Kirjoittaja Aihe: Nimimerkit (vol 4)  (Luettu 18521 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Eriya

• Tähtienyö
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Tupa: Korpinkynsi
Vs: Nimimerkit (vol 4)
« Vastaus #125 : Tammikuu 01, 2013, 13:26:27 »
Nimimerkkini Eriya on jostain mieleni sopukoista pompannut kirjainyhdistelmä, joka kuulosti kivalta. Ja jos joku ihmettelee, niin se lausutaan ikäänkuin Eria (Eli se Y katoaa sieltä tai muuttuu vähän J:ksi tai jotain...)
Yleensä liikun juuri jollain itse keksimälläni nimimerkillä. Rileim on joskus käytössä, ja Finissä oon nimimerkillä Feyn, lyhenne Feynorel-nimestä.

Mitä merkitystä nimimerkillä on teille? Jotain syvää on toki oltava (ainakin osalle), koskapa esim. itse olen kriiseillyt aiheesta melko paljon ja haluan yleensä vaihtaa nickiä noin kuukauden käytön jälkeen enkä ole ainoa tuntemani tällainen... Tai no, riippunee suurestikin siitä, kuinka paljon roikkuu netissä ja välittää siitä mitä täällä tapahtuu ;) Joskus tosiaan tuntuu kuin haluaisi vaihtaa nimimerkkiä saadakseen tietynlaisen maineen tai aloittaakseen puhtaalta pöydältä, vaikka todellisuudessahan mielikuvat rakentuvat lähinnä, jos eivät täysin, toiminnan kautta. Höh.

Haluaisin myös kuulla mielipiteitä siitä, millainen sitten on se täydellinen nick, tai mikä saa minkään tuntumaan omalta, tai mitkä ovat mielestänne yleiset kriteerit hyvälle nickille, ynnä muuta keskustelua (ja kyllä, luin koko topicin). =)

Juu, nimimerkeillä on merkitystä. Paljon. Kriiseilen eniten aina nickin keksimisestä, koska se kuitenkin kertoo itsestäni ehkä eniten... Mutta on niitä kivakin keksiä.
Tohon täydelliseen nickiin en osaa sanoa oikein mitään. Se on kait se, joka tuntuu omalta, kuvastaa sua ja mistä sä pidät. Äh. Ei tullut taaskaan kovin selkeää.
I'm on a road of broken dreams and I need to know why
Seek the truth through lies to be my guide
I'm in a world of doubt and trust, can't deny 

Poissa Aurican

• vinokas
  • Vuotislainen
  • Kirjoittaa liian pitkiä viestejä.
  • Pottermore: SilverSand14724
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #126 : Tammikuu 02, 2013, 15:46:06 »
Kieltämättä niccien valitseminen on aina hiukan haasteellista, mutta toisaalta voi olla mahtavaakin päästä nimeämään itse itsensä, jos vanhemmat ovat sattuneet kämmimään ja antamaan nimen, josta ei itse pidä.

Itse yritän enimmäkseen välttää numeroita, "teinikieltä" ja liian tunnettuun fandomiin tai hahmoon viittaavaa nimeä. Myönnettäköön, että oma niccini on suora laina Dragonlance-kirjasarjan hahmolta, mutta Lohikäärmeet-kirja ei ole sarjan niitä olennaisimpia teoksia ja hahmo ei erityisen tunnettu. Ja kaiken kaikkiaan otin hahmon nimen käyttööni, koska se tuntui omalta ja kaverini sen minulle lempinimeksi antoi, ei niinkään siksi, että hahmo olisi erityisen rakas. Ei siis pääse käymään niin, että intoni lopahtaessa sarjaa kohtaan nicci ei enää sopisi minulle.

Minun mielestäni hyvä nicci on sellainen, joka miellyttää itseään ja tuntuu ja kuulostaa omalta. Itse esimerkiksi pidän hirveästi merkityksistä nimissä, aina kun nimeän tarinoiden hahmoja, kulutan paljon aikaa selailemalla kaikenmaailman mytologioita ja vauvanimi-sivustoja etsien hahmoille sopivia nimiä, jotka kuvaisivat heitä.
Ja joskus merkitystä on eniten sillä miltä nimi oikeasti kuulostaa; Kovia äänteitä? "Vierasperäisiä" kirjaimia? Paljon vokaaleja? Itse pidän jostain hassusta syystä lyhyistä nimistä, joissa on paljon vokaaleja ja konsonanteista k,r,l ja n ovat suosikkejani. Sitä en osaa selittää mikä näissä nyt sitten viehättää, ehkä se, että oma oikea nimenikin täyttää kriteerit?
Toinen seikka on myös nicin mahdollinen sukupuolisuus. Itse tykkään pysyä neutraaleissa niceissä tai ainakin monitulkintaisissa, koska yltiö tyttömäinen nicci ei sopisi luonteelleni sitten yhtään, kuten ei myöskään testosteronia pursuava sellainen.
Bonuspisteitä nimi/nicci saa minun kirjoissani, jos se on tarpeeksi helppo ääntää/muistaa ja jos se on pitkä niin lyhentää lempinimeksi. Koska sitä nicciä voi joskus joutua käyttämään ihan oikeassa elämässäkin. Itsekkin laiskuuttani lyhennän Auricanin Auriksi kaiken aikaa.
Lily:"You're disgusting, Black -- I don't know what Remus sees in you. If you were my boyfriend I'd poison your morning pumpkinjuice."
Sirius:"If you were my girlfriend, I'd drink it"
-Casting Moonshadows, chapter 59
deviantArt | Tumblr | instagram

Poissa ghostie

• Vuotislainen
  • DFTBA
« Vastaus #127 : Tammikuu 17, 2013, 12:29:09 »
Olen tuolla lempinimet keskustelussa maininnut, mistä nimi ghostie tulee, eli tässä taas lyhyesti: yksi kaverini "suuttui" minulle yksi päivä, eikä suostunut puhumaan minulle melkein koko päivänä. Myöhemmin samana päivänä, kun hän ei vieläkään puhunut minulle ja olimme muiden kavereidemme kanssa, kaverini taisi sanoa heille, miksi hän ei puhu minulle, ja että heidänkään ei pitäisi puhua minulle. Sitten kun kukaan ei vastannut mihinkään, mitä minä sanoin, kysyin: "Am I even alive? I feel like a ghost." Ja sitten kaikki alkoivat käyttäytymään kuin olisin vain joku aave. Ja siitä päivästä lähtien he ovat kutsuneet minua ghost:iksi tai joksikin väännökseksi, joista ghostie on yksi yleisimmistä.

Nimimerkkien keksiminen on minulle kyllä todella vaikeaa, välillä hävettää jotkut nimimerkit, joita olen käyttänyt vuosia sitten. Ghostieta olen nyt tainnut käyttää muutamassa paikassa ja luulen, että en kyllästy siihen niin helposti, koska se on myös lempinimi ja olen jo kuullut sitä paljon kyllästymättä.
Yleensä pyrin keksimään jonkun lyhyehkön sanan ilman merkkejä tai numeroita, jos on kaksisanainen nimimerkki olen joskus tainnut laittaa alvaviivan tai viivan. Minusta on kyllä kiva, että nimimerkillä olisi joku tarina. Minun kokemuksella sellaiset ovat olleet aina parhaita nickejäni. Rekisteröitymisen yhteydessä nopeasti tyhjästä revityt nickit eivät ole olleet ainakaan minun kohdalla mitään suuria menestyksiä...
"'Cause I need Harry Potter like a grindylow needs water"
11 years and counting ♥

Poissa Helmiina

• Tonttu vain ei saa unta
  • Vuotislainen
  • Älä häiritse! Luen Harry Potteria!
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #128 : Heinäkuu 10, 2014, 18:57:48 »
On mahdollista, että muutama joku jo tietääkin nickini tarinan, mutta kerronpa silti.
Halusin lapsena olla Helmi, koska en pidä oikeasta nimestäni, ja koska en voi muuttaa hetkeksi nimeäni Helmiksi, niin olen Helmiina. :D Ainakin Vuotiksessa.
"Puh?"
"No mitä, Nasu?
"Ei mitään", vastasi Nasu hiljaa.
"Tarkastin vain, että olet vielä ystäväni".

Poissa Ooka

• Siivet kantapäissä -liitelijä
  • Vuotislainen
  • Pilvilinnan kuningas
    • Tuliaavikko
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #129 : Heinäkuu 20, 2014, 19:49:15 »
Ah, nimimerkki!

Pitkän aikaa olin LittleRat [tosin vuotiksessa se muokattiin jossain vaiheessa Littleratiksi... koska keskellä nimeä ei saanut olla isoa kirjainta, pyh!] ihan vaan koska meillä oli lemmikkeinä rottia ja ne on söpöjä. Olen ollut aika monessa paikassa LittleRat, finissä yms ympäri nettiä. Jossain vaiheessa aloin vaihtaa nimimerkkiäni joka paikassa Ookaksi, koska se nyt on vaan vähän parempi. Nimimerkki lähti siitä kun ystäväni sanoi minua Ookaksi, ja tosiaan ihan omasta nimestäni johdettuna. 0_oka ja O_oka ja 0-oka on myös käytössä. Tykkään tuosta alaviivasta ison ja pienen oon välissä, tykkään nimittäin käyttää O_o hymiötä :D

Tasan yhdessä paikassa olen täysin eri nicillä ja se on blogger, koska en halua kirjoittaa omalla nimelläni [vaikkakin nimeni muuttui sitten gmailissakin... köh köh] joten olen Oscar Blacker. En tiedä mistä tuo on lähtenyt, mutta tykkään nimestä, voisin antaa lapselleni joskus nimeksi Oskari jos joskus saan pojan :D Blacker on vaan joku juttu, taisi lähteä nimestä "BlackApple", jota käytin yhdessä kirjoituskilpailussa omana niccinäni... juuh mutta siis tällaisia tarinoita omien niccieni takana :D Toisaalta en tiedä miksen halua kirjoittaa omalla nimelläni?
Do the impossible, see the invisible.
ROW ROW FIGHT DA POWER!
Touch the untouchable, break the unbreakable.
ROW ROW FIGHT DA POWER!

Poissa aislin

• Vuotislainen
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #130 : Elokuu 14, 2014, 15:38:30 »
En muista enää, mikä nimimerkkini oli sen seitsemän (tai jotain vastaavaa) vuotta sitten kun ensimmäisen kerran vuotikseen kirjauduin, mutta nyt täällä taas uudestaan. Finfanfunissa tottelen myös samaa nimeä. Olen laiska keksimään erilaisia nicejä, tai en ole tyytyväinen niihin, joten usein kuljen sitten samoilla monessa eri paikassa.

Jotain jo unohdettua projektia varten etsin aikanaan nimeä netistä monelta erilaiselta sivulta ja törmäsin nimeen Aisling. Aisling on irlantilainen naisen nimi, joka tarkoittaa unta, unelmaa tai visiota. Ennen varsinkin kuljin todella paljon pää pilvissä ja olisin erittäin mielelläni luopunut tästä todellisuudesta niiden vuoksi, joten nimi sopii ja kuvastaa itseäni hyvin muutenkin. Kirjoitusmuotoja nimellä on muutama erilainen, mutta valitsin sen lyhyen ja jämäkän.
"Here you leave today and enter the world of Yesterday, Tomorrow and Fantasy"

Poissa Rantsake

• Ei mikään surkkimus
  • Vuotislainen
  • Pottermore: SparksWolf20852
« Vastaus #131 : Lokakuu 08, 2014, 20:36:14 »
Mä oon vähän huono miettiin ittelleni nimimerkkiä, en vaan jaksa sen suhteen olla ovin älyttömän luova. Rantsake ei ole nimimerkki siksi, että se olisi erityisen kaunis tai mitään, se on oikeestaan vähän outo. Mut siis aika lailla samaa nimimerkkiä mä käytän joka puolella nettiä. Olen joko Rantsake tai Räntsäke, riippuu haluanko/pystynkö käyttämään Ä-kirjainta. Esim. jos sivusto on englanninkielinen, niin oon ihan Ranstakkeena. Nimimerkkiini kuuluisi oikeasti Ä:n pisteet, A:lla kirjoitettu versio on väännös.

Mut siis, Räntsäke on itse asiassa oikeesti (äitini) käytössä oleva lempinimi. Äiti on sanonu mua Räntsäkkeeksi niin kauan, ku oon ollu olemassa. Se ei ole väännös mun nimestä, oikea nimeni kyllä alkaa R:llä, mutta muuta yhteistä ei sit ole. Joskus kysyin, mistä ihmeestä niin typerä nimi oikein tulee, ja äiti vastasi: "Noku sä kävelet niin hassusti..." (enkä kävele!)
Tähän kyllä isä totesi heti perään, että "Sinä oot ollu Räntsäke jo kauan, ennenku opit kävelemään."

Ja siis äiti on maailman ainoa ihminen, joka mua reaalitodellisuudessa saa kutsua Räntsäkkeeksi ilman, että katon pahasti.. : D
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 05, 2014, 19:51:07 kirjoittanut Rantsake »
"Tuntematonta me pelkäämme, kun katsomme kuolemaa ja pimeyttä, siinä kaikki."
- Harry Potter ja Puoliverinen prinssi

Poissa Chilisuklaa

• Moony Cullen
  • Vuotislainen
  • I ᒪOᐯᕮ ᗪᗩYᔕ ᗯᕼᕮᑎ ᗰY OᑎᒪY ᑭᖇOᗷᒪᕮᗰ Iᔕ Tᕮᗩ Oᖇ ᑕOᖴᖴᕮᕮ
« Vastaus #132 : Lokakuu 30, 2014, 16:38:35 »
No. Minun nimimerkkini syntyi siitä, kun kaverini (vuotiksessa Charlotte) kutsui minua Chiliksi luettuaan jonkin L/J -ficin, jossa Sirius kutsui Lilyä Chiliksi. (itse olen L/J -parituksen fani, joten nimimerkki istuu kuin nenä päähän.) Sitten suklaa tuli siitä, kun olen riippuvainen suklaasta, ja juuri ennen nimimerkin keksimistä olin maistanut chilisuklaata.
Että sellaista... :)

//ja olen itse aika 'tulinen' ja helposti suuttuva yms, joten siitä se Chili. Äitini(kin...) kutsuu minua joskus chiliksi tulisen luonteeni vuoksi. :D
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 09, 2015, 18:39:01 kirjoittanut Chilisuklaa »
Live your dream, before the nightmares come!

Poissa Muggle

• Vuotislainen
  • HARRY POTTER IS MY PAST, MY PRESENT AND MY FUTURE
« Vastaus #133 : Huhtikuu 08, 2015, 20:24:04 »
En ole kaikkialla tällä nimellä, vain täällä Vuotiksessa. Nimimerkkini liittyvät lähes aina Harry Pottereihin, mikä on tietysti normaalia, koska olen Potterhead. Tämä nimimerkki ei muistaakseni ollut ensimmäisenä mielessäni, kokeilin montaa muuta Harry Potter-nimimerkkiä, mutta ne olivat jo käytössä D: Outoa, että valitsin juuri jästi-sanan enkuksi :D No, on tämä ihan semi.
"You're just as sane as I am" Luna Lovegood

Poissa Soul Spirit

• Silli
  • Vuotislainen
  • Herra merirosvokapteeni-ninja-salamurhaaja Kenway
    • Warrior Cats RPG
  • Pottermore: Silagul
« Vastaus #134 : Huhtikuu 08, 2015, 22:27:05 »
En ole koskaan ollut ihan varma, mistä tämä oma nimimerkkini tuli mieleeni. SoulSpirit on kuitenkin sellainen nettinimi, jota käytän yleensä neutraalina melko satunnaisilla sivustoilla. Keksin nimeni hieman ennen Vuotikseen liittymistä ja valitsin sen lähinnä juuri siksi, koska se "ei tarkoita mitään". Ei ainakaan suoranaisesti, vaikka joo, sen voi suomentaa SieluHengeksi. Se ei liity mihinkään erityiseen, eikä nimellä ole mitään taustaa. Jos tämän nimen itse pystyn yhdistämään johonkin, niin uskonnollisuuteen. En ole mainittavan uskonnollinen, vaikken silti ateistikaan, mutta eri uskontojen tavat ja ihmisten uskomukset yleensäkin kiehtovat minua ja pidän fiktiivisissäkin teoksissa hyvin tärkeänä osana uskomusten ja vanhojen tapojen esille tuomista. Ne antavat syvyyttä, mikäli niitä vain yhtään on mahdollista ottaa mukaan aiheeseen. Varsinkin kirjat ja elokuvat tuntuvat enemmän tai vähemmän ontoilta, jos niissä esitellään jotakin uutta maailmaa tai kansaa yms. eikä uskomuksista ja uskonnoista kerrota mitään. Tässä kohtaa minulla juuri onkin valittamista Potterien suhteen. Rowling ehkä ajatteli, että velhoilla on samat uskonnot kuin jästeillä, mutta en ole ainakaan lukenut mistään hänen kommenttejaan asiaan, joten en voi mitenkään tietää. Voihan ihan hyvin olla, etteivät velhot usko samoihin asioihin kuin tavalliset ihmiset, koska eivät muutenkaan vaikuta yleisesti tietävän jästeistä kovinkaan paljoa. Uskonto taas vaikuttaa melko varmasti velhoyhteiskunnissakin moniin asioihin, joten en pitäisi sitä ihan pienenä tiedonmuruna.
Toinen asia, mihin rinnastan nimimerkkini, ovat eräät roolipelihahmoni nimeltä Kaikusielu, Routahenki ja Soul (jolla olisi oikeastaan hyvin paljon pidempikin nimi). Taisin ottaa Kaikusielun ja Routahegen nimien päätteet juurikin tästä nimimerkistäni, mutta Soulia en rinnasta tähän ihan niin vahvasti.
The darkness descends on quite earth,
the night cannot know how much it's worth
Inspiring the shadows with fading
And horizon with ending

Poissa retku

• perus retku
  • Vuotislainen
« Vastaus #135 : Huhtikuu 12, 2015, 22:16:47 »
Retku oli ensimmäinen, mikä tuli mieleen.
"You haven’t got a letter on yours", George observed. "I suppose she thinks you don’t forget your name. But we’re not stupid – we know we’re called Gred and Forge."

Poissa My Name Is

• V.I.P-tasoa
  • Vuotislainen
« Vastaus #136 : Kesäkuu 16, 2015, 21:48:26 »
MyNameIs tuli mieleen, koska ajattelin, että tämähän on nimimerkki, ja ns. "jätän lauseen kesken", niin kuin en haluaisi paljastaa nimeäni (sairasta juu, ette varmasti tajunneet :D).
Aikaisemmin tottelin nimeä 3eira. Olin pieni, mietin hurjasti minkä nimimerkin laittaisin Panfuun (yksi lastenpeli), ja lopulta päädyin seuraavaan: laitoin silmät kiinni, ja klikkasin summassa viittä nappulaa, ja kohtalo laittoi sen Helsingin erääksi osaksi, vaikka silloin en sitä tiennyt. 3eira kelpasi minulle ja sen jälkeen laitoin jokaiseen sivustoon mihin liityin nimekseni 3eira. :D Pidän kuitenkin MyNameIs:ta parempana, sanotte mitä sanotte.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 12, 2016, 15:20:02 kirjoittanut My Name Is »
Toistaiseksi epäsäännöllisen säännöllisesti täällä käyvä, en vastaa poissaoloista.

Poissa Sinead

• Lahna
  • Vuotislainen
    • Tylypahka AM
« Vastaus #137 : Kesäkuu 17, 2015, 18:19:29 »
Olen hulluna irlantilaisiin nimiin, koska ne ovat niin kauniita. Roolipelatessa käytän nimeä Ciarán (joka on siis irlantilainen miehen nimi), mutta kossin rekisteröityessäni sähköpostiosoitteen kirjoittamisen, ja tein uuden tunnuksen. Jouduin miettimään uuden nimen ja päädyin Sineadiin, joka on irlantilainen naisen nimi. Jotkut saattavat tietää Within Temptationin kappaleen Sinead, josta bongasin nimen ensimmäistä kertaa.

Kuten sanottua, esiinnyn nykyään paljon nimimerkillä Ciarán ja/tai Ciar, mutta aiemmin minut on tunnettu virtuaalipahkoissa myös Elwindinä ja Elwyninä. Virtuaalitylypahkailun ja Potterien ulkopuolella olen käyttänyt muun muassa nimimerkkejä Saryan, Cyran ja Ciriel. C:tä käyttävissä nimissä ongelmana on usein se, lausutaanko nimi S-alkuisena vai K-alkuisena. Siinä mielessä nykyinen nimimerkkini Sinead on hyvinkin yksinkertainen.
Jotta pääsisi perille, on eksyttävä tieltä.

Poissa Juomamestari

• Warden of the East
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
« Vastaus #138 : Heinäkuu 21, 2015, 10:11:57 »
Nimimerkkini Juomamestarin otin Tylypahkan taikajuomien professorin arvonimikkeestä. Se oli vain ensimmäinen kunnollinen joka putkahti mieleeni. Se kuullostaa muutenkin hyvältä ja arvokkaalta. Ja onhan se mukavaa kun kirjoissa puhutaan juomamestarista, tuntuu kun puhuttaisiin minusta.
"A mind needs books as a sword needs a whetstone if it is to keep its edge."

Poissa Chandler Bing

• Pleikkarin pelaaja
  • Vuotislainen
  • DRACO MALFOY!!! ♥♥♥
    • ♥ Harry Potter ♥
« Vastaus #139 : Maaliskuu 28, 2016, 15:48:29 »
Chandler Bing on nimimerkkini, koska Chandler Bing on suosikkihahmoni Frendeistä. Harmittaa vain vähän kun en keksinyt mitään omaperäistä...
"Never. I'll never turn to the Dark Side. You've failed, your highness. I am a Jedi, like my father before me." - Luke Skywalker