Kirjoittaja Aihe: Katsotteko ikinä ns. vanhoja leffoja?  (Luettu 18479 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Chrystal

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
Vs: Katsotteko ikinä ns. vanhoja leffoja?
« Vastaus #100 : Kesäkuu 08, 2008, 11:40:06 »
Joo, katson vanhojakin elokuvia. esim. Yksin kotona on hyvä, monetkin osat, ja tänään tulee ikivanha elokuva Piukat paikat. Aion katsoa sen. Se on vanha kuin taivas, jotain varmaan kertoo että siinä näyttelee Marilyn Monroe. Joskus katsoin ikivanhan piirretyn Hiidenpadan, ja ihan tykkäsin.
"Ron kuule, sinä tiedät vallan mainiosti, että Harryn ja minut kasvattivat jästit!" Hermione sanoi. "Me ei kuultu lapsina tuollaisia satuja, me kuultiin Lumikki ja seitsemän kääpiötä ja Tuhkimo-"
"Mikä se on, joku sairausko?"
-Harry Potter ja Kuoleman varjelukset

Poissa Niënor

• Murheenkryynihkö
  • Vuotislainen
« Vastaus #101 : Kesäkuu 08, 2008, 12:45:14 »
Joo, jotku vanhat leffat on TOSI hyviä.
Näistä tykkään: Aamiainen Tiffanylla (1961), Sopeutumattomat (1961), Lumisen joen mies (1982).
Sound of Musicinkin joku mainitsi, siitä tykkään myös. :)
Ja tänään tulee vielä tv:stä YleTeemalta Piukat paikat (1959), siinä on Marilyn Monroe pääosassa ja olen halunnu nähä sen jo pitkään. :D
- Merri.
- What?
- I'm hungry.

Poissa adswil

• Vuotislainen
« Vastaus #102 : Kesäkuu 14, 2008, 00:34:53 »
Sound of Music on niiiin ihana! Todella vanhanaikainen ja naiivihan se on, nykyaikana herättäisi vain suurta huvitusta, mutta sen katsominen saa silti minut melkein itkemään, niin mahtava ja suloinen se on. Realistisuudesta tarina tietysti on kaukana, mutta leffahan on melkein kuin satu, ja saduista minä pidän.

Ja olen muuten huomannut, että vanhoissa leffoissa (siis -30-60-luvuilla tehdyissä) on huomattavasti kauniimpia naisnäyttelijöitä kuin nykyisin. Marilyn Monroe, Audrey Hepburn, Grace Kelly, Marlene Dietrich ja monet muut ihanuudet ovat niin kaunista katsottavaa, ettei nykyään ole juuri ketään niin kauniita näyttelijöitä.
In my world love is for poets - so I'm trying to be one.

Systen

• Ankeuttaja
« Vastaus #103 : Kesäkuu 14, 2008, 12:17:48 »
Joskus joo.. Jumitan usein samoja muutamia hyviä leffoja, enkä viitsi katsoa ns. tuntemattomia leffoja. Mm. Kolme muskettisoturia on loistava. Siitäkin on tehty niin monta eri versiota, mutta juuri se niistä jossa Kiefer Sutherland on yksi muskettisotureista ^-^ <3

Poissa gnomad

• Hämärän
  • Vuotislainen
  • Severus & Remus by Ildi
« Vastaus #104 : Kesäkuu 23, 2008, 00:52:48 »
Katson huomattavasti enemmän vanhoja kuin uusia elokuvia. Parhaat komediat tehtiin mykkäkaudella (Keaton ja Chaplin), 20-luvulla ja parhaat länkkärit 40-50-luvulla (mm. Fordin ja Waynen yhteistyöt). Marilyn Monroe, Henry Fonda, Howard Hawks, Alfred Hitchcock - vain joitakin nimiä, joiden tuotosten pariin mieluusti palaan.
Olen katsellut myös aivan vanhimpia elokuvia, 1800-luvun lopulta, kuriositeetin vuoksi, kiinnostaa mistä lähdettiin liikkeelle. 10-luvulta olen tarkistanut sellaiset tähdet kuin Mary Pickford (lapsirooleja aikuisiässä) ja William S. Hart (lännensankari), kiinnostaisi myös Fordin alkuaikojen tuotanto, mutta aika vähän lie säilynyt.
I like my heroes the same way I like my chocolate: dark, slightly bitter and with more of a bite than sweetness - fanfic writer McKay

Knight Rider

• Ankeuttaja
« Vastaus #105 : Heinäkuu 11, 2008, 19:30:35 »
Yksin kotona- leffat vanhoja? Eivätkö ne ole 90-luvulta? (Korjatkaa jos olen väärässä.)

Vanhat suomalaiset leffat ovat aivan ihania! Mm. Täällä Pohjantähden alla ja Tuntematon sotilas on ihan mahtavia elokuvia, pesee Hollywood- hömpät sata nolla. Jos jotkut elokuvat ovat aitoja niin vanhat suomalaiset.

On tietysti monia hyviä amerikkalaisiakin leffoja, joille on ikää jo hieman kertynyt. Esim. Hitchcockin (miten se kirjoitetaan?)Linnut on hyvä. Ja Grease on tietysti myös. Pidän myös todella paljon erityisesti 80-luvun elokuvista. Vanhoissa elokuvissa on sitä jotakin!

Poissa Giladra Carrion

• Kuolonsyöjä
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Pottermore: ShieldFang27063
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #106 : Heinäkuu 11, 2008, 21:10:55 »
Mitkä lasketaan vanhoiksi leffoiksi? Jos nyt oletetaan, että yli 25 vuotta vanhat ovat sellaisia, niin kyllä katson.
Star Warsit (IV-VI) ovat ehdotonta parhaimmistoa. Varsinkin ne ei-editoidut versiot, jotka siis ovat ihan alkuperäisiä. Niissä on vain vielä enemmän sitä jotakin, kuin näissä editoiduissa versioissa. Itselläni on VHS:inä vuoden -97 versiot, joista yksi on hieman alkanut pätkimään... Star Warsit ovat aivan loistavia leffoja, voin lähestulkoon pitää itseäni fanina.

Eastwoodin tähdittämiä länkkäreitä tykkään katsoa myöskin. Klassinen dollaritrilogia on tietysti suosikkini. Eastwood on loistava näyttelijä, vaikka hieman toistaakin itseään.
Muutkin Eastwoodin vanhat leffat ovat ihan hyviä - jotkut parempia, jotkut hieman huonompia.

Vanhat kauhuleffat ovat myös hyviä, eivät tietty kaikki, mutta monet. Parempia, kuin mitä nykyään tehdään. Vampyyrileffat varsinkin.

Yksin kotona- leffat vanhoja? Eivätkö ne ole 90-luvulta? (Korjatkaa jos olen väärässä.)
Joo, taisi 90-luvun alkupuoliskolla tulla ensimmäinen. Se uusinhan taitaa olla peräti 2000-luvulta.
“We've all been raised on television to believe that one day we'd all be millionaires, and movie gods, and rock stars.
But we won't. And we're slowly learning that fact. And we're very, very pissed off.”

Corneille

• Ankeuttaja
« Vastaus #107 : Lokakuu 10, 2009, 21:09:12 »
Katson joskus mustavalkoelokuvia ja -80 luvun leffoja. On tullut katottua myös joitain mykkäleffoja. :P
Lempielokuvani onkin vuodelta 1945.
Mutta, mutta... Ainoa mikä häiritsee kun katsoo vanhoja leffoja on se, että ne tekniset jutut (erityisesti fantasia leffoissa) on niin, niin... Vanhoja. x)

Poissa Catnip

• Mestarietsivä
  • Vuotislainen
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #108 : Lokakuu 13, 2009, 22:09:28 »
Niinpä, mitkä ovat vanhoja leffoja. : DD

Olen tullut katsoneeksi aika paljon leffoja melko vanhoja ja tosi vanhoja esim. Top Gun (Ei mikään järkyttävän vanha), Charlie Chaplin leffat (Chaplinin Poika, Kultakuume...), Tuntematon Sotilas, Hitchcockin tuotanto (Linnut, Takaikkuna, Psyko <3), Tuulen Viemää (En jaksanu kahtoo loppuun : D), Sound of the Music, Jättiläinen (Uh, James Dean).

Naapurin kanssa satuttiin kattomaan varmaan ensimmäisin King Kong elokuva. : DD Aika magee. Ja äitin kanssa olen kattonut joitain vanhoja kotimaisia (Suomisen Olli <3 : DD).

Muoks...

SEKÄ Willow - Suuri seikkailu oli aivan ihana! Vaikka se ihme lohikäärme hirviö mikä nyt olikaan oli kyllä kauhean keinotekoisen näköinen. : S

Corneille

• Ankeuttaja
« Vastaus #109 : Lokakuu 14, 2009, 16:59:03 »
SEKÄ Willow - Suuri seikkailu oli aivan ihana! Vaikka se ihme lohikäärme hirviö mikä nyt olikaan oli kyllä kauhean keinotekoisen näköinen. : S
Oiii.. Tuli juuri TV:stä kesällä. Aivan ihana. <3
Niin oli, mutta eihän silloin paremminkaan osattu. Muuten elokuva oli upea. :)
Rakentava kommentti...

Poissa Kathleen

• Omituinen höpöttäjä
  • Vuotislainen
  • ALITUINEN VALPPAUS!!!
    • Ystäväkirjani :D
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #110 : Lokakuu 18, 2009, 12:51:28 »
Joo, katselen, esim. Sound Of Music, Wizard Of Oz, Laulavat sadepisarat, Tuulen viemää...
Loistavia elokuvia, vaikkakin näytteleminen on ehkä hiukan yliampuvaa!
-What are you doing, my darling? -Nothing. I'm just smashing potatos. Ei oo järkee päässä, enkä kyllä järjestä välitäkkään.
Isabella -> Kathleen

Corneille

• Ankeuttaja
« Vastaus #111 : Lokakuu 20, 2009, 19:04:54 »
Chaplinin kaksoirooli - Diktaattori (jtn 1967 tjm.)
<3
Upea leffa. Hyvin tehty ja hauska. :D

Lisää rakentavaa kommenttia...

Poissa Carlos

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
    • LiveJournal
« Vastaus #112 : Lokakuu 20, 2009, 19:36:53 »

1940 kuten elokuvan aiheesta (ja mustavalkoisuudesta) voi hiukan arvata. Chaplin teki viimeisen elokuvansa 1967.

Corneille

• Ankeuttaja
« Vastaus #113 : Lokakuu 21, 2009, 18:27:22 »

1940 kuten elokuvan aiheesta (ja mustavalkoisuudesta) voi hiukan arvata. Chaplin teki viimeisen elokuvansa 1967.
Oho. :D
Hieman metsään.

Poissa castlevania

• Enterpricen kapteeni.
  • Vuotislainen
  • Nihilisti.
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #114 : Lokakuu 29, 2009, 22:11:38 »
Edellämainitut Chaplinin mestariteokset ovat minunkin sydäntäni lähellä, tosin Diktaattoria en enää katso "vanhaksi elokuvaksi", jonka kriteerinä meikällä pitäisi olla viimeistään 30-luvulta ja niissäkin tietyin varauksin, sillä monet mykkäelokuvatkin jo ovat hyvin moderneja, kuten mm. Chaplin on osoittanut. Jos nyt kumminkin pelkästään aikakäsitteessä vanhoihin pitäisi keskittyä, eli väh. pre-2nd WW:n aikaisia, niin Chaplinin Gold Rush ja Modern Times, LeRoyn Gold Diggers-musikaali sekä Gone with the Wind. Citizen Kane menee meikällä paitsi ajallisesti myöskin kaikilta muilta ominaisuuksiltaan rutkasti "vanhojen" leffojen edelle, ja tunnelmalta, rakeenteeltaan etc. se on henkeäsalpaavampi kuin useat muut, vasta valkokankaille saapuneet leffat.

Home Aloneja, Star Wars original trilogya ja Bondeja en kyllä aikaisemmistakaan päästä rupeaisi luokittelemaan vanhoiksi elokuviksi, Home Alonethan ovat lähtöisin 90-, Star Warsit 70- Bondit(elokuvaversiot, that is) 60-luvulta ja Hitchcockin useat tunnetut 50-60-luvulta eli vain jokusen vuosikymmenen takaa. Useat niistä vaikuttavat paljon modernimmilta kuin aivan viime aikoina tulleet elokuvat.

Btw, liian monessa nykyleffassa unohdetaan että taiteessa ulkonäkö (lue: erikoistehosteet, päng päng, pintaloiste, plink plink* ei saa koskaan mennä hyvän rakenteen (lue: Käsikirjoitus, musiikki, perspektiivi, näyttelyn vakuuttavuus, hahmojen kehittyminen) edelle.

P.S. Toivottavasti topicissa ei mainittu Godfathereita tai saan halvauksen. :F
"Oh, my offense is rank, it smells to heaven! It hath primal elder curse upon it; the brother's murder.

Poissa Reta

• Kirotun lapsen odottaja
  • Vuotislainen
    • Todella vaiheessa -kirjablogi
« Vastaus #115 : Lokakuu 30, 2009, 20:02:04 »
Mikä nyt luokitellana vanhoiksi elokuviksi. Kaikista loppujen lopuksi tulee vanhoja elokuvia. En ole kuitenkaan koskaan katsonut kokonaan mitään iki-iki -vanhaa elokuvaa, sota-aikanakin tehdyistä elokuvista olen katsonut vain Disneyn piirretyt. Mutta jos jotain vanhoja pitää mainita, niin Komisaatia Palmuja on tullut katsottua kolme kappaletta, ne ovat mielestäni loistavia. Vanhat suomalaiset elokuvat ovat uskottavempia ja suluisia. Näihinn mustavalkoisiin leffoihin kuuluvat myös Tyttö ja hattu sekä Prinsessa Ruusunen. Pojat-elokuva oli myös hieno, katsoimme sen koulussa ja olin yllättynyt kun siinä näytteli Vesku Loiri lapsena :) Lavasteet ovat loistavia ja vaikka juonet joskus ovatkin hiukan korneja, jotenkin se tunnelma tekee elokuvista niin suloisia.

80-luvun "vanhat" leffat ovat myös mukavia, varsinkin jos niissä esiintyy joku nykyajan aikuisnäyttelijä lapsena.

Chaplingin elokuvia en ole koskaan katsonut :( Voin sivistää itseäni tietenkin, jos siihen tulee tilaisuus
The adventures I enjoy are usually of the literary nature. -Henry Winchester

Miksi me ihmiset kaadumme?
- Jotta oppisimme nousemaan jaloillemme.

Poissa Jazmín

• Vampyyrityttö
  • Vuotislainen
« Vastaus #116 : Lokakuu 31, 2009, 11:49:51 »
No en nyt voi sanoa mitenkään hirveästi katselevani vanhoja leffoja, mutta olen kyllä jonkun verran niitä katsonut ja pitänyt kyllä niistä, jotka olen nähnyt. Chaplinia on tullut katsottua koulussa, ja ne on kyllä ollut ihan hauskoja mitä olen nähnyt, mutta myös mun mielestä ainakin pikkasen tylsä, ehkä koska siinä ei ole vuorosanoja :D
Linnut olen nähnyt, se oli aika hauska, kun siinä ne erikoisefektit oli semmosta luokkaa kun oli :D
West side story oli ihana, ja myös nyt lempileffoihini kuuluva Dirty Dancing. Eihän tuo mikään kovin vanha leffa ole, mutta kuitenkin 80-luvulla tehty :D
Sitten haluaisin nähdä esim. Tuulen viemään ja Sound of Musicin, mutta en ole vielä onnistunut saamaan niitä käsiini. Mutta joskus sitten.

Ja musta vanhat leffat on ihania, just sen tunnelman takia ja musta on kivaa, kun niissä ei vielä se tekniikka ole kehittynyt niin huippuunsa, ja jotenkin ne voi olla sen takia vielä luonnollisempiakin jossain tapauksissa. Varsinkin vanhat rakkaustarinat on niin ihania. Vaikka tosiaan, jossain se näytteleminen voi olla hiukan ylinäyteltyä, mutta ei se mitään  :)
"You shine so bright it's insane, you put the sun to shame."

Scrooge

• Ankeuttaja
« Vastaus #117 : Joulukuu 04, 2009, 17:25:44 »
Vanhoja leffoja kutsutaan myös kunnioittavimmin klassikoiksi...
Itse olen katsonut suurinpiirtein kaikki mahdolliset klassikot, Citizen Cane, My fair lady, Aamiainen Tiffanylla, West Side Story, Dracula, Ihmemaa Oz, Ihmeellinen elämä, Sound of music... Lista on loputon, ja kaikkia en nyt välttämättä heti muista.
Klassikkokauhuleffat ovat erittäin hyviä! Paljon parempia kuin jotkut 2000-luvun Manaajat...

Poissa Carlos

• Vuotislainen
    • LiveJournal
« Vastaus #118 : Joulukuu 04, 2009, 20:09:27 »
Vanhoja leffoja kutsutaan myös kunnioittavimmin klassikoiksi...

Eiväthän kaikki vanhat leffat ole suinkaan klassikoita - paitsi dvd:n takakannen mukaan. Toki on myönnettävä, että ne joita näytetään ja myydään nykyään ovat pääsääntöisesti jonkinasteisia klassikoita, mutta muitakin löytyy jos jaksaa vähän etsiä.

Corneille

• Ankeuttaja
« Vastaus #119 : Joulukuu 04, 2009, 23:02:38 »
Piukat paikat katsoin tuossa... tota noin... Se tuli TV:stä äsköttäin, en nyt muista päivää.
No, olihan se hyvä tietysti. <3 Oliko yllätyskin? :D

Kyllä se varmasti siihen aikaan, kun se on ensi-iltana tullut, niin hetkautti yleisöä. Onhan se erilainen juoneltaan kuin vanhat elokuvat tavallisesti.

Marilynillä on kyllä hyvä ääni, pakko myöntää...

Tony Curtis oli joistain kulmista niiiin naisen näkönen. Lemmonilla oli hieman liian... hmm... miesmäiset? kasvonpiirteet, näyttääkseen ihan naiselliselta. Mutta niin, mä välillä ihan hätkähdin kun Curtis näytti niin siropiirteiseltä.

Mä yritän taas selittää jotain päätöntä.

Poissa Fogo

• Vuotislainen
    • KUHVIKAPPI
  • Pottermore: SkullSeeker26697
« Vastaus #120 : Tammikuu 29, 2011, 18:29:38 »
Ooi, minähän rakastan vanhoja leffoja! Musta tuntuu, että ne vanhat on keskimäärin paljon parempia kuin uudet erikoistehosteista ja kuumista näyttelijöistä huolimatta.

Mun suosikkielokuviin kuuluu Dracula (1931). Bela Lugosi on aivan uskomattoman ihana, salaperäinen ja mystinen Draculana. Jotain karmivaakin siinä on. Dwight Frye on myös uskomaton ko. leffassa. Suosittelen katsomaan jos tulee mahdollisuus!
Frankenstein ja Frankensteinin morsian oli myös upeita katselukokemuksia. Mustavalkoisia siis molemmat. Draculan poikakin oli ihan hyvä, vaikkei yhtä hyvä kuin Dracula.

Parhaita on kuitenkin vanhat komediat! Mykkäelokuvista mainitsen Kenraalin, Kultakuumeen ja Laivakalle Nuoremman. Buster Keaton ja Charles Chaplin ovat miehiä, joiden pitäisi elää ikuisesti. Edes elokuvissa. Neljä Naurettavaa Naapuria ja Turvallisuus viimeiseksi on niitä harvoja elokuvia joiden aikana nauroin vatsani ja poskeni kipeäksi. Nykykomediat ei ikinä yllä tuolle tasolle.

Aamiainen Tiffanylla ja Piukat Paikat... huh miten upeita elokuvia. Klassikoita. Hitchcockin Linnut oli mun mielestä hyvä, vaikka monet dissaa sitä. Mun mielestä elokuvan tarina ja tunnelma ja siihen eläytyminen on paljon tärkeämpää kuin erikoistehosteisiin panostaminen. Nykyään osata tarpeeksi arvostaa vanhoja leffoja, ainakaan mun tuttavien keskuudessa.
Na zdrowie!

Poissa Tohäätu

• Vuotislainen
« Vastaus #121 : Tammikuu 30, 2011, 21:25:03 »
Seitsemän samuraita on jäänyt parhaiten mieleen katsomistani vanhoista elokuvista, enkä ihmettele minkä takia kriitikot ja muut ylistävät sitä. Haluaisin joskus päästä näkemään myös Väsyneen kuoleman, koska törmättyäni sen juonen ideaan wikipediassa joskus pörrätessäni, jäi se kummittelemaan mieleeni. Idealtaan juuri sellainen, josta minä varmaan tykkäisin.
"Ja me kuin päättömät kanat
käymme täällä, petollisen järven pettävällä jäällä,
ja hänen kuin suden käyvän luulen kun kaupungin yössä pesuhuoneestaan soiton kuulen..."

Poissa Affu

• Vuotislainen
  • pullamies
  • Tupa: Mary Sue
« Vastaus #122 : Helmikuu 03, 2011, 16:14:43 »
Mulla on unelmana, että keksittäisiin joku leffateatteri jossa laitettaisiin pyörimään vain 70-90 luvun leffoja 8)
Voisin nähdä elokuvissa kaikki klassiko - Indiana Jonesit, Star Warsit, Ghostbustersit, Tappajahait, Halloweenit, Ja triljoonatmiljoonat komedialeffat :D
Skäbädäm.
  Vuotiskoomalainen, epämääräisesti ölisee.
Ananas.

Poissa Ana

• Vuotislainen
« Vastaus #123 : Heinäkuu 02, 2015, 18:20:36 »
Katselen toki vanhoja elokuvia, viimeksi lähinnä vanhoja kauhuelokuvia. Kuten joku jo mainitsikin, Dracula on ihan katseltava. Bela Lugosin tuijottavat silmät... Hauskaa oli huomata että Draculan linnassa oli vyötiäisiä! Dwight Frye todellakin oli ikimuistoisessa roolissa Renfieldinä! Vanhoista elokuvista yksi suosikkini on Näkymätön mies! (1933) Claude Rainsin ääni on mahtava!
Don't blink. Blink and you're dead.

Poissa Muggle

• Vuotislainen
  • HARRY POTTER IS MY PAST, MY PRESENT AND MY FUTURE
« Vastaus #124 : Elokuu 20, 2015, 09:00:02 »
Kyllä. Omistan niitä muutaman. Elokuvat Aamiainen Tiffanylla, Sabrina, Funny Face (vai kirjoitetaanko kenties yhteen) ja Piukat paikat sekä West Side Story (jota en tosin ole vielä tsekannut). Ja tykkään niistä kaikista! Aamiainen Tiffanylla kuuluu lempielokuviini! Se on jollain tavalla niin upea. Must-see listalla on ainakin Citizen Kane! Olen katsonut ainakin vähän jtn Chaplin-leffaa, tai ehkä pariakin, mutta en muista niistä paljon mitään...
"You're just as sane as I am" Luna Lovegood