Kirjoittaja Aihe: Kauhukirjallisuus  (Luettu 8424 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Crysales

• Ankeuttaja
Kauhukirjallisuus
« : Tammikuu 27, 2003, 12:22:15 »
Tähän liitän Nightmaren viestin, koska se aloittaa periaatteessa kauhukirjallisuutta käsittelevän topicin by. D

Arvoisat Potter fanit, kuka teistä tykkää kauhu kirjoista? Mikä on paras lukemasi kauhukirja? Onko sinulla kenties erityistä lempi kauhukirja sarjaa? Miten arvostelette ne? Minä itse vannoudun R.L. Stinen kauhukirjojen nimiin. Jotkut ovat aivan vertahyytävän ihania. Kauhu fanien kannattaa lukea kirja nimeltä Hirviö tieto. Se täytyy lukea tullakseen oikeaksi kauhu faniksi! icon_twisted.gif

Entäs nämä kirjat?

Ensimmäisen kirjan jonka näistä luin oli Goosebumps - Elävien nukkejen yö. Se oli hirveä  :shock:  Minulla on koriste nukkeja huoneessani ja luin sen yöllä joten vilkuilin omia nukkejani koko yön.

Ja nythän on tullut jokin aika sitten jatkoa näille ihanille kirjoille nimittäin The Nightmare room. Älä unohda minua! oli minun ensimmäinen uudesta sarjasta.

Kirjat jotka ovat jääneet pahasti mieleen ovat minulla: Elävien nukkejen yö, Karmivat pianotunnit, Hullu tiedemies ja Uhka metsässä.

Nyt kai minun on taas hyvä aloittaa pianotunnit kun luin Karmivat pianotunnit...  :?

Elikkäs yhistetään nämä*hym*/ujieK

Poissa Vendel

• Vuotislainen
    • http://www.geocities.com/disturbed_toons
Kauhukirjallisuus
« Vastaus #1 : Tammikuu 31, 2003, 15:52:45 »
Lainaus käyttäjältä: "where winter begins"
itse luen paljon stephen kingiä ja se on kyllä jo jonkin asteistä scifi-kauhua vaikkei välttämättä nyt ihan KAUHUkirjallisuutta

Köh, KÖH! Anteeksi mitä? Eikös herra King nyt ole jonkinasteinen kaupallisen kauhun ykkösnimi? Mistä tämä scifi? En ole kirjallisuuden asiantuntija, mutta Kingin asiantuntija jossain määrin koen olevani, ja väittäisin kovasti vastaan. King nimenomaan ON kauhukirjailija.

Eli asiaan siis. Koen olevani kauhukirjallisuuden ystävä, vaikka en olekaan juuri muihin kirjailijoihin perehtynyt kuin Stephen Kingiin. Jostain syystä sympatiat ovat tällä alalla, mikä lie mielenhäiriö siinä onkaan taustalla. Edgar Allan Poe kiehtoisi myös, mutta opiskelu rajoittaa väkisinkin lukuelämykset tällä hetkellä tenttikirjojen pariin. Harrisin Hannibal ja uhrilampaat koristavat kirjahyllyjä, ja etenkin Hannibalista pidän enemmän kirjana, vaikka Sir Anthony onkin aivan omaa luokkaansa Lecterin roolissa. Omanlaisensa kuvottavan kauhun kokemuksen tarjoili Easton Ellisin Amerikan psyko, joka nyt ei varsinaisesti kauhua ole, mutta tarjoilee shokkihoitoa siinä määrin että en missään nimessä suosittele kovinkaan nuorille lukijoille.

Goosebumps-sarjan ym. jätän kommentoimatta, koska en kys. kirjoja ole lukenut yksinkertaisesti siitä syystä että olen jo niin vanha kääkkä.

Elikkäs juu. Vampyyrikirjallisuudesta pitäisi käteni saada itse pääteokseen joka on tietenkin (?) Stokerin Dracula, Anne Rice ei kiehdo. Frankenstein on lukematta, mutta ehkä sitä kesällä ehtisi...niin. No. Harrastan itsekin pienimuotoisten kauhunovellien kirjoittamista, joten olen kyllä tässä aihepiirissä kyynärpäitäni myöten.

Satsuki

• Ankeuttaja
Kauhukirjallisuus
« Vastaus #2 : Tammikuu 31, 2003, 16:22:23 »
Kauhukirjallisuus kiehtoo minua valtavasti, mutta toistaiseksi en ole lukenut muita ko. genren kirjoja kuin Bram Stokerin Draculan ja Mary Shelleyn Frankensteinin. Eli aika klassikkoihin olen tarttunut. Itse pidän Draculaa yhtenä lempikirjoistani - aivan uskomaton lukukokemus, hyytävänpelottavakin. Frankensteinkin oli hyvä, kiehtova kirja, mutta sitä kauhuosuutta jäin suurennuslasilla etsimään... Tai no, ehkä en mitään hirveitä kauhunväreitä saanut selkäpiihini siksi, että tästä hirviöstä oli tehty liian inhimillinen ja lempeä, eikä sellaista voi pelätä. ^^
Stephen Kingiin en ole vielä uskaltanut tutustua. Kerran kävelin kirjaston hyllylle lainatakseni Hohdon, mutta käännyin pois viime hetkellä.  :mrgreen:

tiphareth

• Ankeuttaja
Kauhukirjallisuus
« Vastaus #3 : Tammikuu 31, 2003, 17:09:02 »
Ja taas on ehditty keskustella jo näin pitkään kauhukirjallisuudesta mainitsematta H.P. Lovecraftia. Oi voi. HPL on minulle ehdottomasti rakkain näistä hirmuisista kynäniekoista ja myös ainoa, jonka tuotantoon olen suhteellisen kattavasti tutustunut. IA IA SHUB-NIGGURATH! Uh. Lovecraftiin kannatta kyllä ehdottomasti tutustua, jos kauhusta pitää. Aivan vastaavaa kun ei oikein muiden kirjailijoiden tuotannosta löydy. :twisted:

Toinen uusi nimi, jonka tähän keskusteluun voisin tuoda, on Clive Barker. Kyseistä herraa en kyllä voi suosittella kuin vähän vanhemmille. Itse en ole myöskään lukenut kuin pari Barkerin kirjaa, mutta olen kyllä ollut niihin suhteellisen tyytyväinen. Esim. Yön Kansa on hyvä, vaikkei ilmeisesti ihan tyypillisintä Barkeria.

Häpeäkseni täytyy tunnustaa, että suurin osa alan klassikoista minulta on lukematta. Poelta olen lukenut pari novellia, jotka olivat kyllä minulle kovasti mieleen. Muista klassikoista lähinnä tulee mieleen J. Sheridan le Fanun novelli Carmilla, joka oli aika inspiroiva. Mutta muut klassikot odottelevat vielä kirjahyllyssäni luetuksi tulemista.

King taitaa tosiaan olla nykyisen populaarikauhun kiistaton kuningas. Itse olen kammonnut vähän tuota pop-leimaa, joten olen päätynyt tutustumaan Kingiin lähinnä filmatisointeina, joista olen kyllä yleensä tainnut pitää, joten kai sitä kestäisi sitten lukeakin...jos vain ehtisi.

Aivan välttämätöntä on mainita vielä ainakin Boris Hurtta ja S.Albert Kivinen, jotka ovat kotimaisista kirjailijoista ne, joiden kauhutuotantoon olen parhaiten tutustunut. Näin siksi, että kyseiset herrat ovat kulkeneet jonkin verran aikaisemmin mainitsemani H.P. Lovecraftin jalanjäljissä. Tosin Hurtalla ainakin on kyllä hyviä kirjoja, jotka eivät liity mitenkään Cthulhu-myyttiin.

Poissa Vendel

• Vuotislainen
    • http://www.geocities.com/disturbed_toons
Kauhukirjallisuus
« Vastaus #4 : Tammikuu 31, 2003, 17:34:07 »
Lainaus käyttäjältä: "tiphareth"
Itse olen kammonnut vähän tuota pop-leimaa

Ei kannata kammota, kyllä King on ihan aiheesta - ainakin omasta mielestäni - popkauhun kuninkaaksi kiivennyt. Itse nautin Mr. Kingin henkilöhahmoista, jotka ovat mielestäni todella taidokkaasti kirjoitettuja. Eivät ne ole pelkkiä kauhukirjoja, niistä löytyy yllättävän paljon jos ei tuijota pelkästään "bloody bitseihin", ja herran novellituotanto on myös omaa luokkaansa. Sieltä löytyy ihan vanhaa kunnon splatteria kuten myös tarinoita, jotka eivät ole edes kauhuksi luokiteltavia. King on myös julkaissut nimen "Richard Bachman" alla pari kirjaa (Teloittajat, Kirous) ja pari novellikokoelmaa, joista erityisesti novellit ovat kyllä aivan erinomaisia.

Että vaikka Kingille ns. laatukirjallisuuden parissa naureskellaankin, niin kannattaa kokeilla. Sen verran massiivinen herran tuotanto on, että luulisi jotain jokaiselle löytyvän. Ja näinhän se on, että kaikkea pitää kokeilla paitsi kansantanhuja ja jotain muuta, joka on sen verran epäkorrektia, etten sitä tähän laita.

Ja kauhufantasian ystäville saattaisin peräti suositella Musta Torni-sarjaa tai Kingin ja Peter Straubin yhdessä kirjoittamaa kirjaa Talismaani, jolle on nyt ilmestynyt jatko-osa Pimeyden talo. (taas. Minä pakkokäännytän teidät KAIKKI King-faneiksi.)

Olen todella pahoillani että tämä meni taas tällaiseksi vuodatukseksi, mutta minä kerta kaikkiaan olen kingmaanikko. No can do. King-fanart-sivut tulossa. Toivottavasti ei mennyt pahasti offiksi, mutta kun kauhukirjallisuudesta kerran puhutaan...

Fleur

• Ankeuttaja
Kauhukirjallisuus
« Vastaus #5 : Tammikuu 31, 2003, 18:12:57 »
Lainaus käyttäjältä: "Vendel"
Vampyyrikirjallisuudesta pitäisi käteni saada itse pääteokseen joka on tietenkin (?) Stokerin Dracula, Anne Rice ei kiehdo.

Tämähän kävi hassusti. Ainoa kauhukirjallisuuteen luokiteltevissa oleva kirjailija jonka teoksia pystyn lukemaan on Anne Rice ^_^ [mikä takuulla tulee selväksi jokaiselle joka on seurassani niin kauan, että ehdin sanoa sanat "ootko muuten lukenu tämän..."] Muuten en ole vampyyreistä kiinnostunut. Draculasta olen muistaakseni nähnyt jonkinsorttisen komedian.
Stephen Kingiä minulle on yritetty tuputtaa useammankin kerran. Olen lukenut häneltä jonkinlaisen novellikokoelman ja aloittanut Uinu, uinu lemmikkiä. Tämä on vain minun mielipiteeni, mutta...En. Tajua. Ideaa. Tusinakamaa.
Muutenkin tajuan kauhukirjallisuudesta erittäin vähän. Juuri Kingin "eikö oiskin kivaa herättää vähän väkeä kuolleista ja tappaa kaikki naapurit?"-tyyppinen kauhu kiinnostaa kaikista vähiten. Kaikki ei sovi kaikille. Yritän kuitenkin joskus noita "klassikoita" lukea. Draculan ainakin.

Poissa Winky

• Vuotislainen
    • http://vinkulelut.cjb.net
Kauhukirjallisuus
« Vastaus #6 : Tammikuu 31, 2003, 18:16:52 »
Goosebumps, oon lukenu, mutta en pidä niistä kauheesti. *tunnustaa, että levyhyllystä löytyy 4* Mut kyllä niitä on tullu 6 luettua, ihan hyviä, mutta liian lyhyitä, mutta selkeitä, ei tartte niin pähkäillä:p

Muita en sitten ookaan niin lukenu. Stephen King kirjoja aijon jossain välissä lukea, Vihreän Mailin olen nähnyt ja mun on pakko lukea se kirjana, se on niin hyvä elokuvana. Vois lukea Hohdonkin ja mitä muita kivoja niitä sitten onkaan:p

Karen Hill

• Ankeuttaja
Kauhukirjallisuus
« Vastaus #7 : Tammikuu 31, 2003, 19:47:23 »
Äsh. mä en jotenkin jaksa luokitella Goosebumpseja, Nightmare roomeja etc. kauhuksi, kun ne on niin TYLSIÄ. Kaikki on ihan samanlaisia, loppuu ennalta-arvattavasti, juonenkerronta haparoi ja yksityiskohdat riitelevät suuresti keskenään. Mutta täähän siis on mun mielipide...

Yhessä vaiheessa etin oikeen kaameita kirjoja, mutta... no, en oo sitten mitään varsinaisia Kauhukirjoja isolla Koolla koskaan tullut lukeneeksi... (ehkä olenkin pohjimmiltani vapiseva jänishousu?) Kieltämättä vampyyrit, ihmissudet, erilaiset hirvöt yms. kiehtos kauhiasti, mutta... No emmä tiiä, miksi aiheuttaa itelleen painajaisia, kun on muutenkin huono nukkumaan? Ja päivällähän ei oo mitään järkeä lukea kauhua, joten... Kai mä sitten joskus vielä luen esim. Anne Ricet. Kauheesti kyllä kiinnostais.

Nazg

• Ankeuttaja
Kauhukirjallisuus
« Vastaus #8 : Tammikuu 31, 2003, 19:58:02 »
Olen lukenut Kingin kirjoja, ja kyllä pitää todeta että äijä osaa hommansa 8) (Sääli että lopetti kirjoittamisen...)
Olen lukenut "Amnesia":n, Tulisilmän, sekä Hohdon. (Amnesia ja Hohto ruotsiksi, Tulisilmä suomeksi). Tulisilmä on minun suosikkini kaikista, siinä on sitä minun suosimaani kauhua. (Yliluonnollista + hieman väkivaltaa, jeah).
Mutta Kingin voittaa kyllä William P. Blatty, eli nero jokakirjoitti Manaajan. Ah, suosikkikirjaani ei ole voittanutta (paitsi ehkä HP ja TSH). Mutta paras kauhukirja, ehdottomasti. Jos elokuva oli liian pelottava, ehkä kannattaa lukea kirja; siinä ei näet ne karmeudet karmeuta samalla tavalla kuin leffassa :)

Patja

• Ankeuttaja
Kauhukirjallisuus
« Vastaus #9 : Helmikuu 01, 2003, 19:55:20 »
Häpeällisen vähän ihmiset ja muut olennot tosiaan näyttävät tutustuneen H. P. Lovecraftin tuotantoon. Itse rakastan hänen kirjoissaan nimenomaan tunnelmaa, jonka hän onnistuu luomaan, ja voisin jopa sanoa, että yhteistyö A. Derlethin kanssa parantaa sitä entisestään (eikä K. Nenosen käännöskään huonoa tee...). Tällä hetkellä minulla on ystävältäni lainassa eräs kokoelma, joka sisältää muutamia suomentamattomia tarinoita, enkä malttaisi irrottaa kynsiäni siitä.

Kirjoitin pari jaksoa sitten täyden kympin esseen kauhukirjallisuudesta, muokin sen tähän piakkoin.

Anonymous

• Ankeuttaja
Kauhukirjallisuus
« Vastaus #10 : Helmikuu 14, 2003, 19:21:14 »
Mä en oikein välitä kauhukirjallisuudesta, mutta oon kyllä lukenut kaikki Goosebumsit (paitsi kai yhden) ja Nightmare roomit... Ne on aika kuivaa... Kaikki samanlaisia. Ja mä vihaan sitä, että "Se olikin vain isoisä", "Se olikin vain unta", ja sitten kuitenkin lopussa viitataan, että kaikki kauhea oikeasti oli olemassa... Just esim. Keskiyön kulkijat... Surkea... (Minusta)

Draculan lainasin, mutta palautin sen ennen, kuin pääsin edes kirjastosta ulos.

Toivomushautaa luin, mutta siitä seurasi niin inhottavat unettomat tunnit, että päätin palauttaa kirjan. (ei sees ollu ´mitenkään erikoinen... Ees pelottava, tai... Mä vaan sattumalta luin sitä hiukan liian myöhään illalla...)

Eli kauhukirjat eivät sovi mulle....

Karen Hill

• Ankeuttaja
Kauhukirjallisuus
« Vastaus #11 : Helmikuu 16, 2003, 15:26:54 »
Toivomushautaa? Oliko se sitä yhtä nuorten kauhusarjaa, missä oli eri kirjailijoita? Toivomushauta, Luukoira, mitä-niitä-nyt-ikinä-olikaan? Ne on mun mielestä hyviä semmoseks "lasten"kauhuks, oon lukenu kaikki pari kertaa. Mutta Goosebumps yms. vaan öllöttää. ne on niin huonosti kirjotettuja. Inhokkeihini kuuluu myöskin Friikkisirkus ja Vampyyrin oppipoika, eli Darren Shanit. Aattelin niitä alottaessani, että vampyyreista ei huonoa kirjaa saa. Ja hekoheko, en voi sietää sen kirjoittajan tyyliä.

Hilkka

• Ankeuttaja
Kauhukirjallisuus
« Vastaus #12 : Maaliskuu 24, 2003, 20:36:30 »
Kauhukirjallisuuteen en ole oikein tykästynyt. Joskus 13-vuotiaana Kingit olivat ensimmäisiä lukemiani ihan oikeita romaaneja, ja niitä luettiin luokallani aika yleisesti. Kai se oli jonkinlainen muoti silloin... Uinu, uinu lemmikini; Vihreä maili ja joitakin kokoelmia. Minä en vain ole ahdistuksen ystävä - en silloin, enkä nyt. Pystyn kyllä lukemaan kauhuakin, mutten sanottavasti nauti kokemuksesta.

Yksi lukemistani Kingin kokoelmista on tosin oikeasti ihan hyvä, mutten muista, mikä se on. Ainakin pidin siitä aikanaan positiivisena poikkeuksena Kingin teosten joukossa. Ehkä joku teistä on lukenut sen? Muistan vieläkin tarinat tupakoinnin lopettavasta miehestä, koneiden kääntymisestä ihmisiä vastaan ja peinoisleluarmeijan hyökkäyksestä kattohuoneistossa. Jos joku on saman kokoelman lukenut, luultavasti tunnistaa sen noista lyhyehköistä kuvauksista. Niin. Siitä minä pidin :)

Varmaan olisi ollut hyvä tutustua kauhukirjallisuuteen Kingiä laajemmin ennen kuin totesin, ettei laji ole minua varten. King on kuitenkin sellainen nimi alallaan, että kai minun olisi pitänyt pitää hänen teoksiensa synnyttämistä tunteista, jos pitäisin kauhukirjallisuudesta ylipäätään.

Poissa Olivia Outo

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
Kauhukirjallisuus
« Vastaus #13 : Huhtikuu 12, 2003, 13:58:13 »
R.L. Stinen koko tuotanto on ollut minulle suuri pettymys. Nopeasti hutaistujen kirjojen takakannet antavat täysin väärän kuvan kirjan tapahtumista. Nössöjä ovat kaikki, eikä niissä ole mitään pelottavaa. The night mare roomien takakansiin on painettu kissankokoisin kirjaimin, että "varo, nyt pidät pahinta pelkoa käsissäsi! Astut painajaishuoneeseen, tutise kauhusta, lukeminen omalla vastuulla!" Kansikuvatkin ovat vakuuttavan näköisiä, ne ovat pelottavinta mitä koko roskasta löytyy.

Juoni on ärsyttävän kaavamainen. Tai päähenkilö ainakin. Aina kyseessä on 11-13 v. kakara (nimenomaan tyypillinen) jonka perheeseen kuuluu ärsyttävä pikkuveli (!) isä ja äiti. Henkilöillä ei ole lainkaan luonnetta, ei sitten tippaakaan omaperäisyyttä.
"Tänään minulla olisi jalkapalloharkat ja minua jännitti jo etukäteen. Puristin zökkökökköplöö -taika-amulettia tiukasti kädessäni ja toivoin etten kaatuisi niinkuin viimeksi kävi. Katie juoksi minua jo tiellä vastaan ja näytti iloiselta niinkuin aina. Äiti huikkasi meille lapsille hyvää koulupäivää ja Katie tarttui minua kädestä kiinni ja vilkutti iloisesti äidilleni, joka leipoi keittiössä plaa plaa EVVK"

Lukijan aliarviointia sanon minä. Joku kysyisi nyt, että miksi minä sitten luen niitä, jos ne ovat kerta niin huonoja. Vastaus: Luen niitä päästäkseni hymähtelemään niiden typeryydelle ja luettuani päästäkseni haukkumaan niitä ja purnaamaan kaikille jotka vain jaksavat kuunnella.
Mäyrä on tyytyväinen rakennettuaan sokeripaloista kirahvin.

Enye

• Ankeuttaja
Kauhukirjallisuus
« Vastaus #14 : Huhtikuu 14, 2003, 19:05:41 »
Jonkun verran on tullut luettua tätä nuorten/lasten "kauhukirjallisuutta" eli R.L Stineä. Ne on ihan hyviä kirjoja joskaan ei niin pelottavia.

Jonkin aikaa sitten (olisiko ollut viimeviikolla ^^) luin Stephen Kingin "Uinu, uinu lemmikkini". Monet ystävistäni olivat kehuneet sitä ja kuvailleet kammottavaksi. Minua se ei kylläkään pahemmin säväyttänyt. Ehkä se sitten johtuu suppeasti mielikuvituksestani ^^
Minusta kyseinen kirja oli kuitenkin suhteellisen "lälly" odotin enemmän mitä kirja sitten loppujen lopuksi antoi. Pettynyt olin myönnetään. R.L Stinekin on onnistunut mielestäni paremmin (joissain kohdissa). Tosin Kingin kuvaukset olivat joissain kohdissa loistavia, kirja ei kuitenkaan nostattanut minussa edes kylmiä väreitä, ehkäpä luen jonkun toisen Kingin kirjan ja vertailin sitten niitä toisiinsa. Hohdon näin elokuvana ja se oli _surkea_.

Misha

• Ankeuttaja
Kauhukirjallisuus
« Vastaus #15 : Huhtikuu 21, 2003, 13:05:59 »
Täytyy myöntää, etten ole paljon kauhukirjoja lukenut. Jos saan päättää mitä ryhdyn lukemaan, valintani ei todellakaan ole kauhua (vaikka tämäkin riippuu siitä, mikä lasketaan kauhuksi). Olen kuitenkin lukenut joitain kauhukirjoja vain tutustuakseni genreen ja nähdäkseni ovatko ennakkoluuloni turhia.

Stephen Kingiltä olen lukenut Kolkuttajat, Pimeän puolen ja yhden toisen kirjan, jonka nimi ei nyt muistu mieleen. Tyyli ei oikein vedonnut minuun, liikaa realismia. Pimeä puoli oli noista ainoa, joka oli jossain määrin pelottava, muut olivat vain omituisia ja lievästi mielenkiintoisia. Jotain, mitä lukisin kesällä, jos kirjasto olisi kiinni.

En tiedä, kuuluisiko Anne Rice laskea kauhukirjailijoiden joukkoon. Olen lukenut häneltä vain Interview with the vampiren. Se oli erittäin hyvä kirja ja kerronta teki vaikutuksen, mutta en tiedä kutsuisinko sitä kauhuksi. Vampyyritkin olivat aika inhimillisiä.

Joskus kauan sitten luin myös kaksi Goosebumps - kirjaa saadakseni selville, mistä kaverini näyttivät pitävän. Eikä se kyllä selvinnyt minulle vieläkään. Mikä sen kirjan nimi on, jossa kirjastonhoitaja on hirviö, päähenkilöiden vanhemmat paljastuvat myös hirviöiksi ja syövät kirjastonhoitajan? En ole varmaan nauranut millekään muulle kirjalle niin paljon.

Edgar Allan Poeta olen ajatellut lukea, ja joihinkin klassikoihin pitäisi tutustua. Paikallisen kirjaston surkea tarjonta tosin rajoittaa aika paljon.

Greensery

• Ankeuttaja
Kauhukirjallisuus
« Vastaus #16 : Huhtikuu 23, 2003, 16:11:35 »
Kauhukirjallisuutta luen ja siitä suuresti nautin.:)

Suosikki kirjailijoitani:Stephen King,Dean Koontz,H.P Lovecraft.

Kauhukirjallisuudessa laatu heittelee aika lailla.Kuten kirjailijoissakin,esim:King on loistava kirjoittaja,mutta häneltäkin on tullut huonoja teoksia.Mikä ei ole ihme,sillä mies kirjoittaa sen verran paljon.Sama juttu Koontzin suhteen:jotkut hänen kirjansa ovat..no,roskaa.Jotkut taas oikeasti pelottavia ja juoneltaan kiinnostavia.
Lovecraft on kirjoittanut vain yhden romaanin(Charles Dexter Wardin tapaus,todella hyvä)sekä kauhunovelleja,niitä en ole tähän mennessä lukenut kuin hyvänlaatuisia.Sitten ovat nuo 'pienemmille' suunnatut kauhut,joita en viitsi lukea.

Parhaita kirjoja:
Stephen Kingin Kuoleman käytävä ja uinu uinu lemmikkini(..ja noin monta muuta,joita en nyt muista.)
Koontzin Aaveet ja Painajainen
Lovecraftin Charles Dexter Wardin tapaus.

Argh..nyt kun luin noita viestejä,unohdin mainita Thomas Harrisin Hannibalin.Todella hyvä.Paljon parempi kuin Uhrilampaat mielestäni.Voiko noita muuten luokitella kauhukirjoiksi?Mielestäni ne muistuttavat enemmän Thrillereitä..

Kauhukirjallisuus ei oikeastaan ole pelottavaa.Oli joskus kun pienempänä luin,mutta nyt korkeintaan jännittävää.

scout

• Ankeuttaja
Kauhukirjallisuus
« Vastaus #17 : Huhtikuu 24, 2003, 16:28:55 »
Lainaus käyttäjältä: "Fleur"

Stephen Kingiä minulle on yritetty tuputtaa useammankin kerran. Olen lukenut häneltä jonkinlaisen novellikokoelman ja aloittanut Uinu, uinu lemmikkiä. Tämä on vain minun mielipiteeni, mutta...En. Tajua. Ideaa. Tusinakamaa.

*Huutaa mahtiponttisesti* Minä tiedän mikset sinä lue Kingiä!!
*Maanista naurua*

Joo, olen siis itsekin kauhun kova fani!
En edes tajua miksi luen kauhua koska tiedän että
(a) Minua pelottaa niin kauheesti etten saa ollenkaan unta
tai
(b) Saan unenpäästä kiinni joskus aamuyöstä ja sitten näen painajaisia. :p
Siihen vain jotenkin jää koukkuun...

Stephen King sen olla pitää! vaikken ole paljon muiden kirjoja lukenutkaan. Tuo Lovecraft kuulostaa hyvältä, pitäisi varmaan lukea sitä.
Muttei meidän kirjastossa ole yhtään sen kirjaa.
Olen lukenut myös tuon Uinu, uinu lemmikkini ja se oli kyllä tosi karmaiseva! Muttei niin kauhee kun olin odottanut, ehkä se johtui siitä hehkutuksesta:
"Siis hei sun on pakko lukee tää, kun tää on niin törkeen pelottava"
Osittain se saattoi myös johtua siitä että silloin mulla oli vielä tapana lukea kirjan viimeinen sivu heti alkuun...
enää en sitä onneksi tee.
Parhaita Kingin kirjoja ovat ehdottomasti:

Carrie, ei niinkään pelottava vaan pikemminkin jännittävä.
Tulisilmä, mielipide sama kuin ed.
Musta torni -sarja, ah! nämä on sitten niiin hyviä kirjoja! Paitsi se viimeisin, se oli aika lepsu..

Muita hyviä ovat mielestäni Christine tappaja auto, Epätoivon kaupunki,  Hohto, josta olen tosin nähnyt ne molemmat leffat,  ja sitten monet muut joita en nyt muista.

Nyt luen tuota uusinta kirjaa, Unensieppaajaa ja son aika kauhea!
Siinä alkupäässä nauroin kyllä hullun lailla eräille asioille...
Kirjan lukeneet voivat ehkä arvata mille. :p

Tiamat

• Ankeuttaja
Kauhukirjallisuus
« Vastaus #18 : Huhtikuu 29, 2003, 15:34:32 »
Juups.

Kauhukirjallisuuden lukemisen aloitin jo ala-asteella.
Hakenut siitä viritystä muutenkin oudolle mielelleni.
*hymny*

Mutta näitä Goosenbumbs-kirjoja en kovin kauhuksi miellä.
Ohuita kirjoja, samantyyppiset juonet, mutta kelpaavathan ne alkuun aina...
Siis nuoremmille suunnattuja kauhukirjoja.
(Anteeksi, että olen ilkeä)

Mutta King, siinä kirjailija, jonka kirjoja luen paljon.
Ensimmäinen  Kingin kirja, jonka luin, oli Uinu, uinu lemmikkini.
Ja sen jälkeen tulivat Hohto, Carrie, Cujo yms. muut...
Kamalasti niitä olen lukenut, en muista edes monta. *hymy*
Ja Stephen on kauhukirjailija, mutta ymppää toisiin kirjoihin scifiä ja fantasiaakin mukaan.
Eli aika monipuolinen kirjailija siis.

Draculan, Frankesteinin hirviön ja Rosemaryn pojan ja muut klassikot olen lukenut kanssa.
Kaikki klassikot luettu on.

Mutta HPL:n kirjoja en ole lukenut, vaikka haluan. Yksikään sellainen ei ole eksynyt tielleni.
Kamalan kehuttu kirjailija mieshän on...:)

Kauhein ja huonoin kirja joka on tullut luettua, on Amerikan Psyco.
Se on ihan sairas, oksetti luettaessa, vaikka heikkohermoinen en olekkaan.
Kyseistä kirjaa kannattaa välttää, ellei sitten pidä sairaasta ja irtonaisista ruuminosista uunissa. Naisia siinä menee lihoiksi aika reippaasti...

Vanillemarie

• Ankeuttaja
Kauhukirjallisuus
« Vastaus #19 : Syyskuu 05, 2003, 21:05:43 »
Mä taas oikeastaan inhoan sitä sarjaa! Nimittäin Goosebumpsia ja sitä NIghtmareroomia. Ne on niin itseääntoistavia ja tylsiä ja huonosti suomennettuja, ja on rasittavaa, että ne ovat niin samanlaisia ja ne päähahmot on jotai 12-vuotitaita...
Ei kiitos, en tykkää alkuunkaan, vaikka omistankin muutaman...  :oops:
okei, joskus tykkäsin.. :D Mutta en enää.
En siis suosittele. Mutta jotkut tykkää, saakin tykätä! Ilman muuta, en minä sitä sano.. *seliseli*

Bloody Aeliah

• Ankeuttaja
Kauhukirjallisuus
« Vastaus #20 : Syyskuu 07, 2003, 12:59:03 »
Miä tykkään kauhukirjallisuudesta. En ole kovin paljon ehtinyt lukea sitä [miksi ihmeessä kaikkia hyviä kirjoja on NIIN paljon enemmän kuin ehtii lukea?] mutta joitakin harvoja olen. Onneksi.

Kingistä en pidä. Olen yrittänyt lukea sitä, mutta aina stoppaa johonkin kohti. Kingillä on sellainen oma tyylinsä, joka ei iske minuun. Kun ne elokuvatkin on lähinnä huvittavia. Sekin varmaan osasyy siihen, ettei edes kiinnosta tutustua.

Edgar Allan Poe ja H.P. Lovecraft ovat aivan ykkösnimiä. Valitettavasti en ole Lovecraftilta löytänyt mitään muuta kuin kaksi novellikokoelmaa ja yhden kirjan ja Poelta yhden novellikokoelman ja joitakin yksittäisiä novelleja sieltätäältä. Molemmilla on sellainen ihana tyyli jota rakastan. Ja Poe kirjoittaa vielä lisäksi runojakin. Suomeksi olen siltä lukenut vain Korpin enkä muita löytänyt, mutta onneksi löysin Prahasta englanninkielisen kokoelman.
Lovecraftin Cthulhu [apua, minen muista miten se kirjoitetaan..]-tarinat ovat upeita. Olen lukenut niitä vain tasan kaksi mikä harmittaa. Tekisi mieli kahlata kaikki mahdolliset läpi, mutta koska asun niin syrjässä niin meidän kirjastossa ei tietysti ole tai tule olemaan lisää Lovecraftin kirjoja. Ja muualla ne ovat aina lainassa. Tästä kirjaston puuttellisuudesta voisin jauhaa enemmänkin. Mutta kaikista suurimmat päätäseinäänhakkaamiset on saanut aikaan se, että kun vihdoin huomasin että sen koneelta löytyi Poen Tarinoita pelosta ja kuolemasta niin en löytänyt sitä ja kun menin kysymään kirjastonhoitajalta niin se sanoi, että se on varastettu. Argh. Älkää varastako kirjastosta. Saatte minut kimppuunne. [taisi mennä aikasta offtopiciksi. olen väsynyt.]

Draculasta pidän. Anne Riceen olen halunnut tutustua, mutta en ole vielä etsinyt/löytänyt/jaksanut tai muistanut lainata sen kirjoja.

Tieka

• Ankeuttaja
Kauhukirjallisuus
« Vastaus #21 : Syyskuu 10, 2003, 23:07:25 »
Minulla on todellinen ongelma. :P Kauhu on juuri sellaista kirjallisuutta, mitä odotan innolla ja tahdon lukea enemmän ja enemmän. Mutta, minä pelkään aivan kauheasti. Vaikka lukisin päivänvalossa kohtuullisen huonoja (niitä lukee, muttah..) Goosebumpseja, voin olla lopun päivää aivan säikky ja pelätä jotain narahduksia tmv. Ääk. Auta armias kun luin yhden järkevän ja todella hyvän kauhukirjan, pelkäsin kolme päivää katsoa peileihin, kirjassa oli jotain niistä. Ei tästä voi ihminen pelokkaammaksi tulla.

Ainoa kauhukirja, joka ei sitten liikauttanut ollenkaan, oli Darren Shanin Vampyyrin oppipoika. Kauhu ei voi siitä huonontua. Iik! Susimies tulee ja repii meiltä suolet pellolle! Kauhistus! Kylläpä me nyt tässä oikein pelkäämme, vaikka lukija itseasiassa torkahtelee ja seurailee tv:n chattia, joka on sekin jo kymmenen kertaa jännittävämpää. :P (joka on saavutus, mitään tv -chattia huononpaa ohjelmaa ei voi olla) Ottakaa huomioon että luin tämän keskiyön jälkeen, oli ihan pimeää ja hiljaista. Kaiken järjen mukaan minun olisi pitänyt kirkua ja kipittää äidin sylkkyyn kauhistelemaan. Eikä mitä, minä olen nukahtaa sohvalle, jossa kirjaa luen -__-

Täytyisi lukea joskus jotain hyvää kauhua aamuisin, saisin ainakin suurimman osan kauhusta silloinkin irti :P

trivial

• Ankeuttaja
Kauhukirjallisuus
« Vastaus #22 : Syyskuu 12, 2003, 22:22:27 »
En ole kovin suuri kauhukirjallisuuden fani, mutta johtuu vain siitä että kirjojen jälkeen mielikuvitukseni muuttuu yleensä hieman turhan vilkkaaksi.

Ainoa kauhukirjailija jonka teoksia olen siis lukenut on jo tuolla aikaisemmin mainittu ja kehuttu mies nimeltä H.P.  Lovecraft. Jatkan herran kuplille kehumista, sillä oli nimittäin aivan uskomaton mies ja kirjoitti aivan nerokkaita novelleja sekä parikohan niitä kokonaisia kirjoja oli. Lovecraft osaa luoda tunnelmaa ja nostattaa ajatuksia, pinnassa ei ole niinkään mikään toiminta ja loput jäävät usein hieman salaperäisiksi/avoimiksi, lukijan mielikuvituksen annetaan tehokkaasti hoitaa homma kotiin.

Kyseisestä kirjailijasta viime vuonna historian tutkielman tehneenä voin myös sanoa että onpa ollut varsin mielenkiintoinen persoona johon tutustumisesta olisin kyllä voinut antaa paljon (tänne se aikamatkustuskone!).  Jos jotakuta kiinnostaa linkit jne. niin luulen että minulta löytyy vieläkin se tutkielma koneelta, muistaakseni siellä oli myös linkki josta löytyi netistä miehen tuotantoa englanniksi.

Tutustukaa, ihastukaa ja kauhistukaa. (:

Poissa Ranloo

• Vuotislainen
Kauhukirjallisuus
« Vastaus #23 : Syyskuu 17, 2003, 22:57:10 »
Itse luin ensimmäisen kauhukirjani jo 3. luokalla. Kyseessä oli Kingin 'Carrie'. Meillä on koko muukin perhe hurahtanut Kingin ja Ricen kirjoihin, joten niitä löytyy kyllä hylly kaupalla.

Nykyään luen Kingiä lähinnä englanniksi, mutta nuorempana tuli kyllä luettua lähes koko tuotanto suomeksi .)

Kingin ehdottomasti paras kirja on Salem's Lot (suom. Painajainen). Löysin tämän helmen vasta n. vuosi sitten, mutta nyt se on luettu jo moneen, moneen kertaan. Aivan mahtava. Suosittelen kaikille jotka pitävät vampyyreistä.

Ricen kirjoja luin joskus pari vuotta sitten suomeksi, mutta (luultavasti nuoresta iäsätni johtuen) ne eivät silloin oikein kolahtaneet. Nyt kuitenkin olen taas alkanut lukea nitä englanniksi. Aivan mahtavia, vaikkeivat Kingille kyllä vertoja vedä.
Yök!

Lizlego

• Ankeuttaja
Yksi kauhufani lisää!
« Vastaus #24 : Syyskuu 18, 2003, 11:52:28 »
Kauhukirjallisuus on yksi parhaista kirjallisuudenlajeista. Itse en pitäisi kaikkia Kingin kirjoja niin kauheina, ne ovat fantasiaa tai kauhufantasiaa. Paras Kingin kirja, jonka olen tähän mennessä lukenut on Tukikohta. Kirjasarja Musta torni on myös suosikkieni listalla.

Edgar Allan Poen tuotanto sen sijaan menee sinne perinteisemmän kauhun puolelle. Osa hänen novelleistaan on todella kamalia. Ja joku jo mainitsikin H.P. Lovecraftin. Eikös se mies kärsinyt mielenterveysongelmista? Olen lukenut yhden ainoan romaanin häneltä ja senkin oli kirjoittanut loppuun joku toinen kuin hän itse. Oli muuten hyvä kirja.

Hyvää kauhua on aivan liian vähän tarjolla!

Poissa Kate

• Hänen korkeutensa
  • Reservi
  • *
    • Livejournal
    • Otteita elämästä lasikellon alla
  • Tupa: Puuskupuh
Kauhukirjallisuus
« Vastaus #25 : Syyskuu 18, 2003, 12:10:28 »
Vaikka kauhukirjallisuudesta suuresti pidänkin keskityn lähinnä Edgar Allan Poen novelleihin, joita ei voita mikään. Hänen tuotantonsa helmi on tottakai ihanan karmaiseva Korppi-runo, joka saa ainakin minut pelonsekaisen ahdistuksen valtaan, mutta esimerkiksi novellikokoelma Pelon ja kuoleman kertomuksia ansaitsee kunniapaikan kirjahyllystäni, jos tuon kyseisen kirjan joskus saan omakseni.

Stephen Kingin tuotannosta olen lukenut vain tuon Uinu, uinu lemmikkini, mutta olen myös ihastunut Anne Ricen tuotantoon, jota tapaan ylistää kaikille, jotka haluavat kuunnella. Ylistän sitä heillekkin, jotka eivät halua.

Kirjahyllystäni löytyy vampyyrikirjallisuuden kulmakivi Bram Stokerin Dracula, joka sai minut innostumaan vampyyrikirjallisuudesta. En silloin ensimmäisellä kerralla, joka oli joskus yläasteen alussa, lukenut tuota kirjaa loppuun asti. Ostettuani sen vajaa vuosi sitten luin sen kokonaan läpi ja olin jälleen kunnolla koukussa.
"Jos mielesi tekee joskus arvostella jotakuta, hän sanoi, - niin muista, etteivät kaikki ihmiset maailmassa ole olleet yhtä edullisessa asemassa kuin sinä."

F. Scott Fitzgerard: Kultahattu

Poissa Ruiskaunokki

• Vuotislainen
  • Tupa: Luihuinen
Kauhukirjallisuus
« Vastaus #26 : Helmikuu 29, 2004, 00:48:26 »
Ihan mielellänihän minäkin kauhukirjallisuutta lukisin, mutta kun en vaivaudu lainaamaan niitä kirjastosta.

Stinen Goosebumpseja sekä Nightmare Roomia on tullut luettua. Ihan OK-kirjoja ne on, mutta on tyhmää/häiritsevää, kun päähenkilö on aina juuri 12 tai 13-vuotias ja kirjat lukee yhdeltä istumalta tunnissa. Eikä niissä niin kunnolla sitä kauhua ole.

No, pitäisi varmaankin hommata pari Kingin kirjaa ja lukea.

Lainaus käyttäjältä: "Tieka"
Ainoa kauhukirja, joka ei sitten liikauttanut ollenkaan, oli Darren Shanin Vampyyrin oppipoika. Kauhu ei voi siitä huonontua. Iik! Susimies tulee ja repii meiltä suolet pellolle! Kauhistus! Kylläpä me nyt tässä oikein pelkäämme, vaikka lukija itseasiassa torkahtelee ja seurailee tv:n chattia, joka on sekin jo kymmenen kertaa jännittävämpää. :P (joka on saavutus, mitään tv -chattia huononpaa ohjelmaa ei voi olla) Ottakaa huomioon että luin tämän keskiyön jälkeen, oli ihan pimeää ja hiljaista. Kaiken järjen mukaan minun olisi pitänyt kirkua ja kipittää äidin sylkkyyn kauhistelemaan. Eikä mitä, minä olen nukahtaa sohvalle, jossa kirjaa luen -__-
En pahemmin pidä Darren Shanin kirjoja kauhukirjallisuutena (suosikkejani ne kuitenkin ovat). Ehkä vain jännittävinä. Iho ei kuitenkaan noussut kananlihalle varmaan kertaakaan... Mutta toisaalta kun kävelet yksin illalla vaikka metsäpolulla ja rupeat kuvittelemaan Susimiehen kannoillesi...

Etelämanner

• Ankeuttaja
Kauhukirjallisuus
« Vastaus #27 : Tammikuu 04, 2006, 13:19:35 »
olen lukenut pari R.L Stinen kirjaa, eivätkä ne saaneet aikaan pahmpia vilunväristyksiä. Tylsiä kuin mitkä.

yhtä kunnon kauhukirjaa olen lkenut. Se on Stephen Kingin cujo. jossa tosiaan on jotai joka sai minussa aikaan kauhua ja käsien tärinää. En saanut koko yönä unta luettuani kirjan loppupäätä. Ei kyllä mikään lastenkirja ollut, muttei sitä jännitystä muutenkaan saa.  

Valvoin kirjan lukiessani varmaan kuuteen ja heräsin kahdeksalta. Oli kuityenkin ihana tyunteä vilunväristyksä :)

Kumpi on teistä muutnen pahempaa, kauhuelokuvien katselu, vaiko kauhukirjojen lkeminen? Itselleni tulee paljon auhituttavampi olo kirjoista, elkuvissa tulee joku että älyää ettei se voi olla mahdollista.

voisiko joku suositella minulle kirjoja, joissa on selvä juoni, ja ne pelottavat ? ei R.L Stineä kiitos, eikä mitään lasten kauhukirjoja, ne ovat niin tylsiä.

Sharida

• Ankeuttaja
Kauhukirjallisuus
« Vastaus #28 : Helmikuu 07, 2006, 20:30:49 »
Kauhukirjallisuutta tulee luettua jonkun verran. Aika harvoin oikeastaan enää, joskus olin koukuttunut ks. kirjoihin kunnolla.

Erityisesti tuli luettua Stephen Kingin tuotantoa ja tutustuin siihen aika perin pohjin yhdessä vaiheessa. Pidän kovasti hänen tavastaan kertoa tarinaa ja kirjoittaa, se on mukaansa tempaava tapa. Joskus ehkä pitää taas jatkaa herran tuotannon lukemista, ehkä torstaina kun kirjastoon menen niin lainaan kasan hänen kirjojaan.

Kauhu kuitenkin loppujen lopuksi ei menettele niin hyvin kuin jännitys ja dekkarit. Jos Thomas Harrisin Uhrilampaat, Punainen lohikäärme ja Hannibal lasketaan kauhu kategoriaan (ehkä enemmän jännitystä) niin niitä suosittelen kaikille. Loistavia opuksia.

Dementia

• Ankeuttaja
Kauhukirjallisuus
« Vastaus #29 : Helmikuu 09, 2006, 00:51:04 »
Lainaus käyttäjältä: "Brenda"

Onko kukaan lukenu uinu uinu lemmikkini? onko hyvä?? Mä haluisin lukee mut en oo mistää löytäny sitä kirjaa :(

Minä olen lukenut. Paljon parempi kirjana kuin leffana, olen myös kys. leffan nähnyt.
Hmm... Ei se nyt niin järisyttävän pelottava ollut, mutta hyvä kuitenkin. Tai, olihan se aika pelottava sinäänsä, mutta ehkä johtuu siitä että mun mielikuvituksellani ehdin aina jo kuvitella jatkoksi jotain todella pelottavaa, ja sitten kun jatko ei olekaan ihan niin pelottava, niin saattaa tulla tunne ettei se niin pelottava ollutkaan... :)
Mutta siis kyllä, suosittelen että se kannattaa lukea. Etenkin jos sattuu muuten tykkäämään Kingin tuotannosta.

Poissa Lucianne

• Vuotislainen
Vs: Kauhukirjallisuus
« Vastaus #30 : Maaliskuu 16, 2007, 16:44:01 »
Anne Rice, siinä on kirjailija minun makuuni! Kingiä olen moneen otteeseen yrittänyt lukea, mutten ole oikein päässyt kirjojen juonista kiinni... (Taitaa olla vika kirjan ja tuolin välissä, ei kirjassa.)
No mutta joka tapauksessa Rice on tällä hetkellä lempikirjailijani. Pidän hänen tavastaan kertoa ja siitä, miten vapaasti hän kirjoittaa esim. homoseksuaalisista tunteista ja miespareista. (Esim. Lestat ja Louis.) Hänen kirjansa eivät tee oloani vaivautuneeksi vaikka niissä nyt onkin niitä niin sanottuja "homoeroottisia" sävyjä. Kelpaa minulle, kunhan sitä ei ole liikaa.
Ja R.L. Stine.... Olen samaa mieltä henkilöiden yksitoikkoisuudesta; heillä ei tunnu olevan lainkaan persoonaa vaan kaikki noudattavat samaa vanhaa kaavaa! Ja aina 12-13 vuotias sankari/päähenkilö ärsyttää. Vaihtelua kiitos!
En ehkä lukisi Anne Riceä kauhukirjailijoihin; hänen kirjansa ovat enimmäkseen tradegioita ja jännitystä. Mutta loppujen lopuksi jokainenhan määrittelee kirjailijan kategorian aivan itse, eikö niin?

Poissa manta

• Kajahtanut potteristi
  • Vuotislainen
    • Tassujengi
« Vastaus #31 : Maaliskuu 20, 2008, 20:54:53 »
Olen lukenut vain yhden kauhukirjan, ja sitäkään en kokonaan. Stephen Kingin Uinu, uinu, lemmikkini on äärimmäisen tylsä ja omituinen kiria, jota olen useasti yrittänyt lukea, mutta koskaan en ole saanut sitä loppuun. Mamman mielestä se on niin pelottava, ettei sitä voi lukea. Tosiasia on, että se on liian tylsä luettavaksi.

Kirjasta on tehty myös elokuva. Juonen perusteella odottaisi kirjalta enemmä. Täydellinen perhe (isä, äiti, kaksi lasta ja kissa) muuttaa keskelle ei-mitään, ja saavat tietää, että lähettyvillä on lemmikkieläinten hautausmaa. Omituinen naapuri kuuluu myös kuvaan, ja perheen isän oudot näyt.

Goosebumbs- ja Nightmare Rooms- kirjoja en edes laskisi kauhukirjoiksi: päähenkilö on aina noin 13- vuotias, jolle tapahtuu yliluonnollisia asioita, ja sitten viimeisellä sivulla joku selittää hänelle, että tässä ei ollutkaan mitään yliluonnollista.

-manta
Aivojen tilalla ilmapalloja.

Poissa samettiina

• huoleton huuliharppuilija
  • Aurori
  • *
  • Pienestä kipinästä voi syntyä roihuava liekki
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #32 : Tammikuu 26, 2010, 07:54:41 »
Liiemmin kauhukirjallisuuteen en ole tutustunut, ainakaan tietääkseni, mutta tarkoitus olisi laajentaa reviiriäni niihinkin paremmalla ajalla.

Täällä useasti mainittuja Goosebumbs- ja The Nightmare Room -kirjoja en minäkään niin laskisi kauhukirjoiksi, vaan ennemminkin lapsille ja nuorimmille nuorille tarkoitettuna "kauhukirjallisuuden esiasteeksi". Näitä kirjasarjoja olen lukenut, ja luen edelleen, ovat sellaista kevyttä iltalukemista.

Olen kuullut monen kehuvan Stephen Kingin teoksia. Itse en ole vielä saanut aikaiseksi luettua ainuttakaan hänen teostaan, mutta joululahjaksi sain yhden. Kunhan aikatauluni antaa periksi, käyn siihen heti kiinni.

Yksi kauhukirja, jonka minäkin olen lukenut, tuli välittömästi mieleeni tämän topicin nähtyäni. Mary Shelleyn Frankenstein kuuluu ehdottomiin lempparikirjoihini, en sille vain voi mitään :)
Olen syytön kaikkeen siihen, mistä kehtaatkin minua epäillä.

Poissa Jezebel

• Kelmitär
  • Vuotislainen
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #33 : Heinäkuu 27, 2010, 18:25:09 »
Rakastan kauhukirjallisuutta.
Pidän yleensäkkin ottain kaikkea pahaa ja pelottavaa mielenkiintoisena. (Tosin en palvo saatanaa tai halua olla itse paha tai mitään. :D) Se vain jotenkin tuntuu niin....en osaa oikein kuvailla, mutta niin karmivalta ja minä jotenkin pidän siitä tunteesta.
Olen lukenut paljon erilaisia kauhukirjoja ja yritän haalia niitä vain lisää ja lisää. Kirjahyllyänikin koristaa mukava määrä kauhukirjallisuutta.
Jotkut kirjat ovat olleet niin pelottavia, että kerrankin kun luin keskellä yötä erästä kauhukirjaa (en muista mikä oli), niin eläydyin siihen niin, että rupesin parissa kohtaa kiljumaan keuhkoni pihalle ja tästähän seurasi se, että kaikki muut perheenjäsenet heräs ja tuli kauhuissaan kyselee, että mitä nyt mitä nyt? Sanoin niille vaan että näin vaan painajaista, koska muuten ne olisivat ottaneet sen kirjan minulta pois . :D

Poissa blackunicorn

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #34 : Tammikuu 04, 2011, 10:37:41 »
Paras lukemani kauhukirja on Korppikartanon salat ja samaan sarjaan kuuluva Demoni noita. Niihin on onnistuttu luomaan jännittävä ilmapiiri. Jännitystä ja mystiikkaa kirjaan tuo lisää tuovat kirjassa esiintyvät kysymykset, joihin kätkeytyy ilmeisesti aika pelottava menneiksyys. Harmittaa, kun kirjaan ei ole ilmestynyt jatko-osia enempää. Olisin niin halunnut saada tietää lisää päähenkilön synkästä taustasta.
Nyt pitää mennä viivana kirjastoon ja katsoa  H.P. Lovecraftin kirjoja. Toivottvasti ne ovat yhtä hyviä kuin tässä topicissa on kehuttu. Olen kuumeisesti etsinyt lisää uusia kauhukirjoja. Stephen Kingiä olen yrittänyt lukea, mutten ole jostain syystä päässyt kiinni siihen. En tiedä, miksen.
If you know who is Luna Lovegood, you know what kind of person I am.

Poissa Candily

• Vuotislainen
« Vastaus #35 : Maaliskuu 09, 2011, 20:51:37 »
Pidän kaikista kirjallisuuden lajeista eniten kauhukirjallisuudesta, mutta en ole vielä lukenut kirjaa, joka olisi vienyt minulta yöunet, enkä usko niin ikinä tapahtuvankaan.
Ala-asteella luin R.L Stinen löysiä Goosebumps ja Nightmare Room -kirjoja. Ne eivät olleet mielestäni yhtään pelottavia silloinkaan, eikä varsinkaan nyt.

Viime vuoden luin Stephen Kingin kirjoja. Hänestä tuli lempikirjailijani heti luettuani Pimeän puolen, jonka luojan kiitos lainasin eräänä kauniina päivänä kirjastosta. Rakastan hänen kirjoitustyyliään, hyvin kuvailtuja henkilöhahmoja ja viittauksia joihinkin henkilöihin ja tapahtumiin hänen aiemmista kirjoistaan jossain toisessa hänen kirjassaan *ymmärrättekö mitä tarkoitan? osaisin sanoa tämän paremmin englanniksi XD* Tänä vuonna aion lukea loputkin hänen loistavasta tuotannostaan, josta nyt olen lukenut yli puolet. Yhtä lempikirjaani en voi sanoa sitten millään. Kaikki lukemani ovat olleet hyviä, jotkut enemmän ja jotkut vähemmän. :---D Mitä tähän nyt voisi vielä sanoa... I'd rather be in Castle Rock!

Muihin kauhukirjailijoihin en ole vielä pahemmin tutustunut, mutta tähän loppuun taidan vielä mainita Bret Easton Ellisin Amerikan Psykon, joka kaikessa järkyttävyydessään oli loistava. Suosittelen. :---)
Paradise comes at a price
That I am not prepared to pay
What were we built for?
Will someone tell me please

Poissa Kuolonsyöjätär

• Pieni Kuolonsyöjä
  • Vuotislainen
  • Ylpeä Kuolonsyöjä
  • Tupa: VOLDEMORT!!!
« Vastaus #36 : Joulukuu 08, 2011, 14:04:12 »
Oon lukenu paljon kauhukirjoja, R.L Stinellä on hyviä kirjoja. Olen lukenut ne kaikki, kirjastosta lainattuja ja sekä mulla on myös joku R.L Stinen kirja. Vampyyrikirjoja ei voi varmaan luokitella kauhuksi, oon lukenu Darren Shanit ja Vampyyrinpäiväkirja 4. R.L Stinellä on omasta mielestäni tosi hyviä kirjoja. Mielestäni ne R.L Stinen kirjat ei oo kauhean pelottavia. En oo lukenu ikinä Stephen Kingiä! o.o Enkä ees varmaan uskaltais, kerran katoin vähän matkaa Hohtoo.. En kyl enää kato vähän matkaa, oon todellinen kauhun ystävä! :)))) Ja luen kauhua mielelläni, en tosin oo löytänyt mitään uusia kauhukirjoja. Onkos kenelläkään tietoa mitä uusia kauhukirjoja on tullu? (:
We stare at broken clocks, the hands don't turn anymore
The days turn into nights, empty hearts and empty places

- Bring me to horizon suicide season

Poissa Watson

• Vuotislainen
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #37 : Tammikuu 05, 2012, 19:31:04 »
Luen paljon The nightmare roomia ja goosebumsia. Neon mielettömän hyviä!
Tykkään niistä ihan sairaasti, mutta ei ne pottereille siltivertoja vedä :)
Mulla on:

Goosebumpseja 28
The nightmare roomeja 7
Yhteensä siis 35 :)

//Zenz poisti turhat koodit :)
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 05, 2012, 19:59:25 kirjoittanut Zenzibar »

Poissa Nibs

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
    • Hogwarts Refounded: Harry Potter-roolipeli
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #38 : Tammikuu 31, 2012, 20:20:38 »
Olen lukenut vain yhden kauhukirjan, ja sitäkään en kokonaan. Stephen Kingin Uinu, uinu, lemmikkini on äärimmäisen tylsä ja omituinen kiria, jota olen useasti yrittänyt lukea, mutta koskaan en ole saanut sitä loppuun. Mamman mielestä se on niin pelottava, ettei sitä voi lukea. Tosiasia on, että se on liian tylsä luettavaksi.

Kirjasta on tehty myös elokuva. Juonen perusteella odottaisi kirjalta enemmä. Täydellinen perhe (isä, äiti, kaksi lasta ja kissa) muuttaa keskelle ei-mitään, ja saavat tietää, että lähettyvillä on lemmikkieläinten hautausmaa. Omituinen naapuri kuuluu myös kuvaan, ja perheen isän oudot näyt.

-manta

Olisi mielenkiintoista kuulla mikä tarkalleen ottaen teki kyseisestä tarinasta / toteutuksesta sinun mielestäsi tylsän + kuinka itse olisit sen kirjoittanut jotta se ei olisi tylsä?

Minun mielestäni Uinu, uinu lemmikkini on mitä parhaimpia kauhutarinoita mitä voi keksiä: tarinan pointti ollen miten pitkälle ihminen saattaa mennä syvimmässä surussaan, kuinka paljon kauhua ihmismieli voi sietää ennen kuin järkkyy sairaaksi, ja miksi "joskus, kuollut on parempi".
Ja myös toteutukseltaan: 2-vuotiaan lapsen väkivaltainen kuolema (vanhempiensa silmien edessä) ja yliluonnollinen kannibalismia kylvävä olento, tämän vauvan ja kyseisen olennon yhdistäen. Ei siinä mun mielestä paljon varaa tylsyydelle jää.

Tietysti, kirjassa syvennytään paljon päähahmon pään sisälle mikä saattaa joidenkin kauhumaussa olla tylsää, koska se joissain kohdissa rikkoo kauhutunnelmaa sen verran että yrittää herättää muitakin tunteita kuten myötätuntoa ja psykolgisia pohdintoja. Minusta se kuitenkin toimii vain kauhupuolen siivittäjänä, imaisten syvemmälle tarinaan ja hahmojen mukana kulkemiseen.

Mutta ei siitä kyllä käytännön toimintaakaan puutu sen jälkeen kun Church ja Gage palaa haudastaan tai kun Pascown haamu johdattaa Louisin sinne creepy-ass hautausmaalle jossa oksat on ihmisen luita ja haamu puhuu hämäriä jostakin vanhasta ja aina levottomasta voimasta.

Mutta minun mielestäni koko tarinan aiheet itsessään - (pienen lapsen väkivaltainen kuolema + haudasta nousu + kannibalismi) - on tarpeeksi voimallinen käsite. King itsekin kuulema pisti kirjan sivuun eikä olisi halunnut julkaista, tuntiessaan menneensä liian pitkälle aiheen kanssa.

Siksipä ihan vilpittömästi kiinnostaisi mikä ihme voi tehdä ko. tarinasta tylsän, saatika noin tylsän, kenenkään mielestä?

On tämän tarinan syytä etten pidä lemmikkieläinten hautausmaista lainkaan. En varsinkaan metsiin rakennetuista. En pysty menemään sellaisille ilman pelkästään epämukavia tuntemuksia. Ja on sen elokuvaversion syytä, että en voisi ikinä ottaa itselleni Brittilläinen lyhytkarva -rotuista kissaa enkä tuntisi oloani täysin rennoksi sellaisen seurassa. Harmi, koska se on kaunis rotu.
X HOGWARTS REFOUNDED: HARRY POTTER-ROOLIPELI
Mitä pitivät sisällään vuodet 1980-1992 Potter-universumissa?
X PIENI TALO PREERIALLA RPG - Minnesota 1875-1885
X PÖLLÖPOSTI - Harry Potter-blogi

Poissa Ana

• Vuotislainen
« Vastaus #39 : Tammikuu 02, 2015, 21:11:07 »
Kirjoitan nyt lyhyesti ja ytimekkäästi. Stephen Kingin Piina on suosikkini. Ostin divarista Uinu, uinu, lemmikkini kirjan mutta en tiedä uskallanko lukea sitä vielä koska kaikki asiat tunkeutuu helposti uniin ja tekee niistä painajaisia. Luin sen siis pari kertaa jo ajat sitten ja on se pelottava. Suosittelen Peter Straubin kirjoja! Laadukkaita ja hyviä esim. Jos näkisit minut. 
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 03, 2015, 11:32:01 kirjoittanut Ana »
Don't blink. Blink and you're dead.

Poissa Kahvikissa

• Vuotislainen
« Vastaus #40 : Maaliskuu 08, 2015, 23:25:14 »
Oi joi joi!

Minä rakastan kauhukirjallisuutta!
Kunnollisen ensikosketuksen sain siihen Stephen Kingin Hohdon kautta (en jaksa laskea tässäkin topicissa mainittuja R.L. Stinen hömppiä kunnon kauhuksi, anteeksi siitä) herkkämielisenä seitsemäsluokkalaisena. Kahdeksannella luokalla äidinkielen tunneilla kävimme läpi eri kirjallisuudenlajeja, ja luin Edgar Allan Poen Bereniken (lyhennetty versio se kuitenkin taisi olla) ja jotain tapahtui. Se oli menoa, ja kiinnostuin toden teolla kauhusta. Jossain vaiheessa luin Majatalo ja muita kauhutarinoita -novellikokoelman. Siellä oli H.P. Lovecraftin novelli Viileää ilmaa... Silloin jotain tapahtui toisen kerran. Luin melkein kaikki Lovecraftin kirjoittamat tarinat mitä pikkukunnan kirjastosta sai. Minusta tuli fani! Ja totta kai Stephen Kingin muutkin teokset saivat huomioni. Suosikkejani on ainakin Painajainen, Piina ja Carrie.

Kauhuklassikoiden lisäksi (Frankenstein, Tohtori Jekyll ja herra Hyde, Dracula) olen tutustunut myös suomalaiseen kauhuun. Boris Hurtta on yksi mainio esimerkki. Etenkin jos Lovecraftin teemat kiinnostavat niin kannattaa tutustua. Sitten Lotta-Liisa Joelssonin Vivika on todella häiritsevä ja ainakin itselläni jäi mieleen vielä pitkäksi aikaa.

Nyt minulla on jokin villitys Arthur Macheniin. Hän on ollut mm. Lovecraftin ja Stephen Kingin ja vaikka kenen muunkin innoittajana.

Poissa Ana

• Vuotislainen
« Vastaus #41 : Heinäkuu 10, 2015, 20:29:28 »
Parhaita kauhukirjailijoita esim. Clive Barker, Stephen King, Peter Straub. Suomalaisista kirjoittajista Eija Janssonin Kielletyt huoneet on tullut luettua... Ja hyvä oli myös Stefan Nymanin Anna online.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 02, 2015, 16:25:46 kirjoittanut Ana »
Don't blink. Blink and you're dead.