Kirjoittaja Aihe: Kauhukirjallisuus  (Luettu 8447 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Kate

• Hänen korkeutensa
  • Reservi
  • *
  • Sukupuoli: Noita
    • Livejournal
    • Otteita elämästä lasikellon alla
  • Tupa: Puuskupuh
Kauhukirjallisuus
« Vastaus #25 : Syyskuu 18, 2003, 12:10:28 »
Vaikka kauhukirjallisuudesta suuresti pidänkin keskityn lähinnä Edgar Allan Poen novelleihin, joita ei voita mikään. Hänen tuotantonsa helmi on tottakai ihanan karmaiseva Korppi-runo, joka saa ainakin minut pelonsekaisen ahdistuksen valtaan, mutta esimerkiksi novellikokoelma Pelon ja kuoleman kertomuksia ansaitsee kunniapaikan kirjahyllystäni, jos tuon kyseisen kirjan joskus saan omakseni.

Stephen Kingin tuotannosta olen lukenut vain tuon Uinu, uinu lemmikkini, mutta olen myös ihastunut Anne Ricen tuotantoon, jota tapaan ylistää kaikille, jotka haluavat kuunnella. Ylistän sitä heillekkin, jotka eivät halua.

Kirjahyllystäni löytyy vampyyrikirjallisuuden kulmakivi Bram Stokerin Dracula, joka sai minut innostumaan vampyyrikirjallisuudesta. En silloin ensimmäisellä kerralla, joka oli joskus yläasteen alussa, lukenut tuota kirjaa loppuun asti. Ostettuani sen vajaa vuosi sitten luin sen kokonaan läpi ja olin jälleen kunnolla koukussa.
"Jos mielesi tekee joskus arvostella jotakuta, hän sanoi, - niin muista, etteivät kaikki ihmiset maailmassa ole olleet yhtä edullisessa asemassa kuin sinä."

F. Scott Fitzgerard: Kultahattu

Poissa Ruiskaunokki

• Vuotislainen
  • Tupa: Luihuinen
Kauhukirjallisuus
« Vastaus #26 : Helmikuu 29, 2004, 00:48:26 »
Ihan mielellänihän minäkin kauhukirjallisuutta lukisin, mutta kun en vaivaudu lainaamaan niitä kirjastosta.

Stinen Goosebumpseja sekä Nightmare Roomia on tullut luettua. Ihan OK-kirjoja ne on, mutta on tyhmää/häiritsevää, kun päähenkilö on aina juuri 12 tai 13-vuotias ja kirjat lukee yhdeltä istumalta tunnissa. Eikä niissä niin kunnolla sitä kauhua ole.

No, pitäisi varmaankin hommata pari Kingin kirjaa ja lukea.

Lainaus käyttäjältä: "Tieka"
Ainoa kauhukirja, joka ei sitten liikauttanut ollenkaan, oli Darren Shanin Vampyyrin oppipoika. Kauhu ei voi siitä huonontua. Iik! Susimies tulee ja repii meiltä suolet pellolle! Kauhistus! Kylläpä me nyt tässä oikein pelkäämme, vaikka lukija itseasiassa torkahtelee ja seurailee tv:n chattia, joka on sekin jo kymmenen kertaa jännittävämpää. :P (joka on saavutus, mitään tv -chattia huononpaa ohjelmaa ei voi olla) Ottakaa huomioon että luin tämän keskiyön jälkeen, oli ihan pimeää ja hiljaista. Kaiken järjen mukaan minun olisi pitänyt kirkua ja kipittää äidin sylkkyyn kauhistelemaan. Eikä mitä, minä olen nukahtaa sohvalle, jossa kirjaa luen -__-
En pahemmin pidä Darren Shanin kirjoja kauhukirjallisuutena (suosikkejani ne kuitenkin ovat). Ehkä vain jännittävinä. Iho ei kuitenkaan noussut kananlihalle varmaan kertaakaan... Mutta toisaalta kun kävelet yksin illalla vaikka metsäpolulla ja rupeat kuvittelemaan Susimiehen kannoillesi...

Etelämanner

• Ankeuttaja
Kauhukirjallisuus
« Vastaus #27 : Tammikuu 04, 2006, 13:19:35 »
olen lukenut pari R.L Stinen kirjaa, eivätkä ne saaneet aikaan pahmpia vilunväristyksiä. Tylsiä kuin mitkä.

yhtä kunnon kauhukirjaa olen lkenut. Se on Stephen Kingin cujo. jossa tosiaan on jotai joka sai minussa aikaan kauhua ja käsien tärinää. En saanut koko yönä unta luettuani kirjan loppupäätä. Ei kyllä mikään lastenkirja ollut, muttei sitä jännitystä muutenkaan saa.  

Valvoin kirjan lukiessani varmaan kuuteen ja heräsin kahdeksalta. Oli kuityenkin ihana tyunteä vilunväristyksä :)

Kumpi on teistä muutnen pahempaa, kauhuelokuvien katselu, vaiko kauhukirjojen lkeminen? Itselleni tulee paljon auhituttavampi olo kirjoista, elkuvissa tulee joku että älyää ettei se voi olla mahdollista.

voisiko joku suositella minulle kirjoja, joissa on selvä juoni, ja ne pelottavat ? ei R.L Stineä kiitos, eikä mitään lasten kauhukirjoja, ne ovat niin tylsiä.

Sharida

• Ankeuttaja
Kauhukirjallisuus
« Vastaus #28 : Helmikuu 07, 2006, 20:30:49 »
Kauhukirjallisuutta tulee luettua jonkun verran. Aika harvoin oikeastaan enää, joskus olin koukuttunut ks. kirjoihin kunnolla.

Erityisesti tuli luettua Stephen Kingin tuotantoa ja tutustuin siihen aika perin pohjin yhdessä vaiheessa. Pidän kovasti hänen tavastaan kertoa tarinaa ja kirjoittaa, se on mukaansa tempaava tapa. Joskus ehkä pitää taas jatkaa herran tuotannon lukemista, ehkä torstaina kun kirjastoon menen niin lainaan kasan hänen kirjojaan.

Kauhu kuitenkin loppujen lopuksi ei menettele niin hyvin kuin jännitys ja dekkarit. Jos Thomas Harrisin Uhrilampaat, Punainen lohikäärme ja Hannibal lasketaan kauhu kategoriaan (ehkä enemmän jännitystä) niin niitä suosittelen kaikille. Loistavia opuksia.

Dementia

• Ankeuttaja
Kauhukirjallisuus
« Vastaus #29 : Helmikuu 09, 2006, 00:51:04 »
Lainaus käyttäjältä: "Brenda"

Onko kukaan lukenu uinu uinu lemmikkini? onko hyvä?? Mä haluisin lukee mut en oo mistää löytäny sitä kirjaa :(

Minä olen lukenut. Paljon parempi kirjana kuin leffana, olen myös kys. leffan nähnyt.
Hmm... Ei se nyt niin järisyttävän pelottava ollut, mutta hyvä kuitenkin. Tai, olihan se aika pelottava sinäänsä, mutta ehkä johtuu siitä että mun mielikuvituksellani ehdin aina jo kuvitella jatkoksi jotain todella pelottavaa, ja sitten kun jatko ei olekaan ihan niin pelottava, niin saattaa tulla tunne ettei se niin pelottava ollutkaan... :)
Mutta siis kyllä, suosittelen että se kannattaa lukea. Etenkin jos sattuu muuten tykkäämään Kingin tuotannosta.

Poissa Lucianne

• Vuotislainen
Vs: Kauhukirjallisuus
« Vastaus #30 : Maaliskuu 16, 2007, 16:44:01 »
Anne Rice, siinä on kirjailija minun makuuni! Kingiä olen moneen otteeseen yrittänyt lukea, mutten ole oikein päässyt kirjojen juonista kiinni... (Taitaa olla vika kirjan ja tuolin välissä, ei kirjassa.)
No mutta joka tapauksessa Rice on tällä hetkellä lempikirjailijani. Pidän hänen tavastaan kertoa ja siitä, miten vapaasti hän kirjoittaa esim. homoseksuaalisista tunteista ja miespareista. (Esim. Lestat ja Louis.) Hänen kirjansa eivät tee oloani vaivautuneeksi vaikka niissä nyt onkin niitä niin sanottuja "homoeroottisia" sävyjä. Kelpaa minulle, kunhan sitä ei ole liikaa.
Ja R.L. Stine.... Olen samaa mieltä henkilöiden yksitoikkoisuudesta; heillä ei tunnu olevan lainkaan persoonaa vaan kaikki noudattavat samaa vanhaa kaavaa! Ja aina 12-13 vuotias sankari/päähenkilö ärsyttää. Vaihtelua kiitos!
En ehkä lukisi Anne Riceä kauhukirjailijoihin; hänen kirjansa ovat enimmäkseen tradegioita ja jännitystä. Mutta loppujen lopuksi jokainenhan määrittelee kirjailijan kategorian aivan itse, eikö niin?

Poissa manta

• Kajahtanut potteristi
  • Vuotislainen
    • Tassujengi
« Vastaus #31 : Maaliskuu 20, 2008, 20:54:53 »
Olen lukenut vain yhden kauhukirjan, ja sitäkään en kokonaan. Stephen Kingin Uinu, uinu, lemmikkini on äärimmäisen tylsä ja omituinen kiria, jota olen useasti yrittänyt lukea, mutta koskaan en ole saanut sitä loppuun. Mamman mielestä se on niin pelottava, ettei sitä voi lukea. Tosiasia on, että se on liian tylsä luettavaksi.

Kirjasta on tehty myös elokuva. Juonen perusteella odottaisi kirjalta enemmä. Täydellinen perhe (isä, äiti, kaksi lasta ja kissa) muuttaa keskelle ei-mitään, ja saavat tietää, että lähettyvillä on lemmikkieläinten hautausmaa. Omituinen naapuri kuuluu myös kuvaan, ja perheen isän oudot näyt.

Goosebumbs- ja Nightmare Rooms- kirjoja en edes laskisi kauhukirjoiksi: päähenkilö on aina noin 13- vuotias, jolle tapahtuu yliluonnollisia asioita, ja sitten viimeisellä sivulla joku selittää hänelle, että tässä ei ollutkaan mitään yliluonnollista.

-manta
Aivojen tilalla ilmapalloja.

Poissa samettiina

• huoleton huuliharppuilija
  • Aurori
  • *
  • Pienestä kipinästä voi syntyä roihuava liekki
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #32 : Tammikuu 26, 2010, 07:54:41 »
Liiemmin kauhukirjallisuuteen en ole tutustunut, ainakaan tietääkseni, mutta tarkoitus olisi laajentaa reviiriäni niihinkin paremmalla ajalla.

Täällä useasti mainittuja Goosebumbs- ja The Nightmare Room -kirjoja en minäkään niin laskisi kauhukirjoiksi, vaan ennemminkin lapsille ja nuorimmille nuorille tarkoitettuna "kauhukirjallisuuden esiasteeksi". Näitä kirjasarjoja olen lukenut, ja luen edelleen, ovat sellaista kevyttä iltalukemista.

Olen kuullut monen kehuvan Stephen Kingin teoksia. Itse en ole vielä saanut aikaiseksi luettua ainuttakaan hänen teostaan, mutta joululahjaksi sain yhden. Kunhan aikatauluni antaa periksi, käyn siihen heti kiinni.

Yksi kauhukirja, jonka minäkin olen lukenut, tuli välittömästi mieleeni tämän topicin nähtyäni. Mary Shelleyn Frankenstein kuuluu ehdottomiin lempparikirjoihini, en sille vain voi mitään :)
Olen syytön kaikkeen siihen, mistä kehtaatkin minua epäillä.

Poissa Jezebel

• Kelmitär
  • Vuotislainen
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #33 : Heinäkuu 27, 2010, 18:25:09 »
Rakastan kauhukirjallisuutta.
Pidän yleensäkkin ottain kaikkea pahaa ja pelottavaa mielenkiintoisena. (Tosin en palvo saatanaa tai halua olla itse paha tai mitään. :D) Se vain jotenkin tuntuu niin....en osaa oikein kuvailla, mutta niin karmivalta ja minä jotenkin pidän siitä tunteesta.
Olen lukenut paljon erilaisia kauhukirjoja ja yritän haalia niitä vain lisää ja lisää. Kirjahyllyänikin koristaa mukava määrä kauhukirjallisuutta.
Jotkut kirjat ovat olleet niin pelottavia, että kerrankin kun luin keskellä yötä erästä kauhukirjaa (en muista mikä oli), niin eläydyin siihen niin, että rupesin parissa kohtaa kiljumaan keuhkoni pihalle ja tästähän seurasi se, että kaikki muut perheenjäsenet heräs ja tuli kauhuissaan kyselee, että mitä nyt mitä nyt? Sanoin niille vaan että näin vaan painajaista, koska muuten ne olisivat ottaneet sen kirjan minulta pois . :D

Poissa blackunicorn

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #34 : Tammikuu 04, 2011, 10:37:41 »
Paras lukemani kauhukirja on Korppikartanon salat ja samaan sarjaan kuuluva Demoni noita. Niihin on onnistuttu luomaan jännittävä ilmapiiri. Jännitystä ja mystiikkaa kirjaan tuo lisää tuovat kirjassa esiintyvät kysymykset, joihin kätkeytyy ilmeisesti aika pelottava menneiksyys. Harmittaa, kun kirjaan ei ole ilmestynyt jatko-osia enempää. Olisin niin halunnut saada tietää lisää päähenkilön synkästä taustasta.
Nyt pitää mennä viivana kirjastoon ja katsoa  H.P. Lovecraftin kirjoja. Toivottvasti ne ovat yhtä hyviä kuin tässä topicissa on kehuttu. Olen kuumeisesti etsinyt lisää uusia kauhukirjoja. Stephen Kingiä olen yrittänyt lukea, mutten ole jostain syystä päässyt kiinni siihen. En tiedä, miksen.
If you know who is Luna Lovegood, you know what kind of person I am.

Poissa Candily

• Vuotislainen
« Vastaus #35 : Maaliskuu 09, 2011, 20:51:37 »
Pidän kaikista kirjallisuuden lajeista eniten kauhukirjallisuudesta, mutta en ole vielä lukenut kirjaa, joka olisi vienyt minulta yöunet, enkä usko niin ikinä tapahtuvankaan.
Ala-asteella luin R.L Stinen löysiä Goosebumps ja Nightmare Room -kirjoja. Ne eivät olleet mielestäni yhtään pelottavia silloinkaan, eikä varsinkaan nyt.

Viime vuoden luin Stephen Kingin kirjoja. Hänestä tuli lempikirjailijani heti luettuani Pimeän puolen, jonka luojan kiitos lainasin eräänä kauniina päivänä kirjastosta. Rakastan hänen kirjoitustyyliään, hyvin kuvailtuja henkilöhahmoja ja viittauksia joihinkin henkilöihin ja tapahtumiin hänen aiemmista kirjoistaan jossain toisessa hänen kirjassaan *ymmärrättekö mitä tarkoitan? osaisin sanoa tämän paremmin englanniksi XD* Tänä vuonna aion lukea loputkin hänen loistavasta tuotannostaan, josta nyt olen lukenut yli puolet. Yhtä lempikirjaani en voi sanoa sitten millään. Kaikki lukemani ovat olleet hyviä, jotkut enemmän ja jotkut vähemmän. :---D Mitä tähän nyt voisi vielä sanoa... I'd rather be in Castle Rock!

Muihin kauhukirjailijoihin en ole vielä pahemmin tutustunut, mutta tähän loppuun taidan vielä mainita Bret Easton Ellisin Amerikan Psykon, joka kaikessa järkyttävyydessään oli loistava. Suosittelen. :---)
Paradise comes at a price
That I am not prepared to pay
What were we built for?
Will someone tell me please

Poissa Kuolonsyöjätär

• Pieni Kuolonsyöjä
  • Vuotislainen
  • Ylpeä Kuolonsyöjä
  • Tupa: VOLDEMORT!!!
« Vastaus #36 : Joulukuu 08, 2011, 14:04:12 »
Oon lukenu paljon kauhukirjoja, R.L Stinellä on hyviä kirjoja. Olen lukenut ne kaikki, kirjastosta lainattuja ja sekä mulla on myös joku R.L Stinen kirja. Vampyyrikirjoja ei voi varmaan luokitella kauhuksi, oon lukenu Darren Shanit ja Vampyyrinpäiväkirja 4. R.L Stinellä on omasta mielestäni tosi hyviä kirjoja. Mielestäni ne R.L Stinen kirjat ei oo kauhean pelottavia. En oo lukenu ikinä Stephen Kingiä! o.o Enkä ees varmaan uskaltais, kerran katoin vähän matkaa Hohtoo.. En kyl enää kato vähän matkaa, oon todellinen kauhun ystävä! :)))) Ja luen kauhua mielelläni, en tosin oo löytänyt mitään uusia kauhukirjoja. Onkos kenelläkään tietoa mitä uusia kauhukirjoja on tullu? (:
We stare at broken clocks, the hands don't turn anymore
The days turn into nights, empty hearts and empty places

- Bring me to horizon suicide season

Poissa Watson

• Vuotislainen
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #37 : Tammikuu 05, 2012, 19:31:04 »
Luen paljon The nightmare roomia ja goosebumsia. Neon mielettömän hyviä!
Tykkään niistä ihan sairaasti, mutta ei ne pottereille siltivertoja vedä :)
Mulla on:

Goosebumpseja 28
The nightmare roomeja 7
Yhteensä siis 35 :)

//Zenz poisti turhat koodit :)
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 05, 2012, 19:59:25 kirjoittanut Zenzibar »

Poissa Nibs

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
    • Hogwarts Refounded: Harry Potter-roolipeli
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #38 : Tammikuu 31, 2012, 20:20:38 »
Olen lukenut vain yhden kauhukirjan, ja sitäkään en kokonaan. Stephen Kingin Uinu, uinu, lemmikkini on äärimmäisen tylsä ja omituinen kiria, jota olen useasti yrittänyt lukea, mutta koskaan en ole saanut sitä loppuun. Mamman mielestä se on niin pelottava, ettei sitä voi lukea. Tosiasia on, että se on liian tylsä luettavaksi.

Kirjasta on tehty myös elokuva. Juonen perusteella odottaisi kirjalta enemmä. Täydellinen perhe (isä, äiti, kaksi lasta ja kissa) muuttaa keskelle ei-mitään, ja saavat tietää, että lähettyvillä on lemmikkieläinten hautausmaa. Omituinen naapuri kuuluu myös kuvaan, ja perheen isän oudot näyt.

-manta

Olisi mielenkiintoista kuulla mikä tarkalleen ottaen teki kyseisestä tarinasta / toteutuksesta sinun mielestäsi tylsän + kuinka itse olisit sen kirjoittanut jotta se ei olisi tylsä?

Minun mielestäni Uinu, uinu lemmikkini on mitä parhaimpia kauhutarinoita mitä voi keksiä: tarinan pointti ollen miten pitkälle ihminen saattaa mennä syvimmässä surussaan, kuinka paljon kauhua ihmismieli voi sietää ennen kuin järkkyy sairaaksi, ja miksi "joskus, kuollut on parempi".
Ja myös toteutukseltaan: 2-vuotiaan lapsen väkivaltainen kuolema (vanhempiensa silmien edessä) ja yliluonnollinen kannibalismia kylvävä olento, tämän vauvan ja kyseisen olennon yhdistäen. Ei siinä mun mielestä paljon varaa tylsyydelle jää.

Tietysti, kirjassa syvennytään paljon päähahmon pään sisälle mikä saattaa joidenkin kauhumaussa olla tylsää, koska se joissain kohdissa rikkoo kauhutunnelmaa sen verran että yrittää herättää muitakin tunteita kuten myötätuntoa ja psykolgisia pohdintoja. Minusta se kuitenkin toimii vain kauhupuolen siivittäjänä, imaisten syvemmälle tarinaan ja hahmojen mukana kulkemiseen.

Mutta ei siitä kyllä käytännön toimintaakaan puutu sen jälkeen kun Church ja Gage palaa haudastaan tai kun Pascown haamu johdattaa Louisin sinne creepy-ass hautausmaalle jossa oksat on ihmisen luita ja haamu puhuu hämäriä jostakin vanhasta ja aina levottomasta voimasta.

Mutta minun mielestäni koko tarinan aiheet itsessään - (pienen lapsen väkivaltainen kuolema + haudasta nousu + kannibalismi) - on tarpeeksi voimallinen käsite. King itsekin kuulema pisti kirjan sivuun eikä olisi halunnut julkaista, tuntiessaan menneensä liian pitkälle aiheen kanssa.

Siksipä ihan vilpittömästi kiinnostaisi mikä ihme voi tehdä ko. tarinasta tylsän, saatika noin tylsän, kenenkään mielestä?

On tämän tarinan syytä etten pidä lemmikkieläinten hautausmaista lainkaan. En varsinkaan metsiin rakennetuista. En pysty menemään sellaisille ilman pelkästään epämukavia tuntemuksia. Ja on sen elokuvaversion syytä, että en voisi ikinä ottaa itselleni Brittilläinen lyhytkarva -rotuista kissaa enkä tuntisi oloani täysin rennoksi sellaisen seurassa. Harmi, koska se on kaunis rotu.
X HOGWARTS REFOUNDED: HARRY POTTER-ROOLIPELI
Mitä pitivät sisällään vuodet 1980-1992 Potter-universumissa?
X PIENI TALO PREERIALLA RPG - Minnesota 1875-1885
X PÖLLÖPOSTI - Harry Potter-blogi

Poissa Ana

• Vuotislainen
« Vastaus #39 : Tammikuu 02, 2015, 21:11:07 »
Kirjoitan nyt lyhyesti ja ytimekkäästi. Stephen Kingin Piina on suosikkini. Ostin divarista Uinu, uinu, lemmikkini kirjan mutta en tiedä uskallanko lukea sitä vielä koska kaikki asiat tunkeutuu helposti uniin ja tekee niistä painajaisia. Luin sen siis pari kertaa jo ajat sitten ja on se pelottava. Suosittelen Peter Straubin kirjoja! Laadukkaita ja hyviä esim. Jos näkisit minut. 
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 03, 2015, 11:32:01 kirjoittanut Ana »
Don't blink. Blink and you're dead.

Poissa Kahvikissa

• Vuotislainen
« Vastaus #40 : Maaliskuu 08, 2015, 23:25:14 »
Oi joi joi!

Minä rakastan kauhukirjallisuutta!
Kunnollisen ensikosketuksen sain siihen Stephen Kingin Hohdon kautta (en jaksa laskea tässäkin topicissa mainittuja R.L. Stinen hömppiä kunnon kauhuksi, anteeksi siitä) herkkämielisenä seitsemäsluokkalaisena. Kahdeksannella luokalla äidinkielen tunneilla kävimme läpi eri kirjallisuudenlajeja, ja luin Edgar Allan Poen Bereniken (lyhennetty versio se kuitenkin taisi olla) ja jotain tapahtui. Se oli menoa, ja kiinnostuin toden teolla kauhusta. Jossain vaiheessa luin Majatalo ja muita kauhutarinoita -novellikokoelman. Siellä oli H.P. Lovecraftin novelli Viileää ilmaa... Silloin jotain tapahtui toisen kerran. Luin melkein kaikki Lovecraftin kirjoittamat tarinat mitä pikkukunnan kirjastosta sai. Minusta tuli fani! Ja totta kai Stephen Kingin muutkin teokset saivat huomioni. Suosikkejani on ainakin Painajainen, Piina ja Carrie.

Kauhuklassikoiden lisäksi (Frankenstein, Tohtori Jekyll ja herra Hyde, Dracula) olen tutustunut myös suomalaiseen kauhuun. Boris Hurtta on yksi mainio esimerkki. Etenkin jos Lovecraftin teemat kiinnostavat niin kannattaa tutustua. Sitten Lotta-Liisa Joelssonin Vivika on todella häiritsevä ja ainakin itselläni jäi mieleen vielä pitkäksi aikaa.

Nyt minulla on jokin villitys Arthur Macheniin. Hän on ollut mm. Lovecraftin ja Stephen Kingin ja vaikka kenen muunkin innoittajana.

Poissa Ana

• Vuotislainen
« Vastaus #41 : Heinäkuu 10, 2015, 20:29:28 »
Parhaita kauhukirjailijoita esim. Clive Barker, Stephen King, Peter Straub. Suomalaisista kirjoittajista Eija Janssonin Kielletyt huoneet on tullut luettua... Ja hyvä oli myös Stefan Nymanin Anna online.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 02, 2015, 16:25:46 kirjoittanut Ana »
Don't blink. Blink and you're dead.