Kirjoittaja Aihe: Kumpi Dumbledore?  (Luettu 81388 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Puhdasverinen

• Ankeuttaja
Dumbledoren näyttelijä Michael Gambon
« Vastaus #25 : Heinäkuu 09, 2006, 21:54:55 »
Joo hyvä että tästäkin on tehty aihe. Samaa mieltä olen monen muun kirjoittajan kanssa siitä, että tämä Michael Gambon on kieltämättä ei nyt voi sanoa huono, mutta ei kyllä todellakaan mikään hyvä. Vaikka ei se mikään Gambonin syy ole jos käsikirjoittaja on laittanut hänet näyttelemään Aggressiviista Dumbledorea. Huutava ja meuhkaava "Uus Dumbbis" kun ei vain ole onnistunut Azkabanin vangissa ja Liekehtivässä Pikarissa. Toivokaamme me ketkä olimme pettyneitä Gambonin nykyisiin suorituksiin, että hänelle painotettaisiin rauhallisempaa näyttelyä seuraavaan elokuvaan. Peukut pystyyn sen vuoksi, että Feeniksin killassa olisi taas se rauhallinen ja kärsivällinen Dumbledore.

(FK:ssa Dumbledorehan tulee ainakin kirjan mukaan. Eräästä syystä olevan välinpitämätön Harrya kohtaan)

Poissa Cherry

• Leijuva teelusikka
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • True to you
« Vastaus #26 : Heinäkuu 14, 2006, 12:44:18 »
Mielestäni Harris oli monta kertaa parempi mies Dumbledoren rooliin kuin Gambon.

On hienoa, että Dumbledoreen on saatu sitä "energistä puolta" näkyville myöskin Gambonin tultua mukaan, mutta se energia meni minun mielestäni aika paljon yli.
Sen pitäisi näkyä niin, että Dumbledore vaikuttaisi tavallaan oppilaita lähellä olevalta rehtorilta, sellaiselta nuorekkaalta, hauskalta, ymmärtäväiseltä, mutta kuitenkin siltä ainoalta ihmiseltä, jota Lordi Voldemort on koskaan pelännyt.
Ja nyt Gambonin Dumbledore on nuorekas ja paikoitellen hauskuutta ainakin tavoitteleva, mutta en kyllä usko että Voldemort häntä pakoon lähtisi.

Harris sai rooliinsa arvokkuutta, mikä on Dumbledoressa hieno puoli. Muistan vielä kun ensimmäisen kerran näin Viisasten kiven, ajattelin että Dumbledore oli kyllä aivan sellainen miksi sen kirjoissakin kuvittelin.

Tiedä sitten, miten Harris olisi kolmannessa ja neljännessä elokuvassa niiden käsikirjoitusten mukaan näytellyt Dumbledoren osan, mutta mielestäni hän oli ehdottomasti parempi kahdessa ensimmäisessä osassa.
"It is not our abilities that show what we truly are. It is our choices."
-Albus Dumbledore

Sirius is our morningstar. <3

Poissa Mariapaige

• Noita-akka
  • Hirnyrkki
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #27 : Heinäkuu 15, 2006, 03:28:30 »
Katsoin Liekehtivän pikarin juuri uudelleen ja kiinnitin erityisesti huomiota Michael Gambonin Dumbledoreen. Tuo paljon puhuttu kohta, jossa hän "ryntää" Harryyn kiinni kun tämän nimi oli ilmestynyt pikarista, on toinen kahdesta kohtauksesta missä Gambon näyttelee äkkipikaista. Siinäkään hän ei ole vihainen vaan ennemmin hätäinen hätääntynyt. Hän korottaa äänensäkin vasta kun Harry ei ilmesty kahden kutsun jälkeen vielä esille. Ja sekään äänensävy ei ole vihainen. Toinen kohta jossa Gambon näyttelee sitten vihaista, on kohtaus jossa Vauhkomieli paljastuu Kyyry junioriksi. Siinähän vihaisuus on paikallaan.

Dumbledore on elokuvassa myös lempeä. Lopun kohtauksessa Harryn kanssa minusta Gambon tuo hyvin esille Dumbledoren myötätuntoa velhopoikaa kohtaan. Hän jopa englantilaiseksi epätyypilliseen tapaan osoittaa tuntemuksiaan Harrya kohtaan koskettamalla tätä kasvoihin (ei pelkästään taputtamalla olalle tai vastaavaa). Minusta tuossa välittyy selvästi jo herkkyys, katsokaa vaikka Gambonin kasvoja tuossa kohtauksessa.

Koko Gambonin suoritusta ei pitäisi suinkaan leimata yhden kohtauksen takia. Gambon on juuri sellainen Dumbledore kuin halusinkin, jopa Newellin toimintaohjauksessa. Ehkä hän kuitenkin olisi voinut hymyillä useammin kuin sen kerran tanssiaisissa, mutta käsikirjoitus teki hänestä mietteisen ja huolestuneen oloisen (no, hymyilee hän muutaman muunkin kerran :)). Se että hän "huutaa" paljon elokuvassa johtui taas siitä, että hän puhuu useimmiten isolle porukalle esim. suuressa salissa. Mutta puheessa on paljon myös sävyeroja, on hiljaisia kohtia ja taukoja. Gambonin teatteritausta on minusta nähtävissä juuri noissa puheissa.

Ohjaajan vaikutus on hyvin nähtävissä kun vertaa Liekehtivän pikarin Dumbledorea Cuarónin ohjaaman Azkabanin vangin Dumbledoreen. AV:ssa on enemmän nähtävissä velmu-Dumbledore silmäniskuineen. Gambonin kaksi erilaista suoritusta. Odotan mielenkiinnolla Voldemortin ja Dumbledoren kaksintaistelua Feeniksin killassa ja David Yatesin ohjausta.

Huomasin muuten, että Gambonilla on pitkähköt sormet :) Niihin sopii erinomaisesti Dumbledoren useat sormukset.

Minusta pitää varautua siihen, että tulevissa elokuvissa (olettaen että Gambon jatkaa) Gambonin Dumbledore tulee olemaan entistä ärhäkämpi, vakavampi ja mietteliäämpi. Kirjat menevät siihen suuntaan ja totta on, että Puoliverisessä prinssissä Dumbledoren sinisissä silmissä ei enää pilkahtele hymy kirjassakaan.

//muoksin väärinymmärretyn sanan uuteen muotoon -MP

Wagwise

• Ankeuttaja
« Vastaus #28 : Heinäkuu 15, 2006, 19:39:42 »
Nykyinen dumbledore sopisi mielestäni ehkä paremmin Aberforthin rooliin.

Pirkko

• Ankeuttaja
« Vastaus #29 : Heinäkuu 22, 2006, 18:14:30 »
Lainaus käyttäjältä: "Eulalia"
Samaa mieltä. Minusta Gambon ei ole hyvä Dumbledoren roolissa. Hän jää etäiseksi ja vaikuttaa erittäin stressaantuneelta, kärttyiseltä, ikivanhalta papalta koko ajan, vaikka kirjoissa Dumbledore on ystävällinen, lempeä ja vetreä vanhus.

Minä olin aivan järkyttynyt, kun nelosessa Dumbledore kävi käsiksi Harryyn. Kirjassakin se kohtaus oli melko vauhdikas, mutta elokuvassa vaikutti siltä, kuin Dumbledore olisi halunnut tappaa Harryn siltä seisomalta...

Minusta se oli ehkä elokuvan epäonnistunein roolitus. Harmittaa kamalasti, kun edellinen näyttelijä meni kuolemaan... Gambon ei vain yksinkertaisesti ole minun silmissäni vakuuttava Dimbledore.

Olen samaa mieltä. Gambon on kuitenkin mielestäni samanlainen kuin Dumbledore kirjoissa siinä, että hän on viisas ja vähän hullu. Muuten, viimeisessä sanassa on kirjoitusvirhe.

Lööperi Lovekiva

• Ankeuttaja
« Vastaus #30 : Heinäkuu 28, 2006, 23:48:30 »
Mielestäni Harris näytti enemmän kirjojen perusteella kuvittelemaltani Dumbledorelta, mutta osaa tuo Gambonkin näytellä ihan vakuuttavasti. Tai ainakin on minun mieleeni roolissaan.. Aluksi säikähdin näyttelijän vaihdosta, koska näin hieman liiankin selvästi eron näyttelijöiden välillä, mutta sitten ajatukseen tottui ja nyt Gambon on se Aito ja Oikea 'Dumbly-dore'. :)

Poissa Carmelie

• menninkäinen
  • Vuotislainen
« Vastaus #31 : Heinäkuu 29, 2006, 17:34:57 »
Minäkin pidin enemmän ensimmäisessä osassa esiintymästä Dumbledoresta. Tämä nykyinen Dumbledore ei vastaa niin hyvin mielikuvaani, kuin se ensimmäinen (en muista nimeä!)
Mutta eipä sille voi mitään, että se kuoli. Huah, pitää vain tyytyä tähän nykyiseen (mutta on sekin ihan hyvä näyttelijä) ;)

-Carm
xD

Latka

• Ankeuttaja
« Vastaus #32 : Elokuu 08, 2006, 19:15:16 »
Liekehtivässä pikarissa siinä kohtauksessa kun Harry tulee sieltä ajatuseulasta, Dumbledore on siellä odottamassa häntä ja hän sanoo sitten jotain ''Olen viimeaikoine yrittänyt etsiä jotain pientä seikkaa, joka selittää miksi nämä kauheat asiat ovat tapahtuneet'', siinä se sitten menee istumaan ja näyttää joltakin nuorelta ja vetreältä.
Mun mielestä muutenkin näyttelee kohtaukset aika.. ''nopeasti''.

Katsoin nyt vanhan näyttelijän kuvia ja täytyy myöntää että se sopi paremmin siihen Dumbledoren rooliin mutta käy tuokin paremman puutteessa.

Poissa Hartsa

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
    • http://www.freewebs.com/moottoriurheilu05
« Vastaus #33 : Elokuu 24, 2006, 19:52:34 »
En oikein pidä Gambonista Dumbledorena. Hän on niin vihainen ja aggressiivinen, vaikka Dumbledoren pitäisi olla tyyni ja rauhallinen ja puhua jopa vihollisilleenkin ystävällisesti. Liekehtivässä pikarissakin Dumbledore karjui Harrylle ja suunnilleen kuristi tätä, kun Harryn nimi oli tullut ulos pikarista. Sellainen ei mielestäni sovi ollenkaan Dumbledorelle. Kirjassahan hän kysyi ne kysymykset ihan rauhallisesti. Richard Harris oli mielestäni paljon parempi tässä roolissa, voisi sanoa, että suorastaan loistava.
Terve kaikille!

Mustesydän

• Ankeuttaja
« Vastaus #34 : Elokuu 29, 2006, 16:48:57 »
MariaPaige kirjoitti:
Lainaus
Koko Gambonin suoritusta ei pitäisi suinkaan leimata yhden kohtauksen takia.

Mun mielestä se gambon oli koko ajan(ainaki melkeen) semmonen äkkipikanen, liian äkkipikanen ja semmonen rauhaton tai semmonen.

MariaPaide kirjoitti:
Lainaus
On ehkäpä enemmän käsikirjoituksen ja ohjauksen vika, jos Dumbledoresta ei välity rauhallisuus ja herkkyys, sillä kyllä Gambon osaa näitä asioita tuoda esille... vaikkakaan ei ole kuuluisa herkkyydestään. Mike Newellin ohjaus korosti vauhdikkuutta, ja Michael Gambon on puolestaan aina korostanut, että hän menee kameran eteen/lavalle ja tekee sen mitä häneltä halutaan. Hän ei juurikaan pohdi roolia käsikirjoituksen ulkopuolelta.

Mutta miksi Dumbledoresta olisi yhtäkkiä tehty semmoinen vauhdikas ja äkkipikainen? Empä usko että ne olis nyt yhtäkkiä menny vaihtaan sitä sillee...  Sehän ei mene edes kirjan mukaan! Siinä hän on rauhallinen. Miksi ne nyt menis tekeen siitä äkkiä ihan erilaisen? En väitä että Gambon olisi huono näyttelijä, koska hän ei ole, mutta väitän että hän ei ole sopiva Dumbledoren rooliin. Kyllähän se aina riippuu näyttelijästäkin, ei voi sanoa että se riippuu käsikirjoituksesta, koska näyttelijä kummiskin tekee sen näyttelemisen ja sehän tavallaan riippuu eniten niistä että millanen se henkilö on.

MariaPaige kirjoitti:
Lainaus
Tuo paljon puhuttu kohta, jossa hän "ryntää" Harryyn kiinni kun tämän nimi oli ilmestynyt pikarista, on toinen kahdesta kohtauksesta missä Gambon näyttelee äkkipikaista. Siinäkään hän ei ole vihainen vaan ennemmin hätäinen.

Niin, juuri hätäinen. Eikä hänen pitäisi olla.

Eulalia kirjoitti:
Lainaus
Samaa mieltä. Minusta Gambon ei ole hyvä Dumbledoren roolissa. Hän jää etäiseksi ja vaikuttaa erittäin stressaantuneelta, kärttyiseltä, ikivanhalta papalta koko ajan, vaikka kirjoissa Dumbledore on ystävällinen, lempeä ja vetreä vanhus.

ikivanha pappa... xD Nii just.:D
Olen samaa mieltä tuosta.

Poissa Fishi

• ateistinen kadunylittäjä
  • Vuotislainen
  • Älkää olko neliöitä!
« Vastaus #35 : Syyskuu 09, 2006, 20:46:03 »
Lainaus käyttäjältä: "Vauhko-Harry"
Puhummeko edesmeenneestä Dumbledoren näytteljästä vai siitä nykyisestä?
Nykyisestä. Entinen oli Richard Harris, nykyinen on Michael Gambon.
Kylä
"the piano keys are black and white
but they sound like a million colours in your mind"
- Katie Melua
"a passionate hour's never a wasted one" - Tuomas Holopainen

Tanuki

• Ankeuttaja
« Vastaus #36 : Syyskuu 09, 2006, 21:09:01 »
Lainaus käyttäjältä: "Mustesydän"

Mutta miksi Dumbledoresta olisi yhtäkkiä tehty semmoinen vauhdikas ja äkkipikainen? Empä usko että ne olis nyt yhtäkkiä menny vaihtaan sitä sillee...  Sehän ei mene edes kirjan mukaan! Siinä hän on rauhallinen. Miksi ne nyt menis tekeen siitä äkkiä ihan erilaisen?

Olen kummastellut paljon tuota, mistä ihmiset ovat saaneet mieleensä että Dumbledore on hidasliikkeinen ja rauhallinen. Kirjoissa hänet kuvataan toki vanhaksi, mutta myös ikäisekseen hyvin energiseksi. Häntä katsoessaan ei tule ensimmäisenä mieleen vanha mies. Nämä lainaukset ovat lexiconista, kun en kirjoista jaksanut niitä etsiä:

"Professor Dumbledore, though very old, always gave an impression of great energy. He had several feet of long silver hair and beard, half-moon spectacles, and an extremely crooked nose."

" The silvery light from the Pensieve illuminated Dumbledore's face, and it struck Harry suddenly how very old he was looking. He knew, of course, that Dumbledore was getting on in years, but somehow he never really thought of Dumbledore as an old man"

Joten, minusta Gambonin Dumbledore on itseasiassa enemmän kirjojen kaltainen kuin mitä Harrisin Dumbledore oli. On toki ihailtavaa, että Harris suoritti roolinsa niinkin hyvin että ihmiset mieltävät Dumbledoren olevan yhtä kuin Harrisin roolihahmo, ei kirjojen Dumbledore. Jännä ilmiö itseasiassa, ja myönnän itsekin olleeni aika hämmästynyt Harrisin ja Gambonin roolisuoritusten erilaisuudesta koska myös minä ajattelin Dumbledoren olevan enemmän Harrisin kaltainen. Vasta kirjoja uudemman kerran luettuani tajusin että olen käsittänyt asian alunperinkin nurinpäin. Ehkä elokuvissa korostuvat liikaa juuri nämä kohtaukset, joissa Dumbledore on hyvin energinen. Ne painuvat katsojan mieliin, ja jäävät itseasiassa ainoiksi muistukuviksi Gambonin roolisuorituksesta. Tällöin on helppo kritisoida, kun ei oikeastaan edes muisteta missä kohtauksissa Gambonin Dumbledore oli rauhallinen ja lempeä. Voihan myös olla, että Gambon on tehnty matskua elokuvaa varten paljon, mutta noin 60% siitä ei ole päässyt leffaan mukaan. Kuka tietää minkälaisia helmiä näistä leikatuista kohtauksista löytyisi?

Joten, pökköä pesään vain Gambon. Suunta on oikea.

Mustesydän

• Ankeuttaja
« Vastaus #37 : Syyskuu 09, 2006, 22:50:31 »
Lainaus käyttäjältä: "Tanuki"
Olen kummastellut paljon tuota, mistä ihmiset ovat saaneet mieleensä että Dumbledore on hidasliikkeinen ja rauhallinen. Kirjoissa hänet kuvataan toki vanhaksi, mutta myös ikäisekseen hyvin energiseksi.

Siis minä ainakin tarkoitin sitä sillee, että se Dumbledore on semmoinen hmm.. rauhallinen, eikä mikään hätäinen. Sitä on vähän vaikea selittää..
Siis onhan hän tarvittaessa energinen, mutta se Gambon on niinkuin.. liian energinen Dumbledoreksi.. Jos tajusit mitä takoitan? :D
Minä ainakin olen luikenut kirjoja nyt lähiaikoina ja olen edelleen sitä mieltä että Harris on parempi. Toki, mielipiteensä kaikilla. Mutta kyllähän Dumbledore on kirjoissa rauhallinen, mutta aina tarvittaessa energinen ja semmoinen..
Aika sekavaa on, en oikein löytänyt oikeita sanoja siihen mitä olisin halunnut sanoa..

Poissa Mariapaige

• Noita-akka
  • Hirnyrkki
« Vastaus #38 : Syyskuu 27, 2006, 19:16:49 »
Jos jotakuta kiinnostaa syventää käsitystään Michael Gambonista näyttelijänä, niin kannattaa katsoa hänen haastattelunsa TopGearista viime kesäkuulta.

Michael Gambon on uskomattoman huumorintajuinen sanaseppo ja yleisö rakastaa häntä siellä missä hän esiintyy livenä - ollaanpa hänen roolisuorituksestaan Dumbledorena mitä mieltä tahansa. Gambon mainitsee myös Dumbledoren videolla :)

Linkki videoon alla - kannattaa tallentaa ennen katsomista omalle koneelle. Kesto hieman yli 10 minuuttia.

http://www.thesnitch.co.uk/videos/gamtopgear.wmv

Takkutei

• Ankeuttaja
« Vastaus #39 : Lokakuu 04, 2006, 00:19:56 »
Olen myös sitä mieltä, ettei näyttelijöiden suorituksia pitäisi nyt tuosta täysin heidän kontolleen pistää. Ohjaajalla voi olla omat näppinsä pelissä.

Pidin ensimmäisestä Dumbledoren näyttelijästä eniten sen takia, että hän vaikutti vaarimaiselta; mieheltä, jolla on sydän oikealla paikallaan ja jolta ei viisaita neuvoja tulisi puuttumaan. Kuitenkin, en olisi ikinä voinut kuvitella hänen näyttelevän mitään "äksönkohtauksia", siihen hän olisi ollut liian hauras. Dumbledorella pitää kuitenkin olla energisyyttä, ja tämän takia minusta Gambon onkin hyvä valinta. Ainoa, joka minua hänessä hieman häiritsee, on hänen katseensa. Se saa häne joskus tuntumaan hieman rauhattomalta.

En tiedä, onko joku esittänyt tämän kysymyksen jo aikaisemmin tässä topikissa (myönnän, en jaksanut lukea ihan jokaista viestiä tähän aikaan yöstä): Olisiko joku muu sitten sopivampi Dumbledoren rooliin, kuin Gambon? Minulle tuli ainakin ensimmäisenä mieleen Ian McKellen. Vaikuttaa jotenkin liian helpolta ratkaisulta...?

Kummitusankka

• Ankeuttaja
« Vastaus #40 : Lokakuu 22, 2006, 12:20:03 »
Hmm..

Ykkös -ja kakkosleffojen Dumbledore oli ehkä oikeamman näköinen, hänen näköisekseen olin Tylypahkan rehtorin kuvitellut. Mutta luonteeltaan hän ei ollut oikeanlainen, hän oli liian vaisu. Dumbledorella on enemmän luonnetta.

Uusi Dumbledore taas..Hän on turhan äksy (äksy on ehkä hieman väärä sana, mutta parempaakaan en keksi) Liekehtivä pikari -leffassa hän oli heti Harryn kurkussa kiinni, kun liekehtivä pikari sylkäisi pojan nimellä varustetun lappusen.

Uudesta Dumbledoresta pidän vanhaa enemmän, ensimmäisissä Potter-filmatisoinneissa Albus Dumbledore oli liian rauhallinen ja turhan vaisu.

Mielestäni Dumbledoren luonnetta ei ole saatu kunnolla esille Harry Potter -elokuvissa, mikä on sääli.
Kieltämättä Michael Gambon on tehnyt hienon roolisuorituksen Pottereissa.

Thunder

• Ankeuttaja
« Vastaus #41 : Lokakuu 22, 2006, 13:06:25 »
Lainaus käyttäjältä: "Kummitusankka"

Ykkös -ja kakkosleffojen Dumbledore oli ehkä oikeamman näköinen, hänen näköisekseen olin Tylypahkan rehtorin kuvitellut. Mutta luonteeltaan hän ei ollut oikeanlainen, hän oli liian vaisu. Dumbledorella on enemmän luonnetta.

Dumbledore on rauhallinen ja lempeä, eli samanlainen kuin Harris. Tämäkin on tietysti mielipide kysymys, mutta silti. Gambonilla on luonnetta, mutta liian paljon tähän rooliin.

Poissa Hurricane

• Vuotislainen
    • Didi
« Vastaus #42 : Lokakuu 22, 2006, 13:13:55 »
En ole ikinä ollut täysin tyytyväinen kumpaankaan Dumbledoreen.

Harris oli toki vanha ja rauhallinen, mutta mielestäni liian "hössö". Sellainen vaisu, tylsä, ärsyttävä vanha ukko, jota Voldun ei ainakaan pitäisi pelätä. Jotenkin vaan liian...hauras? Köhköh, en ole hyvä kertomaan ajatuksistani, mutta kokeillaan kumminkin. Harris olisi mielestäni voinut olla hiukan hauskempi, nauraa enemmän ja vitsailla...

Gambon taas... no, minäkään en pidä siitä karjumisesta ja sadetanssista liekehtivän pikarin ympärillä (kyllä te tiedätte, juoksee siinä ja karjuu Harryn nimeä...*silmien pyöräytys*). Hän on liian agressiivinen ja rauhaton rooliin... ja se parta! Se on harmaa! Sen piti olla valkoinen *itku*  Ja sitten minusta tuntuu, että hän yrittää kokoajan tehdä vaikutusta oppilaisiin. Dumbledoren piti olla vaatimaton ja muut huomioon ottava tyyppi, eikä karjua toisten korvia pilalle...

Eipä siinä muuta, mutta kirjoissahan Dumbledorea ihailtiin ja hänelle kaikki uskoutuivat jne. Öh. Minä nyt en ainakaan kertoisi kummallekaan elokuvien Dumbledoreista (anteeksi kun puhun kokoajan "elokuvien Dumbledoreista", ei jaksa aina kirjoittaa Gambon ja Harris, kun sormet on tottuneet Dumbledore-sanaan...) mitään huolia tai kuulevani ääniä päässäni tai näkeväni unia Pimeyden Lordista tai mitään tuollaista.  

Tiedättekö suomenkielisen viisastenkiven kirjan takakannessa komeilevan Dumbledoren? Sellaiseksi minä olen hänet kuvitellut. En ikivanhaksi paapojaksi taikka hulluksi ukkeliksi tappamassa oppilaitaan (okei, liioitellaan vähän^^). Vaan sellainen pitkä, ryhdikäs, valkopartainen, fiksunnäköinen tyyppi, joka sitten rauhallisena katselee niiden puolikuulasiensa läpi. Ni.

Muttasiis, ohjaajahan tähän vaikuttaa aika paljon, näyttelijänsuoritukset ovat molemmilla hyviä. Kyllä vaan. Ei kai se näyttelijä nyt itse päätä, että nyt kiljun kurkku suorana Harryn nimeä siinä niin ja seuraavaksi hyökkään sen kimppuun tai että laahustanpas tästä nyt tuonne mahdollisimman hitaasti ja hymyilen typerästi (sorry, Harris, ei millään pahalla...)

niinpäniin...

Eliz

• Ankeuttaja
« Vastaus #43 : Lokakuu 22, 2006, 14:36:12 »
Kun Gambon kolmannessa elokuvassa liittyi näyttelijäkaartiin, olin innoissani koska mielestäni hän onnistui Azkabanin vangissa hyvin. Varsinkin elokuvan lopussa kun Harry ja Hermione palaavat pelastusreissultaan takaisin normaaliin aikaan ja sanovat jotain että asia on hoidossa ja Dumbledore vastaa "Did what? Good night." Jotenkin kaikki hänen höpsöt ilmauksensa Azkabanin vangissa olivat mieluisia. Gambonin Dumbledore on myös mielestäni sellainen ketä Voldemort voisi pelätä.
Mutta Gambon oli täysi pettymys Liekehtivässä pikarissa. Varsinkin elokuvan alussa kun Harryn nimi on noussut pikarista ja hän odottelee palkintihuoneessa opettajia, Dumbledore ryntää sisään ja tarttuu melkein väkivaltaisesti Harryyn kiinni. Ei näin. Ei Dumbledore niin tekisi. Ja sekin kun Harry joutui ajatusseulaan ja tuli pois sieltä ja Dumble selitteli kuinka ei löydä vastausta mihinkään ja oli aivan liian hermostunut. Äh. Oikea Dumbledore on rauhallinen.

Eli pitäisin muuten Gambonista enemmän kuin Harrisistä ellei Liekihtivän pikarin näyttelijäsuoritus olisi ollut niin huono.

Poissa houkka

• Vuotislainen
« Vastaus #44 : Lokakuu 23, 2006, 20:41:06 »
Mielestäni tämä nykyinen näyttelijä on Dumbledorena ihan OK. Harrisista minäkin tykkäsin enemmän, hänessä oli sitä lämminhenkisyyttä ja dumbledoremaisuutta, iän tuomaa kokemusta ja varmuutta, hän oli jotenkin sen oloinenkin. Tuntui, kuin Harris olisi itsekin kokenut maailman kolhut ja olisi aikansa suuria velhoja. Tiedä siitä, hyvä näyttelijä hän oli ja miltei täydellinen Dumbledore.

Tämä nykyinen, ihan hauska mies tämäkin, mutta hiukkasen lyhyehkö ja jää tosiaan hieman etäiseksi. En tiedä sitten, osaisimmeko kaivata Harrisia takaisin rooliin jos emme olisi häntä koskaan tekemässä työtään, nyt on helppo vertailla ja valittaa. Loppujen lopuksi, Gambon (näinkö se kirjoitetaan?) vetää mielestäni homman ihan kiitettävästi, vaikka Harris tietysti oli aivan omaa luokkaansa. Suuret kunniat hälle mahtavasta työstä, Kammiohan jäikin miehen viimeiseksi elokuvaksi.

Mutta ei valiteta tästä nykyisestä Dumbledoresta, hän jatkaa roolin kehittämistä ja paranee elokuva elokuvalta.

Kunnioittaen,
I am I --> houkka

Linda

• Ankeuttaja
« Vastaus #45 : Marraskuu 10, 2006, 17:13:10 »
Näyttelijä on minusta hyvä. Gambon kyllä osaa näytellä ja eläytyä, mutta hahmosta on tehty huono. En tiedä tarkkaan, onko näyttelijöillä muutenkaan paljoa sanavaltaa tähän. Totta, se on käsikirjoituksesta ja ohjauksesta suuresti kiinni. Gambonin ulkonäkö käy minun mielestäni Dumbledoresta (tosin kuvittelin erilaiseksi) ihan hyvin.

Lainaus käyttäjältä: "Eulalia"
Minä olin aivan järkyttynyt, kun nelosessa Dumbledore kävi käsiksi Harryyn. Kirjassakin se kohtaus oli melko vauhdikas, mutta elokuvassa vaikutti siltä, kuin Dumbledore olisi halunnut tappaa Harryn siltä seisomalta...

Olen samaa mieltä. Järkyttävä kohtaus kirjojen Dumbledoren luonteen kannalta, mutta kuten ylempänä olen todennut, tämä kohtaus on ainakin näytelty hyvin, vaikkei vastaakkaan kirjojen Dumbledorea.

Toivottavasti joku ymmärsi. :)

Poissa Freya

• Green Dragonflight
  • Vuotislainen
  • + The Song of Life +
« Vastaus #46 : Marraskuu 10, 2006, 21:11:15 »
Minusta Gambonin esittämä Dumbledore on yksi leffojen raiskatuimpia hahmoja. Puvustuksesta sen verran, että Dumbledoren kaavut olivat 1. ja 2. elokuvissa loistokkaan ja arvokkaan näköisiä, mutta 3. ja 4. leffoissa ne näyttävät lähinnä siltä kuin niitä olisi ennen käyttöönottoa uitettu katuojassa. Koomista, että kaikkien aikojen mahtavin velho näyttää siltä kuin olisi juuri tulossa kuralammikosta. Hiukset ja parta ovat likaisen ruskehtavan harmaat. Vanha Dumbledore erottui selvästi edukseen, mutta uusi tuo lähinnä mieleeni - ei sille oikein muutakaan sanaa keksi - pummin.

Hänen luonteestaan en pitänyt oikein AV:ssakaan, koska minusta tuntui kuin hän olisi ollut koko ajan jossain muissa maailmoissa ja höpisi muutenkin outoja. Olin jo tuolloin sitä mieltä, ettei hänessä ole samaa lämpöä kuin edellisessä Dumbledoressa, mutta luulin sen johtuvan siitä, ettei hänelle kenties vain ollut löytynyt tarpeeksi aikaa elokuvasta.

Mutta voi sitä reaktiota (mitä sattui silloin olemaan suussa, meni väärään kurkkuun) kun näin Liekehtivän Pikarin, missä Dumbledore vain riehui ja huusi kaikille, kävi Harryyn käsiksi ja käyttäytyi muutenkin luonteensa (ja kirjojen kuvauksen) vastaisesti. Juu juu, kirjat ovat kirjoja ja elokuvat elokuvia, mutta Dumblea on yhtä kaikki muutettu ihan liian radikaalisti. HBP:ta lukiessani itkin Dumbledoren kuollessa, mutta mikäli sama surkea linja jatkuu leffoissa, tulen olemaan varsin hilpeällä tuulella kun tästä sekopäisestä vanhasta hipistä päästään.

Jos olisin Voldemort, niin pelot sikseen: nauraisin hänelle vain räkäisesti. :D
I've been fire, fed by the four winds. I've been water in the stream. And a drop of dew on the culm.
I've been clay in the hands of a potter. I've been rosin of a tree, and a leaf, by the breeze carried away.

Poissa Urpo Spok

• Kosmisesti sitoutumaton
  • Ylihörhö
  • *
  • Boldly going nowhere
  • Pottermore: JinxLeviosa205
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #47 : Marraskuu 13, 2006, 02:56:35 »
Minusta Dumbledoren vaihdos oli aivan loistava asia. Ensimmäinen reaktioni aiemmasta näyttelijästä, Richard Harrisista oli, että "tuohan on kuolemaisillaan, ei Dumbledore tuollainen puolikuollut käppänä ole" - niin kauhealta kuin se kuulostaakin. Valitettavasti (Harrisin ja hänen läheistensä kannalta) olin oikeassa ja hän oli kuolemaisillaan.

Gambon on paljon elävämpi Dumbledore. Hänellä on ääni ja olemus, joka ei ole toinen jalka haudassa olevan vanhuksen. Tavallaan onkin vähän nurinkurista, että elokuvissa Dumbledore piristyy, kun kirjoissa hän vanhentuu. No, ei voi minkään.

Dumbledore on sen sijaan ohjattu vähän kirjoista poikkeavaksi käyttäytymiseltään, kuten moni muukin kohtaus elokuvissa on. Siitä emme voine syyttää näyttelijöitä. Dumbledoren osuus on myös kahdessa viimeisimmässä elokuvassa hyvin vähäinen, joten hahmon syvyydestä on paha sanoa juuta taikka jaata.

Minusta siis Gambon on aivan loistava Dumbledore aikaisempaan verrattuna ja olisi hyvä, jos hän olisi ollut jo alusta alkaen roolissa. Toki joku muukin voisi olla yhtä eloisa, mutta jos näistä kahdesta pitää valita, niin ehdottomasti jälkimmäinen.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 20, 2007, 13:48:24 kirjoittanut Derica Tonks »
What would The Doctor do?

Mustesydän

• Ankeuttaja
« Vastaus #48 : Marraskuu 13, 2006, 20:37:56 »
Lainaus käyttäjältä: "Hagrid"
En sanoisi että Dumbledore on muuttunut äkkipäiseksi, vaan huolestuneemmaksi. Ja se että hän otti Harry hartioissa kiinni nelosessa oli etukäteen sovittu. Gambonista huokuu voimaa.

No joo, mutta eikö se sinusta näyttänyt vähän siltä kuin Dumbledore olisi "hyökännyt" Harryn kimppuun?
Ja minä sain ainakin semmoisen käsityksen kirjasta, ettei Dumbledore olisi kumminkaan sillä tavalla mennyt, vaan rauhallisesti. Ja kirjassa sanotaankin, että: "Panitko sinä nimesi liekehtivään pikariin?" Dumbledore kysyi rauhallisesti Harrylta.
Elikkä tuosta saa kyllä semmosen kuvan, että Dumbledore on aivan rauhallinen siinä tilanteessa.
Ja muutenkin olen saanut semmoisen kuvan, että Dumbledore on rauhallinen. Siinä oli kyllä aika iso ero kun näyttelijä vaihtui.
Kyllä hänestä huokuu voimaa, mutta jos se kohta missä hän ryntäsi Harryn luo on huolestuneisuutta, niin minusta se on mennyt vähän yli... Dumbledorehan on kuitenkin aikas vanha. Minusta Harris oli juuri sopiva siihen. Tarpeen tullen kuitenkin energinen ja niin.
En kyllä tajua, että miksi Dumbledorea on yhtäkkiä muutettu. :(

Poissa Hagrid

• Vuotislainen
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #49 : Marraskuu 13, 2006, 21:04:03 »
Lainaus käyttäjältä: "Mustesydän"
Lainaus käyttäjältä: "Hagrid"
En sanoisi että Dumbledore on muuttunut äkkipäiseksi, vaan huolestuneemmaksi. Ja se että hän otti Harry hartioissa kiinni nelosessa oli etukäteen sovittu. Gambonista huokuu voimaa.

No joo, mutta eikö se sinusta näyttänyt vähän siltä kuin Dumbledore olisi "hyökännyt" Harryn kimppuun?
Ja minä sain ainakin semmoisen käsityksen kirjasta, ettei Dumbledore olisi kumminkaan sillä tavalla mennyt, vaan rauhallisesti. Ja kirjassa sanotaankin, että: "Panitko sinä nimesi liekehtivään pikariin?" Dumbledore kysyi rauhallisesti Harrylta.
Elikkä tuosta saa kyllä semmosen kuvan, että Dumbledore on aivan rauhallinen siinä tilanteessa.
En kyllä tajua, että miksi Dumbledorea on yhtäkkiä muutettu. :(

Minä en nähnyt sitä Harryn kimppuun hyökkäämisenä. Luonnollisesti ihmiset huolestuessaan voivat vaikuttaa vihaisilta vaikka kyse on puhtaasti välittämisestä.
Voi olla että Michael todella näkee Dumbledoren eri tavalla ja haluaa tulkita sen sopivalla katsomallaan tavalla ja sitä tulee kunnioittaa.
Michaelissa on hassuutta ja samaa voimaa mitä Dumbledoressa.
Ja edelleen tulee muistaa, että kirja ja elokuva ovat eri asia. Elokuvassa ei kaikki asiat pakosti toimi niin hyvin kuin kirjoissa ja toisinpäin.
"Älä kutita nukkuvaa lohikäärmettä."