Kirjoittaja Aihe: Vuotiksen "vanhukset" ja "pikkuiset"  (Luettu 20306 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Goldenfake

• Contessa
  • Hirnyrkki
  • Sukupuoli: Noita
  • Roma ♥ Italia ♥
    • Questo inverno finirà
Vuotiksen "vanhukset" ja "pikkuiset"
« Vastaus #50 : Lokakuu 29, 2005, 23:17:14 »
Ei voi mitään. Olen hyvin nuori. Päälle 14-vuotias. Se luku kuulostaa todella vaatimattomalta verrattuna noihin kaksikymppisiin, saati sitten vanhempiin verrattuna. Vaikka se kuulostaakin hyvin naiivilta, tunnen itseni paljon vanhemmaksi. Siis noin henkisesti. Minulle on aina sanottu, että olen kypsä ikäisekseni. Otan sen kohteliaisuutena. On hyvä, että osaa käyttäytyä fiksusti (vaikkakin välillä pelleileminen kuuluukin nuoren elämään), varsinkin vieraiden kanssa jutellessa.

Pystyn juttelemaan hyvin 16-vuotiaille kuin vanhemmillekin. Kaukaisemmat perhetutut usein taivastelevat, että vastakos tämä tyttö on 14, ja luulivat minun jo käyvän lukiota (mikä saattaa johtua myös pituudestani). Yleensäkin vieraille ja sukulaisille puhun aina aikuisten kanssa, harvemmin niiden 13-15vuotiaiden, en tiedä miksi. Syy voi olla, että useat nuoret ovat aikamoisia teinikakaroita (anteeksi yleistäminen), joiden tärkeitä juttuja ovat tupakanpoltto ja alituinen lapsellisuus. Kavereitani en tietysi tällä tarkoita ^^ Mutta siis yleisellä tasolla. Enkä yritä kuulostaa mitenkään viisaammalta kuin mitä olen, näin minä vain ajattelen. Mutta vaikka neljätoistavuotias kuulostaa hyvin nuorelta, en kerta kaikkiaan suostu uskomaan, että olisin pieni (ehkä se juuri onkin se minun "pieni", lapsekas puoleni). Tunnen itseni vanhemmaksi. Osaan kantaa vastuuta. Ja vaikka joskus ilmaisenkin itseäni sekavasti, se johtuu vain siitä, että on niin paljon asiaa kerrottavana! ^^

Minkäänlaista ikärasismia en harrasta (vaikkakin viestistä voisi päätellä, että syrjin pieniä enkä itse ota heitä vakavasti. Näin ei todellakaan ole. Todella pienet lapset ovat ihania. Itse vain haluaisin olla vanhempi). Vuotiksessa minulle on aivan sama, minkäikäisiä topicin viestien haltijat ovat. Luen joskus suurellakin mielenkiinnolla myöhempiin opiskeluihin liittyviä topiceja sun muita. Löydän juttua niin viisi- kuin viisikymmentävuotiaidenkin kanssa. Ja sehän on vain hyvä asia, eikös?

Pakko on kuitenkin myöntää, että aikuiselle keskustellessa minä odotan enemmän kuin mitä ikäisilleni/nuoremmille. Jos kysyn, mitä kuuluu, odotan, että vanhemmat kertovat kunnolla, mitä kuuluu, eivätkä vain ynähdä kuten nuoremmilla on tapana. Itsekin pyrin käymään rakentavaa keskustelua (vaikkakin kavereiden kanssa tulee usein höpöteltyäkin).

Tämä taitaa siirtyä pikkuhiljaa offin puolelle. Mutta yritän taas tuskan takaa ilmaista, että jokaisen, riippumatta iästä tai muustakaan, viestit ja jutut ovat yhtä tärkeitä. On mukavaa lukea eri ikäisten kommentteja useisiin eri aiheisiin, me kaikki näemme asian eri silmin.

Täytyy myöntää, että lukiessani tätä topicia ja sen täysi-ikäisiä kirjoittajia voin vain huokaista haikeudesta: toivoisin olevani jo niin vanha, kaikki ainakin ottaisivat minut tosissaan eikä kukaan (toivottavasti) kuittaisi minun juttujani neljätoistavuotiaan höpötykseksi. *huokaisu*

Tulipas paljon vuodatettua tekstiä. Mutta näin tiivistettynä: kuka tahansa voi kirjoittaa mihin aiheeseen tahansa iästä katsomatta, jos tuntee aiheen ajankohtaiseksi. Kohteliaisuus ja sisältö ennen kaikkea!

(Hyvää Halloweenia muuten kaikille! :) )
Fabrizio: Si, ti desidero, ti voglio con tutto me stesso, dalla prima volta che ti ho visto ti desidero, da settimane ti voglio fino ad impazzirne, e ti amo, io, ti amo, io ti amo e ti desidero e ti amo, potrei urlarlo se vuoi te lo giuro! Si, ti giuro... Nessuno, nessuno potrebbe dirmi che devo vergognarmi: Io amo Elisa!

Romulus

• Ankeuttaja
« Vastaus #51 : Lokakuu 30, 2005, 13:34:16 »
Lukeudun tuohon nuorempaan porukkaan, olen 14 vuotta (tai no, muutaman kuukauden päästä 15).

Ikäjakauma ei oikeastaan haittaa, koska en huomaa sitä. Useiden kirjoitustyyli on sen verran samanlainen ja "sivistynyt". Nuoret eivät erotu joukosta, mielestäni. Mutta sitten taas uudet erottuvat melko helposti, heidän kirjoitustyylinsä on erilainen. Luultavasti useat heistä ovat kovin nuoria, koska luulisi vanhempien vuotislaisten (vaikkakin uusien) osaavan tutustua kunnolla porukkan kirjoitustyyliin. ja lukea ne ilmoitusasiat... En siis tuolla kirjoitustyylillä tarkoita, että kaikki kirjoittaisivat samanlaisia viestejä, vaan että ihan kirjoitusta itseään, kuten isot alkukirjaimet yms. Pljon kivempi lukea sellaisia viestejä. Nyt meni jo offiksi.

Täytyy kyllä sanoa, että kuvittelen melkein kaikki vuotislaiset vanhemmiksi mitä he ovat. Sitten tunteekin itsensä niin kovin nuoreksi ja pieneksi kun tuntuu, että kaikki ovat paljon vanhempia.

No tulihan sekainen viesti, toivottavasti ymmärsitte edes jotakin.

Taiyo

• Ankeuttaja
« Vastaus #52 : Lokakuu 30, 2005, 14:18:21 »
Minä kuulun siihen kolmanneksi suurimpaan ikäluokkaan. Nimittäin 91-92, joita tämän hetken mukaan on Vuotiksen poppoosta 21%.

Minusta on ihan mukavaa nähdä niin itseäni vanhempien kuin nuorempienkin mielipiteitä eri asioista.

Lainaus käyttäjältä: "Goldenfake"
Syy voi olla, että useat nuoret ovat aikamoisia teinikakaroita (anteeksi yleistäminen), joiden tärkeitä juttuja ovat tupakanpoltto ja alituinen lapsellisuus. Kavereitani en tietysi tällä tarkoita ^^ Mutta siis yleisellä tasolla.

Yhdyn tähän. Vaikka olenkin vasta 13-vuotias, juttelen tai jaan mielipiteitä mielummin niitä pari-kolme vuotta vanhempien kanssa kuin oman ikäisteni. Mesessänikin suurin osa porukasta on ikäluokkaa 16-18 ja niiden kanssa juttelee paljon mielummin.

Olen meinaan huomannut, että aika monet (Voih, yleistän. -.-) omanikäiseni ovat niitä ihQ-Uniklubi-fani-pissiksiä joita minä katson EVVK-ilmeellä.

Poissa Cayenne

• Vuotislainen
« Vastaus #53 : Lokakuu 30, 2005, 16:28:28 »
[Off]
Lainaus käyttäjältä: "Taiyo"

Olen meinaan huomannut, että aika monet (Voih, yleistän. -.-) omanikäiseni ovat niitä ihQ-Uniklubi-fani-pissiksiä joita minä katson EVVK-ilmeellä.

*On tukehtua kahviinsa* Anteeksi nyt, mutta mitäköhän tuo Uniklubi tekee samassa lauseessa ihQ-pissisten kanssa? [/off]

Mutta asiaan, minä -88 syntyneenä kuulun tuohon toiseksi suurimpaan ikäluokkaan. En juurikaan ole tekemisissä sellaisten muutamaa vuotta nuorempien kanssa, koska elämänkatsomus on kuitenkin aika lailla erilainen. Vaikka en minäkään nyt mikään kovin vanha vielä ole, niin kyllä sitä osaa katsoa maailmaa hieman eri tavalla kuin esim. 13-vuotias. Mutta en minä aliarvioi, kyllä jotkut noinkin nuoret saattavat olla paljon viisaampia kuin monet minun ikäiseni. Se on kaikki niin kovin yksilöllistä.

Poissa Eleanír

• Lähes vaaraton
  • Reservi
  • *
  • Minäkö?
    • Blogi
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #54 : Lokakuu 30, 2005, 16:34:37 »
Toistelen aika varmasti nyt muita, mutta pakkohan minun päästävä kommentoimaan aihetta myös.
Itse olen kohta (ensikuussa) 18v, enkä nyt tiedä mihinluokkaan minut lasketaan, olenko pikkuin, vanhus vai jotain siltä väliltä ehkäpä? No ehkäpä sillä ei ole niin merkitystä.
Kuten moni on sanonut, monet vanhemmat käyttäytyvät kuin pahaisat kakarat ja toisinaan nuoremmat hyvinkin asiallisesti. En minä arvostele ketään iänmukaan, vaan persoonana, en tosin arvostele ihmisiä yleensä muutenkaan, mutta ymmärrätte ehkä mitä haen takaa.
Eivät nuoret ja vanhat oikeastaan erotu täällä toisistaan, sillä jokainen osaa kirjoittaa "sivistyneesti", muutamaa poikkeusta lukuunottamatta.

Siis yksinkertaisestaanpa tämä; Ikäluokkia ei oikeastaan erota, mutta persoonallisuuden ja kypsyyden kylläkin.
Menetin kaiken kiinnostukseni psykologiseen analyysiin siitä lähtien kun tiedostin, että ihmiset tuntevat mitä he kuvittelevat tuntevansa.
Siitä oli hyvin lyhyt askel ajatukseen, että he kuvittelevat tuntevansa mitä tuntevat

Elene Yönsininen

• Ankeuttaja
« Vastaus #55 : Lokakuu 30, 2005, 18:17:13 »
Olen kolmetoista, siis aika nuori, mutta joskus aikuiset tuttuni sanovat minun kuulostavan paljon ikäistäni vanhemmalta, noin seitsemäntoistavuotiaalta o_O Mutta väliäkö tuolla, mielestäni kuulostan ihan tavalliselta seiskaluokkalaiselta.

Minusta tuolla iällä ei juurikaan ole väliä jos osaa keskustella järkevästi. Hmph, minä paraskin puhuja, vannoutuneena hevarina tiedän että sitä omaa juttua "täytyy" joskus puolustaa viimeiseenkin asti... Ei millään pahalla muille hevareille, mutta olen huomannut että hevipiireissä fanitetaan melko lailla täydemmin ja uskollisemmin kuin muiden musiikinlajien kannattajien keskuudessa. Eikä se välttämättä mikään huono asia olekaan, ei suinkaan. Mielipiteitä saa ja pitää olla, vaikka niistä valitettavasti (minäkin, myönnän...) kiistelläänkin melko usein. Ja tuosta fanittamisesta päästäänkin takaisin tuohon ikäasiaan. Nuorempana sitä tulee ihailtua ja palvottua jotakin bändiä tai sen tiettyä jäsentä kuin vanhempana, luulisin, ja nuorempana makuasioista myös kiistelee helpommin. Mutta enpä tiedä, kyllä tuo ikäero aika huomaamaton on jos on muuten samalla aaltopituudella, kuten minä ja kaksikymmentäkaksivuotias hevariserkkuni. Tulemme loistavasti toimeen ikäerosta huolimatta, hevarius taitaa yhdistää melko lailla. Avaa jonkun verran toiselle kuvaa sielunmaisemaansa jos kertoo minkä bändin sanoitukset tai melodiat kolahtavat tms. Itse olen kokenut ikäerot ystävyydessä suureksi lahjaksi, saa erilaisia näkökulmia ja tuollaista. Mutta jostakin kumman syystä olen täällä vuotiksessakin törmännyt enimmäkseen omanikäisiini, 12-15-vuotiaisiin. Toki tämä on suurin ikäluokka, mutta kyllä se välillä ihmetyttää. Eipä minulla tähän asiaan mitään lisättävää taida olla... *katoaa*

Poissa meppu

• Miss Impossible
  • Vuotislainen
    • Niin sanottu elämäni...
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #56 : Lokakuu 31, 2005, 08:53:27 »
Min kuulun siihen "vanhukset" ryhmään, sillä ikää miulta löytyy 22. Minua ei haittaa minkä ikäisiä muut täällä olevat ovat, olivat sitten vastasyntyneitä tai toinen jalka haudassa.

Enemmänkin minua häiritsee se, että käytetään ns. ircci/chat-kieltä, eli "lol", "ihq", yms. ja sanoja lyhennellään ihan liikaa. Ja sekin on aika häiritsevää, että jokainen sana alkaa isolla kirjaimella. Ja ne yhdyssanat ja välimerkit. Eikö niitä enää opeteta äidinkielen tunnilla? Joskus tuntuu että kukaan ei ole edes kuullut niistä. *murrrr*

Mut tosin, en miekään ole mikään puhdas pulunen puhuttaessa kirjoitusvirheistä, mutta yritän kyllä tehdä parhaani minimoidakseni ne.
~*For in dreams, we enter a world that is entirely our own.
Let them swim in the deepest ocean or glide over the highest cloud.*~

Ice Princess

• Ankeuttaja
« Vastaus #57 : Marraskuu 02, 2005, 10:47:00 »
Minä olen itse 12-vuotias, ja kuulun siis tuohon ikäryhmään pikkuiset. Tulen kyllä helposti toimeen itseäni vanhempien kanssa, ja myös pari vuotta nuorempienkin kanssa. Netissä minua luullaan useasti vanhemmaksi kuin olen; esimerkiksi eräs mesekaverini kysyi yksi päivä että hei, kuinka vanha sä olitkaan. Sitten vastasin että 12, ja hän oli ihan että mä luulin sua paljon vanhemmaksi, 15-vuotiaaksi, kun sä oot niin aikuismaisen järkevä. *Silmien pyörittelyä*

Itse kyllä tunnistan yleensä kirjoittajan tekstistä suunnilleen hänen ikänsä, saattaa toki heittää vuodella tai parilla, mutta suunnilleen. En ainakaan tarkoita olla ikärasisti, mutta joskus saattaa alkaa ärsyttää pikkuisten jutut.
Köh. Sanon minua vuotta nuorempiakin pikkuisiksi.
Koulussamme on nuorimmat kolmasluokkalaisia, ja vanhimmat sitten abeja. Kun olin itse kolmannella, minua ärsytti suunnattomasti kun isommat sanoivat minua pikkuiseksi, ja kiusasivat. Silloin päätin, etten ikinä aio sanoa nuorempiani pikkuisiksi, mutta se on nyt vuosien varrella unohtunut. Ei sille vain voi mitään, kun ne kolmoset ovat '96 syntyneitä, ajatelkaa, '96, ja eivät yllä minua edes olkapäähän. Enkä ole edes mitenkään erikoisen pitkä, pari senttiä vajaa 160.

// Villi Lohi muokkasi peräkkäiset viestit yhteen

Poissa Drámella

• ihan hirveen ilkeä
  • Vuotislainen
    • Livejournal
    • LJ
  • Pottermore: NifflerHallow18061
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #58 : Marraskuu 28, 2005, 19:57:21 »
Minä olen 15- vuotias, luultavasti iso osa meistä vuotislaisista on suurinpiirtein tätä ikää?
Pienenä (joskus 1. luokalla) mietin, kuinka isoja kuudesluokkalaiset ovat, mutta samalla tunsin itseni isoksi kun menin kouluun. Ekalla oli niin mukavaa, kun leikittiin tervapataa tai hippaa välitunnilla, niin kutosen pojat tulivat mukaan leikkiin. Silloin tunnettiin olo niiiin isoksi. n___n

Nyt mietin, kuinka pieniä ja lapsellisia suuri osa kuudesluokkalaisista on. (meidän kylässämme lähinnä.)

Kun menin seiskalle, niin tuntui olo taas isommalta, mutta hui että ne lukiolaiset olivatkin sitten isoja.
Nyt olen ysillä ja mietin, minne hakea seuraavaksi.

Minulla on ollut täällä muutamia yksärikavereita ja muillakin foorumeilla, olen joutunut suorastaan hämmästymään kuinka hyvin jotkut 11-13- vuotiaat osaavat kirjoittaa, kuinka hyvin tulen toimeen sen ikäisten kanssa, vaikka ennen olen tarvinnut muutamia vuosia vanhempia ihmisiä tullakseni toimeen ja löytääkseni yhteistä juteltavaa. Olenko minä juuttunut henkisesti tuonne ikäluokkaan, vai onko nykynuoriso niin "kypsää" porukkaa?
haistan, haistan ihmislihaa, sanoi kuu ja hymyili julmaa, verenhimoista hymyään.

Waidy

• Ankeuttaja
« Vastaus #59 : Marraskuu 28, 2005, 20:01:12 »
Olen kyllä huomannut, että ennen kuin ikääni ei tiedetä, ei aleta kiistellä asioista. Sitten kun se tiedetään, on enemmän piikittelyä ja väheksymistä. On kuitenkin iso-pieni osa niitäkin, jotka ottavat ihmiset iästä riippumatta vertaisenaan. :) Uskon olevani tuohon osaan kuuluva, sillä joudun itse monesti tuon "aliarvioinnin" kohteeksi ja ymmärrän, että se ärsyttää minuakin nuorempia.

Mielestäni ikäiseni ja nuoremmatkin kuulostavat yleisesti ottaen vanhemmilta mitä ovat, itse ainakin yllätyn kun kuulen, että kuinka nuoria jotkut vuotislaiset ovatkaan! Kaikki tuntuvat olevan täällä aika fiksuja, kuin kaikki olisivat samanikäisiä - tai ainakin melkein. :D

Minua kuitenkin vihastuttaa yleistäminen, itse koitan parhaani mukaan välttää stereotypioita. Esimerkiksi jotkut "moij sori ku häiritsen *punastuu* mut mitkä olikaa ne rolwinin kotisivut???" -tyyppisten viestien lähettäjät saatetaan leimata "8-12-vuotiaiksi pikkuisiksi penikoiksi jotka eivät tajua mitään mistään", vaikka he olisivat 15! En nyt parempaa esimerkkiä kumisevasta kallostani irti saanut, mutta toivottavasti käsititte pointtini.

Ice Princess: Minullekin on käynyt samantapaisesti! ;D

Ai niin, melkein unohdin. Olen 12, kuudennella, 93.
Psst! Olen varmaan tässäkin viestissä yleistänyt rankasti, anteeksi, arvoisa herrasväki. -poistuu takavasemmalle-

edit. Ja suuri(n) osa ikäisistäni, valitettavasti, ovat tyypiltään
ihquumäenoopissisvituhuoraphihihistringitteinipervotkuusysipienempikuikolme.

Gabrielle

• Ankeuttaja
« Vastaus #60 : Tammikuu 20, 2006, 10:02:33 »
Itse olen aika nuori, 13-vuotias, mutta joskus tuntuu että ihmiset täällä pitävät  minua nuorempana, ja (ehkä tahtomattaan) puhuvat vähän alentuvasti. Se  voi johtua siitä, että minusta tuntuu, että kun kirjoitan, niin se kuulostaa paljon lapsellisemmalta mitä ole päässäni ajatellut kirjoittaa. Niin kuin nyt tämäkin teksti.
Joskus olen jonkun kirjoitusta katsonut, ja arvionut iäksi noin 11-vuotta, ehkä johtuen kirjoitus virheistä, niitä oli paljon. Hän oli kuitenkin jo 14-vuotias. Ei kannata arvioida ikää tai muutakaan hänen kirjoituksensa perusteella, ainakaan aina.
Valitettavasti jotkut luulevat että kaikki 13-14 vuotiaat ovat kaikenlaisia teinipissiksiä. (Ei tästä sen enempää sitten, kaikki tietävät mikä on pissis.) Ei pissiksiäkään (tai ketään) saisi arvostella esim. pukeutumisen perusteella, tai miten kirjoittaa, ja näin. Ulkokuori on vain päällä, sisältöön tutustutaan.

Anteeksi jos olen vähän sekava, kuten sanoin, en osaa ilmaista ajatuksiani :S

Poissa jossujb

• Kardinaali
  • Vuotislainen
« Vastaus #61 : Heinäkuu 26, 2006, 17:13:49 »
Ääh, koskaan ole miettinyt minkä ikäine kirjoittelija on, kun ikä tuppaa olemaan vain joku hemmetin käsite, joka ei koskaan meinaa mitään. Joo, on eletty 16vuotta, mutta hengeltäni taidan olla lähempänä yhdeksää... silloin milloin tutustuin kaikkeen kivaan ( Pottereihin, Pokemoniin, pikku vampyyriin ) ja ei kauhean usein tule ajatelleeksi kuinka vanha sitä toinen kirjoittelija on. Jos ollaan samalla aaltopituudella, niin iällä ole mitään merkitystä. Ja jos ei olla, niin ei ole väliä ollaanko synnytty samaan kellonaikaankin....
"No-one expects the Spanish Inquisition!"

Poissa Kate

• Hänen korkeutensa
  • Reservi
  • *
    • Livejournal
    • Otteita elämästä lasikellon alla
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #62 : Heinäkuu 26, 2006, 18:06:53 »
Vaikka suoranaisesti kenenkään kirjoitustyylistä ei välttämättä heti huoku onko tämä 15 vai 25, kuitenkin vanhemman ikäpuolen vuotislaisilta (ainakin tietyillä heistä) onnistuu tämä sanansäilä heilahtamaan oikein terävästi. Siihen ehkä siivittään iän mukanaan tuoma elämänkokemus ja -tietämys, joka muokkaa mielipiteet ainakin sellaisiksi, että perustetta tulee kuin apteekin hyllyltä (ja ilman reseptiä) tarvittaessa.
"Jos mielesi tekee joskus arvostella jotakuta, hän sanoi, - niin muista, etteivät kaikki ihmiset maailmassa ole olleet yhtä edullisessa asemassa kuin sinä."

F. Scott Fitzgerard: Kultahattu

Poissa Founa

• Vuotislainen
« Vastaus #63 : Heinäkuu 26, 2006, 18:35:05 »
Se on itseasiassa aika positiivinen asia, että täällä Vuotiksessa on niin paljon eri ikäisiä, koska silloin tulee keskusteluihin paljon erilaisia mielipiteitä. Onneksi täällä ei hirveästi harrasteta ikärasismia kumpaankaan suuntaan, se on mielestäni typerää.

Itse olen 13, en tiedä minkä ikäiseksi minua luullaan viestien perusteella. Kyllä huomaa joskus luulleensa jotain 10-vuotiasta paljon vanhemmaksi kuin onkaan, ja valitettavasti kyllä myös toisinkin päin.. Iän määrittelee ehkä kirjoittajan kirjoitustyylistä, sanoista jota hän käyttää jne, mutta kuten jo sanoin, usein arvioi kuitenkin ihan väärin. Kaksi saman ikäistä, vaikka 15-vuotiasta saattavat olla ihan erilaisia keskenään.
i am my own life, own harm

Poissa blue kelpie

• avaimen haltia
  • Vuotislainen
  • elämä on kovaa käytä avainta
Olen nuorimmistoa
« Vastaus #64 : Heinäkuu 27, 2006, 14:38:37 »
Jep 1992 syntyny ja päivä oli 29.2 (eli oon oikeesti 3 ja ½) joten olen 14.
En ole edes ajatellut et täällä on niin paljon eri ikäsiä mut se on vaan hienoo eikö?

Minusta on hienoa että täällä on eri ikäsiä koska vanhemmillla on paljon eri mielipiteitä ku taas nuorilla joten saadaan paljon eri näkemyksiä eri ihmisiltä. Eli täällä voi kaiken ikäiset keskustella.

Ja vanhemmat vuotislaiset näyttää esimerkkiä nuoremmille ja heistä on siis suuri ilo ja apu :P Mutta en tosin ajatelle koskaan kuinka vanha kirjoittaa mitäkin :p
dataa kotona ja koulussa

Poissa Jessie

• Sanomaton
  • *
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #65 : Heinäkuu 27, 2006, 14:49:53 »
Itse kuulun johonkin keskikastiin täyttämällä syyskuussa 18. En tiedä minkä ikäiseksi minua on täällä luultu, mutta itse tunnen olevani se "melkein" 18-vuotias.

Kun minä tulin vuotikseen, minusta tuntui että kaikki ovat vanhempia kuin minä. Oikeasti eivät läheskään kaikki olleet, ikäjakautuma on kuitenkin muuttunut tässä parin vuoden aikana.
Joskus muistelisin tuon 87-88 jakautuman olleen suurin, nyt se ei sitä enää ole. Nuorempia ihmisiä on tullut keskuuteemme, jota ei millään uskoisi.
En voi käsittää välillä miten olen veikannut ihmisten iät niin pieleen. Esimerkkinä: Goldenfaken luulin olevan 17-vuotias, Founaa luulin 16-vuotiaaksi. En ole siis kovin hyvä arvioimaan ihmisten ikää.

Viestien perusteella luulee aivan muuta, ikä saattaa heittää monella vuodella. Ikä on kuitenkin vain varsinkin keskusteluissa pelkkä numero, jota ei kannattaisi niin paljoa tuijottaa, ainakaan minun tapauksessani- en näytä osaavan arvioida ikää ollenkaan.

On hienoa että täällä on paljon eriikäisiä, näkökulmat nähdään monelta eri kantilta.
♥ Pottereita vuodesta 1999 ♥
“Dumbledore's man through and through, aren't you Potter?"
"Yeah I am," said Harry. "Glad we straightened that out.”

Aldar

• Ankeuttaja
« Vastaus #66 : Heinäkuu 27, 2006, 15:02:49 »
Niinhän se on, ikä on pelkkiä numeroita.

En itse niinkään syrji ketään iän takia, enkä yleensäkkään minkään seikan takia. Yritys on ainakin hyvä.

Pakko on kuitenkin myöntää että olen joskus, onneksi aika harvoin, syyllistynyt ikärasismiin. Toivottavasti olette samaa mieltä että vielä aika lievällä tasolla sanomalla asioita kuten "Se on vielä niin nuori/pieni", enkä, niin kuin jotkut joita on ikävä kyllä pakko sanoa ystäviksini, käyttävät useammin lausahduksia kuten "****n kakara painu *****!". Tämä on varsin huvittavaa (sanon nyt huvittavaa kun en muutakaan sanaa keksi asiaa kuvastamaan) kun he sanovat näin esimerkiksi vain henkilöä vuotta nuoremmille henkilöille.

Lueskelin tässä vanhempia kommentteja aiheesta, joissa jotkut henkilöt olivat sanoneet että kirjoitusasu ei kieli käyttäjän ikää. Olen osittain samaa mieltä, joskin voisin sanoa että kirjoitusasu ja varsinkin oikeinkirjoitus kielii edes jonkinlaista suuntaa henkilön ikää kohti. Lauseet kuten "perus koulu päättyi mullakin jes olen iki onnellinen nyt!!!!!" ovat aina kalvaneet silmiäni, polttanut jopa. Huomatkaa yleinen turhan monen huutomerkin käyttö.

Vaikka olenkin erittäin uusi käyttäjä Vuotiksessa, olen huomannut että vaikka foorumin keski-ikä lukemani perusteella on aika alhainen (mikä ei ole huono asia laisinkaan), paikalla on todella intellektuellia väestöä, ja ilokseni huomasin että myös vähän vanhempaa oliotakin löytyy.

Tähän ikäasiaan vielä kommentoiden, että omassa pienessä mielessäni ikäluokka 10-14 = huonoa oikeinkirjoitusta. En voi sille mitään, se vain on niin, en osaa kuvitella että joku tämän ikäinen osaisi kirjoittaa vielä, harmi kyllä, kieliopillisesti oikeanlaista kirjoitusta. Jos tällä forumilla on joku ketä todistaa minut vääräksi, lähettäkää minulle Räyhääjä. Olen varmastikkin nähnyt liikaa stereotypiaa kyseisestä ikäluokasta.
En väitä että oma kirjoituksenikaan olisi mitenkään täydellistä, mutta pidän sitä paljon parempana kuin "perusamiksien" tai joidenkin vielä peruskoulussa olevien, joilta puuttuvat yhdyssanat, välimerkit, isot alkukirjaimet, ja lopettavat merkit. Sitä on vain niin hankala lukea, varsinkin jos tekstiä on paljon.

Ja iästäni sanottakoon sen verran, että olen seuraavaksi täysi-ikäisyyden paremmalla puolella.

Aldar

Poissa Elli

• Vuotislainen
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #67 : Heinäkuu 29, 2006, 20:55:20 »
Itse kuulun ikäluokkaan, joita löytyy vuotiksesta  vain 1%, eli olen 25-vuotias. Itseasiassa, ikävä kyllä, tämä vallitseva ikäjakauma on jonkinlainen syy siihen minkä takia pistäydyn täällä nykyään valitettavan harvoin. Tuntuu siltä ettei minulla ole oikein mitään sanottavaa aiheisiin, jotka "pikkuisia" varmasti kiinnostavatkin. En oikein jaksa enää innostua ihastumisista, koulusta ynnä muusta. Totuus jolle ei mitään voi, eikä tarvitsekaan, on että ajatusmaailma minulla ja itseäni reilut kymmenen vuotta nuoremmilla on melkolailla erilainen.
En silti mitenkään väheksy nuorempia mielipiteidensä takia, olenhan minäkin toki ollut saman ikäinen aikanani. Kaikki saavat toki ilmaista mielipiteensä ja niitähän tänne maailmaan mahtuu. Kukin ottakoon osaa keskusteluun jonka itselleen tärkeäksi kokee.

Poissa Kate

• Hänen korkeutensa
  • Reservi
  • *
    • Livejournal
« Vastaus #68 : Heinäkuu 29, 2006, 21:23:37 »
Ihmeellistä, ettet Elli ole sattunut eksymään tuonne Vakavat-osaston puolelle, jossa keskustelut ovat todellakin jotain muuta kuin kouluun tai ihastumisiin liittyvää.
"Jos mielesi tekee joskus arvostella jotakuta, hän sanoi, - niin muista, etteivät kaikki ihmiset maailmassa ole olleet yhtä edullisessa asemassa kuin sinä."

blame it on me

• Ankeuttaja
« Vastaus #69 : Heinäkuu 29, 2006, 21:35:58 »
Minusta iällä ei ole niin hirveää merkitystä. Kunhan ei rupea hävyttömyyksiä kirjoittelee. Itse en kerro ikääni koska en halua että joku rupeaisi kiusimaan minua pikkuista. :)
Itse minulla on täällä vuotiksessa kavereita ja osa heistä on 13-16.
Minusta itse asiassa on mukavaa että voi olla vanhempikin ihmisen kaveri. Tänään itse asiassa rekisteröitytin erään potter hullun kaverini.:)

Termospullo

• Ankeuttaja
Re: Vuotiksen "vanhukset" ja "pikkuiset"
« Vastaus #70 : Heinäkuu 29, 2006, 23:58:20 »
Olen 12. Hirvittävää. Olen tavannut jotain -93 syntyneitä, minua vuoden vanhempia siis, mutta useimmilla heillä on hyvin vähän viestejä, on tullut tavattua pari 1991 syntyneitä, jotka taas kirjoittelevat melko usein, mutta lakkaavat puolessa vuodessa käymässä täältä. Minua ei asia koskaan ole vaivannut, koska olen aina tuntenut olevani nuorin, joka vain seuraa perässä muiden hoitaessa asiat.

Luna Lovegood kirjoitti:

Lainaus
Joskus nuorimmaisten mustavalkoinen tapa katsoa maailmaa hymyilyttää, mutta muistan kyllä itsekin miten ehdoton saatoin nuorempana olla mielipiteissäni. (Siis nyt tarkoitan lähinnä sellaista että joku esim. julistaa suureen ääneen että tupakka ja alkoholi on pahasta, tai että McDonaldsia pitää boikotoida,  mutta ei osaa sanoa miksi näin on - eli toistellaan vaan "opittuja" mielipiteitä.)

Rohkenisin väittää, että asia on päinvastoin. Esimerkiksi vetäisin tänne erään eläinrääkkäys-keskustelun. Siellä te kaikki isot sanoitte, että se Tomi Tuumanen tai kuka onkaan, joka siloitteli kissoja taiteen vuoksi, oli tehnyt väärin. Mutta voisitteko te edes kuvittella, että minä en katsoisi tekoa suopein silmin? Edelleen rohkenisin väittää, että me nuoret tai sisäpiireissä kakarat siis, katsomme elämää useiden kantilta, noin 98% teistä isoista on varmaan sitä mieltä, että kaikki koprofagiaa ja zoofilia harrastavat pitäisi tappaa. Me nuoremmat hyväksymme heidät täysin.
Minusta on myös aika naurettavaa, kun jauhatte meidän pikkuisten oikeinkirjoituksesta. Eikö näy selvästi, että se on tahallista, koska tahdomme joskus esittää vielä nuorempia kuin olemme? Sama huutomerkkien kanssa. Ja ainakin minä olen aina netissä kirjoittanut kirjakieltä.
Ja ette te isot voi sanoa, että me emme muka välittäisi oikeinkirjoituksesta. Varmaan te kaikki siellä ruudun takana toivotte:
"Bannattaisiinpa se Retkikeitin, niin ei tarvitsisi sietää ollenkaan sen vääristyneitä pilkkuja ja perättömiä jorinoita".
Ja ainakin minä olen monen vuoden ajan korjannut ne järjettömät kirjoitusvirheet kaikkien niitten aikojen opettajien kirjoittamista tiedotteista.
Hyvä on, hyvä on. Myönnettävä, että ne 6. luokkalaiset, jotka elivät koulussamme vielä viime lukukauden aikaan, olivat kaikki todellisia pissiksiä ja teinejä. Mutta te, ikävä myöntää, olette ymmärtämättömiä ja yleistäjiä. Mutta sellaiseksi vanhetessa tulee, enkä syytä teitä. Vielä samanlaisia viestejä minäkin tulen kirjoittamaan tästä aiheesta häpeämättä.

Luna Lovegood

• Ankeuttaja
« Vastaus #71 : Heinäkuu 30, 2006, 00:43:22 »
Lainaus käyttäjältä: "Termospullo"

Rohkenisin väittää, että asia on päinvastoin. Esimerkiksi vetäisin tänne erään eläinrääkkäys-keskustelun. Siellä te kaikki isot sanoitte, että se Tomi Tuumanen tai kuka onkaan, joka siloitteli kissoja taiteen vuoksi, oli tehnyt väärin. Mutta voisitteko te edes kuvittella, että minä en katsoisi tekoa suopein silmin? Edelleen rohkenisin väittää, että me nuoret tai sisäpiireissä kakarat siis, katsomme elämää useiden kantilta, noin 98% teistä isoista on varmaan sitä mieltä, että kaikki koprofagiaa ja zoofilia harrastavat pitäisi tappaa. Me nuoremmat hyväksymme heidät täysin.

Onhan tämä provo, onhan? *katsoo kelloa* Jep, lauantai-ilta. Toivottavasti on hyvät bileet menossa?

Ja jos se ei ole provo, niin Termospullo todisti juuri taitavasti pointtini paikkansapitävyyden.

Miles

• Ankeuttaja
« Vastaus #72 : Heinäkuu 30, 2006, 16:04:43 »
Kuulun Vuotiksen nuorimmistoon, olen 93- syntynyt. En kuitenkaan tunne mitään eripuraa nuorempia (joita on hyvin vähän) taikka vanhempia kirjoittajia kohtaan. 'Isojen' viestejä on yleensä hauska lukea ja heristellä nyrkkiään näytölle, kun ei ole samaa mieltä asiaa laajemminkatselevien kanssa.
Toisaalta taas on mukavaa katsella, ja olla katellinen kun samanikäiset, taikka sitten vuotta, paria vanhemmat kirjoittavat rakentavaa tekstiä, eikä itse pysty lähellekään samaan. Minun mielestäni on onni, että Vuotis on pysynyt näinkin puhtaana eripurilta sun muilta sellaisilta, vaikka ikähaarukka on melkeinpä päästä päähän.
Toisinaa katselen omia vanhoja viestejäni ja vertailen niitä uudempiin viesteihin.. Kuinka paljon olenkaan kehittynyt kirjoittajana..? En voi itsekään tajuta.. Kun rekisteröidyin, olin pelkkä 12 vuotias nörtti. Kirjoitin about kolmen rivin pituisia viestejä joihinkin ficceihin ja ihkutin..
Vaikka en tälläkään hetkellä kuulu lähellekkään Vuotiksen parhaimmistoon kirjoittajana, niin kehityn silti koko ajan.. Ainakin itse uskon niin.
Nyt jo muutama viikko sitten kirjoitettu viesti tuntuu jo pelkältä hömphömpältä. :)
Okei, ehkä menin jo hieman ulos aiheesta, mutta yritän vain viestittää,
että vanhukset: teidän täytyy vain yrittää kestää nuorempianne parhaimman mukaan. Tietysti pikkuiset ärsyttävät välillä, varmasti minäkin olen jollekulle saanut aikaan jonkin näköistä eripuraa, mutta jos te olisitte tulleet tänne meidän ikäisinämme, en usko että teistä paljoakaan parempaan olisi ollut. Ja mistä sitä tietää vaikka minusta tulisi jonain päivänä pitkän ajan kuluttua kuukauden käyttäjä..
Ja pikkuiset: (olenhan itsekin pikkuinen, minullekin siis) yrittäkää olla oma itsenne, älkää yrittäkö liikaa filosofisoida ja saada kommenttia aikaan aiheesta joka ei teitä kiinnosta. Nimimerkillä: Kokemusta on.
(okei, ehkä meni taas jo hieman yliyrittämiseksi, mutta mahtavan aiheen olet keksinyt, Luna Lovegood. Olisin jaksanut jaaritella tässä vaikka paljonkin pidempään.)

Poissa Kate

• Hänen korkeutensa
  • Reservi
  • *
    • Livejournal
« Vastaus #73 : Heinäkuu 30, 2006, 19:27:08 »
Lainaus käyttäjältä: "Termospullo"
Edelleen rohkenisin väittää, että me nuoret tai sisäpiireissä kakarat siis, katsomme elämää useiden kantilta, noin 98% teistä isoista on varmaan sitä mieltä, että kaikki koprofagiaa ja zoofilia harrastavat pitäisi tappaa. Me nuoremmat hyväksymme heidät täysin.

Tuota noin. Lunan tavoin alan pikkuhiljaa uskoa tämän olevan vain huono provosointi yritys, sillä uskoisin, että 98% meille isoista koprofagia on henkilön itsensä oma asia ja jos joku vain nyt tuntee suurta mieltymystä ihmisen jätöksiin, niin tehköön niillä mitä haluaa.

Sen sijaan ihmettelisin, että nuori tyttö hyväksyy täysin eläimiin sekaantumisen, jota tuo zoofilia on. Eläimiin sekaantuminen on kuitenkin rikollinen teko, eikä millään tavoin aja ainakaan eläinraukan asemaa. En kuitenkaan halua hengiltä ketään, varsinkaan ketään koprofagia, mutta minussa aiheuttaa totaalisia naurunpyrskähdyksiä ajatus siitä, että te nuoremmat hyväksyisitte heidät täysin.

Limetto

• Ankeuttaja
« Vastaus #74 : Heinäkuu 30, 2006, 20:06:31 »
Olen kaksitoista, syntynyt vuonna 1993. En TODELLAKAAN hyväksy eläimiin sekaantumista. Kyllä sinäkin Termospullo, aikalailla yleistät. En usko että kovinkaan moni meistä nuorista sitä hyväksyy.

Lainaus
Me nuoremmat hyväksymme heidät täysin.

Sano että tuo on vitsi! Huono sellainen, mutta kuitenkin.

Ja missä nämä "isot/vanhukset" ovat sanoneet että me emme välitä oikeinkirjoituksesta? En ole nähnyt moista väitettä missään. Taidat nyt vain kuvitella omiasi myös tuon "retkikeittimen bannauksen" suhteen.
Mukavaa että mielipiteitä tulee esille, ainakin useimmiten. Mutta aikamoista, haukut vanhempia yleistäjiksi, vaikka teet niin aivan selvästi itsekin.

Kyllä me nuoremmatkin vanhenemme. Meistäkin siis tulee ymmärtämättömiä yleistäjiä, kuten väität?