Kirjoittaja Aihe: 221b Baker Street London England  (Luettu 6669 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Rosemary Boxer

• Ankeuttaja
221b Baker Street London England
« : Joulukuu 12, 2004, 12:13:22 »
Eli topikki kuuluisimmasta konsultoivasta yksityisetsivästä koko maailmassa! Sillä kuka ei olisi kuullut puhuttavan Sherlock Holmesista? Ja tuo otsikko on osoite, jossa Holmes ja Watson asuivat (Conan Doylen mukaan).
Kuka seuraa TV1:ltä lauantaisin klo 19.35 tulevaa sarjaa entä lukenut kirjoja tai sitten katsellut elokuvia?
Olisi kiva jos tänne saisi tieoa, että mitä kaikkia Holmes elokuvia on ilmestynyt, sillä kirja listoja on netti pullollaan, mutta leffoja kyllä varmasti löytyisi mm Googlen kautta, mutta silti..

Araminta Meliflua

• Ankeuttaja
« Vastaus #1 : Joulukuu 12, 2004, 12:46:47 »
Minä seuraan lauantain sarjaa ja rakastan kirjoja ja vanhoja mustavalkoisia elokuvia.

Luulisinpa, että suurin osa Holmes-tarinoista on ilmestynyt. Osa on tietysti sarjana (kuten 19.35 lauantaisin)  ja osa elokuvina.

Lontoossa on muuten Madame Tussaudsin lähellä olevan maanalaisen seinät kaakeloitu Sherlock-sivuprofiileilla ja kadulla seisoo jättimäinen patsas Sherlockista. Valitettavasti en kuitenkaan päässyt Sherlock Holmes- museoon (joka on osoitteessa 221B Baker Street! ^^)...

Minusta Sherlock on aivan ihana. Ihalien sitä päättelykykyä. Ja muutenkin... Äh en tiedä mitä tähän oikein kirjoittaisin. Muskettisoturien ohella Sherlock on ainoa kirjallisuuden hahmo, jota oikeasti ihailen.

Olen kyllä varmaan ainoita ihmisiä, joita ärsyttää "No shit Sherlock!", erityisesti jos sen kuulee Sherlockiin tutustumattoman suusta. Eivät tee oikeutta Holmesille eikä Doylelle.

Hassua muuten kuinka kirjailijan luomasta hahmosta voi tulla kuuluisampi kuin itse kirjailijasta.

Poissa Isilmírë

• Pillipiipari
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #2 : Joulukuu 12, 2004, 14:00:05 »
Lainaus käyttäjältä: "Araminta Meliflua"

Lontoossa on muuten Madame Tussaudsin lähellä olevan maanalaisen seinät kaakeloitu Sherlock-sivuprofiileilla ja kadulla seisoo jättimäinen patsas Sherlockista.

Mitä muuta Baker Streetin metroasemalta voi odottaa ;)

Lainaus
Olen kyllä varmaan ainoita ihmisiä, joita ärsyttää "No shit Sherlock!", erityisesti jos sen kuulee Sherlockiin tutustumattoman suusta. Eivät tee oikeutta Holmesille eikä Doylelle.

Sanonnan ideahan on tyyliä "Luulet varmaan hyväkin Sherlock, kun tuon älysit", eli nimenomaan kunnianosoitus Sherlock Holmesin älylle ja päättelykyvylle.

Ja kyllä, minä seuraan lauantai-iltojen Sherlockeja, on ihana nähdä ne uudestaan pitkästä aikaa. Imo Jeremy Brett on ainoa oikea Sherlock-näyttelijä, muut ovat enemmän tai vähemmän valjuja versioita.

En tiedä, onko ihan kaikkia Sherlock Holmesin seikkaikuja julkaistu, mutta aika kattavia kokoelmia kyllä on. Itse verestin vähän aikaa sitten muistojani lukemalla neljästä eri kirjasta kyhätyn kokoelmatiiliskiven, joka sekään ei esipuheen mukaan sisältänyt ihan kaikkia tarinoita. Ja esimerkiksi Baskervillen koirahan on ihan oma erillinen kirjansa, ei mikään lyhyt alun perin lehteen kirjoitettu seikkailu (lempikirjojani joskus ala-asteella).

Vähemmän puritaanisille Sherlock Holmesin ystäville suosittelen lämpimästi myös Laurie R. Kingin kirjoittamia "jatko-osia". Ne ovat imo aivan yhtä hyvin ja suurella asiantuntemuksella kirjoitettuja kuin Doylen teokset ja uskollisia alkuperäisen Sherlock Holmesin luonteelle, mutta aiheet ovat mielenkiintoisempia ja lisää kipinää antaa Sherlockin "oppipoika", sittemmin työtoveri Mary Russell, joka ensimmäisessä kirjassa (The Beekeeper's Apprentice) on 15-vuotias. Nämä tarinat sijoittuvat 20-luvulle, jolloin Holmes on Kingin laskujen mukaan kuusissakymmenissä.
Constantem decorat honor

Araminta Meliflua

• Ankeuttaja
« Vastaus #3 : Joulukuu 12, 2004, 14:12:40 »
Lainaus
Minä:

Isilmirë:
Sanonnan ideahan on tyyliä "Luulet varmaan hyväkin Sherlock, kun tuon älysit", eli nimenomaan kunnianosoitus Sherlock Holmesin älylle ja päättelykyvylle.

Juu, tiedän. Mutta silti se jotenkin ärsyttää.

Lainaus
Ja kyllä, minä seuraan lauantai-iltojen Sherlockeja, on ihana nähdä ne uudestaan pitkästä aikaa. Imo Jeremy Brett on ainoa oikea Sherlock-näyttelijä, muut ovat enemmän tai vähemmän valjuja versioita.

Ilemisesti useimpien mielestä 1900-luvun alkupuolen mustavalkoisten Holmes-leffojen Basil Rathbone on ainoa oikea Holmes. Itse en oikein osaa päättää kumpaa pidän parempana, Jeremy Brettiä vai Rahtbonea. Brettillä on hauskoja ilmeitä mutta Rahtbonen äänenkäyttö on parempi (<--oma mielipide).
Hih, Basil Hiiri- etsivä on sekoitus Sherlockia ja Rathbonea. Toiselta nimi ja toiselta "olemus."

Lainaus
Nämä tarinat sijoittuvat 20-luvulle, jolloin Holmes on Kingin laskujen mukaan kuusissakymmenissä.

Have I missed something? Doylehan julkaisi Holmes-tarinoita sanomalehdissä 1800-luvun lopulta johonkin asti 1900-luvun alkuun (en nyt jaksa kaivaa kirjoja hyllystä tarkistaakseni). Ja 1930 Doyle kuoli, ja tarinat ilmesty siten että ne ois tapahtunu silloisessa ajassa. Watsonhan niitä mukamas kirjoitti lehteen, ihmiset ilmeisesti kävi Baker Streetillä kyselemässäkin Holmesia (en kyllä tiedä mistä luin tuon). :D
Miten ihmeessä King on laskenut että Holmes on n. 60-vuotias 1920-luvulla???

Doylen poika Adrienne Conan Doyle kirjoitti muuten jonkun kaverinsa kanssa Holmes-seikkailut, jotka mainittiin novelleissa mutta joita Doyle itse ei koskaan kirjoittanut.

oraakkeli

• Ankeuttaja
« Vastaus #4 : Joulukuu 12, 2004, 21:07:19 »
Olen vannoutunut Sherlock- fani ja faijan kanssa seuraamme aina sarjaa!! Pitäisi joskus käydä Lontoonreissulla kyseisessä museossa...
Mutta asiasta viidenteen. Eikö Watson mennyt naimisiin Neljän merkin tapauksen jälkeen en-nyt-yhtää-muista-kyseisen-hlö:n-nimeä kanssa? Siis ennen kun Holmes "putosi" Moriatyn kanssa siihen vesiputoukseen/rotkoon? Eipä ole naikkosta näkynyt ruudussa missään vaiheessa... Kai hän nyt sen verran oleellinen henkilö on..?

Tapahtumat sijoittuvat (ainakin minun kirjani mukaan) vuosille 1891-1893 ja 1903-1927. En ole nyt aivan varma siitä että tarkoittiko kirja Holmesin elämää vai aikaa jolloin Doyle nämä dekkarit raapusti.. Turhan monimutkaista minun ah, niiiin suurille aivoilleni

Poissa Isilmírë

• Pillipiipari
  • Vuotislainen
« Vastaus #5 : Joulukuu 12, 2004, 21:26:12 »

Miten ihmeessä King on laskenut että Holmes on n. 60-vuotias 1920-luvulla???

Perusteellinen selvitys ja laskelmat asiasta (sitä ovat nimittäin ällistelleet monet muutkin) löytyvät osoittesta http://www.laurierking.com/mutterings.html#holchron kohdasta A Holmes Chronology. Lyhyesti selitettynä King toteaa, että Doyle ei missään vaiheessa mainitse Holmesin ikää, jiten voidaan aivan mainiosti olettaa, ettei hän Baker Streetillä asuessaan ollut kuin pari - kolmekymppinen. Holmesin syntymävuodeksi King määrittää Doylen eri kirjoissa olevien viitteiden perusteella vuoden 1861 tai 1868.

Lainaus käyttäjältä: "oraakkeli"

Mutta asiasta viidenteen. Eikö Watson mennyt naimisiin Neljän merkin tapauksen jälkeen en-nyt-yhtää-muista-kyseisen-hlö:n-nimeä kanssa? Siis ennen kun Holmes "putosi" Moriatyn kanssa siihen vesiputoukseen/rotkoon? Eipä ole naikkosta näkynyt ruudussa missään vaiheessa... Kai hän nyt sen verran oleellinen henkilö on..?

Kun Sherlock Holmesin seikkailut rotkoon "putoamisen" jälkeen vihdoin taas jatkuivat, Watsonin vaimo oli ehtinyt kuolla. Tämä kerrotaan melko suoraan ensimmäisessä Moriartyn kuoleman jälkeisessä seikkailussa - siis siinä alkuperäisessä, ei televisioversiossa.
Constantem decorat honor

Araminta Meliflua

• Ankeuttaja
« Vastaus #6 : Joulukuu 13, 2004, 17:55:43 »
Lainaus
Working backwards from those dates, we look for the birth date of Sherlock Holmes. Assuming that he began university at a reasonably early age—it was, and indeed still is, commonplace for bright students to enter at seventeen or even younger—then a date for the Gloria Scott adventure of 1885, with Holmes then 17, would present us with a birth date of 1868. If the tale takes place in 1880 and Holmes is, say, 19, then he was born in 1861. In this case, he is 54 when he meets Mary Russell on the Sussex Downs in 1915; if one takes the later birth date, he would be only 47.

Tuossapa on lainaus tuolta linkistä.

Lainaus

From textual evidence, Sir Sidney Roberts concluded that Sherlock Holmes was born in 1854...

Tuossapa on lainaus The Case-Book Of Sherlock Holmes-kirjastani. Tuon mukaan Holmes ois syntynyt vieläkin aikaisemmin. (ei kyllä muuten mainittu kirjassa Sidney Robertsia, kukahan lienee)

Lainaus
...of his life after 1914, there exists no record.
Samasta kirjasta.
Hih, periaatteessa nuo 20-luvun tapaukset olis mahdollisia, kun kerran ei tiedetä sen elämästä vuoden 1914 jälkeen. Hmh. No, pakko kai se on uskoa. Jotenkin tuntuu kyllä vähän kummalliselta, kun Doyle kuoli vasta 1930 ja... *nieleskelee vastalauseensa* Tämä on melkein yhtä mutkikasta kuin Potter-päivämäärien pohtiminen... Täytynee lukea tarinat uudestaan ja kerätä kaikki johtolangat.

Oraakkeli:

Lainaus
Eikö Watson mennyt naimisiin Neljän merkin tapauksen jälkeen en-nyt-yhtää-muista-kyseisen-hlö:n-nimeä kanssa?

Mary oli muistaakseni naisen nimi.

Crazy Rosie

• Ankeuttaja
« Vastaus #7 : Joulukuu 13, 2004, 20:48:30 »
Lontoossa on muuten Madame Tussaudsin lähellä olevan maanalaisen seinät kaakeloitu Sherlock-sivuprofiileilla ja kadulla seisoo jättimäinen patsas Sherlockista.

Minä näin tuon patsaan ja ne kuvat kun olin viikko sitten Lontoossa. Patsas oli tosi hieno ja otin siitä valokuvankin.

Patsaan lähellä oli joku matkamuisto myymälä jossa kävin. Ostin sieltä muistaakseni jotain kortteja ja sain ne sellaiseen pussiin jossa lukee "Baker Street Emporium", ja siinä on Sherlock Holmesin sivuprofiilin kuva. (Ja tottakai säästän senkin pussin.)

Ja anteeksi kun tästä viestistä tuli vähän offtopic.

oraakkeli

• Ankeuttaja
« Vastaus #8 : Joulukuu 14, 2004, 17:39:27 »
Lainaus käyttäjältä: "Isilmirë"

Lainaus käyttäjältä: "oraakkeli"

Kun Sherlock Holmesin seikkailut rotkoon "putoamisen" jälkeen vihdoin taas jatkuivat, Watsonin vaimo oli ehtinyt kuolla. Tämä kerrotaan melko suoraan ensimmäisessä Moriartyn kuoleman jälkeisessä seikkailussa - siis siinä alkuperäisessä, ei televisioversiossa.

Selasin kyseisen luvun läpi (Autio talo), mutta en löytänyt sitä kohtaa jossa olisi vihjaistu Maryn kuolemasta. Voisiko joku ystävällisesti laittaa sen tänne kun minä sokea lepakko en oikein sitä löytänyt..?

Poissa Isilmírë

• Pillipiipari
  • Vuotislainen
« Vastaus #9 : Joulukuu 15, 2004, 00:27:28 »
No voihan, muistinko minä sittenkin väärin. Mielestäni se oli kyllä nimenomaan se ensimmäinen "jatkoseikkailu", missä Watson huomauttaa ankaran työnteon auttaneen surusta ylitse pääsemiseen, ja myös Holmes ilmaisee pahoittelunsa Watsonin henkilökohtaisen menetyksen johdosta.
Constantem decorat honor

oraakkeli

• Ankeuttaja
« Vastaus #10 : Joulukuu 15, 2004, 16:15:41 »
Löysin vielä tälläisen jutun, mutten ole ihan varma puhutaanko siinä Watsonin surusta kun hän oli menettänyt vaimonsa, vaiko surusta menetettyään Sherlockin...

Lainaus:
Sherlock Holmesin parhaita, luku Autio talo:
Hän oli jotakin kautta saanut tietoonsa, kuinka menetys oli minuun koskenut, ja hänen myötätuntonsa ilmeni enemmän hänenolemuksestaan kuin sanoistaan...

Aika vaikea tulkita, mutta uskon sen tarkoittaneen Watsonin tunteita Sherlockin menetystä kohtaan.. EMT!!

Linnet

• Ankeuttaja
« Vastaus #11 : Tammikuu 16, 2005, 18:40:31 »
Siis kuoliko se??? Minusta siellä tarinoissa aina välillä mainitaan , että Holmes; Kuinka vaimosi voi? jne. Ja sitten sitä kun, Watson on ehtinyt mennä Holmesin kanssa selvittämään juttua, niin aina on mainittu vaimosta, että mitä se tekee sillä välin. Ja niin edelleen.

Lainaus " Sellainen oli se ihmeellinen kertomus, jota kuuntelin tuona huhtikuun iltana; se olisi tuntunut täysin uskomattomalta, ellen olisi omin silmin nähnyt tuota pitkää, laihaa miestä, teräväpiirteisiä kasvoja ja valpasta katsetta, joita en ollut luullut enää koskaan näkeväni. Tavalla tai toisella Holmes oli saanut tietää siitä surusta, joka oli kohdannut minua; hänen osanottonsa ilmeni pikemminkin hänen olemuksestaan kuin hänen sanoistaan. <Työ on surun paras lääke, Watson>, hän sanoi, <ja ensi yöksi olen varannut meille molemmille tehtävän, joka tekee yhden ihmisen elämän oikeutetuksi tällä taivaankappaleella.>

Eiköhän tuossa tarkoiteta, sitä surua, että Watson luuli että Holmes on kuollut. Olen Jeremy Brett`n fani, eikä hän maininnut missään näkemässäni haastattelussa mitään asiasta, vaikka aina tarkkaan oli ne yksityiskohdat tarkistanut. Netistä en löytänyt myöskän mitään Watsonin vaimon kuolemasta.

Mutta mitä tapahtui Watsonin koiralle, joka sillä oli Tulipunaisessa tutkielmassa?

17.1
Ainiin, ja kuinka ihmeessä Conan Doyle liittyy keijuihin?
Tilasin yhden keijuleffan, josta tykkäsin, vaikka en siitä enää paljon muistakkaan, kuitenkin siinä näytteli tämä Holmesin Watson, Edward Hardwicke Conan Doylea, ja olen todella yllättynyt? Miksi? Häh?
Mä halusin sen leffan, koska siinä oli niin loistava juoni.

//Thomas yhdisti floodauksen takia viestit

Magpie

• Ankeuttaja
« Vastaus #12 : Tammikuu 18, 2005, 16:15:36 »
Hmm.. ei nyt liity tuohon keskusteluun yläpuolella, mutta en ole katsonut kyseistä ohjelmaa,. Otsikko herätti huomion, koska olen itse käynyt henk.koht. Baker streetillä, tosin en aivan tuossa osoitteessa, mutta Sherlockin patsaan olen nähnyt..

Eikös se ohjelma ole aika vanha, se joka tulee telkkarista?

Linnet

• Ankeuttaja
« Vastaus #13 : Tammikuu 18, 2005, 18:26:33 »
On se jo, mutta siihen ei oikeastaan ikä vaikuta, koska Holmesit sijoittuvat 1800-luvun loppuun ja 1900-luvun alkuun, joten kaikki on sen tyylistä. Ne on kuvattu hmm. onko se 1984-1994 aikana?
Nykyään siellä Baker Streetillä ei ole niitä Doylen aikaisia rakennuksia. Se patsas taitaa olla sellainen aika tuiman näköinen Holmes, Brett ei oikein pitänyt siitä, ihan täydestä syystä, koska oikeastaan sen olisi pitänyt olla Doylen patsas, eikä hänen hahmonsa. Kun ne olivat kysyneet silloin Brettiä malliksi siihen, koska hän on Basil Rathbonen kanssa "definitive Holmes" . Ehdoton. Eli siis osa oli näytelty niin hyvin että ihmiset ajattelivat oman kirjojen Holmesinsa juuri näyttelijöiden kaltaisiksi. Niinkuin minä ajattelen Bretin aina kun luen.

Poissa Isilmírë

• Pillipiipari
  • Vuotislainen
« Vastaus #14 : Tammikuu 19, 2005, 09:11:33 »
Lainaus käyttäjältä: "Linnet"
Tavalla tai toisella Holmes oli saanut tietää siitä surusta, joka oli kohdannut minua

Imo kyseessä on muu suru kuin Holmesin "kuoleman" aiheuttama, koska sanamuoto on "surusta, joka oli kohdannut minua", eli jostain uudesta surua aiheuttavasta tapahtumasta. Tuskinpa kukaan voi sitäpaitsi olettaa, ettei Holmes olisi tiennyt omasta "kuolemastaan". Lisäksi Holmesin "kuoleman" aiheuttama suru luonnollisesti haihtui samantien hänen ilmaannuttuaan jälleen elossa ja terveenä, joten miksi hän olisi turhaan enää osoittanut myötätuntoa ja ehdottanut työtä lääkkeeksi suruun.
Constantem decorat honor

Linnet

• Ankeuttaja
« Vastaus #15 : Tammikuu 19, 2005, 18:45:38 »
Oklei, olin väärässä, niin se tosiaan on.

Poissa Fimca Worthleberr

• Vuotislainen
  • Capricorn Ascending
« Vastaus #16 : Tammikuu 20, 2005, 00:24:47 »
Jees, tätä topickia olen odotellut!

Niin, en voi sanoa olevani mikään aito Sherlock Holmes-fani, tai edes Jeremy Brett-fani (en ole nähnyt hänen näyttelevän kuin Sherlock Holmesia, ja mielestäni fani-nimityksen ansaitsevan on täytynyt nähdä vähän enemmän) mutta voin sanoa olevani Jeremy Brett as Sherlock Holmes-fani.

Eli siis olen aivan koukussa tuohon sarjaan, joka tulee lauantaisin ykköseltä, ja ainoa juttu, mikä minua siinä harmittaa, on se, että en nähnyt ensimmäistä jaksoa, missä Holmes palaa ja selittää Wattsonille kaiken.
Ja se harmittaa myös, etten ole tätä sarjaa ennen tehtyjä Holmeseja nähnyt (tämähän on nimeltään Sherlock Holmesin paluu, mutta entä ne aikaisemmat jaksot? Koskas ne tulee?).
Ja vielä sekin harmittaa, etten ole aikaisempia näkemiäni jaksoja nauhoittanut ja säästänyt; aloin nauhoittaa niitä kunnolla vasta pari viikkoa sitten.

No niin. Kerronpa nyt tarinani, vaikka se saattaakin tylsistyttää muita. Mutta tämän olen jo kauan halunnut kirjoittaa. Siispä aloitan.

Kaikki kunnia kuuluu siskolleni (kiitos tuhannesti!!!)
Koska vietän yleensä lauantait netissä (en kotona), en ole telkkarin ääressä, joten en sinäkään lauantaina ollut, kun tämä mahtava sarja alkoi tulla telkkarista. Ja vaikka olisinkin ollut kotona, en luultavasti olisi katsonut tv:tä.

Näin nimittäin jonkun pikkukuvan NYT-liitteen tv-osiossa ja sen alla luki, että Sherlock Holmes palaa ruutuun tai jotain vastaavaa, ja ajattelin vain, että mikähän ***** tuokin on, ja ajattelin, etten taatusti katso koko sarjaa ja pyyhin asian mielestäni siitä sen enempää välittämättä (ennakkoluuloisuus on paheeni, vaikken sitä koskaan myönnäkään).
Sherlock Holmes ja muutkaan etsivät/rikosjutut/dekkarit/mitkä lie eivät ole minua koskaan pahemmin kiinnostaneet, ei kirjallisuudessa tai muutenkaan.

Noh, siinäpä se lauantai tuli ja meni, mutta kun illalla menin kotiin, siskoni kertoi jokseenkin innoissaan, että oli katsonut Sherlock Holmesin (ihan sattumalta hänkin, hän oli kuulemma juuri ollut sulkemassa tv:tä, kun hän tapansa mukaan vielä oli selannut kaikki kanavat läpi ja huomannut Sherlockin ja ajatteli, "no jaa, taidanpa katsoa, eipä tässä muutakaan tekemistä ole."
Miten pienestä sitä jotkin asiat ovat kiinni?)

No, enpä minä siitä paljoa innostunut, mutta hän oli lannistumaton ja kertoi, että ohjelma oli todella hyvä ja hauska ja se Sherlock oli hyvä ja mitä vielä, mutta vieläkään en oikein innostunut. No, sisko oli aivan innoissaan ja jatkoi vaan selitystään (tässä kuuluisi kai sanoa 'ihkutustaan', mutten tykkää sanasta) ja jossain vaiheessa minäkin jo lotkautin korvaani ja aloin kiinnostua.

Käännekohta taisi olla se, kun hän kuvaili Sherlockia tarkemmin ja mainitsi jotain samankaltaisuudesta Draculaan (älkää kysykö miksi, sisko on joskus aika käsittämätön... I guess...^^).
No joka tapauksessa. Silloin sain suunnilleen jonkun sähköiskun ja terästäydyin ja innostuin ja rupesin kyselemään enemmän sekä sarjasta että Sherlokista itsestään ja sisko sitten vastaili (vaikka selkoa sen selityksistä ei läheskään aina saa) ja innostuin siinä määrin, että sisko lupasi nauhoittaa seuraavan jakson jotta saisin ominkin silmin nähdä sen ihmeen.

No, viikko piti odottaa, en enää muista, olivatko odotukseni korkealla vai oliko niitä ollenkaan (olin luultavasti edelleenkin vähän varautunut, vaikka se Dracula-vertaus kieltämättä kiinnosti), mutta sitten yhtenä päivänä katsoin sen nauhan, ja muistan, että alussa kysyin koko ajan, että, "Onko tuo se Sherlock? Onko se tuo?" kun en tiennyt ollenkaan, minkä näköinen mies häntä esittää. No joo, kyselin aika tyhmissä kohdissa, tiedän, mutta puoliksi vitsillä ja puoliksi siksi, koska olin niin innoissani.

Ensiksi vähän ihmetytti, sillä Sherlock ei ollut ollenkaan sellainen kuin olin kuvitellut (huolimatta siskoni kuvauksista), siis sellainen kuin kuvittelin The Sherlock Holmesin olevan (joku ukko piippu suussaan, suurennuslasi kädessään ja tyhmä hattu päässään; sellainen laimea ja tylsä tyyppi).  
Noup. Hänhän olikin aivan toista maata! Jo ensimmäisestä jaksosta sen huomasin, eikä ollut asiaa, minkä takia en olisi katsonut myöhäisempiäkin jaksoja. Ja jakso jaksolta olen sitten vain enemmän koukussa sarjaan.

Ensinnäkin, sarja itsessään on hyvä, kuvaa vanhaa aikaa (just.. wonderful) ja on niin englantilainen että (even more wonderful)!
Mutta tietenkin perimmäinen syy sarjan mahtavuuteen on Jeremy Brett, eli Sherlock Holmes. Oikeasti, paras hahmo minkä olen pitkään aikaan missään tv-sarjassa tai elokuvassa nähnyt. Aivan mahtava.
Siis ne ilmeet ja eleet ja se ääni ja kommentit.. ihmeellistä.
Ja jollakin tavalla myös hiton hauskaa. Nauran siskon (ja äidin, joka myös alkoi tykätä sarjasta) kanssa katketakseni jutuille, joista muut tuskin tajuaisivat hölkäsen pöläystä.
Aivan kuin Holmes koko ajan vähän pilkkaisi muita, tai tahallaan järkyttäisi sanoillaan ja teoillaan vain siksi, koska muut ovat tyhmempiä. Aivan mahtava tyyppi.

Huippu oli se ei-viimekertainen-vaan-sitä-edellinen jakso, jossa Holmes veti pöytäliinan teeastiaston alta ja rikkoi sen patsaan kävelykepillä (joita se muutenkin käyttää kiitettävästi).
Se jakso oli yliveto.

Mutta nyt täytyy lopettaa (alkaa tulla myöhä); silti, toivon, ettei tämä tähän pääty ja ihmiset jaksaisivat keskustella nimenomaan siitä sarjasta (tämähän on topicissa elokuvat ja tv) ja Brettin Holmesista.
Look, look, keep looking straight into those cold eyes.

Linnet

• Ankeuttaja
« Vastaus #17 : Tammikuu 22, 2005, 18:26:54 »
Pääasiassa, me ei englantilaiset ei voida olla kovin familiar Jeremy Brett`n töiden suhteen. Hän on ollut 10:ssä elokuvassa elämänsä aikana. Minä yllätyin kun tajusin. Näytelmiä on satoja, ja tv-sarjoja on kans todella paljon. Tunnetuin hän on Holmesista. Ja Jeremy oli eräässä näytelmässä myös näyttelemässä Draculaa. Lainaus hänen sanoistaan;"That scene amazes me. Here a man in a black cape comes in the window with a blast of mist and he seduced a girl on the bed, and there isn't a laugh or a titter in the place. I think it affects women terribly. To be swept off their feet, to be possessed, is their wildest dream. Men get an enormous fizz from it, too...He's a very sad creature, actually...I think he's very lonely and very old. He'd deeply sexually corrupted. Sex is obviously his main preoccupation. He's hooked. He's addicted. It's terrible to be hooked on anything, and he's hooked on blood..."

Elikkä aika kunnolla harmittaa että ei tullut henk. koht nähtyä tuota.

Muoks. Ainiin, niitä Holmeseja saa ostettua DVD:llä Anttilan top tenistä..

//Thomas muokkasi viestit yhteen ja muistuttaa edit -näppäimen olemassaolosta

Poissa Fimca Worthleberr

• Vuotislainen
  • Capricorn Ascending
« Vastaus #18 : Tammikuu 22, 2005, 18:54:47 »
Ohoo... *ei saa tähän haluamaansa ilmettä*
se Dracula-juttu olisi todellakin pitänyt nähdä.
Harmi-shit-harmi.

Täytyy varmaan käydä Anttilassa. Ja tänään tulee joka tapauksessa taas yksi Holmes-jakso! Jees!
Look, look, keep looking straight into those cold eyes.

Poissa Rei Shimohira

• Nosferatu
  • Vuotislainen
  • Libera me domine.
« Vastaus #19 : Tammikuu 23, 2005, 02:17:00 »
Haa. Sherlock Holmes.

Eli uusimman ja erittäin vahvan addiktioni kohde. Sen löytymisestä saan kiittää kahta tekijää. Ensinnäkin Ster Trek: TNG'tä, jossa kyseisen sarjan lempihahmoni larppasi Sherlock Holmesia, ja epäloogisella logiikallani ajattelin, että koska hän pitää Holmesista, ei tämä voi olla kovin paha. Toinen onkin sitten Fimca, joka onnistui saamaan minut katsomaan viimelauantaisen [The Devil's Foot tjsp.] jakson.

Koska aloin kovasti pitää Brett-Holmesin puhetavasta, älystä, pienistä eleistä ja kaikesta muustakin [*krhm* mustat nahkahansikkaat], lainasin heti maanantaina kirjastosta Sherlock Holmesin seikkailut 1-2 [sisältää siis Sherlock Holmesin seikkailut, Sherlock Holmesin muistelmat ja Sherlock Holmesin paluu].

Nyt olen täysin koukussa kyseiseen herraan. Minä pidän älykkäistä ihmisistä, omalaatuisista ihmisistä, ihmisistä, jotka osaavat jiujitsua ja soittaa viulua. Jotka laittavat sikarinsa vaatekaappiin, tupakkansa persialaisen tohvelin kärkeen ja harrastavat pistooliammuntaa olohuoneessaan. Jotka käyttävät kokaiinia, mutta eivät ole koukussa siihen, ja jotka ovat komeampia kuin useimmat miehet [henkilökohtainen mielipide, myönnettäköön], mutta karttavat naisia.

En ymmärrä, miten voin lukea tätä kirjaa eteenpäin... Olen Laivastosopimuksessa, ja seuraavassa tulee loppu. Joka ei onneksi ole lopullinen, en kestäisi jäädä hänen kuolemansa varjoihin.

Miksei oikeasti ole olemassa tällaisia miehiä...
"I looked and looked at her, and I knew, as clearly as I know that I will die, that I loved her more than anything I had ever seen or imagined on earth. She could fade and wither - I didn't care. I would still go mad with tenderness at the mere sight of her face."

Fanitaidettani

Wondorf

• Ankeuttaja
Sherlock Holmes
« Vastaus #20 : Elokuu 07, 2005, 12:10:23 »
Parhaita mielestäni ovat tv-sarjat, joita näytetään yle tv1 kanavalta lauantai-iltaisin. Jeremy Brett on täydellinen Sherlock Holmes.

Sherlock Holmes -elokuvista olen nähnyt Sherlock Holmesin salaisuuden ja Baskervillen koiran. Sherlock Holmesin salaisuus ei ole kovin hyvä, mutta kyllä sen jaksoi katsoa. Sherlock Holmesin jännittävin tapaus eli Baskervillen koira oli mestariteos. Aavemaiset autiot nummet kartanon ympärillä ja elokuvan jännittävä sävy tempasivat mukaansa. Kannatta katsoa, jos on Holmes fani tai vaikka ei olisikaan.

// Yhdistin tämän ennemmin ilmestyneeseen Sherlock Holmes topiciin. Haku on ystävä. -Martina

Poissa Tappajan haaska

• reipas ja lahjakas
  • Vuotislainen
  • Kenenkä kanssa?
« Vastaus #21 : Elokuu 07, 2005, 12:32:18 »
Moukaroin viestin uuteen uskoon.
Ensimmäinen Holmes-taltiointi, jonka näin, oli Sherlock Holmes kohtaa kuoleman. Filmi oli mustavalkoinen ja siinä Holmesia tulkitsi Basil Rathbone. Rathbone oli roolissaan loistava! Hän näytti Holmesilta, kuulosti Holmesilta ja eli kuin Holmes. Kohtaa kuoleman oli tarinana hyvä, vaikkei kirjoitetun version juonta täydellisesti noudattanutkaan. Tästä innostuneena katsoin myös Vihreäpukuisen naisen ja Soittorasioiden arvoituksen/salaisuuden tms. molemmissa pääroolissa Basil. Mutta, koska Rathbone-Holmesien määrä on rajallinen ei onni jatkunut ikuisesti.

Jeremy Brettin tulkinta tv-sarjassa oli kyllin hyvä: ulkonäköseikat eivät harmittaneet liikaa ja tarinat kiehtoivat. Ainoa jossain määrin häiritsevä piirre oli Brettin lievä ylihulluus ts. välillä yhtäkkiset huudahdukset tai selittämättömät naurut tuntuivat teennäisiltä. Olen kyllä sitä mieltä, että Holmes teki niin, mutta ei sillä tavalla, kuin Brett antoi ymmärtää. Alussa mainittu ulkonäköseikka oli hoikkaan Basiliin tottuneen ongelma tottua vähemmän hoikkaan Jeremyyn. Onneksi kasvot kompensoivat tilanteen ja elämä jatkui. Elämä loppui Sherlock Holmesin muistelmiin/muistikirjaan. Brett oli ehdottomasti liian vanha ikinuoreksi Holmesiksi, eivätkä tarinatkaan pelastaneet: Mies juo ihmejuomaa ja alkaa käyttäytyä kuin apina. Mies murhaa ja Holmesin on selvitettävä mystiset kuolemantapaukset. Kuka tämän keksi? Tähän täydelliseen itsemurhaan lopetin sarjan seuraamisen. Onneksi omistan muutaman dvd:n verran jaksoja ajalta, jolloin juoni toimi ja Brett kävi Holmesista.

'Yksittäisiä' Sherlockeja olen nähnyt kaksi: Baskervillen koiran ja jonkin Silkkisukkaan viittaavan. Baskervillen koira ei tuntunut Holmesilta. Näyttelijä (kuka lieneekään) ei esittänyt Holmesia, vaan yleispätevää etsivää, joka tutki arvoitusta. Baskervillen koirassa ei ollut tarinana mitään vikaa, mutta se ei ollut Sherlock Holmes. Sama pätee tapaus Silkkisukkaan. Juoni oli toimiva ja näyttelijät ok, mutta he eivät olleet mukana Holmesissa. Tästä suivaantuneena (en oikeasti, viimeksi mainitutkin olivat hyviä filmejä) korotan Basil Rathbonen ainoaksi oikeaksi Sherlock Holmesiksi.
Antakaa minulle ikitalvi, mutta älkää viekö kesälomaa.

Wondorf

• Ankeuttaja
« Vastaus #22 : Elokuu 07, 2005, 22:33:08 »
Ainakin seuraavat Sherlock Holmes -elokuvat on näytetty YLE TV2 kanavalla vuonna 2003:
Baskervillen koira
Sherlock Holmes ja vihreäpukuinen nainen
Sherlock Holmes kohtaa kuoleman
Sherlock Holmes ja soittorasioiden salaisuus
Sherlock Holmes ja salainen ase
Sherlock Holmes ja Rhodesian tähti

Onko kenelläkään tietoa edellä mainittujen elokuvien DVD-julkaisuista?

Meiju

• Ankeuttaja
« Vastaus #23 : Elokuu 28, 2005, 23:41:57 »
Näissä Granadan Sherlock-sarjassa ei nähdä Watsonia missään vaiheessa naimisissa olevana miehenä - molemmista miehistä päätettiin vain tehdä "sinkkumiehet", jotka asuvat saman katon alla heitä missään vaiheessa erottamatta.

Bending the Willow - kirjasta:
"But the whole Granada series had been built around the consept of Holmes and Watson as two bachelors sharing rooms." Tämä siis todistamaan väitettäni. Kirja kertoo kokonaan tästä kyseisestä sarjasta ja sen teosta, painottuen tietenkin Jeremyyn... Ja kyseisen naisen nimi, jonka kanssa Watson menee siis naimisiin kirjassa, on Mary Morstan. Sarjassa Holmesia ja Watsonia ei tahdottu erottaa, joka toisaalta on ihan hyvä - sillä näin he korostavat Watsonin ja Holmesin lämmintä suhdetta. :)

Ja turha kai enää mainita, että suuri fani todellakin olen. Pitää jossain vaiheessa ostella noita dvd:nä Anttilasta, jos niitä sieltä tosiaan löytyisi... Televisiosta tulleita olen nauhoitellut, mutta laatu ei aina ole kovin hyvää... Ja dvd:t ovat muutenkin paljon kätevämpiä. Jaksoja on muuten paljon mielenkiintoisempaa katsoa kun on kirjasta lukenut kommentteja kys. jakson teosta ja Jeremyn sen hetkisestä mielentilasta yms.

Poissa Sherlock

• Etsivän keittokauha
  • Vuotislainen
  • Ted | Linnunpelätin
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #24 : Syyskuu 08, 2005, 16:32:43 »
Holmes -fani henkeen ja vereen! Eikös sen huomaa jo nickistäkin..? ^^'

Aina on Holmes ollut osa elämääni, ja aina tulee olemaan. Näin voi sanoa, en oikeastaan muista mistä sen olisin löytänyt, kaikki dekkarit ja 'salapoliisijutut' ovat aina vain kiinnostaneet minua.
Jospa se liittyy jotenkin siihen Basil Hiiren 'fanitukseen', joka oli joskus päiväkodissa... ^^'

Brett on se minun 'suosikki-Holmes', mutta ei Rathbonessakaan mitään vikaa ole. Tai Richard Roxnburgissa, kolmas näyttelijä jonka olen nähnyt Holmesia näyttelevän...
(Rowea ei lasketa.)
Kaikki hyviä omalla tavallaan.

Kirjat on kaikki luettu, suomeksi ja englanniksi, ja tulihan sitä tv-sarjaakin tapitettua... ^^ Lauantai-iltojen mangneetti, joka sai minut varmasti liimaamaan itseni telkkarin eteen.
*murtunut kun se loppui*

Ja Baker Street... I've been there!
(Tosin sellaista osoitetta kuin kuin 221B ei ole ollut eikä ole oikeasti olemassakaan.
" ...such address never existed and, if it did, it would now be the building that houses the Abbey headquarters. " -What's on in London -lehti 10/8/2005
Museon osoite on oikeasti Baker St. 230.

Oli se kuitenkin hienoa... Olla oikeasti siellä ja käydä kyseisessä museossa ja... *haaveilee ja vilkuilee 'mukaan tarttunutta' hattuaan*
Metroaseman seinät ovat tosiaan hienot. ^^

Lainaus käyttäjältä: "Linnet"
Mutta mitä tapahtui Watsonin koiralle, joka sillä oli Tulipunaisessa tutkielmassa?

Ei se ollut Watsonin koira, Watson lainasi sen sieltä jostain kennelistä Holmesin pyynnöstä.

Lainaus käyttäjältä: "Fimca Worthleberr"
(...on nimeltään Sherlock Holmesin paluu, mutta entä ne aikaisemmat jaksot? Koskas ne tulee

Sherlock Holmesin Paluuhan oli se osa sarjaa joka alkoi viime joulukuun alussa ja tuli viime talvena, right? Ne edelliset jaksot tulivat edellisenä jo kesänä.
" Watson, this place is a mess! "
@ dA