Kirjoittaja Aihe: Hampaat ja suu  (Luettu 14027 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Ceinwen

• Ankeuttaja
Hampaat ja suu
« : Elokuu 25, 2005, 14:45:11 »
Hampaat. Barbin purukalusto vai tekarit?

Kuinka usein harjaatte hampaita jos harjaatte, mitä mieltä olette hammasraudoista, onko/oliko niistä mitään hyötyä, hengityksen haju, podetteko koskaan huonoa omatuntoa purukalustonne vuoksi..

Entäpä kieliharjat joilla pestään pois kielen päällä kasvavaa (ilmeisesti) sienikasvustoa?

Ei kuulosta kovin järisyttävältä mutta sitä se on.

Kaikki ovat varmaan samaa mieltä että puhtaat hampaat ovat jees, mutta siltihän me lipsumme, eikö?
Minä ainakin. Joskus laiskuuksissa jätän illalla hampaiden pesun väliin, aamulla on ihan pakko tai suussa on ällö maku koko päivän. Lisäksi minua hävettäisi ja pelkäisin koko ajan jonkun huomauttavan haisevasta hengityksestä (tai sitä että ihmiset haistelisivat mutteivat viitsisi sanoa..) Sitä paitsi, ajatelkaa kuinka kammottavaa olisi suudella jotakuta jolla olisi saastainen suu. Olen miettinyt joskus Simo Frangenin vaimon sietokykyä, ainakin TV:ssä kyseisellä herralla on aika keltainen hammasrivistö, mistä lie sitten johtuu. En tiedä. Taitaa olla offtopicia.
Kielharjaa en ole kokeillut, mitä nyt hammasharjalla raaputellut joskus, ihan hyvänä tuo ilmankin pysynyt.
Hammaslääkärille meno hermostuttaa aina vaikka tiedän hoitaneeni suutani. Hammasrautoja taas en ole koskaan saanut, onneksi.
Yksi hammas katkesi kun koira hyppäsi päälleni, ja yritän pitää sen ainoana "hammasvammanani".

Lyhyt alustus (huomasin juuri että minulla on 10 minuuttia aikaa ehtiä yhteen paikkaan), mutta vuoro on teidän.

Kaappikellon kummitus

• Ankeuttaja
Hampaat ja suu
« Vastaus #1 : Elokuu 25, 2005, 14:57:05 »
Minulla oli sellainen kieliharja, nyt pesen kieleni ihan tavallisella hammasharjalla. Kielen p´äällä on (kuulemani mukaan) n. 75% suun bakteereista, joten minä ainakin haluan sen lihaksen puhtaana pitää.

Sitten, hammasraudat. En usko sattumaan. Sain nimittäin eilen joulusta 2003 olleen ylärautani pois (alhaalle he jättivät), ja kauniit hampaat (tai no, ne on aika erinäköiset, mutta tasaiset ja suorat kumminkin) kaupan päällisiksi ^^ Eli suosittelen ottamaan mielummin hammasraudat hetkeksi, saatte nätit hampaat, ja päänsärytkin vähenevät (tämä on tutkittu juttu..)

Hampaitani muuten huollan nykyään aika hyvin, aion aloittaa vahvemman (isomman?) kurin. Pesen ahmpaat kahdesti tai kolmesti päivässä, ja syön purkkaa, koska minulla on nuita alkavia reikiä aika paljon, juuri niiden rautojen takia, ne kun tuota hampaiden harjausta hieman rajoittivat :S

Araminta Meliflua

• Ankeuttaja
Hampaat ja suu
« Vastaus #2 : Elokuu 25, 2005, 15:22:00 »
Tiedättekös, mikä on sekä epäreilua että ärsyttävää? Se, että vaikka veli oli pari vuotta kokonaan pesemättä hampaitaan (kyllä, se ei pessyt hampaitansa pariin vuoteen), se ei saa reikiä ja hampaat pysyvät aika puhtaanvalkoisina, kun taas minä olen aina pessyt hampaani, ja silti on jo nyt selvästi havaittavissa semmoinen typerä vaaleantummahko raita (olen perinyt isäni typerät epätasaiset hampaat, jotka oikein kerjäävät tummumista). Ei ole onnen lahjat menneet tasan ei :D

Pesen hampaani joka ilta eli kerran päivässä, aamulla ennen aamiaista pesemisessä en näe mitään hyötyä. Kerran (tai maks. kaksi) on ollut reiän alku, ja ala-asteella uimahallissa uidessani onnistuin lohkaisemaan etuhampaastani palan kolauttamalla sen altaan pohjaan (uin ilmeisesti suu auki). Paikka kesti monta vuotta, mutta joku puoli vuotta sitten irtosi. Laitettiin uusi, irtosi, ja nyt tässä on lähes huomaamaton epätasaisuus/kolo. Nyt se ei onneksi ole enää rosoinen. Ennen älyttömän terävät kulmahampaanikin tylsyivät huomattuani, kuinka terävät ne on (piti kokeilla sitä terävyyttä vähän väliä). Damn. :D

Ala-asteella hampaani olivat vinot ja minulla oli purentavika, joten sain ah-niin-ihanat niskatuet, joiden takia jompikumpi puoli suustani oli aamuisin hiton kipeä (päivällä niitä ei tarvinnut pitää). Minun täytyi aina sijoittaa pää 45 asteen kulmaan tyynyyn nähden - jos kasvot oli suunnattu kattoon, koko leukaosasto oli kipeä, jos nukuin tyynyä vasten, kankaan päällä oleva puoli tuli kipeäksi. Lisäksi poskiin sisäpuolelle tuli arvet, kun piti asettaa metallipidikejutut takahampaissa olleisiin juttuihin, mikä tuotti alussa paljon vaikeuksia. Hankalaa, mutta kannatti, sillä nykyisin hampaani ovat suorat ja purentavika poissa. Eli kyllä ne raudat ovat hyvä juttu, vaikka ikäviä ovatkin.

On kyllä tosiaan inhottavaa, kun henki haisee. Täytyy aina ennen koulun lähtöä hönkiä vähän :D Ja banaania ei kannata syödä viimeiseksi, koska se haisee pahalle suussa ("banaanihengitys"). Joku sanoi joskus, että henki voi haista jos ei ole juonut tarpeeksi, ja kyllä se kai jotenkin toimii.

Kieliharjat, kaikkea sitä. Tuntuu aikas turhalta idealta - onhan sitä ennenkin selvitty kieltä harjaamatta, eivätkä kielet tietääkseni tummu, tipu pois suusta, mätäne tai muuta ihanaa jos niitä ei harjaa. Kielikorutkin varmasti paljon vahingollisempia kuin se, ettei pese kieltänsä. Ei minua se bakteerimääräkään vaivaa yhtään, pureskelen kynsiänikin, vaikka niissä on kuulemma suunnilleen sama bakteerimäärä kuin vessanpöntön sisäkannessa. Herkullista. :P

Oli muuten aika hassu kokemus pestä hampaita isovanhempien tekohampaiden möllöttäessä laseissa vieressä. :D

Poissa Sawyer

• Scandal
  • Vuotislainen
    • Livejournal
Hampaat ja suu
« Vastaus #3 : Elokuu 25, 2005, 16:05:44 »
No, aloitetaan 'alusta'. Minulle laitettiin 7-vuotiaana hammasraudat, alahampaiden taakse. Parin vuoden kuluttua sellaiset tulivat ylähampaiden taakse ja jouduin pitämään niitä ainakin vuoden molempia yhtä aikaa. Ei muuten yhtään kivaa, onneksi raudat eivät olleet kuitenkaan hampaiden edessä. Muistaakseni 11-vuotiaana pääsin eroon viimein raudoista ja voin sanoa olleeni siitä onnellinen! Tuntui kyllä aluksi vähän hassulta.
Kerran hammasraudat kiristettiin niin tiukalle, etten pystynyt syömään juuri mitään ja suuhun sattui aivan järkyttävästi tauotta parin päivän ajan.

Harjaan hampaani yleensä kahdesti päivässä.
Minulla ei ole koskaan ollut reikiä hampaissa, mutta hampaani ei ole koskaan olleet mitenkään täydelliset. Minulla on suhteellisen isot etuhampaat (eivät kuitenkaan häiritsevän), ja alahampaat ovat vinkkelissä. Lisäksi hampaani ovat mielestäni keltaiset. Voisivat pahemmatkin olla, mutta olen huomannut, ettei valkaisevista hammastahnoista ole merkittävää hyötyä. Haluaisin valkaista hymyni hammaslääkärillä, mutta se on kallista puuhaa eikä siihen pakottavaa tarvetta ole. Ja tuskin muutaman asteen vaaleammat hampaat tekisi suurta muutosta. Korkeintaan hymyilisin valokuvissa enemmän.

Minulle ei ole koskaan huomautettu haisevasta hengityksestä, joten ei se varmaan haise. Ja olen sanonut ystävilleni, että minulle kyllä saa huomauttaa sellaisesta niin teen asialle jotain :) Tuollaista kieltä puhdistavaa hammasharjaa en ole koittanut.
Ja Araminta Meliflua: se on tosiaan epäreilua, miten joillain on luonnostaan niin hyvät hampaat. Toiset joutuvat kärsimään hammasraudoista, rei'istä ja keltaisista hampaista koko ikänsä, toisillaan on luonnostaan valkoinen hymy. Mutta kummallista miten hampaat voi pysyä 'puhtaana' noin kauan ilman pesua. Sitä paitsi minulle tulee inhottava olo, jos olen päivänkin pesemättä hampaita ^^`
"Well, we'll soon find out, won't we?" said Snape smoothly. "Wand out, Potter."

symptom

• Ankeuttaja
Hampaat ja suu
« Vastaus #4 : Elokuu 25, 2005, 17:19:23 »
Jeah, mun lempi keskustelu :D Täältä tulee pahin purukalusto.

Siis ihan perinnöllisesti mulla on huonot hampaat, alapurenta ja jokin en muista mikä joka aiheuttaa sen että rautahampait puuttuu. Alapurentaa siis hoidettiin yläasteen aikana pari vuotta raudoilla, sitä ennen yöllä semmoisella yölaitteella. Hampaani ovat todellakin rumat vaikka laitteet on jo kaiken tehny mihin pystyy, kulmahampaat törröttää ja hampaat on liian harvassa. Raudat oli kamalat. Siis ylhäällä semmoset näkyvät, alahampaissa mulla on edelleen sisäpuolella ne, pitää varmaan hampaat paikallaa kun ne vois irrota iha pienestä tönäyksestä. Raudat otti aina kauheen kipeetä kun lankoja kiristettiin ja sitten oltiin pari päivää jukurttikuurilla ku ei purra voinu. Muutenki niistä oli haittaa syödes koska ei tosiaa voinu syödä vaikka omenaa tai muuta semmosta pilkkomatta. Niihin myös tarttui ruokaa.

Noh nyt olen 16 joten tottkai kaikki maitohampaat  ovat lähteneet vaikka niitä yritettiin ties miten pitää suussa niin pitkään kuin pystyy.
Nyt siis suussa on selviä aukkoja joihin laitetaan hammasimplantit. Menen siis leikkaukseen jossa leukaluuhun ruuvataan ruuvit ja sitten odottelen ruuvisuuna puolisen vuotta kunnes ikenet ovat parantuneet ja itse titaanihampaat asetetaan. Noh pelottaahan tämä, mutta kai se pitää hyväksyä. Olen vielä alaikäinen niin saan hoidon ilmaiseksi. Kallista se olisikin kun yksi hammas on n. 1000e

Noniin pistäkäähän paremmaksi :D Kadehdin oikeesti teitä jotka valitatte keltaisista hampaista, mulla ei edes ole niitä melkeen ollenkaan o.O

Anki M

• Ankeuttaja
Hampaat ja suu
« Vastaus #5 : Elokuu 25, 2005, 17:43:54 »
Lainaus käyttäjältä: "symptom"
Nyt siis suussa on selviä aukkoja joihin laitetaan hammasimplantit.

Kuulostaa hurjalta. Miten niiden ruuvien kanssa voi syödä?

Minulla on ehkä implantin laitto myös edessä. Minulla on kolme kertaa leikattu hammas, joka revitään pois, jos se rupeaa vielä vihoittelemaan. Nuo implantit ovat todellakin järkyttävän kalliita.

Lisäksi minulla on tällä hetkellä iso pala pois yhdestä hampaasta ja sillekin pitäisi tehdä jotain.

Araminta Meliflua, minulla on aivan sama juttu. Itselläni on keltaiset ja huonolaatuiset hampaat, mutta veljelläni on valkoiset ja hyvät hampaat. Hänkään ei pienenä hampaitaan pahemmin harjannut.

Poissa Amity

• Vuotislainen
Hampaat ja suu
« Vastaus #6 : Elokuu 25, 2005, 18:05:41 »
Hampaat minulla ovat tyydyttävät. Verrattuna äitini ja isäni hampaisiin saan olla tyytyväinen kun sain jopa tällaiset hampaat. Isälläni oli niin huonot hampaat, että hän sai jo vähän päälle kaksikymmentä vuotiaana tekarit. Silloin ei ollut näitä nykyajan keinoja. Äidilläni on myös melko huonot hampaat, ei tosin yhtä huonot kuin isälläni.

Omat hampaani ovat... no keltaiset ne ainakin ovat. Kulmahampaat ovat vinot ja etuhampaat liian isot. Lisäksi hampaani ovat todella rosoiset ja minulla on korkeat kruunut, (<-vai miten se sanotaan?) joihin tuppaa tulemaan reikiä vähän liiankin helposti. Olen 14-vuotias ja maitohampaita ei ole lähtenut paljoakaan, tuosta edestä muutamia vain. Maitohampaiden lähtemisen myöhästyminenkin on osittain perinnöllistä.

Koska hampaani ovat aika vinot, olen aina halunnut hammasraudat. Olisi ihanaa jos olisi suorat hampaat. Valitettavsti hammaslääkärini ei ole nähnyt mitään syytä tällaiseen toimenpiteeseen.

-Amm

Poissa franzi

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Tupa: Tuvaton
Hampaat ja suu
« Vastaus #7 : Elokuu 25, 2005, 18:30:53 »
Hem. Minä olen todella laiska harjaamaan hampaat, hyvällä tuurilla kerran viikossa... joskus on kausia jolloin harjaan hampaat joka ilta noin viiden päivän ajan, mutta niitäkin on harvoin. Siltikään minulla ei ole ollut kuin käsittääkseni muutama reikä, joista toinen on paikattu jotain kolme kertaa (paikka irtosi aina puolen vuoden välein). Hengitykseni haisee varmasti aika oudolle, mutta en hengitä toisten naamaan, koska pääni on yleensä muiden päiden alapuolella. Sitä paitsi ei se nyt niin kamalalle voi haista, kun ei ole paha maku suussakaan. Johtuu kenties siitä, että huuhdon vedellä aina iltaisin ja aamuisin suutani, jottei olisi niin kamalan likaisen oloinen. Tänä iltana on melkein pakko pestä hampaat, suussa maistuu sipulille ja sipulihengitys on jotain niin hirveää...

Pahin "hammasvammani" on ollut, kun pikkuveljeni loksautti päänsä leukaani, ja hammas lohkesi hiukan. Lohkeamasta on nyt paikka lähtenyt kerran, miksi niiden täytyy olla niin huonoja, että ne irtoilevat koko ajan? Argh.

Minulla ei ole koskaan ollut hammasrautoja. Kun olin tokalla luokalla, niitä harkittiin, mutta jätettiin sitten sikseen. Olen hyvin onnellinen siitä, että hampaani ovat näinkin kestävät, sillä jos nämä olisivat vähänkin huonommat, joutuisin hankaamaan hampaita joka ikinen aamu ja ilta, ja sehän olisi minun kaltaiselleni laiskurille melkein mahdottomuus. Mutta muuten tulisi reikiä aivan kamalana... hampaani ovat nyt aika keltaiset, mutta kun ne harjaa, niistä tulee puhtaammat ja vaaleammat.

Minä käyn hammaslääkärissä aika harvoin, mutta täytyisi nyt siellä kulkea, kun se vielä on ilmaista minulle (käsittääkseni). Se toinen reikä pitäisi saada paikattua. En käsitä, miksei sitä paikattu silloin, kun viimeksi kävin. Tai sitten ymmärsin taas jotain väärin.

Joinakin iltoina nukkumaan mennessä ajattelen, että hitsi, olisi pitänyt pestä ne hampaat tänään. Silloin nappaan käsipaperin tai nenäliinan ja hinkkaan sillä hampaideni pinnalta sen ruman möhnän pois.

Kieliharjasta en ole kuullutkaan, enkä aio sellaista hankkia ainakaan ennen kuin lääkäri suosittelee, sillä käyttäisin sitä varmaan yhtä paljon kuin hammasharjaa, jopa vähemmän varmaan. Aika turhalta kuulostava keksintö, mielestäni. Voihan hammasharjallakin puhdistaa kielen, ainakin jotenkin.

symptom

• Ankeuttaja
Hampaat ja suu
« Vastaus #8 : Elokuu 25, 2005, 19:39:18 »
Lainaus käyttäjältä: "Anki M"
Nyt siis suussa on selviä aukkoja joihin laitetaan hammasimplantit.

Kuulostaa hurjalta. Miten niiden ruuvien kanssa voi syödä?

En kyllä yhtään tiedä, koska en ole vielä ollut sillä hammaslääkärikäynnillä jossa niistä tarkemmin jutellaan. Harmittaa vaan että yksi ruuvi tulee niin näkyville että näkyy ihan kokoajan kun puhun..

Mutta lähinnä tässä pelottaa se että ei nukuteta kun ne ruuvit laitetaan. Ja leikkaus kestänee pari kolme tuntia. En mä pysty olemaan hiljaa paikallani kun leukaluuhun porataan jtn? :o Siis tottakai on puudutukset ja jtn rauhoitusjuttua mut järki mulla kolmes tunnis menee o.O

Poissa Goldenfake

• Contessa
  • Hirnyrkki
  • Roma ♥ Italia ♥
    • Questo inverno finirà
Hampaat ja suu
« Vastaus #9 : Elokuu 25, 2005, 19:44:46 »
Minä pesen hampaat usein. Lienee jäänyt siitä, kun oli raudat, eikä viitsinyt hymyillä kenellekään, kun jotain ruokaa oli (jälleen kerran) hampaiden välissä. Pesen hampaat kolmesti päivässä, hyvässä lykyssä neljästi. Aamulla, koulusta tullessani ja illalla. Minulla on pakonomainen tarve yrittää haistaa hengitystäni, sillä puheestani on muutenkin "kivaa" ottaa selvää (sössötän ja puhun hiljaa ja liian nopeaa), että siihen päälle vielä haiseva henki - olisipas siinä kavereilla kestämistä! No mutta. Hammasraudat minulla on ollut. Ylhäällä yhden vuoden ja jotain kymmenen kuukautta. Alhaalla puoli vuotta. Hammaslääkäri ja jotkin erityisalan tuntijat sanoivat minulle, että tapaukseni on edennyt odotettua nopeammin (=paremmin), ja että leukani on "työntynyt" eteenpäin. Niin, siis minullahan oli raudat syväpurennan takia. Hammasrautojen aikana kiristäminen oli ÄRSYTTÄVÄÄ!

No, arvatkaapas se tunne, kun sain raudat pois! Olin on onnellinen, hampaani olivat arat mutta hymy oli huomattavasti parempi kuin ennen. Hammasrivi on suora - jee. Nykyään minulla on sellainen yökapistus, jonka tuikkaan yöksi suuhun. Sekin otetaan kuukauden päästä pois. Minulle hampaiden hoitaminen on tärkeä asia. Laiskuutta? No, onhan sitäkin joskus. Todella harvoin se hampaiden harjaus alle kahteen kertaan jää.

No, onko minulla sitten reikiä? Muutama. Nyt hammasrautakaaren alla on lähes puoli vuotta muhinut reikä, ja se pitää porata. Muutenkin olen ihan liian neuroottinen, että tuleeko purukalusto siistiksi.
Fabrizio: Si, ti desidero, ti voglio con tutto me stesso, dalla prima volta che ti ho visto ti desidero, da settimane ti voglio fino ad impazzirne, e ti amo, io, ti amo, io ti amo e ti desidero e ti amo, potrei urlarlo se vuoi te lo giuro! Si, ti giuro... Nessuno, nessuno potrebbe dirmi che devo vergognarmi: Io amo Elisa!

enggineeri

• Ankeuttaja
Hampaat ja suu
« Vastaus #10 : Elokuu 25, 2005, 20:04:30 »
Pesen hampaat aina iltasin. Aina. En ikinä unohda. En voisi millään. Lisäksi pesen heti kun herään ja aamupalan jälkeen, ennenkö lähden kouluun (v-loppuna en siis tätä tee ellen lähde jonnekkin). Hampaat ovat erittäin tärkeät minulle. Olin ihan surun murtama kun elämäni ensimmäisen kerran todettiin KOLME reijänalkua. Siltä seisomalta muutin tottumuksiani ja rupesin syömään niin, että päivässä tulisi vain kuusi 30 min mittaista happohyökkäystä. Silloin ei tule reikiä. Onhan tämä kaikkien mielestä vähän rasittavaa, mutta eipähän tule reikiä eikä reijänalut pääse puhkeamaan.

Mahdollisesta hengenhajusta huolehtii jenkin vihreä purkka, jota jyystän joka välissä :D

Poissa inzu unicorn

• Vuotislainen
Hampaat ja suu
« Vastaus #11 : Elokuu 25, 2005, 20:07:21 »
Hampaat. Tunnen sen osan parhaiten kehostani. En ole koskaan pitänyt hampaistani, ne ovat vieläkin epätasaiset ja purenta on syvä, vaikka oikomishoito on kestänyt jo yli kolme vuotta.

Käyn yksityisellä hammaslääkärillä. Asuin Kuopiossa ala-asteaikani ja sen voin sanoa, että Kuopiossa hampaiden hoito - etenkin oikomishoito - on huonoa. Minulle olisi pitänyt laittaa kiinteät kojeet (lue: raudat) jo ala-asteella, mutta kolmosesta eteenpäin ne vain hokivat, että "odotetaan, että tuo ja tuo hammas lähtee ja katsotaan sitten..." Ja sitä jatkui kutosen loppuun asti, jolloin muutimme Liperiin Joensuun lähelle. Mentiin sitten hammaslääkäriin siellä ja nehän kauhistui, että nyt tulee kiire. Siirryin yksityiselle, joka alkoi heti toimia. Sain niskavedon, vaikka maitohampaita oli vielä jäljellä (hampaani lähtivät erittäin hitaasti). Ristipurenta korjattiin kumivedolla ja seiskan syksyllä sain raudat ylähampaisiin. Siinä ne ovat jököttäneet lukion ekalle asti, nyt minulla on lisäksi alahampaatkin raudoitettu.

Olen saanut perintönä luustovian, eli minulta puuttuu synnynnäisesti kaksi hammasta. Yksi ylhäältä ja yksi alhaalta. Tai siis maitohampaat on, mutta rautahampaita niiden alta ei tule. Ylös on tehty aukko, siis siirtämällä hampaita. Noin seitsemän milliä. Inhoan sitä. Kun saan nämä vekottimet pois (eli joskus viisikymppisenä :P) siihen laitetaan implanttihammas. Tekohammas toisinsanoin. Ensin se kiinnitetään kuitusillalla kiinni viereisiin hampaisiin ja myöhemmin, kun luuston kasvu on täysin pysähtynyt ja vahvistunut, se porataan kiinni luuhun. Alhaalla on vieläkin yksi maitohammas ja "jos se menetetään", kuten hammaslääkärini asian ilmaisi (kamalaa, ihan kuin meillä olisi yhteiset hampaat) toinen implantti on laitettava.

Hampaiden hoito vie noin kaksikymmentä minuuttia päivässä. Harjaan ne aamuisin hyvin, päivällä syön purkkaa ja iltaisin minulla on aina sama kaava. Ensin harjaan hampaat joka kulmasta – tämä vaihe kestää noin seitsemän minuuttia – ja sen jälkeen tökin hammasväliharjalla rautojen alle. Se on erittäin ärsyttävää ja koska olen kaikkea muuta kuin pikkutarkka, inhoan kaikkea leikkaaliimaa-nipertelyä, hammasväliharjalla työskentely on uuvuttavaa. Tämän operaation jälkeen harjaan hampaat vielä toistamiseen.

Minulla on viha-rakkaussuhde hampaisiini ja ennen kaikkea rautoihini. Ne ovat repineet huulien ja poskien sisäpinnat arpia täyteen. Suuni tulehtui, kun raudat laitettiin alas. Se oli kamalaa, syöminen oli lähes mahdotonta, koko suu ihan turvonnut, sylki valui pitkin suupieliä ja huimasi. En pystynyt harjoittelemaan saksofonin soittoa viikkoon. Kuitenkin se meni ohi. En osaa kuvitella itseäni ilman rautoja. Ja ne suoristavat hampaitani ja korjaavat purentaa, joten ehkä joskus hampaani ovat täydellisen suorat. Elän siinä toivossa.

Poissa elton

• kevään henkäys
  • Vuotislainen
  • uudelleen herännyt
Hampaat ja suu
« Vastaus #12 : Elokuu 25, 2005, 20:44:43 »
Hym. Hampaani ovat kivat. :)

Minulla oli yöraudat kahdeksan vuotta. Juu. Sellainen kumimöhkäle suussa tässä loppuvaiheessa, sitä kutsuttiin vekottimeksi. Juu. Kyllä mulla oli josksu kun siinä oli joitain rautajuttuja niin etuhampaat kipeänä pariinkin otteeseen joo.

Sitten minulla on vasemmassa etuhampaassani kuori. Juu. Ala-asteella kaaduin talvella liukumäessä. Se kuori kesti ekalta luokalta yhdeksänteen luokkaan eli hyvin. ^^

Sanottaisko, että en ole joutunut maksamaan hampaiden hoidostani pennin hyrrää, koska minulla oli erityisen paha purentavika niin Espoon kunta kustansi kaiken. :p Juu, mutta kyllä ne kahdeksan vuotta yörautoja olisin vaihtanut mieluusti kahteen vuoteen pysyviin rautoihin, mieluusti. ;)

Niin ja hampaiden pesusta. Pesen ainakin aamulla ennen kuin lähden jonnekin ja jos en kerkeä niin ajattelen kuinka kamalalle henkeni haisee ja syön kaiken maailman kurkkupastilleja ja.. Siis pesen minä illallakin jos jaksan/en ole liian väsynyt koska jos olen liian väsynyt niin kaadun vain suoraan sänkyyn. Kulutan myös paljon purkkaa ja viime aikoina olen syönyt kurkkupastilleja oikein mukavasti. Hengitys pysyy ainakin raikkaana(laktasiivisista vaikutuksista ei puhuta mitään..)!

Niin ja harjaan myös kieleni aamuisin. Niin, en omista kieliharjaa, omalla hammasharjalla se sujuu. On myös olemassa hammasharja johon on rakennettu se kieliharja lisäksi kiinni. Sellaisen haluaisin.
Joskus pelkään olevani niin kaunis, että kauneuteni pettää minut.

Marmot

• Ankeuttaja
Hampaat ja suu
« Vastaus #13 : Elokuu 26, 2005, 15:28:19 »
Tässäpä aihe, johon minunkin on sanottava muutama sananen!

Ennen suhtauduin hampaisiini hällä väliä -tyylillä. Pesin iltaisin joten kuten, aamulla en koskaan. Viime keväänä kaikenlaisten hammasongelmien takia sain pakotettua itseni hammaslääkäriin (kammoan tutkimuksia aikas paljon vaikka kokemusta onkin paljon hammasrautojen ajoilta). Luulin tietenkin, että minulla olisi reikiä/ientulehdus/mädäntyneet viisaudenhampaiden alut, mutta eipä sieltä onneksi löytynytkään muuta kuin hammaskiveä JA PALJON. Hammaskivi ei kuulosta kovin pahalta, mutta sen poisto onkin ihan toinen juttu. Se sattui hyvin, hyvin paljon ja veri roiskui.

Tämän kamalan kokemuksen jälkeen tein siis pyhän lupauksen alkaa hoitaa hampaitani paremmin. Käyn siis säännöllisesti tarkastuksessa, pesen hampaat aamuin illoin, käytän hammaslankainta ja syön purkkaa. Onneksi minulla on sitä hammastyyppiä, joka kerää kiveä mutta ei reikiinny (tästä luin Hyvä Terveys -lehdestä, joten pitäisi olla fakta).

Joku aikaisemmin mainitsi, ettei ymmärrä hampaiden pesua aamulla. Se pitäisi kuitenkin tehdä, jotta saa yön aikana kertyneet pöpöt pois. Mieluummin vielä ennen aamupalaa, varsinkin jos syö hedelmiä tai juo mehua (niissä oleva happo heikentää hampaiden kiillettä, joka lähtee pois harjauksen mukana). Kiille puolestaan suojaa hampaita.

Tämä oli siis tällainen omakohtaisten kokemusten innoittama sepustus hampaidenhoidon puolesta!

Poissa talitintti

• Vuotislainen
  • Skeptinen pessimisti
  • Tupa: Korpinkynsi
Hampaat ja suu
« Vastaus #14 : Elokuu 27, 2005, 11:19:18 »
Minulla on ollut jonkinlaiset hammasraudat jo (höm..) jos laskin oikein niin 9 tai 10 vuotta. Ekat raudat sain toisella luokalla ja vieläkään en ole päässyt niistä eroon. Hampaani olivat jotenkin niin vinossa tai jotain sen tyyppistä. En ole enää edes ihan varma mikä niissä oli vikana ihan alkuksi. Kuitenkin olen kokenut niin yöraudat kuin kokopäiväiset raudat. Nyt minulla on ollut viimeiset kolme vuotta vain pieni kisko joka toissa vuonna siirrettiin sisä puolelle, joten siitä ei ole näköhaittaa. Mutta kuitenkin on sanottava, että hampaani ovat tällähetkellä ihan siedettävän näköiset, eli rautojen pitäminen kannatti.

Hampaita pesen vähintään kerran päivässä. Aamulla on pakko pestä muuten suussa haisee pahalle koko päivän ja muutenkin siitä on muotoutunut rutiini jota ilman aamu ei lähde käyntiin. Purkkaa syön pitkin päivää ja siihen on syynä kai se, että kun sitä jauha ei tule syötyä karkkia tai muuta epäterveellistä ja henki ei löyhkä niin pahalle.

Semmoista hienoa kielihamasharjaa minulla ei ole. Minulla on ihan tavallinen sähköhammasharja. Jonka sain joskus aikaan kivi ja keppi. Sen pään vaihtaminen on välillä vähän jäänyt. Ei ole välillä tullut vaihdettua päätä säännöllisin väliajoin..

Hampaissani on ollut joskus jokunen reikä ja silloin kun niitä on pitänyt paikkailla on  tullut tehtyä lupauksia hampaiden hyvin voinnin ylläpitämisestä ja yleensä ne ovat pitäneet ja reikiä ei ole enää ollut pitkään aikaan.
Nyt vain odotan kauhulla viisauden hampaiden (vai mitä ne ovatkaan) kasvua koska kaveri sanoi, että se on kamalan kipeää kun ne kasvaa ja minulle on sanottu, että ne pitää ottaa pois minulta. Ne ei kai mahdu kasvamaan.

Hampaat ovat kuitenkin tärkeitä ihmisille ja niistä pitää pitää huolta. Minäkin koetan tehdä niin. Minulla on aina hammaslääkäriin mennessä jännitys pääsenkö hammasraudoista eroon. Toivottavasti pääsisin joskus eroon niistä.
Kirk: My Nikon is state of the art. Max: Oh, I've got a Nikon too. It's an N64 with 3D matrix metering, 35 to 210 zoom. What have you got? Kirk: It's a Nikon. (Gilmore Girls)
---
Rory: I just don’t want to be queen. Tristan: Me either [pause] King - I don’t want to be king. (Gilmore Girls)

Poissa Welma

• Velmu
  • Vuotislainen
  • Puusta pudonnut
Hampaat ja suu
« Vastaus #15 : Elokuu 27, 2005, 16:10:10 »
Mä peset hampaat joka ilta ja aamulla melkein aina, aina en ehdi mutta sitte tuntuu tosi ällöttävältä koko päivä.

Kiitos vanhempieni olen pessyt hampaani joka ilta pienestä asti, joten mulla ei ole koskaan ollut yhtään reikää. Siinä vaiheessa kun vastuu hampaiden pesusta siirtyi minulle, joskus viidennellä tai kuudennella, ote vähän lipsui mutta nyt pesen hampaat säännöllisesti, kielen myös(hammasharjalla).

Mä oon muutenki aika tarkka suuhygieniasta enkä mielelläni käytä samoja astioita muiden kanssa.Mä en mielellään tahtois reikiä... Ihme kyl ettei viellä oo tullu kun syön karkkia nykyään paljon enemmän kuin lapsena.

Musta on tärkeetä että vanhemmat opettaa pentunsa peseen hampaat ja muutenkin hygieenisiks, ällöttää kun joillain kamuilla on niin likaset hampaat.

joskus kuudennella sain sellasen muottimaisen yöraudan mutta en pitänyt sitä yhtään. Tarkastuksissa sanottiin kuitenki aina et "jatka samaan malliin" niin että kai ne suoristu itestäänki... ja seiskalla sanottiiin ettei tarvi enää pitää. Käytin niitä ehkä kaksi tai kolme viikkoa yhteensä... :D  

Mutta nyt mulla on terveet ja hyvät hampaat mistä oon tosi ilonen. (mun kymmenellä sisaruksella ei myöskään reikiä)
Rakastan

ayu

• Ankeuttaja
Hampaat ja suu
« Vastaus #16 : Elokuu 28, 2005, 15:35:59 »
Aargh! Menee hermot ku aattelen hammasrautoja! Niin paljon olen niitä kestänyt.

Minulle laitettiin pienenä hammaraudat. En muista miksi minulle laitettiin. Ehkä yksi hammas oli mennyt vähän vinoon. Noh, hammaslääkäri oli todella huono. Hänellä oli muutenkin huono maine ja melkein kaikki haukkuivat sitä. Noh, sen mokahan se oli että minulla on vieläkin raudat.
Raudat olivat nimittäin väärät. Ne olisi pitäny laitata jollekki pojalle! Aatelkaa! Se sitten laittoi minulla vääränlaiset hammasraudat, joka vaikutti hampaisiin niin, että 2 etuhammasta kasvoi vähän liian isoiksi.(mutta nyt ne ovat sopivat) ja ne vei muiden ylähampaiden paikat. Yksi hammas kasvoi sitten ikenen yläpäässä ja kasvoi toisen hampaan päälle, ja se jouduttiin repimään irti. Siten minulle laitettiin taas raudat. Kun tuo ei auttanut mitään ja valitin että raudat raapivat ikeniäni ja käy kipiää aina kun syön tai en liikuta suuta vähään aikaan. Minulle laitetttiin yöraudat, jotka eivät auttaneet mitään. Lopulta vaihdoin hammaslääkäriä, joka on todella kallis, mutta hyvä. Se katso hampaita ja sano niinku niille ei ois ikinä ees tehty mitään. Nyt minulla on taas raudat ja yritän pärjätä niiden kanssa. :/

Ekat raudat taidettiin laittaa kun olin 7-vuotias. Ens viikolla täytän 16.

Hampaat pesen joka aamu ja ilta. Iltaisin ei aina taho jaksaa. Niin ja pesen niitä silloinkin kun menen jonnekkin ulos, tai kavereita tulee kylään.
Karkkeja ja muita makiaisia syön aika usein. Kieliharja pitäisi ostaa..

Sanjodi

• Ankeuttaja
Hampaat ja suu
« Vastaus #17 : Elokuu 28, 2005, 16:16:11 »
Mulla on mielestäni ihan kauniit hampaat... Ainoa vaan, että olen viimeiset pari vuotta joutunut kärsimään niistä oikein olan takaa. Hammaslääkärissä olen joutunut viimeisen 1.5 vuoden aikana joutunut käymään yli 20 kertaa, inhoan sitä. Inhoan hampaille annettavia sähköiskuja, inhoan hammaslääkäreitä.

Pienenä minulle tuli maitohampaisiin reikiä, en varmaan pessyt tarpeeksi hyvin tai jotain, sillä ainakin pari kertaa joututtiin maitohampaitani porailemaan. Ja minä vielä en halunnut puudutusta.
Rautahampaissa minulla ei ole ollut kuin reiänalkuja, ainakin vielä.

Kasiluokalla meni leukani sijoiltaan, ja sain purentakiskot, joita sitten piti pitää öisin.. Ne olivat aluksi aika tuskaiset, sillä niiden käyttö sattui ja paljon. Leuka parani pikku hiljaa, mutta kasin keväällä olin onnettomuudessa, jossa ylähampaani vahingoittuivat. Kiskojen ansiosta hampaat onneksi saatiin oikeille paikoille takaisin ((ne siis ei olleet irti, mutta hammasvalli oli murtunut hampaiden yläpuolelta)) ja pidin sellaisia kiskoja pari kuukautta.

Onnettomuudessa hampaat kuitenkin tärähtivöt aika pahasti ja saman vuoden aikana yksi hampaista on juurihoidettu, koska se kuoli, ja muita tärähtenäite hampaita uhkaa sama kohtalo - joskin nyt ne näyttävät hyvää tulosta kuvissa. Samaisessa onnettomuudessa alahampaista murtui pari päätä ja niistä toista on jouduttu uusimaan, koska toinen napsahti tänä kesänä pois...

Nykyinen ongelma on se, että tässä juurihoidetussa hampaassa on kiilteessä reikä, pelkään että siihen muodostuu reikä. Hampaassa ei pitäisi olla mitään tuntemuksia, sillä se on juurihoidettu, mutta sitä vihloo silti monesti.

Olen kuitenkin oppinut arvostamaan hampaitani onnettomuuden jälkeen. Muistan kuinka shokissa huusin, että ovatko hampaani tallella, kun en tuntenut niitä. Muistan sen, kuinka onnellinen olin, kun kuulin että ne ovat yhä suussani, vaikka kasvoni ja suuni olivat aivan rikki. Nykyään yritän pitää huolta hampaistani, vaikka en muistakaan langata... Pesen hyvin.

Pahasta hengityksestä en onneksi ole joutunut kärsimään kuin joskus harvoin, kun olen syönyt jotain epämääräistä... Ja vinkkinä, älkää ikinä suudelko jos olette syöneet kalaa. :P

Ruu

• Ankeuttaja
Hampaat ja suu
« Vastaus #18 : Elokuu 28, 2005, 16:50:02 »
Itselläni  oli kiinteät raudat ylähampaissa joskus 10-11 vuotiaana. Niiden perään sain heti  ylipurentani takia "pururaudat", eli sellainen muovinen hammasmuotti, jota käytän pari kertaa viikossa yöllä. ( Sitä käytetään muuten myös kireiden leukojen rentouttamiseen mutta minulla ainakin leuat ovat aamulla vain kipeämmät kun puren muotteja täysillä yöllä) Joudun pitämään sitä vieläkin, niin kauan että kaikki maitohampaat ovat tippuneet pois.

Tätä menoa mulla lähtee maitohampaita vielä lukiossakin (nyt kasilla) kun niitä on n. puolet jällellä... (Aivan Amity, et ole yksin hitaiden hampaidesi kanssa.) Joudunkin kai kohta johonkin hammasröntken kuvaukseen juuri sen vuoksi.

Noiden muottien takia joudun ravaamaan hammaslääkärissä parin kuukauden välein, mikä on välillä vähän turhauduttavaa kun ne vain toteavat että voisin yrittää heilutella hampaitani, jotta päsisin nopeammin muotista eroon.

Myös minun veljelläni oli tuo "en pese hampaita, syön karkkia himona ja minulle ei tule reikiä" juttu, mutta eikös se mene niin, että jos saa sen "hammasreikiä aiheuttavan pöpön , niin vain silon tulee reikiä? jotain sellaista olen kuulut...

Poissa Fimca Worthleberr

• Vuotislainen
  • Capricorn Ascending
  • Tupa: Korpinkynsi
Hampaat ja suu
« Vastaus #19 : Elokuu 28, 2005, 21:17:03 »
Kyllä mielestäni terve suu on pääasia, niin kuin ärsyttävä mainosslogankin sanoo. Puhtaat ja suorat hampaat ovat nätit, ja muutenkin suuvärkki vaikuttaa koko muuhun terveyteen.  

Olen aina pessyt hampaat tunnollisesti joka ilta, koska olen tottunut siihen pienestä pitäen. Kaikki (hammaslääkärit sun muut) sanovat, että pitäisi pestä myös aamulla, mutta kun en millään saa aikaiseksi. Okei, joskus pesen hampaat ennen kuin menen jonnekin, ettei hengitys haise ihan kissanp***alta, mutta ei siitä tapaa ole tullut. Puhdistan myös hampaanvälejä hammaslangalla silloin tällöin (hammastikku on liian paksu), mutta taaskin hammaslääkärin mukaan aivan liian harvoin (pitäisi muka joka toinen päivä, kuka sitä jaksaa?).

Pahanhajuinen hengitys on kaamea, ja onnettomuudekseni kärsin siitä itse. Hampaiden pesu ei kauan auta, ja siksi mässytänkin lähes aina menthol-purkkaa, kun lähden jonnekin, missä pitää puhua vähän vieraampien ihmisten lähellä (esim. koulussa). Muuten hampaani ovat ihan kauniit ja hyvässä kunnossa: voitteko uskoa, että minulla ei ole koskaan ollut yhtäkään reikää, vaikka olen elänyt jo 18 vuotta? Perhe sanoo, että olen perinyt vaarini vahvat hampaat.

Hammaslääkärissä minulle ei ole koskaan tehty mitään kamalan tuskallista, eikä minulla sen tähden ole mitään hammaslääkärikammoa - mutta voisi hyvin olla, on se sen verran vastenmielistä aina. Joka kerran jännitän, onko minulle tullut reikiä ja joudunko poraukseen. Minulta ei ole koskaan edes kiskottu hampaita, ja nyt jännitän sitä, joudutaanko minulta leikkaamaan joskus viisaudenhampaat. Siitä(kin) olen kuullut monia kauhutarinoita.

Olen toki joutunut joskus kärsimäänkin kauniin hymyn tähden (vaikka hampaani eivät kamalasti näykään, kun hymyilen): joskus ala-asteen aikoihin jouduin käyttämään ainakin tusinaa erilaista hammasrautavärkkiä, yhteensä varmaankin noin... no, ehkä nelisen vuotta (karkea arvio). Joukkoon mahtuivat ne kuuluisat telaketjut (joihin tarttui aina kivasti ruokaa), kidutusvälineeltä näyttävät yöraudat (onneksi vain yökäyttöön) ja kitalaen muodon mukaan tehty muovihökötys, johon muodostui jonkinlaista vihreää levää ja jonka kanssa puheesta tuli limaista sössötystä (onneksi nekin vain yökäyttöön).

Oi niitä aikoja... onneksi kaikki raudat olivat minulla silloin kun olin pieni, etten nykyään joudu kärsimään niistä - vaikka en minä oikeastaan silloinkaan raudoista erityisemmin kärsinyt, kun ne eivät näkyneet minulla: ainoat kokopäiväraudat telaketjujen lisäksi (jotka omistin vain vähän aikaa) olivat raudat takahampaissa, eivätkä ne näkyneet ulospäin edes hymyillessä. Tietenkin rautojen laitto joskus sattui ja tuntui aluksi oudolta, ja puhtaanapito saattoi välillä olla hankalaa, mutta lopputuloksen takia sekin kannatti. Nyt etuhampaat ovat tikkusuorat ja purenta kohdallaan.
Look, look, keep looking straight into those cold eyes.

Poissa Vilena

• Hirnyrkki
  • Tupa: Rohkelikko
Hampaat ja suu
« Vastaus #20 : Syyskuu 08, 2005, 20:13:48 »
Pesen hampaat kaksi kertaa päivässä, joskus useamminkin. Lähes poikkeuksetta, kun olen lähdössä jonnekin on hampaat pestävä ennen lähtöä. Kielenkin pesen ainakin joka toinen kerta, koska muuten se jää monesti harmaaksi tai ruskeaksi vaikkapa teen jäljiltä.

Minulla oli hammasraudat joskus ala-asteella, enkä kyllä ole sitä harmitellut. Onpahan nyt ihan hyvät hampaat, jokseenkin kun tarkaan katsoo huomaa, että etuhampaani eivät ole aivan suorat, vaan toinen niistä jää toisen taakse. Se ei kuitenkaan haittaa, sillä sitä ei varmaan huomaa juuri muut kuin minä :P

Minulle on monesti sanottu, että hampaani ovat valkoiset. Ja kyllä ne omasta mielestänikin ovat ihan hyvän väriset, eikä ainakaan etummaisten hampaiden tarvitsisi olla vaaleammat, takahampaiden pinnalta voi vähän hammaskiveä löytyä. Käytän hammaslankaa silloin kun muistan, eli aika harvoin.

Pahanhajuinen hengitys ei ole kiva, ja minusta tuntuu, että minulla se välillä haisee vaikka söisi purkkaa tai olisi vasta pessyt hampaat. Yritän aina ruuan jälkeen pureskella purkkaa, mutta jos sitä ei ole tarjolla, välttelen puhumasta suoraan toisen kasvoihin. Saatan kyllä välttää sitä muutenkin jos pelkään hengitykseni haisevan. Onneksi ongelma ei kuitenkaan ole kovin hankaloissa mitoissa.

Mutta kyllä, terve suu on pääasia!
Humor me.

Uuvat

• Ankeuttaja
Hampaat ja suu
« Vastaus #21 : Syyskuu 09, 2005, 20:19:51 »
Minulla ei ole koskaan ollut reikiä hampaissa, ja yritän pitää huolen ettei niitä koskaan tulisikaan. Pesen hampaani aina iltaisin kotona, vaikka olisin kuinka väsynyt. Ainoina poikkeuksina voisin mainita yökylät yms. tai siis daa, kuka silloin niitä pesee x)

Muuten voisin sanoa olevani melko 'pakkomielteinen' (sanan lievimmässä merkityksesä) hampaiden pesijä. Ehkä se johtuu siitä, että hampaani ovat mielestäni todella rumat: sahalaitaiset etuylähampaat, ja pieni, mutta erittäin helposti huomattava rako kyseisten hampaiden välissä. Ei kuitenkaan aivan samaa kokoluokkaa kuin Madonnalla tai Big Brotherin Pertulla x] Kuitenkin erittäin häiritsevä. Niin häiritsevä että olen tottunut nauramaan suuni kiinni ym. tällaista tyhmää.

Ehkä ajattelen, että koska hampaani ovat muuten rumat niin olisivatpa ainakin reiättömät ja valkoiset. Näin.

Elewyn

• Ankeuttaja
Hampaat ja suu
« Vastaus #22 : Syyskuu 10, 2005, 10:39:42 »
Hampaani.. Inhottaa ajatellakkin niitä. Olen yrittänyt pestä hampaitani useammin, mutta siltikin lipsun välillä. Iltaisin yleensä pesen mutta joskus aamulla tulee sen verran kiire ettei kerkeä. Ennen minulla oli melkeinpä keltaiset hampaat ja varmasti reikiäkin, mutta nyt ne ovat ihan hyvässä kunnossa. Minulla taisi joskus pienempänä (oisko ollu 2lk) raudat ja olen kyllä iloinen että minulla oli ne silloin sillä nyt ei sitten enää tarvi oikoa niitä. Olen ihan tyytyväinen hampaisiini, tosin puhtaammat ne voisivat olla. Hammasharjaa vaihdan kyllä vähän liian harvoin. Sain vähän aikaa sitten uuden hammasharjan kun toinen oli ollut minulla varmaan yli puoli vuotta ja oli kärsinyt kovaotteisuudestani aika paljon... Maitohampaat itseltäni ovat lähteneet jo ajat sitten.

En oikein teidä mitä mieltä olen noista "kieliharjoista", kai ne ihan hyviä olisivat mutta en jaksa sellaista ostaa... (Toivottavasti älysin oikein millaista harjaa tarkoitit?)
Minua ärsyttää likaiset hampaat, mutta yhtälailla ne julkkisten vitivalkoiset pepsodentitkin...xP

Visko

• Ankeuttaja
Hampaat ja suu
« Vastaus #23 : Syyskuu 13, 2005, 14:00:20 »
Noniin pistäkäähän paremmaksi :D Kadehdin oikeesti teitä jotka valitatte keltaisista hampaista, mulla ei edes ole niitä melkeen ollenkaan o.O

Enpä tiedä osaanko pistää paremmaksi, mutta melko lähelle saatan päästä.:) Minäkin kärsin perinnöllisestä hammassairaudesta nimeltään dentinogenesis imperfecta. Aiheuttaa sen, että hampaani ovat oikeasti likaisenkeltaiset ja hauraat. Täytän kuukauden päästä 19, ja sain vasta viime keväänä purukalustoni kuntoon, joten tiedän kohtalaisen hyvin miltä tuntuu piilotella hymyään kun häpeää purukalustoaan... tai no jaa, eivät ne minulle ikinä elämän ja kuoleman kysymys olleet murrosiässäkään. Mutta voit arvata miten hyvältä tuntui ekasta luokasta kestäneen hammaslääkärissäravauksen jälkeen katsella peilistä luonnollisen näköisiä hampaita.:) Nyt minulla on siis hieman kuvaamasi ruuvimenetelmän kaltaiset hampaat, mutta ne itse hammaskuoret ovat kiinni oikeiden hampaideni hiotuissa nysissä, jotka toimivat luultavasti vähän samanlaisena alustana kuin sinun ruuvisi.

Myös minun suutani on leikelty, pääasiassa ikeniä, koska hampaani olivat luonnostaan liian pienet projektille. Piti saada enemmän juurta esiin. Älä suotta hermoile sitä leikkausta, yllättävän ripeästi ne tunnitkin vierähtävät kun sinuun pumpataan jotain rauhoittavaa.:) Ei se aika tunnu pitkältä. Inhottavaa oli suu täynnä tikkejä sen jälkeen, mutta ruuvi-istutuksessa niitäkään ei kai edes tule..? Ja sitten sai jätskiä.:)

Sinun muuten käsittääkseni pitäisi saada hammasremonttisi ilmaiseksi vaikka olisit täysi-ikäinenkin, koska tilasi on perinnöllinen, eikä ns. itse aiheutettu. Minäkin sain 150 000 euron purukaluston valtion maksamana... ja nyt kelpaa hymyilläkin.:) Ota se kokemuksena! Sitten voi salaa nauraa nyhveröille, jotka tekevät itkusäälinumeron poistetusta viisaudenhampaastaan...;)

Poissa Samia

• kettu
  • Reservi
  • *
  • Tupa: Luihuinen
Hampaat ja suu
« Vastaus #24 : Syyskuu 19, 2005, 19:41:53 »
Jos saisin vaihtaa jotain ulkonäöstäni/ruumiistani etc., vaihtaisin hampaani. Minulla ei ole ikinä ollut yhtään reikää, olen aina pitänyt hammaslääkärillä käymisestä, pesen hampaani kerran tai kaksi kertaa päivässä ja syön ihan normaalisti karkkia ja muuta makeaa.

Hampaissani on aika monessa kohtaa kiillevirheitä - valkoisia pilkkuja muuten ei-niin-kauniin värisissä hampaissani - ja etenkin yläetuhampaissa se häiritsee aika paljon. Ja hampaani ovat muuten tosiaan kaikkea muuta kuin valkoiset.

Vauvana minulle puhkesi hampaita hitaaseen tahtiin ja aivan täysin epänormaalissa järjestyksessä, ja nyt ne ovat lähteneet tosi hitaasti, olen kohta neljätoista eivätkä kaikki hampaani ole vielä vaihtuneet.

Pari vuotta sitten todettiin, että toinen ylhäällä olevista kakkoshampaista - rautahammas siis - on "tappihammas", eli onnettoman pieni. Se revittiin irti, ja tänään sain yläraudat, joiden tarkoitus on siirtää muita hampaitani niin, ettei poistetun hampaan kohdalle jäisi koloa. Lisäksi on mahdollista että jotain oikomista joudutaan vielä tekemään pahan ristipurennan takia. Tällä hetkellä yritän totutella siihen, että suussani on runsaasti ylimääräistä tavaraa, ja odottelen sitä kipeytymistä josta lääkäri varoitti. Oikojani on muuten aivan huippumummo, tänäänkään - vaikka suussa oli kahden ihmisen sormia ja ainakin kolme letkua - ei pelottanut pätkäänkään kun hän selitti koko ajan mitä oli tekeillä.:)
"Always be specific when you lie." (rule #7)

Poissa Eleanír

• Lähes vaaraton
  • Reservi
  • *
  • Minäkö?
    • Blogi
Hampaat ja suu
« Vastaus #25 : Syyskuu 20, 2005, 11:23:21 »
Minulla ei olu koko ala-aste aikanani ainuttakaan reikää, sitten yläasteella tuli laistettua vähän karkkipäivästä (yritän pitää taas itseni kurissa :>) ja sain ysillä tietää omistavani kolme reikää. Sen koommin en olekkaan hampaitani käynyt näyttämässä, kai ne pitäisi tarkastaa, tiedä montako reikää sieltä taas löytyy.
Hampaani ovat suht valkoiset, vähän kellertävät kylläkin, kun tulee tuota coca-colaa litkittyä.
Hampaani pesen iltaisin ja aamuisin aina kun kerkiän. Joskus onnistuin kolauttamaan hampaani johonkin ja siitä lohkesi pala, no se korjattiin mutta paikka irtosi eräänä aamuna ja se korjattiin taas, toivottavasti se nyt pysyy, tai sitten saan pärjätä ilman.
Ärsyttävintä on se, että etuhampaassani on tumma läikkä, en tiedä mistä se johtuu, mutta kuvittelin sen olevan mennyttä kun maitohampaat vaihtuvat rautahampaisiin, no siinä se on vieläkin. Tosin alempana kun ennen. (Kasvavatko hampaat? Tai siis tottakai ne kasvavat, muutenhan ne kuluisivat vain olemattomiin. Mutta kuinka nopeasti?)

Ihan epäreilua, entinen poikaystäväni syönyt koko ikänsä karkkia päivät pitkät ja sillä on ihan terveet ja valkoiset hampaat, eikä edes jaksa pestä hampaitaan. (siis silloinkun me ei nähty, pidin kyllä huolen ettäsuu on puhdas kun minä olen hänen seurassaan ;D)

Kieliharja, hmm? Onkos siinä jotain erikoista, minulle ainakin kelvannu, että raapustan välillä hammasharjalla.

muoks: nyt minulla on uusi hammasharja jossa on kielenpuhdistaja. Tuntuu hassulta ja hammastahnan maku jää inhottavasti suuhun. Mutta kyllä se hyvin kieen puhdistaaa :)
Menetin kaiken kiinnostukseni psykologiseen analyysiin siitä lähtien kun tiedostin, että ihmiset tuntevat mitä he kuvittelevat tuntevansa.
Siitä oli hyvin lyhyt askel ajatukseen, että he kuvittelevat tuntevansa mitä tuntevat

Etelämanner

• Ankeuttaja
Hampaat ja suu
« Vastaus #26 : Marraskuu 13, 2005, 17:17:52 »
Minulla on aika kamala purukalusto. Hammasluu luonnostaan (kai luonnostaan sillä puren paljon purkkaa ja harjaan hampaat säännöllisesti) likaisen keltainen. Yäk. rautahampaat ovat kaikki sahalaitaisia, eli 10 sahalaitaa :) On isot etuhampaat.

reikiä ei ikinä ole ollut, ei edes reiän alkua. rautoja on kohta neljä vuotta harkittu ja aina viivytetty, tänä tai ens vuonna taitaa yöraudat tuonne purukalustoon töihin :) etuhampaideni kiille on vaurioitunut :(

*menee peilin eteen tutkimaan suutaan ja hampaitaan*

(OMG! ompa mulla iso suu!) voi ei. Olen hinkannut niin ahkerasti hampaitani että ien on "kulunut" kamalsti ja kohta sitä ei ole alahampaissani "suojana" ollenkaan, jos ymmärrätte :)

Gigeli

• Ankeuttaja
Hampaat ja suu
« Vastaus #27 : Joulukuu 06, 2005, 22:00:18 »
Itselläni on hampaat aivan sekaisin, sillä suuni on aivan liian pieni! Käyn hammaslääkärilläkin säännöllisesti (kerran kuussa) ja rautojakin on ollut aivan mukavasti (tällä hetkellä sellaiset rumat telaketjut alhaalla)Täytyy myöntää, etten ole vähään aikaan hampaita kummemmin harjannut, vaikka on pari reiän alkua ollutkin. En vain jaksa tai muista. Hammaslääkäri valittaa joka kerta, että hampaat pitäisi pestä aamuin-illoin. Aamuisin ei vain (minun mielestäni) ole mitään järkeä pestä, kun myöhemmin kumminkin syö ja hampaat likaantuu (yllätys), enkä aamuisin muutenkaan muista pestä (olen todella huono herääjä ja herään sillain että kerin juuri kouluun).

Poissa Damie

• Satakieli
  • Vuotislainen
Hampaat ja suu
« Vastaus #28 : Tammikuu 09, 2006, 16:45:19 »
Ah, hampaat. Niitä ilman ei tulisi varmaan toimeen (tai tulisi kyllä, mutta sitten elettäisiin suunnilleen puurolinjalla...).

Minä pesen hampaat kahdesti päivässä. Illalla ennen nukkumaanmenoa ja aamulla syönnin jälkeen. Kieliharjaa en ole koskaan kokeilutkaan, vaikka sitä valkoista töhnää tuolta kielen päältä löytyykin. Hammasharja kelpaa tähän(kin) oikein hyvin.

Hammasrautoja en ole koskaan käyttänyt, enkä sen puoleen ole ollut porattavanakaan. Reikiä ei ole vielä tullut ja odotan kauhulla sitä ensimmäistä. Yksi alku oli muutama vuosi sitten, muttei sen pahempaa. Hammaslääkäri ei ole paljoa purukalustooni koskenut, laittanut vain fluoria tarkastuksen päätteeksi. Kerran hän muokkasi toisen etuhampaani "terän" taas pyöreäksi, kun siitä lohkesi pieni pala laskettuani jäämäkeä puuta päin. Onneksi sitä ei edes huomaa. Ollessani kuusivuotias tohtori joutui vetämään yhden alahampaan pois, se kun oli tuloillaan ollevan rautahampaan tiellä.

Sitten nämä viisaudenhampaat. Minulla on vielä jonkin aikaa niiden puhkeamiseen, jos niitä edes tulee. Se yksi ainoa hampaanpoisto ei jättänyt mitään traumoja hammaslääkäriä kohtaan, mutta kuulopuheiden mukaan se ei ole mukavaa. Pitäisi varmaan jättää lukematta ne jutut.

- Damie
Get away
Run away
Fly away

naakkatati

• Ankeuttaja
Hampaat ja suu
« Vastaus #29 : Tammikuu 22, 2006, 22:41:47 »
Hampaat, minulla liian isot (varsinkin etuhampaat). Ja no, lipsun ajoittain harjaamisista, tavoitteena olisi kahdesti päivässä, mutta joskus se jää kertaan päivässä (eli siis useimmiten illalla). Jos aamulla on joku tosi tärkee juttu, niin sitte aamulla täytyy kans harjata.

Hammasraudat oli, höm, on siitä nyt varmaan viisi vuotta ainakin aikaa! Oli sellatteet jotkut mitkä lie, tuolla hapaiden takaosassa (?), ja sitten tossa etuhampaissa sellaiset napit, joihin oli määrä laittaa yöksi kumilenksut (mitä en sitten juuri harrastanu...) Raudoista en juurikaan nauttinut, mutta harvempi niistä kai innostuu?

Edelleenkin pidän siis hampaitani rumina, juurikin nuo isot etuhampaat, ja sitten toisen kulmahampaan pinta on kulunut, ja se on nykyjään aikas rumannäköinen. Sinä paremmassa kulmahampaassa onkin sitten hammaskoru. Vaikkei se kait asiaan kuulukaan...

Kieliharja ei ole tuttu, mutta hammaslanka on ehkä paras kaveri ikänä!!:)

Aini, paras fiilis ehkä ikänä oli, ku tulin hammaslääkäristä, ja sain juppailla seittemällä reiällä!!!!:D Lahjakasta, eikö?!

Ainoa

• Ankeuttaja
Hampaat ja suu
« Vastaus #30 : Tammikuu 27, 2006, 19:19:29 »
Minulla ei ole koko 16-vuotisen elämäni aikana ollut yhtäkään reikää, ei edes reiän alkua. Hammaslääkärit ihmettelevät, kuinka pystyn pitämään hampaani niin kauniina ja reiättöminä. Minulle ei kertaakaan ole edes puhuttu raudoista, saatika mistään purennan parantavista muovimuoteista.

Jaa, hyvien hampaideni salaisuus taitaa olla se, etten syö karamelleja ollenkaan. En ole pienenäkään maistanut kuin muutaman kerran karkkia. Limsakaan ei mene alas, oli se sitten lightiä tai ei. Limsa tuhoaa hampaita pahemmin kuin karkit. Ja sivumennen sanoen, en syö myöskään suklaata.

Harjaan hampaani kolmesti päivässä. Aamulla, koulusta tultaessa ja illalla. Käytän kieliharjaa ja hammaslankaa aina. Pureskelen ksylitol-purukumia jokaisen aterian jälkeen. Tiesittekö myös, että jos ksylitolpitoisuus purukumissa on alle 40 %, happohyökkäykseen se ei vaikuta mitenkään. Katsokaa tarkkaan siis purukumipussin kylkeä ennen kuin ostatte. Ja vielä, Hubbabubba ei estä mitenkään happohyökkäystä, vaan sokerisena purkkana vain lisää sitä. Hammaslääkäriä ennen kannattaa istua muutama minuutti odotushuoneessa ja selailla niitä esitetteitä, ne ovat hyödyllisiä.

Hampaiden kiilteeseen vaikuttavat myös tuoremehut. Älä pese hampaitasi heti sen jälkeen kun olet juonut esim. appelsiinimehua! Kiille vaurioittuu siinä pahasti. N. puolen tunnin päästä on ehkä sopiva aika alkaa harjata.

Älkää myöskään ihmiset hyvät harjatko tavallisella tai sähköharjalla hinkkaamalla ja hankaamalla! Ystäväni ikeniin alkoi sattua päivittäin, kunnes hammaslääkäri lopulta selvitti, että jos painaa ja hinkkaa kovaa niin siinä ovat sekä ikenet että hampaat vaarassa. Jos on ongelma hinkkauksen kanssa, ostakaa sellainen kliks-harja. Se päästää klik-äänen jos painat liian kovaa.

Kieliharjat ovat hyödyllisiä, sillä kielihän kerää suun "osastoista" eniten bakteereja. Hammaslanka puhdistaa hampaanvälit ja suuvesi raikastaa.

narniadara

• Ankeuttaja
Hampaat ja suu
« Vastaus #31 : Tammikuu 28, 2006, 15:08:47 »
Minulla on aina ollut hyvät hampaat, joista olen ylpeä. :) Monilla täällä on sisaruksia, jotka eivät pese hampaitaan kunnolla (luin jopa veljestä joka ei ollut pessyt hampaitaan kahteen vuoteen!) mutta minun veljelläni ei ole ikinä ollut reiän alkuakaan. Ehkä hyvät hampaat kiertävät suvussa. :)

Pienempänä saatoin joskus väsyksissäni lipsua hampaiden harjauksesta, mutta nykään siitä on tullut osa rutiinia. Harjaan hampaat kaksi kertaa päivässä, aamuin illoin. Aamulla aamiaisen jälkeen, eihän siitä muuten hyötyä ole?

Minusta likaiset hampaat ovat inhottavat, niin itselläni kuin muillakin. Erityisesti poika kavereitani kannustan harjaamaan hampaitaan, koska heiltä harjaus saattaa jäädä väliin.

Olen ollut onnekas, kun minun ei ole tarvinnut käyttää rautoja, mutta mielestäni raudat ovat hyvä juttu. Typerää pilkata sellaisesta, joka sitten myöhemmin on hyväksi.

Terve suu on pääasia. :)

Riverwind

• Ankeuttaja
Hampaat ja suu
« Vastaus #32 : Helmikuu 01, 2006, 17:52:30 »
Minulla on myös ollut aina hyvät hampaat. Pesen niitä aika harvoin, mutta ei ole koskaan ollut yhtäkään reikää. Joskin niiden väri alkaa nyt muistuttaa jo lähinnä keltaista... Mutta en oikein jaksa välittää. Paitsi nyt tässä lähiaikoina minulle on tullut sellainen pakkomielle pestä hampaat aamuisin, jos ei ole purkkaa. Koska aamuhengityksen haju on todella yököttävää. Luokallani on eräs poika, jonka hengitys haisee JOKA aamu. Ja yleensä JUURI MINÄ istun hänen vieressään aamutunneilla. Se on todella ällöttävää. Pidän yleensä nenästäni kiinni ja yritän hienovaraisesti näyttää hänelle, että pesisi hampaansa. Tai menisi muualle haisemaan.

Kyllä hammasraudoista varmaan hyötyä on, itse en oikein tiedä, kun en ole niitä käyttänyt. Ja joskus kyllä ajattelen, että minun pitäisi varmaan alkaa harjaamaan hampaitani säännöllisesti, koska hymy ei ole kovin kaunis, kun hampaat ovat täysin keltaiset, vai. ^^

Kieliharjoja? Hmm. Taidan olla (taas kerran) hieman jäljessä näistä teknologia hommista. Vai että sienikasvustoa kielessä. Kuulostaa hieman hullulta. En siis ole sellaisia kokeillut ja tuskin kokeilenkaan. Paitsi tietysti, jos kielestäni alkaa kasvaa sieniä tai jotain sellaista. O_o

Jonkun suuteleminen niin, että hänellä olisi likaiset hampaat, on todellakin hieman karmea ajatus. Suuten kyllä poikaystävääni aamuisin, kun herään hänen vierestään, mutta valitan hänen pahan hajuisesta hengityksestään aina välillä. Vaikka se onkin kohtuutonta ehkä, sillä haiseehan omanikin. Äh, taas offtopic... En osaa tätä hommaa.

Poissa Ginger

• Tyy
  • Vuotislainen
  • Melko yksinkertainen
  • Tupa: Puuskupuh
Hampaat ja suu
« Vastaus #33 : Helmikuu 01, 2006, 18:48:14 »
Tiedän, että kaikki, mikä liittyy hampaisiini, ällöttää kaikkia lähipiiriini kuuluvia. Minä. En. Pese. Hampaitani.

Tiedät, ettei se ole järkevää. Tiedän hengitykseni olevan vähemmän mielyttävän tuoksuinen. Tiedän tulevani katumaan tapojani vielä joskus. Minä en yksinkertaisesti "osaa" pestä hampaitani.
Pienille lapsille opetetaan, miten hampaita pestään säännöllisesti. Minä en koskaan hallinnut kyseistä taitoa. Hampaiden harjaus oli asia, joka aina vain jäi. Vielä tänäkin päivänä koen mielettömiä omantunnon hammastuskia ja päätän alkaa pesemään hampaitani. Villitystä jatkuu korkeintaan viikon ja sitten se taas jää.

Joskus suussani maistuu kieltämättä karmaisevalta, mutta silloin turvaudun vaihtoehtoon nimeltä The Purukumi. Aina, jos sitä on vain saatavilla, jauhan purkkaa, mikä ei tee hyvää päänsärkyjä ja leukaluita ajatellen. Vain jauhan ja jauhan ja jauhan. Tänäänkin meni kaksi sellaista viiden pakettia.

Kummallista kyllä, minulla on ollut koko elämäni aikana yksi ainut reikä ja sekin silloin, kun vielä pesin niitä hampaita äidin vahtiessa, että teen niin. Se reikä tuli lähtemäisillään olevaan maitohampaaseen, eikä hammaslääkäri nähnyt mitään tarvetta sitä paikata. Tietystihän mielessäni kummittelee se, että kun seuraavan kerran menen hamppilääkäriin, niin pora tulee surisemaan.
Monet kaverini pitävät hammastilannettani aivan epäreiluna. Eräskin, joka joka ilta hampaansa hinkutti puhtaaksi, kävi hammaslääkärissä vain juotuakseen kuulemaan, että hänellä oli 7 (?!) reikää. Ehkä olen ollut vain onnekas. (Etenkin kun otetaan huomioon miten paljon karkkia ja suklaata syön + juodut limunaatit)

Että siinäpä teille. Hönkäillään.
(pohtii, pesisikö tänä iltana hampaat... nääh)
Those who don't believe in magic will never find it.
~ Roald Dahl ~
Ikuisuusprojekti

Yendorian

• Ankeuttaja
Hampaat ja suu
« Vastaus #34 : Helmikuu 01, 2006, 21:57:57 »
Noh nyt olen 16 joten tottkai kaikki maitohampaat  ovat lähteneet vaikka niitä yritettiin ties miten pitää suussa niin pitkään kuin pystyy.
Nyt siis suussa on selviä aukkoja joihin laitetaan hammasimplantit. Menen siis leikkaukseen jossa leukaluuhun ruuvataan ruuvit ja sitten odottelen ruuvisuuna puolisen vuotta kunnes ikenet ovat parantuneet ja itse titaanihampaat asetetaan. Noh pelottaahan tämä, mutta kai se pitää hyväksyä. Olen vielä alaikäinen niin saan hoidon ilmaiseksi. Kallista se olisikin kun yksi hammas on n. 1000e

Kohtalotoveri. Minulla oli ensimmäistä kertaa raudat 9-13 -vuotiaana ja toista kertaa 25-28 -vuotiaana. Kolmaskin kerta on kyllä tulossa, ja lisäksi ehkä yksi leukaleikkaus. Niskavetoa pidän yhä. Täysin puuttuvia rautahampaita on neljä (synnynnäinen vika) ja näistä kaksi on korvattu implanteilla. Kaksi rakoa taas on kurottu vain raudoilla kiinni. Implanteista maksoin suunnilleen tuon tonnin per kappale ja lisäksi oikominenkin on kustantanut aika paljon näin aikuisena. Kyllä harmittaa, että tuota ei saatu hoidettua lapsena.

Sitä implanttileikkausta ei tarvitse kovasti pelätä - on helpompi juttu kuin viisaudenhampaan poisto, yleensä, ja puudutusta saa kyllä tarpeeksi. Minulla oli niin huono onni, että sain toisen ruuvin asennuksessa jonkun bakteerin sinne luuhun ja olin sitten pari kuukautta varsin kipeänä, mutta se on kuulemma todella todella harvinaista. (Toivottavasti en nyt pelästyttänyt ketään implanttihoitoa tarvitsevaa sitten, vaikka ensin yritin sanoa, ettei tarvitse pelätä!)

Implanttijuttujen ja oikomisen lisäksi minulta on leikattu kolme viisaudenhammasta.

Harjaan hampaat aamuin illoin sähköhammasharjalla ja käytän hammasväliharjaa ja lankaa iltaisin. Silloin, kun oli raudat, piti olla harjaamassa yhtenään.

Poissa Wemia

• Hupsu.
  • Vuotislainen
  • ?
Hampaat ja suu
« Vastaus #35 : Helmikuu 02, 2006, 20:22:01 »
Minulla oli hammasraudat puolivuotta, alahampaissa. Oi sitä kipua, kun niitä kiristettiin. Kun sain ne pois, hampaani olivat kieltämättä suoremmat, mutta ei ne alun alkaen ollut vinot niin, että se olisi haitallista. En siis oikeastaan tiedä, miksi ne raudat sain. Ihmettelen, miksi en ole saanut toisia rautoja, nimittäin etuhampaani ovat hieman päällekkäin. Ei se minua haittaa, mutta pelkään silti että saan ne raudat. Se on tuskaa, ja ajattelen vain että katsoivatko ihmiset rautoja, "voi ei, onko niissä jotain ruokien jämää?"
Nyt olen raudaton.
Pesen hampaani kaksi kertaa ainakin, ehkä jopa kolmestikkin. Aamulla.
Jos en pese, tulee sama ongelma, ajattelen että henkeni haisee kaatopaikalta [mitä se varmaan tekeekin], ja muutenkin, jos en pese aamuisin hampaita, se on vain..jotenkin, yksinkertaisesti ällöä.
 Jos toisten henki haisee, yritän kohteliaasti huomauttaa, ei se ole kenenkään kannalta mukavaa.
Minä haluaisin sellaisen kielijutun. Onko muuten sähköhammasharja parempi kuin normaali hammasharja?
Minulla on kellertävät hampaat. Vihaan sitä.
Kaikki varmasti huomaavat sen ja ajattelevat että mikä ällötys.
Mitenhän saisi hampaita valkaistua?
Oisinpa luolassa rosvoklaanin, oisinpa rohkea intiaani!

wikke

• Ankeuttaja
Hampaat ja suu
« Vastaus #36 : Helmikuu 02, 2006, 22:12:29 »
Hampaissa kauheinta: viisaudenhampaat. Yksi on jo revitty pois. Tilanne ei ollut kylläkään niin paha kuin luulin. Olin normaalissa tarkastuksessa, ja hamppilekuri sanoi että kappas vain, revitäämpä tuo puhjennut viisaudenhammas samantien veks. Menin paniikkiin. Loppujenlopuksi en tuntenut mitään (puudutuksesta johtuen:D ) mutta rutina oli hirveää. Tosin se johtuu juurista, odotan kauhulla että muut 3 viisaudenhammasta revitään. Se on luultavasti pieni kuolema.

Muuten tykkään hammaslääkärillä käynnistä. Siis ihan vaan sen takia, että ei tarvi kärsiä vihlonnasta ja särystä sen jälkeen.

Poissa Seireeni

• Kielipoliisi
  • Vuotislainen
  • 17 seconds is all you need
Hampaat ja suu
« Vastaus #37 : Huhtikuu 24, 2006, 19:38:09 »
Lainaus käyttäjältä: "Kissaolento"
Öäh en tiedä minne topicciin tämän kysymyksen kanssa menisin, mutta viisaudenhampaista olisi kysyttävää.
Voisiko joku kertoa kokemuksiaan ja minkä ikäisenä hampaat puhkesivat?

HAA! Tulit oikeaan paikkaan!

Olen 18-vuotias ja minulta leikattiin viisaudenhampaat nyt talvella, ja voin suoraan sanoa, että se ei todellakaan ole niin kauhea ja iso juttu kuin urbaanilegendat kertovat. Puudutus on pakollinen, ja puudutuspiikkien jälkeen onkin pahin ohi. Operaatio ei satu, mutta välillä tuntuu vähän ilkeältä kun hammasta otetaan pois. Kesto riippuu siitä, pitääkö ien leikata vai ei, ja onko hammas jo pinnassa, mutta se on ohi nopeammin kuin uskotkaan. Minulla lyhyimmillään yhden hampaan poisto kesti vain kymmenisen minuuttia. Operaatio ei siis ollut mikään järisyttävä, mutta sen jälkeiset tunnit ja viikot kyllä. Verta vuoti vielä monta tuntia leikkauksen jälkeen, ja vettä sai juoda vasta... ööh, olisiko kahden tunnin kuluttua. Ja ainakin kaksi viikkoa piti syödä nestemäistä ruokaa. Leikkauskohtaa piti varoa ja suu piti huuhdella hyvin joka kerran kun oli syönyt jotain. Kuten sanottu, puudutuksen alaisena itse operaatio ei satu, mutta jälkeenpäin sattui hirveästi. Särky onneksi lähtee burana 800:lla melko äkkiä. Olen iloinen kun minulta poistettiin viisaudenhampaat näin nuorena, sillä nyt ne eivät enää ikinä häiritse!

Mjoo, mutta ontopickiin sitten. Minulle terve suu todellakin on pääasia, ja olen älyttömän herkkä ja vainoharhainen ja hysteerinen hampaideni suhteen. Minulla oli itseasiassa pahakin hammaslääkärikammo, mutta viisaudenhammasleikkauksen jälkeen se lieveni huomattavasti kun oli osaava ja miellyttävä lääkäri.

Minulla on kauniit, suorat ja valkoiset hampaat eikä minulla ole ikinä ollut minkäänlaisia rautoja ja reikiäkin vain pari. Minua kuitenkin vaivaa pahanhajuinen hengitys ja ientulehdus, joten joudun pesemään hampaat hyvin huolellisesti aamuin illoin + aterioiden jälkeen ja joudun käyttämään hammaslankaa joka päivä. Viime kuussa minulta poistettiin rutosti hammaskiveä (se raapiminen ja nytkyttäminen oli inhaa), mutta silti ikenet vuotavat vieläkin verta jonkin verran kun harjaan hampaita ja ikenet punoittavat. Ärsyttää o_+ Mutta ei auta, ei tämä hoidu muuten kuin harjaamalla ja lankaamalla. Haaveilen raikkaasta hengityksestä ja kauniin vaaleanpunaisista ikenistä.
Ja naamiaiset satumaan, ne on lopuillaan
Niin seireeni vei kuninkaan

Poissa Calamity

• Vuotislainen
Vs: Hampaat ja suu
« Vastaus #38 : Maaliskuu 10, 2008, 17:21:52 »
Pesen hampaat iltaisin (silloin kuin muistan - täytyy myöntää että ne jäävät luvattoman usein pesemättä), ihan hyvinä ne ovat pysyneet. Muutamia reikiä on ollut ja yksi ainakin odottaa paikkausta. Ikeneni kyllä tulehtuvat melko nopeasti jos jättää hampaat pesemättä, mutta pahemmalta on säästytty. Minulla on ollut aika kauan hammasraudat. Taisin saada joskus kakkosluokalla semmoiset niskavetoraudat, sain ne muutama vuosi sitten pois. Minulle tehtiin joskus -04 tai -05 hammasleikkaus kulmahampaiden huonon asennon takia, nyt nuo uudet hampaat ovat tulleet jo ihan hyvin paikalleen. Minulle laitettiin ennen leikkausta semmoiset "tavalliset" hammasraudat, sain viime vuonna ne alahampaista pois. Ylähampaista minun pitäisi saada raudat pois joskus tässä lähiaikoina. Sitten saan semmoiset irrotettavat raudat vuodeksi ja hammashoito on toivoakseni sitten ohi.

e

• Ankeuttaja
« Vastaus #39 : Maaliskuu 10, 2008, 18:12:20 »
Minulla on nyt hammasraudat. Sain ne joskus 7 luokalla, joten ne ovat olleet noin 2 vuotta enkä muista milloin saan ne pois. Hampaat pesen vain illalla vaikka kaipa hampaat pitäisi pestä aamullakin varsinkin nyt kun on raudat. Reikiä minulla ei ole muistakseni ollut koskaan tai ehkä yksi joskus pikku pentuna :D

Kommando

• Ankeuttaja
« Vastaus #40 : Maaliskuu 28, 2008, 12:59:13 »
Minulla on huonot hampaat. Okei, myönnetään, että voisin olla ahkerampi harjaaja, mutta näihin tulee oikeasti herkemmin reikiä kuin muilla. Ahtaan suun vuoksi purentakin on ollut vähän mitä sattuu, joten nyt minulla on ollut kaksi vuotta kiinteät hammasraudat.

Olen itse asiassa ihan tyytyväinen siihen, että minulla on raudat. En ole koskaan kokenut niitä hävettävänä juttuna. En tokikaan tykkää niistä yhtään, mutta en usko, että minua rautojen perusteella arvostellaan. (Yksi kaveri sanoo niitä söpöiksi ^^)
Minusta on hienoa, että voin saada suorat hampaat ja hyvän purennan. Odotan malttamattomana sitä, kun nämä otetaan pois.

Kuten sanottua, olen laiska pesemään hampaita, mutta kouluaamuisin en jätä sitä väliin. Minusta on vastenmielinen ajatus, että tulisi oltua suuressa porukassa tunkkaisen suun kanssa. Hymyileminenkin on mukavampaa puhtain hampain.
Iltaisin hammaspyykki saattaa jäädä väliin ihan silkkaa laiskuuttani. Hyi minua. Pitäisi parantaa tapoja.

Poissa Erizza

• Vuotislainen
  • diibadaabafggh
« Vastaus #41 : Huhtikuu 11, 2008, 22:51:54 »
Harjaan hampaat illalla ihan kunnolla, joskus ei vaan jaksa harjata. Hammasraudat ovat normaali asia ja toimivat todella hyvin. Ei ole itselläni ollut, mutta tiedännpähän vain. Ei minun itsetunto kuitenkaan kärsi huonojen hampaiden takia, välillä vaan ajattelee että oispa suorat ja nätit hampaat...

Poissa Audra Dancer

• Sir Emilia Sarkington
  • Vuotislainen
  • Gaze the Haze
    • Livejournal
    • Vainajala.org
  • Pottermore: HazelNight52
« Vastaus #42 : Huhtikuu 12, 2008, 16:26:05 »
Moondancerilla on terävät, isot ja ihan liian edessäolevat kulmahampaat! Ne ovat meidän suvussa perinnölliset, nimittäin tädeillänikin on sellaisia hampuleita ja mummunkin purukalusto oli pelottavan identtinen omani kanssa, kunnes se vaihtaa hurautti ne tekareihin. Minulle on hammaslääkäri kuitenkin sanonut että minulla on hyvät ja sievät hampaat, mikä on kyllä outoa, koska omasta mielestäni hampaani ovat melko järkyttävät.

Hampailleni ei ole koskaan käynyt mitään sanoinkuvaamattoman kauheaa, mutta olen kyllä keksinyt ottaa niiden kanssa ongelmaa milloin mistäkin. Ennen etuhampaani olivat melkoisen edessä ja niiden välissäkin oli kielenmentävä rako. Se korjattiin parin vuoden hammasraudoituksella. Minua varoitettiin siitä ensimmäisellä luokalla. "Kun menet kolmoselle, saat raudat (mwahahahaha!)." Ja niin sitten kävi. Viidennellä taisin päästä niistä tosiaan eroon, sitten hampuleiden päälle laitettiin sellainen mielenkiintoisen näköinen rautalanganpätkä, jonka piti pitää purukalustoa paikallaan. No, sitten se otettiin vissiin kuudennella tai joskus pois.

Minulla ei ole ollut reikiä kuin maitohampaissani, jotka ovat aikojen saatossa kadonneet olemattomiin, eli suussani ei enää majaile moisia. Pesen hampaani joko kerran tai kaksi kertaa päivässä vähän riippuen päivästä. Joskus tulee hirveä pakkomielle pestä hampaat ja silloin on ihan pakko pestä ne. x) Ja purkkaa toki jauhan silloin tällöin, yleensä ainakin ruoan jälkeen. Kauhein minulle koskaan tehty operaatio hammaslääkärissä on ehdottomasti viimekeväinen hammaskivenpoisto. Se oli kivulias toimenpide kun hammaslääkäri repi hampaidenalustoja sillä metallikoukulla. En voinut syödä kunnolla viikkoon, saati sitten pehdä hampaitani hyvin. Tuskallinen asia, joka aiheutti minulle vakavan ientulehduksen. Ikeneni kun tulehtuvat muutenkin aika helposti, ja sitten niitä vielä piti sorkkia sillä koukulla niin että niistä meni iho rikki. Se oli inhottava toimenpide.

Niin, ja on pakko vielä lisätä että tämä otus ihan oikeasti inhoaa ja kammoaa ja melkein pelkää hampaita. Ne ovat inhottavia kapistuksia. Olivatpa ne hyvät tai huonokuntoiset, suorat, kierot, miten sattuu, hoidettu hyvin tai huonosti, tämä tykkää niistä aina yhtä vähän. Minusta ei ole mukavaa katsella hampaita. Saan niistä kylmiä väreitä!

~Moondancer (hammasfobiainen kääpiäinen)

Melkiira

• Ankeuttaja
« Vastaus #43 : Huhtikuu 13, 2008, 13:31:02 »
Hah, Barbien purukalustosta eivät minun hampaani ole kuulleetkaan.
Hampaani ovat ennen aina olleet korjauksen tarpeessa, ovathan ne vieläkin, mutta nyt hampaitteni hoito ja oikominen on
otettu kunnolla asiaksi. Lapsena oli todella laiska käyttämään ns. silikoni kokeita vai miksikä niitä tulisi sanoa, no kuitenkin sellaisia läpinäkyviä hammasmuotteja, joita käytettäessä pitää hampaita purra yhteen - nämä ovat varmaan kaikille tutut, uskon että suurinosa on joutunut niitä minunkin lisäkseni käyttämään lapsena tai joutuu käyttämään edelleen. No siitä päivästä lähtien kun muotit sain ne lojuivat vain vessan kaapin hyllyllä, vaikka joskus, mutta tosi harvoin käytin niitä esim. piirrettyjä katsellessa. "Laiskuuteni" johtui kuitenkin siitä että hampaani tulivat todella kipeiksi näistä muoteista ja ikenistä tuli käytön jälkeen verta. Tarkoitushan näillä muoteilla oli suoristaa alarivin 4 etuhammastani, jotka edelleen ovat vähän miten sattuu. Samaten ylärivin muutamien takimmaisten ja edessä olevien muutaman hampaan olisi ollut tarkoitus suoristua muottien avulla. No entisellä hammaslääkärilläni on varmasti aina ollut hieman vaikeaa "työskennellä" kanssani, kun en ole muotteja halunnut käyttää, eikä ilman niiden käyttöä hänen mukaansa ollut suositeltavaa laittaa hammasrautoja.

Viime keväänä hammaspulmani otettiin kuitenkin vakavasti, tällä kertaa minunkin kohdaltani kun olin totisesti alkanut kyllästyä purukalustooni. Nyt olenkin sitten viime syksystä lähtien käynyt Vaasassa erään yksityislääkärin vastaanotolla ja ylärivin hampaat ovat olleet n. puolen vuoden ajan hammasrautojen peitossa. Ennen hammasrautojen laittoa oli kuitenkin ylärivistä poistettava yksi hammas, jonka jälkeen kulmahampaaseen laitettiin sellainen koje, joka veti kulmahammastani pois otetun hampaan tilalle että muille hampaille tulisi enemmän tilaa kun hammasraudat laitettaisiin myöhemmin. Hammasrautojen lisäksi käytän öisin niskavetoa, joka suoristaa ylärivin takahampaita(rautojen lisäksi tietty) - laitan joka ilta ennen nukkamaanmenoa sellaisen rautaisen kasvokaaren paikoilleen takahampaisiin ja kiristän vedon eräänlaisella kuminauhalla niskan taakse. Ensinhän tottakai hampaat olivat todella kipeät, koska en aiemmin tällaisiin juttuihin ollut tottunut - hammasraudat, kulmahampaan vetokoje ja niskaveto saivat hampaani äärimmäisen aroiksi ja kipeiksi, tuli niistä vertakin, mutta nykyään en osaisi kuvitellakaan olevani ilman näitä asioita. Kun aloitin niskavedon käytön heräsin aika usein yöllä kun kasvokaari painoi kulmahampaaseeni, joka oli jo vedosta ennestään kipeä, mutta kyllä siihenkin sitten ajanmittaan tottui.

Hammasrautojen laiton jälkeen olen alkanut käyttää sähköhammasharjaa, joka saa kätevästi kaikki rautojen koloihin jääneet ruuanpalat ym. pois. Tottahan hammasraudat aina vähän väliä alkavat ärsyttää, mutta kun ajattelen tulevaisuuttani, sitä että minulla on joskus vihdoinkin kaunis purukalusto ei hammasrautojen käyttö niin kamalaa olekaan. Sitä paitsi hammasrautani eivät ole sellaiset mitä ennen vanhaan laitettiin, ne ovat oikeastaan aika sievät; jokaisessa hampaassa on sellainen läpinäkyvä silikoni "tyyny", pieni raudanpala siinä päällä ja sitten on vielä ohut rautalanka joka menee hampaasta toiseen. Ensin tämä rautalanka oli todella inhottava, nimittäin jos toista langas päätä ei leikata ja laiteta kunnolla suojaan ikeniltä se repii ikeniin haavoja - minulla oli aluksi tällaisia ongelmia ja ikenet olivat kipeät, mutta kun ienkudos "kasvoi paksummaksi" eivät rautalangat ole enää haitanneet minua ja muutenkin olen aina silloin käyttänyt langan päissä sellaista muovailuvahan tapaista vahaa joka suojaa ikeniä haavoilta.

Hampaitteni hoidon lisäksi tulevaisuudessa häämöttää myös eräänlainen leikkausprosessi oikeanpuoleiselle leualleni. Se nimittäin loksuu aika pahasti. Leukani poikkeavat toisistaan, sen ihan huomaa esim. kun nauran tai hymyilen: vasemman leuan puolella minulla on hymykuoppa, kun taas oikeanpuoleisella ei ole, hymykuopan sijaan poskeni nousee huomattavasti ylemmäs oikealla puolella niin että poskeen tulee kunnon "juova" kuin vasemman puolen poski. Ei tämä niin hirveästi haittaa, mutta poskipunaa laitettaessa on melko vaikeaa saada puna levitettyä tasaisesti ja samalle kohdalle molemmille poskipäille. Eikä oikeanpuoleisen leuan loksuminen syödessä ole todellakaan mitään ihanaa kuunneltavaa.
Tulevaisuudessa olisi siis tarkoitus leikauttaa leukani, leuasta otettaisiin pois muutama pala, mutta en toki ole vielä ihan varma toteutuuko tämä leikkaus, koska leikkauksissahan on aina riskinsä. Jotakin tälle leualle kuitenkin tullaan tekemään, siitä olen varma.

Olen nyt tosiaan sitten ruvennut käymään Vaasassa hammaslääkärissä ja käy varmasti jatkossakin. Ensi kerralla, toukokuussa kun sinne menen, laitetaan raudat myös alarivin hampaisiin - ah, vihdoinkin niitäkin tullaan oikomaan. Olen kyllä erittäin kiitollinen tästä kaikesta lääkärilleni, hän on erittäin mukava ja ammattitaitoinen. En voisi kuvitellakaan enää käyväni entisen hammaslääkärini vastaanotoilla, en ole koskaan tykännyt hänestä enkä edelleenkään tykkää - minulla nimittäin on ihan liikaa kokemuksia hampaidenporaamisesta ilman puudutusta, josta olenkin saanut hampaidenporaamis kammoni. Tottakai yksityislääkärillä käyminen tulee kalliiksi, mutta kaikki siihen laitettava raha on hoidon arvoista!

Poissa Hippo

• mutakylpyilemässä
  • Vuotislainen
« Vastaus #44 : Huhtikuu 15, 2008, 20:23:01 »
Yh, inhoan hamapaitani, etenkin juuri nyt.

Minulla on mielestäni huonot hampaat. Reikiä alkoi tulla 7-v, kun ei saanut enää lounaalla purkkaa. Kitalakiraudat minulla oli 6-vuotiaana, ja tällä hetkellä ärsyttävät, epätasaiset hampaat. Mutta kun oikomistakaan ei voi enää käsittääkseni tehdä, onnistuin senkin mahdollisuuden tärvelemään kun menin murtamaan etuhampaani juuren...
Viiko sitten oikea etuhammas vääntyi ja juuri murtui, mahdollista että myöhemmin myös irtoaa. Mössöruokaa ja liikuntakieltoa 2 viikkoa ja juurihoitoon matkalla :D
Onko joku vuotislainen ollut juurihoidossa, jos on niin millaista se on...? Sattuuko se? Kauanko se kestää?
Tulipa kiintoisa viesti :D
Hippo

// Hahaa! Ei sattunut ollenkaan :) Poraaminen on pahempaa :D
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 28, 2008, 13:56:21 kirjoittanut Hippo »

Poissa Lovable

• Vuotislainen
« Vastaus #45 : Huhtikuu 27, 2008, 20:57:53 »
Tykkään hampaistani. Ne ovat suorat ja valkoiset, vähän isohkot, mutta nätit. Minulla ei ole ikinä ollut hammasrautoja, eikä muita onkelmiakaan.
En tiedä mistä olen hampaani perinyt, koska äidilläni ovat hieman harvat hampaat ja paljon paikkoja, ja isäni sai tekarit jo joskus kahdenkymmenen vuoden ikäisenä. Onneksi minulle on siunattu nätit hampaat, kun olen muuten vähän... Punainen.

Harjailen hampejani vain illalla, ja putsistan samalla kielenkin. Joskus käytän suuvettä tai syön purkkaa, koska kaverini ovat pariin otteeseen valittaneet haisevasta hengityksestä.

Minulla on myös hammaskoru, jonka laitoin ihan pari viikkoa sitten. Sen laittaminen maksoi 28 e ja itse koru 20e. Koru on sellainen kullan värinen hymiö pallo, melko pienen näköinen hampaassani, mutta kyllä se näkyy kun kauniisti hymyilee.

Eipäs tästä enempää.

Poissa Kerberos

• Ylimääräinen pää
  • Vuotislainen
  • Life sucs and then you die.
« Vastaus #46 : Huhtikuu 27, 2008, 22:07:22 »
Minulla on huonoja kokemuksia raudoista:
Ensin vietin arviolta vuoden verran niska-veto-systeemin kanssa (olen tunnetusti laiska, pidin niitä vuoden sisällä yhteensä ehkä noin... yhden kuukauden?)
 Sitten asensivat kiinteät raudat ylä-hampaisiin. Olivat aina ihan likaiset. Eikä aikaakaan, kun jo laittoivat alas samanlaiset systeemit (Ja koko-ajan oli niskaveto öisin!) Raudat tuottivat hirmuista tuskaa, etenkin kun niitä kiristettiin.
 No, kun sain ne sitten pois, oli hammas rivistö täydellinen! Hymyilin joka suuntaan suu auki kun halusin näyttää hianot hampaani! Siinä oli sitten jäänyt pikku yksityis-kohta huomioimatta... Olivat antaneet minulle seuraavat kojeet mukaan! Se oli semmoinen kitalakeen laitettava juttu, jonka sai ottaa pois vain syömisen ajaksi, mutta enhän minä sitä käyttänyt! (mitä ne kuvittelivat, että vapaa-ehtoisesti pidän rautoja, jos voin olla ilmanki? Tuskin...)
 Hymy loppui kuitenkin lyhyeen, hampaat palautuivat entiseen kuosiinsa ja nyt minulla on aktivaattorit. En tietenkään oppinut läksyäni, en minä niitäkään yli-innokkaasti pidä, ja huononpaan suuntaan on rivistö matkalla! Mutkun... Ne on niin ikävän tuntuset!

Joten siis ihmiset, Pitäkää myös irtaimisto-rautojanne, ellette halua samanlaista kohtaloa!
Loma on sitä, ettei ole mitään tekemistä, ja siihen on aikaa koko päivä.

Poissa Starpiks

• ヘルムットじゃないよ
  • Vuotislainen
  • "Olette sangen rumia ollaksenne keijuja"
« Vastaus #47 : Toukokuu 08, 2008, 21:05:45 »
Ja ainakin kaksi viikkoa piti syödä nestemäistä ruokaa. Leikkauskohtaa piti varoa ja suu piti huuhdella hyvin joka kerran kun oli syönyt jotain. Kuten sanottu, puudutuksen alaisena itse operaatio ei satu, mutta jälkeenpäin sattui hirveästi. Särky onneksi lähtee burana 800:lla melko äkkiä.

Hehe, minulta kun poistettiin yläviisaudenhampaat (kaksi erillistä kertaa), sain ohjeeksi pelkästään tuon "älä juo tai syö mitään kahteen tuntiin". Ihan tavallisilla särkylääkkeillä selvisin ja mussutin normaalia ruokaa. Näkkäriä en tosin syöny. :P

Mutta vielä on alaviisaudenhampaat jäljellä. Ja jos tämänpäiväistä hammaslääkäriä on uskominen, ne myös tulevat olemaan paikalla. Mikä on mielenkiintoista, koska Suomessa hammaslääkäri sanoi, että ne hampaat pitää operoida pois, koska eivät mahdu leukaani vaan työntävät muita hampaitani yhteen. Mutta hei, maassa maan tavalla...

Ongelmaksi on ilmestynyt, että minulla on kuulemma paljon kariesta eli hammasmätää. Ei, minun suuni ei ole täynnä mätää, mutta jos karies saa muhia tarpeeksi kauan, se saa tulehduksen aikaan ja aiheuttaa mätää. Minulla ei ole mätää. Eikä toivottavasti tulekaan. Hammaslääkäri ihmetteli tänään, miten minulla voi näin nuorena olla näin huonot hampaat. Suomessa kukaan ei ikinä sanonut mitään tällaista. Ainoat hoitokeinoni ennen ovat olleet hampaiden säännöllinen harjaus, alaetuhampaidenvälien puhdistus hammaslangalla (minulle kertyy siihen hammaskiveä, kulkee suvussa, lääkäri itse totesi kun tuntee isukkini) ja toki kun niskaveto oli, sitä piti käyttää.

Nyt yhtäkkiä sain kuulla, että hampaani ovat huonot ja voi olla että joudun juurihoidon tekemään. JOS oikein ymmärsin, niin ensin yritetään pysäyttää karies ja sitten toivottavasti ei tarvitse juurihoitoon mennä... Lääkäri määräsi Paroex-suuvettä, jota ei valmisteta onneksi enää, joten on toinen tuote tilalla, ja Flux-suuvettä tämän "paroex-wannabe-kuurin" jälkeen. Ja säännöllinen harjaus ja hammaslankaa kaikkiin väliin. Minulla ei mikään iso suu ole loppujen lopuksi, joten on hieman hankala saada hammaslanka takahampaiden väliin.

Potuttaa kyllä hieman se, että jos joku olisi maininut aikaisemmin huonoista hampaistani, olisin voinut tehdä jo etukäteen jotain eikä nyt tarvitsisi mahdollisesti mennä juurihoitoon.
"The shortest verse in the Bible is, "Jesus wept". The only thing wrong with it is the past tense." -Fred MacIntire, Something Positive

No oonhan mä sentään sukua insinöörille... *pnish*?

Poissa moottorisaha

• Voldemortisti
  • Vuotislainen
  • be loud, let your colors show.
« Vastaus #48 : Toukokuu 09, 2008, 14:08:57 »
Itse tykkään hammaskalustostani oikein paljon, mutta on sen eteen vähän vaivaakin nähty. Joskus ensimmäisellä luokalla minulla oli raudat, eivät ne hampaiden päällä olevat, vaan sisäpuolella. Ala-asteen loppupuolella oli toisen puolen poskihampaassa sellainen kuminauhaveto, en kyllä muista mitä varten. Sen ei tarvinnut olla kovin kauaa, ja nyt saan ihastella täysin suoraa hammasrivistöä.

Hampaiden pesussa joskus toki lipsuu, illalla ei aina jaksa, mutta kyllä sitten aamulla on viimeistään hampaat pestävä. Hengenhajua en niin pelkää, haisee se muutenkin kun tupakkaa poltan (haha, ei sentään, mynthonia päälle...), mutta vihaan sitä karseaa tunnetta kun hampaiden päällä on möskää. Yöh.
Kieliharjaa ei ole tullut kokeiltua, tavan hammasharja hoitaa kyllä sen homman siedettävästi.

Niin ja reikiä minulla ei koskaan ole ollut! Ei ainuttakaan, vaikka pienempänä vedin hieman liikaakin karkkia ja hampaiden pesu saattoi joskus jäädä useammaltakin päivältä :D Siinä mielessä olen onnekas.
When you say it's dead and gone, yes, I know you're wrong

Poissa Arminas

• Addikti
  • Vuotislainen
« Vastaus #49 : Toukokuu 11, 2008, 13:47:26 »
Minulla ei koskaan ole ollut hammasrautoja eikä yhtään reikää. Koko ikäni olen lisäksi harjannut hampaat joka ilta ja syönyt reippaasti herkkuja. Mielestäni(tai siis pääasiassa muut ovat sanoneet...) omaan tasaisen hammasrivistön. Ainoa mikä on jotenkin hassusti, on yksi kylmahammas mikä on aikoinaan puhjennut ikenestä väärästä kohtaa. :)
The stories we love best do live in us forever.

Poissa manta

• Kajahtanut potteristi
  • Vuotislainen
    • Tassujengi
« Vastaus #50 : Toukokuu 12, 2008, 14:19:48 »
Hampaat.

Pesen hampaat lähes poikkeuksetta aamuisin. Iltaisin olen liian "väsynyt" raahautumaan vessaan hammaspyykille. Hammasharjani on Dailyn. Minulle kelpaa vain pehmeät harjat, sillä kovat harjat raapivat ikeneni vereslihalle.

Minulle on ollut kolmet erilaiset raudat. Ensimmäiset sain 9-vuotiaana. Ne olivat huomaamattomat, ja tulivat kitalakeen. Seuraavat sain 12-vuotiaana. Hammaslääkärissä kysyin kauhistuneena:"En kai saa samanlaisia rautoja kuin Salkkareiden Mialla?!" Samanlaiset tietenkin, junakiskot ylähampaisiin. Olin todella kaunis. Minulla on tuohon aikaan kauheat vaatteet ja kusenkeltaiset hiukset. Olin oikeasti r-u-m-a. Seuraavat raudat tuli 13-vuotiaana. Ne olivat myös huomaamattomat, ylähampaissa sellaiset rautalangat. Lopulta pääsin niistäkin eroon, ja nykyään minulla ei ole mitään, eikä ole tulossakaan.

Hammaslääkäri- ketjuni alkoi, kun yksi maitohampaistani ei suostunut tippumaan pois, ja rautahammas kasvoi ikenen läpi siihen viereen. Lisäksi minulla oli vino purenta. Nykyään hampaani ovat tasaiset ja kauniit, vaikka en ymmärrä niitä ihmisiä (erityisesti tummaihoiset immeiset), joilla on vitivalkoiset, todella kauniit hampaat! Olen niin kateellinen!

Hammaslääkärissä käynti ei pelota, jos sinne pakotetaan (esim. koulun kautta). Jos sinne pitää vapaaehtoisesti mennä, niin jaiks ja yöks.

-manta
Aivojen tilalla ilmapalloja.

Poissa Starpiks

• ヘルムットじゃないよ
  • Vuotislainen
  • "Olette sangen rumia ollaksenne keijuja"
« Vastaus #51 : Toukokuu 12, 2008, 22:32:49 »

Pesen hampaat lähes poikkeuksetta aamuisin. Iltaisin olen liian "väsynyt" raahautumaan vessaan hammaspyykille. Hammasharjani on Dailyn. Minulle kelpaa vain pehmeät harjat, sillä kovat harjat raapivat ikeneni vereslihalle.

Lueskelin jostain, että pehmeä/keskipehmeä harja on paras hampaiden harjaamiseen. Mikä on mielenkiintoista, koska lapsena minulle tungettiin aina kova harja käteen ja sanottiin, että se on paras. Nyt on ihan mukavaa harjata pehmeällä harjalla sitten.

Harjoista puheenollen, tänään juuri ostimme uudet hammasharjat poitsun kanssa. Pepsodent "Complete Perfection", jossa on myös "kielenrapsutuspuoli". Kokeilin kerran aikaisemmin harjata kieleni tavallisella hammasharjalla ja kieleen sattui vielä puolen vuorokauden päästä. Kieleni on aika herkkä, mikä tuottaa ongelmia hammastahnan kanssa (lastenhammastahnat ovat miedompia, mutta ovatko ne tarpeeksi tehokkaita aikuisen suuhun?), puhumattakaan suuvesistä...
"The shortest verse in the Bible is, "Jesus wept". The only thing wrong with it is the past tense." -Fred MacIntire, Something Positive

No oonhan mä sentään sukua insinöörille... *pnish*?

Poissa appelsiini

• Kellotee
  • Vuotislainen
  • Blubbelibum.
« Vastaus #52 : Toukokuu 13, 2008, 22:24:43 »
Sain yläraudat marraskuussa 2006, ja tänään ne vihdoinkin poistettiin! Voi sitä tunnetta kun oikoja oli hampaista rapsutellut liiman pois, ja sain laittaa suun kiinni. Hampaat tuntuu oikeesti ihan luonnottoman sileiltä ja liukkailta. Tuntuu myös tooosi oudolta, kun suussa tuntuu olevan paljon enemmän tilaa :D Ylihuomenna sitten saan sen kitalaki-jutun. Vähän epäilyttää, kuullemma tosi vaikea puhua sen kanssa. Pelkään että vähättelen sen tärkeyttä ja pidän sitä suussani noin kerran kuussa. Tiedän kyllä että se on tosi tärkeä juttu, en todellakaan halua palata vanhoihin hampaisiini, yhh! Eli täytyy vaan pakottaa itseni laittamaan sen suuhun joka päivä.
Nyt nämä ylähampaat siis näyttävät ihan ihmeellisiltä, vaatii taas varmaan vähän totuttelua katsella raudattomia hampaita.
Alaraudat sain vuonna 2007. Ne ovat vieläkin suussani, mutta näillä näkymin saan ne jo kesäkuun loppupuolella pois!
Silloin kun ruvettiin puhumaan rautojen laittamisesta, en hetkeäkään epäröinyt. Mieluummin muutama vuosi rautanappuloita suussa, kuin vinot ja sisäänpäin kääntyneet hampaat koko loppu elämän.

Ja tuosta hampaiden pesusta.. Ennen rautojen saamista käyttäydyin todella välinpitämättömästi hampaitani kohtaan. Pesin ne silloin kun jaksoin, eli harvoin! Siitä sitten johtui se että pari reikää ilmestyi takahampaisiin. Mutta heti kun sain raudat minun oli pakko ruveta harjaamaan hampaitani vähintään kaksi kertaa päivässä. Sain hirveän kammon kun vain ajattelin niitä ruuanpalasia kiinni raudoissa, ja mitä kaikkea hammaspeikot oikein siellä suussa puuhaavat! :D

(lastenhammastahnat ovat miedompia, mutta ovatko ne tarpeeksi tehokkaita aikuisen suuhun?)
Eipä ole. Hammaslääkäri varoitteli kun olin jotain 10, että en saa edes harkita lastenhammastahnojen käyttöä, ei riitä tehot!

//: Ei hyvää päivää! Nyt on sitten se kitalaki-juttu suussa! Jotain ihan kamalaa. Ihan hiton vaikee puhua ja hampaisiinkin sattuu. Sylkeäkin tulee ihan mukavasti o_O
Asiaa ei yhtään paranna se että mulla on nälkä, mutta en jaksa ottaa tätä pois suusta :D
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 15, 2008, 15:18:23 kirjoittanut appelsiini »

Irene

• Ankeuttaja
« Vastaus #53 : Kesäkuu 09, 2008, 00:50:49 »
Harjaan hampaani aamulla ja illalla, enkä yleensä lipsu siitä ikinä, koska pidän sitä tärkeänä. Minua rupee ällöttämään, jos en ole pessyt hampaita. Ja kyllä hammasraudoista on hyötyä. Itselläni on ollut hammasraudat (ylä- ja alaraudat)  niin kauan kuin muistan. Hampaani ovat aina olleet täysin vinksallaan, varsinkin etuhampaat. Ensiksi sain sellaiset silikooniset yöraudat, joista ei ollut kovin paljoa apua. Sen jälkeen sain kiinteät raudat. Jossain vaiheessa hammaslääkärit tajusivat että ylähuulen jänteeni esti hampaita oikenemasta, jonka seurauksena jänne leikattiin. Sen jälkeen minulla on ollut raudoissa vaikka minkänäköistä voimaketjua sun muuta. Vihdoin ja viimeinen, ensi kuussa saan kiinteät rautani kokonaan pois.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 09, 2008, 13:05:49 kirjoittanut Irene »

Poissa samettiina

• huoleton huuliharppuilija
  • Aurori
  • *
  • Pienestä kipinästä voi syntyä roihuava liekki
« Vastaus #54 : Marraskuu 04, 2009, 22:25:28 »
Hampaiden ja suun puhtaus ovat olleet minulle koko pienen elämän ajan tärkeä asia. Mitä puhtaampi suu, sitä paremmin päivä menee.

Hampaani pesen kaksi, joskus jopa kolmekin kertaa päivässä. Kouluaamuisin pesen siis aina aamuin ja illoin, eli kaksi kertaa päivässä (ja ennen kaupungille/tapaamiseen/harrastuksiin lähtöä on se mahdollinen kolmas kerta). Viikonloppuisin olen muuttunut niin laiskaksi, että hampaat jäävät lauantai ja sunnuntaiaamuisin pesemättä. Vaikka sitä sitten tietääkin, että niitä omia pikkuisia purutyökaluja pitäisi hoivata.

Ala-asteella mätystelin vielä ksylitolipurkkaakin, mutta nyt sekin on jäänyt. Hammaslankaa ja -tikkuja käytän suuni puhtauden ylläpitämiseksi myös hyvin harvoin, yleensä vain silloin kun tarve niin pakottaa.

Olen suhteellisen tyytyväinen hampaisiini. Ne ovat suorat, enkä ole koskaan tarvinnut hammasrautoja taikka muita suoristavia hoitoja. Täysin valkoiset ne eivät ole, mutta on niitä todella paljon keltaisempiakin nähty.

Olen syytön kaikkeen siihen, mistä kehtaatkin minua epäillä.

Poissa Arende

• hahtuvahaave
  • Vuotislainen
  • Pottermore: PotionGhost22203
« Vastaus #55 : Maaliskuu 11, 2010, 09:59:58 »
Mun hampaat on yllättävän hyvässä kunnossa siihen nähden, miten oon niitä hoitanu :D

En oo koskaan oikeastaan ollut ahkera pesemään hampaita. Ja karkkia oon syöny enemmän kuin laki sallii :D Etenkin kesä 2000 oli karkkikesä. Olin silloin vielä 10-vuotias kakara ja murtauduin omaan säästäpossuuni, että sain karkkkirahaa :D Kävimme ystäväni kanssa lähes päivittäin lähikioskilla ostamassa karkkia ja söimme ne lähipuistossa salaa äidiltäni. Enkä tosiaan pessyt hampaitani kuin aina joskus. Ilmankos minulla onkin nyt lähemmäs 20 paikkaa hampaissani.

Hampaani ovat myös väriltään kovin kellastuneet. Veljeni huomauttelee siitä minulle jatkuvasti, mutta en voi asialle mitään. Nykyään pesen hampaani jo hyvinkin säännöllisesti aamuin ja illoin. Joskus saattaa tosin iltahampaidenpesu unohtua. Käytän jopa valkaisevaa hammastahnaa, mutta siitä huolimatta hampaani pysyvät kellertävinä.

Alaetuhampaani ovat myös melko vinot. Ala-asteella käytin hammasrautoja, mutta ei niistä oikeastaan ollut mitään hyötyä.

Viisaudenhampaatkin ovat vihdoin alkaneet kunnolla ahdistella mua. Pari vuotta ne vaan silloin tällöin aina sattu parin päivän ajan, mutta nyt viime jouluna revittiin ensin toinen yläviisaudenhammas ja tänään toinen. Ainakin toinen alaviisaudenhampaistakin pitää kuulemma vuoden sisällä repiä pois. Toista ei vielä ainakaan näy, toivottavasti älyäisi pysyäkin poissa. Yläviisaudenhampaiden poisto on sentä suht kivuton toimenpide, kun se hammas vaan kiskaistaan irti, mutta alhaalta ne kuulemma joutuu leikkaamaan ja jotain. Kauhulla odotan sitä...
Ihana asia minusta on, et ihana olen vain

Poissa Ananas

• Vuotislainen
  • 17.11. ♥
    • Viistokuja
« Vastaus #56 : Maaliskuu 17, 2010, 17:47:51 »
Mulla on ollu kolmet eri raudat (tällä hetkellä kahdet) Ensin sain 1-luokalla niska vedon (pois sain 4-luokalla), nyt minulla on suorat ylähampaat! (joskin koko ei miellytä...) Sitten 5-luokalla sain alas (kielen puolelle) kaaren, ja 6-luokalla alas kiskot. Alahampaat näyttää jo nyt suoremmilta! Nyt vaan sitten odotellaan millon minut vapautetaan raudoista... XD :) Suosittelen ottamaan raudat jos haluatte suorat barbie-hampaat! :DD
Taikoisko joku mut tylypahkaan?

Poissa Raparperi

• Pahislynkkarikerhon puheenjohtaja ;)
  • Vuotislainen
« Vastaus #57 : Maaliskuu 17, 2010, 19:18:52 »
Tästä aiheesta minulla on paljon tietoa ja sanottavaa, äitini kun sattuu olemaan hammashoitaja (siitä onkin sitten kärsitty koko pieni ikä).

Eli sattuneesta syystä olen pienestä asti harjannut hampaat aamuin illoin, enkä oikeastaan voi olla enää harjaamatta, siitä kun on tullut tapa ja suu tuntuu ällöttävältä jos hampaat on likaiset. Joskus ala-asteella sain sellaisen ihme tutinmuotoisen vekottimen jota pidettiin yöllä, koska minulla oli ulkonevat etuhampaat ja niitten välissä oli turhan suuri rako. Pidin sitä laitetta jonkun reilun vuoden ja nyt on etuhampaat reilassa.

Reikiä on ollut yksi ja alkavia muutama, muita ongelmia mm. ientulehdus ja hammaskivi joista äitikulta jaksaa muistuttaa. Vaikka harjaan hampaat, en useinkaan jaksa harjata kovin huolellisesti saati langata joka päivä. Äitin ohjeitten mukaan pitäisi harjata sähköhammasharjalla niin kauan että hampaat tuntuvat liukkailta kun kokeilee kielellä, mutta usein vain sutaisen tavallisella hammasharjalle pahimmat liat pois.

Aamuisin harjaan aina, ja nimenomaan ennen aamupalaa (se on oikeasti hampaille terveellisempää, koska kun on harjannut hampaat, niihin muodostuu joksikin aikaa sellainen vahvempi kerros, jolloin aamupalan happohyökkäys ei ole niin vahingollinen. Jos harjaa aamupalan jälkeen kesken happohyökkäyksen, harjaus vain kuluttaa kiillettä entistä enemmän). Jos en harjaisi aamulla, pahanhajuinen hengitys vaivaisi koko päivän, kun meinää harjauksenkin jälkeen vaivata. Silloin vetäisen kunnon menthol-purkan suuta raikastamaan. Muuten aina syömisen jälkeen syön purkkaa tai ksylitol-pastillin.

Hammaslääkäriä en ole koskaan pelännyt (jos pelkäisin en voisi asua kotona ;) enkä oikeastaan ole koskaan tajunnut mikä siinä on niin kamalaa. Ei se nyt niin kamalasti satu ja kyllä sitä elämässä sattuu välillä enemmänkin. Monet myös pelkäävät kaupunkimme oikojatohtoria, joka kuulemma määrää aina raudat. Kamalaa saada raudat, jos niillä saa suun kauniiksi tai ainakin kauniimmaksi? Se minukin ärsyttää, että yksi kaverini pesee tosi huonosti hampaansa, mutta silti sillä on tosi valkoinen purukalusto, kun taas omani kellertää puolet enemmän puolet paremmalla harjauksella.
"Muikkunen, ota airo."

Solemn Spoiler Alert -blogi tv-addikteille ja lukutoukille ;)

Mansikka

• Ankeuttaja
« Vastaus #58 : Maaliskuu 17, 2010, 21:25:20 »
 Vihaan hammaslääkäreitä!!! Jouduin ramppaamaan sellaisessa haisevassa laitoksessa toisella luokalla alvariinsa (tyhmä sana, mut so?) koska mua raudoitettiin. Nyt olin tänään siellä laitoksessa taas. Kamala paikka. Ja kaikkein kamalinta oli se, että mulla on joku kamala reikä, joka sitten paikataan joskus sadan vuoden päästä (onneksi vasta sadan vuoden päästä). Ei oo kiireellinen, ei oo iso, mutta mitä eroa sillä sitten on isoon? Se paikataan kumminskin.
 Myönnän olevani todella laiska hampaiden pesussa. Se on jotenkin hirveää. Kerran kahdeksanvuotiaana olin koko  viikon pesemättä kertaakaan. Ihme ettei ennen ole ollut reikiä. Nyt olen yrittänyt xylitolpurkkaa. Harmi että veli pöllii aina purkan ja äidin mielestä karkki ja purkka on sama asia, se sanoo että hammaslääkärit nimenomaan sanoo purkan olevan haitallista. Xylitol sanan edessä ei vaikuta mitenkään. Äiti on outo.
 Raudat ovat kamalia! KAMALIA! Ne pilaavat elämäni. Minusta ei kannata ottaa esimerkkiä hammasasioissa. Eikä äidistäkään, koska se ei tiedä mikä xylitol on.
 Älkää ottako esimerkkiä vaan huolehtikaa hampaistanne toisin kuin minä.

Poissa Rectangle

• Pyöreä kolmio
  • Vuotislainen
  • aika luihua!
« Vastaus #59 : Maaliskuu 18, 2010, 01:04:10 »
No, jospa minäkin kirjustan nyt jotain.

Täytyy myöntää, ettei hammaskalustoni oli koskaan ollut mitään kovin ihanaa katseltavaa, tosin olen nähnyt paljon pahempaakin! Hampaani ovat vaaleankellertävät, ja niiden pinnalta erottaa selvästi hammaskiveä. Siitä saankin joka hammaslääkärireissulla huomautuksia. Reikiä on ollut tähän mennessä muistaakseni kolme tai neljä.

Harjaan hampaitani yleensä vain kerran päivässä. Oudointa on, että aina ihan pienestä lapsesta asti viime syksyyn olen pessyt hampaat aina vain iltaisin, mutta nyt se onkin niin, että pesen hampaat vain aamuisin. Ja aamuisin tietenkin ennen aamupalaa, koska jos pesette hampaanne ruuan jälkeen, se on aivan sama kuin pesisitte hampaanne sillä ruualla (varsinkin jos juotte tuoremehua tms)! Vähintään puoli tuntia siis väliä.

Omistin niskavetoraudat muistaakseni kaksi ja puoli vuotta, oli kyllä todella ihana tunne saada ne pois! Myönnän, että säälin teitä, jotka olette joutuneet käyttämään rautoja jo monia monia monia vuosia.

Muistan vieläkin sen päivän, kun menin hammaslääkärille poistattamaan kahta etumaitohammasta. No, ei siinä muuten mitään, muttakun se puudutuspiikki siis tungettiin.. en tiedä sanaa, mutta suoraan tuohon etuhampaiden alle. Ja se sattui niin pirusti, etä aloin itkemään. Loput sujui ihan helposti. Sen jälkeen minulta on revitty vielä kaksi maitohammasta, ilman puudutusta tosin. Vaikka ne olivatkin jo hieman irronneet, niin pelästyin kyllä pirusti, kun lääkäri vain: "Ai täällä heiluu, no revitääs irti." Ei se sitten loppujen lopuksi paljoa sattunut, mutta ikävä kokemus se oli.

Olenko outo, jos myönnän, että pidän siitä kun reikiä porataan? Okei, en pidä siitä, että suu täyttyy syljestä ja niistä aineista, mutta muuten se on minusta kivaa puuhaa... o_o

- rekku
Se on basiliski, se.

Vladimir

• Ankeuttaja
« Vastaus #60 : Maaliskuu 18, 2010, 11:20:56 »
Yhdyn Rectangleen : D Olen pienen elämäni aikana onnistunut katkaisemaan etuhampaani kahdesti. Ensimmäisellä kerralla kaaduin syöttötuolilla, se niistä etumaitohampaista, ja toisella kerralla juuri kun olin saanut kasvatettua uudet hienot rautahampaat, niin näytimpä serkkupojille mallia ja hyppäsin auran päästä tansin päälle jolloin jalka lipesi ja iskin leuan tankkiin. Etuhampaat poikki. Toinen on puoliksi paikka-ainetta. Ala-asteella halusivat oikoa, mutta minä en alkanut. Sain yöraudat mutta en käyttäny enkä menny hammaslääkäriin. Okei, nyt ne on vinot mutta ei se ainakaan minun elämääni ole vaikeuttanut. Ehkä selviän vaikka on turha haaveilla missin urasta. Valkoisina ne on kuitenkin säilynyt. Pari vuotta sitten piti juurihoitaa yksi hammas ja se oli tuskaa. Ei ne puudutukset itessään, mutta kun ne ei auta. Geenit vissiin ristissä kun mikään puudutus ei tehoa kunnolla. Sen jälkeen en ole hammaslääkärissä käynyt. Reikiä ei ole koskaan ollut.
Harjaan hampaat aina aamuisin, usein myös iltaisin. Muitakin suun sisäpintoja pyyhin aina välillä hammasharjalla silloin kun jaksan. Hammaslankaa tai kieliharjaa en ole ruukannut käyttää.

Poissa mattis

• se outo tyyppi tuolla nurkassa
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • Pottermore: RuneLumos12214
« Vastaus #61 : Maaliskuu 18, 2010, 11:29:39 »
Minulla etummaiset poskihampaat on vähän vinoja, koska pienenä en uskaltanut vetää heiluvia maitohampaita pois. Ne on vinoja sillalailla, että ne näyttyy vaan ylimääräsiltä kulmahampailta. Hammaslääkärissä olen kysynyt tästä, että onko ne ihan OK, sillä mulla on monesti pää kipeä ja se vois johtua hampaista, mutta ei kuulemma johdu.
The Last Enemy That Shall Be Destroyed Is Dead...

Poissa Kerberos

• Ylimääräinen pää
  • Vuotislainen
  • Life sucs and then you die.
« Vastaus #62 : Maaliskuu 20, 2010, 13:15:47 »
Nyt ärsyttää etten hoitanu oikomishoitojani kunnialla sillon ku ne oli meneillään. Nyt luvassa uudestaan kiinteät raudat ylärivistöön ja joku ihme jousi joka työntää alaleuan eteen. Omaan niin pahan ylipurennan että se on pakko hoitaa, eikä enää tepsi yökoje-systeemit kun kasvuikä meni jo. Useamman vuoden joudun käymään hoidoissa ja silti jää leikkauksen riski. Kaikki tämä vaan sen takia etten sillon aikanani pitäny yöhepeneitä ja kitalakilätkää tarpeeks usein >:( Tarinan opetus: totelkaa hammaslääkäriä.
Loma on sitä, ettei ole mitään tekemistä, ja siihen on aikaa koko päivä.

Mansikka

• Ankeuttaja
« Vastaus #63 : Maaliskuu 22, 2010, 07:14:15 »
 Äh, tänään taas oikojalle. Kamalaa. Rautoja ja paikkauksia ja aina uudestaan ja uudestaan... En koskaan ole pitänyt hampaistani huolta, koska hampaat ovat vain hampaita haluan näyttää hammaslääkärille!

>:( Tarinan opetus: totelkaa hammaslääkäriä.

Eikä totella!