Kirjoittaja Aihe: Kirjojen liikuttavat kohdat  (Luettu 54088 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Sallukka

• Ankeuttaja
Vs: Kirjojen liikuttavat kohdat
« Vastaus #125 : Syyskuu 20, 2010, 15:16:43 »
No, en ole mitään kovin herkkää tyyppiä, ja Harry Potter on ainoa kirjasarja/kirja ikinä, joka on saanut minun silmäni kosteiksi.

Kerron nyt pari kohtaa KV-kirjasta.
Siinä kyyneleet tulivat, kun Harry kaivoi sitä Dobbyn hautaa ilman taikakonsteja, ja ylipäätänsä Dobbyn kuolema.
Toinen kohta oli se, kun Kalkaros kuoli ja hän antoi sen muiston. Ajattelen sen niin, että Severus antoi sen muiston sen takia, että hän ei halunnut, että Harry saa ikuisesti Sevistä huonon kuvan.
Kolmas kohta, tai siis luku oli 19 vuotta myöhemmin. Siinä itkin jo vähän häpeällisen paljon...

Poissa Sirii

• Frábært!
  • Vuotislainen
  • Regulusfani
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #126 : Lokakuu 03, 2010, 23:56:48 »
Kuoleman varjeluksissa (sain sen vihdoin luettua suomeksikin!!) oli yksi tosi liikuttava kohta, josta en yhtään muistanut että se olisi ollut niin liikuttava. Ei nyt ole kirjaa mistä tarkistella mitään sivunumeroita, enkä todellakaan muista missä kohtaa se tarkalleen oli, mutta:

Harry ja Ron puhuivat siitä Ronin pimeyttäjästä. Ron oli nolona että "Dumbledore varmaan tiesi että karkaisin" tms. Ja siihen Harry sanoi jotain että "Ei, hän varmaan tiesi että tahdot kuitenkin tulla takaisin." Se on ihan käsittämättömän liikuttava kohta. Lisäksi niitä harvoja hetkiä kun Potterin pentu ei tunnu älyttömän ärsyttävältä :D Jotenkin vaan niin... Oi, se on niin aitoa ystävyyttä täynnä tuo kohta jotenkin. Semmoinen Harryn minä en ikinä menettänyt luottamustani sinuun, Ron -kohtaus. Uiks <3

Se on varmaan koko kirjasarjan liikuttavin kohta minun mielestäni.
Ég á heiminn! :}

Hiinokka

• Ankeuttaja
« Vastaus #127 : Marraskuu 10, 2010, 17:14:58 »
Siriuksen kuolema oli hirvee kun aattelin et eiii ei se oo kuollu kohta se tulee siel verhon takaa. ja sit Villisilmän kuolema sillo mä itkin :,(

Poissa Meriadoc

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Pottermore: SickleFlame23606
« Vastaus #128 : Syyskuu 22, 2011, 14:16:34 »
Eniten itkin, kun Harry raivosi Dumbledoren kansliassa Siriuksen takia. Vollotin niin etten koskaan aiemmin enkä myöhemmin lukiessani. Mutta sekin kohtaus oli kamala, missä Harry katseli ajatuseulassa Kalkaroksen muistoja. Sen jälkeen tuli sellainen olo, että nyt ymmärrän. Oli pakko olla hetki hiljaa, se tyhjensi pään kokonaan.
Ronin tuska Hermionen puolesta Malfoyden kartanon kellarissa oli sekin hirveää luettavaa. Ja Dobbyn hautaaminen kohta sen jälkeen, kun Harry vain kaivoi ja oppi surunsa voimalla estämään Voldemortin tunkeutumisen hänen päähänsä. Liikuttavaa jos mikä.
Ronald Weasley
Fun, spontaneous, and loyal wins your heart. Completely lacking in pretention, you seek the guy that others might overlook but who will be totally dedicated to you alone...and will make you laugh along the way.

Poissa Tylypahkan luuta

• Varmasti oudoin
  • Vuotislainen
  • Pottermore: PurpleSnitch12495
« Vastaus #129 : Tammikuu 20, 2012, 21:43:04 »
Dobbyn ja Fredin kuolema. Dobbyn, koska se oli aina niin avulias ja Fredin koska tuli vähän semmonen olo, että mitä George tekee nyt ku ei oo Frediä. Ku ne jotenkin... En osaa selittää, mutta ku niillä oli se yhteinen pilapuotiki.

Poissa Rantsu

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #130 : Tammikuu 25, 2012, 21:09:00 »
Kuoleman varjelukset on yleisesti selvästi liikuttavin teos sarjassa. Yleistunnelma on jotenkin todella tunnelmoiva... Harry viimeistä kertaa Likusteritiellä, Villisilmän kuolema, painostava pakoilu, Harryn paluu kotiin... Puhumattakaan jännällä tavalla liikuttaneesta Voldemortin muistosta; se ilta, jolloin hän tappoi Potterin pariskunnan, mutta koki suurimman tappionsa. Ehkä kyseinen kohtaus Bathildan salaisuus -luvun jälkeen oli enemmänkin kiehtova ja vaikuttava, kuin liikuttava, mutta pakko tuo on mainita. Erikoisella tavalla todella vaikuttava kohta.

Mutta niin öö... koko kirjan loppu on myös yhtä liikuttavaa putkea, erityisesti Prinssin tarina ja King's Cross. Muillakin kirjoilla on toki hetkensä, mutta Varjelukset tuli kokonaisuutena ensimmäiseksi mieleen.
"Yet pity is of two kinds: one is of kinship recognised, and is near to love; the other is of difference of fortune perceived, and is near to pride."
*Tumblr
Instagram

Poissa Puppet

• Vuotislainen
  • Pottermore: PhoenixAccio1128
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #131 : Maaliskuu 06, 2012, 12:29:47 »
Niin monia liikuttavia kohtia on, mutta sanoisin, että se kohta LP:ssa kun Harry näkee ne kaikki kuolleet ihmiset - ja tietysti omat vanhempansa ;c
Draco Malfoy: Training for the ballet, Potter?

Poissa Kalmankoira

• Se hullu potteristi
  • Vuotislainen
  • Luihuinen - se aito oikea!
  • Pottermore: SkyMarayder11983
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #132 : Maaliskuu 11, 2012, 16:01:37 »
SIRIUS.

Kysynpähän vaan, miksi Siriuksen piti kuolla? :C
Snape, Snape, Severus Snape.
Shiguro -> Kalmankoira

Poissa Animaaki

• Vuotislainen
  • Pottermore: StarRiver9930
« Vastaus #133 : Maaliskuu 15, 2012, 17:38:14 »
Kuoleman Varjeluksissa, Lupinin, Tonksin ja Fredin kuolemat. Kysynpähän vaan: MIKSI KAIKKI MUN LEMPPARIHAHMOT KUOLEE?!
Se on niin turhauttavaa, kun sulle tulee jokin lemppari hahmo, niiku Sirius(yks lemppareista myös), nii se kuolee heti kun sä oot tosissas ruennu fanittaa sitä.
Eli liikuttavia kohtia on Lupinin, Siriuksen, Tonksin ja Fredin kuolemat.

On myös yksi, mikä EI liity niihin kuolemiin. Kun Kuoleman varjeluksissa Lupin tulee hyvää hyvyyttään tarjoamaan apuaan Harrylle, niin se vaan loukkaa Lupinin tunteita! Mä oisin halunnu sillon olla siellä ja taikoo Harryyn koko vartalo lukon...
Sitä kutsutaan mielikuvitukseksi, ei humpuukiksi.

Poissa Rohkelikkokummitus

• Vuotislainen
« Vastaus #134 : Maaliskuu 24, 2012, 14:35:57 »
Varmaan kaikista liikuttavimmat kohdat mielestäni olivat, kun Sirius kuoli, koska se oli tavallaan ainoa henkilö, jonka kanssa Harry lähetteli pöllöjä, ja muutenkin se oli Harryn kummisetä ja sitä oli jotenkin liikuttava katsoa ja lukea kun Harry suri, ja toinen on ehkä Albus Dumbledoren kuolema, koska hänkin oli Harrylle läheinen ja niin ystävällinen henkilö, joka mielellään auttoi Harrya, ja tunsin suurta vihaa ja surua, kun Kalkaros tappoi Albuksen. Nyt ajatellen kaikkien hahmojen kuolema on koskettanut minua...
Karkotaseet!

Poissa Presto

• Mozartin kummipoika
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • ilovepasta.org
  • Pottermore: GhostDragon1391
« Vastaus #135 : Huhtikuu 11, 2012, 13:56:52 »
Puoliverisen prinssin kohtaus, jossa Harry ja Dumbledore ovat siellä luolassa, on mielestäni todella liikuttava kohta. Varsinkin se, kun tietää, että seuraavassa luvussa Dumbledore kuolee, on surullinen tunne. Harrykin on luolakohtauksessa jo sisimmässään epätoivoinen ja epävarma Dumbledoren kohtalosta, kun tämä on juonut kaiken siitä vihreästä nesteestä. Tietysti kohtaus on myös järkyttävä ja shokeeraava, mutta samalla se on hyvin liikuttava. Liikuttavuushan ei välttämättä tarkoita vollottamista, vaan itse ainakin koen, että se tarkoittaa monien voimakkaiden tunteiden herättämistä (tässä tapauksessa lukijassa). Tämä kohtaus tekee myös sen, ja kunnolla.

Tietysti kaikki kuolematkin ovat surullisia. Tämä luolakohtaus on vain jäänyt todella hyvin mieleeni.
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
                        Stalkkaan sinua.

Poissa serpensortia

• Aamu-usva
  • Vuotislainen
  • Have a cup of tea.
« Vastaus #136 : Marraskuu 04, 2012, 19:10:53 »
Mielestäni itkettävin luku koko sarjassa on KV:n "Prinssin tarina".
Siinä paljastuu koko totuus, Dumbledoren viisaus ja oveluus, Lilyn hyvyys ja Kalkaroksen urheus ja rakkaus.
Rakastan kohtaa sekä kirjassa että elokuvassa ja se saa minut aina itkemään vuolaasti ja ihmettelemään Rowlingin älyä ja taitoa... Miten hän saa aikaan jotain noin liikuttavaa ja täydellistä? Hän onnistuu pitämään juonen ja tarinan ytimen piilossa yli kuuden kirjan ajan ja naamioimaan ratkaisut ovelasti, samalla pitäen lukijat mukana upean huumorin ja sivujuonien siivin, saaden heidät luulemaan toista ja hämmästyttämöän sivu sivulta...
Sitten aivan yllättäen, koko kummallisuus paljastuu yhdessä luvussa ja saa jokaisen itkemään lohikäärmeen kyyneliä <3
Kalkaroksesta tuli lempihahmoni tämän kohtauksen myötä ja kunnioitan häntä enemmän kuin ketään tämän maailman ihmistä.

"We'd apologize for being the best house...
But we don't really want to."

Poissa Diamond

• Vuotislainen
« Vastaus #137 : Lokakuu 25, 2013, 18:11:48 »
Liikuttavia kohtia on paljon, mutta Siriuksen ja Fredin kuolema sai minulle kyyneleet silmiin. Kun kummatkin kuuluivat lempparihahmoihini ja Fredin kuolema meni aluksi jotenkin ohi ja sitten kun luin sen kohdan uudestaan niin itketti...;( Ja se kun Lupin sanoi siinä Siriuksen kuoleman jälkeen  jotain että "Harry, hän ei tule enää takaisin" (vai menikö se niin?) No kumminkin. Ja kun Harry riehui siellä Dumbledoren kansliassa...
Luna Lovekiva -> Diamond

Poissa Jaguaari

• Hullun hatuntekijän oikea käsi ja kätyri
  • Vuotislainen
  • Pottermore: BatSilver23704
« Vastaus #138 : Maaliskuu 16, 2014, 21:00:47 »
Mielestäni se kohta jossa Harry menee ajatusseulaan katsomaan Severuksen muistoa siitä, kuinka James kiusasi häntä oli tosi liikuttava. :( Itkin kun luin sitä.

Poissa lisbe

• Vuotislainen
« Vastaus #139 : Elokuu 01, 2016, 02:46:19 »
Ehdottomasti liikuttavin kohta on jo ekassa kirjassa. Kirjan lopussa kun jaetaan niitä ylimääräisiä tupapisteitä rohkelikolle. Se kun Neville saa ratkaisevat pisteet, kun Neville ei ole ikinä ansainnut yhtään tupapistettä ja häntä ei muutenkaan ikinä kehuta mistään. Hyvin kaunis ja liikuttava kohta.

Poissa GinnyLover

• Armoton Potterhead
  • Vuotislainen
  • Tulkaa toki juttelemaan ;)
« Vastaus #140 : Elokuu 04, 2016, 16:12:04 »
Omasta mielestäni kirjoissa on paljon liikuttavia kohtia, mutta niitä on juuri opivasti. Itse istuin bussissa kaverini kanssa ja luin smalla Harry Potter ja puoliverinen prinssi kirjaa. Aloin siinä samassa itkemään ja kaverini kysyi että mikä mulla on. Ja mä vaan vastasin, että Dumbledore kuoli! Toinen kohta jossa olen alkanut itkemään kirjaa lukiessani oli se, kun Fred kuoli. Minua jäi sen kuoleman jälkeen mietityttämän monta asiaa. Esim. miten kävi Weasleyn Welhowitseille? Onnesta olen liikuttunut mm. silloin, kun Voldemort oli tuhottu. elokuvista liikutun vielä tuplasti useamin. Kummasta te liikututte herkemmin?

Poissa kuolonsyöjö

• Vuotislainen
  • AVADE KEDAVRA! KARKOTASEET!
« Vastaus #141 : Elokuu 10, 2016, 21:42:28 »
Mä en pidä itseäni itkupillinä mutta kun luin nää kohdat ja katsoin leffat ekaa kertaa itkin kyllä ja paljon
Fk:kun Sirius kuoli se oli järkyttävää!! Tuskaani pahensi se kun näin että lempihahmoni tappoi toiseksi lempihahmoni ja joo kyllä älkää tuomitko Bellatrix on mun lempihahmo
PP: Kun dumbledore kuoli D: Se oli järkyttävää luulin että hän ei kuolisi koskaan ja no itkuhan siinä pääsi kun kalkaros tappo Dumbledoren. :(
Kv: Otan nää kaikki kirjasta koska en jaksa erotella elokuvien tapahtumia toisiinsa. Ensin on se kun HEDWIG KUOLI se tuli minulle järkytyksenä ja itkin mä olin varma että se ei voi kuolla mutta...
Ja kun Kalkaros kuoli ja Harry katsoi muistot jotka sai häneltä itkin kyllä enkä ihan vähän..
Sitten tulee kuolema josta järkytyin koska lempihahmo en kuitenkaan itkenyt mutta järkytyin kun Molly tappoi Bellatrixin ja siitä lähtien en ole oiken tykännyt Mollysta
Nyt muistin vielä yhden kuoleman josta itkin Fredin kuolema !!! Suoraan sanoen järkytyin pahemmin kuin muiden kuolemasta  Fredi oli niitä koomisia hahmoja joista pidin syvästi! Nyt ei tule enää mieleen vaikka niitä koskettavia kohtia on varmaan tuhat lisää...