Kirjoittaja Aihe: Kirja vai elokuva? (vol 2)  (Luettu 63549 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Jessie

• Sanomaton
  • *
  • Sukupuoli: Noita
  • Tupa: Rohkelikko
Kirja vai elokuva? (vol 2)
« : Toukokuu 10, 2007, 15:35:36 »
Harry Potterit  eivät enää ole pelkästään kirjasarja, vaan ne ovat ilmestyneet myös elokuvaksi. Toiset pitävät enemmän kirjoista toiset elokuvista.

Mariapaige:
Kirjat ovat Rowlingin tekemiä, elokuvat tulkintoja.

Monet Potter-faneista ovat hypänneet mukaan vasta elokuvien ilmestyttyä, pitävätkö he silloin automaattisesti elokuvia parempina?
Mitä mieltä sinä olet, onko kirjat ainoita oikeita- Miksi? Mikä tekee kirjoista parempi ja toisaalta mikä elokuvista? Voiko vertailua edes tehdä?

Tässä vielä muutama lainaus luomaan keskustelua:

Elokuvissa taas on jätetty tärkeitä kohtauksia poies, mikä harmittaa hirmuisesti. Mutta kuitenkin niihin on saatu luotua erittäin lämmin ja kiehtova tunnelta. Elokuvien musiikki on jotain niin mahtavaa! Lisäksi roolivalinnat ovat osuneet nappiin, ja tämä tekee elokuvista vieläkin mielettävämmän katsella.

Puhumattakaan siitä, miten elokuvat tuhoavat mielikuvituksen. Tarkoitan siis sitä, että kirjaa lukiessaan saa itse kuvitella, miltä kaikki paikat ja henkilöt näyttävät, mutta elokuvissa kaikki on valmiina.

Vanha topic löytyy täältä. Muistetaan taas, kunnon perustelut!
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 10, 2007, 20:52:41 kirjoittanut Jessie »
♥ Pottereita vuodesta 1999 ♥
“Dumbledore's man through and through, aren't you Potter?"
"Yeah I am," said Harry. "Glad we straightened that out.”

vaula

• Ankeuttaja
Vs: Kirja vai elokuva? (vol 2)
« Vastaus #1 : Toukokuu 16, 2007, 15:01:46 »
Kirja.

Kirjoista tykkään enemmän (ilmeisesti kävi jo selväksi C:), koska kirjoissa saa kuvitella itse eri kohtauksia, paikkoja, henkilöitä jne. Ja elokuvissa jätetään joitain (tärkeitä?) kohtauksia pois, mikä ärsyttää. Mutta kyllä leffatkin haluan nähdä, mutta kirjoista tykkään enemmän.

edit // HA! Eka :>

Poissa kirja

• Error 404: User not found
  • Vuotislainen
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #2 : Toukokuu 22, 2007, 15:29:16 »
Nimimerkkini puhukoot puolestaan.

Selvästikin kirja.

Kirjoissa voi kuvitella kaiken ja eläytyä sinne, elokuvissa täytyy vain katsoa. Kirjat ovat Rowlingin tekemiä, mutta elokuvat eivät tietenkään ole. Kirjat tulevat myös nopeammin ja sen lukemisessa voi kestää kauan, voi pitää itseään jännityksessä. Elokuvista on taas jätetty joitain kohtauksia poiskin, mutta kirjoissa ovat kaikki kohtaukset. Kirjat jättävät miettimistä ja niissä saa kuvitella. Kirjoja voi lukea missä, miten ja milloin vaan.

Kirja on paras!

~kirja
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 31, 2007, 12:08:24 kirjoittanut kirja »
Jos lisäät tietoosi tilastoja, ihmiset uskovat sinua paremmin. Jo 96 %:ssa tapauksista!

jannal

• Ankeuttaja
« Vastaus #3 : Toukokuu 22, 2007, 16:05:29 »
Mun on aika vaikee sanoo.

Kirjassa hyvää on se, että voi kuvitella päässänsä, minkä näköinen paikka on jnejne. Ja kirjoissa kerrotaan kaikki tarkemmin, monia kohtia mitä elokuvassa ei ole.
Mun kohdalla huonoa on se, että useimmiten kun luen ajattelen jotain muuta. :D Tosin Potterit on sen verran kiinnostavia, että oon kyllä ihan eläytyny. Mutta aika monta kirjaa on tullu luettua, ja oon huomannu sen jälkeen, että en tiedä mitä niis on tapahtunu. : D

Ainakin Potter- elokuvissa on hyvää se, että koko kirjan juoni on saatu tiivistettyä alle kolmen tunnin elokuvaksi. Näyttelijät on aivan ihania, ja on vaan niin hienoa nähdä se koko taikamaailma oikeana kuvana ja hahmot liikkuvina.

En osaa päättää kumpi on parempi, rakastan kumpiakin. <:

Mäyrä

• Ankeuttaja
« Vastaus #4 : Toukokuu 22, 2007, 17:16:31 »
Ehdottomasti kirja. Muutama vuosi takaperin en voinut sietää koko HP-buumia, tai kirjoja yleensäkkään, liian paksuja opuksia kun olivat. Vain elokuvat olin tuijottanut kymmeniä kertoja lävitse. Mutta kun viime keväänä sitten tartuin ensimmäiseen kirjaani(5), olen ymmärtänyt miksi ihmiset tohisevat kirjoista paljon enemmän kuin elokuvista.
 Ensinnäkin, vaikka olenkin aina pitänyt sekä kirjoista, että elokuvista, HP on yksi sellainen sarja joka on mukavampi pienillä tauoilla. Elokuvat katsotaan aina putkeen kokonaan, luonnollisesti, mutta kirjoja lukiessa on mukava pitää pieniä taukoja, ja kasata ajatuksia tarinasta. Muutenkin, yksi osa kun sisältää kokonaisen vuoden, on hyvä sen etenemiselle antaa pieniä hengähdystaukoja.
 Ja tietenkin kirjoja lukiessa oma mielikuvitus pääsee paljon voimakkaammin valloilleen. Voi kuvitella, kuten jo tuossa ylempänä sanottiin, lähes kaiken omalla tavallaan. Voi aivan itse päättää miltä kalmahanaukio, tai tarvehuoneen AK:n harjoitustila näyttää. Voi aivan itse miettiä minkä näköinen Tonks on, tai miten kuudennen kirjan viimeiset tapahtumat käyvät. Miten kärsivältä Dumbledore näyttää nojatessaan tähtitornin seinään.
 Tietysti myös elokuvien pätkiminen ottaa joissain tilanteissa päähän, jos on juuri jotain tiettyä kohtausta odottanut joltain elokuvalta. Myös hahmojen ulkonäkö on joissain tapauksissa melkoinen 'Hä?'
 Joten kirjat, se on vastaukseni.

Poissa Anck Su Namun

• Vuotislainen
« Vastaus #5 : Toukokuu 28, 2007, 13:49:40 »
Kirja, tietenkin.

Kirjojen maailma on paljon monipuolisempi. On kivaa kun saa itse kuvitella tapahtumat. Tosin nuorille katsojille on ehkä helpompi ymmärtää elokuvaa, sillä kaikki lapsia ei välttämättä kiinnosta lukea kirjoja ja ajatella tapahtumia itse, kun elokuvassa ne tarjotaan suoraan, eikä tarvitse miettiä miltä asiat näyttävät.

Kija on kuitenkin aivan ehdottomasti parempi.
カダージュ

Drucella

• Ankeuttaja
« Vastaus #6 : Toukokuu 28, 2007, 14:05:15 »
Kirja!

Itse aloin lukea Pottereita nähtyäni ensimmäisen elokuvan, mutta kirjat ovat paljon parempia. Minä inhoan niitä elokuvia!

Raivostuin viimeistään silloin, kun näin Azkabanin vangin elokuvaversion. Vaikka ohjaajan täytyy tulkita ja valita kirjasta tärkeimmät kohdat, niin ei minusta loppua saisi muuttaa niinkään paljon. Yritin tässä juuri viimeviikolla katsoa Liekehtivän pikarin, mutten pystynyt katsomaan loppuun kun se oli niin sontaa. Elokuvista on poistettu kohtia, mutta silti on aikaa jollekkin kamalalle laululle!
Ja oikeastaan, en pidä elokuvien päänäyttelijöistäkään. Kirjat ovat ne paremmat. Paljon paremmat.
Menikö tämä nyt liikaa elokuvien haukkumisen puolelle?

Tiina

• Ankeuttaja
« Vastaus #7 : Toukokuu 28, 2007, 18:33:12 »
Ehdottomasti kirjat.
Mulla Potter-innostus iski päälle, kun oli jo ilmestynyt kaksi ekaa leffaa. Silloin vielä ärsytti koko Potter-hössötys, mutta kun sain ekan kirjan aloitettua niin jäin koukkuun. Luin siis ensin siihen mennessä ilmestyneet kirjat, ja katsoin nuo leffat vasta sitten). Kun aloin lukemaan, tiesin, miltä mm. Harry näyttää leffoissa, joten se vaikutti aivan varmasti paljolti siihen, millaisen mielikuvan hänestä mielessäni loin. Sehän tuli hyvin pitkälti elokuva-Harryn pohjalta.

Vaikka elokuvia ja kirjoja on kuinka kiva vertailla ja hakea niistä eroja, olen aina ajatellut molemmat aivan omina juttuinaan. Siksi en pety näkemääni koskaan. Elokuvahan on vain ohjaajan näkemys, mikä ei ikinä voi olla täysin vastaava kuin alkuperäinen kirjailijan tulkinta. Kyllähän jotkut asiat/eroavaisuudet väkisinkin häiritsee, mutta kuten sanoin, itse en ole koskaan pettynyt vielä noihin elokuviin. Niissä on niin upea se tunnelma, ja se maailma. Pakko niistä on jättää jotain poiskin, myös niitä tärkeitä / tärkeiltä tuntuvia asioita, jotta lopputulokseksi saadaan toimiva ja hyvä kokonaisuus :)

Poissa Tuulikeiju

• Vuotislainen
« Vastaus #8 : Kesäkuu 03, 2007, 17:50:25 »
Siis mitä ihmettä, totta kai kirja. Ei minulla sinänsä mitään elokuvia vastaan ole, mutta kirjat ovat aina kirjoja. Oma mieli saa luoda siitä maailmasta sellaisen kuin haluaa ja hahmoista saa tehdä sennäköisiä kun tykkää. Se joka katsoo pelkästään Potter-elokuvia ja sanoo olevansa fani on mielestäni ennemminkin Potter-elokuvien fani kuin the real true Potter-fani, joka on lukenut kaikki kirjat kannesta kanteen. Mutta jos elokuvien kautta innostuu kirjoihin, niin ei siinä mitään väärää ole, päinvastoin. Silloin ei vain jää varaa mielikuvitukselle ja se on mielestäni ainakin se yksi kova juttu, minkä takia kirjoista enemmän tykkää. Minä esimerkiksi kuvittelin Hagridin aina isoksi, keltaiseksi nalleksi, jolla oli iso vihreä nahkatakki ja tummanruskea, iso hiuspehko. Sellaiset pienet, mustat pallot sillä oli silminään. Ei se sinänsä eronnut paljon elokuvien tyypistä (, mitä tämä nyt ei ole nallekarhu), mutta itse pidän enemmän tuosta minun nallestani.

Itse innostuin Potteriin ihan sen ensimmäisen osan suomentamisen aikoihin. Ensin kansikuva näytti tylsältä ja se jäi hetkeksi kaappiin pölyttymään, mutta kun sen lopulta luin, vei se kokonaan mukanaan. Kirjojen kautta minulla on myös kiinnostusta elokuviin, mutta ne katson ennemmin mielenkiinnon kannalta nähdäkseni, miten mitkäkin kohdat on toteutettu ja mitä on taas jätetty pois. Tästäkin taas sellainen omakohtainen esimerkki, kun minä ja veljeni ostimme LP -elokuvan niin koko elokuva meni huomaamatta sen pohtimiseen, miten Hermionella on väärän värinen mekko ja tuo näyttää tyhmemmältä kuin kirjassa.
It's easier not to do things than left them undone.

Poissa Lansu

• Vuotislainen
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #9 : Kesäkuu 05, 2007, 14:13:43 »
Kirjat, tietenkin.

Niinkuin vaula sanoikin, kirjassa saa kuvitella tilanteen sellaisessa ympäristössä kuin itse haluaa. Ja elokuvista on jätetty kohtauksiakin pois, yäär.

Mutta elokuvissa taas se puol, että kuvittelee henkilöt sellaisina, taisiis elokuva auttaa ajattelemaan sen niin. Ymmärrättekö? :'D

Poissa Tibby

• kotitonttu
  • Vuotislainen
  • Can I have a look at Uranus too, Lavender?
    • LiveJournalini
« Vastaus #10 : Kesäkuu 09, 2007, 16:03:56 »
Itse taas pyrin lukemaan kirjan ennen elokuvan katsomista (tämä pätee muussakin kuin Potskuissa). Toki Potterit on jo moneen otteeseen luettu (Melkein 80. :D), mutta aion kuitenkin lukea FK:n vielä ennen kuin menen katsomaan sen leffaan. Kirjat ovat paljon parempia kuin elokuvat. Toki pidän elokuvistakin ihan suunnattomasti ja nykyään kyllä kirjoja lukiessani kuvittelen Danin, Emman ja Rupertin Kolmikkoon. Kirjat ovat paljon yksityiskohtaisempia, ja niihin on mielestäni parempi uppoutua, kuin katsoa elokuvaa. Kirjan lukeminen kestää myös kauemmin, kuin muutaman tunnin elokuva.

Kirjat antavat faneille paljon enemmän kuin elokuvat, vaikka ei minulla siis mitään leffoja vastaan ole. :) HP kirjat ja elokuvat ovat intohimoni, mutta kirjat vievät kumminkin voiton. <3
"There's no need to call me sir, Professor"

Poissa Briette

• Vuotislainen
« Vastaus #11 : Kesäkuu 10, 2007, 16:29:36 »
Kirja. Siinä saa kuvitella kaiken juuri niinkuin haluaa ja asiat on selitetty tarkemmin. Pidän yksityiskohdista. Kirja myös kestää pidempään kuin elokuva, ainakin niinkuin yleensä. Kirjaa voit lukea kaikessa rauhassa, ja jos haluat, voit soittaa lempi musiikkiasi ja lojua vaan jossain sängyllä nyyhkyttämässä kun tapahtuu jotain traagista.
Juoni on myös kirjassa paljon rönsyilevämpi, jolloin joutuu välillä vähän miettimäänkin. Elokuvissa se juoni taas on yksinkertaistettu, ajan takia, yllätys yllätys.

Mulla on sama kuin Emparrotilla, olen elokuvat nähnyt, mutta silti henkilöt ovat eri näköisiä mielessäni. Lähimpänä omaa näkemystäni oli Viisasten kivessä ja Salaisuuksien kammiossa näytellyt Dumbledore. En tosin ymmärrä, että miksi minulla sitten on näin, koska olen nähnyt Viisasten kiven ennen kuin luin sen kirjana. Olisi voinut kuvitella, että silloin varsinkin ne olisivat olleen saman näköisiä.
i only show you what i want you to see

Fleurosa

• Ankeuttaja
« Vastaus #12 : Kesäkuu 11, 2007, 22:00:26 »
Aluksi luin ensimmäisen kirjan monta vuotta sitten ja en silloinkaan oikein innostunut koko Potterista, joten en lukenut kirjaa edes loppuun. Kuitenkin ensimmäisen elokuvan Harry Potter ja Viisasten kivi ilmestyttyä ja katsottuani sen, innoistuin hirmuisesti. En kuitenkaan innostunut lukemaan ensimmäistä kirjaa. Toisen elokuva ilmestyttyä riensin katsomaan senkin. Eli tästä voisi todeta sen että innostuin elovista enemmän kuin kirjoista. Kolmannenkin elokuvan menin katsomaan melkeinpä heti ensi-iltaan. Tämän katsottuani innostuin kirjoistakin. Luin ensimmäisenä Azkabanin vangin sillä tämän olin katsonut viimeksi. Sitten siirryin Salaisuuksien kammioon ja liekehtivään pikariin, jonka jälkeen Feeniksin kiltaan jne. sitä mukaan kun kirjoja ja elokuvia ilmestyi.

Nyt kuitenkin huomasin etten ole lukenut edes ensimmäistä kirjaa ollenkaan. Joten päätin aloittaa nytten kesäloman aikana lukemaan kaikki kirjat uudestaan alusta, odottaen tietysti seitsemännettä kirjaa silmällä pitäen. Huomasin lukiessani että tosiaankin ensimmäisestä elokuvasta on jätetty pois kohtia, joita en tiennyt ensimmäisen osan edes oikeasti sisältävän. Yksi mieleen tuleva on se, kun Harry seurasi luudallaan kalkarosta kiellettyyn metsään ja sekä se kun Hagridin lohikäärme Norbet vietiin Ronin veljen ystävien avulla Charlien luokse Romaniaan. En ole vielä lukenut loppuun asti vk:ta mutta odotan että luvassa on vieläkin yllätyksiä joita en tiennyt edes olevan.

Siis, en tiedä että kumpi on parempi, kirja vai elokuva? Toisaalta elokuvat herätti minussa sen mielenkiinnon esiin jonka jälkeen siirryin kirjoihin. Mutta samallahan siinä meni se oma mielikuvitus minkälaisia tai näköisiä Harry ja kumppanit olisivat minun silmissäni, sillä aina lukiessani mieleen tulee Harry mainittaessa Daniel Radcliffe, mainittaessa Hermione Emma Watson. Sekä tietenkin tylypahkasta puhuttaessa se vanha tuttu linna minkä jo ensimmäisessä elokuvassa näin. Joten voisin todeta että tässä tapauksessa molemmat ovat yhtä jännittäviä, mielenkiintoisia sekä tunteita herättäviä. Jos nauran jossain kohti kirjaa, nauran varmasti myös elokuvassakin samassa kohti, jos se kohta elokuvaan pääsee. Sama toisinpäin.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 17, 2007, 23:37:03 kirjoittanut Fleurosa »

Poissa pöllö

• <3 pulu
  • Vuotislainen
« Vastaus #13 : Kesäkuu 17, 2007, 16:16:51 »
Minusta nämä kaksi ovat omissa kategorioissaan ja niitä on hyvin hankala vertailla. Kirjan hyviä puolia ovat todellakin se että niissä maailman saa luoda millaiseksi haluaa ja sitä eivät rajoita elokuvat saatikka sitten jästimäinen käsitys asioista. Omassa päässä kaikki on mahdollista. Kirjojen lukeminen on tietysti kovempaa ja hitaampaa hommaa kuin elokuvan katseleminen, mutta kirjan ahmiminen joka sekunti ja se surullinen tunne kun se on pakko yöllä jättää kesken koska untakin on saatava... se on ihana tunne.

Elokuvat toisaalta luovat minulle sitä tunnelmaa. Ne luovat jotenkin sitä maisemaa ja tekevät esimerkiksi Tylypahkasta jotenkin konkreettisemman paikan. Myös musiikki on kolahtanut minuun niin syvästi että sitä kuunnellessa näkee kirjan tapahtumat elävästi yhdistettynä elokuvan maailmaan. Minusta nämä kaksi kulkevat käsi kädessä. Mariapaigen sanoin elokuvat ovat tulkintoja. Ne eivät yritäkään olla jonkun päästä ja ajatuksista tehtyjä kirjoja vaan tulkintoja ja mukaelmia. Niitä ei todellakaan voi verrata toisiinsa.
syön sun pään.

Rozelius

• Ankeuttaja
« Vastaus #14 : Kesäkuu 17, 2007, 19:06:23 »
Kyllä minä pidän kirjoista enemmän. En tiedä miksi, mutta niin se vain on. Ehkä siksi, että ajattelen "kunnioittavani" Joanne Rowlingia lukemalla kirjoja ja pitävän niistä enemmän kuin leffoista. Leffatkin haluan aina heti nähdä, mutta kirjoja odotan aina enemmän. :)

Poissa Posityyhtynen

• Nokankopauttaja
  • Vuotislainen
« Vastaus #15 : Kesäkuu 20, 2007, 12:57:08 »
Kirja, ilman muuta.

Kirja on alkuperäinen, elokuva alkuperän kopio. Kirjoissa saa käyttää omaa mielikuvaa miltä paikat, henkilöt ym. näyttävät. Elokuvaan ne on suunniteltu suunnittelijoiden mielikuvista, jotka eivät välttämättä vastaa omia. Kirjoista ei pätkitä kohtauksia pois, jottei siitä tulisi liian pitkä. Mitä pidempi kirja, sitä parempi.
Toki elokuvat ovat hyviä, mutta sitä voi minusta vain verrata toisiin elokuviin, koska kirja ja elokuva on kaksi täysin eri asiaa =)
♥ When you are feeling sad, read Harry Potters and you'll be happy again, with chocolate you'll be superhappy Ü
(PS. Twilight is also good alternative)

Bruise Pristine

• Ankeuttaja
« Vastaus #16 : Kesäkuu 21, 2007, 12:24:58 »
Kirjat ehdottomasti ! En pidä siitä, että elokuvissa on muunneltu asioita (varsinkin LK:ssa) ja se häiritsee. Kirja on alkuperäinen teos, ja on muuten pakko mainita, että englannin kielisenä Potterit ovat vielä parempia kuin suomennettuina. Siinä on enemmän Rowlingin taituruutta esillä, kuin suomennoksissa, vaikka Jaana Kaparia parempaa suomentajaa Pottereille en olisi voinut kuvitellakkaan. Kirjoissa on mukavaa kuvitella hahmot, paikat jne. itse. Elokuvissa hämmennyin mm. Lupinin kohdalla. Eihän se näyttänyt kirjojen Lupinilta yhtään. Myös Lockhart oli omituinen, miten joku voisi sanoa elokuva-Lockhartia komeaksi? Joten todellakin kirjat.

dumppaa

• Ankeuttaja
« Vastaus #17 : Kesäkuu 24, 2007, 11:26:26 »
Kirjoista pidän ehdottomasti enemmän. Tosiaan, kirjoja lukiessaan saa itse päättää miltä joku hahmo näyttää, tai minkälainen ympäristö on. Olen muutamia kertoja elokuvia katsoessani pettynyt hahmojen ulkonäköön, mutta sehän onkin vain jonkun/joidenkin näkemys asiasta. Täytyy silti myöntää, että hätkähdyttävän moni elokuvan hahmo on vastannut omaa mielikuvaani. Elokuvissa on myös se puoli, että valitettavan paljon hyviä kohtauksia joudutaan jättämään pois. Kyllä minä ainakin katselisin ihan mielelläni 10 tuntista Potter-elokuvaa! ;) Vaikka kirjat vievätkin ylivoimaisesti voiton, odotan pian ilmestyvää uutta HP-elokuvaa innolla!

Phoebe

• Ankeuttaja
« Vastaus #18 : Kesäkuu 29, 2007, 12:02:38 »
Kirjat ovat paljon parempia.
Mm. juuri sen takia, koska elokuvissa on jätetty joitain kohtia pois. Ihan ymmärrettävää, muutenhan niistä elokuvista tulisi ihan ylipitkiä. Joitain kohtia on myös tehty erilaisiksi kuin kirjoissa.
Kun lukee kirjaa, saa itse kuvitella minkä näköisiä hahmot ja paikat ovat. Huomaan että olen kuvitellut lähes kaikki hahmot ihan erilaisiksi kuin elokuvassa. Kirjoissa on myös kuvailtu asioita paljon enemmän, ja niistä saa sen mielikuvan.
Elokuvatkin on hyviä, tosin Liekehtivä Pikari oli mielestäni aika outo. Tai jotenkin. Ihan hyvä se kuitenkin oli.

`FeeniksinKiltaFani`

• Ankeuttaja
« Vastaus #19 : Heinäkuu 01, 2007, 13:24:33 »
Kirjan sanon minäkin.

Juuri siksi, että elokuvassa jotkut asiat hieman muuttuvat ja se vähän ärsyttää. Mutta, minkäs sille mahtaa...
Olen aina pitänyt pitkistä kirjoista, Feeniksin kilta on ihanan pitkä. <3 Jaksan lukea sen monta kertaa kyllästymättä koska se on niin hyvä, asiat kuvaillaan siinä niin elävästi ja tarina tempaa väkisinkin mukaansa. =)

the reason

• Ankeuttaja
« Vastaus #20 : Heinäkuu 03, 2007, 20:15:02 »
Tietysti kirjat, mutta onhan Elokuvatkin ihan kivoja. se vaan ärsyttää niissä, että
niistä on poistettu niin paljon kohtauksia, ja kaikki tapahtuu niin nopeesti.
esim. kun Harry ja muut on just lähteny kouluun niin onkin jo kohta joulu jne.
Jos elokuvat olisi edes vähän pitempiä (minä ainakin jaksaisin kattoo!!)
pienenä mietin kun olin lukenut viisasten kiven (ja se oli musta niin valtavan pitkä kirja)
niin ihmettelin miten sen elokuvan ehtii kattoon päivässä, kunnes mulle selvisi, ettei siinä ollut läheskään joka kohtausta ja jokaista vuorosanaa.

Poissa Pau

• Hirnyrkki
« Vastaus #21 : Heinäkuu 04, 2007, 01:25:21 »
Ehdottomasti kirjat.
Kirjat ovat alkuperäisiä J.K Rowlingin tuotoksia, ja voin vain ihailla hänen mielikuvitustaan. Kirjoissa on kuvailtu asiat mahtavasti ja ihanaa kun saa itse luoda sen maailman omaan päähän (kuitenkin elokuvat muuttaneet jonkinverran omia mielikuvia..) Kirjoissa myös kerrotaan kaikki asiat tarkasti, ja niistä löytyy paljon kivoja pohtimisasioita.

Elokuvissa taas monet asiat joudutaan jättämään pois, joten niistä ei saa läheskään täydellistä kuvaa kirjasta. Se on tietenkin ymmärretävää, eihän elokuvasta voi tehdä mitään 10 tunnin mittaista. Mutta kuitenkin ymmärrätte todennäköisesti "pointtini". :D Elokuvissa ei myöskään tule siten esille kaikki Rowlingin mahtavat keksinnöt ja juonenkiemurat. ;>

Ja ilman kirjojahan nuita elokuvia ei edes olisi. ;>
Kusipäistä suloisin.
yhyy -> Pau

sinet

• Ankeuttaja
« Vastaus #22 : Heinäkuu 10, 2007, 14:15:49 »
Kirjoista on se fanitus lähtenyt, mutta ei se huono juttu ollut että niistä tehtiin elokuvia.

Kirja on ehdottomasti parempi. Kaikki pienet yksityiskohdat, Rowlingin vihjaukset tulevaan, juonikuviot, kytkökset ja ihmissuhteet tekevät kirjoista ihmeellisiä. Elokuvaan ei voida millään saada tätä kaikkea, ja niin kuin olemme jo huomanneet - monta merkittävää kohtaa on jätetty pois.

Elokuvat eivät todellakaan ole huono juttu. Itsellenikin selkeni paljon paremmin Tylypahka ja sen ympäristö leffojen myötä. Oli helpompi liikkua ympäristössä, kun tajusi kartan paremmin. Hahmot eivät onneksi ole kovin paljon muuttuneet mielikuvituksessani leffojen myötä.

Azaw X

• Ankeuttaja
« Vastaus #23 : Heinäkuu 17, 2007, 05:52:28 »
Kirjat on tottakai paljon paljon parempia mutta itse aloitin Harry Potter faniksi Viisasten Kivi leffan jälkeen ja pidän HP leffoista todella todella paljon siksi haluaisinkin aina ensin katsoa leffan ennen kirjaa mutta eipä se ole onnistunut ollenkaan joten jotkut leffan asiat ovat menneet pilalle koska ne eivät aina vastaa omaa mielikuvitustani mutta pidän silti kaikista leffoista todella paljon ja kirjat tulevat tietenkin aina olemaan niitäkin parempia. Onneksi ehdin katsoa edes yhden leffan ennen kirjojen lukemista koska muutenhan edes pääkolmikko ei vastaisi leffoissa mielikuvitustani ja en näin ollen pitäisi leffoista todennäköisesti niin paljon.

Mutta siis kirjat ovat paljon parempia mutta leffat ovat myös aivan mahtavia.

Poissa Kalke

• Lyhennetty painos
  • Vuotislainen
  • I told you so.
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #24 : Heinäkuu 17, 2007, 10:59:20 »
Kirja aivan ehdottomasti.

Kirjat ovat niitä aitoja ja alkuperäisiä, ja niiden pohjalata on ihanaa luoda omia mielikuvia ja kuvitelmia tapahtumista, henkilöistä ja paikoista. Elokuvissa on se huono puoli, että täytyy sopeutua toisten kuvitelmaan asioista, vaikka se menisikin ristiin kirjan kuvauksen kanssa. Kirjoista löytyvät ne ihanat yksityiskohdat ja hauskat pienet huomautukset, mitkä voidaan olla leikattu elokuvista pois. Elokuviin mahdutetaan vain se tärkein, kirjasta löytyy kaikki.

Ei sillä, kyllä elokuvatkin ovat oikein mukavia katseltavia, toisinaan elokuvien tekijöiden kuvittelema henkilöiden ulkonäkö käy yksiin omani kanssa, joilloin katselu on tuplasti hauskempaa.
Hauska niitä on katsella, liiallinen kirjan tapahtuminen muokkaaminen vain ärsyttää.
"A goal without a plan is just a wish."