Kirjoittaja Aihe: Ranskan kieli  (Luettu 27824 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

jääkuningatar

• Ankeuttaja
Vs: Ranskan kieli
« Vastaus #125 : Huhtikuu 13, 2007, 14:55:01 »
Olen lukenut ranskaa  7 vuotta, kolmannesta luokasa yhdeksänteen. Nykyään en sitä enää lue, toisaalta joitain kielikursseja ois kiva käydä...
Ranska on mielestäni kaunis kieli, kielioppi-asiat ovat vain aika vaikeita.. Ja puheen ymmärtäminen on tuskaa, mutta itselläni kirjoittaminen ja jonkin asteinen puhuminenkin sujuu...
Viimeisin ranskan kielen numero oli kymppi, päästötodistuksessa. Huonoimmillaan numero on ollut seiskaa xD Mutta onpi sitten noussut kasiin, ja sitten ysiin ja sitä kautta kymppiin :D
Mutta suosittelen <3

Poissa Littleprayer

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
« Vastaus #126 : Kesäkuu 04, 2007, 13:57:51 »
Oon lukenu ranskaa 4 vuotta. Välillä on silleen et voi hitto, nyt ei jaksa. Mut seiska meni kivasti, sillo mä jaksoin mut viidennellä ja kuudennella oli kamalaa!! Katotaan miten kasi menee.. Ranskaa osaan aika hyvin, se on aina pysyny ysinä. Oon aika aktiivinen tunnilla.Sanoja osaan hirveesti, verbien taivuttelu on ehkä yks maailman helpoin asia, Lauseita en osaa muodostaa, ku pitää olla kaikkihemmetin aikamääreet ja muu kielioppi. Ne ei todellakaan oo helppoja. Mut kiva ja kaunis kieli! (:
Elämä on hengenvaarallista. Kukaan ei ole vielä jäänyt henkiin.

Polyhymnia

• Ankeuttaja
« Vastaus #127 : Kesäkuu 07, 2007, 18:21:08 »
Olen lukenut ranskaa ehkä nyt jotain neljä vuotta ja minusta kielioppi on naurettavan helppoa. Tai no ei ehkä naurettavan helppoa, mutta helppoa kuitenkin. Se on ainakin minun opiskeluni vahvuus, että opin nopeasti kieliopit, mutta minun on vaikea muistaa sanoja ja opiskella niitä. Tuntuu jotenkin hyödyttömältä nyt lukiossa opiskella sitä, kun opettaja vaihtuu tiuhaan ja sanojen muistaminen tuntuu hankalalta. Sanojen ääntäminen ei mielestäni ole vaikeaa ja muutenkaan puhuminen ja lausuminen ei tuota ongelmaa. Toki niitä vaikeampia sanoja on, mutta jos esim. opettaja sen ensiksi lausuu niin voi siitä opetella ja yrittää lausua oikein.

Minusta ranska on kaunis kieli. Olen aina ollut sitä mieltä ja kun yläasteella piti valita valinnaiset aineet niin ei ollut epäilystäkään ettenkö olisi alkanut opiskelemaan ranskaa. Minusta ranska on yksi kauneimmista kielistä.

di Napoli

• Ankeuttaja
« Vastaus #128 : Kesäkuu 07, 2007, 20:21:47 »
Ranska on kaunis kieli. Minun lempiaineeni on ranska. Tai ainakin oli. En tiedä, millaista seuraavan koulun ranskanopetus on.

En tajua, kun muilla on joku pyhä viha ranskan kieltä kohtaan. Puolet tutuistani ovat lopettaneet sen kesken, koska eivät ole pitäneet siitä. Toinen puolikas haluaisi, muttei voi.

Tuomas R

• Ankeuttaja
« Vastaus #129 : Kesäkuu 09, 2007, 17:24:59 »
Ranska on IHANA kieli. Haluaisin oppia oikein kunnolla. Opiskelen sitä varmaan lukiossa sitten.
Osaan muutaman lausahduksen kuten s'il vous plait (en tiedä kirjoitetaanko noin) ja tietenkin esim. bonjour.

Poissa Crina

• äxdee
  • Vuotislainen
  • Pilkkupallero
  • Tupa: Mary Sue
« Vastaus #130 : Kesäkuu 09, 2007, 19:03:55 »
Olen nyt vuoden opiskellut ranskaa, ja pidän kielestä aivan uskomattoman paljon. Enhän minä nyt vielä paljoa mitään osaa, muutamia fraaseja ja näitä perusverbien taivutuksia jne, mutta kyllä tämä kielitaito tästä vielä karttuu (toivottavasti ainakin).

Tiesin jo joskus ala-asteella, että kun yläasteella sitten pitää ottaa valinnaisaineet kasille ja ysille, niin ranska tulisi olemaan yksi niistä. En tiedä, mistä sen sain joskus päähäni, mutta varmaan olin kuullut sitä televisiosta ja pitänyt. Tietenkin olin sitten onnessani siitä, että ranskanryhmä saatiin kokoon, vaikka onnea hivenen himmensikin se, että en oikein pitänyt opettajastani. Nyt opettaja vaihtuu, ja odottelen, millainen hirviö sieltä tällä kertaa tulee. ^^

Suurin vaikeuteni ranskassa taitaa olla sanojen lausuminen, sekä kuuntelujen ymmärtäminen. Hyvä on, tajuan kyllä asiat, jos puhuja sanoo ne selvästi ja hitaasti, mutta yleensä ainakin meillä näissä äänitteissä ihmiset puhuvat niin nopeasti, että jään tuijottamaan hajamielisesti eteenpäin ja yritän saada edes jotakin otetta. Samoin aksenttien suunnan muistaminen on hankalaa. Yleensä vetäisen ne vain fiiliksestä riippuen jompaan kumpaan suuntaan, ja onhan siinä peräti 50 % mahdollisuus osua oikeaan. :)
Tuli yö ja suuret tähdet, ja hemuli rakasti yhä puutarhaansa. Se oli suuri ja salaperäinen, siellä saattoi eksyä - mutta mitä siitä, siellähän oli koko ajan kotona.

Destin

• Ankeuttaja
« Vastaus #131 : Elokuu 17, 2007, 23:27:04 »
Héhéhé!
Moi aussi moi aussi! c'est vraiment passionant  :D

Olen minäkin opiskellut ranskaa, nyt kolmannelta luokalta asti-> kahdeksannelle luokalle jonka alussa sitten ihme kyllä muutin Ranskaan asumaan. Kiitos vanhempieni työn. No täällä sain sitten huomata etten osaa mitään monen vuoden opiskelun jälkeen :D Vuoden olen täällä ollut ja kieli alkaa jo melkein sujua, tajuan jo lähes kaiken. Käyn siis normaalia perusranskalaista koulua. Joku tuossa sanoi että kielioppi on "naurettavan helppoa". En kiistä täysin mutta tiesitkö etteivät ranskalaisetkaan osaa sitä täydellisesti? kouluissa on sanelukokeita ja todella monet saavat nollan. Siis 0/20. Hämmästyin kovasti kun tajusin sen. Ja jotkut puhuivat myös siitä miten espanjan kieli on painajaismaista niin olen ihan samaa mieltä :D täällä oli pakko aloittaa espanja, italia tai saksa mutta päädyin espanjaan. Olemme käyneet varmaan nuo kaikki aikamuodot läpi enkä ole oppinut yhtäkään. Kröhm.

Itse kielestä: Lauseiden muodostus ei ole kovin vaikea kun niitä kuulee usein mutta ne ihme aikamuodot ja taivutukset. Aih. Aivokapasiteetti liian pieni niihin :D Kun ääntäessä loppu usein jää ääntämättä niin sitten on ongelmissa kirjoituksen kanssa vaikka niitä on tultu päntättyä koulussa Suomessa. Jotenkin se vaan jäi pois. Heitän usein arpapelillä. Aksentit menevät lähes poikkeuksetta oikein. Siihen tottuu.. Ennen en erottanut ikinä. Olen aina tykännyt ranskankielestä, soljuvaa. Väittäkää vaan vastaan mutta se on kaunein kieli jonka tiedän.

(zut alors... kyllä olen kuullut aikuisilta mutta kukaan itseään kunnioittava nuori ei sano niin :D enemmän sanottaisiin putain.)

Ranskankielessä ei ole siis slangia lähes ollenkaan, puhekielikin on samantapaista kuin "täydellinen" ranska. Mutta yritäppä ottaa selvää ranskalaisten nettislangista!" In ? ba eu hier jété a un annif, é ojourdui g rien fé. bon ji go, a+ bsx". Onko tuollaisen kirjoituksen syynä siis vain laiskuus? Ranskalaiset kaverini joutuvat kirjoittaamaan "oikein" en muuten tajua.

[off] Muuten, kuunteleeko kukaan ranskankielistä musiikkia? Ah se on jotain mistä pidän tavattomasti. [off]

// heii meilläkin oli noi ranskalaiset nimet koulussa ala-asteella :D olin Catherine. Ei kyllä tietoa miks, oikea nimeni ei ole sinne päinkään :D//
« Viimeksi muokattu: Elokuu 18, 2007, 18:16:10 kirjoittanut Destin »

Fallacy

• Ankeuttaja
« Vastaus #132 : Elokuu 18, 2007, 10:33:10 »
Oui, olen opiskellut ranskaa... neljä vuotta? Joo, nyt alkoi viides. Kolmannella luokalla sai valita ranskan tai saksan, ja valitsin sitten sen ranskan, paljon nätimpi ja mielenkiintoisampi kieli minusta. Ja jee, siellä saksantunneilla ovat kuulemma laulaneet jotain pilalaulua Ranskasta ja sen kielestä, on tosi kivaa meininkiä. Mutta siis, poikkesin aiheesta. :'D
Välillä se tuntuu kamalan hankalalta, ranska siis, mutta minulla on sitten loppujen lopuksi mennyt ihan hyvin, yleensä tulee todistukseen 9, joka on aivan tarpeeksi minulle. Pidän ranskasta kielenä kovasti, mutta jotkut kielioppijutut tuppaavat olemaan vähän tylsiä. No, eteenpäin silti pusketaan! Nyt kesän mittaisen tauon jälkeen taidot tuntuvat olevan vähän ruosteessa, mutta eiköhän se kohta taas ala luistamaan.
Meillä oli ala-asteella ranskalaiset nimet, joita sitten aina ranskantunneilla käytettiin. Kuudennen lopussa selvisi, ettei opettajamme ollut koko neljän vuoden aikana oppinut meidän kaikkien oikeita nimiä, oli aika koomista. XD Mutta nyt kait yläasteella käytetään ihan oikeita nimiämme. Ai ja muuten, olin nimeltäni Marie. 8DDD

Poissa Nimue

• broccoli
  • Vuotislainen
  • I’m collapsing in stellar clouds of gas.
  • Tupa: Mary Sue
« Vastaus #133 : Elokuu 18, 2007, 20:12:37 »
Minä olisin niin halunnut opiskella ranskaa, mutta kun kunta säästää, niin eipä mitänä ryhmiä tullut :/

Ranska on minusta ihan älyttömän kaunis kieli, ja se kuullostaa lumoavalta, kun esim. elokuvissa puhutaan ranskaa. Isoveljeni on opiskellut ranskaa muutaman vuoden, ja ensimmäisinä vuosina hän kutsui minua sateenvarjokseen. Mukavaa:) Itse en osaa sanoa muuta kuin "minun nimeni on", ja joitain pikkuisia sanoja.

Nyt jo ajattelen, että ottaisinko ranskan valinnaiseksi. Ranskahan kullostaa kauniilta, mutta onko sitä vaikea oppia? Kuullostaa ainakin hankalalta, kuin myös lausuminen kaikkine ärrineen. Se R ei kyllä ikinä tule luonnistumaan minulta, sillä joskus aina olen isoveljeni raskankirjoja, mutta en ole ymmärtänyt mitään niistä. Miksei sinne kirjaan voi laittaa kirjain kirjaimelta, kuinka ne lausutaan? ;)
"You being all mysterious with your - cheekbones and turning your collar up so you look cool."

Poissa nutcracker

• Vuotislainen
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #134 : Joulukuu 12, 2007, 21:37:41 »
Olen halunnut lukea ranskaa iät ajat, ja muutaman kerran olen ollut todella lähellä sen aloittamista yksityisopettajan kanssa. Syystä tai toisesta olen aina jänistänyt, mutta nyt lukiossa aloitin kahdeksan kurssia käsittävän ranskanopiskelun, jonka ensimmäinen kurssi on nyt takana.

Ranska oli kielenä juuri niin ihana kuin olin aina kuvitellut, ja nautin sen oppimisesta valtavasti. Nyt on perusranska jotenkin hallussa (sain kympin kurssista, mutta en kyllä ole varma ovatko taitoni sitä tasoa), ja odottelenkin kakkoskurssia, joka tulee seuraavassa jaksossa.
En oikeastaan tiedä mikä ranskassa niin viehättää, mutta minä yksinkertaisesti rakastan sitä. Lisäksi muutama hyvä kaverini opiskelee sitä kanssani, joten tunneilla on ainakin hauskaa. Opettajakin on ihan hyvä, paitsi silloin kun hän pajattaa sinulle ranskaa ymmärtämättä että sinä et vielä voi ymmärtää.

Ranska on kuitenkin kielenä ihana, tärkeä ja mielestäni hyvin kauniin kuuloinen. Toivon todellakin oppivani sen kunnolla (:
"I'm selfish, impatient and a little insecure. I make mistakes, I am out of control and at times hard to handle. But if you can't handle me at my worst, then you sure as hell don't deserve me at my best." - Marilyn Monroe

Poissa Satakieli

• Vuotislainen
« Vastaus #135 : Joulukuu 13, 2007, 19:21:23 »
Oi, ranska. Aivan ihana kieli :). Olen ollut kiinnostunut sen opiskelusta yläasteelta lähtien, mutta pystyin aloittamaan sen opiskelun vasta lukiossa puolitoista vuotta sitten, sillä yläasteella oli mahdollista valita vain saksa (jonka tietenkin valitsin vaikka harmittikin silloin, nykyään olen kuitenkin iloinen siitä). Ranska on kyllä melko vaikea kieli, ja innostukseni kieleen ja sen opiskeluun on kyllä heilahdellut rajusti. Nyt on kuitenkin menossa taas se vaihe, että olen iloinen että valitsin sen. Sen takia minulla kyllä menee aikaa opiskeluun vähän tavallista enemmän, sillä joudun opiskelemaan sitä etäopetuksen kautta ja tunnit menevät aina päällekäin muiden tuntien kanssa. Olen nimittäin ainoa meidän luokaltamme (ja koko koulustamme sitä opiskelee vain yksi henkilö minun lisäkseni) joka opiskelee sitä. Ja nyt on viides kurssi loppusuoralla.

Vaikka kieli on vaikea, se on mielestäni todella kaunista :). Ranskalaisten puheesta ei kyllä oikein tahdo saada selvää, sillä he puhuvat niin nopeasti. Muutenkin ääntäminen on todella vaikeaa. Inhoankin sitä, kun opettaja käskee lukemaan ääneen, sillä ääntämiseni on hieman... noh, ei mitenkään parasta :D. Onneksi kuitenkin useimmiten "joudun" lukemaan tekstejä ääneen itsekseni.

Minun on hieman vaikea oppia ranskan sanoja ulkoa ja varsinkin verbitaivutuksia. Siksi sanavarastonikin on aika huono, mutta pitää koittaa ruveta lukemaan ahkerammin. Kieliopissa ei taas ole juurikaan ongelmia imperfektiä ja perferktiä lukuun ottamatta. Niiden käyttö tuntuu omituiselta. Opettaja on kuitenkin todella hyvä ja osaava. Se vain että inhoan meidän kirjasarjaamme. Siis hei, miten kukaan ehtii käymään läpi 10 kappaletta 6:ssa viikossa? Sitä kyllä ihmettelen.

Joo, ja onhan sitä lisää motivaatiota tullut nyt ranskan matkan jälkeen. Kävimme ranskan ryhmän kanssa Pariisissa syyslomalla ja täytyy sanoa, että se on aivan mahtava paikka! Minun on aivan pakko päästä sinne uudelleen, ja nyt opiskelenkin lähinnä sitä retkeä varten vaikkei ajankohdasta olekaan vielä tietoa :D. Ja silloin kyllä käytänkin ranskaa... viime retken aikana sanoin vain kolmea sanaa ranskaksi :D. Bonjour, merci ja au revoir ja siinä se :D. Puhuin enemmän englantia vaikka ei ne siellä kyllä oikein ymmärtäneet sitä. Ja nyt minä alan taas innostua puhumaan tuosta matkasta :D. Täytyy lopetella ennen kuin on liian myöhäistä.

//
Lainaus
[off] Muuten, kuunteleeko kukaan ranskankielistä musiikkia? Ah se on jotain mistä pidän tavattomasti. [off]

Minäminäminä! Se on hienon kuuloista. Olen kuunnellut ja katsellut Notre Dame de Parisia Youtubesta ja se on aiiivan ihana. Harmi, etten löytänyt tuota musikaalia (kai se on joku musikaali?) Ranskasta. Lisäksi tykkään kuunnella Patrick Fiorin kappaleita vaikken ymmäräkään niistä juuri mitään.

// (ehkä vähän offia mutta...) muistin yhtäkkiä, että tuo retkihän oli justiinsa samalla viikolla kun viimeinen Potter-kirja julkaistiin ranskaksi. Oli siinä minulla ja kaverillani ihmettelemistä, kun myöhään illalla menimme kauppaan jonka edessä vilisi noidiksi ja velhoiksi pukeutuneita ihmisiä :D. Vasta kaupasta tultua tajusimme, että hei, nuo ihmisethän odottavat sitä uusinta Potteria omalle kielelleen käännettynä.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 25, 2007, 18:04:02 kirjoittanut Satakieli »

deadpromises

• Ankeuttaja
« Vastaus #136 : Joulukuu 16, 2007, 18:27:10 »
Luen ranskaa, ja mielestäni kieli on todella vaikea. Kuitenkin ranska on kaunis kieli. Lausuminen on kauhean vaikeaa, kun sanat kirjoitetaan ihan oudosti. Kieliopit on vaikea oppia, mutta kyllä se siitä. Olen kuitenkin saanut 9 alkavia numeroita kokeista, ja vasta puoli vuotta olen opiskellut sitä, joten ei kai se ole vielä ihme, että en osaa kovin hyvin. Haluan silti oppia kielen jokseenkin kunnolla, sillä ranska on niin kaunis kieli, ja jos joskus ranskaankin menen, niin sitä täytyy osata. :D

Poissa Xanie

• hymyilevä huomispäivä
  • Aurori
  • *
  • *reps*
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #137 : Joulukuu 17, 2007, 20:08:59 »
Minä en ole varsinaisesti lukenut ranskaa päivääkään koulussa, mutta koska kieli kuulostaa niin mielenkiintoiselta (monen muun lisäksi) olen sen alkeisiin perehtynyt ihan vain huvin vuoksi ja urheilun kannalta. Eli siis siksi, että huvitti. Täytyy sanoa, että se on yksi hankalimmista kielistä, joita olen itsekseni opiskellut. Ja olen sentään aika montaa yrittänyt (suosikkini on unkari,  jota rakastan yli kaiken :D). Mutta mielenkiintoinen ja jossain määrin kaunis kieli. Mutta vaikea! Sitä ei kai voi kukaan kiistää?

~Xanie
Kun ystäväsi katselevat sinua hyppäämässä laskuvarjolla joka ei aukea, voisi olla hauska temppu, jos esittäisit vaikkapa uintiliikkeitä.
Avasta kiitos Seatearille!
Tee päivän hyvä työ: www.freerice.com

Poissa Lady Asensio

• Nilkanvilauttaja niinikään
  • Vuotislainen
  • DH luettu 9.12, KV 11.3
  • Pottermore: HeartWitch62
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #138 : Joulukuu 17, 2007, 20:36:07 »
Aloitin ranskan opiskelun tänä syksynä uudelleen noin 5 vuoden tauon jälkeen. Oli pakko aloittaa alkeiskurssista ja jotenkin ihmetyttää miten paljon muistan niitä asioita. Opettaja on syntyperäinen ranskalainen ja joka viikko on sanelu. Opetus on englanniksi kun sillä opettajalla on kuulema suomen kieli vähän hakusessa. Viime viikolla oli tentti ja onnistuin saamaan siitä arvosanan 3 pienellä lukemisella kun korkein arvosana on 5.

Yliopistossa ranskan opiskelu ei eroa yhtään lukiosta, tosin kirjassa ei ole sanalistaa ja suomennoksia ja saamme aina sellaisen sanalistamonisteen. Tosin pääaineilijoilla voi olla eri opetustapoja, itse opiskelen kielikeskuksella enkä niin sanotusti ainelaitoksella.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 17, 2007, 21:11:16 kirjoittanut Lady Asensio »
Mun blogi: http://www.pointblog.fi/?go=milluska    (HUOM! OSOITE HIEMAN MUUTTUNUT)
Vuoden 2008 kotitonttu  tässä, terve!

Miy

• Ankeuttaja
« Vastaus #139 : Joulukuu 21, 2007, 13:51:33 »
Aloitin Ranskan lukemisen siinä kahdeksannella luokalla. Tällä hetkellä olenkin sitten lukion 1. ja Ranska jatkuu minun kohdallani sitten 5. jaksossa. Yhden lukion Ranskan kurssin sain niin suoritettua, että kävin ainoastaan tekemässä kokeen. Sen vuoksi, että kyseessä oli aloittava Ranska, ja sillä kurssilla käsiteltiin ihan samoja asioita kuin olin käynyt läpi peruskoulun 8. ja 9. luokalla.

Päättötodistuksessani Ranska oli 9, mutta lukiossa se laski ihan vain siksi kahdeksaan, sillä kävin ainoastaan tekemässä sen kokeen, josta sain 8. Jos olisin ollut tunneilla mukana, olisin tietenkin voinut saada arvosanaksi 9 ihan vain tuntiaktiivisuuden avulla.

Pidän Ranskasta ihan älyttömästi. En kuitenkaan kiellä sitä, etteikö se olisi vaikeaa. Odotan muuten ihan älyttömästi sitä, että pääsen ensi kesänä muutamaksi päiväksi Pariisiin. <3 Olen nimittäin menossa kielimatkalle Englantiin, ja samalla matkalla pääsee näkemään Pariisin.

Paperisydän

• Ankeuttaja
« Vastaus #140 : Joulukuu 21, 2007, 15:58:52 »
Minusta ranskankieli on aivan uskomattoman kaunista, ja haluaisin oppia puhumaan sitä. Se varmasti toteutuukin ensi lukuvuonna, sillä olen menossa kahdeksannelle luokalle ja sietä otan luultavasti valinnaiseksi ranskan. Nyt haluaisinkin kysyä, että kannattaako se, vai pitäisikö ottaa sitenkin saksa? Itse olen ranskan puolella, mutta epävarmuus kaihertaa...

Petyr

• Ankeuttaja
« Vastaus #141 : Joulukuu 21, 2007, 20:21:45 »
Itse ainakin aloitin nyt syksyllä ranskan, ja se oli enemmän kuin hyvä valinta. Kieli ei sinänsä vaikuttanut mitenkään hirmuisen vaikealta (force majeure, ;D) mutta tietysti siinäkin on haastetta, kun sanojen kirjoitusasu on ihan erilainen kuin miten se sanotaan. Ja plussana tietenkin loistava ja persoonallinen opettaja, joka jakoi meille tunneille ties minkälaista rihkamaa, kyniä, tarroja, matkaesitteitä (oli saanut ne TV5:lta, siis ranskankieliseltä kanavalta, jonkinlaisena opetustukena).

Lartsu

• Ankeuttaja
« Vastaus #142 : Helmikuu 27, 2008, 19:11:56 »
Olen opiskellut ranskaa viidenneltä luokalta (eli nyt kolme ja puoli vuotta opiskeltu). Kieli on aivan älyttömän kaunista, mutta kielioppi tappavan vaikeaa. Opiskelen kylläkin vain ruotsia (suomen ja englannin osaan ilman opetusta) joten siihen on hieman huono verrata koska ei ole edes persoonamuotoj :D Verbit ovat painajaiseni. Mutta onhan se ihan kiva kieli :)

Nopu

• Ankeuttaja
« Vastaus #143 : Helmikuu 27, 2008, 22:54:31 »
Ranska on upea kieli, mutta vaikea - my opinion -
Olen kielipainoitteisella luokalla, joten oli pakko valita ranska tai saksa valinnaiskieleksi, no minä valitsin ranskan.
Ja joka tunti mietin että mitä h******** minä täällä teen ku en tajua pätkääkään, kieliopit ja verbit meneee täysin yli hilseen.
Saattaa johtua siitä että opettaja on huono eikä osaa opettaa. (Tämä on siis tosi juttu, ei mikään "vihaan sitä opettajaa ku en tajuu ranskaa.") Yritän kyllä opetella kotona itsenäisesti mutta se on vaikeaa kun opettajalta ei saa minkäänlaista pohjatukea.

Poissa Erizza

• Vuotislainen
  • diibadaabafggh
« Vastaus #144 : Maaliskuu 30, 2008, 20:00:59 »
France. Hehheee... Hyvä kieli, kuulostaa kivalta, on kaunis kieli. Ei siinä muuta, en opiskele sitä, en osaa sitä muuta kuin jotakin madame-sanoja ja jotakin aivan turhaa sössötystä... Ei ole vahvuuksiani.

Gobraza

• Ankeuttaja
« Vastaus #145 : Maaliskuu 30, 2008, 22:30:23 »
Tosiaankin kasiluokalta asti ollut Ranska, ja oli tosi kova virhe ottaa se, koska se on vaan niin helekutin vaikeeta kun jokainen verbi pitää taivuttaa erilailla, aksentteja on paljon, normaalista tekstistä lukeminen on todella vaikeeta, koska en yhtään muista miten mikäkin sana lausutaan(mutta jos joku sanoo ensin miten lausutaan niin sitten menee kauniisti :D). Mutta täytyy sanoa, että silti aika siistin kuulonen kieli mutta vaikea. Tokarissa oli 9.luokan jouluna 7 eli olen tyytyväinen mutta yritän tottakai saada kasin.

Poissa adswil

• Vuotislainen
« Vastaus #146 : Maaliskuu 31, 2008, 10:25:16 »
Olen opiskellut ranskaa kolmannelta luokalta asti, pitempään kuin englantia, mutta osaan sitä silti mielestäni melko vähän. Ymmärrän kyllä jotenkin tekstiä ja puhettakin, mutta itse en saisi kyllä toimitettua asioitani ranskaksi -.- Puhuminen siis vaatii treenausta ja paljon, eikä kirjoittamisessakaan oikein kehumista ole. Varsinkin sanojen oikeinkirjoitus horjuu aina. Mielestäni ranska on tosi kaunis ja ihana kieli, ja sitä olisi ihan mahtavaa osata todella hyvin, mutta vaikeaa se on. En juurikaan osaa ääntää ranskaa ainakaan kovin kauniisti, ja kielioppi on myös melko käsittämätöntä esimerkiksi englantiin verrattuna.
In my world love is for poets - so I'm trying to be one.

Poissa Kafee

• Kahvikuppi
  • Vuotislainen
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #147 : Maaliskuu 31, 2008, 14:13:35 »
Itse en opiskele ranskaa enkä ehkä haluaisikiaan.
Minusta se kuullostaa liian hienostuneelta, enkä varmaan oppisikaan sitä, koska jo englannin ja ruotsin kanssa on vaikeuksia.
Sen mitä olen ranskaa kuullut puhuttavan on vain telkkarissa ja sekin kuullostaa aika käsittämättömältä, mutta jotenkin sivistyneeltä.
Muumilimu 1,5 litran pulloihin! Kannatta käydä osallistuun...

Muchy

• Ankeuttaja
« Vastaus #148 : Maaliskuu 31, 2008, 15:28:38 »
Oon lukenut ranskaa nyt kahdeksan vuotta. Lukiossa kahden kurssin aikana oon oppinut varmaan yhtä paljon kun opin yläasteella. :D Sellasta on lukion a-ranska, rankkaa rankkaa. Mun mielestä ranska on ihana kieli, siinä on vaan jotain ihan käsittämättömiä kielioppisääntöjä. Oon lähdössä Ranskaan vaihtariks nyt syksyllä, sen takia oon aika motivoitunut. Puhua en kovin hyvin osaa mutta ajatella ja kirjottaa joo khyllä!wow

Poissa Giliath

• Cassiopeian pikkusisko
  • Vuotislainen
  • Jensen Ackles :D
« Vastaus #149 : Maaliskuu 31, 2008, 17:56:01 »
Hei,minusta ranska on ihana kieli, mutta valitettavasti kun valitsin sen B2-kieleksi ensi vuoden kasi luokkaa varten, niin opopa ilmoitti että eipä tule ryhmää! Koulustani ei tule yhtään B2-kieli ryhmää, ei edes saksaa ja venäjää,jotka olivat varalta.
Onko muillakin tälläisiä ongelmia tullut/ollut että ei pysty koulun kautta lukemaan mitään B2-kieltä(siis ranska,saksa,(koulussani)venäjä)? Koulussani on vain ikäisilleni saksaa valinnaisena mutta sekin olisi pitänyt aloittaa 5 luokalla ei ollut alakoulussani sitä mahdollisuutta:(
*Miettii ja lukee, mutta harvemmin kirjoittaa*