Kirjoittaja Aihe: Vuotiksen "vanhukset" ja "pikkuiset"  (Luettu 29057 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Luna Lovegood

• Ankeuttaja
Vuotiksen "vanhukset" ja "pikkuiset"
« : Joulukuu 08, 2004, 19:00:50 »
Tutkinpa tässä tuota Ikäjakauma-topicia (jota ei ole enää olemassa) ja huomasin että niinkin paljon kuin 12 % Vuotislaisista on aikuisia (18-vuotiaita tai vanhempia). En sitten tiedä että kuinka tarkka tuo äänestys on, mutta kai se antaa jonkinlaista osviittaa siitä millainen ikäjakauma täällä on.

Kysymys kuuluu: Miltä sinusta, vanhemmanpuolinen Vuotislainen,  tuntuu viipottaa täällä nuorten joukossa? Entä sinä iältäsi nuori Vuotislainen, miltä sinulta tuntuu kun jaat foorumin monen vanhemman ihmisen kanssa?

Henkilökohtaisesti minusta on mukavaa kuulla eri ikäisten ihmisten mielipiteitä. Joskus nuorimmaisten mustavalkoinen tapa katsoa maailmaa hymyilyttää, mutta muistan kyllä itsekin miten ehdoton saatoin nuorempana olla mielipiteissäni. (Siis nyt tarkoitan lähinnä sellaista että joku esim. julistaa suureen ääneen että tupakka ja alkoholi on pahasta, tai että McDonaldsia pitää boikotoida,  mutta ei osaa sanoa miksi näin on - eli toistellaan vaan "opittuja" mielipiteitä.) Ehkäpä meillä vanhemmilla ihmisillä on jotain samantyylisiä maneereja, joita en vain kykene itse näkemään.

Täytyy kyllä myöntää että joskus se ihan nuorimmaisten meuhkaaminen käy hermoille - se mikä nuoremmista on kivaa kun ei välttämättä enää vanhempana kiinnosta, mutta kai me samaan foorumiin mahdumme. Joskus toivon silti että Vakavat voisi jättää enemmän kypsempien Vuotilaisten haltuun.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 07, 2010, 14:23:06 kirjoittanut Loi »

Pieni Hikke

• Ankeuttaja
« Vastaus #1 : Joulukuu 08, 2004, 19:43:31 »
Ikien kirjavuus tuo kirjavan mielipiteiden skaalan. Eri iät tuovat eri mielipiteitä, ja se on hyvä. Vuotis voisi olla tylsempi, jos täällä kaikki olisi saman ikäisiä. Vuotiksessa on mielestäni jotenkin enemmän eri ikäisiä kun muissa foorumeissa. Ehkä se aihe. Pottereita lukee kaiken ikäiset. Mutta ärsyttää, kun nuoria pidetään automaattisesti teinixkanapissisipeeloblondeina. Suurin vaara teinixkanapissispeeloblondeudessa on uusilla tulokkailla. Minun milestäni. Ja eri ikäisten alempiarvioiminen. Minä inhoan yleistystä. Suurin esimerkeistä osa: Ja 10-vuotiaat...Kun 10-vuoitaat..Tuskinpa 10-vuotiaat. Suurimmalla osalla kymmenvuotialla on järkeä päässä. Vai mitä mietitte? En ole huomannut ylempi-ikäisten alempiarivoimista ollenkaan. Itse en oikeastaan koko ikä-kysymystä mieti, jos en joudu ajattelemaan sitä. Omat mielipiteeni kaikki ovat tyylin: Minun mielestäni. En osaa miettiä asioita muiden kannalta, joka kielii nuoruudestani. Jotenkin vanhempien läsnäolo saa muutkin ''kehittymään.'' Tai ainakin miettimään asiota toiselta kannalta.

Pointtini viestissä on: Älkää yleistäkö 10-vuotiaiden tyhmyyttä, ja ikien kirjo on mielipiteiden kijo.

Muoks. Arvatkaa miksi en suostu kertomaan ikään? Koska pelkään muiden arvostlelevan minua sen takia. Olisihan mielenkiintoista kuulla, minkä ikäiseksi muut luulee minua. Olisihan se kivaa..

Poissa Ing

• Vuotislainen
« Vastaus #2 : Joulukuu 08, 2004, 19:48:09 »
Kiinnitän huomiota ikiin, mutta en oikeastaan arvostele heitä sen mukaan... Toisaalta, nyt kun tuli puheeksi, niin olin muutama viikko sitten katsastamassa tuota yksärikaveri haussa-topikkia ja siellä oli vain itseäni muutamaa vuotta nuorempien ilmoituksia. Minun on myönnettävä, etten vastannut yhteenkään vaikka olisinkin saattanut tehdä niin, jos siellä olisi ollut esimerkiksi itseni ikäisiä. Ehkäpä on kuitenkin vain mukavampi vaihtaa hieman yksityisempiä viestejä suunnilleen itsensä ikäisen kanssa. En tietenkään koe ylemmyydentunnetta itseäni nuorempia kohtaan, koska tiedän, että yksitoista vuotiaskin voi ajatella (ja varmasti jossain määrin ajatteleekin) samoin kuin vaikkapa neljäntoista ikäinen.

Muistan kuinka minäkin 12-vuotiaana kuvittelin olevani kovinkin iso ja viisas, mutta nyt viisitoista vuotiaana minua vain naurattaa senaikaiset idioottimaisuuteni. En kylläkään usko, että edes pieni osa sen ikäisistä vuotislaisista ovat samanlaisia kuin minä silloin. Olen huomannut, kuinka fiksuja kommentteja nuoremmiltakin on tullut! Itse taidan olla tässä aika keskellä ikäni puolesta.

Lainaus
Täytyy kyllä myöntää että joskus se ihan nuorimmaisten meuhkaaminen käy hermoille - se mikä nuoremmista on kivaa kun ei välttämättä enää vanhempana kiinnosta, mutta kai me samaan foorumiin mahdumme. Joskus toivon silti että Vakavat voisi jättää enemmän kypsempien Vuotilaisten haltuun.

En ole itse kokenut mitään tällaista, vaikkakin olen vielä suhteellisen uusi... Mutta minusta tuo ei ole ikäkysymys, tuossa merkkaa se kypsyys. Tässä todellakin tulee huomata, että me olemme kaikki erilaisia, ikään katsomatta.

Pieni Hikke ilmaisi minusta asian hyvin. Tätä minäkin yritin epätoivoisesti viestilläni saada perille :)

Poissa Vanilja

• Poro!
  • Ylihörhö
  • *
  • God's First Mistake
    • Nappi!
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #3 : Joulukuu 08, 2004, 20:03:57 »
Ikä ei ole este, se on hidaste...

No, yleistän hiukan nyt tässä, mutta mitä nuoremmilla käyttäjillä minua häiritsee usein nopeasti leviävät "Muotityylit" jotka tuntuvat nuorempaan polveen tarttumaan herkemmin kuin vanhempiin.

Puhun siis kirjoitustyyleistä. Tällaisia ovat välimerkin jälkeen jätetty välilyömättömyys, jokaisen lauseen jälkeen seuraavalle riville siirtyminen, isojen alkukirjainten puuttuminen etc... Ne sotkevat kirjoitusasua ja tekevät tekstistä raskasta lukea, pistävät silmään kuin neula ja tekevät kipeää.

No, toki vanhemmatkin tätä harrastavat, mutta yleistän mitä yleistän... jokainen katsokoon itseään ja arvostelkoon sen mukaan. Asiasisällössä puutteita löytyy ikään katsomatta.
Those that live in the darkness wander aimlessly...
Because they can't see.

Poissa Decamerone

• Vuotislainen
    • www.decamerone.vuodatus.net
« Vastaus #4 : Joulukuu 08, 2004, 20:56:10 »
Joskus sitä kummastelee, että "ai niin, tuo olikin vm 91" :D Aika harvoin ajattelen ihmisten ikää täällä; netissä tai kirjeissä ne, joiden kanssa olen tekemisissä, ovat paljon järkevämpiä, kuin ne saman ikäiset, joita nökee kadulla... Tai sitten ihmiset vain tuntuvat kasvottomina fiksummilta.

Vuotiksen säännöt pitävät poissa sellaiset viestit, jotka heti hoksaa nuoren ihmisen kirjoittamaksi. Esimerkiksi X:n käyttö kirjoitettaessa, lukuisat kysymys- ja huutomerkit ja niin edelleen.

Muokkaankin vielä. En minä ainakaan tahdo tulla arvostellutksi ikäni perusteella; en valitse kirjeystäviänikään iän, vaan sen perusteella, että kuinka paljon yhteistä minulla on kenenkin kanssa, ja riittääkö kirjoitettavaa vielä ensimmäisen kirjeenkin jälkeen. Osa 25 vuotiasta kirjoittaa asioita, jotka eivät minua kiinnosta lainkaan, osa 14 vuotiaista taas osaavat kirjoittaa ihania kirjeitä, joiden saapumista odotan todella paljon.
On vaikeaa olla rohkea, kun on vain Hyvin Pieni Eläin.

Poissa Quinetta

• Vuotislainen
    • http://kat5u.proboards41.com
« Vastaus #5 : Joulukuu 08, 2004, 22:00:54 »
Minua joskus naurattaa, kun nuoremmat vuotislaiset kirjoittavat niin aikuismaisesti, ettei voi välillä uskoa että he ovat niin nuoria. Minä, tunnustan häpeilemättä, minä kuulun tuohon ryhmään. Tämäkin viesti on varmasti kauhean pikkuvanha. Ei, en minä ole 20-vuotias. Olen vasta 13.
(suura hämmästystä ja ihmettelyä väkijoukossa! Ooh!)

En erottele vuotislaisia iän mukaan. Mieluummin erottelen käyttäytymisen ja viestien mukaan. Jos jostain löytyy typerä viesti, se ei ole pakosti 11-vuotiaan kirjoittama. Voihan se olla vaikka 18-vuotiaankin?

Silloin, kun ensimmäisen kerran tulin tänne, luulin, että täällä oli pelkästään 15-17 vuotiaita, mutta väärässä olin. Oli vanhempia, ja nuorempia. Se ei kuitenkaan tahtia haitannut. (:
Roolipelien Maailmankaikkeus - (melko) aktiivinen Roolipelifoorumi.

Poissa Spectre

• Wraith
  • Hirnyrkki
  • Sukupuoli: Noita
« Vastaus #6 : Joulukuu 09, 2004, 09:02:22 »
Lainaus käyttäjältä: "HiiHaa"
Ainoa, mikä minua ärsyttää minkä ikäisissä tahansa on se, että muiden mielipiteitä, näkemyksiä ja kokemuksia ei edes haluta ottaa huomioon, vaan asennoidutaan suoraan niin, että minua nuoremmat/vanhemmat/kaupunkilaisemmat/maalaisemmat/väärän sukupuoliset/muuten vain eri tavalla asioita katsovat/ylipäätään kuka muu tahansa kuin minä (ja ystäväni) ovat automaattisesti niiiiiiiin väärässä. Onneksi Vuotiksessa vain hyvin harvakseltaan tällaiseen törmää.

Olen samaa mieltä, ja yleensä noittenkin kaltaisissa asioissa on kyse vain ja ainoastaan mielipide-eroista. Ja mielipiteisiinhän meillä kaikilla on oikeutemme eikä kenenkään muun mielipide jostain asiasta ole sen oikeampi tai väärempi kuin omanikaan. Sen kun vaan aina muistaisi. Toki näistäkin asioista saa ja pitääkin kiistellä, mutta ei verenmaku suussa. Ja eikös tuo, mitä HiiHaa sanoi, ole ikä/sukupuolirasismia. Eihän kukaan täällä tahdo olla rasisti :) ?

Lainaus käyttäjältä: "Quinetta"
En erottele vuotislaisia iän mukaan. Mieluummin erottelen käyttäytymisen ja viestien mukaan. Jos jostain löytyy typerä viesti, se ei ole pakosti 11-vuotiaan kirjoittama. Voihan se olla vaikka 18-vuotiaankin?

Hienoa, ettet erottele, mutta kannattaa muistaa, ettei se ikä (valitettavasti) ole mikään autuaaksi tekevä asia, kyllä yli 18-vuotiaskin voi ja saa välillä kirjoittaa typeriäkin viestejä. Yli 18-vuotiaskin on samanlainen erehtyvä olento, kuin 13-vuotiaskin, jotkut vaan ottavat oppia virheistään. Siinä kai se ero onkin suurin, me vanhemmat olemme ehtineet mokailla enemmän kuin nuoremmat? Mene ja tiedä... Ja jos on koko pienen ikänsä kirjoitellut pelkästään tyhmiä juttuja, niin mihinkäs ne siitä häviäisivät vaikka ikää lisää tuleekin :D !

Lainaus käyttäjältä: "Riada"
Tottahan toki siinä joitain eroja on kuinka 11-vuotiaat käyttäytyvät 20-vuotiaisiin verrattuna, mutta se on enimmäkseen aina persoonallisuudesta kiinni.

Näin juuri. Minä nyt vain satun olemaan persoonallisuudeltani hieman, noh, *khöhhöh* nuori, ehkä aika avoinkin, näen mieluummin ihmiset persoonallisuuksina, kuin ikänä, sukupuolena tai asemana, jos tiedätte mitä tarkoitan. Joittenkin 11-vuotiaiden persoonallisuus saattaa olla jo niinkin kehittynyt, että he pystyvät täälläkin jo ihan selkeään ja ymmärrettävään viestintään, toisin kuin jotkun yli 20-vuotiaat välillä (siis allekirjoittanut nyt lähinnä tulee mieleen:)).

Poissa Isilmírë

• Pillipiipari
  • Vuotislainen
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #7 : Joulukuu 09, 2004, 10:08:36 »
Vanhemmanpuoleisena vuotislaisena (jo 28 vuotta koossa ja näyttävät olevan edelleen lisääntymään päin) voin omasta puolestani todeta, etten viipottaisi täällä, ellei se olisi minusta hauskaa. Myöntää täytyy, ettei ihan joka topic jaksa kiinnostaa, aiheet kun ovat usein ajankohtaisempia nuoremmalle ikäpolvelle (mihin lukioon olette menossa etc.), mutta eihän sitä herranen aika tarvitse kaikkiin keskusteluihin osallistuakaan.

Mitä tulee Lunan puolittaiseen haikailuun Vakavien jättämisestä enemmän kypsempien vuotislaisten haltuun en ole samaa mieltä laisinkaan. Ensinnäkin on vaikea määritellä kuka on riittävän "kypsä" osallistumaan mihinkin keskusteluun, ja toiseksi kaikkien, myös (tai pitäisikö sanoa varsinkin) "epäkypsempien" ihmisten kannalta on hyvä joutua perustelemaan ja sitä kautta miettimään tarkemmin näkemyksiään koko maailmankuvaansa ja elämänkatsomukseensa vaikuttavista asioista.
Constantem decorat honor

Poissa Kwani

• hippi
  • Vuotislainen
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #8 : Joulukuu 09, 2004, 16:12:55 »
Kyllä jonkin verran saa tekstistäkin viiteitä siihen, minkä ikäinen ihminen on kirjoittaja. Tosin välillä menevät sitten pahasti ristiin.. ;)
Esimerkiksi olen bongannut jonkun, joka kirjoittaa minun mielestäni kuin 11-vuotias (vertailukohteena tietämäni ~11-vuotiaat vuotislaiset), mutta sisällöstä voi päätellä että on paljon vanhempi (sanoi olevansa äiti tms.).

Mutta eipä sillä loppujen lopuksi paljoa väliä ole, tai ainakin yritän esittää niin, ettei minua teilattaisi.. ;) Yleisesti ottaen nuorempi ikä näkyy mielestäni yhdyssanavirheinä ja huonona tekstin jäsentelynä, mutta tästä ei aina mennä takuuseen. Tiedän hyviä ja huolellisia nuorempiakin kirjoittajia, ja kuten sanottua, toisin päin myös.

Vaistomaisesti hakeudun vuotiksessa hieman vanhempien seuraan ja osoitan suurta kunnioitusta vielä minua vanhemmille - ainakin siihen asti että joku todistaa sen olevan aiheetonta, tai jotain... Mutta eipä esimerkiksi mennyt miitti pilalle, vaikka siellä oli vain minua nuorempia.

Huomasin huispauksen maailmanmestaruuskisoja keväällä pelatessani, että olisi ollut helpompaa, jos joukkueessa olisi ollut toinenkin suunnilleen oman ikäinen. Eivät tuntuneet oikeasti tajuavan kun minä puuhasin ylioppilasjuhlia... Mutta anteeksi annettu on *smirk*.
Voileivän voi saada tarttumaan seinään, mutta se pitää heittää todella kovaa.

Poissa Zhenoa

• Hirnyrkki
    • http://r2.missalie.net
« Vastaus #9 : Joulukuu 09, 2004, 18:38:09 »
Olisi niin paljon helpompaa jos ihmiset eivät jaksaisi tehdä niin pahuksen isoa numeroa omasta iästään. Lukiessani ylläolevia viestejä olin suorastaan hämmästynyt, kun monet paljastivat olevansa esimerkiksi 13-vuotiaita, mikä minun mittapuullani on vielä aika lähellä imeväisikää, ja silti kirjoittavat jopa paremmin kuin monet kymmenenkin vuotta vanhemmat. Osoittaa vain kuinka vähän ihmisestä voi päätellä pelkän tekstin perusteella. Heti kun tietää ihmisestä iän, niin syntyy pakonomaisia ja jopa todellisuudenvastaisia mielikuvia kyseisestä henkilöstä, ja jatkossa lukeekin tämän viestejä sitten juuri sen tietynlaisen linssin läpi. Ikävää.

Itse harjoitin vielä nelisen vuotta sitten sellaista tejnikieltä, jota tämän laudan huonoinkin kirjoittaja kauhistuisi. Mikä tosin oli hirveän hassua, niin minua luultiin niihin aikoihin aina 19-vuotiaaksi. Hoh hoh kuinka kaukana totuudesta sekin oli :)

Eniten juuri minua ärsyttävät sellaiset käyttäjät, jotka tuntevat suurta tarvetta lopettaa kaikki viestinsä sanoilla "joo anteeks jos oon huono enkä osaa mut oon vasta 11v" (näkyy hyvin usein eräällä oekakilla, hm hmm). Niinkuin pieni ikä olisi jokin tapa saada erivapauksia säännöistä tai edes anteeksi. Tietenkään 8 vuotta nuoremmilta ei voi odottaa sitä vitaalia elämänkokemusta mitä mummommilla olioilla on, mutta ei esiteiniyttä kyllä pitäisi käyttää minään tekosyynä poiketa hyvistä ja selvästi laadituista saäännöistä (esimerkiksi oikeinkirjoitus, välimerkkien käyttö, edellisten viestien lukeminen ennen kysymysten esittämistä, googlen käyttöä jos asia on epäselvä, jne).

Poissa Adéa

• On
  • Reservi
  • *
  • Uruz
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #10 : Joulukuu 09, 2004, 19:46:02 »
Onko sillä iällä niin väliä?

Olen monesti huomannut etenkin Vuotiksessa, kuinka tekstin perusteella ei todellakaan voi arvioida kirjoittajan ikää, ainoastaan kypsyyttä. Monet "vanhukset" kirjoittavat kuin pahaiset kakarat, ja moni esipuberteettia kärsivä nuorukainen loistaa kirjoituksillaan huomattavasti vanhemmalle ihmiselle tyypillistä älykkyyttä. Harmi vain, että iän toitottaminen on iskostunut internettiin kuin liikavarpaat sotilaille. Monasti tivataan heti kättelyssä ikää, taikka sitten se toitotetaan Zhenoan esimerkin mukaisesti, jotta saataisiin jonkun sortin liennytyksiä, tai sitten hiukan vanhemman toitottavat ikäänsä saadakseen nuorempien kunnioitusta. Molemmat tavat vuoroin huvittavat ja vuoroin ärsyttävät. Ja kun otetaan huomioon kuinka moni tuota tekee, iästä puhuminen alkaa tuomaan aina negatiivisia fiiliksiä pintaan.

Usein olen törmännyt ongelmaan, että olen jossain lukenut jonkun sattumanvaraisen henkilön viestin, ja leimannut hänet pienessä mielessäni todella lapselliseksi, ja myöhemmin törmännyt kyseisen henkilön viestiin jossain muualla ja yllättynyt kuinka erilaisen viestin hän on tällä kertaa kirjoittanut. Ilmeisesti ikä, tai kypsyys, vaikuttaa viestien tyyliin eniten, mutta myös mielentilalla on osuutensa asiaan. Moni käyttäjä joka on suuressa angstausahdingossaan kirjoittanut omasta mielestään hyvin järkyttävän, aikuismaisen ja pohdinnallisen viestin on saattanut huvittaa minua huomattavasti enemmän kuin Jerry Lewis-elokuvat. Mutta sitten törmään käyttäjän viestiin joka on kirjoitettu mitä ilmeisimmin vähemmän suuressa angstausahdingossa, ja yllättäen huomaankin ettei käyttäjän viestit huvita minua yhtään. Joskus palaan jopa lukemaan sitä aiempaa viestiä, ja huomaan olevani sittenkin samoilla linjoilla toisen kanssa, eri mielentilassa kirjoitettu ja eri mielentilassa luettu viesti saattavat muuttaa muotoaan yllättävästikin. Täysi-ikäisen omiin kokemuksiin ja pelkästään niihin perustuva viesti on usein lapsellisempi, kuin 13-vuotiaan kirjoittama havaintoihin perustuva kirjoitus.

Kuten kysyin alussa, onko sillä iällä niin väliä?
Mens agitat molem.

Poissa Sun Lee

• Ronnieponnie
  • Vuotislainen
    • Tarinamaa
« Vastaus #11 : Joulukuu 09, 2004, 19:48:59 »
Minusta on todella hauskaa, kun täällä on eri-ikäistä porukkaa. Olisi aika tylsää, jos kaikki olisivat samanikäisiä. Uskon, että täällä on paljon sitä nuorempaa väkeä, koska muutenkin Harry Potteria lukee suurimmaksi osaksi vähän nuoremmat (en ole törmännyt kauhean moniin itseni ikäisiin Potter - faneihin). Voin paljastaa, että täytin tässä hiljattain 20, mutta en todellakaan tunne itseäni sen ikäiseksi. Juttelen mesessä joskus itseäni kuusi vuotta nuorempien kanssa, jotka puolestaan vaikuttavat paljon vanhemmilta, kun taas minä tunnen itseni nuoremmaksi - ehkä kuusitoistavuotiaaksi. Moni onkin luullut minua paljon nuoremmaksi, mutta ei se haittaa ^^ Tykkään jutella kaikenikäisten kanssa ja kuulla mielipiteitä ja kaikenlaisia muitakin juttuja :)

On täälläkin sellaisia tapauksia, joista huomaa, että he ovat nuoria, jotain kymmenen tai kolmentoista kieppeillä. Mutta se ei tarkoita, että he kirjoittaisivat huonompia ja lyhyempiä viestejä, koska en itsekään kirjoita aina pitkiä sepustuksia. Eihän se ikä tee ihmistä, vaan kokemukset. Minun on ainakin hyvin vaikea arvioida ihmisten ikiä ja olen usein erehtynyt, mutta en liiemmin netissä pyöriessäni piittaakaan, että minkä ikäinen tyyppi on (ellemme ole aikeissa tavata), vaikka se onkin hyvin kiinnostavaa.

Marizki

• Ankeuttaja
« Vastaus #12 : Joulukuu 09, 2004, 20:14:26 »
Mielenkiintoista.

Minä kuulun myös niihin, jotka vain tykkäävät, että täällä liikkuu monen ikäistä porukkaa. Saadaan asioihin monenlaisia mielipiteitä monesta eri näkökulmasta.

Lainaus
On täälläkin sellaisia tapauksia, joista huomaa, että he ovat nuoria, jotain kymmenen tai kolmentoista kieppeillä.

Sun, kun olet nyt lukenut ficcejäni, uskoisitko jos kerron että kuulun tähän ryhmään? ;)

Joo, viestien perusteella ei voi kovinkaan helposti arvioida kenenkään ikää, varsinkin jos kirjoittaja käyttää kirjakieltä. Olen erehtynyt muutaman kerran aika pahasti. x)

Lainaus
Ainoa, mikä minua ärsyttää minkä ikäisissä tahansa on se, että muiden mielipiteitä, näkemyksiä ja kokemuksia ei edes haluta ottaa huomioon, vaan asennoidutaan suoraan niin, että minua nuoremmat/vanhemmat/kaupunkilaisemmat/maalaisemmat/väärän sukupuoliset/muuten vain eri tavalla asioita katsovat/ylipäätään kuka muu tahansa kuin minä (ja ystäväni) ovat automaattisesti niiiiiiiin väärässä. Onneksi Vuotiksessa vain hyvin harvakseltaan tällaiseen törmää.

Minuakin ärsyttää tuollainen, esim. kiistellään jostain makuasiasta, jossa jokaisella on oma suosikkinsa. Vaikka suosikki elokuva tai bändi. Aletaan vain tuputtaa sitä omaa suosikkia kaikille, eikä yritetäkään kuunnella, jos se toisen ehdottama olisikin hyvä. Täällä sitä ei ole paljon, mutta muilla keskustelupalstoilla se on aika yleistä.

Renefer, sori, luulin sinua vanhemmaksi, kun hain ficciisi. *muikku hymy* Mutta ollaankin samanikäisiä. "Oikeassa elämässä" monet luulevat minua vanhemmaksi kuin oikeasti olen. Se on joskus aika ärsyttävää, mutta kuitenkin jotenkin imartelevaa. Eräskin siskoni kaveri luuli että olen jotain 17-vuotias. Hyvin menee. Moni kaverinikin on sanonut, että vaikutan jotenkin vanhemmalta kuin oikeasti olen. Kiva.

Mutta asiaan, on hienoa että meitä on täällä monen ikäisiä. ^__^

Poissa Sarah Musta

• Lucius
  • Henkihörhö
« Vastaus #13 : Joulukuu 10, 2004, 12:38:58 »
Huoh, tunnustan olevani vanhus. En tosin varsinaisesti koe, että 23-vuotiaana olisin mitenkään ylivanha mihinkään, mutta Vuotista ajatellen kyllä. Masentavaa olla vanha...

Ei oikeastaan. En ole kokenut olevani liian vanha tänne enkä tiedä koska voisi ihmisen sanoa olevan liian vanha, onhan täällä reilusti minua vanhempiakin käyttäjiä.

Viestien tason kanssa olen samoilla linjoilla Vanin kanssa. Vanhempi ihminen voi kirjoittaa huonompia viestejä kuin reiluisti nuorempi ja sitten taas toisinpäin. Riippuu ihmisen kypsyydestä. Ja myönnän, etten itsekkään aina kirjoita virheetöntä tekstiä, joka tosin johtuu osittaiin myös lukihäiriöstäni.  

Lunan mainitsema meuhkaaminen saa kyllä joskus ärsytys-kynnyksen madaltumaan. Mustavalkoinen ajattelutapa ja opittujen mielipiteiden toistaminen saavat joskus ärsyyntymään, vaikka saatan sortua siihen itsekin joskus.

Vakavat kypsempien haltuun on kaunis ajatus, mutta ei-toimiva sellainen. Ei kypsyyttä voi mitata iällä, mutta joskus kyllä tekisi sielläkin ärähtää ja pahasti. Yleensä tosin tyydyn siinä kohtaa hiipparoimaan johonkin muuhun topicciin, olen kuitenkin aika laiska kommentoimaan mitään.
I'm not evil, I'm just better than you

Poissa Mortal Illusion

• Vuotislainen
« Vastaus #14 : Joulukuu 10, 2004, 14:23:04 »
Olen 22, eli ylivanha tänne. Joskus se nolottaa, tuntuu hassulta haastaa joskus riitaa itseään reippaasti nuoremman kanssa. Varsinkin, kun loppujen lopuksi 13-vuotias on ihan itsenäisesti ajatteleva ihminen. Minä en vaan ole vielä tottunut siihen, etteivät 90-luvulla syntyneet käytä enää vaippoja:)

Mutta toisaalta, olen huomannut etten ole ainoa vanhus täällä, joten se siitä. Ja mielestäni ihminen voi iästään huolimatta osallistua ihan hyvin syvälliseen keskusteluun. En ole mikään ikärasisti ja kaikkein eniten inhoan sellaista "voi kun tuossa iässä ollaan niin mustavalkoisia" -huomauttelua. Mustavalkoisuus on parempi vaihtoehto kuin tasainen harmaus, jossa ei olla mitään mieltä mistään. Juuri nuorena kuuluu keskustella kaikista filosofisista yms. perustavanlaatuisista asioista. Olen huomannut, etteivät vanhemmat usein tee sitä, ja se on ikävää. Toki on myönnettävä, että ehkä täällä keskimääräistä enemmän on sellaisia turhia viestejä. Joskus voi turhauttaa, jos tarkoituksena on keskustella uskonnosta, ja viesti on, että mä ainakin uskon koska se on kivaa tms. Mutta en minä nyt sitä suoraan ikään yhdistäisi.
Ja katso! Voiko toista niin ylvästä näkyä olla kuin hiljaisten liekkien kurotus tähtiä kohti? (Moonsorrow: Sankaritarina)

Poissa Decamerone

• Vuotislainen
    • www.decamerone.vuodatus.net
« Vastaus #15 : Joulukuu 10, 2004, 14:26:23 »
Mortal Illusion; minullakin on hirveitä ongelmia ymmärtää, että vuonna '97 syntyneet ovat jo koulussa. Miten se on ylipäätään mahdollista? Jotenkin pidän aina yhdeksänkymmentäluvulla syntyneitä hirveän pieninä. En voi sille mitään, että jo joku sanoo syntyneensä vuonna '92, niin se on minulle automaattisesti ''pieni''. Mutta niin. En siis täällä ikää ajattele, mutta yleisesti ottaen.
On vaikeaa olla rohkea, kun on vain Hyvin Pieni Eläin.

Poissa Mortal Illusion

• Vuotislainen
« Vastaus #16 : Joulukuu 10, 2004, 14:51:02 »
Lainaus käyttäjältä: "Decamerone"
Mortal Illusion; minullakin on hirveitä ongelmia ymmärtää, että vuonna '97 syntyneet ovat jo koulussa. Miten se on ylipäätään mahdollista? Jotenkin pidän aina yhdeksänkymmentäluvulla syntyneitä hirveän pieninä. En voi sille mitään, että jo joku sanoo syntyneensä vuonna '92, niin se on minulle automaattisesti ''pieni''. Mutta niin. En siis täällä ikää ajattele, mutta yleisesti ottaen.

:) Joo, se johtuu varmaan siitä, että me muistamme, millaisia nyt 13-vuotiaat ovat olleet vauvoina - 90-luvulla syntyneet ovat tavallaan ensimmäinen sukupolvi meidän jälkeemme, eihän se niin voi olla! Lisäksi en tunne kuin pari 90-luvulla syntynyttä. Heistä toinen on 12-vuotias, mutta vaikuttaa paljon nuoremmalta ja tyhmemmältä kuin useimmat täällä. Sekin varmaan vaikuttaa.
Ja katso! Voiko toista niin ylvästä näkyä olla kuin hiljaisten liekkien kurotus tähtiä kohti? (Moonsorrow: Sankaritarina)

Hanjeu

• Ankeuttaja
« Vastaus #17 : Joulukuu 10, 2004, 17:36:04 »
Minulla itselläkin on yleensä sellainen käsitys että kaikki ovat mua vanhempia, viisaampia, ja hui hemmetti parmpia täällä vuotiksessa. Vaikka enemmistö on kin siin 88-91 syntyneitä, niin minusta tuntuu aina hirvittävän pieneltä... J aolin pelosta kankea, kun menin ensimmäiseen miittiini, olin varma että olisin ihan yksin kun muut olisivat minua hirveästi vanhempia.

Joillakin on aivan selkeästi sellainen kirjoitustapa, ja he perustelevat vastauksensa ja ovat niin henkeviä, että automaattisesti luulen heidän olevan minua rutkasti vanhempia. Olin järkyttynyt ensimmäisellä miitilläni, sen voin paljastaa... Xb

Alyssa

• Ankeuttaja
« Vastaus #18 : Joulukuu 10, 2004, 21:28:49 »
Minä olen koko vuotisaikani ollut herkkä ikäni suhteen. Pari vuotta sitten en kertonut sitä oikeastaan kenellekään, nykyisin olen jo rennompi. Pelkään aina, että ihmiset muuttavat suhtautumistaan viesteihini ikäni perusteella. En minä nyt mikään hirveän nuori ole, mutta yritän silti vältellä ennakkoluulojen muodostumista. Sillä tiedän, että vaikka kuka sanoisi mitä, ikä vaikuttaa suhtautumiseen. Ei sitä ehkä itse tiedosta, mutta jos tietää kirjoittajan olevan esim. 12-vuotias, suhtautuu varmasti eri tavalla hänen kirjoittamaansa viestiin Vakavissa. Itsekin syyllistyn siihen.

Yleensä se on niin, että joistakin henkilöistä vain paistaa nuori ikä läpi. Ei välttämättä kirjoitustyylistä, mutta ajatusmaailmasta ja "pohdintojen keskenkasvuisuudesta", eli perustelut mielipiteille ovat vähän niin ja näin. Usein viestien sisältö kertookin enemmän kuin kirjoitustyyli.

Nyt kun katson vanhempia viestejäni, huomaan selvästi, että olen ollut silloin nuorempi. Ne ovat lyhyempiä ja sisältöä on vähemmän. Silloinkin minua tosin luultiin aina vanhemmaksi. Näin jälkeenpäin katsottuna en kyllä käsitä miksi.

Viestejäkin enemmän henkilöstä kertovat mielestäni hänen ficcinsä/tarinansa/runonsa. Ne kertovat yleensä aivan mielettömästi. Kirjoitustyyli, juoni, henkilöiden persoonallisuus (tai persoonattomuus). Ikä vain paistaa hengentuotteissa selvästi läpi. Olen muuten aika monta kertaa luullut ihmisiä nuoremmiksi ficcien perusteella, vaikka kaikki siellä ovat toisilleen "Ei, et sä niinQ voi olla noi nuori!! o__O"

Tulen muokkaamaan pian, nyt täytyy lähettää, ettei nollaannu.

Toisaalta onhan iän perusteella arvioiminen tyhmää, mutta kun ei sille voi mitään. En pysty ottamaan 10-vuotiasta tosissani Vakavissa, ellei hänellä ole aivan mahtavia argumentteja ja perusteita mielipiteilleen. Silloinkin varmaan luulisin, että hän on kopioinut kirjoituksensa jostain muualta, valehdellut ikänsä tms.

Tiedän monta vuotislaista, jotka ovat aikuisia, mutta joita olen luullut suunnilleen 13-vuotiaiksi. Heitä on oikeastaan järkyttävän paljon. Tiedän vain muutaman sellaisen, jotka ovat suorastaan hämmästyttäneet kertomalla ikänsä ja joita olen luullut rutkasti vanhemmiksi. Tosiasia on, että olemme kaikki omanlaisiamme persoonia, kehittyneet erilailla ja toiset osaavat jo nuorena ilmaista mielipiteensä järkevästi. Taito, jota kaikki eivät ikinä opi ja joka on kuitenkin älyttömän hyödyllinen.

Poissa Citrus

• Vuotislainen
« Vastaus #19 : Joulukuu 10, 2004, 21:40:52 »
Nuoremman puoleisena vuotislaisena henkilökohtaisesti pidän siitä, että täällä liikkuu vanhempiakin henkilöitä. Se... Hmm. Vanhemmilla on aikuisten mielipiteet. He ovat nähneet enemmän maailmaa ja tällälailla...

Vaikka olenkin nuori, en julista kovaan ääneen esim. että "boikotoikaa McDonaldsia". Ehhei. Olen ehkä varhaiskypsä tai jotain, mutta mielestäni se on turhaa. Kyllä.
Eivät kaikki nuoret julista mielipiteitään ehdottomina totuuksina. Jotkut ehkä, mutta eivät kaikki. Osalla on kyllä vahvat mielipiteet. Mutta joskushan ne käyvät järkeenkin. Ja osalla on niihin jopa hyvät perustelut.

Joidenkin vuotkisessa oleskelevien otusten viesteissä näkyy heidän nuori ikänsä. Jotkut(en sitten kyllä tiedä kuinka nuoria/vanhoja ovat) kirjoittavat viestejä, joilla on vahvat perustelut ja paljon asiaa. Osa heistäkin on aivan varmasti nuoria. Niin. Joten varhaiskypsiä(tai ei) kaikki tyynni. Viestejä lukiessani kyllä joskus sorrun miettimään ihmisen ikää. Ja sitten joskus myöhemmin erehdyn pahasti. Tai, en aina niin pahasti, erehdyn kumminkin.

Mielestäni on rikkaus, että vuotiksessa majailee tosiaan niin eri-ikäisiä olentoja. Täältä löytää niin erilaisia mielipiteitä, jotka on perusteltu mitöä erilaisimmin tavoin. Kaikkien henkilökohtainen tausta vaikuttaa. Ehkä se onkin edellytys korkealaatuiselle foorumille. Muutenhan kaikki olisivat samaa mieltä, eikä kunnollista keskustelua syntyisi.

Poissa Mariapaige

• Noita-akka
  • Hirnyrkki
« Vastaus #20 : Joulukuu 11, 2004, 00:45:21 »
Ihmisillä on eri rooleja eri paikoissa. Työpaikallani käyttäydyn työni ja sen vastuun edellyttämällä tasolla, äitini luona olen hänen lapsensa, ja vapaa-ajallani ja täällä Vuotiksessa olen Harry Potter -fani (toki paljon muutakin). Täytyy myöntää, etten ole tavannut yhtään oman ikäistäni fania, vaikka uskon että heitä on. En tiedä miksi useat ikäiseni pitävät HP:ta lasten juttuna, minusta taikuuden maailma on edelleen kiehtovaa.

En ole ajatellut lukiessani ihmisten kirjoituksia heidän ikäänsä tai sukupuolta. Minulle ne seikat eivät ole tärkeitä, vaan se mitä he sanovat. Minusta täällä on hyvinkin syvällisiä pohdintoja ja älykkäitä huomioita Potter-maailmasta (enemmänkin voisi olla, sillä ne innostavat). Olen ollut iloisesti yllättynyt. Tietenkin myös kirjallinen lahjakkuus vaikuttaa siihen miten saa asiansa sanottua - iästä riippumatta.

En osaa edes kuvitella minkä ikäiseksi minut viestieni perusteella luokitellaan. Olen joka tapauksessa kohtpuoliin 39v. Siis todella jo muumio-asteella, jos parikymppiset ovat vanhuksia :)

Irvikissa

• Ankeuttaja
« Vastaus #21 : Joulukuu 11, 2004, 13:36:47 »
Lainaus
Jotenkin pidän aina yhdeksänkymmentäluvulla syntyneitä hirveän pieninä. En voi sille mitään, että jo joku sanoo syntyneensä vuonna '92, niin se on minulle automaattisesti ''pieni''

Minä ainakin ajattelen, että vaikka itse vanhentuu, kaikki muut pysyvät samanikäisinä :D. Siitä se illuusio johtuu. Minä täytän parin kuukauden päästä 23 ja tunnen kyllä olevani vanhempi kuin muut täällä. Tietysti johtuu osittain siitä, että tiedän suurimman osan käyttäjistä olevan minua nuorempia, alle 18-vuotiaita.

Jos en tietäisi, luulisin varmasti suurinta osaa vanhemmaksi kuin mitä he oikeasti ovat. Näinkin on käynyt, olen luullut jotakuta ainakin 18-vuotiaaksi ja  sitten olenkin lukenut jostakin viestistä hänen olevan 13. Tämä johtuu varmasti siitä, että täällä kuitenkin vaaditaan viesteiltä tiettyä tasoa ja hyvää kieltä.

Koskaan en kuitenkaan ole tuntenut itseäni liian vanhaksi tänne, vaan minusta on kivaa, että niinkin eri-ikäiset pystyvät täällä juttelemaan keskenään tasavertaisesti. Jos 32-vuotias tapaa kadulla 12-vuotiaan, tuskin siinä pystyy juttelemaan ihan tasavertaisesti kun toinen voisi ikänsä puolesta olemaan toisen äiti..

Poissa Claud Kishi

• höpöäjä
  • Vuotislainen
« Vastaus #22 : Joulukuu 11, 2004, 14:23:29 »
Kun tulin vuotikseen, minusta tuntui että kaikki muut olivat vanhempia kuin minä. Ja osittain se oli totta, ainakin törmäsin hyvin harvaan ikäiseeni silloin. Muutaman kerran taisin käyttääkin perustelua "olen vasta 11/12-vuotias".
Tällä hetkellä olen 13, ja minusta tuntuu että ihmiset luulevat minua nuoremmaksi kun olen, sillä kun selailen omia viestejäni, suurin osa niistä ei ole perusteltuja ja ovat täysin turhia + kirjoitan paljon ketjuihin ja sellaisiin, enkä lähes ollenkaan pohdintoihin ja sellaisiin.
Kuulun myös niihin joka on luullut suurinta osaa Vuotislaisista vanhemmaksi kuin he ovat. Harvoin ajattelen että tietyn ikäiset ovat "vanhuksia", minulle me kaikki olemme vain Potter-faneja ^^ Tietysti vanhempien henkilöiden viestien "laatu" on usein vähän korkeampi kuin meillä nuoremmilla, mutta kyllä nuoremmatkin osaavat hyviä ja perusteltuja viestejä kirjoittaa. Eivät tosin kuitenkaan kaikki, mutta eivät kaikki vanhemmatkaan.
(Ja taas yksi pointiton ja perustelematon viesti, josta voisi luulla että olen nuorempi kuin olen.)

talvi

• Ankeuttaja
« Vastaus #23 : Joulukuu 12, 2004, 12:37:31 »
Minuakaan ei haittaa tämä vuotiksen eri-ikäisyys, olen itse 17. Toivottavasti vaan tämä ei koskaan käänny siihen, että täällä on vain sitä yhtä ja samaa ikäluokkaa.
 Olen myös samaa mieltä siitä, että kun täällä on nuorempia ja vanhempia niin se tuo suuremman viestien kirjon vuotikseen, viestejä on siis monesta päästä. Veikkaan, että kaikki ns. "vuotiksen vanhukset", ajattelevat ehkä hieman syvemmin ja pohdiskelevammin kaikkia aiheita, mitä täällä on, esimerkiksi tuolla vakavissa, koska heillä on enemmän sitä kokemusta eri asioista. Nuoremmat taas, en väitä, ettäkö he eivät osaisi ajatella niin syvällisesti kun vanhemmat, mutta luulen, että koska vanhemmat alkavat helposti ajatella asioita kamalan mutkikkaasti, niin nuoremmat osaavat tuoda sen yksinkertaisemman mieliteen asioihin ja näin asioihin saadaan taas erilaisempaa näkökulmaa. Ja vielä sekin, että jos jokin 19 vuotias kertoo oman mielipiteensä niin hän ajattelee sitä, mikä hänelle on tapahtunut vaikkapa 11 vuotiaana, mutta. Se 11 vuotias täällä vuotiksessa taas kertoo sen mitä hänelle tapahtuu nyt, koska nykyään lapsetkin "aikuistuvat" niin paljon aikaisemmin kuin ennen niin tietysti sen 19 vuotiaan lapsuus on ollut erilaisempaa, kuin mitä sen 11 vuotiaan on nyt.  ( Hieman vaikeasti selitetty mutta toivottavasti joku ymmärsi)Eli siis, tällöin taas viestit täällä ympäri vuotista tulevat niin paljon kirjaviksi. Siksi taas uskon, että kaikki vuotislaiset saavat apua moneen asiaan elämässään täällä vuotiksessa ollessaan..

Sori, jos toistelin jo sanottuja.

Night Mare

• Ankeuttaja
« Vastaus #24 : Joulukuu 12, 2004, 13:26:04 »
Minua ei ole kukaan luullut minkään ikäiseksi, joten ei ole hajuakaan minkä ikäiseksi minua täällä luullaan. En ole varma, haluanko edes tietää.

Vuotiksessa olen suhteellisen hyvin perillä minkä ikäisiä täällä liikkuu, olen ahkerasti seurannut synttäritopikkia ja näitä onnittelu viestejä.  Pahana tapanani on luokitella henkilö nuoremmaksi, jos hän kirjoittaa muuta kuin kirjakieltä. Aina kun viestissä vilahtaa 'mä' luokittelen kirjoittajan nuoreksi, samoin kirjoitusvirheiden kanssa. Tosin tämä pitää harvoin paikkansa, kyllä vanhat tekevät virheitä siinä missä nuoretkin. Yritän kovasti päästä tästä tavasta eroon, onhan minulla kirjeenvaihto ystäviä jotka ovat nuorempia kuin minä, mutta vähintäänkin yhtä kypsiä.

Joku mainitsi, että Hengentuotteista paistaa läpi henkilön ikä. Itse olen sitä mieltä, että se on henkilön henkinen ikä, jonka sieltä näkee. Tosin oletettavaa on, että vanhemmat tietävät kieliopista enemmän kuin nuoremmat, mutta jos sisältöä katsotaan.

Näihin nuorempiin kuulun minäkin, 14 olen raapinut vuosia kokoon, joten on vain mielenkiintoista kuulla myös vanhempien mielipiteitä, siihen kun ei oikeassa elämässä ole juuri mahdollisuutta. Joissain foorumeilla olen törmännyt kuiluun, joka vallitsee nuorempien ja vanhempien välillä, mutta Vuotiksessa ei sellaista mielestäni ole. Kaiken ikäiset keskustelevat kaikesta. Erittäin toimivaa. Vanhemmat joutuvat kestämään nuorempien mustavalkoista maailmaa, mutta kaipa se on heille joskus hyväksikin. Vaikea sanoa, tiedän kai sitten kun minut voi luokitella vanhukseksi. Jos nyt koskaan voi.

Poissa Nibs

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
    • Hogwarts Refounded: Harry Potter-roolipeli
« Vastaus #25 : Joulukuu 13, 2004, 00:16:57 »
Olen vuosimallia '84.

Olen toki muutamalla muullakin foorumilla itseäni paljon paljon nuorempien keskellä ja läheisiin nettikavereihinikin kuului kerran itseäni 3-6 vuuotta nuorempia ihmisiä. Niiden kanssa kyllä meni sukset pahemman kerran ristiin parin vuoden sisään, ennen kuin ehdittiin tavatakaan.

Eli kyllä tällainen foorumimuotoinen yleinen elo sujuu ja on mukavaa, mutta enpä lähtisi enää isompaa ystävyyttä tai kaveruutta 16-17-vuotiaiden tai alle, kanssa yrittämään. Liian monta pahaa ja katkeraa muistoa.

Kyllä tämä tästä ja hauskuus ei lopu, kun muistaa pitää jonkun etäisyyden. Ajatus -ja arvomaailmamme kuitenkin kulkevat kovin eri radoilla ja tasoilla. ;D Ja jos ja kun paljonkin nuoremmista/teineistä löytyy henkisesti kypsempiä yksilöitä/samalla aaltopituudella oelvia, kyllä ne sitten kohdalle osuu kun ovat osuakseen. ^^
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 07, 2008, 00:47:17 kirjoittanut Nibs »
X HOGWARTS REFOUNDED: HARRY POTTER-ROOLIPELI
Mitä pitivät sisällään vuodet 1980-1992 Potter-universumissa?
X OLD WEST TALES RPG - Minnesota 1875-1885
X PÖLLÖPOSTI - Harry Potter-blogi

Pieni Hikke

• Ankeuttaja
« Vastaus #26 : Joulukuu 17, 2004, 22:07:51 »
Lainaus käyttäjältä: "Alyssa"
En pysty ottamaan 10-vuotiasta tosissani Vakavissa, ellei hänellä ole aivan mahtavia argumentteja ja perusteita mielipiteilleen. Silloinkin varmaan luulisin, että hän on kopioinut kirjoituksensa jostain muualta, valehdellut ikänsä tms.

Oletko sinä, Alyssa, ottanut koskaan minua tosiissan minua vakavissa? Vaikka minulla ei ole mahtavia perusteita mielipideilleni, vaikkei minulla ollekkaan romaanin pituinen kirjoitus? Minua surettaa kovasti, ettet kai voi ottaa minua ja muita 10-vuotiaita tosissaan. Meilläkin on aivot, meidänkin mielipideillä on väliä. Mekin olemme ihmisiä. Ja olen myös suruissani siitä, ettet voi uskoa siihen, että mekin voimme käyttää aivojamme ilman sitä, että kopioimme puheemme jostain muualta. Minua surettaa se, ja kovasti. Ja minä myös inhoan sitä.

Luna Lovegood

• Ankeuttaja
« Vastaus #27 : Joulukuu 26, 2004, 20:19:39 »
Lainaus käyttäjältä: "Isilmirë"

Mitä tulee Lunan puolittaiseen haikailuun Vakavien jättämisestä enemmän kypsempien vuotislaisten haltuun en ole samaa mieltä laisinkaan. Ensinnäkin on vaikea määritellä kuka on riittävän "kypsä" osallistumaan mihinkin keskusteluun, ja toiseksi kaikkien, myös (tai pitäisikö sanoa varsinkin) "epäkypsempien" ihmisten kannalta on hyvä joutua perustelemaan ja sitä kautta miettimään tarkemmin näkemyksiään koko maailmankuvaansa ja elämänkatsomukseensa vaikuttavista asioista.

Voi, kunpa nuo epäkypsemmät jaksaisivat sitten myös perustella ja miettiä, mutta kun ongelmana on hyvin usein se että he eivät sitä tee, vaan toistelevat vaan sitä yhtä opittua totuutta. Joskus ongelmana tuntuu olevan myös se, että aihetta ei yksinkertaisesti tajuta. Hyvä esimerkki tästä on Kloonaustopicci, joka ainakin minussa saa aikaiseksi hyvät naurut. Jos tuon topicin aloittaja lawender vielä pyörii Vuotiksessa, taitaa häntä itseänkin naurattaa nykyään (tuo on kaksi vuotta vanha topic).

Ehkäpä tässä näkyy eräs nykyajan koululaitoksen ongelmista, nimittäin se että oppilaita ei opeteta ajattelemaan itse vaan heille syydetään yksipuolista propagandaa jota kiltit pikku oppilaat sitten toistelevat yhtenä ainoana totuutena, ilman että välttämättä tajuavat mistä ihmeestä asiassa oikeastaan oli kyse.

Taisin joutua vähän sivuraiteille, mutta mitäpä siitä. Tässä topicissa on hyvin asiallisia viestejä myös nuorilta ihmisiltä. Kieliasu on siisti, tekstiin on selvästi panostettu, mielipiteet on perusteltu jne... mutta sitten on taas nämä nuorehkot henkilöt joita Vuotikseen tunkee koulujen loma-aikoina ja uuden leffan tai kirjan ilmestymisen aikoihin. Varmaan olette huomanneet millaista väkeä tänne nyt joululomankin aikana on tullut - ei isoja alkukirjaimia, ei välimerkkejä, ei minkäänlaisia perusteluja tai edes sisältöä viesteissä... *huokaus* Näin arviolta sanoisin että noiden ihmisten yhteinen nimittäjä on ikä, joka on korkeintaan 13 vuotta. Joskus kyllä tekee mieli käskeä nuo nimenomaiset ihmiset kotiin kasvamaan pariksi vuodeksi, kunnes edes osaavat yrittää saada aikaiseksi jonkinlaista järkevää viestiä.

Poissa Ranloo

• Vuotislainen
« Vastaus #28 : Joulukuu 27, 2004, 00:10:57 »
Lainaus käyttäjältä: "Alyssa"
Tiedän monta vuotislaista, jotka ovat aikuisia, mutta joita olen luullut suunnilleen 13-vuotiaiksi.

Vaikken vielä itse täysi-ikäinen olekaan, uskaltaisin epäillä kuuluvani nimenomaan tähän ryhmään. Myönnän, viestini, joita en nykyään jaksa pahemmin kirjoitella, eivät aina ole järin asiallisia, aiheen ohi menee välillä pahasti ja sisäpiiriläppää lentää joskus turhankin paljon. Mutta hei, olen ainakin päntännyt kielioppiasiani kunnolla!

Yksi huvittava piirre, jonka olen Vuotiksessa huomannut, on se, että yleensä nuoremmilla kirjoittajilla - lukuuottamatta niitä säännön vahvistavia poikkeuksia, kielitaidottomia peeloja - tuppaavat tekstit usein olemaan suorastaan yliampuvan asiallisia ja harkittuja. Ikään kuin kirjoittajalla olisi jokin kamala tarve päteä ja todistaa olevansa ikäistään vanhempi. Pitää olla vakavissaan tai iso, paha hörhö tulee ja pistää leivän väliin!

Vanhemmilla lentää juttu rennommin. Toisaalta, aika suuri osa Vuotiksen ns. vanhuksista (ikinuorista!) tuntee toisensa, joten ehkä irl-tuttavuuksien kanssa keskustellessa netissä läpäheittokynnys on matalampi.

Ok, viesti oli yleistystä, mutta oli vaan pakko päästä kirjoittamaan "Vuotiksen vanhukset" -topikkiin, joka saisi voittaa Vuoden tästä-on-puhuttu-ja-paljon -palkinnon.

Ps. Etsikää tästä tekstistä kymmenen kielioppivirhettä ja saatte piparin.
Yök!

Poissa tahra

• Vuotislainen
« Vastaus #29 : Joulukuu 27, 2004, 13:21:00 »
Lainaus käyttäjältä: "Ranloo"
Yksi huvittava piirre, jonka olen Vuotiksessa huomannut, on se, että yleensä nuoremmilla kirjoittajilla - lukuuottamatta niitä säännön vahvistavia poikkeuksia, kielitaidottomia peeloja - tuppaavat tekstit usein olemaan suorastaan yliampuvan asiallisia ja harkittuja.

Uskaltaisin epäillä kuuluvani tähän ryhmään. Minä en kirjoita näin, että saisin hyväksyntää ja tai että ihmiset kuvittelisivat minun olevan vanhempi, mitä oikeasti olen. Sanoisinpa jopa, etten ole poikkeus, vaan samanlaisia ihmisiä on vuotiksessa monia. Luulen myös, että mainitsemiasi henkilöitä on enemmän. Kirjoitan näin sen takia, koska se tulee luonnostaan minulta. Olen koko elämäni ollut kamala pilkunviilaaja, ja sen takia myös haluan tekstiini samanlaista järjestystä. (En kyllä huomaa omissa tekstissäni minkäänlaisia virheitä, vaikka siinä varmasti niitä on.)
En sano kuuluvani vuotiksen nuorimpiin, mutten myöskään vanhimpiinkaan. Olen jotain siltä väliltä. Viihtyisin luultavasti molempien ihmisten seurassa.
Sanonpa myös, että sellaista kieltä, jota "vuotiksen vanhimmat" kirjoittavat, ei tulisi vuotiksen nuoremmilta muuten kuin kamalan vääntämisen takaa. Ja se näyttää todella pahalta.

(btw. Tarkastitko tekstisi monta kertaa läpi, virheiden varalta?)

Poissa iidba

• Vuotislainen
« Vastaus #30 : Joulukuu 31, 2004, 20:58:26 »
Minusta tuntuu, että nuorimmat Vuotiksen käyttäjät oleskelevat aika palhon tuolla HP-osastolla. Itsekin olin siellä enemmän silloin kuin liityin tänne, mutta nykyään en käy siellä paljonkaan :P

Olen jossain määrin samaa mieltä Ranloon kanssa siitä, että nuoret vuotislaiset tuppaavat tekemään ehkä liiankin harkittuja ja asiallisia viestejä. Tai no, en sanoisi välttämättä että nuoret, vaan uudet.

Minä en koe harkitsevani omia viestejäni hirveästi (ehkä pitäisi) mutta omasta mielestäni kirjoitan silti ihan asiallisia viestejä. Heh, kirjoitan nykyään ehkä hieman rennommin kuin alkuaikoinani...silloin tarkistin koko ajan viestejäni kielioppivirheiden varalta jne. Luulisin olevani Vuotiksen ikäjakauman keskiväliltä (15v.) ja olen siihen ihan tyytyväinen. Myönnän, että saatan joskus ottaa vanhempien vuotislaisten viestejä vakavammin kuin nuorempien, vaikka aina ei ehkä pitäisi. Olen huomannut pitäväni joidenkin viestejä hyvin asiallisina ja tasokkaina, ja sitten huomannut että he ovat 11 vuotiaita.
"Well, I don't know how to break this to you, but I think they might have noticed we broke into Gringotts." -Ron Weasley

dimou

• Ankeuttaja
« Vastaus #31 : Joulukuu 31, 2004, 21:25:48 »
Tutkiskelin tänään alkuaikojeni viestejä, ja johan hirvittää. Minua voisi aivan hyvällä omallatunnolla väittää vaikka 8-vuotiaaksi! Mutta niistä ajoista olen huomattavasti parantanut ilmaisutaitoani. Uskoisin että nykyään minua luullaan aika sen ikäiseksi, kuin olenkin. Tai tiedä sitten. Pakko myöntää ettei se taso nytkään mitään huippuluokkaa ole ^^

Kun tuntee "kuuluvansa porukkaan", niin mielestäni silloin ei enää pahemmin kiinnitä huomiota siihen kirjalliseen asuun. Ajattelee että kyllä se pointti sieltä kaivetaan kumminkin. Ja pitäähän niitä viestejä värittää pienoisella huumorillakin. (Ellei sitten satuta olemaan vakavissa.)

Oikeastaan siis sillä iällä ei niin ole väliä, edes viestin kirjallisen asun suhteen. Pohjimmiltaan syy on vain siinä, kuinka kotoisaksi itsensä tuntee.

Poissa tahra

• Vuotislainen
« Vastaus #32 : Tammikuu 01, 2005, 17:34:42 »
En minä ottanut sitä kauhean tosissani.

Tarkoitin lauseessani, että jos tavallisesti kehittynyt 12 vuotias ihminen tulee tänne, ja yrittää heittää samanlaista läppää, se kuulostaisi teennäiseltä. (Minulla olisi hyvä esimerkki tässä, mutten viitsi loukata ketään.) Ja jos 12 vuotias puhuisi niin, miten "vuotiksen vanhimmat" kirjoittavat, luultavasti joku luulisi hänen olevan tosissaan.

Flare

• Ankeuttaja
« Vastaus #33 : Tammikuu 17, 2005, 19:24:20 »
Ei minusta täällä Vuotiksessa iällä ole väliä. Vanhempien ihmisten kanssa on
 kiva joskus jutella. Ja mitä se ikäero haittaa? Ei yhtään mitään.
 Iästä ei voi
 päätellä ihmisen luonnetta. Minun puolestani täällä saa käydä vaikka joku kahdeksankymppinen jos saa jonkun järkevän syyn.

En välitä siitä minkä ikäinen ihminen on, luonne on minusta tärkein.
Itse taidan kuulua nuorimmaisten ryhmään... Uskokaa tai älkää, olen vasta yksitoista vuotta. VAU. No sen vuoksi jotkut viesteistäni
saattavat olla hiukan... turhia..?

Rattlesnake

• Ankeuttaja
« Vastaus #34 : Tammikuu 18, 2005, 12:33:05 »
Minusta Vuotiksessa iällä ei ole todellakaan minkäännäköistä merkitystä. Kaikki sopivat omalla tavallaan joukkoon. Minä ainakin otan myös Vuotiksen nuorimmat ja kaikki muutkin ihan (haudan)vakavasti. Mitä väliä sillä on 8 vuotta vai 25 vuotta, jos (lähes)kaikkia meitä yhdistää Potterit (sitä vartenhan foorumi on kaiketi perustettu, että Potteristit saavat keskustella..)

Varsinkin on hyvä, että muilla ei-Potter aiheisilla keskustelu alueilla, pyörii myös vanhempia Vuotislaisia, jotka esim. kuuntelevat vähän aikuismaisenpaa musiikkia. Heidän kanssa on mukava vaihtaa ajatuksia/näkemyksiä.

Niin ja itse olen 16 vuotias eli lähestyn pelottavasti 18 ikävuotta täyttämällä tänä vuonna 17.

Poissa Giisa

• Lucifer's angel
  • Vuotislainen
  • I've seen angels fall from blinding heights
« Vastaus #35 : Tammikuu 18, 2005, 15:30:11 »
Minusta vuotiksessa on erityisen hienoa se, että ikä ei ole täällä esteenä samoin kuin monissa muissa tilanteissa. Harvoin täysi-ikäinen opiskelija alkaa muualla juttelemaan ala-asteelaisen kanssa tasavertaisesti.

Itse myönnän luulleeni henkilöitä usein paljon vanhemmiksi kuin mitä he todellisuudessa ovatkaan. Täytyy vain ihailla miten hienoja tekstejä 11-13 vuotiaatkin hengentuotteisiin kirjoittelevat. Itse en usko, että olisin siihen heidän iässään pystynyt.

Toki joillain hyvin nuorilla voi olla naiiveja ja turhan radikaalejakin mielipiteritä asioista, joista he eivät kenties tiedä tarpeeksi. Se on ymmärrettävää, koska ei heillä mitenkään voi olla samankaltaista elämän kokemusta kuin yli kaksikymppisellä. Sitä paitai on mukava välillä nähdä mustavalkeitakin mielipiteitä asioista. Erilaisuus on rikkautta.

Itse täytän kohtapuoleen 18, eikä minulla ole mitään hajua, minkä ikäiseksi ihmiset minua täällä luulevat. Eikä sillä toisaalta niin väliäkään, ei se ikä täällä tärkeintä ole.
Älä luota sydämeesi - se haluaa vertasi.

Poissa Swanheart

• Vuotislainen
« Vastaus #36 : Tammikuu 19, 2005, 10:34:02 »
Minua ei ainakaan haittaa se minkä ikäisiä ihmiset täällä ovat, kunhan he osaavat ilmaista oman mielipiteensä kirjoituksissaan. Mie oon jo 19 ("kauhee mummo!"), mut miulla on jopa 11-15-vuotiaita kavereita!! (on toki myös mun ikäisiä ja vanhempia). Se on hullua mutta totta. Ne vaan on vähän "kypsempiä" kuin ikä ilmoittaa ja mä oon vähän lapsenmielisempi kun monet muut mun ikäset immeiset...eli siis ihan hyvin tullaan toimeen. Leikkiminen ja nauraminen on mun melest jees-juttu, sitä voi helposti harrastaa vielä tuonikäisten kanssa ihan vapaasti, onko siinä jotain pahaa? Oon kyl huomannu, etten enää kehtaakkaan joskus tehdä semmosia asioita, joita tuon ikäisenä vielä teki ihan mielellään (tehdä esim. joitain hiekkakakkuja ja huutaa niin että piha kaikuu: "Älä tule paha kakku tule hyvä kakku!":)), aikuinen ihminen ei oikein kehtaa enää leikkiä...se on ikävää, mutta totta...Siispä leikkikää aina silloin tällöin ja nauttikaa elämästä, se tekee hyvää! (Sanon mie):)
"Taukki! Vollotus! Kummallisuus! Nipistus!"

Poissa Brian Molko

• Northman's Pet
  • Hirnyrkki
  • Such a dull toy
« Vastaus #37 : Tammikuu 22, 2005, 00:48:46 »
Ei minua häiritse sinällään että joukossa on eri ikäisiä. Miten sen voisi estää kun Harry Potterista pitää niin monen ikäinen.

Mutta kyllä sitä joskus varsinkin ficcipalautteissa alkaa tuumailla että voikun ficceihin kommentoisi ne jotka ovat henkisesti niin isoja että osaavat sanoakin jotain rakentavaa.

Itse en lähempää tuttavuutta pahemmin ala tekemään 16- ja alle, kanssa. Liikaa huonoja muistoja. Pidän muutenkin tiettyä välimatkaa nykyisin uusiin ihmisiin.

Mutta jos osaa kirjoittaa hyvin ja perustellusti ja ei ole mikäkin teinix (siis kirjoita Ihqutus teinix kielellä) niin ei sillä iällä ole merkitystä. Enemmänkin sillä henkisellä.

Mutta minä en tunnetusti ole kärsivällinen joten en varmaan tulisi toimeen ison lapsiporukan kanssa  reaalissa :D
Julien, you're slow-motion suicide.

joplin

• Ankeuttaja
« Vastaus #38 : Tammikuu 23, 2005, 16:30:35 »
Tällä hetkellä itselläni on menossa paha ikäkriisi kun 20 tulee täyteen parin viikon päästä. Olisin toivonut jääväni 18-vuotiaaksi. Olisi mukavaa olla täysi-ikäinen ja kuitenkin sen verran nuori, ettei tarvitsisi kantaa koko maailman murheita mukanaan. Toisin sanoen, saisi paremmin anteeksi kaikki lapsellisuudet.Köh.

Asiaan: minä olen yllättynyt monet kerrat lukiessani täällä eri ihmisten viestejä. Miten 12-vuotiailta voi tulla niin kypsää ja rakentavaa tekstiä? Minä ehkä syyllistyn ikärasismiin hieman kun käyttäydyn näin, mutta yritän parhaani. Harvoin taas olen törmännyt "vanhuksiin" joita olisin luullut nuoremmiksi. Tästä voi päätellä: Vuotiksessa seikkailee pääasiassa melko älykkäitä ja henkisesti kypsiä ihmisiä. Sehän on vain positiivista!

Tulippina

• Ankeuttaja
« Vastaus #39 : Tammikuu 24, 2005, 00:07:18 »
Vanheneminen minulle merkitsee lähinnä henkilöiden fyysisen olemuksen muuttumista. Tietty myös ajatusten ja maailmankatsomuksen kehittymistä, mutta ne eivät suoranaisesti ole ikä- vaan kokemusriippuvaisia asioita. (Siis jos ihmisellä on onni elää suojattua ja huoletonta elämää, on hänen maailmankuvansa varmasti erilainen sellaiseen ihmiseen verrattuna, jonka elämässä on surua tai kärsimystä riippumatta varsinaisesti henkilöiden ikävuosista).
 öö taidanpa kuulostaa tädiltä.. Totta tämäkin.

Maailmassa (ja Vuotiksessakin) viihdyn siksi, että oma maailmakatsomukseni perustuu tasa-arvoisuuden arvostamiseen kaikenlaisten ihmisten suhteen. Siis En mene väittämään, että olisin pyhimysmäisen vapaa kaikista ennakkoluuloista, kerronpahan vaan, että pyrin elämässäni välttämään kaikkia rasismin muotoja.

Se mitä oikestaan halusin sanoa on seuraavaa: Meillä kaikilla on mahdollisuus tarjota ajatuksiamme toisillemme vuotiksessa, (jos niin haluamme) ja vastaanottaminenkin on täysin vapaaehtoista. Sehän on rikkautta antaa ja saada.  Ja uskoakseni  me kaikki olemme joskus olleet erittäin nuoria ja jos elää saamme meistä kaikista tulee myös joskus vanhoja. Eikai hauskanpito ja samanhenkisten ihmisten kanssa seurustelu ole vain tietynikäisten erioikeus?

;) ?

Spikella Snape

• Ankeuttaja
« Vastaus #40 : Maaliskuu 25, 2005, 16:03:19 »
Iän kertominen on varmasti vaikeaa niin vanhemmille kuin nuoremmillekin olennoille, etenkin niille jotka poikkeavat "foorumin valtavirran" iästä. Jos nuorempaa saatetaan väheksyä iän perusteella, yhtä hyvin vanhemmalta saatetaan vaatia iän mukaista käytöstä (lue: arvokkuutta) ja pilkku- yms. sääntöjen osaamista, vaikka ne varmasti ovat nuoremmilla tuoreemmassa muistissa kuin useimmilla vanhemmista. Vanhemmat saattavat myös ajatella nuorempien ajattelevan, että tuonhan pitäisi olla tekemässä aikuisten asioita; mitä se täällä pyörii? En kyllä ole moiseen täällä törmännyt, enpä kyllä tosin ole pahemmin ikääni mainostellutkaan.

Luulisin pääasiallisen syyn oman esittelyni viivästymiseen (rekisteröidyn tänne itseasiassa jo viime pääsiäisenä; olin vain jostain syystä tipahtanut pois ja jouduin uudelleenrekisteröitymään toukokuussa) olevan juuri tuon ikäkysymyksen. Sitä kun tuputettiin ensimmäisten kysymysten joukossa vastattavaksi. Keksin kuitenkin mielestäni oivallisen määritelmän "vanha täti", joten uskaltauduin etsimään esittelytopicin tänään.

Teen varmasti yhdyssanavirheitä, joita nuorempien mielestä "kalkkikset" eivät ehkä saisi tehdä "kerta ne on vanhempia", pilkkuvirheistä nyt puhumattakaan. Joskus olen törmännyt lapsiin, joiden mielestä minun kuuluisi tehdä lapsia (tapahtui työskennellessäni nuorisotalolla), kaiketi koska olen nainen, mutta yleisesti ottaen monet lapset ovat fiksumpia kuin jotkut tuntemistani aikuisista. Mielestäni täällä on todella vaikea päätellä ihmisen ikää tekstin perusteella suuntaan jos toiseenkaan, mikä on vain hyvä juttu. Eihän sitä iän kanssa keskustella, vaan ihmisten.

Kaikenikäisten mielipiteet ovat kiinnostavia. Olenkin lievästi huolestuneena kuunnellut erään 8-vuotiaan juttuja. Vaikuttaisi että hänen tuttavapiirissään (lue:koulussa) olisi valloillaan jonkinmoinen Voldemort-villitys (hän itse ei välttämättä - toivottavasti - ole samaa mieltä kuin kaverit). Sitten muistan, että taisin itse esimerkiksi opetella kiroilemaan suunnilleen tuon ikäisenä. En tietenkään suosittele moista tapaa kenellekään, siitä voi olla vaikea päästä eroon *kröhöm*. No se tätimäisyydestä ;) Siihen sortuu väistämättä joskus; yleensä pyrin välttämään moista.

Jännä juttu tuo, että kirjakieli saa joidenkin mielestä ihmiset vaikuttamaan vanhemmilta. Itse puhuin lapsena  virheetöntä kirjakieltä -noh, lukuunottamatta sitä kiroiluharrastusta kai sitten, tai ehkä se kirjakieli loppui, kun kiroilu alkoi? - joten ajattelen ehkä erilailla kuin suurin osa toisista tässä asiassa. Aluksi tuntui todella "pikkuvanhalta" kirjoittaa kirjakielellä :p

Gríma

• Ankeuttaja
« Vastaus #41 : Maaliskuu 27, 2005, 12:22:31 »
Miltä tuntuu täysikäisyys ja elämä sen ylitse? Se tuntuu vastuulliselta. Tai siis tuntuu, että harteilla on kaikkea raskasta. Joskus kaipaan teiniaikojani, kaikki oli jotenkin niin huoletonta. Vasta kirjoitusten jälkeen tuli stressiä ammatinvalinnan kanssa, töiden ym. Nuorempana oli hauskempaa rikkoa rajoja, nyt näin vanhempana se ei ole yhtä jännää. Joskus 16-vuotiaana oli niin jännää kun esim. poltti vaikkei ollut ikää.

Mutta vanhempana viisastuu (eivät kaikki...), sitä ajattelee asioista toiselta näkökantilta; aikuisen silmin. Ja on karttunut elämänkokemusta.
Mielestäni 20 vuotta on eräänlainen etappi, lapsuus on jo takana. Minä olen kylläkin "virallisesti" teini vielä vajaan kuukauden verran, mutta ihme ja kumma: olen jo henkisesti valmistautunut olemaan 20 vuotta. Aikaisemmin en voinut uskoa "olenpa jo näin vanha, kamalaa" kun esim. täytin 18 vuotta, en oikein sisäistänyt koko asiaa. Mutta välillä en edes muista että olen vielä 19 :D

Olen tottunut nuorempien seuraan, samoin vanhempien. Parhaimpien ystävieni ikäjakauma kulkee 15 - 28 välillä, joten en sorra ketään ja arvostan jokaisen mielipidettä. Sen verran olen pyörinyt erilaisissa foorumeissa, että eri ikäisten kanssa on tullut höpötettyä. Ja töissä kahvitauolla taas tulee juteltua nelikymppistenkin kanssa.

Poissa Feelie

• Tosikko
  • Vuotislainen
« Vastaus #42 : Maaliskuu 27, 2005, 13:43:21 »
Minä en ole tottunut netissä kertomaan ikääni kovin usein. Olen huomannut niin paljon ikärasismia hieman vanhempien ihmisten kohdalta. (Ah, mikä katkeruus ja tunteiden palo!)

Moni esimerkiksi yli 20-vuotias luulee olevansa jotenkin älyllisesti parempi kuin 15-vuotias. "Se on vasta teini, turha siltä on odottaa mitään" -tyyppiset lauseet tuottavat turhaan pahaa mieltä nuoremmille ja viimeisetkin sympatiat vanhempaa ihmistä kohtaan katoavat samantien.
Omalla käytöksellään on helppo kostaa, jos on itse sen ikäisenä joutunut samantapaisen kohteeksi. Heille voi vain sanoa: "Jos itse olit sen ikäisenä niin tyhmä, se ei tarkoita että kaikki muutkin olisivat."

Kyllä 11-vuotiaan ja 21-vuotiaan täytyisi osata kirjoittaa kieliopin mukaisesti ja kirjakielellä.

Onneksi ikä on täällä Vuotiksessa monien mielestä pelkkä numero, ja toivottavasti tämä foorumi tulee pysymäänkin samalla periaatteella.

Lainaus käyttäjältä: "Cassu"
Itse kuulun noihin nuorempiin. Ikää on 14 vuotta. (Testimaan ikätesti väittää henkisen ikäni olevani 21, mutta siitä nyt voi olla montaa mieltä)

Minulla ilmoitti 34. Ei tuollaisiin testeihin kannata suhtautua kuin huumorilla.

Poissa Diella

• Vuotislainen
  • Enchanteresse
« Vastaus #43 : Maaliskuu 28, 2005, 14:40:01 »
En ole laittanut merkille minkä ikäsiä kävijät täällä ovat, sillä minusta sillä ei ole merkitystä. Kyllähän sitä huomaa, kun keskustelee nuoremman tai vanhemman kanssa, sillä silloin jutut vaihtelee. Vanhemmilla on erilainen maailmankuva kuin nuoremmilla ja yllättävää se muutenkin on, kuinka paljon täällä kuitenkin on yli 18-vuotiaita, sillä en olisi arvannut, että niin monet ovat kiinnostuneita Pottereista ja muista tälläisista hm... "nuorten" jutuista!

Joka tapauksessa täällä ei sorreta nuorempia ja kaikki tulevat juttuun keskenään ja onhan se itseleenkin hyväksi, kun kuuntelee nuorempien ja vanhempien ihmisien mielipiteitä, kokemuksia ja tarinoita. Se kasvataa sitä maailmankuvaa.

Itse kunnioitan vanhempia vuotislaisia ja heidän tietojaan, mutta en kuitenkaan väheksy nuorempia, sillä mielestäni voit olla yhtä fiksu jne. kuin vanhemmatkin vuotislaiset vaikka oletkin vielä nuori.
Ja on todella hyvä, kun täällä ei näy missään minkä ikäinen olet, sillä jotkut (älkää pahastuko) saattaisivat halveksia itseään paljon nuorempaa henkilöä.

Tosi asiassa minua ei voisi vähempää kiinnostaa, minkä ikäinen joku on, kunhan kommentit ovat hyviä ja jutut hauskoja.
“This moment will just be another story someday."

- Stephen Chbosky

Poissa Ronija

• Rouva Weasley
  • Vuotislainen
  • Minä näen thestralit.
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #44 : Maaliskuu 28, 2005, 17:29:54 »
Olen niin monen kanssa samaa mieltä siitä, ettei ikä täällä Vuotiksessa se tärkein ole. Itse kuulun noihin "vanhuksiin", ikää on jo 26 vee. Tänä vuonna taas tulee sitten vuosi enemmän.

Yleensäkin täällä Vuotiksen keskusteluissa omat mielipiteet perustellaan hyvin, eikä pahemmin ole sellaisia jotka vaan mielipiteensä töksäyttävät. Sen takia on todella vaikeaa arvioida kenenkään ikää pelkän viestin perusteella. Monia kirjoittajia olen luullut paljonkin vanhemmiksi, mitä lopulta on paljastunut.

Itseäni yleisesti normaali elämässä luullaan ikäistäni nuoremmaksi, jota en siis todellakaan koe pahaksi asiaksi. Usein minä olen se, jolta vieläkin kysytään papereita esimerkiksi ravintoloissa ja Alkossa. Usein minua luullaan myös pikkuveljeni pikkusiskoksi, mutta en koe sitäkään pahaksi. Onhan se naisihmisestä mukavaa kuinka sitä luullaan ikäistään nuoremmaksi.

Elämää on 18 vuoden jälkeenkin ja paljon. Tietysti elämä muuttuu hiukan erilaiseksi kuin ollessa jotain 12 vee, koska vastuu omasta elämästä siirtyy itselle. Ei enää eletä äidin ja isin lompakon turvin. Tietysti jotkut elävät lopun ikäänsä niin, mutta se on heidän oma asiansa.

Elämään alkaa tulla uusia ulottuvuuksia monelle meistä.;perheet, työelämään siirtyminen ja niin edelleen.

Joskus itse kaipaan aikaa, jolloin oli jotain kymmenen vanha. Elämä oli suhteellisen huoletonta. Oi niitä aikoja..
"Ainoastaan sydämellään näkee hyvin. Tärkeimpiä asioita ei näe silmillä."
Antoine De Saint-Exupéry

Paine

• Ankeuttaja
« Vastaus #45 : Maaliskuu 28, 2005, 18:41:38 »
Lainaus käyttäjältä: "Cassu"
Tajuaako kukaan mitään, mitä yritän selittää?

Ehkä tajuan vähän, hieman. Ja olen samaa mieltä usean kanssa ettei ikä ole tärkein, minä en tunnista onko joku 18 vai vanhempi vai nuorempi, mutta jos joku kirjoittaa puhekieltä, siitä saa näkemyksen että (minusta tuntuu) On nuori tai nuorempi kuin minä. Minä itse olen 11 ja olen varmaan yksi nuorimmista.

Minusta ei tunnu että olisin yksin muiden "isojen" joukossa, tunnen oloni aina pieneksi. Mutta joskus tuntuu että joku pikkutyttö (tarkoittaen minun koulun nelosia) tai poika tulisi ja rupeaisi selittämään jotain niinkuin hän olisi vanha, tai vanhempi kuin minä. Se ottaa hieman päähän.

Poissa Pikkis

• väsynyt
  • Hirnyrkki
  • neulojatonttu
« Vastaus #46 : Maaliskuu 29, 2005, 02:12:34 »
Kuulun vissiin tuonne vanhempaan päähän, ikää on kertynyt 22 vuotta.

Alkuun tuntui ettei täällä kovinkaan erota kuka on minkäkin ikäinen, alkuun kyllä luinkin vain Harry Potter-ficcejä...mutta nyt kun olen muutaman kerran lukenut yleisiä keskusteluja ja vakavat-osastoa niin on käynyt mielessä monesti että voi hyvää päivää lapset, kylläpä teillä on ongelmia (ja tämä on oikeasti ivaa)! Keskusteluja on jostain sellaisista aiheista että aivan nauratta. En nyt mainitse tässä nimeltä mitään ettei kukaan ota nokkiinsa:
"Se vanha eukko ei tajua mua ollenkaan!" -tyyliin.

Kirjoittajan ikää voi päätellä jonkin verran mielipiteestä (ei tietenkään kaikista, en halua yleistää). Nuoremmilla kirjoittajilla on vain se paha tapa että oma mielipide on ainoa mahdollinen (käytän tässä yhteydessä termiä musta-valkoinen maailmankuva), muiden ideat lytätään heti alkuunsa, niitä ei kuunnella jne. Vanhemmiten mielipiteistä alkaa muodostua harmaita (vrt. musta-valkoinen).

Sisko katsoi eilen videolta tv-sarjaa Juulian totuudet ja mieleen jäi siitä pätkä, jossa se pappi (Martti Syrjä se oli, muuten en ole sarjaa seurannut) sanoi:
"Aikuistuminen on sitä että absoluuttinen muuttuu vaihtoehtoiseksi."

Mulla oli samalla lailla jyrkät mielipiteet seitsemän vuotta sitten. Ei ollut olemassa muita vaihtoehtoja kuin mun mieltymykset mun maailmassa. Ikävä kyllä se todellisuus tulee oikeasti vastaan ja ne mielipiteet alkaa pikku hiljaa loiventua. Tai ei se oikeastaan ole huono juttu, minäkään en ole enää yhtä veemäinen ämmä kuin silloin teininä. Tai sitte olen.
There is no potion that can mend a broken heart, there's nothing that can cure my love for you...

reflection

• Ankeuttaja
« Vastaus #47 : Huhtikuu 03, 2005, 12:07:08 »
Oikeasti ihmisistähän on aika vaikea arvata ikää. Sehän riippuu myös seurasta. Esim. minulla on ollut viimeksi omanikäisiä ystäviä tarhassa. Kun olen ollut vanhempien (reilustikin) kanssa, niin sitä on vähitellen jotenkin alkanut käyttäytyä vanhemman tavoin. (Ei enää kehtaa käyttäytyä, kuin kakara)

Esimerkiksi minun eräs ystäväni, joka tietää ikäni erittäin hyvin, unohti aiemmin matkalippuja jaellessa, etten ole vielä aikuinen. Tiedän kaksi ihmistä, jotka ovat samanikäisiä kuin minä. Toinen heistä käy koulua alemman ikäryhmän mukaan ja sen erottaa kuitenkin aika selkeästi hänen käytöksestään. Seura tekee kaltaisekseen =)

Pollexia

• Ankeuttaja
« Vastaus #48 : Huhtikuu 03, 2005, 12:48:21 »
Linev, samoin kävi. Oletin kaikkien olevan ikäisiäni, mutta kun kotiuduin tänne paremmin huomasin että täällä onkin paljon vanhempia kuin minä (myös 14). Se on vain hyvä että asioihin saa usean eri näkökulman. Huono se on silloin kun pitää kynsin, hampain kiinni mielipiteestä eikä hyväksy muiden mielipiteitä. Tämä on sitten harvinaista.

Cinnamon

• Ankeuttaja
« Vastaus #49 : Huhtikuu 03, 2005, 15:52:14 »
Minä taidan kuulua "vanhuksiin" sitten. Ikää 22vee, joka tuntuu tällä hetkellä maailman parhaalta iältä. On muuten kumma juttu, että sen jälkeen, kun täytin 18, on ikä menettänyt jotenkin merkityksensä. Tarkoitan, että en enää odota jotain tiettyä ikää, enkä kyllä haikailekaan palautumista 18-vuotiaaksi. Välillä kyllä haikailen niin huoletonta ja vastuutonta lukioaikaa, kun ei tarvinnut välittää mistään mitään.

Myönnän kyllä välillä suhtautuvani alaikäisiin teineinä ja 90-luvulla syntyneisiin kakaroina noin niinkuin yleisellä tasolla, mutta se ei tarkoita sitä, etteikö heillä olisi hyviä mielipiteitä ja ettenkö voisi hengailla itseäni nuorempien seurassa. Itseasiassa minulla on monenikäisiä ystäviä ja olen aina tottunut olemaan tekemisissä monenikäisten ihmisten kanssa harrastuksieni ja työni kautta. Sitä nyt vaan tulee heitettyä "teini-läppää" itseään nuoremmista, ilman että sitä sen enempää tarkoitan. Suhtautuvathan monet 13-14 vuotiaatkin, että parikymppiset ovat jo täysin aikuisia naisia ja miehiä. Kamalaa, en koe olevani aikuinen, enkä kyllä nainenkaan! Olen kai joku välimuotoratkaisu nuoren ja aikuisen, tytön ja naisen välillä.

Ikähän on loppupeleissä vain numeroita. Välillä unohdan, että olen jo "niin vanha" ja järkytyn, kun tajuan että kasiseiskat pääsevät jo baariin laillisesti tänä vuonna. Täällä vuotiksessa eri ikäiset sulautuvat toistensa joukkoon erikoisen hyvin. Toki joistakin viesteistä paistaa räikeästi läpi se, että kirjoittaja on minua kymmenen vuotta nuorempi, mutta mikäpä siinä. Mielummin itseasiassa niin, miksi 12-vuotiaan pitäisi pyrkiä olemaan vanhempi mitä on. Minuakin ärsyttää pikkuvanhat tekstit, joita on selkeästi harkittu ja väännetty "tuntitolkulla". Olkaa kaikki sellaisia, kuin olette. Tietenkin on hyvä miettiä mielipiteensä loppuun asti ja kunnolla etenkin "vakavat" -osiossa, mutta ei se haittaa, jos teksti on persoonallista, eikä kuin suoraan äidinkielen kirjasta.

Itse en jaksa välittää, millaisen kuvan itsestäni ja iästäni viestini antavat. Se olen vain minä täällä, en jaksa tsempata antaakseni itsestäni jotenkin fiksumpaa kuvaa, mitä olen. Sitäpaitsi minähän olen... :D

Poissa Goldenfake

• Contessa
  • Hirnyrkki
  • Roma ♥ Italia ♥
    • Questo inverno finirà
« Vastaus #50 : Lokakuu 29, 2005, 23:17:14 »
Ei voi mitään. Olen hyvin nuori. Päälle 14-vuotias. Se luku kuulostaa todella vaatimattomalta verrattuna noihin kaksikymppisiin, saati sitten vanhempiin verrattuna. Vaikka se kuulostaakin hyvin naiivilta, tunnen itseni paljon vanhemmaksi. Siis noin henkisesti. Minulle on aina sanottu, että olen kypsä ikäisekseni. Otan sen kohteliaisuutena. On hyvä, että osaa käyttäytyä fiksusti (vaikkakin välillä pelleileminen kuuluukin nuoren elämään), varsinkin vieraiden kanssa jutellessa.

Pystyn juttelemaan hyvin 16-vuotiaille kuin vanhemmillekin. Kaukaisemmat perhetutut usein taivastelevat, että vastakos tämä tyttö on 14, ja luulivat minun jo käyvän lukiota (mikä saattaa johtua myös pituudestani). Yleensäkin vieraille ja sukulaisille puhun aina aikuisten kanssa, harvemmin niiden 13-15vuotiaiden, en tiedä miksi. Syy voi olla, että useat nuoret ovat aikamoisia teinikakaroita (anteeksi yleistäminen), joiden tärkeitä juttuja ovat tupakanpoltto ja alituinen lapsellisuus. Kavereitani en tietysi tällä tarkoita ^^ Mutta siis yleisellä tasolla. Enkä yritä kuulostaa mitenkään viisaammalta kuin mitä olen, näin minä vain ajattelen. Mutta vaikka neljätoistavuotias kuulostaa hyvin nuorelta, en kerta kaikkiaan suostu uskomaan, että olisin pieni (ehkä se juuri onkin se minun "pieni", lapsekas puoleni). Tunnen itseni vanhemmaksi. Osaan kantaa vastuuta. Ja vaikka joskus ilmaisenkin itseäni sekavasti, se johtuu vain siitä, että on niin paljon asiaa kerrottavana! ^^

Minkäänlaista ikärasismia en harrasta (vaikkakin viestistä voisi päätellä, että syrjin pieniä enkä itse ota heitä vakavasti. Näin ei todellakaan ole. Todella pienet lapset ovat ihania. Itse vain haluaisin olla vanhempi). Vuotiksessa minulle on aivan sama, minkäikäisiä topicin viestien haltijat ovat. Luen joskus suurellakin mielenkiinnolla myöhempiin opiskeluihin liittyviä topiceja sun muita. Löydän juttua niin viisi- kuin viisikymmentävuotiaidenkin kanssa. Ja sehän on vain hyvä asia, eikös?

Pakko on kuitenkin myöntää, että aikuiselle keskustellessa minä odotan enemmän kuin mitä ikäisilleni/nuoremmille. Jos kysyn, mitä kuuluu, odotan, että vanhemmat kertovat kunnolla, mitä kuuluu, eivätkä vain ynähdä kuten nuoremmilla on tapana. Itsekin pyrin käymään rakentavaa keskustelua (vaikkakin kavereiden kanssa tulee usein höpöteltyäkin).

Tämä taitaa siirtyä pikkuhiljaa offin puolelle. Mutta yritän taas tuskan takaa ilmaista, että jokaisen, riippumatta iästä tai muustakaan, viestit ja jutut ovat yhtä tärkeitä. On mukavaa lukea eri ikäisten kommentteja useisiin eri aiheisiin, me kaikki näemme asian eri silmin.

Täytyy myöntää, että lukiessani tätä topicia ja sen täysi-ikäisiä kirjoittajia voin vain huokaista haikeudesta: toivoisin olevani jo niin vanha, kaikki ainakin ottaisivat minut tosissaan eikä kukaan (toivottavasti) kuittaisi minun juttujani neljätoistavuotiaan höpötykseksi. *huokaisu*

Tulipas paljon vuodatettua tekstiä. Mutta näin tiivistettynä: kuka tahansa voi kirjoittaa mihin aiheeseen tahansa iästä katsomatta, jos tuntee aiheen ajankohtaiseksi. Kohteliaisuus ja sisältö ennen kaikkea!

(Hyvää Halloweenia muuten kaikille! :) )
Fabrizio: Si, ti desidero, ti voglio con tutto me stesso, dalla prima volta che ti ho visto ti desidero, da settimane ti voglio fino ad impazzirne, e ti amo, io, ti amo, io ti amo e ti desidero e ti amo, potrei urlarlo se vuoi te lo giuro! Si, ti giuro... Nessuno, nessuno potrebbe dirmi che devo vergognarmi: Io amo Elisa!

Romulus

• Ankeuttaja
« Vastaus #51 : Lokakuu 30, 2005, 13:34:16 »
Lukeudun tuohon nuorempaan porukkaan, olen 14 vuotta (tai no, muutaman kuukauden päästä 15).

Ikäjakauma ei oikeastaan haittaa, koska en huomaa sitä. Useiden kirjoitustyyli on sen verran samanlainen ja "sivistynyt". Nuoret eivät erotu joukosta, mielestäni. Mutta sitten taas uudet erottuvat melko helposti, heidän kirjoitustyylinsä on erilainen. Luultavasti useat heistä ovat kovin nuoria, koska luulisi vanhempien vuotislaisten (vaikkakin uusien) osaavan tutustua kunnolla porukkan kirjoitustyyliin. ja lukea ne ilmoitusasiat... En siis tuolla kirjoitustyylillä tarkoita, että kaikki kirjoittaisivat samanlaisia viestejä, vaan että ihan kirjoitusta itseään, kuten isot alkukirjaimet yms. Pljon kivempi lukea sellaisia viestejä. Nyt meni jo offiksi.

Täytyy kyllä sanoa, että kuvittelen melkein kaikki vuotislaiset vanhemmiksi mitä he ovat. Sitten tunteekin itsensä niin kovin nuoreksi ja pieneksi kun tuntuu, että kaikki ovat paljon vanhempia.

No tulihan sekainen viesti, toivottavasti ymmärsitte edes jotakin.

Taiyo

• Ankeuttaja
« Vastaus #52 : Lokakuu 30, 2005, 14:18:21 »
Minä kuulun siihen kolmanneksi suurimpaan ikäluokkaan. Nimittäin 91-92, joita tämän hetken mukaan on Vuotiksen poppoosta 21%.

Minusta on ihan mukavaa nähdä niin itseäni vanhempien kuin nuorempienkin mielipiteitä eri asioista.

Lainaus käyttäjältä: "Goldenfake"
Syy voi olla, että useat nuoret ovat aikamoisia teinikakaroita (anteeksi yleistäminen), joiden tärkeitä juttuja ovat tupakanpoltto ja alituinen lapsellisuus. Kavereitani en tietysi tällä tarkoita ^^ Mutta siis yleisellä tasolla.

Yhdyn tähän. Vaikka olenkin vasta 13-vuotias, juttelen tai jaan mielipiteitä mielummin niitä pari-kolme vuotta vanhempien kanssa kuin oman ikäisteni. Mesessänikin suurin osa porukasta on ikäluokkaa 16-18 ja niiden kanssa juttelee paljon mielummin.

Olen meinaan huomannut, että aika monet (Voih, yleistän. -.-) omanikäiseni ovat niitä ihQ-Uniklubi-fani-pissiksiä joita minä katson EVVK-ilmeellä.

Poissa Cayenne

• Vuotislainen
« Vastaus #53 : Lokakuu 30, 2005, 16:28:28 »
[Off]
Lainaus käyttäjältä: "Taiyo"

Olen meinaan huomannut, että aika monet (Voih, yleistän. -.-) omanikäiseni ovat niitä ihQ-Uniklubi-fani-pissiksiä joita minä katson EVVK-ilmeellä.

*On tukehtua kahviinsa* Anteeksi nyt, mutta mitäköhän tuo Uniklubi tekee samassa lauseessa ihQ-pissisten kanssa? [/off]

Mutta asiaan, minä -88 syntyneenä kuulun tuohon toiseksi suurimpaan ikäluokkaan. En juurikaan ole tekemisissä sellaisten muutamaa vuotta nuorempien kanssa, koska elämänkatsomus on kuitenkin aika lailla erilainen. Vaikka en minäkään nyt mikään kovin vanha vielä ole, niin kyllä sitä osaa katsoa maailmaa hieman eri tavalla kuin esim. 13-vuotias. Mutta en minä aliarvioi, kyllä jotkut noinkin nuoret saattavat olla paljon viisaampia kuin monet minun ikäiseni. Se on kaikki niin kovin yksilöllistä.

Poissa Eleanír

• Lähes vaaraton
  • Reservi
  • *
  • Minäkö?
    • Blogi
« Vastaus #54 : Lokakuu 30, 2005, 16:34:37 »
Toistelen aika varmasti nyt muita, mutta pakkohan minun päästävä kommentoimaan aihetta myös.
Itse olen kohta (ensikuussa) 18v, enkä nyt tiedä mihinluokkaan minut lasketaan, olenko pikkuin, vanhus vai jotain siltä väliltä ehkäpä? No ehkäpä sillä ei ole niin merkitystä.
Kuten moni on sanonut, monet vanhemmat käyttäytyvät kuin pahaisat kakarat ja toisinaan nuoremmat hyvinkin asiallisesti. En minä arvostele ketään iänmukaan, vaan persoonana, en tosin arvostele ihmisiä yleensä muutenkaan, mutta ymmärrätte ehkä mitä haen takaa.
Eivät nuoret ja vanhat oikeastaan erotu täällä toisistaan, sillä jokainen osaa kirjoittaa "sivistyneesti", muutamaa poikkeusta lukuunottamatta.

Siis yksinkertaisestaanpa tämä; Ikäluokkia ei oikeastaan erota, mutta persoonallisuuden ja kypsyyden kylläkin.
Menetin kaiken kiinnostukseni psykologiseen analyysiin siitä lähtien kun tiedostin, että ihmiset tuntevat mitä he kuvittelevat tuntevansa.
Siitä oli hyvin lyhyt askel ajatukseen, että he kuvittelevat tuntevansa mitä tuntevat

Elene Yönsininen

• Ankeuttaja
« Vastaus #55 : Lokakuu 30, 2005, 18:17:13 »
Olen kolmetoista, siis aika nuori, mutta joskus aikuiset tuttuni sanovat minun kuulostavan paljon ikäistäni vanhemmalta, noin seitsemäntoistavuotiaalta o_O Mutta väliäkö tuolla, mielestäni kuulostan ihan tavalliselta seiskaluokkalaiselta.

Minusta tuolla iällä ei juurikaan ole väliä jos osaa keskustella järkevästi. Hmph, minä paraskin puhuja, vannoutuneena hevarina tiedän että sitä omaa juttua "täytyy" joskus puolustaa viimeiseenkin asti... Ei millään pahalla muille hevareille, mutta olen huomannut että hevipiireissä fanitetaan melko lailla täydemmin ja uskollisemmin kuin muiden musiikinlajien kannattajien keskuudessa. Eikä se välttämättä mikään huono asia olekaan, ei suinkaan. Mielipiteitä saa ja pitää olla, vaikka niistä valitettavasti (minäkin, myönnän...) kiistelläänkin melko usein. Ja tuosta fanittamisesta päästäänkin takaisin tuohon ikäasiaan. Nuorempana sitä tulee ihailtua ja palvottua jotakin bändiä tai sen tiettyä jäsentä kuin vanhempana, luulisin, ja nuorempana makuasioista myös kiistelee helpommin. Mutta enpä tiedä, kyllä tuo ikäero aika huomaamaton on jos on muuten samalla aaltopituudella, kuten minä ja kaksikymmentäkaksivuotias hevariserkkuni. Tulemme loistavasti toimeen ikäerosta huolimatta, hevarius taitaa yhdistää melko lailla. Avaa jonkun verran toiselle kuvaa sielunmaisemaansa jos kertoo minkä bändin sanoitukset tai melodiat kolahtavat tms. Itse olen kokenut ikäerot ystävyydessä suureksi lahjaksi, saa erilaisia näkökulmia ja tuollaista. Mutta jostakin kumman syystä olen täällä vuotiksessakin törmännyt enimmäkseen omanikäisiini, 12-15-vuotiaisiin. Toki tämä on suurin ikäluokka, mutta kyllä se välillä ihmetyttää. Eipä minulla tähän asiaan mitään lisättävää taida olla... *katoaa*

Poissa meppu

• Miss Impossible
  • Vuotislainen
    • Niin sanottu elämäni...
« Vastaus #56 : Lokakuu 31, 2005, 08:53:27 »
Min kuulun siihen "vanhukset" ryhmään, sillä ikää miulta löytyy 22. Minua ei haittaa minkä ikäisiä muut täällä olevat ovat, olivat sitten vastasyntyneitä tai toinen jalka haudassa.

Enemmänkin minua häiritsee se, että käytetään ns. ircci/chat-kieltä, eli "lol", "ihq", yms. ja sanoja lyhennellään ihan liikaa. Ja sekin on aika häiritsevää, että jokainen sana alkaa isolla kirjaimella. Ja ne yhdyssanat ja välimerkit. Eikö niitä enää opeteta äidinkielen tunnilla? Joskus tuntuu että kukaan ei ole edes kuullut niistä. *murrrr*

Mut tosin, en miekään ole mikään puhdas pulunen puhuttaessa kirjoitusvirheistä, mutta yritän kyllä tehdä parhaani minimoidakseni ne.
~*For in dreams, we enter a world that is entirely our own.
Let them swim in the deepest ocean or glide over the highest cloud.*~

Ice Princess

• Ankeuttaja
« Vastaus #57 : Marraskuu 02, 2005, 10:47:00 »
Minä olen itse 12-vuotias, ja kuulun siis tuohon ikäryhmään pikkuiset. Tulen kyllä helposti toimeen itseäni vanhempien kanssa, ja myös pari vuotta nuorempienkin kanssa. Netissä minua luullaan useasti vanhemmaksi kuin olen; esimerkiksi eräs mesekaverini kysyi yksi päivä että hei, kuinka vanha sä olitkaan. Sitten vastasin että 12, ja hän oli ihan että mä luulin sua paljon vanhemmaksi, 15-vuotiaaksi, kun sä oot niin aikuismaisen järkevä. *Silmien pyörittelyä*

Itse kyllä tunnistan yleensä kirjoittajan tekstistä suunnilleen hänen ikänsä, saattaa toki heittää vuodella tai parilla, mutta suunnilleen. En ainakaan tarkoita olla ikärasisti, mutta joskus saattaa alkaa ärsyttää pikkuisten jutut.
Köh. Sanon minua vuotta nuorempiakin pikkuisiksi.
Koulussamme on nuorimmat kolmasluokkalaisia, ja vanhimmat sitten abeja. Kun olin itse kolmannella, minua ärsytti suunnattomasti kun isommat sanoivat minua pikkuiseksi, ja kiusasivat. Silloin päätin, etten ikinä aio sanoa nuorempiani pikkuisiksi, mutta se on nyt vuosien varrella unohtunut. Ei sille vain voi mitään, kun ne kolmoset ovat '96 syntyneitä, ajatelkaa, '96, ja eivät yllä minua edes olkapäähän. Enkä ole edes mitenkään erikoisen pitkä, pari senttiä vajaa 160.

// Villi Lohi muokkasi peräkkäiset viestit yhteen

Poissa Drámella

• ihan hirveen ilkeä
  • Vuotislainen
    • Livejournal
    • LJ
  • Pottermore: NifflerHallow18061
« Vastaus #58 : Marraskuu 28, 2005, 19:57:21 »
Minä olen 15- vuotias, luultavasti iso osa meistä vuotislaisista on suurinpiirtein tätä ikää?
Pienenä (joskus 1. luokalla) mietin, kuinka isoja kuudesluokkalaiset ovat, mutta samalla tunsin itseni isoksi kun menin kouluun. Ekalla oli niin mukavaa, kun leikittiin tervapataa tai hippaa välitunnilla, niin kutosen pojat tulivat mukaan leikkiin. Silloin tunnettiin olo niiiin isoksi. n___n

Nyt mietin, kuinka pieniä ja lapsellisia suuri osa kuudesluokkalaisista on. (meidän kylässämme lähinnä.)

Kun menin seiskalle, niin tuntui olo taas isommalta, mutta hui että ne lukiolaiset olivatkin sitten isoja.
Nyt olen ysillä ja mietin, minne hakea seuraavaksi.

Minulla on ollut täällä muutamia yksärikavereita ja muillakin foorumeilla, olen joutunut suorastaan hämmästymään kuinka hyvin jotkut 11-13- vuotiaat osaavat kirjoittaa, kuinka hyvin tulen toimeen sen ikäisten kanssa, vaikka ennen olen tarvinnut muutamia vuosia vanhempia ihmisiä tullakseni toimeen ja löytääkseni yhteistä juteltavaa. Olenko minä juuttunut henkisesti tuonne ikäluokkaan, vai onko nykynuoriso niin "kypsää" porukkaa?
haistan, haistan ihmislihaa, sanoi kuu ja hymyili julmaa, verenhimoista hymyään.

Waidy

• Ankeuttaja
« Vastaus #59 : Marraskuu 28, 2005, 20:01:12 »
Olen kyllä huomannut, että ennen kuin ikääni ei tiedetä, ei aleta kiistellä asioista. Sitten kun se tiedetään, on enemmän piikittelyä ja väheksymistä. On kuitenkin iso-pieni osa niitäkin, jotka ottavat ihmiset iästä riippumatta vertaisenaan. :) Uskon olevani tuohon osaan kuuluva, sillä joudun itse monesti tuon "aliarvioinnin" kohteeksi ja ymmärrän, että se ärsyttää minuakin nuorempia.

Mielestäni ikäiseni ja nuoremmatkin kuulostavat yleisesti ottaen vanhemmilta mitä ovat, itse ainakin yllätyn kun kuulen, että kuinka nuoria jotkut vuotislaiset ovatkaan! Kaikki tuntuvat olevan täällä aika fiksuja, kuin kaikki olisivat samanikäisiä - tai ainakin melkein. :D

Minua kuitenkin vihastuttaa yleistäminen, itse koitan parhaani mukaan välttää stereotypioita. Esimerkiksi jotkut "moij sori ku häiritsen *punastuu* mut mitkä olikaa ne rolwinin kotisivut???" -tyyppisten viestien lähettäjät saatetaan leimata "8-12-vuotiaiksi pikkuisiksi penikoiksi jotka eivät tajua mitään mistään", vaikka he olisivat 15! En nyt parempaa esimerkkiä kumisevasta kallostani irti saanut, mutta toivottavasti käsititte pointtini.

Ice Princess: Minullekin on käynyt samantapaisesti! ;D

Ai niin, melkein unohdin. Olen 12, kuudennella, 93.
Psst! Olen varmaan tässäkin viestissä yleistänyt rankasti, anteeksi, arvoisa herrasväki. -poistuu takavasemmalle-

edit. Ja suuri(n) osa ikäisistäni, valitettavasti, ovat tyypiltään
ihquumäenoopissisvituhuoraphihihistringitteinipervotkuusysipienempikuikolme.

Gabrielle

• Ankeuttaja
« Vastaus #60 : Tammikuu 20, 2006, 10:02:33 »
Itse olen aika nuori, 13-vuotias, mutta joskus tuntuu että ihmiset täällä pitävät  minua nuorempana, ja (ehkä tahtomattaan) puhuvat vähän alentuvasti. Se  voi johtua siitä, että minusta tuntuu, että kun kirjoitan, niin se kuulostaa paljon lapsellisemmalta mitä ole päässäni ajatellut kirjoittaa. Niin kuin nyt tämäkin teksti.
Joskus olen jonkun kirjoitusta katsonut, ja arvionut iäksi noin 11-vuotta, ehkä johtuen kirjoitus virheistä, niitä oli paljon. Hän oli kuitenkin jo 14-vuotias. Ei kannata arvioida ikää tai muutakaan hänen kirjoituksensa perusteella, ainakaan aina.
Valitettavasti jotkut luulevat että kaikki 13-14 vuotiaat ovat kaikenlaisia teinipissiksiä. (Ei tästä sen enempää sitten, kaikki tietävät mikä on pissis.) Ei pissiksiäkään (tai ketään) saisi arvostella esim. pukeutumisen perusteella, tai miten kirjoittaa, ja näin. Ulkokuori on vain päällä, sisältöön tutustutaan.

Anteeksi jos olen vähän sekava, kuten sanoin, en osaa ilmaista ajatuksiani :S

Poissa jossujb

• Kardinaali
  • Vuotislainen
« Vastaus #61 : Heinäkuu 26, 2006, 17:13:49 »
Ääh, koskaan ole miettinyt minkä ikäine kirjoittelija on, kun ikä tuppaa olemaan vain joku hemmetin käsite, joka ei koskaan meinaa mitään. Joo, on eletty 16vuotta, mutta hengeltäni taidan olla lähempänä yhdeksää... silloin milloin tutustuin kaikkeen kivaan ( Pottereihin, Pokemoniin, pikku vampyyriin ) ja ei kauhean usein tule ajatelleeksi kuinka vanha sitä toinen kirjoittelija on. Jos ollaan samalla aaltopituudella, niin iällä ole mitään merkitystä. Ja jos ei olla, niin ei ole väliä ollaanko synnytty samaan kellonaikaankin....
"No-one expects the Spanish Inquisition!"

Poissa Kate

• Hänen korkeutensa
  • Reservi
  • *
    • Livejournal
    • Otteita elämästä lasikellon alla
« Vastaus #62 : Heinäkuu 26, 2006, 18:06:53 »
Vaikka suoranaisesti kenenkään kirjoitustyylistä ei välttämättä heti huoku onko tämä 15 vai 25, kuitenkin vanhemman ikäpuolen vuotislaisilta (ainakin tietyillä heistä) onnistuu tämä sanansäilä heilahtamaan oikein terävästi. Siihen ehkä siivittään iän mukanaan tuoma elämänkokemus ja -tietämys, joka muokkaa mielipiteet ainakin sellaisiksi, että perustetta tulee kuin apteekin hyllyltä (ja ilman reseptiä) tarvittaessa.
"Jos mielesi tekee joskus arvostella jotakuta, hän sanoi, - niin muista, etteivät kaikki ihmiset maailmassa ole olleet yhtä edullisessa asemassa kuin sinä."

F. Scott Fitzgerard: Kultahattu

Poissa Founa

• Vuotislainen
« Vastaus #63 : Heinäkuu 26, 2006, 18:35:05 »
Se on itseasiassa aika positiivinen asia, että täällä Vuotiksessa on niin paljon eri ikäisiä, koska silloin tulee keskusteluihin paljon erilaisia mielipiteitä. Onneksi täällä ei hirveästi harrasteta ikärasismia kumpaankaan suuntaan, se on mielestäni typerää.

Itse olen 13, en tiedä minkä ikäiseksi minua luullaan viestien perusteella. Kyllä huomaa joskus luulleensa jotain 10-vuotiasta paljon vanhemmaksi kuin onkaan, ja valitettavasti kyllä myös toisinkin päin.. Iän määrittelee ehkä kirjoittajan kirjoitustyylistä, sanoista jota hän käyttää jne, mutta kuten jo sanoin, usein arvioi kuitenkin ihan väärin. Kaksi saman ikäistä, vaikka 15-vuotiasta saattavat olla ihan erilaisia keskenään.
i am my own life, own harm

Poissa blue kelpie

• avaimen haltia
  • Vuotislainen
  • elämä on kovaa käytä avainta
Olen nuorimmistoa
« Vastaus #64 : Heinäkuu 27, 2006, 14:38:37 »
Jep 1992 syntyny ja päivä oli 29.2 (eli oon oikeesti 3 ja ½) joten olen 14.
En ole edes ajatellut et täällä on niin paljon eri ikäsiä mut se on vaan hienoo eikö?

Minusta on hienoa että täällä on eri ikäsiä koska vanhemmillla on paljon eri mielipiteitä ku taas nuorilla joten saadaan paljon eri näkemyksiä eri ihmisiltä. Eli täällä voi kaiken ikäiset keskustella.

Ja vanhemmat vuotislaiset näyttää esimerkkiä nuoremmille ja heistä on siis suuri ilo ja apu :P Mutta en tosin ajatelle koskaan kuinka vanha kirjoittaa mitäkin :p
dataa kotona ja koulussa

Poissa Jessie

• Sanomaton
  • *
« Vastaus #65 : Heinäkuu 27, 2006, 14:49:53 »
Itse kuulun johonkin keskikastiin täyttämällä syyskuussa 18. En tiedä minkä ikäiseksi minua on täällä luultu, mutta itse tunnen olevani se "melkein" 18-vuotias.

Kun minä tulin vuotikseen, minusta tuntui että kaikki ovat vanhempia kuin minä. Oikeasti eivät läheskään kaikki olleet, ikäjakautuma on kuitenkin muuttunut tässä parin vuoden aikana.
Joskus muistelisin tuon 87-88 jakautuman olleen suurin, nyt se ei sitä enää ole. Nuorempia ihmisiä on tullut keskuuteemme, jota ei millään uskoisi.
En voi käsittää välillä miten olen veikannut ihmisten iät niin pieleen. Esimerkkinä: Goldenfaken luulin olevan 17-vuotias, Founaa luulin 16-vuotiaaksi. En ole siis kovin hyvä arvioimaan ihmisten ikää.

Viestien perusteella luulee aivan muuta, ikä saattaa heittää monella vuodella. Ikä on kuitenkin vain varsinkin keskusteluissa pelkkä numero, jota ei kannattaisi niin paljoa tuijottaa, ainakaan minun tapauksessani- en näytä osaavan arvioida ikää ollenkaan.

On hienoa että täällä on paljon eriikäisiä, näkökulmat nähdään monelta eri kantilta.
♥ Pottereita vuodesta 1999 ♥
“Dumbledore's man through and through, aren't you Potter?"
"Yeah I am," said Harry. "Glad we straightened that out.”

Aldar

• Ankeuttaja
« Vastaus #66 : Heinäkuu 27, 2006, 15:02:49 »
Niinhän se on, ikä on pelkkiä numeroita.

En itse niinkään syrji ketään iän takia, enkä yleensäkkään minkään seikan takia. Yritys on ainakin hyvä.

Pakko on kuitenkin myöntää että olen joskus, onneksi aika harvoin, syyllistynyt ikärasismiin. Toivottavasti olette samaa mieltä että vielä aika lievällä tasolla sanomalla asioita kuten "Se on vielä niin nuori/pieni", enkä, niin kuin jotkut joita on ikävä kyllä pakko sanoa ystäviksini, käyttävät useammin lausahduksia kuten "****n kakara painu *****!". Tämä on varsin huvittavaa (sanon nyt huvittavaa kun en muutakaan sanaa keksi asiaa kuvastamaan) kun he sanovat näin esimerkiksi vain henkilöä vuotta nuoremmille henkilöille.

Lueskelin tässä vanhempia kommentteja aiheesta, joissa jotkut henkilöt olivat sanoneet että kirjoitusasu ei kieli käyttäjän ikää. Olen osittain samaa mieltä, joskin voisin sanoa että kirjoitusasu ja varsinkin oikeinkirjoitus kielii edes jonkinlaista suuntaa henkilön ikää kohti. Lauseet kuten "perus koulu päättyi mullakin jes olen iki onnellinen nyt!!!!!" ovat aina kalvaneet silmiäni, polttanut jopa. Huomatkaa yleinen turhan monen huutomerkin käyttö.

Vaikka olenkin erittäin uusi käyttäjä Vuotiksessa, olen huomannut että vaikka foorumin keski-ikä lukemani perusteella on aika alhainen (mikä ei ole huono asia laisinkaan), paikalla on todella intellektuellia väestöä, ja ilokseni huomasin että myös vähän vanhempaa oliotakin löytyy.

Tähän ikäasiaan vielä kommentoiden, että omassa pienessä mielessäni ikäluokka 10-14 = huonoa oikeinkirjoitusta. En voi sille mitään, se vain on niin, en osaa kuvitella että joku tämän ikäinen osaisi kirjoittaa vielä, harmi kyllä, kieliopillisesti oikeanlaista kirjoitusta. Jos tällä forumilla on joku ketä todistaa minut vääräksi, lähettäkää minulle Räyhääjä. Olen varmastikkin nähnyt liikaa stereotypiaa kyseisestä ikäluokasta.
En väitä että oma kirjoituksenikaan olisi mitenkään täydellistä, mutta pidän sitä paljon parempana kuin "perusamiksien" tai joidenkin vielä peruskoulussa olevien, joilta puuttuvat yhdyssanat, välimerkit, isot alkukirjaimet, ja lopettavat merkit. Sitä on vain niin hankala lukea, varsinkin jos tekstiä on paljon.

Ja iästäni sanottakoon sen verran, että olen seuraavaksi täysi-ikäisyyden paremmalla puolella.

Aldar

Poissa Elli

• Vuotislainen
« Vastaus #67 : Heinäkuu 29, 2006, 20:55:20 »
Itse kuulun ikäluokkaan, joita löytyy vuotiksesta  vain 1%, eli olen 25-vuotias. Itseasiassa, ikävä kyllä, tämä vallitseva ikäjakauma on jonkinlainen syy siihen minkä takia pistäydyn täällä nykyään valitettavan harvoin. Tuntuu siltä ettei minulla ole oikein mitään sanottavaa aiheisiin, jotka "pikkuisia" varmasti kiinnostavatkin. En oikein jaksa enää innostua ihastumisista, koulusta ynnä muusta. Totuus jolle ei mitään voi, eikä tarvitsekaan, on että ajatusmaailma minulla ja itseäni reilut kymmenen vuotta nuoremmilla on melkolailla erilainen.
En silti mitenkään väheksy nuorempia mielipiteidensä takia, olenhan minäkin toki ollut saman ikäinen aikanani. Kaikki saavat toki ilmaista mielipiteensä ja niitähän tänne maailmaan mahtuu. Kukin ottakoon osaa keskusteluun jonka itselleen tärkeäksi kokee.

Poissa Kate

• Hänen korkeutensa
  • Reservi
  • *
    • Livejournal
« Vastaus #68 : Heinäkuu 29, 2006, 21:23:37 »
Ihmeellistä, ettet Elli ole sattunut eksymään tuonne Vakavat-osaston puolelle, jossa keskustelut ovat todellakin jotain muuta kuin kouluun tai ihastumisiin liittyvää.
"Jos mielesi tekee joskus arvostella jotakuta, hän sanoi, - niin muista, etteivät kaikki ihmiset maailmassa ole olleet yhtä edullisessa asemassa kuin sinä."

blame it on me

• Ankeuttaja
« Vastaus #69 : Heinäkuu 29, 2006, 21:35:58 »
Minusta iällä ei ole niin hirveää merkitystä. Kunhan ei rupea hävyttömyyksiä kirjoittelee. Itse en kerro ikääni koska en halua että joku rupeaisi kiusimaan minua pikkuista. :)
Itse minulla on täällä vuotiksessa kavereita ja osa heistä on 13-16.
Minusta itse asiassa on mukavaa että voi olla vanhempikin ihmisen kaveri. Tänään itse asiassa rekisteröitytin erään potter hullun kaverini.:)

Termospullo

• Ankeuttaja
Re: Vuotiksen "vanhukset" ja "pikkuiset"
« Vastaus #70 : Heinäkuu 29, 2006, 23:58:20 »
Olen 12. Hirvittävää. Olen tavannut jotain -93 syntyneitä, minua vuoden vanhempia siis, mutta useimmilla heillä on hyvin vähän viestejä, on tullut tavattua pari 1991 syntyneitä, jotka taas kirjoittelevat melko usein, mutta lakkaavat puolessa vuodessa käymässä täältä. Minua ei asia koskaan ole vaivannut, koska olen aina tuntenut olevani nuorin, joka vain seuraa perässä muiden hoitaessa asiat.

Luna Lovegood kirjoitti:

Lainaus
Joskus nuorimmaisten mustavalkoinen tapa katsoa maailmaa hymyilyttää, mutta muistan kyllä itsekin miten ehdoton saatoin nuorempana olla mielipiteissäni. (Siis nyt tarkoitan lähinnä sellaista että joku esim. julistaa suureen ääneen että tupakka ja alkoholi on pahasta, tai että McDonaldsia pitää boikotoida,  mutta ei osaa sanoa miksi näin on - eli toistellaan vaan "opittuja" mielipiteitä.)

Rohkenisin väittää, että asia on päinvastoin. Esimerkiksi vetäisin tänne erään eläinrääkkäys-keskustelun. Siellä te kaikki isot sanoitte, että se Tomi Tuumanen tai kuka onkaan, joka siloitteli kissoja taiteen vuoksi, oli tehnyt väärin. Mutta voisitteko te edes kuvittella, että minä en katsoisi tekoa suopein silmin? Edelleen rohkenisin väittää, että me nuoret tai sisäpiireissä kakarat siis, katsomme elämää useiden kantilta, noin 98% teistä isoista on varmaan sitä mieltä, että kaikki koprofagiaa ja zoofilia harrastavat pitäisi tappaa. Me nuoremmat hyväksymme heidät täysin.
Minusta on myös aika naurettavaa, kun jauhatte meidän pikkuisten oikeinkirjoituksesta. Eikö näy selvästi, että se on tahallista, koska tahdomme joskus esittää vielä nuorempia kuin olemme? Sama huutomerkkien kanssa. Ja ainakin minä olen aina netissä kirjoittanut kirjakieltä.
Ja ette te isot voi sanoa, että me emme muka välittäisi oikeinkirjoituksesta. Varmaan te kaikki siellä ruudun takana toivotte:
"Bannattaisiinpa se Retkikeitin, niin ei tarvitsisi sietää ollenkaan sen vääristyneitä pilkkuja ja perättömiä jorinoita".
Ja ainakin minä olen monen vuoden ajan korjannut ne järjettömät kirjoitusvirheet kaikkien niitten aikojen opettajien kirjoittamista tiedotteista.
Hyvä on, hyvä on. Myönnettävä, että ne 6. luokkalaiset, jotka elivät koulussamme vielä viime lukukauden aikaan, olivat kaikki todellisia pissiksiä ja teinejä. Mutta te, ikävä myöntää, olette ymmärtämättömiä ja yleistäjiä. Mutta sellaiseksi vanhetessa tulee, enkä syytä teitä. Vielä samanlaisia viestejä minäkin tulen kirjoittamaan tästä aiheesta häpeämättä.

Luna Lovegood

• Ankeuttaja
« Vastaus #71 : Heinäkuu 30, 2006, 00:43:22 »
Lainaus käyttäjältä: "Termospullo"

Rohkenisin väittää, että asia on päinvastoin. Esimerkiksi vetäisin tänne erään eläinrääkkäys-keskustelun. Siellä te kaikki isot sanoitte, että se Tomi Tuumanen tai kuka onkaan, joka siloitteli kissoja taiteen vuoksi, oli tehnyt väärin. Mutta voisitteko te edes kuvittella, että minä en katsoisi tekoa suopein silmin? Edelleen rohkenisin väittää, että me nuoret tai sisäpiireissä kakarat siis, katsomme elämää useiden kantilta, noin 98% teistä isoista on varmaan sitä mieltä, että kaikki koprofagiaa ja zoofilia harrastavat pitäisi tappaa. Me nuoremmat hyväksymme heidät täysin.

Onhan tämä provo, onhan? *katsoo kelloa* Jep, lauantai-ilta. Toivottavasti on hyvät bileet menossa?

Ja jos se ei ole provo, niin Termospullo todisti juuri taitavasti pointtini paikkansapitävyyden.

Miles

• Ankeuttaja
« Vastaus #72 : Heinäkuu 30, 2006, 16:04:43 »
Kuulun Vuotiksen nuorimmistoon, olen 93- syntynyt. En kuitenkaan tunne mitään eripuraa nuorempia (joita on hyvin vähän) taikka vanhempia kirjoittajia kohtaan. 'Isojen' viestejä on yleensä hauska lukea ja heristellä nyrkkiään näytölle, kun ei ole samaa mieltä asiaa laajemminkatselevien kanssa.
Toisaalta taas on mukavaa katsella, ja olla katellinen kun samanikäiset, taikka sitten vuotta, paria vanhemmat kirjoittavat rakentavaa tekstiä, eikä itse pysty lähellekään samaan. Minun mielestäni on onni, että Vuotis on pysynyt näinkin puhtaana eripurilta sun muilta sellaisilta, vaikka ikähaarukka on melkeinpä päästä päähän.
Toisinaa katselen omia vanhoja viestejäni ja vertailen niitä uudempiin viesteihin.. Kuinka paljon olenkaan kehittynyt kirjoittajana..? En voi itsekään tajuta.. Kun rekisteröidyin, olin pelkkä 12 vuotias nörtti. Kirjoitin about kolmen rivin pituisia viestejä joihinkin ficceihin ja ihkutin..
Vaikka en tälläkään hetkellä kuulu lähellekkään Vuotiksen parhaimmistoon kirjoittajana, niin kehityn silti koko ajan.. Ainakin itse uskon niin.
Nyt jo muutama viikko sitten kirjoitettu viesti tuntuu jo pelkältä hömphömpältä. :)
Okei, ehkä menin jo hieman ulos aiheesta, mutta yritän vain viestittää,
että vanhukset: teidän täytyy vain yrittää kestää nuorempianne parhaimman mukaan. Tietysti pikkuiset ärsyttävät välillä, varmasti minäkin olen jollekulle saanut aikaan jonkin näköistä eripuraa, mutta jos te olisitte tulleet tänne meidän ikäisinämme, en usko että teistä paljoakaan parempaan olisi ollut. Ja mistä sitä tietää vaikka minusta tulisi jonain päivänä pitkän ajan kuluttua kuukauden käyttäjä..
Ja pikkuiset: (olenhan itsekin pikkuinen, minullekin siis) yrittäkää olla oma itsenne, älkää yrittäkö liikaa filosofisoida ja saada kommenttia aikaan aiheesta joka ei teitä kiinnosta. Nimimerkillä: Kokemusta on.
(okei, ehkä meni taas jo hieman yliyrittämiseksi, mutta mahtavan aiheen olet keksinyt, Luna Lovegood. Olisin jaksanut jaaritella tässä vaikka paljonkin pidempään.)

Poissa Kate

• Hänen korkeutensa
  • Reservi
  • *
    • Livejournal
« Vastaus #73 : Heinäkuu 30, 2006, 19:27:08 »
Lainaus käyttäjältä: "Termospullo"
Edelleen rohkenisin väittää, että me nuoret tai sisäpiireissä kakarat siis, katsomme elämää useiden kantilta, noin 98% teistä isoista on varmaan sitä mieltä, että kaikki koprofagiaa ja zoofilia harrastavat pitäisi tappaa. Me nuoremmat hyväksymme heidät täysin.

Tuota noin. Lunan tavoin alan pikkuhiljaa uskoa tämän olevan vain huono provosointi yritys, sillä uskoisin, että 98% meille isoista koprofagia on henkilön itsensä oma asia ja jos joku vain nyt tuntee suurta mieltymystä ihmisen jätöksiin, niin tehköön niillä mitä haluaa.

Sen sijaan ihmettelisin, että nuori tyttö hyväksyy täysin eläimiin sekaantumisen, jota tuo zoofilia on. Eläimiin sekaantuminen on kuitenkin rikollinen teko, eikä millään tavoin aja ainakaan eläinraukan asemaa. En kuitenkaan halua hengiltä ketään, varsinkaan ketään koprofagia, mutta minussa aiheuttaa totaalisia naurunpyrskähdyksiä ajatus siitä, että te nuoremmat hyväksyisitte heidät täysin.

Limetto

• Ankeuttaja
« Vastaus #74 : Heinäkuu 30, 2006, 20:06:31 »
Olen kaksitoista, syntynyt vuonna 1993. En TODELLAKAAN hyväksy eläimiin sekaantumista. Kyllä sinäkin Termospullo, aikalailla yleistät. En usko että kovinkaan moni meistä nuorista sitä hyväksyy.

Lainaus
Me nuoremmat hyväksymme heidät täysin.

Sano että tuo on vitsi! Huono sellainen, mutta kuitenkin.

Ja missä nämä "isot/vanhukset" ovat sanoneet että me emme välitä oikeinkirjoituksesta? En ole nähnyt moista väitettä missään. Taidat nyt vain kuvitella omiasi myös tuon "retkikeittimen bannauksen" suhteen.
Mukavaa että mielipiteitä tulee esille, ainakin useimmiten. Mutta aikamoista, haukut vanhempia yleistäjiksi, vaikka teet niin aivan selvästi itsekin.

Kyllä me nuoremmatkin vanhenemme. Meistäkin siis tulee ymmärtämättömiä yleistäjiä, kuten väität?

Poissa Lilyca

• Vuotislainen
« Vastaus #75 : Heinäkuu 30, 2006, 20:39:25 »
Minä taidan kuulua niihin pikkuisiin, olen syntynyt 1994 ja olen 12 vuotias. Uskon sen näkyvän myös viesteistäni joita kirjoitan, ne ovat jollakin tavalla vähän "lapsekkaita" en yritä esittää vanhempaa kuin olen.
Taisin olla 11-vuotias kun aloin käymään täällä, ja alkuaikojeni viestit ovat laadultaan huonompia.

Minusta on mahtavaa että Vuotiksessa pyörii eri-ikäisiä ihmisiä, itse luulen varmasti useita vanhemmiksi, ja oam äitinikin kerran yllättyi miten "kunnollinen" paikka Vuotava noidankattila on, vaikka täällä käy eri-ikäistä porukkaa, hän nimittäin käy toisinaan täällä, vaikka ei ole rekisteröitynyt, mutta haluaa tietää missä vietän aikani. Ja poikkesin taas aiheesta.

Minä kyllä käyn myös vakavat-osastolla, vaikka olenkin näin nuori, mutta onhan siellä muitakin aiheita kuin seksi.

Ja haluaisin vielä ilmoittaa että älkää yleistäkö. Kaikki 12-vuotiaat eivät ole teinejä.
Järki on nimittäin siinä, ettei ole mitään järkeä siinä, että tulee hulluksi, kun yrittää olla tulematta hulluksi. Sitä voi yhtä hyvin antaa periksi ja säästää järkeään.

Sheila

• Ankeuttaja
« Vastaus #76 : Elokuu 02, 2006, 21:04:42 »
Olen vasta 13-vuotias ja rekisteröidyn tänne ihan äsköttäin. Joskus tuntuu kun vastailen foorumeissa juttuihin niin vanhemmalta tulee seuraavaksi "Hei just, mistä sä ton voit tietää. Ei se noin mene!" On silleen joo. Tulee olo et "Mistä mä voin tän ikäisenä kaiken tietää?"
 Typerää kun jotkut ajattelet, että "vakavat" voisi olla "kielletty" nuorilta. Minusta nuorillakin, joillakin on ihan asiaa. Tärkeääkin josta haluavat puhua. :) Ei kaikki nuoret ole sellaisia: "Mulla on ongelma: Mun ihanin huulipuna loppui enkä löydä sitä mistään, HEI D44444!"

Minusta on hyvä, että täällä on eri-ikäisiä ihmisiä. Tulee erilasia mielipiteitä jne. :)

Poissa Caccie

• Kahdeksas kuolemansynti
  • Vuotislainen
  • Darkness never take your heart
« Vastaus #77 : Elokuu 02, 2006, 21:10:29 »
Minusta on oikeastaan hauskaa että täällä on eri ikäistä porukkaa. Itse kuulun ehkä tuohon Vuotiksen pikkuisiin, koska aika moni tuttuni on minua vanhempi. Minua se ei haittaa ja heidän kanssaan on hauska jutella. Minua on oikeastaan jotkut kehunut, että vaikutan 12 vuotiaalta vaikka olen 11. Mutta ei se minua haittaa. Kaikki nuoret ei ole sellaisia että "Voi ei, minun viesti on tosi pitkä, IhQuu!" Kyllä nuoretkin saa kirjoittaa tuonne vakavat osioon. Viesteistä näkyy ketkä on nuoria, koska heidän viestinsä ovat yleensä vähän lapsenomaisia.
I'm not Okey

Poissa Shayas

• never-fading
  • Vuotislainen
  • take me home
« Vastaus #78 : Elokuu 02, 2006, 23:29:57 »
Minusta on hienoa, etteivät kaikki täällä ole saman ikäisiä. Pakostikin siitä nimittäin seuraa se, että aiheisiin tulee melko paljon täysin erilaisia mielipiteitä ja viestejä ja minusta on kivaa lukea sellaisia.

Itse taidan kuulua sinne keskivaiheille, ehkä nyt vähän keskiarvoa nuorempi olen. Olen nimittäin 13, syntynyt vuonna 1992. Täytän 14 muutaman viikon päästä, joten kauaa en enää tätä epäonnen lukua ikänäni joudu sietämään. :) Jotkut ovat sanoneet, että kuulostan vanhemmalta, mitä olen. Tottakai se on tuntunut hienolta, ettei ihan kakaralta vaikuta. Minä nimittäin pidän itseäni vielä hyvin nuorena, ja haluaisin olla vanhempi. Häpeän ikääni, myönnän sen. Tuntuu, etten kehtaa mennä puhumaan mielenkiintoisilta vaikuttaville ihmisille, koska he pitäisivät minua ihan lapsena. En tietenkään tarkoita, etteivät nuoret voisi olla mielenkiintoisia, en todellakaan, mutta jotenkin minulle ne vanhemmat vaikuttavat ns. "paremmalta seuralta". Minulla on ikävä tapa luokitella kaikki itseäni nuoremmat automaattisesti tyhmiksi ja lapsellisiksi, vaikka tiedän hyvin ettei se mene niin. Tiedän, että jotkut minua nuoremmat saattavat hyvin olla paljon kypsempiä, kuin itse olen, mutta siltikään en pääse tästä ajattelutavasta eroon.

Olen monesti täällä "sortunut" ihmisten ikien arvailuun ja hyvin usein yllättynyt. Jotkut nuoremmat ovat vaikuttaneet paljon vanhemmilta ja olen olettanut heidän olevan noin 3-4 vuotta vanhempia, kuin he oikeasti ovat olleet. Kun heidän todellinen ikänsä on paljastunut, olen järkyttynyt ja monesti arvostukseni kyseisiä henkilöitä on tavallaan laskenut, koska olen ajatellut, ettei tuon ikäinen voi olla järkevä, eikä tietää asioista juurikaan mitään. Jollain tavalla arvostukseni on myös noussut ja olen miettinyt, että tämä tyyppi taitaakin olla tosi älykäs ikäisekseen.
Olen myös monesti luullut joitakin ihmisiä paljon ikäisiään nuoremmaksi. Usein erehdyn luulemaan vaikka 18-vuotiasta 11-vuotiaaksi ja alan virnuilla, kun asian oikea laita paljastuu (miten niin olen outo?). Usein luulen ihmisiä nuoremmiksi, jos he esimerkiksi kirjoittavat puhekielellä tai paljon huuto/kysymysmerkkejä.

En millään tavalla halua väheksyä nuorempia ja minulla kyllä on ystäviä, jotka ovat itseäni nuorempia, mutta ikäväkseni joudun tunnustamaan, että joskus aliarvioin nuorempia. En kuitenkaan usein, sillä olen tavallaan sitä mieltä, ettei iällä kauheasti ole väliä.

Huoh, sekava viesti. Ei voi mitään. Ehkä joku hyvällä tuurilla tajusi jotain. Ehkä ei.
no / no turning back now

Aware

• Ankeuttaja
« Vastaus #79 : Elokuu 05, 2006, 14:43:35 »
Lainaus
Entä sinä iältäsi nuori Vuotislainen, miltä sinulta tuntuu kun jaat foorumin monen vanhemman ihmisen kanssa?

Jos 15-vuotias lasketaan nuoreksi (uskon kyllä) niin sitten.

No, en ole ajatellut mitenkään tuon puoleisesti.. Ajattelen jokaisen foorumilaisen tavalliseksi ihmiseksi. En ajattele yleensä sitä ikää. Onhan se kiva tutustua vanhempaankin henkilöön, mitä itse on. Kysellä maailman menoja, ja millaista on olla aikuinen; onhan se vielä nuorillakin edessä.
Ylöeensä foorumeilla ei ole esiintynyt sitä ikärasismia. Ja toivon todellakin, ettei täälläkään sitä ilmestyisi kovasti. Usein on tullut kuvataiteissa kysyttyä minulta monet, että oletko 13-vuotias?  Minua taas ihmetyttää, miksi taiteessa kysytään ikää. Tottakai siinä, että yleensä vanhemmat ihmiset osaavat piirtää paremmin, mutta olettaa nyt kuitenkin, että niitä poikkeuksiakin on. Esimeerkiksi serkkuni  (Saaksi / Grudge) piirtää yhtä hyvin, kuin aikuinen; tavattoman hienoja piirustuksia, mahtavia olentoja / asentoja, jne. Hän värittääkin koneella, kuin ammattipiirtäjä. Hän on minua n. kaksi kuukautta nuorempi ja olen häntä tuplasti surkeampi piirtäjä. (hänen mukaan olen parempi piirtämään ihmisiä.. En tajua sitä.) Mutta siihen ikään nyt takaisin.

Tiedän erään käyttäjän, nimeltään Feather. Hän on melko nuori, mutta jos hänet tuntee, tajuaa miksi hän on ns. ylikehittynyt. Hän ymmärtää asiat paremmin, kuin yleensä hänen ikäisensä, osaa esimerkiksi roolipelata, kirjoittaa ficcejä, ym. yhtä hyvin kuin esimerkiksi minun ikäiseni. Sitä alkaa ihmettelemään kyllä.

Tämä taisi kyllä hypähtää tästä asiasta ohitse, mutta.. ^^'

Poissa Saippuakupla

• Vuotislainen
  • Kelmi
« Vastaus #80 : Elokuu 05, 2006, 16:54:21 »
Hmm. Eikös 12-vuotias lasketa kohtalaisen nuoreksi? ^_^

Olen aina täällä liikkuessani ollut kohtalaisen epävarma ikäni suhteen, vaikka olenkin huomannut suureksi ilokseni, etten suinkaan ole ainoa 12-vuotias täällä, itse asiassa ikätovereitani näyttää suorastaan parveilevan täällä. Olen siitä huolimatta lähes aina taukoamatta tuntenut itseni kakaraksi vastatessani kohtalaisen ahkerasti kaikkiin mahdollisiin topicceihini ja ennenkaikkea luodessani niitä. Nyt tosin on tilanne hieman rauhoittunut, mutta vieläkin olen mielestäni kakara. En välttämättä ikäni puolesta, mutta henkisesti. ^_^ Viestini suorastaan uhkuvat henkistä viisivuotisuuttani.

Lainaus
No, en ole ajatellut mitenkään tuon puoleisesti.. Ajattelen jokaisen foorumilaisen tavalliseksi ihmiseksi.

Veit sanat suustani. Vaikka itseäni viisivuotiaana henkisesti pidänkin, en suinkaan yleisesti ottaen kiinnitä muiden ikäluokkaan sen suurempaa huomiota. Se, minkä ikäinen kukin täällä on, on vain yksi pieni vaivainen sivuseikka, joka ei minua haittaa tippaakaan. Minulle on lähinnä paljon tärkeämpää se, millainen ihminen on, ikä ei mielipiteeseeni kauheasti vaikuta. Liikun täällä, koska pidän Pottereista, ja se, että täällä on eri tavoin ajattelevia ihmisiä ja jopa eri-ikäisiä, on vain hyvä asia.

En ujostele sitä, että täällä liikkuu minua paljon vanhempia ja elämässä kokeneempia ihmisiä, itse asiassa se on mielestäni vain hyvä asia. Jos tätä foorumia hallitsisivat vain minun ikäluokkaani kuuluvat Potter-fanit, täällä ei mahdollisesti ehkä olisikaan niin mielenkiintoista käydä. Tietenkin ulottuvillani olisi silloin mahdollisesti hieman enemmän ikäluokkaani kiinnostavampia puheenaiheita, mutta kyllähän niitä täällä muutenkin suorastaan pursuaa yli.

Jos filosofioisin, sanoisin sen tosiseikan, että ikä ei ole ihmisestä se tärkein, ja meitä kaikkia Vuotista käyttäviä (ainakin suurinta osaa) yhdistää ainakin yksi asia: Potter-fanius. ^^ Ja se riittää minulle.
No johan oli filosofista. o.o Ei lainkaan minua.
Sen sijaan Harry lähetti Ronille lapun: "tehdään se tänä iltana."

~ HP -  Salaisuuksien kammio

Irene

• Ankeuttaja
Vs: Vuotiksen "vanhukset" ja "pikkuiset"
« Vastaus #81 : Kesäkuu 09, 2008, 16:07:44 »
Hmm, tuosta mitä aiheen aloittaja sanoi nuorista olen hieman erimieltä. Onhan totta että nuoremmat (joihin itsenikin luen) ovat välillä ehkä ärsyttäviä, ja ajatusmaailmamme mustavalkoista, mutta ei aina ole näin. Osaamme mekin käyttäytyä hyvin ja kertoa hyvin perusteltuja mielipiteitä. Vaikkakin väittäisin että mielipiteitämme ei yleensä oteta kovin tosissaan ikäyleistyksen takia. Minusta on mielenkiintoista kuulla vanhempien mielipiteitä, mutta arvostan ja kunnioitan myös nuorempien ja samanikäisten mielipiteitä. Koska nuorempien mielipiteet ovat ihan yhtä arvokkaita ja tärkeitä kuin vanhempienkin.

Poissa Bad Girl

• Rebel Yell
  • Vuotislainen
  • Guilty 'til I'm proven innocent
  • Tupa: VOLDEMORT!!!
« Vastaus #82 : Kesäkuu 09, 2008, 16:39:20 »
Hyvä että täällä on eri-ikäisiä ihmisiä. Itse olen 12 vuotta, joten kuulun tähän vuotiksen nuorempaan porukkaan. Joskus tuntuu hassulta kirjoittaa jollekin henkilölle esim. yksäriä, kun katsoo profiilia ja huomaa, että hups, tyyppi onkin kymmenen vuotta minua vanhempi. Mutta yleensä sitä, että joku on vanhempi tai nuorempi, ei viesteistä huomaa. Ainakin minulla alkaa tuntua vasta silloin oudolta, kun katsoo jonkun profiilin ja huomaa tämän olevan paljon vanhempi/nuorempi. Mutta ei se yhtään häiritse, että kaikki ovat niin eri-ikäisiä, se on vain hauskaa, vaikka joskus tunnenkin olevani ainoa näin nuori täällä :D

- Bad Girl -
He kuuntelivat hevimetallia, se syövytti heidän aivonsa ja spraymaalattuaan koulujen seinät heidät kärrättiin mielisairaalaan !

Vuoden Luihuinen, kiitoksia äänestäjille <2 || Epäaktiivinen säännöllisen epäsäännöllisesti

Poissa Musta Koira

• Veni, vidi, vici.
  • Vuotislainen
  • libertiini
« Vastaus #83 : Kesäkuu 09, 2008, 17:37:08 »
Suuri ikäjakauma on yksi vuotiksen ominaispiirteistä ja johtuu siitä, että Potter kiinnostaa niin monenikäisiä ihmisiä. Minusta Potter-foorumin ei pitäisikään olla vain tietylle ikäryhmälle varattu etuoikeus. Mikäli ainoastaan omanikäinen seura kiinnostaa, voi mennä muille foorumeille.

Itse seniorina koen mielenkiintoisena nuorempien vuotislaisten ajatusten lukemisen, koska muuten en ole ollenkaan tekemisissä itseäni nuorempien kanssa. Tosin, kuten monet muutkin seniorit ovat täällä todenneet, kyllä sen ikäeron välistä huomaa. Joskus sen näkee jo kirjoitusasusta: viestin rakenne on epälooginen, tai oikeastaan mitään rakennetta ei ole, ja tekstissä saattaa olla enemmän tai vähemmän vakavia kirjoitusvirheitä. Tällainen on oikeasti häiritsevää, koska se vaikeuttaa lukemista ja antaa lisäksi kirjoittajastaan todellisuutta (mahdollisesti) yksinkertaisemman kuvan. Silloin kirjoittajan mielipidettäkin saattaa helpommin väheksyä, vaikka se sinänsä olisi asiallinen.

Sitten itse nuorempien mielipiteet! Kyllä ne joskus pistävät hymähtämään kaikessa mustavalkoisuudessaan ja ehdottomuudessaan. En kuitenkaan halua halveerata nuorempia, sillä onhan vain luontaista, etteivät he ole yhtä kypsiä kuin vanhemmat, mutta kyllä he siitä vielä kypsyvät. En yleensä viitsikään alkaa inttämään  täällä nuorempiani vastaan, jos he ovat kiihkeästi sitä mieltä, että vain heidän mielipiteensä on oikea. Ajattelen vain mielessäni, että kyllä he vielä joskus ymmärtävät, ettei ole olemassa vain yhtä oikeata mielipidettä.

Tietenkään ei pidä myöskään yleistää; jotkut ovat kypsiä jo hyvin nuorena, jotkut eivät ehkä koskaan. Olen sitä paitsi huomannut joskus itsestänikin, että ympäristö tekee kaltaisekseen ja saatan vuotiksessa kirjoittaa huolettomammin kuin mitä minulla on yleensä tapana. Otan usein osaa myös keskusteluihin, jotka eivät minua oikeastaan kiinnosta tai jotka saattavat tuntua hieman lapsekkailta, mutta jotka täällä tuntuvat kuuluvan asiaan.

Lyhyesti summaten siis, kyllä ikäeron välistä huomaa, mutta siitä ei pidä vetää hernettä nenään, vaan pikemminkin pitäisi pitää rikkautena sitä, että täällä on niin monenikäistä käyttäjää.
-Non unde possim sed unde volo-

Poissa Kate

• Hänen korkeutensa
  • Reservi
  • *
    • Livejournal
« Vastaus #84 : Kesäkuu 09, 2008, 22:07:00 »
Sitten itse nuorempien mielipiteet! Kyllä ne joskus pistävät hymähtämään kaikessa mustavalkoisuudessaan ja ehdottomuudessaan. En kuitenkaan halua halveerata nuorempia, sillä onhan vain luontaista, etteivät he ole yhtä kypsiä kuin vanhemmat, mutta kyllä he siitä vielä kypsyvät. En yleensä viitsikään alkaa inttämään  täällä nuorempiani vastaan, jos he ovat kiihkeästi sitä mieltä, että vain heidän mielipiteensä on oikea. Ajattelen vain mielessäni, että kyllä he vielä joskus ymmärtävät, ettei ole olemassa vain yhtä oikeata mielipidettä.

Kääkkäkerholaisena on pakko todeta, että itsekin olen joskus tilanteessa ettei tiedä pitäisi itkeä, nauraa vai kirjoittaa capslockit päällä, että elämä vain nyt on tälläistä, kun on lukenut jotain ihastuttavan naiivia pohdintaa maailman pahuudesta tai Mustan Koirankin mainitsemaa ehdotonta inttämistä oman mielipiteen oikeellisuudesta. Ja tuossa ensimmäisessä ei ole mitään vikaa, ehditte kasvaa kyynisiksi aikuisiksi myöhemmin ;) 

Poissa Aleister

• Päivän Profeetan kolumnisti
  • Vuotislainen
Keskusteluharjoitelma
« Vastaus #85 : Kesäkuu 09, 2008, 22:23:05 »
Täällähän minäkin harjoittelen keskustelemista henkisesti itseäni kypsempien kanssa.
Keskustelupalstalla keskustelijan ikää tärkeämpi asia on tietysti se, minkälaista tekstiä hän tuottaa.
Ihmiset osallistuvat itseään kiinnostaviin keskusteluihin. Ei sen tarvitse olla yhtään mutkikkaampaa.

...

Poissa Loi

• Vihdoin Voldemortin voittanut
  • Sanomaton
  • *
  • Kuka mitä häh?
  • Tupa: Mary Sue
« Vastaus #86 : Kesäkuu 10, 2008, 02:13:16 »
Henkinen kypsyys on kyseenalaista. Tai siis, miten määritellään henkisesti kypsä ihminen? Kyllä minä kyseenalaistan ainakin sellaisen ihmisen henkisen kypsyyden, joka tuijottaa pelkästään toisen ikää. Nuori ikä näkyy toisinaan siinä, että on tarve tehdä pesäeroa itseään muutaman vuoden nuorempiin ja kokea itsensä heitä kypsemmiksi. Mutta onko se henkisesti kypsän henkilön käytöstä? ;) Mielestäni ei. Mainitsen itse ikääni kohtuullisen usein ja se ottaa päähän, mutta tosiasia on se, että usein koen itseni vanhaksi ja koen olevani pikkaisen väärässä paikassa, kun muu seurue puhuu koulusta ja opettajista. Se on jotenkin kaukainen maailma, vaikka sen ihan hyvin vielä muistaa. Toinen asia, jossa konkreettisesti tuntee itsensä vanhaksi, on se että harva on esimerkiksi fanittanut lapsuudessaan Dingoa silloin kun se oli pinnalla. :D

Mutta koska nyt tähän kirjoittamaan ryhdyin, annan nyt ikääntyvän (kypsän rypäleen, joka hitaasti muuttuu rusinaksi) ficciharrastajan näkökulman. Yksi todellinen asia, jonka kohdalla ikäjakauma ja nimenomaan nuoruus yleensä näkyy ja jossa se ainakin minua vakavasti ottaen ihan oikeasti aika ajoin tympii, on keskustelut HP-hahmoista ja varsinkin ficcikeskustelut parituksista. Niistä puhuttaessa tuntuu, että kaiken pitää olla nuorta ja kaunista ja kaikki vanha on niin yök että. Ja olen kyllästynyt lukemaan eri topiceista hahmoihin liittyen näitä viestejä, joissa toistuu se fraasi, että se ja se hahmo on yök. Usein se yök yhdistyy tekijöinä ikään ja ulkonäköön. Koen joskus ihan oikeasti ahdistusta sen johdosta. Eivät kai ihmiset oikeasti ole niin pinnallisia? Eiväthän? "Ei Dumbledorea voi kuvitella seksiin kenenkään kanssa, kun se on a) vanha ja b)aseksuaali." Joo, ja monen mielestä ilmeisesti syntynytkin sellaisena eikä ole koskaan mitään seksuaalista tuntenutkaan. Sama Voldemortin kohdalla. Ruma pärstäkerroin/muutoin vanha hahmo = ei voida kuvitellakaan mitään seksiin viittaavaa heidän yhteyteensä. Vuosien kokemus näillä HP-foorumeilla on valitettavasti antanut tarpeeksi havaintoaineistoa sille, että ikä on näihin mielipiteisiin nähden erittäin tärkeä tekijä. Vaikka vanhemmatkaan ficcien lukijat eivät välttämättä niin ihaile kyseisiä hahmoja (onhan se ymmärrettävää, että fanficit ovat useimmiten tekstejä, jotka toteuttavat tietynlaisia fantasioita ja joita kirjoitetaan useimmiten ihailtujen hahmojen osalta), heiltä harvemmin lukee kommentteja "Se ja se on yököttävä!" Näin ficcarin näkökulmasta olen useasti toivonut, että HP-ficcipiirit ja yleensäkään Harry Potter -fanit eivät olisi niin suurelta osin niin nuoria. Joskus aiemmin tuskastutti kirjoittaa ja lukea ficcejä, kun tuntui etteivät omat intressini kohtaa muun porukan intressien kanssa. Se on osittain säilynyt, mutta nyt tuntuu enemmän tuskastuttavalta lukea kommentteja muiden HP-keskustelujen yhteydessä. Vähän niin kuin hakkaisi päätään seinään. Ei siinä, että kenenkään tarvitsisi olla samaa mieltä minun kanssani mistään tulkinnoista, mikä liittyy hahmoihin. Mielipide-erothan ne keskustelua aiheuttaa, mutta on varsin latteaa ja lannistavaa yrittää keskustella ihmisten kanssa Pottereista, kun yleisin mielipide ilmaistaan tyyliin "Inhoan Severus Kalkarosta, koska se on niin ilkeä Harrylle". :D On vaikeaa keskustella, kun mielipiteet ovat keskusteluissa niin ehdottomia ja ne vaan töksäytetään sinne.

En kyllä ole varma, että niin tekevät vain nuoret, mutta jotenkin usein viestit viittaavat siihen.  Enemmän silti se voi olla kiinni siitä, että yleensäkin joutuu lypsämään ihmisiltä perusteluja ja selityksiä mielipiteilleen.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 10, 2008, 02:34:52 kirjoittanut Lizlego »
Toisin sanoen Vuoden Voldemort 2009 - kiitos äänensä antaneille. :)

Tapiirirakkautta

Poissa Flyrashaz

• sub rosa
  • Vuotislainen
  • Northern Light
    • Livejournal
« Vastaus #87 : Kesäkuu 10, 2008, 13:51:29 »
Olen 13, ja kuulun tähän nuorempaan ryhmään. Kun rekkasin tänne, kammotti olla täällä. Oli niin iso paikka aj hirveästi topicceja ja näin. Ja kaikista pahimpana/parhaimpana; niin paljon eri-ikäisiä. Se oli outoa ajatella, että oikeasti täällä on 10v-30v:hin asti porukkaa. Koska kuulun näihin nuorimpiin, arvelin että minua halveksittaisiin ikäni ja uudentulokkuuteni takia. Jonkin aikaa oltuani täällä pystyin olemaan ihan normaalisti, välittämättä että eriävätkö mielipiteeni ja mitä aurorit ja vanhempi porukka sanoo. Ei se enää häiritse, ja koen kirjoittavani esim. Vakaviin aika samantasoisia viestejä mitä minua iältä vanhemmat. Tietenkin sitä katselee eka aiempien kirjoittajien viestejä ja näin, mutta kyllä siihen uskaltaa sen oman mielipiteensäkin laittaa.

Ikien monipuolisuus on vain hyvä juttu. Saa kuulla erilaisia mielipiteitä. Vaikka omatkin ja muiden "nuorimmaisten" viestit saattavat olla pelkkää saman toistoa tai just sitä että "en koskaan ota huumeita" ja " tupakka ja alkoholi on paha juttu"-tyylistä. Silloin aiemmin puuttui se miksi. Täällä Vuotiksessa olen henkilökohtaisesti oppinut sen, että miksi kyseenalaistan Mäkkärin ja H&M:n. Jos vastustan jotain asiaa, yritän keksiä siihen jonkun perusteen. Huomioin sen miksin. Siitä tulee yhä olennaisempi osa mitä vanhemmaksi kasvaa, kun eriäviä mielipiteitä kuulee (esim. kannattaisiko huumeet laillista. "ei missään nimessä!!! nehä tappaa!!!" oli se mielipide pari vuotta sitten ainokaisenaan ja tunsin itseni tosi päteväksi, mutta nykyään sitä osaa perustellakin ja ajatella eri kanteilta. :>), niin sitä on pakko ajatella eri kannoilta ja kuunnella sitä toista.

Miiteissäkään ei ikä ole paljon vaikuttanut. Uudet ovat tietenkin ehkä vähän hiljaisempia ja puhuvat vain kavereidensa kanssa ja näin, mutta nopeasti siihenkin tottuu. On mukava kuunnella lähes täysi-ikäisten juttuja, kun itse on näin nuori. Ekassa miitissäni minä, joka tuttujen kanssa kyllä puhuu, oli hiljaisempi. Tokassa miitissä sitten olin paljon rennompi, enkä puhunut ainoastaan sille kaverille, jonka tunsin.

Entäs sitten ficit, novellit yms? No, onhan se mukavampi lukea kokeneemman ja vanhemman kirjoittajanjuttuja. Mutta pyrin myös lukemaan näiden "harjoittelijoiden". Automaattisesti pyrkii lähettämään tekstinsä kokeneelle ja vanhemmalle betalle kuin itse, koska se tuntuu luontevalta ja näin. Tietenkin tämä on syrjintää samaikäisiä ja nuorempia kohtaan, jotka saattavat myös kirjoittaa hyvin. Mutta se vain on omalla kohdallani näin. Nykyään pyrin välttämään tätä, koska olen huomannut että monet ikäiseni ovat oikeasti hyviä kirjoittamaan ja innostuneita asioista.

On mukava lukea Vakavissa kaikkia mielipiteitä eri asioista, kuin kuunnella myöntelyä. Eri-ikäisillä on poikkeavia mielipiteitä, ja siitä tykkään. Hymyilyttää aina kun lukee jonkun nuoremman/samaikäisen mielipidettä, että hyvä mielipide noinkin nuorelta tai joo, noin mäkin ajattelin sillon joskus.

Potterit ovat kaikenikäisille, joten on hyvä että Vuotiksessa ei ole ikärajaa/sukupuoli-/ikäsyrjintää. Muualla tätä saa kokea. Netissä ihmisen voi hyvinkin luokitella vanhemmaksi tai nuoremmaksi kuin onkaan :) Vahvaa tekstiä saa lukea myös nuoremmilta, kuin pelkästään niiltä vanhuksilta :)

- Flyra, nuorukainen
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 07, 2010, 19:57:00 kirjoittanut Flyrashaz »
"Oh, the bad guy of the game, me, you're not serious, I'm... umm... fortuneteller!"

Poissa Azura

• ENFJ
  • Vuotislainen
  • do not go gentle
    • parasomnia
« Vastaus #88 : Kesäkuu 10, 2008, 17:50:15 »
Joo, minäkin olen aika nuori.
Olen 13 ja luultavasti aika monetkin vuotislaiset ovat. Nuorimmat täällä ovat tietääkseni 10, mutta en ole tainnut koskaan törmätä sellaiseen vaan se 11 vuotta on ollut se nuorin. Kun sitä vertaa minun ikääni, huomaa, että minäkin olin kerran sen ikäinen, ei siitä ole kauaakaan.

Nyt aloitan jo kahdeksatta luokkaa syksyllä ja tunnen silti itseni nuoreksi. Johtuu ehkä siitä, että täällä on suurin osa käyttäjistä niitä yli 15-vuotiaita, jotkut vanhimmat taisivat jo olla yli neljäkymmentä. Luulen, että tämä alle 15-vuotiaiden ryhmä ei ole se ainut, joka kokee itsensä ns. eri ikäiseksi kuin muut, sillä vanhemmillakin voi olla sama ongelma. Joku, joka pian täyttää neljäkymmentä voi kokea saman kuin nuoremmat, mutta päinvastoin, eli toteaa sen, että on paljon vanhempi kuin muut ja ehkä tuntee itsensä hieman ulkopuoliseksi, mutta ymmärtää jo sen, että näin se käy.

Nuoremmat käyttäjät kyllä erottaa vanhempien joukosta, mutta minä en ymmärrä miksi iän pitäisi vaikuttaa mihinkään. Minä ainakin tulen paljon paremmin toimeen vanhempien kanssa, koska heiltä oppii asioita, joita voi käyttää hyväksi myöhemmässä elämässään. Suurin osa tutuistani täälläkin on niitä 14-ikävuodesta ylöspäin, vaikka ikäisiänikin on. Joskus ne vanhemmat vaan vaikuttavat ehkä joskus pelottavammalta, mutta kyllä heidät oppii tuntemaan kun vain rohkeasti menee tutustumaan.

Minä en itse ainakaan kiistä ikää, vaan kiinnitän enemmän huomiota siihen, että onko vuotislainen aivan uusi täällä vai vanhempi käyttäjä.
"For if you're not afraid, how can you be really brave?"

- The Exploits of Moominpappa

Poissa Pau

• Hirnyrkki
« Vastaus #89 : Kesäkuu 10, 2008, 18:40:34 »
Rekisteröidyin Vuotikseen 12-vuotiaana ja siihen aikaan tunsin olevani tänne hieman liian nuori. En ollut tottunut pyörimään tämän tasoisella foorumilla ja sen takia Vuotiksessa käyntini lopahtikin sitten pariksi vuodeksi. En ehkä tuntenut itseäni tarpeeksi kypsäksi tänne vielä tuolloin ja tuntui, että kaikki olivat itseäni vanhempia ja jollain tapaa pelottavia. Kyllähän täällä tuolloinkin oli 12-vuotiaita ja nuorempiakin, mutta jostain syystä en vain tuolloin osannut sopeutua vanhempien joukkoon.

Täytän tänä vuonna 17 ja olen iältäni sellaista keskikastin porukkaa. En ajattele itseäni missään nimessä vanhaksi, sillä täältä löytyy paljonkin yli 20 vuotiaita ihmisiä, ja tunnen itseni kieltämättä melko nuoreksi heidän rinnallaan. Olen kyllä kasvanut hirveästi tämänkin vuoden aikana ja omasta mielestäni alan olla mielipiteiltäni jo ihan varteenotettavan tasolla (teidän ajatuksista sitten en todellakaan tiedä *virn*). En nyt tarkoita sitä, eivätkö minua nuoremmat voisi olla mielipiteineen varteenotettavia, tottakai voivat, mutta viittasin tässä nyt lähinnä itseeni ja omaan kehitykseeni. Huomaan kyllä yhä eroavaisuuksia omissa ja vanhempien käyttäjien mielipiteissä – tai oikeastaan niiden perusteluissa – ja tiedän, että omiini sekoittuu vielä jonkinlaista sinisilmäisyyttä ja paneutumattomuutta. Olen joskus hämmästellyt sitä, kuinka osa käyttäjistä osaa perustella ajatuksensa niin uskomattoman hyvin (niin faktojen kuin oman älynsä kautta) ja olen huomannut, että lähes aina nämä henkilöt ovat itseäni vanhempia. Ei toki aina, en tarkoita että tämä asia on suoraan verrannollinen käyttäjän ikään, mutta yleensä vanhemmat käyttäjät pystyvät asioiden parempaan käsittelyyn. Itseäni nuorempia täällä on paljonkin ja mielestäni on ihan kivaa lukea heidänkin juttujansa. Pyrin arvostamaan kaikkien mielipiteitä iästä riippumatta ja onnistunkin siinä ihan kohtuullisen hyvin – mielipiteensä kullakin. Kyllähän toki joskus mieleen kimpoaa ajatus ”noin minäkin silloin vielä ajattelin :)”, mutta niinhän se on, että mielipiteet muuttuvat enkä minä halua aliarvioida nuorempieni mielipiteitä sen takia, että osan asioista näkee nuorempana vain eri kannalta. Nuoremmilla ei myöskään ole kokemusta kaikista asioista niin paljon kuin vanhimmilla käyttäjillä, ja myös siksi mielipiteiden eroavuus on täysin hyväksyttävää eikä se kerro käyttäjän viisaudesta mitään. Ja poikkeuksiahan löytyy suuntaan jos toiseenkin – joskus yllätyn jonkun nuoren käyttäjän viestejen ja mielipiteiden tasosta ja joskus taas yllätyn, kun joku vanhempi vaikuttaa kovastikin itseään nuoremmalta. Itse viihdyn vanhempien käyttäjien seurassa paremmin ja luen enemmän heidän viestejään, mutta minulla ei ole mitään nuorempaa porukkaa vastaan, vaan olen onnellinen että olemme kaikki tänne sopeutuneet. :>

Myönnän kyllä katsovani joskus ikää, vaikkei se ehkä reilua olekaan. Kuten Flyrashaz jo sanoi, betan etsiminen on yksi tuollaisista asioista. Itse otan betaa etsiessäni mielelläni vähintään 15-vuotiaan betaamaan tekstiäni, sillä sen ikäiset ihmiset yleensä osaavat kielioppiasiat 12-vuotiaita paremmin ja pystyvät antamaan rakentavampaa palautetta. Ja poikkeushan vahvistaa säännön – täällä olisi varmasti taitavia nuorempiakin betoja, mutta joskus kai sitä luottaa liikaa siihen, että toimii niin, mikä vaikuttaisi yleistettynä parhaalta.
Musta Koira taas mainitsi kirjoitusasusta ja siitä, kuinka se saattaa vaikuttaa mielipiteen väheksymiseen. Myönnän sortuneeni joskus siihenkin, mutta niinhän se on, että jos teksti on kamalaa luettavaa, se antaa kirjoittajasta epäkypsän kuvan ja saa mahdollisesti myös väheksymään mielipidettä, vaikkei sen niin pitäisi ollakaan.

Olen ollut aina sitä mieltä, että on hienoa käydä foorumilla, josta löytyy paljon eri ikäisiä ihmisiä. On mukavaa katsoa kuinka eri ikäiset ihmiset heittelevät mielipiteitään edestakaisin, sillä minusta on aina mielenkiintoista verrata, kuinka eritavoin he perustelevat mielipiteensä. En ole ikinä huomannut Vuotiksessa ikäsyrjintää, mistä olen ollut todella iloinen – olemme pärjänneet todella hyvin näinkin suurilla ikäeroilla. Nuoremmat käyttäjät ovat suunnilleen kahdeksan vuotiaita, kun vanhimmat taitavat huidella siellä 40-50 vuotiaissa. Ihanaa mielestäni, että eri ikäiset ihmiset viihtyvät samalla foorumilla ja pystyvät keskustelemaan keskenään. :>
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 10, 2008, 18:47:10 kirjoittanut yhyy »
Kusipäistä suloisin.
yhyy -> Pau

Poissa Argonblue

• Parasta ennen: 17.11.2009
  • Vuotislainen
« Vastaus #90 : Kesäkuu 10, 2008, 18:48:51 »
Onhan se hienoa, että Vuotiksessa on niin monen ikäistä käyttäjää. Itse 24-vuotiaana koen edustavani vanhempaa kaartia ja minusta on mielenkiintoista lukea nuorempien ajatuksia. Se pitää minut "terveenä" siinä mielessä, että muutoin happanisin vain ikäisteni seurassa, autuaan tietämättömänä siitä, mitä "nykynuoriso" on mieltä aiheesta X. Toki nuorempien mielipiteet joskus hymyilyttävät, mutta auttavat myös muistamaan, että itsekin on joskus ollut nuori ja ajatellut suunnilleen samoin. Siinä voi sitten mielessään miettiä, miten omat mielipiteet ovat iän karttuessa muuttuneet.

Lainaus
Joskus ne vanhemmat vaan vaikuttavat ehkä joskus pelottavammalta, mutta kyllä heidät oppii tuntemaan kun vain rohkeasti menee tutustumaan.

Kyllä nuoremmatkin vaikuttavat pelottavilta!
"We will be perfect...    ...in every aspect of the Game"

Vastarannankiiski vauhdissa taas...

Poissa Aiëdaíl

• Näätärikkaus
  • Valvojaoppilas
  • *
« Vastaus #91 : Kesäkuu 10, 2008, 19:36:59 »
Minäkin liityn siihen joukkoon, jonka mielestä (kulunut) "Erilaisuus on rikkautta" pätee myös Vuotiksen ikäjakaumaan. Itse en tuijota käyttäjien ikää tai pohdi, minä vuonna sellainen ja sellainen foorumilainen on syntynyt, mutta kieltämättä imo on lähes mahdottoman hankala ymmärtää, että vuonna 2000 syntyneet käyvät koulua!

Minä olen viidentoista, en siis mikään kokenut konkari, mutten aivan nuorimmasta päästäkään. Vuotavan Noidankattilan keskustelut osoittavat hyvin sen, että kypsyys ei ole iästä kiinni. Monet vanhempia kirjoittajia yli 10 vuotta nuoremmat kirjoittavat perusteltuja mielipiteitä hyvällä suomen kielellä, ja on välillä piristävää huomata, miten tuollainen "lapsi" on kuitenkin - ainakin näissä teksteissään - tietyllä tavalla henkisesti kypsempi, kun vertaa stereotypiaan vaikka tavallisesta 12-vuotiaasta.

Kun itse rekisteröidyin ensimmäisen kerran, olin kai juuri sen 12 vee :) Nimimerkki on unohtunut aikoja sitten, samoin viestit, jos niitä edes oli. Lähinnä luin muiden kirjoituksia ja omaksuin tietoa. Koen tietyllä tavalla, että olen itse tiedostamattani oppinut perustelemaan mielipiteitäni ja ajattelemaan asioita pintaa syvemmältä pelkästään lukemalla ja pohtimalla vaikkapa Vakavat-osion topiikkeja. En usko omaksuneeni suoraan "aikuisia" mielipiteitä kenenkään kirjoittajan teksteistä, vaikka "lapsen" ajatuksiin on helppo vaikuttaa - ainakaan pahaa ei tuo hiljainen sivusta seuraaminen ole tehnyt! Kehittävää kait, siis.

Slytherin

• Ankeuttaja
« Vastaus #92 : Kesäkuu 13, 2008, 13:23:59 »
No, minähän rekkasin tänne 11-vuotiaana ja olin silloin kyllä aika avuton. Eimerkiksi johonkin "kunnon" keskusteluun en osannut vastata kunnolla. En tietenkään sano, että nyt olisin ihan hirmuisen fiksu ja osaisin aina vastata viisaasti, vaan tarkoitan lähinnä sitä, että osaan nykyään luultavasti vastata vähän viisaammin.
Tietysti kaikilla vanhemmilla (yleensä :D) on todella fiksuja ja kunnolla perusteltuja ja todella... no, harkittuja vastauksia. Ehkä nuoremmat vastaa vähän "tyhmemmin" (ei, en tarkoita millään pahalla ketään kohtaan!), kun lukee eri ikäisten Vuotislaisten vastauksia.
 En kuitenkaan koskaan hirveästi katsele kenenkään käyttäjän ikää. Voihan todella nuoretkin vastata kunnolla jne.

Itse tunnen, että ajatteluni on kehittynyt Vuotiksen takia.
Vanhempien ja nuorempien vastauksia on kiva lueskella, koska niistä saatta ihan oikeasti omaksua tietoa. Aiëdaíl sanoikin sen tuossa jo.

Nytkin kyllä tuntuu siltä, että joku vanhempi saattaa joku päivä lueskella tätä kommenttia ja naureskella tälle. Tietenkin vanhemmat Vuotislaiset osaavat vastata kypsemmin (luulisin^^).
Kun jotkut kirjoittaa aina niin hienoja kommentteja ja vastaavia niin itse tuntuu siltä, että oma kommentti olisi sellainen: "Joo, hienoa. Saattaahan se asia noinkin olla. En oikein tiedä. En osaa päättää <--- yleensä kyllä pyrin perustelemaan vastauksiani ja tekemään niistä sellaisia, että niistä saa mielipiteeni selväksi, eikä ne ole pelkkiä turhia lörpöttelyjä.

Ehkä se joskus vähän kammottaa olla täällä vanhempien ympäröimänä, mutta kuitenkin itse tulen kuulumaan joskus tuohon joukkoon ja joku toinen nuorempi ajattelee näin.
Kuitenkin täällä voi luottaa siihen, että kaikki ovat mukavia ja tavallaan tuntuu "turvalliselta" kirjoitella tänne omaa mielipidettään ja muutenkin.
Eiköhän kaikki ole joskus olleet nuoria ja ajatelleet joitakin asioita niin, että se on vain juuri näin yksinkertaista ja piste. (nyt kuulostaa siltä, että olisin joku vanhempikin...)

On ihanaa, että Vuotiksessa on monen ikäisiä ja kaikki voivat keskusktella omien mielipiteidensä kanssa keskenään.^^
Bongo

Sad Mushroom

• Ankeuttaja
« Vastaus #93 : Kesäkuu 13, 2008, 13:46:07 »
Hehe, lueskelin tätä ja muistin että rekkasin (eri nickillä), joskus 9-10 veenä tänne ;)

Silloin ainakaan ei minulle tullut mitään "iik isoja ihmisiä" -fiilistä. Oikeastaan pyörin aika paljon ennustuksissa ja vakavissa. Kerrankin minulta kysyttiin että olinko yläasteella vai lukiossa ;)

Hehe, Sitten joskus tuli pieni tauko (köhköh 2 vuotta?) ja rekkasin nyt uudelleen (15 olen kylläkin nyt). Hauskaa on huomata että täällä on samoja aiheita (ainakin aihe) kuin silloin kun lähdin.

Edustan ihanaa keskikastia tällä hetkellä. Ikä on kyllä monesti huvittava seikka. Se vaikuttaa jokaiseen eri tavalla. On ihmisiä, jotka ovat "vanhuksia" ja kapeakatseisia on taas "pikkuisia" joiden viestit naurattavat kaikella naivisuudella.

Ehkä joku päivä hekottelen näillekin viesteille ;)

Kypsemmin? Kypsyys on tyhmä asia. Ei aina pidä naama kurtussa olla *virn*

Poissa Howler

• "Räyhääjä"
  • Vuotislainen
« Vastaus #94 : Kesäkuu 13, 2008, 13:58:04 »
Minusta ikä ei koskaan ole ollut älyn mitta, eli näin vanhuksena en koe pikkuisia minään pahana asiana. Vaikka nyt olen vähemmän vuotiksen puolella pyörinyt, niin välistä käyn lukemassa juttuja ja täytyy myöntää, etten yleensä edes mieti millään tavalla kirjoittajan ikää. Enemmän kiinnitän huomiota asiaan sekä sen ilmaisuun ja sen moni vuotislainen osaa todella hyvin, oli pikkuinen tai vanhus. :)

Poissa Reta

• Kirotun lapsen odottaja
  • Vuotislainen
    • Todella vaiheessa -kirjablogi
« Vastaus #95 : Kesäkuu 13, 2008, 14:19:07 »
Itselläni on huonoja kokemuksia alkuajoista vuotiksessa. Koska olin nuori (olen kyllä edelleenkin aika) minun mielipiteeni aina kyseenalaistettiin monilla lainauksilla eikä minua tunnuttu ottavan tosissaan. Eräässäkin keskustelussa minua moitittiin siitä, kun pidin kirjasta, josta joku vanhempi ei ollut pitänyt. Se oli minusta kaiken huippu ja sen jälkeen olen lopettanut vahvojen mielipiteiden kirjoittamisen tänne vuotikseen.

Nyt kun näen täällä joitain 11-13 vuotiaita, saatan ehkä itse vähän ajatella, että hän on nuorempi kuin minä. Mutta en halua aloittaa kunnon väittelyä, ellei hänen viestissään ole oikeasti jotain suurta virhettä. Ja tällaisiin tilanteisiin en ole usein törmännyt.

Minusta on hienoa, että vuotiksessa on niin iso ikähaarukka. Bongo pari viestiä aikaisemmin sanoikin, että hänen ajattelunsa on kehittynyt Vuotiksen kautta. Niin on minunkin. Olen oppinut myös olemaan kriittisempi siitä mitä itse kirjoitan, etten laita vain turhia ihkutus- tai parin lauseen viestejä (poikkeukset tietenkin ovat miitti-keskustelut, tuskin miittiin osallistumisesta tarvitsee pitkää viestiä kirjoittaa).

Ja ikähän ei näy kirjoittajan tiedoissa viestin vieressä, vaan (jos edes näkyy) vasta kun menee käyttäjän profiiliin. Siispä luen monia viestejä edes ajattelematta käyttäjän sukupuoltakaan, vaikka sen voi paljon helpommin tarkistaa kuin iän. Eli ei iällä minun mielestäni ole niin paljon ole väliä.
The adventures I enjoy are usually of the literary nature. -Henry Winchester

Miksi me ihmiset kaadumme?
- Jotta oppisimme nousemaan jaloillemme.

jaina

• Ankeuttaja
« Vastaus #96 : Kesäkuu 13, 2008, 14:33:13 »
Kunnioitan niin vanhoja kuin nuoriakin. Joskus kuitenkin ihmettelen, että kun nuo jotkut 11-vuotiaat aloittavat hieman höpsöjä aiheita tänne rakkaaseen Vuotikseen.

Itse ainakin toivon, että minut otetaan vakavasti ja minua kunnioitetaan. Täytän kuitenkin tänä vuonna jo 14 vuotta, marraskuussa. Olen 13 enää pari kuukautta *Hymyilee*. Toivon, että uskotte kun sanon olevani hieman masentunut (niin no, kaikki ei oteta tosissaan, esimerkiksi joitakin 97-vuonna syntyneitä hePPatYtTöjÄ).

Minä en ainakaan itse häpeä ikääni tai 1994 vuotta, jolloin synnyin. Olen jo kuitenkin menossa kasille. Ja onhan minulla täällä hieman minua vanhempiakin kavereita (yksärikavereita, siis).

Poissa Liberty

• Vuotislainen
    • http://liberty.vuodatus.net
« Vastaus #97 : Kesäkuu 14, 2008, 20:53:37 »
Itse kuulun iällisesti kai johonkin keskikastiin painotettuna hieman vanhojen puolelle, mutta koen kirjallisesti kuitenkin ikäni painottuvan sinne nuorempaan päin. Jos ikääni arvioitaisiin viestieni perustella, luulen, että aika monen arvaus menisi alakanttiin.

Keskikastilaisena olo on ärsyttävää. Silloin, kun oli vielä selvästi nuoriin kuuluuva, oli kamalan helppo vain laukoa mielipiteitään ja antimielipiteitään sekä niitä mielipiteitä, jotka vain tahtoivat näyttää mielipiteitä ympäriinsä. Jotenkin sitä on iän myötä kasannut paineita itselleen, että täytyisi vaikuttaa jotenkin vakavammalta ja aikuistua niin, että se näkyy myös kirjoituksistani. Sitä siis katsoo vieläkin Vuotiksen "vanhuksia" ylöspäin, mutta on alkanut myös hieman huvittuneenakin lueskelemaan nuorempien juttuja (tietäen, että itsekin ajatteli noin) lukeutumatta kuitenkaan kumpaakaan ryhmään.

Toisaalta minusta iällä ei juurikaan ole väliä, koska viestien perusteella ei voi aina arvioida ihmisen ikää. Netin välityksellä joku 12-vuotias voi vaikuttaa täysi-ikäiseltä ja toisin päin. Minusta on kuitenkin hienoa, että ikäjakauma on näinkin suuri, koska saahan ainakin monenlaista näkökulmaa asioihin. On hauskaa seurata nuorempien juttuja ja vertailla niitä omiin aikaisempiin juttuihin ja toisaalta taas ammentaa vanhempien ihmisten jutuista "viisautta".

[off] Hmmm, minulla oli tähän aivan mahtava loppulause mielessä (tiivistää kaiken sanotun, mutta tuo silti jotain uutta ja mullistavaa ja järisyttää kaikkien tämän lukeneiden maailmaa), mutta se nyt katosi tähän aivomyrskyyn. Kamalan hajamielinen olo. [/off]
You are everything I want 'cause you are everything I'm not.

Poissa Loi

• Vihdoin Voldemortin voittanut
  • Sanomaton
  • *
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #98 : Kesäkuu 21, 2008, 13:25:02 »
Lainaus
Jotenkin sitä on iän myötä kasannut paineita itselleen, että täytyisi vaikuttaa jotenkin vakavammalta ja aikuistua niin, että se näkyy myös kirjoituksistani.

Miksi aikuistuminen niin usein kuvitellaan liittyväksi vakavoitumiseen? Se kuulostaa ihan siltä kuin pitäisi menettää kaikki huumorintajunsa, lakata leikkimästä ja alkaa harrastaa pitkäpiimäistä saarnaamista nuoremmille joka käänteessä. Vastustan, vastustan ankarasti! :D Okei, saarnaaminen on joskus ihan paikallaan, mutta ei sitä pidä tehdä siksi, että vaan kokee sen joksikin velvollisuudeksi ikänsä puolesta ja on pakko vaikuttaa kypsemmältä vaan koska kokee sen muuten tarpeelliseksi. Se tulee itsestään. Minun mielestäni sitä on turhaa alkaa liikaa miettiä, että pitäisi vaikuttaa kypsemmältä, koska alkaa ikää karttua. Tärkeintä on olla oma itsensä.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 21, 2008, 13:33:58 kirjoittanut Lizlego »
Toisin sanoen Vuoden Voldemort 2009 - kiitos äänensä antaneille. :)

Tapiirirakkautta

Poissa Liberty

• Vuotislainen
    • http://liberty.vuodatus.net
« Vastaus #99 : Kesäkuu 25, 2008, 23:00:29 »
Lainaus
Jotenkin sitä on iän myötä kasannut paineita itselleen, että täytyisi vaikuttaa jotenkin vakavammalta ja aikuistua niin, että se näkyy myös kirjoituksistani.

Miksi aikuistuminen niin usein kuvitellaan liittyväksi vakavoitumiseen? Se kuulostaa ihan siltä kuin pitäisi menettää kaikki huumorintajunsa, lakata leikkimästä ja alkaa harrastaa pitkäpiimäistä saarnaamista nuoremmille joka käänteessä. Vastustan, vastustan ankarasti! :D Okei, saarnaaminen on joskus ihan paikallaan, mutta ei sitä pidä tehdä siksi, että vaan kokee sen joksikin velvollisuudeksi ikänsä puolesta ja on pakko vaikuttaa kypsemmältä vaan koska kokee sen muuten tarpeelliseksi. Se tulee itsestään. Minun mielestäni sitä on turhaa alkaa liikaa miettiä, että pitäisi vaikuttaa kypsemmältä, koska alkaa ikää karttua. Tärkeintä on olla oma itsensä.

Hmm.. En nyt ihan tuollaista vakavoitumista tarkoittanut, koska huumorintajutonta minusta ei saa kirveelläkään uhaten, mutta myönnän kyllä, että otan tällaisesta turhia paineita. Olen vain aina luokiteltu ulkonäköni puolesta itseäni vuosia nuoremmaksi ja se rassaa toisinaan. Siksi siis tahtoisi olla tekstuaalisesti vanhempi vastapainoksi sille. Itsetunto ongelma siis :)
You are everything I want 'cause you are everything I'm not.

Poissa Lady Asensio

• Nilkanvilauttaja niinikään
  • Vuotislainen
  • DH luettu 9.12, KV 11.3
  • Pottermore: HeartWitch62
« Vastaus #100 : Kesäkuu 25, 2008, 23:36:07 »
Pidän siitä, että täällä on eri-ikäisiä. Itse edustan jo "tätikerhoa", mutta minua ei haittaa ollenkaan keskustelu vaikkapa vain 10-vuotiaan kanssa. On mukavaa lukea itseäni nuorempien (ja vanhempien) mietteitä vakavissa ja tietenkin Pottereista. Joitakin (teini-ikäisiä)vuotislaisia luulen ikäistään vanhemmiksi (tai sitten olen itse teinin tasolla :)  )
Mun blogi: http://www.pointblog.fi/?go=milluska    (HUOM! OSOITE HIEMAN MUUTTUNUT)
Vuoden 2008 kotitonttu  tässä, terve!

Edelence

• Ankeuttaja
« Vastaus #101 : Kesäkuu 26, 2008, 17:21:26 »
Minä pidän itseäni vuotiksen nuoremmistona. Ikää on kertynyt 14 vuotta (epäonnekseni näytän vielä nuoremmalta), mutta pyrin silti käyttäytymään netissä kuin aikuinen. Ehkä se johtuu muutamien keskustelufoorumien tietynlaisesta painostuksesta olla niin fiksu ja iso että ihan huimaa. Arveluttaahan se aina vähän mennä kirjoittelemaan keskusteluun, kun tietää, että todella suuri osa on itseä vanhempia ja kokeneempia kaikin puolin. Loppujen lopuksi kuitenkin erään toisen foorumin kummihommat ja muu nostaa itsetuntoa aina hiukan ja muistuttaa siitä, ettei iällä oikeastaan ole väliä. Suurin merkitys on käyttäytymisellä.

Poissa Affu

• Vuotislainen
  • pullamies
« Vastaus #102 : Maaliskuu 22, 2009, 08:48:37 »
Olen itse täällä pikkuisten päässä =)'

Lilliputti Affu päätti kerran tutkia että minkälaista porukkaa on täällä Vuotiksessa, ja nyt on perustanut ryhmän(johon kuuluu,, yksi jäsen..)  "must-go-to-vuotis"
Olen vasta viitosella, kohta kutosella, mutta silti useat ovat luullet ylä-asteikäiseksi tytöksi ?_?

kääks... =DD
Skäbädäm.
  Vuotiskoomalainen, epämääräisesti ölisee.
Ananas.

Poissa Tuulikeiju

• Vuotislainen
« Vastaus #103 : Maaliskuu 22, 2009, 10:54:41 »
Luulisin olevani vuotiksessa keski-ikäisen vuotislaisen paikkeilla. Olen käynyt vuotiksessa jo monta vuotta, toisinaan vähemmän tai enemmän aktiivisesti, en nyt muista tarkkaan, mutta varmaan joskus tämän vuosituhannen alusta asti. Viestien taso on vuotiksessa aina ollut hyvä, tai siis, että kaikilla on viesteissään se pointti, minkä takia se on postaamisen arvoinen, eikä niitä turhia viestejä varmaan oikeastaan ole (viestien tasolla tarkoitan siis sitä, miten ne on kirjoitettu, vrt. esim. Demiin). Ettei ikä ainakaan siihen vaikuta.

Eipä sitä kummemmin ajattele, minkä ikäisiä ihmiset ovat tai vaikuttaako ikä jotenkin viestien sisältöön. Totta kai sillä on jonkinlainen ero maailmankuvassa tms., jos on esim. ala-asteella kuin lukiossa (tai jo työ-elämässä), sehän on selvää, kun toisella elämää on takana jo noin toistakymmentä vuotta ja toinen juuri kymmenennellä, joten sillä tasolla se saattaa vaikuttaa. Kaikilla on kuitenkin omat mielipiteet ja harvalla ne niin radikaalisti tietyissä asioissa muuttuvat, vaikka vanhemmaksi kasvaisikin. Ihan yhtä tärkeitä ovat ne vuotisten pikkuisten viestit kuin niiden vanhuksienkin. Se on rikkaus, että vuotiksessa on niin paljon eri ikäisiä, niin saa laajemman näkökulman asioista, kuten joku jo aiemmin mainitsi.
It's easier not to do things than left them undone.

Poissa April

• ½ kaksosista
  • Vuotislainen
  • lisää Weasleyn Welhovitsejä!
  • Pottermore: LumosNiffler27512
« Vastaus #104 : Maaliskuu 22, 2009, 11:57:00 »
En oo vanhus,vaa kuulun tohon keskiryhmään.En myöskään luuhais täällä jos se ei olis mukavaa.Minäkään en ikiin tuijota,mutten hengaakaan alle 13v kanssa,koska ovat lasteni ikäisiä.Juttuun kyllä tullaan ja ymmärrän heitä.Eksyin tänne vuosi sitten,jonka jälkeen oon käyny aktiivisesti.Ja jokainenhan on sellainen kun on.
"It's sort of exciting, isn't it? Breaking the rules." - Hermione

"Who are you and what have you done with Hermione Granger?" - Ron

Poissa Hassu

• Karkulainen
  • Vuotislainen
« Vastaus #105 : Maaliskuu 22, 2009, 12:39:44 »
Minä olen kai tätä Vuotiksen perussettiä :) Tai siis aika moni ihminen, johon olen täällä törmännyt on samaa sukupolvea kuin minä taikka sitten vuotta tai paria nuorempi/vanhempi. Kyllä Vuotiksessa saattaa useinkin huomata ketkä ovat tätä "peelopolvea" elikkästen näitä ala-asteikäisiä pirpanoita :) Muistan itsekkin kuinka peelo olin silloin viidennellä luokalla kun tänne tulin(en tosin tiedä onko tuo peelous kadonnut minnekään :>).

Vuotiksesta löytyy paljon eri-ikäisiä ihmisiä, mielestäni se on hyvä. Ei olisi kovin mukavaa. jos tämä olisi täynnä peeloja tokaluokkalaisia tai sitten reippaasti yli parikymppisiä sivistyneitä ja fiksuja ihmisiä. Lisäksi suuri ikäero tekee paikasta mielestäni kotoisamman, olemmehan me yhtä suurta Vuotis-perhettä ;)
| Neville Longbottom vuosimallia 2008 | Hymiöiden liikakäyttäjä vuosimallia 2009 | Luuleeko ravut että kalat osaa lentää? |

Poissa Giladra Carrion

• Kuolonsyöjä
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Pottermore: ShieldFang27063
« Vastaus #106 : Maaliskuu 22, 2009, 19:46:29 »
Jaa-a. Minä edustan kaiketi vuotislaisittain laskettuna sitä keski-ikää. Kohta sitä jo ns. "tätikerhoonkin" liityn, kun tulee pian se 18 vuotta täyteen, joka taidettiin joskus vetää rajaksi. :)
Olin 15, kun aloitin Vuotiksessa hengaamisen, mutten mitenkään valtavasti taida viestien perusteella olla muuttunut siitä ajasta, vaikka irl ero 15 -vuotiaaseen minääni on valtava.

Minulle ei ole koskaan ollut ongelma tulla toimeen täällä olevien eri ikäisten käyttäjien kanssa, eikä tule vieläkään. Miiteissäkin tulen ihan hyvin juttuun monta vuotta itseäni nuorempien kanssa, en edes juurikaan ajattele heidän olevan itseäni nuorempia. Toki sama toimii toiseen suuntaan, eli itseäni vanhempienkin kanssa tulen mainiosti juttuun.
“We've all been raised on television to believe that one day we'd all be millionaires, and movie gods, and rock stars.
But we won't. And we're slowly learning that fact. And we're very, very pissed off.”

Poissa Presto

• Mozartin kummipoika
  • Vuotislainen
  • ilovepasta.org
  • Pottermore: GhostDragon1391
« Vastaus #107 : Joulukuu 26, 2009, 20:19:19 »
<välihuomio> Minulle tekee pahaa lukea stereotypiointiviestejä alakouluikäisten huonosta käyttäytymisestä, sillä itse kuulun näihin alakoululaisiin (-99 syntynyt), enkä koe olevani mitenkään kieliopillisesti harhaanjohdettu tai muutenkaan peelosti käyttäytyvä. Myönnän itsekin, että useimmat 10-vuotiaat ovat karmeita spämmijöitä ja peeloilijoita (valitettavasti olen jutellut sellaisten kanssa, brr), mutta yleistäminen ei siltikään kannata, koska poikkeuksia löytyy ja varmasti tulee löytymään. :) </välihuomio>
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
                        Stalkkaan sinua.

Poissa Affu

• Vuotislainen
  • pullamies
« Vastaus #108 : Joulukuu 27, 2009, 10:49:53 »
hah, mut vois laskea näihin pikkuisiin vielä...
Ylä asteellekkaan vielä päässyt, vielä tämä vuosi.. vielä tämä vuosi.
Alussa olin kamala topic hirviö, joka loi kokoajana huonojen ficcejen takia uusia ja uusia toppeja, ja sitten huonoja galluppeja...
Nyt olen alkanut valistumaan tästä vuotiksen toiminnasta.. :D

Kyllä. Mä oon saanut täällä kavereita. esimerkiksi Indigo, Barella, Suvituuli, Presto, ja te muut jotka tunnette mut, ni laittakaapas vaan yksäriä!

täällä on helposti tutustuttettetititaattavaa  porukkaa. Ystävät jotka täällä on saatu, on yleensä olleet vanhempia. Paitsi Presto. (: .    Sinun ikäisenäsi mieki tänne tulin. ( voi niitä aikoja, kun olin nuori silloin...)
Eikö oo kivaa että täällä on mukavaa porukkaa^? (;
// presto, miten sä tiedät noita sanoja jo tuossa iässä? pikkuveljeni on saman ikäinen, eikä tiedä mitä tarkoittaa sosiaalinen.. o.o' syötetäänkö sulle jotakin wikipedian siemeniä tai jotakin..?
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 30, 2009, 10:11:06 kirjoittanut Affu »
Skäbädäm.
Ananas.

Dallas

• Ankeuttaja
« Vastaus #109 : Joulukuu 27, 2009, 18:32:42 »
Minulle tekee pahaa lukea stereotypiointiviestejä alakouluikäisten huonosta käyttäytymisestä, sillä itse kuulun näihin alakoululaisiin (-99 syntynyt), enkä koe olevani mitenkään kieliopillisesti harhaanjohdettu tai muutenkaan peelosti käyttäytyvä.

Itse en ole täällä Vuotiksessa tuohon sortunut, mutta ihan IRL elämässä kyllä tuli stereotypioita heti lauottua enemmän ja vähemmän ääneen nuorempia kohtaan. Ja kyllä vielä kun oli yläasteen viimeisellä luokalla ja kuuli esimerkiksi seiskaluokkalaisten juuriyläasteelletulleidenihqdaateinien puhuvan siitä kuinka perjantaina otettaisiin parit siiderit niin kyllä se pisti korvaan ja silmään ja yleensä sitten jotain siitä ohimennen letkauttikin nuoremmilleen. Vaikka itse oli melkein samanlainen. No, en nyt ihan tai no olin silloin seiskalla mutta tajusin kantapään kautta aikuistua tuollaisissakin asioissa aika nopsaan.
Nykyään ei tule enää harrastettua tuollaisia stereotypiahössötyksiä ja niin kuin jotkut ovat sanoneet, yleistäminen on ihan typerää mutta jolle ihmismieli on aika altis. Ja niin kuin Untukkakin on huomannut, niin minäkin että Prestolla (muita alempaan arvoon jättämättä) on fiksuja viestejä ja niiden puolesta ainakin voisi kuvitella hyvin varmaan minunkin ikäisekseni.

Mutta mistä sitä ikinä tietää millainen tyyppi loppujen lopuksi näytön takana piilee. Viesteiltään saattaa vaikuttaa ikäistään vanhemmalta ja fiksummalta, kun joutuu ajattelemaan ennen kuin kirjoittaa ja sanoo. IRLissä se ei välttämättä ole yhtä helppoa jos omistaa dynaamisen persoonaan.
Mutta joo aihe karkaa vähän kädestä, anteeksi anteeksi.

Mielestäni on kuitenkin hienoa että täällä on paljon eri-ikäistä porukkaa. Sitä oppii näkemään pienempien ja isompien näkökulmasta asioita ja saa huomata että vaikka ennen ei olisi osannut kuvitellakaan, nyt osaa jo vaihtaa mielipiteitä juuri esimerkiksi nuoren ala-asteelaisen kanssa.
Jos ihmisellä ei oliis ennakkoluuloja ja stereotypioita, niin elämä olisi varmaan paljon helpompaa.

Poissa Valkovuokko

• Orjuutettu kotitonttu
  • Vuotislainen
  • And give the kids a show.
« Vastaus #110 : Joulukuu 27, 2009, 19:21:53 »
<välihuomio> Minulle tekee pahaa lukea stereotypiointiviestejä alakouluikäisten huonosta käyttäytymisestä, sillä itse kuulun näihin alakoululaisiin (-99 syntynyt), enkä koe olevani mitenkään kieliopillisesti harhaanjohdettu tai muutenkaan peelosti käyttäytyvä. Myönnän itsekin, että useimmat 10-vuotiaat ovat karmeita spämmijöitä ja peeloilijoita (valitettavasti olen jutellut sellaisten kanssa, brr), mutta yleistäminen ei siltikään kannata, koska poikkeuksia löytyy ja varmasti tulee löytymään. :) </välihuomio>

Voi kuule Presto pieni, sinä olet ihan ihmeellinen lapsukainen, en ole ennen noin fiksua kymmenenvuotiasta poikaa tavannut. Epäilen, ettei koko Suomesta montaa samanlaista löydy. Pelkään vaan ajatella, että millainen olet muutaman vuoden päästä. Varmasti minua järkevämpi. :D

Se on tietysti totta, että useimmat sanotaankos alle kaksitoistavuotiaat eivät ole kovin järkeviä ja osaa kirjoittaa luettavaa tekstiä. Vuotiksessa on kuitenkin monia niin hyvin käyttäytyviä ja asiallisia, perusteltuja mielipiteitä esittäviä alle kaksitoistavuotiaita, että itse olen muuttanut mielipidettäni heistä. Nykyään yritän (sekä irl että internetissä) ensin ottaa vähän selvää ihmisestä, ennen kuin teen tuomioni. Kaikki ei aina ole sitä miltä näyttää.

Minut varmaankin lasketaan "pikkuiseksi" Vuotiksen mittapuulla, sillä olen vasta 14-vuotias. Olen tosin pyörinyt täällä jo päälle kaksi vuotta, että ei senpuoleen. Silloin kun tänne rekisteröidyin, kirjoittelin enemmän viestejä ja yritin ahkerasti tutustua ihmisiin, nykyään into on vähentynyt. Vanhoja viestejä olen tässä viime aikoina poistellut, koska ne ovat... öh, suoraan sanottuna noloja. :D Toisaalta on mukava nähdä itsekin, miten olen kehittynyt noista ajoista.

Vanhempiin ihmisiin yritän aina suhtautua kunnioituksella, ehkä jopa hieman pelkään... Tai pelkäsin. Jotkut Vuotiksen ylläpidon jäsenistä olivat erittäin pelottavia ennen xP Mutta kun on osan heistä nähnyt irl, jotenkin kummasti tuntuvat tutummilta ja ehkä läheisimmiltä, eivät enää niin etäisen pelottavilta.
Jotkut kavereistani rupattelevat netissä helposti kymmenen vuotta vanhempien kanssa. Minulta tämä ei onnistu yhtä vaivattomasti. Saattaa johtua siitä, että tunnen alemmuutta. En itse voisi yrittää jutella samantasoisesti minua kymmenen vuotta nuoremmalle (4-vuotiaalle), kuin samanikäiselle. Vaikka tilanne ei olekaan sama 14-vuotiaan ja 24-vuotiaan kanssa, minusta silti tuntuu, että se on.

Vuotiksen pikkujoulumiitissä huomasi muuten hienosti, miten hyvin niin nuoret kuin vähän vanhemmatkin ihmiset voivat tulla toimeen. :D

Lainaus
Ja kyllä vielä kun oli yläasteen viimeisellä luokalla ja kuuli esimerkiksi seiskaluokkalaisten juuriyläasteelletulleidenihqdaateinien puhuvan siitä kuinka perjantaina otettaisiin parit siiderit niin kyllä se pisti korvaan ja silmään ja yleensä sitten jotain siitä ohimennen letkauttikin nuoremmilleen. Vaikka itse oli melkein samanlainen. No, en nyt ihan tai no olin silloin seiskalla mutta tajusin kantapään kautta aikuistua tuollaisissakin asioissa aika nopsaan.

Minulla sama. Muistan hyvin kuinka joskus viidennellä luokalla olimme kaverin ja parin pojan kanssa ulkona, ja nämä pojat olivat jokseenkin humalassa ja polttivat innolla tupakan, jonka satuin löytämään maasta... Silti kauhistelen minua pari vuotta nuorempien tupakanpolttoa, plus että se on minusta erittäin noloa. Kummasti ehtinyt käsitys ala-astelaisista hävitä muutaman vuoden aikana. xD
Lainaus
Onhan se tyhmää jos käyttää sitä tekosyynä, mutta mielestäni on ihan sallittua kertoa se, siksi että jos lukija olettaa kirjoittajan olevan vaikka 20, niin hän voi pitää melko huonona kirjoittajana, mutta 10 vuotiaalta virheet ovat mielestäni ihan sallittuja.

Minä olen tässä vähän eri mieltä. Se on ihan sama, onko kirjoittaja 10 vai 20 vuotta kirjoittaessaan ensimmäisen ficcinsä, iän ei pitäisi olla mikään tekosyy. Jos on valmis laittamaan tekstinsä sivustolle ja näyttämään sen kaikille muille netin käyttäjille, pitää olla myös valmis ottamaan vastaan kritiikkiä. 10-vuotiaskin voi käyttää betaa, jos ei kielioppi ole vielä hallussa. Tosin, vaikka olisi beta, se ei tarkoita sitä, että voisi olla välittämättä mistään virheistä, koska "beta korjaa ne kuitenkin". Pitää olla omaa halua kehittyä ja oppia kirjoittamaan ilman älytöntä kasaa virheitä. Minusta tätä kehitystä on ihana katsoa: jonkun ficin ensimmäiset luvut ovat huonoja ja täynnä virheitä, mutta kirjoittaja paranee ficin edetessä. :)
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 27, 2009, 19:35:33 kirjoittanut Valkovuokko »
Can't you see the way she's crying,
well that's what keeps her trying.
If you want to keep the girl for as long as you live,
just break it apart her heart.

Poissa Moonbeam

• Vuotislainen
« Vastaus #111 : Joulukuu 28, 2009, 00:41:57 »
Vanhempiin ihmisiin yritän aina suhtautua kunnioituksella, ehkä jopa hieman pelkään...

Saanko ehdottaa? Suhtaudu kaikkiin ihmisiin, ikään katsomatta, kunnioittavasti. Ketään ei tarvitse kunnioittaa siksi että he ovat vanhempia. Ikää karttuu koko ajan ellei kuole eikä ikä ole mikään saavutus, varsinkaan jos matkan varrelta ei ole jäänyt käteen mitään niitä "iän mukanaan tuomia" ominaisuuksia, joita vanhemmilla aina väitetään olevan. Äläkä ihmeessä pelkää! :)

Poissa Töme

• jäätynyt nolla sateessa
  • Vuotislainen
  • They're all out without you, havin' fun.
  • Pottermore: CharmBlade23297
« Vastaus #112 : Joulukuu 29, 2009, 14:19:53 »
Itse kuulun noihin ´pikkuisiin´olen 12wee ja olisi kiva saada joku vanhempikin kun 13v kamuksi...
How can you "just be yourself" when you don`t know who you are?
Stop saying "I know how you feel"
How could anyone know how another feels?

Poissa Hattrick

• Vuotislainen
« Vastaus #113 : Joulukuu 30, 2009, 22:38:13 »

Vaikea kyllä uskoa, että olet vasta 10-vuotias...

Poissa Bad Girl

• Rebel Yell
  • Vuotislainen
  • Guilty 'til I'm proven innocent
« Vastaus #114 : Joulukuu 30, 2009, 22:44:18 »

Vaikea kyllä uskoa, että olet vasta 10-vuotias...

Kyllä se vain on totta x) Presto vain sattuu olemaan henkisesti paljon vanhempi^^
(Ja nyt Presto syö miun pään kun menin vastaamaan ennen sitä >:))
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 30, 2009, 22:47:36 kirjoittanut Bad Girl »
He kuuntelivat hevimetallia, se syövytti heidän aivonsa ja spraymaalattuaan koulujen seinät heidät kärrättiin mielisairaalaan !

Vuoden Luihuinen, kiitoksia äänestäjille <2 || Epäaktiivinen säännöllisen epäsäännöllisesti

Poissa Ajatusliekki

• Vuotislainen
  • Where the heart lies
  • Pottermore: HallowGalleon47
« Vastaus #115 : Joulukuu 30, 2009, 23:48:04 »
Tämä onkin mielenkiintoinen aihe. Rekisteröidyin vuotikseen 2006, mikä oli kyllä liian aikaista minulle, olin silloin vasta noin yksitoistavuotias. En kiinnittänyt koskaan kauheasti huomiota siihen että kaikki oli vanhempia kuin minä. Muistaakseni ihmiset oli ystävällisiä, ja arvelivat minua vanhemmaksi (minkä kylläkin kyseenalaistasin nyt, sillä viestini siltäajalta on vähän huonoja.)

Eli nyt olen neljätoista, Vuotiksen mittapuulla vielä aika nuori. Täytyy myöntää, että itsekkin vähän ylenkatson näitä 98 ja nuorempia ihmisiä täällä. Toki on positiivisia poikkeuksia, mutta olen myös huomannut, kuinka teennäisiä osa viesteistä nuorimmilla on. Arvostan tekstiä, josta voi saada selvää, mutta nuorempien viestejä on joskus vaikea lukea tälläisen kirjoituksen takia:

"harrypotter on ihku rakastan sitäpaljon mitämieltäolette? ai nii joo olen -98 syntynt älkää pahastuko  <3<3<3<3<3"

Juuri tuollaisiin viestiin joskus törmään, ja juuri se saa itseni vähän ylenkatsomaan nuorempia, vaikka sellainen olen itsekkin.
mus mus -> Ajatusliekki

Sushanna

• Ankeuttaja
« Vastaus #116 : Joulukuu 31, 2009, 00:20:19 »
 Ei me 98:sit nyt tommosia olla!

Poissa Ajatusliekki

• Vuotislainen
  • Where the heart lies
« Vastaus #117 : Joulukuu 31, 2009, 00:37:21 »
Kuten sanoin, on myös hyviä positiivisia poikkeuksia 98 ja nuoremmista, mutta valitettavasti aika suuri osa on tuollaista.

//Kokeili Henkinen-ikä testiä, ja sai 29 vuotta. Tuskin oikein. Sivu: http://www.testimaa.com/testi.php?t=age
mus mus -> Ajatusliekki

Sushanna

• Ankeuttaja
« Vastaus #118 : Joulukuu 31, 2009, 00:59:49 »
Nyt kyllä loukkasitte mua, 11 vuotiasta, joka tuntee itsensä jo aika, hmm, sellaiseksi, jollainen tulen olemaan (en koskaan henkisesti kypsä). Ja tämähän on potterfoorumi, potterhan on lasten ja nuorten sarja. Mun kännyn netis kirjotettu.

Poissa Ajatusliekki

• Vuotislainen
  • Where the heart lies
« Vastaus #119 : Joulukuu 31, 2009, 01:06:39 »
*Ei ala sanomaan samaa asiaa mitä on sanonut jo kahdesti.
mus mus -> Ajatusliekki

Poissa Presto

• Mozartin kummipoika
  • Vuotislainen
  • ilovepasta.org
  • Pottermore: GhostDragon1391
« Vastaus #120 : Joulukuu 31, 2009, 11:30:19 »
Nyt kyllä hämmästyin ja pahasti. Henkinen ikäni on tämän testin mukaan 40 vuotta. :D Tuo tulos jos jokin todistaa ainakin sen, että tämä testi on tehty huumorilla ja siihen ei ole luottamista. Olen kyllä käynyt vielä 16-vuotiaasta, mutta 40-vuotiasta minusta ei saisi tekemälläkään, ainakaan vielä. Ehkä kolmenkymmenen vuoden päästä. ;)
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
                        Stalkkaan sinua.

Sushanna

• Ankeuttaja
« Vastaus #121 : Joulukuu 31, 2009, 11:48:55 »
 What what? Mitä hitsii? 20 vuotta? Mun henkinen ikäkö? Luulisin, että se olisi 2 vuotta...

Poissa Azura

• ENFJ
  • Vuotislainen
  • do not go gentle
    • parasomnia
« Vastaus #122 : Joulukuu 31, 2009, 11:52:17 »
Minusta viisainta olisi jättää henkiset iät ihan muiden ihmeteltäväksi ja todeta yksinkertaisesti, että asiallisuusmittari ei saa plussapisteitä iän perusteella, sillä ikä on täysin omasta sosiaalisesta taustasta riippuvainen käsite. ;-) 16-vuotiaskin voi monella tapaa olla peelo. Yleinen ikärasismi johtuu Vuotiksen kaltaisella foorumilla pääosin siitä, että nuoremmille ei jaeta niin vapaalla kädellä vastuutehtäviä (johtuen siitä, että heillä tulisi olla muutakin ajateltavaa kuin se, kenen viestissä on yksi ylimääräinen pilkku) sekä yleisestä vanhempien *piip*päisyydestä.
"For if you're not afraid, how can you be really brave?"

- The Exploits of Moominpappa

Poissa Töme

• Vuotislainen
« Vastaus #123 : Tammikuu 03, 2010, 20:10:16 »
Nyt kyllä hämmästyin ja pahasti. Henkinen ikäni on tämän testin mukaan 40 vuotta. :D Tuo tulos jos jokin todistaa ainakin sen, että tämä testi on tehty huumorilla ja siihen ei ole luottamista. Olen kyllä käynyt vielä 16-vuotiaasta, mutta 40-vuotiasta minusta ei saisi tekemälläkään, ainakaan vielä. Ehkä kolmenkymmenen vuoden päästä. ;)
Presto perhana! Ei kai nyt silleen...Varmaan Vuotiksen nuorin ja henkiseltä iältään nelikymppinen (kriisivaihe)

Sushanna

• Ankeuttaja
« Vastaus #124 : Tammikuu 03, 2010, 20:41:47 »
 Beatrix on Prestoa nuorempi.
 Henkinen ikäni oli 9 vuotta (OU NOU?) Kun tein viimeks, oli 20 vuotta!

Poissa Arende

• hahtuvahaave
  • Vuotislainen
  • Pottermore: PotionGhost22203
« Vastaus #125 : Tammikuu 04, 2010, 01:37:56 »
Myönnän syyllistyväni ikärasismiin. Olen törmännyt aivan liian moneen idioottiin alta 16-vuotiaaseen, etten oikein osaa kyseisestä ikäryhmästä ajatella mitään positiivista. Olen muutenkin perheen kuopuksena tottunut hengailemaan itseäni vanhempien kanssa ja tällä hetkellä kaikki kaverini ovat minua vanhempia.

En kuitenkaan käy kieltämään, etteikö alta 16-vuotiaat voisi olla fiksuja, epäilen vain sitä vahvasti :D Tiedän tosin monia oman ikäisiänikin, jotka ovat ihan idiootteja. Ja toisaalta tunnen muutamia itseäni nuorempia ihan fiksuja kavereita. Mutta yleisesti ottaen ikä vaikuttaa mielipiteeseeni henkilöstä hyvin paljon. Varsinkin jos en muuta kyseisestä tyypistä tiedä.

En kuitenkaan pidä sitä huonona asiana, että Vuotiksessa on näin paljolti eri ikäisiä ihmisiä, koska tuohan se erilaista perspektiiviä keskusteluihin. Nuorempien vaan pitäisi yrittää ymmärtää, ettemme me vanhemmat välttämättä jaksa innostua asioista ihan niin voimakkaasti. Ja vanhempien taas puolestaan olisi syytä muistaa, millaista oli olla nuorempi (itse ainakin tuppaan unohtamaan sen varsin usein :D)
Ihana asia minusta on, et ihana olen vain

Poissa Zahagehuma

• Vuotislainen
« Vastaus #126 : Tammikuu 04, 2010, 13:13:03 »
Omasta mielestäni on vain hienoa, että täällä hiippailee sekä nuoria, että aikuisia. Saadaa erilaisia mielipiteitä ja ajatuksia. Onhan jokaisessa ryhmässä huonoja ja hyviä puolia, mutta niinhän se yleensä on. Itse kuulun näihin pikkuisiin, kun alaikäinen vielä kerta olen (1992 syntynyt, eli 17v mittarissa).

Harry Potterhan on enemmän suunnattu lapsille, joten onhan se selvää, että täällä on hyvin paljon pikkuisia. Osa näistä pikkuisista ei omaa - kuten olette sanoneet - kummoista äidinkielistä osaamista, mutta miten sitä muuten oppii, jos ei kirjota. Ja vanhempien kanssa kirjoittamisesta oppii vielä enemmän. Ei pikkuisten tarvitse kuitenkaan pakolla yrittämisellä kirjoittaa kirjakielillisiä viestiä. Pidän ihan hyvänä asiana, että foorumi pullottaa myös iloisia, hymiötäytteisiä viestejä. =)

Vanhempien sitten pitäisi osata kirjoittaa ja ilmaista mielipiteitään hieman paremmin. Välillä olen huomannut heistä osalla nousevan ikä hattuun. Heidän mielipiteensä saattavat olla liiankin jyrääviä. Ei sillä, ihan iloista jengiä tämäkin.

Eli suotakoon kaikille iloinen elinympäristö täällä Vuotiksessa, kun ei kerta ikärajaa lue kirjojen kansissa, eikä foorumin ohjeissa. Olisi jännää tietää, kuka täällä on kaikista nuorin ja vanhin..

Poissa Giladra Carrion

• Kuolonsyöjä
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Pottermore: ShieldFang27063
« Vastaus #127 : Tammikuu 04, 2010, 15:52:52 »
Olen törmännyt aivan liian moneen idioottiin alta 16-vuotiaaseen, etten oikein osaa kyseisestä ikäryhmästä ajatella mitään positiivista. Olen muutenkin perheen kuopuksena tottunut hengailemaan itseäni vanhempien kanssa ja tällä hetkellä kaikki kaverini ovat minua vanhempia.
Olen minäkin törmännyt (koulussa esimerkiksi) todella moneen lapselliseen peruskouluikäiseen, mutta taas toisaalta.. mikä heistä tekee idiootteja? Se, ettei maailmankatsomus ole välttämättä järin kehittynyttä, ei minusta ole vielä mikään peruste. Minusta on hienoa, että nuoret uskaltavat tuoda näkemyksiään esiin, kun liian monesti tuntuu siltä, että vanhemmat katsovat alaspäin tällaisia kommentoijia. Kirjoitusasu on tosiaan joillakin lapsellinen, ja se antaakin helposti ennakkokäsityksen idiootista, mutta kun kyseisen henkilön tapaa irl, hän saattaakin olla kaikkea muuta.

Minä olen niin monta kertaa tavannut mm. miiteissä itseäni vuosia nuorempia ihmisiä, joiden kanssa toimeentulemisessa ei ole mitään ongelmia (jopa päinvastoin), että en pysty yleistämään kaikkia peruskouluikäisiä samaan kastiin - olkoonkin, että yhä joudun koulussa taivastelemaan itseäni pari vuotta nuorempien kaikkitietävää "minäolenmaailmannapaminäolenoikeassajaopettajatonhuoriajahomoja" -asennetta.
Minusta yleistäminen onkin todella väärin, vaikka ymmärtäähän sen tavallaan, jos enemmistö vastaantulleista kys. ikäryhmän edustajista on ollut lapsellisia idiootteja (tuntuu kyllä omituiselta).
“We've all been raised on television to believe that one day we'd all be millionaires, and movie gods, and rock stars.
But we won't. And we're slowly learning that fact. And we're very, very pissed off.”

Poissa Sadeli

• Vuotislainen
« Vastaus #128 : Tammikuu 05, 2010, 20:04:07 »
Minä taidan kuulua niihin Vuotiksen pikkuisiin, 13-vuotias (-96 -vuonna syntynyt siis) kun olen :) Toivottavasti olen antanut itsestäni kohtalaisen järkevän kuvan niiden harvojen viestieni perusteella, mitä on tänne tullut kirjoiteltua.

Lueskelin vähän noita kommentteja ennakkoluuloista nuoria (ja miksei vanhempiakin) käyttäjiä kohtaan. Juu, on kyllä totta, että on monia, esimerkiksi minun ikäisiäni ja nuorempia, jotka eivät hallitse oikeinkirjoitusta ja käyttäytyvät huonosti netissä ja netin ulkopuolella, itsekkin tunnen runsaasti (netin ulkopuolella) sellaisia tyyppejä. Antakaa silti mahdollisuus osoittaa pystyvänsä käyttäytymään kunnolla, älkää arvioiko ihmisiä iän, vaan käytöksen perusteella! Itse en yleensä kerro netissä ikääni kenellekkään, mutta tulipahan nyt sekin paljastettua.

Poissa Töme

• Vuotislainen
« Vastaus #129 : Tammikuu 06, 2010, 15:54:53 »
Toivottavasti olen antanut itsestäni kohtalaisen järkevän kuvan niiden harvojen viestieni perusteella, mitä on tänne tullut kirjoiteltua.
No toivottavasti minäkin...(vaikka omasta mielestäni olen aika lapsellisesti kirjoitellut..:( )

Poissa Affu

• Vuotislainen
  • pullamies
« Vastaus #130 : Tammikuu 08, 2010, 07:49:56 »
minuahan luullaan netissä jatkuvasti teinitytöksi, waikka olen vasta nuori poika.
 juuri minun harrastukseni tuottavat ongelmia. Luen potter, ja Twilight -saagoja, tykkään neuloa, soitan pianoa...
nämä on vähän semmoisia joita luullaan tyttöjen jutuiksi. Minähän olen poika.. owo
samoin kuin (  muhahaa, toivottavasti tämä ei ole salaisuus... ) yökukkuja ( entinen Ynnig Rettop ) luuli minua valvojaoppilaaksi, tai joksikin muuksi vähän ylempiarvoiseksi täällä vuotiksessa ;D

kummallista katsoa niitä ikivanhoja topikkeja, joita tuli silloin " noobina"/myös "newbie,"",nyyppä"/
tehtyä. Aivan säälittävät aloitukset, kirjotus virhetä oli silloin paljon kin.
Että omasta mielestäni olen petrannut ja paljon tässä kirjoituksessa.

Prestoon tutustuessani, luuliin niin että olet vanhempikin, kuin kymmenenvuotias(jolle siis ilmeisesti syötetään wikipediaa aamupalaksi, ja päivällä sanakirjoja...).

Muutava ärsyttävä tapaus on ollut täällä vuotiksessa, joita on vähän  katsellut alta kullmien, mutta mitäs sitten. Olkoon tyhmiä, jos haluavat antaa semmoisen kuvan iästään. n_____________________________________________n
Skäbädäm.
Ananas.

Poissa Nenyan

• kedavrankäyttäjä korkokengissä
  • Vuotislainen
  • kuolonsyöjätär
« Vastaus #131 : Tammikuu 29, 2011, 10:44:09 »
Minä kuulun näihin vuotiksen "pikkuisiin". Ikärasistit ärsyttävät, sillä vaikka yli puolet kavereistani ovat minua vanhempia, niin on hirveän vaikeaa löytää "henkisesti" samalla tasolla olevaa kaveria, kun kaikki arvioivat iän perusteella. Vuotiksessakaan tämä ikä ei ole näkyvissä, sillä haluaisin luoda ystävyyssuhteita (hieno sana) ilman, että ihmiset arvostelisivat minua ikäni perusteella. Olen tosiaan 98-syntynyt.
Hävettää myöntää, että olen itsekin jonkinlainen ikärasisti, sillä meidän koulussa yleisesti ottaen kaikki viidesluokkalaiset (osa kutosistakin) ovat hirveitä wnb lissuja. Sveat löytyy jokaiselta ja niitä sitten ihkutetaan 24/7. Sveoissa ei ole sillä tavalla mitään pahaa, mutta kun nämä eivät edes välttämättä pidä niitä muuten, kun yrittäessään esittää jotain lissua. Tiedän, että osa 99-syntyneistä ei käyttäydy ollenkaan tällä tavala, mutta huonoja kokemuksia on vain niin paljon enemmän, kuin hyviä. Odotan innolla Preston tapaamista(:
Olin 26 siinä henkinen ikä testissä ;)

//pakko vielä muoksia, että nyt kun vaivauduin tutustumaan edes vähän paremmin muutamaan 99-syntyneeseen, niin ihan hyviltä tyypeiltä (ainakin yksi heistä) vaikuttavat.

~nya
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 11, 2011, 18:22:15 kirjoittanut Nenyan »
I´m touching hands with someone seriously beautiful
I feel it burning andI know I´m standing far too close
I´m telling lies and if it shows I see that he don´t care
I know he wants to take me home and get on out of here

Poissa Beatrix

• Vuotislainen
« Vastaus #132 : Tammikuu 29, 2011, 11:44:39 »
Näihin pikkuisiin taidan miekin kuulua. Viime joulukuussa 11 täytin siis. Itse mie en pidä viestejäni mitenkään hirveän hyvinä, mielipidettäni en osaa mielestäni kovin hyvin ilmaista ja vuoden parin takaisia viestejä saa välillä hävetä, mutta kyllä miuta on silti paljonkin vanhemmaksi veikattu. :'D
Minusta se on vaan hyvä, että täällä liikkuu nuorempia ja vanhempia olentoja, sillä itse en ainakaan osaisi olla vaikkapa vain näitten 10-13-vuotiaiden kanssa. Vaikka jotkut osaakin olla asiallisia ja kirjoittaa selkeästi (PRESTO! x)) niin turhan usein niitä spämmijöitä silti on. Eikä miuta haittaa, että se jonka kanssa keskustelee on semmoset viisi tai kymmenen vuotta vanhempi. :D Mutta jos täällä ei pyörisi myös näitä nuorempia, tää voisi mennä turhankin asialliseksi ja vakavaksi (En nyt tarkoita, että nämä vähän vanhemmat on jotain yliasiallisia ja vakavia eivätkä osaa ottaa asioita ei-niin-vakavasti, toivottavasti joku tajusi mitä meinasin).

Ööh.. Joo. Ja ajatus katkesi, joten viesti jääköön tähän. Jos joku vaikka saisi selvääkin.

Poissa Töme

• Vuotislainen
« Vastaus #133 : Tammikuu 29, 2011, 12:44:07 »
Minäkin vamraan kuulun tänne "pikkuisiin" :''D Eli siis olen 97- syntynyt. ^^

Henkisestä iästäni en tiedä. Vähän varmaan sama kuin fyysinenkin. :''D Eli jotakin 13-14. :''D

Pari ihmistä olen tavannut täällä, jotka luulevat olevansa ylempiarvoisia kuin minä, kun he ovat vanhempia. Ärsyttävää tämä tämmöinen.
Yritän tietenkin antaa itsestäni hyvän kuvan täällä netissä muutenkin. Vaikka noita viestejä jostan parin vuoden takaa voi joskus hävetä. :--D
Hyvä että ikähaarukka on näin suuri, koska eihän Pottereilla ole mitään"ikäräjaa". Tyyliin: "alle kymmenvuotiaat ei saa lukea Pottereita ja yli nelikymppiset ei saa" :''D Hyvähän että kaikki saa lukea mitä mieli tekee. ^^

Poissa azze

• Pää pilvissä
  • Vuotislainen
    • Facebook
« Vastaus #134 : Tammikuu 29, 2011, 13:02:49 »
Kuulunkohan nyt pikkuisiin, no sanotaan nyt niin. No ikähän on vain numeroita. Henkinen ikäni on seurasta riippuen 15-20, välillä osaan olla hyvin asiallinen, kun taas välillä sekoan täysin :D ja "fyysinen" ikäni on  15-16 ja numero ikäni on 14 :D
Siperia opettaa, niin minäkin
Lukekaas mun blogia tai kattelkaas mun kuvia tai siis ei kuvia MUSTA vaan mun ottamia kuvia

Poissa Samiwais

• Tähtipölyä..
  • Vuotislainen
  • Be different.
  • Pottermore: MoonMarauder12
« Vastaus #135 : Tammikuu 29, 2011, 13:29:39 »
Minä jaan itseni näihin "pikkuisiin", kahdentoista [ensikuussa 13] kun olen. [Henkinen ikä on muuten 20 :o ]
En ole täysin varma siitä, missävaiheessa menee "pikkuisten" ja "isojen" raja. Itse yritän jaoitella ihmisiä mahdollisimman vähän iän perusteella, mutta silti tulee pään sisällä jotain iästäkin mietittyä.

Minusta Vuotis on hyvä paikka juuri siksi, että ihmisiä on eri ikäisiä. Täällä tulee nopeasti tutustuttua moneenkin upeaan ihmiseen, joita tuskin tuntisi, jos Vuotista ei olisi! Sillä tuskin sitä oikeasti tulisi esim. 11 vuotiaan lähdettyä kaupungilla juttelemaan 16 vuotiaan tuntemattoman ihmisen kanssa.
Minusta on sitäpaitsi hauska lukea eri-ikäisten kommentteja samasta asiasta.

Toki tulee välillä törmättyä sellaisiinkin ihmisiin, jotka luulevat olevansa kovinkin paljon korkeammalla "arvojärjestyksessä", koska ovat vanhempia. Ei se erityisemmin haittaa, mutta ei se mitenkään upeakaan asia ole.
Who is the more foolish, the fool or the fool who follows him?"
- Obi-Wan Kenobi

Poissa Sateenropina

• Vuotislainen
  • Pottermore: AvisErised8561
« Vastaus #136 : Tammikuu 29, 2011, 20:25:03 »
Olen vuosimallia -98, eli aikas pikkuinen, vaikka taidan kirjoittaa ikäisekseni ylihyvin. (Miten niin olen itserakas?) Henkisestä iästäni en sitten kovin tarkkaan tiedä, mutta olen tuon Preston mainitseman testin mukaan 20 vuotta.

Minusta Vuotis on hyvä paikka juuri siksi, että ihmisiä on eri ikäisiä. Täällä tulee nopeasti tutustuttua moneenkin upeaan ihmiseen, joita tuskin tuntisi, jos Vuotista ei olisi! Sillä tuskin sitä oikeasti tulisi esim. 11 vuotiaan lähdettyä kaupungilla juttelemaan 16 vuotiaan tuntemattoman ihmisen kanssa.
Minusta on sitäpaitsi hauska lukea eri-ikäisten kommentteja samasta asiasta.

Olen samaa mieltä.^^
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 11, 2011, 21:50:47 kirjoittanut Sateenropina »

Poissa Salmiakki

• Tittelitön
  • Vuotislainen
« Vastaus #137 : Helmikuu 06, 2011, 00:30:54 »
Itse olen 13. En ole ihan varma henkisestä iästä. Osittain olen hullu, lapsellinen ja kaksimielinen joka on lapsellisuuden huippu. Sitten taas toisaalta olen kuitenkin varmaan ihan viisas ja osaan kyllä toimia järkevästi. En tiedä...
"Olisi kauheata, jos maapallo särkyisi. Se on niin kaunis."

Poissa Adeleine

• kirpeä sivumaku
  • Vuotislainen
  • Pottermore: BronzeWolf28050
« Vastaus #138 : Helmikuu 06, 2011, 10:20:45 »
Itse olen neljätoista, taidanpa näihin ''pikkuisiin'' kuulua. Mutta minusta on todella hyvä asia että foorumilla on iso ikäskaala, sillä minä olen oppinut ajattelemaan asioita kun lukee ihmisten mielipiteitä ja eri kulmia asioista. Ennen olin meinigillä hauki on kala, mutta nyt että miksi se on kala? Siis noin esimerkkinä. : D Keskustelut ovat opettavaisia, kun niihin tulee eri-ikäisten mielipiteitä ja joutuu vähän miettimään että mitenkäs tähän asiaan suhtautuisi, eikä vain nieli sitä asiaa kuten ensimmäinen ihminen sanoo. Ihan hyvin joku kymmenvuotias voi sanoa jotain viisasta tai tyhmää kuten voi 30-vuotiaskin.

Mutta osaan minä lapsellinenkin olla, että ei siinä mitään, mutta ainakin yritän kirjoittaa tänne jotain järkevää tekstiä. Henkinen ikäni on tuon testin mukaan 21, että kai siitä voi jotain päätellä. Mutta mitä, se jääköön kysymysmerkiksi ; )

Strawberry -> Adeleine

Poissa Marsi

• Vuotislainen
« Vastaus #139 : Helmikuu 06, 2011, 11:45:14 »
Testin mukaan henkinen ikäni on 26 vuotta. En kyllä osaa sanoa pitääkö tuo paikkaansa, sen verran vanha testi kuitenkin. Jos olisi päivitetty versio jossain.
Täytän huomenna 20 (apua, ikäkriisi!), joten kai minä sitten näihin vanhempiin kuulun? Kyllä sitä on tullut fooruiltua muualla 14-vuotiaasta asti, ja kyllä huomaan, että olen fiksuuntunut kuuden vuoden aikana... :D Ja useammassa paikassa kyllä löytyy fiksuja ja vähemmän fiksuja nuorempia, mutta sama homma myös vanhemmissa. Ei minulle tule yleensä mieleen miettiä muiden ikää netissä.

miska

• Ankeuttaja
« Vastaus #140 : Helmikuu 06, 2011, 11:50:14 »
Minä aloitin vasta vuotiksen käytön ja olen aika pihalla koko jutusta mutta minun mielestäni kukaan ei ole liian vanha vuotikseen. Itse olen 13v ja käyn joka  ikinen päivä vuotiksessa vaikka olenkin käyttänyt vuotista vasta 2 viikkoa.

Poissa Wanamo

• Keltasilmä
  • Vuotislainen
  • the wolf blood
  • Pottermore: OakPurple4599
« Vastaus #141 : Helmikuu 06, 2011, 12:07:52 »
Huohh, taas pitäis saada tekstiä tähän niin että muutkin ymmärtää. -.-'' Minkähän ikäseks te muut mua luulette? :) Olis kiva tietää. Äsken vielä oli niin paljon ajatuksia. :O Minne ne meni? No, muoksin kohta. Teen sen Henkinen ikä- testin :)

//Henkinen ikäni oli 33! xD Jännää. Minäkin olen siis syntynyt vuonna -99 :D
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 27, 2011, 12:28:51 kirjoittanut Wanamo »
"Nukkuminen on huomattavasti vähemmän rasittavaa kuin valveilla oleminen."

Poissa Lorainne

• glottaaliklusiili
  • Hämykeiju
  • Pottermore: MoonMist
« Vastaus #142 : Helmikuu 11, 2011, 18:13:15 »
Täytän pian 17, joten mikäköhän olen Vuotiksen mittapuun mukaan? Keski-ikäinen? :D

Liityin Vuotikseen 12-vuotiaana, ja kuten moni muukin, olen lukenut sen aikaisia viestejäni häpeän puna kasvoillani. Joitain viestejä olen korjaillut vastaamaan paremmin nykyistä mielipidettäni.

Minun mielestäni on hienoa, että Vuotiksesta löytyy niin 10-vuotiaita kuin nelikymppisiäkin. Se tuo oman sävynsä keskusteluihin. :) Yleisesti ottaen (ja esimerkiksi varmaan melko tiukoista säännöistä johtuen) keskustelun taso on täällä korkea, mikä on tosi hyvä juttu. Moni foorumi on täynnä täysin turhia töpöjä ja yhden lauseen mittaisia viestejä. Täältä saa aina hyvää luettavaa ja ajattelemisen aihetta, kiitos siitä, hyvät kanssavuotislaiset! :) Silloin tällöin tulee vastaan sellaisia kahdessa sekunnissa hutaistuja viestejä, joista ei saa mitään irti, mutta sitä ei tapahdu mitenkään häiritsevän usein.

Täytyy sanoa, että olen veikannut monen tähän töpöön kirjoittaneen olevan vanhempi kuin onkaan. Siinä tuli todiste, ettei iästä näe automaattisesti kirjoittelun tasoa.

~ Lorainne, henkisesti 27 vuotta(ko?)
Using the "are we", are we?

Poissa takkuturkki

• varjoissa
  • Vuotislainen
  • yes, i can
    • tumblr
  • Pottermore: StrikeWizard7023
« Vastaus #143 : Helmikuu 11, 2011, 19:23:12 »
minä en yleensä erottele vuotislaisia iän mukaan.

Liityin vuotikseen 11 vuotiaana jolloin luulin tämän olevan 10-17 tyttöjen käyttämä sivu. Järkytyin suuresti kun älysin, että sivulla käy paljon vanhempiakin ja myös poikia että miehiä. Nyt (ehkä puoli vuotta myöhemmin ; D), kun olen kaksitoista, jätän arvostelematta sukupuolen tai iän mukaan niitä joita en tunne.

Vuotiksen "nuorena" tulee yhä huokaistua, kun näkee itseään vanhemman tekemää tekstiä. Tulee heti mieleen: osaisimpa minä yhtä hyvin... Koitan kuitenkin olla oma nuorempi itseni.

Voin olla joskus hieman tyhmä (lasketaanko tähän se etten erota koivua tammesta?) ja lapsellinen (haha. Kielen näyttö kilpailut on kivoja), mutta minkäs teette te vanhemmat. En aio lähteä vuotiksesta. (tuokin oli ihan pakko kirjoittaa)
takkuturkki 12 vuotta

elämättömyysaika jähmettynyt

Poissa Miizhaa

• Tähtililja
  • Vuotislainen
  • Rohkelikko <33
    • Ja kaikki kirjoittaa mun ystikseen! <3
« Vastaus #144 : Helmikuu 11, 2011, 20:54:20 »
Mä en kauheesti ees ajattele vuotislaisten ikiä. Itse kun olen vuotiksessa kaksi vuotta pyörinyt 12 vuotiaana aloitin niin en osaa vielä oikein sanoa, mitä ajattelen tästä asiasta. :)

Samaa mieltä! En mäkään. ;) Ihan turhaa puuhaa. 
Kuolema on mysteeri ja hautaus salaisuus
 Stephen King

Poissa tassutöppönen

• The only exception <3
  • Vuotislainen
  • Pottermore: CatRain16320
« Vastaus #145 : Helmikuu 19, 2011, 15:01:03 »
minä en yleensä erottele vuotislaisia iän mukaan

Yhdyn myös tuohon. Kuulun niihin vuotiksen pikkuisiin. Olen 11 eli 99-syntynyt. No, hyvä on, loukkaannuin hieman tuosta että muut luulevat, etteivät ikäiseni osaa edes yhdyssanoja (paitsi että Takkuturkki ei osaa vaikka on saman ikäinen kuin minä). Annan kuitenkin anteeksi tuon. Vuotiksessa oppii paljon enemmän kirjoitusta ja perusteluja kuin koulussa. Jos luen viime elokuussa kirjoittamiani viestejäni, huomaan, miten tällä hetkellä kirjoitan virheetömästi verrattuna siihen, mitä silloin.

Kiva, että on kaiken ikäisiä. Vaikka moni teistä sanoikin noin, sanoitte viestissä jotain muuta. Nöyrin anteeksipyyntöni, jos ärsytän teitä lapselllisilla viesteilläni.

-Tassu, kohta 12-vuotias, henkinen ikäsi-testissä 23
~She lives in a fairytale somewhere too far for is to find~

Poissa Luna Helmiina

• Tonttu vain ei saa unta
  • Vuotislainen
  • Älä häiritse! Luen Harry Potteria!
« Vastaus #146 : Toukokuu 05, 2015, 18:27:43 »
Mä en kauheesti ees ajattele vuotislaisten ikiä.

Samaa mieltä! En mäkään. ;) Ihan turhaa puuhaa.

Ehkä vähän hassusti kommaan kolme tai neljä vuotta vanhaa topaa, mutta joo, mä olen täysin
samaa mieltä tässä kohdassa. :)
"Puh?"
"No mitä, Nasu?
"Ei mitään", vastasi Nasu hiljaa.
"Tarkastin vain, että olet vielä ystäväni".       Helmiina -> Luna Helmiina

Poissa My Name Is

• V.I.P-tasoa
  • Vuotislainen
« Vastaus #147 : Kesäkuu 16, 2015, 17:00:50 »
Kuulun pikkuväkeen, olen siis 10v, toivottavasti en liian nuori.Vaikka toisaalta, henkinen ikäni on 18, joten voisin sanoa kuuluvani myös näihin jätteihin. En kyllä voisi, mitä oikein ajattelin? :'D Juttelen oikein mielelläni kaikkien kanssa, enkä jää töllöttelemään jos joku sanoo: "Olen 23 vuotias" sen enempää kuin jos joku kirjoittaa: "Oon 13w". Vaikka kyllä huomaan aikuisten ja lasten kirjoitustyyleissä eroja, en erottele heitä sillä tavalla että: "Puhun aikuismaisesti kun olen aikuisten kanssa, ja vähän rennommin lasten kanssa", ei, se ei ole minun juttuni, kerron mielipiteeni asiasta yleensä kirjakielellä, vaikka toisinaan saattaa lipsahtaa: "Mää tiiän", vaikka en kovinkaan usein pane sitä merkille. Olen iloinen että Vuotiksessa on kaikenikäisiä, niin eivät jää mielipiteet yksipuolisiksi. Ja, Presto, tiedän että olet jo 16 vuotias, mutta jos 10 ikäisenä sellaista kirjoitit, arvostan sinua. En siis todellakaan koe olevani "fiksu ja filmaattinen", mutta en sano olevani mikään spämmääjäkään. Kaikkihan olettavat että 10 vuotiaat ovat suurin osa pieniä teinipissis-kakaroita, niin sanon suoraan että ette ole väärässä, mutta ette oikeassakaan. Minusta on kyllä toisinaan kammottavaa kuunnella ikätovereideni yksinkertaisia mielipiteitä, ja kun kysyn, miksi asia on näin, vastaus on kutakuinkin: "Koska asia vaan on niin". Häiritsevää...
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 20, 2016, 21:39:09 kirjoittanut My Name Is »
Toistaiseksi epäsäännöllisen säännöllisesti täällä käyvä, en vastaa poissaoloista.

Poissa Soul Spirit

• Silli
  • Vuotislainen
  • Herra merirosvokapteeni-ninja-salamurhaaja Kenway
    • Warrior Cats RPG
  • Pottermore: Silagul
« Vastaus #148 : Kesäkuu 16, 2015, 19:33:59 »
Kuulun vielä ilmeisesti Vuotiksen nuoriin, vaikka olen puolen vuoden kuluttua 18-vuotias. Ikä ei kuitenkaan kerro minun tapauksessani paljoakaan siitä, millainen olen. Olen melkein yhtä lapsellinen kuin neljä vuotta sitten, jolloin vielä leikin vieläkin ulkonäöllisesti ihailemillani Schleich-figuureilla, joita siskoni kanssa keräilin aikoinaan. Vaikka leikit ovat jääneet taakse ja vaihtuneet roolipeleihin ja kirjoittamiseen, en edelleenkään ole sitä mieltä, että rahat olisivat menneet hukkaan figuureita ostellessa. Kyllä niitä vieläkin kelpaa katsella, vaikka ei muuten mihinkään käyttäisikään - paitsi, että niistä on hyvä ottaa mallia piirtäessä. :3
On minussa silti se aikuisempikin (vastuullisempi) puoli, vaikka minusta varmaan on toisinaan aika vaikea saada selkoa. Olen niin vähäpuheinen. Mielestäni kykenen käsittelemään asioita kypsemmällä tasolla, vaikka stressaannun tai tulen alakuloiseksi hyvin helposti liiallisesta taakasta.
Mutta ei, en erottele niin Vuotiksessa kuin muuallakaan netissä tapaamiani ihmisiä iän mukaan. Mielipiteeni muodostan ainoastaan siitä, mitä netin käyttäjät kertovat itsestään ja miten he käyttäytyvät. 10-vuotias voi olla ihan yhtä hyvä keskustelukumppani kuin 20-vuotias, jos vain puheenaiheita löytyy.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 07, 2015, 22:10:35 kirjoittanut Soul Spirit »
The darkness descends on quite earth,
the night cannot know how much it's worth
Inspiring the shadows with fading
And horizon with ending

Poissa Isfet

• Haahuilija
  • Vuotislainen
« Vastaus #149 : Syyskuu 22, 2015, 21:43:27 »

Itse olen syntynyt -99, eli vuoden lopulla täytän 16. "Pikkuisiin" kai siis kuulun.
Tiedän ettei ikä merkitse oikeastaan mitään. Itse tunnen olevani ikävuosiani vanhempi, varsinkin vietettyäni aikaa oman ikäisteni parissa tunnen olevani kypsempi kuin muut. Yksi henkinen ikäsi -testi sanoi minun olevan 27 vuotias, ja toinen 43. ;)

Sitä paitsi on hienoa lukea erilaisia mielipiteitä ja kommentteja. Erilaisuus on rikkaus. :)
Ajattelen, siis olen.

Poissa Kynttiläkäärme

• Syksyn liekki
  • Vuotislainen
  • Pottermore: potioncharm26553
« Vastaus #150 : Lokakuu 21, 2015, 13:36:06 »
Tämän vuotisnimen takaa löytyy vuosimallia -91 eli elokuussa täytin jo 24 vuotta. Vuotiksen ikäluokassa taidan kuulua tähän vahempaan kastiin. löysin tänne tosiaankin vasta parikymppisenä, joten eipä se mitään.

Poissa Kaistapää

• Pöllölän siivooja
  • Vuotislainen
  • Frettein kanssa matkaan jo käyn
  • Pottermore: AurorBat15224
« Vastaus #151 : Marraskuu 26, 2015, 17:37:36 »

Itse olen syntynyt -99, eli vuoden lopulla täytän 16. "Pikkuisiin" kai siis kuulun.

Jos 16 luetaan "pikkuisiin" niin mä olen varmaan "mini"..!

Eli täytän ens ystävänpäivänä 13. Ja tänne löysin muistaakseni 11-12-vuotiaana.

Tollaset "henkinen ikä"-testit sanoo että olen 21-28..?

Ja se, miltä musta tuntuu olla ruohona näiden puiden vierellä (tulipas taas Kaistapäinen vertaus...).
No, onhan se vähän hassua, tai siis, tuntuu että olen vielä liian nuori tänne. Tuntuu että muut kattoo mua sillee nenänvartta pitkin, vaikka ehkä niin ei kuitenkaan tapahdu. Itse taas tuijottelen muita ylöspäin tyyliin "Vau, vanha ja viisas... En ikinä tule saavuttamaan tuota tasoa..."

Kyllä mä tiedän että iällä ei ole mitään väliä, ja kai se on vaan mun pään sisäistä, että muut vuotislaiset ei ota mua vakavasti.

Jatkakaa,
Kaistapää
Kaistapää ei tunnistaisi vitsiä vaikka se tanssisi hänen edessään ilkosillaan ja Dobbyn pannumyssy päässään.

"Minäkin tykkäsin kokouksista", Luna sanoi seesteisesti.
"Ihan kuin olisi ollut ystäviä."

Poissa Isfet

• Haahuilija
  • Vuotislainen
« Vastaus #152 : Marraskuu 30, 2015, 15:30:00 »

En tunne itseäni vanhukseksikaan...

Ja se, miltä musta tuntuu olla ruohona näiden puiden vierellä (tulipas taas Kaistapäinen vertaus...).
No, onhan se vähän hassua, tai siis, tuntuu että olen vielä liian nuori tänne. Tuntuu että muut kattoo mua sillee nenänvartta pitkin, vaikka ehkä niin ei kuitenkaan tapahdu. Itse taas tuijottelen muita ylöspäin tyyliin "Vau, vanha ja viisas... En ikinä tule saavuttamaan tuota tasoa..."

Kyllä mä tiedän että iällä ei ole mitään väliä, ja kai se on vaan mun pään sisäistä, että muut vuotislaiset ei ota mua vakavasti.

Jatkakaa,
Kaistapää

Et sinä mitenkään "liian nuori" minusta ole ;) Minusta on tosiaan mukavaa lukea eri ikäisten, niin vanhempien kuin nuorempienkin, mielipiteitä ja kokemuksia. Ehkä juuri siksi vuotis on niin ihana paikka <3

"Ruohona puiden vierellä" kuulostaa muuten aika hyvältä vertaukselta ;)
Ajattelen, siis olen.

Poissa Rantsake

• Ei mikään surkkimus
  • Vuotislainen
  • Pottermore: SparksWolf20852
« Vastaus #153 : Joulukuu 04, 2015, 02:15:52 »
Kyllä, ehdottomasti se on mukavaa, kun foorumilla on monen ikäistä jengiä! Kaikki ovat yhtä arvokkaita ja omia persooniaan, eikä ikä sitä paitsi kerro vielä ihmisestä itsestään paljoakaan. On paljon ihan hölmöjä aikuisia ja paljon tosi fiksuja lapsia.

Itte oon syntynyt -93, eli mahdan lukeutua niihin "vanhuksiin". Ja täytyy kyllä sanoa, että minusta on tosi mukava huomata ikätovereita foorumilla! Ei sen vuoksi, että omanikäiset olisivat parempia kuin nuoremmat, vaan ihan sen vuoksi, että hei, on täällä muitakin vähän varttuneempia.
"Tuntematonta me pelkäämme, kun katsomme kuolemaa ja pimeyttä, siinä kaikki."
- Harry Potter ja Puoliverinen prinssi

Poissa huuhuu

• Vuotislainen
« Vastaus #154 : Joulukuu 04, 2015, 13:29:43 »
Ei sen niin väliä minkä ikäistä porukkaa on kuhan on mukavaa :)

Itse olen -92 syntynyt. Välillä tunnen itseni lapseksi joka saa nauttia asioista joista ehkä aikuiset ihmiset ovat menettäneet intonsa. Välillä tosin täytyy olla valitettavasti se aikuinen jotta asiat hoituu.
Voisikohan siirtyä ajankääntäjällä taakse päin tutkimaan niitä hyviä lapsuuden muistoja 8)

Poissa Gawd

• Riistaeläin
  • Vuotislainen
  • Perkele.
    • Kaniinin
« Vastaus #155 : Tammikuu 27, 2016, 22:22:24 »
Silloin kun tämä topic luotiin olin aika pikkuinen, nyt olen vähän vanhempi, jos en nyt ihan vanhus kuitenkaan.

Aina muutaman vuoden välein käyn katsastamassa tämän foorumin, tarkistamassa että tämä on vielä olemassa. Lukemassa sitä millainen minä olin nuorempana, millainen oli internet ja tämä hauska fandom. Vaikka en paljoa kirjoittanutkaan, täällä notkuminen (ja Kylässä ja #hprp:ssä) oli minulle kovin tärkeää. Täällä pysyy tallessa teini-ikäinen minä, yksinäinen tyttö jolla oli huono itsetunto ja kummallisia maneereita kirjoittaessa. Sitä tyttöä käyn aina välillä täällä lukemassa ja hyväksyvästi paijaamassa ajan halki.

Kiitti että oot, Vuotis. :')

Poissa Pipe

• Luihusten oma kasvatti
  • Vuotislainen
« Vastaus #156 : Tammikuu 27, 2016, 22:36:32 »
Mä taidan kuulua ikäloppuihin. Eli siis -89 syntynyt eli 27 tulee syksyllä mittariin (NO HYI!).  Sisälläni kuitenkin asustaa se teini joka tänne liittyihin :).
♥Yritän vain hymyillä, vaikka olen jo kuollut sisältä♥
♥♥Polseres vermelles - Polseres amunt!!♥♥

Poissa Luna Helmiina

• Tonttu vain ei saa unta
  • Vuotislainen
  • Älä häiritse! Luen Harry Potteria!
« Vastaus #157 : Tammikuu 27, 2016, 23:33:51 »
Taidan minäkin kuulua noihin wanhuksiin,  olen syntynyt 1992, eli ensi vuonna (joulukuussa)
tulee. 24 vuotta täyteen itellä :)
Onneksi täällä on kaikenikäisiä ihmisiä ja otuksia ja onneksi Vuotis on Vuotis :)
"Puh?"
"No mitä, Nasu?
"Ei mitään", vastasi Nasu hiljaa.
"Tarkastin vain, että olet vielä ystäväni".       Helmiina -> Luna Helmiina