Kirjoittaja Aihe: Soitatko mitään? Vol. 2  (Luettu 16836 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Datamarsu

• Ankeuttaja
Vs: Re: Soitatko mitään? Vol. 2
« Vastaus #50 : Elokuu 09, 2007, 22:14:03 »
Sitten menin yläasteelle, ja siellä alettiin soittamaan kitaraa. Soitettiin syksystä joulun yli, ja opin siinä sitten kaikki soinnut ja tuollaiset.

Anteeksi, mutta kitaristina pakko puuttua tähän.. Kaikki soinnut? Umm.. Sanoisin että karkeasti sointuja on useita satoja, en usko, että koulussa noinvain ne kaikki opitte (perusoinnut, eli nämä perinteisimmät ehkä?).. Itse soittanut kitaraa ~5 vuotta ja perusoinnut osaan ja erillisiä biisejä..

Jooeli (sähkö)kitaraa soittanu ~5 vuotta ja viimeset puol vuotta kans vähän perehtyny akustisee.. Kitarassa nyt eniten viehettää, että kun hevimiehiä on niin ainut 'oikea'soitin jolla on kivaa soittaa yksin (bassoa harkitsin ennen kitaraa ja rumpuja soitan aktiivisesti harrastusmielessä.. On kotona rummut, 4 kitaraa ja syntikka :P ) ja esim. akustinen on kiva jossain retkillä kun jaksaisi sitä opettella komppaamaan (:

Poissa Stairway

• käärmehammas
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Pottermore: StoneShadow3592
  • Tupa: Luihuinen
Vs: Soitatko mitään? Vol. 2
« Vastaus #51 : Elokuu 10, 2007, 12:32:23 »
pitipäs tännekkin vastata :)

Soitan akustista kitaraa ihan vain kotona, musiikkikirjastosta aion lainata opetusaineistoa, kunhan saan kirjastomaksut pois päiväjärjestyksestä :)
Vaari sanoi että minun pitäisi mennä oopettelemaan jollekkin hänen tutulleen päiväksi, että oppisin jonkun verran soittamaan opetuksessa. kitaratunteja en ota siksi, että ne maksavat niin paljon ja etä en tiedä, että riittäisikö aikani siihen.. kotona kyllä opin sitten jiokun verran..(koulussa opin alkeet kun olin seiskalla, mutta nyt lopetin musiikin, joten soitan siis enään vain kotona)

~maasu~
TÄTTÄDÄDÄÄ, TÄTTÄDÄDÄÄ!!!
All that glitters is gold.

maasu -> Stairway

Riki

• Ankeuttaja
« Vastaus #52 : Syyskuu 16, 2007, 16:02:46 »
Itse olen kiintynyt rumpuihin ja olemme kavereiden kanssa perustaneet bändin. Isäni opettaa rumpujen soittoa, ja tykkään rummuista, koska.. öö.. Jokin niissä viehättää. Iskä sanoi että voisin alkaa soittaa rumpuja. Ja rummut ovat niiiiiin kivat. En tiedä mikä siinä on niin niin kivaa. Ne nyt vain sattuvat olemaan suosikkisoittimeni. Ja voisin olla dj:kin. Hehee. No ehkei nyt sentään. Joka tapauksessa dj:n homma, ja rummut ovat juuri kivat! En ehkä ihan osaisi dj:n hommasta mitään, mutta kyllä senkin aikanaan oppii. Taidan silti soitella nyt vaan rumpuja.

Poissa Pöpi Profeetta

• Ennustelija
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • I see you...
« Vastaus #53 : Syyskuu 16, 2007, 16:17:19 »
No ajatuksena olisi aloittaa basson soitto, mutta en ole vielä löytänyt aikaa asialle. Kitaraa en todistetusti osa soittaa tai tule koskaan oppimaankaan ja pianon- tai syntikansoittoon eivät sormet sovellu. Rummutus ei sovellu tyypille, jonka vasen käsi on äärimmäisen epäitsenäinen, ja muut soittimet eivät ole koskaan kiinnostaneet.
"That is not dead which can eternal lie
And with strange aeons even death may die"

H. P. Lovecraft

Poissa Huhutar

• Reservi
  • *
  • Henkilö, jota ei tunnista ilman teekupposta
    • Livejournal
  • Pottermore: dustpatronus46
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #54 : Syyskuu 16, 2007, 16:22:31 »
Otin tänä vuonna kontrabasson rinnalle akustisen kitaran koulun kautta. Kitaratunnit ovat ryhmissä ja ryhmässä on lisäksi kolme ystävääni. Olen itse opetellut joskus jotain sointuja, mutta näppäillä en vielä osaa oikein ollenkaan. Miten mahdottomalta tuntuikaan osata näpätä oikeata kieltä, kun on tottunut kontrabasson neljään kieleen. Nyt alan hahmottaa jo niitä kieliä ja lihasmuisti alkaa toimia. Kumminkin tuntuu mahdottomalta vielä napata kolme ääntä yhtä aikaa. (olemmeko me basistit kenties yksin kertaisia?) Lisäksi on ollut vaikeaa oppia se näppäilytapa, että vuorotellen etu- ja keskisormella. Opettajamme aina sanoo, että "et sää kävelekään koko ajan yhdellä jalalla! Saat kyllä kinkata ton sisäpihan läpi takaisin kouluun kohta!" :'> Sitten on vielä se ongelma, että kun aina olen bassoa soittanut ja G on ylin kieli, niin jos pitää saada korkeampia ääniä, niin lähden kitarallakin kiipeämään g-kieltä ylös, vaikka esimerkiksi ääni d löytyisi jo h-kielen kolmannesta välistä. ^^ Mutta reenaamallahan näistäkin pääsee ja vasta kaksi tuntia on takana. ^^

Kumminkin kitara on vähän tuollainen "jos sitä nyt joskus jossain tarvisi"-kurssi. Kontrabasso se on mulle ehdottomasti tärkein soitin. :> Olen varmaan viime viestistä (vol 1 topic?) kehittynyt aika paljon useiden tekniikka- ja puhtauskriisien kautta. Viime kesän musiikkileirillä sain kohennettua tekniikkaani edellisestä, mutta vieläkin soitan aikamoisessa jännitystilassa. Nykyään vasen olkapääni pysyy alhaalla, vasen käteni näyttää ryhdikkäämmältä, enkä purista joustani niin paljon kun ennen. Mutta niitä ongelmia on vielä siltikin paljon. :>
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 16, 2007, 16:25:41 kirjoittanut Huhutar »

floora

• Ankeuttaja
« Vastaus #55 : Syyskuu 17, 2007, 21:08:04 »
En soita, mut yks mun kaveri soittaa pianoo, ja sit se aina välillä opettaa mua soittaa joitaki kappaleita. Ja sit opin siis soittamaa jotaiin kipaleita pianolla.
Se on aikas hyvä opettaa. ((:
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 28, 2009, 00:57:04 kirjoittanut Bonnie »

Poissa Helena T

• Keijukaismuori
  • Vuotislainen
  • Pottermore: AccioQuill137
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #56 : Syyskuu 17, 2007, 21:37:35 »
Alakoulun (siihen aikaan kansakoulun) opettajani höpötti vanhemmilleni siitä, että minun pitäisi alkaa soittaa pianoa hänen opastuksellaan. Höpötys tuotti tulosta ja soitinkin 4-5 vuotta opettajan johdolla. No, murrosiässä piti jostain saada päättää itse ja päätin lopettaa soiton opettelun. Pianon soittotaidosta on kuitenkin ollut iloa ja hyötyä myöhemmässä elämässä. Joten kiitos edesmenneelle opelleni sekä opetuksesta että harrastuksen pariin ohjaamisesta. Jossain vaiheessa kanttorin ura kiinnosti, mutta ei nuo soitto- ja laulutaidot ihan ammattitasolle olisi riittäneet.

Muuten, eikö kukaan ole soittanut koulussa nokkahuilua? Meillä päin sen soittoa kokeillaan useammassa koulussa.

Poissa Huhutar

• Reservi
  • *
  • Henkilö, jota ei tunnista ilman teekupposta
    • Livejournal
  • Pottermore: dustpatronus46
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #57 : Syyskuu 17, 2007, 22:06:25 »
Muuten, eikö kukaan ole soittanut koulussa nokkahuilua? Meillä päin sen soittoa kokeillaan useammassa koulussa.

Kyllähän sitä ala-asteella mekin väännettiin. Muistan kun luokkaan jaettiin jotain nuotteja, eikä oikein kukaan muu (paitse me harvat) tajunneet niistä yhtikäs mitään ja luokan ilkeät pojat puhkuivat intoa tehdä meidät kaikki kuuroiksi puhaltamalla hirveitä riitasointuja. Muistaakseni soitettiin näitä helpompia lastenlauluja. Ostakaa makkaraa, jaakko kultaa ja satu meni saunaan. Muistan, että normaalilla luokan opettajallammekaan ei oikein homma ollut hanskassa ja soittohetket päätettiin heittää nurkkaan ehkä vuoden kokeilun jälkeen. Ei hirveän hyviä muistoja niistä hetkistä. Kumminkin nyt musiikkilukiossa, kun käsittelimme keskiaikaa opettaja käski tuoda nokkahuilut kouluun ja siellä jotain joululauluja soiteltiin. Vähän kesti kaivella "taito" syvältä pääkopasta. Vieläkään en osaa oikein nokkahuilulla soittaa mitään muuta, kuin lasten lauluja korvakuulolta. Aina onnistun valitsemaan väärän sävellajin ja menee liian matalalle. (toivottavasti ymmärsitte mitä tarkoitan) ^^ :>

Poissa Nemorosa

• Vuotislainen
« Vastaus #58 : Syyskuu 18, 2007, 20:13:47 »
Kyllä. Ja erittäin suurella tarmolla. En muista millä luokalla se aloitettiin, mutta ihan siinä ensimmäisillä muistaakseni. Saatiin musiikintunneilla kotiläksyiksi aina harjoitella niitä kappaleita. Suurin osa luokkalaisista soitti nuotit kirjainten avulla, siis he opettelivat mikä nuottikirjain (C,D,E..) vastasi mitäkin ääntä ja kirjoitti ne nuottien päälle tai ne käytiin yhdessä läpi tunnilla. Minä nuottienlukutaitoisena en tietenkään niin tehnyt ja taisin olla yksi harvoista joka soitti ne kappaleet nuoteista.. Joulujuhlissa tietty sitten soitettiin oikein urakalla nokkahuilua niin että vanhemmilla meni varmaan hermot. Ja jokainen (paitsi ehkä ihan onnettomimmat tapaukset) sai(?) soittaa jonkun kappaleen alkusoiton ihan yksinään niissä juhlissa. Voi kun oli hienoa.. :) Muistan vieläkin että minä soitin "Ensimmäinen Joulu"-kappaleen alkusoiton, eli toisin sanoen muutaman viimeisen tahdin kyseisestä kappaleesta.. Juu, eli ei meidän musiikintunneille juuri muuta tehtykään kun uikutettiin sitä nokkahuilua. :)

musca

• Ankeuttaja
« Vastaus #59 : Syyskuu 18, 2007, 23:37:10 »
Ah, soitan kyllä! Musiikki on aina ollut minulle hyvin rakas harrastus. Olen laulanut koko pienen ikäni, tosin olen käynyt laulutunneilla vasta vuoden. Tunnit ovat olleet erittäin hyödyllisiä, ja eron entiseen huomaa. Äänialani on kasvanut, kun uskallan luottaa ääneeni enemmän kuin ennen. Olen myös esiintynyt laulamalla monia kertoja, sekä ala- ja yläasteella, musiikkiopiston jutuissa sekä nyt musiikkilukiossa.

Pääsoittimeni on viulu. Tämä on nyt kahdestoista vuosi musiikkiopistossa, ja sain perustason päästötodistuksen vuosi sitten keväällä. Nyt olisi tarkoitus harjoitella isoa I:stä varten. Olisin tyytyväinen, jos abivuonna saisin sen tehtyä viimeistään. :) Minua ärsyttää se, että olen niin laiska harjoittelemaan. Jos olisin pienempänä harjoitellut enemmän, tai jos harjoittelisin nyt enemmän, saattaisin olla ties kuinka hyvä. En  usko, että viulusta tulee ammattini. Soittamista en silti koskaan aio jättää.

Pianoakin olen monta vuotta jos soittanut ihan itseoppineesti. Tänä vuonna aloitin vapaan säestyksen tunnit koulussa. Piano on niin yleinen soitin, että sen paremmasta oppimisesta voi olla hyötyä myöhemmin. Eihän sitä koskaan tiedä, missä sitä tarvitsee.

Musiikki ammattina on yksi vaihtoehto. Uskoisin sen silloin painottuvan enemmän laulun puolelle. Tulevaisuus on kuitenkin vielä avoinna, en uskalla spekuloida liikaa, mitä teen isona. :)

akinnah

• Ankeuttaja
« Vastaus #60 : Syyskuu 20, 2007, 21:48:48 »
Onhan tässä tullut soitettua vaikka mitä :) Olen soittanut kymmenen vuotta selloa, suurimman osan ajasta Nurmijärven musiikkiopistossa. Joskus soittaminen on todella ärsyttävää ja kovan työn alla, eikä joskus jaksa ollenkaan. Kuinkakohan monta kertaa olen purskahtanut itkuun sellotunnilla ja montakohan kertaa opettajani on ärsyyntynyt minuun ja heittänyt ulos luokasta. En ole mikään unelmaoppilas, tiedän sen. 3/3 olisi tarkoitus suorittaa ensi keväänä. Hiukan jännittää... Olen soittanut orkesterissa, mutta lopetin ajanpuutteen vuoksi. En edes tykännyt koko orkasta. Olen enemmänkin yksinsoittelija. Mutta tällä hetkellä olen kvartetissa. Siitäkään en tykkää, mutta pakko siellä on käydä.

Poikkihuilua on tullut soitettua muutama vuosi. Huilulla en ole musaopistossa, vaan käyn musaopiston opettajalla tunneilla yksityisesti. Saisin ottaa huilun sivuaineeksi, mutten halua, koska en halua suorittaa mitään kurssitutkintoja ja nyt soittaminen on rennonpaa, kun voin jättää tunteja väliin ilman mitään suurempaa hulabaloota ja korvaustunteja. Tykkään huilun soittamisesta ja nyt olen myös puhallinorkesterissa. Puhallinorkesterin treenit ovat hauskoja, kun kappaleet ovat helppoja ja olemme parhaan kaverini kanssa siellä ainoat tytöt. Pojat ovat kauheita vitsiniekkoja ja nauramisesta ei tule loppua :)

Osaan soittaa myös (sähkö)bassoa, kitaraa ja pianoa. Bassoa soitin koko viime vuoden musatunneilla. Kukaan muu ei halunnut soittaa, ja koska isoveljeni on basisti, halusin kokeilla ja nyt rakastan basson soittamista :) Harmi vaan, kun tällä hetkellä musaryhmässäni on kaksi basistipoikaa, etten pääse soittamaan melkein koskaan :/ Kitarasta innostuin myös musiikkitunneilla. Sekin on hauskaa ja ajattelin ruveta kokeilemaan sähkökitaran soittamista. Meillä kun on kotona sellainen. Minulla on myös oma akustinen kitara, jota soitan nykyään harmillisen vähän. Pianoa olen harjoitellut omatoimisesti kotona. Melko helppoja nuotteja soittelen, mutta soitanpahan kuitenkin :)

Ajattelin pyrkiä ysin jälkeen Sibeliuslukioon. Minusta tuskin tulee soitonopettajaa, mutta lukion pääsee helpommalla, kun menee sinne. Voin jättää inhokkikouluaineitani pois ja korvata ne musiikilla :) Katsotaan tuleeko tästä mitään...

//Kesä 2010: Enpä tullut koskaan hakeneeksi Sibbeen, eikä musta _ikinä_ tule muusikkoa!
« Viimeksi muokattu: Elokuu 15, 2010, 22:20:12 kirjoittanut akinnah »

Poissa Vilena

• Hirnyrkki
« Vastaus #61 : Syyskuu 21, 2007, 20:59:25 »
Minua ärsyttää se, että olen niin laiska harjoittelemaan. Jos olisin pienempänä harjoitellut enemmän, tai jos harjoittelisin nyt enemmän, saattaisin olla ties kuinka hyvä.

Kuin suoraan minun suustani! Minäkin kun olen niin kovin laiska harjoittelemaan, en ole lähelläkään sitä tasoa, millä voisin olla jos vain olisin aina jaksanut harjoitella. Tämä alkoi "masentaa" minua siinä määrin, että kävin tänään sanomassa viulunsoiton opettajalleni lopettavani tunnit ainakin tältä vuodelta, ja tuskinpa niitä ensi vuonnakaan tulee otettua kun on yo-kirjoitukset ja muutkin. Mutta minulle tämä tuntuu tällä hetkellä oikealta päätökseltä, ei ole mitään järkeä jatkaa vain tavan vuoksi, kun ei kuitenkaan kehity mihinkään jos harjoittelusta saa vain päänsärkyä. En toki aio unohtaa viuluani kokonaan, vaan tarkoitus on nyt ottaa ihan rennosti, soittaa sitä mikä tuntuu hyvältä ilman minkäänlaisia paineita. Ja uskon vakaasti, että joskus myöhemmin tulen vielä palaamaan viulutunneille. Niiden aika ei vain ole nyt.

Mutta osittain olen erittäin ärsyyntynyt siitä, kuinka paljon yhteismusisoinnin puute vaikuttaa soittitaitoihini. Olen vain kerran eläissäni soittanut orkesterissa musiikkileirin ajan, ja sen huomaa. Kaikki tuntemani viulistit ovat todella paljon varmempia, parempia ja oppivaisempia kuin minä, joka olen aina soittanut vain yksin (ja pianosäestyksellä ehkä kerran puolessa vuodessa). Minun on todella vaikea esimerkiksi pitää kiinni yhteisestä rytmistä, kun yksin niin ei pakolla tarvitse tehdä. Olen myös hyvin epävarma soittaessani muiden kanssa ja sekin sekoittaa soittoani entisestään. Olen ehdottomasti sitä mieltä, että kaikenlainen yhteissoitto on äärimmäisen tärkeää jo alusta asti - tässä iässä on aika vaikea enää aloittaa vaikkapa orkesteriharjoittelua, kun kaikki muut samanikäiset ovat paljon pitemmällä, mutta onneksi kaikkien ei olekaan tarkoitus ottaa soittamista niin vakavasti. Nyt voinkin keskittyä sitten kitaraan ja bassoon, jotka vielä tuntuvat mukavilta ja uusilta - eikä niitäkään tarvitse ottaa liian tosissaan.
Humor me.

sirrrex

• Ankeuttaja
« Vastaus #62 : Syyskuu 22, 2007, 09:52:56 »
Pianon soittoa harrastin toiselta luokalta kuudennelle luokalle, mutta sitten kansalaisopiston opiskeluaika päättyi ja jouduin lopettamaan. Tämä harmitti ihan vietävästi, koska ensimmäiset neljä vuotta minua ei kiinnostanut pätkääkään soittaa, enkä koskaan harjoitellut, mutta viidentenä eli viimeisenä vuonna opettajani vaihtui. Tämä uusi opettaja olikin sitten aivan erillainen ja tuplasti kivempi, joten siinä varmaan suurin syy miksi aloinkin yhtäkkiä pianon soitosta kiinnostumaan enemmän. Vanhan opettajani kanssa opin tyyliin oikean käden nuotit, enkä osannut yhtään ainoatakaan sointua, eli opettajani vaihtuessa olin n.yhden vuotta soittaneen tasoinen. Eipä se tätä silti haitannut, alkoi vain opettamaan alusta :'D. Nyt en ole kahteen vuoteen tuskin koskenutkaan pianooni. Olin laiska enkä jaksanut etsiä toista opistoa/opettajaa itselle (tähän vaikuttaa myös se, että minulla ei ole koskaan kyytiä minnekään, joten liikun pyörällä) ja en ole itseopiskelijana mikään hyvä niin tuo sitten jäi kokonaan.

Kitaran soiton tai basson soiton haluaisin aloittaa. Harmittaa, että täältä on todella vaikea saada minkäänlaista opetusta (asun tuppukylässä -.-') ja kaupunkiin ei ole koskaan kyytiä. Lisäksi tuohon on musikaalisuustestit. Ehm..Jos nyt kuitenkin joskus, vaikka kitaratunneille pääsen, niin olen kyllä aikas iloinen. En todellakaan osaa soittaa, kun muutaman soinnun kitaralla, mutta siellähän oppisi. No, tänä vuonna tuskin pääsen mitään aloittamaan, mutta jos ensi vuonna sitten onnistaisi. :3

Poissa moottorisaha

• Voldemortisti
  • Vuotislainen
  • be loud, let your colors show.
« Vastaus #63 : Syyskuu 22, 2007, 22:51:15 »
Kitaraa on tullut kaksi vuotta soiteltua. Jostakin innostus vain pomppasi, tuntui minulle sopivalta soittimelta.
Eikä ole tullut petyttyä. Sopivan monipuolinen soitin meikäläisen makuun, ja koska raskas, nopea musa on eniten minun makuuni, saa kitaralla itse soitettua sen tason musiikkia :)
Välillä tulee ajateltua että pitäisi soittaa enemmän, nyt en esimerkiksi ole muutamaan päivään soittanut. Välillä tulee inspiraatio jolloin soitan pari tuntia putkeen, välillä taas pitkiäkin aikoja ilman.

Omistan lisäksi Casion kosketinsoittimet, jotka sain joskus 11-vuotiaana, mutta koska nuottien opiskeleminen on vieläkin vähän vaiheessa, soittamiseni sillä on lähinnä pimputtamista. Jotakin osaan kahdellakin kädellä soittaa.
Sen verran näppärä olen sormistani, että jos vain nuotit oppisin, olisin varmasti ihan kohtuuhyvä pianistikin. Opin loppujen lopuksi todella nopeasti.

Osaan joten kuten soittaa myös rumpuja, sekä tietenkin bassoa. Balalaikaa ja banjoa aion jonakin kauniina päivänä opetella soittelemaan!

Jonkun soittimen soittaminen tuo mahtavasti sisältöä elämään, suosittelen kaikille jotka eivät vielä mitään soita :)
When you say it's dead and gone, yes, I know you're wrong

Poissa Xanie

• hymyilevä huomispäivä
  • Aurori
  • *
  • *reps*
« Vastaus #64 : Syyskuu 25, 2007, 14:29:18 »
Soitan kyllä juu :) Minä soitan saksofonia nyt neljättä vuotta.

Oikeastaan aloin melkein vahingossa soittamaan sitä. Tänne meidän pienelle paikkakunnallemme perustettiin nuorispuhallinorkesteri. Kaverini halusi mennä mukaan siihen, mutta ei yksin viitsinyt. Joten hän soitti minulle ja pyysi tulemaan mukaansa, kun minä asun niin lähellä. No minä sitten hieman äidin kanssa juttelin ja äiti ehdotti, että alan fonia soittamaan. Ja sitten aloitin. Olin jo kauan sitä ennen halunnut alkaa soittamaan jotain soitinta, lähinnä pianoa, mutta minua ei päästetty pianotunneille :( Joko äidillä tai isällä oli jotain paikallisia soitonopettajia vastaan ja kansalaisopiston tunneille en päässyt, kun halukkaita on niin monta ja isä on paikallisen pomo. Niin ei voinu pistää mua jonon ohi, tai ilmottaa heti kun vaan mahdollista.

Mutta sitten tämä ihana ystäväni sai minut soittoharrastuksen pariin. Vihdoinkin. Alussa kävin vain orkesteri harjoituksissa ja sitten joulun jälkeen minulle saatiin järjestettyä soittotunti. Olin itsekseni opiskellut ja opettaja oli yllättynyt, kuinka hyvä olin vaikka yhdelläkään tunnilla en ollut ollut aikaisemmin :)

Halusin opetella soittamaan pianoa ja usein siitä puhuinkin. Kerran sitten ollessani aika pieni, äiti opetti minua yhdistämään nuottiviivastolta nuotin ja pianon koskettimen. Tämä tapahtui saunassa. Äiti yritti piirtää saunan seinään nuotti viivastoa, kun enhän minä mitään nuotteja tiennyt. Ja sitten opinkin ne kerralla :D Siis näkemättä oikeita nuotteja tai pianoa (eihän saunassa mitään sellaisia ollut) Kyllä meillä kotona oli piano ja sillä sitten jotain...Nykyään osaan soittaa pianoa jonkin verran, en kauhean hyvin, kun en oikein sointuja osaa, mutta sitten, kun minulla on aikaa, opettelen nekin.

Soitin, jota haluaisin osata soittaa kunnolla, on akustinen kitara. Osaan vain pari ihan perussointua. Kitara on siitä kiva, että sillä on hyvä säestää vaikka minkälaisia biisejä ja laulaa itse mukana. SIinä on myös aika mahtava ääni :) Kadehdin kaikkia kitaristeja. Leireillä tai pihallakin kitara olisi niin kiva!!! No joo.

Mutta saksofoni on siis soittimeni. Sitä on loppujen lopuksi helppo soittaa, vaikka aluksi se näyttikin aivan toivottomalta, kun siinä on niin paljon nappuloita :) Suosittelen lämpimästi kaikkia kokeilemaan :) Fonissa on hieman samantyyliset sormitukset, kuin poikkihuilussa (ja osin myös klarinetissa). Minun pitäisi vain oppia harjoittelemaan. Käyn äkkiä läksynä olleen kappaleen läpi. En siis soittaen vaan silmäilen, ennen tuntia. Eikä se sitten ihan kauhean hyvin mene. Kyllä sen huomaa, jos on muutaman kerran soittanut kappaleen läpi ennen soittotuntia. Ei vain aika tai halukaan riitä, kun ne kappaleet on joskus aika tylsiä...

Ja ammatikseni en voisi sitä edes kuvitella. Tai voisin kuvitella. en ole ensinnäkään niin hyvä, ja jos siitä tulisi ammatti, siitä saattaisi lähteä se viehätys pois, kun olisi pakko soittaa. Esiintymiset (orkesterin kanssa) ovat kyllä kivoja. Pari kertaa olen yksikseni ollut jossain esiintymässä ja se on aika jännittävää. Ihan kivaa, mutta aika jännittävää. Jälkikäteen on kyllä kiva fiilis, kun joku tulee sanomaan, että soitin hienosti :)

Soittamista voisin suositella ihan kaikille!! Se on rankan ja tylsän arjen keskellä rentouttavaa. Pääsee välillä ajattelemaan muita, kuin koulu-ja työjuttuja ja muita stressaavia asioita.

~Xanie
Kun ystäväsi katselevat sinua hyppäämässä laskuvarjolla joka ei aukea, voisi olla hauska temppu, jos esittäisit vaikkapa uintiliikkeitä.
Avasta kiitos Seatearille!
Tee päivän hyvä työ: www.freerice.com

Poissa Satakieli

• Vuotislainen
« Vastaus #65 : Lokakuu 02, 2007, 20:12:01 »
Kyllä vain. Olen soittanut pianoa neljänneltä luokalta lähtien ja nyt on siis kahdeksas vuosi menossa. Vuosien aikana olen monesti aikonut lopettaa soittamisen ja erosin jopa musiikkiopistosta vuoden ajaksi, mutta onneksi vanhempani eivät antaneet minun lopettaa soittamista kokonaan. Tuon vuoden ajan jolloin siis en ollut musiikkiopistossa kävin kansalaisopiston tunneilla, jonka jälkeen palasin takaisin entiseen opistooni.

Opettajani ovat vaihtuneet todella usein, ja nyt tämän vuoden keväänä pitkäaikaisin opettajani - hän opetti minua kolme vuotta - lähti Ruotsiin opettamaan. Nyt minulla sitten on ensimmäinen miesopettaja koko musiikkiopistourani aikana. Lisäksi olen nyt alkanut innostua enemmän soitosta ja harjoittelen useammin läksyjä, mikä johtuu ehkä siitä, että nykyinen opettajani ei ole yhtä vaativa kuin muut ovat olleet. Voin ottaa soittamisen nykyään rennommin ja se on lisännyt innostustani. Toisaalta ikävöin entistä opettajaani vaikka hän vaativa olikin, mutta oikeastaanhan se on ihan hyvä juttu. Siis se, että osataan vaatia jotain. Eihän sitä muuten voi kehittyäkään.

Lainaus
Minua ärsyttää se, että olen niin laiska harjoittelemaan. Jos olisin pienempänä harjoitellut enemmän, tai jos harjoittelisin nyt enemmän, saattaisin olla ties kuinka hyvä.

Minulla kanssa näin. Tosin nyt olen innostunut enemmän harjoittelemaankin kuten tuossa jo totesinkinkin, mutta kuitenkin edellisvuosieni harjoittelemattomuus harmittaa minua, joskaan ei yhtä paljon se, että en aloittanut pianon soittamista ennemmin. Muistan vieläkin, kuinka mummoni ehdotti minulle pianotunneille menemistä kun olin menossa esikouluun, mutta eihän minua sellainen kiinnostanut. Nyt joskus tulee sitten mietittyä, kuinka pitkällä olisin jos olisin mennyt tunneille jo tuolloin...

Vampyyrityttö

• Ankeuttaja
« Vastaus #66 : Lokakuu 03, 2007, 16:30:28 »
Soitan kitaraa. Olen vasta aloittelija, mutta kyllä minä nousen vielä. Luultavasti jokainen tietää mikä on kitara. Vielä soitan akustista, mutta kun alkaa mennä paremmin siirryn sähkökitaraan. Minulla ei ole mitään yksityis opettajaa enkä käy missään opistossa tai kerhossa soittamassa ajatus on kuitenkin houkutteleva. Itsekseni opettelen ja mussan ope välillä auttelee. Välillä minulla on niin ettei millään jaksaisi harjoitella ja haluisi heittää kitaran ikkunasta pihalle, mutta jokin outo voima estää minua heittämästä minua sitä ulos. Nytkin on niin pitäisi harjoitella koska en ole pitkään aikaan edes koskenut koko kitaraan. Ope ei vaadi mua soittamaan tai mitään, mutta minä itse haluisin oppia soittamaan. Olen laiska... Haluisin osata vaikka mitä mut en jaksa harjoitella. :( Harmittaa kun ope uskoo muhun ja kannustaa ja kehuu, mut mä en harjottele tai yritä kehittyä. Joo tänään on vähän muutenkin negatiivinen päivä.
*kiroaa omaa laiskuuttaan*

Vicky

• Ankeuttaja
« Vastaus #67 : Lokakuu 09, 2007, 20:40:28 »
En ikävä kyllä soita mitään.. Haluaisin soittaa pianoa, poikkihuilua, viulua tai kitaraa.
Olen niin kateellinen sellaisille jotka osaavat soittaa jotain, olkaa ylpeitä siitä! ;D
No osaan mä kyl hieman nokkahuiluu soittaa.. Voiko muute yläaste-ikäsenä aloittaa viel jonkun instrumentin soittamisen jos soittamisen halu käy liian suureksi? Joo tiiän et toi on tyhmä kyssä, mut kysyvä ei tieltä eksy! x)

Poissa Nemorosa

• Vuotislainen
« Vastaus #68 : Lokakuu 10, 2007, 14:03:42 »
Voiko muute yläaste-ikäsenä aloittaa viel jonkun instrumentin soittamisen jos soittamisen halu käy liian suureksi? Joo tiiän et toi on tyhmä kyssä, mut kysyvä ei tieltä eksy! x)

Tietenkin voi, miksi ei voisi? :) Senkuin vain kitara tai mikä lie kouraan ja rämpyttämään. Opettelevathan ihan aikuisetkin soittamaan ties missä kansalaisopistoissa sun muissa. Ei sinusta ehkä mitään huippuviulistia ikinä tule, mutta ei varmaan ole tarkoituskaan. Itse opettelin yläasteikäisenä soittamaan kitaraa omatoimisesti ja ihan hyvin onnistui. Minulla oli tosin takana monen vuoden pianon soitto, josta nyt oli hiukan apua.. Ja olen nyt muutaman vuoden (?) ajan melko vaihtelevin tuloksin opettanut isälleni pianon soittoa. Tosin hänellä oli kyllä pohjana jo nuottien lukutaito ja hän se minutkin pianoa joskus soittamaan opetti, mutta minä opetin hänet soittamaan kahdella kädellä sekä nuotteja että sointuja. Armottoman hidasta se on, mutta kyllä nyt sujuu jo aika hyvin sointujen soittaminen (tosin kylläkin vain niin että paukauttaa soinnun kerralla eikä "osissa") sekä joidenkin tosi yksinkertaisten kappaleiden kaksikätisesti soittaminen.

Poissa Xanie

• hymyilevä huomispäivä
  • Aurori
  • *
  • *reps*
« Vastaus #69 : Lokakuu 23, 2007, 11:17:03 »
Lainaus
Voiko muute yläaste-ikäsenä aloittaa viel jonkun instrumentin soittamisen jos soittamisen halu käy liian suureksi?

Voi toki. Minäkin aloitin vasta 9 luokalla saksofonin soittamisen ja nyt neljättä vuotta sitä soitan :) Ihan hyvin voi aloitta siis. On vain omasta motivaatiosta kiinni. Koskaan ei ole liian vanha aloittamaaan soittamista :)

~Xanie
Kun ystäväsi katselevat sinua hyppäämässä laskuvarjolla joka ei aukea, voisi olla hauska temppu, jos esittäisit vaikkapa uintiliikkeitä.
Avasta kiitos Seatearille!
Tee päivän hyvä työ: www.freerice.com

Poissa Aiëdaíl

• Näätärikkaus
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #70 : Marraskuu 18, 2007, 14:58:48 »
Pianoa olen soittanut ekaluokasta asti, mutta silti en ole siinä kovin taitava, klassisella puolella siis. Motivaationpuutteesta saattapi johtua tuo, etten tutkintoja suorita kovin hyvin: En erityisemmin välitä oikeasta sormesta joka paikassa ja täydellisestä käsien asennosta. Kotona kuitenkin soittelen ahkerasti suosikkibändien niitä kappaleita, joista nuotit käsiini olen saanut. Sukulaisia ilahdutan (tai ehkä kidutan, miten sen nyt ottaa) heidän omilla toivekappaleillaan, eli nuoteista soittaminen onnistuu - Mozartit ja sormiharjoitukset eivät vain iske -.-" Siksi olenkin ajatellut koko tunneilla käymisen lopettaa, hommasta meni maku jo pari vuotta sitten.

Ala-asteella nokkahuilu oli koko luokan juttu ja sitä soiteltiin musiikintunneilla oikein urakalla. Vieläkin onnistuu jos jaksaa :) Koulun puolelta myös kitaran alkeet on opeteltu.

Löysin vanhan kellopelin (sellaisen osaksi rikkinäisin, varmaan joskus eskari-ikäiselle minulle ostetun) ja sitä pimpottelen, kun piano kerran on hallussa. Sähkökitaran aloitteluakin olen harkinnut, kun sellainen kellarissa on ja akustista osaan vähän rämpytellä.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 22, 2008, 19:12:35 kirjoittanut Aiëdaíl »

feather

• Ankeuttaja
« Vastaus #71 : Joulukuu 02, 2007, 18:31:04 »
Soittelen lyömäsoittimia viidettä vuotta nyt. Toisin sanoen soitan enimmäkseen soittotunneilla rumpusettiä, mutta minulle on myös opetettu alkeita patarummuista, ksylofonista, yksinkertaisimmista lyömäsoittimista kuten tamburiinista, eksoottisimmista rummuista yms. Soitan myös orkesterissa.

Mikä sai minut innostumaan rummuista?
Hmm. Minun tapauksessani ainoat soittimet, mitä harkitsin musiikkikouluun mennessäni, olivat kitara ja lyömäsoittimet. Jotenkin musiikki, mitä siihen aikaan kuuntelin ja kuuntelen edelleen, sai minut itsenikin kiinnostumaan soittamisesta. Halusin soittimen olevan myös monipuolinen, yllättävää ehkä, mutta rumpusetillä voi soittaa paljon muutakin kuin komppeja. Lyömäsoittajia tarvitaan sekä pienemmissä bändeissä että orkestereissa, ja kappaleet ovat hyvinkin vaihtelevia minun osaltani. Tykkään kovin soittamisesta, kertaakaan en ole soitinvalintaani katunut. =)

Poissa seitti

• Vuotislainen
    • http://nokkosnoita.livejournal.com
« Vastaus #72 : Joulukuu 03, 2007, 19:04:14 »
Soitan akustista kitaraa. Kitara on aina ollut kiistaton lempisoittimeni ja about vuosi sitten sain kitaran lahjaksi ja siitä se soittaminen sitten lähti. En tiedä mikä juuri kitarassa erityisesti viehättää - olen vain ihan lapsestakin saakka tykännyt juuri kitaran äänestä. Jo pienenä diggailin Eric Claptonia, jota soitettiin mökkimatkoilla autossa, ehkä sillä on pientä vaikutusta. ^^" Kitarassa on jotenkin sopivasti haastetta ja opeteltavaa. Näen sen kokonaisena pakettina, jonka haluan oppia tuntemaan läpikotaisin.

Aluksi opettelin itsekseni soittamaan ja olin koko ajan melko pihalla, mutta kyllä sitä tuli muutama kappale opittua omin päinkin soittamaan. Noin neljä kuukautta sitten aloitin kitaratunnit, joista on ollut hurjasti apua. Tunteja jatkankin varmaan niin pitkään kun katson tarpeelliseksi (eli vielä hyvin kauan! :D).

Tunnen vieläkin olevani ihan aloittelija, mutta hiljalleen soittotaito ja nuottien lukeminenkin on alkanut edistyä. Pidän kitaransoittamisesta sitä enemmän mitä enemmän siitä opin. Aluksi innostukseni kitaransoittoon lähti enimmäkseen omien lempibändien kautta ja haaveilin jos jonkinmoisista sähkökitaroista, mutta nyt olen hämmästyksekseni huomannut, että enää ne sähkökitarat eivät kiinnostakaan. Tykkään nimenomaan akustisesta kitarasta ja soitan itse nailonkielistä, joka kelpaa tällä hetkellä minulle loistavasti.

Toivottavasti joskus tulevaisuudessa osaisin itsekin säveltää ja kirjoittaa omaa musiikkia. Kitaristi/muusikko on se minun ihan kaikkein unelma-ammatti. Se ei ole ehkä kovin realistinen ammattihaave, mutta kyllähän unelmia saa olla. :)

Yksi haaveeni on myöskin opetella soittamaan pianoakin tämän elämäni aikana. Mutta ensin kitara. :)
you'll find me in a berlin bar
in a corner brooding

Ich

• Ankeuttaja
« Vastaus #73 : Joulukuu 05, 2007, 23:00:20 »
Minä olen opetellut joskus ala-asteella 5.luokalla soittamaan bassoa, kolmannella nokkahuilua, neljännellä pianoa ja 7. rummut ja nyt 8. kitara. Mitään en hyvin osaa soittaa.. Kuitenkin oon saanut joka vuosi todistukseen musiikista 10... Ai niin joo, oon tosi hyvä laulaan! Laulukokeista aina yli 8. =) En sitten yrittänyt mitenkään kehuskella tuolla soittomonipuolisuudellani,(monimutkasta) mut oli ihan pakko vähän vuodattaa nuita tänne..

Riki

• Ankeuttaja
« Vastaus #74 : Joulukuu 18, 2007, 20:06:15 »
Onnea ja menestystä bändiinne Vispilä! Itsekin kavereiden kanssa perustimme, mutta laulajalla oli aina kurkku kipeä, kitaristi ei osannut mitään, ainoastaan minä (rumpali) ja bestikseni (pianisti) osasimme jotain.. ;D