Kirjoittaja Aihe: Ranskan kieli  (Luettu 22098 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Laureloth

• Ankeuttaja
Ranskan kieli
« Vastaus #50 : Syyskuu 27, 2005, 17:19:09 »
Aloitin ranskan opiskelun ensimmäistä kertaa tänä syksynä. Kurssin viimeinen tunti oli tänään.
Minusta ranska kuulostaa todella kauniilta kun sen osaa. Ja itse en osaa. o__O
Ainoa mitä kurssista jäi mieleen on nämä perinteiset "je m'appelle Jenni", "bonjour", "monsieur" ja muuta vastaavaa. Minulle uusien kielien oppiminen on tosi vaikeaa.
Olisi hienoa osata puhua ranskaa, samoin kyllä montaa muutakin kieltä; japania, kreikkaa, kiinaa, italiaa, espanjaa ja venäjää. Paha vain että aika ei taida riittää.

Poissa Samia

• kettu
  • Reservi
  • *
  • Tupa: Luihuinen
Ranskan kieli
« Vastaus #51 : Syyskuu 27, 2005, 19:06:18 »
Minä aloitin ranskanopiskelun tänä syksynä, nyt on ollut kai kuusi kaksoistuntia, joten en osaa kauheasti vielä sanoa. Siis en opiskelusta enkä ranskaksi.^^ (ollaanpas sitä taas vitsikkäitä)

Ranska on ihan kaunis kieli, mutta jotkut ääntämistehtävien esimerkit kyllä karmivat selkäpiitä. Ja tällä hetkellä kaikki ääntäminen menee yli hilseen, kaikki pahuksen nasaalit ja ranskalainen r, jota en osaa sanoa.

Ja minä toivon todella, ettei tarvitse ikinä, tai ainakaan pitkään aikaan, oppia kaikkia aksentteja. Ääntäminen vielä menee, mutta kirjoitan aksentit poikkeuksetta väärään suuntaan. Ja vielä ei ole selvinnyt mitä eroa on á- ja à-kirjaimilla.

Yhdellä tunnilla kuunneltu laulu sai minut tajuamaan sen, miksi niin monet pitävät ranskaa kauniina kielenä. Laulettuna se kuulosti ihanalta, vaikka sanat olivatkin sävelradiokastia. Tietääkö joku hyvää ranskankielistä rock/pop-musiikkia? Tekisi mieli tutustua.
"Always be specific when you lie." (rule #7)

dimou

• Ankeuttaja
Ranskan kieli
« Vastaus #52 : Syyskuu 27, 2005, 19:53:40 »
Lainaus käyttäjältä: "Astarte"
Ja vielä ei ole selvinnyt mitä eroa on á- ja à-kirjaimilla.

Minun rajallisen tietämykseni mukaan niissä ei ole mitään eroa. Siis lausunnallisesti. à kertoo, että sanan lausuminen loppuu, ja á taasen ilmaisee lausumisen "pitkittymistä". En minä osaa selittää. Niin ne kuitenkin menevät kaikissa aksenteissa.

Voi niissä jotain muutakin eroa olla, ja poikkeuksiakin voi olla, kaikki sekin ranska, jota osasin keväällä, katosi päästäni kesäloman aikana.

alcor

• Ankeuttaja
Ranskan kieli
« Vastaus #53 : Syyskuu 27, 2005, 20:45:17 »
Lainaus käyttäjältä: "dimou"

Minun rajallisen tietämykseni mukaan niissä ei ole mitään eroa. Siis lausunnallisesti. à kertoo, että sanan lausuminen loppuu, ja á taasen ilmaisee lausumisen "pitkittymistä". En minä osaa selittää. Niin ne kuitenkin menevät kaikissa aksenteissa.

Voi niissä jotain muutakin eroa olla, ja poikkeuksiakin voi olla, kaikki sekin ranska, jota osasin keväällä, katosi päästäni kesäloman aikana.

^Joo, aivan näin. ` laitetaan, kun sana loppuu silloin töksähtäen, että sitä ei venytetä, mutta ´ kertoo, että sana lausutaan pitkänä. Tai siis että jos on jonkun sanan lopussa vokaalin päällä, yleensä muuten e-kirjaimen päällä^^

Lils

• Ankeuttaja
Ranskan kieli
« Vastaus #54 : Syyskuu 27, 2005, 21:16:34 »
Aloitin nyt lukiossa ranskan. Pakko oli, koska olen kyseistä kieltä ihaillut jo kauan aikaa ja halusin itsekin oppia sitä.

Ennen ihmettelin miksi kaikki sanovat ranskan olevan kamalan vaikea kieli. Nyt en ihmettele enää ollenkaan. Todellakin vaatii paljon, että oppii asiat kunnolla. Kielioppi on kamalan vaikeaa.. Sanastokin välillä kuin hepreaa. Lauseita on tosin melko helppo ymmärtää, kunhan hahmottaa ja ymmärtää sanoja sieltä täältä ja yhdistelee.. Siten yleensä suomennos onkin helpompaa kuin esim. se iänikuinen verbien taivutusmuotojen vääntäminen.

Ranska on silti yhä mielestäni kaunis kieli.. Hankalaa se on, mutta on palkitsevaa huomata puhuvansa sitä jo suhteellisen hyvin.

Fievel

• Ankeuttaja
Ranskan kieli
« Vastaus #55 : Syyskuu 27, 2005, 22:13:42 »
Ennen pidin ranskaa hienona kielenä (no, onhan se vieläkin hieno) ja halusin opiskella sitä kovasti, mutta nyt on kyllä mieli muuttunut. Ranska on sen verran vaikeaa ja tylsää.

Ensimmäinen suosi oli hauskaa, kun oli hyvö opettaja, joka otti opiskelun ihan hauskuuden kannalta. Tällöin sain vielä yhdeksikön todistukseen. Mutta nyt menee jo kolmas vuosi, eikä yhtään jaksaisi. Oikeastaan - olenhan tässä jotain oppinut, mutta silti kaikki on todella vaikeaa. Varsinkin, kun samaan aikaan pitää suomea, englantia, ruotisia ja ranskaa vääntää.
Lausuminen on melkein vaikeinta, r- kirjain ainakin vääntyy sellaiseksi, ettei siihen oikien suomalaisesta ole. Itsekkään en koskaan viitsi lausua asioita tunnilla, koska lausumiseni on kauhean kuuloista.

Toivon saavani tänä vuonna edes kahdeksikon.

Jónsì

• Ankeuttaja
Ranskan kieli
« Vastaus #56 : Syyskuu 27, 2005, 22:40:59 »

Ei ranskassa ole á-kirjainta. `-aksenttiä käytetään ilmaisemaan että vokaali, jonka päälle se on kirjoitettu on viimeinen sanassa ääntyvä vokaali. ´-aksenttia taasen kun ilmaistaan että e ääntyy [e] eikä [ə], tai että se sanan lopussa yleensäkään ääntyy. Yksinkertaista.

Ja nyt mainitakseni, minä olen lukenut ranskaa kahdeksannelta luokalta alkaen, joka sitten lukiossa vaihtui mystisesti pitkään ranskaan, opettaja kun oli sitä mieltä että turhaan minä aikaani tuhlaan ja turhaudun lyhyessä. Ja siellä sitä ollaan, pitkä kokeesta tuli 7½, eli voin olla enemmän kuin tyytyväinen.

Ranska on ihana kieli, haluan yliopistoon lukemaan ranskalaista filologiaa. <3

Zara

• Ankeuttaja
Ranskan kieli
« Vastaus #57 : Syyskuu 28, 2005, 19:45:47 »
urgh. Miten joku jaksaa lukea ranskaa? .________.
Luin sitä kaksi vuotta yläasteella. Numerot 8 8 - ja hups - 6 ja 7. Ysin alussa tuli vaan semmonen "kiitti mulle riitti" -olo, kun ei tajunnut koko kielestä mitään, ja se kuulosti mun korvaan pelkältä sössötykseltä ja mongerrukselta. Kaikki ja epäsäännölliset verbit ja sääntöjen poikkeuksien poikkeuksien poikkeukset. Käytiin ehkä yksi säännöllinen verbi ja sekin sivuten.
Ehkä vähän liikaa mun pienelle ja yksinkertaselle mielelle. :P
.. ja vielä kaiken lisäksi se ranskanopettaja oli - anteeksi - täysi lehmä ja idiootti, katto mua aina vihasesti ja otti silmätikuksi vaikka oikeesti opiskelin alussa.. ;<<
(myönnän tähän väliin että oli osa omaa syytä koska olen välillä tosi laiska ja sitten taas välillä ehkä vähän liiankin ahkera)
Alotin nyt lukiossa espanjan ja tuntuu ainakin 100 kertaa helpommalta kun ranska ikinä. säännöllisiä verbejä<3.
Ehkämahdollisesti alotan ranskan taas ens vuonna jos on kiinnostusta ja eritoten aikaa. Onhan se ihan nätti kieli, enkä voi kieltää ettenkö haluaisi osata sitä ja puhua kunnolla. We'll see.

Jónsì

• Ankeuttaja
Ranskan kieli
« Vastaus #58 : Syyskuu 28, 2005, 20:07:04 »
Lainaus käyttäjältä: "Zara"
Alotin nyt lukiossa espanjan ja tuntuu ainakin 100 kertaa helpommalta kun ranska ikinä. säännöllisiä verbejä<3.

Haluatko kuulla offtopic-kauhutarinan?
(Jos aurorit antaisivat tämän olla tälläisenään niin viesti ei venyisi kohtuuttomasti...)

Indikatiivi
Presente
yo       estoy
tú       estás
él       está
nosotros estamos
vosotros estáis
ellos    están
   Perfecto
yo       he estado
tú       has estado
él       ha estado
nosotros hemos estado
vosotros habéis estado
ellos    han estado

Imperfecto
yo       estaba
tú       estabas
él       estaba
nosotros estábamos
vosotros estabais
ellos    estaban

Pluscuamperfecto
yo       había estado
tú       habías estado
él       había estado
nosotros habíamos estado
vosotros habíais estado
ellos    habían estado

Pret?to
yo       estuve
tú       estuviste
él       estuvo
nosotros estuvimos
vosotros estuvisteis
ellos    estuvieron

Pret?to anterior
yo       hube estado
tú       hubiste estado
él       hubo estado
nosotros hubimos estado
vosotros hubisteis estado
ellos    hubieron estado

Futuro
yo       estaré
tú       estarás
él       estará
nosotros estaremos
vosotros estaréis
ellos    estarán

Futuro anterior
yo       habré estado
tú       habrás estado
él       habrá estado
nosotros habremos estado
vosotros habréis estado
ellos    habrán estado

Subjunktiivi
Presente
yo       esté
tú       estés
él       esté
nosotros estemos
vosotros estéis
ellos    estén
   Perfecto
yo       haya estado
tú       hayas estado
él       haya estado
nosotros hayamos estado
vosotros hayáis estado
ellos    hayan estado

Imperfecto
yo       estuviera
tú       estuvieras
él       estuviera
nosotros estuviéramos
vosotros estuvierais
ellos    estuvieran

yo       estuviese
tú       estuvieses
él       estuviese
nosotros estuviésemos
vosotros estuvieseis
ellos    estuviesen

Pluscuamperfecto
yo       hubiera estado
tú       hubieras estado
él       hubiera estado
nosotros hubiéramos estado
vosotros hubierais estado
ellos    hubieran estado

yo       hubiese estado
tú       hubieses estado
él       hubiese estado
nosotros hubiésemos estado
vosotros hubieseis estado
ellos    hubiesen estado

Futuro
yo       estuviere
tú       estuvieres
él       estuviere
nosotros estuviéremos
vosotros estuviereis
ellos    estuvieren

Futuro anterior
yo       hubiere estado
tú       hubieres estado
él       hubiere estado
nosotros hubiéremos estado
vosotros hubiereis estado
ellos    hubieren estado
Konditionaali
Presente
yo       estaría
tú       estarías
él       estaría
nosotros estaríamos
vosotros estaríais
ellos    estarían
   Perfecto
yo       habría estado
tú       habrías estado
él       habría estado
nosotros habríamos estado
vosotros habríais estado
ellos    habrían estado

Imperatiivi
tú       está
él       esté
nosotros estemos
vosotros estad
ellos    estén

Vrt. Ranskan verbimuotoihin:

Présent
je        suis
tu        es
il; elle   est
ns        sommes
vs        êtes
ils; elles sont

Passé composé
j'        ai été
tu        as été
il; elle   a été
ns        avons été
vs        avez été
ils; elles ont été

Imparfait
j'        étais
tu        étais
il; elle   était
ns        étions
vs        étiez
ils; elles étaient

Plus-que-parfait
j'        avais été
tu        avais été
il; elle   avait été
ns        avions été
vs        aviez été
ils; elles avaient été

Futur simple
je        serai
tu        seras
il; elle   sera
ns        serons
vs        serez
ils; elles seront

Futur antérieur
j'        aurai été
tu        auras été
il; elle   aura été
ns        aurons été
vs        aurez été
ils; elles auront été

Passé simple
je        fus
tu        fus
il; elle   fut
ns        fûmes
vs        fûtes
ils; elles furent

Passé antérieur
j'        eus été
tu        eus été
il; elle   eut été
ns        eûmes été
vs        eûtes été
ils; elles eurent été

Subjunktiivi
Présent
je        sois
tu        sois
il; elle   soit
ns        soyons
vs        soyez
ils; elles soient

Passé composé
j'        aie été
tu        aies été
il; elle   ait été
ns        ayons été
vs        ayez été
ils; elles aient été

Imparfait
je        fusse
tu        fusses
il; elle   fût
ns        fussions
vs        fussiez
ils; elles fussent

Plus-que-parfait
j'        eusse été
tu        eusses été
il; elle   eût été
ns        eussions été
vs        eussiez été
ils; elles eussent été

Konditionaali
Présent
je        serais
tu        serais
il; elle   serait
nous        serions
vous        seriez
ils; elles seraient

Passé
j'        aurais été
tu        aurais été
il; elle   aurait été
nous        aurions été
vous        auriez été
ils; elles auraient été

Imperatiivi
tu        sois
nous        soyons
vous        soyez

Eli espanjassa 19 verbimuotoa, ranskassa 15. Epäsäännölliset verbit vain sattuvat olemaan ne useiten käytetyt ja tärkeimmät, pakkohan niitä on käydä läpi. Et voi väittää ettet olisi espanjassa joutunut yhtään epäsäännöllistä verbiä opettelemaan. Ranskassakin kun nuo menevät osa melko lailla päättelemällä. Vartalo ja päätteet ovat epäsäännöllisilläkin melkein säännölliset. Tai isoin muutos on juuri se vartalo, osa verbeistä kun käyttää vartaloa jota ei oikeasti ole olemassa. Tai sitä ei voi nähdä suoraan verbistä.

Zara

• Ankeuttaja
Ranskan kieli
« Vastaus #59 : Syyskuu 28, 2005, 20:51:53 »
off

Lainaus käyttäjältä: "Jónsì"

Et voi väittää ettet olisi espanjassa joutunut yhtään epäsäännöllistä verbiä opettelemaan. Ranskassakin kun nuo menevät osa melko lailla päättelemällä.

En voikkaan. :p Myönnän edelleen, että osa ranskasta pitämättömyydestäni (ör?) on oman laiskuuden syytä. Mutta silti. Ranskassa ei ole mun mielestä kauheasti järkeä. o.O O.o
ei taas liity, mutta kaveri lukee portugalia, kuulemma ainakin viisi kertaa vaikeampaa kuin ranska, kaikki sanat sulautuu yhteen ilman mitään logiikkaa.
Ja ranskassa on vaikeaa se lausuminen. mur. ._.

Olen liian matemaatikko kieliin. Voin melkein vannoa, että luen kaksi kurssia espanjaa, ja sitten rupee jo ottamaan päähän koska en osaa mitään ja luovutan. :PPP

ei taaskaan liittynnyt mihinkään? aivan niin. ei. olen hyvä tässä. \o/

/off

Manteli

• Ankeuttaja
Ranskan kieli
« Vastaus #60 : Syyskuu 29, 2005, 22:51:01 »
Yllättävää, miten moni pitää ranskaa tylsänä ja hankalana... Minä olen opiskellut ranskaa yläasteella ja jatkoin lukiossa B3-ryhmässä (nyt on kurssi 8 menossa), eikä se minusta ylivoimaisen vaikeaa ole missään vaiheessa ollut. Toisinaan tietysti hiukan tylsänpuoleista, mutta meillä oli onneksi vielä viime keväänä ranskalainen tyyppi tunneilla "apuopettajana" kaksi kertaa viikossa. Olen joutunut puhumaan ranskaa muutoinkin jonkin verran ja puhuminen alkaa muuttua helpommaksi aika nopeasti (sitten kun ei enää välitä niin kauheasti virheistään, vaan keskittyy siihen, että tulee ymmärretyksi).

Minua auttavat latina (myös kielioppi, joka on muuten paljon hankalampaa) ja englanti sanaston osalta. Kun asiaa rupeaa miettimään, huomaa, miten paljon englantiin on lainattu sanoja ranskasta. Mutta onhan ranskassa vaikeutensa, varsinkin jos ei jaksa aina opetella ulkoa epäsäännöllisiä verbejä ja kaikenlaisia päätteitä... ei sitä aina viitsi opiskella niin kauheasti ;)

Jónsì

• Ankeuttaja
Ranskan kieli
« Vastaus #61 : Syyskuu 29, 2005, 23:10:27 »
Lainaus käyttäjältä: "Zara"
mutta kaveri lukee portugalia, kuulemma ainakin viisi kertaa vaikeampaa kuin ranska, kaikki sanat sulautuu yhteen ilman mitään logiikkaa.

On niissä ihan selvä logiikka, olen sitäkin lukenut. Siinä on tietenkin omat vaikeutensa, portugalilaiset kun nielevät äänteitä ihan sattumanvaraisesti. (Tai siltä se tuntuu) Portugalikaan ei ole niin hirveän vaikeaa.

offtopic {
end: solid
color: #ffffff
}

Poissa tamina

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Tomaatti
Ranskan kieli
« Vastaus #62 : Syyskuu 30, 2005, 17:37:17 »
Yh, ranska. Tappavan tylsää, ja kuulostaa ihme mongerrukselta. Kun joku sanoo että ranska kuulostaa ihanalta ja on kateellinen, kun minä sitä osaan, minä oikeasti katson vähän oudoksuen. Mutta, ihan miten vain, moni pitää englantia tylsänä, vaikka se on niin ihanaa.

Minä osaan ranskaa mielestäni suht hyvin, Tampereen ranskalaissuomalaisessa koulussa ollut kymmenen vuotta (mwahahahaaa, täällä on muitakin jotka ovat joutuneet kärsimään), kasilla siis. Onneksi kieli vähenee koko ajan. Kun esimerkiksi leikkikoulussa puhui suomea vain muut lapset ja apuopettaja, nyt yläasteella on vain fysiikka, kemia, ranska ja matikka ranskaksi. Eikä ne taidot niin ruostu, kun kuulee oikeaa ääntämistä, opiskelee kielioppia, puhuu ja kirjoittaa päivittäin.

Muoks//Ja nyt kauniisti sanottuna OTTAA PÄÄHÄN. Kukaan, kukaan ei viitsinyt sanoa, että meillä on kasilla puolet historiasta ranskaksi, ennen kuin jakso vaihtui ja historia alkoi. Ja se opettaja on...Onneksi se on raskaana, niin saatamme päästä siitä eroon vähän aiemmin kuin muuten. Minä ja kaveri ollaan sen lempioppilaat, kun me sentäs vastaamme sen kysymyksiin ja teemme tunnilla tehtäviä, kaikki muut vaan mellakoi. Mutta oikeasti, jos tästä oltaisiin VÄHÄN aiemmin informoitu, olisin vaihtanut suomalaiselle luokalle (te "tavalliset", kadehdin teitä -_-), nyt on pikkasen liian myöhästä. Ja niin olisi koko muukin luokka, siis ne, joiden vanhemmat olisivat antaneet luvan. Se on jo tarpeeksi ärsyttävää, kun jää jälkeen niistä muista aineista. Ja nyt kun tulee suomenkielisestä ja täst historiasta yhteinen numero, niin minä saan sitten huonon. Kun mulla on asennevamma. (ihanaa vaahdota täällä, kun ei kukaan kuitenkaan näitä vanhoja viestejä lue :D Kukaan ei edes huomaa, mutta voin purkaa tunteitani ihan kympillä)

Ysin sain ranskasta, eli ihan hyvin minulla menee. Kielioppi vain on joskus vähän hukassa, kun nukun tunnit, mutta kyllä se usein tulee ihan luonnostaan oikein. Ääntää osaan suht hyvin, vaikka varmaan opettajamme ovat kovissa tuskissa kun joutuu kuuntelemaan ei-ranskalaista korostustamme päivästä toiseen. Minuakin alkaa särkeä päätä, kun joku oikein huonosti ääntää.

Ranskanvastainen asenteeni johtuu varmaan opettajista, joita olen joutunut pienen ikäni kestämään. Yritän päästä siitä eroon, kun on vielä vajaat kaksi vuotta ranskaa edessä.
"Hehe, I wonder about that..."

Serenelle

• Ankeuttaja
Ranskan kieli
« Vastaus #63 : Syyskuu 30, 2005, 19:45:48 »
Mulla olikin itseasiassa tänään ranskan koe... Aloitin opiskelemaan ranskan kieltä aloitettuani lukion nyt syksyllä. Mä olin kesän aikana valinnut 7 kurssia ranskaa, mutta kävin poistamassa ne kaikki käytyäni viikon verran tunneilla! Ensimmäinen kurssi mun oli kyllä pakko käydä loppuun, kun olin sen valinnutkin, mutta muut heitin vekeen mun kurssisuunnitelmasta niin äkkiä kun vain pystyin! Mun mielestä ranska on kuulostanut ihan hienolta ja se olikin yksi syy, miksi halusin sitä alkaa opiskelemaan. Meidän opettaja kuitenkin paljastui Pimentomaiseksi hirviöksi... Me ei saada kirjoittaa omaa käsialaa, vaan sen pitää olla samantyylistä, kun ranskalaisilla. Tavallista tekstaus "a":ta ei saa käyttää, taululle ei saa kirjottaa silleen eikä sillen, vaan niinkuin Madame sanoo... Mä en oppinut kertakaikkiaan mitään. (paitsi sen että pysyn mahdollisimman kaukana ranskan kielen kursseista ja varsinkin meidän koulun ranskan opesta ja kaikista niistä aineista,mitä se ranskan lisäksi opettaa...) Ranska on vaikeeta, ainakin sen monsterin opettamana...
Mutta onneksi se on nyt ohi! Tänäinen ranskan koe meni päin sanonko-mitä! Mutta ei se mitään, meinaan mun elämän ensimmäiset ja viimeiset kidutustunnit a la ranskalaisittain on ohi! Pitäiskö lähtee juhlistamaan sitä?

Poissa tear

• Vuotislainen
Ranskan kieli
« Vastaus #64 : Syyskuu 30, 2005, 20:51:28 »
Minä käyn tällähetkellä ranskan kurssia, koska luokkamme lähtee jouluna kahdeksi viikoksi Ranskaan. Erittäin kaunis kieli, aika vaikeaa silti. Osaan esim. esitellä itseni, esitellä ystäväni, tilata ravintolassa jotain ymsyms. Tuollaisia perusjuttuja, niitäkin tositosi vähän. Vaikka, en usko että opin joulukuun alkuun mennessä enää kovinkaan paljoa lisää, se on kumminkin niin vaikeaa, varsinkin kun on jo kolme muuta vierasperäistä kieltä, joita pitää opiskella.

Muoks.// Nyt kun olen käynyt Ranskassa ja tutustunut erityisen hyvin noin 30 ranskalaiseen voin todeta; Ranska ei ole kaunis kieli. Yäääh :D
« Viimeksi muokattu: Elokuu 06, 2007, 00:20:33 kirjoittanut tear »
You're leaving me breathless.

IceLowe

• Ankeuttaja
Ranskan kieli
« Vastaus #65 : Syyskuu 30, 2005, 21:30:38 »
Haa! Olen lukenut ranskaa jo ala-asteen kolmannelta luokalta. Olen nyt lukion ensimmäisellä. Osaanhan minä sitä nyt aika hyvin.... Kaverit kylläkin sanovat että olen kamalan vaatimaton. Olisihan se tavoitteena kirjoittaa sitten yo -kirjoituksissa L, mutta M:kin olisi ihan hyvä.

Onhan se kaunista kun kyseistä kieltä kuulee. Ranska ei ole vaikeaa. Se saattaa kuulostaa, mutta monet kaverinikin ovat parempia ranskassa kuin enkussa. Kun osaa kielioppia ja lausua ne ihanat kirjaimet oikein (kuten R).

Jónsì

• Ankeuttaja
Ranskan kieli
« Vastaus #66 : Syyskuu 30, 2005, 23:35:57 »
Lainaus käyttäjältä: "Serenelle"
a la ranskalaisittain

Ilmauksesi on huvittava, varmaan sinäkin ymmärrät mikä siinä on niin huvittavaa.

Ja ranskaa taitamattomille: à la itsessään tarkoittaa ranskalaisittain esim. à la finlandais tarkoittaa suomalaisittain. Tiedän, köyhää huumoria.

Fievel

• Ankeuttaja
Ranskan kieli
« Vastaus #67 : Lokakuu 01, 2005, 10:20:27 »
Lainaus käyttäjältä: "IceLowe"
Haa! Olen lukenut ranskaa jo ala-asteen kolmannelta luokalta. Olen nyt lukion ensimmäisellä. Osaanhan minä sitä nyt aika hyvin....

Kolmannelta luokalta asti ? O.O Enpä tiennyt, että sekin on mahdollista. Eikös viidennellä vasta voi valita ranskan ja saksan välitä, tai olla valitsematta ollenkaan? Itse ainakin aloitin ranskan viidennellä. Tai sitten vain asun jossian koivikkokylässä (:

Jónsì

• Ankeuttaja
Ranskan kieli
« Vastaus #68 : Lokakuu 01, 2005, 11:31:13 »
Lainaus käyttäjältä: "Fievel"
Kolmannelta luokalta asti ? O.O Enpä tiennyt, että sekin on mahdollista. Eikös viidennellä vasta voi valita ranskan ja saksan välitä, tai olla valitsematta ollenkaan? Itse ainakin aloitin ranskan viidennellä. Tai sitten vain asun jossian koivikkokylässä (:

Jokaisella kunnalla on omien resurssiensa mukaan mahdollisuus määritellä mitä kieliä voi opiskella. Esimerkiksi Helsingissä voi aloitta kolmannella luokalla englannin, saksan, ranskan, venäjän ja käsittääkseni myös ruotsin. Ylöjärvellä vaihtoehdot ovatkin vain saksa ja englanti. Sitten on tietenkin vielä Helsingin Ranskalais-suomalainen koulu, jossa ranska aloitetaan viimeistään ensimmäisellä luokalla, jos siis ei ole jo tarhassa ollut siellä.

Miksi joka toinen viesti tässä ketjussa on minun?

Poissa Asoalian

• : W
  • Vuotislainen
  • Tupa: Mary Sue
Ranskan kieli
« Vastaus #69 : Lokakuu 01, 2005, 12:17:37 »
*hrrh* Saan kylmiä väreitä pelkästä ajatuksestakin. Ranska on nimittäin maailman tuskaisin kieli. Oikeasti. (:

Olen lukenut sitä koulussa kolmannelta luokalta lähtien, ja varmaan katunut päätöstäni ottaa se ensimmäisestä tunnista alkaen. Kieli kuulostaa melko hirveältä, minkä lisäksi siinä ei ole mitään logiikkaa. Esimerkiksi artikkelit, ei niistä ikinä tiedä kumpi on kumpi. Ja epäsäännöllisten verbien taivutukset, adjektiivit ja kaikki. Ikinä ei voi tietää myöskään tietää miitten kaikkien kirjaimien päälle tulee ´tai ` tai vaikka ^. Minä en ainakaan ole sitä vielä neljässä ja yhdessä kuudesosavuodessa oppinut. ^^ Teistä en tiedä.
Viimevuotinen opettajammekin oli hieman.. tyhmä, näin kiltisti sanottuna.

Meillä muuten voi jo kolmannella valita ottaako englannin, saksan vai ranskan. Ruotsi on myös vaihtoehtona, tosin ikinä en ole kuullut että kukaan sitä A1- kielekseen olisi ottanut. Meidän koulussa ainakaan.. ^^
"You think that's hard? Try auditioning for Baywatch
and being told they're going in another direction."

Coccinelle

• Ankeuttaja
Ranskan kieli
« Vastaus #70 : Lokakuu 01, 2005, 17:35:24 »
Aloitin ranskan opiskelun nyt tänä vuonna, joten en osaa vielä paljoakaan. Osaan vasta kertoa jotain itsestäni ja lemmikeistäni. :D Mutta kyllä sitä vielä ehtii oppia.
Ranskan kieli kuulostaa nätiltä, mutta se EI ole helppoa. Pitää vain harjoitella koko ajan kovasti, koska jos kerrankin jää kappale ja sanat lukematta, voi pudota helposti kärryltä. .___. Mutta pidän ranskan kielestä ja opiskelen sitä innokkaasti. ^__^

Poissa Millat

• jolie coquine
  • Vuotislainen
  • shock me like an electric eel
  • Tupa: Mary Sue
Ranskan kieli
« Vastaus #71 : Lokakuu 02, 2005, 16:20:50 »
Toinen vuosi ranskan opiskelua alkaa keskiviikkona, enkä malta odottaa. Tosin olenkin oikeastaan varmaan lähes ainoa ryhmästämme, joka haluaa sitä jatkaa. Muut eivät ole yhtään innostuneita, haukkuvat kielen lyttyyn. Mielenkiintoista, kun vuosi sitten, kun ei ollut vielä alkanut ensimmäinen kurssi suurin osa odotti sitä ihan innoissaan. Mielenkiinnon kohteet muuttuvat jne. mutta on vain rasittavaa, kun jotkut katsovat kuin friikkiä, jos mainitsen jotain vähänkään positiivista ranskasta.

Onhan ranskassa kieltämättä monimutkaisen oloinen kielioppi, ainakin kuulostaa siltä, kun jotkut varoittelevat kymmenistä eri taivutusmuodoista ja poikkeuksien poikkeuksista. Mutta ei se mitään, kantapään kautta oppii parhaiten.

Olen aina pitänyt ranskasta ihan mielettömän paljon. Välillä surkuttelen sitä, että minulla ei ollut mahdollisuutta aloittaa sen lukemista jo alaluokilla, mutta minkäs enää teet. Onneksi saan korvattua moisen menetyksen parin vuoden kuluttua, kun lähden vaihto-oppilaaksi Ranskaan (tai jos ei sinne, niin johonkin muuhun ranskankieliseen maahan), jos mitään järkyttävää ei tapahdu.
"Je vais bien, t'en fais pas."

IceLowe

• Ankeuttaja
Ranskan kieli
« Vastaus #72 : Lokakuu 02, 2005, 17:00:32 »
Lainaus käyttäjältä: "Asoalian"
*hrrh* Saan kylmiä väreitä pelkästä ajatuksestakin. Ranska on nimittäin maailman tuskaisin kieli. Oikeasti. (:

Olen lukenut sitä koulussa kolmannelta luokalta lähtien, ja varmaan katunut päätöstäni ottaa se ensimmäisestä tunnista alkaen. Kieli kuulostaa melko hirveältä, minkä lisäksi siinä ei ole mitään logiikkaa. Esimerkiksi artikkelit, ei niistä ikinä tiedä kumpi on kumpi. Ja epäsäännöllisten verbien taivutukset, adjektiivit ja kaikki. Ikinä ei voi tietää myöskään tietää miitten kaikkien kirjaimien päälle tulee ´tai ` tai vaikka ^. Minä en ainakaan ole sitä vielä neljässä ja yhdessä kuudesosavuodessa oppinut. ^^ Teistä en tiedä.
Viimevuotinen opettajammekin oli hieman.. tyhmä, näin kiltisti sanottuna.

Asoalian. Se että olen oppinut ranskaa hyvin, hohtuu siitä että heti kolmannella luokalla kutoseen asti, oli opettajamme todella tiukka, ja opetti hyvin. Vaikka hän oli tiukka, tykkäsin hänestä ja tunnit olivat aina mielenkiintoisia.
Onnekseni sain tietää että hän oli siirtynyt opettamaan myös ylä-astetta, ja juuri sitä mihin menin :). Joten taas pysyi tiukka linja, ja oppi.
Kun oppii muutaman tärkeän kieliopin ja sanojen järjästyksen, niin on jo aika helppoa alkaa puhua yms. Sama juttu sanojen ääntämisessä. Meillä tehtiin joka vuosi sellainen ''taulukko'' vihkon taakse. Siellä oli sitten miten lausua a ja muut kirjaimet. Oli kirjaimet ja yleiset kirjain yhdistelmät. Esim: ai lausutaan eritavalla kuin kirjoitetaan. Siitäkin oli sitten paljon hyötyä jos piti lause lausua oikein, niin vihkon takaa tutkimaan :P.

Beijing duck

• Ankeuttaja
Ranskan kieli
« Vastaus #73 : Lokakuu 02, 2005, 17:05:40 »
Ranska on kaunis kieli. Ihan niin kuin italia ja espanja. Ranska on pehmeä kieli ja siksi siis miellyttävä, toisin kuin vaikka japani, jossa on tosi paljon kovia konsonantteja. Opettelin ranskaa yhden kurssin lukion ekalla, mutta lopetin, koska kyllästyin opettajaan ja koska kuulin, että minun ei olekaan pakko lukea sitä. Isäni sanoi, että lukiossa on pakko ottaa uusi kieli, mutta se sääntö oli poistunut jo. Sain kokeesta kympin, mutta ääntäminen ei oikein onnistunut. Nasaalit on vaikeita.

Mutta en sitten kuitenkaan tykkää ranskasta. Aloin vihaamaan sekä ranskankieltä että Ranskanmaata jouduttuani menemään Vietnamiin Ranskan kautta viime kesänä. Seuraavaa konetta piti odotella kuusi tuntia ja siinä sitä sitten oltiin ranskalaisten armoilla. Kukaan siellä ei halunnut puhua englantia! Ja se oli sentään lentokenttä! Kun minä sanoin jotakin englanniksi, minulle vastattiin ranskaksi. Alkoi tosissaan ärsyttää, koska minä en osaa ranskaa. Lentoemännätkin höpisi vaan ranskaa. Lopulta kyllästyimme ja puhuimme kaikille suomea. Silloin ne vasta vaihtoi englantiin.

Tuo matka oli sen verran traumaattinen, etten koskaan halua enää käydä Ranskassa. Meinasin saada hermoromahduksen, kun olimme matkalla Ranskasta kotiin suomalaisella lentokoneella, missä oli suomalaiset lentoemännät, mutta ne silti puhuivat minulle ranskaa! Johtui kuulemma mustaksi värjytystä tukastani. Ne olivat katsoneet, että olen ranskalainen.

Bettiina

• Ankeuttaja
Ranskan kieli
« Vastaus #74 : Joulukuu 22, 2005, 14:22:11 »
Mulla on B2- ranska eli mulla on ollu sitä nyt 1,5 vuotta ja tähän asti se on kyllä tuntunu vaikeammalta ku ruotsi tai enkku. Sanat va jää huonommin päähän ja kielioppiki on mitä on.. Mutta mutta ihan kivaahan se on ja kaunis kieli. Meillä ainaki on hyvä ope siinä kyllä se sujuu.

Ranskan mä alunperin otin koska mä halusin yläasteelle jonku kielen ja ranska oli ainoo josta tuli ryhmä. Ei meiän koulussa kyllä oo ku saksa ja venäjä sen lisäksi eikä kumpikaan kovin inspaa. Ja onhan sitte vielä lisäksi kaikki se, että ku sillä on enkun kaa yhteistä ja sitte espanjan kanssa jota myöskin haluaisin joskus hamassa tulevaisuudessa opiskella.. :P:)

Kyllä ranskaa oppii, mutta ainakin minun on vähän enemmän siihen pitänyt panostaa.. Mutta kyllä suosittelen ottamaan sen jos on ollenkaan kielipäätä ja tykkää ranskasta :D Mutta mullehan kielet on lyllä aika helppoja ja mä haluaisinki osata ja opiskella kaikkia mahdollisia kieliä : espanjaa, portgalia, venäjää, viroa ois ihan hauska, italiaa, kreikkaa yms. Ois aika mahtia jos osais opettelematta kaikkia. Joku kielilläpuhumisen lahja.. xD