Kirjoittaja Aihe: Koskettavia kipaleita  (Luettu 45897 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Lemmonleikko

• Tom
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Sukupuoli: Velho
  • Soulshine!
    • Herra Hahmo
  • Tupa: Mary Sue
Musiikki, joka koskettaa
« Vastaus #100 : Toukokuu 08, 2005, 20:25:02 »
Minua ei mikään musiikki saa itkemään, koska olen poika.

Mutta sellainen, mikä todella iskee johonkin hermoon syvällä tajunnan takana, on kaikki sellainen, mistä tulee sellainen olo, että on pakko lähteä menemään. Etenkin sellainen, mikä saa kaihoamaan viileää, pimeää iltaa ja märän asfaltin ja pakokaasun hajua.

Yleensä se musiikki pohjaa bluesiin ja kantriin ja tulee Suomen ulkopuolelta. Ainoat, ketkä ovat pystyneet siihen tunnelmaan Suomessa ovat Juice, Eput, Hassisen Kone ja Pepe Ahlqvist.

Jotenkin se blues on vain niin hieno pohja kaikelle mahdolliselle, samoin se kantri. Mutta etenkin blues, siinä on jotenkin vielä enemmän sitä sellaista jämäkkyyttä ja menoa kuin kantrissa. Lempiyhtyeitäni ovat yhtyeet, joilla on monia tuollaisia kappaleita, kuten Lynyrd Skynyrd, .38 Special, Dire Straits, Toto, CCR jne. Ja totta kai Juice Leskinen Grand Slam (paras taustabändi mitä on Juicella ollut!).

Kai minä sitten vain olen niin tiefriikki, että minua koskettaa eniten musiikki, joka pistää mielen kulkemaan jossakin pimeänä iltana ja KOVAA vauhtia. Toinen, mistä tulee yhtä kovat väristykset on se, jos todella on pimeä ilta, märkä asfaltti, viileä keli, pieni viima ja pakokaasu.
"You don't have to be black to be a nigger. Being born penniless also makes you an outlaw." -Ronnie van Zant
         Row, row, row thy boat gently down the stream. Oh Charon, hast thou ever know'd that Death is but a dream?
Hyviä emme ole, pahoiksi emme halua tulla - olkaamme siis rumia!

mangrove

• Ankeuttaja
Musiikki, joka koskettaa
« Vastaus #101 : Toukokuu 08, 2005, 20:42:29 »
Minua koskettaa sellainen musiikki jossa on hyvät sanoitukset ja kaunis melodia. Sanoituksissa pitää olla jokin ajatus. Laulajan äänen tietty pitää myös olla hyvä.
On todella monia koskettavia ja ihania kappaleita. Linkin Parkilla on muutama koskettava kappale, vaikkei LP mitään herkistelymusiikkia ole.
Kerronpa pari erityistä ihanuutta jotka tulevat mieleeni.
No Doubtin Don't Speak on todella koskettava kappale.

"Don't speak
I know just what you're saying
So please stop explaining
Don't tell me 'cause it hurts
Don't speak
I know what you're thinking
I don't need your reasons
Don't tell me 'cause it hurts"

Blackmore's Nightin Wish You Were Here. Se on niin kaunis kappale että... etten osaa edes sanoa. Se on todella, todella kaunis ja laulajan ääni on ihana.
Tämä pätkä on ihana:

"I miss your laugh, I miss your smile,
I miss everything about you...
Every second's like a minute,
Every minute's like a day
When you're far away...
The snow is getting colder, baby,
I Wish You Were Here...
A battlefield of love and fear,
And I Wish You Were Here...
I've got feelings for you,
From the first time I laid my eyes on you..."

P.S.
Lainaus käyttäjältä: "Delfino"

Olen törmännyt vain yhteen kappaleeseen, joka saa aina kyyneleet silmiin, olin missä vain. Uniklubi: Näiden tähtien alla.

On muuten harvinaisen p...ska kappale. En pidä Uniklubista muutenkaan. Se on jotenkin niin teinimusaa. :p

Delfino

• Ankeuttaja
Musiikki, joka koskettaa
« Vastaus #102 : Toukokuu 08, 2005, 21:30:24 »
Lainaus käyttäjältä: "mangrove"

Olen törmännyt vain yhteen kappaleeseen, joka saa aina kyyneleet silmiin, olin missä vain. Uniklubi: Näiden tähtien alla.

On muuten harvinaisen p...ska kappale. En pidä Uniklubista muutenkaan. Se on jotenkin niin teinimusaa. :p

Jokaisella oikeus omaan mielipiteeseen. Teinimusa mulle on Backstreet boyssia, Westlifea jne. Ja mitäs pahaa on siinä että kuuntelee teinimusaa? Tähänkin pätee sanonta toinen tykkää äidistä, toinen tyttärestä. Meni hieman off-topic, antakee anteeksi. :)

mangrove

• Ankeuttaja
Musiikki, joka koskettaa
« Vastaus #103 : Toukokuu 08, 2005, 21:39:08 »
Jokaisella oikeus omaan mielipiteeseen. Teinimusa mulle on Backstreet boyssia, Westlifea jne. Ja mitäs pahaa on siinä että kuuntelee teinimusaa? Tähänkin pätee sanonta toinen tykkää äidistä, toinen tyttärestä. Meni hieman off-topic, antakee anteeksi. :)

Aivan, jokaisella on oikeus omaan mielipiteeseen, ja näin ollen minullakin. Jos siis Uniklubi on mielestäni surkeaa musiikkia, niin se on, piste.
Enkä ole sanonutkaan että siinä olisi mitään pahaa, ihmiset pitävät erilaisesta musiikista, ja se on ok. Minä vain en pidä Uniklubista. (varsinkaan tuosta kyseisestä kappaleesta) Anteeksi siis, ei ollut tarkoitus kuulostaa mitenkään tuomitsevalta tai jotain. :)

Poissa lawender

• Vuotislainen
    • http://personal.inet.fi/cool/severi
Musiikki, joka koskettaa
« Vastaus #104 : Toukokuu 28, 2005, 19:42:11 »
voi voi näitä on niin monia, mutta tässä mun parhaimmistoa:

exit-askeleet
en tiedä kuinka moni teistä gospelia kuuntelee, mutta tämä biisi kertoo sen, kuinka ihminen kulkee pimeydestä valoon Jumalan avulla.

Kaija K.-ehkä meidät arvottiin/ei yksi pääsky kesää teeLoistavan tulkitsijan monet biisit koskettavat minua, mutta nämä kaksi kertovat kuolemasta ja yksinäisyydestä ja ovat kauniita ja herkkiä.

Kansanlaulu Palapan Killi
En tiedä tiedättekö tätä, mutta isosiskoni on laulanut tätä ihan pienenä ja se on sitten minulle myöhemmin opetettu. laulu kertoo toivottomasta rakkaudesta ja kuolemasta.

Oskar merikanto-Laula tyttö
Pienenä äiti lauloi minulle tätä "tuutulauluna" ja se on niin koskettava, että olen itse sen laulanut monissa juhlissa ja kilpailuissa.

onhan niitä toki muistakin etenkin noita kansanlauluja, mutta en niitä kaikkia nyt viitsi tähän listata.

// Villi Lohi muokkasi punaiset värit pois, värejä kun ei vuotiksessa käytetä.
hiihoo

MollyPolly

• Ankeuttaja
Musiikki, joka koskettaa
« Vastaus #105 : Kesäkuu 27, 2005, 22:56:38 »
Hmm oli pakko tulla tänne nipottamaan eli Tallulah kirjoitti The Smiths - Sing me to sleep, oikea kappaleen nimi on Asleep. Ja miksi nipotin? No kosta itse satun pitämään myös kyseisestä kappaleesta. Mielestäni se on myös hyvin koskettava. Sanat ovat koskettavat ja niitä vahvistavat pianon surumielinen melodia. Kun kuulin kappaleen ensimmäistä kertaa en voinut olla itkemättä.

Toinen koskettava kappale on myös The Smithsien Oscillate Wildly. Syy tähän oli silloinen elämän tilanteeni, kun kuulin kappaleen ensimmäistä kertaa. Myös Amelien soundtrack saa minut herkistymään aika ajoin.

Celbatra

• Ankeuttaja
Musiikki, joka koskettaa
« Vastaus #106 : Heinäkuu 18, 2005, 13:47:11 »
Uniklubin musiikki koskettaa minua. Kuten Delfinolla, myös minullakin juuri tuo Näiden tähtien alla-viisu saa kyyneleet silmiin. Varsinkin liveversiona, sillä Jussin ääni on kehittynyt valtavasti. Tämä biisi saa minut ajattelemaan, ja lyriikat (kiitos Jussi niistä) tuovat mieleen minulle erittäin tärkeän ja rakkaan asian.
   Vielä vähän "ihkutan" näitä lyriikoita. ^_- Eli sanat poikkeavat tavallisesta varsin rajusti. Muutenkin Uniklubin lyriikat ovat sitä luokkaa, että eipä niitä muilla juuri näy. Mielestäni Uniklubin biisit, jotka soivat radioissa, eivät ole sinne niitä parhaita vaihtoehtoja lyriikkojen kannalta. Sinkuilla ja levyllä olevat muut biisit ovat omasta mielestäni lyriikoiltaan parempia. HUOM. Minun mielipiteeni.

motiivi

• Ankeuttaja
Musiikki, joka koskettaa
« Vastaus #107 : Heinäkuu 23, 2005, 14:57:37 »
Keanen Bend and Break.

Okei, en jaksa selittää enemmän. Se vain koskettaa. Laulajan ääni. Piano, joka soi kauniisti. Chaplinin ääni on niin kaunis ja voimakas, rajat ylittävä. En ymmärrä, miten joku voi olla näin kaunista. Kylmät väreet kulkee ja tekee mieli istua paikallaan ja toivoo, että kappale kestäisi ikuisuuden. Sitten vain uudestaan ja uudestaan. Eikä kyllästymistä tapahdu. Raikas kappale.

Toivon että muistan tämän vuosienkin päästä.

Poissa Tappajan haaska

• reipas ja lahjakas
  • Vuotislainen
  • Kenenkä kanssa?
Musiikki, joka koskettaa
« Vastaus #108 : Heinäkuu 25, 2005, 16:30:35 »
Viime heinäkuussa (2004) Werner Brosin Tuure lauloi noin puolenyön maissa, pilkkopimeässä ja täpötäydessä hienhajuisessa teltassa Marionin kappaleen Sydänkäpynen. Istuin eturivissä ja olin ihan fiiliksissä. Jotenkin kappaleen tarina on kauhean surullinen, ja kun joku Tuuren kaltainen henkilö laulaa sen alkaa itkettää väkisin. Mielestäni oikea tilanne ja oikea esittäjä voivat tehdä kappaleesta kuin niin koskettavan, että se tuntuu vielä konsertin jälkeen.
Antakaa minulle ikitalvi, mutta älkää viekö kesälomaa.

Katariina

• Ankeuttaja
Musiikki, joka koskettaa
« Vastaus #109 : Heinäkuu 27, 2005, 20:38:12 »
Juuri mikään musiikki ei kosketa syvältä. Johtuu suurimmaksi osaksi siitä, etten juuri löydä musiikkia johon samaistua. Vähän aikaa sitten tosin löysin pitkästä aikaa laulun, joka sai ajattelemaan ja johon samaistuin täysillä: PMMP:n Mummola. Ihme juttu on, että lastenlaulu Don katti, jossa kissa tippuu katolta, kuolee ja herää henkiin lopussa, on mielestäni ehkä maailman surullisimpia lauluja.. Varmaan jotain lapsuuden traumoja, koska kuuntelin joskus kasetilta sitä, mutta siinä ei ollut sitä loppuun asti, joten onnellinen loppu jäi mun versiosta kokonaan pois.
Sitten on tietysti joitain, kuten esim. Oi kallis suomenmaa, jota tekee tosi tiukkaa kuunnella, koska yhdistän sen isoisäni hautajaisiin.

Poissa Citrus

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
Musiikki, joka koskettaa
« Vastaus #110 : Heinäkuu 28, 2005, 18:25:09 »
Antti Tuiskun Tyhjä Huone saa kyllä kyyneleet kihoamaan silmiin. Siinä ei niin melodia merkitse minulle ainakaan piirun vertaa, tässä tapauksessa minuun vetoavat Sanat. Monet kappaleet tosin koskettavat minua ihan muista, kuin melodisista tai sanallisista syistä. Esim Daddy Dj:n Daddy Dj tuo mieleen niin paljon hyviä(omalla tavallaan huonoja) muistoja, että kun olin tässä kesälomalla ystäväni mökillä ja kyseinen kappale tuli radiosta, itkin viisi minuuttia.
Eminemin Mockingbird on myös hyvin itkettävä. Eminem on lempiartistini, mutta tämä ei nyt johdu siitä, vaan siitä, että sanat ovat kertakaikkisen koskettavat ja surulliset. Se tuo mieleeni omat vanhempani ja sen, ettei länsimaisillakaan ihmisillä välttämättä ole asiat hyvin.

Poissa Mayaserana

• Vuotislainen
  • Tupa: Rohkelikko
Musiikki, joka koskettaa
« Vastaus #111 : Heinäkuu 29, 2005, 20:56:25 »
Nightwish - Sleeping Sun, Nemo, Walking in the Air, Wishmaster, Deadboy's Poem
Nuo ovat kauniita kappaleita. Tarja laulaa kauniisti ja melodia ja kaikki. Ihania.

Enya - May it Be
Musiikki on TSH:sta, ja on niin kaunis. Sanat ovat koskettavat ja nainen laulaa niin kauniisti. Kuulostaa ihan haltijalta. Itku tulee tollasseessa kappaleessa.

Uniklubi - Totta vai tarua, Olemme yhtä
Nuo ovat niin kauniita kappaleita. Niitä on ihana laulaa täysillä ja Jussi laulaa niin tunteella että itkettää : >

Within Temptation - Memories, Angels
Nuokin ovat kaaniita. Hän laulaa ihanasti.

Muutamia mainittavan arvoisia kappaleita ovat Ripsipiirakan Tähdeksi Hollywoodiin (tulee itku silmään), Green Dayn Wake Me Up When September ends, Bon Jovin Always sekä Coldplayn Speed Od Sound.
Why ?

Wolfie

• Ankeuttaja
Musiikki, joka koskettaa
« Vastaus #112 : Heinäkuu 29, 2005, 23:00:21 »
Lainaus käyttäjältä: "Malakai"
Michael Jackson - Little Susie
 -Siis jos kysyttäis sydäntä särkevin kappale, Little Susie olis kyllä mun listan kärjessä!

Aamen. Meinasin just kysyä että onkohan kukaan maininnu Earth Songia ja huomasin sun viestis. Little Susien kuulin viimeks joskus seittemänvuotiaana enkä paljoa sanoja ymmärtäny (lue: en yhtään) mut joku kuva jossai levyn kansivihossa... siin oli joku tyttö side silmillä yms. ja se oli niinku 'little susie'?.. en muista tarkkaan, mut mua alko kammottaa se kuva ja biisi. Pitäis saada kuunneltua se biisi taas jossai ku en muista yhtään...

Mut Earth Song... lyriikat on tietty ihan sobsob niinku LS:kin mut se VIDEO O__O pitäis kieltää lailla. Alan parkumaan kahden sekunnin jälkeen ku video alkaa. OIKEASTI. kokeilin just vähän aikaa sit... paruin ennen ku ees se 'luonnonraivaajakone' tulee siinä ihan alussa. Oon ikiherkkis.

Faidra

• Ankeuttaja
Musiikki, joka koskettaa
« Vastaus #113 : Elokuu 01, 2005, 00:55:50 »
The White stripes - Jolene
(tiedän tiedän, alkuperäinen versio on Jolly Partonin, mutta juuri White Stripesien versio on se joka koskettaa minua.)

Vaikka kappaleessa (epätoivoinen)nainen pyytää Jolene-nimistä naista olematta viemästä hänen miestään, eli ei varsinaisesti kosketa Jackia, hän laulaa sen todella tunteella ja saa minut herkistymään melkeinpä joka kuuntelu kerralla.

"...
He talks about you in his sleep
There's nothing I can do to keep
From crying when he calls your name, Jolene

And I can easily understand
How you could easily take my man
But you don't know what he means to me, Jolene

Jolene, Jolene, Jolene, Jolene
I'm begging of you please don't take my man
Jolene, Jolene, Jolene, Jolene
Please don't take him just because you can

You could have your choice of men
But I could never love again
He's the only one for me, Jolene
..."
:'c

Poissa Adéa

• On
  • Reservi
  • *
  • Uruz
  • Tupa: Tuvaton
Musiikki, joka koskettaa
« Vastaus #114 : Elokuu 01, 2005, 21:29:07 »
//Topicit "Koskettavia kipaleita" ja "Millainen/Mikä  musiikki koskettaa syvältä" yhdistetty samaksi topiciksi samankaltaisuuden vuoksi.

Lisäksi muistuttaisin, ettei biisien sanat käy perusteluista, ja toivottavaa on että linkitätte sanat, ette postaa niitä tänne, sillä kyllähän se pidentää viestiä mukavasti mutta näyttää aika kököltä. Myös tämän tyyliset viestit aiheuttavat kulmien kurtistusta, ja käden lähestymista kohti "poista"-nappulaa:

"Kapteeni Ä-ni - Hamppukaupunki
Mä kannatan biisin ideaa...

Eminem - Mockingbird
TÄÄ ON JUST HYVÄ!

Slayer - Angel of death
Mättöä. Tykkään."

Ei siis tuollaisia, perustelkaa, tai sitten olkaa valittamatta kun viestinne poistetaan. Kiitos.

Jatkakaa :)
Mens agitat molem.

Enskuli

• Ankeuttaja
Musiikki, joka koskettaa
« Vastaus #115 : Lokakuu 03, 2005, 17:39:14 »
Good Charlotte - Emotionless
Koskettava laulu, tai ainakin sanat on koskettavat. Voin kuvitella hyvin, että tää laulu vois olla Maddenin lapsilta kirje niiden isälle. Mun on hyvin vaikea kuunnella tää ilman että saan kyyneliä silmiin. Sori huonot perustelut.

Good Charlotte - Hold on
Tähän lauluun liittyy mulla enemmän ja vähemmän ikäviä muistoja, koska tätä laulua mä kuuntelen kun mikään ei suju tai on tapahtunu jotain ikävää.

Muoks: Sillon ku oli pieni äiti laulo mulle laulua, jonka nimeä en tiedä, mutta sanat menee jotenkin näin "Kettu itki poikiansa, kiven päällä kyykyllänsä...". Ja _aina_ kun äiti laulo tätä, mua alko itkettämään.

Elene Yönsininen

• Ankeuttaja
Musiikki, joka koskettaa
« Vastaus #116 : Lokakuu 04, 2005, 08:07:53 »
Niitähän löytyy... Ihan ensimmäisenä Nightwishin Dead Boy's Poem. Välillä itken ihan hillittömästi kun kuulen sen, se on vain niin...kaunis. Muuta sanaa sille ei ole. Ja ne sanat...

'Born from silence, silence full of it
Perfect concert my best friend
So much to live for, so much to die for
If only my heart had a home

Sing what you can't say, forget what you can't play
Hasten to drown into beautiful eyes
Walk within my poetry, this dying music
My loveletter to nobody

Never sigh for a better world
It's alraedy composed, played and told
Every thought the music I write
Everything a wish for the night'

Tuossa ensimmäinen säkeistö ja kertosäe. Maailman kaunein biisi. Ja kun satuin lukemaan kesällä Tuomas Holopaisen kommentteja näistä sanoituksistaan, juuri tästä hän sanoi tahtovan itsensä muistettavan kuolemansa jälkeen. Silloin itkin ensimmäisen kerran tätä kuunnellessa, tajusin sanojen henkilökohtaisuuden.

Muita tätä hevaria itkettäneitä biisejä ovat NW:n Kuolema Tekee Taiteilijan ja Forever Yours. Kuuntelin niitä samalla kun luin FK:sta Siriuksen kuoleman, kyllähän sitä väkisinkin tuli tippa linssiin (kaikki kunnia itkettämisestäni Tuomas Holopaiselle ja Rowlingille).

Viimeisimpänä muttei vähäisimpänä on Sentencedin Lower The Flags. Se onkin ainoa jonkin muun kuin Nightwishin biisi joka on saanut minut itkemään. Se on vain niin koskettava. Ei ehkä kaunis kuten NW:n biisit, mutta karun koskettava.

Palailin muokkimaan: Laitetaanpas nyt jotain muitakin kuin itketysbiisejä...elikkäs ekana Don Huonojen Olemme Kuin Veljet. Istuttiin viime kesänä bestiksen kanssa tämän huoneen ikkunalaudalla ihan hiljaa ja katsottiin taivasta, tätä kuunnellen. Oli vaan niin mukava olla.

Sitten tulee Sentencedin Home In Despair. Sanoista huolimatta (tai juuri niiden takia, don't know) tästä biisistä tulee aina tajuttoman rauhallinen ja hyvä olo. Rakastan <3

Again the sky has fallen down on me
Once more a world has crumbled down and over me

And yet in some twisted way
I enjoy my misery
And in some strange way
I have grown together with my agony

I feel home in despair for I dwell in grief
and I feel home when the air's too thick to breathe
and I feel home anywhere human lives are going down the drain

For as long as I remember life has been hard
I guess they have "misery" written somewhere in my stars

For I have mourned for so damn long…
that I've forgotten what it was for
Everything has gone so wrong
that I really couldn't think of anything more

and I feel home anywhere human lives are flowing down the drain

and I feel home anywhere the light of day is drowned in heavy rain

Yet I know the worst is still to come

CryingWind

• Ankeuttaja
Musiikki, joka koskettaa
« Vastaus #117 : Lokakuu 04, 2005, 15:03:36 »
Kun kuulin ensimmäisen kerran The Crashin biisin Still Alive, olin aivan ihastunut siihen! Still Aliven tullessa radiosta miun teki vain mieli nauraa ja laulaa mukana kun siitä tuli niin hyvä olo. :)
Pian pitikin mennä ostamaan The Crashin Melodrama-albumi, jotta saisin kuunnella noita upeita kappaleita aina kun tahdon.
Nyt tähän mennessä olen rohmunnut kaikki The Crashin levyt, ja niiltä on löytynyt monia kappaleita jotka on ihan helmiä. :) Suosikkeihini kuuluu mm. Star ja World of my own.
Teemu Brunilan ääni on niin persoonallinen ettei siihen kyllästy vaikka kuuntelisikin samoja kappaleita toisensa perään.

Seyenara

• Ankeuttaja
Musiikki, joka koskettaa
« Vastaus #118 : Lokakuu 04, 2005, 15:53:49 »
Minulle musiikissa tärkeintä on aina ollut se, että sanat ovat jollakin tapaa koskettavat ja melodiassa on jotain erikoista. Mieluumin jotain joka joko nostattaa hyvänolon tunnetta, tai joka saa ymmärtämään, mistä kappaleessa oikeastaan lauletaan, jollei sitä sanoista heti tajua. En tiedä. Surulliset ja synkät kappaleet ovat aina parhaita, mutta kyllä. Sanat ovat aivan hurjan tärkeitä minulle. En minä rupea kuuntelemaan kappaletta, joka kertoo esimerkiksi raiskauksesta tai pään silpomisesta vain sitä varten, että sen melodia oli hyvä. Eieieiei.

Iliah Nostradamus

• Ankeuttaja
Musiikki, joka koskettaa
« Vastaus #119 : Lokakuu 04, 2005, 17:13:51 »
Voivoi.. mikähän se nyt olisi.. hmm...

1. Marilyn Manson - Coma White
2. HIM - Gone With the Sin (mun ja mun ihanimman ex-poikaystäväni ikioma biisi)
3. Hammerfall - Fallen One
4. Edorf - Viiltävä Rakkaus
5. Harhakuvitelman jotkin haikeet auttoivat minua vaikeimpina aikoina.

..mutta! Suurin kiitos kuuluu Malice Mizerille, sillä vain heidän laulujensa kuunteleminen on minulle suurin asia...

Poissa Gwindorfyel

• Vuotislainen
  • Tupa: Korpinkynsi
Musiikki, joka koskettaa
« Vastaus #120 : Lokakuu 09, 2005, 18:41:50 »
Noh, The Rasmus -nimisen bändin musiikki koskettaa tällä hetkellä erityisen paljon, sillä sen vasta jokin aika sitten löysin ja ei voi vain lakata kuuntelemasta..
Heillä on jotain älyttömän kauniita ja koskettaviakin biisejä, uskokaa tai älkää, niistä muutaman mainitakseni:
Sail Away: Tämä on tätä uutta materiaalia, uudelta levyltä, tulette jokainen varmasti kuulemaan sen piakkoin, kun se on seuraava singlevalinta..Itse en tykkää, että se valittiin singleksi, sillä singlenä olo pilaa varmasti kappaleen, kun sitä soitetaan puhki radioissa. Tämä on hyvin kaunis ja ihana, samalla haikea mutta toivoa antava, surullisena tätä on ihana kuunnella..
Funeral Song on nyt ihan legendaarinen, siitä ei käy kiisteleminen. Kaunis on, upeat sanat ja musiikki on jotain aivan täydellistä..
Liquid on ihana kappale, mukava, ihana, hauska, ehkä vähän surullinenkin. Todellakin kuuntelemisen väärti.
Vielä viimeiseksi tahdon mainita kappaleen nimeltä Don't Let Go, sekin uudelta albumilta..Hirvittävän surullinen biisi, muttaa jättää silti mukavan tunnelman jälkeensä..rauhoittava, kaunis kappale, joka on myöskin ihanaa kuunneltavaa kun on surullinen.

Ei, enkä yhtään fanita Rasmusta :)
Ich bin nicht ich wenn du nicht bei mir bist

Alyssa

• Ankeuttaja
Musiikki, joka koskettaa
« Vastaus #121 : Lokakuu 09, 2005, 23:21:53 »
Minua koskettavat biisit, joissa on hyvät lyriikat ja surumielinen, raskas ja ahdistava tai muuten värisyttävä melodia. Suomenkielisissä lyriikat ovat tärkeämpiä, mutta ulkomaalaisissa ero ei ole niin suuri. Toki englantia kun osaa, niin voi niiltäkin lyriikoilta vaatia enemmän. Mutta esim. ranskankielisissä biiseissä en ole niin tarkka siitä, mistä mielestäni kaunis ja koskettava biisi kertoo.

Sanojen pitää olla sellaiset, että tunnistan ne jotenkin joko itsessäni tai ympärilläni. Sellaiset, että niiden sanoma todellakin menee perille. Melodian pitää olla myös sellainen, että siitä saa kiinni ja se jättää vaikutuksen.

On biisejä, joiden lyriikoissa on jokin kohta, joka jättää minut sanattomaksi ja surulliseksi ilman varsinaista syytä. Esim. en varsinaisesti pidä Eric Boglen No Man's Land-biisiä erityisen koskettavana, mutta siinä on lyriikoissa pari hienoa kohtaa.

Did you leave a wife or a sweetheart behind?
In some faithful heart is your memory enshrined?
Although you died back in 1916
To that loyal heart, are you forever nineteen?

Tuo yllä oleva kohta kertoo niin kauniisti siitä, miten muistot kultaantuvat aina muistelijan mielessä ja näemme kuolleet tai pois menneet rakkaamme aina sellaisina, millaisina he olivat viimeksi ja onnellisina. Kohta kertoo myös sodasta ja muusta mielettömyydestä. Tykkään.

Ensirakkauteni koskettavissa biiseissä on ehdotttomasti Apulanta-Ilona, kuten varmaan monella muullakin. Se on suorastaan klassikko ja tulee haikea olo kuunnellessa. Myös Mombasaa tanssittiin kyynel silmässä joskus vuosia sitten, joten silläkin jonkinlainen tunnearvo on.

The Rain- Tuuli kulkee on kaunis biisi. Löysin sen vasta ja häpeäkseni ilmoitan, että kyllä, pidän ihan oikeasti tästä kappaleesta. Minulla on ollut aina erittäin syvät epäluulot tätä bändiä ja kaikkea lajityyppiin liittyvää kohtaan, mutta tämä yllätti iloisesti. Se on niin totta ja vaikka se Jumalakin oli pakko väliin tunkea, niin silti sanoman voi ymmärtää ilman uskonnollista merkitystäkin.
Sun salaisissa haaveissas joku rakastaa sua niin, että sydämeen sattuu.

Enya- Wild Child. En todellakaan tiedä, mikä tässä viehättää tai koskettaa. Mutta törmäsin lyriikkoihin yhden songficin yhteydessä ja ne olivat mielestäni nätit. Biisikin on niin erilainen, että se on senkin vuoksi haikea.

Placebo- Sleeping with Ghosts. Kaunista, koskettavaa, ainutlaatuista Placeboa. Laulajan kaunis ääni saa väreet menemään selkäpiitä pitkin tässä laulussa.

Lumi teki enkelin eteiseen. Tykkään laulaa ja kuunnella tätä. Peruskoskettava suomibiisi, jossa kuitenkin on jotain poikkeavaa ja nättiä, vaikka onkin jo vanha ja joidenkin mielestä armottoman kulunut.

Metallica-Fade to Black ja Nothing else matters. Melodia ehkä lyriikoita hienompi, varsinkin Fade to Black jousisoittimella on haikea ja kaunis.

Sonata Arctican slovarit on melkein poikkeuksetta tosi hienoja. Tykkään niistä aivan älyttömästi, koska niissä vain on jotain sellaista, mikä iskee.

On oikeastaan paljon biisejä, jotka koskettavat minua jollain tasolla. Tuossa kuitenkin päällimmäisenä mieleen tulevat, joita kuuntelen kaikkia aika usein.

Poissa Lemmonleikko

• Tom
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Sukupuoli: Velho
  • Soulshine!
    • Herra Hahmo
  • Tupa: Mary Sue
Musiikki, joka koskettaa
« Vastaus #122 : Lokakuu 17, 2005, 18:43:27 »
Tehdäänpä sitten ihan listaa biiseistä, mitkä tosiaan kouraisevat jostakin. Pistetään suoraan yhtyeittäin, ja parhaat sananpätkät mukaan myös (jos sanoitusta on).

Free Bird - "I like Lynyrd Skynyrd 'cause listenin' to Free Bird chills my bones". Upea kappale, jolla on upea historia ja mahtava sanoma.

If I leave here tomorrow
Would you still remember me?
For I must be travellin' on now
Cos there's so many places I got to see
And if I stayed here with you girl
Things just couldn't be the same

Cos I'm as free as a bird now
And this bird you cannot change!

Tuesday's Gone - Lynyrd Skynyrdin hämmästyttävä taidonnäyte, yksi upeimpia countryrock-balladeja mitä on. Vetoaa minuun sanoituksen (ja kitaran käsittelyn!) takia.

Tuesday you see
She had to be free
But somehow I got to
Carry on

Brother To Brother - Biisi, joka tiivistää aika nappiin sen, mistä veljeydessä oikein on kyse. Tuo aina mieleen oman veljeni. Lisäksi biisi on kirjoitettu kahden veljen omistuksena toisilleen sekä kuolleelle veljelleen.

There'll always be more
To bring us together
Than to ever keep us apart
As long as we stand
Brother to brother

Musta aurinko nousee - Juice Leskisen upeimpia kappaleita. Sanoituksissa on sen sortin särmää, että harva biisi kykenee samaan millään kielellä. Riimitkin kulkevat todella hienosti sanoituksessa, ja taustabändinä tietysti se paras - Grand Slam.

Katso ulos, näätkö sen
Toiset tappaa toisiaan
Alla veristen vaatteiden
Loiset tappaa loisiaan
Ole minulle ihminen
Kun toiset tappaa toisiaan
Rakasta minua
Minä rakastan sinua

Brothers In Arms - Uskomaton kappale aseveljistä, eli kappaleen skaalassa lopulta koko ihmiskunnasta. Kitaraosuudet ovat mahtavia ja sanoitus upea kuin päällään seisova buddha.

Now the sun's gone to hell
And the moon's ridin' high
Let me bid you farewell
Every man has to die
But it's written in the starlight
And every line in your palm
We're fools to make war
On our brothers in arms

I Cover The Watefront - Morfiinia äänen muodossa eräältä bluesin legendalta, John Lee Hookerilta (joka rauhassa levätköön, siirtyi nimittäin soittelemaan jykevämmille rantavalleille 2001).  Minut tuo kappale palauttaa raiteille ihan minkä tahansa shokin jälkeen, eikä sellaista pinnettä ole, minkä aikana tämä ei saisi maailmaa vaikuttamaan edelleen kauniilta. Jotenkin koko kappaleen tunnelma on, ettei mitään hätää ole, oikeasti.

I was still coverin' the waterfront
Said "Johnny, our ship had trouble with the fog
And that's why we're so late, so late
Comin' home, comin' down
"You don't have to be black to be a nigger. Being born penniless also makes you an outlaw." -Ronnie van Zant
         Row, row, row thy boat gently down the stream. Oh Charon, hast thou ever know'd that Death is but a dream?
Hyviä emme ole, pahoiksi emme halua tulla - olkaamme siis rumia!

unnecessary

• Ankeuttaja
Musiikki, joka koskettaa
« Vastaus #123 : Lokakuu 17, 2005, 20:24:07 »
Rage Against the Machine - Beautiful World
For you, not me.

Rauhoittava ja koskettava biisi. Ainoa miinus on siinä, että itselläni tulee vähän väliä tätä kuunnellessa sellainen fiilis, että "noni, noni, kohta alkaa raskaammat soundit", mutta ei: melodia pysyy samana. Silti tuntuu aina vaan siltä, että kohta se karjasee: "FOOOOOOOOR YOUUU!" ja pilaa koko biisin.

It's a beautiful world we live in
A sweet romantic place
Beautiful people everywhere
The way they show they care
Makes me want to say
It's a beautiful world
Oh a beautiful world
For you

Michael Monroe - Telephone Bill's All Mine
I need to hear the sound of your voice...

Mike laulaa tämän niin kauniisti. Tämä on juuri niitä biisejä, joita kuunnellessa on itsekin pakko alkaa laulamaan.

Wachington D.C.
Call you anywhere
London to New York
Is anybody there?
Finland, Tokyo, Amsterdam
I wanna tell you now

Dead Prez - Propaganda
Tell me who’s got control of your mind? Your world view?

Täydellinen kappale, niin taustojen kuin sanoitusten puolelta.

Telling lies, to our children
Telling lies, to our children
Telling lies, to our babies
Only truth, can take us...

Timo Rautiainen & Trio Niskalaukaus - Lintu
"Olen sairas ja väsynyt ihminen ja siksi lähteä haluan."

Silloin kun kuulin tämän ensimmäistä kertaa iski todella hyvin omiin fiiliksiin ja iskee edelleen, koska fiilikset on ikävä kyllä pysyny suht koht samoina. Mutta kyllä tämä biisi koskettaisi muutenkin.

Hänen katseensa sammuu, hän huokaisee
hänen otteensa raukeaa
siinä samassa silmiä häikäisee
ja huoneen ikkuna aukeaa

Muita:

Led Zeppelin - The Rain Song
Lynyrd Skynyrd - Freebird (joka mainittiinkin jo yllä olevissa viesteissä)

Sunless Wind

• Ankeuttaja
Musiikki, joka koskettaa
« Vastaus #124 : Lokakuu 21, 2005, 22:20:02 »
Lainaus
Hercot- Lumi teki enkelin eteiseen
Jotenkin 'hento'. En osaa selitää, mutta yksi maailman ihanimmista biiseistä.

Sori, kun viilaan pilkkua, mutta minusta sen laulajan nimi on hector... X) Ei muuten, mutta tuo "Hercot" kuulosti jotenkin hassulta (ei pahalla tosiaankaan)...

Niin... Minä tykkään Uriah Heepin Lady in blackistä... Sitä on tosi kiva kuunnella, Heepillä on vielä jotenkin niin... lauluunsopiva ääni...

I feared to walk alone again and asked if she would stay.
"Oh lady lend your hand," I cried, "Oh let me rest here at your side."
"Have faith and trust in me," she said and filled my heart with life.
There is no strength in numbers. I've no such misconceptions.
But when you need me be assured I won't be far away.
Thus having spoke she turned away and though I found no words to say
I stood and watched until I saw her black cloak disappear.

Kauniis... X)

Ja sitten on... Celine Dionin My heart will go on...
Se on jotenkin vaan kaunis.

Dark Angel