Kirjoittaja Aihe: Unelmoitko jostakin ulkomaankohteesta?  (Luettu 12503 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Morre

• Ankeuttaja
Vs: Unelmoitko jostakin ulkomaankohteesta?
« Vastaus #75 : Joulukuu 16, 2007, 22:19:09 »
Kreikka
Lieköhän olen ollut edellisessä elämässäni kreikkalainen? Vai onko osuus kasvatuksessani (kaikki kolme lapsuuden ulkomaanmatkaa ovat suuntautuneet Kreikkaan)?
Joka tapauksessa Kreikka on se rakkain. Se antiikin historia ja mytologia kiinnostaa tavattomasti, ja kreikkalainen ruoka on hyvää. Onneksi mies jakaa tämän kiinnostuksen kohteen kanssani (vaikka ei muuten olekaan ulkomaanmatkailusta innostunut). Meillä on haaveena joskus muuttaakin Kreikkaan. Vaikka eläkepäiviä viettämään ;-)

Egypti
Jälleen kiinnostus juohtuu historiasta. Pyramidit on nähtävä! Myös kulttuurielämä kiinnostaa.

Australia
Kuulostaa vinkeältä paikalta. Paljon eksoottisia eläimiä ja luontoa.

Islanti
Luonto ja muinaiskulttuuri kiinnostavat. Unelmana olisi päästä ratsastusvaellukselle Islantiin. Kunhan voitan lotossa... (Tämä sama oikeastaan pätee myös Norjaan.)

Irlanti
Irkkumusiikki, kelttiläisyys, nummet ja pubit kiinnostavat ;-)

Poissa Lemmonleikko

• Tom
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Sukupuoli: Velho
  • Soulshine!
    • Herra Hahmo
  • Tupa: Mary Sue
« Vastaus #76 : Joulukuu 17, 2007, 00:29:35 »
Minä olen melkoinen matkustusfriikki. Suomea on koluttu, muttei vielä tarpeeksi sitäkään, ja koko maailman kiertäminen ristiin ja rastiin millä tahansa verukkeella elämäni aikana kiehtoo suunnattomasti. On niin paljon nähtävää, koettavaa ja opittavaa. Pitäisi koluta Amerikan manner etelästä pohjoiseen ja jutella intiaanioppineiden kanssa tarustoista ja myyteistä, pitäisi poiketa Japanissa jossei muuten, niin morjestamassa Kodokanin jengiä, pitäisi lähteä Venäjälle teitä tai taloja rakentamaan ja hengailemaan venäläisten kanssa, pitäisi Kiinat ja Mongoliat ja kaikki tsekata ja Afrikka koluta läpi juttelemassa vanhoille kääville ja kansantarinoita ja viisauksia vaihtamassa heitin kanssa... Pitkin Eurooppaa olenkin jo sylilapsena rallannut perheen seurassa. On käyty lämpimiä maita, on käyty kylmempiä maita näkemässä kulttuuria ja historiaa ja kulttuurihistoriaa. Kreikan saaristoa on koluttu ja Portugalin eteläosaa, Romanian maaseutua ja Maltan linnoituksia ja vaikka sun mitä. Hienoa on ollut. Velipoikaa kiinnostaa arkkitehtuuri ja rauniot, minua ihmiset, kulttuuri ja tarinat, joita joissakin paikoissa on kaikkialla. Hän innostuu monumenteista, minä tarinoista niiden takana. Vanhempien intressi taitaa ollakin sitten enempi ihan vain rentoutuminen ja näkeminen, en ole tullut kysyneeksi, mutta koko perhe on aina yhtä innokas tutustumaan paikalliseen ruokakulttuuriin. Joka matkalla on otettu linjaus, että kansainvälisiin mössöihin ei kosketa ensinkään. Perin juurin palkitsevaa sellainen.

Muistan kuitenkin erityisen hyvin hetken loppukesästä 2005, kun istuin noin 80 cm päässä tämänhetkisestä sijastani, tietokonettani nykyään kannattelevan pöydän kulmalla ja katselin ulos tyventä tyynempään kesäilmaan. Vanajavesi oli kauttaaltaan oranssi auringon laskettua ja minä olin ihan kuin transsissa. Tuohon aikaan minulla oli kovin hamstrausvaihe päällä, kun kirjastoon on matkaa enää pari kilsaa ja siellä on kokonaista kaksi hyllymetriä afrikkalaista musiikkia... Istuin pöydän kulmalla ja kuuntelin Ali Farka Tourén Talking Timbuktu -levyä ja kadehdin hänen ilmaisukykyään ja soittotaitoaan, ja ylipäätään länsiafrikkalaisten muusikoiden uskomatonta tunnetta ja karsittua, tiivistettyä ilmaisua. Istuin siinä ulkona näkyneen näkymän ja maailman kauneimman musiikin aloilleni hyydyttämänä ja selailin levyn kansia. Siellä luki Ali Farka Tourén toteamus, joka suomentuu suunnilleen näin: "Kun joillekuille sanoo 'Timbuktu', se on heille kuin maailman laita, mutta he ovat väärässä. Minä olen Timbuktusta ja voin kertoa, että me olemme aivan maailman sydämessä."

Iski uskomaton polte, hinku lähteä länsi-Afrikkaan ja ennen kaikkea Maliin. Siitä lähtien olen tutustunut vähän kaikkeen länsiafrikkalaista kulttuuria ja sikäläisten maiden, etenkin Malin, nykytilaa sivuavaan - matkapäiväkirjoja, paikallisten päiväkirjoja, alueen (uskomattoman kirjavaa!) historiaa, sikäläisten kielten esittelyitä, tapoja, perinteitä, uskontoja ja uskomuksia... Jos minun pitäisi valita jokin, yksi ainoa ulkomaankohde, jonne haluaisin lähteä, se olisi Mali. Kunhan valmistun rakennusmestariksi, töitä pitäisi riittää - siellä rakennetaan koko ajan niin teitä kuin talojakin. Voisi olla mahdollista elää siellä vuosiakin, kunhan vain hoitaa vakuutukset ja rokotukset kohdilleen ja käy edes joulut ja juhannukset Suomessa. Siellä sitten voisi perehtyä kulttuuriin, opetella bambaran ja ranskan kielet, nähdä Timbuktun taidetapahtumineen ja raunioineen - kaupunkihan oli keskiajalla yksi läntisen islamilaisen maailman keskuksia, paljon pitemmällä kehityksessä tuolloin kuin yksikään eurooppalainen kaupunki, ja ennen sitä lukuisien keisarikuntien pääkaupunki. Voisi ihmetellä Bamakon musiikkielämää, jolle kuulemma vetää vertoja vain Johannesburgin klubi- ja konserttitarjonta, ja Johannesburgin musiikkisykkeisimmille alueille en valkoisena ihan noin vain uskalla. Malissa voisi opetella myös itsekin soittamaan oikein tyylikkäällä, helmeilevällä tavalla ja kenties jopa omaksua uuden instrumentin. Kuitenkaan ei ole aluetta, jossa musiikilla olisi yhtä vahva ja vanha sielu kuin Länsi-Afrikassa, ja Bamako on länsiafrikkalaisen musiikin Mekka. Voisi tutustua myös niihin kahteen prosenttiin väestöstä, jotka yhä ylpeinä harjoittavat häiriintymätöntä, luonnollista ja oikeaa malilaista uskontoa, Nigerjoen henkien palvontaa (joka on myös iso elementti malilaisessa islamin tulkinnassa - islam siellä on kuten kristinusko Suomessa 1400-luvulla).

Jos on jokin paikka maailmassa, jonka ehdottomasti haluan (Suomen lisäksi) nähdä, se on Mali.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 17, 2007, 00:32:59 kirjoittanut Lemmonleikko »
"You don't have to be black to be a nigger. Being born penniless also makes you an outlaw." -Ronnie van Zant
         Row, row, row thy boat gently down the stream. Oh Charon, hast thou ever know'd that Death is but a dream?
Hyviä emme ole, pahoiksi emme halua tulla - olkaamme siis rumia!

smoksa

• Ankeuttaja
« Vastaus #77 : Joulukuu 18, 2007, 10:42:07 »
Olen aina fanittanut suuresti Iso-Britanniaa ja Irlantia, Irlannissa en ole vielä päässyt käymään, mutta Lontoossa kahdesti, ja kerran Torquayssa. Enkä oikein tiedä, että mikä siinä oikein vetää puoleensa, luulenpa että hinku on periytynyt äidinmaidossa, sillä äidilläni on aivan samanlainen suuntaus..:p Yleensä en tykkää mistään miljoonakaupungeista, mutta Lontoossa on sitä jotain.

Mutta sellaisista paikoista, joissa en ole vielä käynyt, kiinnostaisivat Islanti ja Liettua. Ainiin, en ole yhtään kiinnostunut lähtemään Euroopan ulkopuolelle, sillä jo Eurooppa on täynnä mielenkiintoisia paikkoja, ja toisekseen 10 tunnin lennot eivät nappaa. Liettua eroaa (mainosten mukaan) Virosta ja Latviasta, ja sen historia ja nähtävyydet kiehtovat. Linnat on aina sellainen asia, mikä vetää puoleensa, ja Vilnassa niitä ilmeisesti on. Poikaystäväni kanssa olemme ajatelleet lähteä sinne joku kesä. Tämä innostus on melko tuore, n. kuukausi sitten mietimme, minne menisimme lomalle (päädyimme kuitenkin Tallinnaan ajan ja rahan määrän vuoksi), eniveis, silloin bongasimme Liettuan. Eli, sinne vielä joskus!

Häämatkaa olen jo unelmoinut viettäväni siellä Islannissa. Voiko olla kauniimpaa paikkaa? (Sanoin tuon lauseen jo toissakesänä, kun saavuin Norjaan..) Toisekseen Islanti on vähän sellainen arvoituksellinen paikka, eikä kuitenkaan valtava turistirysä. Kyllähän sitä kerran elämässä on ihan oikeasti itse nähtävä geysir jne...:)

Poissa Schizo

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
« Vastaus #78 : Joulukuu 19, 2007, 16:50:40 »
Itseäni kiinnostais lähteä muutaman vuoden päästä travellaamaan vähän pidemmäksi aikaa, ehkä noin vuodeksi, kiertelemään erityyppisiä paikkoja jonkun kaverin kanssa.

Eniten haaveilisin päästä käymään Kuubassa ja Jamaikalla. Molemmissa paikoissa kiehtoo se kulttuuri, ihmiset ja koko se meininki noissa molemmissa paikoissa on sellasta ettei sitä voi Suomessa mitenkään kokea. Kuubaa olis kivaa kierrellä ristiinrastiin, Jamaikalla ehkä haluisin enemmän tutustua maaseutuun.

Noiden parin paikan lisäksi kiinnostaisi kauheasti päästä Tiibetiin, Intiaan, Kiinaan, Japaniin, Irlantiin.. Euroopan maat ei mua yleensä ottaen niin hirveästi viehätä ja lähinnä oliskin kiinnostava suunnata jonnekin Aasiaan päin. Voisi olla myös kiinnostavaa mennä Kiinaan junalla ja sen lisäksi ihan Euroopan sisällä interreilaus on jotain sellaista, minkä tahdon kokea.

Olisi tosi unelmaa päästä matkustamaan ihan ajan kanssa, ilman mitään kiirettä.
"I'm selfish, impatient and a little insecure. I make mistakes, I'm out of control and at times hard to handle.
But if you can't handle me at my worst then you sure as hell don't deserve me at my best." - Marilyn Monroe

Poissa Leonor

• valiopeelo
  • Hirnyrkki
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #79 : Joulukuu 20, 2007, 19:42:26 »
Minä olen myöskin halunnut aina päästä Egyptiin! En oikeastaan osaa sanoa muuta syytä siihen, kuin että paikan historia, muinaisesineet, muumiot, pyramidit ja kulttuuri kiinnostavat minua paljon. Olen lukenut jonkun verran tarinoita Egyptin maasta ja minusta jokaisessa on mukana jotain mielenkiintoista ja huomiota herättävää. Huvittaisi joskus esimerkiksi perehtyä hieman enemmän Egyptin faaraoihin, heidän aikaansa ja elämäntapaansa. Pohtimaan sitä, että miten ihmiset ennen muinoin saivat pyramidit rakennettua - käsin! Se sfinksi myös kiinnostaa minua kovasti : D Muutenkin kaikki pienet yksityiskodat herättävät heti mielenkiintoni. Varmaan Egyptiin päästessäni ja jossain nähtävyydessä käydessäni mietin hiljaa mielessäni, että onkohan samalla paikalla kuin missä minä seison sillä hetkellä, saattanut seistä joku entisaikojen tärkeä ihminen. Hui, kun on jännittävä tunne! :)

Ja sitten sainkin kuulla tässä hieman yli viikko sitten, että minä tyttöpä se lähdenkin huhtikuussa Egyptiin! Voi sitä riemua kun asiasta kuulin, isä vain soitti yhtäkkiä ja kertoi, että oli ajatellut, että voitaisiin lähteä tässä kahdestaan Egyptiin keväällä. Kysyi sitten että olisiko kiinnostusta ja minä olin hetken hiljaa, ennen kuin vastasin: "No taatusti kiinnostaa!" Odotan kyseiseltä matkalta paljon mielenkiintoisia kokemuksia ja mieleenpainuvia muistoja, ainut huoli on, että mistäs löydät huhtikuussa kesävaatteita kaupoista! :D

Olen myös aina halunnut päästä Englantiin, Lontooseen erityisesti. Siellä on kanssa niin paljon kaikkia hienoja nähtävyyksiä, jotka pitäisi päästä katsastamaan. Tarkoitus oli mennä kielikurssille ensi kesällä Britanniaan, mutta se taisi hieman jäädä. Noh, pääsenpähän ainakin tuonne Egyptiin :)

//Lähden todennököisesti Luxoriin tai sitten juuri tuonne Hurghadaan :)
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 27, 2007, 18:56:51 kirjoittanut Leonor »
Optimist: someone who figures that taking a step backward after taking a step forward is not a disaster, it's a cha-cha. ~Robert Brault
Leonor -> Leo -> Leonor

Poissa Satakieli

• Vuotislainen
« Vastaus #80 : Joulukuu 21, 2007, 14:40:29 »
Oi, kyllä vain. Olen halunnut päästä käymään Uudessa-Seelannisa jo ties kuinka kauan. Samoiten Kanadassa. Ja etelä-Amerikassa. Kaukaiset maat kiinnostavat minua, mutta haluaisin kovasti kierrellä Eurooppaakin. Etenkin Espanja, Kreikka, Italia, Ranska ja Iso-Britannia kiehtovat minua. Tai noh, Kreikassa ja Italiassa minua kiehtovat kyllä niiden historia, ja Ranskassa olen kyllä käynyt mutta haluan sinne uudestaan! Samoin Belgiaan. Saksakin on yksi toivemaakohteeni, mutta luultavasti menen sinne ensi kesänä kun ei reilaamaankaan pääse. Vielä :D. Haaveissa olisi nyt, että lukion jälkeen lähtisin reilaamaan ympäri Eurooppaa kavereiden kanssa. Ja maailmanympärysmatka olisi ihan kiva... :D. Mutta ei taida meikäläisellä olla siihen varaa. Ainakaan vielä :D.

Poissa Dreik

• Fanpire
  • Vuotislainen
  • UuhLaLaahLaLaaLaLaahLaLaahLaLaa!!!
« Vastaus #81 : Joulukuu 28, 2007, 20:27:02 »
Rooma! oih, maailman ihanin paikka. Oli siellä kolme vuotta sitten perheeni kanssa ja pakko myöntää, että haluan sinne joka päivä takaisin. Kunhan tästä aikuiseksi kasvan ja saan jonkin verran rahaa, matkustan tuonne ihanaan kaupunkiin ja asustelen siellä muutaman vuoden, tai ehkä pitempäänkin. Jos satun löytämään italialaisen koukkunenämiehen, joka on mahtava kokki, voin vaikka jäädä ikuisesti. ;)
Lukekaa Hömppätarinaa, se kasvattaa oven narinaa... ;)

Poissa Mega

• Vuotislainen
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #82 : Joulukuu 28, 2007, 20:37:04 »
Itävalta.
Totta kai haluaisin Itävaltaan, mutta olisihan se ollut hauskempaa viettää siellä aikaa isoveljen kanssa jota ei ehtinyt koskaan tapaamaan kunnolla eikä tuntemaan, mutta on mulla edelleen pikkuriikkinen unelma, josko saisin säästettyä rahaa ja pääsisin Itävaltaan, isoveljen kirjeessä (joka jäi hänen viimeisekseen) oli hänen kavereidensa, sukulaistensa yms. tuttujen osoitteita joten kyllä siellä loman viettäisi mielellään tai osan lomasta. Se myös ennusti viimeisessä kirjeessä kuolevansa pian, ja sanoi, että hänen ystävänsä pitävät minusta huolta jos sinne jonainpäivänä matkustan. Sinne siis <3

Saksa
Joo, kieltä en osaa, muutakuin jotenkin mutta usein olen käynyt ja kyllä jaksaa vieläkin kiehtoa ja innostaa.
Berliinissä on niin paljon ystäviä, menoa kyllä riittää ja useimmat lomat kuluukin siellä sitten.
Oon vissiin lähössä huomenna taas pariksi päivää, jotkun ihmeen bileet siellä ja kaverit halus väkisin kustantaa mut sinne. No oonhan mä siellä viettäny suurenosan jouluistanikin, joten mitä sitä nyt arastelemaan kun kerran matkaan voi lähteee, vaik olishan sitä menny mielummin Itävaltaan...

Sitten näitä muita kaupungeja joita ei mitenkään jaksa perustella;
New York, Toronto, Boston, Los Angeles.... Että maailmassa osaa olla käymisen arvoisia paikkoja.

Chockladcream

• Ankeuttaja
« Vastaus #83 : Joulukuu 28, 2007, 20:39:02 »
Minne itse haluaisit mennä?
Haluaisin käydä Pariisissa ja Espanjassaja Italiassa se olisi todella makeeta, jos noihin pääsis käymään.

Miksi juuri sinne?
En tiijä, tarkemmin kun ajattelee. Ne vaan kuulostaa sellasilta ihanilta paikoilta.

Kiehtooko sinua jokin tietty asia siinä paikassa?

Pariisissa, se on jotenkin niin romanttinen paikka. Espanjassa, se kulttuuri ja ihmiset. Italiassa - se vaan on.

Kuinka pitkän aikaa olet halunnut mennä sinne?
Vaikka kuinka pitkään!

Mitä asioita haluat nähdä siellä?
Nähtävyyksiä, ihmisiä, eri kulttuureja.

-chockladcream-

Poissa Giladra Carrion

• Kuolonsyöjä
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Pottermore: ShieldFang27063
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #84 : Tammikuu 01, 2008, 13:48:28 »
Haluan käydä Irlannissa, Englannissa, Uudessa-Seelannissa sekä Moskovassa.
Viitisen vuotta nuo ovat olleet suurimpina haaveinani, mutta syyt ovat hieman muuttuneet vuosien saatossa. Moskova tosin on ollut vasta vuoden pari...

Irlannin haaveeni toteutuu osin ensi kesänä, kun lähden Dubliniin kielikurssille, mutta haluan joskus päästä kiertämään siellä enemmän. Ennen kaikkea minua kiehtoo luonto ja historia. Kelttien kulttuuri kiehtoo minua, ja mikäs sen parempi paikka, kuin Irlanti. Mutta historialliset nähtävyydet ylipäätään haluan nähdä. Haluan ehdottomasti nähdä myös sen älyttömän kauniin luonnon ihan itse, kuvat eivät kerro kaikkea.
Dublin myöskin ihan itsessään vaikuttaa todella mielenkiintoiselta kaupungilta, joten saan luultavasti sen 3 viikkoa kulumaan mainiosti ihan vapaa-ajankin puolesta :)

Englannin luonto (koko Britannian muutenkin) kiehtoo minua yhtä lailla. Mutta aivan erityisesti haluan käydä Stonehengellä, Glastonburyssä, Aveburyssä sekä muilla myyttisillä paikoilla. Sekä Salisburyn kaupungin haluan ehdottomasti nähdä. Olin syksyllä päivän mittaisella kursilla, jossa käsiteltiin muinaista Britanniaa, ja se lisäsi kiinnostustani valtavasti.
Onhan Englannissa toki muutakin kiinnostavaa, paljonkin. Potterien kuvauspaikoillakin olisi todella mahtavaa käydä :)

Uusi-Seelanti kiehtoo myöskin luonnon ja menneisyyden takia, mutta myös siksi, että se on toisella puolella maapalloa. Australia ei juurikaan kiinnosta, mutta Uuden-Seelannin luontoon haluan tutustua. Suurena sysäyksenä toimivat TSH:t, ja sen myötä hain netistä ja kirjoista lisää tietoa.

Moskova siksi, että se on todella suuri ja väkirikas kaupunki, sekä siellä on useita paikkoja, jotka haluan nähdä. Kunhan nyt vielä opiskelen venäjää lisää, niin pärjäisinkin siellä ihan kivasti. Mutta Moskova on hyvä paikka aloittaa tutustuminen Venäjään.

"Kun sitten joskus menen töihin ja minulla on rahaa"... aion toteuttaa haaveeni ja käydä ainakin mainitsemassani kolmessa kohteessa. Aion myös matkustella tulevaisuudessa muutenkin, rahatilanteen ja ajan salliessa. On paljonkin kohteita, joissa haluan käydä, mutta on myös niitäkin, joissa EN halua käydä. Kaikkea ei minun kuitenkaan tarvitse nähdä.

Muistan joskus nuorena halunneeni kovasti päästä USAhan ja kenties muuttaakin sinne. No, tällä hetkellä kyseinen maa ei kiinnosta, sillä minulla on erittäin paljon hampaankolossa maan hallitusta vastaan. Eihän se saisi olla esteenä, mutta se vaikuttaa väkisinkin haluuni vierailla siellä.
Kuitenkin varmasti sinnekin tieni joskus vie, varsinkin Losissa, Vegasissa sekä New Yorkissa haluaisin käydä. Sieltäkin löytyy nähtävyyksiä, jotka mielelläni näkisin...
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 2008, 13:52:27 kirjoittanut Giladra »
“We've all been raised on television to believe that one day we'd all be millionaires, and movie gods, and rock stars.
But we won't. And we're slowly learning that fact. And we're very, very pissed off.”

Poissa pippariina

• Vuotislainen
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #85 : Tammikuu 02, 2008, 06:48:17 »
Minne itse haluaisit mennä?

1. Alaska
2. Irlanti, Uusi-Seelanti, Iso-Britannia, Kanada... (kaikki kauniit, rikkaat, ja ei-niin-lämpimät maat)

Miksi juuri sinne?

Pidän viileämmästä ilmasta. Sateesta ja raikkaudesta.

1. Kaunein maankolkka. Upeat matkaamisreitit (esim. kajakilla, patikoiden). Kulttuuri ja "alkeellisuus". Maisemat.
2. Ihmiset. Ihmiset ovat suurin syy miksi näihin maihin haluaisin. Ja maan kauneus, niin kaupungissa kuin maallakin. Kauniita rakennuksia. Historia ja kulttuuri. Briteissä musiikki ja keikkakulttuuri (punk).

Kiehtooko sinua jokin tietty asia siinä paikassa?

1. Retkeily. Karhut (Maailman kaunein ja upein eläin. Olen aina halunnut nähdä kodiakin karhun luonnossa, oikeassa elinympäristössä)
2. Ihmiset.

Kuinka pitkän aikaa olet halunnut mennä sinne?

Niin kauan kuin muistan.

Mitä asioita haluat nähdä siellä?

1. Luontoa.
2. (toistoa, tiedetään) Ihmisiä, rakennuksia, kulttuuria. Uudessa-Seelannissa luontoa.

Kanadaan pääsen ensi lukuvuonna, työssäoppimaan 6-7 viikoksi. En malta odottaa.
Opiskelen lähihoitajaksi ja työssäoppiminen tapahtuu kanadan suomikodeissa (vanhuksia hoitaessa lähinnä). Viikonloput ovat tietenkin vapaat, joten pientä turismiakin ehtii harrastamaan.
"If i tell you to fuck off and call you a cockhead, it's probably NOT Tourette's Syndrome."

Nordamien

• Ankeuttaja
« Vastaus #86 : Tammikuu 02, 2008, 16:37:51 »
Barbados

Sinne olen halajannut jo kohtuullisen kauan, sinne myös maaliskuussa menen. Olen lueskellut paikasta paljon ja pari puolituttua on kehunut paikan maasta taivaisiin. Kun vielä terveys kaipaa aurinkoa, niin alkavat tekosyyt itsensä hemmotteluun loppua pikku hiljaa. Todella kallis reissu on luvassa, mutta taatusti jokaisen (sadan) euron arvoinen.

Kun mestoille pääsen, niin minä, joku aurinkoinen drinkki ( must included whiskey ) ja joku hyvä kirja, vaikkapa joululahjaksi bongattu Saatana saapuu Moskovaan sekä joku aurinkotuoli. Ei olis paha, ei missään nimeshä.

Tietysti maisemia ja kaupunkia missä olen pitää kierrellä ja kaarrella pitkään ja hartaasti. Matkaan pitää myös tarttua jotain todella paikallisten tekemiä matkamuistoja.

Uimassakin käyn jos suinkin olen kipsivapaa olio.

Poissa Partiotyt

• Jääsafiiri
  • Vuotislainen
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #87 : Tammikuu 02, 2008, 19:20:53 »
Niinkuin monella muullakin, Englanti ja Skotlanti. Ja Irlanti
Lähinnä Lontoo ja kaikki Potter-elokuvien kuvauspaikat, mutta muualta kaikki nummet ja linnat sun muut, ja Irlannissa kaikki keltti-jutut. Ja Dublin. Aa, sinne olisi ihana päästä. Tosin ei vielä ainakaan näytä minulle kovin lupaavalta, vaikka kieli kohtuullisesti sujuukin, vanhemmat eivät ole kovin innostuneita matkailijoita muualla kuin Pohjoismaissa ja Baltiassa. Ei ainakaan, kun pienemmät sisarukset ovat vielä aika pieniä.

Ranska
Pariisi eniten, ei, en osaa kieltä, mutta suunnitelmissa olisi alkaa opiskella sitä piakkoin. Ei kumminkaan niin kiinnostava minusta kuin nuo muut.

Italia
Lähinnä Venetsia (ei, Stravaganzat ei vaikuta tähän mitenkään...), kunnon jäätelö ym. ja gondolit (melkein kirjoitin mandolit...), historia, kaikki rakennukset, olisi ihana käydä siellä. Oikeastaan se alkoi kiinnostaa vasta noiden Stravaganzojen jälkeen. (Juu, ne kertoo Taliasta, mutta silti.) Ja naamiot, olen ajatellut yrittää tehdä sellaisen itse, mutta epäilen suuresti taitojani tuossa. Ja Rooma, äiti on käynyt siellä kerran, mutta kaikki se historia, mitä sielläkin on.
Atra esterní ono thelduin / Mor’ranr lífa unin hjarta onr / Un du evarínya ono varda

Schnee

• Ankeuttaja
« Vastaus #88 : Tammikuu 02, 2008, 23:57:00 »
New York. Olen jo kauan halunnut sinne. En ole edes ihan varma, miksi. Monista elokuvista ja tv-sarjoista näkyy, että New York on kaunis kaupunki, vaikkei siellä pahemmin mitään suuria nähtävyyksiä olekaan. Kaikki ne pilvenpiirtäjät ja ostoskeskukset olisi kiva nähdä, ja ihan tavallinen kahvilassa istuminen kelpaa ihan hyvin. Erityisesti haluaisin käydä Times Squarella ja Central Parkissa. Jostain syystä olisi kivaa vain kulkea kaduilla pimeän aikaan, siellä varmaan tosi hienon näköistä silloin.
En oikein keksi tähän mitään järkevää perustelua, miksi haluan juuri New Yorkiin, se vaan on ... New York. ;) Tykkään englannista tosi paljon, joten kielen kanssa ei todellakaan tulisi mitään ongelmia. Haluaisin ehkä asua siellä vielä joskus..

Poissa Nekkutikku

• Vuotislainen
« Vastaus #89 : Tammikuu 03, 2008, 13:48:19 »
Pariisista. Olen ollut siellä kaksi yötä, mutta ei siinä ajassa mitään kerennyt nähdä. En voi sille mitään että rakastan vanhoja rakennuksia ja Eiffel-tornia ja kirkkoja ja kaikkea. Olisinpa ottanut enemmän valokuvia.

Roomaan haluan myös mennä ja onneksi pääsenkin ensi kesänä. =) Siellä on myös kaikkia kauniita nähtävyyksiä ja olen aina halunnut Italiaan.

Haluaisin myös Uuteen-Seelantiin. En tiedä miksi mutta olen nähnyt paljon kauniita kuvia.

Poissa Rainmaker

• Rukka-Peikko Takkutukka
  • Vuotislainen
« Vastaus #90 : Tammikuu 05, 2008, 20:00:57 »
Minä en ole oikeastaan koskaan käsittänyt ihmisiä, jotka lähtevät ulkomaille vain aurinkoa palvomaan ja makaamaan viikoksi jollekin täpötäydelle rannalle. Espanjat ja Thaimaat ja muut vastaavat eivät minua erityisemmin kiinnosta. Minä ainakin haluaisin nähdä luontoa (tietysti jostain Keski-Euroopan maista sellaista voi olla vaikea löytää), kulttuuria, vanhoja rakennuksia (erityisesti katedraaleja! Ei ole mitään upeampaa kuin vanhat, suuret kivikirkot) ja ihmisiä. En vain halua köllötellä jollain kuumalla rannalla mitään tekemättä ja näkemättä. Itse asiassa on paljonkin kohteita, joissa haluaisin vierailla joskus elämäni aikana.

Skotlanti on ollut jo pitemmän aikaa must-see -ulkomaankohteiden listani kärjessä. Kuvien perusteella näkymät vaikuttavat valtavan upeilta, ja ne haluaisin nähdä oikeasti. Myös vanhat linnat kiinnostavat. Mielestäni skottiaksentti kuulostaa todella hauskalta - haluaisin joskus kuulla jonkun aidon ylämaalaisen puhuvan. Muusta Iso-Britanniasta en ole niinkään kiinnostunut, vaikka Lontoossa haluaisin kyllä joskus käydä. Sitten joskus kun olen iso ja minulla on paljon rahaa, menen Lontooseen katsomaan The Phantom Of The Opera -musikaalin. Paikalliset nähtävyydet, esimerkiksi Tower, voisivat myös olla vallan kiintoisia.

Uusi-Seelanti ja Australia kiinnostavat myös, maisemiensa puolesta ja muutenkin. Pikkuserkkuni oli joskus aikoinaan vuoden Australiassa vaihto-oppilaana, ja kyllä näin myöhemmin on harmittanut, etten silloin lukiossa ottanut ja lähtenyt katsastamaan vaikkapa Uutta-Seelantia. Kiina ja Japani voisivat nekin olla todella upeita kohteita, sillä jonain päivänä haluaisin esimerkiksi nähdä Kiinan muurin, Kielletyn kaupungin ja Tokion. Koska pidän karuista maisemista, Islanti saattaisi myös olla upea kokemus. Pari kertaa olen ollut Norjassa, mutta olemme vain ajelleet ja katselleet maisemia. Olisi hienoa päästä oikein kunnon reissulle, katsella paikkoja ajan kanssa ja päästä oikeaan kontaktiin paikallisten kanssa.

Eli kyllä noita kiinnostavia kohteita löytyisi vaikka mielin määrin ympäri maailmaa. Paha vain, että ei ihan noin laajaan matkailuun ole meikäläisellä kahisevaa.
Yhä, marras-iltana, kuljemme kahden. | "I AM VAMPIRE. HEAR ME TWINKLE." | Destination anywhere | There's a meaning to all that fades.

Poissa Vispilä

• kermavaahdossa
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • Pottermore: SkyLight149
« Vastaus #91 : Tammikuu 05, 2008, 20:17:57 »

En unelmoinnista tiedä, mutta tarkoitus olisi isona matkustella Ranskaan. :> Katselemaan Eiffelin tornia ja tutustumaan paikalliseen väestöön + paikkoihin. Ruokiinkin olisi mukava ihan livenä perehtyä. (Syömiseksi kutsutaan...)
Olen ranskaa jopa omatoimisesti opiskellut muutaman vuotta.

Toinen, missä mielelläni kävisin on Skotlanti. Loch Nessillä kävisin mieluusti katselemassa ja vaikka säkkipillillä soittelemassa. ;) Ei sitä koskaan tiedä mitä sattuu.

Ei Lontoossakaan käynti hassumpaa olisi.
Tänään on hyvä päivä auttaa.

Pääsykoe-, treeni- ja ruokablogi.

Romulus

• Ankeuttaja
« Vastaus #92 : Tammikuu 08, 2008, 22:14:11 »
Uusi-Seelanti ja Englanti. Niissä minä joskus haluan käydä.

Englanti melkeinpä ihan Englannin vuoksi. Lähinnä ehkä kieltä menisin sinne harjoittamaan, katselemaan maisemia ja muutenkin tutustumaan paikalliseen elämään. Yläasteella mietin, josko lähtisin kielimatkalle Englantiin, mutta se sitten jäi. Tuskin tulee toteutumaan, mutta joskus minä siinä maassa käyn! Olisi mukava kierrellä Englantia - ja miksei vaikka koko saarta - sikssakkia ympäriinsä. Lontoossa ainakin haluan käydä, ja Stonehengellä.

Uusi-Seelanti kiinnostaa myös. Todella paljon oikeastaan. Sieltä on otettu todella kauniita kuvia ja haluaisin käydä itse ihastelemassa paikkoja. Kuvat eivät ikinä vedä vertoja oikeaan. Samoin kulttuuriin olisi ihanaa tutustua, ja paikalliseen väestöön totta kai. Kaunis paikka varmasti.

Molemmissa maissa olen jo useamman vuoden haaveillut käyväni. Toivon mukaan joskus onnistuu!

Poissa Meenai

• Helmisimpukka
  • Vuotislainen
« Vastaus #93 : Tammikuu 16, 2008, 16:07:52 »
Minähän haluaisin vaikka minne :) Rakastan matkailua ja lämpöä, mutta liian kuumasta en tykkää (eli yli 25 astetta). Matkailu on muutenkin ihanaa, kuulee eri kieliä, näkee erilaista luontoa, kulttuuria... Suomea on tullut kierreltyä aika paljon, mutta Kokkolaa ylempänä en ole koskaan käynyt.

1. Espanja
Espanja on ihana kieli ja haluaisin opiskella espanjaa jos se vain olisi mahdollista. Olen käynyt kaksi kertaa Kanarialla (Teneriffan Puerto de la Cruzissa ja Gran Canarian Maspalomasissa). Nyt haaveilenkin pääseväni manner-Espanjaan ja Nerja houkuttelee kovasti.

2. Turkki
Postissa tuli Nazarin luksuslomien esite ja siitä asti olenkin halunnut päästä Turkkiin. Ensin lumouduin hotelleihin (joissain hotelleissa tuntui olevan oma vesipuisto!) ja nyt kiehtoo itse maakin. Turkista en tiedä paljon mitään, johtuen tietyistä ennakkoluuloista joita olen tuntenut Aasiaa kohtaan.

3. Iso-Britannia (Lontoo)
Haluaisin ehottomasti Lontooseen, jossa en ole ikinä käynyt. Paremman puutteessa kävisi jokin muukin paikka Englannissa, mutta Lontoo on ykkösenä. Olisi hienoa ymmärtää edes vähän kieltä ja haluaisin voittaa pelkoni ja käydä London Eye:ssä. Minulla on valtava korkeanpaikan kammo, mutta pidän näköaloista.

-Meenai

Poissa Drámella

• ihan hirveen ilkeä
  • Vuotislainen
    • Livejournal
    • LJ
  • Pottermore: NifflerHallow18061
« Vastaus #94 : Tammikuu 16, 2008, 17:06:00 »
Saksa. Sinne minä haluan. Olen käynyt Berliinissä viikon matkalla, mutta se ei taida ihan riittää vielä. Haluaisin Saksaan hieman pidemmäksi aikaa, että ehtisin oikeasti oppia käyttämään saksan kieltä käytännössä ja nähdä sitä kulttuuria kunnolla. Minä rakastuin entiseen Itä-Berliiniin, vaikka monien mielestä se oli kamalan rupuista aluetta. Olihan siellä joo graffiteja ja rapistuneita taloja ja hostellimme vieressä oli muuri hyöstettynä piikkilangoilla, mutta minusta siellä oli silti aivan mahtavaa.

Skotlanti on myös haaveeni. En edes tiedä miksi, mutta se on ihan must.

Oikeastaan olen valmis matkaamaan minne vain, missä ei ole liian kuuma (lue: ei mitään aurinkomaita ja rantalomia minulle) tai missä ei pärjää englannilla tai edes saksalla. Aikalailla minua kiinnostaa Euroopan maat sekä jenkkilä, jossa serkkuni asuvat ja voisin mennä heidän luokseen kyläilemään. Minua kiinnostaisi myös päästä Alpeille lumilautailemaan, siellä olisi varmasti hiukan erilaista kuin täällä Suomessa Lapissa, puhumattakaan lähimmästä laskettelukeskuksta, jossa yleensä käyn.
Reilaaminen Euroopassa, se olisi aivan ihanaa. Se on vain niin kallista, mutta olisi ihana nähdä kaikkia maita!
haistan, haistan ihmislihaa, sanoi kuu ja hymyili julmaa, verenhimoista hymyään.

Kommando

• Ankeuttaja
« Vastaus #95 : Tammikuu 22, 2008, 20:00:32 »
Ruotsiruotsiruotsi! Pitäkää vain outona, mutta minä olen täysin vakuuttunut siitä, että Ruotsi on rutkasti parempi maa kuin Suomi. Voi kuinka toivoisinkaan osaavani puhua sujuvasti ruotsia. Voisin kernaasti vaikka muuttaa tuonne naapuriin.

En oikeastaan tiedä, mikä Ruotsissa loppujen lopuksi kiehtoo. Tykkään ruotsin kielestä ja jotenkin tuntuu, että ruotsalaiset ovat suomalaisia suvaitsevampia.
Olin joululomalla serkkujeni kanssa kahden yön risteilyllä, jolloin vietimme toisena reissupäivänä kuutisen tuntia maissa Tukholmassa. Ja se oli aivan liian vähän! Jotenkin tuntui, että pidin Tukholmasta vielä enemmän kuin olin odottanut. Tykkään Helsingistäkin, mutta Tukholma oli vielä ihanampi.
(Ja ensimmäisessä kaupassa, johon astuin sisään, soi The Arkia ^^' <3)

Ainakin kesällä olisi tarkoitus lähteä kavereiden kanssa Ruotsiin. Todellakin toivon, että se onnistuu. 8>

Joskus vanhempana olisi myös hauska kokemus lähteä Ruotsiin töihin.

Spike

• Ankeuttaja
« Vastaus #96 : Tammikuu 27, 2008, 13:55:01 »
Olin unelmoinut Egyptistä, mutta sinne pääsin, vaikka mielessä elää kyllä unelma toisestakin käynnistä. Unelmoin myös Dubaista, mutta sinnekkin pääsin, ja se oli sitten jotain niin täydellistä.. joten oikeastaan, enpä voisi sanoa, että en unelmoi, koska unelmoin toisesta käynnistä sekä Egyptissä että Dubaissa! <3

(hiukka sekavaa, vai miten sen ny ottaa)

Katariina

• Ankeuttaja
« Vastaus #97 : Maaliskuu 22, 2008, 22:54:43 »
Muhun on viime aikoina iskenyt ihan hillitön kaukokaipuu. Jonnekin olisi pakko päästä. Jos olisi pokkaa, toteuttaisin tämänkaltaisen reissun: työleirille Pohjoisiin Yhdysvaltoihin joenuomia kunnostamaan, siitä nettituttuja tapaamaan keskisiin Yhdysvaltoihin, mutta ennen kaikkea haluaisin nähdä etelän suot ja mangrovemetsiköt. Mutta koska pokkaa ei ole, reissusta ei luultavasti tule mitään. Joten olen tyytynyt puolittaisiin yrityksiin etsiä töitä Tukholmasta ja miettiä, paljonko lennot Pohjois-Japaniin maksavat: se on toinen paikka, minkä luonnon haluaisin nähdä.
Ja jos edes Suomea saisi kierrettyä niin sekin olisi jo jotain. Vaikka toisaalla, täällä kuitenkin kaikki paikat ovat hyvin paljon samanlaisia, sanokaa mitä sanotte.

Poissa Dagda

• En se mää ollu!
  • Vuotislainen
« Vastaus #98 : Maaliskuu 22, 2008, 23:21:16 »
Itse haluaisin vielä päästä Irlantiin. Muitakin paikkoja toki on missä haluasisin käydä mutta tuo on jo kauemmin ollut se "pakko käydä"-paikka.

Irlannissa kiehtovat kaikki tarinat Irlannista ja sen vanhoista jumalista (joiden mukaan keksin nimimerkkinikin ^^), iirin kieli ja kaunis luonto. Jos joksus pääsen Irlantiin, haluan ehdottomasti käydä rannikolla ja erityisesti maan länsiosissa.  Myös Dublinissa oli tietty ihan kiva pyöriä - mutta korkeintaan päivä. Jos Irlantiin menen, niin sitä lomaa en sitten ainakaan kaupungissa tuhlaa! On monia kohteita, jossa kaupungissa on varmasti kiva olla, mutta Irlanti on minulle niitä harvoja maita jossa haluiaisin nähdä lähes pelkästään maaseutua.

Yleensäkin jos lähden matkalle, antaa minusta matka paljon enemmän jos tutustuu paikalliseen maaseutuun ja pienempiin paikkoihin. Näihin on vain hieman vaikeampi tutustua (lue, pitää nähdä enemmän vaivaa lähteä ITSE pienempiin paikkohin kuin tilata valmis matkapaketti suurkaupunkiin x. Tosin, tällaisella vaivannäöllä saa lomasta varmasti antoisemmamman myös) mutta ovat kyllä todella näkemisen ja vaivan arvoisia!

Poissa manta

• Kajahtanut potteristi
  • Vuotislainen
    • Tassujengi
« Vastaus #99 : Maaliskuu 23, 2008, 01:49:45 »
Iso-Britannia.

Erityisesti haluaisin käydä Lontoossa, koska siellä on niin paljon kuuluisia nähtävyyksiä, joita haluaisin nähdä (parlamenttitalo, Big Ben, Londoen Eye, Kings Cross, puistot jne.), mutta haluaisin käydä myös maaseudulla, koska siellä on varmasti todella kaunista. Olisi kiva nähdä ihan tavallista lontoolaista elämää, eli kuppiloissa istuskelua teen parissa, punaisilla, kaksikerroksisilla busseilla kuljeskelua ja pölötystä punaisissa puhelinkopeissa. Ensi kesänä olisi yksi pieni mahdollisuus päästä tuonne taivaaseen, koska ajattelimme siskoni kanssa matkustaa jonnekkin. Pari ongelmaa vain on. a) Mistä repäisen rahat (erityisesti kun Britannia ei ole sieltä halvimmasta päästä)? b) siskoni haluaa Turkkiin sadannen kerran ja c) siskoni inhoaa brittiaksenttia.

Jos minua joskus suotaisiin tälläisella ihmeellisellä lahjalla, niin haluaisin kierrellä paljon paikkoja, juoda teetä, ottaa paljon kuvia, hullutella ja kuunnella ahkerasti ja korvat höröllä brittiaksenttia. En tiedä siis mitään niin ihanaa kuin brittiaksentti: "jyy think that aim kreisi, dont jyy?"

-manta
Aivojen tilalla ilmapalloja.