Kirjoittaja Aihe: Kirja vai elokuva? (vol 2)  (Luettu 56632 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Mansikkarahka

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Tupa: Rohkelikko
Vs: Kirja vai elokuva? (vol 2)
« Vastaus #175 : Tammikuu 05, 2012, 03:20:20 »
50/50. Näin ainakin Viisasten kivi ja Azkabanin vanki -elokuvat, ennen kuin luin kirjoja. Pidän molemmista kovasti.
Kirjoissa on tietysti se parempi puoli, että niissä tapahtumat ovat monesti syvällisempiä.
Elokuviin taas liittyy paljon muistoja etenkin yläasteajoilta, kun kävin katsomassa elokuvat ystävieni kanssa ja kun juttelimme niistä usein.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 08, 2012, 14:48:09 kirjoittanut Mansikkarahka »

Poissa Kirjailija

• Vuotislainen
  • ~GinWe, vuotiksen suurin Ginny -fani~
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #176 : Tammikuu 08, 2012, 18:42:34 »
Kirjat.

Kirjoissa on minunmielestä parempaa se, että niissä kerrotaan selkeämmin ja paremmin kuin elokuvissa. Jos luen kirjan ja sen jälkeen katson elokuvan niin jotkut kohdat ovat erilaisia. En keksi parempaa selitystä miksi kirjat ovat juuri parempia, kuin elokuvat.

Poissa pilvenpiirtäjä

• Vuotislainen
    • Words of pages
  • Pottermore: FeatherMarauder23566
« Vastaus #177 : Tammikuu 08, 2012, 21:45:26 »
Vähän riippuu. Kirjat ovat yleisesti ottaen huomattavasti parempia, koska niissä on asiat kerrottu yksityiskohtaisesti ja saa käyttää omaa mielikuvitusta, kuvitella paikat ja hahmojen ulkonäön itse. Osa kirjoista on kuitenkin paikotellen tylsän puoleisia tai tympeitä ja jauhavat paikallaan, ja elokuvista on taas saatettu jättää turhanpäiväinen jauhanta pois, jolloin sitä on mukavampi seurata.

Toisaalta, elokuvissakin on hyviä puolia. Ne ovat nopeammin ohitse kuin kirjat, joka mahdollistaa Pottereista nauttimisen vaikkei olisi aikaa lukea. Kun ajattelee Pottereita pelkkinä leffoina, ne ovat hyviä, mielestäni toteutettu melko hyvin, vain muutamassa kohdassa liian selkeästi tietokoneanimoituja. Tarina on saatu kaikissa selkeästi esille, ja tärkeimmät tapahtumat otettu mukaan.

Leffojen huono puoli on se, että ne ovat jonkun toisen tulkintaa. Jotkut tapahtumat ovat omasta mielestä tärkeämpiä kuin toiset, ja leffantekijät ottavat mukaan omasta mielestään tärkeimmät kohtaukset, ja jättävät joitain pois, mikä totta kai ärsyttää, kun juuri se pois jätetty kohtaus olisi omasta mielestä kuulunut elokuvaan ilman muuta. Lisäksi kohtauksen muutokset ärsyttävät ihan hirveästi, minä suorastaan raivostuin, kun näin DH:in 2. osan ja sain tietää Seljasauvan kohtalosta. Elokuvia häiritsevät myös ne inhimilliset virheet, joille tekijätkään eivät juuri olisi mitään voineet. Tai kovin helposti ainakaan. Hahmojen ulkonäkö on yksi näistä, kun se ei vastaakaan omaa mielikuvaansa, tai Rowlingin kuvausta, esimerkiksi Potterin ja Voldemortin, etenkin Voldemortin silmien väri häiritsee ihan hirveästi. Pienet lavastusmuutokset leffojen välillä ovat mielestäni myös elokuvanautintoa häiritseviä asioita, kuten Tällipajun sijainti CS:ssa ja PA:ssa. Toki kirjoissakin saattaa olla ristiriitoja paikkojen suhteen, mutta niihin en ainakaan ole kiinnittänyt huomiota, jos niitä on. (Taisi mennä vähän offtopiciksi, koittakaa kestää)

Jos ajattelee elokuvat elokuvina, liittämättä niitä kirjoihin, ovat elokuvat ja kirjat yhtä hyviä. Kun ajattelee kokonaisuutta, kirjat vievät voiton 6-0, yksityiskohtien, alkuperäisyyden, tulkinnanvaraisuuden yms. vuoksi. Tähän tietysti vaikuttaa se, että olen lukenut kirjat ensin, mutta olen monen muunkin elokuvan kohdalla huomannut pitäväni enemmän kirjasta, vaikka olisin ensin nähnyt elokuvan.. Kirjoilla siis mennään!
"What about a side by side with a friend?"
"Aye, I could do that.."

Poissa Rupertismyking

• Luppakorva
  • Vuotislainen
  • Mun rakkaat<3
  • Pottermore: WitchWatch10541
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #178 : Kesäkuu 10, 2012, 13:17:42 »
Kirja. Kirja. Kirja. Kirjat on ihania ja niissä saa itse kuvitella kaikki paikat ja kaikki. Rakastan kirjoja! Leffat ihan ok. Leffoissa ei tarvii mietiskellä (onkohan minusta kohta tulossa joku buddha.?) ja ei muuta tarvitse tehdä kuin toljottaa tv:tä ja olla.
I will cry when you go away because I love you forever♥

Poissa Greenfinch

• Vuotislainen
  • don't let the muggles get you down
« Vastaus #179 : Kesäkuu 05, 2013, 13:29:55 »
Vaikea sanoa. Kirjoja aloin lukea vasta Feeniksin kiltaan asti nähtyäni elokuvat, muutenkin Kuoleman Varjelukset on ainut jonka olen kokenut ensin kirjana, eli oikeastaan elokuvien kautta tutustuin alunperin.
Toisaalta elokuvat on kivoja, sillä niissä näkee kauniita maisemia, kaikki paikat hienompina kuin osaisin itse kuvitellakaan. Ja elokuvissa on jotain mitä ei voi kirjoissa olla, joitain pieniä ilmeitä tai eleitä, jotka kertovat paljon (tuli nyt mieleen Liekehtivä Pikari-elokuvasta Barty Kyyry jr.:in kielen lipominen, jota tekee myös esittäessään Villisilmää :D) Myös musiikit tekevät elokuvista hienoja.
Mutta kirjoja lukiessa saa kuvitella kaiken itse, niissä on enemmän aikaa päätellä mitä jostain tapahtumasta seuraa, voi helposti palata taemmas tarkistamaan jonkin kohdan, jne. Kirjoissa myös kerrotaan paljon enemmän ja niissä pääsee ehkä paremmin tunnelmaan ja tapahtumiin mukaan kuin valkokangasta tai tv-ruutua tuijottaessa.
Eli oikeastaan kirjat ovat parempia vaikka Potteriin tutustuin elokuvien kautta.:)

Poissa LLK

• Vuotislainen
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #180 : Elokuu 01, 2014, 14:32:52 »
Tottakai kirjat on parempia kuin elokuvat. Kaikki on lähtöisin kirjoista: tarina, henkilöt, kaikki! Niitä on vain muokkailtu ja toteutettu elokuvaa varten miten milloinkin.
Mielestäni on tyhmää sanoa että ei tykkää kirjoista mutta tykkää elokuvista, koska kaikki elokuvat on kuitenkin tehty kirjojen pohjalta... se on tietysti eri asia jos ei pidä ylipäätään lukemisesta ja sen takia tykkää enemmän elokuvista koska niitä voi vain katsella. Ärsyttävintä on kuitenkin se kun joku sanoo että joku asia on kirjassa väärin jos se on elokuvassa eri tavalla... hei haloo.. :DD

Poissa Helmiina

• Tonttu vain ei saa unta
  • Vuotislainen
  • Älä häiritse! Luen Harry Potteria!
« Vastaus #181 : Elokuu 24, 2014, 00:32:06 »
Kirjat ! Haluan elää itse luomassani Potter maailmassa. Elokuvatkin ovat rakkaita, mutta tosiaan pettyy aina kun huomaa kuvitelleensa eritavalla ja näin.
Samoilla aaltopituuksilla tästä.
Oma Pottermaailmani on vain "se oikea Pottermaailma"
minulle, anteeksi kaikki joiden mielestä elokuvat on parempia.
"Puh?"
"No mitä, Nasu?
"Ei mitään", vastasi Nasu hiljaa.
"Tarkastin vain, että olet vielä ystäväni".

Poissa Ana

• Vuotislainen
« Vastaus #182 : Tammikuu 05, 2015, 13:42:52 »
Kirjat ehdottomasti. Syvempi maailmankuva ja henkilöt saa kuvitella itse. Esim. puoliverinen prinssi-elokuvan keskeytin ja menin nukkumaan, koska se oli niin hidastempoinen ja tylsä. (olen nähnyt sen myös ennenkin, tämä tapahtui eilen) mieluummin tartun kyseiseen kirjaan illalla kuin elokuvaan.
Don't blink. Blink and you're dead.

Poissa Juomamestari

• Tietäjä
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
« Vastaus #183 : Kesäkuu 17, 2015, 10:14:33 »
Pidän enemmän kirjoista koska niissä kerrotaaan enemmän. Leffoista taas erityisesti kutosessa jätettiiin Voldemortin menneisyydestä tärkeitä asioita pois. Leffoissa myös oppitunteja on jätetty välistä. Tietysti leffoja on hauska katsoa. Niissä on hienoja taisteluja ja näyttelijät ovat aivan mahtavia.
Observing as the owl, the dreadful one.

Poissa Charlotte

• Vuotislainen
  • No books, no life
« Vastaus #184 : Kesäkuu 17, 2015, 16:35:55 »
Kirja.
Ylipäätään, paria harvinaista poikkeusta lukuun ottamatta, kirja voittaa aina elokuvan.
Kirja on pidempi, syvällisempi, siinä voi käyttää omaa mielikuvitustaan.
Elokuva on valmiiksi kuviteltu, tärkeitä kohtauksia ja asioita on jätetty pois, vuorosanoja muutettu, juoni tiivistetty ja lisätty kohtauksia jotka eivät todellakaan sovi alkuperäiseen kirjaan.

Esim. Kuutosleffan alku: Se kahvila, jossa HARRY sopii tapaavansa jonkun random JÄSTITYTÖN ja jättää Päivän Profeetan JÄSTIkahvilaan ja DUMBLEDORE ALKAA UTELEMAAN HARRYN TREFFEISTÄ. Ei näin. Ei näin. Kirjoissa ei todellakaan olis tollasia asioita.

Joten kirja.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 18, 2015, 20:40:31 kirjoittanut Charlotte »
"Mutta sinähän olet kuollut", Harry sanoi.
"Niin olen", Dumbledore sanoi arkisesti.

Poissa Suklaasuu

• Puhelimenkuorien kuluttaja
  • Vuotislainen
  • Hei
« Vastaus #185 : Kesäkuu 18, 2015, 00:42:25 »
Minulla se riippuu vähän. Tykkään yleensä enemmän elokuvista, enkä oikein välitä lukemisesta. Harry Potterit ovat poikkeus. Kirjoissa tapahtuu enemmän ja Harry Pottereita jaksaa lukea, vaikka ne ovat pitkiä. Pidän sellaisista kirjoista joissa tapahtuu paljon. Elokuvatkin ovat silti myös loistavia. En ole lukenut vielä kaikkia kirjoja, mutta tulen luultavasti lukemaan loputkin kirjat. Joka tapauksessa Harry Potter-kirjoista ja elokuvista pidän molemmista yhtä paljon. :)

Poissa My Name Is

• V.I.P-tasoa
  • Vuotislainen
« Vastaus #186 : Kesäkuu 20, 2015, 01:35:43 »
Kirja. Kirjan valitsin, koska siinä olen päähenkilö itse, enkä vain sivustaseuraaja. Toinen syy on se, että kohtauksia on jätetty pois elokuvista, joka on todella häiritsevää. Elokuvatkin ovat hyviä. Kirjat vain kertovat enemmän, ja antavat vapaamman mielikuvituksen.
Toistaiseksi epäsäännöllisen säännöllisesti täällä käyvä, en vastaa poissaoloista.

Poissa Pipe

• Luihusten oma kasvatti
  • Vuotislainen
« Vastaus #187 : Heinäkuu 16, 2015, 17:33:03 »
tota tota.. itse tutustuin Pottereihin ihan alunperin koulussa kirjan muodossa (opettaja luki sitä meille ääneen..) luoja että kuulosti typerälle koko kirja... sen jälkeen aloin boikotoimaan koko Potteria ja ihmettelin ku kaikki hehkutti niin täysillä niitä... joo sit sain joku joulu kakkosleffan eli siis (salaisuuksien kammio) dvd.n joululahjaks olin sillai mitä vitsiä :O??? Onko tää joku vitsi?? Oikeesti ei enää p*skempaa lahjaa mulle keksitty (tai siis broidi sen anto lahjaks mut silti) -ajatuksella, ääneenhän sille mitään en siitä sanonu... hymyilin vaan ja sanoin et "no kiitti" se sit sielä jossakin nurkissa pyöri jonkin aikaa kunnes tuli se tylsä päivä jolloin teki niin hitsisti mieli katsoa jokin UUSI elokuva... ja kato kiva... mitään muutahan ei ollut kuin se Potter, no aattelin et kaippa sen ny sit kattoo ku kaikki sitä niin hehkuttaa (ja jooo jos nyt aatellaan leffoja ni kakkonenhan on AIKA huono Potter-elokuva).... ni joo sen leffan päätyttyä mä olin vähä niinkuin fani :'D.. eli sillai et se vähä riippuu kun tosiaan oon tutustunu leffojen kautta... Jotkut toimii paremmin kirjana, toiset taas leffana..

esim Feeniksin kilta toimii totaalisen loistavasti kirjana, mut leffa oli enemmän kuin pitkäveteinen (JA SE SIRIUKSEN KUOLEMA!! Olen vieläkin vihainen sille toteutukselle siinä......)

mut sit taas Kuoleman varjelukset oli todella pitkäveteinen kirja... meinasin hyppiä sivuja yli (enkä olis varmaa mitään menettänytkään vaikka olisin hyppinyt), mut sit taas leffana (okei jo alunperin ihmettelin et miten siitä saa ees tehtyä ne kaksi elokuvaa..) enemmän kuin toimiva.

Ah se Severuksen ja Lilyn kohtaus <333. TÄYDELLISET NÄYTTELIJÄT!! Juuri sellaiset kuin ne olin kuvitellut mielessäni (Lilylle kyl sellainen tulipunainen (violetinpunainen (värikoodeissa: light purple)) tukka, mut lapsella ehkä äärettömän vaikea toteuttaa ;D)

et nii kumpi on parempi... vähä vaikee sanoo.. :)
♥Yritän vain hymyillä, vaikka olen jo kuollut sisältä♥
♥♥Polseres vermelles - Polseres amunt!!♥♥

Poissa wollie

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
« Vastaus #188 : Elokuu 16, 2015, 13:49:36 »
Olen lukenut kaikki Potterit kirjoina ennen elokuvia. Luin kirjat aikalailla niiden ilmestymistahtiin ja katsoin myös elokuvat niiden ilmestymistahtiin.

Ennen olisin vannonut tuhatkertaisesti ja sydänjuuriani myöten kirjojen nimiin. Toki edelleen kirjat ovat niitä ainoita ja oikeita Pottereita ja niissä on se oikea ja alkuperäinen juoni ja tieto. Nyt kuitenkin olen saanut etäisyyttä kirjoihin sekä elokuviin. Olen muutenkin nykyään aika laiska lukemaan kirjoja, oli kyse siis mistä kirjasta tahansa. Elokuva on helppo laittaa pyörimään koneelta tai katsoa televisiosta, ja samalla surffailla muualla netissä tai hieman viestitellä kavereiden kanssa whatsappissa. Toki myös on mukava ja helppo keskittyä vain elokuvaan ja sen tunnelmaan.

Edelleen elokuvia katsellessa tulee mieleen asioita, jotka eivät menneet samalla lailla kirjoissa. Enää se ei kuitenkaan häiritse niin paljoa. Kirjat on kirjoitettu hienosti, ja kirjoissa on paljon asioita, joita ei elokuvissa ole. Mainitaan esimerkiksi Sylky (tai siis S.Y.L.K.Y), Salaperäisyyksien osaston erilaiset huoneet, Kuolemanpäiväjuhlat, Riesu ja Dobbyn esiintyminen nelos- ja vitoskirjoissa. Ymmärrän sen, että kaikkea ei ole voinut kirjoista ottaa mukaan elokuviin. Olisi ollut kuitenkin parempi, jos kaikki kirjat olisivat olleet valmiina ennen elokuvien tekoa. Näin tekijät olisivat nähneet ja saaneet tietää, että mitkä asiat esim. ekasta kirjasta on otettava mukaan, vaikka se vaikuttaisikin itse kirjassa ihan mitättömältä asialta. Ymmärrän siis tekijöitäkin, koska varmasti Rowlingkaan ei ole jokaista juonenkäännettä ja yksityiskohtaa lyönyt lukkoon jo ennen ensimmäistä kirjaa. On myös muistettava, että kirjat ja elokuvat ovat ilmaisultaankin erilaisia. Kirjoissa voidaan huoneen tai hahmon ulkonäköä kuvata sivutolkulla, mutta elokuvassa tämä voidaan hoitaa vaikka yhdellä lyhyellä kuvalla. Elokuvissa ei myöskään kuulla tai lueta henkilöiden ajatuksia, joten asiat pitää puhua ääneen tai sitten ne vain tapahtuvat. Elokuva tarvitsee kerronnallisen ja tekstillisen vaikuttavuuden sijaan tai lisäksi jotain muutakin, kuten upeita lavastuksia ja näyttäviä kohtauksia.

Valitsen mieluisammaksi kuitenkin ja edelleen kirjat. Ne ovat se alkuperäinen tieto Potter-maailmasta ja niissä on se alkuperäinen juoni. Elokuvissa näkemys on käsikirjoittajien, ohjaajien, kuvaajien, puvustajien, maskeeraajien, näyttelijöiden.... siis elokuvien tekijöiden. Pidän kirjoista, sillä ne myös ovat ne, jotka luin ensin ja joiden perusteella olen tutustunut Potteriin.
Vihollisista viimeisenä kukistetaan kuolema

Poissa silverslytherin

• Vuotislainen
« Vastaus #189 : Elokuu 31, 2015, 19:42:01 »
Kirjat ehdottomasti, vaikka on niitä leffojaki kiva kattoo. Ite oon silti enemmä kirja-ihminen koska tykkään käyttää omaa mielikuvistusta siinä miltä ne hahmot, paikat yms näyttää.

Poissa Jigtrix

• Vuotislainen
  • ~ Maasta se sienikin ponnistaa ~
« Vastaus #190 : Joulukuu 26, 2015, 21:53:22 »
Vanhaa keskustelua herättelen.

Olen itse katsellut kaikki Potter-leffat ennen kuin koskin yhteenkään kirjaan :D Olen itse asiassa vasta alkanut lukemaan näitä kirjoja. En silti koe itseäni mitenkään huonommaksi faniksi, en vain ole lukuihmisiä ja sen vuoksi en ole aikaisemmin "viitsinyt" lukea kirjoja.

Pienenä en jaksanut edes katsoa yhtäkään Potter-leffaa loppuun asti. Myöhemmin sitten aloin katsomaan niitä enemmän ja jäin koukkuun :D Elokuvat tulikin kulutettua kymmeniä kertoja läpi. Vasta sitten ajattelin, että pakkohan tässä on ne kirjatkin lukea, niissä on kuitenkin se ihka oikea ja alkuperäinen tarina ja olen sentään jo leffoihin aivan hurahtanut :D

Elokuvien ansiosta tiesin jo perusidean ja tärkeimmät hahmot sekä heidän taustojaan, joten lukiessani pääsin keskittymään täysillä uusiin yksityiskohtiin ja juonenkäänteisiin. Minulla oli jo leffojen perusteella mielikuva hahmoista. Joidenkin kohdalla elokuvahahmon ulkonäkö pysyi, joidenkin kohdalla hahmon ulkonäkö muuttui sellaiseksi kuin sen kirjan perusteella kuvittelin. Luettuani huomasin kuinka paljon enemmän kirjat antavat kuin elokuvat ja miten jotkin asiat olivat ihan eri tavalla toteutettu leffoissa kuin kirjoissa. Se ei kuitenkaan haittaa minua yhtään. Elokuvat ovat yhä lempielokuviani ja kirjat tulevat todennäköisesti olemaan lempikirjojani. Eihän parin tunnin leffaan millään saa mahtumaan niitä kaikkia hienoja yksityiskohtia mitä kirjassa on. Tämän huomioon ottaen, elokuvat on mielestäni toteutettu hyvin. Minua ei myöskään häiritse se, että joitakin asioita on muunneltu.

En henkilökohtaisesti osaa päättää kummat ovat parempia, kirjat vai leffat. Kirjat tietenkin sisältävät sen aidon ja alkuperäisen tarinan, mutta leffat olen katsonut ensin ja niiden ansiosta Pottereihin hurahdin.

Meni kyllä nyt vähän aiheen vierestäkin, älkää tuomitko :D
"Ja silloin hän tervehti Kuolemaa kuin vanhaa ystävää ja lähti kernaasti tämän mukaan, ja he poistuivat tasavertaisina tästä elämästä."

- Siuntio Silosäkeen tarinat

Poissa MariKok

• Vuotislainen
« Vastaus #191 : Joulukuu 29, 2015, 09:16:07 »
Kirjat olen lukenut kerran, mutta elokuvat nähnyt useampaankin otteeseen. Siltikin kyllä se on kirja, joka imaisee mukaansa aivan eri tavalla kuin leffa. Kirjat!

(Voisi olla mielenkiintoista lukea Potterit uudestaan nyt monen vuoden jälkeen...)

Poissa huuhuu

• Vuotislainen
« Vastaus #192 : Joulukuu 30, 2015, 13:08:12 »
Kirjat ehdottomasti.
Lapsena tutustuin Pottereihin. Aloin lukemaan Viisasten kiveä ala-asteella, mutta en muista luinko edes ikinä sitä loppuun saakka. Olin ala-asteella tosi laiska lukemaan kirjoja. Sarjakuvat oli huippuja! Muistan kuinka äitini osti minulle ja veljelleni Viisasten kivi -elokuvan. Lapsena pidin paljon siitä elokuvasta ja myös pelkäsin. Myöhemmin tuli myös katseltua Salaisuuksien kammio ja Azkabanin vanki. Yritin myös välissä aloittaa uudestaan Potterien lukemisen mutta sekin jäi aika nopeasti koska en jaksanut lukea.

Paljon myöhemmin kun Feeniksin kilta leffa tuli dvd:lle katseltiin veljeni kanssa Liekehtivä pikari ja FK peräkanaa. Sitten oli pakko myös katsoa 3 ensimmäistä koska siitä oli monta vuotta aikaa kun ne viimeksi olin katsonut, enkä muistanut niistä mitään. Sen jälkeen minä päätin lainata kaveriltani kaikki Potter kirjat ja lukea ne. Sen jälkeen rakastuin kirjoihin ja luin kaikki kirjat heti putkeen. Luen kirjat yleensä kerran tai kaks vuodessa.

Tykkään sen takia enemmän kirjoista koska niissä on paljon enemmän yksityiskohtia. Vaikka tyyliin nyt että vuotavassa noidankattilassa on tiskaaja ja ym. Tällaisia turhan päiväisiä pikku tietopilkkuja.

Elokuvat ovat ihan ok. On tullut nähtyä jo niin monta kertaa, että vähän kyllästyttää jo elokuvat.

Poissa Chandler Bing

• Pleikkarin pelaaja
  • Vuotislainen
  • DRACO MALFOY!!! ♥♥♥
    • ♥ Harry Potter ♥
« Vastaus #193 : Maaliskuu 27, 2016, 20:55:40 »
Tutustuin Pottereihin elokuvien kautta ja olin aluksi enemmän niiden fani. En ole koskaan ollut mikään lukutoukka, joten kirjat eivät silloin niin paljon kiinnostaneet.

Nykyisin olen sitä mieltä, että totta kai kirjat ovat parempia. Ilman niitä kirjoja ei olisi elokuvia. Kirjat sisältävät niin paljon enemmän, niissä saa mennä Harryn ajatuksien sisälle ja ajatella asioita Harryn näkökulmasta. Ärsyttää kun elokuvista on jätetty niin paljon hyviä kohtauksia pois! Hyvinä esimerkkeinä s.y.l.k.y, Barty Crouch Jr:än tarinan kertominen ja Voldemortin menneisyys. Liekehtivään pikariin oltiin lisätty ihan liikaa draamaa siihen lohikäärme kohtaukseen, sen olisi voinut ihan hyvin korvata jollain kirjan kohtauksella. Kirjoissa saa myös kuvitella itse ne hahmot ja paikat omanlaisiksi kuvausten perusteella.

Ovat elokuvatkin tietysti mahtavia, mutta kirjat on minun vastaus.
"Never. I'll never turn to the Dark Side. You've failed, your highness. I am a Jedi, like my father before me." - Luke Skywalker