Kirjoittaja Aihe: Kadunkulmamuusikot  (Luettu 5274 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Paikalla samettiina

• huoleton huuliharppuilija
  • Sanomaton
  • *
  • Sukupuoli: Noita
  • Pienestä kipinästä voi syntyä roihuava liekki
  • Tupa: Puuskupuh
Vs: Kadunkulmamuusikot
« Vastaus #25 : Maaliskuu 10, 2011, 12:51:45 »
Aluksikin haluaisin sanoa, että nostan oikeasti hattua niille, jotka uskaltautuvat kaduille soittelemaan (/ja laulamaan). Siinä sitä on oikeasti yleisönsä armoilla - viihdyttävä ja onnistunut suoritus palkitaan usein niin rahallisesti kuin kiltisti kuunnellen, kun jotkin ei-ehkä-niin-tasokkaat suoritukset voivat saada osakseen suoranaista naurua, ivaa ja sormilla osoittelua.

Rakastan kadunkulmamuusikkoja sillä ehdolla, että he osaavat oikeasti soittaa/laulaa.

Tästä tosiaan olen samaa mieltä. Yleensä näkemäni kadunkulmamuusikot ovat olleet keskinkertaisia, vaikka positiivisia poikkeuksiakin on osunut kohdalle :)

Itse en ole muistaakseni koskaan antanut kadulla soittavalle ihmiselle rahaa. Kovin usein en myöskään ole jäänyt esitystä sen suuremmin kuuntelemaan, yleensä sitä kun tahtoo olla niin kiire paikasta toiseen. Leppoisina, rauhallisina ja kiireettöminä kesäiltoina asia on toisin: tuolloin soittoa kuuntelisi oikein mielellään, antaa se oman positiivisen vaikutuksensa tunnelmaan.
Olen syytön kaikkeen siihen, mistä kehtaatkin minua epäillä.

Poissa Kara

• Sademielellä
  • Vuotislainen
  • The world is our playground:)
  • Pottermore: ThestralQuill17
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #26 : Maaliskuu 10, 2011, 13:26:05 »
Sammaa mieltä kun monet muutkin täällä, ne ovat ihania tunnelmanluojia jos soitto/laulutaitoa löytyy. Kesä on varmaankin otollisinta aikaa noille, koska silloin ihmiset ovat yleensä rennompia ja heillä on aikaa pysähtyä ehkä kuuntelemaankin.
Omista kokemuksista on positiivisena jäänyt mieleen, kun olimme Lontoossa jossain kävelytunnelissa, en oo ihan varma mihin oltiin menossa mutta kuitenkin. Se oli tosi pitkä ja siellä oli yks tosi tasokas katusoittaja. Sillä oli kyltti jossa kerrottiin hänellä olevan myös facebook-fanisivu, jota varten pistin nimen mieleen mutta kotiin päästessäni en löytänyt kyseisen tyypin sivuja mistään. Sinänsä harmi, ja enää en koko tyypin nimeä muistakaan.
Jalan rikkoessa salaisien maailmojen pintaa

Poissa Ihmeolio

• Massuupukki
  • Vuotislainen
  • It really wasn't me...
« Vastaus #27 : Toukokuu 29, 2011, 12:59:36 »
Katumuusikot ovat ihania! Viimeksi viime perjantaina nakkasin muutaman euron eräälle nuorelle miehelle Oulussa. Tämä soitti kitaraa ja lauloi ja se kuulosti todella hyvältä! On monta kertaa tehnyt Oulussa mieli pysähtyä ja antaa edes vähän rahaa niille muusikoille siellä kadulla, mutta ei aina tule pysähdyttyä jos vaikka kavereiden kanssa kulkee. Porukassa se vaan menee monesti niin ettei heihin kiinnitetä huomiota vaan kuljetaan ohi. Itse kuitenkin aina lasitun kuuntelemaan heitä ja harmistun jos täytyy vain rynnätä ohi. Oli nyt perjantaina vaan niin mukavaa nähdä miehen onnellinen hymy ja kuulla sana "kiitos" kun vein rahaa hänelle (:
Cadillac.

Poissa Zabit

• Unessa
  • Kelmitär
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #28 : Toukokuu 29, 2011, 14:15:29 »
Pidän kadunkulmamuusikoista. Musiikki tuo kaduille mukavaa tunnelmaa ja on ihanaa kuunneltavaa. Jos sattuu joku kolikko taskussa olemaan niin saatanpa ohikulkiessani heille heittääkin.

Ei ole tullut vielä vastaan kadunkulmamuusikkoa, joka ei osaisi soittaa. Hyvä niin. Mieluummin reenaa kunnolla kotona ennen kuin lähtee julkisille paikoille kiduttamaan muiden korvia :'D
Women and cats will do as they please ˘◡˘

Poissa Shakira

• Pilkun nussija
  • Vuotislainen
  • Mrr maanantai...
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #29 : Heinäkuu 30, 2011, 15:27:41 »
Olen törmännyt muutamaan omasta mielestäni lahjakkaaseenkin soittajaan, ja ollut harmissani koska ei ole ollut kolikkoakaan annettavaksi. Minutkin luultavasti tulee joskus löytämään kadunvarresta soittamasta :).
Tunnen syvää myötätuntoa kadulla soittavia kohtaan, heillä on rankalla kädellä arvosteleva yleisö, muutamia höylimpiä. Ja samalla kaipaan itse kadunkulmaan...
Jos hyppään kalliolta, välitätkö???

Poissa Valeriana

• Enimmäkseen harmiton
  • Reservi
  • *
« Vastaus #30 : Heinäkuu 31, 2011, 13:30:38 »
Tarvitaanko kadunkulmissa ja juna-asemilla soittamiseen joku lupa? On tullut joskus mietittyä, kun soittajien taso vaihtelee niin hurjasti.

Oulunkylän asemalla oli ainakin viime joulun alla pakkassäässä melko onneton, mutta sinnikäs haitarinsoittaja, joka ei osannut muuta kuin Jingle Bellsin. Joskus hän myös "lauloi" mukana, vaikkei osannut suomea eikä englantia.

Useinhan soittajat saavat paremmalle tuulelle. Helsingin keskustassa on joskus kauniilla säällä melkein liian tiheässä. Istuimme tuossa loppukeväästä Espan puistossa piknikillä ja jostain kuului ihana, jatsahtava naisääni, jonka seurana oli ilmeisesti muutama soittaja (en nähnyt bändiä siitä, missä istuin) ja useampi seurueessa mainitsikin pitävänsä musiikista. Sitten siihen puistoon tuli joku, jolla oli kitara ja joku taustanauha ja alkoi laulaa sellaista hieman valittavaa irkkupoppia. Soitti saman setin läpi useampaan kertaan. Hieman harmitti, että toinen esitys peitti alleen ensimmäisen.
If God does not understand, then he is not God, and we have nothing to fear.

Poissa Kara

• Sademielellä
  • Vuotislainen
  • The world is our playground:)
  • Pottermore: ThestralQuill17
« Vastaus #31 : Heinäkuu 31, 2011, 13:41:39 »
Tarvitaanko kadunkulmissa ja juna-asemilla soittamiseen joku lupa? On tullut joskus mietittyä, kun soittajien taso vaihtelee niin hurjasti.

Öö tuota sivuttiin justiin yhessä Kalevan jutussa mutta en yhtää muista mitä siinä sanottiin :D Muistaakseni ei tarvita vissiin mitään ihmeellisiä jos soittaa täysin akustisena. Tai jotain :_D
Jalan rikkoessa salaisien maailmojen pintaa

Poissa Huhutar

• Reservi
  • *
  • Henkilö, jota ei tunnista ilman teekupposta
    • Livejournal
  • Pottermore: dustpatronus46
« Vastaus #32 : Elokuu 01, 2011, 09:08:27 »
Ainakaan Helsingin kaupungilla ei tarvita mitään lupaa viranomaisilta, mutta on pidettävä huoli, että katusoittaminen ei häiritse esimerkiksi naapurustoa ja ulkoisen virtalähteen käyttäminen on kielletty. Muistaakseni viime kesänä Helsingin seudulla uutisoitiin paljon sellaisista katusoittajista, jotka menivät esimerkiksi kerrostalojen sisäpihoille soittelemaan harmonikkaa toisten parvekkeiden alle. Onneksi asiaan puututtiin. Mielestäni olisi ainakin painajainen herätä harmonikan soittoon sunnuntai-aamuna.. Haittaa ei saisi aiheutua myöskään kaupoille tai kaupungilla kulkijoille.

Helsingin kaupungin sivuilla sanotaan myös, että katusoitto voidaan usein rinnastaa myös häiritseväksi meteliksi, jolloin poliisi tai ympäristötarkastaja voi pyytää pienentämään äänenvoimakkuutta. Hesperian puistossa on sellainen roskakoreja jatkuvasti rummuttava mies, joka vetää siellä useita tunteja päivässä. Se on kyllä joinain päivillä todella rasittavaa. Siksi suositellaankin vaihtelemaan paikkoja.

Metrotunnelissa soittamisen laillisuus on sitten jäänyt mulle hieman epäselväksi. Nimittäin olimme kerran kaverini kanssa soittamassa bassoduoja Hakaniemen metroasemalla. Tienasimme aika mukavasti, mutta yhtäkkiä vartija tuli ja kysyi osaisimmeko soittaa Paranoidin. Jos olisimme osanneet, olisimme saaneet jäädä. Noh, klasarinörtteinä me ei tietenkään mitään Paranoidia osattu vetää ja näinpä pakkasimme bassomme ja jatkoimme matkaa. Tai sitten se oli joku läppä. En tiiä sitten... :D Mutta kuulemma Rautatientorilla ja Kaisaniemen metroasemalla on aina sallittua ja voi varata jotain vuorojakin.

//Hahahah, voi ei. :D Voin kuvitella miten se vartija on sitten nauranut meille Pasilasta tietämättömille klasarinörteille, kun poistuimme paikalta loukkaantuneina nokka pystyssä. :D
« Viimeksi muokattu: Elokuu 05, 2011, 09:39:29 kirjoittanut Huhutar »

Poissa Valeriana

• Enimmäkseen harmiton
  • Reservi
  • *
« Vastaus #33 : Elokuu 03, 2011, 20:27:35 »
Lainaus käyttäjältä: Huhutar
vartija tuli ja kysyi osaisimmeko soittaa Paranoidin.
Olen aika varma, että tuo on Pasila-viittaus. Siinä oli jakso, jossa Pöysti menee puistoon hankkiutumaan eroon huonoista katusoittajista, mutta karkottaa myös hyvät soittajat, jotka eivät osaa Paranoidia. :)
If God does not understand, then he is not God, and we have nothing to fear.

Poissa Triangulum

• Vuotislainen
  • Tupa: VOLDEMORT!!!
« Vastaus #34 : Elokuu 08, 2011, 11:20:09 »
^ Joo tuon on pakko olla Pasila-viittaus, koska niin ilmiselvä! Ja jos vartijat haluaisivat oikeasti häätää teidät, niin ei siinä ensimmäisenä kysyttäisi "Osaatko soittaa Paranoidin >DD?!"

Lahjakkaat katusoittajat piristävät kummasti katumaisemaa kaupunkien keskustassa. Oma isänikin joskus nuoruudessaan saksofonia soitteli tuolla Helsingin keskustassa...
Itse olin hieman liian pihi niin harvoin heltiää lanttia katusoittajille, mutta viime kuussa kun oli syntymäpäiväni, niin silloin kyllä annoin! Hakaniemen torilla, täällä Helsingissä siis, on soitellut pari todella lahjakasta, keski-ikäistä miestä. En nyt muista mitä soittimia he soittivat, kun en aina bassoa ja kitaraakaan erota, mutta musikantit olivat ilmeisesti kotoisin Petroskoista, mutta taidokkaasti suomea puhuivat. Jos joku sattuu törmäämään, niin jääkää ihmeessä kuuntelemaan :)!
"Kaipaat unohduksen humalaa."

Poissa Lemmonleikko

• Tom
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Sukupuoli: Velho
  • Soulshine!
    • Herra Hahmo
  • Tupa: Mary Sue
« Vastaus #35 : Toukokuu 07, 2013, 17:54:01 »
^"Soittakaa Paranoid!" -ilmiö on itse asiassa paaaaaaaljon vanhempaa perua: http://fi.wikipedia.org/wiki/Soittakaa_Paranoid!
Joka tapauksessa se on niin yleinen hihkaisu, että itse olen opetellut soittamaan Paranoidin jokaisella melodisella soittimella, jonka hallitsen - jopa tinapillillä.

Tänään kävin ensimmäistä kertaa kastautumassa katusoittajien kastiin, ja olihan se aivan mainio kokemus. Päätin perinteen nimissä mennä Tampereen rautatieasemalle soittamaan Deltan bluesia, slide-kitaralla. Se kuitenkin tavallaan kuuluu rautatieasemille se kama. Ja kyllä muuten homma toimi! Parikin vanhempaa herrasmiestä kehaisi kerrankin soitettavan kunnon musiikkia, joku musta heppu heitti muutaman askeleen moonwalkia ja peukkuja näytti, ja yksi vanha täti kävi Siwassa varta vasten rikkomassa vitosen pienemmiksi, että olisi lantteja. Aika äimistyttävää.

Lopulta jouduin lähtemään siitä jo puolentoista tunnin jälkeen, kun siinä kävi yksi toinen hessu (jonka olen usein nähnyt samassa paikassa soittamassa) kyselemässä, aionko olla kauankin. Puolessatoista tunnissa kertyi silti yli kymppi, ja tämä tapahtui tiistai-iltapäivänä! Seuraavan kerran menen jo tuntia ennen oikeita viikonloppuruuhkia, kun silloin sitä populaa vasta liikkuukin! Hyvä mieli jäi tästä kokeilusta.
"You don't have to be black to be a nigger. Being born penniless also makes you an outlaw." -Ronnie van Zant
         Row, row, row thy boat gently down the stream. Oh Charon, hast thou ever know'd that Death is but a dream?
Hyviä emme ole, pahoiksi emme halua tulla - olkaamme siis rumia!

Poissa Nefgliniel

• Puuton lehti
  • Vuotislainen
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #36 : Toukokuu 07, 2013, 19:38:21 »
Viikko sitten Edinburghissa kuuntelin aivan mielettömän upeaäänistä miestä kitaran kanssa. Uskomaton, kantava ja kaunis ääni. Ois voinu kuunnella vaikka kuinka kauan, mutta juna odotti...

Samassa kaupungissa, linnan edustalla, soittaa mies säkkipilliä kilt yllään. No, se jokseenkin nyt vaan kuuluu kuvaan. Skotlanti, säkkipilli ja miehet kilteissään (ovat niin kilttejä jotta). :) Nautin.

Poissa Ana

• Vuotislainen
« Vastaus #37 : Elokuu 03, 2015, 16:06:27 »
Ilahduttavia nämä katumuusikot ja joskus myös rasittavia. Kotikaupungissani on kahdenlaisia soittajia. Tyypit, jotka usein on ulkomaalaistaustaisia ja soittelee muutamia kappaleita toistamiseen, samoja renkutuksia pitkin päivää. Sitten on nuoria ja innokkaita, taitavia ja rohkeita usein miehiä soittamassa rautatieasemalla tai kadulla oikeasti ilahduttavia biisejä usein suomeksi. Annan rahaa vain silloin, kun soittaja oikeasti on poikkeuksellisen lahjakas/piristää päivääni ja silloin annan paljon lompakossani tilaa vieviä kolikoita enkä vain jotain 5-senttisiä. Usein haluaisin jäädä kuuntelemaan pidemmäksi aikaa, mutta en kehtaa jäädä toljottamaan jos olen yksin liikkeellä. Usein kävelen vain ohi ja kuulen mitä ehdin kuulla. En jää ihmettelemään pidemmäksi aikaa. Itse soitin joskus kitaraa mutta en uskaltaisi mennä kadulle soittamaan ja laulamaan. Toki on valinnanvaraa siinä, missä soittaa mutta kadulla kulkee jos jonkinmoista kulkijaa, eli saattaa tapahtua mitä tahansa. Ikäviä kommentteja/niitä negatiivisempia tuttuja kävelee vastaan/mykkiä tuijottajia/ketä tahansa... 
Don't blink. Blink and you're dead.