Kirjoittaja Aihe: Kirja vai elokuva? (vol 2)  (Luettu 65606 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Jessie

• Sanomaton
  • *
  • Sukupuoli: Noita
  • Tupa: Rohkelikko
Kirja vai elokuva? (vol 2)
« : Toukokuu 10, 2007, 15:35:36 »
Harry Potterit  eivät enää ole pelkästään kirjasarja, vaan ne ovat ilmestyneet myös elokuvaksi. Toiset pitävät enemmän kirjoista toiset elokuvista.

Mariapaige:
Kirjat ovat Rowlingin tekemiä, elokuvat tulkintoja.

Monet Potter-faneista ovat hypänneet mukaan vasta elokuvien ilmestyttyä, pitävätkö he silloin automaattisesti elokuvia parempina?
Mitä mieltä sinä olet, onko kirjat ainoita oikeita- Miksi? Mikä tekee kirjoista parempi ja toisaalta mikä elokuvista? Voiko vertailua edes tehdä?

Tässä vielä muutama lainaus luomaan keskustelua:

Elokuvissa taas on jätetty tärkeitä kohtauksia poies, mikä harmittaa hirmuisesti. Mutta kuitenkin niihin on saatu luotua erittäin lämmin ja kiehtova tunnelta. Elokuvien musiikki on jotain niin mahtavaa! Lisäksi roolivalinnat ovat osuneet nappiin, ja tämä tekee elokuvista vieläkin mielettävämmän katsella.

Puhumattakaan siitä, miten elokuvat tuhoavat mielikuvituksen. Tarkoitan siis sitä, että kirjaa lukiessaan saa itse kuvitella, miltä kaikki paikat ja henkilöt näyttävät, mutta elokuvissa kaikki on valmiina.

Vanha topic löytyy täältä. Muistetaan taas, kunnon perustelut!
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 10, 2007, 20:52:41 kirjoittanut Jessie »
♥ Pottereita vuodesta 1999 ♥
“Dumbledore's man through and through, aren't you Potter?"
"Yeah I am," said Harry. "Glad we straightened that out.”

vaula

• Ankeuttaja
Vs: Kirja vai elokuva? (vol 2)
« Vastaus #1 : Toukokuu 16, 2007, 15:01:46 »
Kirja.

Kirjoista tykkään enemmän (ilmeisesti kävi jo selväksi C:), koska kirjoissa saa kuvitella itse eri kohtauksia, paikkoja, henkilöitä jne. Ja elokuvissa jätetään joitain (tärkeitä?) kohtauksia pois, mikä ärsyttää. Mutta kyllä leffatkin haluan nähdä, mutta kirjoista tykkään enemmän.

edit // HA! Eka :>

Poissa kirja

• Error 404: User not found
  • Vuotislainen
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #2 : Toukokuu 22, 2007, 15:29:16 »
Nimimerkkini puhukoot puolestaan.

Selvästikin kirja.

Kirjoissa voi kuvitella kaiken ja eläytyä sinne, elokuvissa täytyy vain katsoa. Kirjat ovat Rowlingin tekemiä, mutta elokuvat eivät tietenkään ole. Kirjat tulevat myös nopeammin ja sen lukemisessa voi kestää kauan, voi pitää itseään jännityksessä. Elokuvista on taas jätetty joitain kohtauksia poiskin, mutta kirjoissa ovat kaikki kohtaukset. Kirjat jättävät miettimistä ja niissä saa kuvitella. Kirjoja voi lukea missä, miten ja milloin vaan.

Kirja on paras!

~kirja
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 31, 2007, 12:08:24 kirjoittanut kirja »
Jos lisäät tietoosi tilastoja, ihmiset uskovat sinua paremmin. Jo 96 %:ssa tapauksista!

jannal

• Ankeuttaja
« Vastaus #3 : Toukokuu 22, 2007, 16:05:29 »
Mun on aika vaikee sanoo.

Kirjassa hyvää on se, että voi kuvitella päässänsä, minkä näköinen paikka on jnejne. Ja kirjoissa kerrotaan kaikki tarkemmin, monia kohtia mitä elokuvassa ei ole.
Mun kohdalla huonoa on se, että useimmiten kun luen ajattelen jotain muuta. :D Tosin Potterit on sen verran kiinnostavia, että oon kyllä ihan eläytyny. Mutta aika monta kirjaa on tullu luettua, ja oon huomannu sen jälkeen, että en tiedä mitä niis on tapahtunu. : D

Ainakin Potter- elokuvissa on hyvää se, että koko kirjan juoni on saatu tiivistettyä alle kolmen tunnin elokuvaksi. Näyttelijät on aivan ihania, ja on vaan niin hienoa nähdä se koko taikamaailma oikeana kuvana ja hahmot liikkuvina.

En osaa päättää kumpi on parempi, rakastan kumpiakin. <:

Mäyrä

• Ankeuttaja
« Vastaus #4 : Toukokuu 22, 2007, 17:16:31 »
Ehdottomasti kirja. Muutama vuosi takaperin en voinut sietää koko HP-buumia, tai kirjoja yleensäkkään, liian paksuja opuksia kun olivat. Vain elokuvat olin tuijottanut kymmeniä kertoja lävitse. Mutta kun viime keväänä sitten tartuin ensimmäiseen kirjaani(5), olen ymmärtänyt miksi ihmiset tohisevat kirjoista paljon enemmän kuin elokuvista.
 Ensinnäkin, vaikka olenkin aina pitänyt sekä kirjoista, että elokuvista, HP on yksi sellainen sarja joka on mukavampi pienillä tauoilla. Elokuvat katsotaan aina putkeen kokonaan, luonnollisesti, mutta kirjoja lukiessa on mukava pitää pieniä taukoja, ja kasata ajatuksia tarinasta. Muutenkin, yksi osa kun sisältää kokonaisen vuoden, on hyvä sen etenemiselle antaa pieniä hengähdystaukoja.
 Ja tietenkin kirjoja lukiessa oma mielikuvitus pääsee paljon voimakkaammin valloilleen. Voi kuvitella, kuten jo tuossa ylempänä sanottiin, lähes kaiken omalla tavallaan. Voi aivan itse päättää miltä kalmahanaukio, tai tarvehuoneen AK:n harjoitustila näyttää. Voi aivan itse miettiä minkä näköinen Tonks on, tai miten kuudennen kirjan viimeiset tapahtumat käyvät. Miten kärsivältä Dumbledore näyttää nojatessaan tähtitornin seinään.
 Tietysti myös elokuvien pätkiminen ottaa joissain tilanteissa päähän, jos on juuri jotain tiettyä kohtausta odottanut joltain elokuvalta. Myös hahmojen ulkonäkö on joissain tapauksissa melkoinen 'Hä?'
 Joten kirjat, se on vastaukseni.

Poissa Anck Su Namun

• Vuotislainen
« Vastaus #5 : Toukokuu 28, 2007, 13:49:40 »
Kirja, tietenkin.

Kirjojen maailma on paljon monipuolisempi. On kivaa kun saa itse kuvitella tapahtumat. Tosin nuorille katsojille on ehkä helpompi ymmärtää elokuvaa, sillä kaikki lapsia ei välttämättä kiinnosta lukea kirjoja ja ajatella tapahtumia itse, kun elokuvassa ne tarjotaan suoraan, eikä tarvitse miettiä miltä asiat näyttävät.

Kija on kuitenkin aivan ehdottomasti parempi.
カダージュ

Drucella

• Ankeuttaja
« Vastaus #6 : Toukokuu 28, 2007, 14:05:15 »
Kirja!

Itse aloin lukea Pottereita nähtyäni ensimmäisen elokuvan, mutta kirjat ovat paljon parempia. Minä inhoan niitä elokuvia!

Raivostuin viimeistään silloin, kun näin Azkabanin vangin elokuvaversion. Vaikka ohjaajan täytyy tulkita ja valita kirjasta tärkeimmät kohdat, niin ei minusta loppua saisi muuttaa niinkään paljon. Yritin tässä juuri viimeviikolla katsoa Liekehtivän pikarin, mutten pystynyt katsomaan loppuun kun se oli niin sontaa. Elokuvista on poistettu kohtia, mutta silti on aikaa jollekkin kamalalle laululle!
Ja oikeastaan, en pidä elokuvien päänäyttelijöistäkään. Kirjat ovat ne paremmat. Paljon paremmat.
Menikö tämä nyt liikaa elokuvien haukkumisen puolelle?

Tiina

• Ankeuttaja
« Vastaus #7 : Toukokuu 28, 2007, 18:33:12 »
Ehdottomasti kirjat.
Mulla Potter-innostus iski päälle, kun oli jo ilmestynyt kaksi ekaa leffaa. Silloin vielä ärsytti koko Potter-hössötys, mutta kun sain ekan kirjan aloitettua niin jäin koukkuun. Luin siis ensin siihen mennessä ilmestyneet kirjat, ja katsoin nuo leffat vasta sitten). Kun aloin lukemaan, tiesin, miltä mm. Harry näyttää leffoissa, joten se vaikutti aivan varmasti paljolti siihen, millaisen mielikuvan hänestä mielessäni loin. Sehän tuli hyvin pitkälti elokuva-Harryn pohjalta.

Vaikka elokuvia ja kirjoja on kuinka kiva vertailla ja hakea niistä eroja, olen aina ajatellut molemmat aivan omina juttuinaan. Siksi en pety näkemääni koskaan. Elokuvahan on vain ohjaajan näkemys, mikä ei ikinä voi olla täysin vastaava kuin alkuperäinen kirjailijan tulkinta. Kyllähän jotkut asiat/eroavaisuudet väkisinkin häiritsee, mutta kuten sanoin, itse en ole koskaan pettynyt vielä noihin elokuviin. Niissä on niin upea se tunnelma, ja se maailma. Pakko niistä on jättää jotain poiskin, myös niitä tärkeitä / tärkeiltä tuntuvia asioita, jotta lopputulokseksi saadaan toimiva ja hyvä kokonaisuus :)

Poissa Tuulikeiju

• Vuotislainen
« Vastaus #8 : Kesäkuu 03, 2007, 17:50:25 »
Siis mitä ihmettä, totta kai kirja. Ei minulla sinänsä mitään elokuvia vastaan ole, mutta kirjat ovat aina kirjoja. Oma mieli saa luoda siitä maailmasta sellaisen kuin haluaa ja hahmoista saa tehdä sennäköisiä kun tykkää. Se joka katsoo pelkästään Potter-elokuvia ja sanoo olevansa fani on mielestäni ennemminkin Potter-elokuvien fani kuin the real true Potter-fani, joka on lukenut kaikki kirjat kannesta kanteen. Mutta jos elokuvien kautta innostuu kirjoihin, niin ei siinä mitään väärää ole, päinvastoin. Silloin ei vain jää varaa mielikuvitukselle ja se on mielestäni ainakin se yksi kova juttu, minkä takia kirjoista enemmän tykkää. Minä esimerkiksi kuvittelin Hagridin aina isoksi, keltaiseksi nalleksi, jolla oli iso vihreä nahkatakki ja tummanruskea, iso hiuspehko. Sellaiset pienet, mustat pallot sillä oli silminään. Ei se sinänsä eronnut paljon elokuvien tyypistä (, mitä tämä nyt ei ole nallekarhu), mutta itse pidän enemmän tuosta minun nallestani.

Itse innostuin Potteriin ihan sen ensimmäisen osan suomentamisen aikoihin. Ensin kansikuva näytti tylsältä ja se jäi hetkeksi kaappiin pölyttymään, mutta kun sen lopulta luin, vei se kokonaan mukanaan. Kirjojen kautta minulla on myös kiinnostusta elokuviin, mutta ne katson ennemmin mielenkiinnon kannalta nähdäkseni, miten mitkäkin kohdat on toteutettu ja mitä on taas jätetty pois. Tästäkin taas sellainen omakohtainen esimerkki, kun minä ja veljeni ostimme LP -elokuvan niin koko elokuva meni huomaamatta sen pohtimiseen, miten Hermionella on väärän värinen mekko ja tuo näyttää tyhmemmältä kuin kirjassa.
It's easier not to do things than left them undone.

Poissa Lansu

• Vuotislainen
« Vastaus #9 : Kesäkuu 05, 2007, 14:13:43 »
Kirjat, tietenkin.

Niinkuin vaula sanoikin, kirjassa saa kuvitella tilanteen sellaisessa ympäristössä kuin itse haluaa. Ja elokuvista on jätetty kohtauksiakin pois, yäär.

Mutta elokuvissa taas se puol, että kuvittelee henkilöt sellaisina, taisiis elokuva auttaa ajattelemaan sen niin. Ymmärrättekö? :'D

Poissa Tibby

• kotitonttu
  • Vuotislainen
  • Can I have a look at Uranus too, Lavender?
    • LiveJournalini
« Vastaus #10 : Kesäkuu 09, 2007, 16:03:56 »
Itse taas pyrin lukemaan kirjan ennen elokuvan katsomista (tämä pätee muussakin kuin Potskuissa). Toki Potterit on jo moneen otteeseen luettu (Melkein 80. :D), mutta aion kuitenkin lukea FK:n vielä ennen kuin menen katsomaan sen leffaan. Kirjat ovat paljon parempia kuin elokuvat. Toki pidän elokuvistakin ihan suunnattomasti ja nykyään kyllä kirjoja lukiessani kuvittelen Danin, Emman ja Rupertin Kolmikkoon. Kirjat ovat paljon yksityiskohtaisempia, ja niihin on mielestäni parempi uppoutua, kuin katsoa elokuvaa. Kirjan lukeminen kestää myös kauemmin, kuin muutaman tunnin elokuva.

Kirjat antavat faneille paljon enemmän kuin elokuvat, vaikka ei minulla siis mitään leffoja vastaan ole. :) HP kirjat ja elokuvat ovat intohimoni, mutta kirjat vievät kumminkin voiton. <3
"There's no need to call me sir, Professor"

Poissa Briette

• Vuotislainen
« Vastaus #11 : Kesäkuu 10, 2007, 16:29:36 »
Kirja. Siinä saa kuvitella kaiken juuri niinkuin haluaa ja asiat on selitetty tarkemmin. Pidän yksityiskohdista. Kirja myös kestää pidempään kuin elokuva, ainakin niinkuin yleensä. Kirjaa voit lukea kaikessa rauhassa, ja jos haluat, voit soittaa lempi musiikkiasi ja lojua vaan jossain sängyllä nyyhkyttämässä kun tapahtuu jotain traagista.
Juoni on myös kirjassa paljon rönsyilevämpi, jolloin joutuu välillä vähän miettimäänkin. Elokuvissa se juoni taas on yksinkertaistettu, ajan takia, yllätys yllätys.

Mulla on sama kuin Emparrotilla, olen elokuvat nähnyt, mutta silti henkilöt ovat eri näköisiä mielessäni. Lähimpänä omaa näkemystäni oli Viisasten kivessä ja Salaisuuksien kammiossa näytellyt Dumbledore. En tosin ymmärrä, että miksi minulla sitten on näin, koska olen nähnyt Viisasten kiven ennen kuin luin sen kirjana. Olisi voinut kuvitella, että silloin varsinkin ne olisivat olleen saman näköisiä.
i only show you what i want you to see

Fleurosa

• Ankeuttaja
« Vastaus #12 : Kesäkuu 11, 2007, 22:00:26 »
Aluksi luin ensimmäisen kirjan monta vuotta sitten ja en silloinkaan oikein innostunut koko Potterista, joten en lukenut kirjaa edes loppuun. Kuitenkin ensimmäisen elokuvan Harry Potter ja Viisasten kivi ilmestyttyä ja katsottuani sen, innoistuin hirmuisesti. En kuitenkaan innostunut lukemaan ensimmäistä kirjaa. Toisen elokuva ilmestyttyä riensin katsomaan senkin. Eli tästä voisi todeta sen että innostuin elovista enemmän kuin kirjoista. Kolmannenkin elokuvan menin katsomaan melkeinpä heti ensi-iltaan. Tämän katsottuani innostuin kirjoistakin. Luin ensimmäisenä Azkabanin vangin sillä tämän olin katsonut viimeksi. Sitten siirryin Salaisuuksien kammioon ja liekehtivään pikariin, jonka jälkeen Feeniksin kiltaan jne. sitä mukaan kun kirjoja ja elokuvia ilmestyi.

Nyt kuitenkin huomasin etten ole lukenut edes ensimmäistä kirjaa ollenkaan. Joten päätin aloittaa nytten kesäloman aikana lukemaan kaikki kirjat uudestaan alusta, odottaen tietysti seitsemännettä kirjaa silmällä pitäen. Huomasin lukiessani että tosiaankin ensimmäisestä elokuvasta on jätetty pois kohtia, joita en tiennyt ensimmäisen osan edes oikeasti sisältävän. Yksi mieleen tuleva on se, kun Harry seurasi luudallaan kalkarosta kiellettyyn metsään ja sekä se kun Hagridin lohikäärme Norbet vietiin Ronin veljen ystävien avulla Charlien luokse Romaniaan. En ole vielä lukenut loppuun asti vk:ta mutta odotan että luvassa on vieläkin yllätyksiä joita en tiennyt edes olevan.

Siis, en tiedä että kumpi on parempi, kirja vai elokuva? Toisaalta elokuvat herätti minussa sen mielenkiinnon esiin jonka jälkeen siirryin kirjoihin. Mutta samallahan siinä meni se oma mielikuvitus minkälaisia tai näköisiä Harry ja kumppanit olisivat minun silmissäni, sillä aina lukiessani mieleen tulee Harry mainittaessa Daniel Radcliffe, mainittaessa Hermione Emma Watson. Sekä tietenkin tylypahkasta puhuttaessa se vanha tuttu linna minkä jo ensimmäisessä elokuvassa näin. Joten voisin todeta että tässä tapauksessa molemmat ovat yhtä jännittäviä, mielenkiintoisia sekä tunteita herättäviä. Jos nauran jossain kohti kirjaa, nauran varmasti myös elokuvassakin samassa kohti, jos se kohta elokuvaan pääsee. Sama toisinpäin.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 17, 2007, 23:37:03 kirjoittanut Fleurosa »

Poissa pöllö

• <3 pulu
  • Vuotislainen
« Vastaus #13 : Kesäkuu 17, 2007, 16:16:51 »
Minusta nämä kaksi ovat omissa kategorioissaan ja niitä on hyvin hankala vertailla. Kirjan hyviä puolia ovat todellakin se että niissä maailman saa luoda millaiseksi haluaa ja sitä eivät rajoita elokuvat saatikka sitten jästimäinen käsitys asioista. Omassa päässä kaikki on mahdollista. Kirjojen lukeminen on tietysti kovempaa ja hitaampaa hommaa kuin elokuvan katseleminen, mutta kirjan ahmiminen joka sekunti ja se surullinen tunne kun se on pakko yöllä jättää kesken koska untakin on saatava... se on ihana tunne.

Elokuvat toisaalta luovat minulle sitä tunnelmaa. Ne luovat jotenkin sitä maisemaa ja tekevät esimerkiksi Tylypahkasta jotenkin konkreettisemman paikan. Myös musiikki on kolahtanut minuun niin syvästi että sitä kuunnellessa näkee kirjan tapahtumat elävästi yhdistettynä elokuvan maailmaan. Minusta nämä kaksi kulkevat käsi kädessä. Mariapaigen sanoin elokuvat ovat tulkintoja. Ne eivät yritäkään olla jonkun päästä ja ajatuksista tehtyjä kirjoja vaan tulkintoja ja mukaelmia. Niitä ei todellakaan voi verrata toisiinsa.
syön sun pään.

Rozelius

• Ankeuttaja
« Vastaus #14 : Kesäkuu 17, 2007, 19:06:23 »
Kyllä minä pidän kirjoista enemmän. En tiedä miksi, mutta niin se vain on. Ehkä siksi, että ajattelen "kunnioittavani" Joanne Rowlingia lukemalla kirjoja ja pitävän niistä enemmän kuin leffoista. Leffatkin haluan aina heti nähdä, mutta kirjoja odotan aina enemmän. :)

Poissa Posityyhtynen

• Nokankopauttaja
  • Vuotislainen
« Vastaus #15 : Kesäkuu 20, 2007, 12:57:08 »
Kirja, ilman muuta.

Kirja on alkuperäinen, elokuva alkuperän kopio. Kirjoissa saa käyttää omaa mielikuvaa miltä paikat, henkilöt ym. näyttävät. Elokuvaan ne on suunniteltu suunnittelijoiden mielikuvista, jotka eivät välttämättä vastaa omia. Kirjoista ei pätkitä kohtauksia pois, jottei siitä tulisi liian pitkä. Mitä pidempi kirja, sitä parempi.
Toki elokuvat ovat hyviä, mutta sitä voi minusta vain verrata toisiin elokuviin, koska kirja ja elokuva on kaksi täysin eri asiaa =)
♥ When you are feeling sad, read Harry Potters and you'll be happy again, with chocolate you'll be superhappy Ü
(PS. Twilight is also good alternative)

Bruise Pristine

• Ankeuttaja
« Vastaus #16 : Kesäkuu 21, 2007, 12:24:58 »
Kirjat ehdottomasti ! En pidä siitä, että elokuvissa on muunneltu asioita (varsinkin LK:ssa) ja se häiritsee. Kirja on alkuperäinen teos, ja on muuten pakko mainita, että englannin kielisenä Potterit ovat vielä parempia kuin suomennettuina. Siinä on enemmän Rowlingin taituruutta esillä, kuin suomennoksissa, vaikka Jaana Kaparia parempaa suomentajaa Pottereille en olisi voinut kuvitellakkaan. Kirjoissa on mukavaa kuvitella hahmot, paikat jne. itse. Elokuvissa hämmennyin mm. Lupinin kohdalla. Eihän se näyttänyt kirjojen Lupinilta yhtään. Myös Lockhart oli omituinen, miten joku voisi sanoa elokuva-Lockhartia komeaksi? Joten todellakin kirjat.

dumppaa

• Ankeuttaja
« Vastaus #17 : Kesäkuu 24, 2007, 11:26:26 »
Kirjoista pidän ehdottomasti enemmän. Tosiaan, kirjoja lukiessaan saa itse päättää miltä joku hahmo näyttää, tai minkälainen ympäristö on. Olen muutamia kertoja elokuvia katsoessani pettynyt hahmojen ulkonäköön, mutta sehän onkin vain jonkun/joidenkin näkemys asiasta. Täytyy silti myöntää, että hätkähdyttävän moni elokuvan hahmo on vastannut omaa mielikuvaani. Elokuvissa on myös se puoli, että valitettavan paljon hyviä kohtauksia joudutaan jättämään pois. Kyllä minä ainakin katselisin ihan mielelläni 10 tuntista Potter-elokuvaa! ;) Vaikka kirjat vievätkin ylivoimaisesti voiton, odotan pian ilmestyvää uutta HP-elokuvaa innolla!

Phoebe

• Ankeuttaja
« Vastaus #18 : Kesäkuu 29, 2007, 12:02:38 »
Kirjat ovat paljon parempia.
Mm. juuri sen takia, koska elokuvissa on jätetty joitain kohtia pois. Ihan ymmärrettävää, muutenhan niistä elokuvista tulisi ihan ylipitkiä. Joitain kohtia on myös tehty erilaisiksi kuin kirjoissa.
Kun lukee kirjaa, saa itse kuvitella minkä näköisiä hahmot ja paikat ovat. Huomaan että olen kuvitellut lähes kaikki hahmot ihan erilaisiksi kuin elokuvassa. Kirjoissa on myös kuvailtu asioita paljon enemmän, ja niistä saa sen mielikuvan.
Elokuvatkin on hyviä, tosin Liekehtivä Pikari oli mielestäni aika outo. Tai jotenkin. Ihan hyvä se kuitenkin oli.

`FeeniksinKiltaFani`

• Ankeuttaja
« Vastaus #19 : Heinäkuu 01, 2007, 13:24:33 »
Kirjan sanon minäkin.

Juuri siksi, että elokuvassa jotkut asiat hieman muuttuvat ja se vähän ärsyttää. Mutta, minkäs sille mahtaa...
Olen aina pitänyt pitkistä kirjoista, Feeniksin kilta on ihanan pitkä. <3 Jaksan lukea sen monta kertaa kyllästymättä koska se on niin hyvä, asiat kuvaillaan siinä niin elävästi ja tarina tempaa väkisinkin mukaansa. =)

the reason

• Ankeuttaja
« Vastaus #20 : Heinäkuu 03, 2007, 20:15:02 »
Tietysti kirjat, mutta onhan Elokuvatkin ihan kivoja. se vaan ärsyttää niissä, että
niistä on poistettu niin paljon kohtauksia, ja kaikki tapahtuu niin nopeesti.
esim. kun Harry ja muut on just lähteny kouluun niin onkin jo kohta joulu jne.
Jos elokuvat olisi edes vähän pitempiä (minä ainakin jaksaisin kattoo!!)
pienenä mietin kun olin lukenut viisasten kiven (ja se oli musta niin valtavan pitkä kirja)
niin ihmettelin miten sen elokuvan ehtii kattoon päivässä, kunnes mulle selvisi, ettei siinä ollut läheskään joka kohtausta ja jokaista vuorosanaa.

Poissa Pau

• Hirnyrkki
« Vastaus #21 : Heinäkuu 04, 2007, 01:25:21 »
Ehdottomasti kirjat.
Kirjat ovat alkuperäisiä J.K Rowlingin tuotoksia, ja voin vain ihailla hänen mielikuvitustaan. Kirjoissa on kuvailtu asiat mahtavasti ja ihanaa kun saa itse luoda sen maailman omaan päähän (kuitenkin elokuvat muuttaneet jonkinverran omia mielikuvia..) Kirjoissa myös kerrotaan kaikki asiat tarkasti, ja niistä löytyy paljon kivoja pohtimisasioita.

Elokuvissa taas monet asiat joudutaan jättämään pois, joten niistä ei saa läheskään täydellistä kuvaa kirjasta. Se on tietenkin ymmärretävää, eihän elokuvasta voi tehdä mitään 10 tunnin mittaista. Mutta kuitenkin ymmärrätte todennäköisesti "pointtini". :D Elokuvissa ei myöskään tule siten esille kaikki Rowlingin mahtavat keksinnöt ja juonenkiemurat. ;>

Ja ilman kirjojahan nuita elokuvia ei edes olisi. ;>
Kusipäistä suloisin.
yhyy -> Pau

sinet

• Ankeuttaja
« Vastaus #22 : Heinäkuu 10, 2007, 14:15:49 »
Kirjoista on se fanitus lähtenyt, mutta ei se huono juttu ollut että niistä tehtiin elokuvia.

Kirja on ehdottomasti parempi. Kaikki pienet yksityiskohdat, Rowlingin vihjaukset tulevaan, juonikuviot, kytkökset ja ihmissuhteet tekevät kirjoista ihmeellisiä. Elokuvaan ei voida millään saada tätä kaikkea, ja niin kuin olemme jo huomanneet - monta merkittävää kohtaa on jätetty pois.

Elokuvat eivät todellakaan ole huono juttu. Itsellenikin selkeni paljon paremmin Tylypahka ja sen ympäristö leffojen myötä. Oli helpompi liikkua ympäristössä, kun tajusi kartan paremmin. Hahmot eivät onneksi ole kovin paljon muuttuneet mielikuvituksessani leffojen myötä.

Azaw X

• Ankeuttaja
« Vastaus #23 : Heinäkuu 17, 2007, 05:52:28 »
Kirjat on tottakai paljon paljon parempia mutta itse aloitin Harry Potter faniksi Viisasten Kivi leffan jälkeen ja pidän HP leffoista todella todella paljon siksi haluaisinkin aina ensin katsoa leffan ennen kirjaa mutta eipä se ole onnistunut ollenkaan joten jotkut leffan asiat ovat menneet pilalle koska ne eivät aina vastaa omaa mielikuvitustani mutta pidän silti kaikista leffoista todella paljon ja kirjat tulevat tietenkin aina olemaan niitäkin parempia. Onneksi ehdin katsoa edes yhden leffan ennen kirjojen lukemista koska muutenhan edes pääkolmikko ei vastaisi leffoissa mielikuvitustani ja en näin ollen pitäisi leffoista todennäköisesti niin paljon.

Mutta siis kirjat ovat paljon parempia mutta leffat ovat myös aivan mahtavia.

Poissa Kalke

• Lyhennetty painos
  • Vuotislainen
  • I told you so.
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #24 : Heinäkuu 17, 2007, 10:59:20 »
Kirja aivan ehdottomasti.

Kirjat ovat niitä aitoja ja alkuperäisiä, ja niiden pohjalata on ihanaa luoda omia mielikuvia ja kuvitelmia tapahtumista, henkilöistä ja paikoista. Elokuvissa on se huono puoli, että täytyy sopeutua toisten kuvitelmaan asioista, vaikka se menisikin ristiin kirjan kuvauksen kanssa. Kirjoista löytyvät ne ihanat yksityiskohdat ja hauskat pienet huomautukset, mitkä voidaan olla leikattu elokuvista pois. Elokuviin mahdutetaan vain se tärkein, kirjasta löytyy kaikki.

Ei sillä, kyllä elokuvatkin ovat oikein mukavia katseltavia, toisinaan elokuvien tekijöiden kuvittelema henkilöiden ulkonäkö käy yksiin omani kanssa, joilloin katselu on tuplasti hauskempaa.
Hauska niitä on katsella, liiallinen kirjan tapahtuminen muokkaaminen vain ärsyttää.
"A goal without a plan is just a wish."

Alimalff

• Ankeuttaja
« Vastaus #25 : Heinäkuu 17, 2007, 19:17:27 »
Höm höm.

Toisaalta kirjassa on kuvailtu ihanasti ja selvästi nuo kaikki asiat mitä siihen mahtuu. Lisäksi on myös niitä kohtauksia joita leffoissa ei ole. Kirjaan pystyy syventymään ja jotenkin... Eäh. Vaikeaa selittää. :D

Toisaalta, elokuvat auttavat ymmärtämään kirjaa paremmin. Pystyy kuvittelemaan asiat helpommin ja tietää suunnilleen kaikki yksityiskohdat jne.

Sanon että molemmat, vaikkei varmaan saisikaan. :D

Poissa Kutale

• live like horses
  • Vuotislainen
    • last.fm
  • Pottermore: WolfEcho8
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #26 : Heinäkuu 27, 2007, 20:30:01 »
Kirja, niistä on pidemmäksi aikaa iloa, kun elokuvahan kestää vaan sen alle 3 tuntia.
Leffoista (tietysti) puuttuu niitä kohtia, joista on kirjaa lukiessaan saanut iloita. Kaiken lisäksi, kirjanhan voi ottaa lähes joka paikkaan mukaan, jos tahtoo nauttia HP-maailmasta, mutta elokuvaa on vähän vaikea katsoa ilman TV:tä.
imagine none of this is real

Danny

• Ankeuttaja
« Vastaus #27 : Heinäkuu 30, 2007, 20:27:04 »
Melko hankala kysymys.

Luin ensimmäisen kirjan pienempänä äitini kanssa ja muistan kuinka kuvittelin elävästi hahmot mielessäni, ja nähtyäni sitten ensimmäisen leffan en saanut koko elokuvasta kiinni laisinkaa, sillä hahmot olivat aivan erilaisia kuin millaisiksi olin heidät kuvitellut. Tosin nyt noihin tuttuihin näyttelijöihin on jo tottunut, enkä heidän tilalleen voisi muita kuvitellakkaan.

Mutta asia pointti oli se, että leffat tavallaan romuttivat sen pienen pään kehittelemän mielikuvan, jonka kirja oli antanut, vaikka elokuvat ovatkin visuaalisesti hyvin kauniita, näyttelijät ovat erinomaisia, musiikki todella taidokkaasti tehty.

Sekä kirjat, että elokuvat ovat kuitenkin taidolla tehty, eikä kummassakaan kategoriassa ole moittimista, vaikka kirjan puolelle ehkä siksi kallistun, että sieltä sen ensimmäisen kosketuksen sain koko Potter aiheeseen.

~Dann

Poissa Astral Romance

• Vuotislainen
« Vastaus #28 : Elokuu 03, 2007, 17:49:52 »
Kirja ehdottomasi. Kirjoissa tapahtuu paljon enemmän ja tunnelma on parempi :) Jos katsoo pelkät elokuvat, niin ei niistä saa mitään irti. Potterien maailma on niin laaja, että sitä on vaikea saada muutamaan kaksi tuntiseen elokuvaan.

- Century Child -

Poissa Suvituuli

• Tsirp tsirp krääk titityy.
  • Vuotislainen
  • You're not mating with me, sunshine!
  • Pottermore: AccioDream**
  • Tupa: VOLDEMORT!!!
« Vastaus #29 : Elokuu 04, 2007, 16:16:49 »
Minäkin vastaan hyvin samaan tapaan kuin muutkin: Kirja, ehdottomasti.

Mihin maailma olisikaan menossa, jos jopa kirjan tulkinnan hoitaisi joku muu? Senhän jälkeen kellään muulla, kuin elokuvan ohjaajalla ei olisi tippaakaan mielikuvitusta jäljellä; sitä ei tarvittaisi enään! Kaameaa... Minulla kun on vilkas ja erittäin hyvin toimiva mielikuvitus, niin luen mieluummin kirjoja kuin katton elokuvia. Kirjoista saa luoda sen oman maailman, mutta elokuvissa taas katsellaan jo jonkun toisen luomaa maailmaa.
Elokuva ohjaajat tykkäävät myös säikytellä. Olen istunut elokuvissa kaiuttimen vieressä, enkä toiste mene niin lähelle sitä! Kirjaa lukiessa taas ei voi säikähtää samalla tavalla eli niin, että sydänkin meinaa lakata lyömästä. Siinähän luo koko ajan sitä omaa maailmaa, joten joka kohdassa pitää kuvitella kaikki vähän 'etukäteen'. Sen siis ensin tajuaa, että kohta tapahtuu jotakin vähintään kirkaisun arvoista, ja sitten vasta alkaa hiomaan pikkujuttuja, kuten miten se tapahtuu yms. Tajusiko joku? Ja yleensä kirjaa lukiessa taustalla ei kuulu tunnelmaan sopivaa musiikkia. Ei minulla ainakaan. Elokuvissa kylläkin...
Kirjoistahan on myös pitemmäksi aikaa hupia ja tekemistä! En nimittäin usko, että kukaan ehtii lukea kunnolla parissa tunnissa jonkun Harry Pottereista. Sitäpaitsi, elokuvissa poistetaan puolet kirjan kohtauksista ja lisätään sekaan jotain ihan omaa. Eikä elokuvissa kuitenkaan pystytä kuvaamaan esim. Harryn ajatuksia, toisin kuin kirjassa.

ja minä kun olen muutenkin tämmöinen lukutoukka, niin...
Se hyppi ja pomppi, söi ja nauroi. Se istui ja itki. Se ilmassa leijui.
Outo heppu, kummajainen, vailla mieltä ja ruumista.
Itketään yhdessä, olemattomuudessa, ihan yksin.
Jos sinulle sopii, se minulle käy

Poissa Mirandel

• Vuotislainen
« Vastaus #30 : Elokuu 08, 2007, 20:44:34 »
Minulle kävi niin, että näin ensin Viisasten kivi- elokuvan, jonka jälkeen siirryin lukemaan kirjoja. Sanon kuitenkin, että kirjat ovat TODELLA HYVIÄ! Mutta myös elokuvat ovat todella hyviä. En vertaile kirjaa ja elokuvaa keskenään, sillä ne ovat täysin erilaisia. Kirjoissa voi itse ajatella kaikki paikat ja hahmot, mutta elokuvissa joku on ajatellut sen jo yksin etukäteen muiden nähtäväksi.

Kirjoissa on oma maaginen taikansa, niin kuin on leffoissakin. Kirjat ovat upeasti, taidolla kirjoitettuja. Hahmot on luotu ammattimaisesti ja ympäristö on kuvattu elävän tuntuiseksi. Leffat ovat tehneet perässä omaa tulkintaansa kirjasta ja tehneet ikään kuin "liikkuvan, elävän version" kirjasta.
Beautiful like a morning sun inviting the dawn to break. - Trading Yesterday(Beautiful)

Surku

• Ankeuttaja
« Vastaus #31 : Elokuu 09, 2007, 17:04:24 »
Ehdottomasti kirjat.

Kirjoja lukemalla pääsee käyttämään mielikuvitustaan ja niihin minä pystys paremmin sulautumaan kuin elokuviin.
Täytyy kyllä myöntää, että olen katsonut osittain vain Viisasten kiven ja Salaisuuksien kammion, mutta silti olen vankasti sitä mieltä, että kirjat ovat ne ainoa oikea kulkutie Potter maailmaan.

Lisäksi monet hahmot ovat tuottaneet jonkin moisen pettymyksen (jos niin voi sanoa) kun itse on kuvitellut ne erillaisiksi ja sitten ne näyttävätkin ihan joltain muulta. Esimerkkinä nyt Tonksin näyttelijä ei ole ihan sitä Tonksia mitä kirjojen perusteella on saanut käsityksen. Lupinkin tälläinen henkilö on jonka olen kuvitellut erillaiseksi kuin elokuvissa se on toteutettu (tai siis olisin valinnut eri näyttelijät kyseisiin rooleihin)..

palladiini

• Ankeuttaja
« Vastaus #32 : Elokuu 14, 2007, 15:45:59 »
Aivan ehdottomasti tykkään enemmän kirjoista! Itseasiassa en kauheasti tykkää elokuvista (tottakai ne pitää aina nähä mut silti mua ärsyttää kun ne ei mee sen kirjan mukaan tarpeeks paljon). Kirjoissa saa käyttää omaa mielikuvitustaan kun miettii niitä paikkoja ja henkilöitä ja saa olla ihan täysillä mukana. Lisäksi elokuvissa ne on jotenkin kauheen tylsiä nää "jännät" kohat ja mua häirittee esim. LP elokuvassa se joulutanssiaiset- kohtaus jossa kaikki tanssii justiin samalla lailla...
EI mä en vaan tykkää niistä elokuvista! Kirjat on ihania <3

Kaiten

• Ankeuttaja
« Vastaus #33 : Syyskuu 03, 2007, 09:31:13 »
Kirja on parempi. Saa itse kuvitella kaiken ja oikeastaan hieman harmittaa, että menin katsomaan elokuvat ja romuttamaan omat kuvitelmani HP-maailmasta. Elokuvissa varsinkin hahmot ovat tuottaneet pettymyksiä ja "omat" hahmot ovat kadottaneet piirteitään, koska mieleen tulee aina elokuvan näyttelijät >.< Mutta tosiaan, kirjat ovat tarkempia ja ne tempaavat paremmin mukaansa :)

floora

• Ankeuttaja
« Vastaus #34 : Syyskuu 03, 2007, 20:13:44 »
Kirjat on mun mielestä parempia, koska ne on parempaa ajankulua, ku elokuvat. Ja niissä on kaikki pienimmätkin/turhimmat kohtaukset mukana, jotka on välillä hauskoja, ja elokuvista taas jätetään pienimmät/turhimmat kohtaukset kokonaan pois.
Hyvänä esimerkkinä on Feeniksin kilta, kirja ja leffa; kirja on huimasti pidempi, kuin muut kirjat, mutta elokuva on hiukan lyhyempi, kuin mikään aikaisemmista leffoista.
Onhan leffatkin hyvää ajankulua, mut niistä ei pahemmin voi nauttia sängystä, ellei sitten telkkari oo omassa huoneessa. (: Mut joo, kirjat on siis kivempii mun mielestä.

Puffelpansy

• Ankeuttaja
« Vastaus #35 : Syyskuu 06, 2007, 20:11:44 »
Kirjat.

En osaa perustella...
Ne vaan ovat parempia...
Olen aikamoinen lukutoukka muutenkin, pidän varsinkin fantasiakirjoista ja Harry Potter on parhaimmasta päästä.

Ovat elokuvatkin hyviä.

Annie Largehill

• Ankeuttaja
« Vastaus #36 : Syyskuu 14, 2007, 21:41:15 »
Ihan alkutaipaleilla en edes tiennyt kirjoista (Juu juu ;D) ja rakastuin elokuviin. Salaisuuksien kammion kuitenkin luin kirjana, ja sen jälkeen luin aina yhden kirjan ennen elokuvaa. Viisasten kiven luin vasta eilen loppuun täydellisesti :D Henkilökohtaisesti pidän elokuvan katselemisesta enemmän kuin lukemisesta, mutta elokuvista jätetään todellakin joitakin kohtia pois, ja se ottaa päähän. Vaikka pakkohan se on ottaa, ettei elokuvasta tule yhden Tylypahkan kouluvuoden pituinen :>

Norannika

• Ankeuttaja
« Vastaus #37 : Syyskuu 15, 2007, 17:04:16 »
Jaa-a, varmaankin kirjat. Miksikö? Koska jotenkin kirjoissa saa eläytyä itse mukana, jännitys on jännittävämpää(hhä?, mitä mä pälätän)
ja kirjat täydellisiä(?).. Elokuvat ovat totta kai hyviä, mutta eivät läheskään yhtä hyviä, kuin kirjat. Elokuvista jätetään paljon todella hyviä kohtia pois (mutta pakkohan niiden on ettei ne veny yli 10h) ja ääh.. en oikein tiedä. Pidän vaan enemmän kirjoista.

Binni

• Ankeuttaja
« Vastaus #38 : Syyskuu 21, 2007, 14:34:33 »
Ehdottomasti KIRJAT! Niihin mahtuu paljon enemmän, ne eivät koskaan käy tylsiksi ja niissä on hienoja yksityiskohtia. Lisäksi kirjan perusteella voi luoda oman mielikuvitusmaailmansa. Vaikka elokuvatkin ovat hyviä, on niissä tylsää varsinkin se, että niistä on jätetty pois hyvin paljon ja joitakin kohtia on muuteltu toisenlaisiksi kuin kirjassa. Lisäksi elokuvissa olevat näyttelijät eivät aina vastaa omaa mielikuvaa, jolloin on aika tylsä katsoa elokuvaa, olen kuitenkin sitä mieltä että Pottereissa näyttelijät on valittu ihan hyvin :) Mutta jokatapauksessa kirjat ovat vain parempia :)

Poissa Pöpi Profeetta

• Ennustelija
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • I see you...
« Vastaus #39 : Syyskuu 21, 2007, 18:25:22 »
Ja vastauksenihan on...

Kirjat totta munassa. Elokuvat ovat typistettyjä versioita kirjoista, jotka olen lukenut kymmenisen kertaa ja joista pidän valtavasti. Lisäksi jotkin käsitykset hahmoista romuttuvat elokuvien myötä. Myös Viistokuja ja osa Tylypahkaa on mukavampi kuvitella itse kuin tyytyä elokuvien antamaan käsitykseen.
"That is not dead which can eternal lie
And with strange aeons even death may die"

H. P. Lovecraft

Poissa Xanie

• hymyilevä huomispäivä
  • Aurori
  • *
  • *reps*
« Vastaus #40 : Lokakuu 07, 2007, 15:38:01 »
Kirjat tietenkin! Kirjoja lukiessa pystyn uppoutumaan tuntikausiksi fantasiamaailmaan ja kuvitella eläväni siellä itse. Minä ainakin pystyn hirveän helposti samaistumaan henkilöihin ja elämään tapahtumia. Elokuvat eivät anna tätä useita tunteja kestävää mahtaa kokemusta, jonka aikana on ihan joku muu, kuin todellisuudessa. ELokuvia katsellessa tulee myös usein "eihän se näin mennyt" -tunne. Ja sitten alkaa ärsyttämään.

Kirjoja voi lisäksi lukea uudestaan ja uudestaan, ja löytää joka kerralla uusia tapahtumia ja ulottuvuuksia. Elokuvat eivät anna mielikuvitukselle läheskään niin paljon tilaa.

~Xanie
Kun ystäväsi katselevat sinua hyppäämässä laskuvarjolla joka ei aukea, voisi olla hauska temppu, jos esittäisit vaikkapa uintiliikkeitä.
Avasta kiitos Seatearille!
Tee päivän hyvä työ: www.freerice.com

Poissa Apila

• Luonnonlapsi
  • Vuotislainen
  • I can touch the colors around me
  • Pottermore: SeerMist9376
« Vastaus #41 : Lokakuu 10, 2007, 18:44:54 »
Kirjat! Tottakai! Rowlingin kieli jota hän kirjoittaa on aivan mahtava! Hän osaa kuvailla niin upeasti että huh huh.. Elokuvat eivät ole mielestäni niin hyviä ,mutta kyllähän niitä ajan vietteeksi katsoo (itsellä kyllä ne kaikki ovat). Elokuvissa on myös se huono puoli että ne jättävät kirjojen hienot kohtaukset pois ja muutenkin hieman muokkaavat niitä. Siksi en pidä niin paljoa elokuvista.
"Älä sääli kuolleita, Harry. Sääli eläviä, ja varsinkin niitä, jotka elävät ilman rakkautta"

Poissa Sireeni

• Vuotislainen
  • Ihmeellinen immeinen
« Vastaus #42 : Lokakuu 11, 2007, 14:30:59 »
Kirja!
J.K.Rowling on tehnyt loistavaa työtä tehdessään kirjoja.aivan mahtavaa.Hän osaa kuvailla kaikki kirjan henkilö aivan loistavasti,
että tässä lukiessa jo tulee kova hiki.Elokuvat ovat kyllä hyviä mutta...mutta eivä yhtä loistavia kuin kirjat.
Ja haluaisin kaikki jännä kohat leffoihin.Mutta kyllä niitä leffoja katsoo.

Poissa Zenzibar

• Pelastaja katsoi profiiliaan ja läikytti teetä pöydälle
  • Aurori
  • *
  • kesäinen-eskapisti-merirosvo-jedi-söpö-skotti
    • Home sweet home
  • Pottermore: BloodNight6399
« Vastaus #43 : Lokakuu 29, 2007, 21:20:05 »
Kirja ovat paljon parempia kuin elokuvat, koska:

Kirjoissa on kaikki tieto tarkkaan, ja tunnelmanluonti onnistuu kyllä siinäkin hienosti. Kirjasta ei jätetä mitään pois ja se on Rowlingin omaa käden jälkeä, eikä tiivistettyä näytelmää Harry Potterin elämästä. Kirjassa on myöskin henkilöiden ajatuksia, mitä elokuviin on hankala laittaa, eikä niitä Pottereissa ole laitettukaan. Myöskin hahmoista on ristiriitaa, koska kaikkien mielestä Daniel Radcliffe ei ole Harry Potterin näköinen, kun taas toisaalta Dolores Pimennon osaan oli valittu sinänsä hyvä näyttelijä, mutta vastasiko se kirjan kuvasuta? Mielstäni ei. Dolores Pimennon näyttelijä ei todellakaan ollut rupikonnamainen, eikä pelkkä pinkki villatakki riitä.

Ainoa plussa elokuville, on musiikki, sekä tietty se, että hahmot näkee silmiensä edessä, mutta enpä nyt tiedä ovatko nuo nin hienoa pointteja.

-Z
"You're only given a little spark of madness. You mustn't lose it." -Robin Williams

Poissa onenw

• Vuotislainen
« Vastaus #44 : Marraskuu 06, 2007, 09:13:19 »
Kirjat

Kirjoissa saa käyttää mielikuvitustaan... niissä on tunnelmaa ja henkilökuvaukset upeita. Ja niihin pystyy eläytymään... aivan kuin olisi itsekin paikan päällä... Asiat ovat yksityiskohtaisia ja alkuperäisiä.
 Vaikka katsoinkin ensimmäisenä ekan elokuvan (joka tuntui silloin niin ihanalta, että oli luettava kirjatkin...), niin pidän enemmän kirjoista. Mutta elokuvissa on aivan mahtava musiikki! Ja osa näyttelijöistäkin ovat kuin ajattelin... mutta osa heistä ei sovi rooliinsa ollenkaan...

Poissa sprett

• Naurava nakki
  • Vuotislainen
« Vastaus #45 : Marraskuu 12, 2007, 15:06:45 »
Ehdottomasti kirja.

Yksikään Potter elokuva ei ole saanut minua itkemään, pelkäämään ja odottamaan kiihkeästi, mitä seuraavaksi tapahtuu. Kirjaa lukiessa taas puolestani olen kokenut vahvasti erilaisia tuntemuksia: olen itkenyt, nauranut, tuntenut myötätuntoa, säälinyt, miettinyt tapahtumia ja nauttinut lukemisen ilosta. Kirjaa voi myöskin lukea ajan kanssa miettien ja sulatellen sen asioita. On aikaa pysähtyä itkemään ja nauramaan, kun elokuva pyörii kaiken aikaa eteenpäin. Elokuvista on jätetty myöskin paljon hyviä kohtauksia pois, kun kirja on täydellinen kokonaisuus, josta näkyy kirjailijan tyyli. Nautin paljon enemmän kirjoista, sillä saan päästää oman mielikuvitukseni laukkaamaan.

Poissa kumppari

• Vuotislainen
« Vastaus #46 : Marraskuu 12, 2007, 20:33:47 »
Minun yksiä lempikohtia kirjoissa on Liekehtivässä Pikarissa huispauksen maailmanmestaruuskilpailut. Ne oli pettymys elokuvassa, koska niistä oli vain lyhyt pätkä ja kaikki hauskat jutut oli jätetty pois. Mutta tiedän, että noin pitkästä kirjasta on kauhean vaikea tehdä elokuvaa ja kaikista tapahtumista otetaan vain huippuhetket elokuvaan. Silti se harmitti, kun tuota kohtaa olin odottanut innolla.
I'm a picture
Of ugly stories
I'm a killer
And I'm a clown

bougainvillea

• Ankeuttaja
« Vastaus #47 : Joulukuu 27, 2007, 23:19:43 »
Kirja!
Vaikka, ilman elokuvia en olisi ehkä tullut ikinä lukeneeksi yhtäkään Potteria. Elokuvissa on aivan omalaatuinen tunnelma, äänet ja musiikit.
Kirjat ja elokuvat sulautuvat osittain yhteen ja osittain ne elävät omaa elämäänsä, molemmissa on ihana englantilaisuus läsnä ja sellainen ihana omaperäinen tunnelma, mitä ei ole missään muualla. Elokuvissa on LOISTAVAT näyttelijät, ja kirjoissa LOISTAVAT hahmot (liiankin loistavat, niitä tyyppejä kaipaa välillä kovastikin omaan elämäänsä).
Nämä kirjat ovat muuttaneet elämääni.
Vau.

Foymal

• Ankeuttaja
« Vastaus #48 : Joulukuu 28, 2007, 11:56:00 »
Kirjat.

Muutamat ensimmäiset elokuvat on tehty mielestäni hiukan paremmin kuin loput (vaikka tosin kahdesta viimeisestä elokuvasta ei vielä ole tietoa). Ainakin Feeniksin kilta oli jotenkin tehty kamalan suppeaksi verrattuna kirjaan. No, toisaalta kirjahan onkin niin pitkä. Elokuvista on jätetty pois monia hauskoja ja mielestäni tärkeitä kohtia, joka on kovin harmittavaa.
Silti, elokuvat on osattu toteuttaa hienosti, eikä niistä ole tullut sellaisia huithapeleita. Ja rooleihinkin on valittu ne parhaimmat, jotka niihin sopivat.

Minun yksiä lempikohtia kirjoissa on Liekehtivässä Pikarissa huispauksen maailmanmestaruuskilpailut. Ne oli pettymys elokuvassa, koska niistä oli vain lyhyt pätkä ja kaikki hauskat jutut oli jätetty pois. Mutta tiedän, että noin pitkästä kirjasta on kauhean vaikea tehdä elokuvaa ja kaikista tapahtumista otetaan vain huippuhetket elokuvaan. Silti se harmitti, kun tuota kohtaa olin odottanut innolla.

Olen samaa mieltä. Myös minun yksi suosikki kohtaukseni oli tuo huispaus.

Poissa Leonor

• valiopeelo
  • Hirnyrkki
« Vastaus #49 : Joulukuu 31, 2007, 12:04:22 »
Kirjat ilman muuta. Se on ehdoton vastaukseni joka ei tule koskaan muuttumaan.

Kirjat jättävät aina enemmän varaa lukijan kohdalle. Lukija saa itse käyttää mielikuvitustaan kirjaa lukiessa ja hahmojen ulkonäön suhteen vaikkapa. Hän saa lukiessaan jäädä miettimään asioita rauhassa toiselta kantilta, jos siltä tuntuu. Mitäpä jos he olisivatkin menneet tuonne minuuttia myöhemmin? Elokuvat eivät jätä tällaiselle ajattelulle varaa. Kirjat sisältävät myös kaikki tapahtumat, kun taas elokuvissa niitä täytyy jättää pois, että saataisiin edes inhimillisen pituinen elokuva. Ymmärrän totta kai sen. Kuka jaksaisi istua elokuvateatterissa kuusi tuntia katsoen jotain Harry Potter ja liekehtivä pikari –elokuvaa, johon olisi mahdutettu mukaan kaikki pienimmätkin yksityiskohdat. En minä ainakaan! >_<

Poikkeuksen olen kuitenkin joutunut tekemään jyrkän mielipiteeni kanssa Taru sormusten herrasta –elokuvatrilogian kohdalla. Vaikka kirja itsessään on loistava luomus ja lähes mahdoton toteuttaa kunnialla elokuvana, on Jackson onnistunut siinä kerrassaan loistavasti! Ihailen sitä elokuvatrilogiaa todella paljon ja minulla on omana kaikki pidennetyt versiot jokaisesta elokuvasta ^^
Optimist: someone who figures that taking a step backward after taking a step forward is not a disaster, it's a cha-cha. ~Robert Brault
Leonor -> Leo -> Leonor

Poissa Celestial

• killing loneliness
  • Vuotislainen
  • love is right now
« Vastaus #50 : Helmikuu 13, 2008, 22:05:06 »
Lainaus
Niinpä juu! Minulla meni ainakin ihan pilalle kuvitelmani monista paikoista, tosin jotkut paikat kuvittelenkin samoiksi kuin leffassa..
Kirja on paaaljon parempi! Elokuvat vain pilaa suurimman osan :)

Minä kuvittelin joskus aikoinani tylypahkan sisältä ihan eri näköiseksi, kuin elokuvissa. Kirjathan ne ihania on! Paljon parempia, vaikka elokuvissakin on jotain tosi hyviä juttujakin. Mutta se vasta pilaakin elokuvat, kun niistä otetaan liikaa kohtauksia pois! Nehän on tärkeitä ja hauskoja (monet kohtaukset, joita on poistettu) . Kirjoissa saat kuvitella kaiken millaiseksi, ja miten haluat, ja kirjoissa on paljon enemmän tapahtumiakin. :D
Friendship doesn't see through the eyes,
it sees through the heart.

Poissa Kaura

• Molskahdus
  • Vuotislainen
  • TYM
« Vastaus #51 : Helmikuu 16, 2008, 10:22:54 »
Vaikka innostuinkin Pottereista Azkabanin vanki elokuvan myötä, kirjat ovat silti parempia! Miljoona kertaa parempia!

Elokuvista on jätetty kaikki tärkeä pois. Varsinkin Liekehtivästä pikarista, siinä ei ollut edes niitä Sirius käyntejä! Ja muutenkin kirjathan ovat se kaiken perusta.
Ennen kuin näin liekehtivä pikari -elokuvan, ajattelin että Vauhkomieli on sellainen laiha rupinen äijä, mutta elokuva pilasi kuvani. Nyt ärsyttää, kun en saa enää sitä vanhaa Vauhkomieleä takaisin.
Kyllähän ne elokuvatkin menevät, mutta jos pitäisi valita, ottaisin kirjat.
We watch the shows, we watch the stars
On videos for hours and hours...

Poissa Mega

• Vuotislainen
« Vastaus #52 : Helmikuu 16, 2008, 10:27:27 »
Kirjat tietysti *hymähtää*.
Näin viisasten kiven leffan lajittelusta koulussa pätkän, kun kyseistä leffaa alussa katsoimme.
No, en innostunut yhtään, mutta Valtteri ylipuhui minut kirjastoon josta tyrkkäsi VK:n käteen.
Luin kirjan, ja sitten luin kaikki ja jäin koukkuun. Kirjoissa on enemmän varaa lukijan mielikuvitukselle.
Jos joku paikka kuvataan, saa itse mielessään miettiä millainen se on, mutta jos katsoo leffoja niin
ne paikat näkyvät siinä eikä omalle mielikuvituksella tai mille lie jää siinä sitten mitään sijaa.
Kirjoissa on myös yksityiskohtaisempaa kuvailua, ja muuta mukavampaa. Kirjat! Kirjat!

valentine

• Ankeuttaja
« Vastaus #53 : Helmikuu 17, 2008, 18:55:30 »
Tykkään kirjoista paljon enemmän kuin elokuvista. Niinkuin moni onkin sanonut, niissä on tilaa omalle mielikuvitukselle. Sen takia olenkin monesti pettynyt elokuvaa kattoessa, kun asiat onkin esitetty niin erilailla kun on itse kuvitellut. Ja sekin kirjoissa on parempaa, kun niissä on niin paljon yksityiskohtia ja kuvailua; kaikkea mikä oikeastaan tekee kirjasta hyvän. Leffanhan niitä kaikkia ei tietenkään mahduttaa, mutta siitä kun on jätetty jotain hauskoja repliikkejä tai kohtausia pois, tulee vähän pettynyt olo. Että eihän se nyt noin mennyt!

Kyllähän ne leffatkin ihan mukavaa katsottavaa on, mutta kirjat on parempia! :)

Poissa Jessie

• Sanomaton
  • *
« Vastaus #54 : Maaliskuu 11, 2008, 03:15:58 »
Luonnollisesti kirjat.

On aika hassua nyt ajatella että joskus olin aivan innoissani elokuvista.  Muistan kuinka aivan mielipuolisesti fanitin niitä leffoja ja otin vaikka miten paljon itseeni jos joku kaverini uskalsi arvostella leffoja. Harmitti paljon kun Vuotiksessakin joku haukkui elokuvia. Aina kun multa kysyttyynkin niin vastasin että joo kirjat ja elokuvat on yhtä hyviä.
Nykyään olen pitkälti sitä mieltä että leffat ovat..ööh..no ei voi sanoa surkeita mutta eivät kovinkaan hyviä. Se mikä niistä tekee katsottavia on se että ne on Pottereita, mutta jos en fanittaisia Potteria niin pitäisin niitä varmaan surkeina. Tajusin tämän tosiasian tässä jonkun aikaa sitten. Viisasten Kivi ja Salaisuuksien Kammio on jääneet läheiseksi, koska tosiaan fanitin niitä ihan kympillä ja olin silloin paljon nuorempi ja en tiennyt hyvistä leffoista tuon taivaallista.

Omistan kaikki dvd:eet, mutta varsinkin Feeniksin Killan olen katsonut vain kerran. Kirjat on vaan se syy, miksi Pottereihin rakastuin. Leffat olisi muutenkin voinut tehdä vasta myöhemmin, mikä kiire niitä oli tehdä. Kun olisi käytetty aikaa enemmän niin ehkä tuloskin olisi ollut toisenalainen. En nyt ala luettelemaan miksi kirjat ovat parempia kun niin moni on sen jo tehnyt:)
♥ Pottereita vuodesta 1999 ♥
“Dumbledore's man through and through, aren't you Potter?"
"Yeah I am," said Harry. "Glad we straightened that out.”

Poissa Fellad

• Linsessa
  • Vuotislainen
« Vastaus #55 : Maaliskuu 11, 2008, 17:23:14 »
Ehdottomasti kirjat!!! Elokuvat ovat ihan surkeita, tai no 1 ja 2 leffat olivat hyviä, mutta siitä lähtien.... :/ En ymmärrä kuinka jotkut ihkuttavat FK leffaa. Se on huonoin elokuvista tähän mennessä. Sen ohjasi joku suhdeleffojen ohjaaja, joten FK on täynnä potter hahmojen suhdesotkuja. Suoraan sanottuna se leffa ei ole enää fantasiaa.
Mutta kirjat.... ne ovat niin hyviä. Ajatella ettei Rowling ollut edes mikään ammattikirjailija, kun aloitti Pottereiden kirjoittamisen. Kirjat tihkuavat mielikuvitusta mitä arvostan todella paljon.

Poissa Cirael

• Kelmeä kalmankoira
  • Vuotislainen
  • Pottermore: PhoenixWolf25005
« Vastaus #56 : Maaliskuu 12, 2008, 20:18:09 »
Kirjat ehdottomasti!

Aivan niinkuin monet ovat jo sanoneet... voi kuvitella paikat ja tapahtumat itse.
Katson toki elokuvatkin, mutt huomaan aina, että jos luen Potterit uudestaan, näen edessäni elokuvan maiseman, mikä rasittaa kovasti. Elokuva pilaa oman mielikuvitusmaailman. Ehkä siinä on mukana se musiikki joka tuo sitä tunnetta, mutta ainahan kirjaa lukiessa voi kuunnella sitä?

Pidän kirjoissa myös siitä, että voi luoda hahmoista pään sisällä mahdollisimman täydelliset persoonat.
Sellaiset kun itse haluaa.

Eli siis kirjat. :)
Alkuperäinen aina parasta.
"I solemnly swear that I'm up to no good", kuiskaa pieni rohkelikkotyttö Cirael kaivaessaan kelmien kartan taskustaan ja piiloutuu kivipilarin taakse, juuri ennen kuin Voron silmät ehtivät saavuttaa leikistään innostuneen noitatytön.

Poissa adswil

• Vuotislainen
« Vastaus #57 : Maaliskuu 14, 2008, 18:12:41 »
Komppaan muita tänne kirjoittaneita, eli minäkin pidän kirjoista huomattavasti enemmän kuin leffoista. Kirjathan ovat niitä alkuperäisiä, leffat kopioita, kuten joku muukin osuvasti totesi. Kirjaa lukiessa voi käyttää omaa mielikuvitustaan ja kuvitella hahmot, tapahtumapaikat ja itse tapahtumat juuri sellaisiksi kuin haluaa, leffassa taas kaikki tulee suoraan ilman, että joutuu itse miettimään mitään tai muodostamaan omia mielikuvia. Myönnän, että osa leffojen hahmoista vastaa täydellisesti omia (ennen leffojen katsomista muodostuneita) mielikuviani, mutta osa taas on täysin kaukana niistä, mikä hieman ärsyttää. Kirjoja lukiessa on myös enemmän aikaa sulatella tapahtumia ja miettiä niiden syitä ja seurauksia.
In my world love is for poets - so I'm trying to be one.

Musti

• Ankeuttaja
« Vastaus #58 : Maaliskuu 17, 2008, 17:21:32 »
Kirjat kirjat.
Vaikka tutustuin Pottereihin Viisasten Kivi-leffan myötä, kirjat osottautuivat vielä paljon paljon paremmiksi. Leffan nähdessäsi olin ekalla tai tokalla, eikä paksujen kirjojen lukeminen houkutellut. Leffasta pidin tuolloin todella paljon, katoin sen moneen kertaan. Nyt Viisasten Kiven monta kertaa luettuani voin sanoa, ettei leffoista saa mitään irti. Varsinkin, jos puhutaan Feeniksin Killasta. Ja on aika typerää, kun elokuvia alettiin tehdä ennen kuin koko sarja oli kirjoina julkaistu.
Kuten edellisissä viesteissä on mainittu, kirjat antavat paljon enemmän tilaa mielikuvitukselle ja kokonaisuus hahmottuu paremmin. Esim. Liekehtivä Pikari leffana oli hyvin epäselvä. Lisäksi olen pettynyt moneen hahmoon elokuvissa, mutta tosiaankin, ne ovat joidenkin muiden mielikuvia kyseisitä hahmoista. (tuo lause oli kyllä vähän kumma :))
Kirjat siis. :)

Poissa Canelly

• Vuotislainen
« Vastaus #59 : Maaliskuu 17, 2008, 19:19:33 »
Ehdottomasti kirjat. Kuten joku jo sanoikin, niissä saa aina kuvitella hahmot ja paikat itse, eikä niin kuin elokuvissa, joissa ne näkee valmiina. Jotkut mielikuvat ovat jopa menneet pilalle elokuvan nähtyäni. Kirjoissa on myös oma tunnelma, jota elokuvissa ei ole. Elokuvat eivät edes ole mitenkään erityisen hyviä, kahta viimeistä en ole edes nähnyt.

Poissa blindside

• sokotettu
  • Vuotislainen
  • AKTIVISTI
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #60 : Maaliskuu 20, 2008, 22:09:12 »
Ei ole elokuvaa, jonka kirjaversiosta en tykkäisi enemmän kuin elokuvasta (siis nyt ei tietenkään voi ajatella sellaisia leffoja joista en ole lukenut kirjaa).

Kirjat voivat kertoa asioista paljon yksityiskohtaisemmin ja kirjailija pystyy painottaan niitä asioita, joita itse pitää tärkeinä juuri siinä kohdassa. Elokuvissa nämä "painotukset" saattavat hävitä tai vääristyä. (ja muoks:) Lisäksi minua ärsyttää, kun joitakin juttuja muutetaan elokuviin. Ymmärrän toki, ettei homma ehkä toimisi jos olisi täysin samalla tavalla kuin kirjassa, mutta joissakin elokuvissa on muutettu niin tärkeitäkin juttuja että!

Kuten jo sanoin, kirjat voivat kertoa asioita paljon yksityiskohtaisemmin, ja jotenkin kirjoissa on mielestäni enemmän syvyyttä kuin niitä käsittelevissä elokuvissa. Ja esimerkiksi kun luin Feeniksin Kiltaa ja sitten kun se yksi kuoli, olin oikeasti koko illan itku kurkussa, mutta kun katsoin elokuvana, ei siinä ollut mitään tunteellista kun näin kyseisen henkilön kuoleman.

Kirjaa lukiessa syntyy myös helposti erilaisia mielikuvia, ja sitten jos ne ovatkin elokuvassa eri tavalla, se voi viedä jo paljon tunnelmaa siitä. Ja väärä henkilö väärään rooliin voi pilata koko elokuvan.

Kirjat jättävät aina enemmän varaa lukijan kohdalle. Lukija saa itse käyttää mielikuvitustaan kirjaa lukiessa ja hahmojen ulkonäön suhteen vaikkapa. Hän saa lukiessaan jäädä miettimään asioita rauhassa toiselta kantilta, jos siltä tuntuu. Mitäpä jos he olisivatkin menneet tuonne minuuttia myöhemmin? Elokuvat eivät jätä tällaiselle ajattelulle varaa. Kirjat sisältävät myös kaikki tapahtumat, kun taas elokuvissa niitä täytyy jättää pois, että saataisiin edes inhimillisen pituinen elokuva. Ymmärrän totta kai sen. Kuka jaksaisi istua elokuvateatterissa kuusi tuntia katsoen jotain Harry Potter ja liekehtivä pikari –elokuvaa, johon olisi mahdutettu mukaan kaikki pienimmätkin yksityiskohdat. En minä ainakaan! >_<

Poikkeuksen olen kuitenkin joutunut tekemään jyrkän mielipiteeni kanssa Taru sormusten herrasta –elokuvatrilogian kohdalla. Vaikka kirja itsessään on loistava luomus ja lähes mahdoton toteuttaa kunnialla elokuvana, on Jackson onnistunut siinä kerrassaan loistavasti! Ihailen sitä elokuvatrilogiaa todella paljon ja minulla on omana kaikki pidennetyt versiot jokaisesta elokuvasta ^^

Totta, Peter Jackson luonut aivan mahtavan ja mielestäni elokuvahistorian ehkä parhaan elokuvatrilogian, mutta ei se mielestäni silti lyö kirjaa :D Tosin joissakin kohdissa elokuvan kohtaukset lyövät sen, miten ne kirjassa on esitetty. Mutta kokonaisuudessaan kirja voittaa aina.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 22, 2008, 17:02:39 kirjoittanut blindside »
Taivaalla jahtasin aurinkoa
Tavoite oli puhdasta hulluutta

- Stam1na - Eloonjäänyt

Poissa Xanie

• hymyilevä huomispäivä
  • Aurori
  • *
  • *reps*
« Vastaus #61 : Maaliskuu 23, 2008, 11:26:53 »
Mitä useamman elokuvan olen nähnyt, sitä enemmän alan kallistua kirjojen puoleen. Olen yleensäkin ollut kirjojen kannalla, oli kyse lähes mistä tahansa kirjasta, josta on tehty elokuva. Mutta Harry Potterien kanssa erityisesti. HP elokuvat on tehty jotenkin tosi hätäisesti. Tuntuu, kuin tavoitteena olisi lähinnä ollut se, että saadaan ne tehtyä mahdollisimman nopeasti, tingitään vähän laadusta, kun on niitä hulluja Potter-faneja kuitenkin niin paljon. Minusta elokuvien tekoon olisi pitänyt käyttää enemmän aikaa ja vaivaa. Muistan lukeneeni jostain, että TSH:n ohjaaja luki ensin kirjasta jonkun kohtauksen ja se kuvattiin vasta sitten. En tietenkään tarkoita, että elokivien pitäisi orjallisesti noudattaa joka ikistä repliikkiä, mikä kirjassa on ollut, mutta.... No.. Minusta niihin olisi voinut käyttää vähän enemmän aikaa ja vaivaa. Ei ole kivaa, kun katsoo jotain elokuvaa (joka on tehty vieläpä niin hyvästä aiheesta, kuin Harry Potter), että koko ajan tulee sellaisia "Eeeeeiiiii, eihän se mennyt ollenkaan noin!!!" Tai joutuu ihmettelemään, miksi jokin asia on tehty niin typerästi.

Noh, kyllä minä kaikki Potterit tulen katsomaan. Ehkä jopa toisenkin kerran. Mutta olisi se hieno, jos ne olisi tehty vähän paremmin. Elättelen toiveita, että niille tehdään joskus hamaassa tulevaisuudessa samoin, kuin monelle muulle elokuvalle. Siis että kuvataan ne uudestaan. Voisi olla hienoa, vaikka toisaalta on tottunut noihin nykyisiin näyttelijöihin...

Ja yleisesti ottaen kirjat-vai-elokuva kysymykseen piti vielä sanoa, että kirjat, sillä ne jättävät niin paljon enemmän lukijan omalle mielikuvitukselle.

~Xanie
Kun ystäväsi katselevat sinua hyppäämässä laskuvarjolla joka ei aukea, voisi olla hauska temppu, jos esittäisit vaikkapa uintiliikkeitä.
Avasta kiitos Seatearille!
Tee päivän hyvä työ: www.freerice.com

Memento Vivere

• Ankeuttaja
« Vastaus #62 : Maaliskuu 24, 2008, 14:55:26 »
Kirja ehdottomasti.

Kirjoista saa enemmän "nautintoa". Lukukokemuksessa saa pitkälti ajatella omilla aivoillaan paikat, henkilöt jne. (Tosin myönnettävä on, että aina lukiessani mieleeni pomppaa elokuvien hahmot omien tulkintojeni sijasta.) Kirjojen kuvailu - etenkin Pottereissa - on juuri sitä, mitä rakastan. Lisäksi pidän mielettömästi kaikista pienistä yksityiskohdista, joita elokuvissa ei ole. Muutenkin monesti elokuvien tulkinnat ovat melko tönkköjä ja huonosti toteutettuja. Mikä ei tietenkään ole ihmekään fantasia-asioissa.

En kuitenkaan väitä, että Potter-elokuvat olisivat huonoja. Parhaita elokuvia, mitä olen nähnyt. Kirjat vain ovat vielä monin verroin mahtavempia.

Poissa Erizza

• Vuotislainen
  • diibadaabafggh
« Vastaus #63 : Maaliskuu 24, 2008, 16:00:07 »
Äh... Vaikea kysymys. Kirja on mielestäni yleisesti parempi kuin elokuva, mutta Pottereista en tiedä. Potter-elokuvien näyttelijät ovat niin hyviä ja kaikki on niin huolella tehtyä... Mutta taidan valita...KIRJA!! Kirjoissa asiat kuvaillaan selkeästi, ja jos ei, niin sitten saa itse soveltaa ja keksiä. Leffoissa kaikki on näkyvissä, joten itse ei edes tarvitse miettiä, miltä esim. joku paikka näyttää. Onko kenenkään mielestä leffa parempi?

Pii

• Ankeuttaja
« Vastaus #64 : Maaliskuu 24, 2008, 18:07:37 »
Kirjat aivan ehdottomasti. Kirjoista saa paljon enemmän irti kuin elokuvista. Elokuvista jää puuttumaan henkilöiden ajatuksenjuoksu ja kaikki muut "näkymättömät" tapahtumat. En oikein käsitä, miten esimerkiksi juuri Potter-leffojen kanssa ne jotka eivät kirjaa ikinä aukaisseetkaan pystyvät pysymään elokuvan juonessa mukana. Elokuvissa kaikki menee niin nopeasti ohi ja moni asia jää selittämättä. Katson kuitenkin mielelläni myös elokuvat, ne ovat aivan omanlaistaan viihdettä ja kelpaavat kirjojen maailmaa täydentämään.

Poissa mimbulus

• Vuotislainen
« Vastaus #65 : Maaliskuu 25, 2008, 21:52:03 »
Olen muistaakseni kirjoittanut tähän keskusteluun mutta vastaan nyt sitten uudemman kerran.

Kirja, ehdottomasti.

Ensinnäkin heti aluksi täytyy sanoa että kun katsoin videolta Pottereita muistin että ne olisivat olleet parempia. Ehkä kun olen varttunut niin huomaan kaiken "teennäisen" esiintymisen.. En silti väitä, että Potterit olisivat huonoja. Niin, perustelen kirjakantaani sillä, että saa kuvitella itse hahmojen ja henkilöiden ulkonäön, tunteiden, tilanteiden, tilojen kuvailua.. Kirjoissa pystyy kuvittelemaan, että olisi itse jokin hahmoista. Niihin pystyy samaistumaan.
~mimbulus

Poissa Jukka

• Vuotislainen
« Vastaus #66 : Huhtikuu 01, 2008, 18:44:42 »
Alkuperäisteos on aina alkuperäisteos, pohjaajahan monet tunnetut leffatkin kirjoihin, mutta aniharva niistä on kuitenkaan kirjaa parempi (korkeintaan Kummisedät). HP-kirjojen filmatisoinneista paras ja eniten katselua kestävä on mielestäni Azkabanin vanki. Myös Liekehtivä pikari ja Feniksin kilta ovat hyviä, mutta Viisasten kivi nyt on melkoista kertakäyttöviihdettä. Ei HP-leffoja parane HP-kirjoihin verrata. Lukunautinto vie keskimäärin kevyesti voiton leffojen töllöttämisestä, niin myös tässä tapauksessa. Lukeminen on kehittävää, lukeminen kannattaa aina! ;) No, tämä on minun mielipiteeni.

Poissa Dorothy

• Tyylitietoinen ja elegantti
  • Vuotislainen
  • Tupa: Mary Sue
« Vastaus #67 : Huhtikuu 01, 2008, 19:19:02 »
Vastaus on minulle aika selvä: kirjat. Elokuvat väärentävät aina auttamattomasti alkuperäistä tarinaa. Jos ei juonenmuutoksilla, niin ainakin paikat ja henkilöt näyttävät erilaisilta. Elokuvat ovat ohi kahdessa, kolmessa tunnissa. Kirjoihin menee pidempi aika. Elokuvaa on vaikea seurata, jos ei ole lukenut kirjaa. Kirjaan pääse taas aivan hyvin kärryille, vaikkei olisikaan nähnyt elokuvaa.

niu

• Ankeuttaja
« Vastaus #68 : Huhtikuu 01, 2008, 19:31:23 »
Kirjat ylivoimaisesti, niissä asiat tajuaa selvemmin ja onhan se kuitenkin alkuperäinen. En ole kertaakaan nähnyt hyvää kirjaa, joka olisi tehty elokuvasta. Elokuvat ovat huonoja minusta, lukuunottamatta Viisasten kiveä ja Salaisuuksien kammiota. Olen nähnyt elokuvat ennen kuin luin kirjat, (Azkabanin vanki) ja todellakin näkemykseni on muuttunut sen jälkeen. Juonipolku menee osittain ihan erilailla. Saa nähdä tulenko pettymään vielä Puoliveriseen Prinssiin yhtä pahasti kuin Feeniksin kiltaan. Muutenkin, viihdyn mielummin kirjan äärellä kuin töllötän telkkaria pari tuntia ja saan siitä päänsäryn.

Witzu

• Ankeuttaja
« Vastaus #69 : Huhtikuu 01, 2008, 22:02:53 »
Kirja tietenkin, erilaisia syitä löytyy mutta kaikista isoin ja suurin syy on se että kirjassa kerrotaan kaikki paljon tarkemmin ja yksityiskohtaisemmin. Totta kai ettei elokuvista tulisi vuorokauden mittaisia niissä on liitetty esimerkiksi kaksi lukua yhteen, eli on tämä alkuperäinen luku jossa kerrotaan kahden seuraavan luvun asiat.
No, kirjassahan on enemmän tunnelmaa kuin elokuvissa ja niissä kerrotaan miten asiat oikeasti ovat. Kaverin joka on katsonut vain ja ainoastaan elokuvat on hankalaa alkaa keskustella Pottereista koska niissä on niin eri maailmat yms. muut jutut.

Tanjuska

• Ankeuttaja
« Vastaus #70 : Toukokuu 14, 2008, 19:02:05 »
No se kyllä vähän riippuu mistä näkökulmasta katsoo asiaa. Vaikea kysymys...Olen aina ollut enemmän leffa- kuin kirjaihminen. Ja täytyy hehkuttaa, että Potter-leffat ovat yleensäottaen aivan loistavia! (tietysti leffat vaihtelevat paljon, ohjaajasta riippuen...) Kirjoissa on se hyvä puoli, että niissä saa oma mielikuvitus laukata, elokuvissa taas hahmot, paikat, kohtaukset jne jne on hahmotettu valmiiksi. Hmm. kinkkinen kysymys. Sanon yrittämättä olla yleisen mielipiteen vastarannankiiski: ELOKUVAT OVAT PAREMPIA!!!

Kuoleman varjelukset on Pottereista ainoa kirja, jonka olen jaksanut lukea useammin kuin kerran, (itse asiassa olen jo seonnut laskuissa, kuinka monta kertaa olen sen lukenut :) ) mutta elokuvat olen katsonut varmaan viiteenkymmeneen kertaan, jokaikisen :)

Mun ääni leffoille :)

Poissa Minevra

• Vuotislainen
  • Avril- ja Potter- fani
« Vastaus #71 : Toukokuu 17, 2008, 11:40:39 »
Minä pidän ehdottomasti enemmän kirjoista koska:
-Henkilöiden ja paikkojen ulkonäöt saa kuvitella lähes kokonaan itse
-Lukeminen kestää kauemmin kuin elokuvan katsominen
Elokuvissakin on hyviä puolia, esim:
-Hyvä musiikki
-Jotkut näytteliävalinnat ovat hyviä
-Kiva katsella miten lavasteet ja kaikki kelmien kartat ym. on tehty elokuviin.

Katsoin eka neljä ensimmäistä elokuvaa ennekuin aloin lukemaan kirjoja, ja kuvittelen kolmikon ja opettajat ja melkein kaikki hahmot sellaisiksi mitä ne olivat elokuvissa, mut en niitä uusimpia hahmoja tietenkään.
"Voi Harry", Hermione sanoi väsyneesti, "Koko juttu on pelkkää potaskaa. "

Kuoleman varjelukset, sivu 453

Poissa Kartanon kummitus

• Vuotislainen
« Vastaus #72 : Toukokuu 18, 2008, 12:14:29 »
Kirjat ehdottomasti.

Henkilöt ja kaiken voi kuvitella itse (Pottereiden kohdalla elokuvahahmot eivät onneksi tunkeudu lainkaan mieleeni, toisin kuin TSH:ssa. Johtuu varmaan siitä, että olen katsonut TSH-leffat niin monta kertaa ja kirjaa en ole lukenut yhtä monta kertaa (100? 8D)). Kirja on aito ja alkuperäinen. Kirjoissa on kaikki mitä elokuvissa ei ole. Kirjojen parissa voi viettää aikaansa niin paljon kuin haluaa, elokuvat on rajattuja ajalla.

Elokuvissa tykkään eniten taikamaailman paikoista, Tylypahkasta, Tylyahosta jne. Pidän niiden toteutuksesta. Mutta kaikista parasta Potter-elokuvissa on musiikki. Potter theme on joku täydellisin kappale, koska se on kuin luotu Potteriin :D Tai siis se on. Omalla kohdallani Potter-elokuvat eivät ole kestäneet montaa katselukertaa. Alkua jaksaa katsoa, mutta sitten alkaa tylsistyttämään :/ Eipä niitä tule siis katseltua.

Poissa Lohikäärmelady

• varjoenkeli
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Painovirhepaholainen
« Vastaus #73 : Kesäkuu 26, 2008, 16:52:47 »

Kirjat ovat ehdottomasti parempia. Ne ovat niitä aitoja alkuperäisiä ja jättävät sopivasti tilaa omille kuvitelmille ja ajatuksille. Kirjassa säilyy se tietty henki minkä Rowling on siihen tarkoittanut. Kaikki uudet hahmot voi kuvitella itse, mutta leffa antaa valmiiksi hahmot. En osaa selittää tätä niin kovin hyvin, mutta yritän.

Elokuvat ovat hyvin erilaisia kuin kirjat ja niistä puuttuu se jännitys ja hohto mitä taas on kirjoissa. Juuri sitä rakastan Pottereissa. Elokuvat ovat välillä sekavia, eikä niihin kiinny kunnolla kun taas kirjan loputtua istun tunnin paikallani ja mietin kirjaa.

-Lohikäärmelady
-Mitä? Onko nukkumatilla muka vihollisia?
-Kahvi! Ajattele kahvia!

Poissa Niënor

• Murheenkryynihkö
  • Vuotislainen
« Vastaus #74 : Kesäkuu 26, 2008, 20:18:49 »
Kirja, kirja.
Leffat on olleet pieni pettymys. Tiesin tietty, että eihän yhteen leffaan saa mahdutettua niin paljon asiaa, mutta silti. Viisasten kivi, Salaisuuksien kammio ja Azkabanin vanki meni leffoinakin, mut Liekehtivä pikari ja Feeniksin kilta oli pettymyksiä.
Kirjoissa on enemmän huumoria ja minusta jotkut leffojen kohtaukset on tehty ihan huonosti.

- Merri.
- What?
- I'm hungry.

Aavesusi

• Ankeuttaja
« Vastaus #75 : Kesäkuu 28, 2008, 18:34:17 »
Pottereiden kannalta ainakin ehdottomasti kirja!

Ennen en oikein perustanut kirjoista, ja aina, kun uusi Potter-elokuva ilmestyi, halusin mieluummin katsoa sen, kuin lukea kirjan. Nyt asiat ovat kuitenkin toisin, sillä olen todellakin kiinnostunut enemmän kirjoista kuin elokuvista.

Vaikka olenkin lukenut kaikki Potterit, haluan silti kovasti nähdä kaikki loputkin elokuvat. ;D

Poissa Minna

• ystävällinen mäyrä
  • Vuotislainen
« Vastaus #76 : Heinäkuu 03, 2008, 12:32:21 »
Yhdyn edellisten mielipiteisiin: ehodottomasti kirja.
Olin kyllä nähnyt ennen ensimmäisenkään Potter-kirjan lukemista nähnyt VK-elokuvan, joten olen aina kuvitellut kaikki henkilöt sellaisiksi kuin elokuvassa, mutta ainahan sitä voi sitten uusia henkilöitä, joita ilmestyy kirjaan kuvitella sitten ihan itse. Elokuvia kyllä sinänsä odotan aina, varsinkin kun on lukenut kirjan ensin, että näkee onko kuvitellut samanlaiseksi jonkun henkilön tai paikan, mutta useimmiten elokuva on aina huonompi kuin kirja, koska eihän elokuvissa ole henkilöiden ajatuksia tms. ja aina on mukavampi kuvitella itse minkälainen on Tylypahka ja kaikki muut tapahtumapaikat. Itse en ole esim. kuvitellut Kalmanhanaukio 12:sta ikinä sellaiseksi kuin elokuvassa, vaikka olenkin elokuvan nähnyt en päässyt ikinä omasta mielikuvastani eroon, mutta hyvä niin :D

Lainaus
Kirjassa kerrotaan kaikki ajatukset jne. ja se on se alkuperäinen. Elokuvassa lyhennellään ja kaikki ei ole aivan samalla tavalla kuin alkuperäisesti. Elokuvasta ei myöskään aina tajua kaikkea, kuni kirjasta saa selvää. Elokuvassa pitää itse huoamta ja kirjassa kiinnitetään huomio

Tässä olen samaa mieltä. Usein esim. Potter-elokuvissa ei välttämättä tajua kaikkea, jos ei ole lukenut ensin kirjaa. Ja kirjasta saa ehkä vähän enemmän irti kuin elokuvasta.

~Minna
Mä huudan ohjeit mut auto menee puskii,
älä anna mun kuolla mun tuskii.

Lumo

• Ankeuttaja
« Vastaus #77 : Heinäkuu 04, 2008, 21:03:46 »
Ehdottomasti kirja!

Minä kuulun näihin myöhäisheränneisiin potteristeihin ja olen nähnyt ensin elokuvat. Kummitäti kertoi Azkabanin vanki -elokuvan eronneen kirjasta huomattavasti, joten halusin selvittää alkuperäiset tapahtumat. Samalla sitten tuli luettua muutkin kirjat, koska tietysti ne piti lukea järjestyksessä!

Ensinnäkin: tykkään siitä, että asioita voi mielikuvitella ihan rauhassa. Hypätä Potteri-maailmaan ja olla siellä.
Toiseksi: itse olisin valinnut elokuviin paikoin eri kohtauksia. Itse tykkäsin ja pidin tärkeänä joitain tiettyjä tapahtumia kirjoissa ja sitten ne olikin jätetty elokuvasta pois.

Ja niin kuin joku jo aiemmin kirjoitti: henkilöiden ajatuksia ja tunteita on vaikeampi saada valkokankaalle.

Mutta minäkin, kuten moni muukin, aion katsoa loputkin elokuvat. Kun lähtee katsomaan sillä asenteella, ettei siinä voi olla kaikkea, niin ei tule niin pahasti pettymään. :)

Poissa Meew

• Valkea susityttö
  • Vuotislainen
  • Kelmit for ever
« Vastaus #78 : Heinäkuu 17, 2008, 17:29:50 »
Kirjat, ehdottomasti.

Miksikö? Ensinnäkin siksi, että elokuvista joudutaan jättämään hurjan paljon kaikkia kohtauksia pois. Toiseksi, kirjat selittävät aisoita paljon paremmin kuin elokuvat. Kirjat myös kestävät pitempään, ja niiden maailmaan pystyy helpommin "hyppäämään". Kirjoja voi myös lukea melkein missä vaan ja milloin vaan - ei tarvitse miettiä missä on lähin TV ja DVD laite. Kirjoihin todellakin uppoaa helpommin kuin elokuviin!

Mutta eivät elokuvatkaan huonoja ole, eivät sentään. Minä en kirjaa lukiessani useinkaan jää ajattelemaan tapahtumapaikkojen ulkonäköä mielessäni, joten elokuvista hahmotan paremmin Tylypahkan alueen yms. Ilman elokuvia tuskin osaisin kunnolla hahmottaa, missä päin kielletty metsä on, ja missä Tällipaju yms muita paikkoja. Kiitos elokuville.
Sen lisäksi kuulun näihin, jotka ovat nähneet ensin elokuvan(t) ja lukeneet vasta kirja(t) niitten jälkeen. Minä en kuitenkaan katsonut kuin viisasten kiven, ennenkuin tartuin kirjaan. Minulla ei siis ole oikein koskaan ollut omaa mielikuvaa tapahtumapaikoista, ihmisistä yms. Tai jos onkin, elokuvat ovat sumentaneet ne. Ei haittaa, tykkään elokuvista (:
Tam ja Fahr, Sirius ja James. << heitä minä kadehdin, koska heillä on ystävä mitä ilman ei voi elää, heillä on ystävä kenen puolesta kuolisi. Heillä on ystävä kenestä välittää, ketä pitää omana veljenään. Sellaista rakkautta, sanatonta viestintää ei näe joka päivä. Kiitos. <3

Poissa Desdemona

• A Gay Superhero
  • Vuotislainen
  • ♥♣♦♠
« Vastaus #79 : Heinäkuu 17, 2008, 18:26:32 »
Ilmanmuuta kirja!

Leffat on olleet pettymyksiä, kun juuri se kohta mitä on kirjan luettuaan elokuvaan odottanut, puuttuu. Leffoissa näyttelijöillä on suuri vastuu hahmojen eloon herättämisessä, ja mielestäni se ei ole oikeen hyvin Pottereissa onnistunut. Elokuvat eivät suinkaan ole huonoja, ne vain ovat aivan erilaisia kuin kirjojen perusteella olisin ajatellut niiden olevan.

Kirjoihin on paljon helpompi samaistua, koska lukija kykenee tarttumaan pieniin yksityiskohtiin helpommin kuin elokuvissa. Elokuvissa vain oletetaan, että jokin asia huomataan ja kirjoissa se asia tulee varmasti selväksi luettaessa. Suurin syy miksi pidän enemmän kirjoista on se, että kirjoissa annetaan tarkat kuvaukset paikoista ja ihmisistä yms. Ja lukeminen on hyvää harjoitusta mielikuvitukselle, kun saa itse luoda mielessään kirjojen maailman.

Poissa kumppari

• Vuotislainen
« Vastaus #80 : Heinäkuu 18, 2008, 00:01:25 »
Ei nyt suoranaisesti liity tähän keskusteluun, mutta onkohan olemassa ihmistä joka olisi kerran leffat katsottuaan ymmärtänyt juonen kulun? Kaikki tuttuni jotka eivät ole lukeneet kirjoja, eivätkä ole tutustuneet muuten pottereihin joutuvat aina kyselemään kauheasti elokuvasta, koska eivät ole ollenkaan tajunneet juonta. Tajuaa niistä elokuvistakin jotain juonenkulusta, mutta vasta kun ne on katsonut useampaan otteeseen. 
I'm a picture
Of ugly stories
I'm a killer
And I'm a clown

Jusku

• Ankeuttaja
« Vastaus #81 : Heinäkuu 18, 2008, 16:08:43 »
pidän aikalailla molemmista. kirjoissa saa käytää mielikuvitusta, mutta elokuvissa on taas sen ohjaajan tekemä tietty tunnelma, jota korostetaan esimerkiksi musiikilla. kirjoissa (melkein) kaikki paikatkin saa kuvitella itse ja niiden lukeminen on hauskaa, mutta tunnelma elokuvissa on jotain erilaista. periaatteessahan kirjoissa kerrotaan kaikki tarkemmin ja kun loogisesti ajattelee, niin ei elokuva voi koskaan täyttää kaikkien kaikkia toiveita. ohjaaja ja käsikirjoittaja ja varsinkin näyttilijät + kaikki muut tekijät tekevät jo noin. kahteen ja puoleen tuntiin todella suuren työn, varsinaisesti ihailen tietokone grafiikkaa näissä elokuvissa, ja sitä miten hyvin näyttelijät näyttelevät noissa tilanteissa.

Poissa Chrystal

• Vuotislainen
« Vastaus #82 : Heinäkuu 19, 2008, 19:47:41 »
Ei epäilystäkään etteikö kirja. Kirja kestää kauemmin. Siinä on tunnelmaa, saa kuvitella kaikenlaista itse. Lisäksi monia kohtauksia on jätetty pois, eli pääsee niihin mukaan. Kirjat jaksaa lukea monia monituisia kertoja, elokuvia taas ei jaksa katsoa kuin pari kertaa. Usein lavasteet ovat melko löyhät. Maskeerauksiinkin voisi panostaa enemmän, sillä ne kuitenkin kertovat aika lailla roolihahmosta. Daniel Radcliffe ei muistuta melkein yhtään Harryä, ehkä sen verran että on mustat hiukset, ja siihen yhtenäisyydet melko pitkälti jää. Kirjasta saa aina enemmän irti.

Odotan jo nyt kauhulla sitä kun pitää katsoa Puoliverinen prinssi. Tieedän että kuvani Narcissa Malfoystä ja Horatius Kuhnusarviosta särkyy kuin peili. Haluan silti katsoa elokuvan mielelläni, onhan se ikään kuin pakko, jos joku ymmärtää. Varmaan kannattaisi piirrellä mielikuvat hahmoista ylös ja katsoa ne joka päivä. En halua ajatella Horatiusta laihana, Narcissalle polkkatukkaa tms.
"Ron kuule, sinä tiedät vallan mainiosti, että Harryn ja minut kasvattivat jästit!" Hermione sanoi. "Me ei kuultu lapsina tuollaisia satuja, me kuultiin Lumikki ja seitsemän kääpiötä ja Tuhkimo-"
"Mikä se on, joku sairausko?"
-Harry Potter ja Kuoleman varjelukset

Poissa Giliath

• Cassiopeian pikkusisko
  • Vuotislainen
  • Jensen Ackles :D
« Vastaus #83 : Heinäkuu 19, 2008, 20:26:00 »
Kirjat. Ehdottamasti. Aivan ehdottomasti. Pitääkö edes perusteluja laittaa? No laitan kuitenkin, tässä vain muutama sadasta tuhannesta miljoonasta syystä (no ei nyt ihan;)

1) Hahmoihin pystyy enemmän syventymään.
2) Joitan hahmoista ei edes näytetä ja kohtia poistetaan elokuvista.
3) Tapahtumat ovat paljon paremmin kuvattu kirjassa, vaikka kuvan pitäisi kertoa enemmän kuin tuhat  sanaa.
*Miettii ja lukee, mutta harvemmin kirjoittaa*

Poissa Hamish

• Vuotislainen
  • Pottermore: DustSand65
« Vastaus #84 : Heinäkuu 20, 2008, 23:19:06 »
Kirja, ehdottomasti. Elokuvassa on jotenki nii pakko sitte ajatella se kaikki sellasena ku ne siihen laittaa.
Henkilöt, ympäristö, ja jopa juonenkäänteet, mitkä joskus poikkee raskauttavalla tavalla kirjojen käänteistä.
Kirjassa kaiken voi kuvitella sillee ku haluu, sellaseen muottiin minkä itte saa päähänsä siitä mitä siinä kirjassa
seisoo (mha :'D). Kirjaan voi tunkee kaikkee syvällistä ajattelua, mut yleensä leffoissa (ja sarjoissa) ne pohdinnat
on pakko tunkee johonki dialogiin tai muute henkilö alkaa väkisin puhuu ittekseen.

Poissa Raitasukka

• Vuotislainen
  • Objection!
    • flavors.me
« Vastaus #85 : Heinäkuu 21, 2008, 14:18:10 »
Kirjat, kirjat...

Kirjoissa tosiaan on se hieno puoli, että kaiken saa kuvitella minkänäköiseksi itse haluaa, leffaa on ihan mahdotonta toteuttaa niin, että se miellyttäisi kaikkia. Taisinkin tuossa Feeniksin kilta-elokuva-keskustelussa sanoa, että on ihan turha odottaa leffan olevan aivan niinkuin kirja. En välitä vaikka elokuvissa tehtäisiin asiat toisin kuin kirjassa, leffahan on vain tulkinta joka perustuu kirjaan, ja sellaisena pysykööt.

Potter-elokuvat eivät tuhoa mielikuviani kirjoista, minun pääkoppani kun ei millään tunnu päättävän pysyvästi mm. hahmojen ulkonäköä, vaan muokkailen sitä jatkuvasti :D Mutta eivät elokuvien näyttlijät kyllä vastaa mielikuviani juuri yhtään.

Elokuvista voi saada jotain uutta lukukokemukseen, mutta muuten ne jäävät kirjojen varjoon. Henkilökohtaisesti hihkun aina, jos jotain jätetään elokuvista pois, sillä silloin saan kuvitella sen ihan itse, eikä elokuvan versio tunge päähäni :D

Epäselvää? En yhtään ihmettele. Tätä oli jostain syystä vaikea selittää...

Poissa puolipro

• Lapsellinen eli lapsi
  • Vuotislainen
  • BANG
« Vastaus #86 : Elokuu 07, 2008, 12:06:35 »
Tasapeli.
Kirjat ovat loistavat ! Jos jaksaa ajatella ja pohtia kaikennäköistä. Kirjat ovat myös hyviä, sillä niissä on enemmän kuin elokuvissa, ns. alkuperäisiä juttuja joita elokuvista on otettu pois. Elokuva on hyvä, jos ei osaa kuvitella paikoille ulkonäköä tai hahmoille kasvoja, tai kuten minä, jos ei vaan jaksa lukea mutta olla silti Potter maailmassa arkenakin. Elokuvien huono puoli on se, että niissä ei ole kaikkea mitä aina toivoo, ja omat mielipiteet saattavat murskaantua kun näkee millainen elokuva on. Itse ainakin petyin täysin kun näin Feeniksin Killan, koska siinä ei noudatettu kaikkia kirjan tapahtumia ja yksityiskohtia.
- LAULETAAN SE YHESSÄ, "PIRATE'S LIFE FOR ME" !
- EI, MÄ OON VAMPYYRI. "VAMPYYRII MÄ METSÄSTÄN, VAMPYYRII MÄ METSÄSTÄN. TAHDON SAADA CULLENIN, TAHDON SAADA CULLENIN. ENKÄ PELKÄÄ BELLAAKAAN."

geiboi

• Ankeuttaja
« Vastaus #87 : Elokuu 08, 2008, 15:27:40 »
Ilman minkäänlaista epäilystä, kirjat.

En ole katsonut elokuvia Azkabanin vangin jälkeen, se romutti (väliaikaisesti vain) mielikuvani hahmoista niin totaalisesti että menetin lopullisesti uskoni hp-elokuviin. Ajattelin kuitenkin katsoa Puoliverisen prinssin ihan silkasta mielenkiinnosta Dubledoren kuoleman toteutusta kohtaan.

Poissa Jukka

• Vuotislainen
« Vastaus #88 : Elokuu 08, 2008, 15:57:34 »
En ole katsonut elokuvia Azkabanin vangin jälkeen, se romutti (väliaikaisesti vain) mielikuvani hahmoista niin totaalisesti että menetin lopullisesti uskoni hp-elokuviin. Ajattelin kuitenkin katsoa Puoliverisen prinssin ihan silkasta mielenkiinnosta Dubledoren kuoleman toteutusta kohtaan.

Hatunnoston paikka! Itse otin aluksi sen linjan, etten katso ollenkaan elokuvia. En halunnut, että alkuperäiset mielikuvani hahmoista menevät piloille. Sitten jossain vaiheessa sorruin, katsoin yhden elokuvan, ja nyt olen katsonut ne kaikki useasti. En pystynyt pitämään periaatteistani kiinni. :)

Onneksi olen huomannut, ettei omat mielikuvat hahmoista ja tilanteista lopulta muutukaan leffan nähtyään. Jos on lukenut kirjan huolella ja tunteella, niin kyllä sen alkuperäisen fiiliksen ja mielikuvan pystyy löytämään uudestaan. Jotkut sivuhahmot ovat kyllä muuttuneet ulkonäöltään leffan kaltaisiksi, esim. Gilderoy Lockhardista en enää muista, millaiseksi hänet alunperin kuvittelin.

Ylénja

• Ankeuttaja
« Vastaus #89 : Elokuu 23, 2008, 19:14:17 »
Kirja.

Elokuvista on jätetty tärkeitäkin tapahtumia/henkilöitä pois, eikä niiden juonta tajua niin helposti jos ei ole lukenut kirjaa. Plussaa elokuville on se, että kuvittelen esim. Tylypahkan sellaiseksi kuin se on elokuvissa, samoin hahmojen ulkonäön. Jos elokuvia ei olisi tehty, en näkisi Potter-maailmaa yhtä selvänä kuin nyt. Mutta se onkin sitten ainoa hyvä puoli.

Kirjoissa on paljon enemmän sisältöä kuin elokuvissa. Siksi ne ovat parempia. Paljon enemmän juonikuvioita tms. Kirjoissa yllättyy aina kun saa tietää esim. että ai tuo henkilö on tuolle sukua oho, mutta elokuvissa ei kaikkea selitetä. Kyllähän sen ymmärtää, että ei elokuvaan voi kaikkea tunkea, mutta se juuri tekee niistä huonompia.

zew

• Ankeuttaja
« Vastaus #90 : Elokuu 28, 2008, 13:05:52 »
Kyllä se kirja vie voiton. Krjoihin on sisälletty niin paljon tunnelmaa ja niissä on sellaine oma hyvä fiilis. Eivät elokuvat koskaan pääse kirjojen tasolle. toki minä tykkään katsoa myös elokuvia, mutta niistä on jätetty MONIA kohtauksia pois, jotka olisivat ansainneet olla leffoissa. Samoin joitain hahmoja on ikävästi jätetty pois, esim. Riesu. Luin VK:n ensimmäisn kerran hiukan ennen ensimmäisen leffan julkaisua, mutta en pitänyt siitä kovinkaan paljon. Vasta kun minä olin nähnyt ekan leffan noin 1000 kertaa innostun lukemaan pottereita, ja kuitenkin pidän enemmän kirjoista. Olen todella yllättynyt siitä miten hyvin pottereiden näyttelijä valinnata vastasivat mielikuviani eri hahmoista.

Poissa Ihmeolio

• Massuupukki
  • Vuotislainen
  • It really wasn't me...
« Vastaus #91 : Elokuu 31, 2008, 15:05:48 »
Jep, kyllä kirjat voittaa elokuvat. Elokuvista tosiaanki puuttuu monia kohtauksia. Ja kirjoja lukiessa on mukava saaha ite kuvitella kaikki tilanteet. Tottakai silti katon kaikki elokuvat mutta kirjoja luen kyllä enemmän ku katon elokuvia. Minua ei haittais vaikka ne elokuvat ois pitempiäki, kyllä pottereita jaksaa töllöttää ;D. Vaikka jos niissä ois pelkät "normaalit" kohat, niinku jotain normijuttelua ja käytävällä kävelyä jossa ei tapahu mittään, elokuva ois kokonaan pilalla. Elokuvissaki kaikki varmaan ottas nokoset.... krh...
Cadillac.

Poissa charmed

• Sourcream and onion!
  • Vuotislainen
« Vastaus #92 : Lokakuu 20, 2008, 11:10:30 »
Anteeksi muiden jauhaminen , mutta kirjoissa saa itse päättää millaisia paikat ovat, miltä kukakin näyttää jne -->
Sitäpaitsi elokuvissa on muunneltu ja jätetty pois kohtauksia hirmu paljon, mikä tekee elokuvista jollakin tavalla  tylsän.
Erään kerran luulin jo nähneeni kutosleffan kun olin kuvitellut kaiken elävästi mielessäni :p

Oma potterismi lähti kyllä ekasta leffasta, jonka isä osti videona (= Mutta siitä se sitten lähti ja olen havainnut että kirjat on parempia .
so then i was like AVADA KEDAVRA
and he was like *dead*

Poissa Kaapo

• Suuri kyselijä
  • Vuotislainen
  • ALITUINEN VALPPAUS!
  • Pottermore: NightJinx26
« Vastaus #93 : Lokakuu 28, 2008, 18:54:11 »
Joo, niin kuin (lähes kaikki) muutkin, itsekin pidän enemmän kirjoista.
Kirjoissa on yksinkertaisesti parempi meininki ja saa päättää itse miltä jokainen kohtaus näyttää, kun taas elokuvassa vain odotetaan jotain kohtausta kunnes sitä ei tulekaan niin kuin on luullut.
Lisäksi elokuvista todellakin otetaan liian paljon materiaalia pois ja muutetaan joitakin kohtauksia, se harmittaa monesti.

Itselläni kävi niin, että katsoin ensin 1, 2 ja 3 leffana jonka jälkeen vasta aloin lukemaan kirjoja. Huomasin heti ensimmäisten kirjojen lauseiden jälkeen, että kirjat ovat parempia kuin elokuvat ja samaa mieltä olen edelleen. :)
Tässä lepää Dobby, vapaa kotitonttu

Poissa Affu

• Vuotislainen
  • pullamies
« Vastaus #94 : Marraskuu 22, 2008, 11:49:40 »
otetaan viesti alusta~ /ihana merkki

pottereista olen edelleen itä mieltä että leffat, joo, olen tyhmä tms, mutta kuitenkin. Elokuvissa, on sitä jotakin, joiden takia useat fanit ovat potterfaneja, minut mukaan lukien.
Leffoista toisaalta on paljon menetetty hyviä kohtauksia, muttakun ei voi mitään. KIrjat ovat sitä varten, että täydennetään leffat nwn  ( tästä ollaan montaa mieltä.. elkää vihatko..)

twilightissa esimerkiksi olen sitä mieltä että kirjat. Leffat ovat, hyviä, mutta eivät tarpeeksi hyviä. Kirjat ovat paljon parempia, niissä on se stephenie meyerin staili.

Pottereissa on se rowlingin tyyli säästetty leffoihin. Se pieni sinisyys( mitäh?! ), tiedän, pottereissa on mielestäni jotain.. sinistä. Ykkösessä, kakkosessa, kolmosessa, vitosessa, kutosessa, ja kohta seiskassakin varmaankin. Nelonen oli.. vihreä. MItäkö meinaan?
siis niiden värisävyt. Kolmonen oli hyvin synkkä, kuten vitonenkin.

Ilman muuta kirja, poikkeuksia on~
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 16, 2010, 21:25:20 kirjoittanut Affu »
Skäbädäm.
  Vuotiskoomalainen, epämääräisesti ölisee.
Ananas.

Poissa Úrwen

• Metsinkäinen
  • Vuotislainen
« Vastaus #95 : Marraskuu 22, 2008, 13:06:51 »
Ehdottomasti kirjat.
Niissä saa kuvitella itse miltä mikäkin asia näyttää ja niissä on sellainen kunnollinen tunnelma. Kirjat on musta muutenkin paljon uskottavampia kun elokuvat. Elokuvista on jätetty kaikki hauskimmat kohtaukset pois, ja muutenkin mun lempikohtauksia. Esimerkiks kolmos leffan loppu ei ois voinu olla surkeempi. Kaikki puhuminen oli muutettu toiminnaksi, mut niinhän se on aina elokuvissa. Lyhyesti sanottuna, musta ne elokuvat on surkeita. Ja kirjat on niitä alkuperäsiä, ainoita oikeita versioita. Mä en vois kuvitellakaan et mä kattoisin jonkun elokuvan ennen kun lukisin kirjan (pätee muissaki ku vaan Pottereissa).
"Sinulta jää huomaamatta, ettei sillä ole merkitystä, millaiseksi joku syntyy, vaan sillä mikä hänestä kasvaa!"

Poissa Iiri

• Glitterati
  • Vuotislainen
  • <3
  • Pottermore: PixieDraconis24786
« Vastaus #96 : Marraskuu 24, 2008, 19:19:56 »
Kirjat.

Onhan se itsestäänselvää. Kirjoissa voi todellakin kuvitella itse kaiken (kuten täällä on taidettu sanoakin jo "muutaman kerran" xD ). Elokuvat tuntuvat niin turhilta. Ne ovat vain samanlaisia kuin kaikki muutkin elokuvat, vain kirjat mihin ne pohjautuvat saavat minut arvostamaan niitä edes hiukan. Elokuvat ärsyttää. Varsinkin se, kun joistain hahmoista jää päälle elokuvaversio (mm. Draco, sitä on enää vaikea muistaa, millaiseksi sen kuvittelin ennen elokuvia). Itse asiassa olen katsonut vain kaksi ensimmäistä Harry Potter -leffaa. Ei vain kiinnosta muut. Kirjoja jaksaa jauhaa vaikka useammalla kielellä (tutkittu on xD). Minä myös tunnen enemmän kirjoja lukiessa: kylmät väreet sun muut tulevat harvoin elokuvia katsoessa, toisin kuin esim. Kuoleman varjelukset, jonka luin jokin aika sitten, sitä lukiessa ei tehnyt mieli irrottaa katsetta kirjan sivuista hetkeksikään.
Gilraen -> Iiri

Poissa Barella

• Vuotis-kuollut
  • Vuotislainen
  • <3
    • Lohikäärmeliiga - Vuotishuispausjoukkue
« Vastaus #97 : Marraskuu 24, 2008, 21:27:13 »
Vastaan niin kuin useat muutkin, että kirjat. Elokuvissa on kylläkin mahtavia ihmisiä rooleissa ja kaikki paikat näyttävät ihan hyviltä, mutta silti kirjat, sillä niitä voi lukea melkeinpä missä vain. Monet muistavat ne hetket, miltä tuntuu lukea kirjaa pulpetin alla kun tunti alkaa käydä pitkäksi. Elokuvilla ei voi tehdä samaa (tai ainakaan en ole koskaan kuullut kenenkään katsovan elokuvaa salaa luokassa) Kirjaa voi lukea pieninä pätkinä, mutta elokuvaa saattaa olla hieman hankalaa katsoa joka ilta pikkupätkän. Kirjat sopivat myös matkoille, sillä niitä voi lukea useammassa paikkaa kuin elokuvia voi katsella. Ja siksikin kirjat, että niitä voi lukea eri kielillä, elokuviakin voi toki katsoa monella eri kielellä dubattuna, mutta itse en ainakaan kestä kovin hyvin sitä, että hahmojen suut liikkuvat eritavalla kuin puheet menevät. Elokuvista tulee usein sellainen tunne, että: 'voi kumpa olisin ollut tuossa mukana näyttelemässä' kirjoissa yleensä lukija pääsee syvemmälle tarinaan (tai tämä on oma näkemykseni asiasta). En väitä kuitenkaan, että kirjat olisivat virheettömiä. Ihanien lukemiskokemusten lomassa saattaa tulla myös pitkästymisen tunnetta, tässä tapauksessa elokuva on hyvä, sillä se menee ohi noin parissa tunnissa, kirjan lukemiseen menee joskus viikkoja, tosin se nyt riippuu ihan lukuinnostuksesta :)

~Barella, kirjojen kannalla (myös)
~Barella
Maailma on tulvillaan ylimaallisia olentoja, jotka kärsivällisesti odottavat älymme terävöitymistä.
                 -Eden Phillpotts

Poissa Jentsuma

• puhelias hölöttävä ärsyttävä pölö
  • Vuotislainen
« Vastaus #98 : Marraskuu 25, 2008, 21:58:28 »
Minunkin mielestä (niinkuin monen muunkin) kirjat ovat parempia. Onhan ne elokuvatkin hyviä, mutta siinä sen eron näkee, kun mielestäni mm. Feeniksin kilta on paras kirja ja Feeniksin kilta elokuva on huonoin tähän mennessä. Siinä se justiin on kun elokuvat on rajallisia ettei niistä tehä mitään 7 tunnin pitusia, eihän niitä jaksais kukaan katsoakaan, jos ne oisi hirveän pitkiä. Monet Potter -näyttelijät ovat kyllä aivan mahtavia ja käyvät siihen rooliin aivan täydellisesti, huom jotkut (aika monet silti). Mutta nyt sitten kirjoista. Kun lukee kirjana, näkee omassa päässä ne kaikki tapahtumat ja jos tulee uusia hahmoja pystyy itse ajattelemaan kirjan kuvauksen perusteella minkä näköinen kyseinen hahmo on. Ja noh, kirjat vain ovat kirjoja. :D Tykkään kyllä katsoa elokuviakin, en kiistä sitä ollenkaan. Jos haluaa ottaa Potterin mukaan jonnekin leirille tai jonnein kirjan pystyy mutta että elokuvan, eh?
Is this the real life, is this just fantasy ?

Poissa mimbulus

• Vuotislainen
« Vastaus #99 : Marraskuu 26, 2008, 21:03:02 »
 Veikkaanpa, että lähestulkoon kaikki täältä sanoisivat vastaukseksi kirjan. Jos elokuva on omasta mielestään parempi kuin kirja, niin minusta ei ole syytä kutsua itseään HP -faniksi, osuvampi ilmaus voisi olla Harry Potter -elokuvafani, sillä siinä fanitetaan elokuvantekijöitä ja näyttelijöitä sun muuta mikä ei ns. "liity" kirjaan, vaikka tokihan se liittyy sinänsä, elokuvien kautta (en nyt kumminkaan väitä, ettei täällä foorumilla saisi olla/ole ketään, kuka pitäisi enemmän elokuvista). Turhasta jaarittelusta asiaan, eli mitä tässä kysyttiin, oli; kirja vai elokuva. Kyllä, itse sanon kirja, elokuvat on tietysti pakko katsoa, mutta ne ovat mielestäni enemmänkin raiskattu versio kirjasta. Kirja kertoo kaikki vastaukset kaikkiin mielessä herääviin kysymyksiin, siinä kuvaillaan ja eikä mitään voida vääristellä tai muuta, kaikki tulee tarkasti selville. Tuli taas hiukan epäselvä, mutta toivottavasti saitte irti edes jotain.
~mimbulus

Poissa Pakkoni

• Merlinin ritarikunta, Ensimmäinen luokka.
  • Vuotislainen
  • Pottermore: StormUnicorn89
« Vastaus #100 : Joulukuu 22, 2008, 00:27:18 »
Kirja
Suureksi harmikseni ehdin nähdä kaksi ensimmäistä elokuvaa ennen kuin aloitin kirjojen lukemisen.
En saanut itse kuvitella viistokujaa ja sen lukuisia kauppoja.
En saanut itse kuvitella Tylypahkan torneja ja tällipajua.
Elokuvat hallitsivat mielikuviani kirjan paikoista. Harry Potterini näytti Danielilta. Mutta onneksi ehdin lukea kolmannen kirjan ennen elokuvan ilmestymistä ja sain itse kuvitella Lupinin muuttumassa ihmissudeksi ja Siriuksen kalmakoirana.
 Moni tuntemani henkilö sanoo, että Potterit ovat huonoja. He ovat nähneet vain elokuvat. Lukisivat nyt ensin kirjat ja tehkööt vasta sitten johtopäätöksensä, mutta parisataa sivua on liian paljon. Luin ensimmäisen Potterin kolmessa viikossa. Toisen kahdessa. Kolmannen viikossa ja luin aina vain paremmin. (Tiedän, että joskus on mukava lukea rauhassa.) Äidinkielen numeroni nousivat. Voimme huomata, että lukeminen kannattaa.

Hauskoja lukuhetkiä!

deadpromises

• Ankeuttaja
« Vastaus #101 : Tammikuu 06, 2009, 00:18:18 »
Kirja.

Kirjoissa on paljon enemmän kuvailua, asiaa ja mielikuvitus on vapaasti käytössä hahmojen ja miljöön kuvittelemiseen. Elokuvissa se taas on vain tehty tasan jonkin näköiseksi, ja se pitää hyväksyä, vaikka olisikin ajatellut esim. jonkin hahmon aivan erilaiseksi. Esim. Tonks oli aivan erinäköinen, kuin olin ajatellut. Silti oma käsitykseni hänen ulkonäöstään ei muuttunut: hänellä on edelleen lyhyet pinkit hiukset, jotka ovat sekaisin joka suuntaan.

yesterday

• Ankeuttaja
« Vastaus #102 : Tammikuu 07, 2009, 19:32:47 »
Eihän tässä ole mitään syytä edes miettiä, tietysti kirjat.
Asiaan voi tietysti vaikuttaa se, että on lukenut kirjat ennen elokuvia, sillä muutama ystäväni luki kirjat vasta elokuvien jälkeen eivätkä tykänneet. Riippuu ihmisestä.
Leffojen puollustukseksi, niihin on saatu monia hyvin hauskoja juttuja, mitä kirjoissa ei ole. Niille on naurettu paljon =) Silti pidän enemmän kirjan tyylistä ja hahmoista, sillä monet roolivalinnat eivät ole muistuttaneet lainkaan omia mielikuviani, varsinkaan ne joista pidän eniten (KELMIT)

Poissa Metsis

• Vuotislainen
  • Curiouser and curiouser
« Vastaus #103 : Tammikuu 08, 2009, 16:00:40 »
Valitsen mieluummin kirjan sillä siinä saa kuvitella itse kaikki kohtaukset, henkilöt ja tapahtuma paikat toisin sanoen Rowlingin luoman maailman voi nähdä sellaisena kuin haluaa. En ikinä edes halua ensin nähdä elokuvaa ja sitten vasta lukea kirjan (paitsi jos kirja on tehty elokuvan jälkeen :( ) sillä muuten asiat jotka eroavat kirjassa ja elokuvassa tuntuisisivat olevan oikein elokuvassa. Ajattelisin kaikki kirjat ja elokuvat ihan erilailla ja pitäisin enemmän varmaan elokuvista jos olisin ensin nähnyt leffat ja vasta sitten lukenut kirjat.Toisaalta se ei välttämättä ole huono asia joidenkin mielestä. Kyllä tietenkin aina odotan elokuvia ihan niin kuin aina odotin kirjoja mutta kirjat kestävät pitempään joten nautin niistä enemmän.

-metsän menninkäinen-
'Cause though the truth may vary
this ship will carry our bodies safe to shore.

Poissa Raimei

• Ms. Stalker
  • Vuotislainen
« Vastaus #104 : Tammikuu 19, 2009, 18:54:02 »
Ja huomatkaa: MISSÄ RIESU ON?? Paras osa puuttuu kaikista elokuvista ;(

Olen juuri samaa mieltä! Riesu olisi kuulunut olla elokuvissa. Jos elokuviin halutaan hasukuutta, niin Riesu kehiin. Fred ja Georgekin saisivat olla elokuvissa hauskempia.
Yääh! Täysin samaa mieltä! Ois ollu kiva nähä, miten Riesu muuttuu kirjan ja elokuvan myötä (ajatuksena kirjasta)
Mut kyllä HP&AV -pelistä saa jonkinlaisen käsityksen kun se hilluu siellä käytävällä. XDD

Ja sitten aiheeseen: KIRJA .d se on tainnu tulla jo selväks...

Kirja on ehdottomasti parempi kuin elokuva, vaikka nekin on tosi hyviä. Kirjaa lukiessaan jokainen saa luoda
oman maailmansa. Elokuva muutti kaiken hahmoista linnan tiluksiin. Jäi vähän lyhyeks, mutta kai sen ymmärtää. :)
Älä minua katso, en minä mitään sanonut!

kasiolove

• Ankeuttaja
« Vastaus #105 : Tammikuu 20, 2009, 20:17:19 »
Ehdottomasti kirja. Koska, kuten jo moneen kertaan tullut täällä sanottua, lukiessa voi muodostaa aivan oman käsityksensä kirjan maailmasta ja henkilöistä. Minusta on ihanaa ku lukiessani päähäni ilmestyy ihan omanlainen kuva tapahtumista, miljööstä ja henkilöistä. 
Elokuvaa katsellessa oman mielikuvituksen käyttö rajoittuu huomattavasti.
Elokuvissa minua myös ärsyttää suunnattomasti, varsinkin ensimmäistä kertaa katsoessa kohtausten pois jättäminen. Eihän tietenkään koko kirjaa voi suoraan kääntää elokuvaksi, ymmärrän toki sen siitähän tulisi aivan liian pitkä, mutta kuitenkin. Teatterissa varsinkin kun istuu ensi-illassa ja odottaa kirjan pohjalta jotain kohtausta, jota ei sitten tulekaan niin kyllä vähän pistää tympäsemään.
Minua häiritsee elokuvissa myös todella paljon se, kun jotkin hahmot eivät vastaa yhtään itse luomaani mielikuvaa. Esimerkkeinä Sirius, Pimento, Dumbledore.. Niitä riittää ja se vaikeuttaa todella paljon elokuvasta nauttimista.
Onneksi olen onnistunut säilyttämään suurimman osan hahmoista mielessäni, sellaisin kuin ne VK:t lukiessani kuvittelin, mutta ovat elokuvatkin joitain mielikuvia muokanneet.

Jotenki kirja siis, ehdottomasti !

Poissa Sofia

• Vuotislainen
  • Pottermore: LumosVine12
« Vastaus #106 : Maaliskuu 02, 2009, 11:42:44 »
Minunkin mielestä kirjat on ehdottomasti parempia kuin elokuvat.

Suurin puute elokuvissa on se, että elokuviin ei saa millään kaikkea oleellista, koska Potterit on niin pitkiä kirjoja. Feeniksin killan kun ekan kerran näin, niin ajattelin, että miksi elokuvasta ei oltu tehty pitempää. Onhan niitä nyt pitempiäkin elokuvia ollut, ja Feeniksin kilta on kuitenkin pisin Pottereista. Silti se mahdutettiin kahteen tuntiin ja 20 minuuttiin. Esim. vain kymmenellä minuutilla olisi saatu huispauskin mukaan (tai se ottelu, jonka jälkeen Pimento kielsi Harrylta, Frediltä ja Georgelta pelaamisen). Ja viisi minuuttia lisää siihen, niin olisi saatu selitettyä Percyn tilanne: sehän oli taikaministeriön puolella, ja poikkaisi välinsä perheeseensä. Mutta en nyt tullut tänne selittelemään Feeniksin kilta-elokuvan puutteita. :D

Kirjat on niin paljon yksityiskohtaisia, se on niiden paras puoli. Ja niin kuin monet edellä olevat ovat sanoneet, niihin pystyy eläytymään, niitä lukiessa voi luoda ihan omanlaiset kasvot hahmoille, toisin kuin elokuvissa on ne näyttelijät, jotka eivät läheskään aina vastaa omia mielikuvia hahmoista. Kirjaa lukiessa on aivan oman mielikuvituksensa varassa. Siksi kirjat ovat paljon parempia kuin elokuvat.

Lisäksi en voi tajuta miten jotkut ihmiset, jotka ovat nähneet vain elokuvat eivätkä lukeneet kirjoja, voivat ymmärtää elokuvan nopeaa toimintaa kohtauksesta toiseen. Mielestäni elokuva on aika ajoin jopa todella epäselvä niille, jotka eivät ole lukeneet kirjoja. Elokuvat ovat epäonnistuneet siinä, että niistä on jätetty jopa sellaista todella oleellista pois, joka on tärkeää elokuvan juonen kannalta.

Valitsen siis kirjat. :)
You can be a sweet dream or a beautiful nightmare. ♥

Poissa Hassu

• Karkulainen
  • Vuotislainen
« Vastaus #107 : Huhtikuu 05, 2009, 18:10:47 »
Mielestäni kirjat ovat ehdottomasti parempia kuin elokuvat :) Kirjoissa saa luoda täysin oman maailmansa ja eläytyä siihen täydellisesti, elokuvia katsellessa ei osaa kuin etsiä virheitä.

Kirjoissa uppoudun syvälle omaan maailmaani, minut pitää joskus kirjaimellisesti repäistä todellisuuteen :D Eläydyn kirjaan tosissani ja kuvittelen hahmot pääni sisässä, valitettavasti nykyään Pottereita lukiessani Kalkaroksen sanoessa jotain pomppaa päähäni kuva leffa-Snapesta. Tämän takia joskus tuntuu, että ei olisi ikinä pitänyt katsoa leffoja :D

Elokuvissa positiivista ovat kauniit maisemat, niitä en jostain syystä osaa kuvitella hyvin kirjoja lukiessa. Muuta positiivista ei näin äkkiseltään tule leffoista mieleen, sen verran niillä on ollut tapana falskata mielikuvieni kanssa :D

Täältä siis vahva ääni kirjoille :)
| Neville Longbottom vuosimallia 2008 | Hymiöiden liikakäyttäjä vuosimallia 2009 | Luuleeko ravut että kalat osaa lentää? |

Poissa Snuffel

• purkan suurkuluttaja
  • Vuotislainen
  • titi tyy...
« Vastaus #108 : Huhtikuu 05, 2009, 20:12:10 »
No totta kai ne kirjat on parempia!

Kirjoissa saa itse päättää henkilöiden ulkonäön ja pääsee juoneen paremmin mukaan. Kun lukee kirjoja ajatukset saavat lentää ja pääsee pois todellisuudesta. Elokuvien juonesaa voi helposti mennä sekaisin jos ei ole kirjaa sitä ennen lukenut ja elokuvissa ei saa tietää mitä henkilöt ajattelevat. Mutta kyllä niitä elokuviakin tulee katsottua , ja kyllä ne omanakin löytyy ;)

Muoks. Ja myös se että elokuvista on jätetty joitain kohtia pois on ärsyttävää , varsinkin jos se kohta ois juonellisesti tärkeä.
"puli, ja sillä sipuli"

Poissa Asphyxiation

• Vuotislainen
    • Insanity
« Vastaus #109 : Huhtikuu 05, 2009, 20:34:16 »
Kirjat ehdottomasti. Ne jättävät niin paljon omia tulkintoja, siis tarkoittaen nyt tietenkin henkilöiden ulkonäköä jne. Elokuvissa se vaikuttaa jotenkin niin ehdottomalta, että näin on ja näin on pakko olla. (Paitsi Bond -leffat joissa päänäyttelijä vaihtunut useampaan otteeseen, mutta se ei nyt kuulu asiaan.) Lisäksi kirjat tarjoavat kaikki kohtaukset, kun taas elokuvista jätetään paljon pois ja lisätään jotain täysin-totaalisen-epäasiaankuuluvaa, rasittavaa.
Hän on piirtänyt viestin karttaan, siinä lukee: "Vie minut turvaan."

Poissa Azura

• ENFJ
  • Vuotislainen
  • do not go gentle
    • parasomnia
« Vastaus #110 : Huhtikuu 05, 2009, 22:40:21 »
Kirja vai elokuva, kirja vai elokuva...

Kirja. Luultavasti ainakin 90% tähän topaan vastanneista tukee kantaani ja pitää kirjoja parempina. En sano tätä mitenkään pahalla, mutta millainen sellainen Potter-fani on, joka pitää elokuvia parempina? Kyllä mielestäni tällaisia ihmisiä löytyy, mutta he eivät ole "faneja", korkeintaan pitävät kyseisestä asiasta. Tähän voisi ottaa esimerkiksi sen, että kuinka minä pidän TSH-sarjan leffoista enemmän kuin kirjoista, enkä tämän vuoksi koe itseäni "faniksi." Mielestäni kirjat ovat ne, joiden tarkoitus on viestiä tarina ja taikuus, elokuvat ovat vain viihdettä silmille ja tarina niille, jotka tahtovat tietää sen, mutta eivät pitää sitä osana jokapäiväistä elämää. Potterin sydän ovat kirjat, ja kirjat kertovat paljon enemmän - vaikka sanotaankin usein että "kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa", niin minusta tässä tapauksessa kirjoitetut sanat kertovat enemmän. Elokuvillakin on yhtä paljon sanottavaa, mutta niiden sanottava ei seuraa kirjan kaavaa. Jos kaikki kirjailijan ajatukset voitaisiin tiivistää valkokankaalle, kyseessä olisi täydellinen elokuva, mutta täydellistä elokuvaa tulee ikuisesti olla mahdoton tehdä, ellei keksitä jonkinlaista tekniikkaa jossa kaikki näkisivät elokuvan sellaisena kuin haluaisivat. Aina eri ihmisillä on eri mielipiteet asioista, ja ehkä juuri tämän vuoksi elokuvat eroavat niin kirjoista. Kenties joku olisi kuvitellut Hermionen kauniiksi ja näsäviisaaksi niin kuin elokuvissa, ja joku taas samanlaiseksi auttavaiseksi lukutoukaksi kuin kirjoissa. Kirjat tulevat aina olemaan parempia, sillä ne jättävät sopivan paljon tulkinnanvaraa ja ne sisältävät kaiken kerrottavan. Kirjan kansien sisässä piilee maailma, jonka jokainen näkee omanlaisenaan, eikä elokuva mistään aiheesta koskaan yllä sille tasolle.
"For if you're not afraid, how can you be really brave?"

- The Exploits of Moominpappa

Poissa Stairway

• käärmehammas
  • Vuotislainen
  • Pottermore: StoneShadow3592
« Vastaus #111 : Huhtikuu 05, 2009, 22:43:55 »
Kyllä se Kirja on ehdottomasti.
Siinä saa tulkita itse nuo tapahtumapaikkat ja henkilöt (minkänäköisiä ne ovat)
Ja kirjat ovat paljon mopnipuolisempia, leffoista taas jätetää paljon kohtauksia pois, joka on sinällänsä ihan ymmärrettävää. kirjoihin pääsee myös eläytymään paljon helpommin kuin elokuvaan. Elokuviakin kyllä mielelläni katson ja olen monta kertaa verrannut  kirjaa ja elokuvaa. Kerrankin selitin ihan innoissani mummille miten se ja se kohta on elokuvassa erilailla kuin kirjassa.

~maasu~

//kirjotusvirheet..
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 08, 2009, 16:23:16 kirjoittanut maasu »
TÄTTÄDÄDÄÄ, TÄTTÄDÄDÄÄ!!!
All that glitters is gold.

maasu -> Stairway

Poissa kirja

• Error 404: User not found
  • Vuotislainen
« Vastaus #112 : Huhtikuu 06, 2009, 15:38:04 »
Kirjoissa saa luoda täysin oman maailmansa ja eläytyä siihen täydellisesti, elokuvia katsellessa ei osaa kuin etsiä virheitä.

Entä jos katsoo elokuvan ennen kuin lukee kirjat? Silloin kirjoja lukiessa etsii virheitä eli erilaisuuksia.

Itse katson todella vähän elokuvia ja luen todella paljon kirjoja. Minun onkin siis helppo asettua kirjojen kannalle elokuvia vastaan. Niin teenkin.

Kirjoissa on enemmän kuvailua, vaikkakin elokuvissa näkee itse. Kirjoissa nimittäin kerrotaan sekin, mitä elokuvissa ei näytetä; kirjoissa kuvaillaan kaikille aisteille, myös hajulle, tunnolle ja maulle, joita ei elokuvissa käytetä. Kirjat siis antavat mielikuvitukselle enemmän tehtävää, kun elokuvissa kaikki joko on jotenkin tai ei ole mitenkään. Kirjoissa kaikki pitää itse päätellä joko kokonaan tai osittain. Pidän päättelystä. (: Kirja jättää vaikka mitä omalle tulkinnalle. Elokuva vähemmän.

Juoni on toinen selvä ero. On sanomattakin selvää, että kun on muunnettu kirja elokuvaksi, elokuvasta on jäänyt pois vaikka mitä. Mutta jos elokuvasta tehtäisiin kirja, silloin kirjasta pois jäisi luultavasti jotain. Elokuva siis vain on noin, se ei ole kirjan uusinta, se on kirjan kooste.

Seitsemäs elokuva saattaa olla parempi, koska se on kahtena osana. Silloin vähemmän kirjasta jää pois. Elokuvaan tulee siis lisää asiaa, joka saa minut pitämään siitä enemmän. Henkilökohtaisesti haluaisin, että elokuvissa olisi kaikki mitä kirjoissa, mutta niin ei ole. Elokuva on, kuten jo mainitsinkin, vain kooste kirjasta.

Kirjoja voi lukea missä vain ja milloin vain ja miten vain. Elokuvien katseluun vaatii joko elokuvateatterin tai television sisältäen vempaimet. Se on perustavanlaatuinen ero näiden välillä. Kirjoista löytää joka kerta jotain uutta, elokuvista tosin myös, mutta elokuvia katsellaan harvemmin, joten kaikki ihmiset eivät tuota aina ymmärrä. Elokuvien juonen nerokkuutta ja kaikkia pieniä hauskoja tai kekseliäitä yksityiskohtia ei pysty huomaamaan, johtuen juuri elokuvien katsomisesta harvoin.

~kirja
Jos lisäät tietoosi tilastoja, ihmiset uskovat sinua paremmin. Jo 96 %:ssa tapauksista!

jensku

• Ankeuttaja
« Vastaus #113 : Huhtikuu 06, 2009, 20:08:49 »
Minä olen sillä kannalla, niinkuin suurin osa tässä topicissa, että kirjat ovat parempia.
Monesti hoettu asia on myös minun perusteluni: Kirjoja lukiessa voi päästään mielikuvituksensa lentoon ja antaa itselleen millaisen kuvan tahansa henkilöistä, tapahtumapaikoista ja eri tilanteista. Hauskinta tässä on sitten vertailla vaikka kavereiden kanssa mielikuvituksen tuotoksiaan. Olen monen kuullut sanovan esimerkiksi jostakin piirustuksesta, että "Hei, tuohan näyttää ihan siltä yhdeltä henkilöltä! Kuvittelin sen juuri tuollaiseksi!", vaikka itse en olisi ikinä edes voinut ajatella henkilön olevan juuri kuvassa olevan näköinen. Lisäksi on silti aina pieni arvoitus millaisiksi aina kuvittelen kirjan henkilöt, sillä ne eivät ole täysin selvinä kuvina päässäni, vain suuripiirteisiä pieniä hahmotelmia. Kuitenkin tiedän, että ne ovat juuri ne henkilöt, eivätkä muita.
Elokuvista sanon, että niistä on jätetty joitakin todella hyviä kohtia pois, joista itse olen henkilökohtaisesti pitänyt. En nyt saa tällä hetkellä päähäni mitään, sillä on pitkä aika kun olen katsellut Harry Potter elokuvia. Mutta muistan kun viides Potter elokuva tuli ja pikkuveljeni meni katsomaan sen. Hän oli innolla odottanut sitä kohtaa, kun Fred ja George olivat luoneet suon käytävälle. Sitä ei tietenkään ollut, koska se ei ollut mitenkään merkittävä edes kirjasarjassa.
Valittaisin myös henkilöistä elokuvissa. Itse olin esimerkiksi hyvin pettynyt, kun näin Villisilmä Vauhkomielen. Tiedän, että on vaikeaa toteuttaa kaikkea elokuvissa, mutta olisi sen silmän kanssa voinut vähän enemmän aikaa pohtia, että mitä tehdä. Se oli liian selvästi tehdyn näköinen. Ja onhan nykyään tietokoneet, joilla voi tehdä vaikka ja mitä ihmeellistä. Lisäksi minusta Remus ja Sirius näyttivät vähän liian vanhoilta. Tiedän, etteivät he mitään ikinuoria ole, mutta kyllä olisin kuvitellut silti heidät vähän nuorekkaimmiksi.
Vielä vihdoinkin päästääkseni kaikki nämä ajan mittaan kerääntyneet valitusasiat pihalle, niin elokuvissa on myös se huono puoli, kun on nähnyt sen, niin automaattisesti kirjaa lukiessa alkaa kuvittelemaan asiat ja paikat ja henkilöt samanlaisiksi mitä ne on elokuvissa näytetty. Siksi olen kova kannustamaan aina lukemaan kirjan ensin, että voi kuvitella henkilöt itse sellaisiksi kuin haluaa.
Nyt olen puhunut. Ugh.

Poissa Carlos

• Vuotislainen
    • LiveJournal
« Vastaus #114 : Huhtikuu 07, 2009, 23:49:30 »
Kirja tietenkin. Minusta tämä on jokseenkin itsestään selvää. Potter-elokuvat eivät ole parhaimmillaankaan kuin hiukan keskinkertaista parempia. Kirjat taas lähentelevät parhaimmillaan erinomaisuutta. Enkä edes kuulu elokuviin negatiivisimmin suhtautuviin. Kyse on yksinkertaisesti siitä, että kun tarina on kirjoitettu kirjaksi niin sitä on hyvin vaikea muuttaa yhtä hyväksi elokuvaksi ja se on sitä vaikeampaa mitä tarkemmin yrittää seurata kirjaa. Tämä pätee kaikkiin formaattimuutoksiin.

Poissa Esses

• Velhotar
  • Vuotislainen
  • pöö
« Vastaus #115 : Huhtikuu 08, 2009, 16:59:40 »
Ruvetaampas vastarannankiiskiksi
Elokuvat ovat hyviä. Niistä näkee toisen mielipiteen asioista, ja jos ei ymmärrä tai on heikko mielikuvitus, elokuvat ovat parempia.
Kyllä, elokuvista jää asiaa pois, kyllä, aina ne ei osu napilleen, kyllä, elokuvaa ei kannata katsoa ellei ole lukenut kirjaa, sillä kirjoissa kuljetaan myös mielen tasolla. Mutta se MUSIIKKI. Sitten kun keksitään kirja, johon joku on laittanut koko sydämen verran tunnetaa ja kaiken sen äänikapasiteetin muutamaan tuntiin, en enää ole elokuvien kannalla. Sitäpaitsi, jos elokuvat seuraisi millilleen kirjoja, ne olisi sellaisia seitsemän tunnin sessioita. Ja on ihmisistä elokuvan takana kiinni, meneekö elokuva napilleen.
    No sanokaapa muuten joku, jonka mielestä Harry Potter- elokuvat ovat roskishalpistuotantoa, joka pitäisi polttaa, syöttää jäänteet koirille ja niiden ulosteet haudata kymmenen metrin syvyyteen?
ihmiset ovat kuin lentäviä lankakeriä

Poissa Nuno

• kiharakirjailija verraton
  • Vuotislainen
« Vastaus #116 : Toukokuu 09, 2009, 16:34:10 »
Ehdottomasti kirjat! Kirjoissa voi kuvitella itse joka paikan, hahmot, jne. (niin kuin monet ovat jo sanoneet). Elokuvista on jätetty pois monia kohtauksia, mutta eiväthän ne mahtuisikaan yhteen elokuvaan. Ja elokuvissa on muutettukin joitakin asioita ja se on todella ärsyttävää.
Mutta tykkään myös katsoa elokuvia paljon, vaikka kirjat voittavat selvästi.

Poissa Rectangle

• Pyöreä kolmio
  • Vuotislainen
  • aika luihua!
« Vastaus #117 : Toukokuu 15, 2009, 19:38:53 »
Sanoisin, että kirjat. Tarvitseeko sitä selittääkään, koska kaikki täällä ovat jo sanoneet sen, ja tuntuisi turhalta kerrata kaikkea.

Mutta elokuvien puolesta täytyy sanoa, että jos en olisi leffoja koskaan nähnyt, voisi mahdollisetsi vielä jotkin jutut olla hieman 'häh-en-ymmärtänyt' asenteella. Esim. jotkut loitsut tms. tajusin vasta katsottuani leffat ja tuli sellainen hieno ahaa-elämys ;)
Se on basiliski, se.

Poissa Shieldmaiden

• I solemnly swear that I am up to no good.
  • Vuotislainen
  • Mischief Managed. Nox.
« Vastaus #118 : Toukokuu 15, 2009, 23:12:38 »
Mie olin nähnyt viisi ekaa elokuvaa ennen kuin olin lukenut ensimmäistäkään Potteria. Olen kaikesta huolimatta sitä mieltä, että kirjat on parempia, koska kirjoissa tarina ja sen moninaiset juonenkäänteet, sivujuonet sekä henkilöhahmot näyttäytyvät alkuperäisessä asussaan, sellaisina, miksi kirjailija on ne tarkoittanut.

Elokuvissakin on silti puolensa, sitä ei voi kieltää millään. Rakastuin Rowlingin wizarding worldiin alun perin elokuvien kautta -- taikamaailma itsestään lattiaa lakaisevine luutineen, liikkuvine portaineen ja owl posteineen vei mennessään saman tien. Itse juonen ja tarinan kanssa vähintään yhtä kiinnostavaa niin kirjoissa kuin elokuvissakin on juuri wizarding world ja sen kaikki pienet yksityiskohdat. Varsinkin elokuvissa, mutta jossain määrin myös kirjoissa eniten squeeee-reaktioita saa aikaan nimenomaan wizarding world.
"I am not afraid, Harry. I am with you."
- Albus Dumbledore, the greatest wizard of all time -
"You're a wizard, Harry."
- Rubeus Hagrid -

Poissa Neithan

• Vuotislainen
« Vastaus #119 : Toukokuu 16, 2009, 20:29:19 »
Mielestäni mitkään elokuvat eivät voi olla alkuperäisiä kirjoja parempia. Niistä pitää jättää liian monia tärkeitä hahmoja, tapahtumia ja juonen käänteitä pois eivätkä hahmot koskaan voi tyydyttää faneja vastaamalla omia ajatuksia täydellisesti. Oikeastaan, ainoastaan yksi tv-sarja jonka olen katsonut on lyönyt alkuperäisen kirjan laudalta; Gossip Girl.
Mutta kun puhutaan Potterista, niin tietenkin kirjat ovat leffoja parempia! Ei epäilystäkään siitä.

Poissa nipsu

• juoksee aarteen perässä.
  • Vuotislainen
« Vastaus #120 : Kesäkuu 02, 2009, 19:11:45 »
Vaikea valita, mutta ehkä kirjat, koska voi itse kuvitella, että on siellä, ja minkä näköistä se olisi, jos olisi siellä oikeasti.. Pystyy itse "päättämään", millaista siellä on, kun lukee. Elokuvissa taas on se hyvä puoli, että näkee tapahtumat, mutta elokuvassa ei näytetä kaikkia kohtia. Itse olen lukenut moneen kertaan potterit, ja olen lukenut kirjan aina ensimmäisenä, ennen kuin katsonut elokuvan. Kirjasta saa enemmän tietoa, ja sitten voi katsoa elokuvan, jos haluaa vielä. 8D en nyt oikeen osaa selittää mutta silti.. Odotan aina kirjaa että elokuvaa, mutta jos saisi päättää, lukeeko kirjat, vai katsooko elokuvat, itse lukisin kirjat. :)

Poissa Narnia

• Vuotislainen
« Vastaus #121 : Kesäkuu 02, 2009, 22:34:49 »
Kirja.Kuten monet ovat sanoneetkin kirjassa on enemmän materiaalia kuin elokuvassa.Kirjaan pystyy syventymään ja pääsemään sisälle tarinaan paremmin kuin leffassa.Kirjassa myös hahmojen psyykkinen puoli tulee esille.Kirjassa kaikki on alkuperäistä ja sellaista millaiseksi Jo (brittisivuilla käytettiin tätä lempinimeä Rowlingista) on kaiken itse kuvitellut.Elokuva on muunnos kirjasta,tulkinta.Toisaalta eihän sen ole juuri sen takia tarkoituskaan noudattaa kirjaa aivan sivu sivulta.Tosin VK ja SK elokuvat tuntuvat melkein kuin kirjoilta, niin uskollisesti ne noudattavat samannimisiä kirjoja.

Ginny Weasly

• Ankeuttaja
« Vastaus #122 : Kesäkuu 03, 2009, 12:10:53 »
No ensinnäkin Kirjat on aitoja teoksia.Ja jos kaikki kohtaukset olisi elokuvassa siitä tulisi Noin kolmen neljän tunnin pituinen.Vaikka Kuoleman varjelukset tulee kaksi osaisena koska siitä tehdään koko kirja ihan elokuvaa.Mutta se on inhotavaa että elokuvia muokataan niin paljon Kirjojen myötä.Vaikka potter fanitus alkoi elokuvasta.Mutta elokuvaa ja kirjaa ei voi mitenkään verrata.Elokuvat on minusta parempia mutta kirjaoja voi taas lukea mmilloin tahtoo ja voi aloitaa alusta ilman kelaamista ja vanhempien räyhäämistä että taas se kattoo telkarii.Siinä mielessä kirjat on parempia.

Poissa sunshine

• törmäsi ikkunaan
  • Vuotislainen
  • Pottermore: HawthornGhost192
« Vastaus #123 : Heinäkuu 22, 2009, 21:50:30 »
Olen enemmistön kannalla ja sanon minäkin, että kirjat on ehdottomasti elokuvia parempia.
Kirjoissa on paljon tapahtumia, sivuhenkilöitä ja juonenkäänteitä jotka on jouduttu jättää elokuvista pois ja aika usein ne on minun mielestäni ainakin aika tärkeitä ja keskeisiäkin tapahtumia. Ja kirjoissa voi käyttää omaa mielikuvitusta ja voi kuvitelle hahmot ja tapahtumat mielessään ihan millaisiksi tahansa.
Elokuvat ovat vain ohjaajan ja käsikirjoittajan mielikuva tapahtumista ja aika usein tulee sellainen olo, että eihän se kirjassa näin mene tai sehän on ihan erinäköinen kirjassa. Esimerkiksi Lupin on mielestäni erittäin epäonnistunut hahmo ulkonäöllisesti..
Ole itse se muutos, minkä haluat maailmassa nähdä

Mustesydän

• Ankeuttaja
« Vastaus #124 : Heinäkuu 25, 2009, 01:01:48 »
Kirjat, tottakai.

Kirjoissa saa itse luoda mielikuvansa jokaisesta henkilöstä ja paikasta ja tapahtumasta, mikä on tietysti parasta. Ja kirjassa kaikki tunteet pystytään kuvaamaan paremmin, tai tietysti jos on hyvä näyttelijä, niin hän pystyy näyttelemään tunteet hyvin ja elokuvaa on paljon kivempi katsoa. Mutta joitakin on ärsyttävä katsoa, kun he yrittävät näyttää jotain tunnetta ja epäonnistuvat täysin ja näyttävät vain irvisteleviltä tolloilta. Ja elokuvathan ovat vain parin ihmisen näkemys kirjoista, ja kun kaikki näkevät sen erilailla, kirjasta saisi vaikka kuinka monta erilaista elokuvaa tehtyä, eikä se silti miellyttäisi kaikkia.
Olen siis ehdottomasti kirjojen kannalla, kun puhutaan Harry Pottereista.

Mielestäni mitkään elokuvat eivät voi olla alkuperäisiä kirjoja parempia. Niistä pitää jättää liian monia tärkeitä hahmoja, tapahtumia ja juonen käänteitä pois eivätkä hahmot koskaan voi tyydyttää faneja vastaamalla omia ajatuksia täydellisesti. Oikeastaan, ainoastaan yksi tv-sarja jonka olen katsonut on lyönyt alkuperäisen kirjan laudalta; Gossip Girl.
Mutta kun puhutaan Potterista, niin tietenkin kirjat ovat leffoja parempia! Ei epäilystäkään siitä.

Kyllä, itseasiassa voivat olla. Tämä nyt ei liity Potteriin, mutta esim. Taru sormusten herrasta-trilogia on ehdottomasti parempi elokuvina kuin kirjoina. Luin Sormuksen ritarit, kun ajattelin, että pakkohan kirjojen on olla hyviä kun elokuvatkin on niin hyviä, mutta toisinpa kävi. En meinannut jaksaa lukea sitä ykkösosaa, kun oli niin tylsä, enkä todellakaan jaksa lukea kahta muuta. Mutta kyllä Potterit ovat tietenkin kirjoina parempia.

No ensinnäkin Kirjat on aitoja teoksia.Ja jos kaikki kohtaukset olisi elokuvassa siitä tulisi Noin kolmen neljän tunnin pituinen.quote]

Pitempi. Joskus on tehty (lähinnä leffafriikkiyleisölle) ns. "täysrealistisia" elokuvia, joissa siis kaikki näytetään vessassakäynneistä nukkumiseen ja muihin yleensä elokuvan kannalta turhina pidettyihin akteihin. Yli 10-tuntisiksi nuo tällaiset leffat paisuvat, eikä niitä kukaan jaksa katsoa. :)

Veikkaan että Pottereista tulisi vielä pitempiä, varsinkin jostain Feeniksin killasta. Karsiminen on siis käytännössä hyvä juttu, jos se ymmärretään näin konkreettisella tasolla. Eihän kukaan kaikkea kirjassa lukenutta halua leffassa nähdä perusteellisesti kuvattuna.

Tottakai niitä täytyy karsia, mutta monesti karsiminen on tapahtunut juuri parhaimmista kohdista, juuri niistä, jotka olettaa elokuvassakin olevan. Se ärsyttää kaikista eniten.

Suosittelen siis kaikille kirjojen lukemista, koska ne ovat monta kertaa miellyttävämpiä kuin elokuvat. Vaikka onhan elokuvissakin hyvät hetkensä.

Poissa Yove

• Vuotislainen
« Vastaus #125 : Heinäkuu 28, 2009, 08:49:19 »
Kirja, ehdottomasti.
Itse en ainakaan voi kuvitella parempaa tekemistä kuin lukeminen. Kirjojen kautta pääsee mielikuvitusmaailmaan, jota saa itse haluamallaan tavalla väritellä, vaikka kirjailija luokin itse tarinan.
Elokuvista ei opi Harry Pottereista paljon mitään, koska Harry Potter on Rowlingin luoma hahmo ja elokuvat taas vain tulkintoja. Elokuvissa ollaan jouduttu jättämään paljon tärkeitä ja hauskoja asioita pois, joten oikeastaan Harrypotter-kirjat ja -elokuvat kertovat ihan eri tarinaa. Kummasta pitää enemmän, se on jokaisen oma asia, mutta todelliseen Potter-maailmaan pääsee vain kirjojen kautta.

Poissa Raimei

• Ms. Stalker
  • Vuotislainen
« Vastaus #126 : Heinäkuu 30, 2009, 12:00:40 »
Oon tänne jo kerran kirjottanu, mut kirjotan uudestaan :) Eli siis kirjat on paljon parempia kuin elokuvat. Niinkuin
aikaisemmin on sanottu, kirjoja voi lukea missä vain ja niissä on parempi tunnelma. Kirjoissa on hyvä myös, kun niissä on voitu kuvailla henkilöiden tunteita, toisin kuin elokuvissa. Tietysti elokuvissa ilmeillä voi kuvata paljon, mutta kirjoissa se on paremmin. jaajaa, mitäköhän mä taas selitän.. Elokuvat olis ehkä vähän parempia jos Row olis
ohjaaja xD En tiedä mistä sain ton idean, mutta kuitenkin olis siistii :)
Älä minua katso, en minä mitään sanonut!

Poissa Blackflash

• Vuotislainen
« Vastaus #127 : Elokuu 19, 2009, 22:10:41 »
No joo, kysymyshän on suorastaan aika tarpeeton kun se on niin itsestään selvä, mutta vastataan nyt kumminkin samallalailla kun varmaan hyvin pitkälti kaikki tähän topiciin kirjoittaneet.

Totta kai kirja nyt voittaa elokuvan ihan 100-0. Onhan elokuviakin kivaa katsella mutta kirjan kansien väliin mahtuu niin paljon enemmän kuin johonkin parin tunnin pituiseen elokuvaan. On niin paljon enemmän kaikkia kohtauksia ja muuta. Ja on se tosiaan mukavaa kun omaa mielikuvitusta voi käytellä ja heittäytyä siihen maailmaan oikein kunnolla, eikä ole mitään elokuvien tökeröyksiä häiritsemässä. Onhan se mukavaa että elokuvaversioita tehdään mutta eivät ne mitenkään voi voittaa alkuperäistä kirjaa.

Poissa Candily

• Vuotislainen
« Vastaus #128 : Syyskuu 01, 2009, 18:11:43 »
Kirjat :]
Vaikka toki tykkään myös elokuvista, mutta kunkun niistä puuttuu hyviä kohtia. Ja äiti valittaa kun katson niitä niin paljon, joten luen mieluummin kirjoja.
Ja vaikka potter-faniuteni alkoi elokuvista, niin silti. Olin silloin vaan niin tyhmä etten jaksanut lukea niitä kirjoja. Nyt kun olen ne lukenut, niin olen ehdottomasti sitä mieltä, että kirjat on parempia.
Paradise comes at a price
That I am not prepared to pay
What were we built for?
Will someone tell me please

Mustesydän

• Ankeuttaja
« Vastaus #129 : Lokakuu 31, 2009, 18:06:05 »
Twilight - Houkutus taitaa olla ainut leffa joka on kirjaa parempi :"D Kirja oli varsinaisen töksähtelevä, hahmot vähintäänkin raivostuttavia, mutta silti nautin tästä leffasta. Oli inhoni noita kirjoja kohtaan kuinka korkea tahansa. Huvittavaa, eikö?

Minä taas olen ihan päinvastaista mieltä. :D Minusta kirja oli hyvä, mutta leffassa näyttelijät, varsinkin Bellan ja Edwardin näyttelijät eivät oikein onnistuneet rooleissaan. Jatko-osat eivät sitten ole niin hyviä, mutta ykkösosa kyllä oli.

Ja muutenkin kirjat ovat ehdottomasti parempia kuin elokuvat, niissä voi kertoa paljon enemmän yksityiskohtia ja henkilöihin samastuu paremmin. Vaikka aina täytyy olla joku poikkeus.
Nimittäin Taru Sormusten Herrasta. Olen nähnyt kaikki elokuvat ja ne ovat todella hyviä, mutta sitten kun luin ensimmäisen kirjan, niin täytyy kyllä sanoa, että enpä enää toista kertaa lue. Se oli jotenkin tylsä, ei niin vauhdikas ja mielenkiintoinen kuin elokuva. Meinasinkin lopettaa lukemisen kesken, kun tuntui, ettei sitä lue millään, mutta sitten kuitenkin luin sen loppuun. Jatko-osia en kyllä ole ajatellut lukea. Mutta en kyllä tajua, että miksi kaikki hehkuttavat niitä kirjoja, kun eivät ne oikeasti niin mahtavia ole. Elokuvat kyllä on.

Sitten on tietysti nämä elokuvista tehdyt kirjat, kuten esim. Pirates of the Caribbean. Niistä nyt voi ihan suoraan sanoa että elokuvat ovat parempia. Katsoin kirjastossa että ne näyttävät sellaisilta hutaisten tehdyiltä, kun ne olivat vain sellaisia sentin paksuisia kirjoja, joissa oli myös paljon kuvia. Luulisi että tuollaisista elokuvista saisi parempiakin kirjoja tehtyä...
Mutta näin yleisesti olen sitä mieltä, että kirjat ovat parempia, noita muutamaa tapausta lukuunottamatta. :)

Poissa Shieldmaiden

• I solemnly swear that I am up to no good.
  • Vuotislainen
  • Mischief Managed. Nox.
« Vastaus #130 : Lokakuu 31, 2009, 19:56:26 »
Sitten on tietysti nämä elokuvista tehdyt kirjat, kuten esim. Pirates of the Caribbean.

Alkuperäinen POTC-leffa eli Pirates Of The Caribbean The Curse Of The Black Pearl perustuu Disneylandissa olevaan "rideen" (mikä tuolle nyt olisi paras suomennos, laite tai laitekokonaisuus).
"I am not afraid, Harry. I am with you."
- Albus Dumbledore, the greatest wizard of all time -
"You're a wizard, Harry."
- Rubeus Hagrid -

Poissa samettiina

• huoleton huuliharppuilija
  • Aurori
  • *
  • Pienestä kipinästä voi syntyä roihuava liekki
« Vastaus #131 : Joulukuu 15, 2009, 14:31:48 »
Kaikenlaista vertailua ja mielipidettä tästä aiheesta, kirjat vs. elokuvat, on jo tehty ja esitetty, mutta tulenpa soppaa hämmentämään myös minä omalla lusikallani.

Itse pidän Potter-kirjoista enemmän kuin niiden pohjalta tehdyistä elokuvista. Kirjoista saa enemmän irti, sillä mielestäni elokuvat vain raapaisevat kaiken pintaa. Kirjaa lukiessa joutuu myös itse työstämään asiaa: syy-seuraus suhteet tulevat paremmin esille, kun elokuva saattaa mennä kokonaan ohi silmien ja korvien.

Tämä on kuitenkin mielipideasia, eikä mielipideasioissa käydyissä kiistoissa ole yhtä oikeaa vastausta. Kirja on kuitenkin minun mielipiteeni, jollakin toisella se voi olla toinen.
Olen syytön kaikkeen siihen, mistä kehtaatkin minua epäillä.

Jonsku

• Ankeuttaja
« Vastaus #132 : Joulukuu 29, 2009, 19:04:11 »
Minä sanon kirjat. Kirjossa on enemmän kuvailua ja voi mielikuvituksen avulla vähän sompailla. :D
Kohtauksia ei ole leikattu pois, eikä tule sitä tunnetta, että ''Eihän se nyt näin mennyt.''
Sehän tietysti riippuu ihan ihmisestäkin kummistä tykkää, mutta olen kirjoten kannalla. :)

Poissa Ninzai

• Vuotislainen
  • Rohkelikko
« Vastaus #133 : Tammikuu 04, 2010, 16:07:31 »
EN ole niinkään tykästynyt kirjoihin vitonen ei eiei en tykästynyt siihen alkuunkaan.Kakkonen meni ihan hyvin.Ykkönen no sitä en lukenu kokonaan ihan okoo oli .Mutta pidän enemmän leffoista,mutta siis kirjat ei mitenkään uponnut minulle.Leffa on hyvä parhaat näytteliät hienosti tehty todella tyylikäs lavastus taino jo tajuatte kyllä.SE on vain niin,että tykkään enemmän elokuvista luen muita kirjoja .

Poissa Gustaa

• George Washington
  • Vuotislainen
  • Me Gusta(a).
    • Paper Cuts
« Vastaus #134 : Huhtikuu 11, 2010, 00:14:19 »
Itse olen lopettanut HP:den lukemisen ja katsomisen, kumpikaan ei enää uppoa minuun. Saatan ehkä joskus elokuvat katsoa kun löytää jostain DVD:llä halvalla, kirjoja tuskin luen enää uudestaan.

Mutta kuitenkin, vertailun vuoksi sanon kirjojen olevan parempia. Ensimmäiset kaksi olivat ihan hyviä, niissä oli HP-kirjojen tunnelmaa enemmän mukana kuin viimeisimmissä (en ole kyllä nähnyt PP:tä). Azkabanin vangista Feenixin kiltaan asti (ainakin) elokuvat menevät sekaviksi ja niistä valuu pois se tuttu HP-tunne, jota en osaa sanoin selittää. FK:n taistelukohtaus oli noin erikoisefekteiltään ihan hieno, mutta kaikki se, kuinka pahikset muuttuvat mustaksi savuksi ja liihottelevat ympäri paikkoja, oli minusta jotain todella typerää. HP on sellainen kirjasarja, josta pitäisi elokuvaa tehdessä seurata melko tarkkaan ja kirjaimellisesti tapahtumia saadakseen hyvän lopputuloksen. Mutta tietysti elokuvantekijät haluavat leveillä lavasteillaan ja erikoisefektitiimeillään, mikä mielestäni pilaa koko tunnelman. Tästä hyvänä esimerkkinä LP-leffan kohtaus, missä vieraiden koulujen oppilaat tulevat Tylypahkaan.

Sellaista...

mansikkapallero

• Ankeuttaja
« Vastaus #135 : Huhtikuu 11, 2010, 12:24:07 »
Kirjat - mielikuvitus saa laukata rauhassa, niissä tapahtuu enemmän kuin elokuvissa, kirjat ovat Rowlingin käsialaa, voi rauhoittua lukemaan, on mukavaa lukea kirjaa myrskyn aikana, kirja on aidomman tuntuinen kuin elokuva...

Elokuvat - huikean hyvät näyttelijät/näyttelijättäret, voi katsoa kaveriporukalla, aiheutuu hirmuisia kikatus kohtauksia(näyttelijöistä tietenkin :3), kaikki elokuvatehosteet...

Molemmat on mahtavia. Omalla kohdallani nautin molemmista.

Pidän aina kesällä Potter-maratoonin. Eli luen Viisasten kiven ja katson sen jälkeen elokuvan, sitten seuraava kirja ja elokuva... Kirjoja on tietysti hitaampi lukea kuin elokuvien katselu, mutta niissä on enemmän tunnetta. Puoliverinen prinssi - kirjassa Dumbledoren kuolinkohtaus tuntuu kestävän ikuisuuden ja kyynelet virtaavat poskillani, mutta elokuvassa sama kohtaus on vain muutaman minuutin mittainen.

Poissa Drámella

• ihan hirveen ilkeä
  • Vuotislainen
    • Livejournal
    • LJ
  • Pottermore: NifflerHallow18061
« Vastaus #136 : Huhtikuu 16, 2010, 23:19:24 »
Minulle ehdottomasti kirjat. Olin lukenut siihen mennessä ilmestyneet osat useaan otteeseen, kun Viisasten kivi- elokuva ilmestyi. Tietysti halusin mennä sen katsomaan, ja petyin karvaasti. Se oli oikeastaan ensimmäinen elokuva koko elämässäni, josta en pitänyt. Olin silloin alle 10- vuotias, joten luultavasti elokuvan olisi pitänyt minusta mukailla täydellisesti kirjaa ollakseen hyvä. Tämähän ei tietenkään ole edes mahdollista, mutta eihän sitä niin nuorena käsittänyt.
Kirjat olen lukenut jokaisen useaan kertaan, ensimmäiset kolme osaa itseasiassa lähes kolmekymmentä kertaa, uudemmat osat hiemat harvemmin, mutta hipoen kymmentä lukukertaa kappaleelta kuitenkin. Kirjoissa on jotain taikaa, ne imevät mukaansa eikä lukemista halua jättää kesken.

Nykyään olen päässyt yli Viisasten kiven elokuvaversion aiheuttamasta pettymyksestä (yli 10 vuodessa, hehe), ja olen nähnyt vissiin kaikki elokuvatkin. Nehän ovat itseasiassa ihan hauskoja, mutta en silti osaa ottaa niitä tosissaan. Minulle ne ovat enemmänkin jonkinmoista parodiaa kirjoista. Olen käynyt muistaakseni kolmessa Vuotiksen ennakkonäytöksessä, ja kaikissa on tullut naurettua hurjasti, kuolattua muutamaa näyttelijää sekä ihkutettua slashiin viittaavia kohtauksia.

Itse siis olen ehdoton kirjojen fani, niitä jaksan lukea yhä uudelleen ja uudelleen. Itse asiassa aloitin juuri Kuoleman varjelukset taas uudestaan, kun vihdoinkin sain sen takaisin poikaystävältäni yli puolen vuoden lainasta. Elokuvia tuskin katson koskaan uudelleen, eivät ne olleet niin kiinnostavia, vaikkakin ensimmäisellä katselukerralla ihan hauskaa viihdettä.
haistan, haistan ihmislihaa, sanoi kuu ja hymyili julmaa, verenhimoista hymyään.

Poissa Haltiamieli

• Vuotislainen
    • Photography
  • Pottermore: MirrorSand193 / NettleIce25622 / SickleNox2785
« Vastaus #137 : Kesäkuu 05, 2010, 19:21:06 »
Minä kannatan kirjaa.
Sen voi kantaa mukanaan kaikkialle ja siitä nauttiminen ei ole mistään kiinni. Elokuvaan tarvitsee aina jonkin pyörittämään sitä, muuten se on vain VHS-kasetti tai DVD/Blueray-levy. Kirjasta sen sijaan voi nauttia missä vain, vaikka keskellä metsää kaukana sähköstä. Kirjan lukeminen myös parantaa mielikuvitusta, kun saa itse kuvitella tapahtumat mielensä eteen. Kirjoissa voi myös paremmin elää tarinan mukana. Elokuvissa toki musiikit ovat mahtavat, mutta silti niistä jää aina puuttumaan henkilöiden päänsisäinen toiminta. Se tuo syvyyttä tarinaan ja se on mahdollista vain kirjoissa.
If more of us valued food and cheer and song above hoarded gold, it would be a merrier world.

Poissa Ridiculous

• kirsikankivi
  • Vuotislainen
  • Pottermore: ScarletHolly34
« Vastaus #138 : Heinäkuu 15, 2010, 01:04:39 »
Kirja. Ehdottomasti. Kirjassa kaikki on paljon yksityiskohtaisempaa ja siitä voi nauttia niin kotona, bussissa tai vaikka salaa opettajan katseelta luokassa.

Kuitenkin täytyy sanoa elokuvien hyväksi, että ne on tehty erittäin hyvin, kun ottaa huomioon miten paljon asiaa kirjoissa on ja kuinka paksuja kirjat ovat. Silti tulen aina kaipaamaan elokuvista jotain, kuten esimerkiksi LP:ssa S.Y.L.K.Y.:ä ja Winkyä.
He was rapidly becoming obsessed with Draco Malfoy.
Draco dormiens nunquam titillandus

Poissa Akai

• In dreams
  • Vuotislainen
  • Lumos!
    • Akai on dA
  • Pottermore: MarauderBlood107
« Vastaus #139 : Heinäkuu 15, 2010, 01:38:48 »
Kirjat. Lyhyesti - ne ovat paljon monipuolisempia.

Mutta perustelen nyt tietenkin myös vähän laajemmin. Elokuvista täytyy luonnollisesti karsia ja oikaista asioita, kun kirjat ovat niin laajia ja pitkiä, mutta karsiminen minua ei niin hirveästi haittaa, koska ensinnäkin, olen pitkään (yleisestikin) ollut elokuvafani, ja toiseksi, puuttuvat asiat löytyvät kuitenkin kirjoista. Mutta se minua hiukan haittaa, kun vertaa kirjoja ja elokuvia tapahtumakohtaisesti toisiinsa, on erittäin hyviä kohtia jouduttu pätkimään ja oikaisemaan. Tältä mielipahalta välttyy, kun ei ajattele kirjoja ja elokuvia niin verraten toisiinsa. Erikseen mietittynä molemmat ovat hyviä (tämä antaa minusta ehkä sellaisen kuvan että ajattelen kirjoja ja elokuvia TÄYSIN eri teoksina, mutta näin ei ole). Mutta. Kirjat vain yksinkertaisemmin sisältävät enemmän, mikä on aina ekstraa!

Ja pyydän anteeksi, en osaa pukea ajatuksia kunnolla sanoiksi, mikä ärsyttää minua suunnattomasti. :< Tämäkin on ihan tyhmä. No, ehkä ajan kanssa opin.
"Kautta Merlinin lötköimpien sepaluspöksyjen" - Ron, KV s. 251

Poissa Queen

• raivostuttavan positiivinen
  • Vuotislainen
  • Pottermore: HeartBlade125
« Vastaus #140 : Maaliskuu 06, 2011, 21:57:59 »
Mielestäni kirjaa ja siitä tehtyä elokuvaa ei voi pahemmin verrata toisiinsa. Tai ei ainakaan kannata.

Lähtökohtaisestihan kirja ja elokuva ovat kaksi aivan eri asiaa, ja niiden lähestymistapansa asioihin poikkeavat toisistaan aikas paljon. En osaa sen tarkemmin selittää mitä tällä tarkoitan, mutta ehkä joku ymmärtää. :> Siis yksinkertaisesti kirjojen tapa kuvata asioita ei toimisi elokuvissa, eikä toisinpäin. Lisäksi kirjan lukija odottaa kirjalta eri asioita kuin elokuvan katselija elokuvalta. Itse ainakin kirjaa lukiessa haluan päästä lähelle kirjan henkilöitä ja tuntea kuin olisin itsekin sen tapahtumapaikoilla. Eli toisinsanottuna haluan päästä kirjan sisään.
   Elokuvaa katsoessani taas haluan visuaalisia elämyksiä. ;) Haluan tietää millainen on elokuvantekijöiden näkemys kirjan maailmasta ja sen henkilöistä. Elokuvassa kirja tavallaan herää henkiin. Vaikka toisaalta heräähän kirja henkiin jo sen lukijoiden mielikuvituksessa, mutta... Mitä tulee siihen, että kirjan tapahtumia on usein karsittu tai jopa muunneltu elokuvaa tehtäessä, niin sehän on vain välttämätöntä. En usko, että on mitenkään mahdollista saada mahdutettua kaikki kirjan tapahtumat reiluun parin tunnin leffaan. Ei mitenkään. Eikä siinä toisaalta olisi mitään järkeäkään. Elokuvassa kun asiat kulkevat eri painolla ja eri tahtia kuin kirjoissa. Toki se on harmillista ettei kaikkea voida elokuvaan sisällyttää, mutta uskon että elokuva kärsisi aika rankasti, jos tapahtumia olisi yhtä paljon kuin kirjassa.

Voisin siis väittää, että pidän kirjoista enemmän. Ja syynä oli se, että lukiessa pääsee lähemmäs kirjan tapahtumia ja henkilöitä, kuin elokuvaa katsoessa. Niin ja se, että pysyy paremmin kärryillä juonesta. ;)
I'm not crazy, my mother had me tested.

Poissa Heikku

• Pegasuksen siivellä salamatkustajana
  • Vuotislainen
  • half mad
« Vastaus #141 : Maaliskuu 29, 2011, 13:36:46 »
Tietenkin kirja. Ehdottomasti, aina ja ikuisesti.
  Jos ihan totta puhutaan, en edes pidä Potter-elokuvista. Mielestäni ne poikkeavat liikaa kirjoista. Tietenkin pyrin ihan periaatteessa näkemään kv:n ensi-illassa. Ensimmäinen ja toinen leffa olivat hyviä, mutta seuraavissa osissa eivät oppilaat käyttäneet edes koulukaapuja, ja tällaiselle pilkunviilaajalle se on suorastaan rikos. (Tuo nyt oli vaan esimerkki, on siellä pahempiakin virheitä.) Ja vaikka ymmärrän, ettei elokuvaan millään mahdu kaikkia kirjan tapahtumia, en silti voi ymmärtää, miksei niistä kohtauksista, jotka päätetään filmata, voida tehdä kirjalle uskollisia.
  Vaikka elokuvat olisivat kuinka hyviä, vastaukseni olisi silti  kirja, tällainen luontainen lukutoukka kun olen. Onhan lukeminen täysin eri asia kuin leffan katsominen.
 Ps.Tarkoitukseni ei tietenkään ole lytätä Potter-leffoja lyttyyn. On niissä hyvätkin puolensa.
  Että tällainen mielipide,
 Heikku
Mitä järkeä on elää, jos ei ryhdy kaikkeen? Mitä järkeä on ryhtyä mihinkään, jos ei tee siinä parastaan?

Poissa Joëlle

• Vuotislainen
« Vastaus #142 : Maaliskuu 29, 2011, 17:14:27 »
Kirja. Ehdottomasti. Kirjoissa on elokuviin verrattuna kuvailtu tapahtumat paljon tarkemmin, ja elokuvista jätetään usein pois monia kirjan kohtauksia. Sen lisäksi kirjoissa voidaan kuvailla henkilöiden ajatuksia ja tunteita, kun taas elokuvissa on mahdotonta esittää hahmon ajatuksia niin että ne näkyisivät ulospäin. Hahmojen ulkonäkökin elokuvissa voi epäonnistua, näin kävi muutaman hahmon kohdalla Pottereissakin. Tämän lisäksi elokuvissa käyminen tai niiden ostaminen maksaa, kirjoja taas saa ilmaiseksi kirjastosta. Hyvä puoli kirjoissa on myös se, että niitä ei tarvitse lukea kerralla kokonaan, kun taas elokuva (melkeinpä) täytyy katsoa yhdeltä istumalta.

Poissa Ajatusliekki

• Vuotislainen
  • Where the heart lies
  • Pottermore: HallowGalleon47
« Vastaus #143 : Maaliskuu 30, 2011, 20:50:56 »
Kirjat.

Elokuvissa poistetaan turhan usein kirjoissa olleita tärkeitä kohtauksia (en nyt tarkoita sellasta ihan turhaa, mikä on syytäkin kitkoa vaan juurikin tärkeitä juoneen vaikuttavia osioita). Elokuvat myöskin tykkää dramatisioida kohtauksia, jotka on esitetty kirjassa ns. laimeampina (Ja samalla paljon realistisimman oloisina). Ensimmäisenä tulee mieleen LPn kaikki koetukset jotka ovat kirjassa kuitenkin melko turvallisia eikä mitenkään uskomattoman hengenvaarallisina (Jurikin sellaisina mistä 17-vuotiaat pystyvät kenties pääsemään läpi) kun taas elokuvassa nämä kuvataan henkeäsalpaavina taisteluina elämästä ja kuolemasta (Ja samalla ottelijat jonkinlaisina supersankareina).  Esimerkkejä olsii enemmänkin mutta tämä on vahvinten mielessä.
mus mus -> Ajatusliekki

Poissa Sateenropina

• Vuotislainen
  • Pottermore: AvisErised8561
« Vastaus #144 : Maaliskuu 30, 2011, 21:00:46 »
Kirjat.

Elokuvat myöskin tykkää dramatisioida kohtauksia, jotka on esitetty kirjassa ns. laimeampina (Ja samalla paljon realistisimman oloisina). Ensimmäisenä tulee mieleen LPn kaikki koetukset jotka ovat kirjassa kuitenkin melko turvallisia eikä mitenkään uskomattoman hengenvaarallisina (Jurikin sellaisina mistä 17-vuotiaat pystyvät kenties pääsemään läpi) kun taas elokuvassa nämä kuvataan henkeäsalpaavina taisteluina elämästä ja kuolemasta (Ja samalla ottelijat jonkinlaisina supersankareina).

Olen samaa mieltä. Lisäksi hahmot tuntuvat jotenkin paljon mustavalkoisemmilta. Tämä johtuu siitä, että hahmosta on tehty liian sivuhahmo ja tärkeitä kohtauksia poistettu/lyhennetty kohtuuttomasti (esimerkkinä Severus), tai hahmosta on tehty elokuvan myynnin lisäämiseksi miltei Mary Sue. (esimerkkinä Hermione.)

Poissa Affu

• Vuotislainen
  • pullamies
« Vastaus #145 : Maaliskuu 30, 2011, 22:18:14 »
Ah, tämä aihe :3
Löysimpäs tämän jostain.

Olen nyt vihdoinkin lukenut Tappajahain (kyllä, se olla myös kirjana @w@!!), löysin sen joskus kirpparilta parilla eurolla, ja totean että elokuva oli kyllä tietenkin parempi, mutta leffasta puuttui todella monta asiaa, jotka olisivat toisaalta siihen aikaan varmaan nostaneet ikärajan pilviin (Esim. Brodyn/oliks se sen nimi? Jou, sisäistän lukemani/ kissan niskat oli väännetty nurin sen pojan nähden, ja Brodyn vaimon ja sen... sen toisen miehen.. sen tutkijatyypin... äh. niillä oli kuitenkin kamala seksifantasiakeskustelu joka kesti monta sivua ._.) Kirjat ja elokuvat ovat kyllä kaksi eri asiaa, kuten täällä on todettu.
Esim. Pottereista ykkönen ja kakkonen olivat ainoat "kirja-olla-jumalamme-sitä-me-seurataan" tyylillä, eli jokaikinen pieni kirjain oli kopioitu leffaan, almost. Mutta onhan sitten niitä leffoja (esm. Paahde) jotka poikkeavat todella paljon kirjasta (esimerkiksi juuri tuossa Paahteessa Stanleyn piti olla pullea, ja laihtua pikkuhiljaa, mutta ihmettelen mikseivät he sitten leffaa tehdessä voineet maskeerata näyttelijää lihavammaksi, kun eihän tuossa iässä voi laihtua pariakymmentä kiloa muutamassa kuukaudessa, tai kuinkakauan sitten leffoissa meneekään..) mutta joihinkin elokuviin ei vain sovi jotkin kohtaukset kirjoista, tai ne on mahdotonta/vaikeaa toteuttaa (vaikka mikään ei olekaan enää mahdotonta kiitos tietokonegrafiikan). Harmittaa myös esimerkiksi pottereissa, kun se ohjaaja vaihtui kokoajan, niin jokainen elokuva on tavallaan erilainen, verrattuna edelliseen. :(
~Monsteritekstiä!!
Skäbädäm.
  Vuotiskoomalainen, epämääräisesti ölisee.
Ananas.

Poissa Kanfley

• Lemmikki
  • Vuotislainen
  • Kulki koira musta, susi suuren siimeksen
« Vastaus #146 : Maaliskuu 31, 2011, 18:31:58 »
Kirjat.

Elokuvat myöskin tykkää dramatisioida kohtauksia, jotka on esitetty kirjassa ns. laimeampina (Ja samalla paljon realistisimman oloisina). Ensimmäisenä tulee mieleen LPn kaikki koetukset jotka ovat kirjassa kuitenkin melko turvallisia eikä mitenkään uskomattoman hengenvaarallisina (Jurikin sellaisina mistä 17-vuotiaat pystyvät kenties pääsemään läpi) kun taas elokuvassa nämä kuvataan henkeäsalpaavina taisteluina elämästä ja kuolemasta (Ja samalla ottelijat jonkinlaisina supersankareina).

Olen samaa mieltä. Lisäksi hahmot tuntuvat jotenkin paljon mustavalkoisemmilta. Tämä johtuu siitä, että hahmosta on tehty liian sivuhahmo ja tärkeitä kohtauksia poistettu/lyhennetty kohtuuttomasti (esimerkkinä Severus), tai hahmosta on tehty elokuvan myynnin lisäämiseksi miltei Mary Sue. (esimerkkinä Hermione.)

Samaa mieltä. Kirjat. Minusta Potter -elokuvissa Seamus, Dean [ja ehkä Nevillekin] on jätetty jokseenkin taka-alalle. Ja Feeniksin killassa on jätetty harmillisen paljon Kalmanhanaukion tapahtumia pois. Ja Hedwigin loukaantuminen olisi ollut mielenkiintoinen kohatus. Ja se kun on Taikuuden Historian VIP -tutkinnot ja Harry näkee sen unen. Tai näyn. Tai sen minkälie~
Intohimomme ovat oikeita Feeniks-lintuja. Kun tuli tuhoaa jonkun niistä, tuhkasta nousee heti uusi.

Suojelius

• Ankeuttaja
« Vastaus #147 : Huhtikuu 30, 2011, 18:49:44 »
Kirja, t-o-d-e-l-l-a-k-i-n !!

Elokuvat on niin pahasti raiskattuja, saanen kysyä mistä ne niitä kohtauksia keksii.. Siis oikeesti, esim. Liekehtivässä pikarissa, miksi ihmeessä elokuvassa se lohikäärme lähtee Harryn perään ? Mitä järkeä tuokin kohtaus oli keksiä, kun se ei vaikuta mihinkään...?

Poissa Ales

• Fanficcari
  • Vuotislainen
  • 24365
    • My life, my party!
  • Pottermore: DreamFlight25004
« Vastaus #148 : Huhtikuu 30, 2011, 21:06:03 »
Kirjat. Todellakin kirjat.
Kirjoja lukiessa saa itse päättää minkälainen maailma on jne..
Leffoissa minua ärsyttää se, kun siihen on lisätty paljon olemattomia osia,
ja jätetty paljon olennaisia osia pois.
Mun mielipide oli siinä. :D
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 05, 2012, 00:46:08 kirjoittanut Camillaah »
Hey! You just lost The Game.

Poissa Akai

• In dreams
  • Vuotislainen
  • Lumos!
    • Akai on dA
  • Pottermore: MarauderBlood107
« Vastaus #149 : Kesäkuu 22, 2011, 02:26:49 »
Olen tainnut tänne jo kerran vastatakin, että kirjat ovat mielestäni parempia. Tätä mieltä olen edelleenkin, mutta halusin tulla kertomaan pari asiaa jotka tulivat mieleeni eilen.. :D Olen sanonut jo, että kirjat ovat monipuolisempia, kertovat paljon enemmän ja niissä on sitten vähän sitä "ylimääräistäkin". Mutta minua ottaa päähän ihmiset jotka haukkuvat elokuvat lyttyyn perustellen, että ne eivät pysy kirjojen tapahtumissa mukana tarpeeksi hyvin. Minun mielestäni pysyvät, kun ottaa huomioon, että ne ovat elokuvia. Luin juuri Suuresta velhouskirjasta, että elokuvien tekijät ovat halunneet olla mahdollisimman uskollisia alkuperäiselle tekstille, mutta koska kyseessä on elokuva, joitain asioita on pakko karsia. Ja itse Rowling on ollut mukana kaikkien elokuvien teossa, ja hän on hyväksynyt ratkaisut, ja ehdotellut niitä myös, kun kirjaa ei ole voitu noudattaa. Uskon, että jokaiselle muutokselle on ollut joku syy tai tarkoitus, sillä tuskin tekijät haluavat ärsyttää yleisöä tahallaan.

Elokuvat ovat rakennettu hyvin itsenäiseksi tarinaksi niille, jotka eivät ole kirjoja lukeneet, mutta toimivat myös erinomaisesti fyysisesti nähtävänä tarinana, jota kirjojen tapahtumat vahvistavat. Silti ymmärrän, että elokuvien tekijät, vaikka he tekevätkin sen minkä parhaimmaksi näkevät, eivät voi miellyttää kaikkia. Täytyy minunkin myöntää, että elokuvissa on joitakin hieman hassuja kohtaksia, mutta elokuvat ja kirjat täytyy osata nähdä myös erillään, eikä vertailla niitä liikaa, mutta antaa niiden kuitenkin tukea toisiaan. ;)

Ja anteeksi jos tuli jotenkin paasaus-täyteinen viesti. :D
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 23, 2011, 22:50:39 kirjoittanut Akai »
"Kautta Merlinin lötköimpien sepaluspöksyjen" - Ron, KV s. 251

Poissa Ariel

• Huispaajan ensilento
  • Vuotislainen
« Vastaus #150 : Kesäkuu 22, 2011, 11:45:41 »
Tykkään enemmän kirjoista, mutta toki pidän myös elokuvista! Kaikki täällä puhuvat siitä, että elokuvat ovat huonompia koska niistä on jätetty tärkeitä kohtia pois. No, se on kyllä joidenkin elokuvien kohdalta totta, mutta miettikääs miten vaikeaa esim. 1050-sivuisesta kirjasta on pusertaa vähän päälle parin tunnin leffa. En usko että se on kovin helppoa, mutta tekijät yrittävät parhaansa.
Mielestäni kuitenkin parempia ovat siis kirjat, koska ne ovat tarkemmin kerrottuja ja niissä on enemmän asiaa. Joskus toisaalta kun mieleni tekee Potteria, on kiva katsoa parin tunnin leffa, kuin alkaa lukea kirjaa jonka loppuunsaaminen kestää sitten viikkoja (ainakin minulla).
all I want to do is wear glitter and dance in my underwear

Poissa Ninzai

• Vuotislainen
  • Rohkelikko
« Vastaus #151 : Kesäkuu 23, 2011, 00:29:14 »
Olen jo 10 vuotta leffoja kattonu ja kirjoja aina välillä lukenut.

Itse valitsen leffat ehdottomasti.Ne on hienosti toteutettu, näytteliät  osaavat roolinsa,musiikit ovat aivan mahtavia ja lavasteet ovat aivan mahtavia!
Siihen pystyy heti heitäytyy mukaan.

Kirjatkin ovat hyviä minusta se on osattu kirjottaa hyvin  : ) ja kaikkea muutenkin siinä osataan kuvata sitä paikkaaa ja tunnetta hyvin siis,että J.K.Rowling on saanut hyvin kuvattua Harryn tuskaa ja tunnetta.Ja on osannut kuvata esim jonkun kotia hyvin jnejne.

Olen jo aijemmin vastannut tähän,mutta olen muuttanut mieleni vaikka silti olen pysyn siinä mieli piteessä,että elokuvat ovat parempi : D

Poissa Stargazer

• astrum metallum
  • Vuotislainen
  • we were here
  • Pottermore: CrimsonScale68
« Vastaus #152 : Kesäkuu 23, 2011, 00:39:51 »
Voitaneen puhua itsestäänselvyydestä tämän kysymyksen osalta. Ja vastaus on siis kirjat.

Kirjoista saa niiin paljon enemmän irti kuin elokuvista, niissä on tallella kaikki tapahtumat mitkä pitääkin, kun taas elokuvissa tapahtumia on muunneltu, poistettu ja vieläpä keksitty lisää sellaista mitä ei kirjoissa ole. Kirjoja lukiessa hahmot ja paikat voi kuvitella juuri sellaisiksi kuin millaisina ne itse näkee, elokuvaversiot eivät välttämättä aina vastaa kuvitelmia. Ja kirjat ovat niin paljon syvällisempiä kuin elokuvat, niissä pääsee sisään hahmojen (lähinnä nyt Harryn) tunteisiin ja hahmoihin on helppo samaistua. Ja kirjoista yksikään ei ole oikeasti huono, elokuvista on, nimittäin Feeniksin kilta jota kuvastaa täydellisesti ilmaisu epic fail, kunhan jättää sen epicin siitä edestä pois.
To be rich is to seek, to relive the memory

Poissa Koala

• Vuotislainen
« Vastaus #153 : Kesäkuu 25, 2011, 11:39:10 »
No kirja tietty :D!! Kirjoista tajuaa paljon paremmin mitä tapahtuu, koska leffoista on joskus vaikea ymmärtää mitä on tekeillä, missä henkilöt ovat ja keitä jotkut tyypit on. Jos katsoo vain elokuvat ei oikeasti ymmärrä kuinka hyvä juoni on. Kirjassa asioita, ihmisiä ja paikkoja kuvaillaan yksityiskohtaisesti. Kirjoissa kuvaillaan paremmin Harryn tunteita ja sitä kuinka arpea vihloo. Elokuvissa hän vain painaa kätensä arevelleen...

Leffoissa on muunnettu ja poistettu kohtia ja miksi Dobby on korvattu Nevillellä?? Ihmiset jotka eivät ole lukeneet kirjoja eivät oikeasti tajua kuinka hyvä juoni kirjoissa on. Leffoista ei saa irti paljoa ja monet jutut jäävät epäselviksi.

Moniin Harryn kysymyksiin vastataan paljon paremmin kirjoissa ja erilaisia taikaesineitäkin esitellään yksityiskohtaisemmin. LP leffassa Harry kysyy "Mikä on porttiavain?" Ja Harrylle vastataan mielestäni tosi epäselvästi, toisin kuin kirjassa on porttiavaimesta kokonainen luku.

Leffat ovat muutenkin mielestäni aika huonoja, ja kirjat paljon paljon parempia. KV:n eka osa ei todellakaan vastannut odotuksiani, vaikka onkin leffoista paras. Odotan että toinen osa olis parempi, vaikka leffoissa kaikki taistelukohtaukset ovat tosi sekavia.

~Koala

Poissa pinjaooo

• Vuotislainen
  • M
« Vastaus #154 : Heinäkuu 15, 2011, 13:27:02 »
hmm... kirjat on todella hyviä, ja ne on ehkä jonkinverran parempia, kuin leffat. en kuitenkaan väittäisi, että leffat olisi huonoja. nekin ovat todella hyviä. on siis aika vaikeaa valita :)

Poissa läpimätä

• Voldemort
  • Vuotislainen
« Vastaus #155 : Heinäkuu 16, 2011, 23:29:05 »
Sanoisin että kirja. Omalle mielikuvitukselle jää enemmän tilaa, ja kirjat sisältävät niin paljon enemmän kuin elokuvat. Toki elokuvat on audiovisuaalinen nautinto, mutta ite tykkään lukea yleensäkin enemmän kirjoja.

Poissa bunnypirates

• *Insert a cool title here*
  • Vuotislainen
    • Tumblr
  • Pottermore: ScaleSand
« Vastaus #156 : Heinäkuu 17, 2011, 01:17:18 »
Kirjat. Niissä kerrotaan enemmän yksityiskohtia ja usein elokuvissa hahmojen ulkonäkö ei vastaa mielikuvia (silloin tällöin tulee petyttyä kun joku hahmo ei yhtään vastaa omaa mielikuvaa xD). Elokuvat on kivoja katsella ja nähdä joku kohtaus oikeasti tapahtuvan, mutta ne on ohi parissa tunnissa. Kirjaa voi parhaillaan lukea muutamankin viikon jos oikeen hidastelee.
I'm sick of feeding my soul
to people who'll never know
just how purposeless
and empty they've grown .

Poissa Cakauki

• "SEMMONE KUTINA O NY PERSEESSÄ"-huutoa huuteleva TÄYSIN VIATON pahispallero! <3
  • Vuotislainen
  • I'm nothing without you.
  • Pottermore: BatFeather132
« Vastaus #157 : Heinäkuu 17, 2011, 12:25:11 »
Kirjat ! Haluan elää itse luomassani Potter maailmassa. Elokuvatkin ovat rakkaita, mutta tosiaan pettyy aina kun huomaa kuvitelleensa eritavalla ja näin.
I will not die, I'll wait here for you
I feel alive, when you're beside me
I will not die, I'll wait here for you
In my time of dying !

Poissa naurrettavus

• Vuotislainen
« Vastaus #158 : Heinäkuu 17, 2011, 12:48:13 »
Kirja tietysti, vaikka tykkään myös leffoista. Kirjassa vain välittyy se erilainen tunnelma, saa käyttää omaa mielikuvitustaan ja kaikki on niin aitoa. Leffat ovat vain tulkintoja Rowlingin tarinasta, tosin hyviä sellaisia. Joskus leffa on parempi vaihtoehto, kun haluaa sulkeutua potter maailmaan muttei jaksa lukea tuhat sivuista kirjaa.
"Eipä sun hyllyvä vanukaspoikas lisää läskiä tartekaan, Dursley, älä pelkää" - Rubeus Hagrid

nimimerkin vaihdos: sektumsempra -> naurrettavus

Poissa Sectumsempra

• Patented Daydream Charm
  • Vuotislainen
  • satunnaisesti kelmi
  • Pottermore: PurpleRune1479
« Vastaus #159 : Heinäkuu 18, 2011, 09:53:46 »
Tietenkin kirjat, kuten aina kun minulta kysytään. Kirja on se alkuperäinen ja oikea versio, vaikka pidän toki myös elokuvista.
Kirjoja lukiessaan tajuaa paremmin juonen ja saa paljon enemmän irti kuin elokuvista. Kuten jo jo myös mainitsi, kirjat ovat myös syvällisempiä kuin elokuvat ja niissä saa käyttää omaa mielikuvitustaan ja niissä on myös (yllätys yllätys) enemmän tavaraa. Elokuva vastaa ehkä pinta raapaisua kirjasta, mutta pidän myös elokuvien tavasta tulkita kirjoja, ei elokuvassa kannata rueta jokaista kohtausta jäljittelemään. Oikeastaan on hauskaa, että elokuvissa on myös jotain erilaista, saan oikeastaan välillä positiivisia elämyksiä ja yllätyksiä, kun katson elokuvan, jonka joka kohtaus ei ole sama kuin kirjassa.

Poissa monnipop

• Vuotislainen
« Vastaus #160 : Elokuu 15, 2011, 14:06:24 »
Ehdottomasti kirjat!
Ei kai tähän muuta syytä tarvitse kuin sen, että kirjoja lukiessa hahmot ja maisemat muokkautuvat ihan omanlaisikseen. Elokuvat eivät ikinä pysty luomaan kaikkien näkemystä vastaavia maisemia, eikä elokuvissa ikinä voi olla kaikkien näkemystä vastaavia näyttelijöitä. Kirjoissa myös kerrotaan paljon enemmän, mitä elokuvissa näytetään. Mikä nyt on ihan ymmärrettävää, koska muuten elokuvat kestäisivät ikuisuuden!

Suurinosa Potter-leffoista on ollut täysiä pettymyksiä mulle, jos ihan totta puhutaan. Olin erittäin pettynyt ensinnäkin näyttelijöiden ulkonäköön elokuvissa ::D! Missä olivat Potterin kurittomat mustat hiukset?! Miksi Hermione ei ollut ruma (itse sain ensimmäisessä kirjassa Hermionesta ruman vaikutelman)?! Entäpä sitten Sirius Musta.... Aivan erinäköinen kuin päässäni, haha, mikä oli maailmanloppu, koska Sirius on lempihahmoni. Ylipäätään Azkabanin Vanki elokuva oli kamalaa kuraa mielestäni, suhtauduin siihen todella kriittisesti, koska kirjoista se oli siihen mennessä paras. Tähän väliin sanon, että kiitos koulutukseni, olen erittäin vaativa elokuvien suhteen ja katson niitä aina arvostellen. Elokuville kyllä propsit siitä, että ovat pitäneet samat näyttelijät c::. Ja en enää voisi kuvitella ketään muuta näyttelemään niissä, joten olen antanut anteeksi ulkonäkö"virheet", jotka olivat 10-vuotiaalle minulle ylitsepääsemättömän kamalia :'D.

Mutta sama pätee ihan kaikkiin elokuviin, jotka on tehty kirjoista. Kirjat ovat aina parempia!
Real eyes
Realize
Real lies

Poissa Rantsu

• Vuotislainen
« Vastaus #161 : Elokuu 26, 2011, 16:04:06 »
Luonnollisesti kirjat.

Minulla se on melkeinpä itsestäänselvää, ettei elokuvaversio koskaan voi täydellisesti tavoittaa kirjan henkeä ja maailmaa. Potter-leffat ovat yleisesti ottaen ihan kelvollisia filmatisointeja, mutta pääpiirteittäin myös hieman liian epäkunnoittavia, eivätkä elokuvamaailmaassa muokatut eroavaisuudet todellakaan oikein toimi. Paikoitellen leffat kyllä onnistuivat kirjan tunnelman tavoittamisessa ja oli oikeastaan aika yllättävää, miten hyvin Kuoleman varjelukset siinä välillä onnistui.

Yleisesti ottaen Potter-leffojen näkemykset eivät kuitenkaan ole erityisen vertailukelpoisia kirjojen kanssa; esimerkiksi Taru Sormusten Herrasta -elokuvatrilogia siirsi Gandafin ikonisen lausahduksen "All we have to decide is what to do with the time that is given us" onnistuneesti Hobittilasta Moriaan, tyystin erilaiseen tunnelmaan ja miljööseen. Se kuitenkin toimi ja oli enemmänkin etu, kuin haitta. Kun Potter-leffoissa mutkien oikominen on yleensä kaikkea muuta kuin etu tai tunnelmaa palveleva ja kokemusta tehostava, puhumattakaan yleisesti ottaen hieman epäonnistuneista tapahtumien muuttelusta. Pointti tässä on, että todella (en sano täydellisesti, koska täydellistä kirjasovitusta ei olekaan) onnistuessaan elokuvaversio kääntää kirjan näennäisen epäkunnioituksen edukseen (ks. TSH-esimerkki). Potter-leffoissa ongelma ei edes pelkästään ole se, että joskus mutkia oiotaan rankalla kädellä, vaan että joitakin kohtauksia sitten pidennetään, ylidramatisoidaan tai muuten vedetään Hollywood-tyyliin överiksi, välillä jotenkuten onnistuneesti, välillä taas ei.

Kuoleman varjelukset, kuten jo todettu, sai punaisesta langasta pitkästä aikaa kiinni, löytäen tunnelatauksen, joka kätkeytyy yksittäiseen repliikkiin tai katseeseen (vaikka osa jäikin sitten pois lopullisesta leffasta). Valitettavasti Potter-leffat ovat usein kuitenkin vain pikakelattuja viihdepläjäyksiä, jotka paikoitellen onnistuvat liikuttamaan, vaikuttamaan ja ylipäätään toimimaan todella hyvin, mutteivät silti koskaan esiinny edukseen.

Ne vain ovat, hyviä kyllä, mutta siinä se. Kirjat valloittavat, kirjat toimivat, kirjat ovat rakkaita. Elokuvatkin joo, mutta kirjat nousevat joka osa-alueella potenssiin sata. Ja siis koko pointti tässä vertailussa oli vain perustella, miksi Potter-elokuva kaikessa toimivuudessaankin jäävät automaattisesti kirjoille kakkoseksi. Joskin on myönnettävä, että Hedwig's theme tukee kirjan tunnelmaa, siitä pisteet leffoille, kuten myös siitä, että kun ne sen kirjan lämmön tavoittavat, ne myös tavoittavat sen todella hyvin.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 26, 2011, 16:08:21 kirjoittanut Rantsu »
"Yet pity is of two kinds: one is of kinship recognised, and is near to love; the other is of difference of fortune perceived, and is near to pride."
*Tumblr
Instagram

Poissa valekaljuuna

• linnunradan pienoismalli
  • Vuotislainen
  • Pottermore: PixieFlame10573
« Vastaus #162 : Elokuu 26, 2011, 19:00:52 »
mielestäni ehkä kirja

kiinnostuin kyllä alun perin sen kautta että mun kaveri on/oli sillon hirvee potteristi (kuten minäkin nykyään) ja sit päätin silleen että ok käynpä kattoo puoliverisen prinssin ku se oli elokuvissa ja sit viime kesänä aloin lukee pottereita=)
kirjat on kyllä ehdottomasti parhaita niissä saa mielikuvitus lentää ja niissä on kohtia joita ei elokuvissa oo.
kyl ne elokuvatki on ihan hienoja... mutta kirjat ne ovat sitä jotain=)

Poissa miwaaa

• Vuotislainen
« Vastaus #163 : Syyskuu 03, 2011, 01:58:10 »
Kirjat ovat ehdottomasti parhaita, niitä lukiessa uppoutuu ihan täysin siihen Potterin maailmaan, sillein ihan eri tavalla ku leffoja katellessa. Pottereita lukiessa unohtaa melkeen täysin ympärillä olevan maailman :D

Mut en todellakaan aliarvioi leffoja. Ne ovat lähes yhtä hyviä kuin kirjat, leffaihmisenä ja vähän lukeneena ihmisenä Potter-leffat meinaavat kiilata kirjat. En muutenkaan tajua näitä Potter-fanittajia, jotka jaksavat nipottaa niinkin pienistä asioista, että ''Daniel Radcliffen silmien väri on väärä ! Näyttelijää pitää vaihtaa !'' ja muutenkin jaksavat puuttua tuollaisiin pikkuseikkoihin. Leffat ovat ohjaajien/käsikirjoittajien näkemyksiä, ei välttämättä fanien, vaikka siihenkin ollaan yritetty panostaa (joittenkin tapauksessa turhaan) ja onhan itse JK Rowlingin sanonut olevansa todella tyytyväinen näyttelijävalintoihin ja leffoihin. Anyway, pidän molemmista, kirjoista ja leffoista, ei voisi löytää parempaa kirja / leffasarjaa ♥
I'm not asleep, I'm up for the fight, into the magic.
bellafruits -> miwaaa

Poissa Nebulae

• Kuuhullu
  • Vuotislainen
« Vastaus #164 : Syyskuu 07, 2011, 13:15:02 »
Kirjat ehdottomasti, no doubt about that. Kirjat lukemalla olen muodostanut Rowlingin maailmasta ihan ikioman versioni päässäni. Elokuvissa on taas kyse jonkun/joidenkin muiden ihmisten versioista. Luin Pottereita ennen kuin ensimmäisestä elokuvasta puhuttiinkaan, joten kirjat ovat minulle se ainoa oikea vaihtoehto.

Olen nähnyt neljä ekaa Potter-leffaa, kaikki ainakin kaksi kertaa, jostain kumman syystä. Ensimmäistä kertaa katsoessani Viisasten kiveä olin äärettömän pettynyt. En tykännyt juuri kenestäkään näyttelijästä, etenkään DanRadista, Emmasta tai Dursleyn perheen näyttelijöistä. Ainoat siedettävät olivat Rupert sekä Maggie Smith. (Jotkut täällä ovat ihmetelleetkin tällaista pedanttisuutta, mutta en vaan voi sille mitään että petyin pahasti kun leffantekijät eivät olleet osanneet tehdä Harrylle edes oikeanlaista sotkuista kampausta. Silmien värin annan anteeksi koska se johtuu siitä että DanRad ei pysty käyttämään piilareita. Mutta mielestäni hahmojen ulkonäkö on vaan tavallista tärkeämpää Potter-kirjoissa koska Rowling on sitä mielestäni tekstissään korostanut.)
Muutenkin koko elokuvien taikamaailma oli täysin erilainen kuin millaiseksi olin sen kuvitellut kirjojen perusteella. No, nyt vuosien saatossa mielipiteeni ovat jonkin verran lientyneet. Pystyn jopa nauttimaan kahdesta ensimmäisestä elokuvasta. Olen nimittäin jo hyväksynyt sen että Harryn ulkonäkö on aivan väärä ja että Emma on kerta kaikkisen raivostuttava näyttelijä ja pystyn ohittamaan ne noita kahta elokuvaa katsellessani.

AV ja LP eivät taas lainkaan uppoa, enkä tiedä tulenko koskaan katsomaan loppuja elokuvia lainkaan. Varsinkin Liekehtivä pikari oli surkea koska siitä puuttui täysin imu. Tuntui kuin koko leffa olisi vain toistensa perään pistettyjä erillisiä kohtauksia ja kokonaisuudesta puuttuu se punainen lanka. Hahmoihinkaan ei tunnu saavan minkäänlaista henkistä yhteyttä, toisin kuin kirjoissa. Lisäksi Dumbledore oli aivan käsittämätön tässä elokuvassa. Aivan liian höyryävä ja aggressiivinen, ei sellainen salamyhkäinen ja myhäilevä kuin millaiseksi hänet olen kuvitellut. Azkabanin vangissa Remuksen viikset ja ihmissusimuoto olivat niin kamalia että ne pilasivat koko elokuvan minulle. Muutenkin elokuvissa on visuaalista puolta liioiteltu tarinan juonen kustannuksella. Esimerkiksi se Kuolonsyöjien "savuhaihtumis"-juttu on aivan käsittämätön. Siis, what?? Mistä lähtien Voldin jengi on osannut tuollaista "savustumista"?? Niin, ja elokuvantekijät olettavat katsojien lukeneen Potterinsa etukäteen, mikä saattaa kirjoja lukemattomissa ihmisissä aiheuttaa hämmennystä kun tietyt asiat ohitetaan tuosta vain ilman selittämistä. Tämä on sääli, koska yksi Rowlingin kirjojen salaisuuksista onkin juuri se yksityiskohtien määrä ja tarinan pohjustus selittämällä nämä yksityiskohdat huolellisesti.

Kun Liekehtivä pikarikin tuntui jo niin pätkityltä, en halua edes ajatella miten tönkön ja irrallisen oloisia kaksi seuraava leffaa ovatkaan kun kirjat ovat vielä LP:täkin paksumpia.

Olen vakaasti sitä mieltä, että aina se ensin koettu versio on se oikea, oli se sitten kirja tai elokuva. Itselleni Harry Pottereissa se on kirjat, mutta esimerkiksi Taru Sormusten Herrasta leffat ovat mielestäni paljon parempia kuin kirjat koska näin ne ennen kuin luin/yritin lukea kirjoja (joo, en päässyt ikinä loppuun... hyi häpeä). Komppaan tässä Rantsua. TSH:n tapauksessa elokuvantekijöiden lisäykset ja muutokset toivat lisää tarinaan, sen sijaan että olisivat ottaneet pois jotakin olennaista.
Se ensimmäisenä koettu on se mihin muita versioita verrataan, ihan sama vaikka kirja olisikin ollut olemassa ennen leffoja. En ole tainnut koskaan kuulla kenenkään sanovan että se myöhemmin luettu/nähty olisi ekana luettua/nähtyä parempi versio, ellei kyseessä ole jokin aivan Ö-luokan leffa. (Huonosta kirjasta nyt harvemmin tehdään hyviä elokuvia ja elokuvista vielä harvemmin hyviä kirjoja....) No, poikkeus tähän voisi kyllä olla nuo edellämainitut TSH:leffat, niin loistavia ne ovat, vaikka nekin hardcore-Tolkienfanien mielestä eivät yleensä mitenkään vedä vertoja kirjoille...

Joo, tuli ehkä vähän höyryttyä, mutta fakta vain on että en pidä HP-leffoista. Toivon että kukaan leffafani ei tästä mieltään pahoita. Kyse kun on kuitenkin vain omasta henkilökohtaisesta mielipiteestäni. Ei kai se keneltäkään ole pois jos en niistä pidä, ja vastaavasti ei ole minulta pois jos joku pitää niistä kirjoja enemmän.

PS. Jos olisin Rowling, en olisi antanut lupaa elokuvien tekoon. Vaikka voi olla että Rowling suostui leffoihin vain siksi ettei joku tekisi joskus myöhemmin omaa versiotaan ilman Rowlingin suostumusta, kun tekijänoikeudet (tai miksi sitä kutsutaankaan) vanhentuvat.
"Of course it is happening inside your head, Harry, but why on earth should that mean that it is not real?"
-Albus Dumbledore

Poissa Ambrosia

• Veikeä Vesihiisi
  • Vuotislainen
  • Moves like dragon
  • Pottermore: BronzeStone190
« Vastaus #165 : Syyskuu 07, 2011, 15:35:08 »
Kirjat ehdottomasti. Siitä ei ole epäselvyyttä.

Mun ei annettu edes katsoa ensimmäistä elokuvaa, ennen kuin olin Viisasten kiven lukenut. Syynä oli osaksi se, että olin alle elokuvan ikärajan ja toisaalta se, että lukukokemus ei ole aivan samanlainen jos leffan on nähnyt ensin. Silloin ärsytti, että en saanut leffaa katsoa, mutta nyt olen enemmän kuin tyytyväinen siitä, että tein asiat tässä järjestyksessä.

Kirjoja lukiessa maailmasta, tapahtumista ja henkilöistä muodostaa aivan oman käsityksensä. Leffoja katsoessa tulee hyvin usein sellainen fiilis, että miksi tämä näin on tehty. Johtuen tietysti siitä, että itse on kuvitellut asiat hieman erilaisiksi.

Ei leffoissakaan mitään vikaa ole näkemyserojen lisäksi. Kuudetta elokuvaa en vain voi sietää, siinä on mielestäni painotettu vääriä asioita.
Tähdet ovat paloja historiasta ja sen kauneudesta nykyhetkestä nähtynä.

Poissa Guépard

• hämykeijun lyhty
  • Vuotislainen
  • Pottermore: SparksStar9049
« Vastaus #166 : Syyskuu 10, 2011, 10:47:44 »
En tajua kuka pystyy rehellisesti vastaamaan, ettäpitää enemmän leffoista. Kirjat ne on täälläkin tärkeimpiä olleet kautta aikojen. Ei niitä mikään voita. Leffoista en oikein ikinä ole pitänyt. Olen yrittänyt ja joskus se ihan onnistuukin -melkein. En silti ikinä voi katsoa Liekehtivää pikaria valkokankaalta nauramatta lainkaan sen hirvittävyydelle. Hiukset siinä on pahimmat. Jokaisella pojalla on siinä elokuvassa kamalan pitkät hiukset ja kaikki näyttävät ihan pelleiltä. Kerrassaan naurettavaa. Uudesta Dumbledorestakaan en pidä lainkaan. Ensimmäinen on paljon parempi. En voi kuitenkaan väittää, ettei leffat olisi hyvin tehty, mutta jotenkin... Ääh, kirjat ovat miljoona kertaa parempia. Leffat vain matkivat mielikuvia.
If you never try, you'll never know.

Poissa Amortentia

• Uneksia
  • Vuotislainen
  • Pottermore: DreamBlut4303
« Vastaus #167 : Syyskuu 18, 2011, 12:07:09 »
No, silloin kun kaksi vuotta sitten aloin lukea ensimmäistä Harry Potteria (mihin jäin ihan koukkuun), tiesin tietysti, että niistä on tehty elokuvatkin, mutta koska tiesin, että elokuvat on tehty kirjojen pohjalta, lukunautinto menisi, jos katsoisin ensin elokuvat. Sitä paitsi, luen aina mieluummin kirjat kuin katson elokuvat. Minä pidän enemmän kirjoista.
korpinkynnenoleskeluhuone.blogspot.fi

Potter-fanin Potter-blogi

Poissa Tylypahkan pikajuna

• punainen vauhtihurmu
  • Vuotislainen
  • Pottermore: CentaurSkull9709
« Vastaus #168 : Syyskuu 19, 2011, 17:23:34 »
Aika hankala sanoa. Kirjat on kyl ehk parempia, koska niissä on sellaisia juttuja mitä ei voida tehdä elokuvissa.
"Always..."

Poissa Yashar

• Kontrafessori
  • Vuotislainen
  • Aikuistun omilla ehdoillani.
« Vastaus #169 : Syyskuu 20, 2011, 01:01:46 »
Olen kirjojen kannalla.

Kirjat jättävät enemmän tilaa mielikuvitukselle. Nyt kun Rowling itsekin rohkaisee oman lukukokemuksen aktiiviseen jatkamiseen, vapaa tila mielikuville on iso plussa sille, mitä Potterista voi vielä saada. Kaikilla kirjojen hyviksillä tuppaa olemaan jokin läpielettävä vaikea asia sekä omanlainen tapa selviytyä, mihin minun on lukijana helppo samastua. Kouluympäristö tuo sen entistä lähemmäksi. Koska peilattavat kokemukset ja muistot ovat hyvin henkilökohtaisia, lukijoille valmis kuva rajaa aika lailla.

Tietysti elokuvalla on oma paikkansa lukijakunnan yhteisen fandomin jakamisessa.

Parhaiten leffoina toimivat mielestäni alunperin elokuviksi tehdyt spektaakkelit ja scifi-maisemat Matrixin tyyliin. Myös romanttinen draama voi soljua jouhevasti otosten voimin. Fantasia puolestaan ei minun näkemykselleni skulaa valkokankaalla.

Tähtien sota tökkii pahasti kansien välissä. Harry Potter menettää ilmaisukyvystään paljon
ilman sanojen voimaa.
Fictio mater studiorum est.

Vestigia imaginationis terrent.

Poissa hunajaherttua

• vain minä voin elää ikuisesti
  • Vuotislainen
  • Me tehtiin niistä selvää Potta on miehemme!
« Vastaus #170 : Lokakuu 31, 2011, 20:08:36 »
kirjat ovat ja tulevat olemaan aina ja ikuisesti parhaita , sillä vaikka ne lukisi kymmenen kertaa ei niihin kyllästy!!!!!!

Poissa Evannaque

• Vuotislainen
« Vastaus #171 : Marraskuu 01, 2011, 18:13:24 »
kirjat ovat ja tulevat olemaan aina ja ikuisesti parhaita , sillä vaikka ne lukisi kymmenen kertaa ei niihin kyllästy!!!!!!

tää vaan on niin totta. Ne on jotain niin ihanaa. :--) Rakastan niitä, ne naurattaa ja itkettää aina♥

Poissa Mustikkapiirakka

• Pöpö numero: Luihuinen
  • Vuotislainen
  • Hirveen, hirveen, väsynyt jaajaaaja...
  • Pottermore: FrogRook9037
« Vastaus #172 : Joulukuu 02, 2011, 20:40:32 »
Ööö... Molemmat ovat hyviä.

Kirja:Jos kirjaa lukee oikein kauan siihen rakastuu ja pitää lukea se kokonaan.

Elokuva:Näyttelijät toimivat oikein hyvin elokuvissa! Ja on mukava nähdä se sellaisena että tyypit liikkuu.
"Mmm... Fish... - No, its me!"

- Homer Simpson
karkkipää -> Mustikkapiirakka

Dobby

• Ankeuttaja
« Vastaus #173 : Joulukuu 09, 2011, 09:39:06 »
Olen lukenut 1-3-kirjat ja nähnyt kaikki leffat, joten vaikea sanoa. Niin leffat kuin lukemani kirjat ovat olleet hyviä. Aion lukea loputkin kirjat, ehkä sitten pystyn vertailemaan!

Poissa Kami

• Nuoriherra
  • Vuotislainen
    • deviantART
  • Pottermore: BatNimbus906
« Vastaus #174 : Joulukuu 09, 2011, 09:58:56 »
En muista olenko aiemminkin vastannut tähän, mutta en pikaisella selauksella löytänyt joten vastaan nyt. Eli siis ehdottomasti kirjat. Mä olen kirjaihminen, ja elokuvat on vähän tukahduttavia kun ne blokkaavat oman mielikuvituksen kokonaan kun kaikki tarjotaan valmiina. Kyllä mä leffojakin toki katson, mutta mikäli sama tarina löytyy myös kirjana, valitsen ehdottomasti kirjan, ja vasta sen lukemisen jälkeen saatan katsoa elokuvat. Tähänkin toki löytyy kivoja poikkeuksia, esimerkiksi Potter- ja LoTR-elokuvat. Ne ovat lähes yhtä hyviä kuin kirjat, ja minun onnekseni elokuvien sisältö vastaa tosi hyvin sitä, millaiseksi olin kirjojen asiat kuvitellut. Niitä siis katson ihan mielelläni ja usein, koska ne eivät pilaa lukukokemusta.
"Much more running about with bangaa at my heels and I'm apt to give up sky pirating altogether."

Poissa Mansikkarahka

• Vuotislainen
« Vastaus #175 : Tammikuu 05, 2012, 03:20:20 »
50/50. Näin ainakin Viisasten kivi ja Azkabanin vanki -elokuvat, ennen kuin luin kirjoja. Pidän molemmista kovasti.
Kirjoissa on tietysti se parempi puoli, että niissä tapahtumat ovat monesti syvällisempiä.
Elokuviin taas liittyy paljon muistoja etenkin yläasteajoilta, kun kävin katsomassa elokuvat ystävieni kanssa ja kun juttelimme niistä usein.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 08, 2012, 14:48:09 kirjoittanut Mansikkarahka »

Poissa Kirjailija

• Vuotislainen
  • ~GinWe, vuotiksen suurin Ginny -fani~
« Vastaus #176 : Tammikuu 08, 2012, 18:42:34 »
Kirjat.

Kirjoissa on minunmielestä parempaa se, että niissä kerrotaan selkeämmin ja paremmin kuin elokuvissa. Jos luen kirjan ja sen jälkeen katson elokuvan niin jotkut kohdat ovat erilaisia. En keksi parempaa selitystä miksi kirjat ovat juuri parempia, kuin elokuvat.

Poissa pilvenpiirtäjä

• Vuotislainen
    • Words of pages
  • Pottermore: FeatherMarauder23566
« Vastaus #177 : Tammikuu 08, 2012, 21:45:26 »
Vähän riippuu. Kirjat ovat yleisesti ottaen huomattavasti parempia, koska niissä on asiat kerrottu yksityiskohtaisesti ja saa käyttää omaa mielikuvitusta, kuvitella paikat ja hahmojen ulkonäön itse. Osa kirjoista on kuitenkin paikotellen tylsän puoleisia tai tympeitä ja jauhavat paikallaan, ja elokuvista on taas saatettu jättää turhanpäiväinen jauhanta pois, jolloin sitä on mukavampi seurata.

Toisaalta, elokuvissakin on hyviä puolia. Ne ovat nopeammin ohitse kuin kirjat, joka mahdollistaa Pottereista nauttimisen vaikkei olisi aikaa lukea. Kun ajattelee Pottereita pelkkinä leffoina, ne ovat hyviä, mielestäni toteutettu melko hyvin, vain muutamassa kohdassa liian selkeästi tietokoneanimoituja. Tarina on saatu kaikissa selkeästi esille, ja tärkeimmät tapahtumat otettu mukaan.

Leffojen huono puoli on se, että ne ovat jonkun toisen tulkintaa. Jotkut tapahtumat ovat omasta mielestä tärkeämpiä kuin toiset, ja leffantekijät ottavat mukaan omasta mielestään tärkeimmät kohtaukset, ja jättävät joitain pois, mikä totta kai ärsyttää, kun juuri se pois jätetty kohtaus olisi omasta mielestä kuulunut elokuvaan ilman muuta. Lisäksi kohtauksen muutokset ärsyttävät ihan hirveästi, minä suorastaan raivostuin, kun näin DH:in 2. osan ja sain tietää Seljasauvan kohtalosta. Elokuvia häiritsevät myös ne inhimilliset virheet, joille tekijätkään eivät juuri olisi mitään voineet. Tai kovin helposti ainakaan. Hahmojen ulkonäkö on yksi näistä, kun se ei vastaakaan omaa mielikuvaansa, tai Rowlingin kuvausta, esimerkiksi Potterin ja Voldemortin, etenkin Voldemortin silmien väri häiritsee ihan hirveästi. Pienet lavastusmuutokset leffojen välillä ovat mielestäni myös elokuvanautintoa häiritseviä asioita, kuten Tällipajun sijainti CS:ssa ja PA:ssa. Toki kirjoissakin saattaa olla ristiriitoja paikkojen suhteen, mutta niihin en ainakaan ole kiinnittänyt huomiota, jos niitä on. (Taisi mennä vähän offtopiciksi, koittakaa kestää)

Jos ajattelee elokuvat elokuvina, liittämättä niitä kirjoihin, ovat elokuvat ja kirjat yhtä hyviä. Kun ajattelee kokonaisuutta, kirjat vievät voiton 6-0, yksityiskohtien, alkuperäisyyden, tulkinnanvaraisuuden yms. vuoksi. Tähän tietysti vaikuttaa se, että olen lukenut kirjat ensin, mutta olen monen muunkin elokuvan kohdalla huomannut pitäväni enemmän kirjasta, vaikka olisin ensin nähnyt elokuvan.. Kirjoilla siis mennään!
"What about a side by side with a friend?"
"Aye, I could do that.."

Poissa Rupertismyking

• Luppakorva
  • Vuotislainen
  • Mun rakkaat<3
  • Pottermore: WitchWatch10541
« Vastaus #178 : Kesäkuu 10, 2012, 13:17:42 »
Kirja. Kirja. Kirja. Kirjat on ihania ja niissä saa itse kuvitella kaikki paikat ja kaikki. Rakastan kirjoja! Leffat ihan ok. Leffoissa ei tarvii mietiskellä (onkohan minusta kohta tulossa joku buddha.?) ja ei muuta tarvitse tehdä kuin toljottaa tv:tä ja olla.
I will cry when you go away because I love you forever♥

Poissa Greenfinch

• Vuotislainen
  • don't let the muggles get you down
« Vastaus #179 : Kesäkuu 05, 2013, 13:29:55 »
Vaikea sanoa. Kirjoja aloin lukea vasta Feeniksin kiltaan asti nähtyäni elokuvat, muutenkin Kuoleman Varjelukset on ainut jonka olen kokenut ensin kirjana, eli oikeastaan elokuvien kautta tutustuin alunperin.
Toisaalta elokuvat on kivoja, sillä niissä näkee kauniita maisemia, kaikki paikat hienompina kuin osaisin itse kuvitellakaan. Ja elokuvissa on jotain mitä ei voi kirjoissa olla, joitain pieniä ilmeitä tai eleitä, jotka kertovat paljon (tuli nyt mieleen Liekehtivä Pikari-elokuvasta Barty Kyyry jr.:in kielen lipominen, jota tekee myös esittäessään Villisilmää :D) Myös musiikit tekevät elokuvista hienoja.
Mutta kirjoja lukiessa saa kuvitella kaiken itse, niissä on enemmän aikaa päätellä mitä jostain tapahtumasta seuraa, voi helposti palata taemmas tarkistamaan jonkin kohdan, jne. Kirjoissa myös kerrotaan paljon enemmän ja niissä pääsee ehkä paremmin tunnelmaan ja tapahtumiin mukaan kuin valkokangasta tai tv-ruutua tuijottaessa.
Eli oikeastaan kirjat ovat parempia vaikka Potteriin tutustuin elokuvien kautta.:)

Poissa LLK

• Vuotislainen
« Vastaus #180 : Elokuu 01, 2014, 14:32:52 »
Tottakai kirjat on parempia kuin elokuvat. Kaikki on lähtöisin kirjoista: tarina, henkilöt, kaikki! Niitä on vain muokkailtu ja toteutettu elokuvaa varten miten milloinkin.
Mielestäni on tyhmää sanoa että ei tykkää kirjoista mutta tykkää elokuvista, koska kaikki elokuvat on kuitenkin tehty kirjojen pohjalta... se on tietysti eri asia jos ei pidä ylipäätään lukemisesta ja sen takia tykkää enemmän elokuvista koska niitä voi vain katsella. Ärsyttävintä on kuitenkin se kun joku sanoo että joku asia on kirjassa väärin jos se on elokuvassa eri tavalla... hei haloo.. :DD

Poissa Helmiina

• Tonttu vain ei saa unta
  • Vuotislainen
  • Älä häiritse! Luen Harry Potteria!
« Vastaus #181 : Elokuu 24, 2014, 00:32:06 »
Kirjat ! Haluan elää itse luomassani Potter maailmassa. Elokuvatkin ovat rakkaita, mutta tosiaan pettyy aina kun huomaa kuvitelleensa eritavalla ja näin.
Samoilla aaltopituuksilla tästä.
Oma Pottermaailmani on vain "se oikea Pottermaailma"
minulle, anteeksi kaikki joiden mielestä elokuvat on parempia.
"Puh?"
"No mitä, Nasu?
"Ei mitään", vastasi Nasu hiljaa.
"Tarkastin vain, että olet vielä ystäväni".

Poissa Ana

• Vuotislainen
« Vastaus #182 : Tammikuu 05, 2015, 13:42:52 »
Kirjat ehdottomasti. Syvempi maailmankuva ja henkilöt saa kuvitella itse. Esim. puoliverinen prinssi-elokuvan keskeytin ja menin nukkumaan, koska se oli niin hidastempoinen ja tylsä. (olen nähnyt sen myös ennenkin, tämä tapahtui eilen) mieluummin tartun kyseiseen kirjaan illalla kuin elokuvaan.
Don't blink. Blink and you're dead.

Poissa Juomamestari

• Kuninkaan koura
  • Vuotislainen
« Vastaus #183 : Kesäkuu 17, 2015, 10:14:33 »
Pidän enemmän kirjoista koska niissä kerrotaaan enemmän. Leffoista taas erityisesti kutosessa jätettiiin Voldemortin menneisyydestä tärkeitä asioita pois. Leffoissa myös oppitunteja on jätetty välistä. Tietysti leffoja on hauska katsoa. Niissä on hienoja taisteluja ja näyttelijät ovat aivan mahtavia.
"A mind needs books as a sword needs a whetstone if it is to keep its edge. That is why I read so much", Tyrion Lannister.

Poissa Charlotte

• Vuotislainen
  • No books, no life
« Vastaus #184 : Kesäkuu 17, 2015, 16:35:55 »
Kirja.
Ylipäätään, paria harvinaista poikkeusta lukuun ottamatta, kirja voittaa aina elokuvan.
Kirja on pidempi, syvällisempi, siinä voi käyttää omaa mielikuvitustaan.
Elokuva on valmiiksi kuviteltu, tärkeitä kohtauksia ja asioita on jätetty pois, vuorosanoja muutettu, juoni tiivistetty ja lisätty kohtauksia jotka eivät todellakaan sovi alkuperäiseen kirjaan.

Esim. Kuutosleffan alku: Se kahvila, jossa HARRY sopii tapaavansa jonkun random JÄSTITYTÖN ja jättää Päivän Profeetan JÄSTIkahvilaan ja DUMBLEDORE ALKAA UTELEMAAN HARRYN TREFFEISTÄ. Ei näin. Ei näin. Kirjoissa ei todellakaan olis tollasia asioita.

Joten kirja.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 18, 2015, 20:40:31 kirjoittanut Charlotte »
"Mutta sinähän olet kuollut", Harry sanoi.
"Niin olen", Dumbledore sanoi arkisesti.

Poissa Suklaasuu

• Puhelimenkuorien kuluttaja
  • Vuotislainen
  • Hei
« Vastaus #185 : Kesäkuu 18, 2015, 00:42:25 »
Minulla se riippuu vähän. Tykkään yleensä enemmän elokuvista, enkä oikein välitä lukemisesta. Harry Potterit ovat poikkeus. Kirjoissa tapahtuu enemmän ja Harry Pottereita jaksaa lukea, vaikka ne ovat pitkiä. Pidän sellaisista kirjoista joissa tapahtuu paljon. Elokuvatkin ovat silti myös loistavia. En ole lukenut vielä kaikkia kirjoja, mutta tulen luultavasti lukemaan loputkin kirjat. Joka tapauksessa Harry Potter-kirjoista ja elokuvista pidän molemmista yhtä paljon. :)

Poissa My Name Is

• V.I.P-tasoa
  • Vuotislainen
« Vastaus #186 : Kesäkuu 20, 2015, 01:35:43 »
Kirja. Kirjan valitsin, koska siinä olen päähenkilö itse, enkä vain sivustaseuraaja. Toinen syy on se, että kohtauksia on jätetty pois elokuvista, joka on todella häiritsevää. Elokuvatkin ovat hyviä. Kirjat vain kertovat enemmän, ja antavat vapaamman mielikuvituksen.
Toistaiseksi epäsäännöllisen säännöllisesti täällä käyvä, en vastaa poissaoloista.

Poissa Pipe

• Luihusten oma kasvatti
  • Vuotislainen
« Vastaus #187 : Heinäkuu 16, 2015, 17:33:03 »
tota tota.. itse tutustuin Pottereihin ihan alunperin koulussa kirjan muodossa (opettaja luki sitä meille ääneen..) luoja että kuulosti typerälle koko kirja... sen jälkeen aloin boikotoimaan koko Potteria ja ihmettelin ku kaikki hehkutti niin täysillä niitä... joo sit sain joku joulu kakkosleffan eli siis (salaisuuksien kammio) dvd.n joululahjaks olin sillai mitä vitsiä :O??? Onko tää joku vitsi?? Oikeesti ei enää p*skempaa lahjaa mulle keksitty (tai siis broidi sen anto lahjaks mut silti) -ajatuksella, ääneenhän sille mitään en siitä sanonu... hymyilin vaan ja sanoin et "no kiitti" se sit sielä jossakin nurkissa pyöri jonkin aikaa kunnes tuli se tylsä päivä jolloin teki niin hitsisti mieli katsoa jokin UUSI elokuva... ja kato kiva... mitään muutahan ei ollut kuin se Potter, no aattelin et kaippa sen ny sit kattoo ku kaikki sitä niin hehkuttaa (ja jooo jos nyt aatellaan leffoja ni kakkonenhan on AIKA huono Potter-elokuva).... ni joo sen leffan päätyttyä mä olin vähä niinkuin fani :'D.. eli sillai et se vähä riippuu kun tosiaan oon tutustunu leffojen kautta... Jotkut toimii paremmin kirjana, toiset taas leffana..

esim Feeniksin kilta toimii totaalisen loistavasti kirjana, mut leffa oli enemmän kuin pitkäveteinen (JA SE SIRIUKSEN KUOLEMA!! Olen vieläkin vihainen sille toteutukselle siinä......)

mut sit taas Kuoleman varjelukset oli todella pitkäveteinen kirja... meinasin hyppiä sivuja yli (enkä olis varmaa mitään menettänytkään vaikka olisin hyppinyt), mut sit taas leffana (okei jo alunperin ihmettelin et miten siitä saa ees tehtyä ne kaksi elokuvaa..) enemmän kuin toimiva.

Ah se Severuksen ja Lilyn kohtaus <333. TÄYDELLISET NÄYTTELIJÄT!! Juuri sellaiset kuin ne olin kuvitellut mielessäni (Lilylle kyl sellainen tulipunainen (violetinpunainen (värikoodeissa: light purple)) tukka, mut lapsella ehkä äärettömän vaikea toteuttaa ;D)

et nii kumpi on parempi... vähä vaikee sanoo.. :)
♥Yritän vain hymyillä, vaikka olen jo kuollut sisältä♥
♥♥Polseres vermelles - Polseres amunt!!♥♥

Poissa wollie

• Vuotislainen
« Vastaus #188 : Elokuu 16, 2015, 13:49:36 »
Olen lukenut kaikki Potterit kirjoina ennen elokuvia. Luin kirjat aikalailla niiden ilmestymistahtiin ja katsoin myös elokuvat niiden ilmestymistahtiin.

Ennen olisin vannonut tuhatkertaisesti ja sydänjuuriani myöten kirjojen nimiin. Toki edelleen kirjat ovat niitä ainoita ja oikeita Pottereita ja niissä on se oikea ja alkuperäinen juoni ja tieto. Nyt kuitenkin olen saanut etäisyyttä kirjoihin sekä elokuviin. Olen muutenkin nykyään aika laiska lukemaan kirjoja, oli kyse siis mistä kirjasta tahansa. Elokuva on helppo laittaa pyörimään koneelta tai katsoa televisiosta, ja samalla surffailla muualla netissä tai hieman viestitellä kavereiden kanssa whatsappissa. Toki myös on mukava ja helppo keskittyä vain elokuvaan ja sen tunnelmaan.

Edelleen elokuvia katsellessa tulee mieleen asioita, jotka eivät menneet samalla lailla kirjoissa. Enää se ei kuitenkaan häiritse niin paljoa. Kirjat on kirjoitettu hienosti, ja kirjoissa on paljon asioita, joita ei elokuvissa ole. Mainitaan esimerkiksi Sylky (tai siis S.Y.L.K.Y), Salaperäisyyksien osaston erilaiset huoneet, Kuolemanpäiväjuhlat, Riesu ja Dobbyn esiintyminen nelos- ja vitoskirjoissa. Ymmärrän sen, että kaikkea ei ole voinut kirjoista ottaa mukaan elokuviin. Olisi ollut kuitenkin parempi, jos kaikki kirjat olisivat olleet valmiina ennen elokuvien tekoa. Näin tekijät olisivat nähneet ja saaneet tietää, että mitkä asiat esim. ekasta kirjasta on otettava mukaan, vaikka se vaikuttaisikin itse kirjassa ihan mitättömältä asialta. Ymmärrän siis tekijöitäkin, koska varmasti Rowlingkaan ei ole jokaista juonenkäännettä ja yksityiskohtaa lyönyt lukkoon jo ennen ensimmäistä kirjaa. On myös muistettava, että kirjat ja elokuvat ovat ilmaisultaankin erilaisia. Kirjoissa voidaan huoneen tai hahmon ulkonäköä kuvata sivutolkulla, mutta elokuvassa tämä voidaan hoitaa vaikka yhdellä lyhyellä kuvalla. Elokuvissa ei myöskään kuulla tai lueta henkilöiden ajatuksia, joten asiat pitää puhua ääneen tai sitten ne vain tapahtuvat. Elokuva tarvitsee kerronnallisen ja tekstillisen vaikuttavuuden sijaan tai lisäksi jotain muutakin, kuten upeita lavastuksia ja näyttäviä kohtauksia.

Valitsen mieluisammaksi kuitenkin ja edelleen kirjat. Ne ovat se alkuperäinen tieto Potter-maailmasta ja niissä on se alkuperäinen juoni. Elokuvissa näkemys on käsikirjoittajien, ohjaajien, kuvaajien, puvustajien, maskeeraajien, näyttelijöiden.... siis elokuvien tekijöiden. Pidän kirjoista, sillä ne myös ovat ne, jotka luin ensin ja joiden perusteella olen tutustunut Potteriin.
Vihollisista viimeisenä kukistetaan kuolema

Poissa silverslytherin

• Vuotislainen
« Vastaus #189 : Elokuu 31, 2015, 19:42:01 »
Kirjat ehdottomasti, vaikka on niitä leffojaki kiva kattoo. Ite oon silti enemmä kirja-ihminen koska tykkään käyttää omaa mielikuvistusta siinä miltä ne hahmot, paikat yms näyttää.

Poissa Jigtrix

• Vuotislainen
  • ~ Maasta se sienikin ponnistaa ~
« Vastaus #190 : Joulukuu 26, 2015, 21:53:22 »
Vanhaa keskustelua herättelen.

Olen itse katsellut kaikki Potter-leffat ennen kuin koskin yhteenkään kirjaan :D Olen itse asiassa vasta alkanut lukemaan näitä kirjoja. En silti koe itseäni mitenkään huonommaksi faniksi, en vain ole lukuihmisiä ja sen vuoksi en ole aikaisemmin "viitsinyt" lukea kirjoja.

Pienenä en jaksanut edes katsoa yhtäkään Potter-leffaa loppuun asti. Myöhemmin sitten aloin katsomaan niitä enemmän ja jäin koukkuun :D Elokuvat tulikin kulutettua kymmeniä kertoja läpi. Vasta sitten ajattelin, että pakkohan tässä on ne kirjatkin lukea, niissä on kuitenkin se ihka oikea ja alkuperäinen tarina ja olen sentään jo leffoihin aivan hurahtanut :D

Elokuvien ansiosta tiesin jo perusidean ja tärkeimmät hahmot sekä heidän taustojaan, joten lukiessani pääsin keskittymään täysillä uusiin yksityiskohtiin ja juonenkäänteisiin. Minulla oli jo leffojen perusteella mielikuva hahmoista. Joidenkin kohdalla elokuvahahmon ulkonäkö pysyi, joidenkin kohdalla hahmon ulkonäkö muuttui sellaiseksi kuin sen kirjan perusteella kuvittelin. Luettuani huomasin kuinka paljon enemmän kirjat antavat kuin elokuvat ja miten jotkin asiat olivat ihan eri tavalla toteutettu leffoissa kuin kirjoissa. Se ei kuitenkaan haittaa minua yhtään. Elokuvat ovat yhä lempielokuviani ja kirjat tulevat todennäköisesti olemaan lempikirjojani. Eihän parin tunnin leffaan millään saa mahtumaan niitä kaikkia hienoja yksityiskohtia mitä kirjassa on. Tämän huomioon ottaen, elokuvat on mielestäni toteutettu hyvin. Minua ei myöskään häiritse se, että joitakin asioita on muunneltu.

En henkilökohtaisesti osaa päättää kummat ovat parempia, kirjat vai leffat. Kirjat tietenkin sisältävät sen aidon ja alkuperäisen tarinan, mutta leffat olen katsonut ensin ja niiden ansiosta Pottereihin hurahdin.

Meni kyllä nyt vähän aiheen vierestäkin, älkää tuomitko :D
"Ja silloin hän tervehti Kuolemaa kuin vanhaa ystävää ja lähti kernaasti tämän mukaan, ja he poistuivat tasavertaisina tästä elämästä."

- Siuntio Silosäkeen tarinat

Poissa MariKok

• Vuotislainen
« Vastaus #191 : Joulukuu 29, 2015, 09:16:07 »
Kirjat olen lukenut kerran, mutta elokuvat nähnyt useampaankin otteeseen. Siltikin kyllä se on kirja, joka imaisee mukaansa aivan eri tavalla kuin leffa. Kirjat!

(Voisi olla mielenkiintoista lukea Potterit uudestaan nyt monen vuoden jälkeen...)

Poissa huuhuu

• Vuotislainen
« Vastaus #192 : Joulukuu 30, 2015, 13:08:12 »
Kirjat ehdottomasti.
Lapsena tutustuin Pottereihin. Aloin lukemaan Viisasten kiveä ala-asteella, mutta en muista luinko edes ikinä sitä loppuun saakka. Olin ala-asteella tosi laiska lukemaan kirjoja. Sarjakuvat oli huippuja! Muistan kuinka äitini osti minulle ja veljelleni Viisasten kivi -elokuvan. Lapsena pidin paljon siitä elokuvasta ja myös pelkäsin. Myöhemmin tuli myös katseltua Salaisuuksien kammio ja Azkabanin vanki. Yritin myös välissä aloittaa uudestaan Potterien lukemisen mutta sekin jäi aika nopeasti koska en jaksanut lukea.

Paljon myöhemmin kun Feeniksin kilta leffa tuli dvd:lle katseltiin veljeni kanssa Liekehtivä pikari ja FK peräkanaa. Sitten oli pakko myös katsoa 3 ensimmäistä koska siitä oli monta vuotta aikaa kun ne viimeksi olin katsonut, enkä muistanut niistä mitään. Sen jälkeen minä päätin lainata kaveriltani kaikki Potter kirjat ja lukea ne. Sen jälkeen rakastuin kirjoihin ja luin kaikki kirjat heti putkeen. Luen kirjat yleensä kerran tai kaks vuodessa.

Tykkään sen takia enemmän kirjoista koska niissä on paljon enemmän yksityiskohtia. Vaikka tyyliin nyt että vuotavassa noidankattilassa on tiskaaja ja ym. Tällaisia turhan päiväisiä pikku tietopilkkuja.

Elokuvat ovat ihan ok. On tullut nähtyä jo niin monta kertaa, että vähän kyllästyttää jo elokuvat.

Poissa Chandler Bing

• Pleikkarin pelaaja
  • Vuotislainen
  • DRACO MALFOY!!! ♥♥♥
    • ♥ Harry Potter ♥
« Vastaus #193 : Maaliskuu 27, 2016, 20:55:40 »
Tutustuin Pottereihin elokuvien kautta ja olin aluksi enemmän niiden fani. En ole koskaan ollut mikään lukutoukka, joten kirjat eivät silloin niin paljon kiinnostaneet.

Nykyisin olen sitä mieltä, että totta kai kirjat ovat parempia. Ilman niitä kirjoja ei olisi elokuvia. Kirjat sisältävät niin paljon enemmän, niissä saa mennä Harryn ajatuksien sisälle ja ajatella asioita Harryn näkökulmasta. Ärsyttää kun elokuvista on jätetty niin paljon hyviä kohtauksia pois! Hyvinä esimerkkeinä s.y.l.k.y, Barty Crouch Jr:än tarinan kertominen ja Voldemortin menneisyys. Liekehtivään pikariin oltiin lisätty ihan liikaa draamaa siihen lohikäärme kohtaukseen, sen olisi voinut ihan hyvin korvata jollain kirjan kohtauksella. Kirjoissa saa myös kuvitella itse ne hahmot ja paikat omanlaisiksi kuvausten perusteella.

Ovat elokuvatkin tietysti mahtavia, mutta kirjat on minun vastaus.
"Never. I'll never turn to the Dark Side. You've failed, your highness. I am a Jedi, like my father before me." - Luke Skywalker