Kirjoittaja Aihe: Kirjastot  (Luettu 17281 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Millat

• jolie coquine
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • shock me like an electric eel
  • Tupa: Mary Sue
Kirjastot
« Vastaus #50 : Heinäkuu 01, 2004, 17:11:07 »
Täällä on aika monta kirjastoa lähelläkin, mutta tämä kaikista lähin on monikerroksinen, aivan jättimäisen kokoinen - oikeasti. :) Mutta se on hirveän mukava ja rauhallinen kävijämäärästään huolimatta. Kaikki on selvästi omilla paikoillaan, yksi huone lastenkirjoille, yksi näille ja yksi noille kirjoille.

Henkilökunta on ihan mukavaa ja avuliasta ainakin sillä perusteella mitä minä heitä tiedän/olen kuullut puhuttavan. Sen verran paljon sitä kuitenkin on, että jollain on ollut tähän mennessä aina aikaa neuvoa.

Rakastan kirjastoja! Lainaan usein kirjoja, mutta tuohon jättimäiseen kirjastoon en ole vielä hirveän hyvin tutustunut, joten menen sinne useimmiten jonkun kaverini kanssa, jotka tuntevat sen paremmin ja tietävät, missä on millaisiakin kirjoja. En muista mitä olen viimeksi lainannut, sillä en ihan lähiaikoina ole "kerennyt" (lue: jaksanut/muistanut) käydä kirjastossa.

Vietän kirjastossa useinkin aikaa muuten vain. Yleensä luen jotain kirjaa, teen läksyjä, odotan ystäviä/tuttuja jne. Useimmiten kun siellä kuitenkin olen, vilkaisen läpi, jos seinillä on hienoja kuvia tai muualla näyttelyitä.

Olen ollut n. puoli päivää kirjastossa "töissä", eli siis sellaisella kurssilla. Meidät opetettiin käyttämään sitä - sitä *köh* mikäs se on?? *köh* laitetta, joka lukee sen sarjanumeron ja saa sen lainan, jos joku ymmärtää. Yksi läheinen tuttuni kertoi (oli mukana "kurssilla"), että jonkun tytön tullessa palauttamaan kirjoja samana päivänä hänelle, tämän lainakirjat olivat olleet yksitoista vuotta myöhässä. :D Sitä voi pitää jo saavutuksena! Laitoimme myös kirjoja oikeille paikoille hyllyihin, siivoilimme jne. Tämä oli pienemmässä kirjastossa ennen muuttoani.
"Je vais bien, t'en fais pas."

milady

• Ankeuttaja
Kirjastot
« Vastaus #51 : Heinäkuu 02, 2004, 14:17:43 »
Kotipaikkakunnallani on muutama suhteellisen pieni kirjasto pienellä kirjavalikoimalla varustettuna. Yleensä käyn kirjastossa Itäkeskuksessa, jossa käyn koulua, koska siellä on parempi valikoima. Ennen kävin todella usein kirjastossa, nyt se on jäänyt vähemmälle. Kävin tiistaina pitkästä aikaa kirjastossa ja lainasin Kolmen muskettisoturin jatko-osan nimeltä Muskettisoturit seikkailevat jälleen. Yllätyin kovasti kun löysin kyseisen opuksen - ja muutaman muunkin Alexandre Dumas'n kirjan -  koska nämä teokset eivät ole missään muussa suuremmassakaan kirjastossa tulleet vastaan!

Poissa tuutuu

• Vuotislainen
Kirjastot
« Vastaus #52 : Heinäkuu 02, 2004, 16:24:23 »
Suorastaan rakastan tuota kirjastotaloa! Se on vanha, viileä, rauhallinen [riittävän kaukana keskustasta ja kirkon vieressä] ja sitä ympäröivät koivut. Se oli aikoinaan ensimmäinen maaseudulle rakennettu kirjasto, kiitos Kustaa Hiekan. Nykyään tämä on kyllä jo kaupunki. Nyt ne aikovat sitten pilata kirjastonkin ja rakentaa sille uuden talon. Toivottavasti siinä kestää yhtä kauan kuin koulun remontissa :D

Valikoimat ovat riittävän laajat ja palvelu [kaksi täti-ihmistä] suorastaan liiankin hyvää. Alakerrassa on lasten ja nuorten osastot [lapsille iso huone, jossa keskellä satuhetkille täydellinen pöytä, nuorille yksi hylly] ja musiikki/video-osasto, keskitasossa aikuisten kirjat. Tiskin vieressä kaikki kaksi tietokonetta. Yläkerrassa on tietokirjat, sanomalehdet, hakukoneet ja luku/näyttelytilat.

Kaiken olen yleensä löytänyt mitä olen etsinytkin.

Larinell Styx

• Ankeuttaja
Kirjastot
« Vastaus #53 : Heinäkuu 03, 2004, 14:16:25 »
Kirjasto on lempipaikkani, josta en luopuisi mistään hinnasta (on sitä hintaa kyllä tullutkin myöhästyneitten palautusten muodossa ^^). Kirjastossa on aina ihanan levollinen ja turvallinen tunnelma ja kirjojen vähän ummehtunut tuoksu. Joskus vain kävelen edestakaisin hyllyjen valissä ja nautin olostani tuhansien tarinoitten ympäröimänä.

Yleensä kirjastokäyntini sujuu näin: "Nyt en kyllä varmasti lainaa yhtään mitään, kotona on niin paljon keskeneräisiä kirjoja. Mitä! Onko tuolta kirjailijalta tullut uusi kirja? Pakko saada, mutta se on ainut jonka otan. Hei, tuohan kirja näyttää mielenkiintoiselta..." ja hetken päästä astun ulos kantaen reppua joka on ratkeamaisillaan kirjojen painosta. Ei minkäänlaista itsekuria...

Yleensä lainailen kirjoja koska olen kuulut niistä jotain kautta ja ne vaikuttavat mielenkiintoisilta. Jo lukemiani lainailen fiilis pohjalta. Joskus myös otan hyllystä kirjan täsin sattumanvaraisesti, jopa silmät kiinni. Suosittelen kaikille silloin tällöin pistäytymistä myös uutuskirjahyllyn luona ja myös muiden kuin yleensä lukemiensa lajityyppien ulkopuolelta lainaamista. Nykyiseltään olen eksynyt usein myös runo- ja tietokirjahyllyköiden luokse.

Kirziga

• Ankeuttaja
Kirjastot
« Vastaus #54 : Heinäkuu 21, 2004, 20:49:00 »
Kirjasto on minunkin lempipaikka! Olen viihtynyt aina kirjastossa, mutta NYT kesällä se on noussut ykköspaikaksi. Olen muutenkin alkanut lukemaa nyt paljon enemmän kuin ennen ja minulla täytyy olla koko ajan jokin kirja kesken. Jos saan kirjani luettua, niin suoraa kirjastoon tai viimeistään seuraavana päivänä.

Meidän kirjasto on, no en oikeen tiedä onko se iso vai pieni kun en ole käynyt muissa kirjastoissa, mutta minulle ainakin juuri sopiva. Sieltä löytää aina jotakin lukemista vaikka joskus saattaa olla vähän etsimisen alla. Ensin katson uutuushyllyn ja sitten jatkan etsintöni muualle. Joskus saatan vain vedellä kirjoja hyllystä kun ei tiedä mitä lainaisi ja sitten onkin yllättäen kymmenen - viisitoista kirjaa lainattavaksi. Kiertelen myös hyllyjen välissä ja katselen vain muuten vaan kaikenlaisia askartelu-, käsityö-, musiikki-, yms. kirjoja.

Mononoke

• Ankeuttaja
Kirjastot
« Vastaus #55 : Heinäkuu 21, 2004, 21:02:14 »
Minä pidän kirjastossa oleilusta ^_^ Siis Todella paljon. Heti metsässä pyörimisen jälkeen se voisi olla melkein seuraavana. Siellä on niin hiljaista ja tuntuu kuin kaikki olisivat omissa maailmoissaan eikä kukaan tule kyselemään tai häiritsemään. Kiva kierrellä ja katsella kirjojen kansia ja lukea takakansien tekstejä. Sitten löytää jotain mistä ei ole ikinä kuullutkaan ja kaappaa mukaansa.

Meidän kirjasto (Lohjan asemalla, Mäntynummen kirjasto.) on pikkuinen (ja nyt sitä on pienennetty entisestään) ja siisti. Pidin entisistä kellertävistäja kodikkaista lattioista enemmän kuin niistä jotka on remontin jälkeen sinne laitettu (ainakin osa lattiaa on vaihtunut siniseksi). Ennen kirjastossa oli myös kaksi nurkkausta joissa oli nojatuoleja (toisessa nurkassa 3 ja toisessa 2). Niissä oli kiva istuskella varsinkin jos kukaan muu ei ollut siinä vieressä.

Henkilökunta on ystävällistä ja muistaa nimeni ^_^ Auttavat aina jos on kysyttävää ja juttelevat muutenkin. Kaikilla on oma persoonansa (yksi on rauhallinen ja ystävällinen vanhempi nainen, yksi on kovin  hiljainen ja yksi nauraa kokoajan ja on kovin vitsikäs ja kaverillinen ^^ Sitten on joku uusi tulokas jota en vielä tunne ja yksi joka käy todella harvoin, se on hyvä koska vaikuttaa aika jörtöltä..).

Kirjasto on hyvä keksintö ^_^

Meloreiel

• Ankeuttaja
Kirjastot
« Vastaus #56 : Heinäkuu 21, 2004, 21:09:38 »
Kirjastossa käyminen on yksi lempipuuhistani, vaikka olen joutunut kiireiden takia sitä hieman vähentämäänkin.
Vaasan kirjasto on kyllä kiitettävän laaja. Ehkä vähän liiankin laaja minun pienille aivoilleni. Joskus tuntuu, että on aivan hukassa ja oikeita kirjoja ei tunnu löytyvän mistään. Noh sitä vartenhan henkilökunta on keksitty(parin nyrpeän näköisen kirjastonhoitajan kanssa asioimista vältän kyllä viimeiseen asti).
Vaasan kirjastoa ei kyllä enää voi kutsua pelkäksi kirjastoksi, kun sieltä löytyy kaikkea mahdollista. CD-levyistä ja elokuviin (monet jopa yllättävän tuoreita.)
Viimeksi käväisin kirjastossa viikko sitten ja lainasin vähän Eoin Colferia ja David Eddingsia.

Poissa Domie

• Hirnyrkki
  • Tupa: Korpinkynsi
Kirjastot
« Vastaus #57 : Heinäkuu 21, 2004, 21:58:08 »
Minä rakastan Lapuan kaupunginkirjastoa. Mitään ongelmia minulla ei ole ollut koskaan kirjastohenkilökunnan kanssa ja palvelu on hyvää.
Tämä sijaitsee lapuanjoen varrella Vanhassa Paukussa. Ennen jonkinlainen patruunatehdas ja nyt kulttuurikeskus. Vanha rakennus joka on remontoitu hyvin, uudesta nykyaikaisesta ulkoasustaan hyvin kodikas näkyvien tiiliseinien ansiosta.

Paljon kirjoja, ennen vietin aikani pikkuisena kirkon puoleisessa päädyssä lasten yms. hevoskirjojen luona ja nykyään olen linnouttautunut toiselle puolelle kirjastoa. Yksi hauska piirre minkä huomasin yksi päivä kun piti tehdä esitelmää toisen maailmansodan aikaisesta Kiinasta oli se että kolme-neljä kirjahyllykköä molemmin puolin oli täynnä maailmansotia.

Kirjastosta lähtiessäni minulla oli mukana parisenkymmentä opusta jos fantasiakirjoja ei lasketa. Valikoima on ihanan laaja ja kirjoja löytyyn jokaiseen makuun. Suurin löytöni oli läjä Agatha Christieitä englanniksi :)

Jos hyppytunteja on niin ensimmäiseksi suuntaan aina Vanhaan Paukkuun. Jos lukea ei jaksa niin aina voi mennä nettiin tai katsoa taidegallerian teoksia. Paikka jossa viihdyn lukemattomia tunteja yhtäjaksoisesti :)

BlackWolf

• Ankeuttaja
Kirjastot
« Vastaus #58 : Heinäkuu 26, 2004, 18:38:22 »
Paloheinän kirjasto on mukavan pieni kooltaa, mutta kirjoja saisi olla enemmän. Kirjastomme henkilökunta on joltain osalta tosi mukavaa ja joltain osalta tympeää, esim. eräs kirjastonhoitaja vihaa lapsia. Samassa rakennuksessa kirjaston kanssa on kauppa, neuvola ja hammaslääkäri.

Minusta on aina ollut mukavaa käydä kirjastossa. Varsinkin kylmänä syysiltana on kiva tulla lämpimään kirjastoon. Jo 7-vuotiaana tulin omin nokkineni kirjastoon lainaamaan ja lukemaan kirjoja. Nyt käyn siellä ainakin 2 kertaa viikossa lainaamaan varaston täyteen kirjoja.

ujelo

• Ankeuttaja
Kirjastot
« Vastaus #59 : Elokuu 06, 2004, 10:13:15 »
Tällä paikkakunnalla on kaksi kirjastoa. Tai siis kun Panelia kuuluu Kiukaisiin, ja sekä Kiukaisissa että Paneliassa on oma kirjasto... Menikö liian sekavaksi?
No kuitenkin. Molemmissa on mielestäni ihan kiitettävästi kirjoja, ja uusiakin tulee ihan sopivaa tahtia.
Ei ole oikeastaan ikinä luettava kesken loppunut, sentään... x)
Se olisi minun sisäiselle kirjahiirelleni kurja loppu.
Henkilökunta on yleensä ihan mukavaa, joidenkin kanssa saatan jopa vaihtaa pari sanaa lainattavista kirjoistani. Mutta jotkut taas ovat enemmänkin tympeitä ja karmivia, enkä sano heille paljoa mitään.

Poissa Vilena

• Hirnyrkki
  • Tupa: Rohkelikko
Kirjastot
« Vastaus #60 : Elokuu 07, 2004, 19:58:28 »
Minun paikkakunnallani on aika uusi ja suhteellisen suurikin kirjasto.
Käyn siellä noin kerran viikossa, paitsi joskus jää vähän vähemmälle kuten nyt kesällä tai kun on muita kiireitä (lue: kokeita).
Tykkään todella paljon käydä kirjastossa, siellä on mukava tunnelma, ja on hauskaa tutkia kirjoja ja löytää uuttaa luettavaa.
Lainaan kerralla monia kirjoa, viimeksikin taisi tulla toistakymmentä mukaan, ja lähinnä fantasiaa.
Joskus on kyllä sellaisia kausia, että tuntuu, kuin olisi lukenut jo kaikki hyvältä "näyttävät" kirjat, mutta ehkä silloin kaikki ne, mistä pitäisin ovat lainassa. Silloin mukaan tarttuu ehkä vain yksi kirja. Joskus taas tuntuu, että kirjastossa on kasa päin kirjoja, joita en ole lukenut, ja silloin hoipertelen ulos mieletön torni kirjoja sylissäni.

Henkilökunta on alkanut jo käydä tutuksi, ja minusta suurin osa on ihan mukavia, vaikka löytyy joukosta myös muutamia joista en kauheasti löydä hyvää sanottavaa...

Kirjasto on ihan kouluni vieressä, joten käyn siellä monesti hyppytunneilla taikoulun jälkeen. Yleensä käytän kirjaston tietokoneita jos ne vain sattuvat olemaan vapaina.

Koskaan en ole ollut kirjastossa TET:ssä tai vastaavassa, mutta ehkä vielä joskus.

Viimeksi lainasin kasan fantasiakirjoja, kuten Arthur ja Näkyjen Kivi.

Mielestäni kirjastot ovat hyödyllisiä, sillä minulla tulisi luettua aika vähän, jos kaikki kirjat pitäisi aina ostaa!
Humor me.

Fessa

• Ankeuttaja
Kirjastot
« Vastaus #61 : Kesäkuu 12, 2006, 22:06:38 »
Kirjastot on yhtä turhia kuin auringonvalo tai juomavesi.

Käyn useimmiten Kajaanin kaupunginkirjastossa, koska se on isompi kuin tuo noin kahden kilometrin päässä lähikirjasto ja siellä on toki myös enemmän kirjoja. Se on melko nätti ja valoisa rakennus, ja iso. Kirjastonhoitajatkin ovat ystävällisiä ja hymyileviä. Joskus pari vuotta sitten kävin siellä lähikirjastossakin melko tiuhaan. Mummun ja papan kanssa olen käynyt myös sairaalan kirjastossa pienenä.

Olen ahmimalla ahminut kirjoja siitä asti kun opin 6½ vuotiaana itse lukemaan ja sitäkin ennen isä tai äiti on lukenut iltasatuja ja tiesmitä.
Ennen lainasin kirjoja vain summamutikassa mikänäyttääkivalta-periaatteella tai joitain tietyn sarjan kirjoja kasoittain, toistakymmentä kirjaa/käynti. Nykyisin kuitenkin olen päättänyt että mietin etukäteen mitä lainaan välttääkseni liian suuria kirjapinoja joita en ehdi lukea puoliksikaan. Se lannistaa lukuintoakin jonkin verran. Noin 5 kirjaa kerralla on hyvä määrä jonka ehtii reilusti lukea neljässä viikossa.

Kirjastossa käyminen on aina ollut suuri elämys, melkein yhtä jännittävää kuin synttärit. Aina kun tulimme kotiin kirjastoreissun jälkeen järjestelin kirjat tarkkaan miettien ja harkiten siihen järjestykseen, jossa aijjoin ne lukea. Itseasiassa teen nuin vieläkin, mutta en enää mieti niin paljoa.

Kaikista paras kirjastokokemukseni oli noin kuukausi sitten, kun meillä oli joku tyhmäharrastusjuttu koulusta, ja piti mennä Kajaanin hallille sitä varten. Siellä oli joitain tehtäviä jotka tein alle puolessa tunnissa ja kokonaisuudessaan aikaa oli varattu yli kaksi tuntia, joten päätimpä sitten lähteä kirjastoon katselemaan kun se on siinä aika lähellä. En ollut käynyt varmaan yli puoleen vuoteen sitä ennen kunnolla kirjastossa, ja heti kun avasin oven ja astuin sisälle tuli semmoinen rauhallinen ja mykistynyt olo. Mahtava tunne. Kiertelin siellä sitten aikani hyllyjen välissä ja katselin kirjoja varmaan puolitoista tuntia, sen jälkeen jalat alkoivat jo vähän väsyä.

Viimeksi kävin kirjastossa tänään, mutta meille tuli pikkuinen kiire koska kirjasto menikin kiinni tuntia jo 19:00 eli tuntia aikaisemmin kuin mitä olin luullut ja saavuimme paikalle 18:58. Pääsin kuitenkin vielä sisään ja tiesin suurinpiirtein mitä haluan, joten valkkaamiseen ei mennyt aikaa. En kyllä ehtinytkään etsiä niitä kaikkia toivomiani mutta nappailin sitten joitain muita kirjoja sieltä hyllyistä. Nämä lainasin: Kazuo Ishiguro: Pitkän päivän ilta, Walter Moers: Kapteeni Sinikarhun 13½ elämää, Garth Nix: Lirael, Philip Pullman: Kreivi Karlstein ja Philip Reeve: Kävelevät koneet.

Oikeastaan, voisin ottaa aikuisena ammatikseni kirjastonhoitajan jos en muuta keksi, olen harkinnut sitä jo pariin kertaan. Vaikka se palkka onkin niin pieni. Ainakin kesätöihin tms. haluaisin joskus mennä kirjastoon.

niimp

• Ankeuttaja
Kirjastot
« Vastaus #62 : Kesäkuu 12, 2006, 23:08:43 »
Kirjasto on henki ja elämä. Enää en ehdi lukea niin paljon, mutta nyt kesällä yritän vierailla kirjastossa useammin. Yleensä mukaan tarttuu nuortenkirjoja ja joskus muutama aikuisten puolelta. "Oma" kirjastoni on Tapanilan kirjasto Helsingissä.

Kirjasto on varmasti ainoa paikka josta saan postia. Yleensä ilmoituksia myöhästyneistä kirjoista. :p Olen toivottoman huono palauttamaan niitä. Usein lainaan kirjat niin monta kertaa kuin mahdollista.

Kirjastot ovat ihania ja ihmiset saisivat arvostaa niitä enemmän. Myös kirjastotyöntekijöiden suusta saisi kuulla enemmän juttelua, vaikka sitä suuressa kaupungissa asutaankin. Itse aina moikkaan heitä ja yritän saada jonkinlaista kontaktia. Mutta onneksi eivät tule ärhentelemään, vaikka hiljaa ovatkin. :)

Poissa Lilyca

• Vuotislainen
Kirjastot
« Vastaus #63 : Kesäkuu 13, 2006, 21:16:35 »
Kirjastot ovat mitä mainioin paikka viettää aikaa.

Täällä korvessa missä minä asun, on yksi pieni kirjasto, mutta se riittää. Rakastan sitä paikkaa, olen aina rakastanut. Sieltä on niin helppo löytää kirjoja, ja se on niin korvessa, että useimmiten löytää haluamansa kirjan/cd:n/videon.
Olen käyttänyt tätä kirjastoa niin kauan kuin olen täällä asunut. KIrjasto on minulle kuin toinen koti. Yleensä otan sieltä mukaani pari nuortenkirjaa, ehkä joskus jotain sarjakuviakin. Vietän aikaa myös lukemalla Suosikkia lehtipuolella, ei tarvitse sitäkään ostaa. Pienempänä lainasin kassikaupalla kirjoja kirjastosta, lasten kuvakirjoja. Nyt on vaikeuksia löytää edes kahta hyvää kirjaa, jota en olisi lukenut. Onneksi kirjastoon tulee myös paljon uusia kirjoja.

Olen yrittänyt taistella pikku-kirjastomme puolesta, se ollaan aikeissa lopettaa. Olen allekirjoittanut vetoomuksia, ja muuta vastaavaa, mutta yhä ne vain pienentävät kirjaston aukioloaikoja.
Seuraavaksi lähin kirjasto on sitten Laukaassa, mutta tiedän että jos lähikirjasto lopetettaisiin, en tulisi käyttämään Laukaan pääkirjastoa yhtä paljon.

Kirjaston "tädit" eivät kuulu parhaimpiin ystäviini. En vain pidä heistä, kyllähän jotkut ovat ystävällisiä, mutta eräskin rouva seuraa perässä ja mulkoilee, etten tekisi mitään pahaa kirjoille. Tosi ärsyttävää.

Kirjaston kanssa samassa rakennuksessa ovat myös neuvola ja ylä-aste.
Järki on nimittäin siinä, ettei ole mitään järkeä siinä, että tulee hulluksi, kun yrittää olla tulematta hulluksi. Sitä voi yhtä hyvin antaa periksi ja säästää järkeään.

Em-Em

• Ankeuttaja
Kirjastot
« Vastaus #64 : Kesäkuu 19, 2006, 12:13:58 »
Minä viihdyn kirjastossa, mutta en kotikuntani kirjastossa. Jos jotain pitäisi kunnassa parantaa, niin se olisi kirjasto. Auki huimat neljä päivää viikossa, menee kiinni samoihin aikoihin, kun pääsen koulusta. Henkilökunta (tasan 1 kirjastonhoitaja) on kyllä mukavaa ja sijainti lähellä kotiani, mutta kirjaston valikoima on melko... suppea. Yleensä menen sinne vain jos tekee mieli jotain ihan-mitä-vain-lukemistoksi. Jos todella tarvitsen jotain kirjaa, joudun menemään kaupunkiin, jossa käyn kouluakin. Lainaan yleensä kasan sarjakuvia, kun "oikeiden" kirjojen luku on jäänyt vähemmälle.

Poissa Aldebaran

• Muurahaisleijona
  • Vuotislainen
  • Penguins. Lovely.
Kirjastot
« Vastaus #65 : Kesäkuu 19, 2006, 17:56:23 »
Kunnassamme on kaksi kirjastoa, varsinainen pääkirjasto ja pienempi sivukirjasto lähellä kouluani. Kouluvuoden aikana käyn pääkirjastossa kahdesti viikossa ja sivukirjastossa pari kolme kertaa viikossa, joten kirjoja kertyy valtavat vuoret.
 Molemmissa kirjastoissa tarjonta on hyvä, yleensä löydän etsimäni ja vähän enemmänkin. Aika usein en ole varsinaisesti etsimässä mitään, vaan kulkiessani hyllyjen lomassa löydän pinon kirjoja ihan huomaamatta.
Henkilökunta on sinänsä ihan mukavaa, mutta jostain syystä en siltikään halua lainata kirjojani tiskiltä vaan aina siitä lainausautomaatilta, vaikka joudunkin hetken odottamaan. Jotenkin vaan häiritsee ajatus että joku "tarkastaa" mitä luen, vaikka en mitenkään lukemaani häpeä.  O.o
Oma ennätykseni kerralla lainassa olevista kirjoista on vähän päälle 50 kirjaa *viheltelyä*, olen perinyt äitini tyylin kirjastokäynneissä.
Tai jos puutarha ei olekaan ääretön, niin mitä kamaluuksia mahtaa hiipiä sen takana?
- Pomelo puutarhanorsu -

Poissa Maikki

• Vuotislainen
    • Mortal Instruments Finland
Kirjastot
« Vastaus #66 : Kesäkuu 20, 2006, 14:07:53 »
Meidän kirjastomme on sopivan kokoinen ja se on toiminut ennen lukiona ja kansakouluna. Tunnen kaikki kirjastonhoitajat ja he tuntevat minut, paljon hyötyä ei tarvitse sanoa nimeään, kun unohtaa kortinsa (mitä minulla tapahtuu usein.) En löydä enää paljon mitään luettavaa, koska olen kahlannut kirjastomme nuorten osaston ja läpi ja myöskin kirjastoauton nuortenosaston.  Lianaus ennätykseni taitaa olla yli 200 kirjaa viime kesältä rakkaitten serkkujeni ansiosta, minä itse en lainannut kuin noin sata kirjaa

Shannon

• Ankeuttaja
Kirjastot
« Vastaus #67 : Kesäkuu 20, 2006, 14:25:22 »
Kylämme pieni kirjasto on samassa rakennuksessa koulun kanssa. Oppilaat saavat viettää siellä myös välitunteja halutessaa. Ei siellä paljoa purukkaa koskaan ole koska "vain nörtit nyhjää kirjastossa". Viihdyn kirjastossa ja vietän siellä paljon aikaa.
Ennen olin myös ahkera kirjastoauton kuluttaja. Kylällä ei ollut ennen omaa kirjastoa, jolloin jokatoinen viikko kioskin pihassa kävi kirjastoauto. Se oli 15min. paikoillaan ennen seuraavaan paikkan lähtöä, joten kiirellä piti kirjat valita ja lainata. Kirja valikoima oli tietenkin aika pieni ja myöhästymisiä tuli usein kun aina ei päässyt juuri silloin kun auto tuli niitä palauttamaan.
Nykyään en voisi kuvitellakaan elämää ilman kirjastoja. Kirjojen ostaminen kun ei ole ihan halpaa hommaa, kun ei niitä kehtaa kuitenkaan kovin montaa kertaa lukea, muutamia poikkeuksia lukuunottamatta.

Poissa Carmelie

• menninkäinen
  • Vuotislainen
Kirjastot
« Vastaus #68 : Kesäkuu 20, 2006, 21:04:09 »
Koulussani on kirjasto ja sinne mennään välillä etsimään tietolähdettä. Se on pieni, mutta hyödyllinen. Keskustassa on vielä pääkirjasto, josta löytyy ihan kaikki. Kaikki lastenkirjhat on lautettu aiheen mukaan siististi...ja on helppo katsella ja lainata kirjoja :)
xD

Eleonoratar

• Ankeuttaja
Kirjastot
« Vastaus #69 : Kesäkuu 21, 2006, 11:29:43 »
Minusta täällä kaupungissa on ihan hyvä kirjasto. Melko hyvän kokoinen ja muutenkin ihan hyvä. Tosin kirjaston nuorisonurkkaus saisi olla isompi, lastenkirjojenkin osasto on ainkin kolme kertaa nuorisonurkkauksen kokoinen. Ja aikuistenkirjojen osasto on paljon isompi. Nykyäänkään en oikein meinaa löytää kirjastosta kirjoja, kun tuntuu, että kaikki lähes kaikki hyvät kirjat olisin nuorisonurkkauksesta lukenut ja aikuistenpuoleltakaan en oikein mitään osaa lähteä etsimään...

Tosin mangoja kyllä käyn aina katselemassa aikuistenpuolella (siellä nimittäin ovat lähes kaikki mangat, nuorisonurkkauksessa taitaa olla vain Ranmaa ja Salapoliisi Conania). Harmi vain, että lähes kaikki mangat ovat aina lainassa, kun käyn mangahyllyä katsomassa. Löytyy vain Ranmoja ja Salapoliisi Conaneja jotka olen lukenut jo ja sitten jotain Narutoa ja One Pieceä, jotka eivät kiinnosta. Haaveena olisi saada kirjastosta lainattua esimerkiksi Demon Diaryt ja Fruits Basketit, mutta Demon Diaryja ovat aina olleet lainassa käydessäni kirjastossa ja Fruits Basketit olen nähnyt vain kerran (silloin ne kyllä lainasin, mutta minä tyhmä en jaksanut silloin niitä lukea ja nyt harmittaa). Nyt kirjoitukseni taitaa alkaa mennä vähän (tai aika paljonkin) pois keskustelun alkuperäisestä aiheesta... Mutta toivoisin, että kirjastossa olisi vähän enemmän niitä ei niin tunnettujakin mangoja.

Käyn kirjastossa käyn ehkä kerran parissa viikossa. Riippuu vähän siitä, että kuinka paljon on aikaa ja kuinka pitkäksi aikaa luettavaa olen lainannut viimeksi. Kävisin kirjastossa mielelläni useamminkin ja tykkään kirjastossa käymisestä paljonkin, mutta koska kirjasto ei ihan lähellä ole (melko lähellä kuitenkin) niin sinne ei ihan niin vain pääse lähtemään. Olisi ihanaa, jos asuisi ihan kirjaston lähellä, niin voisi käydä siellä monesti viikossa istuskelemassa ja lukemassa vaikka lehtiä ja tutkimassa kirjoja (ja vilkuilemassa jos jotain hyviä mangoja olisi palautettu), vaikka en yleensä paljoa hyviä kirjoja meinaa löytääkkään.

Ja tämän kaupungin kirjaston henkilökunta on mielestäni ihan mukavaa. Aina kun olen mennyt neuvontapaikasta jotain kirjaa tai muuta kysymään, niin on minua aina ihan ystävällisesti autettu. Niillä lainaustiskeilläkin ovat kirjastontädit (tosin on kerran ollut mieskin) ihan kohteliaita ja ystävällisiä olleet.

Mutta siis pidän kirjastossa käymisestä, ja siellä on kiva pyöriä ympäriinsä katselemassa kirjoja, vaikkei mitään oikein löytäisikään (pikkusiskoni aina mukana olleessaan hermostuu, kun kävelen aina niin pitkän aikaa ympäri kirjastoa löytämättä mitään, kun hän itse on jo löytänyt ainakin kymmenen kirjaa). Kirjoja on vain niin kiva tutkia ja etsiskellä ja kirjastossa on muutenkin mukavan rauhallinen tunnelma.¨
Ja vaikka en oikein kirjastosta meinaa mitään hyviä kirjoja löytääkään, en silti voi lähteä kirjastosta lainaamatta mitään. Aina pitää lainata jotakin, edes muutama kirja, sillä kun kirjastoon asti olen vaivautunut tulemaan, niin pitäähän sieltä jotain löytää.

Tänään tai huomenna pitäisi päästä käymään kirjastoon (ei taida tosin onnistua sarjakuvakurssin takia), että saisin mökille luettavaa... Mökillä on muuten kamalan tylsää, että aina ennen mökille lähtöä pitää käydä kirjastossa, tai jostain kuitenkin hankkia lukemista.

Sainpas kerrankin muuten kirjoitettua vähän pidemmän kuin muutaman lauseen viestin. ^^

vennu

• Ankeuttaja
Kirjastot
« Vastaus #70 : Kesäkuu 22, 2006, 12:48:05 »
Minun paikkakunnan kirjasto on aika pieni, se kokee kuitenkin laajennuksen jonkun ajan päästä, mutta silloin minä tuskin asun vakituisesti täällä. Että näin hyvä tuuri minulla. No, käyn kirjastossa suurinpiirtein joka (päivä paitsi lomalla ollessani) koska kouluni on kirjaston vieressä. Sen henkilökunta tuntee ainakin suurelta osin minut nimeltä kun olen ollut kirjaston ahkera kuluttaja jo pienestä pitäen ja nekin jotka eivät nimeltä niin ainakin naamalta. Joskus olen kuitenkin käyttänyt enemmän kirjastoautoa, eli minut tunnetaan sielläkin.

Tilana kirjasto on varsin toimiva ja vietän siellä paljon aikaa varsinkin linja-autoa odottaessa. Asema kun on kirjaston vieressä. Kirjojen hankinnasta sen verran että usein mitä olen pyytänyt on sitten piakkoin hankittu ja ilmestynyt hyllyyn. Sarjakuvia siellä on kuitenkin varsin rajallisesti. Itselläni on esimerkiksi Asterix kokoelma joka on huomattavasti laajempi kuin kirjaston.

Poissa Tuulenpuuska

• aistiharha
  • Vuotislainen
  • Pottermore: SwordHeart86
  • Tupa: Rohkelikko
Kirjastot
« Vastaus #71 : Kesäkuu 22, 2006, 17:23:31 »
Minä viihdyn kirjastossa. Meidän kirjasto muutti juuri vuosi sitten uusiin tiloihin, jolloin siitä tuli paljon viihtyisämpi. Nyt siellä on kunnon paikat, missä voi istua ja lukea, kun vanhassa oli vain kovia "toimistotuleja" pöytäryhmissä. Varsinkin silloin kirjastossa on mukavaa, kun siellä ei ole paljon porukkaa ja kun se porukka osaa käyttäytyä.

Mitä valikoimaan tulee, niin se on ihan hyvä. Uutuudet saapuvat kohtalaisen nopeasti, mutta jonot niihin ovat aina kovin pitkät. Paikkakunnalla näes asuu aika paljon porukkaa verrattuna kirjaston kokoon. "Nuorten aikusten" puoli ainakin on ajan tasalla ja mitä nyt on tullut asioitua jännärien ja fantasioiden puolella, niin sielläkin kaikki ihan kunnossa.
Jos jossain saisivat petrata niin manga puolella. Valikoima on aika surkea tai sitten kaikki ovat lainassa tai pääkirjastossa. Lähinnä sieltä löytyy One piecet ja Conanit.
Toinen vähemmän kehuttava puoli on DVD:t. Suurin osa on ikivanhoja klassikoita, mutta parempihan tuo on että panostavat kirjastossa kirjoihin. Vaikka kyllä välillä toivoisi, että voisi käydä kirjojen lisäksi hakemassa jonkun leffan illaksi.

Minä olin tuossa maaliskuussa kirjastossa TETissä ja siellä oli ihan kivaa. Henkilökunta suhtautui suopeasti ja auttoi tarvittaessa. Lähinnä työhön kuului kirjojen aakkostusta ja paikalleen järjestämistä. Oli se tietysti aika yksitoikkoista, mutta siinä sai ajatella omia asioita ja jos löysi jonkun hyvän kirjan, niin ei muutakun piiloon vaan ja työpäivän päätteeksi tiskille kirjapinon kanssa ;)

//muoksista:
Pitipä tulla lisäämään tänne eräs aatoksen tapainen... Minä sitten haluaisis päästä käymään sellaisessa vanhanaikaisessa kirjastossa, jossa hyllyt yltävät katonrajaan asti ja korkeimmalla olevat, jo unohdetut opukset saa kaivaa pölykerroksen alta. Tummat puukalusteet ja katossa koristeellinen lamppu, joka luo hiukan hämyisen valon saliin.
Siis vähän niinkuin Tylypahkan kirjasto, matami Prillin valtakunta. Jos se autuus olisi minulle suotu, oleskelisin luultavasti aikas usein tylypahkassa, nimen omaan kirjastossa.
Ja heti tämän jälkeen alan miettiä, katosiko järkeni jonnekkin...
There's nothing to be afraid of in the dark but the unexpected.

Strano

• Ankeuttaja
Kirjastot
« Vastaus #72 : Kesäkuu 22, 2006, 19:43:25 »
Minä en oleile paljoa kirjastoissa, korkeintaan kerran kuukaudessa. Asun Helsingissä, täällä on paljon kirjastoja, mutta en voisi kehua niiden nuortenkirjaosastoja. Siellä on toki paljon kirjoja, mutta hyvät kirjat ovat useinkin lainassa, ja parhaisiin on kova jono. Helsingissä käynkin usein kirjastossa vain lainaamassa tietokirjoja, kun tarvitsen niitä koulutöihin. Nuortenkirjat kahmin omaksi *wirn*.

Mökillä Kuhmoisissa käydessämme käyn paljon kirjastossa. Tuon pikkukylän kirjastossa on pienempi, mutta minusta monipuolisempi nuortenkirjavalikoima, ja sieltä lainaan useinkin hyviä nuortenkirjoja. Tuo kirjasto on minusta myös viihtyisämpi ja rauhallisempi, ilmastointikin pelaa, toisin kuin Helsingissä, jonka kirjastoissa minulle usein tulee päänsärkyä.

Kirjastossa on mukava käydä, jos haluaa lukea jonkin kirjan, mutta ei omistaa sitä. Siellä on kiva myös lukea lehtiä ja lainata välillä joitain levyjä, paikka on oiva myös uusiin kirjoihin tutustumiseen. Kirjastossa olen harvoin koneella, se taitaa tosin johtua, että kotona on kolme tietokonetta.

Poissa Giladra Carrion

• Kuolonsyöjä
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Pottermore: ShieldFang27063
  • Tupa: Luihuinen
Kirjastot
« Vastaus #73 : Kesäkuu 22, 2006, 20:37:43 »
Tässä 2 000 asukkaan kylässä on yllättävän hyvä kirjasto. Sellainen aika pieni tosin, mutta löytyy hyviä kirjoja. Henkilökunta on ystävällistä. Nyt kesällä tulee taas käytyä siellä useamminkin, kun kouluaikana käyn kouluni vieressä (oon yläasteella toisella paikkakunnalla) olevassa kirjastossa. Se on sitten jo aika iso. Tosin ärsyttävää on se, että kirjat ovat aika sekaisin. Hankala löytää mitään tiettyä kirjaa. Paitsi fantasia on kaikki siististi. Siellä on hyvät sohvat ja penkit lukemista varten.
Tampereellakin tulee käytyä Metsossa.

Tykkään käydä kirjastoissa. Tosin ärsyttävää on se, jos ei löydä etsimäänsä kirjaa. Vietän joskus koulun jälkeen kirjastossa muutamia tuntejakin, ja menen myöhemmällä bussilla kotiin.
“We've all been raised on television to believe that one day we'd all be millionaires, and movie gods, and rock stars.
But we won't. And we're slowly learning that fact. And we're very, very pissed off.”

Raijanen

• Ankeuttaja
Kirjastot
« Vastaus #74 : Kesäkuu 22, 2006, 21:07:05 »
Hauhon kirjasto on sopivan kokoinen, mutta kirjat ovat vähän sekaisin.
Kirjasto on hyvällä paikalla, ei ihan 'keskustassa' eikä ihan korvessakaan. Pienellä mäennyppylällä. Paitsi että uudet asukkaat eivät ehkä osaisi etsiä kirjastoa sieltä. ^^

Kirjastossa on hyvät palvelevat hoitajat ja pitävät huolen että siellä voi olla rauhassa. Itsestäni on tullut vakioasiakas ja minulle ehdotetaan aina kaikkia uutuuksia. ^^

Luokan kanssa kun oltiin äidinkielentunnilla, yksi Kirjastotyypeistä aina tuli kysymään minulta että oliko tämä hyvä kirja, että kannattaisiko hänen lukea? Tai jotain vastaavaa.

Jos kirjasto purettaisiin, en pystyisi elämään :P