Kirjoittaja Aihe: Lempikirjasi (vol 2)  (Luettu 15450 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

punainennikkumatti

• Ankeuttaja
Vs: Lempikirjasi (vol 2)
« Vastaus #25 : Syyskuu 30, 2007, 19:31:56 »
Oma luettelonu on kutakuinkin tällä hetkellä tällainen:
Ketä kiinnostaa Rakastan Adolfssonin elämänfilosofiaa, kirjasta tuli melkein raamattuni, kun opin kolmannella lukukerralla näkemään rivien väliin, joista löytyy ainakin kuudes ulottuvuus.
Insomnia Kingiä luen minäkin, kyllä vain... olen tosin ks. kirjan toisessa luvussa, mutta kovaa vauhtia menossa suosikki listalle.
Narnia Kerrassaan mukaansa tenpaisevaa viihdettä näin myöhemmällä iällä. Arvostan suuresti Lewisin kirjoitustyyliä ja rakastan hänen mielikuvitustaan.
Peppi Pitkätossu ja Vaahteramäen Eemeli Ihan ehdottomia kestosuosikkeja olleet aina. Osaan ne melkein ulkoa, mutta edes se ei vie hohtoa pois näiltä Astridin luomilta ihanuuksilta. <3

Poissa Zenzibar

• Pelastaja katsoi profiiliaan ja läikytti teetä pöydälle
  • Aurori
  • *
  • Sukupuoli: Noita
  • jouluinen-eskapisti-merirosvo-vampyyri-söpö-skotti
    • Home sweet home
  • Pottermore: BloodNight6399
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #26 : Syyskuu 30, 2007, 21:33:33 »
(Olen tainnut kirjoittaa siihen ensimmäiseenkin versioon, en tosin muista sitä :S Toivottavasti en, ja vaikka olisinkin, tämä on varmaankin muuttunut)

Ehdottomasti suosikkeihini kuuluu Johnny Deppin elämänkerta (toivottaavsti ne lasketaan xD) J. Robb oli kirjoittanut kyseisen opuksen ja Depp fanina tartuin tilaisuuteen. kirja antoi aivan uudenlaisen näkökannan niin johnny Deppiin, kuin tämän elokuviinkin. Sain ns. 'sisäpiirin tietoa' Johnnyn elämästä ja siitä mitä kulissien takana tapahtui. Kirja oli todella loistava ja kävisi melkein romaanista. HIenot kuvat kolmessa kirjan kohdassa kruunasivat koko kirjan. Kaikille Depp faneille suosittelen lämpimästi!

Darren Shan -sarja on myöskin löytänyt tiensä sydämeeni. Vampyyrit kuuluvat lempitaruolentoihini, joten oli aivan oikeutettua, että nämä kirjat pääsisivät mukaan lempikijrojeni listaan. Tairnassa on juuri sopivasti jännitystä, huumoria ja rippusen romantiikkaakin löytyy ainakin yhdestä kirjasta ;)
Hahmona Darren Shan on mielenkiintoinen poika, josta tulee vampyyri, pelastaakseen parhaan toverinsa. Darrenilla on rohkeutta ja myöskin taitoja. Drannein opettaja Crepsley, on lempihahmoni ja oransseine hiuksineen todella mielenkintoinen. Suosittelen lukemaan!

Aikavartio -trilogia! Aivan ihana sarja, johon jää koukkuun pari ensimäistä lukua luettuaan. Otin kirjan sattumanvaraisesti kirjaston hyllyltä. Aluksi tuntui, että mikähän tämäkin mukamas on olevinaan, kunnes paljastui, että kirja on mitä mielenkiintoisin tarina! Fantasiaa on riittämiin, eikä jännitystä ja romantiikkaakaan puutu. Erittäin hienosti kirjoitettu trilogia ja loppui aivan liian pian. Suosittelen.

Viimeisinpänä, vaan ei TODELLAKAAN vähäisinpänä suosittelen lukemaan Diana Gabaldonin kirjoja. Hän kirjoittaa sarjaa, jonka ensimmäinen osa kulkee nimellä Muukalainen. Toinen osa löytyy nimellä Sudenkorento ja kolmas kantaa kansissaan Matkantekijän siluettia. Niitä on enemmänkin, mutta itse tiedän vasta nuo kolme, kolmatta en ole ehtinyt vielä lukemaan.
(klikkaa näyttääksesi/piilottaaksesi)
Romantiikkaa ja jännitystä luvassa kaikille kiinnostuneille. Suosittelen!

Siinäpä niitä,
Zenz
"You're only given a little spark of madness. You mustn't lose it." -Robin Williams

Poissa Ginger

• Tyy
  • Vuotislainen
  • Melko yksinkertainen
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #27 : Lokakuu 01, 2007, 20:37:56 »
(kuten Zenz, olen saattanut kirjoittaa lempikirja ykköseen, joskaan en mene siitä takuuseen, mutta anyhow, maku on muuttunut)

Minun on huisin vaikea lähteä erittelemään yhtä kirjaa ylitse muiden, joten onneksi täällä saa höpistä useammasta opuksesta. Taaperosta asti olen kirjoja ahminut, joskin siinä yläasteen lopulla lukuinto hieman lopahti, enkä lukiossa tainut lukea kuin muutaman sellaisen kirjan vapaa-ajallani, mikä ei ollut niitä ns. äidinkielen pakollisia kirjoja. Nyt olen yrittänyt parantaa tapani ja olenkin lueskellut teoksia, jotka lukiossa jätin koskemattomiksi koska "ei ollut aikaa".

Näistä vihdoin selatuista sivuista voisikin sitten nimetä erään mielikirjani elikkäs Oscar Wilde - Dorian Grayn muotokuva. En tiedä onko kirja itsessään niin über-loistelias, mutta minä olen aivan yksiselitteisesti Oscar Wilden filosofoinnin fani ja Gray suorastaan pursuilee sitä kaikkea. Esim, allekirjoitukseni lause on Dorian Grayn alkupuheesta joka siis on aivan _mieletön_. Tiivistettynähän DGM kertoo nuoresta, kauniista, turmeltumattomasta Dorianista, josta maalataan upea muotokuva (ylläri) ja hän toivoo, että voisi aina säilyä yhtä kauniina kuin mitä on nyt, kun taas muotokuva kärsisi ja vanhenisi hänen puolestaan...

Jos romantiikan puolelle mennään, niin sitten minun pitää mainita ihana, ihana Emily Brontë - Humiseva Harju. Luin kirjan aikanani yläasteella ja rakastuin siihen silloin. Missään välissä en sitä ole ehtinyt kokonaan uudelleen lukea, mutta tarkoitus olisi, ostinhan opuksen viime kesänä ihan omaksi. Mielestäni Humiseva Harju kuvaa todella hyvin rakkauden karukkoista puolta ja pidänkin sitä tarinallisesti/juonellisesti sekä henkilöhahmojen kannalta paljon parempana kuin Shaken Romeo ja Julia -näytelmää, joka minusta on selkeästi yliarvostettu rakkaustarinana.

Jukka Parkkinen - Suvi Kinos -trilogia oli pitkän aikaa mustalla listallani. Huonot muistot juontavat juurensa aina ala-asteen kakkosluokalle, kun opettaja pisti meidät lukemaan Suvi Kinoksen seitsemän enoa. Härrekyyt, se oli ainakin minulle hurjan vaikea kirja (koska en tod. lukeutunut niihin ihmelapsiin, jotka jo silloin imuiroivat Sormusten herraa) ja tuskastuin, kun meidän piti sitten yläasteella lukea osa 2, Suvi Kinos ja puuttuva rengas. Yllätyin, miten hauska kirja olikaan ja aivan vapaaehtoisesti imuroin myös Suvi Kinos ja elämän eväät -niteen. Myöhemmin sain ystikseltä joululahjaksi tuon ensimmäisen Suvi Kinoksen, jonka hyvillä mielin luin läpi ja totesin, että se oli mainiota, hauskaa, monisyistä luettavaa 14-vuotiaalle. Enkä mielelläni ainakaan työntäisi sitä alle neljäsluokkalaisen kouraan ja olettaisi, että nämä viihtyisivät kirjan parissa.

Pakko tähän väliin tunkea Tomi Kontio - Keväällä isä sai siivet, joka on todella kaunis isojen lapsien kirja. Tämäkin pitäisi selata uudelleen. Jatko-osia en ole hennonnut lukea, koska minusta kirjan tarina on hyvä sellaisenaan. Jos jostain minulle on tämän kirjan suhteen jäänyt paha maku suuhun, niin sitten siitä, että kirjassa lapset puhuvat rakastamisesta ja kyynikkona kuitenkin olen sitä mieltä, etteivät lapset ymmärrä sanan merkitystä siinä mielessä.

Ja sitten päästäänkin luultavasti siihen melkeimpä suosikkikirjaani, Janet Fitch - Valkoinen oleanteri. Luin tämän ensimmäisen kerran lukion ykkösellä ja nyt uudelleen vähän aikaa sitten. VO:n kieli saa haukkomaan henkeään ja sen kertoma sijaisperheissä kiertävän lapsen/nuoren aikuisen tarina on todella... maailmankatsomusta mullistava. Jos minun pitää joku kirja nimetä, joka on omaan kirjoitustyyliini ainakin jollain tavalla vaikuttanut (tai saanut haluamaan, että se vaikuttaisi), niin se on sitten tämä. Yksinkertaisesti upea!
Those who don't believe in magic will never find it.
~ Roald Dahl ~
Ikuisuusprojekti

Poissa greenie

• junkie
  • Vuotislainen
  • I think I'm a banana tree.
    • Last.fm-profiilini
« Vastaus #28 : Lokakuu 01, 2007, 22:06:07 »
Ekana tuli mieleen Anthony Kiedis - Aripikudos. Aivan mahtava kirja, elämänkertahan tämä on. Anthonyn elämä on ollu aika mielenkiintosta, ei oo ihmekään, kun on tullut tän herran elämäntarinasta elokuvatarjouksiakin. Sivuja tässä on paljon, mut lukemiseen ei jotenkin mene kauheesti aikaa, johtuu varmaan siitä, että on niin mielenkiintonen kirja, suorastaan koukuttava. Sillon, kun luin, olin koku ajan nenä kiinni kirjassa, syödessä, dataillessa, vessassa...jne. Ihanan vitsikkäästi ja innostavasti kirjotettu, erityisesti on jääny "Syö ja säntää"-tekniikka mieleen :D Pitäs varmaan joskus kokeilla, veli mukaan niin hyvin menee.

Muita superhyviä kirjoja ovat mm. Paahde, Beijing beibi, Behind The Sun ja Anne Frankin päiväkirja.
Well heroin, heroin
And cocaine, cocaine
I loved them both

Poissa Vela

• Vuotislainen
« Vastaus #29 : Lokakuu 02, 2007, 11:09:05 »
Charlotte Brontën Kotiopettajattaren romaani - ehdottomasti. Rakastuin kirjaan heti. Köyhän ja vaatimattoman kotiopettajattaren ja rikkaan kartanonherran rakkaustarina kietoi minut oitis pauloihinsa, enkä vieläkään ole päässyt tuosta lumouksesta. Vaikka paatunut romantikko olenkin, Kotiopettajattaren romaani eroaa saman genren kirjoista siinä, että se ei mielestäni ole pelkästään rakkauskertomus. Minusta kysymys on myös Janesta itsestään (johon Charlotte Brontë sekoitti aimo annoksen omaa itseään) ja hänen joustamattomista periaatteistaan.

Muita lempikirjojani ovat ehdottomasti L.M Montgomeryn Pieni Runotyttö -trilogia. Jos joku kirja on tehnyt minuun vaikutuksen se on ehdottomasti Pieni Runotyttö ja sen jatko-osat. Monta kertaa olen ollut Emilian kanssa Uudessa Kuussa, leikkinyt Teddyn ja Ilsen kanssa, ja kirjoittanut tarinoita ja epätoivoisesti yrittänyt kokea "leimahduksen" (ja siinä onnistunutkin).

Lopuksi täytyy vielä mainita Diana Gabaldonin kirjat, jotka saivat minut kiinnostumaan entistä enemmän Skotlannista ja sen historiasta.
Laajoina levittäytyvät Pohjolan synkät metsät, ikivanhoina, salaperäisinä villeissä unelmissaan, siellä asuu metsien suuri jumala, metsän henget kutovat salaisuuksiaan hämärässä.

emeritus

• Ankeuttaja
« Vastaus #30 : Marraskuu 11, 2007, 16:22:05 »
En ole löytänyt vieläkään sitä ultimate best -kirjaa, mutta tässä joitakin hyviä:

Casa Rossan perilliset (Francesca Marciano) Elokuvamainen ja syvä romaani, kertoo etelä-italialaisen perheen naisten tarinan.

Raja (Riikka Pulkkinen) Realistinen ja intohimoinen, tutkii rajan käsitettä jne.

Saatana saapuu Moskovaan (Mihail Bulgakov) Humoristinen ja tummasävyinen fantasiakertomus paholaisen seikkailuista 1930-luvun Moskovassa.

Laterna Magica (Ingmar Bergman) Elokuvaohjaajaneron muistelmat.

Kun vielä muistan (André Brink) Vanhan miehen tarinointia entisistä rakkauksistaan.

Tunnit (Michael Cunningham) Ihmisyys ja arki ja niiden alta paljastuva draama.

Taru Sormusten Herrasta (J.R.R. Tolkien) Ei tarvitse varmaan selityksiä.

Linnunradan käsikirja liftareille (Douglas Adams) Todella, todella hauska kirja maapallon tuhosta siitä mitä sen jälkeen tapahtuu.

Eedenistä itään (John Steinbeck) Suurromaani, käsittelee hyvää ja pahaa ja kaikkea semmoista kevyttä. Todella hyvä.

Poissa Jazmín

• Vampyyrityttö
  • Vuotislainen
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #31 : Marraskuu 13, 2007, 11:55:17 »
No niin, ehdoton suosikkini (potterien jälkeen) on J.R.R. Tolkienin Taru Sormusten Herrata- trilogia. Luin ensin vähän matkaa Hobittia, mutta jätin sen kesken ja aloitin itse trilogian. Ihan alussa se oli mielestäni vähän tylsä, mutta jatkoin eteenpäin ja aika pian olin ihan tarinan lumoissa. Juonenkäänteet on mahtavia, ja Tolkienin hamot ovat niin eläviä ja koko maailma on keksitty niin tarkkaan, että kaikki voisi ihan hyvin olla totta. Tolkien on muuten keksinyt itse haltiakielen ja siinä oli varmaan aika kova työ.

Olen lukenut Hobitinkin myöhemmin loppuun ja tykkäsin myös siitä.

toinen erittäin hyvä sarja on Narnia. Milelestäni paras oli seitsemänosaisen sarja ensimmäinen osa velho ja leijona. Sarja kertoo neljästä lapsesta, jotka löytävät salaisen taikamaailman Narnian.

suosittelen kumpaakin kirjasarjaa kaikille fantasian ystäville.
"You shine so bright it's insane, you put the sun to shame."

Elf

• Ankeuttaja
« Vastaus #32 : Marraskuu 13, 2007, 19:37:05 »
Pakko kommentoida tännekin. Eli lempi kirjani on ehdottomasti Taru Sormusten Herrasta-trilogia. Sekin on tullut luettua niin monta kertaa ja aina se tuntuu yhtä ihanalta ja hyvältä. Tolkienin kerrontatyyli on ihana ja juoni on aivan sanoinkuvaamattoman mahtava. Kirja on täynnä ihania, mahtavia ja hauskoja hahmoja, kuten kaikki hobitit ja Tom Bombadil, ja tietenkin kaikki Aragornit sun muut haltiasoturit.

Pidän myös todella paljon Narnia-sarjasta, ja Mustesydän-trilogiasta. Varsinkin tämä Mustesydän on hyvin mukaansa tempaava ja juoni on mielestäin todella hyvin suunniteltu. Pidän hahmoista. Ne ovat monipuolisia ja nekin hyvin suunniteltuja.

Tweeked

• Ankeuttaja
« Vastaus #33 : Marraskuu 19, 2007, 18:50:31 »
Ensimmäisenä mieleen tulee Diana Gabaldonin kirjat. Olen niin paljon velkaa ystävälleni, joka suostutteli minut lukemaan ensimmäisen osan eli Muukalaisen. Gabaldon on kirjoittanut ainakin kuusi kirjaa Jamien ja Clairen seikkailuista, mutta ensimmäinen on aina paras. Kirjojen tapahtumat sijoittuvat 1700-luvun Skotlantiin ja Amerikkaan, joten tämän kirjan lukemisen jälkeen olen ollut koukussa historiaan myös yleisesti. Muukalaisessa minuun vetoaa eniten sekä huumori että Jamie Fraserin hahmo. Harmi, että mies on vain fiktiota. Minäkin menisin naimisiin hänen kaltaisensa skotin kanssa^^ Kaiken tämän ihanuuden lisäksi Gabaldon on uskomattoman hyvä kirjailija, joka kuvailee tapahtumia ja maisemia aidosti. Välillä tuntuu kuin olisi itse paikalle, eikä vain lukisi tarinaa omassa pehmoisessa sängyssä.

Spike

• Ankeuttaja
« Vastaus #34 : Marraskuu 22, 2007, 19:43:27 »
Tuskallista. Niin monet kirjat, joita olen lukenut, ovat olleet kuin suuria taideteoksia joiden loputtua tuntuu kuin elämässä ei olisi sisältöä. Muutamia näistä teoksista: L. M. Montgomeryn Annat. Sarjan koskettavuus ja normaalista elämästä kertova, mutta silti niin salaperäinen ja mukaansatempaava juoni on jotain niin todellista ja ihanaa, että välillä tunsin itsekin asuvani Vihervaarassa, Haavemajassa tai Kotikunnaalla.
         Philip Pullmanin Universumien Tomu- trilogia kertoo niin hienosti muista maailmoista, ulottuvuuksista ja taianomaisista olennoista, että luin niitä ihan älyttömän myöhään joka ilta, melkein nukuin koulussa ja kärsin vierotusoireista kun tuo kirja ei ollut ulottuvillani. Arvaatteko tuskani trilogian viimeisen osan jälkeen? Onneksi joulukuussa sarjan ensimmäisestä osasta tulee elokuva, vaikka pidänkin oman mielikuvitukseni muokkaamasta tapahtumaympäristöstä.

Juu ovat lempikirjat muuttuneet aika rajusti tässä. Toki nuo pysyy semmosena kevyenä kesälukemisina nuokin mutta enpä enää ainakaan fanita. Fantasiaa rakastan toki edelleen, Tolkienia (ahh..) sekä Perillinen- sarja. Niiden lisäksi hieman suomalaista kirjallisuutta, Väinö Linnan Täällä Pohjantähden alla. Vielä kun lisään kunnon historiallisen romaanin siihen niin lempikokoelmani on täydellinen: Kotiopettajattaren romaani.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 09, 2009, 21:45:18 kirjoittanut Spike »

Mustesydän

• Ankeuttaja
« Vastaus #35 : Marraskuu 24, 2007, 23:03:00 »
No, niitä lempikirjojahan löytyy kyllä.
Ensimmäisenä täytyy mainita Eoin Colferin Artemis Fowlit. Aivan mahtavia. Aina tapahtuu jotakin, koskaan ei tylsisty, kun lukee Artemis Fowleja. Ensimmäinen löytyy itseltäni, muut on lainattu kirjastosta. Erittäin hyviä kirjoja, suosittelen.
Sitten löytyy Cornelia Funken Mustesydän-sarja. Sekin on hyvin mielenkiintoinen tarina, vähän erilainen mitä yleensä luen. Ja sitten saman kirjailijan kirjoittama Rosvoruhtinas. Kiehtova tarina kahdesta pojasta oliko se nyt Italiassa piileskelemässä muiden lasten kanssa. Kannattaa lukea.
Hmm, mitäs sitten. No, sitten on Marianne Curleyn Muinainen taika ja Aikavartio-sarja. Siitä on jo jonkin aikaa, kun viimeksi luin Muinaisen taian, joten en muista kauheana mitään yksityiskohtia, mutta muistan kyllä, että sen luki oikein mielellään. Pitäisi joskus lukea se uudestaan. Siinä oli semmoinen jännä tunnelma. Se kertoo tytöstä, jolla on joitain kykyjä ja sitten hän matkaa ajassa taaksepäin jonkun pojan kanssa ja sitten he siellä seikkailevat ja näin. Saattaa kuulostaa ehkä vähän tylsältä, mutta sitä se ei ole. Ei sinne päinkään.
Sitten se Aikavartio-sarja. Ne kaksi ensimmäistä kirjaa olivat todella hyviä, ja kolmatta odotinkin innolla. Siitä ei ole kauaakaan kun sen viimeisen osan luin, joten sen muistankin kaikkein parhaiten. Mutta minä oikeastaan vähän petyin siihen. Ei se ollutkaan niin hyvä, kuin kuvittelin. En oikein siitä tykännyt, mutta aikaisemmat osat ovat mainioita.
Tämä viimeinen kirja nousee ainakin tällä hetkellä muiden yli (sen olen nyt ihan vasta lukenutkin), Stephenie Meyerin Houkutus. Aivan ihana kirja. Tällä hetkellä siis lempikirjani. Kertoo vampyyreista, ei siis mikään kauhukirja, ja aivan mahtava. Ahmin jokaisen sanan joka siihen kirjaan oli kirjotettu. Eipä siinä kauaa mennytkään, kun se oli luettu. Siinä oli vain niin hyvin kirjoitettu kaikki, ihme, etten aikaisemmin ollut löytänyt sitä...

Mutta siinäpä ne taisi ollakkin. (:

Poissa Isetom

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
    • Livejournal
  • Pottermore: PurpleFang101
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #36 : Joulukuu 21, 2007, 15:54:42 »
Muumikirjat ovat aivan parhaita. Loistavia. Ehdottomasti suosikkikirjojani, suosittelen kaikenikäisille ja -näköisille. Jotenkin Muumipappa ja meri on säväyttänyt ehkä eniten, vaikka onkin hieman synkähkö suurimmaksi osaksi. Silti sitä lukiessa tulee hyvä mieli, vaikka tietysti kaikista muumikirjoista tulee.

Harry Potterit ovat legendaarisia. En ole lukenut aikoihin, mutta kuitenkin kirjat 1-6 jokaisen 11 kertaa ja 7. kaksi kertaa. Uskollinen Potter-fani olen, vaikkakin olen hieman erkaantunut siitä maailmasta.

Muita huippukirjoja en ole lukenut, tuossa on nuo kaksi ylitse muiden ylettyvää kirjasarjaa. Myös Stephen Kingin ja Agatha Christien kirjat ovat hyviä. Twilight-sarja oli koukuttava ja mukava lukea, kaikki kirjatkin tuli kovakantisina ostettua hyllyyn, samoin Perillinen-saaga. Mutta eivät ne ylety Potterien tasolle, ei. Taru Sormusten Herrasta saa kunniamaininnan minulta, tykkäsin erityisesti ykkös- ja kakkososasta.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 01, 2010, 19:43:46 kirjoittanut Isetom »
through the warmthest cord of care
your love was sent to me

Paperisydän

• Ankeuttaja
« Vastaus #37 : Joulukuu 21, 2007, 16:12:40 »
Mietin kysymystä aika kauan, mutta päädyin viimein L.M Montgomeryn Runotyttö kirjasarjaan.
Sain kirjan kaksi vuotta sitten joululahjaksi, ja olen lukenut sen aika monta kertaa ja joka kerta se jaksaa hämmästyttää uskomattomalla tarinankerronalla ja kauniilla vanhanaikaisilla kielikuvilla.
Päähenkilöstä Emiliasta(kyllä kantsii olla sen niminen;D) löytyy joitakin samankaltaisuuksia (muitakin kuin nimi)kuin minusta, kuten esimerkiksi rakkaus kirjoittamista kohtaan.
Kirjasarja on koskettava ja kaunis, ja sen jaksaa kahlata läpi yhä uudelleen ja uudelleen, ja tuntuu siltä kuin kirjasta saisi irti joka kerralla jotain uutta.

Suosittelen lämpimästi talvi-iltojen ratoksi :)

Petyr

• Ankeuttaja
« Vastaus #38 : Joulukuu 21, 2007, 20:04:36 »
Minä olen menettänyt auttamatta sieluni G.R.R. Martinin Tulen ja jään laululle. Fiktiiviseen keskiaikaiseen maailmaan sijoittuvaa, realistista, raakaa tekstiä, täynnä juonittelua ja selkäänpuukotusta. Aivan mahtavaa! Okei, mukaan on sekoitettu aikas rajuja aineksia, mutta lopputulos värikkäine henkilöhahmoineen on upea. Ehkä parasta on juuri maailman realistisuus, yhdestäkin virheestä koituu viheliäinen kuolema. Martin ei säästele päähenkilöitäänkään, vaan he saavat kyytiä samalla mittapuulla millä muukin henkilögalleria, ei siis mitään suhteettomia ihmepelastuksia tai päähenkilöiden paapomista. Ja sivumennen sanoen, päähenkilöitä on paljon. Tarinaa kerrotaan miltei parinkymmenen henkilön näkökulmasta.
Lyhykäisyydessään juoni koostuu Ruusujen sodan aikaista Englantia muistuttavassa Seitsemässä valtakunnassa muhivasta salajuonien ja -murhien keitoksesta, joka johtaa ennen pitkää mahtisukujen väliseen sisällissotaan.
Kirjoja on käännetty suomeksi viisi (noh, neljä, koska kolmas kirja, Miekkamyrsky, on jaettu kahtia).
Sarjan kirjat ovat siis Valtaistuinpeli, Kuninkaiden koitos, Miekkamyrsky 1 & 2 sekä Korppien kestit.

Myös Bartimeus-trilogia, Universumien tomu, Philip Reeve, Darren Shan ja sen sellaiset sijoittuvat aikas korkealle minun arvoasteikollani. Ja ehdottomasti Susanna Clarken Jonathan Strange ja hra Norrell.

jensku

• Ankeuttaja
« Vastaus #39 : Joulukuu 21, 2007, 21:59:13 »
Jos joku nyt käskisi minun suositella kirjaa, niin se olisi Tuija Lehtisen www.liisanblogi.net
Kirja on tuon niminen, ja se on jäänyt päähäni pinttymäksi erikoien nimensä takia -.-'. Ei silti pidän kirjsta todella paljon ja olen lukenut monia Tuijan kirjoja.
Vaíkk niitä on todella monia niin voisin sanoa, että tällä hetkellä lemopi kirjat järjestykseni top kolme on:

1. siivet varpaiden välissä (Tuija lehtinen)
Tuijalla on mitä mahtavin huumori ja hän osaa saada sen esille aina kirjoissaan^^ Tämä siksi, vaikka hieman alussa tylsältä tuntikin, niin kahden luvun jälkeen en pystynyt lopettamaan lukemista. Pidin kirjan päähenkilöstä kovasti ja ihastuin tähän. Muutkin henkilöt olivat hauskoja ja onnistuneita, eikä kirja tuntunut väkinäiseltä, ja siinä pysyi kärryillä.

2. Vaniljasyndrooma (Tuija Lehtinen)
en pääse eroon Tuija Lehtisestä, vaikka kirveellä yrittäisitte ^^. Tämä taisteli mielessäni tuon Siivet varpaiden välissä kanssa ykkös sijasta, sillä tässä kirjassa, kaikista niistä joita olen kirjoittajalta lukenut, pääsee huumori kaikkeista parhaiten valoilleen. Ja kirjan henkilöt ovat kaikkeista parhaat tähän mennessä. Milli ja ottopoika ovat vaan niin ihanat tyypi <3^^. Suosittelisin tätäkin jos vaan joku tykkää suhdedraamasta/huumori kirjoista.

3. Viiden tähden tuhkimo (Tuija Lehtinen)
Tästä sijasta tappeli monta kirja/sarjaa.
Huomaa kyllä, että olen kiintynyt Tuijan kirjoihin, ja ne ovatkin hyviä^^ Kyllä silti luen muiltakin, kuin vain Tuijalta ja Rowlingilta^^
Tämä kirja on minusta jotenkin omalla tavallaan hauska. Se ei ole paras, mutta siinä on sellainen jokin, joka saa minut kirjoittamaan tänne. Se kertoo nuorseta naisesta jolle tapahtuu kaikenlaista.
Tämänkin kannattaa lukea, jos vain (taas kerran) on kiinnostunut täydellisestä suhdedraama kirjoista^^

valentine

• Ankeuttaja
« Vastaus #40 : Tammikuu 04, 2008, 13:19:05 »
Voi että, lempikirjojahan mulla riittää. Tässä nyt pari, jotka tuli ensimmäisinä mieleen.

Stephenie Meyerin Houkutus-sarja (luin jostain, että sitä sarjaa kutsuttais tällä ensimmäisen kirjan nimellä, mutta en oo varma). Olen lukenut vain tuon ekan kirjan suomeksi, muut sitten englanniksi. Tai siis kyllä sen ykkösenkin luin myöhemmin englanniksi. Englanniksi ne on mun mielestä vaan jotenkin todellisemman tuntusia, ja luen muutenkin yleensä mielummin englanniksi. No joka tapauksessa, kirjoja on ilmestynyt tähän mennessä kolme; Twilight, New Moon ja Eclipse. Sarja kertoo Bellan ja Edwardin rakkaustarinaa, joka ei olekaan mitenkään tavallinen. ;) Vaikka nämä kirjat on välillä aika ällösiirappisia, niin ei se minua häiritse. Tarina kerrotaan Bellan näkökulmasta, mutta tulossa on myös kirja, joka kertoo tarinan Edwardin kannalta.

Toinen suosikki, jonka olen lukenut useaan kertaan, on Deborah Spungenin Nancy. Se kertoo äidin näkökulmasta kuinka vaikeaa elämä oli Nancyn kanssa, joka muuten myöhemmin seurusteli Sid Viciouksen kanssa. Todella koskettava kirja.

elkkuliina

• Ankeuttaja
« Vastaus #41 : Helmikuu 16, 2008, 20:52:28 »
Hmm.. Ekana mieleen tuli Stephenie Meyerin Houkutus-sarja. Sarjasta olen lukenut Houkutuksen ja Uuden kuun. Nyt viime viikolla pistin koko sarjan tilaukseen. Siis englanniksi. Kirjat kertovat Bellan ja Edwardin rakkaudesta. Kuten varmaan olette edellisistä postauksista lukenut. :) Mielestäni kirjoissa on mahtavaa kuvailua, ihanaa hempeilyä, vaaratilanteita ja hauskojakin kohtia löytyy. Minulla ei ole ollenkaan pahaa sanottavaa kirjoista. <3

Poissa Azura

• ENFJ
  • Vuotislainen
  • do not go gentle
    • parasomnia
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #42 : Maaliskuu 25, 2008, 16:05:01 »
Potterit ovat tietysti suosikkini, mutta jos niitä ei laskettaisi niin kyeessä olisi varmaan nämä:

Universumien Tomu-trilogia, kirjoittajana Philip Pullman. Kirjan päähenkilö on suloinen ja Pullman on todella käyttänyt mielikuvitustaan tässä: rakastin kaikkia niitä seikkailuja uusissa maailmoissa ikkunoiden kautta ja kaikki hahmot olivat jotenkin niin realistisia. Tässä oli draamaa ja kaikkea muutakin, fantasia päägenrenä tietenkin, mutta upea on. Pidän eniten viimeisestä kirjasta nimeltään Maaginen Kaukoputki, jonka luin kesällä loppuun. Ehdottoman koukuttavaa luettavaa, minua ei saanut edes rannalle raahattua kun olin jumittuneena kirjan pariin ;)

Louis Sacharin Paahde on myös erittäin mukaansatempaava kirja. Luimme tämän seitsemännen luokan alussa koulussa ja tykästyin tähän: muiden vihatessa minä luin ihan innolla ja leffan nähdessäni olin ihan innoissani. Juoni on jotenkin hieno ja niiden mysteerien selvittäminen oli hauskaa ja kiehtovaa, ihmeellinen palapeli tämä kirjakin.

Myös sellainen kirja kuin Salaiset aikamatkat on yksi suosikeistani. Tämän kirjailijaa en edes muista ja tämä saattaa vaikuttaa lapselliselta kökköwannabescifiltä, ei se ole. Minä luin tämän viime vuonna ja pidin siitä todella! Siinä päähenkilö on Ville-niminen poika, joka päätyy vahingossa vuoteen 2060 tai jotain, jossa hän tapaa kaksi muuta hänenikäistään lasta, jotka asuvat Elämyspuisto-nimisessä paikassa joka on rakennettu jonnekin päin suomea. Kirjassa kolmikko seikkailee eri aikakausilla ja selvittää, miten paljon erilainen maailma on ollut. Minä rakastuin niihin kuvauksiin maailmasta, jossa sähköä ei vielä ollut ja metsiä oli vaikka millä mitalla. Loppujen lopuksi selviää, että

(klikkaa näyttääksesi/piilottaaksesi)
"For if you're not afraid, how can you be really brave?"

- The Exploits of Moominpappa

Poissa adswil

• Vuotislainen
« Vastaus #43 : Maaliskuu 26, 2008, 19:36:16 »
Suosikkikirjojani ylitse kaikkien muiden ovat Potterit, erityisesti Kuoleman varjelukset, mutta tässä muita:

Taru sormusten herrasta - Pottereiden rinnalla ehdottomasti paras lukemani fantasiakirja, jotain elämää suurempaa! TSH:n tarina on tietysti melko perinteinen stoori hyvän ja pahan välisestä taistelusta ja pienestä olennosta, jonka harteille kasaantuu maailman raskain taakka, mutta tässä tarinassa on silti monia todella koskettavia ja ihania elementtejä. Monipuolinen (ja -mutkainen!) juoni, legendaarisia henkilöitä (kaikki oikein onnistuneita) ja mielenkiintoinen maailma, en osaa toivoa muuta.

Kotiopettajattaren romaani - Charlotte Brontën 1800-luvulla kirjoittama rakkaustarina, jonka veroista tuskin olen koskaan lukenut, ehdotonta parhaimmistoa rakkausromaanien joukossa. Todella yllätyksellinen juoni, tämän kirjan tapahtumia en etukäteen olisi ikinä osannut aavistaa! Päähenkilökin saa sympatiani täysin puolelleen, sillä osaan samastua häneen täydellisesti. Osa henkilöistä on hieman yksiulotteisia, mutta niitä helmiäkin heidän joukostaan löytyy. Loistava kirja, suosittelen ehdottomasti kaikille, jotka tykkäävät vanhoista rakkausromaaneista (:

Ylpeys ja ennakkoluulo
- Jane Austenin tuotantoa tietysti, 1800-luvulta peräisin tämäkin. Ei tarinana aivan yhtä valloittava kuin Kotiopettajattaren romaani, mutta tästä kirjasta löytyvät ehkä paras fiktiivinen hahmo ikinä: Darcy (luonnollisesti). Kirjan juoni ei persoonallisuudellaan hätkähdytä, aika ennalta-arvattavahan se on, mutta päähenkilöt Darcy ja Elizabeth ovat niin todellisen tuntuisia ja ennen kaikkea ihastuttavia, ettei kirjaankin voi olla rakastumatta.
In my world love is for poets - so I'm trying to be one.

Lusmu

• Ankeuttaja
« Vastaus #44 : Maaliskuu 27, 2008, 17:13:47 »
Anu Holopaisen kirjat on hyviä! Erityisesti Molemmin jaloin -kirja on mahtava. Ala-asteella joku kaveri suositteli mulle Anu Holopaisen kirjoja ja silloin luin ekat Holopaisen kirjat, vieläkin pakko aina lukee kun tulee uusia. Ne on jotenki niin ihania ja täynnä lämpöä olevia kirjoja :)

Sitte Tuija Lehtisen kirjat kuuluu kans suosikkeihin. Niistä parhaita varmaan Poika nimeltä Iines, R.I.P. ja Mopo. Hyvää huumoria ja ei yhtäkää tylsää kohtaa missää kirjas. Pitää ahmien lukee, niinku potteritki. :D

Depths

• Ankeuttaja
« Vastaus #45 : Huhtikuu 07, 2008, 12:44:20 »
Lempikirjoihini kuuluvat Houkutus ja Uuskuu, Me kolme ja jengi ja 
jotka onkin tässä topicissa jo mainittu.
Lisäksi pidän Päivi Luostarisen kirjasta Kärrynpyöräkesä, joka on uskonnollinen, mutta todella ihana ja kesäinen kirja.
Lisäksi Tuija Lehtisen kirjat ovat suurimmaksi osaksi hyviä. Itse pidän myös Nea ja Nummelan ponitalli-sarjasta, jotka on kirjoittanut Merja Jalo.

Tulen muokkaamaan, jos keksin jotain lisäystä.

Hayden

• Ankeuttaja
« Vastaus #46 : Huhtikuu 17, 2008, 19:20:14 »
Kerrompa tässä ajankuluksi omia lempikirjoja. Vanhat klassikot ovat hyviä esim L. M Montgomeryn Anna- kirjat ja Runotyttösarja ja Louisa M. Alcottin Pikku naisia. Myös fantasia ja scifi yltää lempilukemistooni:) Eoin Colferin Artemis Fowl ja muut sarjan kirjat. kirja kertoo nuoresta rikollispojasta joka supernero ja yrittää ryöstää kullan keijuilta. Vaikka saattakin kuulostaa kuivalta se on hyvä:D.Ja tietenkin mainintut J.R.R Tolkienin Taru sormusten herrasta ja Stephenie Meyerin Houkutus ja Uusikuu. Myös Chistopher Paolinin Eragon ja Esikoinen ovat hyvä. Ne kertovat nuoresta lohikäärmeratsastajasta jonka on tuhottava ra`cazit ja paha kuningas(vai miten se kirjotetaan:D). Cecelia Ahernin P.S Rakastan sinua on hyvä tarina nuoren naisen miehen kuolemasta ja aiheutuneesta surusta ja onnenhetkistä. Jos tykkää enemmän huumorista ja romantiikasta kannattaa lukea Anni Polvan Tuleko aviomiehekseni jne..

Poissa Audra Dancer

• Sir Emilia Sarkington
  • Vuotislainen
  • Gaze the Haze
    • Livejournal
    • Vainajala.org
  • Pottermore: HazelNight52
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #47 : Huhtikuu 17, 2008, 21:15:52 »
Oi, minun on pakko tulla tänne höpäjämään ihanaistakin ihanaisimmista kirjoista, joita olen tässä viimeaikoina lueskellut. Mielikirjakseni lukisin varmaankin J.R.R Tolkienin Hobitti eli sinne ja takaisin. Siinä kirjassa sitä oli sitä jotain. Kerronta oli jotenkin niin mahdottoman mukaansatempaavaa, mukavaa ja värikästä. Tekstissä oli paljon hauskoja kohtia ja jännitystäkin. Tein tästä kirjaesitelmänkin, koska siitä oli helppo kirjoittaa sellainen. Ja olin juuri lukemassa kyseistä kirjaa. Mutta tosiaan, tykkään kirjasta tosi paljon, Tolkienin tekstit ovat ihan omaa luokkaansa. Toki tykkään TSH:stakin, mutta Hobitti on ehkäpä vieläkin parempi. :)

Ja entäs sitten tämä lempikirjarepertuaariini vasta hetki sitten astunut uusi kirjakasvo, Terry Pratchettin Vapaat pikkumiehet. Erittäin hauska kirja. Mukavasti kirjoitettu ja ihan jännittäväjuoninenkin. Tykkään tuosta kirjoitustyylistä mahdottomasti ja aion lainata kirjastosta muitakin Pratchettin kirjoja. Niitä suositteli minulle eräs luokkalaiseni tyttö, joka tietääkseni lukee Pratchettin tuotantoa melkoisesti. Otin sitten suosituksesta vaarin ja kokeilin, koska kirja näytti jännältä. Ja se oli oikein jännä ja ihana kirja. :)

~Moondancer (vapaa pikkunoita)

Poissa Chinoz

• Nuorallatanssija
  • Vuotislainen
  • That was then, this is now
    • Blackout
« Vastaus #48 : Toukokuu 21, 2008, 18:52:52 »
Ihan ensimmäisenä on kyllä Stephenie Meyerin Houkutus. Mahtava kirja, jonka jännite on todella onnistunut; kirja imaisi mukaansa ensimmäisillä riveillä, eikä sitä voinut laskea käsistään, ennen kuin se oli luettu loppuun. Rakastuin ikihyviksi Edwardiin, joka nyt vain on niin jumalainen ja äärimmäisen kiehtova. Lisäksi Bella (päähenkilö) ei ole täydellinen, vaan hänelläkin on omat puuttensa ja vajavaisuutensa. Pystyin samaistumaan hyvin Bellaan, vaikka luonteeltani hyvin erilainen olen. Bellan rohkeus ja varmuus Edwardia kohtaan on sanoinkuvaamatonta; se miten Bella pelkää jotain paljon lievempää kuin Edwardia.
Meyer kirjoittaa todella hyvin, voin vain ylistää hänen kirjoitustyyliään, kuvauksiaan ja sanavalintoja maasta taivaaseen.
Seuraavana tuleekin samaisen kirjailijan ja Houkutuksen jatko-osa, Uusikuu. Suunnilleen samat perusteet kuin Houkutukseenkin. Houkutus nappasi kuitenkin paremmin ja Uusikuu jäi toiseksi. Ja sarjan kolmas osa, Eclipse on hankinnassa :D

Kolmanneksi lempikirjani on Jane Austenin Ylpeys ja Ennakkoluulo. Kaunis kirja, puhumattakaan kirjoitustyylistä. Kirjahan on peräisin 1800 -luvulta, jonka kirjoitustyyli oli hyvin erilaista kuin nykypäivänä. Aluksi se häiritsi suurestikin, mutta kirjan myötä opin tykkäämään tyylistä tavattoman paljon. Ja Darcy, ah, niin ihastuttava hahmo kuin olla ja voi. Nerokas kirja, vaikka loppu olikin arvattavissa. Samaistun yllättävän hyvin niinkin kaukaisen ajan tapahtumiin.

Mikä olisikaan listani ilman Ian McEwanin Sovitusta? Rakastan tuota kirjaa, rakastuin siihen melkein heti kun aloin lukemaan. Cecilian ja Robbien ihastuttava rakkaustarina; kuinka se estetään ennen kuin se saa alkunsakaan. Ja Brionyn yritys sovittaa tekoaan. Turhaan ei tätä kirjaa ole ylistetty arvosteluissa, joita olen lukenut. Kirjahan on jaettu neljään osaan, jotka kaikki kertovat eri ajasta, mutta samoista henkilöistä. McEwan on tiivistänyt kirjan nimen loistavasti viimeiseen osaan, viimeisille sivuille. Kaunis, koskettava tarina rakkaudesta, erehdyksestä, joka voi tuhota paljon. Ja osittain tietenkin myös kirjoittamisesta.

S.E. Hintonin kirjoja Taistelukala, Olimme kuin veljet ja Tex ei pidä unohtaa listasta. Hinton on tunnettu nuortenkirjoistaan, joissa hän kirjoittaa ongelmanuorten elämästä. Taistelukala on tarinaltaan hieman omituinen, ainakin minun mielestäni. Pidin kirjan lopusta kaikkein eniten ja niistä ajatuksista. Moottoripyöräpoika kiehtoi minua ja pidin hänestä paljon enemmän kuin kirjan päähenkilöstä, Rusty-Jamesista. Kirjoitettu puhekielellä, mikä vain lisää kirjan latausta ja saa sen tuntumaan aidommalta ja saa lukijan samaistumaan paremmin henkilöihin.
Olimme kuin veljet on koskettava ja omalla tavallaan hyvinkin kaunis tarina kahden pojan teini-iästä, kahden pojan, jotka ovat kuin veljet. Bryonin ja Markin elämä ei ole helpoimmasta päästä, mutta silti he ovat onnellisia - tavallaan. Kun yksi asia menee väärin, sitä seuraa ikävien tapahtumien sarja, joka päättyy traagisesti. Kirjan loppu oli äärettömän koskettava ja sai kyyneleet silmiini. Olo oli hyvin omituinen ja pisti miettimään omaa elämäänsä uudestaan. Loistava kirja, aivan mahtava, niin koskettava kuin olla ja voi.
Texin tarina oli todella unohtumaton lukukokemus. Kirja nappasi mukaansa ja piti tiukasti kiinni. Tilanteiden muuttuminen, ympärillä olevien ihmisten muuttuminen vaikuttaa itseensä. Kirja on taattua Hintonia: se pistää ajattelemaan, koskettaa ja on todella upea. Oli upeaa lukea Texistä ja elämästä Pohjois-Amerikan aroilla. Lukemisen arvoinen kirja, ei voi muuta sanoa.

Monet muutkin kirjat ovat olleet todella hyviä, kuten Potterit, mutta tässä minulle tärkeimmät kirjat.
Jokaisella askeleella, voit viedä henkeni.
Jokaisella askeleella, voit parantaa haavani.

Melodrama

• Ankeuttaja
« Vastaus #49 : Toukokuu 22, 2008, 02:57:12 »
Hmm. Hyviä kirjoja on hirveästi, enkä muista puoliakaan niistä. Aiemmat kirjoittajat tosin ovat maininneet niitä kiitettävästi (Lumotun metsän kronikat, Me kolme ja jengi, Mustesarja, Rakas Mikael, Dorian Grayn muotokuva, Väyrysten kirjat... oikeastaan kaikki ovat sellaisia, joista olen kovasti pitänyt ennen, mutta joita en ole viime aikoina lukenut. En ole vielä kunnolla sisäistänyt ajatustani siitä, että lempikirja määräytyisi sen mukaan, mistä tällä hetkellä eniten pidän.)

Joka tapauksessa, suosikkikirjakseni mainittakoon Mies joka rakastui kuuhun. Tom Spanbauerin upea teos, joka varsinkin ensimmäisellä lukukerralla oli elämys, ja luullakseni muokkasi käsityksiäni asioista ainakin jonkin verran. Kaunis tarina puoli-intiaanimiehestä, elämästä, rakkaudesta ja sen sellaisesta.

Toinen suosikkikirjoistani on Jeanette Wintersonin Ei appelsiini ole ainoa hedelmä, jonka alunperin lainasin tyylikkään nimen ja mahdollisen seksuaalivähemmistöteeman perusteella. Kaunista kielenkäyttöä ja mielenkiintoinen juoni. Raamattua varmaan pitäisi tuntea paremmin kaiken ymmärtämiseksi.

Tulen ja jään laulu täällä on myös aiemmin mainittu (tunnistin mainitsijan ^^), ja se on omia suosikkisarjojani. Hahmot eivät ole yksiulotteisen hyviä tai pahoja, mutta mielenkiintoisia kyllä. Sarjan edetessä kaikista saa uutta tietoa, ja käsitykset muuttuvat. Tykkään.

Dragonlance on ollut suosikkisarjani nuorempana. Luen sitä edelleen välillä, ja sillä on erityinen paikka sydämessäni - se herättää valtavan suurta nostalgiaa, ja vaikka minun kuuluisi jo alkaa olla siinä vaiheessa jossa moinen kliseefantasiatausta kielletään, minua ei kiinnosta sellainen.
Vaikka eihän minun pitänyt scifiäkään lukea (ei sillä että lukisinkaan; ehkä se tässä onkin hassua).

Myös Robin Hobbin kirjat kuuluvat suosikkeihini. Narri on ehdottoman loistava hahmo, ja sarjat on mukavasti kerrottu; pieni kliseisyys ei haittaa. Liian onnellistakaan ei ole.

Kirjailijoista on mainittava vielä Neil Gaiman. Kaikista hänen kirjoistaan olen lukiessani pitänyt (myös siitä, joka jäi englanninkielen vuoksi kesken...), ja ne ovat jääneet positiivisina mieleen. (Ylipäätään ongelmani on, etten juuri muista mitään kirjoista: muistan niiden olleen hyviä, mutta tapahtumat ovat hämärän peitossa... se on harmi.)

Loppuun voisin vielä koota kirjailijoita, joiden tuotannosta olen pitänyt, ainakin siltä osin mitä olen tutustunut: Darren Shan, Jonathan Carroll, Johanna Sinisalo, Anu Holopainen... niin. 

(Pahus. Olen huono tässä.)