Kirjoittaja Aihe: Vuotiksen "vanhukset" ja "pikkuiset"  (Luettu 22656 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Lilyca

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
Vuotiksen "vanhukset" ja "pikkuiset"
« Vastaus #75 : Heinäkuu 30, 2006, 20:39:25 »
Minä taidan kuulua niihin pikkuisiin, olen syntynyt 1994 ja olen 12 vuotias. Uskon sen näkyvän myös viesteistäni joita kirjoitan, ne ovat jollakin tavalla vähän "lapsekkaita" en yritä esittää vanhempaa kuin olen.
Taisin olla 11-vuotias kun aloin käymään täällä, ja alkuaikojeni viestit ovat laadultaan huonompia.

Minusta on mahtavaa että Vuotiksessa pyörii eri-ikäisiä ihmisiä, itse luulen varmasti useita vanhemmiksi, ja oam äitinikin kerran yllättyi miten "kunnollinen" paikka Vuotava noidankattila on, vaikka täällä käy eri-ikäistä porukkaa, hän nimittäin käy toisinaan täällä, vaikka ei ole rekisteröitynyt, mutta haluaa tietää missä vietän aikani. Ja poikkesin taas aiheesta.

Minä kyllä käyn myös vakavat-osastolla, vaikka olenkin näin nuori, mutta onhan siellä muitakin aiheita kuin seksi.

Ja haluaisin vielä ilmoittaa että älkää yleistäkö. Kaikki 12-vuotiaat eivät ole teinejä.
Järki on nimittäin siinä, ettei ole mitään järkeä siinä, että tulee hulluksi, kun yrittää olla tulematta hulluksi. Sitä voi yhtä hyvin antaa periksi ja säästää järkeään.

Sheila

• Ankeuttaja
« Vastaus #76 : Elokuu 02, 2006, 21:04:42 »
Olen vasta 13-vuotias ja rekisteröidyn tänne ihan äsköttäin. Joskus tuntuu kun vastailen foorumeissa juttuihin niin vanhemmalta tulee seuraavaksi "Hei just, mistä sä ton voit tietää. Ei se noin mene!" On silleen joo. Tulee olo et "Mistä mä voin tän ikäisenä kaiken tietää?"
 Typerää kun jotkut ajattelet, että "vakavat" voisi olla "kielletty" nuorilta. Minusta nuorillakin, joillakin on ihan asiaa. Tärkeääkin josta haluavat puhua. :) Ei kaikki nuoret ole sellaisia: "Mulla on ongelma: Mun ihanin huulipuna loppui enkä löydä sitä mistään, HEI D44444!"

Minusta on hyvä, että täällä on eri-ikäisiä ihmisiä. Tulee erilasia mielipiteitä jne. :)

Poissa Caccie

• Kahdeksas kuolemansynti
  • Vuotislainen
  • Darkness never take your heart
« Vastaus #77 : Elokuu 02, 2006, 21:10:29 »
Minusta on oikeastaan hauskaa että täällä on eri ikäistä porukkaa. Itse kuulun ehkä tuohon Vuotiksen pikkuisiin, koska aika moni tuttuni on minua vanhempi. Minua se ei haittaa ja heidän kanssaan on hauska jutella. Minua on oikeastaan jotkut kehunut, että vaikutan 12 vuotiaalta vaikka olen 11. Mutta ei se minua haittaa. Kaikki nuoret ei ole sellaisia että "Voi ei, minun viesti on tosi pitkä, IhQuu!" Kyllä nuoretkin saa kirjoittaa tuonne vakavat osioon. Viesteistä näkyy ketkä on nuoria, koska heidän viestinsä ovat yleensä vähän lapsenomaisia.
I'm not Okey

Poissa Shayas

• never-fading
  • Vuotislainen
  • take me home
« Vastaus #78 : Elokuu 02, 2006, 23:29:57 »
Minusta on hienoa, etteivät kaikki täällä ole saman ikäisiä. Pakostikin siitä nimittäin seuraa se, että aiheisiin tulee melko paljon täysin erilaisia mielipiteitä ja viestejä ja minusta on kivaa lukea sellaisia.

Itse taidan kuulua sinne keskivaiheille, ehkä nyt vähän keskiarvoa nuorempi olen. Olen nimittäin 13, syntynyt vuonna 1992. Täytän 14 muutaman viikon päästä, joten kauaa en enää tätä epäonnen lukua ikänäni joudu sietämään. :) Jotkut ovat sanoneet, että kuulostan vanhemmalta, mitä olen. Tottakai se on tuntunut hienolta, ettei ihan kakaralta vaikuta. Minä nimittäin pidän itseäni vielä hyvin nuorena, ja haluaisin olla vanhempi. Häpeän ikääni, myönnän sen. Tuntuu, etten kehtaa mennä puhumaan mielenkiintoisilta vaikuttaville ihmisille, koska he pitäisivät minua ihan lapsena. En tietenkään tarkoita, etteivät nuoret voisi olla mielenkiintoisia, en todellakaan, mutta jotenkin minulle ne vanhemmat vaikuttavat ns. "paremmalta seuralta". Minulla on ikävä tapa luokitella kaikki itseäni nuoremmat automaattisesti tyhmiksi ja lapsellisiksi, vaikka tiedän hyvin ettei se mene niin. Tiedän, että jotkut minua nuoremmat saattavat hyvin olla paljon kypsempiä, kuin itse olen, mutta siltikään en pääse tästä ajattelutavasta eroon.

Olen monesti täällä "sortunut" ihmisten ikien arvailuun ja hyvin usein yllättynyt. Jotkut nuoremmat ovat vaikuttaneet paljon vanhemmilta ja olen olettanut heidän olevan noin 3-4 vuotta vanhempia, kuin he oikeasti ovat olleet. Kun heidän todellinen ikänsä on paljastunut, olen järkyttynyt ja monesti arvostukseni kyseisiä henkilöitä on tavallaan laskenut, koska olen ajatellut, ettei tuon ikäinen voi olla järkevä, eikä tietää asioista juurikaan mitään. Jollain tavalla arvostukseni on myös noussut ja olen miettinyt, että tämä tyyppi taitaakin olla tosi älykäs ikäisekseen.
Olen myös monesti luullut joitakin ihmisiä paljon ikäisiään nuoremmaksi. Usein erehdyn luulemaan vaikka 18-vuotiasta 11-vuotiaaksi ja alan virnuilla, kun asian oikea laita paljastuu (miten niin olen outo?). Usein luulen ihmisiä nuoremmiksi, jos he esimerkiksi kirjoittavat puhekielellä tai paljon huuto/kysymysmerkkejä.

En millään tavalla halua väheksyä nuorempia ja minulla kyllä on ystäviä, jotka ovat itseäni nuorempia, mutta ikäväkseni joudun tunnustamaan, että joskus aliarvioin nuorempia. En kuitenkaan usein, sillä olen tavallaan sitä mieltä, ettei iällä kauheasti ole väliä.

Huoh, sekava viesti. Ei voi mitään. Ehkä joku hyvällä tuurilla tajusi jotain. Ehkä ei.
no / no turning back now

Aware

• Ankeuttaja
« Vastaus #79 : Elokuu 05, 2006, 14:43:35 »
Lainaus
Entä sinä iältäsi nuori Vuotislainen, miltä sinulta tuntuu kun jaat foorumin monen vanhemman ihmisen kanssa?

Jos 15-vuotias lasketaan nuoreksi (uskon kyllä) niin sitten.

No, en ole ajatellut mitenkään tuon puoleisesti.. Ajattelen jokaisen foorumilaisen tavalliseksi ihmiseksi. En ajattele yleensä sitä ikää. Onhan se kiva tutustua vanhempaankin henkilöön, mitä itse on. Kysellä maailman menoja, ja millaista on olla aikuinen; onhan se vielä nuorillakin edessä.
Ylöeensä foorumeilla ei ole esiintynyt sitä ikärasismia. Ja toivon todellakin, ettei täälläkään sitä ilmestyisi kovasti. Usein on tullut kuvataiteissa kysyttyä minulta monet, että oletko 13-vuotias?  Minua taas ihmetyttää, miksi taiteessa kysytään ikää. Tottakai siinä, että yleensä vanhemmat ihmiset osaavat piirtää paremmin, mutta olettaa nyt kuitenkin, että niitä poikkeuksiakin on. Esimeerkiksi serkkuni  (Saaksi / Grudge) piirtää yhtä hyvin, kuin aikuinen; tavattoman hienoja piirustuksia, mahtavia olentoja / asentoja, jne. Hän värittääkin koneella, kuin ammattipiirtäjä. Hän on minua n. kaksi kuukautta nuorempi ja olen häntä tuplasti surkeampi piirtäjä. (hänen mukaan olen parempi piirtämään ihmisiä.. En tajua sitä.) Mutta siihen ikään nyt takaisin.

Tiedän erään käyttäjän, nimeltään Feather. Hän on melko nuori, mutta jos hänet tuntee, tajuaa miksi hän on ns. ylikehittynyt. Hän ymmärtää asiat paremmin, kuin yleensä hänen ikäisensä, osaa esimerkiksi roolipelata, kirjoittaa ficcejä, ym. yhtä hyvin kuin esimerkiksi minun ikäiseni. Sitä alkaa ihmettelemään kyllä.

Tämä taisi kyllä hypähtää tästä asiasta ohitse, mutta.. ^^'

Poissa Saippuakupla

• Vuotislainen
  • Kelmi
« Vastaus #80 : Elokuu 05, 2006, 16:54:21 »
Hmm. Eikös 12-vuotias lasketa kohtalaisen nuoreksi? ^_^

Olen aina täällä liikkuessani ollut kohtalaisen epävarma ikäni suhteen, vaikka olenkin huomannut suureksi ilokseni, etten suinkaan ole ainoa 12-vuotias täällä, itse asiassa ikätovereitani näyttää suorastaan parveilevan täällä. Olen siitä huolimatta lähes aina taukoamatta tuntenut itseni kakaraksi vastatessani kohtalaisen ahkerasti kaikkiin mahdollisiin topicceihini ja ennenkaikkea luodessani niitä. Nyt tosin on tilanne hieman rauhoittunut, mutta vieläkin olen mielestäni kakara. En välttämättä ikäni puolesta, mutta henkisesti. ^_^ Viestini suorastaan uhkuvat henkistä viisivuotisuuttani.

Lainaus
No, en ole ajatellut mitenkään tuon puoleisesti.. Ajattelen jokaisen foorumilaisen tavalliseksi ihmiseksi.

Veit sanat suustani. Vaikka itseäni viisivuotiaana henkisesti pidänkin, en suinkaan yleisesti ottaen kiinnitä muiden ikäluokkaan sen suurempaa huomiota. Se, minkä ikäinen kukin täällä on, on vain yksi pieni vaivainen sivuseikka, joka ei minua haittaa tippaakaan. Minulle on lähinnä paljon tärkeämpää se, millainen ihminen on, ikä ei mielipiteeseeni kauheasti vaikuta. Liikun täällä, koska pidän Pottereista, ja se, että täällä on eri tavoin ajattelevia ihmisiä ja jopa eri-ikäisiä, on vain hyvä asia.

En ujostele sitä, että täällä liikkuu minua paljon vanhempia ja elämässä kokeneempia ihmisiä, itse asiassa se on mielestäni vain hyvä asia. Jos tätä foorumia hallitsisivat vain minun ikäluokkaani kuuluvat Potter-fanit, täällä ei mahdollisesti ehkä olisikaan niin mielenkiintoista käydä. Tietenkin ulottuvillani olisi silloin mahdollisesti hieman enemmän ikäluokkaani kiinnostavampia puheenaiheita, mutta kyllähän niitä täällä muutenkin suorastaan pursuaa yli.

Jos filosofioisin, sanoisin sen tosiseikan, että ikä ei ole ihmisestä se tärkein, ja meitä kaikkia Vuotista käyttäviä (ainakin suurinta osaa) yhdistää ainakin yksi asia: Potter-fanius. ^^ Ja se riittää minulle.
No johan oli filosofista. o.o Ei lainkaan minua.
Sen sijaan Harry lähetti Ronille lapun: "tehdään se tänä iltana."

~ HP -  Salaisuuksien kammio

Irene

• Ankeuttaja
Vs: Vuotiksen "vanhukset" ja "pikkuiset"
« Vastaus #81 : Kesäkuu 09, 2008, 16:07:44 »
Hmm, tuosta mitä aiheen aloittaja sanoi nuorista olen hieman erimieltä. Onhan totta että nuoremmat (joihin itsenikin luen) ovat välillä ehkä ärsyttäviä, ja ajatusmaailmamme mustavalkoista, mutta ei aina ole näin. Osaamme mekin käyttäytyä hyvin ja kertoa hyvin perusteltuja mielipiteitä. Vaikkakin väittäisin että mielipiteitämme ei yleensä oteta kovin tosissaan ikäyleistyksen takia. Minusta on mielenkiintoista kuulla vanhempien mielipiteitä, mutta arvostan ja kunnioitan myös nuorempien ja samanikäisten mielipiteitä. Koska nuorempien mielipiteet ovat ihan yhtä arvokkaita ja tärkeitä kuin vanhempienkin.

Poissa Bad Girl

• Rebel Yell
  • Vuotislainen
  • Guilty 'til I'm proven innocent
  • Tupa: VOLDEMORT!!!
« Vastaus #82 : Kesäkuu 09, 2008, 16:39:20 »
Hyvä että täällä on eri-ikäisiä ihmisiä. Itse olen 12 vuotta, joten kuulun tähän vuotiksen nuorempaan porukkaan. Joskus tuntuu hassulta kirjoittaa jollekin henkilölle esim. yksäriä, kun katsoo profiilia ja huomaa, että hups, tyyppi onkin kymmenen vuotta minua vanhempi. Mutta yleensä sitä, että joku on vanhempi tai nuorempi, ei viesteistä huomaa. Ainakin minulla alkaa tuntua vasta silloin oudolta, kun katsoo jonkun profiilin ja huomaa tämän olevan paljon vanhempi/nuorempi. Mutta ei se yhtään häiritse, että kaikki ovat niin eri-ikäisiä, se on vain hauskaa, vaikka joskus tunnenkin olevani ainoa näin nuori täällä :D

- Bad Girl -
He kuuntelivat hevimetallia, se syövytti heidän aivonsa ja spraymaalattuaan koulujen seinät heidät kärrättiin mielisairaalaan !

Vuoden Luihuinen, kiitoksia äänestäjille <2 || Epäaktiivinen säännöllisen epäsäännöllisesti

Poissa Musta Koira

• Veni, vidi, vici.
  • Vuotislainen
  • libertiini
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #83 : Kesäkuu 09, 2008, 17:37:08 »
Suuri ikäjakauma on yksi vuotiksen ominaispiirteistä ja johtuu siitä, että Potter kiinnostaa niin monenikäisiä ihmisiä. Minusta Potter-foorumin ei pitäisikään olla vain tietylle ikäryhmälle varattu etuoikeus. Mikäli ainoastaan omanikäinen seura kiinnostaa, voi mennä muille foorumeille.

Itse seniorina koen mielenkiintoisena nuorempien vuotislaisten ajatusten lukemisen, koska muuten en ole ollenkaan tekemisissä itseäni nuorempien kanssa. Tosin, kuten monet muutkin seniorit ovat täällä todenneet, kyllä sen ikäeron välistä huomaa. Joskus sen näkee jo kirjoitusasusta: viestin rakenne on epälooginen, tai oikeastaan mitään rakennetta ei ole, ja tekstissä saattaa olla enemmän tai vähemmän vakavia kirjoitusvirheitä. Tällainen on oikeasti häiritsevää, koska se vaikeuttaa lukemista ja antaa lisäksi kirjoittajastaan todellisuutta (mahdollisesti) yksinkertaisemman kuvan. Silloin kirjoittajan mielipidettäkin saattaa helpommin väheksyä, vaikka se sinänsä olisi asiallinen.

Sitten itse nuorempien mielipiteet! Kyllä ne joskus pistävät hymähtämään kaikessa mustavalkoisuudessaan ja ehdottomuudessaan. En kuitenkaan halua halveerata nuorempia, sillä onhan vain luontaista, etteivät he ole yhtä kypsiä kuin vanhemmat, mutta kyllä he siitä vielä kypsyvät. En yleensä viitsikään alkaa inttämään  täällä nuorempiani vastaan, jos he ovat kiihkeästi sitä mieltä, että vain heidän mielipiteensä on oikea. Ajattelen vain mielessäni, että kyllä he vielä joskus ymmärtävät, ettei ole olemassa vain yhtä oikeata mielipidettä.

Tietenkään ei pidä myöskään yleistää; jotkut ovat kypsiä jo hyvin nuorena, jotkut eivät ehkä koskaan. Olen sitä paitsi huomannut joskus itsestänikin, että ympäristö tekee kaltaisekseen ja saatan vuotiksessa kirjoittaa huolettomammin kuin mitä minulla on yleensä tapana. Otan usein osaa myös keskusteluihin, jotka eivät minua oikeastaan kiinnosta tai jotka saattavat tuntua hieman lapsekkailta, mutta jotka täällä tuntuvat kuuluvan asiaan.

Lyhyesti summaten siis, kyllä ikäeron välistä huomaa, mutta siitä ei pidä vetää hernettä nenään, vaan pikemminkin pitäisi pitää rikkautena sitä, että täällä on niin monenikäistä käyttäjää.
-Non unde possim sed unde volo-

Poissa Kate

• Hänen korkeutensa
  • Reservi
  • *
    • Livejournal
    • Otteita elämästä lasikellon alla
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #84 : Kesäkuu 09, 2008, 22:07:00 »
Sitten itse nuorempien mielipiteet! Kyllä ne joskus pistävät hymähtämään kaikessa mustavalkoisuudessaan ja ehdottomuudessaan. En kuitenkaan halua halveerata nuorempia, sillä onhan vain luontaista, etteivät he ole yhtä kypsiä kuin vanhemmat, mutta kyllä he siitä vielä kypsyvät. En yleensä viitsikään alkaa inttämään  täällä nuorempiani vastaan, jos he ovat kiihkeästi sitä mieltä, että vain heidän mielipiteensä on oikea. Ajattelen vain mielessäni, että kyllä he vielä joskus ymmärtävät, ettei ole olemassa vain yhtä oikeata mielipidettä.

Kääkkäkerholaisena on pakko todeta, että itsekin olen joskus tilanteessa ettei tiedä pitäisi itkeä, nauraa vai kirjoittaa capslockit päällä, että elämä vain nyt on tälläistä, kun on lukenut jotain ihastuttavan naiivia pohdintaa maailman pahuudesta tai Mustan Koirankin mainitsemaa ehdotonta inttämistä oman mielipiteen oikeellisuudesta. Ja tuossa ensimmäisessä ei ole mitään vikaa, ehditte kasvaa kyynisiksi aikuisiksi myöhemmin ;) 
"Jos mielesi tekee joskus arvostella jotakuta, hän sanoi, - niin muista, etteivät kaikki ihmiset maailmassa ole olleet yhtä edullisessa asemassa kuin sinä."

F. Scott Fitzgerard: Kultahattu

Poissa Aleister

• Päivän Profeetan kolumnisti
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • Tupa: Tuvaton
Keskusteluharjoitelma
« Vastaus #85 : Kesäkuu 09, 2008, 22:23:05 »
Täällähän minäkin harjoittelen keskustelemista henkisesti itseäni kypsempien kanssa.
Keskustelupalstalla keskustelijan ikää tärkeämpi asia on tietysti se, minkälaista tekstiä hän tuottaa.
Ihmiset osallistuvat itseään kiinnostaviin keskusteluihin. Ei sen tarvitse olla yhtään mutkikkaampaa.

...

Poissa Loi

• Vihdoin Voldemortin voittanut
  • Sanomaton
  • *
  • Kuka mitä häh?
  • Tupa: Mary Sue
« Vastaus #86 : Kesäkuu 10, 2008, 02:13:16 »
Henkinen kypsyys on kyseenalaista. Tai siis, miten määritellään henkisesti kypsä ihminen? Kyllä minä kyseenalaistan ainakin sellaisen ihmisen henkisen kypsyyden, joka tuijottaa pelkästään toisen ikää. Nuori ikä näkyy toisinaan siinä, että on tarve tehdä pesäeroa itseään muutaman vuoden nuorempiin ja kokea itsensä heitä kypsemmiksi. Mutta onko se henkisesti kypsän henkilön käytöstä? ;) Mielestäni ei. Mainitsen itse ikääni kohtuullisen usein ja se ottaa päähän, mutta tosiasia on se, että usein koen itseni vanhaksi ja koen olevani pikkaisen väärässä paikassa, kun muu seurue puhuu koulusta ja opettajista. Se on jotenkin kaukainen maailma, vaikka sen ihan hyvin vielä muistaa. Toinen asia, jossa konkreettisesti tuntee itsensä vanhaksi, on se että harva on esimerkiksi fanittanut lapsuudessaan Dingoa silloin kun se oli pinnalla. :D

Mutta koska nyt tähän kirjoittamaan ryhdyin, annan nyt ikääntyvän (kypsän rypäleen, joka hitaasti muuttuu rusinaksi) ficciharrastajan näkökulman. Yksi todellinen asia, jonka kohdalla ikäjakauma ja nimenomaan nuoruus yleensä näkyy ja jossa se ainakin minua vakavasti ottaen ihan oikeasti aika ajoin tympii, on keskustelut HP-hahmoista ja varsinkin ficcikeskustelut parituksista. Niistä puhuttaessa tuntuu, että kaiken pitää olla nuorta ja kaunista ja kaikki vanha on niin yök että. Ja olen kyllästynyt lukemaan eri topiceista hahmoihin liittyen näitä viestejä, joissa toistuu se fraasi, että se ja se hahmo on yök. Usein se yök yhdistyy tekijöinä ikään ja ulkonäköön. Koen joskus ihan oikeasti ahdistusta sen johdosta. Eivät kai ihmiset oikeasti ole niin pinnallisia? Eiväthän? "Ei Dumbledorea voi kuvitella seksiin kenenkään kanssa, kun se on a) vanha ja b)aseksuaali." Joo, ja monen mielestä ilmeisesti syntynytkin sellaisena eikä ole koskaan mitään seksuaalista tuntenutkaan. Sama Voldemortin kohdalla. Ruma pärstäkerroin/muutoin vanha hahmo = ei voida kuvitellakaan mitään seksiin viittaavaa heidän yhteyteensä. Vuosien kokemus näillä HP-foorumeilla on valitettavasti antanut tarpeeksi havaintoaineistoa sille, että ikä on näihin mielipiteisiin nähden erittäin tärkeä tekijä. Vaikka vanhemmatkaan ficcien lukijat eivät välttämättä niin ihaile kyseisiä hahmoja (onhan se ymmärrettävää, että fanficit ovat useimmiten tekstejä, jotka toteuttavat tietynlaisia fantasioita ja joita kirjoitetaan useimmiten ihailtujen hahmojen osalta), heiltä harvemmin lukee kommentteja "Se ja se on yököttävä!" Näin ficcarin näkökulmasta olen useasti toivonut, että HP-ficcipiirit ja yleensäkään Harry Potter -fanit eivät olisi niin suurelta osin niin nuoria. Joskus aiemmin tuskastutti kirjoittaa ja lukea ficcejä, kun tuntui etteivät omat intressini kohtaa muun porukan intressien kanssa. Se on osittain säilynyt, mutta nyt tuntuu enemmän tuskastuttavalta lukea kommentteja muiden HP-keskustelujen yhteydessä. Vähän niin kuin hakkaisi päätään seinään. Ei siinä, että kenenkään tarvitsisi olla samaa mieltä minun kanssani mistään tulkinnoista, mikä liittyy hahmoihin. Mielipide-erothan ne keskustelua aiheuttaa, mutta on varsin latteaa ja lannistavaa yrittää keskustella ihmisten kanssa Pottereista, kun yleisin mielipide ilmaistaan tyyliin "Inhoan Severus Kalkarosta, koska se on niin ilkeä Harrylle". :D On vaikeaa keskustella, kun mielipiteet ovat keskusteluissa niin ehdottomia ja ne vaan töksäytetään sinne.

En kyllä ole varma, että niin tekevät vain nuoret, mutta jotenkin usein viestit viittaavat siihen.  Enemmän silti se voi olla kiinni siitä, että yleensäkin joutuu lypsämään ihmisiltä perusteluja ja selityksiä mielipiteilleen.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 10, 2008, 02:34:52 kirjoittanut Lizlego »
Toisin sanoen Vuoden Voldemort 2009 - kiitos äänensä antaneille. :)

Tapiirirakkautta

Poissa Flyrashaz

• sub rosa
  • Vuotislainen
  • Northern Light
    • Livejournal
« Vastaus #87 : Kesäkuu 10, 2008, 13:51:29 »
Olen 13, ja kuulun tähän nuorempaan ryhmään. Kun rekkasin tänne, kammotti olla täällä. Oli niin iso paikka aj hirveästi topicceja ja näin. Ja kaikista pahimpana/parhaimpana; niin paljon eri-ikäisiä. Se oli outoa ajatella, että oikeasti täällä on 10v-30v:hin asti porukkaa. Koska kuulun näihin nuorimpiin, arvelin että minua halveksittaisiin ikäni ja uudentulokkuuteni takia. Jonkin aikaa oltuani täällä pystyin olemaan ihan normaalisti, välittämättä että eriävätkö mielipiteeni ja mitä aurorit ja vanhempi porukka sanoo. Ei se enää häiritse, ja koen kirjoittavani esim. Vakaviin aika samantasoisia viestejä mitä minua iältä vanhemmat. Tietenkin sitä katselee eka aiempien kirjoittajien viestejä ja näin, mutta kyllä siihen uskaltaa sen oman mielipiteensäkin laittaa.

Ikien monipuolisuus on vain hyvä juttu. Saa kuulla erilaisia mielipiteitä. Vaikka omatkin ja muiden "nuorimmaisten" viestit saattavat olla pelkkää saman toistoa tai just sitä että "en koskaan ota huumeita" ja " tupakka ja alkoholi on paha juttu"-tyylistä. Silloin aiemmin puuttui se miksi. Täällä Vuotiksessa olen henkilökohtaisesti oppinut sen, että miksi kyseenalaistan Mäkkärin ja H&M:n. Jos vastustan jotain asiaa, yritän keksiä siihen jonkun perusteen. Huomioin sen miksin. Siitä tulee yhä olennaisempi osa mitä vanhemmaksi kasvaa, kun eriäviä mielipiteitä kuulee (esim. kannattaisiko huumeet laillista. "ei missään nimessä!!! nehä tappaa!!!" oli se mielipide pari vuotta sitten ainokaisenaan ja tunsin itseni tosi päteväksi, mutta nykyään sitä osaa perustellakin ja ajatella eri kanteilta. :>), niin sitä on pakko ajatella eri kannoilta ja kuunnella sitä toista.

Miiteissäkään ei ikä ole paljon vaikuttanut. Uudet ovat tietenkin ehkä vähän hiljaisempia ja puhuvat vain kavereidensa kanssa ja näin, mutta nopeasti siihenkin tottuu. On mukava kuunnella lähes täysi-ikäisten juttuja, kun itse on näin nuori. Ekassa miitissäni minä, joka tuttujen kanssa kyllä puhuu, oli hiljaisempi. Tokassa miitissä sitten olin paljon rennompi, enkä puhunut ainoastaan sille kaverille, jonka tunsin.

Entäs sitten ficit, novellit yms? No, onhan se mukavampi lukea kokeneemman ja vanhemman kirjoittajanjuttuja. Mutta pyrin myös lukemaan näiden "harjoittelijoiden". Automaattisesti pyrkii lähettämään tekstinsä kokeneelle ja vanhemmalle betalle kuin itse, koska se tuntuu luontevalta ja näin. Tietenkin tämä on syrjintää samaikäisiä ja nuorempia kohtaan, jotka saattavat myös kirjoittaa hyvin. Mutta se vain on omalla kohdallani näin. Nykyään pyrin välttämään tätä, koska olen huomannut että monet ikäiseni ovat oikeasti hyviä kirjoittamaan ja innostuneita asioista.

On mukava lukea Vakavissa kaikkia mielipiteitä eri asioista, kuin kuunnella myöntelyä. Eri-ikäisillä on poikkeavia mielipiteitä, ja siitä tykkään. Hymyilyttää aina kun lukee jonkun nuoremman/samaikäisen mielipidettä, että hyvä mielipide noinkin nuorelta tai joo, noin mäkin ajattelin sillon joskus.

Potterit ovat kaikenikäisille, joten on hyvä että Vuotiksessa ei ole ikärajaa/sukupuoli-/ikäsyrjintää. Muualla tätä saa kokea. Netissä ihmisen voi hyvinkin luokitella vanhemmaksi tai nuoremmaksi kuin onkaan :) Vahvaa tekstiä saa lukea myös nuoremmilta, kuin pelkästään niiltä vanhuksilta :)

- Flyra, nuorukainen
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 07, 2010, 19:57:00 kirjoittanut Flyrashaz »
"Oh, the bad guy of the game, me, you're not serious, I'm... umm... fortuneteller!"

Poissa Azura

• ENFJ
  • Vuotislainen
  • do not go gentle
    • parasomnia
« Vastaus #88 : Kesäkuu 10, 2008, 17:50:15 »
Joo, minäkin olen aika nuori.
Olen 13 ja luultavasti aika monetkin vuotislaiset ovat. Nuorimmat täällä ovat tietääkseni 10, mutta en ole tainnut koskaan törmätä sellaiseen vaan se 11 vuotta on ollut se nuorin. Kun sitä vertaa minun ikääni, huomaa, että minäkin olin kerran sen ikäinen, ei siitä ole kauaakaan.

Nyt aloitan jo kahdeksatta luokkaa syksyllä ja tunnen silti itseni nuoreksi. Johtuu ehkä siitä, että täällä on suurin osa käyttäjistä niitä yli 15-vuotiaita, jotkut vanhimmat taisivat jo olla yli neljäkymmentä. Luulen, että tämä alle 15-vuotiaiden ryhmä ei ole se ainut, joka kokee itsensä ns. eri ikäiseksi kuin muut, sillä vanhemmillakin voi olla sama ongelma. Joku, joka pian täyttää neljäkymmentä voi kokea saman kuin nuoremmat, mutta päinvastoin, eli toteaa sen, että on paljon vanhempi kuin muut ja ehkä tuntee itsensä hieman ulkopuoliseksi, mutta ymmärtää jo sen, että näin se käy.

Nuoremmat käyttäjät kyllä erottaa vanhempien joukosta, mutta minä en ymmärrä miksi iän pitäisi vaikuttaa mihinkään. Minä ainakin tulen paljon paremmin toimeen vanhempien kanssa, koska heiltä oppii asioita, joita voi käyttää hyväksi myöhemmässä elämässään. Suurin osa tutuistani täälläkin on niitä 14-ikävuodesta ylöspäin, vaikka ikäisiänikin on. Joskus ne vanhemmat vaan vaikuttavat ehkä joskus pelottavammalta, mutta kyllä heidät oppii tuntemaan kun vain rohkeasti menee tutustumaan.

Minä en itse ainakaan kiistä ikää, vaan kiinnitän enemmän huomiota siihen, että onko vuotislainen aivan uusi täällä vai vanhempi käyttäjä.
"For if you're not afraid, how can you be really brave?"

- The Exploits of Moominpappa

Poissa Pau

• Hirnyrkki
« Vastaus #89 : Kesäkuu 10, 2008, 18:40:34 »
Rekisteröidyin Vuotikseen 12-vuotiaana ja siihen aikaan tunsin olevani tänne hieman liian nuori. En ollut tottunut pyörimään tämän tasoisella foorumilla ja sen takia Vuotiksessa käyntini lopahtikin sitten pariksi vuodeksi. En ehkä tuntenut itseäni tarpeeksi kypsäksi tänne vielä tuolloin ja tuntui, että kaikki olivat itseäni vanhempia ja jollain tapaa pelottavia. Kyllähän täällä tuolloinkin oli 12-vuotiaita ja nuorempiakin, mutta jostain syystä en vain tuolloin osannut sopeutua vanhempien joukkoon.

Täytän tänä vuonna 17 ja olen iältäni sellaista keskikastin porukkaa. En ajattele itseäni missään nimessä vanhaksi, sillä täältä löytyy paljonkin yli 20 vuotiaita ihmisiä, ja tunnen itseni kieltämättä melko nuoreksi heidän rinnallaan. Olen kyllä kasvanut hirveästi tämänkin vuoden aikana ja omasta mielestäni alan olla mielipiteiltäni jo ihan varteenotettavan tasolla (teidän ajatuksista sitten en todellakaan tiedä *virn*). En nyt tarkoita sitä, eivätkö minua nuoremmat voisi olla mielipiteineen varteenotettavia, tottakai voivat, mutta viittasin tässä nyt lähinnä itseeni ja omaan kehitykseeni. Huomaan kyllä yhä eroavaisuuksia omissa ja vanhempien käyttäjien mielipiteissä – tai oikeastaan niiden perusteluissa – ja tiedän, että omiini sekoittuu vielä jonkinlaista sinisilmäisyyttä ja paneutumattomuutta. Olen joskus hämmästellyt sitä, kuinka osa käyttäjistä osaa perustella ajatuksensa niin uskomattoman hyvin (niin faktojen kuin oman älynsä kautta) ja olen huomannut, että lähes aina nämä henkilöt ovat itseäni vanhempia. Ei toki aina, en tarkoita että tämä asia on suoraan verrannollinen käyttäjän ikään, mutta yleensä vanhemmat käyttäjät pystyvät asioiden parempaan käsittelyyn. Itseäni nuorempia täällä on paljonkin ja mielestäni on ihan kivaa lukea heidänkin juttujansa. Pyrin arvostamaan kaikkien mielipiteitä iästä riippumatta ja onnistunkin siinä ihan kohtuullisen hyvin – mielipiteensä kullakin. Kyllähän toki joskus mieleen kimpoaa ajatus ”noin minäkin silloin vielä ajattelin :)”, mutta niinhän se on, että mielipiteet muuttuvat enkä minä halua aliarvioida nuorempieni mielipiteitä sen takia, että osan asioista näkee nuorempana vain eri kannalta. Nuoremmilla ei myöskään ole kokemusta kaikista asioista niin paljon kuin vanhimmilla käyttäjillä, ja myös siksi mielipiteiden eroavuus on täysin hyväksyttävää eikä se kerro käyttäjän viisaudesta mitään. Ja poikkeuksiahan löytyy suuntaan jos toiseenkin – joskus yllätyn jonkun nuoren käyttäjän viestejen ja mielipiteiden tasosta ja joskus taas yllätyn, kun joku vanhempi vaikuttaa kovastikin itseään nuoremmalta. Itse viihdyn vanhempien käyttäjien seurassa paremmin ja luen enemmän heidän viestejään, mutta minulla ei ole mitään nuorempaa porukkaa vastaan, vaan olen onnellinen että olemme kaikki tänne sopeutuneet. :>

Myönnän kyllä katsovani joskus ikää, vaikkei se ehkä reilua olekaan. Kuten Flyrashaz jo sanoi, betan etsiminen on yksi tuollaisista asioista. Itse otan betaa etsiessäni mielelläni vähintään 15-vuotiaan betaamaan tekstiäni, sillä sen ikäiset ihmiset yleensä osaavat kielioppiasiat 12-vuotiaita paremmin ja pystyvät antamaan rakentavampaa palautetta. Ja poikkeushan vahvistaa säännön – täällä olisi varmasti taitavia nuorempiakin betoja, mutta joskus kai sitä luottaa liikaa siihen, että toimii niin, mikä vaikuttaisi yleistettynä parhaalta.
Musta Koira taas mainitsi kirjoitusasusta ja siitä, kuinka se saattaa vaikuttaa mielipiteen väheksymiseen. Myönnän sortuneeni joskus siihenkin, mutta niinhän se on, että jos teksti on kamalaa luettavaa, se antaa kirjoittajasta epäkypsän kuvan ja saa mahdollisesti myös väheksymään mielipidettä, vaikkei sen niin pitäisi ollakaan.

Olen ollut aina sitä mieltä, että on hienoa käydä foorumilla, josta löytyy paljon eri ikäisiä ihmisiä. On mukavaa katsoa kuinka eri ikäiset ihmiset heittelevät mielipiteitään edestakaisin, sillä minusta on aina mielenkiintoista verrata, kuinka eritavoin he perustelevat mielipiteensä. En ole ikinä huomannut Vuotiksessa ikäsyrjintää, mistä olen ollut todella iloinen – olemme pärjänneet todella hyvin näinkin suurilla ikäeroilla. Nuoremmat käyttäjät ovat suunnilleen kahdeksan vuotiaita, kun vanhimmat taitavat huidella siellä 40-50 vuotiaissa. Ihanaa mielestäni, että eri ikäiset ihmiset viihtyvät samalla foorumilla ja pystyvät keskustelemaan keskenään. :>
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 10, 2008, 18:47:10 kirjoittanut yhyy »
Kusipäistä suloisin.
yhyy -> Pau

Poissa Argonblue

• Parasta ennen: 17.11.2009
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #90 : Kesäkuu 10, 2008, 18:48:51 »
Onhan se hienoa, että Vuotiksessa on niin monen ikäistä käyttäjää. Itse 24-vuotiaana koen edustavani vanhempaa kaartia ja minusta on mielenkiintoista lukea nuorempien ajatuksia. Se pitää minut "terveenä" siinä mielessä, että muutoin happanisin vain ikäisteni seurassa, autuaan tietämättömänä siitä, mitä "nykynuoriso" on mieltä aiheesta X. Toki nuorempien mielipiteet joskus hymyilyttävät, mutta auttavat myös muistamaan, että itsekin on joskus ollut nuori ja ajatellut suunnilleen samoin. Siinä voi sitten mielessään miettiä, miten omat mielipiteet ovat iän karttuessa muuttuneet.

Lainaus
Joskus ne vanhemmat vaan vaikuttavat ehkä joskus pelottavammalta, mutta kyllä heidät oppii tuntemaan kun vain rohkeasti menee tutustumaan.

Kyllä nuoremmatkin vaikuttavat pelottavilta!
"We will be perfect...    ...in every aspect of the Game"

Vastarannankiiski vauhdissa taas...

Poissa Aiëdaíl

• Näätärikkaus
  • Valvojaoppilas
  • *
« Vastaus #91 : Kesäkuu 10, 2008, 19:36:59 »
Minäkin liityn siihen joukkoon, jonka mielestä (kulunut) "Erilaisuus on rikkautta" pätee myös Vuotiksen ikäjakaumaan. Itse en tuijota käyttäjien ikää tai pohdi, minä vuonna sellainen ja sellainen foorumilainen on syntynyt, mutta kieltämättä imo on lähes mahdottoman hankala ymmärtää, että vuonna 2000 syntyneet käyvät koulua!

Minä olen viidentoista, en siis mikään kokenut konkari, mutten aivan nuorimmasta päästäkään. Vuotavan Noidankattilan keskustelut osoittavat hyvin sen, että kypsyys ei ole iästä kiinni. Monet vanhempia kirjoittajia yli 10 vuotta nuoremmat kirjoittavat perusteltuja mielipiteitä hyvällä suomen kielellä, ja on välillä piristävää huomata, miten tuollainen "lapsi" on kuitenkin - ainakin näissä teksteissään - tietyllä tavalla henkisesti kypsempi, kun vertaa stereotypiaan vaikka tavallisesta 12-vuotiaasta.

Kun itse rekisteröidyin ensimmäisen kerran, olin kai juuri sen 12 vee :) Nimimerkki on unohtunut aikoja sitten, samoin viestit, jos niitä edes oli. Lähinnä luin muiden kirjoituksia ja omaksuin tietoa. Koen tietyllä tavalla, että olen itse tiedostamattani oppinut perustelemaan mielipiteitäni ja ajattelemaan asioita pintaa syvemmältä pelkästään lukemalla ja pohtimalla vaikkapa Vakavat-osion topiikkeja. En usko omaksuneeni suoraan "aikuisia" mielipiteitä kenenkään kirjoittajan teksteistä, vaikka "lapsen" ajatuksiin on helppo vaikuttaa - ainakaan pahaa ei tuo hiljainen sivusta seuraaminen ole tehnyt! Kehittävää kait, siis.

Slytherin

• Ankeuttaja
« Vastaus #92 : Kesäkuu 13, 2008, 13:23:59 »
No, minähän rekkasin tänne 11-vuotiaana ja olin silloin kyllä aika avuton. Eimerkiksi johonkin "kunnon" keskusteluun en osannut vastata kunnolla. En tietenkään sano, että nyt olisin ihan hirmuisen fiksu ja osaisin aina vastata viisaasti, vaan tarkoitan lähinnä sitä, että osaan nykyään luultavasti vastata vähän viisaammin.
Tietysti kaikilla vanhemmilla (yleensä :D) on todella fiksuja ja kunnolla perusteltuja ja todella... no, harkittuja vastauksia. Ehkä nuoremmat vastaa vähän "tyhmemmin" (ei, en tarkoita millään pahalla ketään kohtaan!), kun lukee eri ikäisten Vuotislaisten vastauksia.
 En kuitenkaan koskaan hirveästi katsele kenenkään käyttäjän ikää. Voihan todella nuoretkin vastata kunnolla jne.

Itse tunnen, että ajatteluni on kehittynyt Vuotiksen takia.
Vanhempien ja nuorempien vastauksia on kiva lueskella, koska niistä saatta ihan oikeasti omaksua tietoa. Aiëdaíl sanoikin sen tuossa jo.

Nytkin kyllä tuntuu siltä, että joku vanhempi saattaa joku päivä lueskella tätä kommenttia ja naureskella tälle. Tietenkin vanhemmat Vuotislaiset osaavat vastata kypsemmin (luulisin^^).
Kun jotkut kirjoittaa aina niin hienoja kommentteja ja vastaavia niin itse tuntuu siltä, että oma kommentti olisi sellainen: "Joo, hienoa. Saattaahan se asia noinkin olla. En oikein tiedä. En osaa päättää <--- yleensä kyllä pyrin perustelemaan vastauksiani ja tekemään niistä sellaisia, että niistä saa mielipiteeni selväksi, eikä ne ole pelkkiä turhia lörpöttelyjä.

Ehkä se joskus vähän kammottaa olla täällä vanhempien ympäröimänä, mutta kuitenkin itse tulen kuulumaan joskus tuohon joukkoon ja joku toinen nuorempi ajattelee näin.
Kuitenkin täällä voi luottaa siihen, että kaikki ovat mukavia ja tavallaan tuntuu "turvalliselta" kirjoitella tänne omaa mielipidettään ja muutenkin.
Eiköhän kaikki ole joskus olleet nuoria ja ajatelleet joitakin asioita niin, että se on vain juuri näin yksinkertaista ja piste. (nyt kuulostaa siltä, että olisin joku vanhempikin...)

On ihanaa, että Vuotiksessa on monen ikäisiä ja kaikki voivat keskusktella omien mielipiteidensä kanssa keskenään.^^
Bongo

Sad Mushroom

• Ankeuttaja
« Vastaus #93 : Kesäkuu 13, 2008, 13:46:07 »
Hehe, lueskelin tätä ja muistin että rekkasin (eri nickillä), joskus 9-10 veenä tänne ;)

Silloin ainakaan ei minulle tullut mitään "iik isoja ihmisiä" -fiilistä. Oikeastaan pyörin aika paljon ennustuksissa ja vakavissa. Kerrankin minulta kysyttiin että olinko yläasteella vai lukiossa ;)

Hehe, Sitten joskus tuli pieni tauko (köhköh 2 vuotta?) ja rekkasin nyt uudelleen (15 olen kylläkin nyt). Hauskaa on huomata että täällä on samoja aiheita (ainakin aihe) kuin silloin kun lähdin.

Edustan ihanaa keskikastia tällä hetkellä. Ikä on kyllä monesti huvittava seikka. Se vaikuttaa jokaiseen eri tavalla. On ihmisiä, jotka ovat "vanhuksia" ja kapeakatseisia on taas "pikkuisia" joiden viestit naurattavat kaikella naivisuudella.

Ehkä joku päivä hekottelen näillekin viesteille ;)

Kypsemmin? Kypsyys on tyhmä asia. Ei aina pidä naama kurtussa olla *virn*

Poissa Howler

• "Räyhääjä"
  • Vuotislainen
« Vastaus #94 : Kesäkuu 13, 2008, 13:58:04 »
Minusta ikä ei koskaan ole ollut älyn mitta, eli näin vanhuksena en koe pikkuisia minään pahana asiana. Vaikka nyt olen vähemmän vuotiksen puolella pyörinyt, niin välistä käyn lukemassa juttuja ja täytyy myöntää, etten yleensä edes mieti millään tavalla kirjoittajan ikää. Enemmän kiinnitän huomiota asiaan sekä sen ilmaisuun ja sen moni vuotislainen osaa todella hyvin, oli pikkuinen tai vanhus. :)

Poissa Reta

• Kirotun lapsen odottaja
  • Vuotislainen
    • Todella vaiheessa -kirjablogi
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #95 : Kesäkuu 13, 2008, 14:19:07 »
Itselläni on huonoja kokemuksia alkuajoista vuotiksessa. Koska olin nuori (olen kyllä edelleenkin aika) minun mielipiteeni aina kyseenalaistettiin monilla lainauksilla eikä minua tunnuttu ottavan tosissaan. Eräässäkin keskustelussa minua moitittiin siitä, kun pidin kirjasta, josta joku vanhempi ei ollut pitänyt. Se oli minusta kaiken huippu ja sen jälkeen olen lopettanut vahvojen mielipiteiden kirjoittamisen tänne vuotikseen.

Nyt kun näen täällä joitain 11-13 vuotiaita, saatan ehkä itse vähän ajatella, että hän on nuorempi kuin minä. Mutta en halua aloittaa kunnon väittelyä, ellei hänen viestissään ole oikeasti jotain suurta virhettä. Ja tällaisiin tilanteisiin en ole usein törmännyt.

Minusta on hienoa, että vuotiksessa on niin iso ikähaarukka. Bongo pari viestiä aikaisemmin sanoikin, että hänen ajattelunsa on kehittynyt Vuotiksen kautta. Niin on minunkin. Olen oppinut myös olemaan kriittisempi siitä mitä itse kirjoitan, etten laita vain turhia ihkutus- tai parin lauseen viestejä (poikkeukset tietenkin ovat miitti-keskustelut, tuskin miittiin osallistumisesta tarvitsee pitkää viestiä kirjoittaa).

Ja ikähän ei näy kirjoittajan tiedoissa viestin vieressä, vaan (jos edes näkyy) vasta kun menee käyttäjän profiiliin. Siispä luen monia viestejä edes ajattelematta käyttäjän sukupuoltakaan, vaikka sen voi paljon helpommin tarkistaa kuin iän. Eli ei iällä minun mielestäni ole niin paljon ole väliä.
The adventures I enjoy are usually of the literary nature. -Henry Winchester

Miksi me ihmiset kaadumme?
- Jotta oppisimme nousemaan jaloillemme.

jaina

• Ankeuttaja
« Vastaus #96 : Kesäkuu 13, 2008, 14:33:13 »
Kunnioitan niin vanhoja kuin nuoriakin. Joskus kuitenkin ihmettelen, että kun nuo jotkut 11-vuotiaat aloittavat hieman höpsöjä aiheita tänne rakkaaseen Vuotikseen.

Itse ainakin toivon, että minut otetaan vakavasti ja minua kunnioitetaan. Täytän kuitenkin tänä vuonna jo 14 vuotta, marraskuussa. Olen 13 enää pari kuukautta *Hymyilee*. Toivon, että uskotte kun sanon olevani hieman masentunut (niin no, kaikki ei oteta tosissaan, esimerkiksi joitakin 97-vuonna syntyneitä hePPatYtTöjÄ).

Minä en ainakaan itse häpeä ikääni tai 1994 vuotta, jolloin synnyin. Olen jo kuitenkin menossa kasille. Ja onhan minulla täällä hieman minua vanhempiakin kavereita (yksärikavereita, siis).

Poissa Liberty

• Vuotislainen
    • http://liberty.vuodatus.net
« Vastaus #97 : Kesäkuu 14, 2008, 20:53:37 »
Itse kuulun iällisesti kai johonkin keskikastiin painotettuna hieman vanhojen puolelle, mutta koen kirjallisesti kuitenkin ikäni painottuvan sinne nuorempaan päin. Jos ikääni arvioitaisiin viestieni perustella, luulen, että aika monen arvaus menisi alakanttiin.

Keskikastilaisena olo on ärsyttävää. Silloin, kun oli vielä selvästi nuoriin kuuluuva, oli kamalan helppo vain laukoa mielipiteitään ja antimielipiteitään sekä niitä mielipiteitä, jotka vain tahtoivat näyttää mielipiteitä ympäriinsä. Jotenkin sitä on iän myötä kasannut paineita itselleen, että täytyisi vaikuttaa jotenkin vakavammalta ja aikuistua niin, että se näkyy myös kirjoituksistani. Sitä siis katsoo vieläkin Vuotiksen "vanhuksia" ylöspäin, mutta on alkanut myös hieman huvittuneenakin lueskelemaan nuorempien juttuja (tietäen, että itsekin ajatteli noin) lukeutumatta kuitenkaan kumpaakaan ryhmään.

Toisaalta minusta iällä ei juurikaan ole väliä, koska viestien perusteella ei voi aina arvioida ihmisen ikää. Netin välityksellä joku 12-vuotias voi vaikuttaa täysi-ikäiseltä ja toisin päin. Minusta on kuitenkin hienoa, että ikäjakauma on näinkin suuri, koska saahan ainakin monenlaista näkökulmaa asioihin. On hauskaa seurata nuorempien juttuja ja vertailla niitä omiin aikaisempiin juttuihin ja toisaalta taas ammentaa vanhempien ihmisten jutuista "viisautta".

[off] Hmmm, minulla oli tähän aivan mahtava loppulause mielessä (tiivistää kaiken sanotun, mutta tuo silti jotain uutta ja mullistavaa ja järisyttää kaikkien tämän lukeneiden maailmaa), mutta se nyt katosi tähän aivomyrskyyn. Kamalan hajamielinen olo. [/off]
You are everything I want 'cause you are everything I'm not.

Poissa Loi

• Vihdoin Voldemortin voittanut
  • Sanomaton
  • *
  • Kuka mitä häh?
  • Tupa: Mary Sue
« Vastaus #98 : Kesäkuu 21, 2008, 13:25:02 »
Lainaus
Jotenkin sitä on iän myötä kasannut paineita itselleen, että täytyisi vaikuttaa jotenkin vakavammalta ja aikuistua niin, että se näkyy myös kirjoituksistani.

Miksi aikuistuminen niin usein kuvitellaan liittyväksi vakavoitumiseen? Se kuulostaa ihan siltä kuin pitäisi menettää kaikki huumorintajunsa, lakata leikkimästä ja alkaa harrastaa pitkäpiimäistä saarnaamista nuoremmille joka käänteessä. Vastustan, vastustan ankarasti! :D Okei, saarnaaminen on joskus ihan paikallaan, mutta ei sitä pidä tehdä siksi, että vaan kokee sen joksikin velvollisuudeksi ikänsä puolesta ja on pakko vaikuttaa kypsemmältä vaan koska kokee sen muuten tarpeelliseksi. Se tulee itsestään. Minun mielestäni sitä on turhaa alkaa liikaa miettiä, että pitäisi vaikuttaa kypsemmältä, koska alkaa ikää karttua. Tärkeintä on olla oma itsensä.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 21, 2008, 13:33:58 kirjoittanut Lizlego »
Toisin sanoen Vuoden Voldemort 2009 - kiitos äänensä antaneille. :)

Tapiirirakkautta

Poissa Liberty

• Vuotislainen
    • http://liberty.vuodatus.net
« Vastaus #99 : Kesäkuu 25, 2008, 23:00:29 »
Lainaus
Jotenkin sitä on iän myötä kasannut paineita itselleen, että täytyisi vaikuttaa jotenkin vakavammalta ja aikuistua niin, että se näkyy myös kirjoituksistani.

Miksi aikuistuminen niin usein kuvitellaan liittyväksi vakavoitumiseen? Se kuulostaa ihan siltä kuin pitäisi menettää kaikki huumorintajunsa, lakata leikkimästä ja alkaa harrastaa pitkäpiimäistä saarnaamista nuoremmille joka käänteessä. Vastustan, vastustan ankarasti! :D Okei, saarnaaminen on joskus ihan paikallaan, mutta ei sitä pidä tehdä siksi, että vaan kokee sen joksikin velvollisuudeksi ikänsä puolesta ja on pakko vaikuttaa kypsemmältä vaan koska kokee sen muuten tarpeelliseksi. Se tulee itsestään. Minun mielestäni sitä on turhaa alkaa liikaa miettiä, että pitäisi vaikuttaa kypsemmältä, koska alkaa ikää karttua. Tärkeintä on olla oma itsensä.

Hmm.. En nyt ihan tuollaista vakavoitumista tarkoittanut, koska huumorintajutonta minusta ei saa kirveelläkään uhaten, mutta myönnän kyllä, että otan tällaisesta turhia paineita. Olen vain aina luokiteltu ulkonäköni puolesta itseäni vuosia nuoremmaksi ja se rassaa toisinaan. Siksi siis tahtoisi olla tekstuaalisesti vanhempi vastapainoksi sille. Itsetunto ongelma siis :)
You are everything I want 'cause you are everything I'm not.