Kirjoittaja Aihe: Ranskan kieli  (Luettu 23224 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Suru

• keräkurmitsa
  • Sanomaton
  • *
    • Livejournal
  • Pottermore: ChestnutLeviosa81
  • Tupa: Luihuinen
Vs: Ranskan kieli
« Vastaus #150 : Maaliskuu 31, 2008, 18:16:17 »
Hei,minusta ranska on ihana kieli, mutta valitettavasti kun valitsin sen B2-kieleksi ensi vuoden kasi luokkaa varten, niin opopa ilmoitti että eipä tule ryhmää! Koulustani ei tule yhtään B2-kieli ryhmää, ei edes saksaa ja venäjää,jotka olivat varalta.

Joskus opetusryhmää ei pienen oppilasmäärän (meillä minimi taitaa olla 6 oppilasta, ala-asteella oli 10) takia kyetä järjestämään, mutta onneksi kieltä voi opiskella itsenäisesti (tämä tosin on mielestäni melko haasteellista) tai sitten odottaa lukiota. Kansanopistoista kannattaa myöskin kysellä, jos siellä jotain kurssia jäjestäisivät ^^.
“Älä näytä tuommoiselta, Korppu", hän sanoi. "Eihän tämä ole yhtään mitään. Paljon pahempaa on tulossa!”
- Astrid Lindgren: Veljeni Leijonamieli

Poissa Lady Asensio

• Nilkanvilauttaja niinikään
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • DH luettu 9.12, KV 11.3
  • Pottermore: HeartWitch62
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #151 : Maaliskuu 31, 2008, 22:41:46 »
Itselläni oli tänään ranskan suullinen koe. Luulin, etten osaa ääntää yhtään, mutta opettajan mukaan äännän aivan ymmärrettävästi. Mahdolliset virheet ovat sellaisia joita suomalaiset yleensä tekevät, harmi vain ettei hän eritellyt niitä tarkemmin. Opettaja on vielä syntyperäinen ranskalainen

Moni ranskan opiskelija on varmasti kaltaiseni, eli luulee olevansa huono, mutta on oikeasti ihan hyvä.

Onko muillakin tälläisiä ongelmia tullut/ollut että ei pysty koulun kautta lukemaan mitään B2-kieltä(siis ranska,saksa,(koulussani)venäjä)? Koulussani on vain ikäisilleni saksaa valinnaisena mutta sekin olisi pitänyt aloittaa 5 luokalla ei ollut alakoulussani sitä mahdollisuutta:(

En saanut yläasteella B2-kieleksi ranskaa tai saksaa. Jouduin odottamaan lukioon, ja ikävästi molempia ei voinut aloittaa, joten saksan aloitin vasta yliopistossa.
Mun blogi: http://www.pointblog.fi/?go=milluska    (HUOM! OSOITE HIEMAN MUUTTUNUT)
Vuoden 2008 kotitonttu  tässä, terve!

Poissa Vadelmafairy

• Metalfairy
  • Vuotislainen
  • Poissa 11.8 asti
« Vastaus #152 : Huhtikuu 03, 2008, 18:02:55 »
Ihana kamala ranskan kieli. Tuo on ensimmäinen asia, joka minulla tulee automaattisesti ranskan kieltä ajatellessani, sillä tunteeni sitä kohtaan ovat nimittäin melko ristiriitaiset.

Olen opiskellut ranskaa nyt lähestulkoon viisi vuotta, mutta minusta tuntuu, etten osaa puhua sitä melkein ollenkaan. Olimme viime kesänä Ranskassa, mutta ihmisten puheesta en ymmärtänyt edes puolia (jostain syystä ymmärsin usein alun, mutta loppu meni yli hilseen), mikä tuntui todella turhauttavalta. Vaikka ranska onkin todella kaunis kieli, sen kuuntelu tuottaa myös suurta tuskaa. Kielioppisääntöjä löytyy jokaiselle sormelle kymmenen (vaikka englanninopettajamme väitti kieliopin olevan loppujen lopuksi paljon helpompi kuin englannin) ja kirjoittaminen on kamalan monimutkaista, kun puhuessa sanan lopusta jää sellaiset 1-3 kirjainta pois. Kuitenkin tämä puoli ei tuota minulle nykyään enää niin paljon vaikeuksia.

Huolimatta ruikutuksestani pidän ranskan kielestä aivan älyttömästi ja haluan todella paljon oppia puhumaan sitä. Ja hullu kun olen (?), meinaan ottaa lukiossa A-ranskan, vaikka se ilmeisesti onkin A1-kielen tasoinen (olen opiskellut ranskaa viidenneltä lähtien, minkä takia periaatteessa olen ilmeisesti virallisesta A:sestakin jäljessä). Jos tuottaa ylitsepääsemätöntä tuskaa, vaihdan B-kieleksi.

Onko kukaan sattumalta saattanut tekemään kyseistä juttua (ottanut A-ranskan, kun opiskellut ala-asteella A2-ranskaa)? Jos olet, miten pärjäsit?

Sitten haluan osoittaa huvittuneisuuteni Suomen ranskanopetusta (ja yleensä A-kielten opetusta)kohtaan. Pikkusiskoni olisi halunnut ottaa minun tavoin A-ranskan ala-asteella, mutta ryhmää ei syntynyt. Kun aloitin ranskan lukemisen, ryhmään piti haluta vähintään 12 henkeä ennen kuin ryhmä muodostettiin ja meitä olikin 15. Kuitenkin, tuossa pari vuotta sitten henkilöiden vähimmäislukumäärä oli nostettu 18:sta. Ranskan kieltä olisi halunnut opiskella 17 henkeä ja ryhmää ei perustettu. Samoin kävi ilmeisesti myös saksan kanssa, minkä ansiosta kaikkien laitettua se viimeinen mahdollinen ruotsi viimeiseksi vaihtoehdoksi, heidän ruotsinryhmässään on 28 henkeä. Onnea vaan opettajalle. :P Sori pieni off.

//Joo, A1 aloitetaan kolmoselta, A2 yleensä neloselta, mutta itse olen aloittanut sen vasta viidenneltä. Mietin vain sitä, että en todellakaan puhu ranskaa läheskään yhtä hyvin kuin englantia, vaikka opiskelen molempia A-kielenä - emme ole käyneet ranskassa edes kolmatta kirjaa puoleenväliin (siis keltaista Chouettea).
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 04, 2008, 17:01:32 kirjoittanut Vadelmafairy »
Life is only a flash of light in this darkness. Love is only a faith for tomorrow with you.
Or then not.

Poissa Lady Asensio

• Vuotislainen
« Vastaus #153 : Huhtikuu 04, 2008, 00:12:43 »
Vadelmafairy: tietääkseni A1 ja A2 ovat samaa tasoa. Otetaanhan englantia lukiossa A-kieleksi,vaikka olisi sen aloittanut vasta 5. luokalla, eikä kenelläkään ollut mitään vaikeuksia. Ainakin omana peruskouluaikanani A2-kielen lukijat etenivät aluksi nopeampaan tahtiin kuin A1-kielen lukijat, jolloin 8. ja 9. luokalla he olivat samalla tasolla A1-ryhmän kanssa. Kokemukseni ovat tosin englannista, joten voi olla että ranskassa on eri juttu. Kannattaa kysyä yläasteen/lukion ranskan opettajalta tai opinto-ohjaajalta. Ja kyllä lukion henkilökunnalle voi sähköpostia lähettää vaikka olisi vielä yläasteella.
Mun blogi: http://www.pointblog.fi/?go=milluska    (HUOM! OSOITE HIEMAN MUUTTUNUT)

valentine

• Ankeuttaja
« Vastaus #154 : Huhtikuu 04, 2008, 10:10:31 »
Vadelmafairy: No itsellä on aivan sama tilanne! En ole varma, että opiskelenko nyt sitten ranskaa A1 vai 2 tasolla, mutta jokatapauksessa tuntuu, että en osaa ollenkaan. Lukioon aion kuitenkin ottaa A-ranskan ja ymmärsin kyllä niin, että se on tarkoitettu kaikille ranskaa A:na lukeneille; meillä ei ainakaan ollut mitään erittelyjä A1 ja välillä. Ja lohduttaudun sillä, että opo sanoi, että sen voi aina vaihtaa B:hen jos ei pärjää. : )
Onko A1 sitten kolmeslta lähtien jo luettua, ja A2 neloselta (tai vitoselta)?

Poissa Yono

• Tangokuningatar
  • Vuotislainen
« Vastaus #155 : Huhtikuu 04, 2008, 17:29:53 »
Kyllä lukiossa A1- ja A2-ranska kuuluvat samaan ryhmään. Voi olla, että omiin taitoihin vaikuttaa kuitenkin muut asiat enemmän kuin se, onko opiskellut ranskaa pari vuotta vähemmän. Kun tulin lukioon, huomasin miten suuret erot ranskan opetuksessa on peruskouluissa. Jotkut vaihtoivat A-ranskan melkein heti B-kieleksi ensimmäisen kurssin alettua, kun taas muut, jotka olivat opiskelleet yhtä kauan aikaa, pärjäsivät ihan hyvin. Mutta eivätköhän nekin, jotka selvisivät juuri ja juuri ensimmäisestä kurssista, saa muita kiinni jossain välissä. Minulla on ainakin kaveri, joka sai toisesta ranskan kurssista paljon paremman numeron kuin ensimmäisestä.

Meillä muuten opettaja ja opo yrittivät estää oppilaita vaihtamasta B-kielestä. He painottivat jatkuvasti, että monien ihmisten mielestä kuulemma huonokin arvosana A-ranskasta painaa enemmän kuin hyvä arvosana B-ranskasta YO-kokeissa.

JMietin vain sitä, että en todellakaan puhu ranskaa läheskään yhtä hyvin kuin englantia, vaikka opiskelen molempia A-kielenä - emme ole käyneet ranskassa edes kolmatta kirjaa puoleenväliin (siis keltaista Chouettea).
Minäkin puhun englantia paljon paremmin kuin ranskaa, jota olen opiskellut pari vuotta kauemmin. Mutta ei lukiossa kyllä oletetakaan, että ranskaa osaisi yhtä hyvin kuin englantia.

Olen miettinyt, mikä tekee ranskasta vaikeamman kuin englannin. Ehkä englantia vain kuulee niin usein, että oppii kaikki lausumiset ja kielioppiasiat ihan huomaamatta. Ei ranskan kielioppi kuitenkaan niin kauhea ole, ja lausumissäännöt ovat johdonmukaiset (toisin kuin englannissa).
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 04, 2008, 17:36:50 kirjoittanut Yono »

Poissa Lady Asensio

• Vuotislainen
« Vastaus #156 : Huhtikuu 04, 2008, 20:36:24 »
Meillä muuten opettaja ja opo yrittivät estää oppilaita vaihtamasta B-kielestä. He painottivat jatkuvasti, että monien ihmisten mielestä kuulemma huonokin arvosana A-ranskasta painaa enemmän kuin hyvä arvosana B-ranskasta YO-kokeissa.

Tällä on merkitystä vain jatko-opintoihin hakiessa, yo-todistuksesta saa pisteitä yliopiston ja ammattikorkeakoulun valinnassa ja kielistä ja matikasta saatu pistemäärä riippuu arvosanan lisäksi kokeen tasosta. Työelämässä niillä tasoilla ei ole merkitystä, sillä kaikki työnantajat eivät ymmärrä pitkän ja lyhyen oppimäärän eroa.

Sale

• Ankeuttaja
« Vastaus #157 : Huhtikuu 04, 2008, 23:04:48 »
Minusta ranska kuulostaa melko kamalalta. Varsinkin se r, ja sen lausuminen on ihan hirveän vaikeaa, ja se kuulostaa tyhmältä. Ranska on muutenkin kyllä tosi vaikeaa. Olen opiskellut sitä kohta vuoden, mutta tuntuu etten olisi oppinut yhtään mitään.

Poissa Horrorshow

• Vuotislainen
« Vastaus #158 : Helmikuu 24, 2009, 15:48:08 »
Hih nostan vanhahkoa aihetta, mutta mua on alkanut kiinnostamaan ranskan alottaminen lukiossa älyttömästi. Ainut vaan että oon näillä näkymin menossa kaksoistutkintoon ja en olisi sit joka jaksossa lukiolla ja se saattas mennä kovin sekavaksi. Eli vielä en ole ihan varma ja pitää tässä miettiä että laitanko hakuun ensimmäiseksi sen kaksarin. Harmittaa kyllä älyttömästi jos jää toi kieli opiskelematta :(

Jotain pientä kyl meinasin itsekseni opiskella ja osaan jo nimen kertoa, jee :D
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 24, 2009, 15:51:53 kirjoittanut Horrorshow »

Poissa Mab

• Vuotislainen
  • Meidän Korkeutemme
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #159 : Helmikuu 24, 2009, 16:10:50 »
Mä aloitin kanssa lukiossa ranskan lukemisen ja suoritin maksimimäärän kursseja. Se oli siellä silloin kahdeksan kappaletta, ei siis ollut suinkaan joka jakso tunteja. Mitenköhän siellä sun koulussa on asia järjestetty? Meillä tais olla niin, että ekana vuonna kolmena jaksona, tokana sama ja kolmanteen vuoteen jäi sitten kaksi. Ranska on hirmu nätti ja fiini kieli, en mä kadu tippaakaan sen opiskelemista :) Ja voihan sitä ihan vain kokeilla, että lähteekö hyvin käyntiin. Aina voi lopettaa, jos tuntuu ettei aika tai into riitä (meilläkin lähti vähitellen ryhmästä kolme neljännestä pois)
"Kun hän on kohteliaimmillaan, hän on myös kavalimmillaan, mikä lienee pettämätön sivistyksen merkki." -J.M.Barrie, Peter Pan

Poissa Raitasukka

• Vuotislainen
  • Objection!
    • flavors.me
  • Tupa: Mary Sue
« Vastaus #160 : Helmikuu 24, 2009, 17:21:28 »
Yh, ranska. Yläasteella näitä lukion kielivalintoja tehdessä ajattelin innoissani että "jee, aloitanpa espanjan ja ranskan, kielitaito karttuu!". Käytännössä vain espanjan valitseminen osoittautui oikeaksi ratkaisuksi, ranska taas... ei niinkään. Käyn juuri ranskan toista kurssia ja tämän jälkeen tiputan kielen pois kokonaan, kokeesta pitäisi sitten vain selviytyä kunnialla.
On kai ihan ymmärrettävää, ettei tässä vaiheessa välttämättä osaa paljoakaan, mutta turhauduin jo eilen tunnilla siihen etten oikeastaan osaa muodostaa edes yksinkertaista lausetta ranskaksi. Kyse ei siis todellakaan ole huonosta opettajasta tai ikävästä ryhmästä, päinvastoin. En vain millään saa kyseisetä kielestä mitään irti, enkä tunne pärjääväni sen kanssa.
Ajattelin joskus ranskaa todella kauniina kielenä, mutta en todellakaan enää. Näyttäähän se kirjoitettuna ihan nätiltä, mutta sen puhuttuna se on omiin korviini lähinnä ärsyttävää sössötystä. Kammoan ranskan ääntämistä, se r on jotain hirveintä ikinä.
En muutenkaan tajua ranskan mainetta 'maailman kauneimpana kielenä'. IMO espanja on huomattavasti kauniimpi kieli, jotenkin pehmeämpi :)
No, tulipahan kokeiltua tätäkin. Sinänsä hyvä, että tulee nämä kaksi kurssia luettua, ainakin alkeet ovat jotenkuten ehkä hallussa. Ainakin sain huomata, ettei ranska ole se minun juttuni.

Poissa Affu

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • pullamies
  • Tupa: Mary Sue
« Vastaus #161 : Huhtikuu 08, 2009, 20:20:19 »
minä aijon ottaa ranskan kun pääsen yläasteelle. onkos tämä järkevä päätös? muttakun se niin kiinnostaisi.. Kaverit ovat väittäneet ettei kannata ottaa, koska se on vaaikeaa, ja huono kieli.
Mutta tiedän että se on vaikeaa...
Eli otanko, vai enkö ota?

Chös uii Affu..
Skäbädäm.
  Vuotiskoomalainen, epämääräisesti ölisee.
Ananas.

Poissa Suru

• keräkurmitsa
  • Sanomaton
  • *
    • Livejournal
  • Pottermore: ChestnutLeviosa81
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #162 : Huhtikuu 08, 2009, 20:33:20 »
Kyllä se ranska kannattaa ainakin kokeiltavaksi ottaa, kunhan varautuu siihen, että kieli on melkoisen vaativa ja sen oppimisen eteen pitää tehdä kohtalaisen paljon hommia. Kyllähän sitä aina omaa valintaansa tulee jossain vaiheessa kaduttua, esimerkiksi silloin, kun opettelee kasaa epäsäännöllisiä verbejä seuraavan päivän subjunktiivitestiin, mutta kieli on kivan kuuloista (jos sitä osaa ääntää :D) ja sen osaamisesta on hyötyä työelämässä monella eri alalla.

Monessa pienemmässä koulussa ranskanlukijoista muodostuu oma "ryhmänsä" ja ainakin itse tutustuin tällä hetkellä parhaisiin ystäviini juuri yläasteen ranskantunneilla. Tämäkin varmaan vaihtelee ihan kouluittain, mutta vähän ujommalle ihmiselle tuollaiset pienet ryhmät voivat oikeasti olla kivoja - siellä tutustuu jopa johonkuhun ja opetus on aika erilaista kun esimerkiksi ruotsin tunneilla, jossa pahimmassa tapauksessa 30 oppilasta lukee samaa kappaletta yhtä aikaa ääneen. :D Lukion ranskassa meitä on kanssa tosi vähän, viime kurssilla meitä oli kai 10, eli ihmisiin tutustui aika muikeasti. :>

Mut kyllä minä sitä ranskaa suosittelen. :) Sen voi kuitenkin lopettaa yläasteen jälkeen (ja vissiin sen aikanakin?), jos ei tykkää. :>
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 08, 2009, 20:37:35 kirjoittanut Sru »
“Älä näytä tuommoiselta, Korppu", hän sanoi. "Eihän tämä ole yhtään mitään. Paljon pahempaa on tulossa!”
- Astrid Lindgren: Veljeni Leijonamieli

Poissa viuhka

• salakielinen
  • Vuotislainen
  • Weasley is our king♥
    • livejournal
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #163 : Huhtikuu 09, 2009, 23:06:09 »
(Alkaa murhatko ä:n ja ö:n puuttumisesta, en vaan jaksa tehda niita joka kerta erikseen.)

Olen lukenut itse neljannelta asti ranskaa. Ala-asteella sian kokeista sita ysia, mutta ylaasteella tajusin etten osaa oikeastaan mitaan. Yhden vuoden ajan jaksoin tehda tosi paljon toita sen eteen, mutta jossain vaiheessa vaan en enaa jaksannut pantata jokaisen oppitunnin jalkeen hirveana, vaan otin asenteen etta kylla se varmaan ihan hyvin menee vaikken mitaan opiskeliskaan. Lukiossa vaikeudet jatkuivat, etenkin kun ranskanopettaja puhui aina ja poikkeuksetta kaikki tunnit ranskaa ja opetti myos kieliopin ranskaksi ja itse tajusin hatina kun han kaski avata kirjat. Itella on kuitenkin aina ollut joku itsepainen halu oppia se ranska, mutta sanojen panttaamisesta en ole ikina innostunut. Joten lukion ykkosen jalkeen suunnistinkin vaihtariksi Québeciin eli Kanadan ranskankieliseen provinssiin. Tama ranskankieli on kylla jotain ihan eria kuin se ranska mita koulussa cd:lta ja opettajan puhumana olen kuullut. Aksentti, sanonnat, ilmaukset.. syntyperaisilla ranskalaisilla on vaikeuksia ymmartaa takalaista puhetta, joten kuvitelkaapa mua kun saavuin tanne olemattomilla ranskantaidoillani! Mutta yli 7kk ranskankielisen elaman jalkeen sujuu jo ihan hyvin. Niin se vaan on, etta kielia ei opi pelkastaan koulunpenkkia kuluttamalla, parasta on olla sen kielen ymparoimana, silloin sen oppii vaikka vakisinkin. Mutta se on totta etta ranska on vaikea kieli, se poikkeaa rakenteeltaan ja lausumiseltaan niin paljon suomenkielesta etta tuntuu etten ikina meneta ulkomaalaista aksenttiani tai lakkaa sekoittamasta maskuliinia ja feminiinia. :D
Don't cry because it's over, smile because it happened.

Poissa lullaby

• Vuotislainen
  • Pottermore: HawthornMagic6297
« Vastaus #164 : Huhtikuu 11, 2009, 19:00:22 »
Ensimmäinen asia, mikä minulle tulee mieleen ranskan kielestä, on vaikeus. Jouduin opiskelemaan ranskaa kaksi vuotta yläasteella, kun erehdyin ottamaan sen valinnaisaineeksi. Alunperin olin valinnut saksan, mutta siitä ei sitten tullutkaan ryhmää, joten menin kaverini seuraksi ranskan kurssille. Ensimmäisellä tunnilla istahdimme vierekkäin eturivin pulpeteille ja tuijotimme leuat loksahtaneina, kun opettaja alkoi mongertaa ranskaa. : D Minulle ainakin lausuminen oli kaikkein vaikein juttu, en millään oppinut sitä ärrää! Kielistudiossa oli aina ihan tuskaa tehdä niitä harjoituksia, kun tiesimme kaverini kanssa, että opettajamme kuuntelee puheitamme samalla linjalla. Lähinnä me vain nauroimme koko ajan ja lausuimme kaiken ihan miten sattuu. Joskus huomasin opettajan suunpielien nytkähtelevän. :-----D

En siis ollut mitenkään kauhean pettynyt, kun ranskan opiskeluni päättyi amikseen siirryttyäni. Kyllä toisaalta kaipaan niitä ranskan tunteja, koska minulla oli niin hauskaa kaverini kanssa, mutta en toisaalta ollut yhtään kiinnostunut itse kielestä. Onhan ranska ihan hienon kuuloista, silloin kun ranskalainen lausuu sitä, mutta itse en varmaan ikinä oppisi puhumaan sujuvasti pariisilaisittain (tai jotain sinne päin). Kyllä se saksa olisi ollut enemmän minun juttuni.

sirrrex

• Ankeuttaja
« Vastaus #165 : Huhtikuu 11, 2009, 19:05:51 »
Ei luoja :----D Opiskelen ranskaa nyt toista vuotta yläasteella. Voin sanoo, että koko kasiluokan _VIHASIN ranskaa. Aluks numero oli tokarissa 9, seuraavassa 8 ja nyt 7. Kevättokarissa sitte kutonen vai, jos näin jatkuu ? XDD
Ei mulla itessään kieltä vastaan mitään ole, mutta se opettaja ........ Ihan järkyttävä. :---D Kirsti ei osaa opettaa yhtään ja ne voila-kirjat on ihan kamalat, hyi. Nykyään oon kuitenki oppinu ottamaan sen jutut huumorilla ja oon iteasiassa alkanu tykkäämään opestamme ! Edelleen ranskan tuplat on mulle kauhistus, mutta nykyään valitten ne mieluummin, kuin äikän tai fysiikan tuplat, niin johan on edistystä tapahtunu. :D Viime vuonna en ikimaailmas ois valinnu noin.

Mulla ois toiveena, että saisin ranskan nostettua kasiin, voisin jatkaa sitä lukiossa ja yliopistossa. Ranska ois tosi kiva kieli opettaa jo ammatiksikin. Vaikeeta se on, mutta mitäpä kieltä sitä ei oppis, jos vaan jaksaa lukee ja pääsis vielä Ranskaan hankkimaan kokemusta niin. :)

Poissa Liberty

• Vuotislainen
    • http://liberty.vuodatus.net
« Vastaus #166 : Huhtikuu 12, 2009, 18:24:58 »
minä aijon ottaa ranskan kun pääsen yläasteelle. onkos tämä järkevä päätös? muttakun se niin kiinnostaisi.. Kaverit ovat väittäneet ettei kannata ottaa, koska se on vaaikeaa, ja huono kieli.
Mutta tiedän että se on vaikeaa...
Eli otanko, vai enkö ota?

Chös uii Affu..

Kannattaa ehdottomasti kokeilla, jos yhtään kiinnostaa. Itse olen ihan rakastunut kyseiseen kieleen ja se on oikeastaan tällä hetkellä ainoa kielistä, jonka lisää oppimista suorastaan janoan ja kaipaisin ihan kamalasti sellaista käytännön kokemusta siitä, jota toivottavasti saankin kesällä, kun lähdetään perheen kanssa viikoksi lomalle ranskaan. Kannattaa kuitenkin varautua siihen, että alku on hankalaa. Aluksi saattaa tuntua, että kielioppia on paljon ja epäsäännöllisiä verbejä liikaa, kun säännöllisten verbienkin taivuttelussa on hommaa, mutta pikkuhiljaa kieli helpponee. Itselleni ainakin on käynyt niin, että ranskan opiskelu on helpontunut vuosi vuodelta, kun englannin kanssa vain menee vaikeammaksi ja vaikeammaksi, kun tulee epäloogisia sääntöjä ja liikaa poikkeuksia. Omasta mielestäni ainakin ranska nimittäin on suht looginen ja vähäpoikkeuksinen kieli.

Kielien osaaminen on minusta aina järkevää ja en nyt tiedä, mikä ranskasta muka tekisi sen huonomman kielen osata kuin mikä tahansa muukaan?
You are everything I want 'cause you are everything I'm not.

Poissa adswil

• Vuotislainen
« Vastaus #167 : Huhtikuu 12, 2009, 18:30:00 »
Ranska on ihana kieli. Olen opiskellut sitä pitempään kuin mitään muuta vierasta kieltä, eli kolmannesta luokasta saakka, ja olen tosiaan nyt lukion toisella luokalla. Silti minusta tuntuu, etten ainakaan osaa puhua ranskaa, vaikka ymmärränkin sitä jokseenkin hyvin... vaikea kieli siis, mutta ainakin minun mielestäni se on todella kauniin kuuloista, ja kauniin näköistä kirjoitettunakin.

Esimerkiksi englantiin ja ruotsiin verrattuna ranska on kyllä tosi vaikeaa, sillä ääntäminen tuottaa vaikeuksia melkein kaikille, kirjoittaminenkaan ei ole helppoa vaikeiden kirjoitusasujen, aksenttien yms. takia, puhumattakaan monimutkaisesta kieliopista: joka asiasta on useita kielioppisääntöjä, mutta niihin löytyy aina about miljoona poikkeusta :D Ja melkein kaikki tavallisimmat verbitkin ovat epäsäännöllisiä. Lisäksi ranskassa sanat taipuvat huomattavasti enemmän kuin vaikka englannissa, joten se vaatii kirjoittaessa aikamoista huolellisuutta.
In my world love is for poets - so I'm trying to be one.

Poissa Leila

• Peruna
  • Vuotislainen
  • "Itserakkaus on paras rakkaus"
« Vastaus #168 : Elokuu 31, 2009, 15:54:01 »
Ranska on VAIKEAA. Todella vaikeaa. Nyt kun ysiluokka sitten keväällä loppuu, pitäisi olla ranska ja englanti samalla tasolla. Joo, turha toivopa juu..Ranskan lukemisen aloitin siis vitosella, ja vaikka muuten kielippäätä löytyykin, niin ranska´menee kyllä todella yli ymmärryksen.::D
Tahdonvoimaa!

Poissa Isetom

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
    • Livejournal
  • Pottermore: PurpleFang101
« Vastaus #169 : Syyskuu 02, 2009, 20:45:11 »
Olen 8. luokalla, valitsin ranskan valinnaisaineeksi. Innolla menin tunnille kuunneltuani koko kesän ranskankielistä musiikkia (mikä itseasiassa soi nytkin taustalla) ja vaikuttaahan se nyt 3 (?) tunnin jälkeen vielä oikein mukavalta vaikka toissapäivänä olinkin poissa. :( Ranska kuulostaa niin upealta ja ranskan kulttuuri on kiehtovaa ja olen varma, että joskus sinne vielä menen. Ehkä lukiossa, jos luokkalaiset äänestävät sen matkakohteeksi myös.

Yllätyin hieman (joo, varmaan) miten hyvin opin asiat verrattuna muihin ryhmäläisiin. Menimme viimeksi ensimmäisen kokeen jälkeen (minkähän saan?) Voilà-kirjasarjan kappaleeseen 4. Kielioppiasiat ovat olleet aika helppoja tähän asti.

Jes, kympin sain joulutodistukseen! Yritän jatkaa vielä paremmin tästä eteenpäin, etten tipahda kärryiltä.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 28, 2011, 20:13:47 kirjoittanut Isetom »
through the warmthest cord of care
your love was sent to me

Poissa Fänni

• Vuotislainen
« Vastaus #170 : Syyskuu 16, 2009, 19:02:40 »
Mun mielestä ranska on kauniin kuulosta. Alotin sen opiskelun jo kolmannella luokalla eli oon lukenu sitä jo 9 vuotta. Ranska on mun mielestä aika paljon vaikeemli kieli kun esim. englanti, mutta toisaalta englantii kuulee koko ajan telkkarista ja kaikkialta. Ranskan ääntäminen taas on tosi helppoo kun vaan oppii ne säännöt et mitkä kirjaimet kuuluu ääntää ja mitkä ei.
Dumbledoren miehiä läpikotaisin.

Poissa samettiina

• huoleton huuliharppuilija
  • Aurori
  • *
  • Pienestä kipinästä voi syntyä roihuava liekki
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #171 : Marraskuu 29, 2009, 11:32:08 »
Kun tulin lukioon, halusin aloittaa jonkun uuden kielen. Kun valinnan vaihtoehtoina olivat venäjä, saksa, ranska ja espanja, jouduin miettimään hetken. Saksan pudotin heti, venäjää mietin hetken ja lopulta päädyin espanjaan. Ehkä hyvä niin, sillä ranskan opettaja on ryhmänohjaajamme, enkä oikein välitä hänestä :)

Mutta, sitten itse asiaan eli tuohon ranskan kieleen. Se vähäinen ranska, mitä olen kuullut (ja tämäkin vain jotain ranskalaista raviselostusta), on nostanut hymyn korviini asti. Vaikken ymmärrä tästä kielestä yhtään mitään, se kuulostaa hassulta. Minusta tuntuukin, että jos minut laitettaisiin ääntämään ranskaa, lopputuloksena olisi pari sanaa ja suuri naurukohtaus :)
Olen syytön kaikkeen siihen, mistä kehtaatkin minua epäillä.

Poissa Töyhtöhyyppä

• Vuotislainen
  • Kuuhulluus iski
« Vastaus #172 : Marraskuu 29, 2009, 12:03:39 »
Kumma että kaikki ovat sitä mieltä että ranska on vaikea kieli... Olen lukenut sitä kyllä vasta puoli vuotta, että kokemusta ei ole paljoa, mutta minusta se on aika helppoa. Paljon helpompaa kuin ruotsi tai englanti, sanoja tulee viikoksi opeteltavaksi puolet vähemmän ja verbien taivutukset oppii aika helposti kun hoksaa sen säännön.
 No joo, minusta kannattaa ottaa ranska valinnaiseksi, ihan jo siksi että se on oikeastaan aika kauniin kuuloista :)
Ääntäminenkään ei ole kauhean vaikeaa, kun en ole (vielä) törmännyt samanlaisiin outoihin suhuäänteisiin ym. kuin englannissa, mitkä eivät s-vikaiselta taivu. Ja nekin kummat suhuäänteet (esim. Je, j´ai) mitä on, onnistuvat jotenkin :).
 Eli itse en pidä sitä (ainakaan vielä) vaikeana kielenä...
"Tänään satun olemaan täällä - Huomenna jossakin toisessa paikassa. Minä kuljen kulkemistani, ja kun löydän hauskan paikan, pystytän telttani ja soitan huuliharppua."

Linssi

• Ankeuttaja
« Vastaus #173 : Kesäkuu 14, 2010, 22:27:23 »
Olen käynyt tarhaa jossa puhuttiin puoliksi ranskaa ja puoliksi suomea, jonka jälkeen olin koko peruskoulun (luokat 1-9) ranska kieliluokalla, joten ranska on minulle tuttu kieli. Jos tarha lasketaan mukaan olen ollut ranskan kanssa tekemisissä 13 vuotta. Aikomuksenani on myös kirjoittaa ranska A-kelenä parin vuoden päästä. Muistan elävästi miten vihasin koko kieltä yläasteen alkuaikoina, mutta nyt rakastan sitä. Olen kehittynyt viimeisen vuoden aikana valtavasti ja olen vihdoin tajunnut, että lähes kaikki kieliopilliset epäsäännöllisyydet tulevat minulta luonnostaan oikein. Oma mieltipiteeni on se, että ranska on paljon helpompaa kuin englanti, jossa epäsäännöllisyyksiä vasta onkin (minusta). Tällähetkellä olisi lukion jälkeen tarkoitus suunnata opiskelemaan ranskan kieltä.

Poissa Sofia

• Vuotislainen
  • Pottermore: LumosVine12
« Vastaus #174 : Kesäkuu 26, 2010, 13:02:46 »
Ranska on aivan ihana kieli, je t´aime! :) Se kuulostaa hankalalta, mutta käytännössä se ei olekaan ihan niin vaikeaa. Sanajärjestyskin on suurimmaksi osaksi sama kuin suomen kielessä!

Olen opiskellut ranskaa nyt kolme vuotta, ensin kaksi vuotta yläasteella ja nyt vuoden lukiossa. Yläasteella ranska oli melko haastava aine minulle, niin kuin muutkin kielet, mutta nyt lukiossa olen huomannut kielien olevan kaikkein helpoimpia aineita. Lisäksi aloitin lukiossa ranskan opiskelun periaatteessa "alusta", kun kävin ranskan 1. kurssinkin (yläasteella lukevat voivat skipata 1. kurssin ja tulla mukaan vasta toisessa kurssissa), joten sain kerrata kaikki alkeet. Näin sain vahvan pohjan kielelle. Ranskan ryhmässämme ei ole kuin kuusi ihmistä, joten opetus on hyvätasoista, kun kaikkiin ongelmakohtiin ehditään pureutua. Lisäksi ryhmämme on kiva, kaikki tuntevat toisensa ja opettajastakin tykkään. :) Tähän mennessä lukiossa ranskan opiskelu on ollut helppoa ja mukavaa. Nyt ekan vuoden lopussa sain stipendinä ranskan kielen suuren ja kovakantisen sanakirjan, kun olen menestynyt ranskan opiskeluissani parhaiten vuosikurssillani. ^^ Toivottavasti pääsen joskus Ranskaan (etenkin Pariisiin <3) testaamaan taitojani! ;)

Melko varmasti kirjoitan ranskan, sitten vajaan kahden vuoden päästä. :)
You can be a sweet dream or a beautiful nightmare. ♥