Kirjoittaja Aihe: Kadunkulmamuusikot  (Luettu 6955 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Ursula

• Ankeuttaja
Kadunkulmamuusikot
« : Helmikuu 20, 2003, 15:32:29 »
Ei, se ei ole uusi bändi. ;) Kadunkulmamuusikot, eli tyypit jotka asettuvat kadunkulmaan soittamaan ja ilahtuvat, kun hattuun ilmestyy kolikoita. Minkälaisia kokemuksia teillä heistä on?

Eilen kaupungilla pysähdyin kadunkulmaan kuuntelemaan kahden nuoren pojan räppäämistä ja pudotin pari euroa hattuun, kuunneltuani esitystä melkein kolme varttia. Ooh, iih. Esitys täynnä iloa, oivallusta ja sopivasti itseironiaa. Kaikki värjöttelivät ympärillä, eivätkä raaskineet lähteä. Mummotkin keräytyivät katselemaan ja yksi jopa kehotti poikia ryhtymään kirjailijoiksi. =) Hieno esitys. Ja oikeastaan iloinen yllätys, sillä en ollut koskaan ennen törmännyt mitenkään tyrmäävän hyviin kadunkulma-artisteihin.
Järkyttäviä esityksiä ovat olleet vanha mies, joka hakkasi peltipurkkeja ja kaksi noin 10-vuotiasta tyttöä, jotka lauloivat teinipoppia metroasemalla. Mutta niitä ei varmaankaan lasketa. :)

Onko teillä tapana antaa rahaa? Eilen tunsin ensimmäisen kerran olevani velkaa tuon rahan, sillä esitys oli ilahduttanut minua oikeasti. Kun taas ennen pelkkä hyväsydämisyyden puuska on voinut saada minut antamaan pari kolikkoa.

Iih, ihana "luuviulu lommoposki", onkohan se tänään vielä kadunkulmassa?

Poissa Keijuanarkisti

• Sadepisara
  • Vuotislainen
    • http://www.livejournal.com/~keijukainen
Kadunkulmamuusikot
« Vastaus #1 : Helmikuu 20, 2003, 15:40:51 »
Oi, katumuusikot ovat ihania!

Olen aina ihan rakastunut kaikkiin niihin katumuusikoihin, jotka soittavat irkkumusiikkia. Ihan oikeasti haluaisin aina raahata ne kotiin mukaan ja käskeä niitä soittamaat tuntikaupalla...

Yleensä, jos minulla on kolikoita, annan niitä soittajille. Musiikkityylillä ei ole mitään väliä ja mielestäni pari pikkukolikkoa menee heillä parempaan tarkoitukseen...

Soittakoon. Etenkin irkkua. Minua ei häiritse :)

Zillah, joka soittaisi kadunkulmissa itsekin, jos osaisi mitään soittaa :P
My name is Jimmy, but my friends just call me the Hideous Penguin Boy. |Faerie's Tales| yök
Cedric is my champion.

kaneli

• Ankeuttaja
Kadunkulmamuusikot
« Vastaus #2 : Helmikuu 26, 2003, 16:13:39 »
No joo. Mielestäni katusoittajat aiheuttavat vain lisää meteliä kaupungin hälinään. Kyllähän sitä voi kuunnella, mutta kovinkaan montaa katsetta en näille ihmisille uhraa. Korkeintaan markan olen heille joskus 6-vuotiaana antanut, mutta enää he saavat minulta korkeintaan säälivän tai huvittuneen katseen.

Itse en ole tavannut ketään hyvää katusoittajaa. Kaikki hoilaavat kahvilamusiikkia tai soittavat kitaraa. Argh. Eihän sitä hullukaan kestä tietyssä mielentilassa.

Ei minulla sinänsä mitään katusoittajia vastaan ole, mutta... Mutta. Juuh. Pointtini kävi varmaan ilmi.

myrkkyleppis

• Ankeuttaja
Kadunkulmamuusikot
« Vastaus #3 : Helmikuu 26, 2003, 16:57:07 »
yhes kauppakeskuksessa oli ihan mielettömät 2 katusoittajaa!  :P toinen oli sellisti ja toinen viulisti ja ikää ehkä just 17 kummallakin. ne soitti jotain tuttuja vanhoja klassikoita (kamalia), mutta ne soittajat sai ne biisut kuullostamaan todella hyviltä! :!:  :!:  8) ja,kyllä sinne hattuun pari euroo lens. :)

Agrippa

• Ankeuttaja
Kadunkulmamuusikot
« Vastaus #4 : Helmikuu 26, 2003, 22:01:10 »
Kajaanin kaupungilla on muuten kesällä ihan "virallisia" katusoittajia.
Tai siis, he ovat Kajaanin kaupungin palkkaamia, ainakin viime vuonna he olivat joitakuita pitkälle edistyneitä musiikkiopiston oppilaita. He sitten ilahduttivat ihmisiä mm. juna-asemalla.

Katusoittajat ovat aika ristiriitainen juttu.
Mielestäni hyvin meluisassa paikassa he todella vain pahentavat meteliä. Soittokaan ei erotu kunnolla, eikä siitä ole kenellekään iloa.
Toisaalta rauhallisemmassa paikassa he tuottavat ainakin minun mielestäni oikeasti iloa, jos vain osaavat soittaa kunnolla. Mutta kun se on niin häilyväistä, mikä on kunnolla soittoa ja mikä hyvää musiikkia. Jos joku vinguttaa viulua ihan kamalan kuuloisesti kadunkulmassa, ei kai häntä voi pyytää poistumaan sen enempää kuin muitakaan, koska miten voi määrittellä hyvän musiikin?
No joo.

Helsingin sanomien Nyt-liitteesä oli muuten vähän aikaa sitten juttu "musiikkirajoitteisista". Ihan kiinnostavaa.

Merenze

• Ankeuttaja
Kadunkulmamuusikot
« Vastaus #5 : Helmikuu 27, 2003, 13:14:48 »
Törmäsin tiistaina asematunnelissa sellaiseen n.18v. kaveriin joka soitti ja lauloi aivan tajuttoman hyvin kantria. No, pysähdyttiin siinä kaverin kanssa vähän kauemmas kuuntelemaan ja huomattiin että siihen meni pari :evil: ulkomaalaista kaljatölkit kädessä ilkkumaan. Pisti kyllä vihaksi kun jos jollain on niin paljon itseluottamusta että tulee musisoimaan kaikkien nähtäville, niin sitten siihen menee joku pilkkaamaan.
No, seisoimme siinä vielä jonkin aikaa ja lisää porukkaa kaljat kädessä alkoi kerääntyä siihen ympärille. Mutta, kaveri ei lähtenyt minnekkään vaan sitkeästi siinä soitteli. *GO HIM*

voikukka

• Ankeuttaja
Kadunkulmamuusikot
« Vastaus #6 : Maaliskuu 01, 2003, 22:51:55 »
Mä en voi ohittaa katusoittajia. Mun on aina pakko edes vähäksi aikaa jäädä kuuntelemaan ja sitten jättää pari kolikkoa.Vaikka soitto ei erityisen hyvää oliskaan, täytyy aina jättää jotain.
Mulla on sellanen käsitys että osa niistä soittajista tekee sitä oikeasti elääkseen. Ja jokanen kolikko on niille arvokkaampi kuin mulle.
Sitä paitsi mä naivina ihmisenä kuvittelen, että ne elää semmosta elämää, jota mä haluisin elää. Vapaata.

Natunas le Fui

• Ankeuttaja
Kadunkulmamuusikot
« Vastaus #7 : Maaliskuu 01, 2003, 23:15:57 »
Yleensä kadunkulmassa soittavat muusikot saavat hymyn leikkimään huulillani. Kyllä niille jokunen köyhän ropo saattaa lentääkin, mutta ei se ihan tavallinen pulliainen, joka soittaa ja laulaa alavireistä fis-mollia, saa minua kuvetta kaivamaan. (Paitsi jos se kutiaa :lol: )

Turussa on joitain niin kutsuttuja vakioita, joiden näkeminen suorastaa lämmittää syränt.

Jos olen kovin huonolla pääll'ä tai soittaja on ylksinkertaisesti huono, niin se soittajaa saa ajatuksissani muutaman ylimääräisen tuntosarven ja kihtivaivaisen moottorisahamurhaajamummon kylkeensä...

Sitten on niitä tapauksia, jotka laittavat nauhan pyöriään ja soittavat ikäänkuin sooloja siihen päällä niin, että ei tiedä soittaako se nyt ihan oikeasti. Kai niissäkin jotain nostalgiaa on.

scout

• Ankeuttaja
Kadunkulmamuusikot
« Vastaus #8 : Maaliskuu 02, 2003, 12:24:48 »
Huu!
Nehän ovat jotkut mahtavia ja tosi taitavia.
Asema tunnelissa oli joskus kauan sitten kaksi tyttöä soittamassa viulua.
Siihen oli pakko jäädä kuuntelemaan kun ne soittivat kerran Vivaldia.
Seisoin siinä varmaan kymmenen minuuttia jonka jälkeen pudotin viulukoteloon muutaman euron. Oli ne kyllä rahat ansainneetkin!

Kolmen sepän patsaan aukiolla on tosi usein hyviä esityksiä, joskus siinä tanssitaankin.
Niitä on mukava jäädä joskus vaan katselemaan.
Surullista vaan että joutuvat esittämään taitojaan kadulla eivätkä missään konsertissa. :(

Loupelune

• Ankeuttaja
Kadunkulmamuusikot
« Vastaus #9 : Maaliskuu 02, 2003, 13:09:59 »
Joka kesä minä aion vakaasti ottaa nokkahuiluni tai saksofonini ja mennä jonnekin tuonne kuninkaankadulle tai torinkulmaan soittamaan irkkusävelmiä tai jazzia ja joka ikinen kesä minä huomaan, etten minä ole siellä. Se on aika masentavaa. Ehkä ensi kesänä :-) Olisi hauskaa, jos olisi joku muusikkoystävä vaikka kitaran kanssa säestämässä.

Kadunkulmamuusikot on ihania, jos soittotaitoa löytyy. Nuotin vierestä soittavat pienet viulutaiturit ovat kyllä suloisia, mutta joissakin tapauksissa alkavat ottaa korvaan. Täälläpäin pyörii hymyilytyttävä saksofoni-kitarakaksikko, jota kuuntelee aina silloin tällöin. Samoin koskikeskuksessa vanha mies soittaa silloin tällöin viulua aivan järjettömän ihanasti. Turussa oli joskus sahaa soittava miekkonen. Hauska tapaus. Joskun heitän kolikon, useimmiten vain kuuntelen kun rahaa ei ole. Lisää katumuusikkoja kuvaan, kiitos ^^

Lils

• Ankeuttaja
Kadunkulmamuusikot
« Vastaus #10 : Joulukuu 30, 2003, 22:41:02 »
Täällä pienessä kaupungissa ei katusoittajia usein näy. Kuitenkin jokakesäisillä Helsinginreissuillani olen heitä nähnyt.

Viime kesästä jäi mieleen joukko katusoittajia, jotka soittivat joitain erikoisia soittimia, joiden nimiä en muista. Se oli sellaista "pimputusta", mutta kaunista sellaista. Istuin katukahvilan edustalla ja söin jäätelöä. Aurinko paistoi ja kaunis soitto kaikui vanhojen talojen seinissä. Ihana hetki. Silloin ainakin soitto sopi siihen hetkeen, tosin jossain kauempana jyrisi katupora vähän väliä...

Joskus katusoittajat kuitenkin ottavat päähän, jos on vaikka kamala kiire tai on paljon muuta melua. Yleisesti olen kyllä pitänyt katusoittajia positiivisina katujen piristäjinä kauniilla musiikillaan.

annii

• Ankeuttaja
Kadunkulmamuusikot
« Vastaus #11 : Heinäkuu 14, 2004, 18:26:11 »
Yleisesti ottaen katusoittajia on mukava kuunnella, ja hyvälle tai poikkeukselliselle soittajalle annan mielelläni muutaman kolikonkin. Useimmiten kehnoista esityksistä pääsee melko nopeasti eroon, eikä verenpaineeni ole aikaisempina kesinä juurikaan noussut heidän ansiostaan.

Tänä kesänä tilanne on kuitenkin ollut eri, kun olen kesätöikseni myynyt jäätelöä muun muassa kaupunkimme kävelykadulla. Lähes kioskin kulmalla, paikkakunnan suurimman kauppakeskuksen, laadukkaan tavaratalon, nuortenvaateliikkeen ja elokuvateatterin välittömässä läheisyydessä, istuu/seisoo joka ikinen aurinkoinen päivä joku soittelemassa. Huilu on okei, samoin kitara, viulu ja haitari menevät nekin ihan kevysti. Mutta se säkkipillisti, jonka äänekästä soittoa olen kuunnellut useammankin ruuhkaisen päivän, alkaa todella ärsyttää.

Kadunkulmamusisointi on kyllä hieman ongelmallinen homma, suurinta osaa ihmisistä tämä varmasti ilahduttaa, mutta kovin äänekäs soitto ei ole kovin kohteliasta. Toisaalta, liian hiljainen ääni hukkuu liikenteen ja ihmisten ääniin, eikä soitosta ole iloa kuin parin metrin säteellä seisoville.

Otettaisiinkohan minut vakavasti, jos laatisin adressin tarkoituksena kieltää korville käyvä katusoitto: Vain hyville soittajille oikeus musisointiin, säkkipillit ja tuubat takavarikkoon! ;)

Poissa Mirzam

• Henkihörhö
Kadunkulmamuusikot
« Vastaus #12 : Heinäkuu 14, 2004, 18:38:22 »
Annan kolikon tai kaksi, mikäli koen oikeasti esiintyjän olevan sen arvoinen. Hämmästyttävän paljon sitä törmää sellaisiin, joiden pitäisi yrittää hakea oikeita töitä.. ihmisiä, joilta katumusisointi ei suju hyvin.

Rakastan niitä, jotka ovat siinä täydellä sydämellä mukana, esiintyvät muunkin kuin rahan takia. Pidemmäksi aikaa jään kuuntelemaan, mikäli musiikki miellyttää minua.

Tänään Kuninkaankadulla Tampereella vingutti viulua pikkuinen tyttö, ja olin aivan varma, että tässä on vanhempien pakotuksen makua. En tietenkään voi varmaksi vannoa, että tyttö ei ollut siellä omasta tahdostaan, mutta hälyyttävän usein sellaistakin näkee. Kevään korvalla Raatihuoneen kulmalla KOULUAIKANA soitti nuori poika, selkeästi enemmänkin kerjäysmeiningillä kuin kaupunkikuvan piristämisen takia. Ymmärränhän minä, että kaikilla ei ole rahaa, mutta pistää nyt lapsi torin nurkalle soittelemaan?

Olisi mukavaa, mikäli tännekin minun reiteilleni eksyisi hieman erikoisempiakin esityksiä. Katuteatteriakaan en pistäisi pahakseni, oikeasti sellainen piristää mukavasti katuja. Kun se ei ole suoranaista kerjäystä.

Poissa Founa

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
Kadunkulmamuusikot
« Vastaus #13 : Marraskuu 17, 2006, 23:18:26 »
Tykkään! Etenkin niistä kitaransoittajista. Oih ja voih. Eräänä vappuna kuuntelin ehkä tunnin kavereiden kanssa yhtä nuorta miestä, joka soitti kitaraa. Tiputettiinpa sille sitten monta kolikkoa. Muutaman kerran olen myös nähnyt sellaisia intiaaniasuihin pukeutuneita miehiä ja naisia (ilmeisesti oikeastikin intiaaneja, muuttaneet vain tänne), jotka soittivat omaa musiikkiaan, tanssivat ja lauloivat. Se oli mielenkiintoista.
Kamaliakin yksilöitä on tullut vastaan, eräs poika joka hakkasi kattiloita. Ei näyttänyt hirveästi rahaa saaneen.

Yleisesti ottaen, katusoittajat tuovat mukavaa lisää kaupungille, ellei heitä sitten ole liikaa. Muuten musiikki sekoittuu ja siitä ei sitten seuraa mitään. Usein annan edes jotain rahaa, jos soittaja on hyvä, omaperäinen, tai muuten vain vakuuttava. Kokeneet katusoittajat kyllä tunnistaa, he katsovat jo kaukaa suoraa silmiin ja yrittävät tosissaan näyttää vakuuttavilta. Se on hauskaa.

// Ai niin! Täällä Hämeenlinnassa on sellainen sokea posetiivari, joka soittaa melko useinkin kadulla. Se on myös kivan kuuloista, mutta ei liian pitkään kuunneltuna.
i am my own life, own harm

Slughorn

• Ankeuttaja
Kadunkulmamuusikot
« Vastaus #14 : Marraskuu 18, 2006, 10:28:25 »
Kuten moni muukin on sanonut, katusoittajat ovat ihania. Jotenkin on edes vaikea kuvitella kävelykatu ilman katusoittajaa tavaratalon edessä. Vaikka jotkut katsovat katusoittajia nenän varttaan pitki, täytyy heidänkin tajuta kuinka taitavia niin monet soittajatkin ovat. Olen törmännyt niin taitaviin soittajiin, että tulee vaan pitkä huokaus ja unelma: Kumpa minäkin joskus soittaisin noin hyvin. Jos vain yhtään on aikaa, jään oikeasti kuuntelemaan, koska minusta katusoittajatkin ansaitsevat kuuntelijoita ja sen jälkeen oman tienestinsä, eivät he niin erilaisia ole konsertoijista. Sitä paitsi, minä ainakin viihdyn paremmin katuhässäkässä, kun siellä taustalla soi musiikki, kuin ilman sitä. Minua harmittaa, kuinka ostoskeskuksissakin joulun aikaan soi ne äklöttävät versiot joululauluista, kun pienellä palkalla voisi pyytää soittajia sisään ja samalla vielä tukea kodittomia ja muuten köyhiä.

Ikäviinkin tapauksiin olen törmännyt, kun olen elämässäni nähnyt katusoittajia. Kamalinta on se, kun näin pikkupojan soittavan tavaratalon aulassa soittamassa saksofonia ja äiti seisoi vieressä ja saksofoni kotelo oli auki rahalle. Tuntui niin pahalta, että pieni lapsi on pistetty soittamaan saadakseen perheelleen ruuan pöytään.

Vaikka tuo varjopuoli onkin tässä taiteen lajissa (kyllä, lasken katusoitannan taiteeksi, todellakin.), uskon, että kuitenkin se suurimmaksi osassa on positiivinen katujuttu, vaikka he joutuvat tekemään sitä saadakseen ruokaa. Kuitenkin uskon, että vaikka rahan perässä he ovatkin, että heitä silti piristää, jos saavat soitollaan hymyn toisen ihmisen huulille, ja kenties vielä sen roposenkin itselleen.

Mary Leathert

• Ankeuttaja
Kadunkulmamuusikot
« Vastaus #15 : Marraskuu 18, 2006, 11:33:11 »
Minä pidän katusoittajista. Tietysti sillä edellytyksellä, että he osaavat soittaa. Tulee tavallaan vaikutelma siitä, että omaa elämää säestetään, juuri tällä minun kaupungilla käymisreissullani, tällä kohtauksella, on oma musiikinsa. Jotenkin tulee käveltyäkin siihen musiikin tahtiin.

Rahaa annan, jos minulla sattuu olemaan sopivan pientä käsillä. Minulla ei yleensä ole kovinkaan paljoa rahaa, joten en voi hirveästi antaa, vaikka mieli tekisikin.

Harvemmin jään myöskään oikeasti kuntelemaan pidemmäksi aikaa, vaikka musiikista nauttisinkin, mutta yritän kuunnella koko sen ajan, jonka kadulla vietän. Minusta katusoittajat piristävät ankeampaakin päivää ja valmiiksi mukavasta he saavat vielä mukavamman.

On vain harmi, että täällä missä asun, heitä ei ole kovin usein. Joulun aikaan kylläkin ja muissa tapahtumissa, mutta silloin toisaalta kaupungille menenkin. Jatsit ovat myös varsin otollista aikaa.
Ollessani Oxfordissa kesällä törmäsin muutamiin kerrassaan loistaviin katumuusikoihin. Esimerkiksi yksi "bändi", johon kuului kaksi tai kolme jousisoitinta, soitti kerrassaan mahtavia kappaleita, kuten sen Oopperan kummitus -kappaleen. Sitä oli todella hienoa kuunnella ja siellä oli aikaakin pysähtyä kuuntelemaan.

Poissa Huhutar

• Reservi
  • *
  • Henkilö, jota ei tunnista ilman teekupposta
    • Livejournal
  • Pottermore: dustpatronus46
  • Tupa: Puuskupuh
Kadunkulmamuusikot
« Vastaus #16 : Marraskuu 18, 2006, 11:40:24 »
Minulla taitaa olla vain hyviä kokemuksia kadunkulmamuusikoista. On ihan kivaa jäädä kuuntelemaan musiikkia, jos ei ole mitään kiirettä. Oulussa kävelykadullamme on aika usein kesäisin paljon tällaisia tyyppejä.  Eniten ovat jääneet mieleen sellaisten nuorien poikien jazz-bändi ja kaksi pientä tummaihoista poikaa soittamassa haitareita. Niitä jäin mielelläni kuuntelemaan, ja rahaakin tuli annettua. Isäni ja jotkut kaverini eivät pidä siitä, että nakkaan jokuisen kolikon, niitä jopa välillä hävettää.

Joskus musiikkileirillä pikkutytöt lähtivät soittamaan kylän kaduille. Tienasivat aika hyvin.
Itseäkin tekisi mieli mennä soittelemaan, mutta eihän sitä yksin huvita. :P

Voi, oli ihan hassua kun yksi päivä tässä tällä viikolla rotuaarilla kävelin, niin meän kansanmusiikkiryhmän kitaristipoika lauleskeli ja rämpytteli kitaraa siitä. Sillä on niin hyvä ääni. Oisin halunnu jäädä kuuntelemaan, mutta oli niin kiire, surullista. :<
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 02, 2007, 19:30:26 kirjoittanut Huhutar »

Poissa Varoituskolmio

• Vuotislainen
Kadunkulmamuusikot
« Vastaus #17 : Marraskuu 18, 2006, 12:46:50 »
Minulle käy aina joskus niin, että kun olen menossa erääseen levykauppaan, niin siinä kulmalla mistä käännytään sinne levykauppaan menevälle.. kujalle[?], niin siinä on joku kadunkulmamuusikko ja minun on vain aivan hiton pakko tiputtaa pari euroa hattuun tai kitarakoteloon kun tulen takaisinpäin sieltä kaupasta. Vaikka minulla olisi iso kiire bussiin enkä näin ollen ehtinyt kunnolla edes kuuntelemaan mitä muusikko soitti.

Kerran siinä lauloi tai joikasi jotain perinnemusiikkia, luultavasti ulkomaalaista ja soitti jotain minulle tuntematonta soitinta vähän vanhempi nainen ja siinä oli paitsi taitoa myös tunnelmaa ja se on vaan jäänyt mieleeni. Se asukin oli suoraan jostain kansanmuseosta.

Katumuusikot ovat minusta erittäin erittäin erittäin positiivinen lisä tavalliseen katumaisemaan. anniihin viitaten, minusta taas olisi aivan järkyttävän kivaa päästä kuuntelemaan säkkipillin soittoa ihan livenä. Että kai niitä makuja on erilaisia ja katumuusikoillakin tehtävää yrittää herättää useamman mielenkiinto.
“It is often said that before you die your life passes before your eyes. It is in fact true. It's called living.”

Paikalla Lemmonleikko

• Tom
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Sukupuoli: Velho
  • Soulshine!
    • Herra Hahmo
  • Tupa: Mary Sue
Kadunkulmamuusikot
« Vastaus #18 : Marraskuu 18, 2006, 13:44:21 »
Katusoittajat on ihan mahtava asia, noin yleisesti ottaen. Kaikki ei ole mahtavia muusikoita, ja heikäläiset saisi harjoitella enste kotona kunnolla ennen kuin lähtee kadulle soittamaan. Mutta ne, jotka osaa, tuo ihan oikeaa piristystä normaaliin kaupungin äänimaisemaan, ja monesti myös soittaa tosi hyvää musaa.

Vissiin vähiten perustan sellaisista vanhoista käävistä, mitkä soittaa haitarilla vähän nuotin vierestä valjua tanssimusaa, tai vaihtoehtoisesti nuorista sälleistä, millä on joku rupuinen kitara ja sitten ne karjuu jotain protestilaulua asematunnelissa. Pienet, kahden tai kolmen hengen kokoonpanot on ihan parhaita, jos jengi vain osaa soittaa ja niitten soitinten soundit erottuu tarpeeksi toisistaan. Sellaisia jääpi mielellään kuuntelemaan enempikin, jos on aikaa. Musiikkityyli minua ei ihmeemmin hetkauta, niin pitkään kuin se ei ole hipetihopitia tai jotain muuta ynseää tangonkaltaista vitkutusta. Mikä tahansa musiikki elävältä soitettuna on oikeastaan ihan hyvää, jos sitä vain osataan soittaa.

Itse en ole katusoittajana toiminut kuin isoilla partioleireillä (Tarus '04 ja Ilves '06) ja kerran, kun menin karkkia ostamaan loppukesästä ja kaupan edustalla joku elähtänyt veikkonen tuuttaili haitarilla jotakin fantsua polkkaa. Muistin, että minulla oli huuliharput liivintaskuissa, kysyin ukolta, mikä sävellaji, nappasin Geeharppuni taskusta ja lähdin jamittelemaan mukaan. Pari minuuttia puhaltelin siinä, sitten heitin pari lanttia kippoon ja menin ostamaan karkkini.

En kyllä yhtään tiedä, miten paljon mies itse tykkäsi siitä, että tungin soittamaan sen hienojen polkkien taustalle bluessooloa, mutta ihmisiä se viihdytti.

Eikä missään nimessä säkkipillejä ja tuubia takavarikkoon! Niissä on ihan mahtavat soundit, kun niitä vähän osaa puhaltaa! En tosin ole koskaan vielä kuullut kunnon villejä tuubakuvioita, mutta kyllä nyt varmana tuuballa saa fantsuja likkejä aikaan, kun saa fonillakin ja trumpetilla ja kaikilla. Säkkipilli taas on ihan asia erikseen. Mahtavia soittimia!

Ja Merenze: jos sillä bongaamallasi kundilla on vähänkään perehtymystä kantriin, niin kyllä se on varsin hyvin tiennyt, että livekantri ei ole kunnollista, jossei sitä kuuntele kourallinen juntteja pienessä kaljahönössä. Se kuuluu kantriin, ihan yhtä erottamattomasti kuin se, että selvin päin soittava kantribändi olisi pyhäinhäväistystä.
"You don't have to be black to be a nigger. Being born penniless also makes you an outlaw." -Ronnie van Zant
         Row, row, row thy boat gently down the stream. Oh Charon, hast thou ever know'd that Death is but a dream?
Hyviä emme ole, pahoiksi emme halua tulla - olkaamme siis rumia!

wikke

• Ankeuttaja
Re: Kadunkulmamuusikot
« Vastaus #19 : Helmikuu 04, 2007, 14:39:58 »
Helsingissä parina kesänä on ollut loistava jousikvartetti soittamassa, jonka musiikkia saattoi jäädä tunniksikin kuuntelemaan. Kavereitten kanssa jäätiin monesti juttelemaan niille, olivat venäjältä ja hauskoja ja lahjakkaita heppuja. Hyvät katumuusikot piristävät päivää ja saavat kyllä kukkaron nyöritkin aukeamaan.

Itse olen ollut joskus pari vuotta sitten oulussa palkattuna katumuusikkona pienellä porukalla, siitä sai ihan kivasti rahaa. Tosin tuttujen irvailut kerjäämisestä yms. saivat vakuutettua siitä, että tutulle paikkakunnalle en menisi enää soittamaan vaikka maksettaisi. :D

mmayy

• Ankeuttaja
Vs: Kadunkulmamuusikot
« Vastaus #20 : Maaliskuu 10, 2007, 18:06:46 »
Tapanani on antaa niin usein kolikoita katusoittajille, kuin minulla sattuu olemaan taskunpohjalla. <: olen itse käynyt soittamassa kadulla viulua suuren juhlan aikana. Tulihan siitä ihan mukava summa kerättyä kesärahaa. <; siksi annankin yleensä muillekin kolikoita, sillä itselleni tuli todella kiva meninki kun sain edes muutaman markan :DD

Timri

• Ankeuttaja
« Vastaus #21 : Maaliskuu 17, 2007, 20:42:58 »
Minä olen kadunkulmamuusikko. Olin ainakin ennen. Se on mukavaa puuhaa, jokainen musiikista ilahtuva ihminen saa suun vääntymään hymyyn. On ihanaa, kun joku jää kuuntelemaan. En ole kyllä vähään aikaan käynyt soittelemassa... kesällä sitten taas.

Mutta juu, kerran kävelin tuota kävelykatua pitkin, ja kadulla oli mies kitara kainalossa, soittamassa Beatlesiä. Hyppäsi sydän kurkkuun ja menin antamaan miehelle kaikki kolikkoni.

Poissa Ria

• Haaveilija
  • Aurori
  • *
  • Pottermore: YewCharm170
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #22 : Kesäkuu 01, 2009, 13:09:30 »
Mun mielestä katumuusikot ovat ihania! Ne saattavat piristää ostosreissua jos ei ole löytänyt mitään mielenkiintoista niin ainakin on löytänyt hyvää musiikkia! Välillä tulee tiputettua rahaa heillekkin.

Olen ollut myös itse laulamassa kuoroni kanssa kadulla. Emme niinkään rahantarpeessa vaan ihmisten iloksi. Ja omaksi iloksi myös! Viime kesänä olimme reissussa slovakiassa ja lauloimme afrikkalaista laulua kauppakeskuksen edessä ja siihen tuli semmoinen pieni tyttö katselemaan. Siinä sitten lauleskelimme tytölle Tuiki tuiki tähtöstä äänissä. Tyttö hymyili meille ihanasti. se oli todella piristävä kokemus. Oli ihana nähdä pikkutytön katselevan meitä hymyssä suin ja tanssimassa itsekseen...

~Siberia~

Merilla

• Ankeuttaja
« Vastaus #23 : Kesäkuu 02, 2009, 00:01:36 »
En itse oikein pidä katusoittajista, koska täällä Tampereen keskusta-alueella ne tuppaavat olla romaneja soittamassa vanhoja iskelmäkappaleita. Ei siinä mitään, mutta he soittavat kolmea samaa kappaletta läpi koko sen ajan kun he siinä soittavat. Pidemmän päälle se alkaa olla puuduttavaa vaikka soittimet vaihtelevatkin harmonikasta kitaraan.

Mutta on niitä hyviäkin soittajia ollut. Ensimmäisenä mieleen tulee jokin intiaaniryhmä joka soittaa heidän kulttuurilleen tyyppillistä musiikkia (tai näinhän minä oletan) ja käyttävät kaikkea huiluista rumpuihin. Se on hyvin kaunista, aina kun he tätä tekevät.

Kuitenkin olen edelleen sen kannalla, että ne, ketkä eivät erotu joukosta ja tekevät sitä vain rahan vuoksi, eivät soita niin hyvin kuin ne, ketkä soittavat rakkaudesta musiikkiin. Että en pidä yleensä katusoittajista, mutta satunnaisesti tulee vastaan hyviäkin, kelle tekee mieli heittää muutama kolikko.

Poissa adswil

• Vuotislainen
« Vastaus #24 : Kesäkuu 04, 2009, 21:34:32 »
Rakastan kadunkulmamuusikkoja sillä ehdolla, että he osaavat oikeasti soittaa/laulaa. Täällä kotikaupungissani Oulussa katusoittajien taso on niin kehno, että lähinnä ärsyttää nähdä ne samat vinguttajat samassa kadunkulmassa jokaisella ostosreissulla. Sen sijaan Helsingissä ja muutamissa suurkaupungeissa ulkomailla olen törmännyt niin hyviin katusoittajiin, että on ihan pitänyt pysähtyä kuuntelemaan heitä :) Hyvä musiikki piristää aina, ja mikäs sen mukavampaa, kuin pysähtyä kadunkulmaan kuuntelemaan hyvää musiikkia kesken shoppailureissun... ja mielestäni katusoittajat jotenkin kuuluvat kaupunkikuvaan, isoissa kaupungeissa tuntuisi ihan oudolta, jos mistään ei ikinä kuuluisi musiikkia!

Mutta pliis, opetelkaa soittamaan kunnolla, ennen kuin lähdette vinguttelemaan kadunkulmaan.
In my world love is for poets - so I'm trying to be one.