Kirjoittaja Aihe: Diana Gabaldon  (Luettu 5794 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Lupin

• Äitiyslomalla
  • Ylihörhö
  • *
  • Sukupuoli: Noita
    • Vuotis
  • Pottermore: MoonstoneMarauder79
  • Tupa: Korpinkynsi
Diana Gabaldon
« : Syyskuu 18, 2003, 08:08:51 »
Onko joku muukin hurahtanut Diana Gabaldonin kirjoihin? Minä luin viime vuonna Muukalaisen ja nyt on menossa Sudenkorento. Olen aivan täysin koukussa noihin kirjoihin (joiden kannet on muuten piirtänyt Mika Launis).

Kirjat kertovat englantilaisesta Clairesta joka joutuu parisataa vuotta taaksepäin ajassa ja päätyy Skotlantiin erään paikallisen miehen vaimoksi. Tiedossa on reilusti romantiikkaa ja huumoria.

Minä pidän muutenkin historiallisista kirjoista, mutta yleensä romantiikka ei oikein iske.  Se saattaa johtua siitä että yleensä kaikki romanttiset kirjat on kirjoitettu todella ryppyotsaisesti, ilman huumorin häivääkään. Gabaldonin kirjoissa on paljon huumoria ja lämpöä. Clairen ja tämän miehen suhde on kuvattu niin että pienistäkin asioista aistii heidän välillä vallitsevan rakkauden. Kuvauksesta ei todellakaan puutu huumoria. Varsin huvittavia ovat jotkut kulttuurierot 1900-luvun ja 1700-luvun ihmisten välillä, kuten eräs keskustelu karvanpoistosta (Onko naisen sopivaa poistaa sääri-, kainalo- ja muita karvoja).

Gabaldonin kirjoissa on kuitenkin myös jonkin verran väkivaltaa, mikä vähän kammotuttaa.  

(klikkaa näyttääksesi/piilottaaksesi)

Toisaalta se kai kuuluu "realistiseen" 1700-luvun kuvaukseen, kun aika, paikka ja ympäristö ovat nuo mitkä ovat.

Ilokseni huomasin että noita saman sarjan kirjoja on ilmestynyt vaikka kuinka. Diana Gabaldon Homepage kertoo että tämän sarjan kirjoja on kuusi:

Outlander (Muukalainen)
Dragonfly in Amber (Sudenkorento)
Voyager
Drums of Autumn
The Fiery Cross
A Breath of Snow and Ashes (tulossa)

Sen lisäksi The Outlandish Companion joka ei ole romaani vaan antaa taustaa tarinoille.

Eikähän noitakin suomenneta jossain vaiheessa. Gummeruksen sivuilta ei tietoa asiasta löytynyt, mutta toisaalta sudenkorento on ilmestynyt aika vähän aikaa sitten, eli mahdollisia tuleviä käännöksiä saadaan varmaan odottaa vielä jonkin aikaa.

//Zenz lisäsi spoiler-tagit ;)
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 11, 2010, 11:09:12 kirjoittanut Zenzibar »
Äitiyslomalla! Hoidan (hitaalla aikataululla) HP-faneihin ja Vuotiksen Facebook-sivuihin tai Facebook-ryhmään liittyviä asioita.

Nelli

• Ankeuttaja
Diana Gabaldon
« Vastaus #1 : Syyskuu 18, 2003, 18:31:10 »
Muukalaista aloitin lukemaan puolisen vuotta sitten, mutta en sataa sivua enempää kerennyt (nojuu, oli se myös jaksamisesta kiinni).
Kun ensimmäisen kerran näin kirjan kirjakaupassa, en ollut ikinä siitä kuullut taikka lukenut, mutta kannen nähdessäni päätin, että tuon kirjan aijon lukea. Kansi on minusta aivan ihana, todella kaunis. Kiitos Launikselle.

Tosiaan, tuolloinen elämäntilanne oli vähän kiireinen, joten kirja jäi kesken, mutta nyttemmin olen ajatellut, että täytyisi lainata se uudestaan ja lukea. Samoin se toinen suomeksi ilmestynyt (ehana kansi siinäkin :)).

Poissa Sun Lee

• Ronnieponnie
  • Vuotislainen
    • Tarinamaa
Diana Gabaldon
« Vastaus #2 : Syyskuu 19, 2003, 19:46:40 »
Minä kuulun myös Diana Gabaldonin faneihin! Olin vähällä aloittaa keskustelunkin siitä, mutta sinä ehdit ensin ;)

Luin Muukalaisen viime vuonna - lukemisessa meni tismalleen kaksi päivää. En vain malttanut lopetta. Diana kirjoittaa aivan fantastisesti. Hänen kuvauksensa ovat todella huippulaatuisia. Sain juuri Sudenkorennonkin loppuun ja täytyy sanoa, että en pitänyt siitä yhtä paljon kuin ensimmäisestä. Ja kirjan loppuun olin pettynyt, suorastaan ahdistunut.

Aion lukea seuraavatkin osat, mutta kuulin eräältä mailikaveriltani, että niissä kerrottaisiin Briannasta :/ Ei kiva, en sitten tiedä viitsinkö lukea niitä, vaikka mieli tekisi. Varasin ne jo kirjastostakin enkuksi.

Mutta nyt alkaa mennä offtopicin puolelle. Diana Gabaldon kuuluu kuitenkin ehdottomasti suosikkikirjailijoihini ja Muukalainen ja Sudenkorento suosikkikirjoihini!

//Adéa muoksi spoilerin.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 25, 2011, 12:01:03 kirjoittanut Adéa »

Melisande

• Ankeuttaja
Diana Gabaldon
« Vastaus #3 : Syyskuu 20, 2003, 19:23:44 »
Luin juuri muutamia tunteja sitten loppuun Muukalaisen. Pidin myös siitä - tyyli oli viihdyttävää ja humoristista, mutta vaikeita asioitakaan ei kaihdettu. Romantiikkakaan ei ollut mitään ällönlällyä, vaan kahden eri ajan ihmisen lämmintä ja luottavaista yhteiseloa. Clairen reipas ja ironinen kertojapersoona oli myös virkistävä poikkeus tämäntyyppisten kirjojen maailmassa. Kirjan henkilöt myös eivät ole yksioikoisia - esimerkkinä Dougal ja Geillis, joita ei voi mahduttaa perinteisiin hyvisten ja pahisten kategorioihin.

Pitänee hankkia joskus Sudenkorento hyppysiini.

Muoksista: Pakko päästä ihkuttamaan, että Gabaldon vieraili tänään Helsingin akateemisessa kirjakaupassa ja minä olin paikalla. Haastattelu alkoi puoli viideltä, mutta luulin sen itse alkavan neljältä ja tulin siis vähän liian ajoissa pyöriskelemään Akateemisen kulmille. Samoihin aikoihin kun astuin sisään ulko-ovesta, vierestäni käveli englantia puhuva kolmen naisen ryhmä. Yhdellä heistä oli tummat, pitkät hiukset, suuren korvakorut ja suuri hartiahuivi. Kappas, kirjailijahan se siinä!

Haastattelu (haastattelijana suomentaja Anuirmeli Sallamo-Lavi) oli ihan mielenkiintoinen. Gabaldon mm. kertoi, ettei oikein pidä siitä, että kirjojen kansissa on henkilönkuvia, koska ne harvoin vastaavat kirjailijan mielikuvitusta, joskin suomalainen kansi oli muuten ihan kaunis. Sitten sain omistuskirjoituksen ja gaelinkielisen toivotuksen upouuteen Sudenkorentooni.

Oliko kukaan muu teistä paikalla?

Xaphania

• Ankeuttaja
Diana Gabaldon
« Vastaus #4 : Tammikuu 02, 2004, 11:59:38 »
Sain Muukalaisen joululahjaksi, ja sain sen eilen luettua loppuun. Mielenkiintoinen kirja, ja todella mukaansatempaava, vaikkei alku aivan niin huikeaa lukukokemusta lupaillutkaan. Pitänee lainata tai ostaa Sudenkorento jo tänään. Pidin paljon juuri tuosta Lupininkin hehkuttamasta romantiikka-huumori-action- akselista.

Lempihenkilöikseni nousivat Clairen ja Jamien lisäksi myös ehdottomasti Geillis ja Murtagh. Kirjan ehdoton huippukohta oli mielestäni "Tulikiven katku"-osa, jossa oli ihanainen "Noidan ei pidä elämän"-osio. Muutenkin olisin toivonut kirjaan ehkä hitusen enemmän fantasiamaisia elementtejä, mutta toisaalta hyvä, ettei Gabaldon ole mennyt mukaan tähän "Fantasiaa sinne tänne"-muottiin. Romaani pitää hyppysissään ilmankin.

//Adéa muoksi spoilerin
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 25, 2011, 12:03:11 kirjoittanut Adéa »

Vella

• Ankeuttaja
Diana Gabaldon
« Vastaus #5 : Tammikuu 15, 2004, 11:58:14 »
Ja minä kun luulin olevani ainoa joka on rakastunut näihin kirjoihin!!
Minä sain Muukalaisen viimme jouluna joulu lahjaksi ja rakastuin siihen heti!!
Ja sain Sudenkorennon tänä jouluna...

Odotan innolla kolmatta suomennettua kirjaa jos nyt joskus sellainen on tulossa...

//Adéa & spoileri
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 25, 2011, 12:14:48 kirjoittanut Adéa »

Poissa Liina

• Kaihomieli
  • Aurori
  • *
  • Tupa: Rohkelikko
Diana Gabaldon
« Vastaus #6 : Syyskuu 08, 2004, 14:36:04 »
Oi, näin sen uusimman kirjan kirjakaupassa, ja vaikka himoitti ostaa se, en ostanut koska rahatilanne on tällähetkellä aika tiukka. Hintaa ei ollut kyllä paljon, (19,90) että jos mä tästä sen saisinkin hommattua.

Muukalainen ja Sudenkorento on siis tullut luettua, Muukalainen joskus kauan sitten, ja sekin oli ihan tämän topicin ansiosta :) Sudenkorennon luin nyt kesälomalla, kirjastossa oli montamonta varausta siitä ja olin kyllä mielissään kun vihdoin sain sen. Mahtavia kirjoja, pakko myöntää.

Nämä kirjat ovat kirjoitettu niin mukaansatempaavasti että oikeen nauttii lukemisesta ja tulee ihan surullinen ja tyhjä olo kun olin lukenut ne, nytkö se jo loppui? Gabaldon on mahtava kirjoittaja, ja oikein nauroin sille kun Diana leikkii sillä kun saa tavallaan keksiä mitä ihmiset siinä ajalla ajattelivat, tai siis, esimerkkinä vaikka se kun siellä sairaalassa se nunna puhui siitä että eräs Bach-niminen mies on lähetellyt hänelle sävellyksiään, ja hänen mielestään ei Bachista tulla kuulemaan enään tulevaisuudessa mitään koska ne on niin raskaita ja yksitoikkoisia ne kappaleet. Ja nyt, suurin osa ihmisistä on ainakin kuullut Bachin joskus, vaikka siitä on montasataa vuotta.

Tykkään myös siitä että Gabaldon osaa kirjoittaa juonen niin hienosti että välillä ajattelee että joo tottakai näinhän sen pitääkin mennä ja jotain.

Muutama asia josta en tykkää on se, että suomennoksessa on käytetty kauheasti sanaa Näetsen. Ei suomessa ole sanaa näetsen, englannissa se on you see tjsp. Ja sitte se Sudenkorennon takakannen teksti, se spoilaa niin paljon että ei ollut yhtään kivaa sen jälkeen kun oli lukenut sen. Tuli semmonen olo että ei oo mieltä lukee enään sitä kirjaa ku tietää jo koko juonen. Vaikka, ei se niiinpaljon spoilannut mutta silti siitä jäi semmonen paha maku suuhun. Muuten Sudenkorento oli täydellinen, se vaan että se loppu jotenkin niin että tuntu siltä että on pakko saada äkkiä lisää. Ei kirjaa saa lopettaa niin :)

Historian kuvailu on mahtavaa, tykkään niinpaljon kun siinä kuvaillaan Skotlannin ylämaita ja jakobiittisotia. Kaarle Stuart on myös todella symppishahmo, niinkuin Murtaghkin. Jotenkin sen jörö olemus vetoaa. Jamie ja Claire ovat täydellinen pari ja niitä ei saa erottaa, itse en ole koskaan tykännyt Frankista. Kivikehät ovat myös kiinnostavia.

Voi, rakastan niitä.

Nyt tuli niin semmonen olo että pakko saada se uusin. Jospa mä tästä lähden ostamaan sen. Jos en nyt niin joskus muullon. Muokkaan ja lisäilen sitten sen lukemisen jälkeen :)
Soittaako lehmus, laulaako satakieli?

Avalonia

• Ankeuttaja
Diana Gabaldon
« Vastaus #7 : Marraskuu 09, 2004, 19:54:19 »
Jes loysin vihdoinkin hengenheimolaisia!  Olen lukenut koko sarjan ja se oli aivan  USKOMATON! En rupea spoillaamaan ,mutta jännittäviä asiota tapahtuu..  Minusta Clairen täydellisyys on joskus hieman ärsyttävää samoin Jaimien..

Lallybroch Jenny Ian & koko muu porukka ja Fergus ovat ihania! Entä Laoghaire ihnosin häntä jo ekasivulla ja se miten hän suhtautui Claireen Voyagerissä oli lähes koomillinen.. Tiesittekö , että Jaimie on oikeasti ollut olemassa samoin Geile Duncan & Rose hall..

Entä Marshali (siis Laoghairen tytär)?  Diana Gabalkdon on lempikirjailioitani.

//Adéa lisäsi (taka)spoilerin
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 25, 2011, 12:46:47 kirjoittanut Adéa »

Poissa Sun Lee

• Ronnieponnie
  • Vuotislainen
    • Tarinamaa
Diana Gabaldon
« Vastaus #8 : Marraskuu 12, 2004, 11:22:34 »
Minä luin jo aikoja sitten Matkustajan :) En ensin edes tajunnut, että se oli tullut kirjakauppoihin ja pian sain sen sitten kirjastosta :) Ahmin sen melkein parissa päivässä. Se oli aivan uskomaton, vaikkakin pidin ehkä enemmän kahdesta ekasta osasta kuin kolmannesta. Mutta olin tyytyväinen loppuun, monessakaan kohtaa ei ruvennut haukotuttamaan, vaan piti ahmia kaikki niin pian kuin suinkin. Tapahtumia oli ehkä vähemmän kuin aikaisemmissa osissa, Jamielle tuntuu aina sattuvan kaikenlaista ^^ Maltan tuskin odottaa, että neloskirja ilmestyy.

Duinne Brianna

• Ankeuttaja
Diana Gabaldon
« Vastaus #9 : Marraskuu 25, 2004, 19:32:14 »
Aivan mahtava kirjasarja. Milloin ihmeessä se Fiery Cross tulee suomeksi? Tässähän kuolee odotellessa. Hienoa huumoria rakkaustarinaan(joista en yleensä pidä) ja toimintaa. Tuossa vedenjakajassa(matkantekijä) on huvittavaa kuinka nopeaa ja tapahtumarikasta on viidennelläkymmenennellä olevien Clairen ja Jamien elämä on.
Olenko ainut joka pitää Briannasta? Miksi kaikki muut vihaavat Breetä?

Eiren

• Ankeuttaja
Diana Gabaldon
« Vastaus #10 : Marraskuu 29, 2004, 14:46:56 »
Ihanaa, kun löytää samoista asioista kiinnostuneita!

Mä oon lukenu kolmoseen asti, Sudenkorennon luin enkuksi, muut suomeksi. Meni välillä vähän vaikeeksi se enkunkielinen laitos kun siinä oli ranskaa ja gaelia vähän siellä sun täällä, enkä harmikseni niitä osaa. (Gaelin kieli on ihanaa!)

Mut anyways... Gabaldonilla on aivan mahtava tyyli kirjottaa. Itseasiassa Gabaldonilla ja Rowlingilla on mun mielestä melkolailla samanlainen ote. Molemmat kirjottaa just sillä tavalla, että jossain ykköskirjan sivulausessa mainittu vähäpätöiseltä tuntunu asia osoittautuu tärkeeks myöhemmin. Saa olla kunnon salapoliisi lukiessa.

Mä innostuin Gabaldonin vaikutuksesta totaalisesti kaikesta Skotlantiin liittyvästä. Ihana olis päästä käymään siellä. Ettisin vaan kivikehiä...heh. On aivan uskomatonta, kuinka jollakin voi olla niin mahtava mielikuvitus, että pystyy kirjottamaan tommosen saagan edes käymättä Skotlannissa!

Pystyisin kirjottamaan tästä aiheesta vaikka kuinka pitkän sepustuksen, mut parhainta ehkä katkaista tässä vaiheessa...

Ja kyl mä Briannasta tykkään, sehän on yksi mielenkiintoisimmista hahmoista. Odotan mielenkiinnolla jatkoa, esim. miten käy Briannan ja Rogerin ja tapaavatko Jamie ja Brianna. Eiköhän ne tapaa. Can't wait!

Poissa Vela

• Vuotislainen
Diana Gabaldon
« Vastaus #11 : Heinäkuu 07, 2005, 10:16:05 »
Rakastan Gabaldonin kirjoja! Innostuin lukemaan niitä nähtyäni ystäväni lukevan Muukalaista. (Takakansi kuulosti silloin lupaavalta.) Niinhän siinä sitten kävi että piti käydä kirjastossa lainaamassa eka osa eli Muukalainen, se hujahti kolmessa päivässä, samoin Sudenkorento ja Matkantekijä.

Jouduin pari päivää sitten palauttamaan kaikki nämä kolme kirjaa takaisin kirjastoon ja nyt on hirveät vieroitusoireet. Tarkoituksena olisi ostaa kaikki kolme osaa omaksi, kunhan rahaa sitten joskus on. Melkein hyppäsin kattoon kun sain tietää että neljäs osa, Syysrummut (olikohan se se nimi?) Ilmestyy nyt heinäkuussa 29. päivä jos en väärin muista. Hahaa, pakko ostaa se maksoi mitä maksoi!

Joo siis, kirjoissa eniten pidän varmasti Jamiesta, Rogerista ja Jennystä.  Clairekin on ihan hyvä, samoin Brianna menettelee. Kirjat ovat kertakaikkisen ihania ja vielä kun kaikki tapahtuu Skotlannissa, niin mitä muuta pieni ihminen voi kirjalta pyytää?

Taidanpa lopettaa raapustelun tähän, sillä tekstiä kyllä tulisi, mutta pahoin pelkään että sille ei näkyisi loppua.
Laajoina levittäytyvät Pohjolan synkät metsät, ikivanhoina, salaperäisinä villeissä unelmissaan, siellä asuu metsien suuri jumala, metsän henget kutovat salaisuuksiaan hämärässä.

Mifi

• Ankeuttaja
!
« Vastaus #12 : Elokuu 01, 2005, 21:30:38 »
Aloitin tämä keskustelun perusteella lukemaan kirjasarjaa. Ja en muuten kadu laisinkaan(No, en minä nyt kadu muutenkaan, vaikka kirja jäisikin surkeudensa takia kesken. Tiedänpähän kenen kirjailijan kirjoja kannattaa välttää.)!

On ihan älyttömän ihana kirjasarja! Viikossa lueskelin nuo kaikki kirjat ja nyt epätoivoisena odottelen, että varaamani  Syysrummut saapuisi pian. Arhg, ei jaksa odottaaaaaaaaa!!

Onkos kukaan muuten lukenut uusinta osaa? Onko kauheasti Briannaa ja Rodgeria... ei mulla mitään niitä vastaan ole, mutta C:sta ja J:sta on paljon ihanampaa lukea ;)

Lainaus
Minusta Clairen täydellisyys on joskus hieman ärsyttävää

Minuakin ärsyttää, jos en löydä päähenkilöistä vikoja. Ja sitten minua ärsyttää, kun löydän heistä vikoja. Huoh.

No, epätoivoisen etsinnän tuloksena olen löytänyt vian Clairesta(No jaa... vika ja vika...): hän ei osaa pitää ajatuksiaan salassa. Ne vain ilmenevät hänen kasvoiltaan. Tiedän nyt tuota, jostakusta se saattaa olla hyve. Minusta ei.

Sitten on todella ärsyttävää, että pahiksien pitää melkein aina olla rumia. Geiliekin oli tullut rumaksi
Matkantekijässä ja Laoghairekaan ei ollut niitä ... hmm, kauneimpia.

Kissaolento

• Ankeuttaja
Diana Gabaldon
« Vastaus #13 : Elokuu 10, 2005, 10:19:23 »
Olen kahlannut kolme ensinmäistä kirjaa läpi lukuisia kertoja. Tädilläni löytyi Muukalainen kirjahyllystä ja pyysin sitä lainaan - siitä minun innostus lähti.
Kun Sudenkorento ilmestyi niin meinasin ostaa sen, mutten yleensä osta kirjoja, joten varasin sen kirjastosta ja sain sen ensinmäisenä sieltä käsiini hi.  Matkantekijän sain taas tädiltäni ja tuo Syysrummut olisi tarkoitus hankkia itselle. Rakastan Diana Gabaldonin kirjoja, en osaa selittää miksi. Ne vain tempaavat mukaansa eikä voi ajatella muuta kuin kirjaa ja kuinka itse eläisi juonen mukana.

maijahaha

• Ankeuttaja
Diana Gabaldon
« Vastaus #14 : Tammikuu 15, 2006, 13:01:13 »
Luin Muukalaisen viime kesänä ja nyt päätin lukea - ja luin - ne loputkin suomennetut kirjat. Erittäin sujuvaa ja viihdyttävää luettavaa. Suosittelen lämmöllä.

MUTTA: Kuka kumma on kirjoittanut noiden kirjojen takakansitekstit?! Nehän spoilaa ihan älyttömästi. (Sitten ne on vielä painettu niin isolla fontilla, että väkisinkin vahingossa sieltä näkee jotain paljastavia sanoja, vaikka muuten yrittää olla niitä lukematta...)

Saattaa spoilata:

Minua alkoi myös vähän tympiä se, miten joka paikassa törmäillään "vanhoihin tuttuihin"... Kyllähän maailma on pieni ja tuttuihin törmää milloin missäkin, mutta jotenkin kaavamaista, että lähes kaikilla henkilöillä on suhteellisen iso rooli. Minun mielestä ns. sivuhenkilöitä saisi olla paljon enemmän.

Momone

• Ankeuttaja
Diana Gabaldon
« Vastaus #15 : Tammikuu 22, 2006, 01:07:48 »
Olen lukenut kaikki neljä suomennettua osaa ja ne löytyvätkin kaikki hyllystäni. Ihania todellakin. Edelliset kirjoittajat ovat omasta mielestäni tuoneet melkein kaikki positiiviset puolet esiin joten otan ainoastaan kantaa yhteen omasta mielestäni negatiiviseen seikkaan.

« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 25, 2011, 13:08:22 kirjoittanut Adéa »

Poissa Vela

• Vuotislainen
Diana Gabaldon
« Vastaus #16 : Helmikuu 12, 2006, 12:34:15 »
Lainaus käyttäjältä: "Momone"
Onko kukaan muuten lukenut Diana Gabaldonin uusinta suomennettua kirjaa, Lordin yksityisasia?

Saattaa spoilata
Jep, luettu on. Pidän lordi Greyn hahmosta ja siinä on ensisijainen syy miksi päätin tähän teokseen tarttua. Minua kuitenkin häiritsi se, että kirjassa seikkailtiin bordelleissa ja koko ajan jotenkin seksuaalisuus oli tapetilla. Olisin toivonut vähän muutakin, mutta hyvä näin.
Odotin kirjalta hieman enemmän, mutta kyllä se näin Muukalaisen jatko-osia odotellessa auttaa pahimpaan Gabaldon-puutostilaan. Aluksi epäilin, että kirjassa olisi paljon puhetta Jamiesta ja siinä sivussa Clairestakin, mutta onneksi  viittauksia oli vain pari.
Juoni meni vähän ohi, johtuukohan siitä, että en keskittynyt siihen niin paljon. Olin enemmänkin kiinnostunut itse lordi Greyn hahmosta, en juonesta.

Mutta suosittelen teosta lämpimästi kaikille.
Laajoina levittäytyvät Pohjolan synkät metsät, ikivanhoina, salaperäisinä villeissä unelmissaan, siellä asuu metsien suuri jumala, metsän henget kutovat salaisuuksiaan hämärässä.

Poissa Vela

• Vuotislainen
Vs: Diana Gabaldon
« Vastaus #17 : Elokuu 06, 2007, 21:57:41 »
Lainaus käyttäjältä: Lupin
Miten on, tietääkö kukaan onko tuon Breath of Snow and Ashesin jälkeen tulossa lisää kirjoja Clairesta ja Jamiesta? Kirjan loppu ei tuntunut niin lopulliselta, jotenkin jäin odottamaan jatkoa. Yritin kovasti googlailla, mutta en saanut vastausta kysymykseen.

Diana Gabaldonin kotisivuilla (www.dianagabaldon.com) löytyi Gabaldonin itsensä kirjoittama pätkä:
"Well, Yes, there is another book! Quite a few of them, actually…and yes, yes, yes, there will be another Jamie and Claire book (possibly two; I have to get all the way through the American Revolution, and it was rather a long, complex kind of war) to follow A Breath of Snow and Ashes."

Eli jatkoa on luvassa!

Lainaus käyttäjältä: Terhen Usvaneito
Muistaakseni 16.8.2007 ilmestyy suomennos uusimmasta kirjasta "The Breath of Snow and Ashes" (en muista miten se oli suomennettu) ja mä olen varmasti ensimmäisten joukossa ostamassa sitä omakseni, maksoi mitä maksoi :D

Ooh, jo niin pian! Kirjassa on kait 1300 sivua eli aika järkäleestä on kyse, mutta se ei todellakaan ole haitta. :) Itsekin olen tuon uusimman kirjan,(Lumen ja tuhkan maa) hankkimassa heti kun se kauppoihin ilmestyy. Nimimerk. kävin viime kirjan julkaisuviikolla joka päivä kirjakaupassa tarkistamassa, josko kyseinen opus olisi hyllyyn ilmestynyt. Onko kukaan muuten kiinnittänyt huomiota uusimman kirjan kansikuvaan? Mielestäni Mika Launiksen kuvittamat kannet muuttuvat kokoajan huonommiksi, mutta enhän minä sitä kirjaa kannen takia ole suinkaan ostamassa...

Poissa Vela

• Vuotislainen
« Vastaus #18 : Elokuu 21, 2007, 12:00:32 »
Vihdoinkin sain sen, päiviä kestäneen kirjakaupassa ravaamisen jälkeen! Tuntuu hyvältä pitää kätösissään 1411 sivun mittaista kirjaa, joka vain odottaa lukemista. :) Meinasin pyörtyä, kun Suomalaisen kirjakaupan täti sanoi hinnaksi 45€:a, mutta pankkiautomaatilla vierailun jälkeen hinta olikin kassakoneen mukaan 34,90€. Nyt en vain millään raaskisi aloittaa lukemista, sillä mitä nopeammin aloitan lukemisen, sitä nopeammin kirja on ohitse ja minä jään janoamaan lisää!

Poissa Heli

• Luihu
  • Vuotislainen
« Vastaus #19 : Elokuu 20, 2008, 19:46:13 »
Nyt kun puhutte noista hinnoista niin täytynee kehuskella löydöilläni:Jyväskylän ABC:n tiskiltä bongasin tänä kesänä muutaman kipaleen Sudenkorentoa ja Syysrumpuja. Mietin, että mitähän hitsiä nämä täällä tekee. Kirjoihin oli lyöty hinnoiksi 12e. Ilmeeni oli hyvin todennäköisesti tämä: O_________________________________O

Kiikutin kumpaisetkin kirjat (siis ihan sellaiset kovakantiset kirjat, ei mitään pokkareita) kassalle ja kassalla sitten selvisikin, että kirjat olivat vielä PUOLEEN hintaan yllämainitsemasta hinnasta!! Eli sain kummatkin opukset 12 euron hinnalla!

Jamie rakkauteni ♥

Olen lukemassa juuri tuota Lordin yksityisasiaa ja Muukalainenkin on menossa toista kertaa.
"That boy’s soul is not yet so damaged,” said Dumbledore. “I would not have it ripped apart on my account.”
“And my soul, Dumbledore? Mine?”

Mersu

• Ankeuttaja
« Vastaus #20 : Elokuu 23, 2008, 18:06:13 »
Diana Gabaldon on ihana! Oli multa tuolla joku vanhakin viesti, mutta vähän täyttä roskaa, nii päätin poistaa sen.:D Mä olen myöskin lukenut kaikki nuo kuusi osaa, seuoraavaksi hyllyssä odottaa lukemista Lordin yksityisasia, jota ei olisi pitänyt ostaa, mutta teki niin kamalasti mieli.:P Mutta mä olen kyllä niin ylpeä, kun uuteen kämppään ostin uuden ISON kirjahyllyn ja kaikki kuusi kirjaa näyttää siinä niin upeilta! Ihan niin kun Potteritkin.:D

Mutta sisältö on kyllä ulkokuorta upeampi.:) Noista kansikuvista en kyllä muutenkaan ihan kauheesti tykkää, paitsi Muukalaisen ja Sudenkorennon. Gabaldonilla on upea tyyli kirjoittaa ja kaikki henkilöt on aivan täydellisiä! Mä tykkään siitä, että henkilöitä on paljo, kaikille löytyy oma suosikkinsa ihan varmasti.:) Itse olen jotenkin rakastunut noihin miehiin.:D Ian erityisesti on ihana, vaikka kovasti surettaakin herran puolesta.

Miksikähän muuten täällä on näin hiljainen keskustelu? Tai siis, aloitettu jo aikaa sitten ja sivuja vasta kaksi kappaletta...:D Luulisi, että Gabaldonilla on enemmänkin faneja. Ainakin oman kuuleman perusteella. Mä olen itse muuten saanut monet kaverini rakastumaan tähän sarjaan. Oletteko te muut saaneet ihmisiä lukijoiksi muuten kuin tämän keskustelun kautta? Ja tiedättekö ketään, joka ei olisi näistä kirjoista pitänyt?:)

Poissa hömppä

• pirtelö
  • Vuotislainen
« Vastaus #21 : Elokuu 26, 2008, 19:43:18 »
Eikö kukaan muu ole kyllästynyt Gabaldonin kirjoihin? Minä nimittäin ihastuin ensimmäiseen osaan, luin ehkä jopa kahteen kertaan. Ja toisen ja kolmannenkin osan ihan tyytyväisin mielin. Neljännen kohalla vain into lopahti. En tarkalleen muista miksi, aikaa on kulunut pari vuotta, mutta rupesi tuntumaan, että kirja ei vain etene. Niinpä kirja jäi puoliväliin enkä sen jälkeen ole jaksanut avata. Niihin järkäleisiin kuitenkin mahtuu aikamoinen kasa tapahtumia ja ajatus, että ne pitäisi kerrata tuntuu liian haastavalta. Eli taitavat jäädä unholaan.

Lordin yksityisasian luin kuitenkin, mutta eipä sekään suuremmin mieltä liikuttanut. En oikein tiedä mikä Gabaldonissa on muuttunut kun ei hänen kirjoitustyylinsä enää viehätä. Vai onko minusta tullut liian kriittinen lukija? Ehkäpä aluksi minua innosti hahmoihin tutustuminen, mutta jatko-osissa ne eivät enää kehittyneet tarpeeksi ja tarjonneet lisää pureskeltavaa.

Pahoittelen pientä epämääräisyyttä selityksissäni, aikaa lukemisesta on tosiaan kulunut jo paljon ja väliin on mahtunut tuhansia sivuja muuta luettavaa. Mutta pitihän silti pistää lusikka tähän ylistyssoppaan.
Whoever said "let the best man win" forgot to ask girls to play.

Poissa Zenzibar

• Pelastaja katsoi profiiliaan ja läikytti teetä pöydälle
  • Aurori
  • *
  • kesäinen-eskapisti-merirosvo-jedi-söpö-skotti
    • Home sweet home
  • Pottermore: BloodNight6399
  • Tupa: VOLDEMORT!!!
« Vastaus #22 : Helmikuu 07, 2011, 10:18:56 »
Sain juuri luettua Luiden kaiun ja oli ihan pakko tulla tänne kirjoittamaan siitä. Olen jo monta kertaa tätä topicia lukiessa tai siivotessa halunnut tänne kirjoittaa, mutta en ole keksinyt mitää tarpeeksi järkevää sanottavaa... :D Tiedä sitten onko mun sanomiset vieläkään kovin järkeviä, mutta yritetään nyt kuitenki jotain.

Olen siis kaikki ilmestyneet kirjat nyt saanut luettua, kolmisen vuotta takaperin tartuin Muukalaiseen ensimmäisen kerran ja ihastuin sarjaan kyllä parin ensimmäisen sivun jälkeen. Gabaldon on tehnyt aivan mielettömän urakan noiden kirjojen ja tarinan luomisessa, puhumattakaan kaikesta taustatyöstä, mitä hän on joutunut tekemään Britannian, Ranskan ja Amerikan historioista. Ei sitä voi kuin hämmästellä!

Ensiksi näin yleisesti tuosta kirjasarjasta: aikamatkustustahan on käytetty hyväksi jo iät ja ajat fantasia- ja scifi-tarinoissa, mutta en ainakaan koskaan muista lukeneeni tämän tyyppisestä aikamatkailusta. Varmaankin yksi realistisimista kirjoista, joita olen koskaan lukenut, jos sitä aikamatkailua nyt ei lasketa. 1700-luvun tunnelma välittyy kirjoista niin vahvasti, että saa olla kyllä onnellinen, ettei kirjojen miljöötä voi oikeasti haistaa. *naur* Jo kolme vuotta sitten olin lukenut kirjoja enemmän kuin paljon, myös sellaisia, joissa oli seksikohtauksia enemmän kuin paljon, mutta kyllä Muukalainen silti hämmästytti ronskilla kuvauksellaan. Pikkuhiljaa se jatkuva vehtaaminen -tai sen kuvailu lähinnä- alkoi ärsyttää, mutta myöhemmissä kirjoissa Gabaldon onkin jättänyt varaa myös mielikuvituksille, ja enemmän tilaa itse juonelle. Juoni puolestaan on jo itsessään niin hyvä, että ilman loistavaa kerrontaakin se varmaan veisi jalat alta. Gabaldonin Muukalainen -sarja, on ehdottomasti kivunnut lempikirjojeni kärkeen, vaikka viides kirja olikin muita tylsempi ja sen kohdalla iski pieni puutuminen, mutta kuudes kirja sai taas oman vauhtinsa takaisin ja Luiden kaiku oli aivan omaa luokkaansa, mielestäni sarjan paras kirja.

Claire on ehdottomasti lempihahmoni, esikuva, josta jokainen voisi ottaa mallia. Vahva, rohkea, hyväsydämien ja rakastava. (Nyt joku kattoo mua kieroon ja miettii, että miksi esimerkiksi ensimmäisissä kirjoissa esiintyvä pahis, Jack Randall, ole lempihahmoni.) Yleensä nämä läpeensä hyvät ja ihanat hahmot eivät hirveästi minua hetkauta, mutta Clairessa on jotain, joka saa... no ei nyt samaistumaan häneen, mutta kuitenkin toivomaan, että voisi olla samanlainen. Hän ei ole Mary Sue, eikä mitään sinnepäinkään, pelkästään vahva naishahmo.

Toinen lempihahmoistani, on vasta myöhemmin enemmän kirjoissa esiintynyt John Grey. Hänestähän Gabaldon on kirjoittanut paljon novelleja ja kirjojakin, jotka olen myös lähes kaikki onnistunut läpikoluamaan. Johnin herrasmiesmäisyys ja ymmärrys vetoavat ainakin minuun. Monen mielestä hän on varmaan vain merkityksetön sivuhahmo, yksi monista jotka rakastavat James Fraseria, mutta hän on mielestäni jo monessa kirjassa todistanut todellisen arvonsa ja luonteensa. Jokaiseen kirjaan toivoin Johnin ensiesiintymisestä lähtien -tai, no... ehkei ihan ensimmäisestä esiintymisestä :P-, että hänestä kerrottaisiin lisää. Etenki Johnin ja Clairen suhde oli mielestäni lukemisen arvoinen, sillä heidän välnen jännitys välittyi kyllä kirjasta selkeästi koko ajan, vaikka välillä sitä vain odotti, että koska he ryhtyvät tappelemaan Jamiesta.

Sitten vähän spoilausta seitsemännestä kirjasta:

Lopuksi on vielä pakko ylistää suomentajaa, Anuirmeli Sallamo-Lavia. Gabaldonin kirjoissa vanhahtava kieli on mukana koko ajan ja Sallamo-Lavi on kyllä todella loistavasti osannut muokata siitä suomenkielisen, aidontuntuisen version. Muutenkin kaikki pienet yksityiskohdat Amerikan sisällissodasta ja jakobiiteista, Skotlannista ja ihan kaikesta, ovat varmasti vaatineet hirveästi taustatutkimusta, jotta suomennos vastaa alkuperäistä. Olen lukenut Muukalaisen myös englanniksi ja ensimmäistä kertaa olen todella kiitollinen suommennoksesta, sillä vanhanajan englanti ei todellakaan kuulu vahvoihin puoliini, vaikka sitä jokseenkin ymmärtää. Upeaa työtä kyllä suomentamisenkin saralla, kirjathan hipovat lähes täydelisyyttä minun silmissäni!

Zenzibar kiittää ja kumartaa (jos jaksoitte lukea puuduttavan sepustukseni loppuun) ja juoksee linja-autoon, ettei myöhästy.

//muoksmuoks...

Oli niin kiire, etten muistanu mainita Rogerista ja Briannasta mitään! Jotenki mulle tuli tästä parista semmonen tunne, että Gabaldonilla loppu jossain vaiheessa ideat kesken ja se päätti vetää nämä kaks soppaan mukaan. Ihan hyvinhän tuo juttu alko, väärinkäsitysten ja muiden kauheuksien lomassa, mutta pikkuhiljaa alko kyllä tuntua, että ei niistä jaksais enää lukea. Luiden kaiussa

Uutta kirjaa odotellessa :)))

//Adéa muoksi spoilerin
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 25, 2011, 13:17:36 kirjoittanut Adéa »
"You're only given a little spark of madness. You mustn't lose it." -Robin Williams

Poissa Lapinkulta

• muodonmuutosten magister
  • Vuotislainen
  • Tupa: Mary Sue
« Vastaus #23 : Helmikuu 07, 2011, 15:19:20 »
SPOILERI SEITSEMÄNNESTÄ

En malta ODOTTAA kahdeksatta kirjaa.

Ja lyhyesti koko sarjasta: Paras ns. aikuisten kirjasarja koskaan. Hahmot, kuvailut... Näihin jaksaa aina uppoutua. Joskus kuvailut yms. puuduttavat, mutta  toisaalta niiden kautta pääsee todellakin mukaan siihen maailmaan.
Niinhän se on, että jokaista maailmassa joku toinen voi pitää omituisena<br />-Rölli-

Poissa Ms Dearborn

• Vuotislainen
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #24 : Heinäkuu 30, 2011, 17:36:23 »
Ostin Muukalaisen matkalukemiseksi vuonna 2004 ja sen jälkeen olen lukenut kirjan tasaisin välein 1-3 kertaa vuodessa. Olen nypertänyt pokkariversion sivut kuluneiksi ja samaa tahtia tuntuu kuluvan kirjasarjan muutkin osat.

Nuorempa luin usein romanttisia "pikkukirjoja" aikanikuluksi, mutta vain yksi romanttinen sarja on jäänyt vuosien varrella elämääni. Jamie ja Claire. Jotenkin nämä kirjat kuvastavat minulle omia kasvuhetkiäni ja kokeilujani rakkaudessa. Ja yhä edelleen itken lukiessani Matkantekijää. Naurettavaa?

Lodri Greyn hahmosta en ole oikein koskaan pitänyt, joten Gabaldonin uusimmat tuotokset tällä saralla olen jättänyt väliin. Clairen ja Jamien tarinaan ei voi kyllästyä, vaikka tarinan tyyli muuttuu loppua kohti ehkä seesteisemmäksi kuvaa se hyvin ihmisten kehitysvaihteita.

Ah, pieni romantikko sisälläni vaatii taas huomiota...