Kirjoittaja Aihe: Katsotteko ikinä ns. vanhoja leffoja?  (Luettu 12281 kertaa)

0 vuotislaista ja 2 Ankeuttajaa kyttää tätä aihetta.

Xeemu

• Ankeuttaja
Katsotteko ikinä ns. vanhoja leffoja?
« Vastaus #50 : Joulukuu 08, 2004, 17:28:43 »
Lainaus käyttäjältä: "Alyssa"

Muitakin Chaplinin leffoja olen nähnyt, Diktaattoria ennen katsoin sen... en muista nimeä, mutta se, missä Chaplin oli töissä tehtaassa ja meinasi aina joutua vankilaan jne. En millään saa nimeä päähäni.

Nykyaika.

Mahtava elokuva. Chaplinhan on kyllä itse ollut melko kriittinen ja yhdessä päivässä ei välttämättä saatu paljonkaan kuvattua, kun piti ottaa kohtauksia uudestaan niin kauan, että Chaplin oli tyytyväinen. Loistavia elokuvia kyllä tekikin, joten ei kai se uudelleen kuvaaminen hukkaan mennyt.

Catherine

• Ankeuttaja
« Vastaus #51 : Joulukuu 17, 2004, 20:01:23 »
Wuthering Heights - Humiseva harju

Ihana!

Riio-Kola

• Ankeuttaja
« Vastaus #52 : Joulukuu 17, 2004, 20:39:58 »
Kyllä vanhoja elokuvia tulee katseltua, ihan dvd:ltä ja tv:stä. Vanhuus kuitenkin on suhteellinen käsite, joten mainitsempa nyt omia suosikkejani, ainakin suht. vanhoista elokuvista.

Marxin veljeksien elokuvat ovat aivan mahtavia, dvd boksi on harkinnan alla, mutta näitä aina välillä putkahtaa myös tv:stä, nyt ei ole pitkään aikaan tullut.

Sergio Leonen westernit ja italo westernit yleensä, ovat hyviä, esim. Dollaritrilogia, joka juuri esitettiinkin Tv2:ssa ja Huuliharppukostaja ovat ainakin katsomisen arvoisia. Myös länkkärit, joissa Terence Hill on näytellyt ovat yleensä hyviä ja myös humoristisempia.

Charlie Chaplinilla, on monta hyvää elokuvaa, mutta viime näkemästä on niin paljon aikaa etten muista kaikkia elokuvia.

Ohukaiset ja Pakskukaiset, ovat ehdottomasti katsomisen arvoisia.

Akira Kurosawan elokuvat ovat hyviä, mainitaan nyt ainakin Seitsemän Samuraita, Kätketty Linnake ja Yojimbo Onnensoturi, kaikki löytyvät samalta dvd-boksilta ja kaikissa näyttelee yksi lempinäyttelijöistäni, eli Toshiro Mifune. Esim. Sergio Leone on ottanut paljon vaikutteita Kurosawan elokuvista ja myös George Lucas on matkinut tähtien sodassa Kätketyn Linnakkeen henkilöitä.

Myös vanhat Tähtien Sodat, ovat kelpo katsottavaa ja nämähän saa restauroituina versioina nyt dvd:llä.

Mainitaan nyt vielä Casablanca ja Cainen Kapina, joissa on pääosassa toiminut Humphrey Bogart, muista Bogartin elokuvista en sitten välitäkään.

Erdolliel

• Ankeuttaja
« Vastaus #53 : Joulukuu 17, 2004, 21:07:12 »
Minä en oikeastaan katsele paljoakaan vanhoja leffoja, en kovin usein. Ei sillä ettenkö niistä pitäisi, ei vain tule aikaiseksi katsottua. Silloin tällöin telkkarista katson kun tulee, ja jos näen kirjastossa tai kaverilla jonkun. Mutta en vuokraa tai mitään, tai ainakaan usein.

Tänään kyllä katsoin katsoin elokuvan The Outsiders joka oli valmistunut vuonna 1983, ja sitä voi ainakin mun ikäni mittapuulla sanoa aikas vanhaksi. Mutta hyvä se oli!

Grease on sellainen vanha elokuva jonka voi katsoa aina vain uudestaan...;)

Suomalaisista vanhoista elokuvista en pidä. Ne vain eivät iske. Ärsyttäviä.

Itseasiassa kun rupesi miettimään, niin vanhat klassikkoelokuvat ovat mahtavia, niitä sääli vain katselee liian harvoin! :)

Marnie of Gondor

• Ankeuttaja
« Vastaus #54 : Joulukuu 18, 2004, 01:13:18 »
Lainaus käyttäjältä: "Riio-Kola"

Sergio Leonen westernit ja italo westernit yleensä, ovat hyviä, esim. Dollaritrilogia, joka juuri esitettiinkin Tv2:ssa ja Huuliharppukostaja ovat ainakin katsomisen arvoisia. Myös länkkärit, joissa Terence Hill on näytellyt ovat yleensä hyviä ja myös humoristisempia.

Minäkin pidän Terence Hillin länkkäreistä (vaikka vanhat westernit iskevätkin itseeni paremmin), My name is Nobody ja Nobody rides again (?) on tosi hauskoja. Hill ja Bud Spencer ovat hyvä pari. :D

Ja minustakin nuo Leonen westernit - ja italowesternit - ovat mahtavia. Huuliharppukostaja on upea, juoneltaan ja kuvaukseltaan, ja se on mielestäni Charles Bronsonin onnistunein elokuva (ellei Suurta pakoretkeä lasketa). Jo yksinään se alku on mahtava, kun tämä konnakolmikko odottelee Bronsonia - veden tippuminen hatunlierille, kärpäsen katseleminen.. vau.

Poissa minttupossu

• Vuotislainen
    • http://www.geocities.com/charlasparadise
« Vastaus #55 : Joulukuu 20, 2004, 21:09:14 »
oon kattonu Buffy vampyyrin tappaja leffan kerran! Vaikka se likin vanha eikä niin "Buffymainen" pidin siitä. Okei no se olitiin suunniteltu periaatteessa kauhulaffaks mutta kyllä siinä nauramista oli...siis jos vertaa Buffy sarjaan! Kun "valittua" kutsutaan alussa "Pyöveliksi" jostain syystä vaan repesin! No joo mulla nyt onkin outo huumorintaju!

Aren

• Ankeuttaja
« Vastaus #56 : Joulukuu 21, 2004, 00:53:59 »
Tässä tuli aikoinaan ostettua muutama vanha leffa. Kuten F.W Murnaun Dracula vuodelta 1920 ja Fritz Langin Metropolis vuodelta 50. Upeita elokuvia kummatkin. Suosittelen.

Poissa Leksu

• Hirnyrkki
  • Sukupuoli: Velho
  • Jokapaikanhöylät Ry.
    • Hormiverkko
« Vastaus #57 : Tammikuu 23, 2005, 22:18:46 »
No katsotaanhan niitäkin :P Idän pikajunan arvoitus on yksi suosikeistani.
Elokuva on tehty vuonna 1974 ja omistan sen DVD:nä :P Ehdoton suosikki elokuvani vanhoista pääasiassa Sean Conneryn takia :P Agatha Chritienin ohjaamana, suosittelen jokaista katsomaan ko. elokuvan.

Esittely:

Talvi 1935. Höyrypilli ulvoo kun Idän pikajuna jyskyttää eteenpäin Istanbulin ja Calasin välillä. Siellä rikkaat ja kuuluisat liehuvat loiston ja yltäkylläisyyden humussa.
  Keksiyöllä juna pysähtyy. Lumimassa on tukkinut raiteet. Matkustajat jatkavat uniaan pahaa aavistamatta, mutta yksi heistä ei koskaan enää herää.
   Aamulla teollisuuspohatta Ratchett löydetään murhattuna 12 puukoniskulla vaikka hytin ovi oli lukittuna. Mestarietsivä Hercule Poirotin on nopeasti ratkaistava mysteeri ennen kuin rajuilma hellittää ja ryhmä hajaantuu. Kaikilla on motiivi, kaikkia epäillään - myös hovimestaria.

****½ "Albert Finney on loistava Hercule Poirot!" -Video & DVD Guide
**** "Kautta aikojen paras Agatha Christie -elokuva!" -Empire

Elokuvassa esiintyvät siis mm.:

Albert Finney
Martin Balsam
Jacqueline Bisset
Sean Connery
Wendy Hiller
Vanessa Redgrave
Richard Widmark
Lauren Backall
Ingrid Bergman
Jean-Pierre Cassel
John Gielgud
Anthony Perkins
Rachel Roberts
Michael York

Eli on ehdottomasti katselemisen arvoinen kokemus :P
"Ihminen ei syö elääkseen, vaan elää syödäkseen" - Jamie Oliver

Marnie of Gondor

• Ankeuttaja
« Vastaus #58 : Tammikuu 23, 2005, 22:24:10 »
Lainaus käyttäjältä: "Linnet"

...  Silleen tulin katsoneeksi, kun pidän tästä Henry Fondasta, näyttelee erikoisesti. Hyvä että kerkisi tulla oscarpalkituksi.
50-luvulla tehdyssä Sota ja rauha leffassa Fonda oli sellainen tyhjyyteentuijottava tyyppi, todella omituinen. Näkyy olevan kotonaan westernissä.Loistavaa.

Hei, Fonda näyttelee myös Huuliharppukostajassa. Ja on tosi hyvä siinä(kin), jos saat sen kirjastosta tai jostain käsiisi niin katso. :) (Äh, minä vain pidän siitä leffasta niin valtavasti, oli ihan pakko saada sanottua tuokin turhuus.) Huuliharppukostajassa on muutama ihana otto Fondan sinisistä silmistä - kun tuota tehtiin niin silloin oli kuulemma "ennenkuulumatonta" että kylmäverisellä tappajalla olisi niin ihanat siniset silmät, sille taidettiin harkita ruskeita piilareita tai vastaavaa.. onneksi ei toteutunut.

Gríma

• Ankeuttaja
« Vastaus #59 : Maaliskuu 21, 2005, 10:23:49 »
Lainaus käyttäjältä: "Dolban"
Nauratti kun topic on vanhat leffat ja sitten mainitaan Yksin Kotona  :wink:

Hehe, sama juttu :D.

Vanhat elokuvat ovat huippuja! Eritoten olen addiktoitunut Milos Formanin ohjauksiin; rakastan elokuvia Ragtime (1981) ja Yksi lensi yli käenpesän (1975). En varmaan koskaan kyllästy noihin kahteen, ne ovat mahtavia, niissä on lempinäyttelijäni ja ne ovat vuosikymmeniä vanhoja ^__^. Molemmat leffat kaiken lisäksi sijoittuvat vanhempaan aikaan kuin itse tuotantovuosi: Ragtime 1900-luvun alkuun ja Käenpesä 60-luvun alkuvuosiin. Omistan molemmat DVD:llä, joten kuvanlaatu on remasteroitu eikä leffa edes kulu liiasta katsomisesta ;D.

Marilyn Monroen elokuvat ovat hyviä, esim. Kesäleski. Etsinnän alla on tällä hetkellä leffa nimeltä Wise Blood - levoton veri (1979), tämä on kuulemma aivan mahtava.

Poissa Tinde

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
« Vastaus #60 : Maaliskuu 21, 2005, 16:53:35 »
Katson minä.Esimerkiksi koskettava elokuva Love story 70-luvun elokuva on aivan mahtava.Koskettava tarina rakastuneista, mutta loppu on surullinen, koska nainen kuolee syöpään :(.En ole koskaan vielä niin koskettavaa elokuvaa nähnytkään.Kaikki kunnia menee tietysti kirjailijalle kuka on luonut sen tarinan.En ole vielä koskaan nähnyt niin surullista tarinaa.Se on todella hyvä elokuva, jos on mahdollista niin kannattaa kattoa se elokuva ;).Todella hyvä elokuva se on :)
"There's something beautiful inside you".

Sméagol

• Ankeuttaja
« Vastaus #61 : Maaliskuu 22, 2005, 01:47:26 »
Kyllä katselen. Jos nyt lasketaan yli kaksikymmentä vahjat ohjaukset, niin esim. vanhat Star Warsit ovat mieleeni ja kuuluvat lempielokuviini.
Niissä on oikea tunnelma eivätkä ole vieläkään teknisesti kasaan hajonneita, vaan ovat hyvässä kunnossa edelleenkin vaikka koko ajan tulee lisää uusia elokuvatehosteita, mutta Star Warsin tehosteet eivät menetä hohtoaan.

Aamiainen Tiffanylla kuuluu myös suosikkeihin, pidän muutenkin Audrey Hepburnista, ja esim. Kaunis Sabrina on vieläkin hauska.
Aamiainen Tiffanylla on kuitenkin kaikessa romanttisuudessaan hauska ja ihana katsoa kun on joku möllötyspäivä. Varsinkin se kissa saa pointseja, ja loppukohtaus on varmaan yksi parhaista koskaan tehdyistä :).

Paperikuun omistan myös ja se tulee aina silloin tällöin katseltua. Sitten tietysti on vanhempia Disneyn elokuvia, esim. Lumikki,Tuhkimo ja Bambi, joita jaksaa aina katsella,  vaikka ovatkin vanhempia piirrettyjä, ovat silti parhaita niistä.

Tuulen Viemää varmasti kuuluu jokaisen yleissivistykseenkin, ja itse olin kyllä kieltämättä innoissani kun sain joululahjaksi uudelleenmasteroidun neljän DVD:n paketin. Oli sitä kieltämättä hienoa katsoa, upea elokuva, edelleenkin. Ja se musiikki on jotain aivan loistavaa.

Unohdan tästä varmasti nyt moniakin, mutta itse en edes varsinaisesti laske 10 vuoden takaisia elokuvia missään suhteessa vanhoiksi. Todella outoa että nykyään en itse pidä 1995 vuonna tehtyä elokuvaa mitenkään kummallisena, ja se on minulle sama asia kuin uusi, mutta 80-luvun elokuvat tuntuvatkin sitten jonkun verran vanhemmilta. Juttu ilmeisesti kääntyy jossain vaiheessa niin että nyt syntyvät pitävät taas niitä 90-luvun elokuvia vanhempina yli kymmenen vuoden päästä, ja minä siltikin pidän niitä melkein uusina, kun olen jotkut niistä elokuvateatterissa käynyt katsomassa ja muistan senkin kuin eilisen.

Vanhoja elokuvia ei kuitenkaan kannata hyljeksyä, vaikka aluksi niihin saattaakin olla vaikeaa tottua. Joskus juoni saattaa laahata hetken mutta yleensä vanhojen klassikoiden maine on jossain suhteessa ansaittu ja ne kannattaa edes kerran katsella sivistääkseen itseään.

Poissa Nasu

• Vuotislainen
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #62 : Huhtikuu 04, 2005, 14:49:16 »
Minä katson!

Ihmeellinen on elämä oli kyllä huippu, varsinkin se enkeli oliko se joku ceellä alkava...? Se tuli joululomalla.

Loma roomassa on kans ihana sen jaksaa aina katsoa. Vanhoissa leffoissa huumori on paljon hauskempaa. Esim. kun prinsessa Anne lyö sitä yhtä vakoojaa kitaralla päähän ja kaikkea tällasta. (okei huono esimerkki =P)

Star Warsit (siis vanhat) on huippuja. Han Solo! se on niin hauska =D!

No eipä tässä muuta...

ai niin olen katsonut Satyrday night feverin mutta se oli aika tylsä, tanssit ja laulut oli hyviä. Ja olen katsonut tuulen viemää se oli hyvä mutta niin piiiitkä.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 16, 2007, 16:14:19 kirjoittanut Nasu »
Minä MENEN Vilijonkan luo!!
Ei Kalkkaros...Ei Grabbe...Ei Cormag...

Cata

• Ankeuttaja
« Vastaus #63 : Huhtikuu 04, 2005, 18:04:17 »
Katson kyllä. Piukat paikat ja Sound of music tulevat nyt aivan ensimmäisenä mieleen. Jerry Lewisin leffat ovat myös hyviä. Erityisesti pidän siitä Lewisin elokuvasta, joka on versio Tohtori Jekyllistä ja Mr. Hydestä. Paljon parempi kuin Eddie Murphyn versio Pähkähullu professori, vaikka olihan sekin aika hauska.

Chaplineitä on tullut myös katseltua muutama sekä suomi-filmejä. En tiedä mistä johtuu, mutta en pidä Tauno Palosta yhtään. Enkä Tapio Rautavaarasta.  Niiden näyttelmisessä vaan on jotain mikä ärsyttää. Tosin Rautavaarahan taisi olla ensisijaisesti laulaja eikä näyttelijä.

Uusimmista vanhoista leffoista pidän Greasesta ja West Side Storysta. Molempien kappaleet sykähdyttävät eikä näyttelemisessäkään ole moittimista.  Myös kaikki Bondit on tullut katseltua, joiden viehätys on juuri niiden ajoittaisessa älyttömyydessä (Bondi kaaha rekalla auton nokka pystyssä).

Menegrothwen

• Ankeuttaja
« Vastaus #64 : Huhtikuu 09, 2005, 03:47:08 »
Vaikka kuinka käyttäisi "ns.":a, eivät elokuvat jotka on tehty minun syntymäni jälkeen mitenkään voi olla vanhoja. Sehän tarkoittaisi sitä, että minäkin olen, eikä edes täysi-ikäisyys ole vielä koitunut kohtalokseni! O.o;; Eieiei. 80-luvun leffat eivät ole vielä todella vanhoja, eivätkä 70-luvun loppupuolen leffatkaan. Ne ovat vain...hieman vanhempia. Mutta asiaan.

En voi sanoa pitäväni vanhoista elokuvista yleisesti(kuten en uusista elokuvistakaan, daa. En tiedä mitä solkkaan, sen siitä saa kun ei kirjoita mitään vuoteen, unohtaa kuinka se tehdään), mutta vanhoista klassikoista pidän suurimmasta osasta. Ei elokuvan iällä niin väliä, kunhan se on kaunis, ajatuksia herättävä tai viihdyttävä. Jossain mielessä vanhat hyvät elokuvat kuitenkin koskettavat ja tuntuvat merkittävimmiltä kuin uudemmat. Minua ainakin liikuttaa suuresti kun katson vanhaa elokuvaa jonka näyttelijät ovat jo aikoja sitten kuolleet, koska jotenkin heidän olemuksensa on tallentunut siihen filmille ja välittyy katsojille vielä vuosikymmeniä eteenpäin. Erityisen koskettavaa se on, kun mieltyy erityisesti jonkin näyttelijän työhön ja tulee sellainen olo että henkilöstä olisi pitänyt oikeassa elämässäkin. Tosin saattaa sellainen hassu tunne nykyajan julkimoistakin tulla, mutta kun henkilö on kuollut ja elänyt toisella aikakaudella ja toisessa maailmantilanteessa, tuntee samalla jotenkin pääsevänsä puoliksi kokemaan sitä aikakautta ja samaistumaan silloisten ihmisten maailmaan. Tosin valkokankaan totuus ei kovin realistinen useinkaan ole, mutta tunne maailmankaikkeuden ja kulttuurin jatkuvuudesta syntyy silti.

Tänä keväänä vanhat elokuvat ovat saaneet entistä enemmän sijaa elokuvavalinnoissani, kun ostin ensimmäistä kertaa Vaasan elokuva-arkiston kausikortin.  Olin aikaisemmin telkkarista ohimennen katsonut jotain Marxin veljesten leffoja, mutta kun näin Duck Soup:in oikein elokuvateatterissa ja seurasin sitä kunnolla, pimahdin veljesten leffoihin ihan täydellisesti ja aloin kannattaa "marxilaisuutta". Harposta tuli välittömästi idolini ja nykyisin yritän epätoivoisesti olla hiljaa kaiken aikaa ja ärsytän siskoani puristelemalla tööttipalleroa(asiantuntevaa kieltä :p). Grouchon jutut ovat aivan uskomattoman lennokkaita ja Chicon väärinkäsitykset loistavia. Harvoille nykyisille leffoille nauran niin paljon kuin Marxin veljeksille.

Muutenkaan en todellakaan vanhoja leffoja kammoksu, päinvastoin kiinnostaisi nähdä enemmänkin juuri niitä klassikoita ja aikansa menestyselokuvia. Vanhoja hyviä elokuvia muistuu äkkiseltään Marxien lisäksi mieleen mm. Chaplinit, Casablanca, Tuulen viemää ja Suomisen Ollit. Hieman vanhemmista ohjaajista voisin enemmällä tai vähemmällä kokemuksella suositella esim. Kurosawaa, Truffauttia ja Tarkovskia. :)

Goblin

• Ankeuttaja
« Vastaus #65 : Huhtikuu 16, 2005, 20:09:49 »
Pidän.

Haluaisin nähdä Grease:n, Casablanca:n, Tuulen Viemää. Nuo ainakin. n__n

Pidän todella paljon enemmän vanhoista Bondiesta, kuin uusista. Kuva on värikkäämpi, roolit vetävämpiä, Bond, sitä voisi kuvailla vaikka komeammaksi.. Uudet ovat rasittavia, niin samankaltaisia kuin vanhemmatkin, mutta liian tehostettuja.
Pidän niistä missä Bond on melko pitkälti omillaan. n__n

Pidän myös Cleopatra Joneseista, ja niistä toisista, missä oli joku musta mies nimi taisi olla Shawk tai jotain sinnepäin ainakin. Ne oli aivan huippuja. *kuolaa*
Myös Indiana Jonesit, tai ainakin se yksi jonka olen nähnyt, senkin vain puolestavälistä asti, oli hyvä, pidin.

Olen myös kerran katsonut jonkun vanhan, mustavalkoisen leffan, kertoi jostain merihirviöstä, klassista, eikö? Eniveis, se oli pelottava, musiikki oli jotenkin vähän turhan elävää, ja se mustavalkoisuus teki siitä oikeasti spookyn.
Se oli kuitenkin hyvä. n__n

Olen nähnyt myös Sound of Musicin, joka oli myös hyvä, siinäkin oli huumoria. ^^

Ancel

• Ankeuttaja
« Vastaus #66 : Huhtikuu 17, 2005, 16:29:47 »
*väristys*
Ei, en katso. Minulla tulee "vanhoista elokuvista" mieleen sellaiset mustavalkoiset kammottavat suomalaiselokuvat. (anteeksi vain jos loukkasin jotakuta joka pitää näistä elokuvista). Ei, ei..
Ja mustavalkoiset ylipäätään ovat sellaisia etten sula niille totisestikaan. Olivat ne sitten amerikkalaisia tai suomalaisia. Ikivanha King Kong yms.. Tietsikalla (tai jollakin muulla sellaisella) toteutetut olennot liikkuvat liian mekaanisesti ja ... x(( Urr...
Mutta (ihme ja kumma) pidän niistä vanhoista Star Wars elokuvista. Tämä elokuva on toteutettu kunnian arvoisesti.. (kaipa minun pitäisi mennä ylistämään elokuvaa jonnekin muualle..) Lisäplussa siitä, ETTEI elokuva ole mustavalkoinen.. x)
Hyvä minä.

Kyllähän niitä hyviäkin "vanhoja elokuvia" löytyy.
P.s. Tuolla alussa mainittiin Yksin kotona -elokuvat. Ne ovat minusta hyviä, mutta eiväthän ne kovin Vanhoja ole? Uusinhan ilmestyi vuosi sitten.. x) Liekkö sitten se eka... mutta se on värillinen! xD
            nimim. värillisten elokuvien puolustaja.

Sohvilainen

• Ankeuttaja
« Vastaus #67 : Toukokuu 21, 2005, 20:36:10 »
Minä pidän Crocodile Dundee leffasta. (En nyt muista tarkkaa nimeä). Se on ihana seikkailullinen ja tapahtumat sijoittuvat viidakkoon, joka on aina kiehtonut minua.  
Indiana Jonesin ovat myös kiehtovia ja jännittäviä.
James Bond -elokuvat ovat myös hirmu hyviä, jännittäviä ja Bondille on keksitty hyvät selviytymiskeinot.
Pidän myös hirveästi Yksin kotona leffoista, niinhin ei koskaan kyllästy. Niin hyvin keksitty juoni ja kaikki.

Poissa Rhiannon

• Kiltalainen
  • Vuotislainen
« Vastaus #68 : Kesäkuu 02, 2005, 11:27:53 »
Tässähän tuntee jo itsensä vanhaksi, jos Yksin kotona-leffat ovat *vanhoja*. Itse ajattelen tietenkin heti mustavalkoisia leffoja, tai leffoja, jotka on tehty tyyliin ennen 1970-lukua tai jotain. Tässä vähän makupaloja:

- It's a wonderful life: aivan USKOMATTOMAN hieno elokuva miehestä, joka yrittää itsemurhaa, ja jonka enkeli pelastaa näyttääkseen hänelle, miten tärke yksi ihminen on.
- Some like it hot: Tässä nauraa vedet silmissä. Marilyn Monroe OSAA näytellä.
- African Queen: Humphrey Bogart ja Katherine Hepburn + Afrikka, tarvitaanko muuta?
- Sabrina: siis se vanha, jossa on Audrey Hepburn...
- Breakfast at Tiffany's: en taida olla ainoa, joka pitää Audrey Hepburnista
- Gone with the wind: pitääkö edes sanoa miksi?
- Psycho: Hitchcockin Psycho on MIELETTÖMÄN PELOTTAVA
- Prinsessa Ruusunen: aivan ihana suomalainen elokuva
- Katariina ja Munkkiniemen kreivi: kun Leif Wager laulaa, kovanaamatkin itkevät, eikö totta?

Näiden lisäksi vaikka kuinka monta muuta. Vanhoissa elokuvissa on rosoisuutta, joka ainakin minun mielestäni on viehättävää (hyvä esimerkki tästä ovat tietenkin vanhat Star Warsit). Näyttelijätyö on myös todella erilaista! Vanhoissa suomalaisissa elokuvissa näytellään ehkä hieman yli, mutta sekin on vain huvittavaa. Ja oletteko huomanneet, että näyttelijöiden äänet ovat aivan erilaisia? Tämä johtuu varmaan tekniikastakin, mutta muuten todella kiinnostava asia!
Sirius Black; in a sack; I would like to pack; and thus take him back.

Mara

• Ankeuttaja
« Vastaus #69 : Kesäkuu 02, 2005, 13:54:36 »
Minäkin katson. Vanhoiksi lasken 90-lukua ennen tulleet leffat. Mutta sellaiset vanhat mustavalkoiset suomalaiset eikä ulkomaisetkaan elokuvat pure minuun. Katson pääosin värillisiä vanhoja leffoja, mutta poikkeuksiakin löytyy.
 Tässä parhaita mainitakseni:
Kummisetä I ja II  (kolmosta ei varmaan lasketa vanhaksi elokuvaksi) nämä ovat erittäin hyviä loistavia!!
Star Wars IV-VI nämä kuuluvat elokuvien historian kohokohtiin ehdottomasti!
Indian Jonesit, tätä veijari seikkailijaa on aina yhtä hauska katsoa!
Psycho ja muut Hitchcockit nämä kuuluvat jännityksen klassikoihin
Grease, Sound of Music, West side story ja muut vanhat musikaalit ovat aina yhtä hyviä!
Marilynin elokuvia jaksaa katsoa jo pelkästään Marilynin itsensä takia mutta ovathan ne muutenkin hyviä.
Vanhat James Bondit niissä oli sitä Bondin taikaa Connery ja Moore! (saisivat jo lopettaa niiden tekemisen)
Arabian Lawrence, Ben Hur, Kwai joen silta (?) ja monet muut draamat ovat erittäin hyviä!

maarianna

• Ankeuttaja
« Vastaus #70 : Heinäkuu 05, 2005, 21:14:50 »
Voih, vanhat Suomifilmit on ihania! Pekka Puupäät varsinkin. Siiri Angerkoski on vaan niin topakka siinä että pelkkä kuva siitä saa nauramaan välillä. Meillä on TCM, jolta tulee vanhoja englanninkielisiä leffoja. Seven Brides to Seven Brothers (tai jotenkin noin se nimi meni.) oli ihan yliveto!
Tietysti on vanhat TOS -elokuvat, ja James T. Kirk näyttää niissä kyllä paljon paremmalta kuin itse TOS:sissa.  ( ;

Salmakia

• Ankeuttaja
« Vastaus #71 : Heinäkuu 05, 2005, 22:57:32 »
Tämän melko huvittavan topicin perusteella minä en muita katsokaan kuin vanhoja elokuvia. Päivän naurut sain kun 90-luvulla tehtyjä leffoja nimitetään vanhoiksi! Äly hoi, 90-luku oli viime vuosikymmen joka päättyi vasta viisi vuotta sitten.

Suurin osa rakkaimmista elokuvasuosikeistani on tehty 70-90 luvuilla, mutta todellakaan en ole ihan niin pieni pirpana että nimittäisin näitä vanhoiksi leffoiksi, vaikka olisivat ilmestyneet peräti ennen syntymääni, hui! Niinpä Star Wars, Indiana Jones, Bondit ja monet muut jäävät kehuttaviksi omiin topicceihinsa, koska ne eivät ole vanhoja leffoja joista tässä oli kyse.

Niin, todellisuudessa en kuitenkaan pidä vanhoista leffoista kovinkaan paljon.
En halua heittäytyä valheellisen taiteelliseksi ja väittää rakastavani tahattoman koomisia mykkäelokuvia, karmivan kliseisiä Suomi-filmejä tai muitakaan oman aikakautensa tekeleitä. Pelkkä leffan vanhuushan ei tee siitä missään nimessä hyvää, muuten voisimme ajatella jonkun Scary Movie 3:nkin olevan upea klassikko vuonna 2057.
Vanhoja leffoja voin katsoa, mutta usein näytelmämäisyys, verkkaisuus, vähäinen visuaalisuus ja hassu vanhanaikainen näytteleminen pitkästyttävät ja vieraannuttavat minua itse elokuvasta.
Oikeastaan ainoa josta voin sanoa pitäväni jopa erittäin paljon on Sméagolin mainitsema huikean hyvä Paperikuu. Se on tosin valmistunut vasta 1973 eikä siis ole kovin vanha, mutta on tarkoituksella tehty vanhanaikaiseksi. Loistava leffa.
Kun piirretyt lasketaan mukaan niin ehdottomasti on mainittava Disneyn Fantasia, joka on ainoa Disney-leffa joka hipoo täydellisyyttä lähes koko ajan. Sehän onkin taiteellinen, mutta ei ilmeisesti mikään kassamenestys ja sen jälkeen Disney-yhtiö onkin keskittynyt rahastamaan hassuilla steppaavilla pesukarhuilla ja aikuisten vitsejä laukovilla mönkiäisillä jne.
Fantasia on kuitenkin todellinen timantti, olen rakastanut sitä aivan lapsesta asti. Sain videon kai joskus kolmevuotiaana ja katsoin sen puhki.
Toinen hyvä vanha piirretty on Bambi. Siinäkin on omat Disney-filmin heikkoutensa, mutta suurimmaksi osaksi se on upea elokuva.

Marnie of Gondor

• Ankeuttaja
« Vastaus #72 : Heinäkuu 05, 2005, 23:12:28 »
Lainaus käyttäjältä: "Salmakia"
En halua heittäytyä valheellisen taiteelliseksi ja väittää rakastavani tahattoman koomisia mykkäelokuvia¨ ...

Hei, oletko koskaan nähnyt Buster Keatonin vanhoja mykkäelokuvia? ^^ Minä ymmärrän täysin jos et pidä mykkäelokuvista, mutta minä itse pidän Keatonin vanhoista leffoista tosi paljon (myös mykkäelokuvista), ne eroavat minusta edukseen muiden vastaavien joukossa. Keaton on niin mainio koomikko. ^^ Jos et ole koskaan nähnyt niitä, niin melkein voisin suositella niitä.

Salmakia

• Ankeuttaja
« Vastaus #73 : Heinäkuu 05, 2005, 23:19:46 »
Voisin katsoa jos jostain löytäisin, minusta mykkäelokuvista juuri ne parhaiten ajan hammasta kestäneet ovatkin nimenomaan komedioita, kuten Chaplinin.
Vakavat, traagisiksi tai pelottaviksi tarkoitetut mykkäleffat kompastuvat 2000-luvulla usein siihen tahattomaan koomisuuteen.
Harmi vaan kun hyvätkin vanhat leffat ja mykät erityisesti tulevat joskus päiväsaikaan ykköseltä, eikä niihin siksi tule kiinnitettyä huomiota. :/

Silly

• Ankeuttaja
« Vastaus #74 : Heinäkuu 10, 2005, 14:49:49 »
Katson!! Mutta Yksin kotona ei todellakaan ole vanha... *nauruntyrskähdys*

Viimeksi näkemäni vanha leffa on Arsenikkia ja vanhoja pitsejä (1944), pääosassa Cary Grant. Sitä ennen katsoin Marilyn Monroen Piukat paikat (1959).

Vanhat italowesternit (pääos. Clint Eastwood) kuuluvat myös suosikkeihini, esim. Hyvät, pahat ja rumat (1966).

Pidän myös vanhoista Tähtien sota -leffoista (1977-1983).

TV:stä tuli taannoin uusintana 1950-luvulla tehtyjä kauhuleffoja. En katsonut kaikkia, mutta ne mitä katsoin, olivat todella hupaisia. Elokuvissa (joiden nimiä en valitettavasti muista, vaikka ainakin yksi on sen verran klassikko, että se pitäisi muistaa...) esiintyi mm. avaruusolentoja, zombeja ja vampyyreita, mm. Dracula. Erinomaisia leffoja!

Vanhoista Roger Cormanin kauhuleffoista pidän myös, esim. Kuilu ja heiluri (1961).