Kirjoittaja Aihe: Lempikirjasi (vol 2)  (Luettu 19469 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa puolipro

• Lapsellinen eli lapsi
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • BANG
Vs: Lempikirjasi (vol 2)
« Vastaus #50 : Toukokuu 02, 2009, 15:08:01 »
Hohohohoho. Yritän olla spoilaamatta.

Ekana (yllätys, yllätys) Stephenie Meyerin Houkutus. Rakastan tarinaa, vaikka moni sanookin kliseiseksi. Sitähän se on herranpieksut, ja siksi niin ihanakin! Edward on aivan upea luonne, vaikka onkin suojeleva ja niin edelleen mutta silti VOI NAM. Bella on ihanan kömpelö ja hölmö, mutta sopii yhteen Edwardin kaltaisen uroon kanssa. Pidän Stephenien kuvauksesta vampyyreihin liittyen. Paljon mukavampi ja osittain myös raaempi, mutta paljon todennäköisempi kuin muut teoriat. "Edward Cullen, because Jacob doesn't sparkle".

Toisena (iso ylläri:D) Stephenie Meyerin Epäilys. Muuten olisi toisena Uusikuu, mutta olen vain kehittänyt Jacobiin sellaisen viha-rakkaus suhteen että pakko on Epäilyksen olla tokana. Tämän loppu on melko hatara ja vaikuttaa nopeasti väsätyltä, mutta tietyt Bella ja Edward -kohtaukset ovat vain niin ihania ja täynnä tietynlaista fluffia, että ne voi lukea vaikka erikseen!
(klikkaa näyttääksesi/piilottaaksesi)

Kolmantena siis Meyerin Uusikuu. Pidän kirjan ideasta, vaikka Jacob onkin aivan passs-stellipää. Bellan surua on vain niin ihana lukea, ja loppu on aivan mahtavan koskettava! Tämän kirjan loppu jos joku on tehty kunnolla! Surulliset 300 sivua vain välissä, muuten aivan ihana kirja.

En ole ikinä lukenut kirjoja niin ahmien kuin Houkutus-saagaa ja Pottereita. Harvat kirjat iskevät näin kovaa. Mangat ovat tietenkin aivan eri asia, mutta sanoisin lempimangoikseni tällä hetkellä Death Noten ja One Piecen. Death Noten ihan idean takia ja juonenkäänteiden takia, ja One Piece huumorin ja draaman (ja jännän juonen) takia.
- LAULETAAN SE YHESSÄ, "PIRATE'S LIFE FOR ME" !
- EI, MÄ OON VAMPYYRI. "VAMPYYRII MÄ METSÄSTÄN, VAMPYYRII MÄ METSÄSTÄN. TAHDON SAADA CULLENIN, TAHDON SAADA CULLENIN. ENKÄ PELKÄÄ BELLAAKAAN."

Poissa tulppaanipenkki

• kastelua vailla
  • Vuotislainen
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #51 : Toukokuu 02, 2009, 20:38:11 »
Tomi Kontion keväällä isä sai siivet, Austraasian vimeiset lapset sekä Maan veli.
Nuo on täällä jo jossain vaiheessa mainittu, mutta minä vielä perustelen, miksi pidän juuri näistä kirjoista.
Ensinnäkin: Uskomaton, kaunis ja mielikuvituksella kehitelty juoni, joka tempaa mukaansa ja tuo aina uutta lukemisen joka vaiheessa. Jaksaa kiinnostaa kokoajan ja aina.
Toiseksi: Hahmot, joista yksikään ei jää sivuun tai liian epäselväksi. Persooalliset, lahjakkaasti kehitellyt henkilöt, joiden luonne ja ajatukset tuodaan ihailtavan hyvin ilmi.
Lisäksi vielä: Hienot kuvailut, joita ei voi kuin ihmetellä ja lukea uudelleen ja uudelleen, todella kivat ja mielikuvitukselliset tapahtumapaikat sekä tietysti jokin uskomatkon tunne joka viipyy kirjojen sivuilla ja mieletön mukaansatempaavuus.
Ei mitään ennalta-arvattavaa, ei mitään tavallista, ei mitään kliseisyyttä, ei ajatustakaan tavallisesta fantasiakirjasta. Kaiken tilalla lahjakkuutta, mielikuvitusta ja todellista taitoa!

Mainittakoon vielä, että itse pidän ehdottomasti eniten keskimmäisestä kirjasta. Ja suosittelen enemmän kuin mitään! :)
We're not gonna sit in silence,
We're not gonna live in fear

Poissa samettiina

• huoleton huuliharppuilija
  • Aurori
  • *
  • Pienestä kipinästä voi syntyä roihuava liekki
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #52 : Joulukuu 21, 2009, 18:11:37 »
Lempikirja, lempikirja! Tätä hetkeä olenkin odottanut! *juoksee kirjahyllylleen ja nappaa sieltä äkkiä pari kirjaa* Kröhöm....

Eli siis, minun lemikirjani. Tähän kastiin voin hyvillä mielin laskea muutaman itseltänkin löytyvän kirjan, jotka ovat elämässäni nousseet korkealle. Jokainen niistä on jollain tapaa koskettanut minua, kasvanut osaksi minua taikka tehneet muuten vain suuren vaikutuksen tunnelmallaan, kielellään, juonellaan ja henkilöillään. Näiden kirjojen lukukokemukset ovat olleet kaikista sykähdyttävimmät, joita olen saanut kokea, ja olen iloinen, että nämä hyvät kirjat olen kaikki aikanani saanut kätösiini.

Jokainenhan meistä tietää ainakin nimellisesti Mary Shelleyn kauhutarinan Frankenstein. Aivan mahtava, muuta en voi sanoa! Kirjan olen lukenut pariin kertaan, ja useita kertoja on vielä tulossa!

Toinen mieleenpainuva tarina, jonka luin jokunen vuosi sitten, on Charmian Husseyn teos Salaisuuksien laakso. Kirjalta en odottanut paljon, mutta se osoittautuikin erittäin hyväksi teokseksi!

Pahan jälkeläinen on Redwallin tarujen kahdeksas osa, ja sen on kirjoittanut Brian Jacques. Tämä oli ensimmäinen teos, jonka ko. sarjasta luin, mutta silti se on jäänyt mieleeni yhtenä parhaista kirjoista.

Mitään juonia sun muita en tässä nyt ala näistä kirjoista kertomaan, sillä en halua pilata ihmisten mahdollisia lukukokemuksia.

//Hei, lisää lisää! Yhden kerran kun pikkurillillään koski Väinö Linnan romaaniin Tuntematon sotilas, niin se oli menoa sitten! Teos kuuluu ehdottomasti suosikkeihini!
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 11, 2011, 19:26:44 kirjoittanut samettiina »
Olen syytön kaikkeen siihen, mistä kehtaatkin minua epäillä.

Poissa tirsu

• Kirsikkamaani
  • Vuotislainen
  • A Chapter Can be a Book
« Vastaus #53 : Joulukuu 24, 2009, 13:49:09 »
Prinsessapäiväkirjat-sarja on suosikkikirja(sarja)ni. Meg Cabot on taitava kirjoittaja, kirjoissa on loistavaa huumoria, hahmoihin on helppo samaistua, juoni on mukaansa tempaava... Mian ajatukset ja pähkäilyt ovat ihastuttavia ja mielenkiintoisia. Ja on (oli) ihan mukavaa seurata, miten Mia kasvoi kirjojen aikana.
Sophie Kinsellan Himoshoppaaja-sarja on myös aivan mahtava kirjasarja. Chick litiä parhaimmillaan. Becky on niin ihana hahmo, joka vie tempauksillaan mukanaan. Juoni on mahtava samoin kuin hahmot, huumori on loistava... Kinsella on aivan loistava kirjailija.

//muoks. 29.3.-11
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 29, 2011, 21:40:58 kirjoittanut tirsu »
>> Oh, I'm so sorry. I thought you were a waiter. >>  Dowager Countess
>> Same old same old, just the Doctor and Clara Oswald in the TARDIS. >> The 12th Doctor
>> Yes, I'll just step inside this police box and arrest myself. >> The 10th Doctor
>> Golden ticket. Spacey Zoomer! Free ice cream. >> The 11th Doctor

Poissa Arende

• hahtuvahaave
  • Vuotislainen
  • Pottermore: PotionGhost22203
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #54 : Tammikuu 02, 2010, 20:52:07 »
Ihan ykkösenä mulla on luonnollisesti Taru Sormusten Herrasta. Se on täydellistä parhautta, helmi klassikkojen joukossa. Voisin palata tuon kirjan pariin aina vaan uudestaan. En voisi olla kiitollisempi Tolkienin elämäntyöstä. Kaikkine liitteineen ja Tolkienin taustatyön ansiosta Keski-Maa tuntuu mitä todellisimmalta ja veljien kanssa puhutaankin Sormuksen tarusta ikään kuin se olisi joskus tapahtunut ja Gandalf, Aragorn, Theoden ja kumppanit olisivat joskus oikeasti eläneet. Tietystikin olemme niin järjissämme, että tiedostamme kyseessä olevan vain Tolkienin mielikuvituksen tuote, mutta on sitä aina välillä mukava leikkiä ajatuksella, että Keski-Maa on tuolla jossain rinnakkaistodellisuudessa ^^

Sormusten Herra onkin minulle "vain kirja"-käsitteen yläpuolella, enkä useinkaan siksi mainitse sitä lempikirjakseni. Se on enemmänkin tietokirjallisuutta minulle ja saatan helposti viettää tuntejakin liitteiden parissa vain tutkien Keski-Maan historiaa.

Sen sijaan lempikirjoikseni voisin mainita Robin Hobbin Näkijän taru-trilogian. Salamurhaajan oppipoika oli ensimmäinen kirja Pottereiden jälkeen, jota en malttanut laskea käsistäni. En yleensä niin perusta minä-muotoisesta kerronnasta, mutta tässä se toimi hienosti. Hienointa trilogiassa on, että kaikkia tärkeimpiä hahmoja ei suinkaan läjäytetä lukijan tajuntaan heti muutaman ensimmäisen kappaleen aikana, vaan heitä tulee mukaan pitkin matkaa. Samalla kun valitettavasti osa poistuu :/ Pidän trilogiassa myös tarkasta keski-ajan elämän kuvailusta, ja etenkin kuninkaallisten ja aatelisten poliittisesta valtataistelusta. Tämän trilogian ansiosta taatusti haihtuvat ruusuiset kuvitelmat kuninkaallisten helposta elämästä.
Yksinkertaisesti vain aivan parhautta!

Minun on pakko mainita vielä yksi kirja. Vaikkei se ihan suosikkeihini lukeudukaan, on se oveluudellaan ansainnut paikkansa mainitsemisen arvoisissa kirjoissa. Sylvia Louise Engdahlin kirjoittama Lumotar on täydellinen kirja kaikille, jotka pitävät sopivassa suhteessa fantasiasta, scifistä ja romantiikasta. Siitä on jo aikaa, kun olen viimeksi lukenut tuon kirjan, joten luonnollisestikaan en muista enää mitään nimiä. Kirja kuitenkin kertoo samaa tarinaa kolmesta eri näkökulmasta. Kirjan alussa huipputeknologiaa omaavan ja avaruusmatkailua harjoittavan kansan pieni ryhmä laskeutuu pienelle ja syrjäiselle planeetalle. Planeetalla elää kaksi hyvin eritasoista kansaa: toinen ryhmä on melko lailla samalla tasolla meidän aikalaistemme kanssa ja toinen elää kuin keski-aikaa.
En muista tapahtumia tarkasti, mutta pääpointti on kuitenkin se, että jokainen tapahtuma kerrotaan erikseen jokaisen kolmen kansan näkökulmasta. Ja lupaamaani romantiikka ilmaantuu, kun keski-aikaa elävä nuori talonpoika rakastuu huipputeknologiaa omaavaan nuoreen naiseen ja luulee tätä jonkinlaiseksi taikaolennoksi tämän käyttämän teknologian vuoksi ja alkaa kutsua häntä Lumottareksi.
Täytyy itsekin ihan lukea tuo kirja uudestaan, kun näin vähän vaan muistin siitä :D
Ihana asia minusta on, et ihana olen vain

Arya

• Ankeuttaja
« Vastaus #55 : Tammikuu 02, 2010, 21:57:27 »
Lainaus
Pidän kovasti Näkijän kirja-Trilogiasta ja omistan niistä kaikki paitsi sen parhaan eli kolmannen osan(käärmeen lahja). Olen nyt kesällä ajatellut lukea ne kaikki taas kerran läpi sillä siitä onkin jo aikaa kun viimeksi luin ne. Suosittelen lämpimästi. Niissä on kaikki kerrottu niin elävästi ja tarina on hyvä ja sujuva. Toinen osa vain on jokseenkin tylsä.

-Lohikäärmelady

Uuu! Joku muukin tykkää noista! Hyvä! Hyvä! :D

Jaa lempikirjani. Muumit on aivan huippuja! Lempparini taitaa olla Taikatalvi ja Muumipappa & meri. :)
Toinen lempparini on ehdottomasti Christopher Paolinin Perillinen-trilogia (Eragon, Esikoinen ja Brisingr).

Poissa verppa

• Vihollikseton
  • Vuotislainen
  • PUF!
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #56 : Tammikuu 03, 2010, 22:15:00 »
Ahh mä rakastan Himoshoppaaja-sarjaa!!! Se kertoo naisesta nimeltä Rebecca Bloowood joka rakastaa shoppailua mutta joutuu pieniin rahavaikeuksii shoppailuintonsa vuoksi.

Ja toinen lemppari sarjani on Darren Shan.
Siinä poika muuttuu vampyyriksi ja elää vampyyrinelämää vampyyri Crepsleyn oppipoikana.

Ja viimeinen mutta ei todellakaan vähäisin lempparini on Twilight-sarja mitä myöskin fanitan kovasti!!
Vaikka moni on haukkunut sitä mutta rakastan todella paljon tätä sarjaa! Rakastan siinä tarinaa ja Edward Cullenistakin pidän koska hän on niin suojelevainen ja hän ja Bella on hauska pari koska Bella on kömpelö ja Edward vampyyri.

Ekana on tietenkin Harry Potterit ei siitä sen enempää :D
Vihollisista viimeisenä kukistetaan kuolema.

Poissa Ridiculous

• kirsikankivi
  • Vuotislainen
  • Pottermore: ScarletHolly34
« Vastaus #57 : Heinäkuu 15, 2010, 23:12:28 »
Tässä nyt näitä joitakin kirjoja joista olen pitänyt. Ei nyt ehkä aivan kaikkein ykköseksi yllä, mutta kuitenkin.

Jane Austenin kirjoista olen kiinnostunut erityisen paljon. Olen koettanut sivistää itseäni näillä kuuluisilla klassikoilla siis Ylpeys ja ennakkoluulo, Järki ja tunteet...

Emily Brontën Humiseva Harju on vieläkin parempi kuin yllä mainitut Austenin kirjat.

Sir Arthur Conan Doylen tunnettu Sherlock Holmes. Mahtava etsijä. Vielä en ole kiinnostunut muista dekkareista (ellei lasketa Christien Kymmenen pientä neekeripoikaa). Kiinnostuksen valtasi vähän nuorempana katsottu Sherlock Holmes -sarja, jossa päähenkilöä esittää Jeremy Brett.

Louise Rennisonin Georgia Nicolsonin salatut elämät -sarjaa tuli varsinkin pari kolme vuotta sitten luettua aivan urakalla. Mahtava sarja. Päiväkirja -muodossa kirjoitettu.
He was rapidly becoming obsessed with Draco Malfoy.
Draco dormiens nunquam titillandus

Poissa Tyler

• Vuotislainen
« Vastaus #58 : Heinäkuu 16, 2010, 11:32:24 »
Lempikirjani on ehdottomasti Chuck Palahniukin Fight club-kirja. Se kertoo elämäänsä kyllästyneestä miehestä, joka tapaa innostavan ja mielenkiintoisen Tylerin. He perustavat yhdessä Fight clubin eli tappelukerhon. Kirjan kirjoitustyyli on omaperäinen (joidenkin mielestä ehkä sekava) ja kirja on täynnä outoja sattumuksia ja oivalluksia ja huumoria jaja... tätä kirjaa on mahdoton kuvata:D Se on nerokas. Ja loppuratkaisu räjäyttää koko potin.

On muuten hauskaa ja outoa bongailla tästä topicista kirjoja, joiden "sisään" ei ole lukiessaan ollenkaan päässyt ja suorastaan inhonnut niitä. Ja nämä ovat sitten joidenkin lempikirjoja. Outoa.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 16, 2010, 11:38:37 kirjoittanut Morso »

Poissa Hawkolf

• Thought Police
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • 2 + 2 = 5
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #59 : Heinäkuu 16, 2010, 14:16:09 »
Aloitetaan:

George Orwell: 1984
Mitä tästä kirjasta voi sanoa? Jokaikinen on kuullut tästä jossain muodossa. Tarina ja hahmot ovat mahtavia, vaikka ensilukemalla kirjan loppu saattaa olla joillekin pettymys. Pidän O'Brianista todella paljon, vaikka kuvittelenkin k.o henkilön aina aivan erilaiseksi kuin se kirjassa kuvaillaan :D Ja kuten sanottu, kirjan loppu on yksi yllättävimmistä ja mahtavimmista pitkään aikaan.
Hävettää vain, että näin mahtavasta kirjasta otetaan mallia sellaisiin roskasarjoihin kuten Big Brother...
"We will meet in a place where there's no darkness"

Victor Hugo: Pariisin Notre-Dame
Yksi kirjallisuuden klassikoista ja hyvin paikkansa ansainnut. Vaikka rakastan myös Disneyn versiota, se ei voisi olla erilainen alkuperäisestä. Claude Frollo on yksi lempihahmoistani, eikä hän kirjassa ole suinkaan täysi pahis kuten Disney elokuva hänet kuvaa. Kirjassahan on myös historian ärsyttävin hahmo Esmeralda... Tekisi niin mieli mennä kirjan sisälle ja kuristaa se >_> Kauhea hahmo ja siksi onnistunut. Lähes kaikki hahmothan tässä ovat onnistuneita. Gringoireen en kyllästy ikinä ja Clopinkin on mielenkiintoinen henkilö.
Ja kaikenlisäksi yksi surullisimmista lopuista ikinä.
"Ensin rakastin naisia, sitten eläimiä, nyt kiveä!"

R.A Salvatore: Kotimaa
Drizzt-sarjan ensimmäinen kirja (tai neljänneksi kirjoitettu, mutta järjestyksessä ensimmäinen) ja oma lempiosani sarjasta. Menzoberranzanin armottomaan kulttuuriin tutustutaan yksityiskohtaisesti ja pikkufeministinä oli kiva nähdä kulttuuri, jossa naiset hallitsevat. Tässä kirjassa Drizztin jeesustelu ei myöskään ole aivan yhtä sietämätöntä. Olen lukenut kirjan useita kertoja jatkamatta seuraavaan osaan :D
Kaikinpuolin mahtava teos omalta lempikirjailijaltani.

R.A Salvatore: Maailmanselkä
Kun luin kirjan ensimmäisen kerran vuosia sitten inhosin tätä. "Yhyy ei Drizztiä ei tää oo hyvä yhyy". Vannoin myös etten lue sitä enää uudelleen. Sitten kerran otin sen käteeni ja aloin lukea, ja tällä kertaa rakastuin tarinaan. Harva kirja saa aikaan näin paljon vihaa. Jaka Sculi on yksi pahimmista kirjahahmoista Esmeraldan kera. Voin vannoa, ettei kukaan löydä tästä ah, niin täydellisestä sydämenmurtajasta mitään ihanaa. Ja jos löytää, teillä on ongelmia!
Vaikken Wulfgarista ikinä välittänyt, tässä kirjassa hänkin oli siedettävä. Ja Lurjus-Morik on aina yhtä hauska!

Thomas Harris: Hannibal
Hannibal-sarjan paras osa. Firenze on kuvattu upeasti ja Hannibalin metsästys Italiassa onkin kirjan lempiosani. Kun palataan Amerikkaan hohto häviää hiukan, mutta silti erittäin hyvää luettavaa. Aivan lopussa Hannibal/Clarice kohtaukset tuntuvat todella laahaavilta, mutta ne ovatkin ainoat kohdat, joita lukiessa meinaa nukahtaa. Hahmot ovat laatua, kuten Harrisilla aina. Hannibal on tietenkin jo klassikko, mutta uusi tuttavuus, Mason Verger menee parhaiden pahisten joukkoon.

Sir A.C Doyle: The Hound of Baskervilles
Kliseinen valinta ehkä, mutta oma lemppari Holmes-kirjani. Olen aina pitänyt Watsonista ja tässä hänelle annettiin ihanan suuri rooli. Valintaan vaikuttaa toki myös lapsena nähty elokuva, jota rakastan yhä. Tarina on mielenkiintoinen eikä kirja laahaa missään vaiheessa, mitä saattaa joissain muissa tarinoissa käydä. Olen tahtonut nähdä nummet livenä siitä asti kun tämän kirjan pienenä luin ja aikomuksena olisi vielä niitä pitkin päästä joskus käppäilemään :)

J.K Rowling: Harry Potter and the Prisoner of Azkaban
Uskokaa tai älkää, mutta tämä oli ensimmäinen Potter jonka luin :D Pienenä vihasin Pottereita yli kaiken ja vannoin etten ikinä tule koskemaankaan sellaiseen sontaan, josta kaikki innostuivat niin kovasti. Sitten kerran kirjastossa ollessa otin käteeni tämän kirjan ja päätin lukea siitä pari sivua. Muistan yhä sen tunteen, kuinka jäin koukkuun. Kirjan luettuani oli pakko lainata kaikki muutkin ja tämä on jäänyt minulle sarjan parhaaksi kirjaksi. :D

Dante Alighieri: Divina Commedia
Lupaan, että tämä on listan viimeinen. Kirjahan on runoteos, mutta kun pienenä tämä sattui kirjastossa käteen muistan kuinka kiehtova se oli. Ensin tietysti katsoin kuvat läpi ja muistan minkä vaikutuksen Helvetti-osan kuvat tekivät :D Vanhempana sitten luin koko teoksen ja pakko sanoa, että vaikken runoista juuri pidäkkään, tämä iski ja kovaa. Lähinnä Helvetti ja Kiirastuli ovat ne mielenkiintoisimmat, mutta kyllä Taivaskin on luettava.
"Abandon all hope thee who enter here"

If you want a picture of the future, imagine a boot stamping on a human face— forever.
Reviewing the world!

Marja Tyrni

• Ankeuttaja
« Vastaus #60 : Heinäkuu 16, 2010, 15:18:52 »
Dan Brown - Da Vinci Code ja Angels and Demons ovat olleet todellakin lukemisen arvoisia, rakastan tälläisiä arvoituksia, että pakko lukea vain lisää ja lisää. Hyviä kirjoja siis, vaikken päähenkilöstä pikemmin pidäkkään.

Harry Potter ja Puoliverinen Prinssi on loistava. Mitä tästä voi sanoa? Jokaisella on oma Potter - suosikkinsa, ja minulla sattuu olemaan PP. Feeniksin Kilta erittäin hyvällä toisella sijalla, erinomainen kirja sekin.

Tähän loppuun vielä extraa: Haluaisin lukea Orwellin kirjan, todella mielenkiinnolla olen siitä kuullut. Big Brotherista en tykkää missään nimessä, kauhea (ei tästä enempää), mutta Orwellin kirjan haluan palavasti. Ja Nälkäpeli sarja kiinnostaa jonkin verran, mutta kun kirjastokortti on hukassa, ei pääse lainaamaan. Itku.

Poissa Mirrekala

• Suklaamurmeli
  • Vuotislainen
« Vastaus #61 : Heinäkuu 16, 2010, 16:04:47 »
Neil Gaiman & Terry Pratchett: Hyviä enteitä
Tämä on se minun Yksi Ylitse Muiden -kirjani. Vuosia sitten tämä tarttui mukaani kirjastosta aiheen perusteella, koska jostain vinoutuneesta syystä hausin lukea kaiken mahdollisen maailmanloppuun liittyvän. Gaimanin tai Pratchettin teoksiin en ollut ikinä koskenutkaan. Kokemuksesta voin suositella: jos haluat tutustua jommankumman kirjailijan tuotoksiin, Hyviä enteitä on hyvä esittelykierros ja mahdollisesti paras kummaltakaan kirjailijalta ilmestynyt romaani. Nykyisin olen tutustunut molempien kirjailijoiden tuotantoon, ja molemmnat ovat kyllä kulttimaineensa ansainneet. Mutta missä Pratchettin omia tuotoksia lukiessa huumori yltyy välillä turhan lennokkaaksi ja missä Gaimanin oma kerronta on toisinaan liiankin hämärää, Hyviä enteitä on tasapainossa. Kokonaisuus on niin tyylikäs kuin vain voi kirjalta toivoa. Kirja ei ole turhan vakava, mutta sillä on synkät hetkensä. Hahmot ovat hersyviä. Enkeli ja kirjakauppias Aziraphale sekä demoni Crowley ovat rakkaimmat viholliset aina Eedenin päivistä lähtien. Kuusi vuosituhatta myöhemmin Antikristus tuodaan Maan päälle ja lähtölaskenta Viimeiseen taisteluun alkaa. Mutta ikuisuuteen verrattuna 6000 vuotta on lyhyt aika ja koko maailmanloppu tuntuu tulevan kovin äkkiä... Jupakkaan sotketaan vielä muutama kuolevainen, maailman ainut täysin paikkansapitävä ennustuskokoelma sekä Maailmanlopun ratsastajat, ne oikeat Helvetin Enkelit vitsauksineen. Kaikkine sivujuonineen ja pratchettimaisille alaviitteineen tarinaa on yllättäin helppo seurata. Lisäksi täytyy vielä mainita että Marja Sinkkosen suomennos on huippuluokkaa. Sääli vain, että kyseistä suomenkielistä laitosta on vaikea löytää mistään omaksi ja kirjastomme painos alkaa tehdä tuskaista kuolemaa. Onneksi oma kielitaito riittää lukemaan englanninkielistä, mutta mielelläni tämän hankkisin hyllyyni myös käännöksenä. Tämä kirja kestää useita lukukertoja ja naurattaa. Jos Adamsin linnunradan käsikirja liftareille sai edes hymynkareen aikaan, Hyviä enteitä saa jo virnistämään leveästi.

Johanna Sinisalo: Ennen päivänlaskua ei voi
"Yliarvostettua!" joku huutaa, ja huutakoot. Tämä on henkilökohtaisella toisella sijallani. Minä en tarttunut kirjaan Finlandia-palkinnon takia. Netissä olin törmännyt useisiin suosituksiin ja lisäksi veljeni kertoi nuorempana lukeneensa tämän ja tykänneensä. Koska veljeni yleensä tykkää hyvistä tarinoista, päätin kokeilla. Kirja on suhteellisen lyhyt ja nopealukuinen, mutta ensimmäisen lukukerran jälkeen olin kyllä vaikuttunut. Pidän yleensäkin Sinisalon ilmaisusta. Fantasiaelementit olivat kyllä niin todentuntuisia, että jonkin aikaa kirjan luettuani katselin metsässä ympärilleni, jos sattuisin törmäämään peikkoon... Sen lisäksi, että kirja on kantaaottava ja sanomaltaan ajankohtainen ja kertoo suvaitsemattomuudesta ja luonnon orjuuttamisesta ja lässynlää, se on minusta myös hemmetin kiehtova tarina ja minulle siitä on tullut henkilökohtaisesti hyvin tärkeä.

Robin Hobb: Golden Fool
Uusinta tuttavuuttani Hobbia hehkuttaakseni yksi Hobbin kirja on tähän mennessä päässyt jo yleiselle parhaat-listalleni. Tämä Tawny Man -trilogian keskiosa ei ole juonellisesti päämäärätietoisin Hobbin kirja, minkä itse asiassa lasken sille voitoksi. Lähinnä koko kirja on valmistautumista päätösosaan, mutta pohjustettavaa, selitettävää ja vielä avautumattomia juonenkäänteitäkin on ykkösosan jäljiltä niin paljon, että Golden Foolista ei tapahtumia puutu. Golden Fool tuo myös hyvin tervetulleen tauon ympäriinsä juoksentelusta pitkin Kuutta herttuakuntaa. Kirja ei ole yhtä eeppinen tai tunteellisesti raastava kuin Fool's Fate. Fool's Errand oli ihan hyvä, sillä oli kornien hetkiensä lisäksi myös oikeasti liikuttavat hetkensä. Mutta Golden Fool on tasaisesti vahvin lukemani Hobbin teos. Minun mieleeni se on jäänyt myös liikuttavimpana. Kun Fool's Errand on lähinnä tylsä ja Fool's Fate taas lähinnä traumatisoiva, Golden Fool onnistuu liikkumaan siinä välissä. Tässä kirjassa on niin hyvä tunnelma, paikoitellen niin herkkä että yksi lause muuttaa naurun kyyneiksi, paikoitellen hyvällä tavalla painostava. Jotkin kohtaukset piti lukea useaan kertaan ihan vain siksi etten halunnut jättää tunnelmaa. Hobbin tavallisimmat tönkköydet loistavat poissaolollaan ja juoni kulkee vääjäämättömästi ainoaan mahdolliseen suuntaan. Tässä kirjassa kulminoituu kaikki se, mistä Hobbissa pidän ja minkä takia yleensä luen vakavampaa fantasiaa.

Lainaus käyttäjältä: Hawkolf
Tässä kirjassa Drizztin jeesustelu ei myöskään ole aivan yhtä sietämätöntä. Olen lukenut kirjan useita kertoja jatkamatta seuraavaan osaan :D
Itse en millään muotoa voi väiittää Salvatorea lempikirjailijakseni, mutta tämä minun täytyy allekirjoittaa - Kotimaa ei ollut pelkästään siedettävä, se oli jopa hyvä kirja vielä toisella lukemisellakin. Tämä on enemmän kuin voin omasta puolestani sanoa muista trilogian osista tai mistään muusta aloittamastani Salvatoren kirjasta.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 21, 2010, 14:29:49 kirjoittanut Mirrekala »
"Paras tapa toimia on ystäville kostaa
jos päältä kauniin hevosen saa silmiin tuijottaa
Mut takaisin ei käytettyä sieluaan voi ostaa
kun kalpein kauppamiehistä ovelle kolkuttaa
" -Viikate: Tie

Poissa Haisku

• Kummitus-susi
  • Vuotislainen
« Vastaus #62 : Heinäkuu 21, 2010, 12:27:10 »
Ensinäkin Eoin Colferin Artemis Fowl saraja on mahtava. Artemis on niin mielenkiintoinen päähenkilönä ja kaikki monet muutkin hahmot ovat erittäin mielenkiintoisia samoin kuin kirjojen juonet. Näissä on myös tarpeeksi huumoria :D
Philip Pullmanin Universumien tomu on ihana, tykään varsinkin ensimäisestä osasta -Kultainen kompassi- suunotomasti.
Lene Kaaberbolin  Katrionan tarinat on myös kiva, olen aina tykännyt tomosista vähän "keski aikaisista"(ei nyt ehkä ihan oikea sana) jutuista :D Jonka vuoksi myös Tolkienin Taru sormusten herrasta kuuluu suosikki listalleni.
Rick Riordanin Percy Jacksonkin on erittäin hyvä kirjasarja.
Walked into the flames
Called out your name
But there was no answer
And now I know my heart is a ghost town…

Poissa Ria

• Haaveilija
  • Aurori
  • *
  • Pottermore: YewCharm170
« Vastaus #63 : Heinäkuu 21, 2010, 12:37:08 »
Hmm... Lempikirjani.. Niitä on kyllä monia, mutta tässä muutama:

Harry Potter ja Puoliverinen Prinssi En osaa kyllä perustella tätä, mutta tämä on lempikirjani koko Potter -sarjassa ja muutenkin...

Suzanne Collinsin Nälkäpeli Kummatkin ja toivottavasti sitten kolmas kun se saapuu :) Näistä tykkään, koska mielestäni näiden kirjojen juoni on omaperäinen enkä ole aikaisemmin törmännyt samanlaisiin kirjoihin.

Houkutus Tästä nyt ei varmaankaan tarvitse selittää tarkemmin. Vaikka en itse ole se tämän kirjasarjan ylin fani ym. niin pidän silti Stephenie Meyerin tavasta kirjoittaa. Ja pidän varsinkin tuosta ykkösestä. Vaikka aloinkin lukea näitä kirjoja vasta sitten kun ensimmäinen tuli elokuviin en mielestäni ainakaan ole semmoinen massan mukana menevä teini joka ihkuttaa Twilighteja. Ensinnäkään en ihkuta niitä, tykkään vain lukea hyvää kirjaa :)

// Kiitos pulpero, unohdin kokonaan mainita Torey Haydenin kirjat :) Omistan kolme tai neljä kappaletta Haydenin kirjoja ja kaikki ovat kyllä lukemisen arvoisia. Nehän kertovat oikeasta elämästä ja oikeista ihmisistä ja ovat todella koskettavia. Nämä kirjat ovat yksi syy miksi aion lukion jälkeen lähteä opiskelemaan psykologiaa ja haaveissa olisi vielä erikoistua työskentelmään lasten ja nuorten kanssa :)

//Nälkäpelin kolmas osa saapui ja tykkäsin ^^ Alku oli hieman tylsähkö ja kesti kauan aloittaa lukeminen, mutta kun sen yli pääsi niin oli mielenkiintoinen ja todella hyvä lukunautinto ^^ Joten tämä listataan myös yhdeksi suosikkikirjoistani ^^
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 17, 2011, 19:51:26 kirjoittanut Ria »

Poissa Pulpero

• Vuotislainen
« Vastaus #64 : Heinäkuu 21, 2010, 13:15:20 »
Tykkään kovasti Torey Haydenin kirjoista. Ne on koskettavia tositarinoita lapsista. Ehdoton ykkössuosikki on Tiikerin lapsi, joka odottaakin juuri toista lukukertaa. Yleensä en kirjoja useampaan kertaan lue, mutta tämä on poikkeus. ;) Kirja kertoo Sheila-nimisestä tytöstä, jota elämä on kohdellut kaltoin. Takaiskuja, ponnisteluja, onnistumisia. Kannattaa ehdottomasti lukea, jos sattuu käsiin. :)

Poissa Gemmssy

• parveilia
  • Vuotislainen
  • Glisee, ei klisee
    • Kaunotar ja hirviö
  • Pottermore: FeatherRain8203
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #65 : Syyskuu 20, 2010, 22:47:22 »
Kun kuolema haluaa kertoa tarinan, on paras pysähtyä kuuntelemaan

Ehdottomasti paras ikinä lukemani kirja on Markus Zusakin KIRJAVARAS!
Zusakin kirjoitustyyli on mahtava, helppolukuinen mutta sisällökäs. Kertojana toimii kuolema, joka on rohkea mutta todella hyvin toteutettu valinta. Myös kirjan hahmot ovat mielestäni onnistuneit, osa hieman tavallisia. Toisaalta kirjat joissa on vain epätavallisia hahmoja, ovat usein epäuskottavia/epäluontevia.

Teen tällähetkeä kirjasta kirjaesitelmää kouluun ja tässä on lyhyt pätkä siitä, joka kertoo mielestäni selästi kirjan sisällön, sanoman ja aiheet (ei sisällä juonipaljastuksia).

Kirja kertoo elävästi nuorenj tytön kosketuksesta kuolemaan, sotaan ja niiden tuomaan menetyksen pelkoon. Hänen epätoivoisesta kamppailustaan vääryyttä vastaan sekä oman vääryytensä piilottelusta. Ennen kaikkea kirja kertoo tuon tytön pakonomaisesta rakkadesta kirjoja kohtaan.

Tieenkin pidän suuresti myös esim. Harry Pottereista, Taru Sormusten herrasta, Pikkunaisista, Kotiopettajattaren romaanista sekä Runotyttökirjoista. Kirjavaras kuitenkin voittaa kaikki nämä ihanat kirjat.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 21, 2010, 18:12:19 kirjoittanut Gemmssy »
Siskoni uskoo, että pilvien keskellä mekin osaamme lentää. Jos taivalla ei lennä, sieltä putoaa, ja jos putoaa, niin kuolee. Mutta emmehän me voi kuolla, ensin meidän pitää elää vanhoiksi. Siksi me osaamme lentää pilvien keskellä.

Hidarico

• Ankeuttaja
« Vastaus #66 : Syyskuu 21, 2010, 15:22:41 »
Kaikki Belgarionin Tarun kirjat (I, II, III, IV, V), kirjoittajana David Eddings.
Hieno kirjoitusjälki, on tullut luettua englanniksi ja suomeksi, mutta tällä kertaa on pakkoa sanoa että pidin enemmän suomenkielisestä. Ajatus on ihan perus, liikutaan ympäri kuvitteellista maailmaa, magiaa, jumalia ja pahoja henkiä jne.

Kaikki Mallorean Tarun kirjat (I, II, III, IV, V), kirjoittajana David Eddings.
Taas hienoa kirjoitusjälkeä ja luettu engkuks ija suomeksi ja tässä kirjasarjassa pidän enemmän englanninkielisestä toteutuksesta. Juoni on taas sama: seikkaillaan ympäri  kuvitteellista maailmaa, magiaa, jumalia ja pahoja henkiä jne.

Näkijän Tarun kaikki kirjat (I, II, III) sekä sille jatko-osaa Lordi Kultainen (I, II, III), kirjoittajana Robin Hobb.
Kirjassa seurataan alun alkaen erästä poikaa, Fitziä, joka johdatetaan Peuralinnaan. Peuralinnassa Fitzistä koulutetaan salamurhaaja... << ota lopuista selvää itse.
Kirjailijan kirjoitusasu on kaunista ja hän keskittyykin kuvailemaan ihan tosissaan tapahtumapaikkojen ulkkonäköä, joskin se voi tuntua joskus ärsyttävältä kun suunnilleen aukeamaan menee parin asian kuvailut. Toisaalta on hyvä hahmottaa ympäristö.

Harry Potterit, kirjailijana JK. Rowling.
-se tavallinen ylistys.

Monia muitakin kyllä on.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 12, 2011, 14:47:06 kirjoittanut Betaé »

Poissa Candily

• Vuotislainen
« Vastaus #67 : Syyskuu 21, 2010, 17:25:51 »
Harry Potterit
En selittele tarkemmin, miettikää itse miksi.

Stephen Kingin lähes kaikki kirjat :D
En siis tykkää niistä jokaisesta, muutama huonompikin löytyy. Mutta moni Kingin kirjoittamista kirjoista kuuluu lempikirjoihini, esim. Hohto, Christine, Pimeä puoli, Kauhun vuodenajat I & II, Kuoleman käytävä, Uinu uinu lemmikkini... Niissä tapahtuu paljon ja pakko lukea loppuun. Pidän niistä ja paljon, koska yleensäkin pidän kauhukirjoista. King osaa kyllä kirjoittaa varsin hyvin tosiaan, siitä varmaan niiden mielenkiintoisuuskin osaksi johtuu.

Anthony Burgessin Kellopeliappelsiini
Kellopeliappelsiini on todella hyvä kirja. Pidän sen erilaisuudesta, varsinkin siinä käytetystä kielestä. Ihanaa. Hahmot ovat mainioita ja kaikki on mainiota. Siinä kaikki. :D

Dan Brownin Da Vinci -koodi

Tapahtuu ihan koko ajan jotain, ei tylsiä hetkiä ollenkaan. Kirjassa täytyy lähes koko ajan siis tapahtua jotain, että minä jaksan lukea sen loppuun asti. Mielenkiintoinen kirja, kannattaa lukea.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 18, 2010, 19:23:18 kirjoittanut Candily »
Paradise comes at a price
That I am not prepared to pay
What were we built for?
Will someone tell me please

Poissa Marygold

• Irorua
  • Aurori
  • *
  • Tupa: Mary Sue
« Vastaus #68 : Lokakuu 17, 2010, 21:21:54 »
Hmm. Hassua, etten ole tänne vielä kirjoittanut :)

Oikeastaan minulla on varsinaisia lempikirjoja aika vähän siihen nähden, että olen kuitenkin lukenut elämässäni suhteellisen paljon. Tietysti maku on muuttunut iän myötä, eikä monia lapsuuden suosikkeja, kuten Enid Blytonin Seikkailuja ja Harry Pottereita, voi enää oikein ihan tälle listalle lukea. Toisaalta olen lukenut paljon sellaisia "ihankivoja" kirjoja, jotka saattavat jäädä mieleen hetkeksi ja päätyä jopa kirjahyllyyni asti, mutta jotka silti eivät niin paljon säväytä, että niitä ihan lempikirjoinani pitäisin. Taidankin siis olla kirjojen suhteen aika vaativa, "kympin suorituksessa" pitääkin mielestäni olla sekä hyvä juoni, hyvä kieli että jotain syvällisempää sanottavaa.

Paras kaikista kirjoista on ehdottomasti Steven Hallin Haiteksti. Se on paitsi juonellisesti ja kerronnallisesti onnistunut, jatkuvasti mielenkiintosa säilyttävä ja kieleltään kaunis ja persoonallinen, niin myös hahmoiltaan ja tunnelmaltaan myös yksi säväyttävimpiä koskaan lukemiani kirjoja. Se on kaikessa omituisuudessaan nerokas kirja, ja paranee vain jokaisella uudelleenlukemisella. Kaikesta huomaa, että kirjailija on tehnyt ihan mielettömästi taustatyötä kirjan eteen.

Toinen suosikkikirjailijani on Tove Jansson, jonka koko tuotannosta pidän paljon, mutta suosikkini kaikista on novellikokoelma Näkymätön lapsi. Paitsi että kaikki kirjan novellit ovat kauniisti kirjoitettuja ja tunnelmallisia, niin moni niistä kuvaa myös hätkähdyttävän osuvasti ja varsin filosofisestikin ihmislajin monia omituisuuksia, menemättä silti lainkaan turhan synkistelyn puolelle. Suosikkinovellini kertoo neuroottisesta Vilijonkasta, joka uskoo jatkuvasti jonkin onnettomuuden uhkaavan häntä ja elää samalla elämäänsä miettien enemmän sitä, mitä muut hänestä ajattelevat, kuin itseään. Toinen suosikkini kertoo vähän samoista aiheista, Hemulista, jonka kaikki sukulaiset rakastavat meteliä, mutta Hemuli itse pitää hiljaisuudesta, ja novellissa hän rakentaa itselleen hiljaista huvipuistoa. Ensimmäisessä novellissa taas Nuuskamuikkunen miettii sitoutumispelkoaan.

Stephen Kingin kirjoja olen lukenut muutamia, mutta vaikka hän kirjoittaakin erinomaisen hyvin, niin kauhugenre vain ei yksinkertaisesti minuun iske. Sen sijaan pidin paljon hänen muusta tuotannostaan erottuvasta romaanista, Pedon sydämestä, jonka teemoina ovat mm. 60-luku ja Vietnamin sota.
Sadevesiämpärit, auringonkukkaniityt, saippuapalat ja raparperinvarret... Oikullisesti versoilevat lommot elämän alaviitteissä.

Poissa koipen

• Scififisti
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
« Vastaus #69 : Lokakuu 22, 2010, 15:38:02 »
Frank Herbert - Dune
En itse ole kovin kiinnostunut kirjoista joissa hahmot ajavat juonta, mutta tämä iski. Keskkikovaa sci-fiä parhaimmillaan, ja toimintaakin on sopivasti aina välissä,

Tuhannen ja yhden yön tarinoita
Hassuja ja ihmeellisiä tarinoita jotka ovat mukavan eksoottisia. Ajattelin hankkia tuosta jossain kohtaa ihan täydet painokset (Kolme n. 900 sivuista nidettä) jos raha riittää (10 - 20 euroa kipale englanniksi).

George Orwell - 1984
Tämän jälkeen kaikki muut samanaiheiset dystopiat (Fahrenheit 451, V for Vendetta, erityisesti ensinmainittu) tuntuvat jotenkin laimeilta. Uljas uusi maailma on vielä lukematta jonka jälkeen on suurimmat alan edustajat kahlattu.
nr: Douglas Adams / Linnunradan käsikirja liftareille

Poissa gem

• Vuotislainen
« Vastaus #70 : Marraskuu 12, 2010, 19:06:04 »
Taru Sormusten Herrasta - Sanoinkuvaamattoman upea. Tolkienin maailmaan on ihana palata uudestaan ja uudestaan, kaikki on kuvailtu niin elävästi ja tarkasti, että henki salpautuu!

Harry Potter - No oho yllättäen :D Olen lukenut Pottereita jo 10 vuotta enkä vieläkään ole kyllästynyt, se ehkä kertoo jotain.

Abarat - Luin sarjan kaksi ensimmäistä osaa ala-asteella, ja muistan kuinka rakastuin Clive Barkerin uskomattomiin maalauksiin ja mielenkiintoiseen tarinaan. Unohdin kirjat moneksi vuodeksi kunnes tänä keväänä eksyin Barkerin sivuille ja sain kuulla että 3. kirja ilmestyisi näillä näkymin ensivuoden syksyllä. Lainasin aiemmat osat heti kirjastosta ja rakastuin uudestaan. Nyt molemmat löytyvät hyllystäni aitiopaikalta englanniksi.

aamanda

• Ankeuttaja
« Vastaus #71 : Tammikuu 02, 2011, 23:46:30 »
Kun pyydetään lempikirjaa, on mahdotonta vastata.
En tiedä lempikirjaani, sillä se riippuu vuodesta, vuodenajasta, kuukaudesta, viikosta, päivästä ja jopa kellonajasta.
Lempikirjailijoita voisin silti listailla tusinoittain, mutta mainittakoon tässä viestissä vain muutama, ja
muutama helmi kirja.

Dan Brown: DaVinci-Koodi, Enkelit ja Demonit, Kadonnut Symboli, Meteoriitti. Muunmuassa.
Parhaita. Kiitos herra Brown, nyt uskon Illuminateihin, siihen että joskus elämämme tulee pyörimään antimaterian ympärillä, sekä siihen, että NASA yrittää pissiä niskaamme ja väittää että sataa. Tietenkin mietin pääni puhki Jeesuksen jumalaisuutta. Kiitos. ♥

Stephenie Meyer: Twilight-saaga. Noin viisi vuotta sitten ensimmäisen kirjan sain käsiini kivan kansikuvan takia, ja suurkiitos siitä ystävälleni,
joka käveli turhautuneena pitkin kirjakauppaa etsien minulle sitä oikeaa, jotta pääsisimme jatkamaan matkaa. Rakastan sarjaa. Rakastan Jasperia. ":D"

Torey Hayden: Tiikerin lapsi, Toisten lapset, Häkkipoika, Auringonkukkametsä, Lapsi muiden joukossa, Sähkökissa, Nukkelapsi, Pöllöpoika, Hiljaisuuden lapset, Aavetyttö.
Kiitos Torey Hayden, että sait minut tajuamaan kuinka vaativaa olisi työskennellä lastenpsykiatrina. Tai erityislasten opettajana.
Kiitos näistä loistavista romaaneista sekä tositarinoista. Maailman parhaimmat ja koskettavimmat tositarinat.

(Vaikka ensimmäisessä viestissä kiellettiin, niin tähän nyt vähän Potter-ylistystä)

Sysiäinen

• Ankeuttaja
« Vastaus #72 : Tammikuu 11, 2011, 19:10:24 »
Ai lempikirjani. Paha kysymys.
 Lempikirjasarjani taitaa olla Robert Jordanin(ja Brandon Sandersonin) Ajan Pyörä. Olen lukenut kaikki 25 osaa, jotka on suomennettu ja odotan innolla, josko se herra Sandersonin kirjoittama kirjakin suomennettaisiin. Olisi kiinnostavaa lukea, mitä kirjan henkilöille tapahtuu... *muoks* Luin ne kaksi tähän asti ilmestynyttä kirjaa ja... en osaa kuvailla, miten hienosti molempien kirjailijoiden tyylit jotenkin sopivat yhteen. Olin ajatellut, että se olisi jotenkin aivan erilaista kuin aikaisemmat kirjat (vaikka kyllähän se oli) mutta vaikka Sandersonilla toki on ehkä myös "oma tyylinsä", jolla hän kirjoittaa, hän on saanut hyvinkin lyhyessä ajassa otteen Jordanin tyylistä ja hyvää jälkeähän siitä tulee.

Lempikirjasarjoihini kuuluu myös Tad Williamsin Taru kolmesta miekasta sekä Varjojen Marssi josta ei ikävä kyllä ole suomennettu kuin kaksi ensimmäistä osaa.
 Myös lempikirjojani ovat Eoin Colferin Artemis Fowlit ja Derek Landyn Keplo Leutokalmat. Näihin sarjoihin odotan jatko-osia, vaikka edelliset osat tulivat vasta vähän ennen joulua...
 Lisäksi vielä täytyy mainita Taru Sormusten herrasta, Universumien Tomu, Tulen ja jään laulu, Mustesydän-trilogia, Riimut sekä Lumen ja jään maa. Pidin myös Mustan myllyn mestarista kun se piti pakollisena lukea koulussa.
 Nämä taisivat olla ne kirja(sarjat), joista olen eniten pitänyt ja nauttinut niiden lukenmisesta.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 11, 2011, 16:25:05 kirjoittanut Sysiäinen »

Poissa Nefgliniel

• Puuton lehti
  • Vuotislainen
« Vastaus #73 : Maaliskuu 25, 2011, 22:32:04 »
Tässä ketjussa on jo lähes kaikki mainittu ja hyvin perustein, joten mitäpä toistamaan kun samaa mieltä olen.

Tolkienin koko tuotanto. Mahtavuutta. Annat, Runotytöt, Muumit, Astrid Lingren, ...

Viimeaikoina luetuista Marion Zimmerin Avalonin usvat lumosi. Tarina sijoittuu druidien aikaiseen Englantiin ja juoni on taitavasti kehitelty Arthur-tarujen maailmaan. Tiedättehän, se kuningas ja Pyöreän pöydän ritarit, Graalin malja, jne...

Luen koko ajan ja kaiken laista kirjallisuutta. Välillä sellaista aivot vapaalle-hömppää että ei tarvitse ajatella. Oli se sitten vaikka niitä romanttisia pokkareita tai Juoppohullun päiväkirjan tasoista pissikakkahöpötystä. Toisinaan haluan sitten ajatella mitä luen ja ymmärtääkin lukemaani. Tolstoin ja Dostojevskin tuotannoista ei ole jäänyt paljoa mielikuvaa. Pitää lukea uudestaan joskus. On ollut ehkä liian paljon muuta ajateltavaa elämässä, en kyennyt keskittymään.

Laila Hietamies/Hirvisaaren tuotannosta tykkään. Oonha mie niin karjalaine ku vaa voi olla. Jotenkin niissä ennen Suomen sotia tai niiden aikoihin ja selviämistarinoihin eläydyn hyvinkin voimakkaasti, kiitos mummon ja ukin jotka olivat evakkoja. Samantyylisiä tarinoita kertoi mummo meille lapsille aina kun oltiin yökylässä. (Ja kertoo vieläkin kun vierailen hoitokodissa).

Niin, liekö kukaan maininnut Jean M. Untinen-Auelin Maan Lapset -sarjaa? Kertoo tarinaa kaukana esihistoriassa. Sarja alkaa Luolakarhun Klaanista, jossa päähenkilö Ayla on lapsi ja joutuu erilleen omasta heimostaan neanderthalilaiseen heimoon. Sarja vie Aylan lapsuudesta aikuisuuteen 5 kirjan verran, http://www.mynewsdesk.com/fi/view/pressrelease/jean-m-untinen-auelin-maan-lapset-sarjan-odotettu-paeaetoesosa-julkaistaan-kevaeaellae-2011-417193  (linkki sisältää juonipaljastuksia) ja ensi viikolla ilmestyy kuudes osa. Tykkään kirjojen taitavasti kuvatusta esihistoriallisesta maailmasta ja taitavasti kudotusta kerronnasta tavoista, uskonnollisista asioista, jne. Aika paljon ja kovin yksityiskohtaisestikin seksuaalisuuteen liittyvistäö asioista kerrotaan, mutta se ei kuitenkaan häiritse.

Poissa Kissanminttu

• Yli-Blondi
  • Vuotislainen
  • ಠ_ಠ
    • Tumblr
Top- listasi, eli parhaita kirjoja.
« Vastaus #74 : Huhtikuu 11, 2011, 12:24:43 »
 1. Helena Meripaasi, Koirahullun päivakirja- sarja.
( Koiran kokoinen kesä, Koirista parhain, Enkelikoira, Tottelemattomuuskoe, Viittä vaille voittajaluokkaa, Pentukuumetta. )
Sarja kertoo 12- vuotiaasta Ullasta, joka on halunnut koiraa aina. Outojen sattumusten kautta hän saa oman Belgianpaimekoira Groendael- pennun Daran. Käydään näyttelyissä, ystävystytään, kilpaillaan, iloitaan ja itketään. Hyvin ihana kirjasarja, kyyneliäkin rupesi valumaan muutamissa kohdissa. Mahtava lukukokemus. Plussia lisää siitä että tapahtumapaikat ovat Helsingissä, kotoisa fiilis.

2. Helena Meripaasi, Kisse- sarja.
( Elämäni frettinä, Pöllöhilloa, Koppakuoriaiskevät. )
Kertoo koirahullun päiväkirjasta tutuksi tulleen Kissen elämästä. Kisse elää Helsingissä koiriensa, kahden saksanpaimenkoiran Vargan ja Furin, kettuterrieri Rosin ja Vinka frettinsä kanssa. Kissen isä on tulla hulluksi mokoman "sirkuksen" ja aikuisuuden kynnyksellä ja vähän sen ohittaneenkin tyttärensä kanssa. Muttei vaihaisi näitä mihinkään. Nautin kirjasarjasta ja siihen pystyi eläytymään yhtä hyvin kuin edelliseenkin.

3. Rick Riodan, Percy Jackson.
( Salamavaras, Hirviöidenmeri, Titaanien kirous, Labyrintti taistelu ja Jumalten sota.)
Uskomattoman hyvin kerrottu. Mahtava lukukokemus ja ihanaa kun siihen oltiin sekoitettu minua kiinnostavaa mytologiaa ja nykyaikaa. Kaikki kirjat olen lukenut, mutta en nähnyt leffaa. Ei se haittaa, kirjat on aina lähempänä sydäntäni. Ihmettelen mistä kukaan on voinut saada niin hyvän idean kirjalle.

4. J.K Rowling, Harry Potterit.
( Viisasten kivi, Salaisuuksien kammio, Azkabanin vanki, Feeniksin kilta, Puoliverinen prinssi, Kuoleman varjelukset)
Kaiken te varmaan tiedättekin? Mutta oma mielipiteeni... No en suoraan sanottuna pidä Harry Potterista itsestään, mutta sivuhenkilöt ja kerronta on hyvää. Lukiessani minua itkettää ja nauratta ja pystyn helposti kuvittelemaan että olen näiden tilanteiden keskellä.

5. S.F Said, Varjak Käpälä.
( Varjak Käpälä, Lainsuojaton.)
Hyvä kirjasarja, tarpeeksi hyvin kerrottu ja jännää lukea asioita kissan näkökulmasta normaalissa ihmisten maailmassa.
...Maan pimeys hangen alla
puistoja puistattaa.
Jäätakki on vaahteralla,
kastanja aivastaa...