahempaa, mutta silti. Ei tuo ole yhtään sopiva mielestäni... ja ruotsalainen vielä, masentavaa. Minulla ei ole mitään ruotsalaisia vastaan, mutta olisin kyl kovasti toivonut, että Nightwish olisi pysynyt ihan kokonaan suomalaisena.

Tarja oli loistava laulaja, ja hänen erottamisensa tuli minulle täytenä shokkina. Kun kuulin, että bändiin haetaan uutta laulajaa, hermostuin. Kyl olin jo silloin aika varma, että ketään yhtä upeaäänistä kuin Tarja ne ei sinne löytäisi, mutta kuitenkin tätä pettymystä on kyllä vähän vaikea niellä. Minusta Aneten ääni ei sovi siihen Nightwishiin, josta itse pidän. Tiedä sitten, tuleeko niiden musiikkityyli muuttumaan jotenkin radikaalisti. Koska kuten täällä on jo todettu, tuo ääni on vain niin pop, ettei se voi olla Nightwishiin sopiva. Joihinkin ABBA-covereihin, joita hän ennen teki, se varmaan sopii, mutta eii...

Yritän parhaani mukaan olla tuomitsematta uutta solistia pelkästään tuon klipin perusteella, mutta hankalaa on. Elättelen toivoa, että ne vähän raskaammat biisit olisivat parempia, vaikka olenkin sitä mieltä, että tuollainen ääni ei sellaisiin sovi. Mutta eiväthän bändin muut jäsenet olisi tätä naista laulajakseen valinneet, elleivät ajattelisi tämän sopivan Nightwishiin? Minun on kauhean vaikeaa uskoa, että Tuomas ja muut olisivat erehtyneet niin pahasti, että olisivat ottaneet laulajaksi biiseihin täysin sopimattoman ihmisen? Luotan kuitenkin siihen, et he asiansa osaavat.

Kai sitä täytyy toiveikkaana odottaa cd:tä ja sitä sinkkuakin, vaikkei se kovin lupaavalta minusta kuulostanut. Puoliksi odotan innolla, puoliksi kauhulla. Ainakin Marco laulaa siinä käsittääkseni jonkun soolobiisin, ja luotan kyl täydellisesti siihen, että se ainakin tulee olemaan hyvä. Ja laulaahan hän muissakin biiseissä kaiketi, joten ihan jees ne varmaan ovat. (: Nightwishin suosio luultavasti tulee laskemaan tosiaan kuitenkin, koska Tarjan lähdettyä lähti ihan varmasti myös osa faneista. Toisaalta, voihan uusi laulaja tuoda uusia fanejakin, kaikki eivät Tarjan äänestä pitäneet. Itse olen sitä mieltä, että Tarja oli se ainoa ja oikea laulaja Nightwishiin, mutta minkäs minä sille mahdan, että bändi ei ollut samaa mieltä.

Ja no... Jos Nightwishin uusi musiikki ei olekaan hyvää, niin voinhan minä aina kuunnella vanhaa tuotantoa - se ei koskaan menetä hohtoaan. Nightwishin musiikki on ollut upeaa ainakin ennen, ja vaikka olenkin lähes 100 % varma, ettei se yhtä upeaa ole enää, täytyy silti sanoa, et hieno bändi. Biisit ovat upeita, ja soittajat taitavia.

(Miksei muuten Marco voisi olla Nightwishin laulaja? Miessolisti olisi ollut niin ihana. :D Ei olisi varmaan tullut niin paljon vertailua Tarjaan, jos olisi tullut täysin erilainen laulaja...)
no / no turning back now

Poissa Valeriana

• Enimmäkseen harmiton
  • Reservi
  • *
« Vastaus #16 : Toukokuu 25, 2007, 00:55:58 »
Lainaus
(Miksei muuten Marco voisi olla Nightwishin laulaja? Miessolisti olisi ollut niin ihana. :D Ei olisi varmaan tullut niin paljon vertailua Tarjaan, jos olisi tullut täysin erilainen laulaja...)
Silloin he eivät enää koskaan voisi esittää keikoilla vanhempaa tuotantoaan ja ilmeisesti Tuomas tykkää kirjoittaa lauluja naisen laulettavaksi. Ja levyt käyvät paremmin kaupaksi kun on kurvikas nainen keulakuvana.

Poissa Zaira

• 42
  • Valvojaoppilas
  • *
  • ^o^
    • Ei mitään nähtävää täällä
  • Pottermore: LumosDragon46
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #17 : Toukokuu 25, 2007, 08:21:08 »
Minen ymmärrä teitä, jotka valittavat NWn uudesta laulajasta. Minusta hän ainakin kuulostaa hyvältä ja tuo Eva-biisi on hyvä. Mistäpäs sitä tietää miten tuo Anette kehittyy tuosta. Hänhän tosiaan on vasta aloittanut bändissä.

Tyytyväinen siis olen tyytyväinen poikien valintaan bändin laulajaksi. Vaikka ruotsalainen onkin, niin Ruotsista tulee hyvää musaa ja loistavia laulajajia ja taitaapa Anette Olzon olla yksi heistä. Ainakin minun mielestäni.

Niin ja Tuomas tosiaan kirjoittaa biisejään ennemmin naisen laulettavaksi :)
"When I lead the big patient rebellion, Voldemort here is the first to go."
[The pessimist sees difficulty in every opportunity.
The optimist sees the opportunity in every difficulty. -Winston Churchill]

Poissa Browey

• Vuotislainen
« Vastaus #18 : Toukokuu 26, 2007, 17:26:30 »
Iltalehti ei varmaan ole luotettavin mahdollinen lähde ja otsikot kertovat ihan muuta kuin itse haastattelu, mutta sain sellaisen käsityksen että pojat eivät välttämättä olisi halunneet laulajaa, jolla on lapsi. Tavallaan hieman tekopyhää puhua siitä, että laulaja joutuu olemaan paljon erossa perheestään, kun Marcolla ja Jukallakin on lapsia.

Anette Olzon tosiaan kertoi Nightwishin nettisivuilla julkaistussa haastattelussa, että hänet alun perin hylättiin Tuomas Holopaisen ilmoitettua, ettei hänestä voi tulla bändin uutta solistia, vaikka olikin yksi parhaista hakijoista. Syyksi paljastui myöhemmin se, että Olzonilla on lapsi, ja Nightwish oli tehnyt laulajavalintoja aloittaessaan periaatepäätöksen, että uudella laulajalla ei mielellään saisi olla lapsia. Olet oikeassa sanoessasi, että myös Marcolla ja Jukalla on lapsia, mutta luulisin kuitenkin, että on hieman eri asia, onko basistilla ja rumpalilla vai laulajalla lapsia. Paitsi että laulaja on bändin keulakuva, se joka jää parhaiten mieleen, on myös lapsilla on yleensä tapana tarvita äitiään isäänsä enemmän, ja Nightwishin tilanteen takia - haettiin siis uutta, entuudestaan bändille täysin tuntematonta laulajaa, jonka täytyi sopeutua bändiin niin nopeasti kuin mahdollista - mielestäni bändin päätös, joka ei tosin loppuun asti pitänyt, oli ihan harkittu ja looginen, vaikkei siinä mitään järkeä ollutkaan – persoonastahan kaikki on lopulta kiinni, ei siitä, onko lapsia vai ei. Periaatteessa on kuitenkin helppoa kuvitella, millaiseen tilanteeseen Nightwish joutuisi, jos pitkien maailmankiertueiden aikana uudelle solistille tulisi ongelmia siitä syystä, että hänen lapsensa on kaukana ja tarvitsee äitiään.

Luulisin kuitenkin, että jos Olzon olisi ollut alusta asti kaikista ehdokkaista ehdottomasti vakuuttavin, hänelle ei olisi missään vaiheessa kieltäydytty. Voi olla, että hakijoiden joukossa oli paljon Olzoniakin vakuuttavimpia ja valovoimaisempia laulajia, jotka eivät kuitenkaan sopineet Nightwishin imagoon persoonansa tai jonkin muun syyn takia. Tuomas Holopaisella ja muilla Nightwishin jäsenillä oli kuitenkin reilut kaksituhatta vaihtoehtoa, joten luotan siihen, että Olzonin ääni sopii kyseisen bändin tyylille sopiviin biiseihin. Jotenkin on myös helpottavaa, ettei bändiin valittu solistiksi henkilöä, joka olisi ikään kuin paikannut Tarja Turusta jättämää aukkoa fanien silmien edessä; mielestäni on parempi, että Olzonin Nightwish-uran alku aloittaa samalla uuden luvun kiteeläisbändin historiassa. Eva-singlekin kuulostaa kokonaisena kappaleena ihan hyvältä - siitäkin huolimatta, että biisi kuulostaa Anette Olzonin äänellä varustettuna edelleen hieman Evanescencelta.

jannal

• Ankeuttaja
« Vastaus #19 : Toukokuu 26, 2007, 17:47:35 »
Oon kuunnellu Yövissua kolmannelta asti ja nyt on alkanu Tarjan ääni jo vähän kyllästyttään, joten ihan kiva että tulee uus vokalisti.
Pari levyä on, ja lempibiisi on Wishmaster..
Kuuntelin sen uuden sinkun tuolta linkistä, jonka Villi Lohi laitto.. Naisen ääni oli hyvä, mut biisi ei oikeen iskeny.. tosin ei se ollu siinä kokonaan jnejne, mutta toivon levylle samantyylistä musiikkia, mitä on aiemminkin ollut.

Poissa Sleepwalker

• Kumiankka
  • Vuotislainen
  • Pottermore: LightAsh27705
« Vastaus #20 : Toukokuu 27, 2007, 12:40:59 »
Onhan se ihan erilainen kuin Tarjalla, mutta olisin ollut tavallaan pettynyt, jos olisivat ottaneet jonkun kopiovalmisteen.

Samaa mieltä olen. Vaikka eikös se Tuomas muistaakseni sanonut heti laulajahaun alettua etteivät he etsi mitään Tarja-kloonia.

Kuulin Evan kokonaan YleX:ltä. Tykkäsin kyllä. Ja tuskinpa kuitenkaan jokainen biisi levyllä on "pop-mainen" balladi. Ja onhan NW:n tyyli ennenkin muuttunut aika reilustikin (vertaa esim. Angels Fall First ja sen jälkeen tullut Oceanborn)

Eikä Nightwish suinkaan ole ensimmäinen suosittu bändi jossa on vaihtunut laulaja.
Respect the funk.

Poissa Nienna

• Kofeiiniriippuvainen
  • Vuotislainen
« Vastaus #21 : Toukokuu 27, 2007, 17:08:41 »
Kuuntelenkin tässä juuri Evaa, joten sen "inspiroimana" täytyy tulla kommentoimaan...

Nightwish on siis lukeutunut lempibändeihini 11-vuotiaasta asti, eli viitisen vuotta olen sitä kuunnellut. Tarjan erottaminen tuli tietysti ihan täytenä järkytyksenä, mutta päätin jo asiasta kuultuani antaa uudelle laulajalle mahdollisuuden, syystä että olen niin täydellisen rakastunut Tuomas Holopaiseen. ;) Ihan vakavasti puhuttunakin, niin paljon kuin Tarjan äänestä tykkäsin, Tuomaksen sävellykset ja sanoitukset ovat kumminkin aina olleet se jokin, mikä on tehnyt NW:n musasta mulle melkein elämää suuremman jutun. Suosikkialbumia on vaikea nimetä, mutta Century Child ja Once ovat varmaan kokonaisuudessaan lemppareitani.

Anette Olzon/Blyckert sitten. Tieto siitä, että uusi laulaja on ruotsalainen, ei herättänyt mussa sen kummempaa reaktioita. Olisin toivonut laulajan olevan suomalainen, mutta kun sellaista ei kerran saatu, niin mulle on ihan yks hailee minkä maalainen se on. Kun kuulin ensi kertaa pätkän Evasta, en ollut varsinaisesti pettynyt, mutta en nyt ihan hullaantunutkaan. Ajattelin lähinnä, että ääni on kaunis ja herkkä, mutta ainakaan Nightwishiä ei tästä eteenpäin voi minään "oopperametallina" pitää. Onhan se todellakin hyvä, ettei Anette yritä matkia Tarjan laulutyyliä, mutta kieltämättä alkoi vähän epäilyttää, miltä kaikki bändin vanha tuotanto kuulostaa hänen laulamanaan. Mutta tulevan levyn aion joka tapauksessa ostaa, vaikka sitten sen Marcon biisin takia. :)

Poissa Graveheart

• Vesijuoppo Yrjäläinen
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #22 : Toukokuu 27, 2007, 20:24:55 »
Lainaus
Silloin he eivät enää koskaan voisi esittää keikoilla vanhempaa tuotantoaan ja ilmeisesti Tuomas tykkää kirjoittaa lauluja naisen laulettavaksi. Ja levyt käyvät paremmin kaupaksi kun on kurvikas nainen keulakuvana.
Joo ja jos Nightwish on olevinaan oopperametallia, idea menee vielä jotenkin läpi kahden laulajan kanssa, kun taas pelkän Marco Hietalan äänellä varustettuna kokonaisuus kuulostaisi entistä yksipuolisemmalta. Lisäksi jollain tavalla pitää aina erottua muista yhtyeistä, ja sikäli kun naisen tulkitsema raskaan musiikin vokalisointi on ainakin vielä toistaiseksi harvinaista, ratkaisu on nerokas jos se toimii. (Nightwish on kyllä tarpeeksi raskasta jotta sitä voisi verrata elitistienkin lemppareihin)

On enemmän hyvä kuin huono juttu että tällä kertaa valittiin ruotsalainen laulaja. Nimittäin se sai minut odottamaan sitä ensimmäistä kertaa kun Nightwishin levyä saa pyörittää ilman että tuntisi olonsa jotenkin vaivautuneeksi kuunnellessaan laulajan uskomattoman esillepistävää korostusta. Seuraava sivulause saattaa mennä yleistyksenkin puolelle, mutta olen oppinut kokemuksesta että ruotsalaiset näyttävät hallitsevan erinomaisen kielitaitonsa lisäksi myös kyvyn kuulostaa puhuessaan ihan oikealta englantilaismieheltä tai -naiselta. Ja entä imagokysymys ("voi ei Nightwish on enää 80% suomalainen") sitten? Olen jo pitkään tottunut tuntemaan ruotsalaiset musiikillisesti lahjakkaana kansana (Opeth, Tiamat, Therion, Evergrey, Katatonia, Dark Tranquillity yms.) joten tieto laskeutui aika pehmeästi. Ainoa huolenaihe on että Tuomas Holopainen kirjoittaisi kenties kännipäissään ruotsinkielisen kappaleen ja siitä selvittyään olisi edelleen vakavasti sitä mieltä että Anette Olzonin kannattaisi laulaa se, mutta luulen että tuohon on aika vähäiset riskit. Ai niin mutta kuinka nyt Kuolema voi enää Tehdä Taiteilijan kielimuurin takaa? Oikeastaan en hirveästi edes välitä koska se ei kuulu ihan omiin suosikkikappaleisiini, ja lopputuloksesta saa todennäköisesti kärsiä/nauttia vain Nightwishin konserteissa joihin en kuitenkaan usko eksyväni vielä ihan lähiaikoina.

Tuleva levy ei ole ensimmäinen Nightwishin julkaisu jonka ostan, mutta se on ensimmäinen jota odotan ihan optimistin asenteella. Onko oikein että siitä ei ole tiedotettu vielä muuta kuin että yhden kappaleen nimi on Eva ja se tulee olemaan siinä? Minkälaisia arvauksia teillä muilla on siinä tapauksessa, esimerkiksi levyn tittelistä? Itse veikkaan että sen nimeksi tulee "Twice".
My gramma has this joke where she says "Knock knock"
I say "Who's there?"
She says "I can't remember" and starts to cry

Poissa Antisankari

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • Enimmäkseen harmiton
  • Tupa: VOLDEMORT!!!
« Vastaus #23 : Toukokuu 27, 2007, 20:37:08 »
Nightwishin virallisille sivuille on päivitetty kolme lyhyttä näytettä uudelta levyltä. Kappaleiden nimet ovat Aramanth, Master Passion Greed ja 7 Days to the Wolves. Nämä näytteet todistavat mielestäni kaikki huolet tulevaa levyä kohtaan turhiksi; Tuomas ON nero ja Anette sopii bändiin kuin nyrkki silmään.

Aramanth kuulostaa aluksi vähän turhan popahtavalta, mutta parin kuuntelukerran jälkeen se aukeaa ja iskee todella lujaa. Paljon enemmän kuin ihan kiva.

Master Passion Greed, tässä Slaying the Dreamer kohtaa Devil and the Deep Dark Oceanin. Rankempaa mättöä. Liekö tämä se tulevan levyn "vain-Marco-laulaa"-biisi? Komealta kuulostaa.

7 Days to the Wolves on henkilökohtainen suosikkini. Alun viulusoolo ja Aneten huutamiset kuulostavat todella mahtavalta ja eeppiseltä. Kertosäe jää mukavasti mieleen. Tästä liikkuu sellaista villiä huhua että nimellä viitattaisiin 7 päivään (juorulehteen), ja se joutaisi susille loukattuaan bändin yksityisyyttä. En usko, että asia oikeasti on näin, mutta puolestani voisi ollakin.

Tuomas on hevin Sibelius!

// Korjasin linkin toimimaan, pari merkkiä oli osunut väärään kohtaan. - Villi Lohi
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 27, 2007, 21:39:27 kirjoittanut Villi Lohi »
And I feel like dust, lighter than air
Winged by the smallest prayer
Destination anywhere

Poissa Hopeanuoli

• Vuotislainen
« Vastaus #24 : Toukokuu 28, 2007, 20:27:27 »
Joup, onhan Anettella hyvä ääni ja 'eva' on varmasti parempi hänen laulettua se kuin Tarjan ja Anettelle sopii nämä hempeät kappaleet todella hyvin, mutta täytyy sanoa että olisin silti toivonut jotain Tarjan tapaista laulajaa bändiin. Kuuntelen juuri 'Sleeping Sun' kappaletta ja ei voi muuta kuin huokaista. Nightwish oli siksi niin hyvä kun se erosi muista. Eipä juuri nyt tule mieleen muita bändejä jotka yhdistävät heavyn ja 'oopperan' tällä tavalla. Tarjalla oli juuri kantava ja voimakas ääni ja yhdistettynä siihen musiikkiin ei voi muuta kuin kuunnella lumoutuneena. Mutta nyt... nyt nightwish on samallainen kuin muut bändit esim. Within tempation. Eivät varmastikkaan eroa paljoa toisistaan nyt kun vokalistit kuulostavat niin toisiltaan. Molemmilla on sellainen heleä ääninen nainen vokalistina... siksi en paljolti Within tempationista pidä. Musiikissa ei ole potkua kun laulajasta ei löydy poweria äänestä paitsi sillä tasolla että kiekaisee oikein olantakaa äänensä kuuluviin musiikin alta...
Täytyy vain surullisena todeta ettei nightwish ole enää se ihana ooppera/heavy bändi mihin niin tykästyin...

No, ei minulla kuitenkaan ole mitään Anettea vastaan. Ei ainakaan laulajan valinta täysin metsään mennyt. Mutta olisin toivonut että laulajatar olisi suomalainen. Mutta en minä tuon asian takia nyt yöuniani menetä kumminkaan. Kunhan laulaja saatiin se on pääasia. Ja tuota sentään pystyy kuuntelemaan. Odotan kyllä innolla tuota '7 Days to the Wolves' -kappaletta kokonaisuudessaan. Se pätkä mikä Nightwishin sivulta löytyi oli niin hyvä ja Anettekin kuulosti hienolta siinä. No, muista kahesta kappaleesta en voi sanoa vielä mitään. 
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 29, 2007, 16:28:18 kirjoittanut Hopeanuoli »
"Are we there yet?"
"No"