Kirjoittaja Aihe: Taru Sormusten Herrasta -trilogia  (Luettu 16893 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Magpie

• Ankeuttaja
Taru Sormusten Herrasta -trilogia
« : Joulukuu 18, 2004, 11:25:02 »
En ainakaan löytänyt Taru Sormusten Herrasta trilogiasta topikkia joten aloitan sellaisen itse.. huomasin kyllä Kuninkaan paluusta topikin, mutta haluaisin kuulla mielipiteitä koko trilogiasta kokonaisuutena.

Joku voi ajatella: "Järkyttävän pitkiä! Eihän tuollaisia jaksa katsoa!" No eivät kaikki jaksakaan, mutta kun itse istuin Kuninkaan paluun ensi-illassa yli kolme tuntia niin aika tuntui vain lentävän..

Tolkien luuli, että hänen kirjaansa ei voitaisi koskaan dramatisoida. hän oli väärässä. Mielestäni Peter Jackoson suoriutui loistavasti ja huomatkaa vielä, että koko trilogia kuvattiin Uudessa Seelannissa eikä Hollywoodissa.

Rakastan kyseisiä elokuvia. Erikoistehosteet ovat kerrassaan ällistyttävät ja ennen kaikkea näyttivät todella aidoilta. Aitous tuli joiltain osin huolellisesta suunnittelusta, sillä jos katsoo pidennetyn DVD version extroja niin voi huomata kuinka hämmästyttäviä ja yksityiskohtaisia pienoismalleja rakennuksista ja kaupungeista rakennettiin.

Voi olla että niillä yhtiöillä jotka tyrmäsivät Jacsonin idean kolmen elokuvan filmaamisesta yhtä aikaa olisi nyt itku kurkussa kun elokuvat ovat maksaneet itsensä takaisin moninkertaisesti ja elokuville on myönnetty yhteensä melkein 20 oscaria..

Haluaisin myös kommentteja jos joku on katsonut Extended DVD editionia (kaikkia kolmea)..

Areena teidän. Mitä piditte elokuvista?

PikkuLikka

• Ankeuttaja
« Vastaus #1 : Joulukuu 18, 2004, 16:22:06 »
Iten pidän koko trilogiasta... Ehkä sitä kolmosen loppuu on vähän venytetty... Upeet tehosteet ja näyttijät ja musiikit jne. Ja vähä oon alottanu kirjaaki mut se jäi sille tielle... Leffoist pidän täytys muute pakottaa joku ostaa se kolmone ku sitä viel ei oo :D

Airút

• Ankeuttaja
« Vastaus #2 : Joulukuu 19, 2004, 18:25:38 »
Minun mielestä elokuvat ovat loistavia täytyy myöntää, että pidin paljon enemmän TSH:sta kuin HP-leffoista. Olin vielä vuosi sitten aivan hullu TSH-fani (niin kuin moni muukin), mutta kiinnostukseni on hieman lopsahtanut. Olen vähän sellaista sorttia, etten fanita hirveästi oikeastaan mitään:), ainakaan nykyään. Suurin fanituskohteeni oli aikoinaan Spice Girls. ^^

Tabris

• Ankeuttaja
« Vastaus #3 : Joulukuu 19, 2004, 22:54:15 »
En ole nähnyt TSH-trilogiasta kuin ensimmäisen osan (Sormuksen Ritarit), mutta pidin siitä ja tahtoisin nähdä kaikki muutkin osat. Tartuin tilaisuuteen, kun elokuva tuli neloselta, en kyllä vain kuolemaksenikaan muista, että minä kuukautena. Taisi olla marraskuu, jos nyt oikein muistan. Jos olen ihan rehellinen, tulin elokuvan jälkeen todella uteliaaksi (lievä ilmaisu) muistakin osista, onneksi eräs ystäväni lupasi lainata minulle Kuninkaan Paluu-videon heti kun saa sen itse katsottua. Ja mitäs pituudesta, jos elokuva on hyvä! Ei minua Sormuksen Ritareita katsoessa haitannut elokuvan pituus, päinvastoin, minä yllätyin, kun elokuva loppui, koska se jäi pahaan vaiheeseen.

Poissa Jessie

• Sanomaton
  • *
  • Sukupuoli: Noita
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #4 : Joulukuu 20, 2004, 09:29:18 »
Rakastan Lotria, tai en oikeastaan voi sanoilla kuvailla miten paljon pidän siitä se on oikeasti puolet elämääni:D lol.

Kävin leffassa katsomassa ensimmäisen 5 kertaa toisen 4 ja kolmannen 6. siihen meni rahaa mutta en valita.
Itselläni oli vaan hirveä ennakko luulo noita kohtaan. Mutta heti ekan leffan näkemisen jälkeen olin hullu fani ja tulen sitä aina olemaan, vaikkei enää tule Lotria tulen aina rakastamaan sitä se on ja tulee olemaan maailman paras leffa.
Parempaa ei voi olla.

Kaverini raahasi minut väkisin leffaan ja kiukuttelin hänelle koko illan siitä että jouduin katsomaan jotain niin hullua leffaa. Nyt olen hänelle ikuisesti kiitollinen.

Tsh on elokuva joka on tehty rakkaudella ja sen huomaa, tavalliset leffat jotka on tehty vuodessa on "hyviä", mutta Lotr jota puurrettiin monta vuotta kaikki kohtaukset tehtiin huollella ja rakkaudella.
Elokuva jossa kaikki on täydellistä, musiikki näyttelijät, efektit, ohjaaja.
Enempää en minäkään voi toivoa.
Niin kuin sanoin, se tulee aina olemaan paras elokuva. olen fanittaja:D

olen MariaPaige nähnyt kaikki pidennetyt, ostin heti ilmestymispäivänä ja olen katsonut kaikki kymmeniä kertoja:D
♥ Pottereita vuodesta 1999 ♥
“Dumbledore's man through and through, aren't you Potter?"
"Yeah I am," said Harry. "Glad we straightened that out.”

Poissa Mariapaige

• Noita-akka
  • Hirnyrkki
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #5 : Joulukuu 20, 2004, 10:22:42 »
Lainaus käyttäjältä: "Jessie"
Mutta heti ekan leffan näkemisen jälkeen olin hullu fani ja tulen sitä aina olemaan, vaikkei enää tulee Lotria tulen aina rakastamaan sitä se on ja tulee olemaan maailman paras leffa.

Olen kanssasi samaa mieltä! Suosittelen sinulle extend -versioita (ellet ole jo nähnyt), joissa on paljon uutta materiaalia. Katsoin itse viime viikonloppuna putkeen kaikki kolme leffaa pidennettyinä (extend-trilogia). Niissä oli paljon uusiakin kohtauksia, mitä teatteri-versioissa ei ollut. Lisäksi extroissa on haastatteluja. Tosin en ole ehtinyt katsoa niistä kuin eka leffan verran, sekin kun kesti lähes neljä tuntia kuvineen! Mieleen jäi erityisesti kun Viggo Mortensen kertoi kanoottimatkastaan Frodon sijaisnäyttelijän kanssa...

Vaikka elokuvat eivät vedä vertoja Tolkienin kirjalliselle kerronnalle, niin ne ovat mestariteoksia siitä huolimatta. Ja tarinahan on uskomattoman upea.

Ulaire

• Ankeuttaja
« Vastaus #6 : Joulukuu 20, 2004, 11:57:10 »
Aivan fantastinen!
Tuon ansiosta sain erään kaverinikin kiinnostumaan fantasiasta.

Ekan elokuvan nähtyäni aloitin kirjan lukemisen. Minua harmittaa se, että olin ennen niin ahdasmielinen, etten halunnut lukea TSH:ta.
Minulla on Sormuksen ritarit videona, Kaksi tornia DVD:nä samoin kuin Kuninkaan paluukin.

Olen nähnyt kaikki SEE:t, vaikkei minulla ole yhtäkään. Kaverillani, joka on hirmuinen Aragorn fani, on FotR ja RotK SEE:t. tTT:n hän aina joskus lainaa eräältä kaveriltaan.

Lord of the Rings-trilogia on tähän asti mielestäni parhain elokuva. Onhan niitä toki muitakin, mutta Fantasiaelokuvissa LotR vie voiton helposti. Eikös Kuninkaan paluu saanut 11 Oscaria? Aikamoinen suoritus fantasiaelokuvalta.

Poissa Sun Lee

• Ronnieponnie
  • Vuotislainen
    • Tarinamaa
« Vastaus #7 : Joulukuu 20, 2004, 21:23:27 »
En ole koskaan ollut erityinen Lotr - fanittaja. Olen nähnyt kaikki kolme leffaa, kaksi ensimmäistä olin katsomassa teatterissa ja kolmannen näin vasta, kun sisko osti sen videon.

Omasta mielestäni elokuvista paras oli Sormuksen ritarit. Siinä ei panostettu vielä täysillä sotaan, kuten kahdessa seuraavassa leffassa. Sodan takia TSH ei olekaan niin kauheasti innostanut minua, koska en pidä sotaleffoista. Ne ovat aina niin ankeita ja niistä tulee jollain tapaa joka kerta paha mieli, joten mieluiten jätän katsomatta. Mutta olihan nuo pakko nähdä pelkästään jo sen takia, että niistä puhuttiin joka paikassa.

Oma suosikkini oli Pippin ja sitten tykkäsin paljon Aragornista. Pippin oli aina semmonen ihana säheltäjä ja hauska tyyppi, Aragorn taas rohkea ja salaperäinen - ja täytyy sanoa, että Viggo Mortensen on myös loistava näyttelijä! Muissakaan näyttelijöissä ei ollut mitään pahaa, kaikki olivat tosi lahjakkaita!

Kolmonen oli tosiaan vähän venytetty liian pitkäksi, mutta pidin siitä, miten se loppui. Se, että hobitit kohtasivat taas toisensa pitkän ajan jälkeen oli jotenkin koskettavaa ja minä ainakin itkin lopussa - yllätys. Aragornin ja Arwenin rakkaus oli myös ihanan romanttista =)

Salmakia

• Ankeuttaja
« Vastaus #8 : Joulukuu 20, 2004, 21:24:12 »
Tenebrus, etpä ymmärrä sitten paljon pöläystäkään henkilöistä ja juonesta, jos jätät TTT:n väliin katsoen suoraan RotKin. Täytyy myös sanoa, että katsomiselämyksesi on ehkä yksi kymmenesosa, jos katsot ensin puoli tuntia liian lyhyen, mainostaukojen pätkimän ykkösosan ja sen jälkeen (oletettavasti) lähes 50 minuuttia liian lyhyen osan kolme!

Jeesh, onpa nuo leffat tullut "katsottua". Villitys alkoi 21. 12. 2001 ja toissa perjantaina ympyrä sulkeutui RotKin EE:n ilmestyessä.
Sen lisäksi että TSH on mielestäni maailman paras kirja, on siitä tehty leffakokonaisuus myös elokuvataiteen ehdoton ykkönen. Hyllystä löytyy kaikista osista extendedit kylkiäispatsaineen, replikatavaroista on tullut hankittua Narsil, Nenya ja Sormusten sormus.
Trilogia on tuonut myös monia hauskoja tapahtumia elämääni, EE-maratonien, yleisen fanituksen ja ennenkaikkea linepartyjen kautta. TTT:tä jonotin aikanaan kaksi vuorokautta (nro. 5), RotKia jo peräti kaksi viikkoa (nro. 7).
Ei voi muuta kuin kiittää Peter Jacksonia ja kaikkia muita projektiin kuuluneita ihmisiä ihanista elokuvista.

Yukon

• Ankeuttaja
« Vastaus #9 : Joulukuu 22, 2004, 18:33:55 »
Tutustuin LotR-trilogiaan, kun ystäväni raahasi minut katsomaan Sormuksen ritareita. Sormuksen ritarit oli huikean hyvä, mutta ihmettelin, miksi elokuva loppui kesken. Äiti kertoi, että siihen on myös jatkoa tulossa.
Aloin lukemaan kirjaa n. kuukautta myöhemmin, kun näin elokuvan.
Sormuksen ritarit on mukava, opin sen helposti ulkoa ja siinä oli yksi kokonainen juoni.

Kahden tornin ensi-iltaan mennessä olin jo aivan hurahtanut TSH:hon. :> Oli pakko päästä ensi-iltaan, vaikka siellä ryysistä olikin. Kaksi tornia, taas hieno elokuva. Tosin ehkä liian vähän tunteita ja liikaa sotimista.
Mutta toisaalta, oli myös hienoja hetkiä, joissa riitti sitä jacksonmaista tunnelmaa. Helmin Syvänteen taistelun loppukohtaus oli kaunis.

Kuninkaan paluu, taas ensi-iltaan. Menin äidin kanssa paikalle tuntia ennen, vaikka elokuvateatteriin tuli kaikenkaikkiaan vain n. 20 ihmistä! o_O
Kuninkaan paluu oli niin hieno, paras koskaan näkemäni elokuva! Kolme tuntia ja 25 minuuttia hurahti hetkessä. Oli tyhjä olo, kun tuli "The End"-teksti.

Peter Jackson vangitsi Tolkienin hengen elokuviin niin taidokkaasti ja kuitenkin sai siihen mukaan omaa näkemystään.

Hassua, että Liv Tyleriä yleensä haukutaan kauheasti, eihän se hänen vikansa ole, että Arwen laitettiin elokuvaan niin näkyväksi hahmoksi. Minä ainakin pidän Arwenista, oli mukavaa nähdä naisiakin LotR:issa.

Kävin katsomassa Sormuksen ritarit ja Kaksi tornia elokuvateatterissa kaksi kertaa ja Kuninkaan paluun viisi kertaa. Kaiken kaikkiaan olen katsonut kaksi ensimmäistä yli 60 kertaa ja Kuninkaan paluun 20 kertaa. Eikä kyllästytä vieläkään. :)

Omistan kaikkien pidennetyt versiot, pidän niistäkin hurjasti. Kuninkaan paluun EE:ssä olisin kyllä toivonut enemmän uusia pitkiä kohtauksia, eikä sellaisia pieniä ripoteltuja.

No, nyt se on kumminkin ohi. Kaikki dokumentit ja elokuvat katsottu. Haikea olo. Täytyy varmaan aloittaa alusta, katsoa kaikki taas uudelleen tässä joululoman aikana.

Poissa Tuskanenkeli

• Hirnyrkki
« Vastaus #10 : Joulukuu 22, 2004, 19:20:19 »
Taru Sormusten Herrasta oli kirjanakin jo älyttömän hyvä, mutta elokuva todellakin ylitti odotukset! Upeaa!

En enää muista missä näin Sormuksen Ritarit ensimmäisen kerran. En edes leffateatterissa, vaan dvd:ltä muistaakseni. Ja jäin täysin koukkuun ja sitä vain odotettiin ja odotettiin kunnes Kaksi Tornia tulisi.

Leffojen pituus ei oikeastaan haittaa, päinvastoin. Jos niistä olisi tehty vieläkin lyhyempiä, liian paljon hyviä kohtia olisi jouduttu leikkaamaan pois. Muutenkin otti jo päähän kun Kuninkaan Paluussa ei näkynyt Sarumania juuri yhtään. Ja siinä ei-extended versionissa (eli siinä tavallisessa, miten tuon selittäisi) ei edes Sauronin Suuta. Pah.

Lord Of The Rings on varmaankin lempileffani. Sen voi katsoa tuhat kertaa uudestaan eikä siihen kyllästy. Upea ohjaaja, upeat näyttelijät ja maisemat. Etenkin haltioista oli minusta tehty erittäin Tolkienmaisia. LotRista olisi voinut tulla huono, kun miettii mitä kaikkea olisi voinut tehdä pieleen. Mutta kyllä Peter Jackson osasi asiansa.
Here's looking at you, kid.

Cross

• Ankeuttaja
« Vastaus #11 : Joulukuu 30, 2004, 16:45:53 »
Upeita elokuvia. Katsoin kaikki päivässä putkeen (9h). Kirjoja en ole lukenut. Mutta kiitos ohjaaja ilman näitä elokuvia en voisi elää! *kumartaa* (kukas se ohjaaja olikaan? xD ). Elokuvissa on paljon historiallista tietoa. Hobittila ja muut paikat ovat luoto täydellisesti eivätkä ole mitään pahvi lavasteita. Elokuvaan on lisätty sopivasti Romantiikkaa ja jännitystä. Legolas, Merry, Pippin ja Gandalf rulettaa! xD

Poissa Spectre

• Wraith
  • Hirnyrkki
« Vastaus #12 : Tammikuu 04, 2005, 10:32:55 »
Lainaus käyttäjältä: "Hirith"
Ne elokuvat (ja kirja) ovat minun ELÄMÄ!!! Minä olen täysin rakastunut siihen trilogiaan, vaikka (valitettavasti) 'hurahdin' siihen vasta n. vuosi sitten... Edes Kuninkaan paluuta en teatterissa käyny katsomassa mutta kaikki dvd:t kylläkin omistan sekä Kuninkaan paluun pidennetyn. Sen extroja katsellessa mä itkin ja itkin... Mä elän niin tunteella mukana tässä jutussa!!!xD Muuta en voi sanoa kuin että kiitos Peter Jackson!!! Ja tietenkin John Ronald Reul Tolkien...! KIITOS!! Ja tietenkin kiitosta kuuluu myös niille upeille (ja lahjakkaille) näyttelijöille jotka ovat tuoneet Tolkienin nerokkaat hahmot henkiin...!

Uuh, veit sanat suustani ja maton altani! Itse olen hurahtanut aiheeseen jo yli vuosikymmen sitten, mutta silti se on ja pysyy maailmankaikkeuden parhaana tarinana (?). Rakastan näitä elokuvia ja omistankin lähes kaiken nyt julkaistun levymateriaalin ja muutaman eri version kirjoitetuista painoksista. Elokuvien maailma on kaunis, vaikkakin jäin kaipaamaan paljon kohtauksia kirjoista, mitkä ovat niin oleellisia osia koko kertomusta, ja RotK:n loppu oli typistysten huippu, se meni ihan metsään, ainakin Sarumanin osalta. Tom ja Kultamarja, heitä ikävöin myös sekä olisin halunnut nähdä Jacksonin vision haudanhaamuista.

Mutta toki ymmärrän, ettei tällaista tarinaa saada vangittua valkokankaalle sen koko loistossaan ja Jackson on onnistunut uhkarohkeassa yrityksessään aivan mahtavasti!

muokki//
*huokaus* Salmakia, ehkäpä minä en sitten kuulu niihin "useimpiin faneihin", vaan minulla oli elokuvista omakin mielipiteeni.  Hassua, että jonkun mielestä minun mielipiteeni ovat niin hassuja. Hassua, että jonkun mielestä elokuvan loppu jäi "hieman" typistetyksi, kun sinun mielestäsi se ei jäänyt. Hassua, kun jonkun mielipiteet voivat olla erilaisia kuin sinun.

Salmakia

• Ankeuttaja
« Vastaus #13 : Tammikuu 04, 2005, 13:51:14 »
Hassua että RotKin loppu saattaa jonkun mielestä "mennä ihan metsään", koska useimpien fanien mielestä juuri jakso jostain Tuomiovuorelta lopputeksteihin on trilogian sulavimpia ja täydellisimpiä. Ei se mikään typistetysten huippu ole, vaan yli 20 minuutin pituinen epilogi kliimaksin jälkeen.

Annúnqúerewen

• Ankeuttaja
« Vastaus #14 : Tammikuu 06, 2005, 15:00:33 »
(*muoks* Kirjoitusvirheet: ärsyttäviä pikku pirulaisia... :D)

Trilogia on upea. Oikeastaan tuo yksi pieni, nelikirjaiminen sana riitää kertomaan siitä kaiken oleellisen. Upea. Katsoimme uutenavuotena Extendedit putkeen, ja vaikka aionkin sanoa pari rumaa ja painavaa sanaa osasta kolme, niin yleisvaikutelma on edelleen... upea.

Jackson on tuonut trilogian kankaalle henkeäsalpaavan kauniina ja realistisena. Se noudattaa Tolkienin luomia sääntöjä, se on kuin hengittävä ja elävä olento.  Kun katsoo making of -dokumentteja, ei voi uskoa, että Gimli ei oikesti olekaan Gimli vaan näyttelijä John Rhys-Davies tai että Minas Tirith ei olekaan kiveä ja marmoria vaan styroksia ja puuta. Koko tiimi on tehnyt uskomatonta työtä. Näyttelijät ovat erinomaisia: etenkin hobiteista Merri ja Pippin varastivat tämän haltioimiseen taipuvaisen tyttösen sydämen täysin, ja ihmisistä Aragorn ja Denethorin pojat Faramir ja Boromir olivat  täydellisiä. Dominic ja Billy tuntuvat itsekin kasvavan kolmen elokuvan aikana ja herrat Wenham, Bean ja Mortensen ovat koko olemuksellaan mukana Keski-Maassa.  Lisäksi Haldir ja Elrond ovat hahmoina kuin kopioita kirjasta, niin yleviä ja... niin, kuolemattomia.
 Minä pidän elokuvien naisista, kaikista kolmesta. Liv Tyler on eteerinen ja hyvin kaunis, Cate Blanchettissa on ikiaikaisen haltian vanhuus ja viisaus, mutta myös aivan ihastuttavaa ilkikurisuutta. Miranda Otto ei ehkä vastaa täysin kuvitelmiani Éowynista, mutta hän näyttelee kuitenkin hyvin.

Elokuvat on ajateltu huolella läpi, niissä on paljon yksityiskohtia, joita ei huomaa ajatella ennen kuin joku jollakin kommenttiraidoista huomauttaa asiasta. Kaikelle on jokin syy, kaikkea on hiottu ja hiottu uudelleen ja uudelleen. Efektit sulavat taustoihinsa, ja aivan mieletön musiikki ja äänimaailma täydentävät koko paketin.  Sarja on parantunut osa osalta ja pidenneyt versiot ovat tukeneet tätä maailmaa hienosti. Sormuksen ritarit on hobittimaisen lempeä seikkailu, Kaksi tornia ihmisten kylmä ja julma tarina ja Kuninkaan paluu kaikkea tätä höystettynä haikeudella ja tuplaripauksella lämpöä ja rakkautta. Wonderful.

Kuitenkin petyin aamuyön tunteina RotK SEE:n toiseen levyyn. Suosikkikohtaukseni kirjoista oli turmeltu täysin, ja tarkoitan nyt Parannuksen Tarhaa. Ymmärrän, että se ei ole tarinan kulun kannalta kovinkaan oleellinen ja ymmärrän myös sen joten kuten että loppu on niin emotionaalinen, että Jacksonin täytyi säästää ihmisten nenäliinavarastoja, mutta kuitenkin. Se oli törkeästi typistetty minuuttimäärään, jonka saattoi laskea yhdellä kädellä. Romanssi, jota olin niin paljon odottanut, tuntui nyt hätäiseltä ja päälleliimatulta ja imelältä. Kaikki ne pienet ja suuret yksityiskohdat, jotka olin kuvitellut täydennettyinä näyttelijöillä ja Jacksonin tiimin lavasteilla -Merri mankumassa piipputupakkaa kuninkaalta, Faramirin ja Éowynin kävelyä ja keskustelua Tarhan muureilla, jäytävää odotusta uusista uutisista, puista ja ruohikosta- eivät olleet siellä missä piti ja nyt tunnen itseni petetyksi. Typerää, tietenkin, sehän on vain elokuvaa eikä edes merkittävä osa kokonaisuutta, mutta siltikin.

Ja Sauronin Suu, voi apua, aivan järkyttävä! Holly J. taisi sanoa, että se on kuin Star Trekistä ja olen täysin samaa mieltä! Weta iski kirveensä kiveen tämän örkkimörkin kanssa. *väristys*

Sarumanin kuolema sen sijaan oli hieno ja loistava lisäys. En olisi uskonut, että PJ:llä on pokkaa tappaa hänet näin väkivaltaisesti. Yksi parhaista kohtauksista koko trilogiassa.

Kyllä tätä vielä tuijotellaan monen monituista kertaa, itketään ja nauretaan.  :)

...For Frodo...

Poissa nutcracker

• Vuotislainen
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #15 : Tammikuu 06, 2005, 22:31:32 »
Lotr. Maailman paras elokuva ikinä. Tai no, trilogia.
Kaikki on täydellistä. Tai ei mikään voi olla täydellistä, mutta tämä ainakin on ihan täydellisyyden rajamailla. Mistä aloittaisin?

No, olen lukenut kirjan, ja se on mahtava. Fantastinen. Uskomaton. Rakastuin siihen heti. Tarina on aivan upea, ja pelkäsin elokuvien 'rikkovan sen hengen' tai jtn sen suuntaista. No, sanomattakin selvää että erehdyin.

Elokuvat ovat kaikinpuolin ihania. Näyttelijävalinnat ovat loistavia, ja entä roolisuoritukset? Ei oikeastaan kenestäkään mitään moitittavaa, kaikki ovat todella hoitaneet hommansa kunnialla.
Peter Jackson. Yksi maailman kolmesta ylijumalasta. Todella upeaa työtä, ottaen huomioon kuinka vaikea työstettävä Lotr takuulla oli. Ja lisäksi kun hänen piti loppujenlopuksi huolehtia ihan kaikesta.
Puvustus oli erittäin onnistunut. Extendeitä katsoessaan huomaa, miten tarkasti jokaisen 'kulttuurin' puku on tehty. Sotisovatkin ovat yksilöllisiä, ja kaikkeen on paneuduttu todella tarkasti. Ja tietysti myös muutkin puvut.
Erikoisefektit. Mielestäni kaikki onnistuneita, varsinkin Lukitar on juuri sellainen limainen ällötys. Myös olifantit jnejne olivat hienoja.
Ääniefektit. Miten yksilöllisesti ja tarkkaavaisesti kaikki oltiin tehty, huomioon ottaen että välillä heillä ei ollut edes kuvaa. Pelkkä teksti.
Konseptitaiteilijoille oma maininta. Kerrassaan hienoa jälkeä.
Lavasteet. Todella, todella upeat. Toistan itseäni koko ajan, mutta whateva.
Musiikki. Musiikki on todella vaikuttava. Ja onnistunut.
Leikkaus, miksaus + muu jälkityö. Hienosti hoidettu. Aikaa ei ollut paljoa, työtä tehtiin jatkuvasti ja se oli raskasta. Kohtaukset ovat todella saumattomasti niitattu yhteen, eikä elokuva tunnu yhtään elokuvalta kun se menee niin - sulavasti.
Kohtaukset ovat hienoja, todella upeita. Erityisesti loppu on onnistunut.

Parasta osaa on vaikea valita. Jokaisessa on hyvät ja huonot puolensa. Ensimmäinen elokuva oli hyvä koska siinä ei ollut niin paljon taistelua. Se oli muutenkin kuvauksellisesti ja paikallisesti upea. Mutta toisaalta, toisessa ja kolmannessakin on puolensa - toisessa on kuitenkin mm. Fangorn ja kolmannessa tietysti trilogian pääkohdat - sormus tuhoutuu.

Ei voi muuta sanoa, kun upeaa työtä joka suunnalta. Näyttelijät, ja nk. 'taustatiimi'. Saumatonta yhteistyötä, ja pitkä puurtaminen - se palkitaan.
"I'm selfish, impatient and a little insecure. I make mistakes, I am out of control and at times hard to handle. But if you can't handle me at my worst, then you sure as hell don't deserve me at my best." - Marilyn Monroe

Heinäneiti

• Ankeuttaja
« Vastaus #16 : Kesäkuu 25, 2005, 13:38:49 »
Nyt kun luin täällä näitä juttuja TSH trilogiasta, teki heti mieli nähä lehvat taas. Itse en omista. :/ Valitettavasti. Äiti ei suostunut ostamaan.Täytyy säästää itse rahaa. Tai parempi idea, täytyy äiti saada kattomaan nämä lehvat niin takuulla haltioituu!!

Siis trilogia. Upea. Miten muuten voi sanoa?? Kaikki on niin aidon tuntuista ja elokuvissa on oma tunnelma. Tunnelma, minkä ansioista nämä elokuvat voivota jopa tuntua liian lyhkösiltä :D jos elokuvat olisivat lyhkösempiä, niihin ei mahtuisi kirjan sisältöä niin hyvin. Ja onhan se kyllä todettu että elokuvat eivät yleensä orjallisesti seuraa kirjoja.

olen lukenut kaikki kirjat. Vaikka kuinka monta kertaa. Mutta valitettavasti en niitäkään omista :D onneksi on kirjasto olemassa. Ensimmäinen "yhteis" tähän trilogiaan oli kun katsoin kaverillani sormuksen ritarit. Heti ihastuin. Tosin olin silloin aika nuori, enkä kaikkea ymmärtänyt.

Meni ehkä vuosi ja rupesin lukemaan kirjoja. Eka tuntui että en pääse millään sisälle. Mutta, sitkeys palkitaan. Kun todella keskityin ja ajattelin. Rupesin tajuamaan, ja rakastamaan kirjoja. Isäni on yrittänyt lukea, mutta sanoo että liian vaikea lukuisia hänelle (:  

Kun olin pari vuotta sitten siskollani kylässä, hänen miesystävänsä ehdotti, että katsotaan kuninkaan paluu. En ollut nähnyt keskimmäistä, mutta innoissani halusin nähdä kuninkaan paluun. Ja sekin oli aivan ihana. Ja taas se sama tunnelma. Kun olin nähnyt tämänkin elokuvan, halusin nähdä keskimmäisen. Ja yllätys yllätys, minulla on oikein innokas TSH fani ystävänäni. Ja hän kyllä omistaa kaikki elokuvat. Häneltä olen lainaillut elokuvia vähän väliä.

Kiitos tämän Taru sormusten herrasta faniystäväni (Hehee) ansiosta, olen itsekkin fani. Hän on saanut minutkin innostumaan trilogiasta, täysi kiitos hänelle!

Ja perusteluja miksi pidän näistä elokuvista.. Pitäisikö taas sanoa se  tunnelma. Eniten pidän kirjallisuudessa ja myös elokuvissa fantasiasta. Elokuvan musiikit, mahtavia! Juoni on kulkevaa, nautittavaa katsottavaa.

Suosikki kohtaustani on vaikea ruveta erottelemaan. Elokuvat on toimivia, pidän kaikesta (: Ja jos näin äkkiseltä pitäisi sanoa jtkin huonoa, en sitä kyllä tähän hätään keksi... Mahtavia!

hehee. Tulikohan nyt hehkutettua tarpeeksi?! ((:

talvi

• Ankeuttaja
« Vastaus #17 : Kesäkuu 25, 2005, 14:46:42 »
Olen nähnyt kaikki kolme elokuvaa jo elokuvissa osan pariinkin otteeseen, mutta nyt tuhlasin ja ostin Kahden tornin ja Kuninkaan paluun VHS kasetit, kun olivat niin halvat. Eniten tykkään ehkä viimeisestä osasta, kahdessa tornissa on makuuni turhan paljon sotaa, kun taas Kuninkaan paluussa näytetään Minas Trithiä vai miten se oikein kirjoitetaankaan, joka oli mun mielestä onnistunein juttu koko trilogiassa. Se kaupunkin on niin hienosti tehty ja kauniin näköinen, että oikein pahaa tekee katsella kun örkit tuhoavat sitä kiven murikoillaan.. :'(

Poissa talitintti

• Vuotislainen
  • Skeptinen pessimisti
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #18 : Kesäkuu 25, 2005, 15:22:01 »
Suunnilleen palvon niitä. :) Olen siis nähnyt kaikki ja kaikki minulla myös on. Tällä viikolla sain hankittua ekan DVD:nä ja sain koko sarjan kokoon. Toinen ja kolmas elokuva minulla on VHS:nä. Kuninkaan paluun kävin kattomassa kahden kaverin kanssa. Se on oikeasti liian pitkä. Oli oikeasti tuskaa istua paikallaan sitä aikaa ja syömisetkin loppu kesken.. :) Loppua oli ilmiselvästi pitkittetty vaikka kuinka paljon. En todellakaan tiedä miten se kirjassa menee, mutta minä ootin loppua tosi kauan..
Kirk: My Nikon is state of the art. Max: Oh, I've got a Nikon too. It's an N64 with 3D matrix metering, 35 to 210 zoom. What have you got? Kirk: It's a Nikon. (Gilmore Girls)
---
Rory: I just don’t want to be queen. Tristan: Me either [pause] King - I don’t want to be king. (Gilmore Girls)

Mara

• Ankeuttaja
« Vastaus #19 : Kesäkuu 28, 2005, 17:52:13 »
Minulle nämä elokuvat toimivat trilogiana, mutta ei yksittäisinä elokuvina... Yksittäin elokuvana toimii parhaiten Sormuksen ritarit, kun taas Kaksi tornia on selvästi huonoin osa koko trilogiasta (mielipiteitä on monia). Kaksi torniakin toimii joten kuten Extendet editionina, mutta ei niin hyvin kuin Sormuksen ritarit tai Kuninkaan paluu...

Eilen väittelin Hagridin kanssa siitä, että annettinko Kuninkaan paluut elokuvalle vaiko trilogialle? Minun mielipiteeni oli se, että koko trilogialle. Ja se ohjaajan pysti annettiin Peterille siitä, että on luonut hienon trilogian ei elokuvaa pelkästään. Tämä on mielipiteeni.

[off]Ja Oscar akatemia tekee yleensä niin, että jättää trilogian/saagan ensimmäiset osat palkitsematta suuremmilta palkinnoilta ja viimeiselle antavat sitteneniten pystejä.[/off]

Poissa Hagrid

• Vuotislainen
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #20 : Kesäkuu 29, 2005, 12:43:07 »
Lainaus käyttäjältä: Mara
Eilen väittelin Hagridin kanssa siitä, että annettinko Kuninkaan paluut elokuvalle vaiko trilogialle? Minun mielipiteeni oli se, että koko trilogialle. Ja se ohjaajan pysti annettiin Peterille siitä, että on luonut hienon trilogian ei elokuvaa pelkästään. Tämä on mielipiteeni.

Sinä se sitten jatkat täällä:)Oma kantani on tähän, että Kuninkaan paluu-elokuva voitti palkintonsa ansaitusti. Ohjaajaa myöten. Vaikka Clint kilpailikin samoissa gategorioissa, Peter ansaitsi hienosti tehdystä työstä ne yksitoista Oscaria.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 02, 2007, 11:08:11 kirjoittanut Hagrid »
"Älä kutita nukkuvaa lohikäärmettä."

azelina

• Ankeuttaja
« Vastaus #21 : Kesäkuu 29, 2005, 15:23:11 »
Minä pidän sekä Taru Sormusten Herrasta kirjoista ja elokuvista. Varsinkin Kuninkaan Paluu on sellainen JÄTTI elokuva, niin spektaakkeli että päätä huimaa. Ajatteleeko kukaan sitä vaivaa mitä Tolkien on käyttänyt niiden kaikkien Keski-Maan kielien suunnitteluun? Ja historian? Se on ihan mieletöntä, itse en olisi kerinnyt koko juttuun edes viidessäkymmenessä vuodessa, Tolkienilta meni vain kaksikymmentä, tai ainakin suunnilleen. On vain tosi julmaa kun Tolkien kuoli kesken urakkansa. Onneksi hän kuitenkin sai trilogian itsessään valmiiksi... Ja hänen poikansa, Christopherko se oli, jatkoi isänsä työtä. Siksihän "keskeneräisten tarujen kirja", eikä "valmiitten tarujen kirja". Keskeneräisten tarujen kirja.

Xeemu

• Ankeuttaja
« Vastaus #22 : Kesäkuu 29, 2005, 15:55:46 »
Tulipa tuossa eräänä päivänä vihdoin ostettua se Extended Edition- trilogia, vaikka en nyt mikään suuri fani olekaan. Mielestäni elokuvista on jätetty pois tärkeitä kohtia, jotka ovat kyllä kirjoissa. Esimerkiksi Sarumanin kuolema on kyllä tällä Extended Editionilla, mutta sekin on väärässä paikassa ja väärään aikaan. Konnun puhdistuksesta ei ole minkäänlaista mainintaa missään. Tom Bombadilin poisjääminen ei nyt välttämättä ole mikään suuri juttu, mutta Hautakerot olisi ehdottomasti pitänyt sisällyttää elokuvaa, Ja sen myötä siis myös Bombadil. Miekkojen (tai siis tikareiden) löytymisellä Hautakeroilta on suuri merkitys loppupeleissä, mutta elokuvissa hobitit saavat tikarinsa Aragornilta. Ei näin. Uudesta- Seelannista ollaan kyllä saatu hieno Keski- Maa eikä erikoistehosteissa ole moitittavaa. Minua vaan häiritsee nämä puutteet sen verran, että trilogia ei yllä lempielokuvieni joukkoon. Ei lähellekään.

Zerina

• Ankeuttaja
« Vastaus #23 : Heinäkuu 01, 2005, 23:19:43 »
TSH:t kuuluvat ehdottomasti suosikkeihini, niin kirjoissa kun elokuvissakin.

Mutta voin kyllä myöntää, että kesti minulta aika kauan, että sain alotetuksi sen kirjan lukemisen. Se vaan vaikutti niin pitkältä.
Päätin kuitenkin, että enhän siinä mitään menetä vaikka ne vähän päälle tuhat sivua(?) lukisinkin. Ja nyt voin sanoa, että olen ihan koukussa ko. kirjaan. Eikä se edes vaikuttanut pitkältä!(luin siis koko trilogian samassa kirjassa) Eli ei todellakaan kaduttanut aloittaa se lukeminen! :)

TSH:sta pidän sen takia, että rakastan fantasiaa. Kiva lukea ja kiva katsoa.

perdita

• Ankeuttaja
« Vastaus #24 : Heinäkuu 02, 2005, 12:59:42 »
TSH kuuluu ehdottomasti omiin suosikeihin. Pidennetyt dvdt omistan ja sitten trilogia on hallussani myös vhsänä. Kirjan olen myöskin lukenut pari kertaa ja tätä tarua on vaikea minkään voittaa. Se kun on aina niin ajankohtainen ja ajatusmaailma niin valtava.