Kirjoittaja Aihe: Aino Kallas: Sudenmorsian  (Luettu 2870 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Creature of Darkness

• Ankeuttaja
Aino Kallas: Sudenmorsian
« : Toukokuu 17, 2004, 19:55:14 »
Tuli juuri luettua kyseinen kirja (Sudenmorsian) ja haluaisin nyt kuulla teidän mielipiteenne siitä.
Miksi alunperin luitte sen? Miksi se teidän mielestänne on suosittu (jos edes on)? Suosittelisitteko te sitä kennellekään ym. ym.

Tässä on kirjan takakannen teksi:

"Niin tänä valkiana Juhannusyönä Aalo, Priikid matsävahdin vihitty vaimo, ensimäistä kertaa ihmissutena juoksi."

Sudenmorsian on ikivanhaan muodonmuutosaiheeseen nojautuva kertomus naisesta, joka verensä vetoa totellen muuttautuu vainotuksi ihmissudeksi. Vuonna 1928 ilmestynyt balladinomainen mestariteos on säilyttänyt lumovoimansa. Sen taustaelämyksenä oli Aino Kallaksen palava rakkaus Eino Leinoon.

Kertokaa toki mielipiteenne...

Poissa Viveka

• Weasley
  • Hirnyrkki
  • Sukupuoli: Noita
    • http://www.livejournal.com/~vivekap/
« Vastaus #1 : Marraskuu 27, 2004, 01:45:53 »
Itse luin kirjan koulussa, koska oli pakko valita joku kirja listasta, valittiin ryhmässä lyhyin.

Itse en pitänyt kirjasta juuri lainkaan, onhan perusta ihan kiintoisa, mutta itse tunsin juonenkäänteiden olevan aivan liian ennalta-arvattavia. En oikeastaan suosittelisi kirjaa kenellekään, se on liian lyhyt, että siihen saisi mahdutettua juonta, mutta koska kieli on vanhakantaista pidetään sitä suuremmassa arvossa, jos kirja olisi käännetty myöhemmin nykysuomelle, ei se varmastikaan olisi niin "tunnettu", kuin nykyään, koska sitten sen kahlaisi parissa tunnissa lävitse.
Kiinnostavatko kädentaidot, entä kokkaus?

Poissa Mortal Illusion

• Vuotislainen
« Vastaus #2 : Marraskuu 29, 2004, 13:45:52 »
Lainaus käyttäjältä: "Melisande"

Ja mikä sitten tekee Sudenmorsiamesta niin viehättävän? Se kieli, ystävät pienet, se kieli. Kun Aino Kallas kirjoitti tätä romaaniaan, hän jäljitteli tahallisesti vanhojen balttilaisten kronikoiden ja Vanhan testamentin kirjoitustyyliä - Sudenmorsiamen tahallisen arkaistinen kieli ei siis kuvaa vuoden 1928 kielenkäyttöä vaan on tahallinen tyylilaji, joka iskee ainakin minuun.

Samma här. Luin kirjan yli kolme vuotta sitten, mutta muistikuvat ovat positiiviset. Luin joskus Suomen kirjallisuuden tenttiin vajaa 30 romaania, joista Sudenmorsian oli kyllä lähes paras. (Siihen loppuivat muuten myös kirjallisuuden sivuaineopintoni, no thanks.) Olen opiskellut itsekin viroa, ja olen ymmärtänyt, että ihmissudet jotenkin kuuluvat virolaiseen perinteeseen, niitä ehkä on kutsuttu joskus vironsusiksi tai jotain muuta vastaavaa. Kirjassa viehättää myös se vanhanaikainen fiilis, ihmisten suvaitsemattomuus ja päähenkilön "kapinallisuus", on helppoa soveltaa ajatuksia nykypäivään. Kielestä puheen ollen, myös Juhani Ahon Juhassa on hienoa vanhanaikaisen kuuloista kieltä.
Ja katso! Voiko toista niin ylvästä näkyä olla kuin hiljaisten liekkien kurotus tähtiä kohti? (Moonsorrow: Sankaritarina)

Poissa Lusitania

• Paluumuuttaja
  • Vuotislainen
  • So you screwed up
Vs: Aino Kallas: Sudenmorsian
« Vastaus #3 : Tammikuu 23, 2009, 23:42:10 »
Teen juurikin koulussa esitelmää Aino Kallaksesta ja hänen teoksistaan, ja valitsin Sudenmorsiamen lähemmin tarkasteltavaksi.
Luin kirjan toissapäivänä, eikä siinä kauaa mennyt, mitä nyt hieman oli totuttelemista tuohon vanhahtavaan kieleen.
Juoni oli hyvä, ja pidin kyllä kirjasta, ei sitä ihan nykyajan fantasiakirjallisuuteen voi rinnastaa, mutta tarina oli hyvä.
Olen aina ollut innostunut ihmissusista, ja pidin kirjan yksityiskohtaisuudesta.
Päähenkilö Aalo on ihana esimerkki sen ajan vaimosta, joka jaksaa sen kaiken työn ja saa sitten vapautta elämäänsä yllättävältä taholta. Kirja parani loppua kohden.

Suosittelen Kallasta koulutöihin yms. mutta itse en varmaankaan vapaa-ajalla lueskelisi..
Help will always be given at Hogwarts to those who ask for it.

Poissa Zenzibar

• Pelastaja katsoi profiiliaan ja läikytti teetä pöydälle
  • Aurori
  • *
  • kesäinen-eskapisti-merirosvo-jedi-söpö-skotti
    • Home sweet home
  • Pottermore: BloodNight6399
  • Tupa: Mary Sue
« Vastaus #4 : Helmikuu 08, 2009, 18:53:35 »
Kuten näköjään moni muukin täällä, koulun takiahan minä tuon kirjan luin, kun piti jonkun klassikko kirjailijan teos valita (ja tehdä siitä romaanianalyysi, josta sain muuten 9½ :D). Kun kuulin, että Kallas on tehnyt ihmissusi -romaanin, niin päätin heti valita sen. Harmitti vähän, kun se osoittautui niin lyhyeksi, mutta en tiedä olisiko kärsivällisyyteni riittänyt lukemaan sitä sataa sivuakaan enempää. Kieliasu oli kieltämättä kiehtova ja aluksi aika hankalakin, kun ei sellaiseen ollut tottunut. Kuitenkin lopulta pääsin hyvin siitä jyvälle ja aloin todella pitämään kirjasta.
Suosittelen kyllä lukemaan, vaikka se tuntuisikin ensimmäisillä sivuilla jo vaikealta, kyllä siihen kieleen nopeasti tottuu ja saa huomata, että kirja on varsin syvällinen ja todella hyvää luettavaa ^^

-Z
"You're only given a little spark of madness. You mustn't lose it." -Robin Williams

Poissa seitti

• Vuotislainen
    • http://nokkosnoita.livejournal.com
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #5 : Helmikuu 08, 2009, 20:27:05 »
Oh, Sudenmorsian on ihana. Se on jättänyt minuun lähtemättömän vaikutuksen.

Sudenmorsiamessa kiehtoo juuri se tarina, jonka tulkitsen itse vertauskuvaksi ihmisen "villistä" viettien puolesta. Sudenmorsian on tarina ihmissusi-myytistä, joka nojaa paljon suomalaiseen/virolaiseen(?) mytologiaan. Kieli on tosiaan hienoa ja se luo omanlaista tunnelmaa.

Sudenmorsiamessa on paljon kekseliäitä yksityiskohtia, jotka jäivät mieleeni ja myös vastaavat omia mielikuviani "ihmissudesta". Muistan päähenkilön muuttumisen sudeksi olleen yksi parhaimmista kohdista. Hän pukeutui suden turkkiin ja juoksi sitten metsässä susien kanssa.

Teos voi kuvata varmaan myös naisen asemaa tuon ajan yhteiskunnassa: naisen sisäisiä viettejä ja tunteita ei hyväksytä, koska lopussahan Aalo poltetaan roviolla.   
you'll find me in a berlin bar
in a corner brooding

Poissa Fogo

• Vuotislainen
    • KUHVIKAPPI
  • Pottermore: SkullSeeker26697
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #6 : Toukokuu 15, 2009, 20:54:31 »
Heh, minäkin luin ko. kirjan koulutehtävän takia. Piti valita yksi Suomen kirjallisuuden klassikoista, ja koska olin jo aijemmin suunnitellut lukevani Sudenmorsiamen, päätin valita sen. Alunperin minun olisi pitänyt lukea myös kaksi muuta Kallaksen teosta, mutta koska aikaa ei ollut tarpeeksi eikä niitä muita löytynyt pienestä lähikirjastostamme, jätin ne väliin. Tein myös kirjallisuusesseen, josta tuli 9+. =)

Pidin kirjasta kovasti. Se toi vaihtelua lukukokemuksiini jo kielen ja pituuden takia. Pari ensimmäistä sivua meni totutellessa, mutta sitten pääsin tarinan mukaan ja luin sen kerralla loppuun. Valitsin kirjan lähinnä ihmissusiteeman takia, mutta luettuani sen, tajusin että siinä oli paljon muutakin lukemisen arvoista; Naisen (ja ihmisten yleensä) yksityisyys, muiden mielipiteistä piittaamattomuus ja myös toisten kammoksuminen erilaisuuden takia. Loppu oli todella surullinen, ja Priidikin menetelmät jäi mietityttämään.
Na zdrowie!

Poissa adswil

• Vuotislainen
« Vastaus #7 : Toukokuu 30, 2009, 17:07:01 »
Sudenmorsian on aivan ihana kirja, parhaita suomalaisia kirjoja, mitä olen lukenut. Minuakin se vanhanaikainen kieli viehättää erittäin paljon, se tekee kirjan tunnelmasta todella mystisen ja jollain erikoisella tavalla ahdistavan ja hieman pelottavankin. Minäkin kuulun koukeroisen kielenkäytön ystäviin, kunhan koukeroissa ei mennä ihan liiallisuuksiin - en minäkään jaksaisi lukea kirjaa, joka koostuisi puolen sivun pituisista lauseista.

Ja Sudenmorsiamen teemasta täällä onkin jo kovasti puhuttu, eipä minulla teidän ajatuksiinne paljon lisättävää ole. Ihmisen kaipuu irrationaaliseen yöelämäänhän tuossa ilmenee aika klassisella mutta silti aina yhtä mielenkiintoisella tavalla.
In my world love is for poets - so I'm trying to be one.

Poissa Carelna

• pillipiipari
  • Vuotislainen
  • Pitikö minun sanoa jotakin?
    • Saint Walden's School
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #8 : Elokuu 02, 2009, 21:54:56 »
Minä luin kirjan kirjallisuusdiplomia varten viime keväänä. En oikein päässyt Sudenmorsiameen sisälle, mikä saattaa johtua siitäkin, että olen vasta viidentoista(en tiedä miten vanhoja te muut olette, että tämä oli vähän heikko peruste). Jotenkin vanha kieli, kumma aiheesta poikkeaminen ja siihen kuitenkin takertuminen sai pääni niin sekaisin, etten osannut nauttia tarinasta. Samaan aikaan luin myös ensimmäistä kertaa Tsehovin näytelmän(Kolme sisarta), joista kirjoitin yhdessä vertailun kaltaisen esitelmän, enkä mitenkään erityisen mairitelevaan sävyyn, sillä oli pari kertaa mennä hermo näiden kirjojen kanssa.

Minusta oli positiivista, että kirja oli lyhyt ja melko isoa tekstiä. Tavallisesti se harmittaisi, mutta Sudenmorsiamessa loppu oli vain tervetullut. Huomasin kuitenkin, että mitä pitemmälle pääsin, sitä paremmin tosiaankin tajusin, vaikka silti jotakin jäi ymmärtämättä. Eli anteeksi vain, en tajunnut kirjaa, enkä oikein pitänyt siitä.
God blessed the broken road that led me straight to you.
Fairytaler -> Carelna

Poissa samettiina

• huoleton huuliharppuilija
  • Aurori
  • *
  • Pienestä kipinästä voi syntyä roihuava liekki
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #9 : Elokuu 15, 2009, 10:00:10 »
Luin Kallaksen Sudenmorsiamen viime vuonna tehdessämme kaverin kanssa jotain äidinkielen parityötä. Ja kyllä kannatti lukea, arvosanaksi työstämme saimme täyden kympin.

Kirjastossa käydessäni olin vallan tyrmistynyt: tämä homeisenomainen vanha, haiseva kirjako minun pitäisi lukea? Vastentahtoisesti tartuin tehtävään, mutta pian huomasin ennakkoluuloni olevan turhat. Todella turhat.

Kieli, hahmot ja kerronta, ah tuota ihanuutta, jonka Kallas on onnistunut laittamaan yhteen pieneen pakettiin. Juoni ei tosiaan ole mikään tähdellinen, mutta sitä suuremmalle alalle nousi kirjan tunnelma. Viha ja väärinkäsitys erottivat rakastavaiset toisistaan, vaikka rakkaus tuntuu kirjan loppuun asti.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 13, 2009, 18:21:08 kirjoittanut samettiina »
Olen syytön kaikkeen siihen, mistä kehtaatkin minua epäillä.

Luciferin Nousu

• Ankeuttaja
« Vastaus #10 : Lokakuu 22, 2009, 23:03:56 »
Sudenmorsian on yksi kaikkein rakkaimmista kirjoista mulle. Olen tähän mennessä lukenut sen noin kaksitoista kertaa yläasteen jälkeen ja kaavailin lukevani pian taas uudelleen. Kallaksen kieli ja maalailemat maisemat tekivät lähtemättömän vaikutuksen ja olen luultavasti itsekin omaksunut hieman samankaltaisen tavan kuvata maisemia/luontoa. Lisäksi mua jaksaa viehättää yliluonnollisen käsittely tuossa maanläheisellä, ajan ihmisille uskottavalla tavalla.

Lainaus
myös Juhani Ahon Juhassa on hienoa vanhanaikaisen kuuloista kieltä
Enpä ole tullut muuten ajatelleeksikaan asiaa. Rakastan Ahonkin kirjoja.

Poissa Suvituuli

• Tsirp tsirp krääk titityy.
  • Vuotislainen
  • You're not mating with me, sunshine!
  • Pottermore: AccioDream**
  • Tupa: VOLDEMORT!!!
« Vastaus #11 : Maaliskuu 20, 2011, 13:32:05 »
Mitä, näinkö moni on lukenut kirjan koulun takia? :D Hih, minäkin olen.

Meidän piti yläasteella tehdä jonkinlainen isomman luokan projekti, joka edellytti yhden kirjailijan useamman teoksen lukemista. En muista enää kovin tarkasti, miten aihetta oli rajattu -yksi vaatimus taisi olla suomalainen kirjailija-, mutta päädyin itse Aino Kallakseen. Lainasin kirjastosta kokoelman hänen kirjoituksistaan, ja niiden joukossa oli Sudenmorsian.
Kokoelmassa ei tietenkään ollut kirjojen takakansikuvauksia tai etukannen kuvaa, joten minua eniten viehätti teoksen nimi. Aloin kokeilumielessä lukemaan, josko innostuisin ja saisin revityksi jotain viisasta irti Sudenmorsiamesta koulutyötä varten. Tarina veti mukaansa.
Ensinnäkin se paljon puhuttu kieli. Toisia varmasti ärsyttää vaikeaselkoiselle tuntuva vanhanaikainen kirjoitustyyli, mutta minua se kiehtoi. Parin lauseen jälkeen olin virittäytynyt vanhan kielen lukemiseen, eikä lukeminen tuntunut lainkaan vaikealta. Vielä pari lausetta, ja olin niin uppoutunut tarinaan, että en edes huomannut tekstissä mitään outoa :D Itseasiassa tarinan luettuani se jäi minulle jopa päälle niin, että oli hirveän haastavaa kirjoittaa mitään normaalisti.
Toiseksi itse tarina. Oli mielenkiintoista lukea kaksoiselämästä ja siitä, miten se pysyi salassa. Jännitin, miten tarina päättyykään. Lyhyys ei haitannut. Minusta tuntuu, että pitempänä se ei välttämättä olisi ollut yhtä hyvä. Lukiessani tunsin oloni kuitenkin pettyneeksi, kun hyvä juoni olikin niin äkkiä lopussa. Olisin toivonut joihinkin kohtiin vähän venytystä, jolloin sivumääräki olisi kasvanut. Mutta tosiaan, jälkikäteen ajateltuna se oli juuri hyvä näin.

Ehdottomasti muidenkin kannattaa liittyä tähän koulutyön vuoksi lukeneiden kerhoon. Minäkin sain työstäni hyvän numeron, 10 :D (Tosin siihen kuului muitakin Kallaksen teoksia.)
Tämä on hyvä koulujuttuihin sen pituuden puolesta. Luku-urakkaan ei mene hirveästi aikaa. Tarinasta saa myös paljon irti ilman kovin suuria ponnistuksia :>
Suosittelen toki lukemaan muutenkin. Itse olen jo paljon unohtanut kirjasta, pitäisi lukea se uudestaan!
Se hyppi ja pomppi, söi ja nauroi. Se istui ja itki. Se ilmassa leijui.
Outo heppu, kummajainen, vailla mieltä ja ruumista.
Itketään yhdessä, olemattomuudessa, ihan yksin.
Jos sinulle sopii, se minulle käy

Poissa Malicia

• holy fool
  • Vuotislainen
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #12 : Maaliskuu 27, 2011, 23:27:45 »
Minä luin tämän kirjan joskus vajaa pari vuotta sitten, lähinnä siksi, että minulla vain on tapana valita kirjoja myös ulkonäön ja koon perusteella. Kirjahan ei siis ole paksu, ja nimikin vaikutti kiinnostavalta, samoin kuin ikä. En yksityiskohtaisemmin muista kirjasta mitään, mutta kieli tosiaan oli hyvinkin vanhahtavaa, ja tarina mukaansatempaava. En olisi ajatellut, että näin moni muukin "nykyihminen" on kyseisen teoksen lukenut, mutta ehkäpä osuin vasta nyt oikeaan porukkaan (:
Watch your heart when we're together
Boys like you love me forever