Kirjoittaja Aihe: Vuotiksen "vanhukset" ja "pikkuiset"  (Luettu 29055 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Nibs

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
    • Hogwarts Refounded: Harry Potter-roolipeli
  • Tupa: Luihuinen
Vuotiksen "vanhukset" ja "pikkuiset"
« Vastaus #25 : Joulukuu 13, 2004, 00:16:57 »
Olen vuosimallia '84.

Olen toki muutamalla muullakin foorumilla itseäni paljon paljon nuorempien keskellä ja läheisiin nettikavereihinikin kuului kerran itseäni 3-6 vuuotta nuorempia ihmisiä. Niiden kanssa kyllä meni sukset pahemman kerran ristiin parin vuoden sisään, ennen kuin ehdittiin tavatakaan.

Eli kyllä tällainen foorumimuotoinen yleinen elo sujuu ja on mukavaa, mutta enpä lähtisi enää isompaa ystävyyttä tai kaveruutta 16-17-vuotiaiden tai alle, kanssa yrittämään. Liian monta pahaa ja katkeraa muistoa.

Kyllä tämä tästä ja hauskuus ei lopu, kun muistaa pitää jonkun etäisyyden. Ajatus -ja arvomaailmamme kuitenkin kulkevat kovin eri radoilla ja tasoilla. ;D Ja jos ja kun paljonkin nuoremmista/teineistä löytyy henkisesti kypsempiä yksilöitä/samalla aaltopituudella oelvia, kyllä ne sitten kohdalle osuu kun ovat osuakseen. ^^
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 07, 2008, 00:47:17 kirjoittanut Nibs »
X HOGWARTS REFOUNDED: HARRY POTTER-ROOLIPELI
Mitä pitivät sisällään vuodet 1980-1992 Potter-universumissa?
X OLD WEST TALES RPG - Minnesota 1875-1885
X PÖLLÖPOSTI - Harry Potter-blogi

Pieni Hikke

• Ankeuttaja
« Vastaus #26 : Joulukuu 17, 2004, 22:07:51 »
Lainaus käyttäjältä: "Alyssa"
En pysty ottamaan 10-vuotiasta tosissani Vakavissa, ellei hänellä ole aivan mahtavia argumentteja ja perusteita mielipiteilleen. Silloinkin varmaan luulisin, että hän on kopioinut kirjoituksensa jostain muualta, valehdellut ikänsä tms.

Oletko sinä, Alyssa, ottanut koskaan minua tosiissan minua vakavissa? Vaikka minulla ei ole mahtavia perusteita mielipideilleni, vaikkei minulla ollekkaan romaanin pituinen kirjoitus? Minua surettaa kovasti, ettet kai voi ottaa minua ja muita 10-vuotiaita tosissaan. Meilläkin on aivot, meidänkin mielipideillä on väliä. Mekin olemme ihmisiä. Ja olen myös suruissani siitä, ettet voi uskoa siihen, että mekin voimme käyttää aivojamme ilman sitä, että kopioimme puheemme jostain muualta. Minua surettaa se, ja kovasti. Ja minä myös inhoan sitä.

Luna Lovegood

• Ankeuttaja
« Vastaus #27 : Joulukuu 26, 2004, 20:19:39 »
Lainaus käyttäjältä: "Isilmirë"

Mitä tulee Lunan puolittaiseen haikailuun Vakavien jättämisestä enemmän kypsempien vuotislaisten haltuun en ole samaa mieltä laisinkaan. Ensinnäkin on vaikea määritellä kuka on riittävän "kypsä" osallistumaan mihinkin keskusteluun, ja toiseksi kaikkien, myös (tai pitäisikö sanoa varsinkin) "epäkypsempien" ihmisten kannalta on hyvä joutua perustelemaan ja sitä kautta miettimään tarkemmin näkemyksiään koko maailmankuvaansa ja elämänkatsomukseensa vaikuttavista asioista.

Voi, kunpa nuo epäkypsemmät jaksaisivat sitten myös perustella ja miettiä, mutta kun ongelmana on hyvin usein se että he eivät sitä tee, vaan toistelevat vaan sitä yhtä opittua totuutta. Joskus ongelmana tuntuu olevan myös se, että aihetta ei yksinkertaisesti tajuta. Hyvä esimerkki tästä on Kloonaustopicci, joka ainakin minussa saa aikaiseksi hyvät naurut. Jos tuon topicin aloittaja lawender vielä pyörii Vuotiksessa, taitaa häntä itseänkin naurattaa nykyään (tuo on kaksi vuotta vanha topic).

Ehkäpä tässä näkyy eräs nykyajan koululaitoksen ongelmista, nimittäin se että oppilaita ei opeteta ajattelemaan itse vaan heille syydetään yksipuolista propagandaa jota kiltit pikku oppilaat sitten toistelevat yhtenä ainoana totuutena, ilman että välttämättä tajuavat mistä ihmeestä asiassa oikeastaan oli kyse.

Taisin joutua vähän sivuraiteille, mutta mitäpä siitä. Tässä topicissa on hyvin asiallisia viestejä myös nuorilta ihmisiltä. Kieliasu on siisti, tekstiin on selvästi panostettu, mielipiteet on perusteltu jne... mutta sitten on taas nämä nuorehkot henkilöt joita Vuotikseen tunkee koulujen loma-aikoina ja uuden leffan tai kirjan ilmestymisen aikoihin. Varmaan olette huomanneet millaista väkeä tänne nyt joululomankin aikana on tullut - ei isoja alkukirjaimia, ei välimerkkejä, ei minkäänlaisia perusteluja tai edes sisältöä viesteissä... *huokaus* Näin arviolta sanoisin että noiden ihmisten yhteinen nimittäjä on ikä, joka on korkeintaan 13 vuotta. Joskus kyllä tekee mieli käskeä nuo nimenomaiset ihmiset kotiin kasvamaan pariksi vuodeksi, kunnes edes osaavat yrittää saada aikaiseksi jonkinlaista järkevää viestiä.

Poissa Ranloo

• Vuotislainen
« Vastaus #28 : Joulukuu 27, 2004, 00:10:57 »
Lainaus käyttäjältä: "Alyssa"
Tiedän monta vuotislaista, jotka ovat aikuisia, mutta joita olen luullut suunnilleen 13-vuotiaiksi.

Vaikken vielä itse täysi-ikäinen olekaan, uskaltaisin epäillä kuuluvani nimenomaan tähän ryhmään. Myönnän, viestini, joita en nykyään jaksa pahemmin kirjoitella, eivät aina ole järin asiallisia, aiheen ohi menee välillä pahasti ja sisäpiiriläppää lentää joskus turhankin paljon. Mutta hei, olen ainakin päntännyt kielioppiasiani kunnolla!

Yksi huvittava piirre, jonka olen Vuotiksessa huomannut, on se, että yleensä nuoremmilla kirjoittajilla - lukuuottamatta niitä säännön vahvistavia poikkeuksia, kielitaidottomia peeloja - tuppaavat tekstit usein olemaan suorastaan yliampuvan asiallisia ja harkittuja. Ikään kuin kirjoittajalla olisi jokin kamala tarve päteä ja todistaa olevansa ikäistään vanhempi. Pitää olla vakavissaan tai iso, paha hörhö tulee ja pistää leivän väliin!

Vanhemmilla lentää juttu rennommin. Toisaalta, aika suuri osa Vuotiksen ns. vanhuksista (ikinuorista!) tuntee toisensa, joten ehkä irl-tuttavuuksien kanssa keskustellessa netissä läpäheittokynnys on matalampi.

Ok, viesti oli yleistystä, mutta oli vaan pakko päästä kirjoittamaan "Vuotiksen vanhukset" -topikkiin, joka saisi voittaa Vuoden tästä-on-puhuttu-ja-paljon -palkinnon.

Ps. Etsikää tästä tekstistä kymmenen kielioppivirhettä ja saatte piparin.
Yök!

Poissa tahra

• Vuotislainen
« Vastaus #29 : Joulukuu 27, 2004, 13:21:00 »
Lainaus käyttäjältä: "Ranloo"
Yksi huvittava piirre, jonka olen Vuotiksessa huomannut, on se, että yleensä nuoremmilla kirjoittajilla - lukuuottamatta niitä säännön vahvistavia poikkeuksia, kielitaidottomia peeloja - tuppaavat tekstit usein olemaan suorastaan yliampuvan asiallisia ja harkittuja.

Uskaltaisin epäillä kuuluvani tähän ryhmään. Minä en kirjoita näin, että saisin hyväksyntää ja tai että ihmiset kuvittelisivat minun olevan vanhempi, mitä oikeasti olen. Sanoisinpa jopa, etten ole poikkeus, vaan samanlaisia ihmisiä on vuotiksessa monia. Luulen myös, että mainitsemiasi henkilöitä on enemmän. Kirjoitan näin sen takia, koska se tulee luonnostaan minulta. Olen koko elämäni ollut kamala pilkunviilaaja, ja sen takia myös haluan tekstiini samanlaista järjestystä. (En kyllä huomaa omissa tekstissäni minkäänlaisia virheitä, vaikka siinä varmasti niitä on.)
En sano kuuluvani vuotiksen nuorimpiin, mutten myöskään vanhimpiinkaan. Olen jotain siltä väliltä. Viihtyisin luultavasti molempien ihmisten seurassa.
Sanonpa myös, että sellaista kieltä, jota "vuotiksen vanhimmat" kirjoittavat, ei tulisi vuotiksen nuoremmilta muuten kuin kamalan vääntämisen takaa. Ja se näyttää todella pahalta.

(btw. Tarkastitko tekstisi monta kertaa läpi, virheiden varalta?)

Poissa iidba

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
« Vastaus #30 : Joulukuu 31, 2004, 20:58:26 »
Minusta tuntuu, että nuorimmat Vuotiksen käyttäjät oleskelevat aika palhon tuolla HP-osastolla. Itsekin olin siellä enemmän silloin kuin liityin tänne, mutta nykyään en käy siellä paljonkaan :P

Olen jossain määrin samaa mieltä Ranloon kanssa siitä, että nuoret vuotislaiset tuppaavat tekemään ehkä liiankin harkittuja ja asiallisia viestejä. Tai no, en sanoisi välttämättä että nuoret, vaan uudet.

Minä en koe harkitsevani omia viestejäni hirveästi (ehkä pitäisi) mutta omasta mielestäni kirjoitan silti ihan asiallisia viestejä. Heh, kirjoitan nykyään ehkä hieman rennommin kuin alkuaikoinani...silloin tarkistin koko ajan viestejäni kielioppivirheiden varalta jne. Luulisin olevani Vuotiksen ikäjakauman keskiväliltä (15v.) ja olen siihen ihan tyytyväinen. Myönnän, että saatan joskus ottaa vanhempien vuotislaisten viestejä vakavammin kuin nuorempien, vaikka aina ei ehkä pitäisi. Olen huomannut pitäväni joidenkin viestejä hyvin asiallisina ja tasokkaina, ja sitten huomannut että he ovat 11 vuotiaita.
"Well, I don't know how to break this to you, but I think they might have noticed we broke into Gringotts." -Ron Weasley

dimou

• Ankeuttaja
« Vastaus #31 : Joulukuu 31, 2004, 21:25:48 »
Tutkiskelin tänään alkuaikojeni viestejä, ja johan hirvittää. Minua voisi aivan hyvällä omallatunnolla väittää vaikka 8-vuotiaaksi! Mutta niistä ajoista olen huomattavasti parantanut ilmaisutaitoani. Uskoisin että nykyään minua luullaan aika sen ikäiseksi, kuin olenkin. Tai tiedä sitten. Pakko myöntää ettei se taso nytkään mitään huippuluokkaa ole ^^

Kun tuntee "kuuluvansa porukkaan", niin mielestäni silloin ei enää pahemmin kiinnitä huomiota siihen kirjalliseen asuun. Ajattelee että kyllä se pointti sieltä kaivetaan kumminkin. Ja pitäähän niitä viestejä värittää pienoisella huumorillakin. (Ellei sitten satuta olemaan vakavissa.)

Oikeastaan siis sillä iällä ei niin ole väliä, edes viestin kirjallisen asun suhteen. Pohjimmiltaan syy on vain siinä, kuinka kotoisaksi itsensä tuntee.

Poissa tahra

• Vuotislainen
« Vastaus #32 : Tammikuu 01, 2005, 17:34:42 »
En minä ottanut sitä kauhean tosissani.

Tarkoitin lauseessani, että jos tavallisesti kehittynyt 12 vuotias ihminen tulee tänne, ja yrittää heittää samanlaista läppää, se kuulostaisi teennäiseltä. (Minulla olisi hyvä esimerkki tässä, mutten viitsi loukata ketään.) Ja jos 12 vuotias puhuisi niin, miten "vuotiksen vanhimmat" kirjoittavat, luultavasti joku luulisi hänen olevan tosissaan.

Flare

• Ankeuttaja
« Vastaus #33 : Tammikuu 17, 2005, 19:24:20 »
Ei minusta täällä Vuotiksessa iällä ole väliä. Vanhempien ihmisten kanssa on
 kiva joskus jutella. Ja mitä se ikäero haittaa? Ei yhtään mitään.
 Iästä ei voi
 päätellä ihmisen luonnetta. Minun puolestani täällä saa käydä vaikka joku kahdeksankymppinen jos saa jonkun järkevän syyn.

En välitä siitä minkä ikäinen ihminen on, luonne on minusta tärkein.
Itse taidan kuulua nuorimmaisten ryhmään... Uskokaa tai älkää, olen vasta yksitoista vuotta. VAU. No sen vuoksi jotkut viesteistäni
saattavat olla hiukan... turhia..?

Rattlesnake

• Ankeuttaja
« Vastaus #34 : Tammikuu 18, 2005, 12:33:05 »
Minusta Vuotiksessa iällä ei ole todellakaan minkäännäköistä merkitystä. Kaikki sopivat omalla tavallaan joukkoon. Minä ainakin otan myös Vuotiksen nuorimmat ja kaikki muutkin ihan (haudan)vakavasti. Mitä väliä sillä on 8 vuotta vai 25 vuotta, jos (lähes)kaikkia meitä yhdistää Potterit (sitä vartenhan foorumi on kaiketi perustettu, että Potteristit saavat keskustella..)

Varsinkin on hyvä, että muilla ei-Potter aiheisilla keskustelu alueilla, pyörii myös vanhempia Vuotislaisia, jotka esim. kuuntelevat vähän aikuismaisenpaa musiikkia. Heidän kanssa on mukava vaihtaa ajatuksia/näkemyksiä.

Niin ja itse olen 16 vuotias eli lähestyn pelottavasti 18 ikävuotta täyttämällä tänä vuonna 17.

Poissa Giisa

• Lucifer's angel
  • Vuotislainen
  • I've seen angels fall from blinding heights
« Vastaus #35 : Tammikuu 18, 2005, 15:30:11 »
Minusta vuotiksessa on erityisen hienoa se, että ikä ei ole täällä esteenä samoin kuin monissa muissa tilanteissa. Harvoin täysi-ikäinen opiskelija alkaa muualla juttelemaan ala-asteelaisen kanssa tasavertaisesti.

Itse myönnän luulleeni henkilöitä usein paljon vanhemmiksi kuin mitä he todellisuudessa ovatkaan. Täytyy vain ihailla miten hienoja tekstejä 11-13 vuotiaatkin hengentuotteisiin kirjoittelevat. Itse en usko, että olisin siihen heidän iässään pystynyt.

Toki joillain hyvin nuorilla voi olla naiiveja ja turhan radikaalejakin mielipiteritä asioista, joista he eivät kenties tiedä tarpeeksi. Se on ymmärrettävää, koska ei heillä mitenkään voi olla samankaltaista elämän kokemusta kuin yli kaksikymppisellä. Sitä paitai on mukava välillä nähdä mustavalkeitakin mielipiteitä asioista. Erilaisuus on rikkautta.

Itse täytän kohtapuoleen 18, eikä minulla ole mitään hajua, minkä ikäiseksi ihmiset minua täällä luulevat. Eikä sillä toisaalta niin väliäkään, ei se ikä täällä tärkeintä ole.
Älä luota sydämeesi - se haluaa vertasi.

Poissa Swanheart

• Vuotislainen
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #36 : Tammikuu 19, 2005, 10:34:02 »
Minua ei ainakaan haittaa se minkä ikäisiä ihmiset täällä ovat, kunhan he osaavat ilmaista oman mielipiteensä kirjoituksissaan. Mie oon jo 19 ("kauhee mummo!"), mut miulla on jopa 11-15-vuotiaita kavereita!! (on toki myös mun ikäisiä ja vanhempia). Se on hullua mutta totta. Ne vaan on vähän "kypsempiä" kuin ikä ilmoittaa ja mä oon vähän lapsenmielisempi kun monet muut mun ikäset immeiset...eli siis ihan hyvin tullaan toimeen. Leikkiminen ja nauraminen on mun melest jees-juttu, sitä voi helposti harrastaa vielä tuonikäisten kanssa ihan vapaasti, onko siinä jotain pahaa? Oon kyl huomannu, etten enää kehtaakkaan joskus tehdä semmosia asioita, joita tuon ikäisenä vielä teki ihan mielellään (tehdä esim. joitain hiekkakakkuja ja huutaa niin että piha kaikuu: "Älä tule paha kakku tule hyvä kakku!":)), aikuinen ihminen ei oikein kehtaa enää leikkiä...se on ikävää, mutta totta...Siispä leikkikää aina silloin tällöin ja nauttikaa elämästä, se tekee hyvää! (Sanon mie):)
"Taukki! Vollotus! Kummallisuus! Nipistus!"

Poissa Brian Molko

• Northman's Pet
  • Hirnyrkki
  • Such a dull toy
« Vastaus #37 : Tammikuu 22, 2005, 00:48:46 »
Ei minua häiritse sinällään että joukossa on eri ikäisiä. Miten sen voisi estää kun Harry Potterista pitää niin monen ikäinen.

Mutta kyllä sitä joskus varsinkin ficcipalautteissa alkaa tuumailla että voikun ficceihin kommentoisi ne jotka ovat henkisesti niin isoja että osaavat sanoakin jotain rakentavaa.

Itse en lähempää tuttavuutta pahemmin ala tekemään 16- ja alle, kanssa. Liikaa huonoja muistoja. Pidän muutenkin tiettyä välimatkaa nykyisin uusiin ihmisiin.

Mutta jos osaa kirjoittaa hyvin ja perustellusti ja ei ole mikäkin teinix (siis kirjoita Ihqutus teinix kielellä) niin ei sillä iällä ole merkitystä. Enemmänkin sillä henkisellä.

Mutta minä en tunnetusti ole kärsivällinen joten en varmaan tulisi toimeen ison lapsiporukan kanssa  reaalissa :D
Julien, you're slow-motion suicide.

joplin

• Ankeuttaja
« Vastaus #38 : Tammikuu 23, 2005, 16:30:35 »
Tällä hetkellä itselläni on menossa paha ikäkriisi kun 20 tulee täyteen parin viikon päästä. Olisin toivonut jääväni 18-vuotiaaksi. Olisi mukavaa olla täysi-ikäinen ja kuitenkin sen verran nuori, ettei tarvitsisi kantaa koko maailman murheita mukanaan. Toisin sanoen, saisi paremmin anteeksi kaikki lapsellisuudet.Köh.

Asiaan: minä olen yllättynyt monet kerrat lukiessani täällä eri ihmisten viestejä. Miten 12-vuotiailta voi tulla niin kypsää ja rakentavaa tekstiä? Minä ehkä syyllistyn ikärasismiin hieman kun käyttäydyn näin, mutta yritän parhaani. Harvoin taas olen törmännyt "vanhuksiin" joita olisin luullut nuoremmiksi. Tästä voi päätellä: Vuotiksessa seikkailee pääasiassa melko älykkäitä ja henkisesti kypsiä ihmisiä. Sehän on vain positiivista!

Tulippina

• Ankeuttaja
« Vastaus #39 : Tammikuu 24, 2005, 00:07:18 »
Vanheneminen minulle merkitsee lähinnä henkilöiden fyysisen olemuksen muuttumista. Tietty myös ajatusten ja maailmankatsomuksen kehittymistä, mutta ne eivät suoranaisesti ole ikä- vaan kokemusriippuvaisia asioita. (Siis jos ihmisellä on onni elää suojattua ja huoletonta elämää, on hänen maailmankuvansa varmasti erilainen sellaiseen ihmiseen verrattuna, jonka elämässä on surua tai kärsimystä riippumatta varsinaisesti henkilöiden ikävuosista).
 öö taidanpa kuulostaa tädiltä.. Totta tämäkin.

Maailmassa (ja Vuotiksessakin) viihdyn siksi, että oma maailmakatsomukseni perustuu tasa-arvoisuuden arvostamiseen kaikenlaisten ihmisten suhteen. Siis En mene väittämään, että olisin pyhimysmäisen vapaa kaikista ennakkoluuloista, kerronpahan vaan, että pyrin elämässäni välttämään kaikkia rasismin muotoja.

Se mitä oikestaan halusin sanoa on seuraavaa: Meillä kaikilla on mahdollisuus tarjota ajatuksiamme toisillemme vuotiksessa, (jos niin haluamme) ja vastaanottaminenkin on täysin vapaaehtoista. Sehän on rikkautta antaa ja saada.  Ja uskoakseni  me kaikki olemme joskus olleet erittäin nuoria ja jos elää saamme meistä kaikista tulee myös joskus vanhoja. Eikai hauskanpito ja samanhenkisten ihmisten kanssa seurustelu ole vain tietynikäisten erioikeus?

;) ?

Spikella Snape

• Ankeuttaja
« Vastaus #40 : Maaliskuu 25, 2005, 16:03:19 »
Iän kertominen on varmasti vaikeaa niin vanhemmille kuin nuoremmillekin olennoille, etenkin niille jotka poikkeavat "foorumin valtavirran" iästä. Jos nuorempaa saatetaan väheksyä iän perusteella, yhtä hyvin vanhemmalta saatetaan vaatia iän mukaista käytöstä (lue: arvokkuutta) ja pilkku- yms. sääntöjen osaamista, vaikka ne varmasti ovat nuoremmilla tuoreemmassa muistissa kuin useimmilla vanhemmista. Vanhemmat saattavat myös ajatella nuorempien ajattelevan, että tuonhan pitäisi olla tekemässä aikuisten asioita; mitä se täällä pyörii? En kyllä ole moiseen täällä törmännyt, enpä kyllä tosin ole pahemmin ikääni mainostellutkaan.

Luulisin pääasiallisen syyn oman esittelyni viivästymiseen (rekisteröidyn tänne itseasiassa jo viime pääsiäisenä; olin vain jostain syystä tipahtanut pois ja jouduin uudelleenrekisteröitymään toukokuussa) olevan juuri tuon ikäkysymyksen. Sitä kun tuputettiin ensimmäisten kysymysten joukossa vastattavaksi. Keksin kuitenkin mielestäni oivallisen määritelmän "vanha täti", joten uskaltauduin etsimään esittelytopicin tänään.

Teen varmasti yhdyssanavirheitä, joita nuorempien mielestä "kalkkikset" eivät ehkä saisi tehdä "kerta ne on vanhempia", pilkkuvirheistä nyt puhumattakaan. Joskus olen törmännyt lapsiin, joiden mielestä minun kuuluisi tehdä lapsia (tapahtui työskennellessäni nuorisotalolla), kaiketi koska olen nainen, mutta yleisesti ottaen monet lapset ovat fiksumpia kuin jotkut tuntemistani aikuisista. Mielestäni täällä on todella vaikea päätellä ihmisen ikää tekstin perusteella suuntaan jos toiseenkaan, mikä on vain hyvä juttu. Eihän sitä iän kanssa keskustella, vaan ihmisten.

Kaikenikäisten mielipiteet ovat kiinnostavia. Olenkin lievästi huolestuneena kuunnellut erään 8-vuotiaan juttuja. Vaikuttaisi että hänen tuttavapiirissään (lue:koulussa) olisi valloillaan jonkinmoinen Voldemort-villitys (hän itse ei välttämättä - toivottavasti - ole samaa mieltä kuin kaverit). Sitten muistan, että taisin itse esimerkiksi opetella kiroilemaan suunnilleen tuon ikäisenä. En tietenkään suosittele moista tapaa kenellekään, siitä voi olla vaikea päästä eroon *kröhöm*. No se tätimäisyydestä ;) Siihen sortuu väistämättä joskus; yleensä pyrin välttämään moista.

Jännä juttu tuo, että kirjakieli saa joidenkin mielestä ihmiset vaikuttamaan vanhemmilta. Itse puhuin lapsena  virheetöntä kirjakieltä -noh, lukuunottamatta sitä kiroiluharrastusta kai sitten, tai ehkä se kirjakieli loppui, kun kiroilu alkoi? - joten ajattelen ehkä erilailla kuin suurin osa toisista tässä asiassa. Aluksi tuntui todella "pikkuvanhalta" kirjoittaa kirjakielellä :p

Gríma

• Ankeuttaja
« Vastaus #41 : Maaliskuu 27, 2005, 12:22:31 »
Miltä tuntuu täysikäisyys ja elämä sen ylitse? Se tuntuu vastuulliselta. Tai siis tuntuu, että harteilla on kaikkea raskasta. Joskus kaipaan teiniaikojani, kaikki oli jotenkin niin huoletonta. Vasta kirjoitusten jälkeen tuli stressiä ammatinvalinnan kanssa, töiden ym. Nuorempana oli hauskempaa rikkoa rajoja, nyt näin vanhempana se ei ole yhtä jännää. Joskus 16-vuotiaana oli niin jännää kun esim. poltti vaikkei ollut ikää.

Mutta vanhempana viisastuu (eivät kaikki...), sitä ajattelee asioista toiselta näkökantilta; aikuisen silmin. Ja on karttunut elämänkokemusta.
Mielestäni 20 vuotta on eräänlainen etappi, lapsuus on jo takana. Minä olen kylläkin "virallisesti" teini vielä vajaan kuukauden verran, mutta ihme ja kumma: olen jo henkisesti valmistautunut olemaan 20 vuotta. Aikaisemmin en voinut uskoa "olenpa jo näin vanha, kamalaa" kun esim. täytin 18 vuotta, en oikein sisäistänyt koko asiaa. Mutta välillä en edes muista että olen vielä 19 :D

Olen tottunut nuorempien seuraan, samoin vanhempien. Parhaimpien ystävieni ikäjakauma kulkee 15 - 28 välillä, joten en sorra ketään ja arvostan jokaisen mielipidettä. Sen verran olen pyörinyt erilaisissa foorumeissa, että eri ikäisten kanssa on tullut höpötettyä. Ja töissä kahvitauolla taas tulee juteltua nelikymppistenkin kanssa.

Poissa Feelie

• Tosikko
  • Vuotislainen
« Vastaus #42 : Maaliskuu 27, 2005, 13:43:21 »
Minä en ole tottunut netissä kertomaan ikääni kovin usein. Olen huomannut niin paljon ikärasismia hieman vanhempien ihmisten kohdalta. (Ah, mikä katkeruus ja tunteiden palo!)

Moni esimerkiksi yli 20-vuotias luulee olevansa jotenkin älyllisesti parempi kuin 15-vuotias. "Se on vasta teini, turha siltä on odottaa mitään" -tyyppiset lauseet tuottavat turhaan pahaa mieltä nuoremmille ja viimeisetkin sympatiat vanhempaa ihmistä kohtaan katoavat samantien.
Omalla käytöksellään on helppo kostaa, jos on itse sen ikäisenä joutunut samantapaisen kohteeksi. Heille voi vain sanoa: "Jos itse olit sen ikäisenä niin tyhmä, se ei tarkoita että kaikki muutkin olisivat."

Kyllä 11-vuotiaan ja 21-vuotiaan täytyisi osata kirjoittaa kieliopin mukaisesti ja kirjakielellä.

Onneksi ikä on täällä Vuotiksessa monien mielestä pelkkä numero, ja toivottavasti tämä foorumi tulee pysymäänkin samalla periaatteella.

Lainaus käyttäjältä: "Cassu"
Itse kuulun noihin nuorempiin. Ikää on 14 vuotta. (Testimaan ikätesti väittää henkisen ikäni olevani 21, mutta siitä nyt voi olla montaa mieltä)

Minulla ilmoitti 34. Ei tuollaisiin testeihin kannata suhtautua kuin huumorilla.

Poissa Diella

• Vuotislainen
  • Enchanteresse
« Vastaus #43 : Maaliskuu 28, 2005, 14:40:01 »
En ole laittanut merkille minkä ikäsiä kävijät täällä ovat, sillä minusta sillä ei ole merkitystä. Kyllähän sitä huomaa, kun keskustelee nuoremman tai vanhemman kanssa, sillä silloin jutut vaihtelee. Vanhemmilla on erilainen maailmankuva kuin nuoremmilla ja yllättävää se muutenkin on, kuinka paljon täällä kuitenkin on yli 18-vuotiaita, sillä en olisi arvannut, että niin monet ovat kiinnostuneita Pottereista ja muista tälläisista hm... "nuorten" jutuista!

Joka tapauksessa täällä ei sorreta nuorempia ja kaikki tulevat juttuun keskenään ja onhan se itseleenkin hyväksi, kun kuuntelee nuorempien ja vanhempien ihmisien mielipiteitä, kokemuksia ja tarinoita. Se kasvataa sitä maailmankuvaa.

Itse kunnioitan vanhempia vuotislaisia ja heidän tietojaan, mutta en kuitenkaan väheksy nuorempia, sillä mielestäni voit olla yhtä fiksu jne. kuin vanhemmatkin vuotislaiset vaikka oletkin vielä nuori.
Ja on todella hyvä, kun täällä ei näy missään minkä ikäinen olet, sillä jotkut (älkää pahastuko) saattaisivat halveksia itseään paljon nuorempaa henkilöä.

Tosi asiassa minua ei voisi vähempää kiinnostaa, minkä ikäinen joku on, kunhan kommentit ovat hyviä ja jutut hauskoja.
“This moment will just be another story someday."

- Stephen Chbosky

Poissa Ronija

• Rouva Weasley
  • Vuotislainen
  • Minä näen thestralit.
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #44 : Maaliskuu 28, 2005, 17:29:54 »
Olen niin monen kanssa samaa mieltä siitä, ettei ikä täällä Vuotiksessa se tärkein ole. Itse kuulun noihin "vanhuksiin", ikää on jo 26 vee. Tänä vuonna taas tulee sitten vuosi enemmän.

Yleensäkin täällä Vuotiksen keskusteluissa omat mielipiteet perustellaan hyvin, eikä pahemmin ole sellaisia jotka vaan mielipiteensä töksäyttävät. Sen takia on todella vaikeaa arvioida kenenkään ikää pelkän viestin perusteella. Monia kirjoittajia olen luullut paljonkin vanhemmiksi, mitä lopulta on paljastunut.

Itseäni yleisesti normaali elämässä luullaan ikäistäni nuoremmaksi, jota en siis todellakaan koe pahaksi asiaksi. Usein minä olen se, jolta vieläkin kysytään papereita esimerkiksi ravintoloissa ja Alkossa. Usein minua luullaan myös pikkuveljeni pikkusiskoksi, mutta en koe sitäkään pahaksi. Onhan se naisihmisestä mukavaa kuinka sitä luullaan ikäistään nuoremmaksi.

Elämää on 18 vuoden jälkeenkin ja paljon. Tietysti elämä muuttuu hiukan erilaiseksi kuin ollessa jotain 12 vee, koska vastuu omasta elämästä siirtyy itselle. Ei enää eletä äidin ja isin lompakon turvin. Tietysti jotkut elävät lopun ikäänsä niin, mutta se on heidän oma asiansa.

Elämään alkaa tulla uusia ulottuvuuksia monelle meistä.;perheet, työelämään siirtyminen ja niin edelleen.

Joskus itse kaipaan aikaa, jolloin oli jotain kymmenen vanha. Elämä oli suhteellisen huoletonta. Oi niitä aikoja..
"Ainoastaan sydämellään näkee hyvin. Tärkeimpiä asioita ei näe silmillä."
Antoine De Saint-Exupéry

Paine

• Ankeuttaja
« Vastaus #45 : Maaliskuu 28, 2005, 18:41:38 »
Lainaus käyttäjältä: "Cassu"
Tajuaako kukaan mitään, mitä yritän selittää?

Ehkä tajuan vähän, hieman. Ja olen samaa mieltä usean kanssa ettei ikä ole tärkein, minä en tunnista onko joku 18 vai vanhempi vai nuorempi, mutta jos joku kirjoittaa puhekieltä, siitä saa näkemyksen että (minusta tuntuu) On nuori tai nuorempi kuin minä. Minä itse olen 11 ja olen varmaan yksi nuorimmista.

Minusta ei tunnu että olisin yksin muiden "isojen" joukossa, tunnen oloni aina pieneksi. Mutta joskus tuntuu että joku pikkutyttö (tarkoittaen minun koulun nelosia) tai poika tulisi ja rupeaisi selittämään jotain niinkuin hän olisi vanha, tai vanhempi kuin minä. Se ottaa hieman päähän.

Poissa Pikkis

• väsynyt
  • Hirnyrkki
  • neulojatonttu
« Vastaus #46 : Maaliskuu 29, 2005, 02:12:34 »
Kuulun vissiin tuonne vanhempaan päähän, ikää on kertynyt 22 vuotta.

Alkuun tuntui ettei täällä kovinkaan erota kuka on minkäkin ikäinen, alkuun kyllä luinkin vain Harry Potter-ficcejä...mutta nyt kun olen muutaman kerran lukenut yleisiä keskusteluja ja vakavat-osastoa niin on käynyt mielessä monesti että voi hyvää päivää lapset, kylläpä teillä on ongelmia (ja tämä on oikeasti ivaa)! Keskusteluja on jostain sellaisista aiheista että aivan nauratta. En nyt mainitse tässä nimeltä mitään ettei kukaan ota nokkiinsa:
"Se vanha eukko ei tajua mua ollenkaan!" -tyyliin.

Kirjoittajan ikää voi päätellä jonkin verran mielipiteestä (ei tietenkään kaikista, en halua yleistää). Nuoremmilla kirjoittajilla on vain se paha tapa että oma mielipide on ainoa mahdollinen (käytän tässä yhteydessä termiä musta-valkoinen maailmankuva), muiden ideat lytätään heti alkuunsa, niitä ei kuunnella jne. Vanhemmiten mielipiteistä alkaa muodostua harmaita (vrt. musta-valkoinen).

Sisko katsoi eilen videolta tv-sarjaa Juulian totuudet ja mieleen jäi siitä pätkä, jossa se pappi (Martti Syrjä se oli, muuten en ole sarjaa seurannut) sanoi:
"Aikuistuminen on sitä että absoluuttinen muuttuu vaihtoehtoiseksi."

Mulla oli samalla lailla jyrkät mielipiteet seitsemän vuotta sitten. Ei ollut olemassa muita vaihtoehtoja kuin mun mieltymykset mun maailmassa. Ikävä kyllä se todellisuus tulee oikeasti vastaan ja ne mielipiteet alkaa pikku hiljaa loiventua. Tai ei se oikeastaan ole huono juttu, minäkään en ole enää yhtä veemäinen ämmä kuin silloin teininä. Tai sitte olen.
There is no potion that can mend a broken heart, there's nothing that can cure my love for you...

reflection

• Ankeuttaja
« Vastaus #47 : Huhtikuu 03, 2005, 12:07:08 »
Oikeasti ihmisistähän on aika vaikea arvata ikää. Sehän riippuu myös seurasta. Esim. minulla on ollut viimeksi omanikäisiä ystäviä tarhassa. Kun olen ollut vanhempien (reilustikin) kanssa, niin sitä on vähitellen jotenkin alkanut käyttäytyä vanhemman tavoin. (Ei enää kehtaa käyttäytyä, kuin kakara)

Esimerkiksi minun eräs ystäväni, joka tietää ikäni erittäin hyvin, unohti aiemmin matkalippuja jaellessa, etten ole vielä aikuinen. Tiedän kaksi ihmistä, jotka ovat samanikäisiä kuin minä. Toinen heistä käy koulua alemman ikäryhmän mukaan ja sen erottaa kuitenkin aika selkeästi hänen käytöksestään. Seura tekee kaltaisekseen =)

Pollexia

• Ankeuttaja
« Vastaus #48 : Huhtikuu 03, 2005, 12:48:21 »
Linev, samoin kävi. Oletin kaikkien olevan ikäisiäni, mutta kun kotiuduin tänne paremmin huomasin että täällä onkin paljon vanhempia kuin minä (myös 14). Se on vain hyvä että asioihin saa usean eri näkökulman. Huono se on silloin kun pitää kynsin, hampain kiinni mielipiteestä eikä hyväksy muiden mielipiteitä. Tämä on sitten harvinaista.

Cinnamon

• Ankeuttaja
« Vastaus #49 : Huhtikuu 03, 2005, 15:52:14 »
Minä taidan kuulua "vanhuksiin" sitten. Ikää 22vee, joka tuntuu tällä hetkellä maailman parhaalta iältä. On muuten kumma juttu, että sen jälkeen, kun täytin 18, on ikä menettänyt jotenkin merkityksensä. Tarkoitan, että en enää odota jotain tiettyä ikää, enkä kyllä haikailekaan palautumista 18-vuotiaaksi. Välillä kyllä haikailen niin huoletonta ja vastuutonta lukioaikaa, kun ei tarvinnut välittää mistään mitään.

Myönnän kyllä välillä suhtautuvani alaikäisiin teineinä ja 90-luvulla syntyneisiin kakaroina noin niinkuin yleisellä tasolla, mutta se ei tarkoita sitä, etteikö heillä olisi hyviä mielipiteitä ja ettenkö voisi hengailla itseäni nuorempien seurassa. Itseasiassa minulla on monenikäisiä ystäviä ja olen aina tottunut olemaan tekemisissä monenikäisten ihmisten kanssa harrastuksieni ja työni kautta. Sitä nyt vaan tulee heitettyä "teini-läppää" itseään nuoremmista, ilman että sitä sen enempää tarkoitan. Suhtautuvathan monet 13-14 vuotiaatkin, että parikymppiset ovat jo täysin aikuisia naisia ja miehiä. Kamalaa, en koe olevani aikuinen, enkä kyllä nainenkaan! Olen kai joku välimuotoratkaisu nuoren ja aikuisen, tytön ja naisen välillä.

Ikähän on loppupeleissä vain numeroita. Välillä unohdan, että olen jo "niin vanha" ja järkytyn, kun tajuan että kasiseiskat pääsevät jo baariin laillisesti tänä vuonna. Täällä vuotiksessa eri ikäiset sulautuvat toistensa joukkoon erikoisen hyvin. Toki joistakin viesteistä paistaa räikeästi läpi se, että kirjoittaja on minua kymmenen vuotta nuorempi, mutta mikäpä siinä. Mielummin itseasiassa niin, miksi 12-vuotiaan pitäisi pyrkiä olemaan vanhempi mitä on. Minuakin ärsyttää pikkuvanhat tekstit, joita on selkeästi harkittu ja väännetty "tuntitolkulla". Olkaa kaikki sellaisia, kuin olette. Tietenkin on hyvä miettiä mielipiteensä loppuun asti ja kunnolla etenkin "vakavat" -osiossa, mutta ei se haittaa, jos teksti on persoonallista, eikä kuin suoraan äidinkielen kirjasta.

Itse en jaksa välittää, millaisen kuvan itsestäni ja iästäni viestini antavat. Se olen vain minä täällä, en jaksa tsempata antaakseni itsestäni jotenkin fiksumpaa kuvaa, mitä olen. Sitäpaitsi minähän olen... :D