Kirjoittaja Aihe: Vuotiksen "vanhukset" ja "pikkuiset"  (Luettu 25182 kertaa)

0 vuotislaista ja 2 Ankeuttajaa kyttää tätä aihetta.

Luna Lovegood

• Ankeuttaja
Vuotiksen "vanhukset" ja "pikkuiset"
« : Joulukuu 08, 2004, 19:00:50 »
Tutkinpa tässä tuota Ikäjakauma-topicia (jota ei ole enää olemassa) ja huomasin että niinkin paljon kuin 12 % Vuotislaisista on aikuisia (18-vuotiaita tai vanhempia). En sitten tiedä että kuinka tarkka tuo äänestys on, mutta kai se antaa jonkinlaista osviittaa siitä millainen ikäjakauma täällä on.

Kysymys kuuluu: Miltä sinusta, vanhemmanpuolinen Vuotislainen,  tuntuu viipottaa täällä nuorten joukossa? Entä sinä iältäsi nuori Vuotislainen, miltä sinulta tuntuu kun jaat foorumin monen vanhemman ihmisen kanssa?

Henkilökohtaisesti minusta on mukavaa kuulla eri ikäisten ihmisten mielipiteitä. Joskus nuorimmaisten mustavalkoinen tapa katsoa maailmaa hymyilyttää, mutta muistan kyllä itsekin miten ehdoton saatoin nuorempana olla mielipiteissäni. (Siis nyt tarkoitan lähinnä sellaista että joku esim. julistaa suureen ääneen että tupakka ja alkoholi on pahasta, tai että McDonaldsia pitää boikotoida,  mutta ei osaa sanoa miksi näin on - eli toistellaan vaan "opittuja" mielipiteitä.) Ehkäpä meillä vanhemmilla ihmisillä on jotain samantyylisiä maneereja, joita en vain kykene itse näkemään.

Täytyy kyllä myöntää että joskus se ihan nuorimmaisten meuhkaaminen käy hermoille - se mikä nuoremmista on kivaa kun ei välttämättä enää vanhempana kiinnosta, mutta kai me samaan foorumiin mahdumme. Joskus toivon silti että Vakavat voisi jättää enemmän kypsempien Vuotilaisten haltuun.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 07, 2010, 14:23:06 kirjoittanut Loi »

Pieni Hikke

• Ankeuttaja
« Vastaus #1 : Joulukuu 08, 2004, 19:43:31 »
Ikien kirjavuus tuo kirjavan mielipiteiden skaalan. Eri iät tuovat eri mielipiteitä, ja se on hyvä. Vuotis voisi olla tylsempi, jos täällä kaikki olisi saman ikäisiä. Vuotiksessa on mielestäni jotenkin enemmän eri ikäisiä kun muissa foorumeissa. Ehkä se aihe. Pottereita lukee kaiken ikäiset. Mutta ärsyttää, kun nuoria pidetään automaattisesti teinixkanapissisipeeloblondeina. Suurin vaara teinixkanapissispeeloblondeudessa on uusilla tulokkailla. Minun milestäni. Ja eri ikäisten alempiarvioiminen. Minä inhoan yleistystä. Suurin esimerkeistä osa: Ja 10-vuotiaat...Kun 10-vuoitaat..Tuskinpa 10-vuotiaat. Suurimmalla osalla kymmenvuotialla on järkeä päässä. Vai mitä mietitte? En ole huomannut ylempi-ikäisten alempiarivoimista ollenkaan. Itse en oikeastaan koko ikä-kysymystä mieti, jos en joudu ajattelemaan sitä. Omat mielipiteeni kaikki ovat tyylin: Minun mielestäni. En osaa miettiä asioita muiden kannalta, joka kielii nuoruudestani. Jotenkin vanhempien läsnäolo saa muutkin ''kehittymään.'' Tai ainakin miettimään asiota toiselta kannalta.

Pointtini viestissä on: Älkää yleistäkö 10-vuotiaiden tyhmyyttä, ja ikien kirjo on mielipiteiden kijo.

Muoks. Arvatkaa miksi en suostu kertomaan ikään? Koska pelkään muiden arvostlelevan minua sen takia. Olisihan mielenkiintoista kuulla, minkä ikäiseksi muut luulee minua. Olisihan se kivaa..

Poissa Ing

• Vuotislainen
« Vastaus #2 : Joulukuu 08, 2004, 19:48:09 »
Kiinnitän huomiota ikiin, mutta en oikeastaan arvostele heitä sen mukaan... Toisaalta, nyt kun tuli puheeksi, niin olin muutama viikko sitten katsastamassa tuota yksärikaveri haussa-topikkia ja siellä oli vain itseäni muutamaa vuotta nuorempien ilmoituksia. Minun on myönnettävä, etten vastannut yhteenkään vaikka olisinkin saattanut tehdä niin, jos siellä olisi ollut esimerkiksi itseni ikäisiä. Ehkäpä on kuitenkin vain mukavampi vaihtaa hieman yksityisempiä viestejä suunnilleen itsensä ikäisen kanssa. En tietenkään koe ylemmyydentunnetta itseäni nuorempia kohtaan, koska tiedän, että yksitoista vuotiaskin voi ajatella (ja varmasti jossain määrin ajatteleekin) samoin kuin vaikkapa neljäntoista ikäinen.

Muistan kuinka minäkin 12-vuotiaana kuvittelin olevani kovinkin iso ja viisas, mutta nyt viisitoista vuotiaana minua vain naurattaa senaikaiset idioottimaisuuteni. En kylläkään usko, että edes pieni osa sen ikäisistä vuotislaisista ovat samanlaisia kuin minä silloin. Olen huomannut, kuinka fiksuja kommentteja nuoremmiltakin on tullut! Itse taidan olla tässä aika keskellä ikäni puolesta.

Lainaus
Täytyy kyllä myöntää että joskus se ihan nuorimmaisten meuhkaaminen käy hermoille - se mikä nuoremmista on kivaa kun ei välttämättä enää vanhempana kiinnosta, mutta kai me samaan foorumiin mahdumme. Joskus toivon silti että Vakavat voisi jättää enemmän kypsempien Vuotilaisten haltuun.

En ole itse kokenut mitään tällaista, vaikkakin olen vielä suhteellisen uusi... Mutta minusta tuo ei ole ikäkysymys, tuossa merkkaa se kypsyys. Tässä todellakin tulee huomata, että me olemme kaikki erilaisia, ikään katsomatta.

Pieni Hikke ilmaisi minusta asian hyvin. Tätä minäkin yritin epätoivoisesti viestilläni saada perille :)

Poissa Vanilja

• Poro!
  • Ylihörhö
  • *
  • God's First Mistake
    • Nappi!
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #3 : Joulukuu 08, 2004, 20:03:57 »
Ikä ei ole este, se on hidaste...

No, yleistän hiukan nyt tässä, mutta mitä nuoremmilla käyttäjillä minua häiritsee usein nopeasti leviävät "Muotityylit" jotka tuntuvat nuorempaan polveen tarttumaan herkemmin kuin vanhempiin.

Puhun siis kirjoitustyyleistä. Tällaisia ovat välimerkin jälkeen jätetty välilyömättömyys, jokaisen lauseen jälkeen seuraavalle riville siirtyminen, isojen alkukirjainten puuttuminen etc... Ne sotkevat kirjoitusasua ja tekevät tekstistä raskasta lukea, pistävät silmään kuin neula ja tekevät kipeää.

No, toki vanhemmatkin tätä harrastavat, mutta yleistän mitä yleistän... jokainen katsokoon itseään ja arvostelkoon sen mukaan. Asiasisällössä puutteita löytyy ikään katsomatta.
Those that live in the darkness wander aimlessly...
Because they can't see.

Poissa Decamerone

• Vuotislainen
    • www.decamerone.vuodatus.net
« Vastaus #4 : Joulukuu 08, 2004, 20:56:10 »
Joskus sitä kummastelee, että "ai niin, tuo olikin vm 91" :D Aika harvoin ajattelen ihmisten ikää täällä; netissä tai kirjeissä ne, joiden kanssa olen tekemisissä, ovat paljon järkevämpiä, kuin ne saman ikäiset, joita nökee kadulla... Tai sitten ihmiset vain tuntuvat kasvottomina fiksummilta.

Vuotiksen säännöt pitävät poissa sellaiset viestit, jotka heti hoksaa nuoren ihmisen kirjoittamaksi. Esimerkiksi X:n käyttö kirjoitettaessa, lukuisat kysymys- ja huutomerkit ja niin edelleen.

Muokkaankin vielä. En minä ainakaan tahdo tulla arvostellutksi ikäni perusteella; en valitse kirjeystäviänikään iän, vaan sen perusteella, että kuinka paljon yhteistä minulla on kenenkin kanssa, ja riittääkö kirjoitettavaa vielä ensimmäisen kirjeenkin jälkeen. Osa 25 vuotiasta kirjoittaa asioita, jotka eivät minua kiinnosta lainkaan, osa 14 vuotiaista taas osaavat kirjoittaa ihania kirjeitä, joiden saapumista odotan todella paljon.
On vaikeaa olla rohkea, kun on vain Hyvin Pieni Eläin.

Poissa Quinetta

• Vuotislainen
    • http://kat5u.proboards41.com
« Vastaus #5 : Joulukuu 08, 2004, 22:00:54 »
Minua joskus naurattaa, kun nuoremmat vuotislaiset kirjoittavat niin aikuismaisesti, ettei voi välillä uskoa että he ovat niin nuoria. Minä, tunnustan häpeilemättä, minä kuulun tuohon ryhmään. Tämäkin viesti on varmasti kauhean pikkuvanha. Ei, en minä ole 20-vuotias. Olen vasta 13.
(suura hämmästystä ja ihmettelyä väkijoukossa! Ooh!)

En erottele vuotislaisia iän mukaan. Mieluummin erottelen käyttäytymisen ja viestien mukaan. Jos jostain löytyy typerä viesti, se ei ole pakosti 11-vuotiaan kirjoittama. Voihan se olla vaikka 18-vuotiaankin?

Silloin, kun ensimmäisen kerran tulin tänne, luulin, että täällä oli pelkästään 15-17 vuotiaita, mutta väärässä olin. Oli vanhempia, ja nuorempia. Se ei kuitenkaan tahtia haitannut. (:
Roolipelien Maailmankaikkeus - (melko) aktiivinen Roolipelifoorumi.

Poissa Spectre

• Wraith
  • Hirnyrkki
  • Sukupuoli: Noita
« Vastaus #6 : Joulukuu 09, 2004, 09:02:22 »
Lainaus käyttäjältä: "HiiHaa"
Ainoa, mikä minua ärsyttää minkä ikäisissä tahansa on se, että muiden mielipiteitä, näkemyksiä ja kokemuksia ei edes haluta ottaa huomioon, vaan asennoidutaan suoraan niin, että minua nuoremmat/vanhemmat/kaupunkilaisemmat/maalaisemmat/väärän sukupuoliset/muuten vain eri tavalla asioita katsovat/ylipäätään kuka muu tahansa kuin minä (ja ystäväni) ovat automaattisesti niiiiiiiin väärässä. Onneksi Vuotiksessa vain hyvin harvakseltaan tällaiseen törmää.

Olen samaa mieltä, ja yleensä noittenkin kaltaisissa asioissa on kyse vain ja ainoastaan mielipide-eroista. Ja mielipiteisiinhän meillä kaikilla on oikeutemme eikä kenenkään muun mielipide jostain asiasta ole sen oikeampi tai väärempi kuin omanikaan. Sen kun vaan aina muistaisi. Toki näistäkin asioista saa ja pitääkin kiistellä, mutta ei verenmaku suussa. Ja eikös tuo, mitä HiiHaa sanoi, ole ikä/sukupuolirasismia. Eihän kukaan täällä tahdo olla rasisti :) ?

Lainaus käyttäjältä: "Quinetta"
En erottele vuotislaisia iän mukaan. Mieluummin erottelen käyttäytymisen ja viestien mukaan. Jos jostain löytyy typerä viesti, se ei ole pakosti 11-vuotiaan kirjoittama. Voihan se olla vaikka 18-vuotiaankin?

Hienoa, ettet erottele, mutta kannattaa muistaa, ettei se ikä (valitettavasti) ole mikään autuaaksi tekevä asia, kyllä yli 18-vuotiaskin voi ja saa välillä kirjoittaa typeriäkin viestejä. Yli 18-vuotiaskin on samanlainen erehtyvä olento, kuin 13-vuotiaskin, jotkut vaan ottavat oppia virheistään. Siinä kai se ero onkin suurin, me vanhemmat olemme ehtineet mokailla enemmän kuin nuoremmat? Mene ja tiedä... Ja jos on koko pienen ikänsä kirjoitellut pelkästään tyhmiä juttuja, niin mihinkäs ne siitä häviäisivät vaikka ikää lisää tuleekin :D !

Lainaus käyttäjältä: "Riada"
Tottahan toki siinä joitain eroja on kuinka 11-vuotiaat käyttäytyvät 20-vuotiaisiin verrattuna, mutta se on enimmäkseen aina persoonallisuudesta kiinni.

Näin juuri. Minä nyt vain satun olemaan persoonallisuudeltani hieman, noh, *khöhhöh* nuori, ehkä aika avoinkin, näen mieluummin ihmiset persoonallisuuksina, kuin ikänä, sukupuolena tai asemana, jos tiedätte mitä tarkoitan. Joittenkin 11-vuotiaiden persoonallisuus saattaa olla jo niinkin kehittynyt, että he pystyvät täälläkin jo ihan selkeään ja ymmärrettävään viestintään, toisin kuin jotkun yli 20-vuotiaat välillä (siis allekirjoittanut nyt lähinnä tulee mieleen:)).

Poissa Isilmírë

• Pillipiipari
  • Vuotislainen
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #7 : Joulukuu 09, 2004, 10:08:36 »
Vanhemmanpuoleisena vuotislaisena (jo 28 vuotta koossa ja näyttävät olevan edelleen lisääntymään päin) voin omasta puolestani todeta, etten viipottaisi täällä, ellei se olisi minusta hauskaa. Myöntää täytyy, ettei ihan joka topic jaksa kiinnostaa, aiheet kun ovat usein ajankohtaisempia nuoremmalle ikäpolvelle (mihin lukioon olette menossa etc.), mutta eihän sitä herranen aika tarvitse kaikkiin keskusteluihin osallistuakaan.

Mitä tulee Lunan puolittaiseen haikailuun Vakavien jättämisestä enemmän kypsempien vuotislaisten haltuun en ole samaa mieltä laisinkaan. Ensinnäkin on vaikea määritellä kuka on riittävän "kypsä" osallistumaan mihinkin keskusteluun, ja toiseksi kaikkien, myös (tai pitäisikö sanoa varsinkin) "epäkypsempien" ihmisten kannalta on hyvä joutua perustelemaan ja sitä kautta miettimään tarkemmin näkemyksiään koko maailmankuvaansa ja elämänkatsomukseensa vaikuttavista asioista.
Constantem decorat honor

Poissa Kwani

• hippi
  • Vuotislainen
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #8 : Joulukuu 09, 2004, 16:12:55 »
Kyllä jonkin verran saa tekstistäkin viiteitä siihen, minkä ikäinen ihminen on kirjoittaja. Tosin välillä menevät sitten pahasti ristiin.. ;)
Esimerkiksi olen bongannut jonkun, joka kirjoittaa minun mielestäni kuin 11-vuotias (vertailukohteena tietämäni ~11-vuotiaat vuotislaiset), mutta sisällöstä voi päätellä että on paljon vanhempi (sanoi olevansa äiti tms.).

Mutta eipä sillä loppujen lopuksi paljoa väliä ole, tai ainakin yritän esittää niin, ettei minua teilattaisi.. ;) Yleisesti ottaen nuorempi ikä näkyy mielestäni yhdyssanavirheinä ja huonona tekstin jäsentelynä, mutta tästä ei aina mennä takuuseen. Tiedän hyviä ja huolellisia nuorempiakin kirjoittajia, ja kuten sanottua, toisin päin myös.

Vaistomaisesti hakeudun vuotiksessa hieman vanhempien seuraan ja osoitan suurta kunnioitusta vielä minua vanhemmille - ainakin siihen asti että joku todistaa sen olevan aiheetonta, tai jotain... Mutta eipä esimerkiksi mennyt miitti pilalle, vaikka siellä oli vain minua nuorempia.

Huomasin huispauksen maailmanmestaruuskisoja keväällä pelatessani, että olisi ollut helpompaa, jos joukkueessa olisi ollut toinenkin suunnilleen oman ikäinen. Eivät tuntuneet oikeasti tajuavan kun minä puuhasin ylioppilasjuhlia... Mutta anteeksi annettu on *smirk*.
Voileivän voi saada tarttumaan seinään, mutta se pitää heittää todella kovaa.

Poissa Zhenoa

• Hirnyrkki
    • http://r2.missalie.net
« Vastaus #9 : Joulukuu 09, 2004, 18:38:09 »
Olisi niin paljon helpompaa jos ihmiset eivät jaksaisi tehdä niin pahuksen isoa numeroa omasta iästään. Lukiessani ylläolevia viestejä olin suorastaan hämmästynyt, kun monet paljastivat olevansa esimerkiksi 13-vuotiaita, mikä minun mittapuullani on vielä aika lähellä imeväisikää, ja silti kirjoittavat jopa paremmin kuin monet kymmenenkin vuotta vanhemmat. Osoittaa vain kuinka vähän ihmisestä voi päätellä pelkän tekstin perusteella. Heti kun tietää ihmisestä iän, niin syntyy pakonomaisia ja jopa todellisuudenvastaisia mielikuvia kyseisestä henkilöstä, ja jatkossa lukeekin tämän viestejä sitten juuri sen tietynlaisen linssin läpi. Ikävää.

Itse harjoitin vielä nelisen vuotta sitten sellaista tejnikieltä, jota tämän laudan huonoinkin kirjoittaja kauhistuisi. Mikä tosin oli hirveän hassua, niin minua luultiin niihin aikoihin aina 19-vuotiaaksi. Hoh hoh kuinka kaukana totuudesta sekin oli :)

Eniten juuri minua ärsyttävät sellaiset käyttäjät, jotka tuntevat suurta tarvetta lopettaa kaikki viestinsä sanoilla "joo anteeks jos oon huono enkä osaa mut oon vasta 11v" (näkyy hyvin usein eräällä oekakilla, hm hmm). Niinkuin pieni ikä olisi jokin tapa saada erivapauksia säännöistä tai edes anteeksi. Tietenkään 8 vuotta nuoremmilta ei voi odottaa sitä vitaalia elämänkokemusta mitä mummommilla olioilla on, mutta ei esiteiniyttä kyllä pitäisi käyttää minään tekosyynä poiketa hyvistä ja selvästi laadituista saäännöistä (esimerkiksi oikeinkirjoitus, välimerkkien käyttö, edellisten viestien lukeminen ennen kysymysten esittämistä, googlen käyttöä jos asia on epäselvä, jne).

Poissa Adéa

• On
  • Reservi
  • *
  • Uruz
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #10 : Joulukuu 09, 2004, 19:46:02 »
Onko sillä iällä niin väliä?

Olen monesti huomannut etenkin Vuotiksessa, kuinka tekstin perusteella ei todellakaan voi arvioida kirjoittajan ikää, ainoastaan kypsyyttä. Monet "vanhukset" kirjoittavat kuin pahaiset kakarat, ja moni esipuberteettia kärsivä nuorukainen loistaa kirjoituksillaan huomattavasti vanhemmalle ihmiselle tyypillistä älykkyyttä. Harmi vain, että iän toitottaminen on iskostunut internettiin kuin liikavarpaat sotilaille. Monasti tivataan heti kättelyssä ikää, taikka sitten se toitotetaan Zhenoan esimerkin mukaisesti, jotta saataisiin jonkun sortin liennytyksiä, tai sitten hiukan vanhemman toitottavat ikäänsä saadakseen nuorempien kunnioitusta. Molemmat tavat vuoroin huvittavat ja vuoroin ärsyttävät. Ja kun otetaan huomioon kuinka moni tuota tekee, iästä puhuminen alkaa tuomaan aina negatiivisia fiiliksiä pintaan.

Usein olen törmännyt ongelmaan, että olen jossain lukenut jonkun sattumanvaraisen henkilön viestin, ja leimannut hänet pienessä mielessäni todella lapselliseksi, ja myöhemmin törmännyt kyseisen henkilön viestiin jossain muualla ja yllättynyt kuinka erilaisen viestin hän on tällä kertaa kirjoittanut. Ilmeisesti ikä, tai kypsyys, vaikuttaa viestien tyyliin eniten, mutta myös mielentilalla on osuutensa asiaan. Moni käyttäjä joka on suuressa angstausahdingossaan kirjoittanut omasta mielestään hyvin järkyttävän, aikuismaisen ja pohdinnallisen viestin on saattanut huvittaa minua huomattavasti enemmän kuin Jerry Lewis-elokuvat. Mutta sitten törmään käyttäjän viestiin joka on kirjoitettu mitä ilmeisimmin vähemmän suuressa angstausahdingossa, ja yllättäen huomaankin ettei käyttäjän viestit huvita minua yhtään. Joskus palaan jopa lukemaan sitä aiempaa viestiä, ja huomaan olevani sittenkin samoilla linjoilla toisen kanssa, eri mielentilassa kirjoitettu ja eri mielentilassa luettu viesti saattavat muuttaa muotoaan yllättävästikin. Täysi-ikäisen omiin kokemuksiin ja pelkästään niihin perustuva viesti on usein lapsellisempi, kuin 13-vuotiaan kirjoittama havaintoihin perustuva kirjoitus.

Kuten kysyin alussa, onko sillä iällä niin väliä?
Mens agitat molem.

Poissa Sun Lee

• Ronnieponnie
  • Vuotislainen
    • Tarinamaa
« Vastaus #11 : Joulukuu 09, 2004, 19:48:59 »
Minusta on todella hauskaa, kun täällä on eri-ikäistä porukkaa. Olisi aika tylsää, jos kaikki olisivat samanikäisiä. Uskon, että täällä on paljon sitä nuorempaa väkeä, koska muutenkin Harry Potteria lukee suurimmaksi osaksi vähän nuoremmat (en ole törmännyt kauhean moniin itseni ikäisiin Potter - faneihin). Voin paljastaa, että täytin tässä hiljattain 20, mutta en todellakaan tunne itseäni sen ikäiseksi. Juttelen mesessä joskus itseäni kuusi vuotta nuorempien kanssa, jotka puolestaan vaikuttavat paljon vanhemmilta, kun taas minä tunnen itseni nuoremmaksi - ehkä kuusitoistavuotiaaksi. Moni onkin luullut minua paljon nuoremmaksi, mutta ei se haittaa ^^ Tykkään jutella kaikenikäisten kanssa ja kuulla mielipiteitä ja kaikenlaisia muitakin juttuja :)

On täälläkin sellaisia tapauksia, joista huomaa, että he ovat nuoria, jotain kymmenen tai kolmentoista kieppeillä. Mutta se ei tarkoita, että he kirjoittaisivat huonompia ja lyhyempiä viestejä, koska en itsekään kirjoita aina pitkiä sepustuksia. Eihän se ikä tee ihmistä, vaan kokemukset. Minun on ainakin hyvin vaikea arvioida ihmisten ikiä ja olen usein erehtynyt, mutta en liiemmin netissä pyöriessäni piittaakaan, että minkä ikäinen tyyppi on (ellemme ole aikeissa tavata), vaikka se onkin hyvin kiinnostavaa.

Marizki

• Ankeuttaja
« Vastaus #12 : Joulukuu 09, 2004, 20:14:26 »
Mielenkiintoista.

Minä kuulun myös niihin, jotka vain tykkäävät, että täällä liikkuu monen ikäistä porukkaa. Saadaan asioihin monenlaisia mielipiteitä monesta eri näkökulmasta.

Lainaus
On täälläkin sellaisia tapauksia, joista huomaa, että he ovat nuoria, jotain kymmenen tai kolmentoista kieppeillä.

Sun, kun olet nyt lukenut ficcejäni, uskoisitko jos kerron että kuulun tähän ryhmään? ;)

Joo, viestien perusteella ei voi kovinkaan helposti arvioida kenenkään ikää, varsinkin jos kirjoittaja käyttää kirjakieltä. Olen erehtynyt muutaman kerran aika pahasti. x)

Lainaus
Ainoa, mikä minua ärsyttää minkä ikäisissä tahansa on se, että muiden mielipiteitä, näkemyksiä ja kokemuksia ei edes haluta ottaa huomioon, vaan asennoidutaan suoraan niin, että minua nuoremmat/vanhemmat/kaupunkilaisemmat/maalaisemmat/väärän sukupuoliset/muuten vain eri tavalla asioita katsovat/ylipäätään kuka muu tahansa kuin minä (ja ystäväni) ovat automaattisesti niiiiiiiin väärässä. Onneksi Vuotiksessa vain hyvin harvakseltaan tällaiseen törmää.

Minuakin ärsyttää tuollainen, esim. kiistellään jostain makuasiasta, jossa jokaisella on oma suosikkinsa. Vaikka suosikki elokuva tai bändi. Aletaan vain tuputtaa sitä omaa suosikkia kaikille, eikä yritetäkään kuunnella, jos se toisen ehdottama olisikin hyvä. Täällä sitä ei ole paljon, mutta muilla keskustelupalstoilla se on aika yleistä.

Renefer, sori, luulin sinua vanhemmaksi, kun hain ficciisi. *muikku hymy* Mutta ollaankin samanikäisiä. "Oikeassa elämässä" monet luulevat minua vanhemmaksi kuin oikeasti olen. Se on joskus aika ärsyttävää, mutta kuitenkin jotenkin imartelevaa. Eräskin siskoni kaveri luuli että olen jotain 17-vuotias. Hyvin menee. Moni kaverinikin on sanonut, että vaikutan jotenkin vanhemmalta kuin oikeasti olen. Kiva.

Mutta asiaan, on hienoa että meitä on täällä monen ikäisiä. ^__^

Poissa Sarah Musta

• Lucius
  • Henkihörhö
« Vastaus #13 : Joulukuu 10, 2004, 12:38:58 »
Huoh, tunnustan olevani vanhus. En tosin varsinaisesti koe, että 23-vuotiaana olisin mitenkään ylivanha mihinkään, mutta Vuotista ajatellen kyllä. Masentavaa olla vanha...

Ei oikeastaan. En ole kokenut olevani liian vanha tänne enkä tiedä koska voisi ihmisen sanoa olevan liian vanha, onhan täällä reilusti minua vanhempiakin käyttäjiä.

Viestien tason kanssa olen samoilla linjoilla Vanin kanssa. Vanhempi ihminen voi kirjoittaa huonompia viestejä kuin reiluisti nuorempi ja sitten taas toisinpäin. Riippuu ihmisen kypsyydestä. Ja myönnän, etten itsekkään aina kirjoita virheetöntä tekstiä, joka tosin johtuu osittaiin myös lukihäiriöstäni.  

Lunan mainitsema meuhkaaminen saa kyllä joskus ärsytys-kynnyksen madaltumaan. Mustavalkoinen ajattelutapa ja opittujen mielipiteiden toistaminen saavat joskus ärsyyntymään, vaikka saatan sortua siihen itsekin joskus.

Vakavat kypsempien haltuun on kaunis ajatus, mutta ei-toimiva sellainen. Ei kypsyyttä voi mitata iällä, mutta joskus kyllä tekisi sielläkin ärähtää ja pahasti. Yleensä tosin tyydyn siinä kohtaa hiipparoimaan johonkin muuhun topicciin, olen kuitenkin aika laiska kommentoimaan mitään.
I'm not evil, I'm just better than you

Poissa Mortal Illusion

• Vuotislainen
« Vastaus #14 : Joulukuu 10, 2004, 14:23:04 »
Olen 22, eli ylivanha tänne. Joskus se nolottaa, tuntuu hassulta haastaa joskus riitaa itseään reippaasti nuoremman kanssa. Varsinkin, kun loppujen lopuksi 13-vuotias on ihan itsenäisesti ajatteleva ihminen. Minä en vaan ole vielä tottunut siihen, etteivät 90-luvulla syntyneet käytä enää vaippoja:)

Mutta toisaalta, olen huomannut etten ole ainoa vanhus täällä, joten se siitä. Ja mielestäni ihminen voi iästään huolimatta osallistua ihan hyvin syvälliseen keskusteluun. En ole mikään ikärasisti ja kaikkein eniten inhoan sellaista "voi kun tuossa iässä ollaan niin mustavalkoisia" -huomauttelua. Mustavalkoisuus on parempi vaihtoehto kuin tasainen harmaus, jossa ei olla mitään mieltä mistään. Juuri nuorena kuuluu keskustella kaikista filosofisista yms. perustavanlaatuisista asioista. Olen huomannut, etteivät vanhemmat usein tee sitä, ja se on ikävää. Toki on myönnettävä, että ehkä täällä keskimääräistä enemmän on sellaisia turhia viestejä. Joskus voi turhauttaa, jos tarkoituksena on keskustella uskonnosta, ja viesti on, että mä ainakin uskon koska se on kivaa tms. Mutta en minä nyt sitä suoraan ikään yhdistäisi.
Ja katso! Voiko toista niin ylvästä näkyä olla kuin hiljaisten liekkien kurotus tähtiä kohti? (Moonsorrow: Sankaritarina)

Poissa Decamerone

• Vuotislainen
    • www.decamerone.vuodatus.net
« Vastaus #15 : Joulukuu 10, 2004, 14:26:23 »
Mortal Illusion; minullakin on hirveitä ongelmia ymmärtää, että vuonna '97 syntyneet ovat jo koulussa. Miten se on ylipäätään mahdollista? Jotenkin pidän aina yhdeksänkymmentäluvulla syntyneitä hirveän pieninä. En voi sille mitään, että jo joku sanoo syntyneensä vuonna '92, niin se on minulle automaattisesti ''pieni''. Mutta niin. En siis täällä ikää ajattele, mutta yleisesti ottaen.
On vaikeaa olla rohkea, kun on vain Hyvin Pieni Eläin.

Poissa Mortal Illusion

• Vuotislainen
« Vastaus #16 : Joulukuu 10, 2004, 14:51:02 »
Lainaus käyttäjältä: "Decamerone"
Mortal Illusion; minullakin on hirveitä ongelmia ymmärtää, että vuonna '97 syntyneet ovat jo koulussa. Miten se on ylipäätään mahdollista? Jotenkin pidän aina yhdeksänkymmentäluvulla syntyneitä hirveän pieninä. En voi sille mitään, että jo joku sanoo syntyneensä vuonna '92, niin se on minulle automaattisesti ''pieni''. Mutta niin. En siis täällä ikää ajattele, mutta yleisesti ottaen.

:) Joo, se johtuu varmaan siitä, että me muistamme, millaisia nyt 13-vuotiaat ovat olleet vauvoina - 90-luvulla syntyneet ovat tavallaan ensimmäinen sukupolvi meidän jälkeemme, eihän se niin voi olla! Lisäksi en tunne kuin pari 90-luvulla syntynyttä. Heistä toinen on 12-vuotias, mutta vaikuttaa paljon nuoremmalta ja tyhmemmältä kuin useimmat täällä. Sekin varmaan vaikuttaa.
Ja katso! Voiko toista niin ylvästä näkyä olla kuin hiljaisten liekkien kurotus tähtiä kohti? (Moonsorrow: Sankaritarina)

Hanjeu

• Ankeuttaja
« Vastaus #17 : Joulukuu 10, 2004, 17:36:04 »
Minulla itselläkin on yleensä sellainen käsitys että kaikki ovat mua vanhempia, viisaampia, ja hui hemmetti parmpia täällä vuotiksessa. Vaikka enemmistö on kin siin 88-91 syntyneitä, niin minusta tuntuu aina hirvittävän pieneltä... J aolin pelosta kankea, kun menin ensimmäiseen miittiini, olin varma että olisin ihan yksin kun muut olisivat minua hirveästi vanhempia.

Joillakin on aivan selkeästi sellainen kirjoitustapa, ja he perustelevat vastauksensa ja ovat niin henkeviä, että automaattisesti luulen heidän olevan minua rutkasti vanhempia. Olin järkyttynyt ensimmäisellä miitilläni, sen voin paljastaa... Xb

Alyssa

• Ankeuttaja
« Vastaus #18 : Joulukuu 10, 2004, 21:28:49 »
Minä olen koko vuotisaikani ollut herkkä ikäni suhteen. Pari vuotta sitten en kertonut sitä oikeastaan kenellekään, nykyisin olen jo rennompi. Pelkään aina, että ihmiset muuttavat suhtautumistaan viesteihini ikäni perusteella. En minä nyt mikään hirveän nuori ole, mutta yritän silti vältellä ennakkoluulojen muodostumista. Sillä tiedän, että vaikka kuka sanoisi mitä, ikä vaikuttaa suhtautumiseen. Ei sitä ehkä itse tiedosta, mutta jos tietää kirjoittajan olevan esim. 12-vuotias, suhtautuu varmasti eri tavalla hänen kirjoittamaansa viestiin Vakavissa. Itsekin syyllistyn siihen.

Yleensä se on niin, että joistakin henkilöistä vain paistaa nuori ikä läpi. Ei välttämättä kirjoitustyylistä, mutta ajatusmaailmasta ja "pohdintojen keskenkasvuisuudesta", eli perustelut mielipiteille ovat vähän niin ja näin. Usein viestien sisältö kertookin enemmän kuin kirjoitustyyli.

Nyt kun katson vanhempia viestejäni, huomaan selvästi, että olen ollut silloin nuorempi. Ne ovat lyhyempiä ja sisältöä on vähemmän. Silloinkin minua tosin luultiin aina vanhemmaksi. Näin jälkeenpäin katsottuna en kyllä käsitä miksi.

Viestejäkin enemmän henkilöstä kertovat mielestäni hänen ficcinsä/tarinansa/runonsa. Ne kertovat yleensä aivan mielettömästi. Kirjoitustyyli, juoni, henkilöiden persoonallisuus (tai persoonattomuus). Ikä vain paistaa hengentuotteissa selvästi läpi. Olen muuten aika monta kertaa luullut ihmisiä nuoremmiksi ficcien perusteella, vaikka kaikki siellä ovat toisilleen "Ei, et sä niinQ voi olla noi nuori!! o__O"

Tulen muokkaamaan pian, nyt täytyy lähettää, ettei nollaannu.

Toisaalta onhan iän perusteella arvioiminen tyhmää, mutta kun ei sille voi mitään. En pysty ottamaan 10-vuotiasta tosissani Vakavissa, ellei hänellä ole aivan mahtavia argumentteja ja perusteita mielipiteilleen. Silloinkin varmaan luulisin, että hän on kopioinut kirjoituksensa jostain muualta, valehdellut ikänsä tms.

Tiedän monta vuotislaista, jotka ovat aikuisia, mutta joita olen luullut suunnilleen 13-vuotiaiksi. Heitä on oikeastaan järkyttävän paljon. Tiedän vain muutaman sellaisen, jotka ovat suorastaan hämmästyttäneet kertomalla ikänsä ja joita olen luullut rutkasti vanhemmiksi. Tosiasia on, että olemme kaikki omanlaisiamme persoonia, kehittyneet erilailla ja toiset osaavat jo nuorena ilmaista mielipiteensä järkevästi. Taito, jota kaikki eivät ikinä opi ja joka on kuitenkin älyttömän hyödyllinen.

Poissa Citrus

• Vuotislainen
« Vastaus #19 : Joulukuu 10, 2004, 21:40:52 »
Nuoremman puoleisena vuotislaisena henkilökohtaisesti pidän siitä, että täällä liikkuu vanhempiakin henkilöitä. Se... Hmm. Vanhemmilla on aikuisten mielipiteet. He ovat nähneet enemmän maailmaa ja tällälailla...

Vaikka olenkin nuori, en julista kovaan ääneen esim. että "boikotoikaa McDonaldsia". Ehhei. Olen ehkä varhaiskypsä tai jotain, mutta mielestäni se on turhaa. Kyllä.
Eivät kaikki nuoret julista mielipiteitään ehdottomina totuuksina. Jotkut ehkä, mutta eivät kaikki. Osalla on kyllä vahvat mielipiteet. Mutta joskushan ne käyvät järkeenkin. Ja osalla on niihin jopa hyvät perustelut.

Joidenkin vuotkisessa oleskelevien otusten viesteissä näkyy heidän nuori ikänsä. Jotkut(en sitten kyllä tiedä kuinka nuoria/vanhoja ovat) kirjoittavat viestejä, joilla on vahvat perustelut ja paljon asiaa. Osa heistäkin on aivan varmasti nuoria. Niin. Joten varhaiskypsiä(tai ei) kaikki tyynni. Viestejä lukiessani kyllä joskus sorrun miettimään ihmisen ikää. Ja sitten joskus myöhemmin erehdyn pahasti. Tai, en aina niin pahasti, erehdyn kumminkin.

Mielestäni on rikkaus, että vuotiksessa majailee tosiaan niin eri-ikäisiä olentoja. Täältä löytää niin erilaisia mielipiteitä, jotka on perusteltu mitöä erilaisimmin tavoin. Kaikkien henkilökohtainen tausta vaikuttaa. Ehkä se onkin edellytys korkealaatuiselle foorumille. Muutenhan kaikki olisivat samaa mieltä, eikä kunnollista keskustelua syntyisi.

Poissa Mariapaige

• Noita-akka
  • Hirnyrkki
« Vastaus #20 : Joulukuu 11, 2004, 00:45:21 »
Ihmisillä on eri rooleja eri paikoissa. Työpaikallani käyttäydyn työni ja sen vastuun edellyttämällä tasolla, äitini luona olen hänen lapsensa, ja vapaa-ajallani ja täällä Vuotiksessa olen Harry Potter -fani (toki paljon muutakin). Täytyy myöntää, etten ole tavannut yhtään oman ikäistäni fania, vaikka uskon että heitä on. En tiedä miksi useat ikäiseni pitävät HP:ta lasten juttuna, minusta taikuuden maailma on edelleen kiehtovaa.

En ole ajatellut lukiessani ihmisten kirjoituksia heidän ikäänsä tai sukupuolta. Minulle ne seikat eivät ole tärkeitä, vaan se mitä he sanovat. Minusta täällä on hyvinkin syvällisiä pohdintoja ja älykkäitä huomioita Potter-maailmasta (enemmänkin voisi olla, sillä ne innostavat). Olen ollut iloisesti yllättynyt. Tietenkin myös kirjallinen lahjakkuus vaikuttaa siihen miten saa asiansa sanottua - iästä riippumatta.

En osaa edes kuvitella minkä ikäiseksi minut viestieni perusteella luokitellaan. Olen joka tapauksessa kohtpuoliin 39v. Siis todella jo muumio-asteella, jos parikymppiset ovat vanhuksia :)

Irvikissa

• Ankeuttaja
« Vastaus #21 : Joulukuu 11, 2004, 13:36:47 »
Lainaus
Jotenkin pidän aina yhdeksänkymmentäluvulla syntyneitä hirveän pieninä. En voi sille mitään, että jo joku sanoo syntyneensä vuonna '92, niin se on minulle automaattisesti ''pieni''

Minä ainakin ajattelen, että vaikka itse vanhentuu, kaikki muut pysyvät samanikäisinä :D. Siitä se illuusio johtuu. Minä täytän parin kuukauden päästä 23 ja tunnen kyllä olevani vanhempi kuin muut täällä. Tietysti johtuu osittain siitä, että tiedän suurimman osan käyttäjistä olevan minua nuorempia, alle 18-vuotiaita.

Jos en tietäisi, luulisin varmasti suurinta osaa vanhemmaksi kuin mitä he oikeasti ovat. Näinkin on käynyt, olen luullut jotakuta ainakin 18-vuotiaaksi ja  sitten olenkin lukenut jostakin viestistä hänen olevan 13. Tämä johtuu varmasti siitä, että täällä kuitenkin vaaditaan viesteiltä tiettyä tasoa ja hyvää kieltä.

Koskaan en kuitenkaan ole tuntenut itseäni liian vanhaksi tänne, vaan minusta on kivaa, että niinkin eri-ikäiset pystyvät täällä juttelemaan keskenään tasavertaisesti. Jos 32-vuotias tapaa kadulla 12-vuotiaan, tuskin siinä pystyy juttelemaan ihan tasavertaisesti kun toinen voisi ikänsä puolesta olemaan toisen äiti..

Poissa Claud Kishi

• höpöäjä
  • Vuotislainen
« Vastaus #22 : Joulukuu 11, 2004, 14:23:29 »
Kun tulin vuotikseen, minusta tuntui että kaikki muut olivat vanhempia kuin minä. Ja osittain se oli totta, ainakin törmäsin hyvin harvaan ikäiseeni silloin. Muutaman kerran taisin käyttääkin perustelua "olen vasta 11/12-vuotias".
Tällä hetkellä olen 13, ja minusta tuntuu että ihmiset luulevat minua nuoremmaksi kun olen, sillä kun selailen omia viestejäni, suurin osa niistä ei ole perusteltuja ja ovat täysin turhia + kirjoitan paljon ketjuihin ja sellaisiin, enkä lähes ollenkaan pohdintoihin ja sellaisiin.
Kuulun myös niihin joka on luullut suurinta osaa Vuotislaisista vanhemmaksi kuin he ovat. Harvoin ajattelen että tietyn ikäiset ovat "vanhuksia", minulle me kaikki olemme vain Potter-faneja ^^ Tietysti vanhempien henkilöiden viestien "laatu" on usein vähän korkeampi kuin meillä nuoremmilla, mutta kyllä nuoremmatkin osaavat hyviä ja perusteltuja viestejä kirjoittaa. Eivät tosin kuitenkaan kaikki, mutta eivät kaikki vanhemmatkaan.
(Ja taas yksi pointiton ja perustelematon viesti, josta voisi luulla että olen nuorempi kuin olen.)

talvi

• Ankeuttaja
« Vastaus #23 : Joulukuu 12, 2004, 12:37:31 »
Minuakaan ei haittaa tämä vuotiksen eri-ikäisyys, olen itse 17. Toivottavasti vaan tämä ei koskaan käänny siihen, että täällä on vain sitä yhtä ja samaa ikäluokkaa.
 Olen myös samaa mieltä siitä, että kun täällä on nuorempia ja vanhempia niin se tuo suuremman viestien kirjon vuotikseen, viestejä on siis monesta päästä. Veikkaan, että kaikki ns. "vuotiksen vanhukset", ajattelevat ehkä hieman syvemmin ja pohdiskelevammin kaikkia aiheita, mitä täällä on, esimerkiksi tuolla vakavissa, koska heillä on enemmän sitä kokemusta eri asioista. Nuoremmat taas, en väitä, ettäkö he eivät osaisi ajatella niin syvällisesti kun vanhemmat, mutta luulen, että koska vanhemmat alkavat helposti ajatella asioita kamalan mutkikkaasti, niin nuoremmat osaavat tuoda sen yksinkertaisemman mieliteen asioihin ja näin asioihin saadaan taas erilaisempaa näkökulmaa. Ja vielä sekin, että jos jokin 19 vuotias kertoo oman mielipiteensä niin hän ajattelee sitä, mikä hänelle on tapahtunut vaikkapa 11 vuotiaana, mutta. Se 11 vuotias täällä vuotiksessa taas kertoo sen mitä hänelle tapahtuu nyt, koska nykyään lapsetkin "aikuistuvat" niin paljon aikaisemmin kuin ennen niin tietysti sen 19 vuotiaan lapsuus on ollut erilaisempaa, kuin mitä sen 11 vuotiaan on nyt.  ( Hieman vaikeasti selitetty mutta toivottavasti joku ymmärsi)Eli siis, tällöin taas viestit täällä ympäri vuotista tulevat niin paljon kirjaviksi. Siksi taas uskon, että kaikki vuotislaiset saavat apua moneen asiaan elämässään täällä vuotiksessa ollessaan..

Sori, jos toistelin jo sanottuja.

Night Mare

• Ankeuttaja
« Vastaus #24 : Joulukuu 12, 2004, 13:26:04 »
Minua ei ole kukaan luullut minkään ikäiseksi, joten ei ole hajuakaan minkä ikäiseksi minua täällä luullaan. En ole varma, haluanko edes tietää.

Vuotiksessa olen suhteellisen hyvin perillä minkä ikäisiä täällä liikkuu, olen ahkerasti seurannut synttäritopikkia ja näitä onnittelu viestejä.  Pahana tapanani on luokitella henkilö nuoremmaksi, jos hän kirjoittaa muuta kuin kirjakieltä. Aina kun viestissä vilahtaa 'mä' luokittelen kirjoittajan nuoreksi, samoin kirjoitusvirheiden kanssa. Tosin tämä pitää harvoin paikkansa, kyllä vanhat tekevät virheitä siinä missä nuoretkin. Yritän kovasti päästä tästä tavasta eroon, onhan minulla kirjeenvaihto ystäviä jotka ovat nuorempia kuin minä, mutta vähintäänkin yhtä kypsiä.

Joku mainitsi, että Hengentuotteista paistaa läpi henkilön ikä. Itse olen sitä mieltä, että se on henkilön henkinen ikä, jonka sieltä näkee. Tosin oletettavaa on, että vanhemmat tietävät kieliopista enemmän kuin nuoremmat, mutta jos sisältöä katsotaan.

Näihin nuorempiin kuulun minäkin, 14 olen raapinut vuosia kokoon, joten on vain mielenkiintoista kuulla myös vanhempien mielipiteitä, siihen kun ei oikeassa elämässä ole juuri mahdollisuutta. Joissain foorumeilla olen törmännyt kuiluun, joka vallitsee nuorempien ja vanhempien välillä, mutta Vuotiksessa ei sellaista mielestäni ole. Kaiken ikäiset keskustelevat kaikesta. Erittäin toimivaa. Vanhemmat joutuvat kestämään nuorempien mustavalkoista maailmaa, mutta kaipa se on heille joskus hyväksikin. Vaikea sanoa, tiedän kai sitten kun minut voi luokitella vanhukseksi. Jos nyt koskaan voi.