Kirjoittaja Aihe: Kirja vai elokuva? (vol 2)  (Luettu 69025 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Celestial

• killing loneliness
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • love is right now
Vs: Kirja vai elokuva? (vol 2)
« Vastaus #50 : Helmikuu 13, 2008, 22:05:06 »
Lainaus
Niinpä juu! Minulla meni ainakin ihan pilalle kuvitelmani monista paikoista, tosin jotkut paikat kuvittelenkin samoiksi kuin leffassa..
Kirja on paaaljon parempi! Elokuvat vain pilaa suurimman osan :)

Minä kuvittelin joskus aikoinani tylypahkan sisältä ihan eri näköiseksi, kuin elokuvissa. Kirjathan ne ihania on! Paljon parempia, vaikka elokuvissakin on jotain tosi hyviä juttujakin. Mutta se vasta pilaakin elokuvat, kun niistä otetaan liikaa kohtauksia pois! Nehän on tärkeitä ja hauskoja (monet kohtaukset, joita on poistettu) . Kirjoissa saat kuvitella kaiken millaiseksi, ja miten haluat, ja kirjoissa on paljon enemmän tapahtumiakin. :D
Friendship doesn't see through the eyes,
it sees through the heart.

Poissa Kaura

• Molskahdus
  • Vuotislainen
  • TYM
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #51 : Helmikuu 16, 2008, 10:22:54 »
Vaikka innostuinkin Pottereista Azkabanin vanki elokuvan myötä, kirjat ovat silti parempia! Miljoona kertaa parempia!

Elokuvista on jätetty kaikki tärkeä pois. Varsinkin Liekehtivästä pikarista, siinä ei ollut edes niitä Sirius käyntejä! Ja muutenkin kirjathan ovat se kaiken perusta.
Ennen kuin näin liekehtivä pikari -elokuvan, ajattelin että Vauhkomieli on sellainen laiha rupinen äijä, mutta elokuva pilasi kuvani. Nyt ärsyttää, kun en saa enää sitä vanhaa Vauhkomieleä takaisin.
Kyllähän ne elokuvatkin menevät, mutta jos pitäisi valita, ottaisin kirjat.
We watch the shows, we watch the stars
On videos for hours and hours...

Poissa Mega

• Vuotislainen
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #52 : Helmikuu 16, 2008, 10:27:27 »
Kirjat tietysti *hymähtää*.
Näin viisasten kiven leffan lajittelusta koulussa pätkän, kun kyseistä leffaa alussa katsoimme.
No, en innostunut yhtään, mutta Valtteri ylipuhui minut kirjastoon josta tyrkkäsi VK:n käteen.
Luin kirjan, ja sitten luin kaikki ja jäin koukkuun. Kirjoissa on enemmän varaa lukijan mielikuvitukselle.
Jos joku paikka kuvataan, saa itse mielessään miettiä millainen se on, mutta jos katsoo leffoja niin
ne paikat näkyvät siinä eikä omalle mielikuvituksella tai mille lie jää siinä sitten mitään sijaa.
Kirjoissa on myös yksityiskohtaisempaa kuvailua, ja muuta mukavampaa. Kirjat! Kirjat!

valentine

• Ankeuttaja
« Vastaus #53 : Helmikuu 17, 2008, 18:55:30 »
Tykkään kirjoista paljon enemmän kuin elokuvista. Niinkuin moni onkin sanonut, niissä on tilaa omalle mielikuvitukselle. Sen takia olenkin monesti pettynyt elokuvaa kattoessa, kun asiat onkin esitetty niin erilailla kun on itse kuvitellut. Ja sekin kirjoissa on parempaa, kun niissä on niin paljon yksityiskohtia ja kuvailua; kaikkea mikä oikeastaan tekee kirjasta hyvän. Leffanhan niitä kaikkia ei tietenkään mahduttaa, mutta siitä kun on jätetty jotain hauskoja repliikkejä tai kohtausia pois, tulee vähän pettynyt olo. Että eihän se nyt noin mennyt!

Kyllähän ne leffatkin ihan mukavaa katsottavaa on, mutta kirjat on parempia! :)

Poissa Jessie

• Sanomaton
  • *
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #54 : Maaliskuu 11, 2008, 03:15:58 »
Luonnollisesti kirjat.

On aika hassua nyt ajatella että joskus olin aivan innoissani elokuvista.  Muistan kuinka aivan mielipuolisesti fanitin niitä leffoja ja otin vaikka miten paljon itseeni jos joku kaverini uskalsi arvostella leffoja. Harmitti paljon kun Vuotiksessakin joku haukkui elokuvia. Aina kun multa kysyttyynkin niin vastasin että joo kirjat ja elokuvat on yhtä hyviä.
Nykyään olen pitkälti sitä mieltä että leffat ovat..ööh..no ei voi sanoa surkeita mutta eivät kovinkaan hyviä. Se mikä niistä tekee katsottavia on se että ne on Pottereita, mutta jos en fanittaisia Potteria niin pitäisin niitä varmaan surkeina. Tajusin tämän tosiasian tässä jonkun aikaa sitten. Viisasten Kivi ja Salaisuuksien Kammio on jääneet läheiseksi, koska tosiaan fanitin niitä ihan kympillä ja olin silloin paljon nuorempi ja en tiennyt hyvistä leffoista tuon taivaallista.

Omistan kaikki dvd:eet, mutta varsinkin Feeniksin Killan olen katsonut vain kerran. Kirjat on vaan se syy, miksi Pottereihin rakastuin. Leffat olisi muutenkin voinut tehdä vasta myöhemmin, mikä kiire niitä oli tehdä. Kun olisi käytetty aikaa enemmän niin ehkä tuloskin olisi ollut toisenalainen. En nyt ala luettelemaan miksi kirjat ovat parempia kun niin moni on sen jo tehnyt:)
♥ Pottereita vuodesta 1999 ♥
“Dumbledore's man through and through, aren't you Potter?"
"Yeah I am," said Harry. "Glad we straightened that out.”

Poissa Fellad

• Linsessa
  • Vuotislainen
« Vastaus #55 : Maaliskuu 11, 2008, 17:23:14 »
Ehdottomasti kirjat!!! Elokuvat ovat ihan surkeita, tai no 1 ja 2 leffat olivat hyviä, mutta siitä lähtien.... :/ En ymmärrä kuinka jotkut ihkuttavat FK leffaa. Se on huonoin elokuvista tähän mennessä. Sen ohjasi joku suhdeleffojen ohjaaja, joten FK on täynnä potter hahmojen suhdesotkuja. Suoraan sanottuna se leffa ei ole enää fantasiaa.
Mutta kirjat.... ne ovat niin hyviä. Ajatella ettei Rowling ollut edes mikään ammattikirjailija, kun aloitti Pottereiden kirjoittamisen. Kirjat tihkuavat mielikuvitusta mitä arvostan todella paljon.

Poissa Cirael

• Kelmeä kalmankoira
  • Vuotislainen
  • Pottermore: PhoenixWolf25005
« Vastaus #56 : Maaliskuu 12, 2008, 20:18:09 »
Kirjat ehdottomasti!

Aivan niinkuin monet ovat jo sanoneet... voi kuvitella paikat ja tapahtumat itse.
Katson toki elokuvatkin, mutt huomaan aina, että jos luen Potterit uudestaan, näen edessäni elokuvan maiseman, mikä rasittaa kovasti. Elokuva pilaa oman mielikuvitusmaailman. Ehkä siinä on mukana se musiikki joka tuo sitä tunnetta, mutta ainahan kirjaa lukiessa voi kuunnella sitä?

Pidän kirjoissa myös siitä, että voi luoda hahmoista pään sisällä mahdollisimman täydelliset persoonat.
Sellaiset kun itse haluaa.

Eli siis kirjat. :)
Alkuperäinen aina parasta.
"I solemnly swear that I'm up to no good", kuiskaa pieni rohkelikkotyttö Cirael kaivaessaan kelmien kartan taskustaan ja piiloutuu kivipilarin taakse, juuri ennen kuin Voron silmät ehtivät saavuttaa leikistään innostuneen noitatytön.

Poissa adswil

• Vuotislainen
« Vastaus #57 : Maaliskuu 14, 2008, 18:12:41 »
Komppaan muita tänne kirjoittaneita, eli minäkin pidän kirjoista huomattavasti enemmän kuin leffoista. Kirjathan ovat niitä alkuperäisiä, leffat kopioita, kuten joku muukin osuvasti totesi. Kirjaa lukiessa voi käyttää omaa mielikuvitustaan ja kuvitella hahmot, tapahtumapaikat ja itse tapahtumat juuri sellaisiksi kuin haluaa, leffassa taas kaikki tulee suoraan ilman, että joutuu itse miettimään mitään tai muodostamaan omia mielikuvia. Myönnän, että osa leffojen hahmoista vastaa täydellisesti omia (ennen leffojen katsomista muodostuneita) mielikuviani, mutta osa taas on täysin kaukana niistä, mikä hieman ärsyttää. Kirjoja lukiessa on myös enemmän aikaa sulatella tapahtumia ja miettiä niiden syitä ja seurauksia.
In my world love is for poets - so I'm trying to be one.

Musti

• Ankeuttaja
« Vastaus #58 : Maaliskuu 17, 2008, 17:21:32 »
Kirjat kirjat.
Vaikka tutustuin Pottereihin Viisasten Kivi-leffan myötä, kirjat osottautuivat vielä paljon paljon paremmiksi. Leffan nähdessäsi olin ekalla tai tokalla, eikä paksujen kirjojen lukeminen houkutellut. Leffasta pidin tuolloin todella paljon, katoin sen moneen kertaan. Nyt Viisasten Kiven monta kertaa luettuani voin sanoa, ettei leffoista saa mitään irti. Varsinkin, jos puhutaan Feeniksin Killasta. Ja on aika typerää, kun elokuvia alettiin tehdä ennen kuin koko sarja oli kirjoina julkaistu.
Kuten edellisissä viesteissä on mainittu, kirjat antavat paljon enemmän tilaa mielikuvitukselle ja kokonaisuus hahmottuu paremmin. Esim. Liekehtivä Pikari leffana oli hyvin epäselvä. Lisäksi olen pettynyt moneen hahmoon elokuvissa, mutta tosiaankin, ne ovat joidenkin muiden mielikuvia kyseisitä hahmoista. (tuo lause oli kyllä vähän kumma :))
Kirjat siis. :)

Poissa Canelly

• Vuotislainen
« Vastaus #59 : Maaliskuu 17, 2008, 19:19:33 »
Ehdottomasti kirjat. Kuten joku jo sanoikin, niissä saa aina kuvitella hahmot ja paikat itse, eikä niin kuin elokuvissa, joissa ne näkee valmiina. Jotkut mielikuvat ovat jopa menneet pilalle elokuvan nähtyäni. Kirjoissa on myös oma tunnelma, jota elokuvissa ei ole. Elokuvat eivät edes ole mitenkään erityisen hyviä, kahta viimeistä en ole edes nähnyt.

Poissa blindside

• sokotettu
  • Vuotislainen
  • AKTIVISTI
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #60 : Maaliskuu 20, 2008, 22:09:12 »
Ei ole elokuvaa, jonka kirjaversiosta en tykkäisi enemmän kuin elokuvasta (siis nyt ei tietenkään voi ajatella sellaisia leffoja joista en ole lukenut kirjaa).

Kirjat voivat kertoa asioista paljon yksityiskohtaisemmin ja kirjailija pystyy painottaan niitä asioita, joita itse pitää tärkeinä juuri siinä kohdassa. Elokuvissa nämä "painotukset" saattavat hävitä tai vääristyä. (ja muoks:) Lisäksi minua ärsyttää, kun joitakin juttuja muutetaan elokuviin. Ymmärrän toki, ettei homma ehkä toimisi jos olisi täysin samalla tavalla kuin kirjassa, mutta joissakin elokuvissa on muutettu niin tärkeitäkin juttuja että!

Kuten jo sanoin, kirjat voivat kertoa asioita paljon yksityiskohtaisemmin, ja jotenkin kirjoissa on mielestäni enemmän syvyyttä kuin niitä käsittelevissä elokuvissa. Ja esimerkiksi kun luin Feeniksin Kiltaa ja sitten kun se yksi kuoli, olin oikeasti koko illan itku kurkussa, mutta kun katsoin elokuvana, ei siinä ollut mitään tunteellista kun näin kyseisen henkilön kuoleman.

Kirjaa lukiessa syntyy myös helposti erilaisia mielikuvia, ja sitten jos ne ovatkin elokuvassa eri tavalla, se voi viedä jo paljon tunnelmaa siitä. Ja väärä henkilö väärään rooliin voi pilata koko elokuvan.

Kirjat jättävät aina enemmän varaa lukijan kohdalle. Lukija saa itse käyttää mielikuvitustaan kirjaa lukiessa ja hahmojen ulkonäön suhteen vaikkapa. Hän saa lukiessaan jäädä miettimään asioita rauhassa toiselta kantilta, jos siltä tuntuu. Mitäpä jos he olisivatkin menneet tuonne minuuttia myöhemmin? Elokuvat eivät jätä tällaiselle ajattelulle varaa. Kirjat sisältävät myös kaikki tapahtumat, kun taas elokuvissa niitä täytyy jättää pois, että saataisiin edes inhimillisen pituinen elokuva. Ymmärrän totta kai sen. Kuka jaksaisi istua elokuvateatterissa kuusi tuntia katsoen jotain Harry Potter ja liekehtivä pikari –elokuvaa, johon olisi mahdutettu mukaan kaikki pienimmätkin yksityiskohdat. En minä ainakaan! >_<

Poikkeuksen olen kuitenkin joutunut tekemään jyrkän mielipiteeni kanssa Taru sormusten herrasta –elokuvatrilogian kohdalla. Vaikka kirja itsessään on loistava luomus ja lähes mahdoton toteuttaa kunnialla elokuvana, on Jackson onnistunut siinä kerrassaan loistavasti! Ihailen sitä elokuvatrilogiaa todella paljon ja minulla on omana kaikki pidennetyt versiot jokaisesta elokuvasta ^^

Totta, Peter Jackson luonut aivan mahtavan ja mielestäni elokuvahistorian ehkä parhaan elokuvatrilogian, mutta ei se mielestäni silti lyö kirjaa :D Tosin joissakin kohdissa elokuvan kohtaukset lyövät sen, miten ne kirjassa on esitetty. Mutta kokonaisuudessaan kirja voittaa aina.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 22, 2008, 17:02:39 kirjoittanut blindside »
Taivaalla jahtasin aurinkoa
Tavoite oli puhdasta hulluutta

- Stam1na - Eloonjäänyt

Poissa Xanie

• hymyilevä huomispäivä
  • Aurori
  • *
  • *reps*
« Vastaus #61 : Maaliskuu 23, 2008, 11:26:53 »
Mitä useamman elokuvan olen nähnyt, sitä enemmän alan kallistua kirjojen puoleen. Olen yleensäkin ollut kirjojen kannalla, oli kyse lähes mistä tahansa kirjasta, josta on tehty elokuva. Mutta Harry Potterien kanssa erityisesti. HP elokuvat on tehty jotenkin tosi hätäisesti. Tuntuu, kuin tavoitteena olisi lähinnä ollut se, että saadaan ne tehtyä mahdollisimman nopeasti, tingitään vähän laadusta, kun on niitä hulluja Potter-faneja kuitenkin niin paljon. Minusta elokuvien tekoon olisi pitänyt käyttää enemmän aikaa ja vaivaa. Muistan lukeneeni jostain, että TSH:n ohjaaja luki ensin kirjasta jonkun kohtauksen ja se kuvattiin vasta sitten. En tietenkään tarkoita, että elokivien pitäisi orjallisesti noudattaa joka ikistä repliikkiä, mikä kirjassa on ollut, mutta.... No.. Minusta niihin olisi voinut käyttää vähän enemmän aikaa ja vaivaa. Ei ole kivaa, kun katsoo jotain elokuvaa (joka on tehty vieläpä niin hyvästä aiheesta, kuin Harry Potter), että koko ajan tulee sellaisia "Eeeeeiiiii, eihän se mennyt ollenkaan noin!!!" Tai joutuu ihmettelemään, miksi jokin asia on tehty niin typerästi.

Noh, kyllä minä kaikki Potterit tulen katsomaan. Ehkä jopa toisenkin kerran. Mutta olisi se hieno, jos ne olisi tehty vähän paremmin. Elättelen toiveita, että niille tehdään joskus hamaassa tulevaisuudessa samoin, kuin monelle muulle elokuvalle. Siis että kuvataan ne uudestaan. Voisi olla hienoa, vaikka toisaalta on tottunut noihin nykyisiin näyttelijöihin...

Ja yleisesti ottaen kirjat-vai-elokuva kysymykseen piti vielä sanoa, että kirjat, sillä ne jättävät niin paljon enemmän lukijan omalle mielikuvitukselle.

~Xanie
Kun ystäväsi katselevat sinua hyppäämässä laskuvarjolla joka ei aukea, voisi olla hauska temppu, jos esittäisit vaikkapa uintiliikkeitä.
Avasta kiitos Seatearille!
Tee päivän hyvä työ: www.freerice.com

Memento Vivere

• Ankeuttaja
« Vastaus #62 : Maaliskuu 24, 2008, 14:55:26 »
Kirja ehdottomasti.

Kirjoista saa enemmän "nautintoa". Lukukokemuksessa saa pitkälti ajatella omilla aivoillaan paikat, henkilöt jne. (Tosin myönnettävä on, että aina lukiessani mieleeni pomppaa elokuvien hahmot omien tulkintojeni sijasta.) Kirjojen kuvailu - etenkin Pottereissa - on juuri sitä, mitä rakastan. Lisäksi pidän mielettömästi kaikista pienistä yksityiskohdista, joita elokuvissa ei ole. Muutenkin monesti elokuvien tulkinnat ovat melko tönkköjä ja huonosti toteutettuja. Mikä ei tietenkään ole ihmekään fantasia-asioissa.

En kuitenkaan väitä, että Potter-elokuvat olisivat huonoja. Parhaita elokuvia, mitä olen nähnyt. Kirjat vain ovat vielä monin verroin mahtavempia.

Poissa Erizza

• Vuotislainen
  • diibadaabafggh
« Vastaus #63 : Maaliskuu 24, 2008, 16:00:07 »
Äh... Vaikea kysymys. Kirja on mielestäni yleisesti parempi kuin elokuva, mutta Pottereista en tiedä. Potter-elokuvien näyttelijät ovat niin hyviä ja kaikki on niin huolella tehtyä... Mutta taidan valita...KIRJA!! Kirjoissa asiat kuvaillaan selkeästi, ja jos ei, niin sitten saa itse soveltaa ja keksiä. Leffoissa kaikki on näkyvissä, joten itse ei edes tarvitse miettiä, miltä esim. joku paikka näyttää. Onko kenenkään mielestä leffa parempi?

Pii

• Ankeuttaja
« Vastaus #64 : Maaliskuu 24, 2008, 18:07:37 »
Kirjat aivan ehdottomasti. Kirjoista saa paljon enemmän irti kuin elokuvista. Elokuvista jää puuttumaan henkilöiden ajatuksenjuoksu ja kaikki muut "näkymättömät" tapahtumat. En oikein käsitä, miten esimerkiksi juuri Potter-leffojen kanssa ne jotka eivät kirjaa ikinä aukaisseetkaan pystyvät pysymään elokuvan juonessa mukana. Elokuvissa kaikki menee niin nopeasti ohi ja moni asia jää selittämättä. Katson kuitenkin mielelläni myös elokuvat, ne ovat aivan omanlaistaan viihdettä ja kelpaavat kirjojen maailmaa täydentämään.

Poissa mimbulus

• Vuotislainen
« Vastaus #65 : Maaliskuu 25, 2008, 21:52:03 »
Olen muistaakseni kirjoittanut tähän keskusteluun mutta vastaan nyt sitten uudemman kerran.

Kirja, ehdottomasti.

Ensinnäkin heti aluksi täytyy sanoa että kun katsoin videolta Pottereita muistin että ne olisivat olleet parempia. Ehkä kun olen varttunut niin huomaan kaiken "teennäisen" esiintymisen.. En silti väitä, että Potterit olisivat huonoja. Niin, perustelen kirjakantaani sillä, että saa kuvitella itse hahmojen ja henkilöiden ulkonäön, tunteiden, tilanteiden, tilojen kuvailua.. Kirjoissa pystyy kuvittelemaan, että olisi itse jokin hahmoista. Niihin pystyy samaistumaan.
~mimbulus

Poissa Jukka

• Vuotislainen
« Vastaus #66 : Huhtikuu 01, 2008, 18:44:42 »
Alkuperäisteos on aina alkuperäisteos, pohjaajahan monet tunnetut leffatkin kirjoihin, mutta aniharva niistä on kuitenkaan kirjaa parempi (korkeintaan Kummisedät). HP-kirjojen filmatisoinneista paras ja eniten katselua kestävä on mielestäni Azkabanin vanki. Myös Liekehtivä pikari ja Feniksin kilta ovat hyviä, mutta Viisasten kivi nyt on melkoista kertakäyttöviihdettä. Ei HP-leffoja parane HP-kirjoihin verrata. Lukunautinto vie keskimäärin kevyesti voiton leffojen töllöttämisestä, niin myös tässä tapauksessa. Lukeminen on kehittävää, lukeminen kannattaa aina! ;) No, tämä on minun mielipiteeni.

Poissa Dorothy

• Tyylitietoinen ja elegantti
  • Vuotislainen
  • Tupa: Mary Sue
« Vastaus #67 : Huhtikuu 01, 2008, 19:19:02 »
Vastaus on minulle aika selvä: kirjat. Elokuvat väärentävät aina auttamattomasti alkuperäistä tarinaa. Jos ei juonenmuutoksilla, niin ainakin paikat ja henkilöt näyttävät erilaisilta. Elokuvat ovat ohi kahdessa, kolmessa tunnissa. Kirjoihin menee pidempi aika. Elokuvaa on vaikea seurata, jos ei ole lukenut kirjaa. Kirjaan pääse taas aivan hyvin kärryille, vaikkei olisikaan nähnyt elokuvaa.

niu

• Ankeuttaja
« Vastaus #68 : Huhtikuu 01, 2008, 19:31:23 »
Kirjat ylivoimaisesti, niissä asiat tajuaa selvemmin ja onhan se kuitenkin alkuperäinen. En ole kertaakaan nähnyt hyvää kirjaa, joka olisi tehty elokuvasta. Elokuvat ovat huonoja minusta, lukuunottamatta Viisasten kiveä ja Salaisuuksien kammiota. Olen nähnyt elokuvat ennen kuin luin kirjat, (Azkabanin vanki) ja todellakin näkemykseni on muuttunut sen jälkeen. Juonipolku menee osittain ihan erilailla. Saa nähdä tulenko pettymään vielä Puoliveriseen Prinssiin yhtä pahasti kuin Feeniksin kiltaan. Muutenkin, viihdyn mielummin kirjan äärellä kuin töllötän telkkaria pari tuntia ja saan siitä päänsäryn.

Witzu

• Ankeuttaja
« Vastaus #69 : Huhtikuu 01, 2008, 22:02:53 »
Kirja tietenkin, erilaisia syitä löytyy mutta kaikista isoin ja suurin syy on se että kirjassa kerrotaan kaikki paljon tarkemmin ja yksityiskohtaisemmin. Totta kai ettei elokuvista tulisi vuorokauden mittaisia niissä on liitetty esimerkiksi kaksi lukua yhteen, eli on tämä alkuperäinen luku jossa kerrotaan kahden seuraavan luvun asiat.
No, kirjassahan on enemmän tunnelmaa kuin elokuvissa ja niissä kerrotaan miten asiat oikeasti ovat. Kaverin joka on katsonut vain ja ainoastaan elokuvat on hankalaa alkaa keskustella Pottereista koska niissä on niin eri maailmat yms. muut jutut.

Tanjuska

• Ankeuttaja
« Vastaus #70 : Toukokuu 14, 2008, 19:02:05 »
No se kyllä vähän riippuu mistä näkökulmasta katsoo asiaa. Vaikea kysymys...Olen aina ollut enemmän leffa- kuin kirjaihminen. Ja täytyy hehkuttaa, että Potter-leffat ovat yleensäottaen aivan loistavia! (tietysti leffat vaihtelevat paljon, ohjaajasta riippuen...) Kirjoissa on se hyvä puoli, että niissä saa oma mielikuvitus laukata, elokuvissa taas hahmot, paikat, kohtaukset jne jne on hahmotettu valmiiksi. Hmm. kinkkinen kysymys. Sanon yrittämättä olla yleisen mielipiteen vastarannankiiski: ELOKUVAT OVAT PAREMPIA!!!

Kuoleman varjelukset on Pottereista ainoa kirja, jonka olen jaksanut lukea useammin kuin kerran, (itse asiassa olen jo seonnut laskuissa, kuinka monta kertaa olen sen lukenut :) ) mutta elokuvat olen katsonut varmaan viiteenkymmeneen kertaan, jokaikisen :)

Mun ääni leffoille :)

Poissa Minevra

• Vuotislainen
  • Avril- ja Potter- fani
« Vastaus #71 : Toukokuu 17, 2008, 11:40:39 »
Minä pidän ehdottomasti enemmän kirjoista koska:
-Henkilöiden ja paikkojen ulkonäöt saa kuvitella lähes kokonaan itse
-Lukeminen kestää kauemmin kuin elokuvan katsominen
Elokuvissakin on hyviä puolia, esim:
-Hyvä musiikki
-Jotkut näytteliävalinnat ovat hyviä
-Kiva katsella miten lavasteet ja kaikki kelmien kartat ym. on tehty elokuviin.

Katsoin eka neljä ensimmäistä elokuvaa ennekuin aloin lukemaan kirjoja, ja kuvittelen kolmikon ja opettajat ja melkein kaikki hahmot sellaisiksi mitä ne olivat elokuvissa, mut en niitä uusimpia hahmoja tietenkään.
"Voi Harry", Hermione sanoi väsyneesti, "Koko juttu on pelkkää potaskaa. "

Kuoleman varjelukset, sivu 453

Poissa Kartanon kummitus

• Vuotislainen
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #72 : Toukokuu 18, 2008, 12:14:29 »
Kirjat ehdottomasti.

Henkilöt ja kaiken voi kuvitella itse (Pottereiden kohdalla elokuvahahmot eivät onneksi tunkeudu lainkaan mieleeni, toisin kuin TSH:ssa. Johtuu varmaan siitä, että olen katsonut TSH-leffat niin monta kertaa ja kirjaa en ole lukenut yhtä monta kertaa (100? 8D)). Kirja on aito ja alkuperäinen. Kirjoissa on kaikki mitä elokuvissa ei ole. Kirjojen parissa voi viettää aikaansa niin paljon kuin haluaa, elokuvat on rajattuja ajalla.

Elokuvissa tykkään eniten taikamaailman paikoista, Tylypahkasta, Tylyahosta jne. Pidän niiden toteutuksesta. Mutta kaikista parasta Potter-elokuvissa on musiikki. Potter theme on joku täydellisin kappale, koska se on kuin luotu Potteriin :D Tai siis se on. Omalla kohdallani Potter-elokuvat eivät ole kestäneet montaa katselukertaa. Alkua jaksaa katsoa, mutta sitten alkaa tylsistyttämään :/ Eipä niitä tule siis katseltua.

Poissa Lohikäärmelady

• varjoenkeli
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Painovirhepaholainen
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #73 : Kesäkuu 26, 2008, 16:52:47 »

Kirjat ovat ehdottomasti parempia. Ne ovat niitä aitoja alkuperäisiä ja jättävät sopivasti tilaa omille kuvitelmille ja ajatuksille. Kirjassa säilyy se tietty henki minkä Rowling on siihen tarkoittanut. Kaikki uudet hahmot voi kuvitella itse, mutta leffa antaa valmiiksi hahmot. En osaa selittää tätä niin kovin hyvin, mutta yritän.

Elokuvat ovat hyvin erilaisia kuin kirjat ja niistä puuttuu se jännitys ja hohto mitä taas on kirjoissa. Juuri sitä rakastan Pottereissa. Elokuvat ovat välillä sekavia, eikä niihin kiinny kunnolla kun taas kirjan loputtua istun tunnin paikallani ja mietin kirjaa.

-Lohikäärmelady
-Mitä? Onko nukkumatilla muka vihollisia?
-Kahvi! Ajattele kahvia!

Poissa Niënor

• Murheenkryynihkö
  • Vuotislainen
« Vastaus #74 : Kesäkuu 26, 2008, 20:18:49 »
Kirja, kirja.
Leffat on olleet pieni pettymys. Tiesin tietty, että eihän yhteen leffaan saa mahdutettua niin paljon asiaa, mutta silti. Viisasten kivi, Salaisuuksien kammio ja Azkabanin vanki meni leffoinakin, mut Liekehtivä pikari ja Feeniksin kilta oli pettymyksiä.
Kirjoissa on enemmän huumoria ja minusta jotkut leffojen kohtaukset on tehty ihan huonosti.

- Merri.
- What?
- I'm hungry.