Kirjoittaja Aihe: Kirja vai elokuva? (vol 2)  (Luettu 65605 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Yove

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Tupa: Rohkelikko
Vs: Kirja vai elokuva? (vol 2)
« Vastaus #125 : Heinäkuu 28, 2009, 08:49:19 »
Kirja, ehdottomasti.
Itse en ainakaan voi kuvitella parempaa tekemistä kuin lukeminen. Kirjojen kautta pääsee mielikuvitusmaailmaan, jota saa itse haluamallaan tavalla väritellä, vaikka kirjailija luokin itse tarinan.
Elokuvista ei opi Harry Pottereista paljon mitään, koska Harry Potter on Rowlingin luoma hahmo ja elokuvat taas vain tulkintoja. Elokuvissa ollaan jouduttu jättämään paljon tärkeitä ja hauskoja asioita pois, joten oikeastaan Harrypotter-kirjat ja -elokuvat kertovat ihan eri tarinaa. Kummasta pitää enemmän, se on jokaisen oma asia, mutta todelliseen Potter-maailmaan pääsee vain kirjojen kautta.

Poissa Raimei

• Ms. Stalker
  • Vuotislainen
« Vastaus #126 : Heinäkuu 30, 2009, 12:00:40 »
Oon tänne jo kerran kirjottanu, mut kirjotan uudestaan :) Eli siis kirjat on paljon parempia kuin elokuvat. Niinkuin
aikaisemmin on sanottu, kirjoja voi lukea missä vain ja niissä on parempi tunnelma. Kirjoissa on hyvä myös, kun niissä on voitu kuvailla henkilöiden tunteita, toisin kuin elokuvissa. Tietysti elokuvissa ilmeillä voi kuvata paljon, mutta kirjoissa se on paremmin. jaajaa, mitäköhän mä taas selitän.. Elokuvat olis ehkä vähän parempia jos Row olis
ohjaaja xD En tiedä mistä sain ton idean, mutta kuitenkin olis siistii :)
Älä minua katso, en minä mitään sanonut!

Poissa Blackflash

• Vuotislainen
« Vastaus #127 : Elokuu 19, 2009, 22:10:41 »
No joo, kysymyshän on suorastaan aika tarpeeton kun se on niin itsestään selvä, mutta vastataan nyt kumminkin samallalailla kun varmaan hyvin pitkälti kaikki tähän topiciin kirjoittaneet.

Totta kai kirja nyt voittaa elokuvan ihan 100-0. Onhan elokuviakin kivaa katsella mutta kirjan kansien väliin mahtuu niin paljon enemmän kuin johonkin parin tunnin pituiseen elokuvaan. On niin paljon enemmän kaikkia kohtauksia ja muuta. Ja on se tosiaan mukavaa kun omaa mielikuvitusta voi käytellä ja heittäytyä siihen maailmaan oikein kunnolla, eikä ole mitään elokuvien tökeröyksiä häiritsemässä. Onhan se mukavaa että elokuvaversioita tehdään mutta eivät ne mitenkään voi voittaa alkuperäistä kirjaa.

Poissa Candily

• Vuotislainen
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #128 : Syyskuu 01, 2009, 18:11:43 »
Kirjat :]
Vaikka toki tykkään myös elokuvista, mutta kunkun niistä puuttuu hyviä kohtia. Ja äiti valittaa kun katson niitä niin paljon, joten luen mieluummin kirjoja.
Ja vaikka potter-faniuteni alkoi elokuvista, niin silti. Olin silloin vaan niin tyhmä etten jaksanut lukea niitä kirjoja. Nyt kun olen ne lukenut, niin olen ehdottomasti sitä mieltä, että kirjat on parempia.
Paradise comes at a price
That I am not prepared to pay
What were we built for?
Will someone tell me please

Mustesydän

• Ankeuttaja
« Vastaus #129 : Lokakuu 31, 2009, 18:06:05 »
Twilight - Houkutus taitaa olla ainut leffa joka on kirjaa parempi :"D Kirja oli varsinaisen töksähtelevä, hahmot vähintäänkin raivostuttavia, mutta silti nautin tästä leffasta. Oli inhoni noita kirjoja kohtaan kuinka korkea tahansa. Huvittavaa, eikö?

Minä taas olen ihan päinvastaista mieltä. :D Minusta kirja oli hyvä, mutta leffassa näyttelijät, varsinkin Bellan ja Edwardin näyttelijät eivät oikein onnistuneet rooleissaan. Jatko-osat eivät sitten ole niin hyviä, mutta ykkösosa kyllä oli.

Ja muutenkin kirjat ovat ehdottomasti parempia kuin elokuvat, niissä voi kertoa paljon enemmän yksityiskohtia ja henkilöihin samastuu paremmin. Vaikka aina täytyy olla joku poikkeus.
Nimittäin Taru Sormusten Herrasta. Olen nähnyt kaikki elokuvat ja ne ovat todella hyviä, mutta sitten kun luin ensimmäisen kirjan, niin täytyy kyllä sanoa, että enpä enää toista kertaa lue. Se oli jotenkin tylsä, ei niin vauhdikas ja mielenkiintoinen kuin elokuva. Meinasinkin lopettaa lukemisen kesken, kun tuntui, ettei sitä lue millään, mutta sitten kuitenkin luin sen loppuun. Jatko-osia en kyllä ole ajatellut lukea. Mutta en kyllä tajua, että miksi kaikki hehkuttavat niitä kirjoja, kun eivät ne oikeasti niin mahtavia ole. Elokuvat kyllä on.

Sitten on tietysti nämä elokuvista tehdyt kirjat, kuten esim. Pirates of the Caribbean. Niistä nyt voi ihan suoraan sanoa että elokuvat ovat parempia. Katsoin kirjastossa että ne näyttävät sellaisilta hutaisten tehdyiltä, kun ne olivat vain sellaisia sentin paksuisia kirjoja, joissa oli myös paljon kuvia. Luulisi että tuollaisista elokuvista saisi parempiakin kirjoja tehtyä...
Mutta näin yleisesti olen sitä mieltä, että kirjat ovat parempia, noita muutamaa tapausta lukuunottamatta. :)

Poissa Shieldmaiden

• I solemnly swear that I am up to no good.
  • Vuotislainen
  • Mischief Managed. Nox.
« Vastaus #130 : Lokakuu 31, 2009, 19:56:26 »
Sitten on tietysti nämä elokuvista tehdyt kirjat, kuten esim. Pirates of the Caribbean.

Alkuperäinen POTC-leffa eli Pirates Of The Caribbean The Curse Of The Black Pearl perustuu Disneylandissa olevaan "rideen" (mikä tuolle nyt olisi paras suomennos, laite tai laitekokonaisuus).
"I am not afraid, Harry. I am with you."
- Albus Dumbledore, the greatest wizard of all time -
"You're a wizard, Harry."
- Rubeus Hagrid -

Poissa samettiina

• huoleton huuliharppuilija
  • Aurori
  • *
  • Pienestä kipinästä voi syntyä roihuava liekki
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #131 : Joulukuu 15, 2009, 14:31:48 »
Kaikenlaista vertailua ja mielipidettä tästä aiheesta, kirjat vs. elokuvat, on jo tehty ja esitetty, mutta tulenpa soppaa hämmentämään myös minä omalla lusikallani.

Itse pidän Potter-kirjoista enemmän kuin niiden pohjalta tehdyistä elokuvista. Kirjoista saa enemmän irti, sillä mielestäni elokuvat vain raapaisevat kaiken pintaa. Kirjaa lukiessa joutuu myös itse työstämään asiaa: syy-seuraus suhteet tulevat paremmin esille, kun elokuva saattaa mennä kokonaan ohi silmien ja korvien.

Tämä on kuitenkin mielipideasia, eikä mielipideasioissa käydyissä kiistoissa ole yhtä oikeaa vastausta. Kirja on kuitenkin minun mielipiteeni, jollakin toisella se voi olla toinen.
Olen syytön kaikkeen siihen, mistä kehtaatkin minua epäillä.

Jonsku

• Ankeuttaja
« Vastaus #132 : Joulukuu 29, 2009, 19:04:11 »
Minä sanon kirjat. Kirjossa on enemmän kuvailua ja voi mielikuvituksen avulla vähän sompailla. :D
Kohtauksia ei ole leikattu pois, eikä tule sitä tunnetta, että ''Eihän se nyt näin mennyt.''
Sehän tietysti riippuu ihan ihmisestäkin kummistä tykkää, mutta olen kirjoten kannalla. :)

Poissa Ninzai

• Vuotislainen
  • Rohkelikko
« Vastaus #133 : Tammikuu 04, 2010, 16:07:31 »
EN ole niinkään tykästynyt kirjoihin vitonen ei eiei en tykästynyt siihen alkuunkaan.Kakkonen meni ihan hyvin.Ykkönen no sitä en lukenu kokonaan ihan okoo oli .Mutta pidän enemmän leffoista,mutta siis kirjat ei mitenkään uponnut minulle.Leffa on hyvä parhaat näytteliät hienosti tehty todella tyylikäs lavastus taino jo tajuatte kyllä.SE on vain niin,että tykkään enemmän elokuvista luen muita kirjoja .

Poissa Gustaa

• George Washington
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • Me Gusta(a).
    • Paper Cuts
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #134 : Huhtikuu 11, 2010, 00:14:19 »
Itse olen lopettanut HP:den lukemisen ja katsomisen, kumpikaan ei enää uppoa minuun. Saatan ehkä joskus elokuvat katsoa kun löytää jostain DVD:llä halvalla, kirjoja tuskin luen enää uudestaan.

Mutta kuitenkin, vertailun vuoksi sanon kirjojen olevan parempia. Ensimmäiset kaksi olivat ihan hyviä, niissä oli HP-kirjojen tunnelmaa enemmän mukana kuin viimeisimmissä (en ole kyllä nähnyt PP:tä). Azkabanin vangista Feenixin kiltaan asti (ainakin) elokuvat menevät sekaviksi ja niistä valuu pois se tuttu HP-tunne, jota en osaa sanoin selittää. FK:n taistelukohtaus oli noin erikoisefekteiltään ihan hieno, mutta kaikki se, kuinka pahikset muuttuvat mustaksi savuksi ja liihottelevat ympäri paikkoja, oli minusta jotain todella typerää. HP on sellainen kirjasarja, josta pitäisi elokuvaa tehdessä seurata melko tarkkaan ja kirjaimellisesti tapahtumia saadakseen hyvän lopputuloksen. Mutta tietysti elokuvantekijät haluavat leveillä lavasteillaan ja erikoisefektitiimeillään, mikä mielestäni pilaa koko tunnelman. Tästä hyvänä esimerkkinä LP-leffan kohtaus, missä vieraiden koulujen oppilaat tulevat Tylypahkaan.

Sellaista...

mansikkapallero

• Ankeuttaja
« Vastaus #135 : Huhtikuu 11, 2010, 12:24:07 »
Kirjat - mielikuvitus saa laukata rauhassa, niissä tapahtuu enemmän kuin elokuvissa, kirjat ovat Rowlingin käsialaa, voi rauhoittua lukemaan, on mukavaa lukea kirjaa myrskyn aikana, kirja on aidomman tuntuinen kuin elokuva...

Elokuvat - huikean hyvät näyttelijät/näyttelijättäret, voi katsoa kaveriporukalla, aiheutuu hirmuisia kikatus kohtauksia(näyttelijöistä tietenkin :3), kaikki elokuvatehosteet...

Molemmat on mahtavia. Omalla kohdallani nautin molemmista.

Pidän aina kesällä Potter-maratoonin. Eli luen Viisasten kiven ja katson sen jälkeen elokuvan, sitten seuraava kirja ja elokuva... Kirjoja on tietysti hitaampi lukea kuin elokuvien katselu, mutta niissä on enemmän tunnetta. Puoliverinen prinssi - kirjassa Dumbledoren kuolinkohtaus tuntuu kestävän ikuisuuden ja kyynelet virtaavat poskillani, mutta elokuvassa sama kohtaus on vain muutaman minuutin mittainen.

Poissa Drámella

• ihan hirveen ilkeä
  • Vuotislainen
    • Livejournal
    • LJ
  • Pottermore: NifflerHallow18061
« Vastaus #136 : Huhtikuu 16, 2010, 23:19:24 »
Minulle ehdottomasti kirjat. Olin lukenut siihen mennessä ilmestyneet osat useaan otteeseen, kun Viisasten kivi- elokuva ilmestyi. Tietysti halusin mennä sen katsomaan, ja petyin karvaasti. Se oli oikeastaan ensimmäinen elokuva koko elämässäni, josta en pitänyt. Olin silloin alle 10- vuotias, joten luultavasti elokuvan olisi pitänyt minusta mukailla täydellisesti kirjaa ollakseen hyvä. Tämähän ei tietenkään ole edes mahdollista, mutta eihän sitä niin nuorena käsittänyt.
Kirjat olen lukenut jokaisen useaan kertaan, ensimmäiset kolme osaa itseasiassa lähes kolmekymmentä kertaa, uudemmat osat hiemat harvemmin, mutta hipoen kymmentä lukukertaa kappaleelta kuitenkin. Kirjoissa on jotain taikaa, ne imevät mukaansa eikä lukemista halua jättää kesken.

Nykyään olen päässyt yli Viisasten kiven elokuvaversion aiheuttamasta pettymyksestä (yli 10 vuodessa, hehe), ja olen nähnyt vissiin kaikki elokuvatkin. Nehän ovat itseasiassa ihan hauskoja, mutta en silti osaa ottaa niitä tosissaan. Minulle ne ovat enemmänkin jonkinmoista parodiaa kirjoista. Olen käynyt muistaakseni kolmessa Vuotiksen ennakkonäytöksessä, ja kaikissa on tullut naurettua hurjasti, kuolattua muutamaa näyttelijää sekä ihkutettua slashiin viittaavia kohtauksia.

Itse siis olen ehdoton kirjojen fani, niitä jaksan lukea yhä uudelleen ja uudelleen. Itse asiassa aloitin juuri Kuoleman varjelukset taas uudestaan, kun vihdoinkin sain sen takaisin poikaystävältäni yli puolen vuoden lainasta. Elokuvia tuskin katson koskaan uudelleen, eivät ne olleet niin kiinnostavia, vaikkakin ensimmäisellä katselukerralla ihan hauskaa viihdettä.
haistan, haistan ihmislihaa, sanoi kuu ja hymyili julmaa, verenhimoista hymyään.

Poissa Haltiamieli

• Vuotislainen
    • Photography
  • Pottermore: MirrorSand193 / NettleIce25622 / SickleNox2785
« Vastaus #137 : Kesäkuu 05, 2010, 19:21:06 »
Minä kannatan kirjaa.
Sen voi kantaa mukanaan kaikkialle ja siitä nauttiminen ei ole mistään kiinni. Elokuvaan tarvitsee aina jonkin pyörittämään sitä, muuten se on vain VHS-kasetti tai DVD/Blueray-levy. Kirjasta sen sijaan voi nauttia missä vain, vaikka keskellä metsää kaukana sähköstä. Kirjan lukeminen myös parantaa mielikuvitusta, kun saa itse kuvitella tapahtumat mielensä eteen. Kirjoissa voi myös paremmin elää tarinan mukana. Elokuvissa toki musiikit ovat mahtavat, mutta silti niistä jää aina puuttumaan henkilöiden päänsisäinen toiminta. Se tuo syvyyttä tarinaan ja se on mahdollista vain kirjoissa.
If more of us valued food and cheer and song above hoarded gold, it would be a merrier world.

Poissa Ridiculous

• kirsikankivi
  • Vuotislainen
  • Pottermore: ScarletHolly34
« Vastaus #138 : Heinäkuu 15, 2010, 01:04:39 »
Kirja. Ehdottomasti. Kirjassa kaikki on paljon yksityiskohtaisempaa ja siitä voi nauttia niin kotona, bussissa tai vaikka salaa opettajan katseelta luokassa.

Kuitenkin täytyy sanoa elokuvien hyväksi, että ne on tehty erittäin hyvin, kun ottaa huomioon miten paljon asiaa kirjoissa on ja kuinka paksuja kirjat ovat. Silti tulen aina kaipaamaan elokuvista jotain, kuten esimerkiksi LP:ssa S.Y.L.K.Y.:ä ja Winkyä.
He was rapidly becoming obsessed with Draco Malfoy.
Draco dormiens nunquam titillandus

Poissa Akai

• In dreams
  • Vuotislainen
  • Lumos!
    • Akai on dA
  • Pottermore: MarauderBlood107
« Vastaus #139 : Heinäkuu 15, 2010, 01:38:48 »
Kirjat. Lyhyesti - ne ovat paljon monipuolisempia.

Mutta perustelen nyt tietenkin myös vähän laajemmin. Elokuvista täytyy luonnollisesti karsia ja oikaista asioita, kun kirjat ovat niin laajia ja pitkiä, mutta karsiminen minua ei niin hirveästi haittaa, koska ensinnäkin, olen pitkään (yleisestikin) ollut elokuvafani, ja toiseksi, puuttuvat asiat löytyvät kuitenkin kirjoista. Mutta se minua hiukan haittaa, kun vertaa kirjoja ja elokuvia tapahtumakohtaisesti toisiinsa, on erittäin hyviä kohtia jouduttu pätkimään ja oikaisemaan. Tältä mielipahalta välttyy, kun ei ajattele kirjoja ja elokuvia niin verraten toisiinsa. Erikseen mietittynä molemmat ovat hyviä (tämä antaa minusta ehkä sellaisen kuvan että ajattelen kirjoja ja elokuvia TÄYSIN eri teoksina, mutta näin ei ole). Mutta. Kirjat vain yksinkertaisemmin sisältävät enemmän, mikä on aina ekstraa!

Ja pyydän anteeksi, en osaa pukea ajatuksia kunnolla sanoiksi, mikä ärsyttää minua suunnattomasti. :< Tämäkin on ihan tyhmä. No, ehkä ajan kanssa opin.
"Kautta Merlinin lötköimpien sepaluspöksyjen" - Ron, KV s. 251

Poissa Queen

• raivostuttavan positiivinen
  • Vuotislainen
  • Pottermore: HeartBlade125
« Vastaus #140 : Maaliskuu 06, 2011, 21:57:59 »
Mielestäni kirjaa ja siitä tehtyä elokuvaa ei voi pahemmin verrata toisiinsa. Tai ei ainakaan kannata.

Lähtökohtaisestihan kirja ja elokuva ovat kaksi aivan eri asiaa, ja niiden lähestymistapansa asioihin poikkeavat toisistaan aikas paljon. En osaa sen tarkemmin selittää mitä tällä tarkoitan, mutta ehkä joku ymmärtää. :> Siis yksinkertaisesti kirjojen tapa kuvata asioita ei toimisi elokuvissa, eikä toisinpäin. Lisäksi kirjan lukija odottaa kirjalta eri asioita kuin elokuvan katselija elokuvalta. Itse ainakin kirjaa lukiessa haluan päästä lähelle kirjan henkilöitä ja tuntea kuin olisin itsekin sen tapahtumapaikoilla. Eli toisinsanottuna haluan päästä kirjan sisään.
   Elokuvaa katsoessani taas haluan visuaalisia elämyksiä. ;) Haluan tietää millainen on elokuvantekijöiden näkemys kirjan maailmasta ja sen henkilöistä. Elokuvassa kirja tavallaan herää henkiin. Vaikka toisaalta heräähän kirja henkiin jo sen lukijoiden mielikuvituksessa, mutta... Mitä tulee siihen, että kirjan tapahtumia on usein karsittu tai jopa muunneltu elokuvaa tehtäessä, niin sehän on vain välttämätöntä. En usko, että on mitenkään mahdollista saada mahdutettua kaikki kirjan tapahtumat reiluun parin tunnin leffaan. Ei mitenkään. Eikä siinä toisaalta olisi mitään järkeäkään. Elokuvassa kun asiat kulkevat eri painolla ja eri tahtia kuin kirjoissa. Toki se on harmillista ettei kaikkea voida elokuvaan sisällyttää, mutta uskon että elokuva kärsisi aika rankasti, jos tapahtumia olisi yhtä paljon kuin kirjassa.

Voisin siis väittää, että pidän kirjoista enemmän. Ja syynä oli se, että lukiessa pääsee lähemmäs kirjan tapahtumia ja henkilöitä, kuin elokuvaa katsoessa. Niin ja se, että pysyy paremmin kärryillä juonesta. ;)
I'm not crazy, my mother had me tested.

Poissa Heikku

• Pegasuksen siivellä salamatkustajana
  • Vuotislainen
  • half mad
« Vastaus #141 : Maaliskuu 29, 2011, 13:36:46 »
Tietenkin kirja. Ehdottomasti, aina ja ikuisesti.
  Jos ihan totta puhutaan, en edes pidä Potter-elokuvista. Mielestäni ne poikkeavat liikaa kirjoista. Tietenkin pyrin ihan periaatteessa näkemään kv:n ensi-illassa. Ensimmäinen ja toinen leffa olivat hyviä, mutta seuraavissa osissa eivät oppilaat käyttäneet edes koulukaapuja, ja tällaiselle pilkunviilaajalle se on suorastaan rikos. (Tuo nyt oli vaan esimerkki, on siellä pahempiakin virheitä.) Ja vaikka ymmärrän, ettei elokuvaan millään mahdu kaikkia kirjan tapahtumia, en silti voi ymmärtää, miksei niistä kohtauksista, jotka päätetään filmata, voida tehdä kirjalle uskollisia.
  Vaikka elokuvat olisivat kuinka hyviä, vastaukseni olisi silti  kirja, tällainen luontainen lukutoukka kun olen. Onhan lukeminen täysin eri asia kuin leffan katsominen.
 Ps.Tarkoitukseni ei tietenkään ole lytätä Potter-leffoja lyttyyn. On niissä hyvätkin puolensa.
  Että tällainen mielipide,
 Heikku
Mitä järkeä on elää, jos ei ryhdy kaikkeen? Mitä järkeä on ryhtyä mihinkään, jos ei tee siinä parastaan?

Poissa Joëlle

• Vuotislainen
« Vastaus #142 : Maaliskuu 29, 2011, 17:14:27 »
Kirja. Ehdottomasti. Kirjoissa on elokuviin verrattuna kuvailtu tapahtumat paljon tarkemmin, ja elokuvista jätetään usein pois monia kirjan kohtauksia. Sen lisäksi kirjoissa voidaan kuvailla henkilöiden ajatuksia ja tunteita, kun taas elokuvissa on mahdotonta esittää hahmon ajatuksia niin että ne näkyisivät ulospäin. Hahmojen ulkonäkökin elokuvissa voi epäonnistua, näin kävi muutaman hahmon kohdalla Pottereissakin. Tämän lisäksi elokuvissa käyminen tai niiden ostaminen maksaa, kirjoja taas saa ilmaiseksi kirjastosta. Hyvä puoli kirjoissa on myös se, että niitä ei tarvitse lukea kerralla kokonaan, kun taas elokuva (melkeinpä) täytyy katsoa yhdeltä istumalta.

Poissa Ajatusliekki

• Vuotislainen
  • Where the heart lies
  • Pottermore: HallowGalleon47
  • Tupa: VOLDEMORT!!!
« Vastaus #143 : Maaliskuu 30, 2011, 20:50:56 »
Kirjat.

Elokuvissa poistetaan turhan usein kirjoissa olleita tärkeitä kohtauksia (en nyt tarkoita sellasta ihan turhaa, mikä on syytäkin kitkoa vaan juurikin tärkeitä juoneen vaikuttavia osioita). Elokuvat myöskin tykkää dramatisioida kohtauksia, jotka on esitetty kirjassa ns. laimeampina (Ja samalla paljon realistisimman oloisina). Ensimmäisenä tulee mieleen LPn kaikki koetukset jotka ovat kirjassa kuitenkin melko turvallisia eikä mitenkään uskomattoman hengenvaarallisina (Jurikin sellaisina mistä 17-vuotiaat pystyvät kenties pääsemään läpi) kun taas elokuvassa nämä kuvataan henkeäsalpaavina taisteluina elämästä ja kuolemasta (Ja samalla ottelijat jonkinlaisina supersankareina).  Esimerkkejä olsii enemmänkin mutta tämä on vahvinten mielessä.
mus mus -> Ajatusliekki

Poissa Sateenropina

• Vuotislainen
  • Pottermore: AvisErised8561
« Vastaus #144 : Maaliskuu 30, 2011, 21:00:46 »
Kirjat.

Elokuvat myöskin tykkää dramatisioida kohtauksia, jotka on esitetty kirjassa ns. laimeampina (Ja samalla paljon realistisimman oloisina). Ensimmäisenä tulee mieleen LPn kaikki koetukset jotka ovat kirjassa kuitenkin melko turvallisia eikä mitenkään uskomattoman hengenvaarallisina (Jurikin sellaisina mistä 17-vuotiaat pystyvät kenties pääsemään läpi) kun taas elokuvassa nämä kuvataan henkeäsalpaavina taisteluina elämästä ja kuolemasta (Ja samalla ottelijat jonkinlaisina supersankareina).

Olen samaa mieltä. Lisäksi hahmot tuntuvat jotenkin paljon mustavalkoisemmilta. Tämä johtuu siitä, että hahmosta on tehty liian sivuhahmo ja tärkeitä kohtauksia poistettu/lyhennetty kohtuuttomasti (esimerkkinä Severus), tai hahmosta on tehty elokuvan myynnin lisäämiseksi miltei Mary Sue. (esimerkkinä Hermione.)

Poissa Affu

• Vuotislainen
  • pullamies
  • Tupa: Mary Sue
« Vastaus #145 : Maaliskuu 30, 2011, 22:18:14 »
Ah, tämä aihe :3
Löysimpäs tämän jostain.

Olen nyt vihdoinkin lukenut Tappajahain (kyllä, se olla myös kirjana @w@!!), löysin sen joskus kirpparilta parilla eurolla, ja totean että elokuva oli kyllä tietenkin parempi, mutta leffasta puuttui todella monta asiaa, jotka olisivat toisaalta siihen aikaan varmaan nostaneet ikärajan pilviin (Esim. Brodyn/oliks se sen nimi? Jou, sisäistän lukemani/ kissan niskat oli väännetty nurin sen pojan nähden, ja Brodyn vaimon ja sen... sen toisen miehen.. sen tutkijatyypin... äh. niillä oli kuitenkin kamala seksifantasiakeskustelu joka kesti monta sivua ._.) Kirjat ja elokuvat ovat kyllä kaksi eri asiaa, kuten täällä on todettu.
Esim. Pottereista ykkönen ja kakkonen olivat ainoat "kirja-olla-jumalamme-sitä-me-seurataan" tyylillä, eli jokaikinen pieni kirjain oli kopioitu leffaan, almost. Mutta onhan sitten niitä leffoja (esm. Paahde) jotka poikkeavat todella paljon kirjasta (esimerkiksi juuri tuossa Paahteessa Stanleyn piti olla pullea, ja laihtua pikkuhiljaa, mutta ihmettelen mikseivät he sitten leffaa tehdessä voineet maskeerata näyttelijää lihavammaksi, kun eihän tuossa iässä voi laihtua pariakymmentä kiloa muutamassa kuukaudessa, tai kuinkakauan sitten leffoissa meneekään..) mutta joihinkin elokuviin ei vain sovi jotkin kohtaukset kirjoista, tai ne on mahdotonta/vaikeaa toteuttaa (vaikka mikään ei olekaan enää mahdotonta kiitos tietokonegrafiikan). Harmittaa myös esimerkiksi pottereissa, kun se ohjaaja vaihtui kokoajan, niin jokainen elokuva on tavallaan erilainen, verrattuna edelliseen. :(
~Monsteritekstiä!!
Skäbädäm.
  Vuotiskoomalainen, epämääräisesti ölisee.
Ananas.

Poissa Kanfley

• Lemmikki
  • Vuotislainen
  • Kulki koira musta, susi suuren siimeksen
« Vastaus #146 : Maaliskuu 31, 2011, 18:31:58 »
Kirjat.

Elokuvat myöskin tykkää dramatisioida kohtauksia, jotka on esitetty kirjassa ns. laimeampina (Ja samalla paljon realistisimman oloisina). Ensimmäisenä tulee mieleen LPn kaikki koetukset jotka ovat kirjassa kuitenkin melko turvallisia eikä mitenkään uskomattoman hengenvaarallisina (Jurikin sellaisina mistä 17-vuotiaat pystyvät kenties pääsemään läpi) kun taas elokuvassa nämä kuvataan henkeäsalpaavina taisteluina elämästä ja kuolemasta (Ja samalla ottelijat jonkinlaisina supersankareina).

Olen samaa mieltä. Lisäksi hahmot tuntuvat jotenkin paljon mustavalkoisemmilta. Tämä johtuu siitä, että hahmosta on tehty liian sivuhahmo ja tärkeitä kohtauksia poistettu/lyhennetty kohtuuttomasti (esimerkkinä Severus), tai hahmosta on tehty elokuvan myynnin lisäämiseksi miltei Mary Sue. (esimerkkinä Hermione.)

Samaa mieltä. Kirjat. Minusta Potter -elokuvissa Seamus, Dean [ja ehkä Nevillekin] on jätetty jokseenkin taka-alalle. Ja Feeniksin killassa on jätetty harmillisen paljon Kalmanhanaukion tapahtumia pois. Ja Hedwigin loukaantuminen olisi ollut mielenkiintoinen kohatus. Ja se kun on Taikuuden Historian VIP -tutkinnot ja Harry näkee sen unen. Tai näyn. Tai sen minkälie~
Intohimomme ovat oikeita Feeniks-lintuja. Kun tuli tuhoaa jonkun niistä, tuhkasta nousee heti uusi.

Suojelius

• Ankeuttaja
« Vastaus #147 : Huhtikuu 30, 2011, 18:49:44 »
Kirja, t-o-d-e-l-l-a-k-i-n !!

Elokuvat on niin pahasti raiskattuja, saanen kysyä mistä ne niitä kohtauksia keksii.. Siis oikeesti, esim. Liekehtivässä pikarissa, miksi ihmeessä elokuvassa se lohikäärme lähtee Harryn perään ? Mitä järkeä tuokin kohtaus oli keksiä, kun se ei vaikuta mihinkään...?

Poissa Ales

• Fanficcari
  • Vuotislainen
  • 24365
    • My life, my party!
  • Pottermore: DreamFlight25004
« Vastaus #148 : Huhtikuu 30, 2011, 21:06:03 »
Kirjat. Todellakin kirjat.
Kirjoja lukiessa saa itse päättää minkälainen maailma on jne..
Leffoissa minua ärsyttää se, kun siihen on lisätty paljon olemattomia osia,
ja jätetty paljon olennaisia osia pois.
Mun mielipide oli siinä. :D
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 05, 2012, 00:46:08 kirjoittanut Camillaah »
Hey! You just lost The Game.

Poissa Akai

• In dreams
  • Vuotislainen
  • Lumos!
    • Akai on dA
  • Pottermore: MarauderBlood107
« Vastaus #149 : Kesäkuu 22, 2011, 02:26:49 »
Olen tainnut tänne jo kerran vastatakin, että kirjat ovat mielestäni parempia. Tätä mieltä olen edelleenkin, mutta halusin tulla kertomaan pari asiaa jotka tulivat mieleeni eilen.. :D Olen sanonut jo, että kirjat ovat monipuolisempia, kertovat paljon enemmän ja niissä on sitten vähän sitä "ylimääräistäkin". Mutta minua ottaa päähän ihmiset jotka haukkuvat elokuvat lyttyyn perustellen, että ne eivät pysy kirjojen tapahtumissa mukana tarpeeksi hyvin. Minun mielestäni pysyvät, kun ottaa huomioon, että ne ovat elokuvia. Luin juuri Suuresta velhouskirjasta, että elokuvien tekijät ovat halunneet olla mahdollisimman uskollisia alkuperäiselle tekstille, mutta koska kyseessä on elokuva, joitain asioita on pakko karsia. Ja itse Rowling on ollut mukana kaikkien elokuvien teossa, ja hän on hyväksynyt ratkaisut, ja ehdotellut niitä myös, kun kirjaa ei ole voitu noudattaa. Uskon, että jokaiselle muutokselle on ollut joku syy tai tarkoitus, sillä tuskin tekijät haluavat ärsyttää yleisöä tahallaan.

Elokuvat ovat rakennettu hyvin itsenäiseksi tarinaksi niille, jotka eivät ole kirjoja lukeneet, mutta toimivat myös erinomaisesti fyysisesti nähtävänä tarinana, jota kirjojen tapahtumat vahvistavat. Silti ymmärrän, että elokuvien tekijät, vaikka he tekevätkin sen minkä parhaimmaksi näkevät, eivät voi miellyttää kaikkia. Täytyy minunkin myöntää, että elokuvissa on joitakin hieman hassuja kohtaksia, mutta elokuvat ja kirjat täytyy osata nähdä myös erillään, eikä vertailla niitä liikaa, mutta antaa niiden kuitenkin tukea toisiaan. ;)

Ja anteeksi jos tuli jotenkin paasaus-täyteinen viesti. :D
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 23, 2011, 22:50:39 kirjoittanut Akai »
"Kautta Merlinin lötköimpien sepaluspöksyjen" - Ron, KV s. 251