Kirjoittaja Aihe: 20-luku, kasarimeininki.. Suosikki vuosikymmenesi?  (Luettu 4934 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Basia

• Ankeuttaja
20-luku, kasarimeininki.. Suosikki vuosikymmenesi?
« : Lokakuu 30, 2004, 12:23:11 »
Olipa tämän otsikointi hankalaa..
Eli, mikä vuosikummen on saanut suosikin aseman mielessänne? Onko nykyaika hyvä juttu, vai haluaisitko palata discon kultakaudelle tai muuhun menneeseen? Vai synnyitkö kenties 20 vuotta liian aikaisin..?

Itse olen alkanut ihailla 40- ja 50-lukuja. Suomen maaseutu, itsenäistyminen, ihanat mustavalkoleffat meillä ja maailmalla,  tuon aikakauden vaatteet, oikeat filmitähdet.. Olen ihastunut! Lisäksi tuolloin tehtiin parasta musiikkia ja muutama suosikkikirjanikin kirjoitettiin tuolloin. Sopivan vanhaa, sopivan uutta, jos nyt ymmärrätte mitä tarkoitan. :) Tottakai jotkin asiat olivat huonommin kuin nykyään, mutta toisaalta jotkin asiat olivat paremmalla mallilla. Ei naurettavia Bratz-nukkeja tai muita ällöttäviä leluja, luontoa ja maataloutta arvostettiin enemmän, pitkä (tai lähinnä oikean pituinen) lapsuus, käsityöammatit ja niin edelleen.

Tuo oli aika pinnallinen kuvaus, ja olen taidokkaasti hypännyt negatiivisten puolien yli, mm. sodan, mutta se kai kuuluu tämäntyyppiseen intoiluun. :) Kaikesta huolimatta näen nuo vuosikymmenet jonkinlaisena ruusunpunaisena onnelana.

Teidän vuoronne..

Poissa Aleczandra

• Vuotislainen
    • http://www.aleczandria.org
« Vastaus #1 : Lokakuu 30, 2004, 12:46:50 »
Lainaus käyttäjältä: "Basia"
Tuo oli aika pinnallinen kuvaus, ja olen taidokkaasti hypännyt negatiivisten puolien yli, mm. sodan, mutta se kai kuuluu tämäntyyppiseen intoiluun.

Kyllä se ainakin mulla kuuluu... :) Ja sen perusteella lempivuosikymmen on n. 1750. Sopivasti siinä keskellä tätä ihanaa aikakautta. :)
Tiedän, 1700-luvulla asuminen/eläminen ei ollut sitä helpointa, mutta tämä on lempiaikauteni pääasiassa kulttuurin tähden.

1700-luvun Pariisi. Hovi. Vaatteet. Tyyli. Rokokoo. Musiikki. Oui.

Tiedän kyllä, että tämä kaikki oli vain sen aikakauden pintasilausta ja ainoastaan rikkailla meni hyvin. Silti. Mutta jos pitäisi katsoa sellaista aikakautta, millä olisi oikeasti voinut elää, niin valitsen joko 1990-luvun tai sitten 1900-luvun alun.
Silti melkein jumaloin kaikkea sitä, mikä oli pinnalla 1700-luvulla., Paitsi en kyllä pitänyt senluvun lopusta. Giljotiini. Oi voi.

/muoks. Tuohon kysymykseen vielä, että synnyinkö liian aikaisin, niin vastaus on varma kyllä. Synnyin satoja vuosia liian aikaisin. Tai sitten olen varma, että entisessä elämässäni osasin etiketin ulkoa. Mikä tahansa vuosisata 1300-luvusta 1800-luvun loppuun. Paitsi ei ehkä 1600-lukua. Rutto ei miellytä. Eikä 1700-luvun loppu. Mutta muuten olisin syntynyt aikaisemmin.
"Et voi vain istua ja odottaa inspiraatiota. Sen perään on lähdettävä nuijan kanssa."
Jack London

Poissa neidor

• Xena
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Pakeha (aroha) Maori
    • KC
« Vastaus #2 : Lokakuu 30, 2004, 17:13:35 »
Minä olen jotenkin oudolla tavalla viehättynyt 80-luvusta. Se musa, se musa. Myös 90-luku on mun mielestä niin hauska. Räjähdän aina nauramaan kun näen jotain sen aikaisin musavideoita tai jotain. Ja ne niiden biletysbiisit! Hihii. Molemmissa oli myös omat hervottomat tyylisuuntauksensa ja David Hasselhof. Topatut olkapäät ja korkopohjakengät vetää suunvirneeseen. Ja kasikyt luvulla alko kaiketi tulemaan jo punkkareita. Vai oliko niitä jo aikaisemmin?

En olisi millään halunnut elää 1700-luvun aikaan. Rakastan ja jumaloin peseytymismahdollisuutta ja käsittääkseni siihen aikaan sitä ei kovinkaan paljon arvostettu. Myöskin todennäköisenä elinikänä 30-40 vuotta tuntuu hieman luotaantyöntävältä seikalta. Minun tuurillani olisin tietysti kuollut jo imeväisenä. Ja se naisen asema. Mutta muutoin minäkin tosin pidän tästä fantasiatyylisestä 1700-luvusta kovastikin.
Colombia = You'll come for the enticing beauty of the Caribbean Sea. You'll stay because you've been kidnapped and locked in the trunk of a Dodge Dart.

keikku

• Ankeuttaja
« Vastaus #3 : Lokakuu 31, 2004, 21:37:41 »
Olen tyytyväinen tähän aikaan, mutta jos aiemmin olisin halunnut syntyä, olisin halunnut sen niin, että olisin ollut noin 15 70-luvun puolessa välissä ja sitten elänyt kasariajalle iloisena glam-rokkarina. :D

Jotenkin tuo glam-style on valloittanut minut.. Mutta toisaalta haluan elää juuri tänä aikana, koska onhan nykyäänkin mahdollisuus kuunnella musiikkia 70- ja 80-luvuilta, vaikka se sama tunnelma jääkin aina uupumaan. :( Edes lähelle sitä tunnelmaa pääsee katsomalla elokuvia siltä ajalta jne.

*kaipaa glam & glitter -aikakautta*

Poissa Lemmonleikko

• Tom
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Sukupuoli: Velho
  • Soulshine!
    • Herra Hahmo
  • Tupa: Mary Sue
« Vastaus #4 : Marraskuu 14, 2004, 18:16:25 »
Minä taas olen aivan '70-lukudigastaja.

Silloin oli kaikkea hienoa: oli Lynyrd Skynyrd, oli The Allman Brothers Band, oli Toto ja Dire Straits siinä loppupäässä, oli paljon hyvää heviä kuten Uriah Heep, Deep Purple ja '78 perustettu Iron Maiden ja kaikkea hienoa.

'70-luvulla oli myös hienoja moottoripyöriä ja juuripa silloin moottoripyöräkulttuuri muotoutui nykyiselleenkin. Myös paljon hyviä elokuvia tehtiin tuolloin, ja ammattipuoli oli laajempaa (rakennusmestaritutkintokin oli vielä olemassa. Jos olisi edelleen, tulevaisuuteni olisi jo selvillä.).
"You don't have to be black to be a nigger. Being born penniless also makes you an outlaw." -Ronnie van Zant
         Row, row, row thy boat gently down the stream. Oh Charon, hast thou ever know'd that Death is but a dream?
Hyviä emme ole, pahoiksi emme halua tulla - olkaamme siis rumia!

Geisharo

• Ankeuttaja
« Vastaus #5 : Marraskuu 29, 2004, 18:11:01 »
Mua viehättää jotenkin nämä 70- ja 60-luvut. Hipit on ihania (yleistän).
Tietysti Suomessa oli silloin Kekkoskausi (krooh), joten ehkä en silloin haluaisi olla täällä Suomessa, kylmässä Pohjoismaassa.

80-luku vaikuttaa myös kiehtovalta. Kaikki discot, punkkarit yms. How Lovely. :)

Nykyaika on myös nannaa.

oraakkeli

• Ankeuttaja
« Vastaus #6 : Marraskuu 30, 2004, 21:46:16 »
Minä en yhtään ymmärrä mikä minua viehättää 1920- luvussa. Varmaankin ne puvut.  Onko kukaan nähnyt Chicagoa? Miihen aikakauteen se nyt sijoittuikaan... Anyway, tämmönen tietynlainen boheemi elämänasenne 1920-1940-luvulla oli ihan best. Ja 60-luvun aurinkolasit! The Beatles! Iih!!

Wiirux

• Ankeuttaja
Vs: 20-luku, kasarimeininki.. Suosikki vuosikymmenesi?
« Vastaus #7 : Kesäkuu 24, 2007, 12:17:24 »
90 ja 80-luku! Rupea hymyilyttämään ne sen ajan trendit. Sitten vielä 70-luku ja ABBA!

//Hii, herätinpäs tämän henkiin!

Pailu

• Ankeuttaja
« Vastaus #8 : Kesäkuu 24, 2007, 22:00:27 »
1980-luku.
Silloin syntyi parhaimpia hardrock-bädejä, ja heille syntyi hienoja pukeutumistyylejä. Täytyy taas sanoa, että Mötley Crüe on yksi niistä. ;) Muutenkin pidän 80-luvun tyylistä. Se iskee minuun!

1700-luku
Hienoja vaatteita ja upeita hoveja ja musiikkia. Aatelisten vaatteet siihen aikaan ovat mieleeni. :)

Terryet

• Ankeuttaja
« Vastaus #9 : Kesäkuu 25, 2007, 04:16:51 »
Minua kiehtoo 1500-1800-aikakausi (eli keskiaika, jos tämä nyt keskiajaksi luokitellaan). Olisin halunnut elää ihan Suomessa, vaikka vain tavallisena talonpoikaisperheen tyttärenä tai poikana, mutta kuitenkin tuona aikakautena. En osaa tarkalleen määrittää mikä siinä minua kiehtoo. Tietysti olisi ollut kaikken mahtavinta olla aatelinen, käyttää upeita pukuja ja järjestää teekutsuja (kehkeh) ynnä muuta.
Keskiajassa minua kiehtovat yleensäkin nuo puvut ja tyylit, hovi ja muut.

Lainaus käyttäjältä: Aleczandra
/muoks. Tuohon kysymykseen vielä, että synnyinkö liian aikaisin, niin vastaus on varma kyllä. Synnyin satoja vuosia liian aikaisin. Tai sitten olen varma, että entisessä elämässäni osasin etiketin ulkoa. Mikä tahansa vuosisata 1300-luvusta 1800-luvun loppuun. Paitsi ei ehkä 1600-lukua. Rutto ei miellytä. Eikä 1700-luvun loppu. Mutta muuten olisin syntynyt aikaisemmin.
Minäkin ! Olen aivan varma että olen edellisessä elämässäni osannut etiketin ulkoa, saanut käyttää upeita pukuja ja kokea tuon mahtavan aikakauden.

Tuon keskiajan lisäksi olen suorastaan rakastunut 1970-1980-lukuihin.
Kuinka ihanaa olisikaan ollut elää suomirockin ja -punkin syntymäaikana?
Saati sitten yleisesti punkin aikakautena. :O
Näiden lukujen vaatteet, asenteet, tyylit... Ahh.
Minua harmittaa ihan _suunnattomasti_ kun äidiltäni tai kummitädiltäni ei ole säästynyt mitään tuon aikaisia vaatteita,
tai ainakin näin minulle sanotaan.

Poissa Smusta

• Vuotislainen
« Vastaus #10 : Kesäkuu 25, 2007, 12:28:17 »
Ihan pakko pilata taas muutaman unelmat. :D Jos olisitte eläneet silloin 1700-luvulla niin aika varmasti olisitte eläneet jossain keskellä Kainuun korpea ja ollut se köyhän maanviljelijän 6 tytär/poika ja lentäneet pihalle viimeistään siinä vaiheessa kun vanhemmat sisarukset perivät tilan ja haluavat päästä ylimääräisistä ruokittavista eroon. Tai kuolleet johonkin kivaan tautiin tai johonkin muuhun yhtä mukavaan. Hienot teekutsut ja hovit olisi olleet jossain kaukana kaukana ja sinne olisitte päässeet ehkä unelmissanne jos silloinkaan. ;) Oli ihan pakko.

Itse en haluaisi elää missään muussa ajassa paitsi nykyajassa. Ilman nettiä, televisiota, Xboxia ja kaikkia kirjoja ei voi elää vaikka mikä olisi. 1940-luvun alkupuoli eli WW2 aika on kyllä aina teoriassa kiinnostanut, mutta en itse olisi halunnut siihen aikaan elää. Kärsiä nälästä ja pelosta joko kotirintamalla tai sitten jossain karjalan korvessa juoksuhaudan pohjalla. Ei kiitos. Mielummin suhteellisen turvallisesti ja mukavasti nykyaikana.
LoL

Poissa tamina

• Vuotislainen
  • Tomaatti
« Vastaus #11 : Kesäkuu 25, 2007, 20:56:29 »
Uuh, 90- luku.

Olisipa herttaista jos olisin syntynyt kymmenen vuotta aiemmin, olisin voinut viettää teini-ikäni ysärillä. En tiedä mikä ihme siinä on, mutta jotenkin minulla on pakkomielle 90-lukuun. Tarkennettuna olla suunnilleen itseni ikäinen tuolla aikakaudella.

Joo, tuolla aikavälillä vaatetus oli karmeaa, mutta jotenkin jollain kieroutuneella tavalla pidän niistä. Pidän myös monesta muusta yhdeksänkytäluvulla vallalla olleesta asiasta, esimerkiksi musiikista. Nirvanaa ja vanhaa Rasmusta, plus tietenkin ah-niin-unohtumattomat hitit Lemon treestä Coco Jamboohon. Elokuvista ja sarjoista puhuen, miten upeaa olisikaan ollut nähdä Titanic elokuvateatterissa ja ihkuttaa Klaania (joka kyllä taitaa olla enemmän 2000- luvun puolelle menevää). Ja koulujen diskot, pompittiin kimallehörhelömeikeissä spaissareiden tahdissa ja tanssittiin hitaita My heart will go on:in tahdissa. Minä en ainakaan tiedä yhtäkään yläastetta jossa tuollaisia lapsellista hömppäilyä enää olisi. Ehkä ne nyt kuuluvat enemän ala-asteen puolelle, minuakin ihan toisenlaiset viikonloppuaktiviteetit kiehtovat enemmän kuin naurettava pyörähtely koulun sisällä, mutta voi kuinka hartaasti minä istuksin isosiskon koulun juhlasalin nurkassa ja ajattelin, että kun minä olen iso, niin...

Ehkä kaipuuni edeltävälle vuosikymmenelle johtuu siitä, että lapsuusmuistot sinne ajoittuu, mutta nyyh kun kaipaan kultaista 2000- luvun edeltäjää.
"Hehe, I wonder about that..."

Poissa Posityyhtynen

• Nokankopauttaja
  • Vuotislainen
« Vastaus #12 : Kesäkuu 25, 2007, 21:59:39 »
Minulla on mieltymys 80 luvun musiikkiin, rock alkoi terästäytymään ja monia hyviä bändejä tuli. Lisäksi 50 luvulla tullut Elvis on täyttänyt perheemme sydämmen :)
Vaatteiden suhteen pidän myös 80 luvusta. Pillihousut, tennarit, legginssit...kuuluvat pukeutumiseeni. Mutta permanenttia en ole onneksi hankkinut. Muistan historian kirja kappaleen "Iloinen 20-luku" kuinka uudistukset 1.maailmansodan jälkeen valtaavat Amerikkaa mm. Mikki Hiiri Hollywood, naisten paremmat oikeudet ja jazz.

Nämä ovat mieleen painuvimmat asiat, totta kai on tapahtunut muutakin merkittävää.
♥ When you are feeling sad, read Harry Potters and you'll be happy again, with chocolate you'll be superhappy Ü
(PS. Twilight is also good alternative)

Katariina

• Ankeuttaja
« Vastaus #13 : Kesäkuu 26, 2007, 00:56:26 »
Mä lohduttaudun sillä, että mihin aikakauteen tahansa olisin syntynyt, en luultavasti olisi tyytyväinen. Jos nyt voisin, singahtaisin 70-luvulle välittömästi, ei epäilystäkään. Jos taas olisin elänyt silloin, kaipaisin luultavasti 60-luvulle ja hippimeininkiin, jos silloin, haluaisin Pariisiin 20-luvulle elämään boheemielämää tai jotain.. Tässä ajassa on onneksi se hyvä puoli, että voi kuunnella aika paljon musiikkia joka vuosikymmeneltä ja pukeutua todella vapaasti, koska populaarikulttuurin historia on jo niin pitkä. Ei tarvitse odotella kymmentä vuotta jonkun Beatlesin levyn ilmestymistä, vaan kaikkia voi kuunnella tässä ja nyt. Esim. jos haluan vetää hippikuteet päälle, mikään ei estä, tai jos haluan pistää poolopaidan ja levennetyt farkut niin sekin käy.

Poissa Audra Dancer

• Sir Emilia Sarkington
  • Vuotislainen
  • Gaze the Haze
    • Livejournal
    • Vainajala.org
  • Pottermore: HazelNight52
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #14 : Kesäkuu 27, 2007, 11:14:00 »
No jaa... En minä oikein tiedä mikä on suosikkivuosikymmeneni. Ainakin kasarihevi on lähellä sydäntäni. ^^ Muoti.. .no jaa... En voi sietää pillifarkkuja joten ehkäpä 70-luvulta löytyisi minulle sopivat housut, kun taas kasaritennarit ovat ihania. 90-luvusta en jostakin syystä pidä... En tiedä miksi. Ehkä siksi että olin silloin pieni enkä maailman menosta paljoa tajunnut. 50-luvusta minulla ei ole muuta sanottavaa kuin että silloin tämä minun kotipaikkani oli ihan samanlainen korpi kuin nytkin, paitsi ettei ollut sähköjä eikä varmaan vesijohtoakaan. x) Enkä edes tykkää 50-luvun musiikista. Mutta tämähän onkin minun sekava mielipiteeni ja tarkoitukseni ei tässä ole valittaa toisten mieltymyksistä sillä makuasioistahan ei voi kiistellä. Vaikka olisin syntynyt minä aikakautena hyvänsä, ei se olisi minulle kelvannut sillä minähän olen tunnetusti taipuvainen valittamaan asioista...

Kyllä minä taidan kuitenkin kallistua siihen suuntaan että nykypäivä on paras, ihan 2000-luku on minun juttu. Saa pukeutua miten tahtoo, muoti on mitä on. Enkä minä kyllä seuraa muotia että eipä sillä. Musiikki on monipuolista sillä sitä on jo ehtinyt kertyä, kotoakin löytyy monien vuosikymmenten levyt. ;) Nykyajassa on se hyvä puoli että sehän on tavallaan yhdistelmä kaikkia menneitä aikoja. Niistä sitten valitsee kukin mielensä mukaan mitä kuuntelee/katsoo/laittaa päälleen. Ehkä se ajan henki kuitenkin on vähän kateissa nykyaikana, on kiireistä ja elämä on usein hektistä ja ehkäpä on joku kaaos menossa... Mutta kyllä se siitä. Tartu hetkeen. :) Maailmanloppu tulee joskus, joten parasta nauttia nykyhetkestä.  Olen sekaisin, joten älkää välittäkö... Anteeksi satunnainen off-topic.

~Moondancer (se kaheli säheltäjä)

Poissa Citrus

• Vuotislainen
« Vastaus #15 : Kesäkuu 27, 2007, 18:58:05 »
Oi, ihana, ihana ysäri !

Minuakin välillä ottaa aivoon, etten syntynyt muutamaa, ehkä 5:ä, vuotta aiemmin. Olin valitettavan nuori koko 90-luvun, mutta paljon jäi käteen. Ah, aikakoneen kun saisin...

Varsinkin se musiikki! Ihanan siirappiset poikabändit ja Spice Girls, järkyttävän lyhyet napapaidat, sanoin kuvaamattoman paksut, hyvin epäkäytännölliset kengät... Tulee ihan isoäiti-olo, kun muistelee tällaisella kaiholla omia lapsuusvuosiaan, mutta ehkä se joku nostalgisuus kuuluu jokaisen elämään(pois se minusta!).
Kyllä, eniten kaipaan musiikkia. Vaikka N'Sync ja Backstreet Boys olivat monen mielestä ihan höpöhöpö bändejä, on niissä jotain ironista äklömakeutta, ficcikielellä fluffia. Miten ihanasti soikaan moniääninen Drowning tai kovaa ja miesten korkealta kajahtava Bye Bye? Hirveän nuoria olivat silloin vielä Britney ja Christina Aguilera, vielä ei ollut tietoakaan vaatteiden vähennys-kilpailusta noiden neitosten välillä.

Kaikkea en sentään 90-luvussa kaipaa. Lama, lama... Ei kiitos uudestaan. Vaikken sitä itse muista, sen vaikutukset näkyvät paikoin vieläkin, vanhempieni muistoissa ainakin. Ei. Kyllä juuri nyt on erittäin mukavaa elää(vaikka Irakissa soditaan ja muuta kivaa), voihan menneitä rauhassa fiilistellä.

Poissa nuppunenäliina

• Innollinen
  • Vuotislainen
« Vastaus #16 : Tammikuu 09, 2008, 12:34:20 »
Minua viehättää 1930-40-luku, vaatteineen kaikkineen.

Sota ehkä varjosti elämää, mutta silloin osattiinkin aidoimmin nauttia pienistä, niistä tärkeimmistä asioista. Minusta on ihana lukea kirjoista, miten muotia luotiin kaikin mahdollisin keinoin säännöstelystä huolimatta, muokaten muotia mahdollisuuksien mukaiseksi.

Miehet olivat herrasmiehiä puvuissaan ja hatuissaan, kumartelivat ja tanssittivat neitokaisia. Naiset olivat oikeasti naisia hansikkaineen, hameineen ja hattuineen.

Olisin halunnut olla saksalaisten puolella (en välttämättä aatemielessä, mutta voitolla olevan puolella on makoisaa uinua unelmien hämärissä), siemailla shamppanjaa ja tanssia ja laulaa ja oikestaan olla välittämättä mistään sen suuremmin. Huolettomasti nautiskella ja sulkea silmäni todellisuudelta. Olla vähän höpsö naikkonen, jonka ei mistään tarvitse stressata kun ei mistään mitään ymmärrä - olisin ollut vain kukkanen jonkun upseerin kainalossa. Todellisuus on niin ikävää nykypäivänäkin, saati sitten silloin sodan aikana.

Myös 50-luku ja erityisesti sen ajan amerikkalaisuus viehättää minua, haluaisin olla viehko kotirouva, joka järjestää hyväntekeväisyyskutsuja apulaisten hoitaessa siivoilun ja muun ikävän.
Miksi? Miksi ei?

Lartsu

• Ankeuttaja
« Vastaus #17 : Tammikuu 09, 2008, 17:34:53 »
Minua taasen on kiinnostanut 50- ja 60-luvut. Elämä silloin on minusta tuntunut vapaammalta ja kiinnostavammalta. Silloin ei ollut tietokoneita eikä monilla televisiotakaan, joten ulkona oltiin enemmän ja tutustuttiin enemmän uusiin ihmisiin. Tätini, joka oli nuori 60-luvulla, on kertonut nuoruutensa kokemuksista - lavatansseista, kun hän sai ensimmäisen kerran katsoa televisiota, ja muutenkin elämää silloin.
Riiviön kanssa olen täysin samaa mieltä, paitsi en Suomen osalta. Minäkin kiinnostuin 50-luvusta enemmän vasta sen jälkeen kun katsoin Grease-musikaalin, vaikka se onkin aika noloa myöntää ;) Olisin halunnut saada kokea Beatlesien aiheuttaman huuman ja muutenkin rockin syntymäajan. Toinen syy miksi toivon että olisin syntynyt aikaisemmin on ettei tarvitsisi kantaa niin suurta huolta tulevaisuudesta, esim. ilmastonmuutoksesta.

Poissa Felis silvestris catus

• Vuotislainen
« Vastaus #18 : Tammikuu 16, 2008, 00:21:23 »
En todellakaan haluaisi oikeasti syntyä muuhun aikaan kuin mihin päädyin. Oikea elämä, toisin kuin romanttiset mielikuvat, oli monin tavoin ankeampaa, ja ennen kaikkea naisten asema on ollut yleensä huonompi.

Mutta jos nyt jotain. Minuakin viehättää 50- ja 60-luku, legendaariset rockin pioneerit ja monet vanhat elokuvat. Sehän oli esim. westernien kulta-aikaa. Olisi ollut kivaa käydä elokuvateattereissa usein, se kun oli siihen aikaan kuulemma halpaa ajanvietettä. Ja miten jännää olisikaan ollut lukea päivän lehdestä että Juri Gagarin kävi avaruudessa ja miten amerikkalaiset aikovat saada ihmisen Kuuhun.

Toinen aikakausi mikä viehättää, on ensimmäistä maailmansotaa edeltävä aika. Suurin osa ajan henkeen kuuluvista asioista olisi kyllä ajanut minut hulluksi, mutta se mikä kiinnostaa on yleinen optimismi. Kuinka paljon kuviteltiin että tiede ratkaisee ongelmia tuosta vain, maailma menee parempaan suuntaan ja että mahdollisesti edessä häämöttävä sotakin on vain pikainen kahnaus josta kerrotaan sitten jälkeenpäin romanttisia sankaritarinoita.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 16, 2008, 00:31:14 kirjoittanut Felis silvestris catus »

Kommando

• Ankeuttaja
« Vastaus #19 : Helmikuu 13, 2008, 20:08:12 »
En osaa nimetä sataprosenttista suosikkivuosikymmentäni, mutta lieneekö tarpeenkaan.

Cry Baby -leffan nähtyäni tykästyin 50-lukuun valtavasti. En tiedä, onko se sitten stereotypioitu asetelma, että silloin oli cooleja 'pahisjengejä' ja sitten tätä hyvin kasvatettua 'ylhäisökansaa'. Minua se kuitenkin jotenkin kiehtoo. Ja se musiikki, awws! ^^'

Minulla on pari kauluspaitaa, jotka henkivät isoine kuvioineen 70-lukulaisuutta. Tykkäisin käyttää niitä ja koostaa eri aikakausien tyylisiä kokonaisuuksia, mutten oikein tiedä, mitä yhdistäisin niihin.
Ja 70-luvulla oli The Beatles! Kuten Lartsu sanoikin, Beatlesin aika olisi ollut jännä kokea.

Ja '80. Siitäkään en varsinaisesti tiedä kuin pääkohdat, mutta kiinnostusta olisi. Jos olisi pakko valita jokin suosikkivuosikymmen, heittäisin vastauksekseni varmaankin 80-luvun. Punk-kulttuuri. Glam-musiikki. Rap. Dingo. Eppu Normaali. Legendaarista!

90-luvusta tulee väkisinkin mieleen Spice Girls. Oi niitä aikoja.

Raijanen

• Ankeuttaja
« Vastaus #20 : Helmikuu 20, 2008, 14:33:35 »
Suosikkia ei ole, mutta mikä vain edelliseltä vuosituhannelta. Ehkä haluaisin olla sellainen, joka on syntynyt [40-luvulla. Silloin olisi saanut nähdä melkein kaiken. Olisi saanut kokea Suomen sodan, joka kiehtoo minua paljon. 50-luvulla olisi päässyt niihin kivoihin jengeihin, niinkuin esim. edellinen sanoi, Cry-baby leffan tapaisiin juttuihin. Ja silloin olisi saanut seurata Nancy Spungenin elämän kulkua, sillä Nancysta tehty kirja, on hyvin mielenkiintoinen.

Pidän 1960- ja -70 -lukujen tyylistä: kirkkaita värejä, suuria kukkakuvioita, leveitä lahkeita, trumpettihihoja... Mummolan vintiltä on vaatekaappiini siirtynyt monia äidin ja tätien nuoruudenaikaisia vaatteita, jotka ovat nyt minulle oikeita aarteita. Aluksi ne taisivat kyllä olla vain sellaisia hömpsästelyvaatteita, joita saattoi pukea päälleen, kun halusi näyttää hassulta.  Joskus yläasteen loppupuolella kai sitten päätin, että haluan olla  hassunnäköinen koko ajan, ja punakukallisia mekkoja alkoi siirtyä arkikäyttöön.

Siinä olikin sitten noista '60 - '70-lukujen syitä. Juuri tuo tyyli on ihanaa, ah. Mutta sillon oli myös hyviä bändejä. The Beatles, Toto,  Deep Purple, Uriah Heep, Creedence Clearwater Revival.. Ynnämonet muut. En vain tiedä, mutta se musiikkia noilta vanhempien nuoruuden ajoilta kiehtoo.

En osaa sanoa sitä suosikkia, mutta tosiaan. 1940-luvulla syntyneenä, olisin hyvällä tuurilla nytkin vielä elossa, ja olisin saanut kaikki jutut nähdä :)

akinnah

• Ankeuttaja
« Vastaus #21 : Helmikuu 20, 2008, 14:58:30 »
Aina minua on kiehtonut 1600 -luku. Kaikenmaailman elokuvat ovat vaikuttaneet todella paljon minuun. Mutta sitten kuitenkin haluaisin 1800 -luvulle, kaikkien miestenmetsästysten ja ihanien mekkojen maailmaan.

Mutta oikeastaan synnyin liian myöhään. Olisin halunnut elää 1950 -luvulla, tapellut jengeissä ja hengaillut kaduilla muiden rasvalettien kanssa. Silloin elämä oli kuitenkin kurjaa. Katutappelut, kuolemat, syrjintä, muut ongelmat... Mutta silti se omalla tapaa kiehtoo todella paljon. Se olisi ollut niin erilaista kuin nykyinen elektroniikan aika. Ja todellakin, musiikki oli hyvää.

'60- ja '70 -luvut ovat myös mukavia, kuulema. Rakastan kuunnella kaikkia tarinoita, joita isäni kertoo tästä. Silloin tuntui olevan paljon mukavempaa. Sai juosta ulkona, oli metsiä ja sotaleikkejä, ei televisiota, tietokonetta, vain rupuinen radio. Myös minä tykkään siitä tyylistä. Se oli hauskaa. Ja se musiikki kiehtoo. Ja elämä tuntui olevan paljon vapaampaa ja mielenkiintoisempaa.

En tiedä, suosikkia ei voi valita. Enkä edes tiedä oliko aika kuitenkaan sellaista, kuin kuvittelen. Kaikissa oli omat vaikeutensa, mutta kai niitä kivojakin juttuja oli. Ja saatan olla niin katkeroitunut nykyisestä elämästäni, että mikä vain rennompi elämä kelpaisi.

Poissa Aewyn

• Vuotislainen
« Vastaus #22 : Maaliskuu 02, 2008, 20:01:19 »
60-, 70- ja 80-luku. Aivan ihanaa aikaa. Vaikka täytyy myöntää, että mulla ei tietenkään ole mitään kokemuksia esimerkiksi 70-luvusta, mutta vaatteet, elämänmeno, musiikki .. The Supremes, Diana Ross, Jackson 5, The Jacksons, Michael Jackson, Janet Jackson, Aretha Franklin, Marvin Gaye, Whitney Houston, Toto ..
Joskus musta tuntuu, että oon syntynyt kymmenen vuotta liian myöhään ja ikävöin usein kultaista kahdeksankymmentä lukua. Enhän koskaan päässyt näkemään miltä Michael Jackson näytti nuorena, tai kuinka kaunis Diana Ross oli ! Siis livenä ;)
Mutta on mulla vielä aikaa. Ainakin seuraavat 10 vuotta toivottavasti.
psykoottisen villiä ja alastonta

Huurretursas

• Ankeuttaja
« Vastaus #23 : Maaliskuu 03, 2008, 17:23:34 »
Minua kiinnostaa suuresti 70-luku. Suurimmaksi osaksi musiikin takia. Queen, Rainbow, Led Zeppelin, Deep Purple... Kaikki lempibändini, suoraan 70-luvulta. Näiden bändien musiikki on jotain sanoinkuvaamatonta, niin mahtavaa musiikkia, ettei siihen enää pysty 2000-luvun teinipop- ja rapsensaatiot. Pahaa tekee katsoa kun räppärit "laulavat" pari naista kainalossa, dollarinkuvat silmissä, kallis auto vieressä. Kuinka erilaista musiikki oli 70-luvulla. Kuinka upeaa musiikki oli, kun musiikkia tehtiin musiikin takia, ei rahan takia. Olen syvästi katkera siitä, etten koskaan tule näkemään esim. alkuperäistä Queenia livenä. Millainen tunne se olisi, kun näkisi ja kuulisi ne ihmiset joiden musiikkia palvoo. Ei siihen pysty nykyajan bändit.

70-luku on myös sen takia suosikkivuosikymmeneni, että silloin elämä oli helpompaa kuin nykyaikana (riippuu tottakai miltä kantilta katsoo). Sai olla lapsi kauemmin kuin nykyään, leikkiä kaarnalaivoilla ja juosta metsissä. Äitini vanhat valokuvat hänen lapsuutensa ajoilta huokuvat elämäniloa, jota ei nykypäivänä enää voi saavuttaa. Nykyään pitää olla aikuinen jo lapsena, ottaa vastuuta tekemisistään, sanoa hyvästi leikeille.

70-luvulla ei ollut tietokoneita ja ultrasupermodernia teknologiaa. Luopuisin mielelläni näistä nykyajan "mukavuuksista", kännyköistä ja mp3-soittimista, jos saisin elää 70-luvulla. 70-luvulla ei ollut pelkoa ilmastonmuutoksesta, ihmisten typerien toimien seurauksista, terrorismista, koko maapallon posahtamisesta ilmaan kun supervaltiot alkavat sotimaan keskenään.

Aikakoneella 70-luvulle, kiitos :)

Poissa Carlos

• Vuotislainen
    • LiveJournal
« Vastaus #24 : Maaliskuu 03, 2008, 19:12:47 »
70-luvulla ei ollut pelkoa ilmastonmuutoksesta, ihmisten typerien toimien seurauksista, terrorismista, koko maapallon posahtamisesta ilmaan kun supervaltiot alkavat sotimaan keskenään.

Oletko nyt aivan varma? Ympäristöasioista oltiin ehkä tietämättömämpiä kuin nykyään mutta samat ongelmat silloin oli olemassa kuin nytkin, osittain jopa pahempina. Toki jos ajattelee vain mitä silloin tiedettiin niin pelkoja saattoi olla vähemmän mutta henkilökohtaisesti en osaa pitää tietämättömyydestä johtuvaa mielenrauhaa kovin arvokkaana.
Mitä terrorismiin ja sotiin tulee niin 70-luku ei todellakaan ollut nykyistä parempaa aikaa. 70-lukua voisi väittää jopa terrorismin vuosikymmeneksi ja silloin eläneillä ovat taatusti esimerkiksi Münichin tapahtumat hyvin muistissa. Monilla tavoin terrorismi oli silloin lähempänä eurooppalaisia kuin nykyään. Supervaltojen sota taas oli kylmän sodan aikaan paljon lähempänä kuin nykyään (vähän väkisinkin kun USA lasketaan tällä hetkellä ainoaksi supervallaksi).

Käytännössä kaikkina aikoina on ollut jotain pelkoja tai ongelmia jotka ovat häirinneet ihmisten elämää. Vaikka usein menneisyys nähdään jotenkin autuaana ja huolettomana aikana niin todellisuudessa se ei ole sitä. Tietenkin aikakausilla on eroja ja vaikeasti määriteltäviä subjektiivisia ominaisuuksia joita ihmiset voivat arvostaa eri tavalla mutta noin yleisesti ottaen vauraus ja rauha eivät huononna ihmisten elämää. En usko, että monikaan ymmärtää kuinka paljon köyhempi maa Suomi oli vielä 50 vuotta sitten, sitä varhaisemmista ajoista puhumattakaan. Enkä nyt yritä väittää, että ihmiset olisivat silloin olleet onnettomia ja elämä kurjaa. Mutta kyllä siinä olisi nykyihmisille ihmeteltävää.

Toki on aikakausia, jotka kiehtovat minua erityisesti. Voisi sanoa, että kaikki ovat 1800-luvulta tai sen jälkeiseltä ajalta. Teollisen ajan alku on ehkä se raja josta oma mielenkiintoni alkaa. Iso-Britannia 1850-luvulta 1950-luvulle (ehkä hiukan pidemmällekin) on kiinnostava ehkä juuri sen takia, että teollisen ajan mahtivaltiona se edustaa näkyvimmin kyseistä aikakautta. Toki on myös Yhdysvallat, mutta omissa silmissäni se puhkesi kukoistukseensa vasta ensimmäisen maailmansodan jälkeen eli 1920-luvulta lähtien. Tätä aikaa jatkuu ehkä jonnekin 70-luvulle saakka. 70-luvulta eteenpäin Eurooppa on kiinnostavinta aluetta, jopa Suomen osalta. Jos yksi suosikki pitäisi valita niin sanoisin Yhdysvallat 50-luvulla. Aikakausi on toki melko ristiriitainen (USA:n vanhoilliset perhearvot eivät juuri kiinnosta) mutta toisaalta näen sodan jälkeisen vauraan USA:n tietyllä tavalla onnellisena ympäristönä. En silti voi väittää, että olisin erityisesti halunnut elää minään muuna aikana, olen 80-luvun lapsia ja siihen tottunut.
Ihan pienenä sivuseikkana täytyy vielä mainita, että 1800-luvun jälkimmäisen puoliskon ja 1900-luvun muutaman ensimmäisen vuosikymmenen vaatteet kiinnostavat erityisesti. Harmittelen usein etteivät viitat ole enää muotia.

tutkis

• Ankeuttaja
« Vastaus #25 : Huhtikuu 18, 2008, 23:00:17 »
Olen ihan tyytyväinen, että synnyin juuri silloin kun synnyin. Aikakone tosin voisi olla aika jännä juttu, koska olisi todella mielenkiintoista ainakin käydä katsastamassa, että millaista elämä oli jollain toisella vuosikymmenellä.

Tällä hetkellä olen kohtuu rakastunut 40- ja 50-lukujen muotiin. Varsinkin 50-luvun swing dressit (swing mekko kuulostaa tyhmältä, enkä tiedä onko tuolle joku fiksumpikin suomennos), kellohameet ynnä muut ovat aivan ihastuttavia. Ja kampaukset! Ah. Sellainen pinup-meininki myöskin uppoaa meikäläiseen ihan satasella. En itse haluaisi olla mikään täydellinen kotirouva, jolla on päivällinen valmiina kun mies tulee töistä kotiin, mutta silti siinä on jotain sellaista, mikä omalla hassulla tavallaan kiehtoo.

Haluaisin ehdottomasti myös käväistä 1800-luvun lopun Iso-Britanniassa. Oscar Wildea on tullut luettua, ja niistä kirjoista saa toki Wilden näköisen kuvauksen tuon ajan elämästä, mutta se kuulostaa niin kovin ihastuttavalta. En oikeastaan edes osaa jäsennellä niitä asioita, joista niin pidän tuolloisessa maailmassa, mutta joku siinä on.

Ei elämä ollut tietenkään lähelläkään täydellistä noillakaan aikakausilla, mutta tavallaan tietämättömyys ja niiden positiivisten asioiden kaivaminen, ovat antaneet minulle varsin miellyttävän kuvan molemmista aikakausista. Toki esimerkiksi naisten ja homoseksuaalien asemat olivat melko kehnot, enkä minä oikeasti haluaisi kummallakaan aikakaudella elää, mutta voin romantisoida näitä ihan omassa rauhassani. :P

Poissa adswil

• Vuotislainen
« Vastaus #26 : Huhtikuu 20, 2008, 18:07:06 »
Eläisin mieluiten 1700- tai 1800-luvun Iso-Britanniassa. Olen lukenut tuon aikakauden kirjallisuutta melko paljon, ja varsinkin melko rikkaiden ihmisten elämästä on muodostunut niin ihastuttava kuva, että sellaista elämää olisi hienoa kokeilla. Tiedän tietysti, ettei kaikkien ihmisten asiat olleet erityisen hyvin tuohon aikaan, mutta jokin siinä vain viehättää kovasti - mikä saattaa johtua siitä, että rakastan historiaa. Toisaalta olisi myös mielenkiintoista elää keskiajalla ja olla siis silloinkin joku rikas aatelinen - köyhän maajussin elämä ei houkuttele oikeastaan millään aikakaudella.

1900-luvun vuosikymmenistä 60-luvussa on jotain kiehtovaa: silloin elettiin jo melko nykyaikaisessa maailmassa, mutta eroja 2000-lukuun oli silti paljon. Ei ollut nykyaikaista tekniikkaa, jonka kanssa menetän hermoni erittäin usein, ja elämä taisi olla muutenkin tietyllä tapaa hieman helpompaa. Ja sitten oli tietysti  hippejä, joiden kanssa tunnen jonkinlaista hengenheimolaisuutta. :)
In my world love is for poets - so I'm trying to be one.

Poissa Erizza

• Vuotislainen
  • diibadaabafggh
« Vastaus #27 : Huhtikuu 20, 2008, 19:46:59 »
90-luku on ihan kiva. En ole elänyt 80-luvulla, joten en tiedä siitä paljoakaan. Nykyaika on ihan kivaa, mutta kaikesta on alkanut tulla aika turhamaista. Kaikilla lapsilla on hirveästi leluja, ennen oli vain puuleluja. Olisi kiva palata jonnekin 70-luvulle, ja nähdä, miten maailma on muuttunut. Tiedän vain sen, että silloin olivat muodissa afro-kampaukset (siis 80-luvulla) ja värikkäät vaatteet. Olen kuunnellut musiikkia, joka on 80-luvulta, ei se ole hassumpaa, sellaista disco-musiikkia. Kivaa. Elikkä 90-luku taitaa olla se mukavin, mutta en tykkää hirveästi 1999 vuodesta, se on varmaan huonoin puoli siinä.

Poissa Kartanon kummitus

• Vuotislainen
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #28 : Toukokuu 03, 2008, 20:08:43 »
80's <3 Rakastan 80-lukua. Pienenä en oikein 80-luvusta pitänyt, mutta tuossa yläasteella koin sen niin mahtavana juttuja, että rakastuin.

Haluaisin kovasti päästä aikakoneella 80-luvulle. Olisi ollut mahtavaa elää silloin. Sen ajan muoti oli aika hienoa ;D Musiikki oli tuolloin jotain niin hyvää. Kasarigootti on/oli jotain parasta.
Olen vuosimallia 88 ja hyvin iloinen siitä, että olen saanut elää tuota loistavaa vuosikymmentä edes vuoden ja pari kuukautta. Lievittää kummasti surua kun ei ole mahdollisuuksia päästä 80-luvulle.

1600-1800 luvut ovat myös oikein lähellä sydäntäni. Pukeutumiseni perusteella luulisi, että olisin heti lähdössä jonnekin 1800-luvulle jos aikakone olisi keksitty.

90-lukua kaipaan ala-aste vuosieni takia, mutta muuten en, paitsi tosin silloin tuli hyviä piirrettyjä *-*

Poissa Afro

• Vuotislainen
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #29 : Tammikuu 16, 2010, 17:24:18 »
Sanotaanko nyt 80 -luku (muoks. Ja 70-luku, musat ja vaatetyyli..), koska sillon oli muodis neonvärit ja afrokampaukset joita suorastaan jumaloin.

//Muoks. Lueskelin tässä taas tätä topiccia ja huomasin olevani monien tyyppien kanssa samasa mieltä. Esim. suosikkivuosikymmenelläni (1980's) oli niin paljon parempaa musiikkia (Michael Jackson on 10000(sori) prosenttia parempi kuin joku hemmetin diiva neiti Kakka (Lady Gaga) (sori jos loukkasin jotakuta)  ). Tyyli oli parempaa ku nykyään ja jok'ikinen paikka ei oo täynnä turhaa roinaa niinkuin nykyään. Oon ihaillu aina äiteeni valokuvia ja kyllä käy kateeksi etten saanu elää vielä tuolloin.

//Muoks. 2 Tuota..Nykyään suosiooni on enemmän päässyt kultainen 70-luku. 70-luvun discomusiikki (Boney M, Donna Summer) on jotain mikä todella iskee minuun kyntensä. Juuri tässä yritän haistella 70-luvun reggaeta ja soulia discon lisäksi, katsotaan pidänkö :) 1970-luvun vaatetyyli on myös rauhallisempi ja pidettävämpi kuin 80-luvun (riippuu mistä pidät ja miten näet tämän..), lisäksi musiikissa josta jo mainitsin, löytyy minulle enemmän samaistuvaa, sillä en varsinaisesti ole minkään tyylinen (paitsi outolintu..), joten 70-luku sopii siinäkin minulle paremmin. 1970 -luku on vain niin mun juttu :)
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 18, 2010, 19:57:33 kirjoittanut Arabian »

Poissa Carlos

• Vuotislainen
    • LiveJournal
« Vastaus #30 : Tammikuu 18, 2010, 22:46:38 »
Se on niin hirvittävää, kun aika vaan rulla eteenpäin eikä koskaan päästä takaisin iki-ihanalle 60-luvulle tai mille tahansa vuosikymmenelle.

Mitä luonnon tuhoamiseen tulee, niin väitän, että joku 60-luku oli aika lailla pahinta aikaa ihmiskunnan historiassa. Silloin oli jokseenkin nykyiset edellytykset siihen eikä likimainkaan nykyistä käsitystä seurauksista.

Lili

• Ankeuttaja
« Vastaus #31 : Helmikuu 09, 2011, 00:12:33 »
1960-1980- välinen aika. Minusta se on vain kiehtovaa. Ei muuta. Paitsi että ne vaattet <3 Miten jotain voi ihannoida niin paljon, paitsi sen ajan vaatteita? <3

Lili kuittaa.

Poissa Candily

• Vuotislainen
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #32 : Tammikuu 14, 2012, 19:28:44 »
Minusta tuntuu aika useinkin, että olen syntynyt väärälle vuosikymmenelle (synnyin vuonna -96). 80-luku kiehtoo minua eniten, koska silloin ihmiset pukeutuivat mielestäni hienosti, musiikki ja elokuvat olivat loistavia näihin uusiin verrattuna ja ihmiset osasivat pitää paremmin hauskaa kuin nyt. Haluaisin myös tietää millaista olisi elää ilman huipputietokoneita tai kännyköitä. Onneksi vanhempani ovat eläneet tuolloin, saan kysellä heiltä heidän nuoruudestaan ja kuunnella innostuneena. :D

Kaikki kaverini nauravat aina vanhoille elokuville kun niissä on niin huonot erikoistehosteet. Minua ärsyttää se, koska minua ei kiinnosta ne tehosteet vaan hyvä tarina. Samoin minua ärsyttää uusi musiikki. Joka vuosi tulee aina vaan surkeampaa musiikkia. Kuuntelen pelkästään 70 - 90-lukujen musiikkia, koska se vaan iskee.

Sanotaanko vielä, että minua ei kiinnosta 50-lukua edeltävä aika, koska silloin oli kuitenkin aika alkeellista elämää.
Paradise comes at a price
That I am not prepared to pay
What were we built for?
Will someone tell me please